V gemeenteraad Boerenleenbank Gommans Verkeers- I MARTENS problemen in Venray wegenwacht A.N.W.B. bestaat 20 jaar WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN VERKIEZING BLAUPUNKT ielevisie komt van Vitrage en overgordijnen Voor jeugdsparen „Zilver met 10°/o Rijkspremie VRIJDAG 15 APRIL 1966 No. 15 PEEL EN MAA DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL 1512 GIRO 1050652 »an de ADVERTENTIEPRIJS 12 et PRUS PER KWARTAAL 1. Ie slager I De kandidaatstelling voor de ko mende gemeenteraadsverkiezing op 1 juni a.s. zal plaats hebben op dins dag 19 april a.s.. Op die dag kunnen, van des voor middags negen uur tot des namid dags vijf uur bij de voorzitter van het hoofdstembureau ter secretarie van de gemeente worden ingeleverd de lijsten van kandidaten voor de raadsverkiezing. TENMINSTE 25 ONDERTEKENAARS Op dezelfde lijst mogen ten hoog ste 20 kandidaten worden geplaatst. Iedere lijst moet worden onderte kend door tenminste 25 personen, die in deze gemeente kiesgerechtigd zijn voor de gemeenteraad. Dezelfde kiezer mag niet meer dan één lijst ondertekenen. De namen der kandidaten moeten op de lijsten geplaatst worden in de volgorde waarin de ondertekenaars aan hen de voorkeur geven. De naam van eenzelfde kandidaat mag niet voorkomen op meer dan één lijst. Bij de lijst moet worden overge legd een schriftelijke verklaring van iedere daarop voorkomende kandi daat, dat hij bewilligt in zijn kan didaatstelling op die lijst. Indien degene, die de lijst inlevert, de machtiging bezit om boven de lijst de naam of aanduiding van de desbetreffende politieke groepering te plaatsen, moet deze machtiging worden overgeleverd. De inlevering der lijst moet ge schieden persoonlijk door de kiezer, bevoegd tot deelneming aan de ver kiezing in de gemeente waarvoor de lijst wordt ingeleverd. De voorzitter van het hoofdstembureau stelt een bewijs van ontvangst ter hand aan degene die de lijst inlevert. Formulieren voor de lijsten, voor de schriftelijke verklaring van be- wiliging zijn ter secretarie kosteoos verkrijgbaar tot en met de dag der kandidaatstelling. ZETELTOEWIJZING Hoe worden de zetels nu feitelijk verdeeld over de ingediende lijsten? We zullen proberen dit met een eenvoudig voorbeeld duidelijk te maken. Wel stellen we natuurijk voorop dat we hieronder louter fec- tieve cijfers gebruiken en dat deze dus slechts ter illustratie dienen van de zetelverdeling, zonder dat dit een prognose is van de werkelijke zetel verdeling. Er komen 19 raadszetels vrij. Er blijken na de verkiezing 9607 gel dige stemmen te zijn uitgebracht. Die zijn, nemen we dus weer aan, als volgt verdeeld over de 5 inge diende lijsten. Lijst 1 3000 stemmen Lijst 2 2550 stemmen Lijst 3 2850 stemmen Lijst 4 400 stemmen Lijst 5 807 stemmen Totaal 9607 stemmen, verdeeld over 19 zetels is 453 stemmen. Zo vaak het stemtotaal van een lijst de kiesdeler bevat, zo vaak wordt haar een zetel toegewezen. Dit geeft het volgende resultaat: Lijst 1 3000 stemmen: 6 zetels rest 282 stemmen Lijst 2 2550 stemmen: 5 zetels rest 285 stemmen Lijst 3 2850 stemmen: 5 zetels rest 132 stemmen Lijst 4 400 atemenm: 0 zetels rest 400 stemmen Lijst 5: 807 stemmen: 1 zetel rest 354 stemmen Er zijn 17 zetels toegewezen, zodat nog 2 zetels te verdelen zijn. De lijsten, die bij de eerste ver deling geen zetels verwierven, ko men nu in aanmerking, mits haar stemcijfer tenminste 3/4 van de kies deler is. In dit geval is dat 339^. Daaraan voldoet lijst 4, die