Veilig Verkeer... Overpeinzingen Filmnieuws Gazongras kant en klaar! Politierechier CAMPS WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN Bromfietsen voor alle leeftijden fa. MARTENS Rijschool JAN JANSEN VRIJDAG 7 MEI 1965 No. 18 ZES EN TACHTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 1.05.06.52 ADVERTENTIEPRIJS 8»/i ct. p. mm. ABONNEMENTS PRIJS PER KWARTAAL 1.75 (buiten Venray 2.—) R.A.I.-ONDERZOEK WIJST UIT: Ultimo 1964 waren in 35 van elke honderd Nederlandse huishoudingen (incl. alleenstaanden) één of meer bromfietsen in gebruik. Dit kan wor den afgeleid uit een recent markt onderzoek dat werd ingesteld. Bo vendien bleek, dat het gemiddeld aantal brommers per gezin 1,2 be droeg, zodat wij eind vorig jaar in ons land 1.450.000 bromfietsen tel den. Het R.A.I.-onderzoek heeft uitge wezen, dat 84 pet. van de bromfiets gebruikers mannen zijn en 16 pet. vrouwen. Het meest opvallende re sultaat is wel, dat de bromfiets in alle leeftijdsklassen tussen 16 en 50 jaar in vrijwel gelijke mate is inge burgerd. In deze leeftijdscategorieën trof men gemiddeld steeds 20 brom fietsen per honderd inwoners aan; boven de vijftig neemt het brom- fietsbezit geleidelijk af en slechts 3 pet. van alle bromfietsers is ouder dan 64 jaar. Wel is er een duidelijk verschil in bromfietsgebruik in de stad en op het platteland. Het bromfietsbezit in de grote stad ligt aanzienlijk bene den het landelijk gemiddelde, te we ten 26 tegen 35 van de honderd on dervraagde gezinnen. In de typische plattelandsgemeenten met een in wonertal van minder dan 5000 ligt het gemiddelde met 42 op de honderd ruim boven het landelijk ni veau. Dit wijst er wel op, dat deze gemotoriseerde tweewielers op het platteland een nog belangrijker ver- voersfunctie vervullen dan in de stad'. VOORAL BIJ WOON WERKVERKEER EN BIJ DE RECREATIE Voor bijna een kwart van de bromfietsberijders is deze tweewie- Ier het enige vervoermiddel, dat zij bezitten. Bij ruim 70 pet. van de bromfietsers is tevens een fiets te vinden, bij 9 pet. een auto. Gebleken is voorts dat het percentage auto bezitters bij de niet-bromfietsers be langrijk hoger ligt dan bij de brom fietsers. De bromfiets wordt in ons land in overwegende mate gebruikt in het woon-werkverkeer en bij de recrea tie. Bijna 60 pet. van de brommers wordt benut voor het vervoer naar het werk of naar de school en dient min of meer als noodzakelijk trans port middel. Gemiddeld 25 pet. van de bromfietsen wordt gebruikt om boodschappen te doen en het spreekt welhaast vanzelf, dat het vooral de vrouwen (en wel ruim de helft van de vrouwelijke bezitters) zijn, die op die manier van hun tweewieler pro fiteren. Dat de bromfiets ook een belang rijke rol speelt in de vrijetijdsbeste ding van honderdduizenden Neder landers, blijkt uit het percentage van 28 pet. van de bromfietsbezitters, dat de gemotoriseerde tweewieler voornamelijk gebruikt om er tijdens de weekenden op uit te trekken. Tij dens vakantietochten neemt 14 pet. van de bezitters hun of haar brom fiets ter hand. GEMAKKELIJK, SNEL EN GOEDKOOP VERVOER In het kader van het landelijk bromfietsonderzoek van de R.A.I. is aan honderden bromfietsers ook de vraag gesteld, hoe zij denken over hun dagelijks vervoermidel. Uit de antwoorden van de ondervraagden blijkt, dat zij in het algemeen zeer tevreden zijn met hun bromfiets, zij het om verschillende redenen: als het meest door de bezitters- (stres) genoemde voordeel werd genoemd het snel en gemakkelijk verplaatsen, zonder dat er veel tijd verloren gaat, 74 pet. van de geënquêteerden zag dit als het belangrijkste pluspunt; 49 pet. heeft een dergelijke me ning, al drukt deze groep het wat anders uit: „Je hoeft niet te trap pen, je wordt niet