V
gemeenteraad
Boerenleenbank
Gommans
Verkeers-
I
MARTENS
problemen
in Venray
wegenwacht
A.N.W.B.
bestaat
20 jaar
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
VERKIEZING
BLAUPUNKT
ielevisie
komt van
Vitrage en
overgordijnen
Voor jeugdsparen „Zilver
met 10°/o Rijkspremie
VRIJDAG 15 APRIL 1966 No. 15
PEEL EN MAA
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL 1512 GIRO 1050652
»an de
ADVERTENTIEPRIJS 12 et
PRUS PER KWARTAAL 1.
Ie slager I
De kandidaatstelling voor de ko
mende gemeenteraadsverkiezing op
1 juni a.s. zal plaats hebben op dins
dag 19 april a.s..
Op die dag kunnen, van des voor
middags negen uur tot des namid
dags vijf uur bij de voorzitter van
het hoofdstembureau ter secretarie
van de gemeente worden ingeleverd
de lijsten van kandidaten voor de
raadsverkiezing.
TENMINSTE
25 ONDERTEKENAARS
Op dezelfde lijst mogen ten hoog
ste 20 kandidaten worden geplaatst.
Iedere lijst moet worden onderte
kend door tenminste 25 personen, die
in deze gemeente kiesgerechtigd zijn
voor de gemeenteraad.
Dezelfde kiezer mag niet meer
dan één lijst ondertekenen.
De namen der kandidaten moeten
op de lijsten geplaatst worden in de
volgorde waarin de ondertekenaars
aan hen de voorkeur geven.
De naam van eenzelfde kandidaat
mag niet voorkomen op meer dan
één lijst.
Bij de lijst moet worden overge
legd een schriftelijke verklaring van
iedere daarop voorkomende kandi
daat, dat hij bewilligt in zijn kan
didaatstelling op die lijst.
Indien degene, die de lijst inlevert,
de machtiging bezit om boven de
lijst de naam of aanduiding van de
desbetreffende politieke groepering
te plaatsen, moet deze machtiging
worden overgeleverd.
De inlevering der lijst moet ge
schieden persoonlijk door de kiezer,
bevoegd tot deelneming aan de ver
kiezing in de gemeente waarvoor de
lijst wordt ingeleverd. De voorzitter
van het hoofdstembureau stelt een
bewijs van ontvangst ter hand aan
degene die de lijst inlevert.
Formulieren voor de lijsten, voor
de schriftelijke verklaring van be-
wiliging zijn ter secretarie kosteoos
verkrijgbaar tot en met de dag der
kandidaatstelling.
ZETELTOEWIJZING
Hoe worden de zetels nu feitelijk
verdeeld over de ingediende lijsten?
We zullen proberen dit met een
eenvoudig voorbeeld duidelijk te
maken. Wel stellen we natuurijk
voorop dat we hieronder louter fec-
tieve cijfers gebruiken en dat deze
dus slechts ter illustratie dienen van
de zetelverdeling, zonder dat dit een
prognose is van de werkelijke zetel
verdeling.
Er komen 19 raadszetels vrij. Er
blijken na de verkiezing 9607 gel
dige stemmen te zijn uitgebracht.
Die zijn, nemen we dus weer aan,
als volgt verdeeld over de 5 inge
diende lijsten.
Lijst 1 3000 stemmen
Lijst 2 2550 stemmen
Lijst 3 2850 stemmen
Lijst 4 400 stemmen
Lijst 5 807 stemmen
Totaal 9607 stemmen, verdeeld
over 19 zetels is 453 stemmen.
Zo vaak het stemtotaal van een
lijst de kiesdeler bevat, zo vaak
wordt haar een zetel toegewezen.
Dit geeft het volgende resultaat:
Lijst 1 3000 stemmen: 6 zetels
rest 282 stemmen
Lijst 2 2550 stemmen: 5 zetels
rest 285 stemmen
Lijst 3 2850 stemmen: 5 zetels
rest 132 stemmen
Lijst 4 400 atemenm: 0 zetels
rest 400 stemmen
Lijst 5: 807 stemmen: 1 zetel
rest 354 stemmen
Er zijn 17 zetels toegewezen, zodat
nog 2 zetels te verdelen zijn.
