Boerenleenbank Venray Vooruit Achterstand in het kleinbedrijf Y00R GELDLENINGEN WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN PRLJSRPER *KWARTAAL M.7J 'n derde in moeilijke omstandigheden 'n Venrayse klok voor een Venrayse priester Lood last zware premie deels uit de staatskas VRIJDAG 3 SEPTEMBER 1965 No. 35 ZES EN TACHTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS DRUK EN UITGAVE VAN DEN GROTESTRAAT 28 POSTBUS mm. ABONNEMENTS- 75 (buiten Venray 2. Zowel in regeringskringen als in de verschillende fracties van de Volks vertegenwoordiging begint het door te dringen dat een deel van het mid den- en kleinbedrijf zich in moei lijke economische omstandigheden bevindt. Dit deel kan ruwweg op 'n derde geschat worden. Wanneer er nu voorbereidingen worden getrof fen om voor deze groep een aantal maatregelen te treffen, dan moet met het pleiten voor hulp niet de misvat ting ingang vinden dat voor het ge hele midden- en kleinbedrijf een faillisement dreigt. Tweederde van dit soort onderne mingen ontwikkelt zich gunstig tot zeer gunstig en geeft daarmee blijk van het vervullen van een economi sche functie. Het is echter zaak in een goed be heerde volkshuisvesting om er voor te zorgen dat bij stijgende welvaart ieder daarvan zijn deel krijgt. Voor achterblijvenden zijn speciale stimu lansen gerechtvaardigd. Constateren wij ergens achterstand of teruggang dan komt de vraag op of er sprake is van een conjuncturele of struc turele oorzaak. OORZAKEN. Is de achterstand tijdelijk en be hoort die bij het aanvaarden van het bedrijfsrisico? Het antwoord op deze vragen is belangrijk om te we ten wie er verantwoordelijk moet worden gesteld voor de geconstateer- BRIEF UIT BRAZILIË Geachte Redaktie. Via Peel en Maas volg ik hier in Brazilië „het dagelijks gebeuren van mijn geboorteplaats". Ik treur ook hier - onder de hete zon van dit zo prachtige Zuid Amerikaanse land - om de degradatie van S.V.V. en hoop van harte dat deze club niet alleen weer gauw in de tweede klas zal komen, maar dat ze ook doorstroomt naar de eerste, wat geen overbodige luxe is voor een plaats als Venray. Maar naast dit „droeve" nieuws kan ik me echt verheugen met de groei van mijn geboorteplaats. Je leest van nieuwe uitbreidingsplan nen. van nieuwe scholen die geopend worden, van nieuwe woningen die klaar komen, van fabrieken die uit breiden en verrijzen, van een nieuw zwembad, van nieuwe banken en ge meenschapshuizen, en je vraagt je af hoe Venray er in 1969-1970 uit zal zien als ik op verlof naar Venray hoop te komen Met meer dan belangstelling heb ik de bouw van de prachtige Vre- deskerk gevolgd. Pastoor Geerits kan ik alleen maar feliciteren met zijn slagen. Want ik weet een beetje van wanten. Ik ben namelijk zelf ook 'n bouwer, 'n bouwkapelaan wel te ver staan. Dat mag in Nederland al een hele toer zijn, hier is het gewoon 'n verschrikking. Maar, al gaat het niet zo gauw als bij de Vredeskerk en stellen we niet zo'n grote eisen, we raken langzaam door de moeilijkhe den heen en ook „mijn" werk komt er. Met toren en al. Nu ze die 25 meter hoge toren aan het bouwen zijn, heb ik het lef U deze brief te schrijven. Want in die toren hoort een kloken die klok zou ik graag uit Venray halen Een Venrayse klok die hier over Divinopolis vreugde en leed zal uit dragen, zoals de zware klokken van de St. Petrus Banden dat in Venray doen. Hier heb ik al zoveel van de mensen moeten vragen, dat ik voor dit laatste 'n beroep doe op de Ven rayse bevolking. Wie van U heeft nog wat over na de vakantie, voor mijn nieuwe kerk? Wie wil me helpen dat op kerst nacht hier op dit kleine stukje Bra zilië een Venrayse klok kan luiden? PATER THIJS SMITS O.F.M. Bouwkapelaan Divinopolis Brazilië. Giften voor de klok van Pater