Boerenleenbank wilde ióóndans Veilig Verkeer... INGEZONDEN nadert gezagsgrens Yenray's SCHOUWBURG WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN Costuums Pantalons Regenjassen en modeartikelen Voor het afsluiten van reisverzekeringen Zilmeta VRIJDAG 8 APRIL 1966 No. 14 ZEVEN EN TACHTIGSTE JAARGANG t PEEL EN MAAS DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL T5T2 GIRO 1050652 ADVERTENTIEPRIJS 12 cl p mm. ABONNEMENTS PRIJS PER KWARTAAL IJS (bulten Vnnroy 2.— Was het niet een van onze oud-ministers die de uitspraak deed dat elk jaar rond de herfsttijd de rituele dans om de Ionen plaats vindt? Als dat zo is, dan is er dit jaar sprake van een afmattings- dans, want het troeven en ovedtroeven in het loonspel duurt voort waarby nu ook minister Veldkamp namens de regering meedanst. Inzet van het spel zyn niet de Ionen maar de dans zelf, want als de werknemers het langst op de vloer blijven stampen is het spel uit en en worden de lonen volkomen vrij. Naar onze mening zou dan na verloop tijd ook een deel van ons werknemersbestand geen loondans meer nodig hebben, omdat dit doel dan in de werkloos heidswet rondhuppelt en bepaald niet met genoegen. KAN DIT ZO VOORTDUREN? He laar is het beeld <van de dans voor de loonstrijd treffend juist. Men draait om elkaar en om de standpunten heen, waarbij minister Veldkamp voortdurend lief lacht te gen de werknemers met politieke charme zonder dat hij hen om eco nomische redenen hun zin kan ge ven. En daar raken wij de kern van de zaak. Het loonspel is niet langer een kwestie van enkele percenten meer of minder. De inzet bestaat nu uit de welvaart in dit land. Wij zijn na de oorlog begonnen met een laag loonniveau. Wij werden daardoor het goedkoopste eiland in Europa. Wij slaagden er in een plaats te krijgen op de internationa le industriemarkt en gingen naar mate de jaren verstreken meer op de concurrentietocht staan met onze buurlanden in een eenwordend Europa. Ook die proef hebben wij tot heden doorstaan, al moeten daar bij enige feiten niet worden ver zwegen. In de eerste plaats blijft ruim 8 pet. van onze export in Europa. Van de ze Europese export gaat een derde naar West-Duitsland. Ditzelfde land neemt meer dan een kwart van onze totale uitvoer voor zijn rekening. Het cijfer zou nader moeten worden geanalyseerd. Naar onze overtuiging zou daar dan uit blijken dat een groot deel van het uitvoerpakket uit produkten bestaat, die voor toeleve ring dienen van de Westduitse groot industrie. CONCURRENTIE Kunnen wij concurreren met hoog geïndustrialiseerde landen als Japan en de V.S.? Naar onze mening slechts op bescheiden deelmarkten. Zo lang ons exportpakket niet muur vast op de wereldmarkt ligt mogen wij ons we tienmaal bedenken ons kostenniveau op geijke hoogte te brengen met dat van de ervaren in dustrielanden. Voor een deel van on ze industrie hebben wij dat al ge daan. Beschouwen wij daarnaast eens de bevokingsstructuur van ons land dat een der dichtst bevolkte van de we reld is. Wij treffen daar aan een le gioen van ouden van dagen, dat niet produktief is en een omvang heeft van ca. 10 pet. van de bevolking. Daarnaast bevindt zich een brede zoom van zeer jeugdigen, van rijpe jeugd die studeert en van huisvrou wen. die niet direct in het arbeids proces zijn opgenomen. Al met al betekent dit dat het grootste deel van ons volk niet di rect meewerkt aan de opbouw van een industriee potentieel dat elke storm kan doorstaan. IN DE DRAAIKOLK In die voortdurend voortwoedende internationale concurrcntiestorm moet er steeds meer kapitaal aan wezig zijn om een enkele arbeider bestaansmogelijkheid te geven. De mechanisatie en automatisering zet ten zich zo snel door dat het gebrek aan kapitaal het tekort aan arbeid gaat inhalen. Op dat moment raken wij in een snel rondcirkelende draai kolk van achterstand. Een industrie met een machinepark dat niet up- to-date is, gaat te gronde. De heer Van Eibergen, voorzitter van het C.N.V., heeft dat begrepen toen hij op het congres van de CBC in Scheveningen zei dat er een nood zaak is voor verregaande mechani