Waternood in Venray Dienstregeling Zuid-Ooster Dienstregeling Ned. Spoorwegen Stationsautobusdienst G. v. Ham Gaat u op reis? Neem dan 'n pocket mee van v.d. Munckhof n.v. WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN PRTTS^PEbHkVPARTAAL fiS» "omlten Venray 2.—) Bij droog zomers weer komt het pompstation van de Waterleidings- Maatschappij in moeilijkheden 6.15 7.15 8.15 6.45 7.45 8.45 VRIJDAG 28 MEI 1965 No. 21 ZES EN TACHTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 1.05.06.52 Het pompstation Bre>ehei. Ternauwernood zijn er een paar warme dagen of de waterleiding gaat minder en minder worden en dat juist op een ogenblik dat Venray's jeugd in het bad moet. Het gevolg is boze telefoontjes naar het waterleidingstation op de Breehei en boze brieven naar de krant, waarin men spreekt over schandalig en wat dies meer zij. Eerlijkheidshalve moet men dan' beide partijen horen en zo zijn we dan naar de Breehei gegaan, waar ons water vandaan komt en waar ook de pomp-installaties staan, die het water naar Uw en mijn huis stu wen. Functionarissen van de waterlei- dingmy geven bereidwillig tekst en uitleg. Ze leiden ons rond in het machtige pompgebouw, waar het wa ter uit liefst 13 putten naar boven gehaald wordt. En eenmaal boven in dat hoge gebouw wordt het tot twee maal toe via grote spoeiers over zandbedden geleid, die het water filtreren. Ze maken een luikje los en men ruikt de vuiligheid, die er uit gehaald wordt. Ze wijzen U op de chloor-toevoeging en vertellen U hoe het water na gefilterd en gezui verd te zijn in de rein-waterkel ders komt, van waaruit het door gro te pompen in het buizennet gestuwd wordt, zodat, als U de kraan open draait, het frisse en schone water uit de buizen loopt. GROTE UITBREIDING Binnen op kantoor hangen de grote kaarten, waarop het kilometers lange buizennet van de Breehei ge tekend staat. De buizen werven uit naar Venray, maar ook naar Horst en Sevenum. Er hangen statistieken en bereidwillig geeft men U cijfers. Dan blijkt dat er sinds de oprich ting van het station Breehei in 1949 wel wat gebeurd is. Begon men toen met een capaciteit van 50-60 m3 wa ter per uur, in 1953 werd dat al uit gebreid tot 100 m3 water. In 1956 werd de capaciteit vergroot tot 180 m3, terwijl door de bouw van het nieuwe station in 1962 de capaciteit nog eens vergroot werd tot 300 m3 water per uur. Dat is dan ook het maximum en meer mag de Breehei niet oppompen wil men de zgn. „wa terhuishouding" in de grond niet ver storen en b.v. landbouwers schade gaan berokkenen doordat teveel grondwater gaat verdwijnen. Een en ander is vastgesteld via ingewikkel de berekeningen en proefboringen. Maar er is ook iets anders gebeurd. Begonnen werd met nog geen 1000 aansluitingen. In 1952 waren dat er al 1600 en in juli 1963 telde Venray alleen al 3500 aansluitingen. Daar naast waren intussen ook Horst en Sevenum aangesloten op de Breehei en in juli 1963 telden die gemeenten samen ook een dikke 3000 aansluitin gen. Het aantal aansluitingen is dus veel meer gestegen dan het aantal liters water dat opgepompt kan wor den. MOEILIJKHEDEN Hier ligt de oorzaak van moeilijk heden waarop we later nog terug komen. Bij deze geweldige uitbrei ding van het net is het waterver bruik in Venray gemiddeld genomen ook enorm gestegen. Het ligt bij de hoogste gemiddelde cijfers in het he le gewest. Terwijl men in Beegden ongeveer een gelijkwaardig pomp station 140 m3 nodig heeft per uur heeft Venray er 260 m3 nodig, dus bijna het dubbele. Daarnaast zijn er geweldige schommelingen. In 1964 gebruikte Venray 2244 m3, zijn de het minste dagverbruik. Maar ook 6888 m3 per dag, wat dan het maxi mum dagverbruik was. En nemen we de weekcijfers (omdat daarin dan was- en baddagen meteen verwerkt zijn) dan is het minimum in 