Thijs kunnen worden ingeleverd bij het bureau van dit blad, of gestort wor den op giro-rekening 1050652 t.n.v. Peel en Maas, Venray (onder duide lijke vermelding: Klok Pater Thijs). Een verantwoording van deze gif ten zal t.z.t. in dit blad worden ge publiceerd. de tekorten. Ook in kringen van 't midden- en kleinbedrijf is er studie gemaakt van het achterstandpro bleem en men heeft een reeks oor zaken gevonden waardoor het ver schijnsel structureel van aard is be vonden. In bepaalde kringen vindt men dat voldoende om bij de overheid om hulp aan te kloppen. Anderen zijn ringen bij het normale economische risico behoren, dat een bedrijf loopt. Ondernemer is immers juist hij die de structuurveranderingen voorziet en doorziet. Tussen deze twee meningen in kan de gedachte worden gelanceerd of die structuurverandering alleen door de vaart van het economisch leven is veroorzaakt, dan wel of deze me de door overheidsoptreden in het economisch strijdperk is tot stand gekomen. Beantwoorden wij deze laatste vraag bevestigend, dan is het juist dat hulpbiedende maatregelen geheel of gedeeltelijk door de over heid worden gefinancierd. WIND UIT DE ZEILEN. In het algemeen kan worden op gemerkt dat bij de toegenomen in- menging door de overheid, in het economische leven, structuurveran deringen nog maar zelden alleen het gevolg zijn van het vrije spel der economische krachten. Daarnaast is het een getuigen van werkelijkheids zin, wanneer gesteld wordt dat de gedragslijn van de regering in de laatste tientallen jaren bepaald gun stige wind uit de zeilen van het midden- en kleinbedrijf heeft geno men. Een voorbeeld daarvan kunnen wij vinden in de prijspolitiek, die er op gericht is geweest de kosten van le vensonderhoud voor loontrekkenden laag te houden. Daarvan profiteren via lage lonen met name de export industrie en dito handel. Beide vor men van bedrijvigheid begunstigen vooral het grootbedrijf, want met name het kleinbedrijf richt zich op de lokale markt. Ook kan worden gezegd dat het handteren van de geldmarge-regel juist klein- en middenbedrijf schade hebben berokkend, omdat daarmee midels een geringere winst vooral de reserve-vorming - voor expansie en vernieuwing - werd aangetast. De economisch zwakkere bedrij ven zijn juist op vorming van eigen besparingen aangewezen, omdat zij op de kapitaalmarkt niet kunnen opereren. Richten zij zich naar de kredietmarkt, dan ontmoeten zij er reeds jarenlang de kredietbeperken- de maatregelen van de regering. Het is geen wonder dat de directie van de Nederlandse Middenstands- bank er in haar jongste jaarverslag op heeft gewezen hoezeer haar klan tenkring hierdoor is getroffen. En wordt er langs deze aangewezen weg eenmaal een economische achter stand geboekt, dan werkt deze met een sneeuwbal-effect. Van jaar tot jaar wordt de achterstand groter - totdat zij niet meer kan worden in gehaald. Er zouden een of meer boekdelen kunnen worden volgeschreven over de gevolgen van de inflatie voor de kleinere bedrijven. Ruimtegebrek is oorzaak dat wij deze materie niet in den brede kunnen behandelen. In 't algemeen menen wij echter te mogen stellen dat de stimulerende en dus gunstige invloed die er van inflatie op het economisch leven uitgaat, en vooal ten goede komt aan bedrijven die reeds een economische voor sprong op andere andere onderne mingen hebben. De meeste van deze zaken zijn grootbedrijven, die dus hun voorsprong met tempo-versnel ling hebben zien toenemen. Voor zover de inflatie de besparin gen in het klein schaadt, drukt deze schade ten volle op de kleine zelf standigen, die met stukjes en beet jes nieuwe middelen voor investering verzamelen. Gedurende dit proces wordt er door geldontwaarding nog voortdurend aan him reële spaar- mogelijkheden