I!ijk - gemeente Deze week serviezen-opruiming COENEN HU 339 69 55 2 stuks 49 GROTESTRAAT 29 VENRAY Neem de goede weg! APPELMOES WITTE BONEN CAPUCIJNERS WAFELDOEK RUNDERLAPPEN Gelderse rookworst ZUURKOOL 1Q0 EDAH CACAO Rondkomen is geen kunst die de ene huis vrouw machtig is en de andere niet Rondkomen is eenvoudig die weg nemen welke regelrecht leidt naar EDAH-ZieZo. Het is de enig goede weg, een VOORRANGS- WEG die naar 3-VOUDIG VOORDEEL leidt. Sla DIE weg in. Deze week nog! Magere 500 gram en 500 gram pak 250 gram NU van 75 voor goudreinetten literblik KASTEEL TA pak 500 gram w KASTEEL JA pak 500 gram KASTEEL qS EDAH 4Q SPLITERWTEN pak 500 gram KASTEEL 60 EDAH 55 Koffieservies 59.90 Koffie eetservies Koffie eetservies 149.75 Koffieservies Eetservies 26.50 129.50 64.50 Koffieservies 49.75 Koffie eetservies dit moet u komen bewonderen bij 99.50 Koffieservies 44.50 Eetservies HOFSTRAAT 5 TEL. 1270-04780 I Eetservies 52.95 55.90 De financiële verhouding tussen rijk en gemeente bezorgt de ge meentebesturen steeds grotere zor gen. Ze stamt uit een periode toen er van de dynamiek van deze tijd nog niets te merken was. Maar met de ontwikkeling van het verkeer, de voortgaande stadsuitbreidingen, de huizenbouw, de toenemende indus trialisatie enz. is ook de taak van het gemeentebestuur enorm toege nomen, zonder dat de financiële in komsten daar gelijke tred mee hiel den. De burgemeesters van de drie grootste steden hebben daar onlangs gezamenlijk hun nood over ge klaagd, maar die nood heerst niet minder bij vele kleinere maar groeiende gemeenten, zoals ook hier en elders in onze omgeving. Terwijl 's rijks schatkist ieder jaar meer geld ontvangt dan er is begroot, worden de uitkeringen uit het ge meentefonds daarmee niet gelijk op getrokken. Bij 't opmaken van de gemeente begroting weten de gemeentebestu ren bovendien meest nog niet op welke rijksuitkeringen zij voor het komende jaar precies kunnen reke nen, zodat elke begroting min of meer een slag in de lucht blijft, zo dat ook het meestal geraamde te kort en noodzakelijke voorzieningen hierdoor worden geremd. Vooral nu de regering ook nog groter beper kingen ten aanzien van kapitaalsuit gaven en leningen oplegt, nemen de moeilijkheden voor de gemeenten nog in sterkere mate toe. Op herhaald aandringen heeft de regering nu een versneld wegen bouwprogramma aangekondigd. Maar wat helpen meer en verbe terde rijkswegen wanneer ze bij de gemeentegrenzen waar ze naar toe voeren, doodlopen op door de finan ciële onmacht niet aangepaste be strating? Waar blijft de wet op de wegenfinanciering, die voor Venray b.v. van zo'n enorm belang is? Ook de wegen in steden en dor pen vereisen verbreding en verbete ring, waar kostbare voorzieningen, aankopen, doorbraken enz. voor no dig zijn. Meer huizen zijn nodig, meer uitbreidngsplannen, met alle nodige voorzieningen om zo'n nieu we wijk leefbaar te maken. Maar ook riolering, elektrische kabels ,gas- en waterleiding moeten worden doorgetrokken, plantsoenen worden aangelegd en onderhouden, er is ook daar politietoezicht nood zakelijk en wat dies meer zij. Nieuwe gemeentelijke belastingen passen niet meer in deze moderne tijd. We moeten zeker niet terug naar de.tijd.van. vóór de oorlog, toen de "gemeenten met elkaar concur reerden op belastingebied om meer inwoners te trekken. Het gaat nu veel meer dan toen om de noodzakelijkheid van het wonen in de plaats waar men zijn werk heeft en dat kan men toch ook niet gaan bestraffen met hogere gemeentelijke belastingen. De rege ring dringt er wel zoveel mogelijk bij de gemeentebesturen op aan om de inkomsten uit dienstverleningen zo hoog mogelijk op te voeren, het geen dus een verkapte belastingver hoging betekent, maar dat is in we zen onjuist. Eigenlijk is het zo, dat de ingezetenen voor die dienstver leningen al met hun belastinggeld betalen, want mede daarvoor zijn die belastingen ingesteld. De financiële verhouding tussen rijk en gemeente dient op een nieu we leest te worden geschoeid. In de eerste plaats dient zij volledig syn- chroom te lopen met de inkomsten van 's rijks schakist, in de tweede plaats dient de regeling beter te worden afgestemd op niet alleen de grootte maar ook de dynamische po sitie van iedere gemeente. Men kan de gemeenten niet allen over één kam scheren naar grootte en inwo nertal. In de ene gemeente vereist de moderne ontwikkeling een veel snellere voorziennig en veel meer kosten daarvoor op dan de andere. Het ware veel beter dat meer pro vinciaal te regelen dan uitsluitend volgens de voorschriften van Den Haag. Er zal van de gemeenteraden een sterkere druk _op de regering moe ten worden uitgeoefend om tot een verbetering in de verhouding te ko men. Zo als het nu is, kan het zeker niet