De lijsten, die bij de eerste ver
deling geen zetels verwierven, ko
men nu in aanmerking, mits haar
stemcijfer tenminste 3/4 van de kies
deler is. In dit geval is dat 339^.
Daaraan voldoet lijst 4, die dus
een van de 2 zetels krijgt toegewe
zen. De andere zetel krijgt die lijst,
die de meeste stemmen over heeft,
in ons geval dus lijst 5. Nu nog even
een voorbeeld omtrent de toewijzing
van de zetels van een lijst aan haar
kandidaten. Zijn er geen of weinig
voorkeurstemmen uitgebracht, dan
zijn le kandidaten van bovenaf ge
kozen.
Als lijst 1 van ons voorbeeld er
aldus zou uitzien:
A 2900
B 40
C 10
D 20
E 10
F geen
G 10
H 10
dan krijgen A, B. C, D, E en F de
zes zetels.
Zouden de stemmen van lijst 1
sterk verdeeld zijn. bijv. als volgt:
A
400
B
80
C
500
D
400
E
700
F
320
G
geen
H
500
3000
SCHOOLSTRAAT VENRAY
De lijst kiesdeler is 3000 gedeeld
door 6 (vrekregen zetels) is 500. Ge
kozen is dan C, E en H.
De resterende 3 zetels zijn dan
voor de grootste helft, mits deze ten
minste de helft van de lijstkies-
deler is. In ons geval dus A, D en F.
LANDBOUW EN VEETEELT
ONDERHOUD VAN DE STAL IS
VAN GROOT BELANG
Het voorjaar zou men de „schoon
maaktijd" van de stal kunnen noe
men. Verbeterignen, aanvullingen,
tijdens de winter nodig gebleken,
kunnen dan worden uitgevoerd.
Vaak valt dan ook opnieuw de
aandacht op de hoge eisen, die aan
de moderne stal worden gesteld.
Niet alleen de ligplaats is van be-
ang, maar ook de verzorging van
wanden, muren en plafonds worden
maar al te dikwijls vergeten. Het
blijken van die kleinigheden te zijn,
waar men tot lusver véél te weinig
aandacht aan besteedt.
Nu is het schoonmaken geen pret
tig werk en de boer of de boerin
weet uit ervaring dat bijvoorbeeld
het wit en schoon houden van mu
ren en plafonds van de stal vaak
moeilijkheden oplevert.
Vooral het aanbrengen van een
kalklaag is een tijdrovend karwei,
om niet te spreken van kostbaar om
dat men telkens weer opnieuw moet
terugkomen en dikwijls met slecht
resultaat.
Thans is hierin dank bij een nieu
we vinding verandering gekomen.
Het betreft hier een verf, die zeer
geschikt is voor stalmuren. Men be
gint met het aanbrengen van Grond
Mat, deze ^verflaag zuigt diep in de
ondergrond, verankert de poreuze
specie en oude kalklagen en verste
vigt zodoende het metselwerk. Na 24
uur drogen wordt een tweede laag
verf opgebracht. Deze laag (Reva-
chin) verandert niet van kleur en
maakt de muur hard en glad. zodat
mest, urine en damp er geen invloed
op hebben. Onreinheden kunnen zich
niet meer op de geschiderde muren
vasthechten of inzuigen.
Het schoonhouden en schoonma
ken, vraagt dan praktisch geen ar
beid meer, in tegenstelling tot de
ouderwetse manier van kalken.
Maar ook uit hygiënisch oogpunt is
deze vinding belangrijk, want een
geheel tot in de puntjes verzorgde
stal kan zelfs leiden tot een erken
ning als zgn. predicaatsbedrijf. met
daaraan verbonden voordelen.
(v.h. Coopmans)
LANGSTRAAT
FOTO-NIEUWS
Hoe bestaat het! Dit was een uit
roep van 'n goed amateur-fotograaf
toen hij hoorde dat de Fotoclub dit
jaar wederom een foto-tentoonstel
ling gaat organiseren. Deze man
wist hoe moeilijk het is om een goe
de foto te maken. Een foto, die iets
heeft te zeggen, een taal die spreekt.