geknaagd. MASSAFICATIE. De industrialisatiepolitiek van de overheid, hoe nodig zij voor onze volkshuishouding ook moge zijn, is niet bepaald gunstig voor het mid den en kleinbedrijf. Vanzelfsprekend kan ook deze groep daar vruchten van plukken, maar door het in het algemeen optredende proces van massaficatie lijken de nadelen wel te overheersen. Industrialisatie leidt tot massaproduktie, die op zijn beurt tot massadistributie dwingt. Noch de produktie, noch de distributie van 't massale behoren tot de economische krachttoeren van kleinere bedrijven. stoffen voor de opbouw van de zaak, die bij schaalvergroting steeds meer middelen vraagt. Voor hen is na een minimale verzorgingsgrond de socia le voorziening voor zich en zijn gezin de sluitpost van de begroting. NAAR DE VIER De zekere wetenschap bij onder nemers dat ook zij zware genees kundige risico's niet kunnen dragen, leidt ertoe dat in hun kring voor een volksverzekering voor dit doel min der tegenstand bestaat dan voor een soortgelijke voorziening voor ar beidsongeschiktheid. Er is een dis cussie gaande of er voor invalidi teit voor zelfstandigen een afzonder lijke verplichte voorziening moet worden getroffen. Het is echter aan geen twijfel on derhevig dat wij met ingang van 1 januari 1967 vier volksverzekerin gen zullen kennen. De premieplicht en de eis van een goed inzicht in de inkomstenbesteding zullen dus ver der worden verzwaard. Een extra verzwaring wordt nog verwacht door de stijgende tendens, die de kosten van de A.O.W. vertoont. De vergrijzing van ons volk heeft zijn maximum nog niet bereikt en naarmate er procentsgewijs meer be jaarden komen zal de werkende ge neratie daar groter offers voor moe ten brengen. Zonder uitbreiding van het aantal verzekerden vertoont de premielast al een stijgende lijn. Voor de zelfstandigen, maar ook voor de werknemers, want die zullen in ieder geval wel de arbeidsonge schiktheidsverzekering moeten op vangen. Tot 1 januari 1967 zullen wij hiervoor wel met de interim-rege ling moeten werken, maar de kosten daarvan schijnen de overheid grote zorgen te baren. ZIEKENHUIS Ligt hier niet een verschijnsel waardoor voor menig kleinbedrijf de economische peilers van hun fun damenten werden gedrukt? De voor midden- en kleinbedrijf wrang smakende vruchten van de overheidspolitiek zijn zeker nog niei allen geplukt. Reeds nu -blijkt echter dat het kleine zakenleven niet steeds in staat was de voor haar veront reinigde economische lucht zelf te zuiveren. Bij de loontrekkenden zal het zwaartepunt van de sociale voorzie ningen geheel op de verplichte ver zekeringen blijven liggen, bij de zelf standigen zal dit verdeeld blijven tussen gedwongen en vrijwillige ver zekeringen. Het is echter duidelijk dat een zelfstandige met verant woordelijkheidsgevoel op zijn minst een verzekering sluit voor eventuele ziekenhuiskosten. Daarnaast zal hij a zich mogelijk dekken voor het risico van ongevallen. Wij denken aan ret toegenomen verkeersrisico. Het is zeker niet onredelijk wan neer de regeringskas haar aandeel in een reconstructie bijdraagt. Dat zal echter alleen gevraagd mogen worden, wanneer anderzijds door de begunstigden wordt erkend dat er in eigen huishouding grove kortzichtig heid en nonchalance is betracht. Op het kruispunt van deze twee gedachten kan de start liggen van een vernieuwing in de trapsgewijze economische opbouw van ons be drijfsleven. Met de stijging van de welvaart heeft zich in ons volk een sterkere drang naar meer zekerheid geopen baard. Enerzijds mag men dit ver schijnsel vanzelfsprekend noemen, omdat een stijgend inkomen de gele genheid biedt om daarvan 'n gedeel te te reserveren voor onvoorziene ri sico's. Wanneer welvaart er toe leidt dat ook het particulier