Boerenleenbank
Venray Vooruit
Achterstand in het
kleinbedrijf
Y00R GELDLENINGEN
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN PRLJSRPER *KWARTAAL M.7J
'n derde in moeilijke omstandigheden
'n Venrayse klok
voor een
Venrayse priester
Lood
last
zware premie
deels uit de staatskas
VRIJDAG 3 SEPTEMBER 1965 No. 35
ZES EN TACHTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE VAN DEN
GROTESTRAAT 28 POSTBUS
mm. ABONNEMENTS-
75 (buiten Venray 2.
Zowel in regeringskringen als in de
verschillende fracties van de Volks
vertegenwoordiging begint het door
te dringen dat een deel van het mid
den- en kleinbedrijf zich in moei
lijke economische omstandigheden
bevindt. Dit deel kan ruwweg op 'n
derde geschat worden. Wanneer er
nu voorbereidingen worden getrof
fen om voor deze groep een aantal
maatregelen te treffen, dan moet met
het pleiten voor hulp niet de misvat
ting ingang vinden dat voor het ge
hele midden- en kleinbedrijf een
faillisement dreigt.
Tweederde van dit soort onderne
mingen ontwikkelt zich gunstig tot
zeer gunstig en geeft daarmee blijk
van het vervullen van een economi
sche functie.
Het is echter zaak in een goed be
heerde volkshuisvesting om er voor
te zorgen dat bij stijgende welvaart
ieder daarvan zijn deel krijgt. Voor
achterblijvenden zijn speciale stimu
lansen gerechtvaardigd. Constateren
wij ergens achterstand of teruggang
dan komt de vraag op of er sprake
is van een conjuncturele of struc
turele oorzaak.
OORZAKEN.
Is de achterstand tijdelijk en be
hoort die bij het aanvaarden van
het bedrijfsrisico? Het antwoord op
deze vragen is belangrijk om te we
ten wie er verantwoordelijk moet
worden gesteld voor de geconstateer-
BRIEF UIT BRAZILIË
Geachte Redaktie.
Via Peel en Maas volg ik hier in
Brazilië „het dagelijks gebeuren van
mijn geboorteplaats". Ik treur ook
hier - onder de hete zon van dit zo
prachtige Zuid Amerikaanse land -
om de degradatie van S.V.V. en hoop
van harte dat deze club niet alleen
weer gauw in de tweede klas zal
komen, maar dat ze ook doorstroomt
naar de eerste, wat geen overbodige
luxe is voor een plaats als Venray.
Maar naast dit „droeve" nieuws
kan ik me echt verheugen met de
groei van mijn geboorteplaats. Je
leest van nieuwe uitbreidingsplan
nen. van nieuwe scholen die geopend
worden, van nieuwe woningen die
klaar komen, van fabrieken die uit
breiden en verrijzen, van een nieuw
zwembad, van nieuwe banken en ge
meenschapshuizen, en je vraagt je
af hoe Venray er in 1969-1970 uit zal
zien als ik op verlof naar Venray
hoop te komen
Met meer dan belangstelling heb
ik de bouw van de prachtige Vre-
deskerk gevolgd. Pastoor Geerits kan
ik alleen maar feliciteren met zijn
slagen. Want ik weet een beetje van
wanten. Ik ben namelijk zelf ook 'n
bouwer, 'n bouwkapelaan wel te ver
staan. Dat mag in Nederland al een
hele toer zijn, hier is het gewoon 'n
verschrikking. Maar, al gaat het niet
zo gauw als bij de Vredeskerk en
stellen we niet zo'n grote eisen, we
raken langzaam door de moeilijkhe
den heen en ook „mijn" werk komt
er. Met toren en al.
Nu ze die 25 meter hoge toren aan
het bouwen zijn, heb ik het lef U
deze brief te schrijven. Want in die
toren hoort een kloken die klok
zou ik graag uit Venray halen
Een Venrayse klok die hier over
Divinopolis vreugde en leed zal uit
dragen, zoals de zware klokken van
de St. Petrus Banden dat in Venray
doen. Hier heb ik al zoveel van de
mensen moeten vragen, dat ik voor
dit laatste 'n beroep doe op de Ven
rayse bevolking.
Wie van U heeft nog wat over na
de vakantie, voor mijn nieuwe kerk?
Wie wil me helpen dat op kerst
nacht hier op dit kleine stukje Bra
zilië een Venrayse klok kan luiden?