dus een van de 2 zetels krijgt toegewe zen. De andere zetel krijgt die lijst, die de meeste stemmen over heeft, in ons geval dus lijst 5. Nu nog even een voorbeeld omtrent de toewijzing van de zetels van een lijst aan haar kandidaten. Zijn er geen of weinig voorkeurstemmen uitgebracht, dan zijn le kandidaten van bovenaf ge kozen. Als lijst 1 van ons voorbeeld er aldus zou uitzien: A 2900 B 40 C 10 D 20 E 10 F geen G 10 H 10 dan krijgen A, B. C, D, E en F de zes zetels. Zouden de stemmen van lijst 1 sterk verdeeld zijn. bijv. als volgt: A 400 B 80 C 500 D 400 E 700 F 320 G geen H 500 3000 SCHOOLSTRAAT VENRAY De lijst kiesdeler is 3000 gedeeld door 6 (vrekregen zetels) is 500. Ge kozen is dan C, E en H. De resterende 3 zetels zijn dan voor de grootste helft, mits deze ten minste de helft van de lijstkies- deler is. In ons geval dus A, D en F. LANDBOUW EN VEETEELT ONDERHOUD VAN DE STAL IS VAN GROOT BELANG Het voorjaar zou men de „schoon maaktijd" van de stal kunnen noe men. Verbeterignen, aanvullingen, tijdens de winter nodig gebleken, kunnen dan worden uitgevoerd. Vaak valt dan ook opnieuw de aandacht op de hoge eisen, die aan de moderne stal worden gesteld. Niet alleen de ligplaats is van be- ang, maar ook de verzorging van wanden, muren en plafonds worden maar al te dikwijls vergeten. Het blijken van die kleinigheden te zijn, waar men tot lusver véél te weinig aandacht aan besteedt. Nu is het schoonmaken geen pret tig werk en de boer of de boerin weet uit ervaring dat bijvoorbeeld het wit en schoon houden van mu ren en plafonds van de stal vaak moeilijkheden oplevert. Vooral het aanbrengen van een kalklaag is een tijdrovend karwei, om niet te spreken van kostbaar om dat men telkens weer opnieuw moet terugkomen en dikwijls met slecht resultaat. Thans is hierin dank bij een nieu we vinding verandering gekomen. Het betreft hier een verf, die zeer geschikt is voor stalmuren. Men be gint met het aanbrengen van Grond Mat, deze ^verflaag zuigt diep in de ondergrond, verankert de poreuze specie en oude kalklagen en verste vigt zodoende het metselwerk. Na 24 uur drogen wordt een tweede laag verf opgebracht. Deze laag (Reva- chin) verandert niet van kleur en maakt de muur hard en glad. zodat mest, urine en damp er geen invloed op hebben. Onreinheden kunnen zich niet meer op de geschiderde muren vasthechten of inzuigen. Het schoonhouden en schoonma ken, vraagt dan praktisch geen ar beid meer, in tegenstelling tot de ouderwetse manier van kalken. Maar ook uit hygiënisch oogpunt is deze vinding belangrijk, want een geheel tot in de puntjes verzorgde stal kan zelfs leiden tot een erken ning als zgn. predicaatsbedrijf. met daaraan verbonden voordelen. (v.h. Coopmans) LANGSTRAAT FOTO-NIEUWS Hoe bestaat het! Dit was een uit roep van 'n goed amateur-fotograaf toen hij hoorde dat de Fotoclub dit jaar wederom een foto-tentoonstel ling gaat organiseren. Deze man wist hoe moeilijk het is om een goe de foto te maken. Een foto, die iets heeft te zeggen, een taal die spreekt. Omdat de fotoclub in het afgelo pen jaar nogal verschillende behoor lijke foto's heeft gemaakt, heeft men besloten deze ten toon te stellen: Dit geeft blijk van een grote ak- tiviteit van onze leden, om een kol- lektie nieuwe foto's te brengen van uitstekende kwaliteit, betreffende opname en afwerking. Ook voor niet club-leden is de mogelijkheid ge opend om een of meerdere goede fo to's voor deze tentoonstelling in te leveren. Bij voldoende deelname