KRULVERMICELLI NU VOOR 37., -10%
gggggggggi
1MA
8®
Cacao PAK 100 GRAM 60
Fruitcocktail LITERBLIK 258
Knakworst GROTE POT 145
Spaanse wijn ZOETE 295
Het Avondmaal van Jezus
en de twaalf Apostelen
Geestelijk artikel
\jan pute
>gucMen
.\0°lo
5C0C0S 7 C
macronen f
Vaniiletoffees of cc
abrikoosjes PER ZAK W W
Gelderse ham 69
de service-kruidenier
van KWALITEITen VOORDEEL
Het maartse weer
in Venray
Zilveren
ambtenaar
gehuldigd
Zondag: Hoogfeest van Pasen.
Om 0.45 leesmis; 8 uur leesmis voor
de overledenr familie Duijkers-Tak-
kcn; 9.15 hoogmis voor de parochie;
10.30 leesmis voor Antoon PhJllp-
sen cn Wilhelmina Phillpsen-Cus-
ters; om 3 uur lof.
Paas-maandag: om 6.45 leesmis;
8 uur leesmis voor Antoon Loonen;
Ü.15 hoogmis voor Johannes Voer-
mans; 10.30 leesmis voor Piet
Emonts.
Dinsdag: 6.45 leesmis voor de
overleden familie Clacssens-Gussen;
7.30 leesmis voor Maria Loenen-
Thielen en Jan Locnen.
Woensdag: 6.45 leesmis tot inten
tie van G. Wiliems; 7.30 leesmis
voor Eduard Assolbergs.
Donderdag: 0.45 geen H. Mis. Om
7.30 leesmis voor Th. Bouten; 10 uur
huwelijksmis voor het bruidspaar v,
Kcmpcn-Wismans.
Vrijdag: 6.45 geen H. Mis. Om 7.30
leesmis voor overl. fam. Voermans-
v. d. Berg; 10 uur huwelijksmis voor
het bruidspaar Hendriks-Martens.
Zaterdag: 6.45 leesmis voor Mar-
tinus Manders-de Lauw; 7.30 gest.
leesmis voor Joh. Wilhelmus Weijs.
Kerkpoetsen: Jet Heesen.
Accolythen: zondag 6.45 M. Jans
sen; 8 uur P. Heesen en Joost van
Ooi; 9.15 G. Jenniskens, M. Corne-
lissen, A. Loonen, H. Litjens.
Maandag: 6.45 H. Baltussen; 8. M.
Janssen en P- Heesen; 9.15 J. van
Ooi, G. Jenniskens. M. Comelissen,
A. Loonen; 10.30 H. Litjens en Jan
Voorma ns.
RECTORAAT VEULEN
Zaterdag voor Pasen: van 24 u.
biechten in twee biechtstoelen; 8.30
pi. Paasnachtwake.
Zondag: Hoogfeest van Pasen.
7.30 leesmis uit dankbaarheid fam.
Thissen-Hendrikx; 10 uur Hoogmis
voor de parochie; 2.30 middagoefe
ning rond het Verrijzenisfeest. Inle
vering van de laatste Vastenzakjes.
Maandag: 2e Paasdag: 7.30 lees
mis voor zal. Rector J. Geurts (K.)
10 uur Hoogmis voor zal. Jacobus
Geurts.
Dinsdag: 1ste dinsdag ter ere van
de H. Antonius van Padua; 8 uur
leesmis, jgt. voor zal. Maria Drab-
bels-van Mcyel.
Woensdag: 8 uur leesmis voor zal.
vr. Burgers en zoon Hubert.
Donderdag: 8 uur leesmis voor zal.
Theodorus Jacobs en zoon Leo.
Vrijdag: 8 uur leesmis tot bijz. in
tentie Slangen-Verheyen.
Zaterdag: 8 uur zeswekendienst
voor zal. Theodorus Wiliems.
Accolythen voor het Hoogfeest van
Pasen: Harry Geelen. Mart. van Sta
veren en Piet Mulders.
Kerkpoetsen: Jet Burgers en Mien
Nijssen.
RECTORAAT HEIDE
PAROCHIE YSSELSTEYN
Zondag: Hoogfeest van Pasen.
7 uur leesmis voor de overl. fam.
Geurts-Peters; 8.30 leesmis voor
Anna Smits-Weys; 10.15 Hoogmis
voor de parochie; 3 uur lof.
