KRULVERMICELLI NU VOOR 37., -10% gggggggggi 1MA 8® Cacao PAK 100 GRAM 60 Fruitcocktail LITERBLIK 258 Knakworst GROTE POT 145 Spaanse wijn ZOETE 295 Het Avondmaal van Jezus en de twaalf Apostelen Geestelijk artikel \jan pute >gucMen .\0°lo 5C0C0S 7 C macronen f Vaniiletoffees of cc abrikoosjes PER ZAK W W Gelderse ham 69 de service-kruidenier van KWALITEITen VOORDEEL Het maartse weer in Venray Zilveren ambtenaar gehuldigd Zondag: Hoogfeest van Pasen. Om 0.45 leesmis; 8 uur leesmis voor de overledenr familie Duijkers-Tak- kcn; 9.15 hoogmis voor de parochie; 10.30 leesmis voor Antoon PhJllp- sen cn Wilhelmina Phillpsen-Cus- ters; om 3 uur lof. Paas-maandag: om 6.45 leesmis; 8 uur leesmis voor Antoon Loonen; Ü.15 hoogmis voor Johannes Voer- mans; 10.30 leesmis voor Piet Emonts. Dinsdag: 6.45 leesmis voor de overleden familie Clacssens-Gussen; 7.30 leesmis voor Maria Loenen- Thielen en Jan Locnen. Woensdag: 6.45 leesmis tot inten tie van G. Wiliems; 7.30 leesmis voor Eduard Assolbergs. Donderdag: 0.45 geen H. Mis. Om 7.30 leesmis voor Th. Bouten; 10 uur huwelijksmis voor het bruidspaar v, Kcmpcn-Wismans. Vrijdag: 6.45 geen H. Mis. Om 7.30 leesmis voor overl. fam. Voermans- v. d. Berg; 10 uur huwelijksmis voor het bruidspaar Hendriks-Martens. Zaterdag: 6.45 leesmis voor Mar- tinus Manders-de Lauw; 7.30 gest. leesmis voor Joh. Wilhelmus Weijs. Kerkpoetsen: Jet Heesen. Accolythen: zondag 6.45 M. Jans sen; 8 uur P. Heesen en Joost van Ooi; 9.15 G. Jenniskens, M. Corne- lissen, A. Loonen, H. Litjens. Maandag: 6.45 H. Baltussen; 8. M. Janssen en P- Heesen; 9.15 J. van Ooi, G. Jenniskens. M. Comelissen, A. Loonen; 10.30 H. Litjens en Jan Voorma ns. RECTORAAT VEULEN Zaterdag voor Pasen: van 24 u. biechten in twee biechtstoelen; 8.30 pi. Paasnachtwake. Zondag: Hoogfeest van Pasen. 7.30 leesmis uit dankbaarheid fam. Thissen-Hendrikx; 10 uur Hoogmis voor de parochie; 2.30 middagoefe ning rond het Verrijzenisfeest. Inle vering van de laatste Vastenzakjes. Maandag: 2e Paasdag: 7.30 lees mis voor zal. Rector J. Geurts (K.) 10 uur Hoogmis voor zal. Jacobus Geurts. Dinsdag: 1ste dinsdag ter ere van de H. Antonius van Padua; 8 uur leesmis, jgt. voor zal. Maria Drab- bels-van Mcyel. Woensdag: 8 uur leesmis voor zal. vr. Burgers en zoon Hubert. Donderdag: 8 uur leesmis voor zal. Theodorus Jacobs en zoon Leo. Vrijdag: 8 uur leesmis tot bijz. in tentie Slangen-Verheyen. Zaterdag: 8 uur zeswekendienst voor zal. Theodorus Wiliems. Accolythen voor het Hoogfeest van Pasen: Harry Geelen. Mart. van Sta veren en Piet Mulders. Kerkpoetsen: Jet Burgers en Mien Nijssen. RECTORAAT HEIDE PAROCHIE YSSELSTEYN Zondag: Hoogfeest van Pasen. 7 uur leesmis voor de overl. fam. Geurts-Peters; 8.30 leesmis voor Anna Smits-Weys; 10.15 Hoogmis voor de parochie; 3 uur lof. Paasmaandag: 7 uur leesmis voor de parochie; 8.15 leesmis voor Jan Geurts; 9.15 weekd. voor Johanna Verlinden-Maessen; 10.15 Hoogmis: Jaarg. voor Antoon Swinkels. Dinsdag: 7.30 maanddienst voor Johanna Verlinden-Maessen. Woensdag: 8 uur weekd. voor An na Maria Arts-Janssen. Donderdag: 7 u. avondmis, week- dienst voor Theo Gee rets. Vrijdag: 7.30 maanddienst voor Hans van Dierendonck. Zaterdag: 7.30 leesmis voor Ge rard Deters; 10 uur pl. huwelijksmis voor het bruidspaar Geurts-Janssen. PAROCHIEKERK MEKSELO Zondag: Hoogfeest van Pasen. 