bezit wordt versterkt, mag men anderzijds ver wachten dat men in eigen middelen een betere buffer vindt om maat schappelijke risico's op te vangen. Toch geeft men in brede kringen, ook in die der zelfstandigen, er meer de voorkeur aan om door middel van gesloten verzekeringen een aantal ri sico's over te dragen. Deze ontwik keling wordt versterkt door de fis cale aftrekmogelijkheden. Het is geen wonder dat minister Veldkamp vanuit zijn burcht voor sociale zaken van deze, in de lucht van dit tijdsgewricht hangende gees tesgesteldheid gebruik maakt, om 'ns koortsachtig te werken aan een im- possant bouwwerk van sociale voor zieningen. HET RISICO De meeste bewondering voor dit bouwwerk vindt hij in werknemers- kringen. Dat is begrijpelijk, wan neer wij bedenken dat bij hen in meer of mindere mate gebrek dreigt, zodra de werkkracht als inkomens bron wegvalt. Zelfstandigen zien wel kans - of menen wel kans te zien - om hun inkomen bij het wegvallen van hun arbeidskracht, gedurende kortere of langere tijd te doen voort vloeien, zij het op een lager niveau. Daarnaast is hun instelling minder 'gericht op het uitsluiten van eigen risico's. Zij aanvaarden die doelbe wust, in de hoop daarmee op lange re termijn een krachtiger materiële positie op te bouwen dan werkne mers. In de derde plaats zijn zij meestal zo verknocht aan hun on derneming. dat zij bereid zijn voor de opbouw daarvan een sterke per soonlijke- en gezinsveiligheid op te offeren. Deze laatste oorzaken leiden er toe dat het moeilijk is het aantal volksverzekeringen uit te breiden. Wij kennen thans drie volksver zekeringen, de A.O.W., de A.W.W. en de A.K.W. TWAALF PROCENT Voor deze zekerheden, die vrijwa ring van gebrek voor bejaarden, we duwen en van kinderrijke gezinnen als inzet hebben, betalen zelfstandi gen in 1965 reeds 12 procent van hun inkomen tot 12.000 per jaar. Een groot deel van ons volk acht deze vrijwaring niet voldoende en wil die uitbreiden tot andere, in het oog lo pende risico's - als zware genees kundige risico's en arbeidsonge schiktheid gedurende lange tijd. Hoe zwaar die verzekeringen zul len wegen hangt af van hetgeen b.v. onder een zwaar geneeskundig risi co wordt verstaan. Vele zelfstandi gen zijn geen voorstander van een verdere uitbreiding der volksverze kering, omdat hiermee een verdere gedwongen inkomensbesteding wordt opgelegd. De meerderheid der werk nemers wil van risico verlost zijn. Zij zien het uitgekeerde inkomen dikwijls als verteerbaar inkomen. Bij ondernemers betekent inkomen de beschikbaarheid van voedings Deskundigen schatten de totale premielast voor ondernemers op ca 20 procent van hun inkomen en daar zou dus nog het een en ander bij komen. Is het een wonder dat het verzet tegen deze toenemende lasten groeit? Er is dan niet zoveel vin dingrijkheid voor nodig om zich af te vragen of niet een (groter) deel van deze voor ieder gelijke lasten naar de staatsrekening moet worden verschoven. UIT DE SCHATKIST Moeten hiervoor niet de algemene middelen worden aangesproken? In geen geval zeggen velen, vooral on der degenen met hogere inkomens. Bij hen overheerst de vrees dat dan de tarieven van de directe belastin gen maximaal hoog zullen blijven en deze tarieven zijn tallozen een doorn in het oog. Anderzijds is het duide lijk dat de opbrengst voor deze voor zieningen uit de lengte of de breedte moet komen. Het is intressant in dit verband te vermelden, dat een deel van de be lastingheffing, ook in Europees ver band, naar de indirekte belastingen zal verschuiven. Dit zou de weer stand tegen sociale voorzieningen die betaald worden uit de algemene middelen wel eens kunnen vermin deren. Om deze reden, uit het ge zichtspunt der doelmatigheid en uit de onmogelijke psychologische haal