Waternood in Venray
Dienstregeling Zuid-Ooster
Dienstregeling Ned. Spoorwegen
Stationsautobusdienst G. v. Ham
Gaat u op reis?
Neem dan 'n pocket mee
van v.d. Munckhof n.v.
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN PRTTS^PEbHkVPARTAAL fiS» "omlten Venray 2.—)
Bij droog zomers
weer komt het
pompstation van
de Waterleidings-
Maatschappij
in moeilijkheden
6.15
7.15
8.15
6.45
7.45
8.45
VRIJDAG 28 MEI 1965 No. 21
ZES EN TACHTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 1.05.06.52
Het pompstation Bre>ehei.
Ternauwernood zijn er een paar warme dagen of de waterleiding
gaat minder en minder worden en dat juist op een ogenblik dat
Venray's jeugd in het bad moet. Het gevolg is boze telefoontjes
naar het waterleidingstation op de Breehei en boze brieven naar
de krant, waarin men spreekt over schandalig en wat dies meer
zij.
Eerlijkheidshalve moet men dan'
beide partijen horen en zo zijn we
dan naar de Breehei gegaan, waar
ons water vandaan komt en waar
ook de pomp-installaties staan, die
het water naar Uw en mijn huis stu
wen.
Functionarissen van de waterlei-
dingmy geven bereidwillig tekst en
uitleg. Ze leiden ons rond in het
machtige pompgebouw, waar het wa
ter uit liefst 13 putten naar boven
gehaald wordt. En eenmaal boven in
dat hoge gebouw wordt het tot twee
maal toe via grote spoeiers over
zandbedden geleid, die het water
filtreren. Ze maken een luikje los en
men ruikt de vuiligheid, die er uit
gehaald wordt. Ze wijzen U op de
chloor-toevoeging en vertellen U hoe
het water na gefilterd en gezui
verd te zijn in de rein-waterkel
ders komt, van waaruit het door gro
te pompen in het buizennet gestuwd
wordt, zodat, als U de kraan open
draait, het frisse en schone water uit
de buizen loopt.
GROTE UITBREIDING
Binnen op kantoor hangen de
grote kaarten, waarop het kilometers
lange buizennet van de Breehei ge
tekend staat. De buizen werven uit
naar Venray, maar ook naar Horst
en Sevenum. Er hangen statistieken
en bereidwillig geeft men U cijfers.
Dan blijkt dat er sinds de oprich
ting van het station Breehei in 1949
wel wat gebeurd is. Begon men toen
met een capaciteit van 50-60 m3 wa
ter per uur, in 1953 werd dat al uit
gebreid tot 100 m3 water. In 1956
werd de capaciteit vergroot tot 180
m3, terwijl door de bouw van het
nieuwe station in 1962 de capaciteit
nog eens vergroot werd tot 300 m3
water per uur. Dat is dan ook het
maximum en meer mag de Breehei
niet oppompen wil men de zgn. „wa
terhuishouding" in de grond niet ver
storen en b.v. landbouwers schade
gaan berokkenen doordat teveel
grondwater gaat verdwijnen. Een en
ander is vastgesteld via ingewikkel
de berekeningen en proefboringen.
Maar er is ook iets anders gebeurd.
Begonnen werd met nog geen 1000
aansluitingen. In 1952 waren dat er
al 1600 en in juli 1963 telde Venray
alleen al 3500 aansluitingen. Daar
naast waren intussen ook Horst en
Sevenum aangesloten op de Breehei
en in juli 1963 telden die gemeenten
samen ook een dikke 3000 aansluitin
gen. Het aantal aansluitingen is dus
veel meer gestegen dan het aantal
liters water dat opgepompt kan wor
den.
