U raakt in ste mmim j van c Ie Venray ise Carnavalsplaat v VAN GASSEL RAYMAKERS i yp. 179 95 99 59 99 69 119 99 69 129 159 225 59 122 73 Verras Uw familie buiten Venray - Koop een Venrayse Carnavalsplaat veikeeuitóóizkninqen gl STENRAY Peel en Maas uw krant Fa. v.d. Munckhoi aasje op laat u rijden 70 HORST -TEL 04709 1141 (3 lijnen) Ondertrouwkaarten Ondertrouwbrieven Huwelijksaankondigingen Menukaarten Receptiealbums Venray heeft de laaUte jaren de nodige verkeersborden gekregen en Rükxpolltlc rn A.N.W.B. heb ben nogal een* advie* uit moeten brengen om bepaalde verkeen»- voorzleningen zo goed mogelijk geregeld te krijgen. En nu we zo langzaam maar zeker aan het centrumplan toe zijn, wordt zelf* een speciale verkeersdeakundige aangetrokken, om eventuele fouten en feilen te voorkomen en te zor gen dat het centrum ook verkeero- technixch bij de tijd zal zijn. Het is nog niet zo heel hing ge leden dat oen raadslid in Venrays gemeenteraad voorstelde om ver keerslichten op de een of andere ge vaarlijke hoek te plaatsen en op dit voorstel slechts hoongelach van zijn collega's te horen kreegVenray en verkeerslichten, wat verbeeldde de goede man zich wel Men kan nu hoogstens zeggen, dat hij een meer profetische blik had dan anderen, want de laatst»' jaren heeft zich „het verkeersprobleem" ook in onze gemeente op vele wijze geopenbaard. Een onverwachte auto vloed overtrof de capaciteit van par- kcergelcgenhêden in nieuwe woon wijken. waar nu al dikwijls dc ge plande groenstroken veranderd zijn in vrij kille parkeerbanen. Wie op sommige dagen de auto stuwing ziet In bepaalde winkelstra ten, waar de vrachtwagens geen plaats voor laden en lossen hebben en dus maar midden op de toch al nauwe rijbaan stoppen en zodoende het achterop komend verkeer ook tot stoppen dwingt, wie op zondagen de rijen, rijen auto's voor de kerken ziet staan, die heeft geen cijfers no dig om te ervaren dat dc auto al langer hoe meer oen „gebruiksarti kel" is gewordQXk dat op vele punten de capaciteit van straten en par keerplaatsen, van garages en van de wegen overtreft. Dc man, dio het Idioot vindt, dat men voor de Westsingel, evenals trouwens voor alle singels rond het centrum, ruimte reserveert voor 'n tweede rijbaan, heeft uit de lessen van het verleden nog weinig ge leerd. Nog geen vijftien jaren gele den vroeg men zich ook af. waarom een Julianasingel zo breed en zo groots moest worden, terwijl men overweegt om met markt en andere drukke dagen parkeren slechts aan een kant toe te staan, want nu loopt hij bij die gelegenheid langzaam vol. Voor dc oplossing van de ver keersproblematiek is de lagere of hogere overheid aansprakelijk, zo zegt men. En men heeft gelijk als men wijst op de onhoudbare toe stand op de Deumosewcg. waar het verkeer uit Brabant komende, als Limburgse groet nog ten verkeers- baan voor zich ziet, die al lang niet meer aan de eisen voldoet. Men heeft gelijk als men er op wijst dat in nieuwe uitbreidingsplannen, even zo goed als voor het centrum zelf. voldoende rekening gehouden moet worden met behoorlijke parkeer- en garageruimten. Maar de lagere of hogere overheid is niet alleen aansprakelijk. Ook wij zelf hebben ons steentje bij te dragen aan de oplossing van eert cn ander. Als de politie-statistick in onze gemeente bijna 400 ongelukken per jaar aanwijst (niet mee gere kend dus waarbij de politie niet eens te pas is gekomen) dan blijkt daar niet alleen uit dat het verkeer met het Jaar drukker en intenser