I!ijk - gemeente
Deze week
serviezen-opruiming
COENEN
HU 339
69
55
2 stuks 49
GROTESTRAAT 29
VENRAY
Neem
de goede weg!
APPELMOES
WITTE BONEN
CAPUCIJNERS
WAFELDOEK
RUNDERLAPPEN
Gelderse rookworst
ZUURKOOL 1Q0
EDAH CACAO
Rondkomen is geen kunst die de ene huis
vrouw machtig is en de andere niet
Rondkomen is eenvoudig die weg nemen
welke regelrecht leidt naar EDAH-ZieZo.
Het is de enig goede weg, een VOORRANGS-
WEG die naar 3-VOUDIG VOORDEEL
leidt. Sla DIE weg in. Deze week nog!
Magere
500
gram
en 500 gram
pak 250 gram
NU van 75 voor
goudreinetten
literblik
KASTEEL TA
pak 500 gram w
KASTEEL JA
pak 500 gram
KASTEEL qS EDAH 4Q
SPLITERWTEN pak 500 gram
KASTEEL 60 EDAH 55
Koffieservies
59.90
Koffie eetservies
Koffie eetservies
149.75
Koffieservies
Eetservies
26.50
129.50
64.50
Koffieservies
49.75
Koffie eetservies
dit moet u komen
bewonderen bij
99.50
Koffieservies
44.50
Eetservies
HOFSTRAAT 5 TEL. 1270-04780
I Eetservies
52.95
55.90
De financiële verhouding tussen
rijk en gemeente bezorgt de ge
meentebesturen steeds grotere zor
gen. Ze stamt uit een periode toen
er van de dynamiek van deze tijd
nog niets te merken was. Maar met
de ontwikkeling van het verkeer, de
voortgaande stadsuitbreidingen, de
huizenbouw, de toenemende indus
trialisatie enz. is ook de taak van
het gemeentebestuur enorm toege
nomen, zonder dat de financiële in
komsten daar gelijke tred mee hiel
den.
De burgemeesters van de drie
grootste steden hebben daar onlangs
gezamenlijk hun nood over ge
klaagd, maar die nood heerst niet
minder bij vele kleinere maar
groeiende gemeenten, zoals ook hier
en elders in onze omgeving. Terwijl
's rijks schatkist ieder jaar meer
geld ontvangt dan er is begroot,
worden de uitkeringen uit het ge
meentefonds daarmee niet gelijk op
getrokken.
Bij 't opmaken van de gemeente
begroting weten de gemeentebestu
ren bovendien meest nog niet op
welke rijksuitkeringen zij voor het
komende jaar precies kunnen reke
nen, zodat elke begroting min of
meer een slag in de lucht blijft, zo
dat ook het meestal geraamde te
kort en noodzakelijke voorzieningen
hierdoor worden geremd. Vooral nu
de regering ook nog groter beper
kingen ten aanzien van kapitaalsuit
gaven en leningen oplegt, nemen de
moeilijkheden voor de gemeenten
nog in sterkere mate toe.
Op herhaald aandringen heeft de
regering nu een versneld wegen
bouwprogramma aangekondigd.
Maar wat helpen meer en verbe
terde rijkswegen wanneer ze bij de
gemeentegrenzen waar ze naar toe
voeren, doodlopen op door de finan
ciële onmacht niet aangepaste be
strating? Waar blijft de wet op de
wegenfinanciering, die voor Venray
b.v. van zo'n enorm belang is?
Ook de wegen in steden en dor
pen vereisen verbreding en verbete
ring, waar kostbare voorzieningen,
aankopen, doorbraken enz. voor no
dig zijn. Meer huizen zijn nodig,
meer uitbreidngsplannen, met alle
nodige voorzieningen om zo'n nieu
we wijk leefbaar te maken.
Maar ook riolering, elektrische
kabels ,gas- en waterleiding moeten
worden doorgetrokken, plantsoenen
worden aangelegd en onderhouden,
er is ook daar politietoezicht nood
zakelijk en wat dies meer zij.
Nieuwe gemeentelijke belastingen
passen niet meer in deze moderne
tijd. We moeten zeker niet terug
naar de.tijd.van. vóór de oorlog, toen
de "gemeenten met elkaar concur
reerden op belastingebied om meer
inwoners te trekken.
Het gaat nu veel meer dan toen
om de noodzakelijkheid van het
wonen in de plaats waar men zijn
werk heeft en dat kan men toch ook
niet gaan bestraffen met hogere
gemeentelijke belastingen. De rege
ring dringt er wel zoveel mogelijk
bij de gemeentebesturen op aan om
de inkomsten uit dienstverleningen
zo hoog mogelijk op te voeren, het
geen dus een verkapte belastingver
hoging betekent, maar dat is in we
zen onjuist. Eigenlijk is het zo, dat
de ingezetenen voor die dienstver
leningen al met hun belastinggeld
betalen, want mede daarvoor zijn
die belastingen ingesteld.