Omdat de fotoclub in het afgelo
pen jaar nogal verschillende behoor
lijke foto's heeft gemaakt, heeft men
besloten deze ten toon te stellen:
Dit geeft blijk van een grote ak-
tiviteit van onze leden, om een kol-
lektie nieuwe foto's te brengen van
uitstekende kwaliteit, betreffende
opname en afwerking. Ook voor niet
club-leden is de mogelijkheid ge
opend om een of meerdere goede fo
to's voor deze tentoonstelling in te
leveren. Bij voldoende deelname
wordt de beste foto voor niet club
leden met een prijs beloond.
Omdat de tentoonstelling in de
week van de fotografie, van 1 t.m.
8 mei a.s., wordt gehouden, moeten
de foto's vóór 25 april zijn ingele
verd op het adres Patersstraat 21A
of Eikenlaan 24. Minimum formaat
18 x 24. Het opplakken van de foto's
is verplicht.
Het is nog geen vijftien jaren ge
leden dat een raadslid in Venrays
gemeenteraad de laconieke vraag
stelde of het niet hoog tijd werd
dat in Venray-kom verkeerslichten
werden opgericht om het verkeer in
dat centrum wat veiliger te maken.
De goede man werd door zijn col
lega-raadsleden hartelijk uitgelachen
en in de eerstvolgende carnavals
optocht danig voor de gek gehouden.
Intussen is er het nodige veran
derd en mag men op de gemeente
misschien dan nog niet direct aan
verkeerslichten denken, feit is dat
particulieren aan de Pastoor Rutten-
straat zelf al vast maar een knipper
licht oprichtten om de verkeersvei
ligheid daar ter plaatse te verbete
ren. Dit eigenmachtig optreden kan
natuurlijk niet door de beugel, maar
het betekent toch wel, dat men t.o.v.
de „instrumentaria", die dienen om
de verkeersveiligheid te verhogen 'n
ietwat andere instelling heeft gekre
gen en ze thans op bepaalde plaat
sen in onze gemeente zelfs al nut
tig oordeelt.
VEEL VERANDERD
Zonder bepaald over exacte cijfers
te beschikken, kan men zelf zien,
dat er de laatste vijftien jaren veel
veranderd is op dit terrein. De
bromfiets is zijn glorievolle intocht
begonnen. De auto is geen luxe meer
die alleen maar is weggelegd voor
wat men vroeger beter gesi
tueerden noemden. In nieuwe uit
breidingsplannen heeft men groen
stroken al moeten vervangen door
parkeerstroken om de wagen kwijt
te raken en al tobben we nog niet
met parkeerproblemen, toch rekent
men dat in de toekomst hele ter
reinen daarvoor beschikbaar moeten
komen.
ONVERWACHT?
Deze groei, die groter was als zelfs
de meest grote optimist heeft durven
verwachten, heeft er zijn consequen
ties gehad. In ons Nederland, waar
het wegennet onvoldoende deze
groei bij kon houden, maar ook in
ons Venray. waar een herbouwplan
en uitbreidingsplannen danig moes
ten worden aangepast aan de nieu
we situatie. Want met de groei van
verkeersmiddelen en het verkeer in
het algemeen was onvoldoende re
kening gehouden bij het opstellen
daarvan. Deze groei vroeg om betere
wegen, om vlottere doorstroming,
om meer parkeergelegenheid, om
betere verkeersvoorzieningen.
Een vereniging voor Veilig Ver
keer werd in 1957 in Venray opge
richt als onderafdeling van het gro
te verbond, om de mensen met de
nieuwe situatie beter op de hoogte
te brengen. Ze verrichtte en verricht
nog nuttig werk door het Gaten) ge
ven van verkeerslessen op de scho
len, door de instelling van de ver-
keersbrigadiertjes, die meehelpen 't
schoolkind veiliger naar huis en
naar school te krijgen en door alge
mene propaganda voor veiliger ver
keer in onze plaats.
Zij was het ook (en het feit dat de
adjudant der Rijkspolitie toen haar
voorzitter was, zal daar niet vreemd
aan zijn geweest) die zich toen ver
diept heeft in de verkeerssituatie in
onze gemeente en vooral in de kom.