Paasmaandag: 7 uur leesmis voor
de parochie; 8.15 leesmis voor Jan
Geurts; 9.15 weekd. voor Johanna
Verlinden-Maessen; 10.15 Hoogmis:
Jaarg. voor Antoon Swinkels.
Dinsdag: 7.30 maanddienst voor
Johanna Verlinden-Maessen.
Woensdag: 8 uur weekd. voor An
na Maria Arts-Janssen.
Donderdag: 7 u. avondmis, week-
dienst voor Theo Gee rets.
Vrijdag: 7.30 maanddienst voor
Hans van Dierendonck.
Zaterdag: 7.30 leesmis voor Ge
rard Deters; 10 uur pl. huwelijksmis
voor het bruidspaar Geurts-Janssen.
PAROCHIEKERK MEKSELO
Zondag: Hoogfeest van Pasen.
7.00 leesmis overl. fam. Kessels-
Claes; 8.15 leesmis Theodora van
Osch-Poels; 10.00 Hoogmis voor de
parochie; 6.00 Gebedsoefening.
Paasmaandag: 7.00 leesmis overl.
fam. Arts-v. d. Zanden; 8.15 leesmis
Theodora van Osch-Poels; 10.00 u.
Hgm. gest. jgt. Petrus Pubben.
Dinsdag: 7.30 leesmis tot bijz. int.
(Egelmeers).
Woensdag: 7.30 gest. best. jgt. voor
Eerw. Zr. Rafaëla Marcellis; 4.00 pl.
Huwelijksmis voor bruidspaar Heg-
ger-Verhaag.
Donderdag: 7.30 gest. jgt. Martinus
Poels.
Vrijdag: 7.30 gez. H. Mis Christi
na Michels-v. d. Hoven; 10.00 pl.
huwelijksmis voor bruidspaar Jen-
niskens-van Dijck.
Zaterdag: 7.30 gest. Hoogmis voor
levende en overl. fam. van Osch;
10.00 Hoogmis tot dankzegging b.g.v.
25-jarig huwelijksfeest van Hoof-
van Tilburg. Biechtgelegenheid van
6 tot 7 uur.
Zondag Beloken Pasen. Hernieu
wing van de Doopbeloften in de
mis van 8.30 uur.
RECTORAAT VREDEPEEL
Zondag: Hoogfeest van Pasen,
vroegmis tot infc van fam. Lenkens-
Vloet; 10 uur hoogmis voor het
geestelijk en tijdelijk welzijn van de
parochianen; 19.00 plechtig lof.
Vandaag en morgen kan het vas-
tenoffer van de 3e ronde worden in
gebracht.
Paasmaandag: 7.30 vroegmis tot
int. van fam. van Vegchel-Peeters;
10 uur Hoogmis tot int. van leden
Veeverzekering.
Dinsdag: v. d. zielerust van over
ledenen (Horst).
Woensdag: v. d. zielerust van een
overledene.
Donderdag: v. d. zielerust van
Gerrit Janssen.
Vrijdag: tot int. van fam. Bruijs-
ten-Coppus.
Zaterdag: v. d. zielerust van een
overledene.
RECTORAAT SMAKT
Zondag: Hoogfeest van Pasen.
6.15 H. Mis; 7.30 fam. Asselberghs;
Kapel: H. Mis voor de schooljeugd;
10 uur pl. Hoogmis; 3 uur lof.
Paasmaandag; 6.15 H. Mis; 7.30 v.
Leo Koopmans. Kapel: H. Mis voor
de schooljeugd; 10 uur Hoogmis.
Dinsdag; 7 uur H. Mis voor ge
nezing van een zieke; 7.30 voor Ma
ria Kersten-Asselbcrghs.
Woensdag: 7 uur H. Mis; 7.30 voor
Harry Coppis.
Donderdag: 7 uur H. Mis; 7.30 voor
overl. fam. Gcrrits-Dirckx en overl.
ouders.
Vrijdag: 7 uur H. MLs; 7.30 voor
Maria Zegers-Emonts.
Zaterdag: 7 uur H. Mis; 7.30 voor
Maria Theodora Linssen.
Zondag: Hoogfeest van Pasen.
7.30 leesmis voor Johannes v. Kem
pen v.w. de Bejaarden; 10 uur Hoog
mis voor het rectoraat.
