Overpeinzingen
ptifzenspedaket
die of
nadert zijn Iioogtepunt
Successen voor
Yenrayse
veehouders
BLAUPUNKT
ielevisie
komt van
MARTENS
25 jaar geleden
woedde
de slag om
Engeland
Fraaie
Perzische
Tapijten
in
diverse
maten
en
dessins
en
legen
zeer
voordelige
prijzen
bij
Schoolstraat
Tel. 1354
VRIJDAG 10 SEPTEMBER 1965 No. 36
ZES EN TACHTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY WPPITRI AH VHOP VPNPAY UM ADVERTENTIEPRIJS 8«/« ct. p. nun. AB
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 1.05.06.52 1<L#IUJLAL/ V VJVJU V LiUm A 1^*1 V VJITIO 1 PRIJS PER KWARTAAL 1.75 (bulten
De minister van economische za
ken heeft de alarmklok geluid over
de prijzen. Om tal van redenen
heeft hij daarvoor een goed moment
gekozen. In de eerste plaats behoef
de hij (in augustus) nog niet aan te
kondigen dat de gekonstateerde stij
ging de jaarraming reeds te boven
ging. Hij kon zich dus verontrust to
nen zonder al te zeer gedwongen te
zijn maatregelen te treffen.
Om een psychologisch effect te
bereiken koos hij een prijsstof voor
de horecabedrijven. Er zijn immers
na de vakantie niet veel mensen die
warm zullen lopen voor het prijs
verloop in de horeca-sector en voor
zover zij er wel zijn, vragen zij zich
nu af waarom met name in deze
sector een prijzenstop is afgekondigd
en op een ander front niet, want de
kosten stijgen bijna overal.
Vervolgens vertelde de minister
aan de journalisten dat wanneer
door provincies en gemeenten de re
tributies en plaatselijke belastingen
werden verhoogd, deze ontwikkeling
niets met de prijzen te maken had,
want dergelijke heffingen zijn geen
prijzen. Maar degenen die hogere
gemeentelijke belastingen en leges
te betalen hebben, denken hierover
toch wel ene tikkeltje anders.
VOOR DE TROONREDE
Het is vanzelfsprekend ook gun
stig voor drs. Den Uyl om een prij-
zengesprek met ons yolk te houden
vóór prinsjesdag, waarin vermoede
lijk door toedoen van de regering al
lerlei prijsverhogingen worden af ge-
STRIJDVRAAG IN VELE
GEZINNEN
Nu de winter naderen gaat en de
kachel weer aan moet, ontdekt men
bij velen een zekere vertwijfeling.
En die twijfel geldt de keus van de
verwarming: kolen, olie of aardgas.
Zoek het maar uit.
Wanneer komt b.v. aardgas en kan
men tot zolang de kat nog even uit
de boom kijken? Kan men alle ver
trouwen in de aardgas-apparatuur
hebben, die overigens met de rijks
keuren er op aan hoge eisen vol
doet. Men denkt echter terecht, er
komen nog wel meer en betere en
wellicht handiger en goedkopere
systemen uit voor aardgasverwar
ming in de huizen. Al moet bedacht
worden, dat men ook in het buiten
land bijvoorbeeld Amerika al vele
jaren ervaring heeft. Het ziet er
naar uit, dat de omzet aan kolen
schrikbarend gaat dalen. Want het
is nu eenmaal zo dat iemand die nog
geen aardgas verwarming aanlegt,
eerder geneigd is kolen af te zweren
en toch olie te nemen. En daar des
noods op een grote ton of tank meer
oliehaarden zal aansluiten.
De strijd van de olie is trouwens
in volle gang. Bij grote bestellingen
van 500 liter olie en meer tegelijk
worden enkele centen korting per
liter gegeven. Vele leveranciers con
curreren vlot tegen elkaar op. Dat
gaat dus de goeie kant op. De kolen-
kartel werpt zich hier en daar al op
de goedkope benzine. Dat is ook al
een voordeel. Wie een centrale aard
gasverwarming laat aanleggen komt
compleet met brekerij in een gemid
deld burgermans huis dat niet al te
groot is rond de 6000 gulden uit. Dan
is er een ringverwarming die ruim
1000 gulden goedkoper is. In kleine
huizen is dat ideaal. In grotere hui
zen komt de bovenste verdieping
wat in het kille nauw, omdat daar
te weinig calorieën voor geprodu
ceerd kunnen worden. Elke maand
komen er nieuwe systemen aan de
markt. De vraag olie, kolen of aard
gas wordt steeds dringender. Het
valt te hopen, dat een Consumenten
bond eens diep in het probleem gaat
graven met uitvoerige voorlichting.