7.00 leesmis overl. fam. Kessels- Claes; 8.15 leesmis Theodora van Osch-Poels; 10.00 Hoogmis voor de parochie; 6.00 Gebedsoefening. Paasmaandag: 7.00 leesmis overl. fam. Arts-v. d. Zanden; 8.15 leesmis Theodora van Osch-Poels; 10.00 u. Hgm. gest. jgt. Petrus Pubben. Dinsdag: 7.30 leesmis tot bijz. int. (Egelmeers). Woensdag: 7.30 gest. best. jgt. voor Eerw. Zr. Rafaëla Marcellis; 4.00 pl. Huwelijksmis voor bruidspaar Heg- ger-Verhaag. Donderdag: 7.30 gest. jgt. Martinus Poels. Vrijdag: 7.30 gez. H. Mis Christi na Michels-v. d. Hoven; 10.00 pl. huwelijksmis voor bruidspaar Jen- niskens-van Dijck. Zaterdag: 7.30 gest. Hoogmis voor levende en overl. fam. van Osch; 10.00 Hoogmis tot dankzegging b.g.v. 25-jarig huwelijksfeest van Hoof- van Tilburg. Biechtgelegenheid van 6 tot 7 uur. Zondag Beloken Pasen. Hernieu wing van de Doopbeloften in de mis van 8.30 uur. RECTORAAT VREDEPEEL Zondag: Hoogfeest van Pasen, vroegmis tot infc van fam. Lenkens- Vloet; 10 uur hoogmis voor het geestelijk en tijdelijk welzijn van de parochianen; 19.00 plechtig lof. Vandaag en morgen kan het vas- tenoffer van de 3e ronde worden in gebracht. Paasmaandag: 7.30 vroegmis tot int. van fam. van Vegchel-Peeters; 10 uur Hoogmis tot int. van leden Veeverzekering. Dinsdag: v. d. zielerust van over ledenen (Horst). Woensdag: v. d. zielerust van een overledene. Donderdag: v. d. zielerust van Gerrit Janssen. Vrijdag: tot int. van fam. Bruijs- ten-Coppus. Zaterdag: v. d. zielerust van een overledene. RECTORAAT SMAKT Zondag: Hoogfeest van Pasen. 6.15 H. Mis; 7.30 fam. Asselberghs; Kapel: H. Mis voor de schooljeugd; 10 uur pl. Hoogmis; 3 uur lof. Paasmaandag; 6.15 H. Mis; 7.30 v. Leo Koopmans. Kapel: H. Mis voor de schooljeugd; 10 uur Hoogmis. Dinsdag; 7 uur H. Mis voor ge nezing van een zieke; 7.30 voor Ma ria Kersten-Asselbcrghs. Woensdag: 7 uur H. Mis; 7.30 voor Harry Coppis. Donderdag: 7 uur H. Mis; 7.30 voor overl. fam. Gcrrits-Dirckx en overl. ouders. Vrijdag: 7 uur H. MLs; 7.30 voor Maria Zegers-Emonts. Zaterdag: 7 uur H. Mis; 7.30 voor Maria Theodora Linssen. Zondag: Hoogfeest van Pasen. 7.30 leesmis voor Johannes v. Kem pen v.w. de Bejaarden; 10 uur Hoog mis voor het rectoraat. Misdienaars: Jan Gielens, Jos van Rens, Jos Janssen, Frans Vousten, Harry Claes, Gerrit Spee. Laatste in zameling van de vastenenvelopjes. Te 3 uur lof. Paasmaandag: 7.30 leesmis voor de overl. ouders Ewals-Strijbosch; 10 u. gesticht jaargetijde voor Lambertus Manders. Geen lof. Accolythen: Piet Derikx en Harry Droesen. Dinsdag: 7.30 leesmis voor Johan nes Mommen. Woensdag: 7.30 leesmis voor Theo dorus Camps. Donderdag: 7.30 leesmis voor Mar tinus Ewals en Wilhelmina Leijssen; 10 uur plechtige Huwclijkshoogmis voor het bruidspaar Beerkens-van Kempen. Vrijdag: 7.30 leesmis uit dank baarheid en bijzondere intentie. Zaterdag: 7.30 leesmis voor de overl. familieleden Linders-van Dijck. Biechtgelegenhell van 78 u. Kerkpoetsen: Toos Janssen en Ti ny Poels. PASEN VOOR DE TIENERS Toen voor de eerste maal Pasen gevierd werd in de jonge Kerk, wel ke Christus gesticht had, was het nog maar een heel bescheiden krin getje mensen, die daaraan meedeed: het waren een paar vrouwen, die Christus gekend hadden, zijn apos telen, die van angst en droefheid el kaar hadden opgezocht en anderzijds een aantal welwillende toehoorders, die maar