baarheid van een steeds stijgende procentuele belasting van het inko- mene, verwachten wij dat in de toe komst een stijgend deel van de so ciale lasten uit de staatskas zal worden voldaan. Juist omdat het in zicht in de kosten van de sociale voorzieningen daarmee wordt ver sluierd zal de vlam van de sociale fakkel nog feller gaan branden en de drang naar meer volksverzeke ring nog toenemen. Voor alle reparaties la. MARTENS Schoolstraat 30 Tel. 2389 (o.a. voor aankoop of bouw van een woning) tie spaarbank roar ietlti één Venray Leunen Ysselsteyn Oostrum Oirlo Merselo Wegens omstandigheden is een ge deelte van dit artikel in onze editie van vorige week slechts gedeeltelijk geplaatst. De jeugd gaat weer naar school of is al naar school. Dat is het teken van het einde van de vakantie. Va kantie, die ook dit jaar weer in Ne derland, evenals overal elders, een ware volksverhuizing veroorzaakt. Mag het weer ook slecht zijn ge weest, die week of veertien dagen, die men in een jaar vrij heeft, die wil men ook zoveel mogelijk genie ten. En men wil er uit Men moet niet onderschatten wat een dergelijke volksverhuizing voor een bepaalde streek of plaats kan beduiden. Wie op een zomerdag in ons aller Valkenburg heeft rondge slenterd en daar gezien heeft, hoe honderden en honderden vakantie gangers daar hun natje en droogje zochten, onderdak en vertier, die be grijpt dat het vreemdelingenverkeer niet alleen voor die plaatselijke win kelstand en horeca-bedrijven van groot belang is, maar dat praktisch iedere inwoner van een dergelijke plaats hier op de een of andere ma nier voordelen van heeft. Datzelfde geldt voor al die plaat sen, die men op dit moment vakan tieplaatsen noemt. Dat mag aan zee zijn, dat mag ergens op de Vel uwe zijn, overal wordt daar aan vreem delingenverkeer het nodige verdient en men zou niet graag die inkomsten meer willen missen. Het is dus begrijpelijk, dat iedere plaats en iedere streek al de zeilen bij zal zetten om ook iets van die steeds groter wordende overvloed mee te pikken. Het is een niet te verwaarlozen economische factor ge worden, waaraan men niet achteloos, ongestraft, voorbij kan gaan. Daarbij heeft men gelukkig de wind in de zeilen. Want wie geen vreemdeling in Jerusalem is, zal ook deze vakan tie weer ervaren hebben, dat de ,oude" vakantieplaatsen, ondanks 't slechte weer, volgeboekt waren tot en met. Het wordt te vol en te veel en men zoekt elders recreatie-ruim ten. Als men de balans in ons eigen Venray op gaat maken, dan zien we dat praktisch twee, drie maanden onze beslist niet kleine camping Vlakwater (officieel 200 standplaat sen) voortdurend bezet is geweest. Daar zijn honderden vreemdelingen geweest, die voedsel en drank moes ten hebben, souvenirs en vertier. Ze zijn gekomen, omdat deze camping leuk ligt en vlak bij een riante kin derspeelplaats. Er is wat te doen geweest in de hotels, waar enkele oudere paren, die wat kennis hebben opgedaan van Venrays natuurschoon intussen trou we gasten zijn geworden. Er zijn kampen geweest in de Geysterse bos sen van verkenners, gidsen en wel pen. De camping aan de Buus is prak tisch het hele seizoen druk bezet ge weest. Kortom er is een bepaalde zij het misschien nog aarzelende stroom vreemdelingen gedurende de vakantie te gast geweest in onze plaats, in deze omgeving. Winke liers, bioscoop, horecabedrijven wat dies meer zij, hebben dit jaar, al meer dan het vorig jaar, daar de revenuen van gemerkt. De Zuid-Ooster kan reeds nu aan tonen, dat op zonnige dagen het aan tal reizigers van en naar Venray be langrijk toeneemt, want het nieuwe zwembad blijkt inderdaad voor de recreatie van de gehele streek van belang te zijn. Het is duidelijk dat we eerst aan een begin staanEen begin, ds»t naar we hopen