Ook voor die gezinnen, die nu nog
met een kolenkachel met stof en
gruis zitten te prutsen. Welke me
thode geeft de minste brekerij in 'n
huis? Wat zijn de exploitatiekosten?
Misschien kunnen de gemeentebe
sturen, die als aandeelhouders van
Limagas eens door dit bedrijf 'n goed
sturen eens door dit bedrijf een goed
advies laten geven. Er is nu een te
kort aan objectieve voorlichting. De
grote reclame-aanbiedignen van ve
le brandstoffenhandelaren, coöpera
ties, oliemaatschappijen en bedrij
ven, die aardgas moeten verkopen,
maken het de gewone man steeds
moeilijker de voor zijn gezin ge
schikte keuze te maken. In die strijd
doen kolen nauwelijks meer mee.
Zeker niet bij aanschaf van nieuwe
verwarmingsapparatuur. U zult het
niet geloven, maar ik ken mensen,
die hun oude kolenkachel niet eens
meer kwijt kunnen.
kondigd. Later zal meneer de mi
nister wel zeggen dat die verhoging
pas voor 1966 geldt, maar het is dui
delijk dat de invloeden daarvan al
op 1965 terugstralen. Intussen kon
ook de minister niet ontkennen dvt
de prijsstijging de grens vn het toe
laatbare heeft bereikt.
Tot zover is het opgevoerde prij-
zenspektakel nog begrijpelijk, voor
al als wij het politieke leven als
decor aanwenden. Veel belangrijker
is de te verwachten prijsontwikke
ling. Deze kan niet anders worden
bezien dan in samenhang met de
loonontwikkeling. Deze samenhang
wordt ook door de minister erkend,
want hij stelde dat een prijsverho
ging van plm. 10 pet. in twee jaar
tijd niet zo abnormaal is met het
oog op de aanzienlijke loonstijging.
In het loonvlak is de regering be
reid tot een vrijer beleid per be
drijfstak. Ook daaruit komen prijs
verhogingen voort, die ditmaal veel
gedifferentieerder zullen zijn, ter
wijl daartegenover een veel strakker
prijsbeleid tot stand zal komen.
ONTKOPPELD
Zonder blikken of blozen wordt
daarmee de tot heden gekoppelde
loon-prjjs-politiek opgegeven. Voor
ons hebben die twee economische
verschijnselen als een Siamese twee
ling aan elkaar gehangen. De schei
ding zal niet anders dan spanningen
teweeg brengen in het sociaal-eco
nomisch leven.
Het bedrijfsleven moet zich wel
voorbereiden op een onaangenaam
treffen met de regering. Sinds jaar
en dag heeft het getracht de loons
verhogingen zoveel mogelijk uit
produktiviteitsstij ging op te vangen.
Het is wel duidelijk dat het
moeilijker wordt naarmate de
efficiëncy wordt opgevoerd. Er zijn
steeds meer investeringen nodig per
procent stijging van de produktivi-
teit. Dit betekent dat er een hoog
besparingsniveau moet worden ge
handhaafd om die investeringen te
financieren.
Gezien de sterke stijging van de
rentestand doen zich moeilijkheden
voor om ten behoeve van de inves
teringen voldoende middelen bijeen
te brengen. Op dit moment gaat de
regering in de praktijk besluiten om
het werknemersaandeel in het na
tionaal inkomen hoger op te vijze
len ten koste van het ondernemers-
aandeel. Want als de lonen stijgen
en de prijzen moeten gelijk blijven,
dan wordt het ondernemersinkomen
het kind van de rekening. Het werk
nemersaandeel van het nationaal in
komen is nu ca. 75 pet. Het is de
laatste jaren sterk gestegen.