weer aan de slag gegaan waren in hun gewone werk. Zij vormden de overwegend grote groep: hun Pasen stond in het te ken van moedeloosheid. De man die later met Christus naar Emmaus opliep bracht die desillusie onder woorden, toen hij Christus vertelde, dat ze zulke hoge verwachtingen van Hem gehad haden, maar dat Hij nu verder zoek was. En toch meen den ze, dat hij zo'n groot man was geweest, door God gezonden. De eerste Pasen is de eeuwige Pa sen gebleven, is ook nog de Pasen zoals wij die vieren. Met dit ene ver schil, dat wij niet door droefheid overmand zijn, dat wij niet in onze kerheid verkeren,- waar Hij geble ven is, maar leven in de jubel over Zijn heerlijkheid. Jongere mensen willen nog wel eens zeggen, dat zij de oude predi king van de Kerk niet meer ver staan, dat hen die niet aanspreekt. Zouden zij dus misschien niet de woorden van de communio uit de Paasmis kunnen waarderen, die zeg gen: „Ons Paaslam is geslacht en dat is Christus. Laten wij derhalve feest vieren?" Zouden zij dus in de ze woorden geen reden vinden om blij te zijn over wat 2000 jaren ge leden gebeurd is, niet als een dom historisch feit, maar als een mystiek gebeuren, dat ons christenleven maakt tot wat het is? Als dat zo zou zijn, dan kunnen zij er misschien toch toe komen het wel te begrijpen als zij die over-aller- menselijkste neerslachtigheid van Cleophas horen, die het zo simpel tot onze Heer zelf zei: „Zijt Gij dan de enige vreemdeling in Jeruzalem en die niet weet wat er gebeurd is." En dan kunnen zij misschien ook wel het ontroerende verhaal volgen, waarbij zelfs voor de moderne tie ner geen woord frans behoeft te zijn. Als hij het maar eens leest en er met heel zijn hart bij is. Laat iedere jongere of hij tussen de tien en de twintig is of tot de meerderjarigen behoort, dan ook de uiteenzetting van Christus daarna lezen. En het vervolg van het ver haal. Misschien zullen ze dan ook zo blij worden als die twee mannen van Emmaus cn weghollen om het blijde niuews links en rechts rond te ba zuinen. L s W'i v.dyco wQ ft?«ch PERSONFfcl q#$cho aid «••i v\ Tf** or.ge*chcoM |l Adn»w»ld*ti dtgplijks - Vrj.fi oo1 - apn \ll I bij J«* po.'ticr j K N.V. IN ALFA VENRAY EXTRA FIJN 100 GRAM Hoe is het Avondmaal, dat Jesus aan de vooravond van Zijn Lijden met de 12 apostelen vierde eigenlijk verlopen? Dank zij de Joodse over levering van de Pesach viering, het jaarlijkse grote paasfeest, wéten we vrij nauwkeurig hoe deze viering ten tijd van Christus verliep. De plechtigheid bestond uit een maaltijd, die in krachtige symbolen herinnert aan de maaltijd, die de Israëlieten volgens het boek Exodus hadden gebruikt tijdens de wonder bare nacht van hun bevrijding uit Egypte. Maar het was voor de Joden ten tijde van Christus meer dan een herinnering, zij voelden zich heel sterk verbonden met hun voorouders uit de Egyptische tijd. Bovendien beleefden zij de Verlos singsdaad van God, die de Joden uit Egyptische slavernij voerde, als aan henzelf voltrokken. Dit voelden zij ten tijde van Christus weer heel sterk, toen immers de Romeinen de Joden weer in slavernij hielden. De Messiaanse belofte leefde toen zo sterk, dat op de tafel een wijn beker werd bijgezet voor het geval de profeet Elias mee zou willen aan zitten. De deuren liet men open. Im mers, de Messias zelf zou ook tijdens het paasfeest