sering, voor automatisering en voor vergroting van de produktie. In de zelfde adem waarschuwde hij voor fusies met buitenlandse bedrijven, omdat de Nederlandse bedrijven dan alleen nog maar uitvoerders zijn. Zeer juist, op dat moment kan geen Nederandse directie of Nederlandse vakbeweging meer de bezwerende hand opsteken als de produktie op hoog bevel van het buitenland wordt gestaakt. Wanneer wij echter al de inkom sten uit onze industrie of een te groot deel daarvan gaan „verionen", dan blijft er onvoldoende over voor kapitaavorming en dan kunnen onze ondernemers het niet meer vohou- den. Wij mogen dan blij zijn nog een buitenlandse koper te vinden, die de zaak nog overeind houdt HET PAARD EN DE WAGEN Het is waar dat de Nederlandse werknemer in doorsnee minder wel vaart heeft dan zijn Westduitse of Franse collega. Met zijn inkomen moeten in doorsnee meer mensen worden gevoed en gekleed. Daar zijn wij niet minder om. Wij moeten zelf weten hoe wij willen even met ons ook. maar laten wij niet trachten de Nederlandse ondernemers te laten opdraaien voor de onvoldoende pro- duktiviteit, die wij als volk opbren gen. Dat is niet anders dan het paard achter de wagen spannen. De mogelijkheden om in de loon- structuur veranderingen aan te brengen zijn beperkt, zei voorzitter Kloos van het NVV te Amsterdam. Het is juist Wel is het nog mogelijk wegen open te leggen, die meer krachten naar de produkticve sfeer trekken. Meer gehuwde vrouwen bijvoorbeeld of meer aantrekkelijke kansen voor overvoer kers. Daarnaast moeten wij vooruitzien en de uitval van arbeidskracht door structuur wijziging of automatisering zoveel mogelijk beperken. POT VERTEREN Dat zijn maatregelen in de econo mische sfeer, die de produktiviteit verhogen. En daar moeten wij weer heen. Men kan in het sociale vlak verdelen en herverdelen maar als er geen winst is kan men alleen de pot verteren. Die weg wil niemand op. Even min willen wij de mindere vak bondsgoden volgen in hun verdacht making van een college als dat van de rijksbemiddelaars. Zo spreekt de heer De Boon van het NW over een beleid van knoeierij van dit col lege of liever nog van een gebrek aan beleid. Die weg moeten wij niet op om onze werknemers meer wel vaart te brengen. Evenmin mogen wij op de weg belanden van de vol komen loonvrijheid omdat wij dan de regering de kans ontnemen om 't laatste woord te spreken. Wij moeten terug naar de hand having van gezag ook op dit gebied van de lonen. Wie tegen beter weten in de vrijheid wenst om er door te worden verslonden, faalt als leider. De wilde dans op de loonvloer mo ge boeiend zijn, hij moet eindigen zodra 'de regering dat gebiedt. Da gebod heeft gekonken bij zeven pro cent en niet meer. GOMMANS KLEDING Telefoon 1281 Langstraat WIM KAN EN HET RUSSISCH BALLET NAAR VENRAY De afbraak van de oude „secreta ris-woning" op de hoek Hensenius- plein-Merseloseweg, mag dan het zicht op Venrays schouwburg al een stuk verbeterd hebben, het zal nog wel even duren voordat deze schouwburg zijn functie gaat ver richten. Op de eerste plaats is men nog druk bezig met de afwerking van dit cultureel bolwerk in het hart van Venray, maar op de twee de plaats moet ook de omgeving nog worden aangepast. En aangezien Venray's gemeenteraad in deze het laatste woord heeft, kan het nog wel even duren. 30 SEPTEMBER zo vertelt de heer Laurensse, voor zitter van het Stichtingsbestuur Cul tureel Centrum, zal niet alleen de schouwburg geopend worden, maar ook de leeszaal aan de Stichting Openbare Leeszaal Venray worden overgedragen, evenals de vergader lokalen en de hobby-ruimten aan de Stichting Gemeenschapshuis. Wie het mocht duizelen van al de ze misschien onbekende stichtingen, zij er op gewezen, dat in het cultu reel centrum samenwerken drie stichtingen. Op de eerste plaats de stichting Cultureel Centrum, die de zorg heeft voor het hele gebouw en de schouwburg met de foyer exploi teert. Zij verhuurt op haar beurt weer de leeszaal aan een andere Stichting, die zorgt voor ontspan ning en ontwikkeling door middel van het ter leen geven van boeken en het