MOEILIJKHEDEN
Hier ligt de oorzaak van moeilijk
heden waarop we later nog terug
komen. Bij deze geweldige uitbrei
ding van het net is het waterver
bruik in Venray gemiddeld genomen
ook enorm gestegen. Het ligt bij de
hoogste gemiddelde cijfers in het he
le gewest. Terwijl men in Beegden
ongeveer een gelijkwaardig pomp
station 140 m3 nodig heeft per
uur heeft Venray er 260 m3 nodig,
dus bijna het dubbele. Daarnaast
zijn er geweldige schommelingen. In
1964 gebruikte Venray 2244 m3, zijn
de het minste dagverbruik. Maar ook
6888 m3 per dag, wat dan het maxi
mum dagverbruik was. En nemen we
de weekcijfers (omdat daarin dan
was- en baddagen meteen verwerkt
zijn) dan is het minimum in 1964
22.213 m3 per week en het maximum
40.152 m3. Ook hier dus weer grote
schommelingen. Zelfs een leek is het
duidelijk dat dergelijke pieken een
waterbedrijf voor grote problemen
zet. En zeker een waterbedrijf dat
dus maar tot een beperkt aantal m3
mag gaan om op te pompen.
DEN HAAG BESLIST
Toen in 1948 de regering besloot
door een extra regeling dat er in de
getroffen gebieden Venray-Horst-
Sevenum waterleiding diende te ko
men, ging men in Den Haag uit van
een gemiddeld gebruik per aange
sloten gezin van 60 liter water. Daar
naast beloofde het Rijk alle tekorten
te dekken. Het is dus logisch dat het
Rijk de cijfers van het Station Bree
hei nauwkeurig in de gaten houdt.
Nu heeft men intussen wel kunnen
bereiken dat het rijk het gemiddeld
gebruik per gezin optrokken heeft
tot 120 liter, maar daarmede is men
er dan nog lang niet.
Nu heeft dit waterleidingnet een
onverwacht grote uitbreiding gekre
gen. De indertijd opgezette prognoses
zijn allemaal al lang achterhaald en
de Breehei zit aan zijn maximum.
Het mag niet meer water oppompen.
Intussen is er een andere regeling
gekomen, nl. die voor aansluiting van
onrendabele gebieden en hierin geeft
het rijk een bepaald bedrag per aan
sluiting. In het kader van deze rege
ling heeft de Waterleidingmy in
Grubbenvorst een groot pompstation
gebouwd.
Om nu de Breehei wat meer arm
slag te geven is door de directie aan
de regering voorgesteld om Horst en
Sevenum via een nieuwe pijpleiding
te verbinden met Grubbenvorst, zo
dat de Breehei alleen voor Venray
blijft draaien. Dat houdt niet alleen
in dat er een pijpleiding moet komen
van Grubbenvorst naar Horst en Se
venum, maar dat ook uitgedokterd
moet worden welk deel van de kos
ten nu door het Rijk gedragen wor
den, omdat het Grubenvorster pomp
station op een andere financiële ba
sis stoelt als het Venrayse. Daarover!
wordt thans druk onderhandeld,
maar intussen blijft de situatie zoals
ze was
WARM WEER, GEEN WATER
En die situatie is, dat als het en-
keledagen warm weer is (en daar
valt dan ook nog een vrijdag en za
terdag in) dat dan het pompstation
Breehei de zaak maar ternauwernood
aan kan.
Men ziet op de Breehei met schrik
het water in de rein-waterkelders
dalen. Er moet een bepaald mini
mum in deze kelders blijven, wil
len de pompen geen „lucht" gaan
draaien, zoals men dat noemt en
wil men voorkomen dat het water
uit de koelbakken e..d. van boerde
rijen terug gaat lopen in de aan-
voerbuizen. Iets waar we in 1958
de beroemde en beruchte beestje in
het water hebben gekregen.
Men is dan gedwongen minder
druk te geven en dat heeft tot nare
gevolg dat b.v. op de tweede en der
de etages gewoonlijk de kranen uit
vallen en dat de nog wel lopende
kranen maar een armtierig straalje
geven. Zo'n situatie heeft zich in de
warme zomer van het vorig jaar en
kele malen voorgedaan, maar dit
jaar gelukkig nog niet. Toen er veer
tien dagen geleden het water gedeel
telijk uitviel, kwam dit door een
technisch storing.