PATER THIJS SMITS O.F.M.
Bouwkapelaan Divinopolis
Brazilië.
Giften voor de klok van Pater Thijs
kunnen worden ingeleverd bij het
bureau van dit blad, of gestort wor
den op giro-rekening 1050652 t.n.v.
Peel en Maas, Venray (onder duide
lijke vermelding: Klok Pater Thijs).
Een verantwoording van deze gif
ten zal t.z.t. in dit blad worden ge
publiceerd.
de tekorten. Ook in kringen van 't
midden- en kleinbedrijf is er studie
gemaakt van het achterstandpro
bleem en men heeft een reeks oor
zaken gevonden waardoor het ver
schijnsel structureel van aard is be
vonden.
In bepaalde kringen vindt men dat
voldoende om bij de overheid om
hulp aan te kloppen. Anderen zijn
ringen bij het normale economische
risico behoren, dat een bedrijf loopt.
Ondernemer is immers juist hij die
de structuurveranderingen voorziet
en doorziet.
Tussen deze twee meningen in kan
de gedachte worden gelanceerd of
die structuurverandering alleen door
de vaart van het economisch leven
is veroorzaakt, dan wel of deze me
de door overheidsoptreden in het
economisch strijdperk is tot stand
gekomen. Beantwoorden wij deze
laatste vraag bevestigend, dan is het
juist dat hulpbiedende maatregelen
geheel of gedeeltelijk door de over
heid worden gefinancierd.
WIND UIT DE ZEILEN.
In het algemeen kan worden op
gemerkt dat bij de toegenomen in-
menging door de overheid, in het
economische leven, structuurveran
deringen nog maar zelden alleen het
gevolg zijn van het vrije spel der
economische krachten. Daarnaast is
het een getuigen van werkelijkheids
zin, wanneer gesteld wordt dat de
gedragslijn van de regering in de
laatste tientallen jaren bepaald gun
stige wind uit de zeilen van het
midden- en kleinbedrijf heeft geno
men.
Een voorbeeld daarvan kunnen wij
vinden in de prijspolitiek, die er op
gericht is geweest de kosten van le
vensonderhoud voor loontrekkenden
laag te houden. Daarvan profiteren
via lage lonen met name de export
industrie en dito handel. Beide vor
men van bedrijvigheid begunstigen
vooral het grootbedrijf, want met
name het kleinbedrijf richt zich op
de lokale markt.
Ook kan worden gezegd dat het
handteren van de geldmarge-regel
juist klein- en middenbedrijf schade
hebben berokkend, omdat daarmee
midels een geringere winst vooral
de reserve-vorming - voor expansie
en vernieuwing - werd aangetast.
De economisch zwakkere bedrij
ven zijn juist op vorming van eigen
besparingen aangewezen, omdat zij
op de kapitaalmarkt niet kunnen
opereren. Richten zij zich naar de
kredietmarkt, dan ontmoeten zij er
reeds jarenlang de kredietbeperken-
de maatregelen van de regering.
Het is geen wonder dat de directie
van de Nederlandse Middenstands-
bank er in haar jongste jaarverslag
op heeft gewezen hoezeer haar klan
tenkring hierdoor is getroffen. En
wordt er langs deze aangewezen weg
eenmaal een economische achter
stand geboekt, dan werkt deze met
een sneeuwbal-effect. Van jaar tot
jaar wordt de achterstand groter -
totdat zij niet meer kan worden in
gehaald.
Er zouden een of meer boekdelen
kunnen worden volgeschreven over
de gevolgen van de inflatie voor de
kleinere bedrijven. Ruimtegebrek is
oorzaak dat wij deze materie niet in
den brede kunnen behandelen. In 't
algemeen menen wij echter te mogen
stellen dat de stimulerende en dus
gunstige invloed die er van inflatie
op het economisch leven uitgaat, en
vooal ten goede komt aan bedrijven
die reeds een economische voor
sprong op andere andere onderne
mingen hebben. De meeste van deze
zaken zijn grootbedrijven, die dus
hun voorsprong met tempo-versnel
ling hebben zien toenemen.
Voor zover de inflatie de besparin
gen in het klein schaadt, drukt deze
schade ten volle op de kleine zelf
standigen, die met stukjes en beet
jes nieuwe middelen voor investering
verzamelen. Gedurende dit proces
wordt er door geldontwaarding nog
voortdurend aan him reële spaar-
mogelijkheden geknaagd.