exploiteren van een leeszaal. Daarnaast verhuurt de eerst ge noemde stichting dan de vergader en hobbyruimten, die vooral langs de Jan Hensenstraat liggen aan de Stichting Gemeenschapshuis, die op zijn beurt de dadWoor in aanmer king komende jeugdgroeperingen hier onderdag verschaft Na deze misschien wat stichtelijke inleiding komen we weer terug op 30 september van dit jaar, wanneer de een of ander hoge gast dit „hart van Venray" plechtig zal komen openen. FEESTWEEK Of deze hoge gast, wiens naam thans nog niet genoemd kan wor den, dan meteen ook te gast zal zijn in het cabaret van Wim Kan, die op die openingsavond „wat een land..." zal bezingen, is nog even onbekend als zijn of haar naam. Maar Wim Kan komt en met hem Corry Vonk en de vele andere artiesten. Zij blij ven maar een avond en missen daar door de rest van de feestweek, die aan deze opening verbonden wordt. Want op zaterdag 1 en zondag 2 oktober zal er een streekavond ge houden worden, in de vorm van een hier vroeger gehouden Anjer-avond, waaraan de vele amateuristische verenigingen een steentje bijdragen. Indertijd is dit een groot succes ge weest en men hoopt ook thans vol doende krachten te vinden om van deze twee avonden iets bijzonder te maken. Deze feestweek is bedoeld als een kennismaking voor het gehele Ven- rayse publiek met dit culturele cen trum en dat is ook de reden waarom men op woensdagavond' 5 oktober een teener-avond gaat verzorgen, waarop de een of andere teener grootheid als Dave Berry of iemand anders de teeners naar de schouw burg zal brengen. Ze kunnen na af loop meteen proberen of het goed dansen is in de foyer, waar dan voor de eerste en waarschijnlijk niet voor de laatste maal gedanst gaat worden. Donderdag 6 oktober komt de Hoofdstadoperette, terwijl zaterdag middag 8 oktober ook de kleinen welkom zijn bij een opvoering van het Limburg Jeugdtoneel. De feestweek wordt besloten met een concert van het Limburgs Sym fonie Orkest, dat op zondag 9 okto ber een uitvoering geeft en waarna dan ook bal is in de foyer. JA EN DAN STAAT DAAR HET CULTUREEL CENTRUM Fris geopend en stralend in al zijn nieuwigheid. Wat dan? Ook hierop weet de heer Laurensse het ant woord. Men heeft voor een tweetal cyclussen reeds de nodige kontrak ten afgesloten. Op de eerste plaats voor een toneelcyclus. Die ziet er als volgt uit: donderdag 27 okt~1966 opvoering Toneelgroep Theater; donderdag 29 december 1966 op voering van toneelgroep Ensem ble; woensdag 5 april 1967 opvoering van toneelgroep Centrum, die ook op woensdag 17 mei 1967 weer met een ander stuk optreedt Vier toneelavonden, waarop men zich kan abonneren, maar die als de ruimte het toelaat, ook toegankelijk is voor niet-abonnecs. Datzelfde geldt voor de muziekcyclus, die er als volgt uit ziet: zondag 9 oktober 1966 uitvoering van het Limburgs Symphonie Or- woensdag 16 november opvoering van de Zuid Nederlandse Opera; medio januari 1967 een uitvoering van ht eLimburgs Symphonie Or kest en medio maart 1967 een op treden van de operagroep Forum uit Enschede. Dat zijn dus abonnementen-avon den. maar daar tussen door zullen ook zgn. „losse" opvoeringen gege ven worden, o.a.: 18 oktober a.s. RUSSISCH BALLET Niets minder dan een balletgroep van een der grootste Russische thea ters zal in Venray optreden. Wie ander amusement zoekt, kan wellicht terecht bij de one-man- show van Fons Janssen, die zijn „Hoe meer zielenzal brengen. Er zijn besprekingen gaande de mu sical van Annie M. G. Schmidt ..Heerlijk duurt het langst naar Venray te brengen, terwijl ook met een Duitse mijnheer Millowitsch onderhandelingen lopen voor een optreden in de nieuwe schouwburg. Bij al die besprekingen zijn er verder nog met de Culturele Raad Limburg om te komen tot tentoon stellingen in de foyer van dit nieu we gebouw en het is thans wel zo goed als zeker dat in de openings week in deze foyer een representa tieve tentoonstelling gehouden zal worden van beeldende kunst. WAT MOETEN WE ER MEE? Het Stichtingsbestuur is zich be wust dat een groot deel van het het Venrays publiek zich bij het zien van het langzaam