wordt de beste foto voor niet club leden met een prijs beloond. Omdat de tentoonstelling in de week van de fotografie, van 1 t.m. 8 mei a.s., wordt gehouden, moeten de foto's vóór 25 april zijn ingele verd op het adres Patersstraat 21A of Eikenlaan 24. Minimum formaat 18 x 24. Het opplakken van de foto's is verplicht. Het is nog geen vijftien jaren ge leden dat een raadslid in Venrays gemeenteraad de laconieke vraag stelde of het niet hoog tijd werd dat in Venray-kom verkeerslichten werden opgericht om het verkeer in dat centrum wat veiliger te maken. De goede man werd door zijn col lega-raadsleden hartelijk uitgelachen en in de eerstvolgende carnavals optocht danig voor de gek gehouden. Intussen is er het nodige veran derd en mag men op de gemeente misschien dan nog niet direct aan verkeerslichten denken, feit is dat particulieren aan de Pastoor Rutten- straat zelf al vast maar een knipper licht oprichtten om de verkeersvei ligheid daar ter plaatse te verbete ren. Dit eigenmachtig optreden kan natuurlijk niet door de beugel, maar het betekent toch wel, dat men t.o.v. de „instrumentaria", die dienen om de verkeersveiligheid te verhogen 'n ietwat andere instelling heeft gekre gen en ze thans op bepaalde plaat sen in onze gemeente zelfs al nut tig oordeelt. VEEL VERANDERD Zonder bepaald over exacte cijfers te beschikken, kan men zelf zien, dat er de laatste vijftien jaren veel veranderd is op dit terrein. De bromfiets is zijn glorievolle intocht begonnen. De auto is geen luxe meer die alleen maar is weggelegd voor wat men vroeger beter gesi tueerden noemden. In nieuwe uit breidingsplannen heeft men groen stroken al moeten vervangen door parkeerstroken om de wagen kwijt te raken en al tobben we nog niet met parkeerproblemen, toch rekent men dat in de toekomst hele ter reinen daarvoor beschikbaar moeten komen. ONVERWACHT? Deze groei, die groter was als zelfs de meest grote optimist heeft durven verwachten, heeft er zijn consequen ties gehad. In ons Nederland, waar het wegennet onvoldoende deze groei bij kon houden, maar ook in ons Venray. waar een herbouwplan en uitbreidingsplannen danig moes ten worden aangepast aan de nieu we situatie. Want met de groei van verkeersmiddelen en het verkeer in het algemeen was onvoldoende re kening gehouden bij het opstellen daarvan. Deze groei vroeg om betere wegen, om vlottere doorstroming, om meer parkeergelegenheid, om betere verkeersvoorzieningen. Een vereniging voor Veilig Ver keer werd in 1957 in Venray opge richt als onderafdeling van het gro te verbond, om de mensen met de nieuwe situatie beter op de hoogte te brengen. Ze verrichtte en verricht nog nuttig werk door het Gaten) ge ven van verkeerslessen op de scho len, door de instelling van de ver- keersbrigadiertjes, die meehelpen 't schoolkind veiliger naar huis en naar school te krijgen en door alge mene propaganda voor veiliger ver keer in onze plaats. Zij was het ook (en het feit dat de adjudant der Rijkspolitie toen haar voorzitter was, zal daar niet vreemd aan zijn geweest) die zich toen ver diept heeft in de verkeerssituatie in onze gemeente en vooral in de kom. In samenwerking met de ANWB is zij het geweest die een eerste rap port over verkeersmaatregelen aan Venrays gemeentebestuur heeft aan geboden en zo de eerste steen ge legd heeft voor betere verkeersvoor zieningen in Venray. Want dit rap port is indertijd voor het gemeente bestuur aanleiding geweest deze hele materie nader te bekijken