Overpeinzingen ptifzenspedaket die of nadert zijn Iioogtepunt Successen voor Yenrayse veehouders BLAUPUNKT ielevisie komt van MARTENS 25 jaar geleden woedde de slag om Engeland Fraaie Perzische Tapijten in diverse maten en dessins en legen zeer voordelige prijzen bij Schoolstraat Tel. 1354 VRIJDAG 10 SEPTEMBER 1965 No. 36 ZES EN TACHTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY WPPITRI AH VHOP VPNPAY UM ADVERTENTIEPRIJS 8«/« ct. p. nun. AB GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 1.05.06.52 1<L#IUJLAL/ V VJVJU V LiUm A 1^*1 V VJITIO 1 PRIJS PER KWARTAAL 1.75 (bulten De minister van economische za ken heeft de alarmklok geluid over de prijzen. Om tal van redenen heeft hij daarvoor een goed moment gekozen. In de eerste plaats behoef de hij (in augustus) nog niet aan te kondigen dat de gekonstateerde stij ging de jaarraming reeds te boven ging. Hij kon zich dus verontrust to nen zonder al te zeer gedwongen te zijn maatregelen te treffen. Om een psychologisch effect te bereiken koos hij een prijsstof voor de horecabedrijven. Er zijn immers na de vakantie niet veel mensen die warm zullen lopen voor het prijs verloop in de horeca-sector en voor zover zij er wel zijn, vragen zij zich nu af waarom met name in deze sector een prijzenstop is afgekondigd en op een ander front niet, want de kosten stijgen bijna overal. Vervolgens vertelde de minister aan de journalisten dat wanneer door provincies en gemeenten de re tributies en plaatselijke belastingen werden verhoogd, deze ontwikkeling niets met de prijzen te maken had, want dergelijke heffingen zijn geen prijzen. Maar degenen die hogere gemeentelijke belastingen en leges te betalen hebben, denken hierover toch wel ene tikkeltje anders. VOOR DE TROONREDE Het is vanzelfsprekend ook gun stig voor drs. Den Uyl om een prij- zengesprek met ons yolk te houden vóór prinsjesdag, waarin vermoede lijk door toedoen van de regering al lerlei prijsverhogingen worden af ge- STRIJDVRAAG IN VELE GEZINNEN Nu de winter naderen gaat en de kachel weer aan moet, ontdekt men bij velen een zekere vertwijfeling. En die twijfel geldt de keus van de verwarming: kolen, olie of aardgas. Zoek het maar uit. Wanneer komt b.v. aardgas en kan men tot zolang de kat nog even uit de boom kijken? Kan men alle ver trouwen in de aardgas-apparatuur hebben, die overigens met de rijks keuren er op aan hoge eisen vol doet. Men denkt echter terecht, er komen nog wel meer en betere en wellicht handiger en goedkopere systemen uit voor aardgasverwar ming in de huizen. Al moet bedacht worden, dat men ook in het buiten land bijvoorbeeld Amerika al vele jaren ervaring heeft. Het ziet er naar uit, dat de omzet aan kolen schrikbarend gaat dalen. Want het is nu eenmaal zo dat iemand die nog geen aardgas verwarming aanlegt, eerder geneigd is kolen af te zweren en toch olie te nemen. En daar des noods op een grote ton of tank meer oliehaarden zal aansluiten. De strijd van de olie is trouwens in volle gang. Bij grote bestellingen van 500 liter olie en meer tegelijk worden enkele centen korting per liter gegeven. Vele leveranciers con curreren vlot tegen elkaar op. Dat gaat dus de goeie kant op. De kolen- kartel werpt zich hier en daar al op de goedkope benzine. Dat is ook al een voordeel. Wie een centrale aard gasverwarming laat aanleggen komt compleet met brekerij in een gemid deld burgermans huis dat niet al te groot is rond de 6000 gulden uit. Dan is er een ringverwarming die ruim 1000 gulden goedkoper is. In kleine huizen is dat ideaal. In grotere