In samenwerking met de ANWB is
zij het geweest die een eerste rap
port over verkeersmaatregelen aan
Venrays gemeentebestuur heeft aan
geboden en zo de eerste steen ge
legd heeft voor betere verkeersvoor
zieningen in Venray. Want dit rap
port is indertijd voor het gemeente
bestuur aanleiding geweest deze
hele materie nader te bekijken en
wederom in overleg met verkeers-
deskundigen van ANWB, Rijkspoli
tie, Provinciale Waterstaat e.d. te
pogen, die voorzieningen in Venray
te treffen, die nodig zijn en waren
om het verkeer vlot, maar ook vei
lig te doen zijn.
Het feit dat men van Regerings
wege een 50 km-gebod voor de be
bouwde kommen wilde invoeren,
was de tweede reden voor deze stu
die. In 1959 is dat gebod dan ook
gekomen en hebben we in Venray
naast de 50 km regeling meteen
verschillende andere verkeersmaat
regelen gekregen, als bijv. het één
richtingverkeer in de kom, wacht-
verboden e.d.
En daarmee ook een gemeente
ambtenaar die belast is geworden
met het hele verkeer. Dat is een
ontwikkeling geweest, die in het be
gin misschien wat stroef verlopen
is, maar waarvan we de grootte
thans alleen maar kunnen raden
naar het aantal verkeersborden, dat
in onze gemeente tot in de honderd
tallen loopt
SAMENWERKING
Daar is intussen een nauwe sa
menwerking geboren tussen ge
meente verkeersdeskundigen van de
ANWB, Waterstaat en Rijkspolitie,
die allen op hun terrein een bepaal-
inbreng hebben in de opvang van
een steeds grotere stroom verkeers
middelen, die veilig en vlot door
Venray geloodsd moeten worden.
Provinciale wegen en gemeente
wegen moeten veilig berijdbaar
zijn. Of men dit oplost via ver
keersborden, via vluchtheuvels, via
knipper- of verkeerslichten, via om
leggingen of andere verkeersmaat
regelen, dat is een zaak die deskun
digen telkens opnieuw onder ogen
gebracht krijgen. Men heeft statis
tieken voor knel- en gevarenpunten
op onze wegen en aan de hand daar
van worden beslissingen voorbereid
en genomen.
Doch men heeft zich ook gereali
seerd dat men verder moet kijken
dan enkele jaren. Het verleden heeft
geleerd met welk een snelheid en
macht het verkeer is toegenomen.
En we mogen dan nu een tikkeltje
Verbaasd kijken naar vierbaanswe-
gen rond de kom van Venray, or.
afvragen of het nu wel zo dringend
nodig is een nieuwe provinciale weg
van Horst naar Venray, en de ge
plande parkeerpleinen bij en om de
kom wel wat veel van 't goede noe
men, feit is. dat een Ir. Goudappel
als verkeersdeskundige het nauwe
lijks voldoende vindt.
Maar ook hier blijkt een nauwe
samenwerking tussen stedebouwkun-
dige en verkeersdeskundigen reeds
in praktijk gebracht te worden om
het verkeer- van- de-toekomst zijn
kansen te geven in onze plaats en
streek
VOORBIJ
De tijd is voorbij dat een weg
wordt aangelegd, omdat er toevallig
wat huizen op een rijtje liggen. Iets
wat vroeger vrij normaal was
Thans wordt eerst gekeken hoe in
bepaalde streek het verkeer zo rus
tig mogelijk zijn kansen kan krijgt
zonder een wir-war van waarschu
wende, verbiedende, gebiedende en
aanwijziging gevende verkeersbor
den. En op dat patroon worden dan
de wijken geprojecteerd. Wel een te
ken dat er in dat opzicht ook in de
laatste tientallen jaren het nodige
veranderd is. Even goed als de
kruispunten veranderd zijn in Cas-
tenray, Ysselsteyn, Leunen en op de
Wanssumseweg, die thans blinken in
het natriumlicht en even goed als
men thans plannen maakt voor een
overbrugging van de spoorlijn Ven-
loNijmegen nabij Oirlo en met via
ducten rekent bij de aanleg van de
nieuwe provinciale weg HorstVen
rayEn dat is goed, want de
steeds groeiende stroom van ver
keersmiddelen in onze plaats en
streek moet goed en veilig geleid,
snel zijn doel kunnen bereiken. Daar
is iedereen mee gebaat.