verschijnen, want het lag voor de hand dat God voor de Messiaanse verlossing die Hij zijn uitverkoren volk had toegezegd een zelfde Paasnacht zou uitkiezen. Hun verwachtingen zijn volkomen uitge komen al gebeurde dit in het ver borgene en totaal anders dan in ter men van het herstel van de staat Israel. Maar dezelfde rijke symbo liek spreekt uit het Avondmaal dat Jesus met zijn apostelen vierde, als afsluiting van de oude tijd en als in luiding van het Messiaanse verlos- singstijdperk. Als alle gasten voor de maaltijd bijeen waren, werd een beker wijn gevuld en sprak de huisvader, in dit geval Christus, enige zegeningen over wijn en feestdis. Deze zegen spreuken hielden in, dat God werd geprezen voor de vrucht van de wijnstok. De veronderstelling is dat Christus toen bad: „Ik zal niet meer drinken van de vrucht van de wijn stok tot op de dag. dat ik haar nieuw met U zal drinken in het ko ninkrijk van mijn Vader." Dit was een afscheid van de aard se tafelgemeenschap met zijn leer lingen, maar tegelijk stelde hij een nieuwe gemeenschan in het vooruit zicht als het Koninkrijk van God voltooid zou zijn. Dit vooruitzicht wij noemen dit tegenwoordig veel de ..eschatologische verwachting" leefde, zoals blijkt uit de Handelin gen der Apostelen, bijzonder sterk in de eerste christentijden, zoals dat ook nu wederom sterke aandacht krijgt. Na de zegenspreuk waste men zich de rechterhand. Op dit punt, aldus verhaalt Johannes (13:30) was te Jesus de voeten van zijn leerlin gen, iets zeer ongebruikelijks, in de ogen van de apostelen. Met deze uit breiding van de eenvoudige hand wassing tot een voetwassing wilde Hij zijn leerlingen een voorbeeld geven van nederige dienstbaarheid, waartoe zij bereid moesten zijn. In de Joodse gemeenschap van Jesus' dagen was het gewoon, dat de kin deren de voeten van hun ouders wassen, leerlingen die van hun meester en slaven die van hun heer. Lukas zegt, dat er bij die voetwas sing zelfs een twist ontstond- wie van Zijn leerlingen Christus het eerst de voeten zou wassen, waarop Christus zei: de grootste onder; U moet als de jongste zijn, en wie aan het hoofd staat als een die dient." Jesus' aankondiging van Judas verraad vervolgens kan hebben plaats gehad tijdens het op de was sing volgende voorgerecht. Dit voor gerecht bestond uit bittere kruiden in een scherpe saus gedoopt. Men moest deze „hap" met zorg kauwen, opdat ieder proefde van de bitterheid van de slavernij in Egyp te. Judas ging heen voor de eigen lijke hoofdmaaltijd het breken van het brood, het eten van het Paaslam en het drinken van de wijn begon. Deze hoofdmaaltijd werd ingeleid met de vraag van een der aanwezi gen: „Waarom is deze nacht anders dan alle andere nachten." Daarop werd dan de ellende van het Joodse volk vrhaald, de ontzaggelijke wer ken van God ten gunste van de Jo den en tenslotte de bevrijding van het Egyptische juk. Tevens ver klaarde de huisvader de betekenis van elk der spijzen. Het brood was ongedesemd, want het deeg had bij het haastige vertrek uit Egypte geen tijd gehad om te rijzen. Het paaslam diende als spijs, het bloed als vrij waring tegen de wraakengel. De wijn was drank voor mensen die zich het voorwerp wisten van Jawehs machtige bescherming en liefdevolle zorg. Na deze uitleg zongen allen het Alleluja, waarna de hoofdmaaltijd begon met het breken