hui zen komt de bovenste verdieping wat in het kille nauw, omdat daar te weinig calorieën voor geprodu ceerd kunnen worden. Elke maand komen er nieuwe systemen aan de markt. De vraag olie, kolen of aard gas wordt steeds dringender. Het valt te hopen, dat een Consumenten bond eens diep in het probleem gaat graven met uitvoerige voorlichting. Ook voor die gezinnen, die nu nog met een kolenkachel met stof en gruis zitten te prutsen. Welke me thode geeft de minste brekerij in 'n huis? Wat zijn de exploitatiekosten? Misschien kunnen de gemeentebe sturen, die als aandeelhouders van Limagas eens door dit bedrijf 'n goed sturen eens door dit bedrijf een goed advies laten geven. Er is nu een te kort aan objectieve voorlichting. De grote reclame-aanbiedignen van ve le brandstoffenhandelaren, coöpera ties, oliemaatschappijen en bedrij ven, die aardgas moeten verkopen, maken het de gewone man steeds moeilijker de voor zijn gezin ge schikte keuze te maken. In die strijd doen kolen nauwelijks meer mee. Zeker niet bij aanschaf van nieuwe verwarmingsapparatuur. U zult het niet geloven, maar ik ken mensen, die hun oude kolenkachel niet eens meer kwijt kunnen. kondigd. Later zal meneer de mi nister wel zeggen dat die verhoging pas voor 1966 geldt, maar het is dui delijk dat de invloeden daarvan al op 1965 terugstralen. Intussen kon ook de minister niet ontkennen dvt de prijsstijging de grens vn het toe laatbare heeft bereikt. Tot zover is het opgevoerde prij- zenspektakel nog begrijpelijk, voor al als wij het politieke leven als decor aanwenden. Veel belangrijker is de te verwachten prijsontwikke ling. Deze kan niet anders worden bezien dan in samenhang met de loonontwikkeling. Deze samenhang wordt ook door de minister erkend, want hij stelde dat een prijsverho ging van plm. 10 pet. in twee jaar tijd niet zo abnormaal is met het oog op de aanzienlijke loonstijging. In het loonvlak is de regering be reid tot een vrijer beleid per be drijfstak. Ook daaruit komen prijs verhogingen voort, die ditmaal veel gedifferentieerder zullen zijn, ter wijl daartegenover een veel strakker prijsbeleid tot stand zal komen. ONTKOPPELD Zonder blikken of blozen wordt daarmee de tot heden gekoppelde loon-prjjs-politiek opgegeven. Voor ons hebben die twee economische verschijnselen als een Siamese twee ling aan elkaar gehangen. De schei ding zal niet anders dan spanningen teweeg brengen in het sociaal-eco nomisch leven. Het bedrijfsleven moet zich wel voorbereiden op een onaangenaam treffen met de regering. Sinds jaar en dag heeft het getracht de loons verhogingen zoveel mogelijk uit produktiviteitsstij ging op te vangen. Het is wel duidelijk dat het moeilijker wordt naarmate de efficiëncy wordt opgevoerd. Er zijn steeds meer investeringen nodig per procent stijging van de produktivi- teit. Dit betekent dat er een hoog besparingsniveau moet worden ge handhaafd om die investeringen te financieren. Gezien de sterke stijging van de rentestand doen zich moeilijkheden voor om ten behoeve van de inves teringen voldoende middelen bijeen te brengen. Op dit moment gaat de regering in de praktijk besluiten om het werknemersaandeel in het na tionaal inkomen hoger op te vijze len ten koste van het ondernemers- aandeel. Want als de lonen stijgen en de prijzen moeten gelijk blijven, dan wordt het ondernemersinkomen het kind van de rekening. Het werk nemersaandeel van het nationaal in komen is nu ca. 75 pet. Het is de laatste jaren sterk gestegen. TWEE MOGELIJKHEDEN Met het oog op de geschetste ont wikkeling