moe"; 19 pet. van de bromfietsers zag de zuinigheid van dit vervoer middel als grootste voordeel en roemde het goedkope onderhoud; voor 16 pet. van de bromfietsers betekent de bromfiets vooral in de weekenden en tijdens de va kantie éen uitkomst. Deze groep noemde dan ook het handige ver voer op de vrije dagen als voor naamste argument; voor 9 pet. van de eigenaars is de snelheid van de brommer zeer belangrijk. Deze snelheid is wel iswaar beperkt tot 40 km per uur, maar toch aanzienlijk hoger dan die van de fiets; voor 6 pet. van de ondervraagden vormde de vrijheid, die de brom fiets garandeert, de belangrijkste factor. Het feit, dat men niet ge bonden is aan de dienstregeling van bus en tram, is een belang rijke vorm van persoonlijke vrij heid; eveneens 6 pet. beschouwt de bromfiets als een ideaal vervoer middel met het oog op het par keerprobleem in de steden. Doordat de ondervraagden veelal meer dan één voordeel van hun bromfiets opsomden, is het totaal van de antwoorden ver boven de 100 procent opgelopen. Dat er aan het bromfietsgebruik ook bepaalde nadelen verbonden zijn, ligt voor de hand. Zo wordt het klimaat en het veelal onbeschermd zitten op de bromfiets als het voor naamste bezwaar naar voren ge bracht. De verwachting is gewettigd, - con cludeert de R.A.I. dat het brom fietsbezit in Nederland nog verder zal toenemen en wel met 70 a 100.000 stuks per jaar. Dientengevolge kun nen wij in 1970 rond2 miljoen brom fietsen op de Nederlandse wegen verwachten. Wij vragen nog sissds PERSONEEL t geschoeid en ongeschoold Aanmelden dagelijks - ock na v>°ik?ijd - aan 11 I de f=»bs ink, bij de poi iiei k; N.V. INAIFA VENRAY PAS UZELF AAN! „Ik rijd goed, ik let goed op, ik heb een goede wagen, dus ik kan mij gerust permiteren om snel te rij den". Dat is de mening van vele automobilisten. Het is toch altijd goed gegaan! De technische moge lijkheden om snel te rijden, maken het acceptabel en stipt opvolgen van snelheidsbeperkingen voor velen tot een moeilijk aanvaardbaar stuk so ciaal weggedrag. Nu hoeft snel rijden niet gevaar lijk te zijn. Dat hangt voor een be langrijk deel van de omstandigheden af (aard van de weg, gesteldheid van het wegdek, intensiteit van het verkeer, aard en gesteldheid van het voertuig etc.), maar vooral ook van de vaardigheid, mentale en fysieke gesteldheid van de bestuurder. In dien al deze faktoren gunstig zijn, is snel rijden toelaatbaar, ja voor de vlotheid van de verkeersafwikkeling zelfs dikwijls aanbevelenswaardig. Té langzaam rijden is vaak levens gevaarlijk! De oorzaak van vele ongevallen is minder dan men denkt aan snel rij den zonder meer te wijten. In veel gevallen is het eerder een kwestie van te snel rijden, d.w.z. met onaan gepaste snelheid. Bij een onderzoek naar oorzaken van verkeersongevallen aan de hand van 145.000 verzekeringsdossiers in West-Duitsland bleek slechts in 3256 gevallen (2,2°/o) het (te) snel rijden de directe ongevalsoorzaak. Dat het daarbij in de meeste gevallen eerder een zaak was van te snel rijden dan van snel rijden zonder meer, blijkt uit de volgende percentages: 025 km per uur 3,1% 2550 km per uur 44,7% 5080 km per uur 46,7% 80100 km per uur 4,8% 100 km per uur of meer 0,7% Van deze 3256 snelheidsongevallen was er slechts bij 176 (5,4 pet.) spra ke van een sneller rijden dan dé overheid ter plaatse gezien de ge- Stelde snel'hedisbeperking voor wenselijk hield. Uit deze cijfers blijkt dat juist tussen 2 en 80 km per uur de niet aangepaste snelheid een grote rol speelt. Ook speelt hier het zgn. „haast"-element een rol, want van een aangename snelheidsbele ving is hier geen sprake. Dat wordt bevestigd door het feit dat 54,5 pet. van de snelheidsonge vallen, veroorzaakt door bestuurders