TWEE MOGELIJKHEDEN
Met het oog op de geschetste ont
wikkeling zijn twee ontwikkelingen
duidelijk. In de eerste plaats moet
een minister van economische zaken
voorzichtig zijn met termen als prijs-
bewustzijn bij het publiek en major-
ren bij het bedrijfsleven. Onder het
laatste verstaan wij het berekenen
van een winst, die boven de kosten
stijging uitgaat. Niet geheel duide
lijk is of de minister hier geldmar-
ges of procentuele marges voor ogen
staan. In het eerste geval is een ver
hoging economisch onvoldoende en
in het laatste geval wordt met een
bedekte toespeling het gehele be
drijfsleven in een kwaad daglicht
gesteld.
Er zullen zich uitwassen voordoen
bij de prijsvorming. Die zijn ook te
vinden in de loonvorming, waar ech
ter in de geest van de tijd er nie
mand maar liever over spreekt dat
een werknemer loonbewust moet
zijn.
Wij zijn gevorderd in een soort
paniek van het economisch denken
dat een minister de consumenten
gaat aanmoedigen om met allerlei
middelen het regiem van vaste prij
zen te doorbreken. Dat betekent met
name een uitnodiging voor een aan
val op de detailhandel en ambacht,
die het publiek bedienen.
VERDACHTMAKING
De minister heeft een open oog
voor de onvoldoende mogelijkheden
tot produktiviteitsverhoging in die
sectoren, maar hij dreigt intussen
niet alleen met prijsstop maar
strooit ook nog met verdachtmakin
gen aan 'het adres van de gehele
handel en dienstverlening of die nu
bonafide is of niet. Prijsbewustzijn
is immers een onaangenaam geladen
term, die zeggen wil dat een consu
ment, die niet oplet, er tussen wordt
genomen. Wij zullen hier felle rear-
ties op zien uit het bedrijfsleven. Dit
moet ook langs die weg in zijn in
komen worden gekort.
Tenslotte gaat de minister advie9
vragen aan de nieuwe consumenten-
raad over de mogelijkheden om de
verticale prijsbinding verder te ver
zwakken en over verbetering vaiv J
prijsaanduiding en de concurrentie
in het algemeen.
De regering moet niet trachten te
suggereren dat het bedrijfsleven de
schuldige is van de prijsstijging. Zij
zal moeten erkennen dat zij zelf ook
bezig is allerlei kosten te verhogen
en vooral dat zij doende is op het
terrein van de lonen het recht van
de sterkste te laten prevaleren boven
het algemeen sociaal-economisch be
lang. Dit belang is niet gediend met
een prijsstijging van 5 pet. per jaar
en met nooit eindigende inflatie. De
prijsafspraken met industrie en han
del zullen weldra in het geding zijn
en het zal vermoedelijk niet de mi
nister zijn, die ze opzegt. De onder
handelingsmessen worden weer ge
slepen. Zij zullen van beide kanten
ditmaal vlijmscherp zijn.
Op de 16e Limburgse M.R.Y.-fok-
veedag te Neer werden de navolgen
de veehouders uit Venray bekroond:
Koeien, geb. voor 1 nov. '56, ge
kalfd in 1964: la Jenny van P.
Crooymans, Overbroek.
Koeien, geb. voor 1 april '57: lc Ir
ma van H. Willems; geb. van 1 mei
'57 tot 1 juni '58: lb Sisca van J.
Willems; geboren van 1 jan. '59 tot
1 juni '60: la Cato van W. Dijck; ld
Gerda van L. Janssen.
Idem, geb. voor 20 apr. '57, ge
kalfd in '65: lb Jennie van P. Crooy
mans; If Ida van W. van Rëns; lb
Witje van Gebr. Hendriks.
Geboren voor 1 juni '58: Lena van
H. van Ass; idem, geb. van 5 mrt.
'58 tot 1 nov. '58: lc Nelly van J.
Gooren; idem, geb. van 1 juni '58
tot 1 maart '61: lc Dora van H.
Steegs, Oirlo; idem, geb. van 1 mrt.
1959 tot 20 dec. '59: lb Anny van H.
Classens; lc Anna van W. Jennis-
kens; ld Greetje van C. de Wit, al
len uit Ysselsteyn.
Koeien, geb. van 1 okt. '59 tot 20
dec. '59: la Martha van J. Litjens,
Leunen; idem, geb. van 20 dec. '59
tot 1 maart '60: lb Roza van Gebr.