zijn twee ontwikkelingen duidelijk. In de eerste plaats moet een minister van economische zaken voorzichtig zijn met termen als prijs- bewustzijn bij het publiek en major- ren bij het bedrijfsleven. Onder het laatste verstaan wij het berekenen van een winst, die boven de kosten stijging uitgaat. Niet geheel duide lijk is of de minister hier geldmar- ges of procentuele marges voor ogen staan. In het eerste geval is een ver hoging economisch onvoldoende en in het laatste geval wordt met een bedekte toespeling het gehele be drijfsleven in een kwaad daglicht gesteld. Er zullen zich uitwassen voordoen bij de prijsvorming. Die zijn ook te vinden in de loonvorming, waar ech ter in de geest van de tijd er nie mand maar liever over spreekt dat een werknemer loonbewust moet zijn. Wij zijn gevorderd in een soort paniek van het economisch denken dat een minister de consumenten gaat aanmoedigen om met allerlei middelen het regiem van vaste prij zen te doorbreken. Dat betekent met name een uitnodiging voor een aan val op de detailhandel en ambacht, die het publiek bedienen. VERDACHTMAKING De minister heeft een open oog voor de onvoldoende mogelijkheden tot produktiviteitsverhoging in die sectoren, maar hij dreigt intussen niet alleen met prijsstop maar strooit ook nog met verdachtmakin gen aan 'het adres van de gehele handel en dienstverlening of die nu bonafide is of niet. Prijsbewustzijn is immers een onaangenaam geladen term, die zeggen wil dat een consu ment, die niet oplet, er tussen wordt genomen. Wij zullen hier felle rear- ties op zien uit het bedrijfsleven. Dit moet ook langs die weg in zijn in komen worden gekort. Tenslotte gaat de minister advie9 vragen aan de nieuwe consumenten- raad over de mogelijkheden om de verticale prijsbinding verder te ver zwakken en over verbetering vaiv J prijsaanduiding en de concurrentie in het algemeen. De regering moet niet trachten te suggereren dat het bedrijfsleven de schuldige is van de prijsstijging. Zij zal moeten erkennen dat zij zelf ook bezig is allerlei kosten te verhogen en vooral dat zij doende is op het terrein van de lonen het recht van de sterkste te laten prevaleren boven het algemeen sociaal-economisch be lang. Dit belang is niet gediend met een prijsstijging van 5 pet. per jaar en met nooit eindigende inflatie. De prijsafspraken met industrie en han del zullen weldra in het geding zijn en het zal vermoedelijk niet de mi nister zijn, die ze opzegt. De onder handelingsmessen worden weer ge slepen. Zij zullen van beide kanten ditmaal vlijmscherp zijn. Op de 16e Limburgse M.R.Y.-fok- veedag te Neer werden de navolgen de veehouders uit Venray bekroond: Koeien, geb. voor 1 nov. '56, ge kalfd in 1964: la Jenny van P. Crooymans, Overbroek. Koeien, geb. voor 1 april '57: lc Ir ma van H. Willems; geb. van 1 mei '57 tot 1 juni '58: lb Sisca van J. Willems; geboren van 1 jan. '59 tot 1 juni '60: la Cato van W. Dijck; ld Gerda van L. Janssen. Idem, geb. voor 20 apr. '57, ge kalfd in '65: lb Jennie van P. Crooy mans; If Ida van W. van Rëns; lb Witje van Gebr. Hendriks. Geboren voor 1 juni '58: Lena van H. van Ass; idem, geb. van 5 mrt. '58 tot 1 nov. '58: lc Nelly van J. Gooren; idem, geb. van 1 juni '58 tot 1 maart '61: lc Dora van H. Steegs, Oirlo; idem, geb. van 1 mrt. 1959 tot 20 dec. '59: lb Anny van H. Classens; lc Anna van W. Jennis- kens; ld Greetje van C. de Wit, al len uit Ysselsteyn. Koeien, geb. van 1 okt. '59 tot 20 dec. '59: la Martha van J. Litjens, Leunen; idem, geb. van 20 dec. '59 tot 1 maart '60: lb Roza