Men mag thans een gemeente ver
wijten (en ten onrechte beweren
dat Veilig Verkeer hier al op ge
attendeerd heeft), dat de voor-
de spaarbank vaar iederéén
MEER DAN 2.600.000 MAAL
HULP BIJ PECH EN
ONGEVALLEN
De ANWB Wegenwacht bestaat
vandaag 15 april 20 jaar. Door
in deze periode meer dan 2,6 miljoen
maal hulp te bieden zijn de gele
pech-bestrijders geworden tot een
markante verschijning op de Ne
derlandse autowegen.
Begonnen in 1946 met zes man en
motorzijspan-combinaties, is 't We
genwachtkorps thans in 1966 uitge
groeid tot 360 Wegenwachten, die
allen dienst doen in kleine gele be
stelwagens.
Vanuit elf Wegenwachtstations
wordt continu de hulpverlening
langs de weg bij pech en ongevallen
uiterst snel en efficiënt geregeld. De
ANWB Wegenwacht heeft zich een
unieke plaats in het Nederlandse
wegverkeer verworven en meer dan
600.000 Wegenwachtleden weten zich
van hulp bij pech onderweg, in wel
ke vorm dan ook, verzekerd.
OPRICHTING WEGENWACHT
15 APRIL 1946
De Wegenwacht werd op 15 april
1946 als een bijdrage van de ANWB
aan de wederopbouw van ons in de
oorlog geteisterde land opgericht
Doelstelling was het personen- en
vrachtverkeer in die dagen zo
belangrijk voor de wederopbouw
op gang te houden.
Hoe slecht in 1946 de toestand van
de auto's was, blijkt hieruit, dat de
eerste zes wegenwachten en een in
specteur nadat zij voor het eerst
's morgens op patrouille gingen en
eerst diep in de nacht huiswaarts
keerden. Op de wegen Amsterdam
Den Haag—Rotterdam en Den Haag
—Utrecht vielen zij van het ene
pechgeval in het andere.
Merkwaardig was, dat toen in
augustus 1946 de Afsluitdijk in het
WW-traject werd opgenomen, dit
het vrachtverkeer aantrok, dat de
dijk tot dan schuwde wegens gebrek
aan hulpmogelijkheden. De ANWB
liet er naderhand bovendien vier te-
lefoonkasten plaatsen om het gebrek
aan meldingsmogelijkheden op deze
weg op te heffen.
Met ingang van 1 januari 1947
werd een vrijwillig Wegenwacht
lidmaatschap ingesteld. In de daar
aan voorafgaande decembermaand
lieten zich reeds ruim 6.900 personen
inschrijven, een aantal dat in 1947
met 199 inschrijvingen per werk
dag toenam, waardoor het aantal
leden aan het eind van dat jaar
38.000 bedroeg. Thans zijn van de
meer dan 800.000 ANWB-leden er
meer dan 600.000 tevens lid van de
Wegenwacht.
In augustus 1952 werd het WW-
lidmaatschap om voor hulpverlening
in aanmerking te komen verplicht
gesteld. De toestand van de auto's
was toen aanzienlijk verbeterd. Het
werd daarom tegenover de 110.000
vrijwillige WW-leden, die tot dan de
Wegenwacht gezamenlijk in stand
hadden gehouden, niet juist gevon
den nog langer ook niet-leden van
deze hulpdienst te laten gebruik
maken.
rangsborden langs do Westsingel
verkeerd zijn opgesteld. Maar op
de gemeente wyst men U thans
op adviezen van verkeersdeskun-
digfen, die met het wegenver
keersreglement in de hand, zeggen
dat ze wel juist en wol goed staan.
En dat men deze methode al sinds
1959 volgt. Zonder dat tot heden
iemand ten onrechte overigens
hiertegen bezwaar maakte.
Dat was 15-20 jaren geleden nog
iets ongekends. De ontwikkeling van
de laatste twintig jaren heeft ook op
verkeersgebied vele problemen ge
bracht, die deels opgelost zijn, deels
nog opgelost dienen te worden. Ter
wijl daarnaast ook de steeds door
gaande groei moet worden opgevan
gen. Het is goed te weten dat juist
deze problemen de volle aandiacht
hebben.
k
HULP IN CUFERS:
2.632.224 HULPVERLENINGEN
IN 20 JAAR
Thans telt het wegenwachtkorps
circa 360 man. De gele auto's rij
den nu over vrijwel alle voor het
verkeer belangrijke routes. Het is
aleen maar jammer dat in deze
streek de Wegenwacht alleen
werkt op de Rijksweg Venlo-NU-
megen en op de weg Eindhoven
Helmond. Het ligt wel in de ver
wachting dat als de Deurneseweg
opgeknapt is en de brug in Well
doorgetrokken is dat dan de We
genwacht ook Venray aan gaat
doen.