Het is in dit verband misschien
ook goed op te merken dat pompen
e.d. ook hun natje en droogje moeten
hebben en niet continu door kunnen
draaien, terwijl om de drie dagen de
zandbedden en andere filters gerei
nigd moeten worden van het ijzer en
de andere viezigheid, die hierin zijn
achtergebleven. Ook die schoon
maakbeurt eist nu eenmaal tijd en
gaat dus van de normale produktie-
uren af.
TEVEEL SPROEIEN
De vakmensen op de Breehei zijn
ervan overtuigd de zaak draaiende
te houden als mensen sportief wa
ren. Ze moeten begrijpen dat op een
warme zaterdag, als de kinderen in
het bad moeten, het huis zijn zon
dagse beurt krijgt, er gepoetst wordt,
Foto: G. Kruijsem
dat men dan maar niet naar harte
lust ook nog eens sproeiers en drai-
nage-apparatuur in werking kan zet
ten.
„We leveren water voor huishou
delijke doeleinden, maar zijn geen
sproeibedrijfaldus het com
mentaar van de waterleiding-men
sen, die dan ook in de zomer nijver
jacht maken op de sproeiers, vooral
op de topdagen, d.w.z. maandag als
het wasdag is, vrijdag en zaterdag
wanneer pappa in zijn tuintje aan
het kliederen is.
Deze mensen worden afgesloten
en zullen het een paar dagen zonder
water moeten doen. Vervelend mis
schien, maar als men geen begrip
toont voor de moeilijkheden van an
deren, dan komt men zelf in de
moeilijkheden.
En wordt men een tweede keer
gesnapt, dan komt er een watermeter
die ook geld kost en die nauwkeurig
gaat administreren, hoeveel water
dat bepaalde gezin gebruikt. Dan
blijkt ras, dat men dan helemaal niet
meer hoeft te sproeien.
Het zegt wel iets dat normaal,
's nachts 30 m3 water nodig is in
Venray, maar dat in een warme zo
mernacht 150 m3 geleverd moet wor
den. 5 x zoveel. En aangezien nie
mand gelooft dat men in de badka
mer slaapt, moet men wel conclude
ren, dat er mensen zijn, die hun
spoei-apparatuur ook 's nachts ge
woon door laten draaienTrou
wens men laat U haarfijn zien dat
op een bepaalde vrijdagavond het
vorig jaar het waterverbruik na 6 u.
met enorme sprongen omhoog ging.
Om kwart over 7 zakte dat verbruik
plotseling terug. Laconiek heeft een
van de Breehei-mensen er bij ge
schreven: Flinke regenbui nam het
werk der sproeiers over
EEN LITERTJE MEER OF MINDER
maakt voor de Breehei normaal
niets. Zelfs niet als op warme dagen
meer gedouched wordt en gebaad en
men heet water nodig heeft dan nor
maal. Maar dan is het ook voor ge
woon huishoudelijk gebruik. Zo
gauw men echter van alle kanten
grasveldjes, gazons e.d. gaat sproeien
is er van normaal huishoudelijk ge
bruik geen sprake meer en kunnen
moeilijkheden ontstaan. Men zal ook
deze zomer weer herhaaldelijk de
waarschuwing kunnen lezen en ho
ren: gebruik het water alleen voor
huishoudelijke doeleinden, niet om
te sproeien.Als aan deze oproep
gehoor wordt gegeven en men spor
tief genoeg is om te begrijpen dat
men op de Breehei al het moge
lijke doet om „bij" te blijven, dan
heeft er niemand last. Houdt men
zich niet aan de spelregels en blijft
men vooral op maandagen, vrijdagen
en zaterdagen water verknoeien met
sproeien, dan bezorgt men andere
mensen last en misschien wordt men
zelf geattrapeerd, met alle nare ge
volgen van dien.