1964 22.213 m3 per week en het maximum 40.152 m3. Ook hier dus weer grote schommelingen. Zelfs een leek is het duidelijk dat dergelijke pieken een waterbedrijf voor grote problemen zet. En zeker een waterbedrijf dat dus maar tot een beperkt aantal m3 mag gaan om op te pompen. DEN HAAG BESLIST Toen in 1948 de regering besloot door een extra regeling dat er in de getroffen gebieden Venray-Horst- Sevenum waterleiding diende te ko men, ging men in Den Haag uit van een gemiddeld gebruik per aange sloten gezin van 60 liter water. Daar naast beloofde het Rijk alle tekorten te dekken. Het is dus logisch dat het Rijk de cijfers van het Station Bree hei nauwkeurig in de gaten houdt. Nu heeft men intussen wel kunnen bereiken dat het rijk het gemiddeld gebruik per gezin optrokken heeft tot 120 liter, maar daarmede is men er dan nog lang niet. Nu heeft dit waterleidingnet een onverwacht grote uitbreiding gekre gen. De indertijd opgezette prognoses zijn allemaal al lang achterhaald en de Breehei zit aan zijn maximum. Het mag niet meer water oppompen. Intussen is er een andere regeling gekomen, nl. die voor aansluiting van onrendabele gebieden en hierin geeft het rijk een bepaald bedrag per aan sluiting. In het kader van deze rege ling heeft de Waterleidingmy in Grubbenvorst een groot pompstation gebouwd. Om nu de Breehei wat meer arm slag te geven is door de directie aan de regering voorgesteld om Horst en Sevenum via een nieuwe pijpleiding te verbinden met Grubbenvorst, zo dat de Breehei alleen voor Venray blijft draaien. Dat houdt niet alleen in dat er een pijpleiding moet komen van Grubbenvorst naar Horst en Se venum, maar dat ook uitgedokterd moet worden welk deel van de kos ten nu door het Rijk gedragen wor den, omdat het Grubenvorster pomp station op een andere financiële ba sis stoelt als het Venrayse. Daarover! wordt thans druk onderhandeld, maar intussen blijft de situatie zoals ze was WARM WEER, GEEN WATER En die situatie is, dat als het en- keledagen warm weer is (en daar valt dan ook nog een vrijdag en za terdag in) dat dan het pompstation Breehei de zaak maar ternauwernood aan kan. Men ziet op de Breehei met schrik het water in de rein-waterkelders dalen. Er moet een bepaald mini mum in deze kelders blijven, wil len de pompen geen „lucht" gaan draaien, zoals men dat noemt en wil men voorkomen dat het water uit de koelbakken e..d. van boerde rijen terug gaat lopen in de aan- voerbuizen. Iets waar we in 1958 de beroemde en beruchte beestje in het water hebben gekregen. Men is dan gedwongen minder druk te geven en dat heeft tot nare gevolg dat b.v. op de tweede en der de etages gewoonlijk de kranen uit vallen en dat de nog wel lopende kranen maar een armtierig straalje geven. Zo'n situatie heeft zich in de warme zomer van het vorig jaar en kele malen voorgedaan, maar dit jaar gelukkig nog niet. Toen er veer tien dagen geleden het water gedeel telijk uitviel, kwam dit door een technisch storing. Het is in dit verband misschien ook goed op te merken dat pompen e.d. ook hun natje en droogje moeten hebben en niet continu door kunnen draaien, terwijl om de drie dagen de zandbedden en andere filters gerei nigd moeten worden van het ijzer en de andere viezigheid, die hierin zijn achtergebleven. Ook die schoon maakbeurt eist nu eenmaal tijd en gaat dus van de normale produktie- uren af. TEVEEL SPROEIEN De vakmensen op de Breehei zijn ervan overtuigd de zaak draaiende te houden als mensen sportief wa ren. Ze moeten begrijpen dat op een warme zaterdag, als de kinderen in het bad moeten, het huis zijn zon dagse beurt krijgt, er gepoetst wordt, Foto: G. Kruijsem dat men dan maar niet naar harte lust ook nog eens sproeiers en drai- nage-apparatuur in werking kan zet ten. „We leveren water voor huishou delijke