MASSAFICATIE.
De industrialisatiepolitiek van de
overheid, hoe nodig zij voor onze
volkshuishouding ook moge zijn, is
niet bepaald gunstig voor het mid
den en kleinbedrijf. Vanzelfsprekend
kan ook deze groep daar vruchten
van plukken, maar door het in het
algemeen optredende proces van
massaficatie lijken de nadelen wel
te overheersen. Industrialisatie leidt
tot massaproduktie, die op zijn beurt
tot massadistributie dwingt. Noch de
produktie, noch de distributie van 't
massale behoren tot de economische
krachttoeren van kleinere bedrijven.
stoffen voor de opbouw van de zaak,
die bij schaalvergroting steeds meer
middelen vraagt. Voor hen is na een
minimale verzorgingsgrond de socia
le voorziening voor zich en zijn gezin
de sluitpost van de begroting.
NAAR DE VIER
De zekere wetenschap bij onder
nemers dat ook zij zware genees
kundige risico's niet kunnen dragen,
leidt ertoe dat in hun kring voor een
volksverzekering voor dit doel min
der tegenstand bestaat dan voor een
soortgelijke voorziening voor ar
beidsongeschiktheid. Er is een dis
cussie gaande of er voor invalidi
teit voor zelfstandigen een afzonder
lijke verplichte voorziening moet
worden getroffen.
Het is echter aan geen twijfel on
derhevig dat wij met ingang van 1
januari 1967 vier volksverzekerin
gen zullen kennen. De premieplicht
en de eis van een goed inzicht in de
inkomstenbesteding zullen dus ver
der worden verzwaard. Een extra
verzwaring wordt nog verwacht
door de stijgende tendens, die de
kosten van de A.O.W. vertoont.
De vergrijzing van ons volk heeft
zijn maximum nog niet bereikt en
naarmate er procentsgewijs meer be
jaarden komen zal de werkende ge
neratie daar groter offers voor moe
ten brengen. Zonder uitbreiding van
het aantal verzekerden vertoont de
premielast al een stijgende lijn.
Voor de zelfstandigen, maar ook
voor de werknemers, want die zullen
in ieder geval wel de arbeidsonge
schiktheidsverzekering moeten op
vangen. Tot 1 januari 1967 zullen wij
hiervoor wel met de interim-rege
ling moeten werken, maar de kosten
daarvan schijnen de overheid grote
zorgen te baren.
ZIEKENHUIS
Ligt hier niet een verschijnsel
waardoor voor menig kleinbedrijf
de economische peilers van hun fun
damenten werden gedrukt?
De voor midden- en kleinbedrijf
wrang smakende vruchten van de
overheidspolitiek zijn zeker nog niei
allen geplukt. Reeds nu -blijkt echter
dat het kleine zakenleven niet steeds
in staat was de voor haar veront
reinigde economische lucht zelf te
zuiveren.
Bij de loontrekkenden zal het
zwaartepunt van de sociale voorzie
ningen geheel op de verplichte ver
zekeringen blijven liggen, bij de zelf
standigen zal dit verdeeld blijven
tussen gedwongen en vrijwillige ver
zekeringen. Het is echter duidelijk
dat een zelfstandige met verant
woordelijkheidsgevoel op zijn minst
een verzekering sluit voor eventuele
ziekenhuiskosten. Daarnaast zal hij
a zich mogelijk dekken voor het risico
van ongevallen. Wij denken aan ret
toegenomen verkeersrisico.
Het is zeker niet onredelijk wan
neer de regeringskas haar aandeel
in een reconstructie bijdraagt. Dat
zal echter alleen gevraagd mogen
worden, wanneer anderzijds door de
begunstigden wordt erkend dat er in
eigen huishouding grove kortzichtig
heid en nonchalance is betracht.
Op het kruispunt van deze twee
gedachten kan de start liggen van
een vernieuwing in de trapsgewijze
economische opbouw van ons be
drijfsleven.
Met de stijging van de welvaart
heeft zich in ons volk een sterkere
drang naar meer zekerheid geopen
baard. Enerzijds mag men dit ver
schijnsel vanzelfsprekend noemen,
omdat een stijgend inkomen de gele
genheid biedt om daarvan 'n gedeel
te te reserveren voor onvoorziene ri
sico's. Wanneer welvaart er toe leidt
dat ook het particulier bezit wordt
versterkt, mag men anderzijds ver
wachten dat men in eigen middelen
een betere buffer vindt om maat
schappelijke risico's op te vangen.