Hendrikx, Veulen; idem geboren van
1 sept. '60 tot 1 febr. '61: ld Gonda
van A. van Dijck, Oostrum; idem
geb. van 20 dec. '60 tot 17 maart '61:
la Irene van J. Rambags, Castenray;
ld Joke van H. Philipsen, Yssel
steyn; idem, geb. van 1 febr. tot 1
april '61: la Marie van J. van Dijck,
Oostrum :ld Marie van P. Come-
lissen, Leunen; idem, geb. van 1 aug.
tot 10 nov. '61: lb Doortje van L. van
Dijck; lc Dora van L. Janssen, Oir
lo; idem, geb. van 10 nov. '61 tot 1
jan. '62: lb Nelly van L. van Dijck.
Merkvaarzen, geb. van 17 jan. tot
1 aug. '62: la Greta van J. Rambags,
Castenray; ld Rosa van J. Rambags
Schotten, geb. van 20 jan. tot 15
maart '62: la Hertha van M. Geurts,
Smakt; idem, geb. van 15 maart tot
15 mei '62: lc Cato van W. van Dijck,
Oostrum.
Vaarzen, geb. voor 1 mei '63: la
Hertha van M. Geurts, Smakt; lc
Ida van W. van Rens; le Grietje van
W. van Rens; idem, geb. na 1 mei
'63: lb Ida van W. van Rens.
Afstammelignen van stieren, ge
middelde leeftijd ouder dan 6 jaar:
12 afstammelingen van Mia's Paul
la prijs en idem van Cesar le prijs,
beiden van K.I. te Venray.
Groepen van eigengefokte vol
bloeden, 3 stuks van fokker: la P.
Crooymans, Overbroek.
IN HET KORT
Een 2I/*-jarig kind te Ulven-
hout is gestorven aan vergiftiging
door parathion.
Te Haelen r. is de 82-jarige J.
Cl., toen hij te voet de weg overstak,
door een auto gegrepen en gedood.
Wegens het slechte weer zullen
er in de herfst meer koeien worden
geslacht dan normaal, aldus het pro-
duktschap voor vee en vlees. Om te
voorkomen dat de veehouders de
handel en de winkelier lagere prij
zen zullen krijgen beraamt men
plannen om te voorkomen dat het
vlees goedkoper zal woorden. Voor de
huisvrouw nadelig of minder ge
bruiken.
Tegen een 20-jarige v. d. S. uit
Oosterhout werd drie jaar gevan
genisstraf geëist wegens poging tot
beroving van een taxi-chauffeur uit
Eindhoven.
6CHOOLSTRAAT VENRAY
ENGELAND HERDENKT MOED
VAN ANDEREN
Nooit heeft een land meer in
spanning, een stad meer in gevaar
verkeerd dan Engeland en Londen in
het najaar van 1940. Terwijl op het
Europese vasteland de Duitse legers
'elke tegenstand zonder veel moei
te oprolden, leek alleen Engeland
nog een vuist ter verdediging te
kunnen opheffen en dat nog vooral
dank zij de natuurlijke hindernis
van het Kanaal, dat in de weg lag
van de oprukkende Duitse infante
risten. Terwijl de Duitse grondtroe
pen zich op de maten van het „Wir
fahren gegen Engeland" voorbereid
den op de overtocht, probeerde de
Duitse luchtmacht het Britse eiland
stormrijp te maken. Dag in dag uit
dreunden de motoren van de Duitse
bommenwerpers en jachtvliegtuigen
boven de Noordzee op weg naar En
geland en Londen. Dit luchtgevecht,
dat zijn weerga in de nog jonge ge
schiedenis van de luchtvaart niet
kende, zou de geschiedenis ingaan
als de „Slag om Engeland". Nog al
tijd spreekt de strijd de verbeelding
aan. De Britten wonnen dit gevecht
ondanks hun numerieke minderheid
in de lucht, hun aanvankelijk ver
ouderde materiaal. Maar het ging
ten koste van grote offers. Het En
gelse Fighter Command verloor 466
jachtvliegtuigen. 231 Britse piloten
kwamen om het leven. Dit alles in
nauwelijks veertien dagen.
In die rampzalige maanden van
1940 was de Britse luchtmacht de
enige pijler onder de verdediging
van Engeland, het laatste bolwerk
van het vrije Europa. In de havens
van Nederland, België en Noord-
Frankrijk werkten de Duitsers aan
hun operatie „Seelöwe", de voorge
nomen invasie van Engeland. Bijna
een half miljoen soldaten stonden
gereed om het „Wir fahren" werke
lijkheid te maken. Het wachten was
nog op de „Luftwaffe". Deze moest
de absolute heerschappij boven de
invasiestranden in handen krijgen.