van Gebr. Hendrikx, Veulen; idem geboren van 1 sept. '60 tot 1 febr. '61: ld Gonda van A. van Dijck, Oostrum; idem geb. van 20 dec. '60 tot 17 maart '61: la Irene van J. Rambags, Castenray; ld Joke van H. Philipsen, Yssel steyn; idem, geb. van 1 febr. tot 1 april '61: la Marie van J. van Dijck, Oostrum :ld Marie van P. Come- lissen, Leunen; idem, geb. van 1 aug. tot 10 nov. '61: lb Doortje van L. van Dijck; lc Dora van L. Janssen, Oir lo; idem, geb. van 10 nov. '61 tot 1 jan. '62: lb Nelly van L. van Dijck. Merkvaarzen, geb. van 17 jan. tot 1 aug. '62: la Greta van J. Rambags, Castenray; ld Rosa van J. Rambags Schotten, geb. van 20 jan. tot 15 maart '62: la Hertha van M. Geurts, Smakt; idem, geb. van 15 maart tot 15 mei '62: lc Cato van W. van Dijck, Oostrum. Vaarzen, geb. voor 1 mei '63: la Hertha van M. Geurts, Smakt; lc Ida van W. van Rens; le Grietje van W. van Rens; idem, geb. na 1 mei '63: lb Ida van W. van Rens. Afstammelignen van stieren, ge middelde leeftijd ouder dan 6 jaar: 12 afstammelingen van Mia's Paul la prijs en idem van Cesar le prijs, beiden van K.I. te Venray. Groepen van eigengefokte vol bloeden, 3 stuks van fokker: la P. Crooymans, Overbroek. IN HET KORT Een 2I/*-jarig kind te Ulven- hout is gestorven aan vergiftiging door parathion. Te Haelen r. is de 82-jarige J. Cl., toen hij te voet de weg overstak, door een auto gegrepen en gedood. Wegens het slechte weer zullen er in de herfst meer koeien worden geslacht dan normaal, aldus het pro- duktschap voor vee en vlees. Om te voorkomen dat de veehouders de handel en de winkelier lagere prij zen zullen krijgen beraamt men plannen om te voorkomen dat het vlees goedkoper zal woorden. Voor de huisvrouw nadelig of minder ge bruiken. Tegen een 20-jarige v. d. S. uit Oosterhout werd drie jaar gevan genisstraf geëist wegens poging tot beroving van een taxi-chauffeur uit Eindhoven. 6CHOOLSTRAAT VENRAY ENGELAND HERDENKT MOED VAN ANDEREN Nooit heeft een land meer in spanning, een stad meer in gevaar verkeerd dan Engeland en Londen in het najaar van 1940. Terwijl op het Europese vasteland de Duitse legers 'elke tegenstand zonder veel moei te oprolden, leek alleen Engeland nog een vuist ter verdediging te kunnen opheffen en dat nog vooral dank zij de natuurlijke hindernis van het Kanaal, dat in de weg lag van de oprukkende Duitse infante risten. Terwijl de Duitse grondtroe pen zich op de maten van het „Wir fahren gegen Engeland" voorbereid den op de overtocht, probeerde de Duitse luchtmacht het Britse eiland stormrijp te maken. Dag in dag uit dreunden de motoren van de Duitse bommenwerpers en jachtvliegtuigen boven de Noordzee op weg naar En geland en Londen. Dit luchtgevecht, dat zijn weerga in de nog jonge ge schiedenis van de luchtvaart niet kende, zou de geschiedenis ingaan als de „Slag om Engeland". Nog al tijd spreekt de strijd de verbeelding aan. De Britten wonnen dit gevecht ondanks hun numerieke minderheid in de lucht, hun aanvankelijk ver ouderde materiaal. Maar het ging ten koste van grote offers. Het En gelse Fighter Command verloor 466 jachtvliegtuigen. 