Toch geeft men in brede kringen,
ook in die der zelfstandigen, er meer
de voorkeur aan om door middel van
gesloten verzekeringen een aantal ri
sico's over te dragen. Deze ontwik
keling wordt versterkt door de fis
cale aftrekmogelijkheden.
Het is geen wonder dat minister
Veldkamp vanuit zijn burcht voor
sociale zaken van deze, in de lucht
van dit tijdsgewricht hangende gees
tesgesteldheid gebruik maakt, om 'ns
koortsachtig te werken aan een im-
possant bouwwerk van sociale voor
zieningen.
HET RISICO
De meeste bewondering voor dit
bouwwerk vindt hij in werknemers-
kringen. Dat is begrijpelijk, wan
neer wij bedenken dat bij hen in
meer of mindere mate gebrek dreigt,
zodra de werkkracht als inkomens
bron wegvalt. Zelfstandigen zien wel
kans - of menen wel kans te zien -
om hun inkomen bij het wegvallen
van hun arbeidskracht, gedurende
kortere of langere tijd te doen voort
vloeien, zij het op een lager niveau.
Daarnaast is hun instelling minder
'gericht op het uitsluiten van eigen
risico's. Zij aanvaarden die doelbe
wust, in de hoop daarmee op lange
re termijn een krachtiger materiële
positie op te bouwen dan werkne
mers. In de derde plaats zijn zij
meestal zo verknocht aan hun on
derneming. dat zij bereid zijn voor
de opbouw daarvan een sterke per
soonlijke- en gezinsveiligheid op te
offeren. Deze laatste oorzaken leiden
er toe dat het moeilijk is het aantal
volksverzekeringen uit te breiden.
Wij kennen thans drie volksver
zekeringen, de A.O.W., de A.W.W. en
de A.K.W.
TWAALF PROCENT
Voor deze zekerheden, die vrijwa
ring van gebrek voor bejaarden, we
duwen en van kinderrijke gezinnen
als inzet hebben, betalen zelfstandi
gen in 1965 reeds 12 procent van hun
inkomen tot 12.000 per jaar. Een
groot deel van ons volk acht deze
vrijwaring niet voldoende en wil die
uitbreiden tot andere, in het oog lo
pende risico's - als zware genees
kundige risico's en arbeidsonge
schiktheid gedurende lange tijd.
Hoe zwaar die verzekeringen zul
len wegen hangt af van hetgeen b.v.
onder een zwaar geneeskundig risi
co wordt verstaan. Vele zelfstandi
gen zijn geen voorstander van een
verdere uitbreiding der volksverze
kering, omdat hiermee een verdere
gedwongen inkomensbesteding wordt
opgelegd. De meerderheid der werk
nemers wil van risico verlost zijn.
Zij zien het uitgekeerde inkomen
dikwijls als verteerbaar inkomen.
Bij ondernemers betekent inkomen
de beschikbaarheid van voedings
Deskundigen schatten de totale
premielast voor ondernemers op ca
20 procent van hun inkomen en daar
zou dus nog het een en ander bij
komen. Is het een wonder dat het
verzet tegen deze toenemende lasten
groeit? Er is dan niet zoveel vin
dingrijkheid voor nodig om zich af
te vragen of niet een (groter) deel
van deze voor ieder gelijke lasten
naar de staatsrekening moet worden
verschoven.
UIT DE SCHATKIST
Moeten hiervoor niet de algemene
middelen worden aangesproken? In
geen geval zeggen velen, vooral on
der degenen met hogere inkomens.
Bij hen overheerst de vrees dat dan
de tarieven van de directe belastin
gen maximaal hoog zullen blijven en
deze tarieven zijn tallozen een doorn
in het oog. Anderzijds is het duide
lijk dat de opbrengst voor deze voor
zieningen uit de lengte of de breedte
moet komen.
Het is intressant in dit verband te
vermelden, dat een deel van de be
lastingheffing, ook in Europees ver
band, naar de indirekte belastingen
zal verschuiven. Dit zou de weer
stand tegen sociale voorzieningen die
betaald worden uit de algemene
middelen wel eens kunnen vermin
deren. Om deze reden, uit het ge
zichtspunt der doelmatigheid en uit
de onmogelijke psychologische haal
baarheid van een steeds stijgende
procentuele belasting van het inko-
mene, verwachten wij dat in de toe
komst een stijgend deel van de so
ciale lasten uit de staatskas zal
worden voldaan. Juist omdat het in
zicht in de kosten van de sociale
voorzieningen daarmee wordt ver
sluierd zal de vlam van de sociale
fakkel nog feller gaan branden en
de drang naar meer volksverzeke
ring nog toenemen.