van vrachtauto's (rijdend onder druk van de klok) bleek te vallen in de groep 2550 km per uur. Onnodig om te zeggen, dat bij te snel rijden de risicofactor t.a.v. een ernstige ongevalsafloop sterk wordt verhoogd. Regen of sneeuw, verblin ding of een slecht wegdek, mist of rook deren U niet. Wél als U „dom weg" vol gas blijft rijden. U wist het al? Goed zo! Voor alle reparaties Schoolstraat 30 Tel. 2389 Deze week in Luxor Theater een film waarvoor wij gaarne enkele re gels beschikbaar stellen. Het is ditmaal Vittorio de Sica die ons in de vorm van een kleurig trip- tek, het meest sympathieke paar van het witte doek voortzet. Sofia Lo- ren en Marcello Mastroianni. Drie verschillende situaties en drie ver schillende vrouwenfiguren. GISTE REN, VANDAAG EN MORGEN is de titel. Het is een ondeugende film geworden vol frivool plezier, waar volwassenen veel genoegen aan zul len beleven. Het feit dat deze film na Irma la Douce de grootste suc cesfilm is die in Nedreland rouleert, is op zich reeds een aanduiding, dat hier een bijzondere film op het pro gramma staat. Drie verhalen dus met Sofia in drie verschillende creaties. Adelina is het verhaal van een zwarthande laarster die de nor in moet. In Italië is er echter een wet die verbiédt dat een vrouw die in verwachting is, opgesloten mag worden. Enfin het wordt dus een mobilisatie voor de ooievaar om toch maar uit de ge vangenis te blijven. Helaasdoor zoveel liefde raakt zelfs de meest vurige Italiaan uitgeput. Hoe de Napolitanen een gelukki ge uitweg vinden, zal ook U hee-1" veel genoegen bezorgen. Anna, is het verhaal van een ont goochelde schatrijke vrouw. Dit vrij korte deel is het minst sterke van de drie. Hier toont de Sica zich ech ter als een geraffineerd filmer. Mara, is een lichte, frivole, mooie vrouw. Courtisane en strip-teaseuse bij gelegenheid. Ze woont in een flatje en haar buren zijn een paar oude brave lieden, wier kleinzoon seminarist is. Tegen zo'n pittig vrouwtje is zelfs de seminarist niet opgewassen en dan ontstaan er allerlei bijzonder komische en originele verwikkelin gen. Hoe dat allemaal afloopt moet U echt gaan zien. U zult tranen over de wangen laten stromen van het lachen. De film heeft een behoorlijke do sis humor en het sexelement is sterk aanwezig. Maar ook bij een film als Irma la Douce mocht de sex niet schaden. Ook in deze film neemt men het graag voor lief, want Vittorio de Sica heeft er een bijzonder vrolijke film van gemaakt die uiteraard en kel voor volwassenen een genot zal zijn. LINTJESREGEN De lange, lange lijst met onder scheidingen op de vooravond van Koninginnedag verwekt ieder jaar opnieuw naast vele andere gevoelens toch ook een gevoel van wrevel op. De een vindt de rangen en standen bij de verschillende onderscheidin gen belachelijk, de ander vindt het helemaal „knots", omdat niemand meer geïmponeerd wordt door zulke onderscheidingen en weer een ander vraagt, waarom men dergelijke mid deleeuwse gebruiken nog in ere houdt. We willen ons in deze dis cussie niet mengen, al is het waar, dat inzake die onderscheidingen be slist wel eens wat niewe methoden gevolgd konden worden. Maar van de andere kant geloven we te mogen zeggen, dat een derge lijke onderscheiding, van klein tot groot, (maar gewoonlijk de klienste het meest) de aandacht vrgaen voor een mens, ide op de plaats waar hij of zij gesteld is of was zijn of haar plicht gedaan heeft en dikwijls meer dan dat We hebben op ons bureau vele kranten ligen uit praktisch heel Bra bant en Limburg en hebben de moei te eens gedaan de verslagen te lezen van de uitreiking van de koninklij ke onderscheidingen bij de voorbij verjaardag. Dan valt het telkens op dat doodgewone mensen, als U en ik, in dikwijls