van het brood. Daarop werd het aan alle disgenoten uitgereikt. Bij deze handeling heeft Jesus het brood geconsacreerd. Daarna volgde dan het eten van de paaslam. De maaltijd werd met de ..beker der zegeningen" besloten. Ook de wijn in deze beker heeft Jesus tijdens het Laatste Avondmaal geconsacreerd. Van de hele Joodse plechtigheid hebben zij nog steeds de essentiële delen bewaard in de Eucharistieviering, al zullen wij on danks de liturgie-vernieuwing moei te genoeg hebben die diepreikende symbolen en werkelijkheden van de Offermaaltijd te beseffen. Jesus zal tijdens het Laatste Avondmaal ongetwijfeld meer heb ben gezegd dan de officiële woorden, die het Pascha-ritueel der Joden voorschreef. Dit blijkt wel uit een nauwkeurige vergelijking van de teksten der Evangelisten over het Laatste Avondmaal. Maar alles heeft zich afgespeeld binnen het aan sym bolen zo rijke Joodse pascha. Voor alle reparaties (a. MARTENS Schoolstraat 30 Tel. 2389 Ook al lag de gemiddelde maart- temperatuur (5,3° C) net iets boven de normale gemiddelde maart-tem peratuur 5°C), toch was de maand maart geen echte lente maand. Dit komt door de depressies, die we gehad hebben, die vooral veel wind met zich meebrachten. Toch viel de wind hier nogal mee, vergeleken met het noorden van ons land, waar de wind veel schade aan richtte. De neerslag bedroeg in de ze maand 65,7 mm. wat ongeveer 20 mm meer is dan normaal. Van deze neerslag viel 10 a 15 mm in de vorm van sneeuw, wat niet vaak gebeurt aan het einde van de maand maart. De barometer bleef praktisch constant staan op 1030 millibar, be halve aan het eind van de maand, toen deze daalde tot 981 millibar. Dit overzicht werd samengesteld door de Weerkundeclub van het Ly ceum te Venray. GESLAAGD Te Delft slaagde voor het di ploma chemisch reinigen en tache- ren de heer K. van Rooy, Lange weg 26, alhier. Vrijdag heeft het gemeentebestuur, het gemeentepersoneel en vele an deren het 25-jarig jubileum van de heer A. Janssen, aangegrepen om eens blijk te geven van de waarde ring, die men hem allerwege toe draagt. Daarvan was o.m. de tolk burgemeester mr.a Custers, die er op wees dat deze zilveren ambtenaar 25 jaren altijd en helemaal voor an deren klaar stond, met een positieve instelling ten opzichte van personen en zaken, met hulpvaardigheid en plichtbetrachting en met een grote trouw aan de goede zaak. Een lof rede, die wel overtuigend aantoont dat de voor 25 jaren als volontair bij de gemeente gekomen ambtenaar zich in die jaren onmisbaar heeft gemaakt. Ook de gemeente-secretaris Vorst beklemtoonde in een zeer persoon lijke rede de rechtlijnigheid van de ze hoofdadministrateur, die 't amb tenaar-zijn als een roeping be schouwt en die aan de uitgroei van het kleine gemeentelijke apparaat tot dat van heden zulk een werk zaam aandeel heeft gehad. Dat kwam ook tot uitdrukking in een re de van het hoofd der Bescherming Bevolking, die graag kwam vertel len, hoe groot de inbreng was van deze ambtenaar in de beslissingen, die genomen moeten worden op het gebied van de civiele verdediging en de bescherming bevolking. Uit al deze speeches kwam de grote werklust van de zilveren amb tenaar naar voren, die als hoofd van de afdeling Interne zaken de „sleu tel" is van het goed administratief beheer van de gemeente, maar daar naast als kabinetchef van de burge