gereed ko mende gebouw de vraag stelt: wat moeten we er feitelijk mee Hierboven is al gedeeltelijk deze vraag opgelost. Men heeft er de programma's kunnen zien, die in de schouwburg zullen worden gegeven; men heeft gelezen dat de openbare leeszaal en de bibliotheek er in komt en lest best zal men ervaren, dat hierin de nodige ruimte gevon den wordt voor aktiviteiten van Venrays jeugd, die nu maar moeilijk tot ontplooiing kunnen komen door nood-onderkomens als bijv. het pa tronaat en de Soos, om maar twee voorbeelden te noemen. Venrays jeugd heeft inderdaad lang moeten wachten, maar zal in die nieuwe ge bouwen toch enige soulaas vinden voor onderkennen. Men had juist dit gedeelte wat groter gemaakt, maar maatregelen van „hogerhand", zoals dat heet, staken hier een stokje voor. Men hoopt dat met het ge reed komen van de jeugdonder- komens in de parochies van de Pa ters en in West binnen niet al te lange tijd toch voor een groot deel .aan de wensen van de jeugd tege moet te zijn gekomen. MUZIEKSCHOOL Er is een ogenblik gedacht om ook de muziekschool, die men in Venray op wil richten, in dit centrum onder te brengen. Maar bij nadere bestu dering van dit vraagstuk is men tot de conclusie gekomen dat de Ven- ra yse jeugdbewegingen zoveel ruim ten moesten gaan missen, dat men beter een andere oplossing kon gaan zoeken. Ook daaraan wordt hard ge werkt. REGIONAAL Om nog even op de schouwburg terug te komen, dient men er wel aan te denken dat deze een regionale functie heeft Dat wil zeggen dat het Rijk deze schouwburg mede finan ciert met de bedoeling dat de gehele streek hier voordelen van zal heb ben. Het Stichtingsbestuur is dus ook van plan, nu de grootste bouw- beslommeringen achter de rug zijn zich meer regionaal te oriënteren. Men denkt aan een nauwere samen werking met de plaatsen Dcume. Horst. Wanssum, Meerlo. Overloon en Vierlingsbeek, zeker nu in hel kader van de culturele aktiviteiten in onze provincie het provinciaal be stuur van plan is subsidies te gaan geven in de reiskosten naar schouw burgen. Daarnaast blijkt een goed kontakt met verschillende andere schouw burgen in het Brabantse en Lim burgse, wat de programma-keuze alleen maar groter en gemakkelijker kan maken. Voor wat de schouwburg en de foyer betreft is de heer L. Cattoir aangesteld als directeur. Het ligt niet in de bedoeling van de foyer een dansgelegenheid te maken in die zin. dat telkens als er dansen is, ook hier dansgelegenheid zal zijn. Maar bij extra gelegenheden biedt de foyer (met zijn marmeren vloer) ook voor de dansliefhebbers nieuwe en misschien zelfs ongekende moge lijkheden ACHTER DE SCHERMEN is. dat blijkt intussen wel, al lang en hard gewerkt Men had mis schien wat meer aan de weg mogen timmeren om de belangstelling voor dit nieuwe gebouw te wekken, maar het duurt nog enkele maanden voor dat het in al zijn schoonheid en nieuwheid voor iedereen te kijk zal liggen cn men kan dus de schade nog inhalen. Uit het programma, wat het .Stichtingsbestuur zowel voor de schouwburg als voor de rest van dit grootse gebouw heeft klaar gemaakt, blijkt echter wel. dat er hard gewerkt is cn wordt Wellicht dat straks nog andere cn grootsere evenementen aangekondigd kunnen worden, maar het zal van beide kan ten eerst nog wennen worden. Van de kant van de programma-opstel- Iers cn van de kant van het publick. dat de schroom zal moeten overwin nen voor een schouwbürgdranpel. Een schroom, die in het verleden wel eens te groot is geweest cn daardoor oorzaak was, dat veel moois ons neus voorbij ging. We krijgen nu de kans in eigen plaats en eigen streek culturele evenemen ten te zien, die beslist de moeite waard zijn. De tijd zal leren of we zulks weten te waarderen. de sfXKirhank vuor iedereen ZWAAR BELASTE AUTO'S GEVAAR BIJ PAASDRUKTE OP DE WEG Voor, tijdens cn na de Paasdagen wordt een optimale drukte ver wacht in het verkeer. Automobilis ten dienen niet alleen rekening te houden met overbelaste wegen (af stand houden, aanpassen van de snelheid), overbelaste auto'» beteke nen ook een groot gevaar voor de verkeersveiligheid. Veel