VEILIG VERKEER
De directies van drie grote vrijwil
lige filiaalbedrijven in de levens
middelensector (A&O, Centra
Vivo) hebben besloten de aktie UK
65 van het Verbond voor Veilig
Verkeer te steun door via hun win
kels op deze aktie inhakende, speld
jes te gaan verkopen.
Deze aantrekkelijke speldjes, die
f 0,10 kosten, syboliseren de drie
thema's van de aktie: Het goede
voorbeeld, toezicht op het spel en
veilig speelgoed.
De speldjesverkoop is bedoeld om
aan de aktie UK '65 waaraan ook
T.V. en radio hun medewerking
verlenen in nog wijdere kring
bekendheid te geven.
In negen weken, te beginnen van
24 t.m. 30 mei, zullen naar wordt
verwacht in totaal 3.500.000 speldjes
worden verkocht.
Het is voor de eerste keer in de
geschiedenis van het vrijwillige fi
liaalbedrijf in Nederland, dat enkele
zeer grote organisaties op deze wij
ze een nationale aktie, gericht op de
bevordering van de verkeersveilig
heid, daadwerkelijk ondersteunen.
(Zie afbeeldingen elders in dit blad).
VAN 30 MEI 1965 - 21 Mil 1966
VENRAY—HELMOND v.v.
Venray
Deurne
Helmond
W-Za W
6.30 7.30
6.53 7.53
7.15 8.15
W
8.30 9.30
8.53 9.53
9.15 10.15
W
10.30
10.53
11.15
verder ieder uur tot
verder ieder uur tot
verder ieder uur tot
Zo
20.30 21.30
20.53 21.53
21.15 22.15
Ysselsteyn 10 min. na vertrek Venray.
Helmond
Deurne
Venray
W-Za W W
7.20 8.20 9.20 10.20
7.42 8.42 9.42 10.42
8.05 9.05 10.05 11.05
W
11.20
11.42
12.05
Ysselsteyn 10 min. na vertrek Deurne.
VENRAY—BOXMEER v.v.
Zo
verder ieder uur tot 21.20 22.20
verder ieder uur tot 21.42 22.42
verder ieder uur tot 22.05 23.05
Zo
22.30
22.53
23.15
Zo
23.20
23.42
0.05
W-Za
Venray
6.20
8.05
Overloon
6.30
8.15
Boxmeer
7.05
8.50
W-Za
Boxmeer
7.10
9.10
Overloon
7.45
9.45
Venray
7.55
9.55
VENRAY-
-WELL v.v.
W-Za
Venray
8.40
12.40
Well
9.03
13.03
W-Za
12.05
12.15
12.50
14.05
14.15
14.50
16.05
16.15
16.50
18.10
18.20
18.55
Smakt 18 min. na vertrek Venray.
Maashees 23 min. na vertrek Venray.
Well
Venray
9.35 13.35 15.33 16.35 18.35 20.35
9.58 14.03 15.48 16.58 18.58 20.58
De ritten 15.05 en 15.35 rijden over
Geysteren.
Oostrum 5 min. na vertrek Venray
Wans sum 14 min. na vertrek Venray
De rit 13.35 rijdt over Geysteren.
Oostrum 18 min. na vertrek Well.
Wanssum 9 min. na vertrek Well.
VENRAY—ZIEKENHUIS
ZIEKENHUIS—VENRAY
VENRAY—HORST—VENLO v.v.
14.05 19.00
15.00 19.35
Deze ritten worden iedere dag gereden, behalve zaterdags. Als er voor
de rit 19.00 geen passagiers zijn. valt rit 19.35 ook uit.
W-Za
W
W
Venray
5.30
6.30
6.50
7.30
Horst
5.48
6.48
7.08
7.48
Venlo
6.12
7.12
7.40
8.12
W-Za
W
W
Venlo
6.22
7.22
7.45
8.22
Horst
6.46
7.46
8.17
8.46
Venray
7.04
8.04
8.35
9.04
VENRAY-
-WANSSUM—VENLO v.v.