lang leven toch zo enorm veel gepresteerd hebben, waarvan de buitenwereld geen weet heeft of achteloos aan voorbij gaat. Dat op een gegeven moment dan toch een soort waardering voor de prestatie komt in de vorm van een koninklij ke onderscheiding is een goed dnig. Een goed ding voor de betrokkene zelf, die hierin een erkenning vindt voor wat h ij of zij deed, maar ook een goed ding voor de gemeenschap, die er weer eens even op geatten deerd wordt dat er in het leven ook andere dingen van belang zijn, dan alleen maar het materiële. TERREIN Dank zij het feit dat er nog enkele bouwterreinen leeg lagen kon Ven ray onlangs een circus laten komen en kon afgelopen Koninginnefeest 'n ruiterdemonstratie gegeven worden. Maar Venrays jeugd moest het doen in een particuliere wei, die ten enen male ongeschikt is voor het houden van kinderspelen. Bij alle planning voor het nieuwe Venray mag toch niet vergeten wor den om een flink terrein te reserve ren voor alle mogelijke evenemen ten, die niet in het sportpark plaats kunnen vinden. Natuurlijk is er aan zulk een ter rein wel gedacht, maar we vragen ons toch wel eens benauwd af of we het wel halen met de bestaande ge legenheden tot dit nieuwe terrein er is. Wie nu afgelopen Koninginne feest de jeugd zag krioelen op de wei achter de Gouden Leeuw en de vrij primitieve bedoening aldaar, die zal met ons toch wel bang zijn, dat we de bus gaan missen. En daar zijn we dan allemaal de dupe van. Op bovenstaande foto: de deelnemers aan de kampioenschappen le klas se: v.l.n.r. G. Troisfontaine. W. Swaaghoven, L. Jacobs, J. Lucassen (kampioen), A. Swinkels en P. Vollenberg sr. Foto: G. Kruijsen. Het is sinds kort mogelijk een kant en klaar groeiend gazon thuis te laten bezorgen. Een selectiebedrijf te Aalten brengt onder de naam Bultgireen deze nieuwe vinding op de markt. Dit gazon is tevergelijken met ge wone graszoden in groot formaat, echter met dit verschil, dat de wor tels niet zijn afgesneden en het ge wicht ongeveer 4 x zo laag is. Bo vendien kan elke amateur zijn Bul tigreen-gazon zelf aanleggen zonder risico van verdrogen of niet aan slaan. Het gras onderscheidt zich totaal niet van normaal gazon en onkrui den komen niet voor. Een mat is 4 m lang en 60 cm breed en weegt slechts ongeveer 22 kg. Voor het uit rollen dient het plastic folie, waar de grasmat op gegroeid is, te wor den verwijderd. Na het uitrollen dient men de mat overvloedig te besproeien, doch aan drukken of rollen is slechts in lichte mate nodig. Doordat de wortels niet zijn afge sneden hebben zij al na drie dagen kontakt met de ondergrond en na 14 dagen ligt de mat net zo vast als een normaal gazon. De zeer snelle bespeelbaarheid kan worden gezien als een grote vooruitgang op gazongebied. Zelfs „gazon op het balkon" is hierdoor mogelijk geworden, als men de folie onder de mat laat zitten. Het gras blijft minstens een heel seizoen in goede konditie, mits men zorgt voor voldoende vocht. Regel matig sproeien is dus echt wel nood zakelijk. De mat kan normaal worden ge maaid, onverschillig of hij op aarde of op een stenen of betonnen onder grond ligt. Als men de mat voor het eerst ziet liggen vraagt men zich met verba zing af, hoe het gras er zo gezond uit kan zien, terwijl toch maar zo wei nig voedingsbodem aanwezig is. Juist deze kunstmatige voedingsbodem en de speciale kw eekzij de tijdens de groei hebben de ontwikkeling van de grasmat mogelijk gemaakt. Wij zien in deze vinding grote mo gelijkheden voor particulieren, die direct een mooi gazon in hun tuin willen hebben. Vandaag stond er een verwoed spaarder terecht. Een spaarder die zo spaarzaam was dat hij met de justitie in aanraking kwam. En het spaartegoed bleek te klein, om de boete te