en wederom in overleg met verkeers- deskundigen van ANWB, Rijkspoli tie, Provinciale Waterstaat e.d. te pogen, die voorzieningen in Venray te treffen, die nodig zijn en waren om het verkeer vlot, maar ook vei lig te doen zijn. Het feit dat men van Regerings wege een 50 km-gebod voor de be bouwde kommen wilde invoeren, was de tweede reden voor deze stu die. In 1959 is dat gebod dan ook gekomen en hebben we in Venray naast de 50 km regeling meteen verschillende andere verkeersmaat regelen gekregen, als bijv. het één richtingverkeer in de kom, wacht- verboden e.d. En daarmee ook een gemeente ambtenaar die belast is geworden met het hele verkeer. Dat is een ontwikkeling geweest, die in het be gin misschien wat stroef verlopen is, maar waarvan we de grootte thans alleen maar kunnen raden naar het aantal verkeersborden, dat in onze gemeente tot in de honderd tallen loopt SAMENWERKING Daar is intussen een nauwe sa menwerking geboren tussen ge meente verkeersdeskundigen van de ANWB, Waterstaat en Rijkspolitie, die allen op hun terrein een bepaal- inbreng hebben in de opvang van een steeds grotere stroom verkeers middelen, die veilig en vlot door Venray geloodsd moeten worden. Provinciale wegen en gemeente wegen moeten veilig berijdbaar zijn. Of men dit oplost via ver keersborden, via vluchtheuvels, via knipper- of verkeerslichten, via om leggingen of andere verkeersmaat regelen, dat is een zaak die deskun digen telkens opnieuw onder ogen gebracht krijgen. Men heeft statis tieken voor knel- en gevarenpunten op onze wegen en aan de hand daar van worden beslissingen voorbereid en genomen. Doch men heeft zich ook gereali seerd dat men verder moet kijken dan enkele jaren. Het verleden heeft geleerd met welk een snelheid en macht het verkeer is toegenomen. En we mogen dan nu een tikkeltje Verbaasd kijken naar vierbaanswe- gen rond de kom van Venray, or. afvragen of het nu wel zo dringend nodig is een nieuwe provinciale weg van Horst naar Venray, en de ge plande parkeerpleinen bij en om de kom wel wat veel van 't goede noe men, feit is. dat een Ir. Goudappel als verkeersdeskundige het nauwe lijks voldoende vindt. Maar ook hier blijkt een nauwe samenwerking tussen stedebouwkun- dige en verkeersdeskundigen reeds in praktijk gebracht te worden om het verkeer- van- de-toekomst zijn kansen te geven in onze plaats en streek VOORBIJ De tijd is voorbij dat een weg wordt aangelegd, omdat er toevallig wat huizen op een rijtje liggen. Iets wat vroeger vrij normaal was Thans wordt eerst gekeken hoe in bepaalde streek het verkeer zo rus tig mogelijk zijn kansen kan krijgt zonder een wir-war van waarschu wende, verbiedende, gebiedende en aanwijziging gevende verkeersbor den. En op dat patroon worden dan de wijken geprojecteerd. Wel een te ken dat er in dat opzicht ook in de laatste tientallen jaren het nodige veranderd is. Even goed als de kruispunten veranderd zijn in Cas- tenray, Ysselsteyn, Leunen en op de Wanssumseweg, die thans blinken in het natriumlicht en even goed als men thans plannen maakt voor een overbrugging van de spoorlijn Ven- loNijmegen nabij Oirlo en met via ducten rekent bij de aanleg van de nieuwe provinciale weg HorstVen rayEn dat is goed, want de steeds groeiende stroom van ver keersmiddelen in onze plaats en streek moet goed en veilig geleid, snel zijn doel kunnen bereiken. Daar is iedereen mee gebaat. Men mag thans een gemeente ver wijten (en ten onrechte beweren dat Veilig Verkeer hier al op ge