231 Britse piloten kwamen om het leven. Dit alles in nauwelijks veertien dagen. In die rampzalige maanden van 1940 was de Britse luchtmacht de enige pijler onder de verdediging van Engeland, het laatste bolwerk van het vrije Europa. In de havens van Nederland, België en Noord- Frankrijk werkten de Duitsers aan hun operatie „Seelöwe", de voorge nomen invasie van Engeland. Bijna een half miljoen soldaten stonden gereed om het „Wir fahren" werke lijkheid te maken. Het wachten was nog op de „Luftwaffe". Deze moest de absolute heerschappij boven de invasiestranden in handen krijgen. Een aanval zou anders onheroepelijk mislukken. Dat beseften de Duitse generaals maar al te goed. Vooral eind augustus zag het er naar uit, dat de Duitse opzet zou slagen. Steeds weer opnieuw moes ten de Britse jachtvliegers de lucht in om de Duitse invallers te lijf te gaan. Dodelijk vermoeid streden zij hun wanhopige worsteling. De Haw ker Hurricane was nauwelijks opge wassen tegen de Duitse Focke Wulfs en Messerschmidts. De vurige Spit fires zouden pas later in voldoende hoeveelheden beschikbaar komen. De aanvallende Duitsers hadden het vooral gemunt op de Engelse vlieg velden en vliegtuigfabrieken. Waren zij hiermede doorgegaan dan had het er voor Engeland som ber uitgezien. Luchtmaarschalk Lord Dowding, bevelhebber van het En gelse Fighter Command, moest eind augustus constateren, dat de RAF vrijwel aan het eind van zijn krach ten was gekomen. De redding kwam uit onverwachte hoek. Van de Duit sers zelf. Zij veranderden van tak- tiek. Op 3 september 1940 had in het bezette Den Haag de bespreking plaats, die de uitslag van de „Battle of Britain" zou bepalen. Göring, de opperbevelhebber van de Duitse luchtmacht, ontmoette in de Resi dentie zijn bevelhebbers Albert Kesselring en Hugo Sperrle. Dit wa ren de commandanten van de Luf_t- lo te II en III. Zij beschikten samen over ongeveer 2.500 vliegtuigen jagers, bommenwerpers en de ge vreesde Stuka's. Deze twee en een half duizend vliegtuigen vormden de kern van de Duitse luchtmacht, welke op Engeland werd gericht. Göring was ongerust geworden. De Engelse jagers schoten de Duitse toestellen uit de lucht in een ver houding van 1 op 2. Göring beschik te niet over de inlichtingen, die hem konden vertellen, dat de RAF er zo slecht aan toe was. Volgens hem wees niets op een snelle nederlaag van de Engelse luchtmacht boven het Kanaal en Zuid-Engeland. Hij wilde een wijziging van de taktiek. Niet de Engelse vliegtuigen en luchtmachtinstallaties, maar de En gelse steden vooral Londen moesten de eerste doelwitten voor de Duitse vliegtuigen worden. Voor al Sperrle schijnt zich nogal tegen deze verandering te hebben verzet. Tevergeefs. Er was een week tevo ren iets voor gevallen, dat Göring (met achter zich Hitier) vastbesloten had gemaakt. De Engelsen hadden Berlijn ge bombardeerd! De Duitsers hadden het zelf per vergissing uitge lokt. Op 24 augustus had een eska der Duitse bommenwerpers door een navigatiefout bommen laten vallen op Londen. Een dag later stuurden de Engelsen een groep bombarde mentsvliegtuigen naar Berlijn. Voor al het bombardement van hun hoofdstad vólden de Duitsers wre ken. De „Blitz" tegen Londen begon op 7 september. Meer dan vijftig da gen en nachten achtereen zou de Britse hoofdstad telkens door ge middeld tweehonderd bommenwer pers worden aangevalen. Ten koste van twintigduizend doden. De ver andering van taktiek gaf de RAF de nodige adempauze. De Engelse pilo ten kregen hulp van de radarsta tions, de radiogevechtsleiding func tioneerde veel beter. Het hoogtepunt van de luchtoorlog viel op 15 sep tember. Dat was de dag, waarop de beslissing viel. Aan de overkant van het Kanaal formeerde de Duitse luchtmacht een groot aantal eska ders voor een grote aanval op Lon den. De Engelse Group nummer 11 en Group nummer 12 verzamelden zich boven Zuid-Engeland om de Duitse aanvalsgolven op te vangen. Een eskader van 60 Spitfires werd boven Londen in reserve gehouden. Het