W-Za
W
W
Venray
6.09
7.09
8.09
9.09
Wanssum
6.21
7.21
8.21
9.21
Venlo
7.12
8.12
9.12 10.12
Oostrum 5 min. na vertrek Venray.
W-Za
W
W
Venlo
6.22
7.22
8.22
9.22
Wanssum
7.11
8.11
9.11
10.11
Venray
7.25
8.25
9.25
10.25
en vervolgens ieder uur
en vervolgens ieder uur
en vervolgens ieder uur
15.30
15.48
16.12
W
15.50
16.08
16.40
16.30 en vervolgens ieder uur 22.30
16.48 en vervolgens ieder uur 22.48
18.12 en vervolgens ieder uur 23.12
Castenray 10 min. na vertrek Venray.
W
volgens ieder uur 16.22 16.45 17.22 en vervolgens ieder uur 23.30
en vervolgens ieder uur 16.46 17.17 17.46 en vervolgens ieder uur 23.54
volgens ieder uur 17.04 17.35 18.04 en vervolgens ieder uur 0.12
W
10.09
10.21
11.12
W
10.22
11.11
11.25
11.09
11.21
12.12
11.22
12.11
12.25
W
12.09 vervolgens ieder uur 20.09 22.09
12.21 vervolgens ieder uur 20.21 22.21
13.12 vervolgens ieder uur 21.12 23.12
W
12.22 vervolgens ieder uur 19.22 21.22
13.11 vervolgens ieder uur 20.11 22.11
13.25 vervolgens ieder uur 20.25 22.25
23.30
0.19
0.33
Oostrum 7 min. na vertrek Wanssum
W-Za
W
Zo
niet op zaterdag en zon- en feestdagen.
alleen op werkdagen.
alleen op zon- en feestdagen.
17.20 17.26 ieder uur 23.26
17.48 18.03 ieder uur 0.03
18.03 1819 ieder uur 0.19
WWW W-Za!
Nijmegen 6.20 7.26 8.22 8.26 9.05 9.26 ieder uur 16.26
Venray 7.02 8.03 8.49 9.03 9.35 10.03 ieder uur 17.02
Venlo 7.19 8.19 9.04 9.19 9.50 10.19 ieder uur 17-18
De lijn 9.05 rijdt alleen zaterdags van 3 juli tot 28 augustus.
W-Za WW W W-Za Zo
Venlo 5.51 6.16 7.20 8.19 8.32 9.20 ieder uur 17.19 17.33 18.20 iéder uur 23.19
Venray 6.07 6.33 7.36 8.35 8.50 9.36 ieder uur 17.35 17.50 18.36 ieder uur 23.36
Nijmegen 6.42 7.11 8.15 9.14 9.17 10.15 ieder uur 18.13 18.16 19.14 ieder uur 0.13
vervolgens ieder uur tot 22.15 u.
(zon en feestdagen tot 23.15 u.)
RICHTING NIJMEGEN X
W
W
Vertrek bus Paterskerk
Aankomst bus station
6.25
7.25
8.25
Vertrek trein Nijmegen 6.07
6.33
7.36
8.35
Vertrek bus station
6.33
7.36
8.36
Aankomst bus Paterskerk
6.45
7.45
8.45
RICHTING VENLO
W
W
Vertrek bus Paterskerk
Aankomst bus station
6.55
7.55
8.55
Vertrek trein Venlo
7.02
8.03
9.03
Vertrek bus station
7.03
8.03
9.03
Aankomst bus Paterskerk
7.13
8.13
9.13
vervolgens ieder uur tot 23.45 u.
W alleen op werkdagen X van maandag t.m. vrijdag
Reizigers voor de trein richting Nijmegen 8.50
Venlo 8.45 gelieve de bus te nemen van 8.15 uur.
Reizigers voor de trein richting Nijmegen 17.50
Venlo 17.48 gelieve de bus te nemen van 17.15 uur.
Reizigers voor de Valkenburg trein 9.35 gelieve de bus te nemen van 9.15 uur.