Misdienaars: Jan Gielens, Jos van
Rens, Jos Janssen, Frans Vousten,
Harry Claes, Gerrit Spee. Laatste in
zameling van de vastenenvelopjes.
Te 3 uur lof.
Paasmaandag: 7.30 leesmis voor de
overl. ouders Ewals-Strijbosch; 10 u.
gesticht jaargetijde voor Lambertus
Manders. Geen lof. Accolythen: Piet
Derikx en Harry Droesen.
Dinsdag: 7.30 leesmis voor Johan
nes Mommen.
Woensdag: 7.30 leesmis voor Theo
dorus Camps.
Donderdag: 7.30 leesmis voor Mar
tinus Ewals en Wilhelmina Leijssen;
10 uur plechtige Huwclijkshoogmis
voor het bruidspaar Beerkens-van
Kempen.
Vrijdag: 7.30 leesmis uit dank
baarheid en bijzondere intentie.
Zaterdag: 7.30 leesmis voor de
overl. familieleden Linders-van
Dijck. Biechtgelegenhell van 78 u.
Kerkpoetsen: Toos Janssen en Ti
ny Poels.
PASEN VOOR DE TIENERS
Toen voor de eerste maal Pasen
gevierd werd in de jonge Kerk, wel
ke Christus gesticht had, was het
nog maar een heel bescheiden krin
getje mensen, die daaraan meedeed:
het waren een paar vrouwen, die
Christus gekend hadden, zijn apos
telen, die van angst en droefheid el
kaar hadden opgezocht en anderzijds
een aantal welwillende toehoorders,
die maar weer aan de slag gegaan
waren in hun gewone werk.
Zij vormden de overwegend grote
groep: hun Pasen stond in het te
ken van moedeloosheid. De man die
later met Christus naar Emmaus
opliep bracht die desillusie onder
woorden, toen hij Christus vertelde,
dat ze zulke hoge verwachtingen
van Hem gehad haden, maar dat Hij
nu verder zoek was. En toch meen
den ze, dat hij zo'n groot man was
geweest, door God gezonden.
De eerste Pasen is de eeuwige Pa
sen gebleven, is ook nog de Pasen
zoals wij die vieren. Met dit ene ver
schil, dat wij niet door droefheid
overmand zijn, dat wij niet in onze
kerheid verkeren,- waar Hij geble
ven is, maar leven in de jubel over
Zijn heerlijkheid.
Jongere mensen willen nog wel
eens zeggen, dat zij de oude predi
king van de Kerk niet meer ver
staan, dat hen die niet aanspreekt.
Zouden zij dus misschien niet de
woorden van de communio uit de
Paasmis kunnen waarderen, die zeg
gen: „Ons Paaslam is geslacht en
dat is Christus. Laten wij derhalve
feest vieren?" Zouden zij dus in de
ze woorden geen reden vinden om
blij te zijn over wat 2000 jaren ge
leden gebeurd is, niet als een dom
historisch feit, maar als een mystiek
gebeuren, dat ons christenleven
maakt tot wat het is?
Als dat zo zou zijn, dan kunnen zij
er misschien toch toe komen het wel
te begrijpen als zij die over-aller-
menselijkste neerslachtigheid van
Cleophas horen, die het zo simpel
tot onze Heer zelf zei: „Zijt Gij dan
de enige vreemdeling in Jeruzalem
en die niet weet wat er gebeurd is."
En dan kunnen zij misschien ook
wel het ontroerende verhaal volgen,
waarbij zelfs voor de moderne tie
ner geen woord frans behoeft te
zijn. Als hij het maar eens leest en
er met heel zijn hart bij is.
Laat iedere jongere of hij tussen
de tien en de twintig is of tot de
meerderjarigen behoort, dan ook de
uiteenzetting van Christus daarna
lezen. En het vervolg van het ver
haal.
Misschien zullen ze dan ook zo blij
worden als die twee mannen van
Emmaus cn weghollen om het blijde
niuews links en rechts rond te ba
zuinen.
L s W'i v.dyco wQ ft?«ch
PERSONFfcl
q#$cho aid «••i
v\ Tf** or.ge*chcoM
|l Adn»w»ld*ti dtgplijks -
Vrj.fi oo1 - apn
\ll I bij J«* po.'ticr j
K N.V. IN ALFA VENRAY
EXTRA FIJN 100 GRAM
Hoe is het Avondmaal, dat Jesus
aan de vooravond van Zijn Lijden
met de 12 apostelen vierde eigenlijk
verlopen? Dank zij de Joodse over
levering van de Pesach viering, het
jaarlijkse grote paasfeest, wéten we
vrij nauwkeurig hoe deze viering ten
tijd van Christus verliep.