attendeerd heeft), dat de voor- de spaarbank vaar iederéén MEER DAN 2.600.000 MAAL HULP BIJ PECH EN ONGEVALLEN De ANWB Wegenwacht bestaat vandaag 15 april 20 jaar. Door in deze periode meer dan 2,6 miljoen maal hulp te bieden zijn de gele pech-bestrijders geworden tot een markante verschijning op de Ne derlandse autowegen. Begonnen in 1946 met zes man en motorzijspan-combinaties, is 't We genwachtkorps thans in 1966 uitge groeid tot 360 Wegenwachten, die allen dienst doen in kleine gele be stelwagens. Vanuit elf Wegenwachtstations wordt continu de hulpverlening langs de weg bij pech en ongevallen uiterst snel en efficiënt geregeld. De ANWB Wegenwacht heeft zich een unieke plaats in het Nederlandse wegverkeer verworven en meer dan 600.000 Wegenwachtleden weten zich van hulp bij pech onderweg, in wel ke vorm dan ook, verzekerd. OPRICHTING WEGENWACHT 15 APRIL 1946 De Wegenwacht werd op 15 april 1946 als een bijdrage van de ANWB aan de wederopbouw van ons in de oorlog geteisterde land opgericht Doelstelling was het personen- en vrachtverkeer in die dagen zo belangrijk voor de wederopbouw op gang te houden. Hoe slecht in 1946 de toestand van de auto's was, blijkt hieruit, dat de eerste zes wegenwachten en een in specteur nadat zij voor het eerst 's morgens op patrouille gingen en eerst diep in de nacht huiswaarts keerden. Op de wegen Amsterdam Den Haag—Rotterdam en Den Haag —Utrecht vielen zij van het ene pechgeval in het andere. Merkwaardig was, dat toen in augustus 1946 de Afsluitdijk in het WW-traject werd opgenomen, dit het vrachtverkeer aantrok, dat de dijk tot dan schuwde wegens gebrek aan hulpmogelijkheden. De ANWB liet er naderhand bovendien vier te- lefoonkasten plaatsen om het gebrek aan meldingsmogelijkheden op deze weg op te heffen. Met ingang van 1 januari 1947 werd een vrijwillig Wegenwacht lidmaatschap ingesteld. In de daar aan voorafgaande decembermaand lieten zich reeds ruim 6.900 personen inschrijven, een aantal dat in 1947 met 199 inschrijvingen per werk dag toenam, waardoor het aantal leden aan het eind van dat jaar 38.000 bedroeg. Thans zijn van de meer dan 800.000 ANWB-leden er meer dan 600.000 tevens lid van de Wegenwacht. In augustus 1952 werd het WW- lidmaatschap om voor hulpverlening in aanmerking te komen verplicht gesteld. De toestand van de auto's was toen aanzienlijk verbeterd. Het werd daarom tegenover de 110.000 vrijwillige WW-leden, die tot dan de Wegenwacht gezamenlijk in stand hadden gehouden, niet juist gevon den nog langer ook niet-leden van deze hulpdienst te laten gebruik maken. rangsborden langs do Westsingel verkeerd zijn opgesteld. Maar op de gemeente wyst men U thans op adviezen van verkeersdeskun- digfen, die met het wegenver keersreglement in de hand, zeggen dat ze wel juist en wol goed staan. En dat men deze methode al sinds 1959 volgt. Zonder dat tot heden iemand ten onrechte overigens hiertegen bezwaar maakte. Dat was 15-20 jaren geleden nog iets ongekends. De ontwikkeling van de laatste twintig jaren heeft ook op verkeersgebied vele problemen ge bracht, die deels opgelost zijn, deels nog opgelost dienen te worden. Ter wijl daarnaast ook de steeds door gaande groei moet worden opgevan gen. Het is goed te weten dat juist deze problemen de volle aandiacht hebben. k HULP IN CUFERS: 2.632.224 HULPVERLENINGEN IN 20 JAAR Thans telt het wegenwachtkorps circa 360 man. De gele auto's rij den nu over vrijwel alle voor het verkeer belangrijke routes. Het is aleen