auto's zeker in de kleinere klasse zijn niet berekend op vier of vijf per sonen met daaraan nog toegevoegd hoog opgestapelde rijen koffers en tassen. De wettelijk toegestane maximum druk op de banden ligt ongeveer in de buurt van het maximum toelaut- bare gewicht dat de automobielfa brieken opgeven. Dit betekent dat bij verschillende auto's weinig of geen bagageruimte meer over is, als alle zitplaatsen bezet zijn. Men overtulge zich dus van de laadcapaciteit van eigen auto! Bij het beladen van de auto moet het zwaartepunt niet (teveel) naar achteren verlegd worden. Met an dere woorden, de bagage dient niet alleen achterin te worden gelegd, maar verdeeld te worden over de gehele auto (dus bijvoorbeeld ge bruik makend van een imperiaal). Alle koffers en valiezen achterin gaat overbelasting betekenen van één. in dit geval de achteras. Bij auto's met een laadruimte voorin ligt bij belading 'het zwaartepunt veelal beter. Verkeerde verdeling van veel ba gage heeft tot gevolg: wijziging van de stand van de koplampen, waardoor verblinding kan optreden; overbelasting van de achteras en te grote druk op de banden; de auto krijgt een ander stuur- karakter (onderstuurde wagens worden overstuurd). Treedt bij lange vakantieritten vermoeidheid op bij de (niet erva ren) chauffeur en wordt de controle over de wagen daardoor minder, dan betekent het samengaan van ge noemde faktoren vaak het abrupte einde van een plezierig begonnen vakantie. En vaak erger. HEN PUNTEN VOOR HET AUTOVERKEER TIJDENS DE PASEN 1. Verwacht het onverwachte van vele, onervaren automobilisten, die tijden» het paasweekend ze ker weer op de weg komen. Ook van buitenlanders die ons ver keer niet gewend zijn. 2. Als u met een huurauto op stap wilt, maak dan eerst een proef rit en controleer met name: rem men, stuurinrichting en banden. 3. Windt u niet op al» er geen eind komt aan een file. Houdt vol doende afstand tot uw voorgan ger: minimaal de helft van uw snelheid in meters. 4. Als een auto te dicht achter u rijdt, kennelijk met de bedoeling in te halen, moet u zo ver moge lijk naar rechts gaan. 5. Houdt in een file het achterop komende verkeer steeds in het oog (binnen- en buitenspiegel) en kijk door de file heen naar de stoplichten van uw voorliggers. 6. Waarschuw al» u wilt sloppen het achteropkomend verkeer door enkele malen op het rempedaal te trappen, waardoor uw remlichten opgloeien. 7. Breng bij het wegrijden in dien mogelijk uw auto op do parkecrslrook op snelheid cn voeg in zonder het rijdende ver keer tc hinderen. 8. Als een file auto's op een buiten weg rijdt met een snelheid van bijv. 80 km dan houdt u als verstandig automobilist die snelheid ook aan. 9. Pech kan iedereen krijgen. Maar zet dan uw auto van de rijbaan af! 10. En bent u niet helemaal zeker van uzelf, zoek dan do rustige binnenwegen op. TROTTOIRS IN DE HOEN DERSTRAAT Het tweede gedeelte van de Hoen derstraat wordt verbeterd, o.a. door het leggen van trottoir». Voorwaar geen kleinigheid gezien de situatie aldaar, t.w. hoog liggende tuintje». We zijn benieuwd hoe dat wordt opgelost. Iets anders is: Hij die oen auto bezit krijgt zonder meer een ver laagd trottoir (inrit) om zijn wagen te kunnen binnenrijden. Bezit men echter geen auto. dan geen verlaagd trottoir, ook al hebt U dat graag, b.v. omdat U t.z.L een auto koopt, of omdat het gemakkelijk is voor uw brommertje. Blijft u er echter bij om een inrit te krijgen dan kan men naar de Gemeente-ontvanger stap pen cn daar 100,— contant depo neren. Kijk en dan krijgt U wel een inrit in het nieuwe trottoir dat op Uw eigen grond ligt, want dc ge meente heeft nog geen cent betaald. Die behoeft dat niet contant te doen. Wc hebben sterk dc indruk dat hier met twee maten gemeten wordt, zowel wat inrit als wat betaling be treft Met dc gemeenteraadsverkiezing in het vooruitzicht hopen wc op steun van een of meer raadsleden, zodat we die 100,— in de porte- monnaie kunnen houden, én onze centen krijgen voor dc grond. Even afrekenen heren! D. OEEPT VOLDOENINO HET BIER WAAR LIMBURG TROTS OP IS

Peel en Maas | 1966 | | pagina 1