De financiële verhouding tussen
rijk en gemeente dient op een nieu
we leest te worden geschoeid. In de
eerste plaats dient zij volledig syn-
chroom te lopen met de inkomsten
van 's rijks schakist, in de tweede
plaats dient de regeling beter te
worden afgestemd op niet alleen de
grootte maar ook de dynamische po
sitie van iedere gemeente. Men kan
de gemeenten niet allen over één
kam scheren naar grootte en inwo
nertal. In de ene gemeente vereist
de moderne ontwikkeling een veel
snellere voorziennig en veel meer
kosten daarvoor op dan de andere.
Het ware veel beter dat meer pro
vinciaal te regelen dan uitsluitend
volgens de voorschriften van Den
Haag.
Er zal van de gemeenteraden een
sterkere druk _op de regering moe
ten worden uitgeoefend om tot een
verbetering in de verhouding te ko
men. Zo als het nu is, kan het zeker
niet blijven. Het bederft de plaatse
lijke verhoudingen, omdat men zich
niet altijd realiseert met welke gro
te moeilijkheden de gemeentebestu
ren hebben te kampen.
Rotterdam heeft als enige ge
meente van de rijksoverheid wat
meer financiële armslag gekregen.
Daardoor is men in de Maasstad
voorlopig weer wat uit de zorgen.
Deze voorkeurbehandeling, welke
Nederlands grootste havenstad in
het algeméén belang geniet, zou
menig gemeentebestuur voor zijn
gemeente gereserveerd willen zien.
De laatste maanden zijn de klach
ten over de financiën der gemeen
ten niet van de lucht. De Amster
damse burgemeester Van Hall heeft
zijn onlustgevoelens over de rege-
ringspolitiek ten aanzien van de ge
meenten onlangs al gespuid en vele
ander burgervaders kijken evenmin
vertederd .wanneer zij het over mi
nister Witteveen c.s. hebben.
In de gemeentelijke sector is het
oestedingsbeperkingsbeieid van he
overheid zwaar aangekomen. Um de
touwtjes aan elkaar te knopen
vvordt nu overal naarstig gespeuru
tiaar een uitdieping van ue loKaie
oeiastingoronnen. necnten en tarie
ven worden verhoogd, mer en daar
uenkt men zens ai aan de invoe
ring van een ïogeerDeiasting.
Het is niet prettig voor de ge-
meentepesturen om ueze maatrege
len te treiien. Het kost hen veeiai
de goodwill van het pubhek maar
nelaas Kunnen ze vaan met anders.
Anderzijds heoben de meeste ge-
meenteoes turen ook nooit zoveei
moeite gedaan de bevolking inzicht
te geven in de gemeentelijke poli
tiek zodat men het in zekere zin ook
aan zichzelf heeft te wijten dat de
grote massa weinig begrip toont
voor de financiële capriolen, die
de gemeentebesturen thans uitvoe
ren op het slappe koord van het ge
meentebudget.
Dat de problematiek van de ge
meentelijke financiën in de Kamer
weer ten principale aan de orde
moet worden gesteld, lijkt ons ove
rigens voor de hand te liggen.
VOOR DE VUIST WEG
In Nederland lezen wij onze ont
roering van een papiertje voor. Zo
zei Wim Kan in zijn oudejaarscon
ference van 1963. Inderdaad is het
aantal sprekers ,dat voor de vuist
weg een redevoering kan uitspreken,
bijzonder dun gezaaid. Zelfs in de
Kamer, waar men toch eerder zou
verwachten op elekwente figuren te
stuiten, putten de meeste sprekers
kracht uit het papier. Maar dit
voorjaar zal de Tweede Kamer het
vonnis vellen over de slechte spre
kers in zijn gelederen. Naar Engels
voorbeeld zal dan het voorlezen van
opgeschreven redevoeringen worden
verboden.
De ironie wil, dat de vele kamer
leden die vóór een desbetreffend
voorstel zullen stemmen, daarmee
hun eigen eerbiedwaardige positie
wel eens zouden kunnen ondergra
ven. De doorsnee-parlementariër
heeft zo dikwijls blijk gegeven zijn
spiekbriefje niet te kunnen missen,
dat men zijn hart vasthoudt wan
neer de man zich nu alleen maar
met behulp van brein en tong op
het spreekgestoelte overeind moet
houden. In elk geval beloven de ka
merdebatten nu levendiger te wor
den. Uiteindelijk is een hakkelende
en stotterende spreker ons nog veel
sympathieker dan een redenaar, die
zijn wijsheden van een papiertje af
declameert.