De plechtigheid bestond uit een
maaltijd, die in krachtige symbolen
herinnert aan de maaltijd, die de
Israëlieten volgens het boek Exodus
hadden gebruikt tijdens de wonder
bare nacht van hun bevrijding uit
Egypte. Maar het was voor de Joden
ten tijde van Christus meer dan een
herinnering, zij voelden zich heel
sterk verbonden met hun voorouders
uit de Egyptische tijd.
Bovendien beleefden zij de Verlos
singsdaad van God, die de Joden uit
Egyptische slavernij voerde, als aan
henzelf voltrokken. Dit voelden zij
ten tijde van Christus weer heel
sterk, toen immers de Romeinen de
Joden weer in slavernij hielden. De
Messiaanse belofte leefde toen zo
sterk, dat op de tafel een wijn
beker werd bijgezet voor het geval
de profeet Elias mee zou willen aan
zitten. De deuren liet men open. Im
mers, de Messias zelf zou ook tijdens
het paasfeest verschijnen, want het
lag voor de hand dat God voor de
Messiaanse verlossing die Hij zijn
uitverkoren volk had toegezegd een
zelfde Paasnacht zou uitkiezen. Hun
verwachtingen zijn volkomen uitge
komen al gebeurde dit in het ver
borgene en totaal anders dan in ter
men van het herstel van de staat
Israel. Maar dezelfde rijke symbo
liek spreekt uit het Avondmaal dat
Jesus met zijn apostelen vierde, als
afsluiting van de oude tijd en als in
luiding van het Messiaanse verlos-
singstijdperk.
Als alle gasten voor de maaltijd
bijeen waren, werd een beker wijn
gevuld en sprak de huisvader, in dit
geval Christus, enige zegeningen
over wijn en feestdis. Deze zegen
spreuken hielden in, dat God werd
geprezen voor de vrucht van de
wijnstok. De veronderstelling is dat
Christus toen bad: „Ik zal niet meer
drinken van de vrucht van de wijn
stok tot op de dag. dat ik haar
nieuw met U zal drinken in het ko
ninkrijk van mijn Vader."
Dit was een afscheid van de aard
se tafelgemeenschap met zijn leer
lingen, maar tegelijk stelde hij een
nieuwe gemeenschan in het vooruit
zicht als het Koninkrijk van God
voltooid zou zijn. Dit vooruitzicht
wij noemen dit tegenwoordig veel
de ..eschatologische verwachting"
leefde, zoals blijkt uit de Handelin
gen der Apostelen, bijzonder sterk in
de eerste christentijden, zoals dat
ook nu wederom sterke aandacht
krijgt.
Na de zegenspreuk waste men
zich de rechterhand. Op dit punt,
aldus verhaalt Johannes (13:30) was
te Jesus de voeten van zijn leerlin
gen, iets zeer ongebruikelijks, in de
ogen van de apostelen. Met deze uit
breiding van de eenvoudige hand
wassing tot een voetwassing wilde
Hij zijn leerlingen een voorbeeld
geven van nederige dienstbaarheid,
waartoe zij bereid moesten zijn. In
de Joodse gemeenschap van Jesus'
dagen was het gewoon, dat de kin
deren de voeten van hun ouders
wassen, leerlingen die van hun
meester en slaven die van hun heer.
Lukas zegt, dat er bij die voetwas
sing zelfs een twist ontstond- wie
van Zijn leerlingen Christus het
eerst de voeten zou wassen, waarop
Christus zei: de grootste onder;
U moet als de jongste zijn, en wie
aan het hoofd staat als een die
dient."
Jesus' aankondiging van Judas
verraad vervolgens kan hebben
plaats gehad tijdens het op de was
sing volgende voorgerecht. Dit voor
gerecht bestond uit bittere kruiden
in een scherpe saus gedoopt.
Men moest deze „hap" met zorg
kauwen, opdat ieder proefde van de
bitterheid van de slavernij in Egyp
te. Judas ging heen voor de eigen
lijke hoofdmaaltijd het breken
van het brood, het eten van het
Paaslam en het drinken van de wijn
begon.