maar jammer dat in deze streek de Wegenwacht alleen werkt op de Rijksweg Venlo-NU- megen en op de weg Eindhoven Helmond. Het ligt wel in de ver wachting dat als de Deurneseweg opgeknapt is en de brug in Well doorgetrokken is dat dan de We genwacht ook Venray aan gaat doen. Het door de ANWB-Wegenwacht gepatrouilleerde wegennet heeft een lengte van circa 3250 km, d.w.z. een afstand van Amsterdam tot voorbij Istanbul. Sedert de oprichting tot en met 31 maart verleende de Wegenwacht meer dan 2,6 miljoen maal hulp aan bestuurders van motorvoertuigen, die met pech te kampen hadden, waaronder 100.000 buitenlanders. In de thans verlopen jaren (van 15 april 1946 tm. 1 aprü 1966) los ten de „ridders van de weg" 2.349.031 technische storingen op, verleenden 53.556 maal hulp bij ongevallen, waardoor in vele gevallen het leven van verkeersslachtoffers werd ge spaard, blusten 1.949 auto- en mo- torbranden en verleenden 226.688 maal persoonlijke diensten, zoals het doorgeven van telefonische en tele grafische boodschappen. In totaal werd door de Wegenwacht in twin tig jaar dus 2.632.224 maal hulp ver leend. Van de ruim 2,3 miljoen techni sche hulpverleningen betrof het voor circa 28 pet. reparaties aan de elec- trische installatie, circa 17 pet. re paraties aan de carburateur, circa 4 pet. bij bandenpech, inclusief op pompen van banden, circa 8 pet. het verstrekken van benzine of olie, ter wijl circa 32 pet. technische hulp verleningen van andere aard werden verleend. In circa 1 pet. der gevallen moes ten de wegenwachten garagehulp inroepen, omdat het euvel ter plaat se niet was te verhelpen, dan wel te veel tijd zou vergen. Legio waren de gelegenheden, waarbij de wegenwachten spontaan hulp boden bij de meest uiteenlo pende voorvallen. Zij regelden het verkeer bij opstoppingen, blusten boerderij- en bosbranden, brachten losgebroken vee terug in de weide spoorden vermiste kinderen op, brachten ontvreemde auto's bij de eigenaars terug, zorgden dat verlo ren voorwerpen variërend van wieldoppen tot complete aanhang wagens weer bij de „verliezers" terug kwamen en vervoerden in spoedeisende gevallen medicamen ten. Zij beperkten hun werkzaamheden niet tot de weg: de ANWB-wegen- wachten hebben zelfs een helicopter, een vliegtuig, motorboten en ook een spoortrein en een brug langs hun route gerepareerd. WEGENWACHTSTATIONS Het gebrek aan alarmeermogelijk- heden langs wegen zonder bebou wing, zoals autosnelwegen, is een probleem, dat reeds in 1955 aanhan gig was gemaakt. De Bond plaatste in dat jaar voor eigen rekening op de Afsluitdijk 4 telefoonkasten, om daar het tekort aan meldingsmogelijkheden op te heffen. Het Wegenwachtstation in Delft beschikt over „praatpalen", die langs Rijksweg 13 zijn geplaatst. Gestran de automobilisten kunnen via de „praatpaal" rechtstreeks contact op nemen met het Wegenwachtstation en de gewenste hulp inroepen. Alle wegenwachten op de weg die onder het Wegenwachtstation ressorteren staan in direct radiocontact met het Wegenwachtstation. Thans beschikt de ANWB-Wegen wacht over elf Wegenwachtstations over het gehele land verspreid, van waaruit de hulp bij pech en onge vallen via mobilofoon en telefoon op de meest efficiënte wijze wordt ge regeld. Aan het systeem van praatpalen kon echter nog geen uitbreiding op grote schaal worden gegeven. Wel beschikt het Wegenwacht station in Zeeland over praatpalen op de 5 kilometer lange brug over de Oosterschelde.

Peel en Maas | 1966 | | pagina 1