resultaat van de botsing was een niet mis te verstane overwin ning voor de Engelsen. Meer dan 50 Duitse jagers en bommenwerpers werden neergeschoten tijdens de luchtgevechten, welke uren hebben geduurd. Dit was niet het belang rijkste. Neen, vrijwel geen enkel Duits vliegtuig slaagde er in Londen te bereiken. Het Engelse overwicht in de lucht was voorgoed bevestigd. De Duitsers zagen dat in. Operatie Seelöwe" werd afgelast. De moed van enkelen had Engeland gered. Kantoorbedienden. infanteristen, allen beneden de twintig, die in kor te tijd tot vlieger waren omge schoold, hadden door hun doorzet tingsvermogen de Slag om Engeland gewonnen. De Duitse bombardemen ten zouden nog maanden doorgaan, maar nooit meer zou het hakenkruis de lucht boven Engeland beheersen. Wij viagen aug steeds PERSONEEL göscliould en rrp® ongeschoold li Aanmelden dagelijks - i ook na werktijd - aan de fabriek, bij de po: tier J N.V. INALFA VENRAY op de trom geslagen? Maar afgezien van deze op zich kleinigheden, toont deze maandelijkse brochure van een aktiviteit onzer naburen, waarvan we enerzijds zelf profite ren, maar die ons van de andere kant tot lering strekt. BIJ DE HEENGANG VAN DR. WIM JANSSEN Onder deze titel wijdt in het jong ste nummer van Veldeke Dr. Wi- nand Roukens een In Memoriam aan de onlangs overleden Dr. W. Janssen te Maastricht. Hierin wijst hij niet alleen op het wetenschap pelijk werk van deze geboren Ven- rayer, die als student al verschillen de artikelen over het dialect van de ze streken publiceerde en wiens dis sertatie bij zijn promotie ook nu nog geroemd wordt als een vakwerk van de eerste orde. Maar hij schrijft ook over zijn werk aan de R.K. Leergangen in Tilburg en aan het Hendric van Veldeke-College in Maastricht. En tenslotte wijst hij op de grote verdiensten als redacteur voor het tijdschrift Veldeke, als lid van de sectie Naamkunde van de Culturele Raad Limburg, als mede oprichter van het Volkshogeschool- werk in Limburg en het Studiefonds Limburg en besluit met er op te wij zen dat de overledene veel vrije tijd beschikbaar gesteld heeft voor zijn huidige en toekomstige werk in Lim burg, Nederland en Europa, die „geen geringe verplichtingen" aan de overledene hebben. WANN, WO, WAS Onder deze titel geeft de vereni ging voor vreemdelingenverkeer in de stad Krefeld iedere maand een overzicht uit van wat er te doen is tussen Rijn en Maas. Een keurig overzicht dat zowel in Duitsland als in Nederland verspreid wordt en dat in duidelijke overzichten een beeld geeft van tentoonstellingen, cultu rele gebeurtenissen, bedevaarten, markten, congressen, volksfeesten e.d. die bij onze Duitse buren gehou den worden, terwijl er tevens in op genomen is een soort agenda, van wat in Noord-Limburg in een be paalde maand te doen is. We hebben ons wel afgevraagd, welke Festzug er op zondag 12 september in Ven ray zal trekken en wat nu wel in 's hemelsnaam de trom te beduiden heeft waarmede Venray op de bij gevoegde kaart wordt aangeduid. Terwijl men elders kerken, kaste len, molens e.d. als plaatselijk sym bool gekozen heeft, wordt Venray aangeduid met een trom Wordt er hier misschien te veel IN HET KORT Het gerechtshof in Den Bosch eiste opnieuw 20 jaren gevangenis straf tegen een 49-jarige loondorser uit Velp bij Grave, wegens vergifti ging van zijn vrouw door middel van thallium, welk vergif hij haar zes maal had toegediend. Te Nijmegen hebben zich 1056 nieuwe studenten laten inschrijven aan de Katholieke Universiteit. Vo rig jaar 940,-

Peel en Maas | 1965 | | pagina 5