Deze hoofdmaaltijd werd ingeleid
met de vraag van een der aanwezi
gen: „Waarom is deze nacht anders
dan alle andere nachten." Daarop
werd dan de ellende van het Joodse
volk vrhaald, de ontzaggelijke wer
ken van God ten gunste van de Jo
den en tenslotte de bevrijding van
het Egyptische juk. Tevens ver
klaarde de huisvader de betekenis
van elk der spijzen. Het brood was
ongedesemd, want het deeg had bij
het haastige vertrek uit Egypte geen
tijd gehad om te rijzen. Het paaslam
diende als spijs, het bloed als vrij
waring tegen de wraakengel.
De wijn was drank voor mensen
die zich het voorwerp wisten van
Jawehs machtige bescherming en
liefdevolle zorg.
Na deze uitleg zongen allen het
Alleluja, waarna de hoofdmaaltijd
begon met het breken van het brood.
Daarop werd het aan alle disgenoten
uitgereikt. Bij deze handeling heeft
Jesus het brood geconsacreerd.
Daarna volgde dan het eten van
de paaslam. De maaltijd werd met
de ..beker der zegeningen" besloten.
Ook de wijn in deze beker heeft
Jesus tijdens het Laatste Avondmaal
geconsacreerd. Van de hele Joodse
plechtigheid hebben zij nog steeds
de essentiële delen bewaard in de
Eucharistieviering, al zullen wij on
danks de liturgie-vernieuwing moei
te genoeg hebben die diepreikende
symbolen en werkelijkheden van de
Offermaaltijd te beseffen.
Jesus zal tijdens het Laatste
Avondmaal ongetwijfeld meer heb
ben gezegd dan de officiële woorden,
die het Pascha-ritueel der Joden
voorschreef. Dit blijkt wel uit een
nauwkeurige vergelijking van de
teksten der Evangelisten over het
Laatste Avondmaal. Maar alles heeft
zich afgespeeld binnen het aan sym
bolen zo rijke Joodse pascha.
Voor alle reparaties
(a. MARTENS
Schoolstraat 30 Tel. 2389
Ook al lag de gemiddelde maart-
temperatuur (5,3° C) net iets boven
de normale gemiddelde maart-tem
peratuur 5°C), toch was de
maand maart geen echte lente
maand. Dit komt door de depressies,
die we gehad hebben, die vooral
veel wind met zich meebrachten.
Toch viel de wind hier nogal mee,
vergeleken met het noorden van ons
land, waar de wind veel schade aan
richtte. De neerslag bedroeg in de
ze maand 65,7 mm. wat ongeveer
20 mm meer is dan normaal. Van
deze neerslag viel 10 a 15 mm in de
vorm van sneeuw, wat niet vaak
gebeurt aan het einde van de maand
maart. De barometer bleef praktisch
constant staan op 1030 millibar, be
halve aan het eind van de maand,
toen deze daalde tot 981 millibar.
Dit overzicht werd samengesteld
door de Weerkundeclub van het Ly
ceum te Venray.
GESLAAGD
Te Delft slaagde voor het di
ploma chemisch reinigen en tache-
ren de heer K. van Rooy, Lange weg
26, alhier.
Vrijdag heeft het gemeentebestuur,
het gemeentepersoneel en vele an
deren het 25-jarig jubileum van de
heer A. Janssen, aangegrepen om
eens blijk te geven van de waarde
ring, die men hem allerwege toe
draagt. Daarvan was o.m. de tolk
burgemeester mr.a Custers, die er
op wees dat deze zilveren ambtenaar
25 jaren altijd en helemaal voor an
deren klaar stond, met een positieve
instelling ten opzichte van personen
en zaken, met hulpvaardigheid en
plichtbetrachting en met een grote
trouw aan de goede zaak. Een lof
rede, die wel overtuigend aantoont
dat de voor 25 jaren als volontair
bij de gemeente gekomen ambtenaar
zich in die jaren onmisbaar heeft
gemaakt.
Ook de gemeente-secretaris Vorst
beklemtoonde in een zeer persoon
lijke rede de rechtlijnigheid van de
ze hoofdadministrateur, die 't amb
tenaar-zijn als een roeping be
schouwt en die aan de uitgroei van
het kleine gemeentelijke apparaat
tot dat van heden zulk een werk
zaam aandeel heeft gehad. Dat
kwam ook tot uitdrukking in een re
de van het hoofd der Bescherming
Bevolking, die graag kwam vertel
len, hoe groot de inbreng was van
deze ambtenaar in de beslissingen,
die genomen moeten worden op het
gebied van de civiele verdediging en
de bescherming bevolking.