Voor alle reparaties
la. MARTENS
Schoolstraat 30 Tel. 2389
(o.a. voor aankoop of bouw van een woning)
tie spaarbank roar ietlti één
Venray Leunen Ysselsteyn Oostrum Oirlo Merselo
Wegens omstandigheden is een ge
deelte van dit artikel in onze editie
van vorige week slechts gedeeltelijk
geplaatst.
De jeugd gaat weer naar school of
is al naar school. Dat is het teken
van het einde van de vakantie. Va
kantie, die ook dit jaar weer in Ne
derland, evenals overal elders, een
ware volksverhuizing veroorzaakt.
Mag het weer ook slecht zijn ge
weest, die week of veertien dagen,
die men in een jaar vrij heeft, die
wil men ook zoveel mogelijk genie
ten. En men wil er uit
Men moet niet onderschatten wat
een dergelijke volksverhuizing voor
een bepaalde streek of plaats kan
beduiden. Wie op een zomerdag in
ons aller Valkenburg heeft rondge
slenterd en daar gezien heeft, hoe
honderden en honderden vakantie
gangers daar hun natje en droogje
zochten, onderdak en vertier, die be
grijpt dat het vreemdelingenverkeer
niet alleen voor die plaatselijke win
kelstand en horeca-bedrijven van
groot belang is, maar dat praktisch
iedere inwoner van een dergelijke
plaats hier op de een of andere ma
nier voordelen van heeft.
Datzelfde geldt voor al die plaat
sen, die men op dit moment vakan
tieplaatsen noemt. Dat mag aan zee
zijn, dat mag ergens op de Vel uwe
zijn, overal wordt daar aan vreem
delingenverkeer het nodige verdient
en men zou niet graag die inkomsten
meer willen missen.
Het is dus begrijpelijk, dat iedere
plaats en iedere streek al de zeilen
bij zal zetten om ook iets van die
steeds groter wordende overvloed
mee te pikken. Het is een niet te
verwaarlozen economische factor ge
worden, waaraan men niet achteloos,
ongestraft, voorbij kan gaan. Daarbij
heeft men gelukkig de wind in de
zeilen. Want wie geen vreemdeling
in Jerusalem is, zal ook deze vakan
tie weer ervaren hebben, dat de
,oude" vakantieplaatsen, ondanks 't
slechte weer, volgeboekt waren tot
en met. Het wordt te vol en te veel
en men zoekt elders recreatie-ruim
ten.
Als men de balans in ons eigen
Venray op gaat maken, dan zien we
dat praktisch twee, drie maanden
onze beslist niet kleine camping
Vlakwater (officieel 200 standplaat
sen) voortdurend bezet is geweest.
Daar zijn honderden vreemdelingen
geweest, die voedsel en drank moes
ten hebben, souvenirs en vertier. Ze
zijn gekomen, omdat deze camping
leuk ligt en vlak bij een riante kin
derspeelplaats.
Er is wat te doen geweest in de
hotels, waar enkele oudere paren, die
wat kennis hebben opgedaan van
Venrays natuurschoon intussen trou
we gasten zijn geworden. Er zijn
kampen geweest in de Geysterse bos
sen van verkenners, gidsen en wel
pen.
De camping aan de Buus is prak
tisch het hele seizoen druk bezet ge
weest. Kortom er is een bepaalde
zij het misschien nog aarzelende
stroom vreemdelingen gedurende de
vakantie te gast geweest in onze
plaats, in deze omgeving. Winke
liers, bioscoop, horecabedrijven
wat dies meer zij, hebben dit jaar,
al meer dan het vorig jaar, daar de
revenuen van gemerkt.
De Zuid-Ooster kan reeds nu aan
tonen, dat op zonnige dagen het aan
tal reizigers van en naar Venray be
langrijk toeneemt, want het nieuwe
zwembad blijkt inderdaad voor de
recreatie van de gehele streek van
belang te zijn.