PSYCHOLOOG
Blijkbaar is het om de psycholoog
uit te hangen, want een knaap die
de derde klasse van de h.b.s. niet
kon halen presteerde het om met een
mondje vol Freud en Adler lange
tijd als „psycholoog" in een Maas
trichts warenhuis te werken. Pas
deze week viel de pseudo-psycholoog
door de mand. Wanneer zullen gro
te bedrijven, ziekenhuizen e.d. nu
eindelijk eens behoorlijke informa
ties inwinnen alvorens een top-func-
tionaris aan te stellen?
BEJAARDENZORG EN
UITBUITING
Gedeputeerde Staten van Utrecht
hebben in een verslag naar voren
gebracht, dat het bij de leiding van
bejaardenoorden nogal eens ont
breekt aan een juiste instelling. In
vele gevallen, aldus het rapport,
blijkt achter een schijn van roeping
de grote mate van geldgewin schuil
te gaan.
Het is bijzonder betreurenswaar
dig, dat er in ons land directies van
bejaardentehuizen zijn, die de ouden
van dagen die aan hun zorgen wor
den toevertrouwd, proberen uit te
buiten. Juist deze groep mensen
staat meestal erg weerloos en is
vaak geheel aangewezen op hulp
van anderen. Daarom zullen zij niet
gauw geneigd zijn openlijk te pro
testeren tegen de exorbitant hoge
verpleegprijzen, welke sommige di
recties van bejaardenoorden in re
kening brengen.
De kritiek van Gedeputeerde Sta
ten van Utrecht lijkt zeer ter zake
en vraagt bepaaldelijk om een nader
onderzoek, waarachtig niet alleen in
de provincie Utrecht, maar overal in
ons land.
GEEN APART MINISTERIE
De middenstand is bepaald niet de
bevolkingsgroep, die momenteel een
ereplaats inneemt aan de welvaarts
dis. Zijn er bepaalde branches waar
middenstanders flink verdienen, in
andere branches staat men voortdu
rend aan de rand van een faillisse
ment.
Om de belangen van de midden
standers beter te kunnen behartigen
is van verschillende zijden als eens
aangedrongen op de vorming van
een apart ministerie voor de mid
denstand. De afgelopen week heeft
drs. Bakker, staatssecretaris van 't
ministerie van economische zaken,
echter nog eens te kennen gegeven
dat hij niet geporteerd is voor de
vorming van een dergelijk ministe
rie. Hij meent dat de belangen van
de middenstand het best kunnen
worden verdedigd binnen 't minis
terie van economische zaken. De
vraag is of die belangen daar mo
menteel wel zo best verdedigd wor
den. De diverse middenstandsbon
den hebben daar zo hun gedachten
over.
Anderzijds moet gezegd worden,
dat de vorming van een apart mi
nisterie ook geen oplossing biedt,
het is meer een schijnoplossing
dachten wij zo. In elk geval vraagt
de problematiek van de midden
stand om bijzondere aandacht. Mag
men dan van drs. Bakker wél aan
nemen, dat zij die bijzondere aan
dacht ook inderdaad zal krijgen?
AARDBEIEN
OP SAP
LITERBLIK VAN 155-
NU SLECHTS VOOR
In onze Superslagerij
samen
GROENE ERWTEN pak 500 gr.
mwmwmwmw wmmmwmmmmmmmm
12 persoons
32 delen in totaal, zuiver porselein
modern decor
prachtige vormgeving
voor 12 personen, 61 delen in totaal
zuiver porselein
moderne vorm met prachtig
roosdecor.
12 persoons
61 delen in totaal zuiver porselein
met prachtig mat gouden rand-filet.
12 persoons
zuiver porselein
32 delen in totaal.
U heeft keuze uit 3 decors.
6 persoons
22 delen in totaal
zuiver wit porselein
NU koopt U het voor slechts
12 persoons
32 delen in totaal,
zuiver porselein
met prachtig modern roosdecor.
12 persoons
61 delen in totaal
zuiver porselein
Van dit servies, met een rood
bloemdecor, hebben wij er nog
slechts enkele
12 persoons
32 delen in totaal
prachtige moderne vorm met
bloemdecor.
Dit pracht servies koopt U nu voor
6 persoons
22 delen in totaal zuiver porselein
prachtig bloemdecor
6 persoons
22 delen in totaal
zuiver porselein met goudfilet rand
NU sportgoedkoop