Een aanval zou anders onheroepelijk
mislukken. Dat beseften de Duitse
generaals maar al te goed.
Vooral eind augustus zag het er
naar uit, dat de Duitse opzet zou
slagen. Steeds weer opnieuw moes
ten de Britse jachtvliegers de lucht
in om de Duitse invallers te lijf te
gaan. Dodelijk vermoeid streden zij
hun wanhopige worsteling. De Haw
ker Hurricane was nauwelijks opge
wassen tegen de Duitse Focke Wulfs
en Messerschmidts. De vurige Spit
fires zouden pas later in voldoende
hoeveelheden beschikbaar komen.
De aanvallende Duitsers hadden het
vooral gemunt op de Engelse vlieg
velden en vliegtuigfabrieken.
Waren zij hiermede doorgegaan
dan had het er voor Engeland som
ber uitgezien. Luchtmaarschalk Lord
Dowding, bevelhebber van het En
gelse Fighter Command, moest eind
augustus constateren, dat de RAF
vrijwel aan het eind van zijn krach
ten was gekomen. De redding kwam
uit onverwachte hoek. Van de Duit
sers zelf. Zij veranderden van tak-
tiek. Op 3 september 1940 had in
het bezette Den Haag de bespreking
plaats, die de uitslag van de „Battle
of Britain" zou bepalen. Göring, de
opperbevelhebber van de Duitse
luchtmacht, ontmoette in de Resi
dentie zijn bevelhebbers Albert
Kesselring en Hugo Sperrle. Dit wa
ren de commandanten van de Luf_t-
lo te II en III. Zij beschikten samen
over ongeveer 2.500 vliegtuigen
jagers, bommenwerpers en de ge
vreesde Stuka's. Deze twee en een
half duizend vliegtuigen vormden
de kern van de Duitse luchtmacht,
welke op Engeland werd gericht.
Göring was ongerust geworden. De
Engelse jagers schoten de Duitse
toestellen uit de lucht in een ver
houding van 1 op 2. Göring beschik
te niet over de inlichtingen, die hem
konden vertellen, dat de RAF er zo
slecht aan toe was. Volgens hem
wees niets op een snelle nederlaag
van de Engelse luchtmacht boven
het Kanaal en Zuid-Engeland. Hij
wilde een wijziging van de taktiek.
Niet de Engelse vliegtuigen en
luchtmachtinstallaties, maar de En
gelse steden vooral Londen
moesten de eerste doelwitten voor
de Duitse vliegtuigen worden. Voor
al Sperrle schijnt zich nogal tegen
deze verandering te hebben verzet.
Tevergeefs. Er was een week tevo
ren iets voor gevallen, dat Göring
(met achter zich Hitier) vastbesloten
had gemaakt.
De Engelsen hadden Berlijn ge
bombardeerd! De Duitsers hadden
het zelf per vergissing uitge
lokt. Op 24 augustus had een eska
der Duitse bommenwerpers door een
navigatiefout bommen laten vallen
op Londen. Een dag later stuurden
de Engelsen een groep bombarde
mentsvliegtuigen naar Berlijn. Voor
al het bombardement van hun
hoofdstad vólden de Duitsers wre
ken.
De „Blitz" tegen Londen begon
op 7 september. Meer dan vijftig da
gen en nachten achtereen zou de
Britse hoofdstad telkens door ge
middeld tweehonderd bommenwer
pers worden aangevalen. Ten koste
van twintigduizend doden. De ver
andering van taktiek gaf de RAF de
nodige adempauze. De Engelse pilo
ten kregen hulp van de radarsta
tions, de radiogevechtsleiding func
tioneerde veel beter. Het hoogtepunt
van de luchtoorlog viel op 15 sep
tember. Dat was de dag, waarop de
beslissing viel. Aan de overkant van
het Kanaal formeerde de Duitse
luchtmacht een groot aantal eska
ders voor een grote aanval op Lon
den. De Engelse Group nummer 11
en Group nummer 12 verzamelden
zich boven Zuid-Engeland om de
Duitse aanvalsgolven op te vangen.