doeleinden, maar zijn geen sproeibedrijfaldus het com mentaar van de waterleiding-men sen, die dan ook in de zomer nijver jacht maken op de sproeiers, vooral op de topdagen, d.w.z. maandag als het wasdag is, vrijdag en zaterdag wanneer pappa in zijn tuintje aan het kliederen is. Deze mensen worden afgesloten en zullen het een paar dagen zonder water moeten doen. Vervelend mis schien, maar als men geen begrip toont voor de moeilijkheden van an deren, dan komt men zelf in de moeilijkheden. En wordt men een tweede keer gesnapt, dan komt er een watermeter die ook geld kost en die nauwkeurig gaat administreren, hoeveel water dat bepaalde gezin gebruikt. Dan blijkt ras, dat men dan helemaal niet meer hoeft te sproeien. Het zegt wel iets dat normaal, 's nachts 30 m3 water nodig is in Venray, maar dat in een warme zo mernacht 150 m3 geleverd moet wor den. 5 x zoveel. En aangezien nie mand gelooft dat men in de badka mer slaapt, moet men wel conclude ren, dat er mensen zijn, die hun spoei-apparatuur ook 's nachts ge woon door laten draaienTrou wens men laat U haarfijn zien dat op een bepaalde vrijdagavond het vorig jaar het waterverbruik na 6 u. met enorme sprongen omhoog ging. Om kwart over 7 zakte dat verbruik plotseling terug. Laconiek heeft een van de Breehei-mensen er bij ge schreven: Flinke regenbui nam het werk der sproeiers over EEN LITERTJE MEER OF MINDER maakt voor de Breehei normaal niets. Zelfs niet als op warme dagen meer gedouched wordt en gebaad en men heet water nodig heeft dan nor maal. Maar dan is het ook voor ge woon huishoudelijk gebruik. Zo gauw men echter van alle kanten grasveldjes, gazons e.d. gaat sproeien is er van normaal huishoudelijk ge bruik geen sprake meer en kunnen moeilijkheden ontstaan. Men zal ook deze zomer weer herhaaldelijk de waarschuwing kunnen lezen en ho ren: gebruik het water alleen voor huishoudelijke doeleinden, niet om te sproeien.Als aan deze oproep gehoor wordt gegeven en men spor tief genoeg is om te begrijpen dat men op de Breehei al het moge lijke doet om „bij" te blijven, dan heeft er niemand last. Houdt men zich niet aan de spelregels en blijft men vooral op maandagen, vrijdagen en zaterdagen water verknoeien met sproeien, dan bezorgt men andere mensen last en misschien wordt men zelf geattrapeerd, met alle nare ge volgen van dien. VEILIG VERKEER De directies van drie grote vrijwil lige filiaalbedrijven in de levens middelensector (A&O, Centra Vivo) hebben besloten de aktie UK 65 van het Verbond voor Veilig Verkeer te steun door via hun win kels op deze aktie inhakende, speld jes te gaan verkopen. Deze aantrekkelijke speldjes, die f 0,10 kosten, syboliseren de drie thema's van de aktie: Het goede voorbeeld, toezicht op het spel en veilig speelgoed. De speldjesverkoop is bedoeld om aan de aktie UK '65 waaraan ook T.V. en radio hun medewerking verlenen in nog wijdere kring bekendheid te geven. In negen weken, te beginnen van 24 t.m. 30 mei, zullen naar wordt verwacht in totaal 3.500.000 speldjes worden verkocht. Het is voor de eerste keer in de geschiedenis van het vrijwillige fi liaalbedrijf in Nederland, dat enkele zeer grote organisaties op deze wij ze een nationale aktie, gericht op de bevordering van de verkeersveilig heid, daadwerkelijk ondersteunen. (Zie afbeeldingen elders in dit blad). VAN 30 MEI 1965 - 21 Mil 1966 VENRAY—HELMOND v.v. Venray Deurne Helmond W-Za W 6.30 7.30 6.53 7.53 7.15 8.15 W 8.30 9.30 8.53 9.53 9.15 10.15 W 10.30 10.53 11.15 verder ieder uur tot verder ieder uur tot verder ieder uur tot Zo 20.30 21.30 20.53 21.53 21.15 22.15 Ysselsteyn 10 min. na vertrek Venray. Helmond Deurne Venray W-Za W W 7.20 8.20 9.20 10.20 7.42 8.42 9.42 10.42 8.05 9.05 10.05 11.05 W 11.20 11.42 12.05 Ysselsteyn 10 min. na vertrek Deurne. VENRAY—BOXMEER