zal leiden tot een goede toekomst op dit terrein. Een begin, dat onder ander ook oorzaak is geweest van de oprichting van het recreatieschap Peel en Maas, waarin liefst 7 Noord-Limburgse gemeenten ter bevordering van de recreatiemo gelijkheden gaan samenwerken. Met Venray als het centrale middelpunt. Dat intusen van rijkswege de eer ste gelden beschikbaar zijn gesteld om te komen tot een recreatief ont sluitingsplan van de door deze zeven gemeenten gevormde streek, is een eerste stap op de lange weg, die voor ons ligt. Een weg, die vraagt om grotere en betere 'hotelaccomodatie in onze en andere plaatsen om meer recreatie ruimten ook in het Lollebeekplan; om betere ontsluiting van ons bosbe- zit, om de bouw van vakantiehuis jes en ga zo maar door. De inven tarisatie, die genoemd recreatieschap aan het opstellen is, zal ongetwijfeld nog een veel langere en grotere lijst laten zien. Veel hiervan zal met behulp van 't rijk inderdaad tot stand gebracht kunnen worden, terwijl daarnaast particulieren ook hun steentje zul len bijdragen, wanneer er eenmaal duidelijk blijkt dat hier voordelen te behalen zijn. Voor alles echter zal het nodig zijn dat het de vreemdeling diets gemaakt wordt dat voor een goede recreatie Venray en verre omgeving vele voordelen biedt. Dat is het werk van een vereni ging voor vreemdelingenverkeer, die als streek v.v.v. of als plaatselijke v.v.v. de mensen opwekt voor een prettige vakantie, voor een rustig verblijf ook Venray in hun program ma op te nemen. Op dat terrein is goed werk ver richt. We hebben hiervan al dikwijls gewag gemaakt. En dat in een tijd, toen de kaarten heus nog niet zo gunstig waren dan nu. Maar nu, nu Venray inderdaad steeds meer te bieden krijgt, met zijn campings, met zijn speeltuin Vlakwater, met zijn prachtig zwembad, juist nu heeft WV schijnbaar het moede hoofd in de schoot gelegd en laat het schijn baar ook deze taak over aan het re creatieschap. We kennen de oorzaak. De mensen, die in Venray's VVV de leiding hebben zijn het moe, bedelpartijen te moeten houden om geld bij elkaar te brengen dat nu eenmaal nodig is voor een goede en uitgebreide propaganda. Dat een bank het moe wordt een van zijn mensen nu maar altijd gratis en voor niets klaar te laten staan voor vreemdelingen is ook heel ver klaarbaar, want het mag dan heel mooi zijn, het moet geen jaren du ren, want dat is niet te verantwoor den. Bij de uitgroei die de laatste jaren het vreemdelingenverkeer in onze streek en plaats kent. zal men anders te werk dienen te gaan. Er zal op de eerste plaats belangstelling bij de Venrayse mensen zelf dienen te komen. Het moet toch beslist niet meer voorkomen, dat als een vreemdeling in Venray naar het VW kantoor vraagt, men deze man naar het po litiebureau verwijst. Op de tweede plaats zal er meer samenwerking dienen te komen. Samenwerking tus sen horeca- en andere bedrijven, sa menwerking tussen de stichtingen, die de campings, de kinderspeeltuin en het zwembad exploiteren, samen werking tussen particulieren uit de verschillende gemeenten, wier re creatieve belangen door het recrea tieschap Peel en Maas gediend wor den. Deze bundeling van krachten kan het VW werk opnieuw van de grond brengen, opnieuw doen star ten. Het is zaak dat men daar niet mee begint, als een nieuw seizoen voor de deur staat. Het is zaak dat er thans ook hiermede een nieuw begin gemaakt wordt, opdat in een komend jaar het vreemdelingenver- keerwerk in deze streek haar be langrijk werk beter en uitgebreider kan verrichten, dan het jammer genoeg de laatste jaren in Venray het geval was. Wij vragen nog PFRSONFFt geschoold en ongeschoold Aanmelden dagelijks - ook na veiktijd - aan de fabriek, b»j de portiei N.V. INALFA VENRAY

Peel en Maas | 1965 | | pagina 9