Het door de ANWB-Wegenwacht
gepatrouilleerde wegennet heeft een
lengte van circa 3250 km, d.w.z. een
afstand van Amsterdam tot voorbij
Istanbul.
Sedert de oprichting tot en met 31
maart verleende de Wegenwacht
meer dan 2,6 miljoen maal hulp aan
bestuurders van motorvoertuigen,
die met pech te kampen hadden,
waaronder 100.000 buitenlanders.
In de thans verlopen jaren (van
15 april 1946 tm. 1 aprü 1966) los
ten de „ridders van de weg" 2.349.031
technische storingen op, verleenden
53.556 maal hulp bij ongevallen,
waardoor in vele gevallen het leven
van verkeersslachtoffers werd ge
spaard, blusten 1.949 auto- en mo-
torbranden en verleenden 226.688
maal persoonlijke diensten, zoals het
doorgeven van telefonische en tele
grafische boodschappen. In totaal
werd door de Wegenwacht in twin
tig jaar dus 2.632.224 maal hulp ver
leend.
Van de ruim 2,3 miljoen techni
sche hulpverleningen betrof het voor
circa 28 pet. reparaties aan de elec-
trische installatie, circa 17 pet. re
paraties aan de carburateur, circa
4 pet. bij bandenpech, inclusief op
pompen van banden, circa 8 pet. het
verstrekken van benzine of olie, ter
wijl circa 32 pet. technische hulp
verleningen van andere aard werden
verleend.
In circa 1 pet. der gevallen moes
ten de wegenwachten garagehulp
inroepen, omdat het euvel ter plaat
se niet was te verhelpen, dan wel
te veel tijd zou vergen.
Legio waren de gelegenheden,
waarbij de wegenwachten spontaan
hulp boden bij de meest uiteenlo
pende voorvallen. Zij regelden het
verkeer bij opstoppingen, blusten
boerderij- en bosbranden, brachten
losgebroken vee terug in de weide
spoorden vermiste kinderen op,
brachten ontvreemde auto's bij de
eigenaars terug, zorgden dat verlo
ren voorwerpen variërend van
wieldoppen tot complete aanhang
wagens weer bij de „verliezers"
terug kwamen en vervoerden in
spoedeisende gevallen medicamen
ten.
Zij beperkten hun werkzaamheden
niet tot de weg: de ANWB-wegen-
wachten hebben zelfs een helicopter,
een vliegtuig, motorboten en ook een
spoortrein en een brug langs hun
route gerepareerd.
WEGENWACHTSTATIONS
Het gebrek aan alarmeermogelijk-
heden langs wegen zonder bebou
wing, zoals autosnelwegen, is een
probleem, dat reeds in 1955 aanhan
gig was gemaakt.
De Bond plaatste in dat jaar voor
eigen rekening op de Afsluitdijk 4
telefoonkasten, om daar het tekort
aan meldingsmogelijkheden op te
heffen.
Het Wegenwachtstation in Delft
beschikt over „praatpalen", die langs
Rijksweg 13 zijn geplaatst. Gestran
de automobilisten kunnen via de
„praatpaal" rechtstreeks contact op
nemen met het Wegenwachtstation
en de gewenste hulp inroepen. Alle
wegenwachten op de weg die onder
het Wegenwachtstation ressorteren
staan in direct radiocontact met het
Wegenwachtstation.
Thans beschikt de ANWB-Wegen
wacht over elf Wegenwachtstations
over het gehele land verspreid, van
waaruit de hulp bij pech en onge
vallen via mobilofoon en telefoon op
de meest efficiënte wijze wordt ge
regeld.
Aan het systeem van praatpalen
kon echter nog geen uitbreiding op
grote schaal worden gegeven.
Wel beschikt het Wegenwacht
station in Zeeland over praatpalen
op de 5 kilometer lange brug over
de Oosterschelde.