v.v. Zo verder ieder uur tot 21.20 22.20 verder ieder uur tot 21.42 22.42 verder ieder uur tot 22.05 23.05 Zo 22.30 22.53 23.15 Zo 23.20 23.42 0.05 W-Za Venray 6.20 8.05 Overloon 6.30 8.15 Boxmeer 7.05 8.50 W-Za Boxmeer 7.10 9.10 Overloon 7.45 9.45 Venray 7.55 9.55 VENRAY- -WELL v.v. W-Za Venray 8.40 12.40 Well 9.03 13.03 W-Za 12.05 12.15 12.50 14.05 14.15 14.50 16.05 16.15 16.50 18.10 18.20 18.55 Smakt 18 min. na vertrek Venray. Maashees 23 min. na vertrek Venray. Well Venray 9.35 13.35 15.33 16.35 18.35 20.35 9.58 14.03 15.48 16.58 18.58 20.58 De ritten 15.05 en 15.35 rijden over Geysteren. Oostrum 5 min. na vertrek Venray Wans sum 14 min. na vertrek Venray De rit 13.35 rijdt over Geysteren. Oostrum 18 min. na vertrek Well. Wanssum 9 min. na vertrek Well. VENRAY—ZIEKENHUIS ZIEKENHUIS—VENRAY VENRAY—HORST—VENLO v.v. 14.05 19.00 15.00 19.35 Deze ritten worden iedere dag gereden, behalve zaterdags. Als er voor de rit 19.00 geen passagiers zijn. valt rit 19.35 ook uit. W-Za W W Venray 5.30 6.30 6.50 7.30 Horst 5.48 6.48 7.08 7.48 Venlo 6.12 7.12 7.40 8.12 W-Za W W Venlo 6.22 7.22 7.45 8.22 Horst 6.46 7.46 8.17 8.46 Venray 7.04 8.04 8.35 9.04 VENRAY- -WANSSUM—VENLO v.v. W-Za W W Venray 6.09 7.09 8.09 9.09 Wanssum 6.21 7.21 8.21 9.21 Venlo 7.12 8.12 9.12 10.12 Oostrum 5 min. na vertrek Venray. W-Za W W Venlo 6.22 7.22 8.22 9.22 Wanssum 7.11 8.11 9.11 10.11 Venray 7.25 8.25 9.25 10.25 en vervolgens ieder uur en vervolgens ieder uur en vervolgens ieder uur 15.30 15.48 16.12 W 15.50 16.08 16.40 16.30 en vervolgens ieder uur 22.30 16.48 en vervolgens ieder uur 22.48 18.12 en vervolgens ieder uur 23.12 Castenray 10 min. na vertrek Venray. W volgens ieder uur 16.22 16.45 17.22 en vervolgens ieder uur 23.30 en vervolgens ieder uur 16.46 17.17 17.46 en vervolgens ieder uur 23.54 volgens ieder uur 17.04 17.35 18.04 en vervolgens ieder uur 0.12 W 10.09 10.21 11.12 W 10.22 11.11 11.25 11.09 11.21 12.12 11.22 12.11 12.25 W 12.09 vervolgens ieder uur 20.09 22.09 12.21 vervolgens ieder uur 20.21 22.21 13.12 vervolgens ieder uur 21.12 23.12 W 12.22 vervolgens ieder uur 19.22 21.22 13.11 vervolgens ieder uur 20.11 22.11 13.25 vervolgens ieder uur 20.25 22.25 23.30 0.19 0.33 Oostrum 7 min. na vertrek Wanssum W-Za W Zo niet op zaterdag en zon- en feestdagen. alleen op werkdagen. alleen op zon- en feestdagen. 17.20 17.26 ieder uur 23.26 17.48 18.03 ieder uur 0.03 18.03 1819 ieder uur 0.19 WWW W-Za! Nijmegen 6.20 7.26 8.22 8.26 9.05 9.26 ieder uur 16.26 Venray 7.02 8.03 8.49 9.03 9.35 10.03 ieder uur 17.02 Venlo 7.19 8.19 9.04 9.19 9.50 10.19 ieder uur 17-18 De lijn 9.05 rijdt alleen zaterdags van 3 juli tot 28 augustus. W-Za WW W W-Za Zo Venlo 5.51 6.16 7.20 8.19 8.32 9.20 ieder uur 17.19 17.33 18.20 iéder uur 23.19 Venray 6.07 6.33 7.36 8.35 8.50 9.36 ieder uur 17.35 17.50 18.36 ieder uur 23.36 Nijmegen 6.42 7.11 8.15 9.14 9.17 10.15 ieder uur 18.13 18.16 19.14 ieder uur 0.13 vervolgens ieder uur tot 22.15 u. (zon en feestdagen tot 23.15 u.) RICHTING NIJMEGEN X W W Vertrek bus Paterskerk Aankomst bus station 6.25 7.25 8.25 Vertrek trein Nijmegen 6.07 6.33 7.36 8.35 Vertrek bus station 6.33 7.36 8.36 Aankomst bus Paterskerk 6.45 7.45 8.45 RICHTING VENLO W W Vertrek bus Paterskerk Aankomst bus station 6.55 7.55 8.55 Vertrek trein Venlo 7.02 8.03 9.03 Vertrek bus station 7.03 8.03 9.03 Aankomst bus Paterskerk 7.13 8.13 9.13 vervolgens ieder uur tot 23.45 u. W alleen op werkdagen X van maandag t.m. vrijdag Reizigers voor de trein richting Nijmegen 8.50 Venlo 8.45 gelieve de bus te nemen van 8.15 uur. Reizigers voor de trein richting Nijmegen 17.50 Venlo 17.48 gelieve de bus te nemen van 17.15 uur. Reizigers voor de Valkenburg trein 9.35 gelieve de bus te nemen van 9.15 uur.

Peel en Maas | 1965 | | pagina 5