wordt, maar dan blijkt bij nauwere analysering, dat bijna 80 pet. van de ze ongelukken niet ligt aan de slech te toestand van brommer of wagen, maar doodgewoon voortkomen uit menselijke fouten, uit stommiteiten e.d. Dat zal moeten veranderen. Hier en overal. Bekijken we nu maar al leen maar eens het parkeren in de winkelstraten. Daar is vooral op marktdagen, koopavonden e.d. tekort aan parkeerruimten. Dat wordt op de plaats veroorzaakt door mensen die daar een hele of halve dag wer ken en hun auto langdurig neerzet ten op plaatsen waar anderen meer en wisselend gedurende korte tijd hun auto zouden kunnen plaatsen. En dat terwijl Markt en Hensenius- pleftn gewoonlijk voldoende ruimte bicden. Ladende en lossende wagens hebben nu geen plaats en belemme ren op hun beurt het overige ver keer. De zakenmensen kijken boos om dat dc klanten gehinderd worden bij hun zaken te komen en dc klanten gaan elders omdat ze niet parkeren kunnen. Zo kunnen we een lange waslijst opstellen. Ga de punten maar na. waar hier vooral de ongelukken ge beuren. De voorrangsregels blijken altijd in het spel en soms schijnen chauffeurs, die alleen maar geleerd te hebben om ze op het examen te kunnen opdreunen. Maar ze in prak tijk brengen, dat is er niet bij. Brokken en materiële schade is het minste wat een en ander oplevert.... en chagrijn. Het is goed dat de overheid het hare doet om de verkeersproblemen van nu en de toekomst op te lossen. Het is goed dat de beste deskundi gen cr bij gehaald worden. Maar nooit vergeten niag worden dat de mens op de eerste plaats, dat zijn U en ik, te zorgen hebben dat het ver keer zijn gang kan gaan. Dat wil zeggen, dat we als verkeersdeelne mer niet alleen rechten, maar ook plichten hebben. En die worden tot ons schade en schande dik wijls te veel vergeten. MAX km/uur •;£GfSTU* Sedert enige tUd geldt voor de bebouwde kom van Castenray - aan de u-eg Venray-Horst - 'n snelheidsbeperking van 70 km. per uur. I>it in afwijking van de tot voor kort geldende regel toen men „maar door kon karren". Verwacht mag worden dat de po litie op de naleving van deze maximum snelheid speciaal zal gaan letten. foto G. Kruijscn GEM VEMRAY Zijn deze eieren gelegd door een machine? Eigenlijk wel! Er wordt gefluisterd dat de Shaver Starcross 288 eigenlijk geen kip is, maar een legmachine. Wij willen dat niet tegenspreken. Want als een hen aan een continu-produktie doet en met een „machinale" regelmaat steeds opnieuw dezelfde grote witte eieren legt - ja, dan vréégt ze om zulke geruchten. Trekt u zich die praatjes rustig aan I Want het is in elk geval de waarheid dat de Shaver Starcross puur voor de produktie werd „ontworpen". INLICHTINGEN BIJ STARCROSS BROEDERIJ: P. A. VAN HOEK Leuvert e, Beers N. Br. tel. 08850*2928 NEDERLAND W01FHEZE Abrikozen pulp 1300 gram Piccolo knak 8 stuks met 19 zegels Brusselse kermis 400 gram met 20 zegels Macaroni 500 gram met nog 12 zegels Leverpastei 3 blikjes voor UIT DE KAASKELDER: 150 gram Zuidhollandse volvette belegen Slaolie fles Kindersnoepje 250 gram voor Grote pot appelmoes Literpot augurken Schelvis diepvries 400 gram Nylon kousen 2 paar voor 4 rollen closetpapier met 14 zegels 1 blikje nootmuscaat met 24 zegels Appelstroop 450 gram met 15 zegels 100 gram gek. ham 69 100 gram snijworst 60 100 gramkalfspastei 60 met 35 zegels VEULEN YSSELSTEYN LEUNEN MAASHESEWEG VENRAY -*** in grote sortering Grotestraat 28 Tel. 1512 Venray ■iTi»>

Peel en Maas | 1966 | | pagina 6