meester veel moet voorbereiden, no tuleren en uit moet werken en die als rapporteur van vele gemeente lijke commissies ook zorgt, dat hier van de rapporten en conclusies uit gewerkt ter tafel komen. Hoe het dan mogelijk is dat hij daarnaast nog aktief werkt in het Oranje Comité, in de Oudheidkundige kring, in de ARKA en in nog andere com missies. daarop wist niemand het antwoord. Het was wellicht reden, zowel voor de burgemeester als de gemeente-secretaris, om aan te spo ren tot een wijze zelfbeperking Men liet het niet bij lofreden al leen. De Burgemeester bood namens het college een enveloppe met in houd aan, de secretaris namens het gehele personeel 'n Perzisch tapijtje; zijn eigen afdeling boekwerken; de B.B. een schrijfset, het Oranje Co mité een boekwerk, de Vastelaoves- vereniging een ontwerp-monument van een Engelbewaarder enz. enz. Een macht van cadeaux onder streepten de waarderende woorden en lofreden, die de heer Janssen in alle eenvoud en ernst van zich wees, overtuigd als hij was alleen zijn plicht gedaan te hebben. Maar het deed hem van de andere kant toch wel kennelijk plezier, dat zijn echt genote en zijn kinderen bij deze huldiging betrokken werden en van verschillende sprekers bloemen kre gen aangeboden. Een feestelijke en zeer druk bezochte receptie besloot deze huldiging, waarop de heer Janssen, zijn echtgenote en kinderen vele handen mochten drukken. DREES BREEKT LANS VOOR DE MONARCHIE Op de laatste dag van het histo risch congres van de organisatie van studenten in de geschiedenis te Nijmegen, heeft dr. W. Drees gezegd prinses Beatrix ondanks haar om streden huwelijk, een waardige op volgster te achten in de rij van hen, die als koningin over Nederland hebben geheerst. Dr. Drees kende eenieder het vol ste recht toe te streven naar een omzetting van de monarchie in een republiek. Bij de te voeren akties moet men wel bedenken dat het eigen verantwoordelijkheidsbesef niet uit het oog mag worden ver loren wanneer men zich van media met een zeer indringend karakter bedient. „Men heeft niet het recht", aldus de oud-premier, „wanneer op wet tige gronden en volgens de regels van de democratie beslissingen ge nomen zijn, daarop met geweldda den te reageren. Met nadruk beklemtoonde dr. Drees dat we een vorstenhuis heb ben dat de warme sympathie van een zeer groot deel van de bevolking heeft. Zowel koningin Emma als ko ningin Wilhelmina en onze huidige vorstin hebben zich steeds volstrekt constitutioneel gedragen. We leven in een rechtsstaat en in een land waarin de vrije keuze be staat en de menselijke vrijheden worden gerespecteerd. Door akties te forceren om in de staatsvorm veran deringen aan te brengen of emotio nele tegenstellingen op te roepen, acht de spreker een schade voor de democratie. Van de oud-SDAP-ers, die het vreemd vinden dat socialisten nu in goede verstandhouding staan met 't vorstenhuis, zei dr. Drees, dat deze mensen dertig jaar hebben geslapen en politiek verdoofd zijn. In de jaren dertig is bewust geko zen voor een veranderde houding ten opzichte van het vorstenhuis. Spre ker acht dit nog steeds een verant woorde beslissing. Om niet te stre ven na de bevrijding naar het her stel van het Huis van Oranje, zoals hij dat met wijlen de heer Vorrink had gelaan, achtte Dr. Drees een dwaasheid.

Peel en Maas | 1966 | | pagina 10