betalen. Dit drama in zakformaat vond zijn eerste oorzaak in de spaarpropagan- da, die wordt gevoerd om ons volk van het nut van zijn sparen te over tuigen. De jongeman had ook allerlei advertenties en brochures gelezen. Hij had zorgvuldig uitgerekend, hoe rijk iemand wordt, die een dubbeltje per dag overspaart en hoeveel iemand na veertig jaar kan hebben als hij elke maand een rijksdaalder weglegt, alles met rente op rente; berekeningen, die haast niet zonder hoofdpijn zijn uit te voeren. Hij spaarde en spaarde. Van de kleine beetjes moest het komen. Dat had hij duidelijk gelezen. Daarom spaarde hij niet zozeer guldens en rijksdaalders, als wel centen en stui vers. Toch liep het nog aardig op. Op een goede dag ontdekte hij, dat hij al meer dan een rijksdaalder had overgehouden, zonder te hebben be merkt, dat hij zich ergens in moest bekrimpen. Het saldo bleef stijgen U ziet meer, U ziet veiliger, U ziet zonder hinderlijk© schit tering met een POLAROID ZONNEBRIL Groiestr. 16 Tel. 1261 Venray via 2,75, 3,—, 3,10 tot 5,—. Toen sloeg hij op een vrolijke avond ineens twee guldens kapot en, de volgende morgen ontwakend, besefte hij hoe gemakkelijk het is met grote beetjes uit te geven, wat men met kleine beetjes vergaart. Drie gulden had hij nu nog aan centen en stui vers. Het woog hem als lood in de zak. Dat geld moest ergens veilig worden opgeborgen, begreep hij. Zo los in de zak bleef er toch niets van over en het werd te zwaar ook. Er moest een spaarpot komen. Dit nu vormde een probleem. Van spaargeld moet men nooit iets uit geven. Dat is een verstandige stel regel, immers al uitgevende, raakt men het gespaarde veel vlotter kwijt dan men het bij elkaar heeft ge schraapt. Dus moest de nieuwe spaarpot niet worden betaald van het overgespaarde geld. Dat is lo gisch. Maar hij had gelezen, dat men er niets van in de portemonnaie merkt als men met kleine beetjes spaart. Deed hij nu, ten behoeve van het sparen, een uitgave ten behoeve van een spaarpot van wat men de lopende rekening noemt, dan zou hij die uitgave dus wel bemerken. Dat mocht dus ook niet, want dan vol deed hij niet aan de eisen van de brochure. Tussen deze twee gedach ten bleef hij hinken, met in zijn zak voor drie gulden aan stuivers en centen. Hij mocht geen spaarpot kopen van het gespaarde geld, want hij mocht er niets van uitgeven. Hij mocht geen spaarpot kopen van zijn andere geld, want hij mocht in zijn finan ciële omstandigheden niets van het sparen bemerken. Aldus draaide hij rond in een kringetje. Alleen de ambtenaar van een spaarbank, waar men zulke handige busjes ter be schikking stelt, had hem uit de droom kunnen helpen. Maar hij vond die drie gulden niet de moeite waard om naar de spaarbank te brengen. Aldus geraakte hij in diepe zorgen. En dan te bedenken, dat in opruiende geschriften wel wordt be weerd, dat de kapitalist geen zorgen heeft! Tenslotte hakte hij de knoop door. Thuis stond de spaarpot van zijn schoonzuster. Daar zat toch niets in, want zij had zich niet gehouden aan de ijzeren regel dat men van het ge spaarde niets moest uitgeven. Hij stak haar spaarpot in zijn zak en liet er die avond tevreden voor drie gul den aan brons in rammelen. De schoonzuster echter, haar ver lies bemerkend, ontdekte plotseling hoe gehecht zij was aan deze spaar pot, de bron van vele illusies. Zij snelde naar de politie, die er een dossier van aanlegde en de spaarpot met inhoud in beslag nam. „Je had beter een spaarpot kunnen kopen", zei de rechter, die de jonge man 25,— boete oplegde; ten laste van de lopende rekening, want van de spaarcenten kan dat niet af. Wie autorijden wil leren, moet het bij Jansen proberen. Overloonseweg 18 - tel. 1600

Peel en Maas | 1965 | | pagina 13