Uit al deze speeches kwam de
grote werklust van de zilveren amb
tenaar naar voren, die als hoofd van
de afdeling Interne zaken de „sleu
tel" is van het goed administratief
beheer van de gemeente, maar daar
naast als kabinetchef van de burge
meester veel moet voorbereiden, no
tuleren en uit moet werken en die
als rapporteur van vele gemeente
lijke commissies ook zorgt, dat hier
van de rapporten en conclusies uit
gewerkt ter tafel komen. Hoe het
dan mogelijk is dat hij daarnaast
nog aktief werkt in het Oranje
Comité, in de Oudheidkundige kring,
in de ARKA en in nog andere com
missies. daarop wist niemand het
antwoord. Het was wellicht reden,
zowel voor de burgemeester als de
gemeente-secretaris, om aan te spo
ren tot een wijze zelfbeperking
Men liet het niet bij lofreden al
leen. De Burgemeester bood namens
het college een enveloppe met in
houd aan, de secretaris namens het
gehele personeel 'n Perzisch tapijtje;
zijn eigen afdeling boekwerken; de
B.B. een schrijfset, het Oranje Co
mité een boekwerk, de Vastelaoves-
vereniging een ontwerp-monument
van een Engelbewaarder enz. enz.
Een macht van cadeaux onder
streepten de waarderende woorden
en lofreden, die de heer Janssen in
alle eenvoud en ernst van zich wees,
overtuigd als hij was alleen zijn
plicht gedaan te hebben. Maar het
deed hem van de andere kant toch
wel kennelijk plezier, dat zijn echt
genote en zijn kinderen bij deze
huldiging betrokken werden en van
verschillende sprekers bloemen kre
gen aangeboden. Een feestelijke en
zeer druk bezochte receptie besloot
deze huldiging, waarop de heer
Janssen, zijn echtgenote en kinderen
vele handen mochten drukken.
DREES BREEKT LANS
VOOR DE MONARCHIE
Op de laatste dag van het histo
risch congres van de organisatie
van studenten in de geschiedenis te
Nijmegen, heeft dr. W. Drees gezegd
prinses Beatrix ondanks haar om
streden huwelijk, een waardige op
volgster te achten in de rij van hen,
die als koningin over Nederland
hebben geheerst.
Dr. Drees kende eenieder het vol
ste recht toe te streven naar een
omzetting van de monarchie in een
republiek. Bij de te voeren akties
moet men wel bedenken dat het
eigen verantwoordelijkheidsbesef
niet uit het oog mag worden ver
loren wanneer men zich van media
met een zeer indringend karakter
bedient.
„Men heeft niet het recht", aldus
de oud-premier, „wanneer op wet
tige gronden en volgens de regels
van de democratie beslissingen ge
nomen zijn, daarop met geweldda
den te reageren.
Met nadruk beklemtoonde dr.
Drees dat we een vorstenhuis heb
ben dat de warme sympathie van
een zeer groot deel van de bevolking
heeft. Zowel koningin Emma als ko
ningin Wilhelmina en onze huidige
vorstin hebben zich steeds volstrekt
constitutioneel gedragen.
We leven in een rechtsstaat en in
een land waarin de vrije keuze be
staat en de menselijke vrijheden
worden gerespecteerd. Door akties te
forceren om in de staatsvorm veran
deringen aan te brengen of emotio
nele tegenstellingen op te roepen,
acht de spreker een schade voor de
democratie.
Van de oud-SDAP-ers, die het
vreemd vinden dat socialisten nu in
goede verstandhouding staan met 't
vorstenhuis, zei dr. Drees, dat deze
mensen dertig jaar hebben geslapen
en politiek verdoofd zijn.
In de jaren dertig is bewust geko
zen voor een veranderde houding ten
opzichte van het vorstenhuis. Spre
ker acht dit nog steeds een verant
woorde beslissing. Om niet te stre
ven na de bevrijding naar het her
stel van het Huis van Oranje, zoals
hij dat met wijlen de heer Vorrink
had gelaan, achtte Dr. Drees een
dwaasheid.