Een eskader van 60 Spitfires werd
boven Londen in reserve gehouden.
Het resultaat van de botsing was
een niet mis te verstane overwin
ning voor de Engelsen. Meer dan 50
Duitse jagers en bommenwerpers
werden neergeschoten tijdens de
luchtgevechten, welke uren hebben
geduurd. Dit was niet het belang
rijkste. Neen, vrijwel geen enkel
Duits vliegtuig slaagde er in Londen
te bereiken. Het Engelse overwicht
in de lucht was voorgoed bevestigd.
De Duitsers zagen dat in. Operatie
Seelöwe" werd afgelast. De moed
van enkelen had Engeland gered.
Kantoorbedienden. infanteristen,
allen beneden de twintig, die in kor
te tijd tot vlieger waren omge
schoold, hadden door hun doorzet
tingsvermogen de Slag om Engeland
gewonnen. De Duitse bombardemen
ten zouden nog maanden doorgaan,
maar nooit meer zou het hakenkruis
de lucht boven Engeland beheersen.
Wij viagen aug steeds
PERSONEEL
göscliould en
rrp® ongeschoold
li Aanmelden dagelijks -
i ook na werktijd - aan
de fabriek, bij de po: tier
J N.V. INALFA VENRAY
op de trom geslagen? Maar afgezien
van deze op zich kleinigheden,
toont deze maandelijkse brochure
van een aktiviteit onzer naburen,
waarvan we enerzijds zelf profite
ren, maar die ons van de andere
kant tot lering strekt.
BIJ DE HEENGANG VAN
DR. WIM JANSSEN
Onder deze titel wijdt in het jong
ste nummer van Veldeke Dr. Wi-
nand Roukens een In Memoriam
aan de onlangs overleden Dr. W.
Janssen te Maastricht. Hierin wijst
hij niet alleen op het wetenschap
pelijk werk van deze geboren Ven-
rayer, die als student al verschillen
de artikelen over het dialect van de
ze streken publiceerde en wiens dis
sertatie bij zijn promotie ook nu nog
geroemd wordt als een vakwerk van
de eerste orde. Maar hij schrijft
ook over zijn werk aan de R.K.
Leergangen in Tilburg en aan het
Hendric van Veldeke-College in
Maastricht. En tenslotte wijst hij op
de grote verdiensten als redacteur
voor het tijdschrift Veldeke, als lid
van de sectie Naamkunde van de
Culturele Raad Limburg, als mede
oprichter van het Volkshogeschool-
werk in Limburg en het Studiefonds
Limburg en besluit met er op te wij
zen dat de overledene veel vrije tijd
beschikbaar gesteld heeft voor zijn
huidige en toekomstige werk in Lim
burg, Nederland en Europa, die
„geen geringe verplichtingen" aan
de overledene hebben.
WANN, WO, WAS
Onder deze titel geeft de vereni
ging voor vreemdelingenverkeer in
de stad Krefeld iedere maand een
overzicht uit van wat er te doen is
tussen Rijn en Maas. Een keurig
overzicht dat zowel in Duitsland als
in Nederland verspreid wordt en dat
in duidelijke overzichten een beeld
geeft van tentoonstellingen, cultu
rele gebeurtenissen, bedevaarten,
markten, congressen, volksfeesten
e.d. die bij onze Duitse buren gehou
den worden, terwijl er tevens in op
genomen is een soort agenda, van
wat in Noord-Limburg in een be
paalde maand te doen is. We hebben
ons wel afgevraagd, welke Festzug
er op zondag 12 september in Ven
ray zal trekken en wat nu wel in
's hemelsnaam de trom te beduiden
heeft waarmede Venray op de bij
gevoegde kaart wordt aangeduid.
Terwijl men elders kerken, kaste
len, molens e.d. als plaatselijk sym
bool gekozen heeft, wordt Venray
aangeduid met een trom
Wordt er hier misschien te veel
IN HET KORT
Het gerechtshof in Den Bosch
eiste opnieuw 20 jaren gevangenis
straf tegen een 49-jarige loondorser
uit Velp bij Grave, wegens vergifti
ging van zijn vrouw door middel van
thallium, welk vergif hij haar zes
maal had toegediend.
Te Nijmegen hebben zich 1056
nieuwe studenten laten inschrijven
aan de Katholieke Universiteit. Vo
rig jaar 940,-