Het is duidelijk dat we eerst aan
een begin staanEen begin, ds»t
naar we hopen zal leiden tot een
goede toekomst op dit terrein. Een
begin, dat onder ander ook oorzaak
is geweest van de oprichting van het
recreatieschap Peel en Maas, waarin
liefst 7 Noord-Limburgse gemeenten
ter bevordering van de recreatiemo
gelijkheden gaan samenwerken. Met
Venray als het centrale middelpunt.
Dat intusen van rijkswege de eer
ste gelden beschikbaar zijn gesteld
om te komen tot een recreatief ont
sluitingsplan van de door deze zeven
gemeenten gevormde streek, is een
eerste stap op de lange weg, die voor
ons ligt.
Een weg, die vraagt om grotere en
betere 'hotelaccomodatie in onze en
andere plaatsen om meer recreatie
ruimten ook in het Lollebeekplan;
om betere ontsluiting van ons bosbe-
zit, om de bouw van vakantiehuis
jes en ga zo maar door. De inven
tarisatie, die genoemd recreatieschap
aan het opstellen is, zal ongetwijfeld
nog een veel langere en grotere lijst
laten zien.
Veel hiervan zal met behulp van 't
rijk inderdaad tot stand gebracht
kunnen worden, terwijl daarnaast
particulieren ook hun steentje zul
len bijdragen, wanneer er eenmaal
duidelijk blijkt dat hier voordelen
te behalen zijn.
Voor alles echter zal het nodig
zijn dat het de vreemdeling diets
gemaakt wordt dat voor een goede
recreatie Venray en verre omgeving
vele voordelen biedt.
Dat is het werk van een vereni
ging voor vreemdelingenverkeer, die
als streek v.v.v. of als plaatselijke
v.v.v. de mensen opwekt voor een
prettige vakantie, voor een rustig
verblijf ook Venray in hun program
ma op te nemen.
Op dat terrein is goed werk ver
richt. We hebben hiervan al dikwijls
gewag gemaakt. En dat in een tijd,
toen de kaarten heus nog niet zo
gunstig waren dan nu. Maar nu, nu
Venray inderdaad steeds meer te
bieden krijgt, met zijn campings, met
zijn speeltuin Vlakwater, met zijn
prachtig zwembad, juist nu heeft
WV schijnbaar het moede hoofd in
de schoot gelegd en laat het schijn
baar ook deze taak over aan het re
creatieschap. We kennen de oorzaak.
De mensen, die in Venray's VVV
de leiding hebben zijn het moe,
bedelpartijen te moeten houden om
geld bij elkaar te brengen dat nu
eenmaal nodig is voor een goede en
uitgebreide propaganda. Dat een
bank het moe wordt een van zijn
mensen nu maar altijd gratis en
voor niets klaar te laten staan
voor vreemdelingen is ook heel ver
klaarbaar, want het mag dan heel
mooi zijn, het moet geen jaren du
ren, want dat is niet te verantwoor
den. Bij de uitgroei die de laatste
jaren het vreemdelingenverkeer in
onze streek en plaats kent. zal men
anders te werk dienen te gaan. Er
zal op de eerste plaats belangstelling
bij de Venrayse mensen zelf dienen
te komen.
Het moet toch beslist niet meer
voorkomen, dat als een vreemdeling
in Venray naar het VW kantoor
vraagt, men deze man naar het po
litiebureau verwijst. Op de tweede
plaats zal er meer samenwerking
dienen te komen. Samenwerking tus
sen horeca- en andere bedrijven, sa
menwerking tussen de stichtingen,
die de campings, de kinderspeeltuin
en het zwembad exploiteren, samen
werking tussen particulieren uit de
verschillende gemeenten, wier re
creatieve belangen door het recrea
tieschap Peel en Maas gediend wor
den. Deze bundeling van krachten
kan het VW werk opnieuw van de
grond brengen, opnieuw doen star
ten. Het is zaak dat men daar niet
mee begint, als een nieuw seizoen
voor de deur staat. Het is zaak dat
er thans ook hiermede een nieuw
begin gemaakt wordt, opdat in een
komend jaar het vreemdelingenver-
keerwerk in deze streek haar be
langrijk werk beter en uitgebreider
kan verrichten, dan het jammer
genoeg de laatste jaren in Venray
het geval was.
Wij vragen nog
PFRSONFFt
geschoold en
ongeschoold
Aanmelden dagelijks -
ook na veiktijd - aan
de fabriek, b»j de portiei
N.V. INALFA VENRAY