blijven. Het bederft de plaatse lijke verhoudingen, omdat men zich niet altijd realiseert met welke gro te moeilijkheden de gemeentebestu ren hebben te kampen. Rotterdam heeft als enige ge meente van de rijksoverheid wat meer financiële armslag gekregen. Daardoor is men in de Maasstad voorlopig weer wat uit de zorgen. Deze voorkeurbehandeling, welke Nederlands grootste havenstad in het algeméén belang geniet, zou menig gemeentebestuur voor zijn gemeente gereserveerd willen zien. De laatste maanden zijn de klach ten over de financiën der gemeen ten niet van de lucht. De Amster damse burgemeester Van Hall heeft zijn onlustgevoelens over de rege- ringspolitiek ten aanzien van de ge meenten onlangs al gespuid en vele ander burgervaders kijken evenmin vertederd .wanneer zij het over mi nister Witteveen c.s. hebben. In de gemeentelijke sector is het oestedingsbeperkingsbeieid van he overheid zwaar aangekomen. Um de touwtjes aan elkaar te knopen vvordt nu overal naarstig gespeuru tiaar een uitdieping van ue loKaie oeiastingoronnen. necnten en tarie ven worden verhoogd, mer en daar uenkt men zens ai aan de invoe ring van een ïogeerDeiasting. Het is niet prettig voor de ge- meentepesturen om ueze maatrege len te treiien. Het kost hen veeiai de goodwill van het pubhek maar nelaas Kunnen ze vaan met anders. Anderzijds heoben de meeste ge- meenteoes turen ook nooit zoveei moeite gedaan de bevolking inzicht te geven in de gemeentelijke poli tiek zodat men het in zekere zin ook aan zichzelf heeft te wijten dat de grote massa weinig begrip toont voor de financiële capriolen, die de gemeentebesturen thans uitvoe ren op het slappe koord van het ge meentebudget. Dat de problematiek van de ge meentelijke financiën in de Kamer weer ten principale aan de orde moet worden gesteld, lijkt ons ove rigens voor de hand te liggen. VOOR DE VUIST WEG In Nederland lezen wij onze ont roering van een papiertje voor. Zo zei Wim Kan in zijn oudejaarscon ference van 1963. Inderdaad is het aantal sprekers ,dat voor de vuist weg een redevoering kan uitspreken, bijzonder dun gezaaid. Zelfs in de Kamer, waar men toch eerder zou verwachten op elekwente figuren te stuiten, putten de meeste sprekers kracht uit het papier. Maar dit voorjaar zal de Tweede Kamer het vonnis vellen over de slechte spre kers in zijn gelederen. Naar Engels voorbeeld zal dan het voorlezen van opgeschreven redevoeringen worden verboden. De ironie wil, dat de vele kamer leden die vóór een desbetreffend voorstel zullen stemmen, daarmee hun eigen eerbiedwaardige positie wel eens zouden kunnen ondergra ven. De doorsnee-parlementariër heeft zo dikwijls blijk gegeven zijn spiekbriefje niet te kunnen missen, dat men zijn hart vasthoudt wan neer de man zich nu alleen maar met behulp van brein en tong op het spreekgestoelte overeind moet houden. In elk geval beloven de ka merdebatten nu levendiger te wor den. Uiteindelijk is een hakkelende en stotterende spreker ons nog veel sympathieker dan een redenaar, die zijn wijsheden van een papiertje af declameert. PSYCHOLOOG Blijkbaar is het om de psycholoog uit te hangen, want een knaap die de derde klasse van de h.b.s. niet kon halen presteerde het om met een mondje vol Freud en Adler lange tijd als „psycholoog" in een Maas trichts warenhuis te werken. Pas deze week viel de pseudo-psycholoog door de mand. Wanneer zullen gro te bedrijven, ziekenhuizen e.d. nu eindelijk eens behoorlijke informa ties inwinnen alvorens een top-func- tionaris aan te stellen? BEJAARDENZORG EN UITBUITING Gedeputeerde Staten van Utrecht hebben in een verslag naar voren gebracht, dat het bij de leiding van bejaardenoorden nogal eens ont breekt aan een juiste instelling. In vele gevallen, aldus het rapport, blijkt achter een schijn van roeping de grote mate van geldgewin schuil te gaan. Het is bijzonder betreurenswaar dig, dat er in ons land directies van bejaardentehuizen zijn, die de ouden van dagen die aan hun zorgen wor den toevertrouwd, proberen uit te buiten. Juist deze groep mensen staat meestal erg weerloos en is vaak geheel aangewezen op hulp van anderen. Daarom zullen zij niet gauw geneigd zijn openlijk te pro testeren tegen de exorbitant hoge verpleegprijzen, welke sommige di recties van bejaardenoorden in re kening brengen. De kritiek van Gedeputeerde Sta ten van Utrecht lijkt zeer ter zake en vraagt bepaaldelijk om een nader onderzoek, waarachtig niet alleen in de provincie Utrecht, maar overal in ons land. GEEN APART MINISTERIE De middenstand is bepaald niet de bevolkingsgroep, die momenteel een ereplaats inneemt aan de welvaarts dis. Zijn er bepaalde branches waar middenstanders flink verdienen, in andere branches staat men voortdu rend aan de rand van een faillisse ment. Om de belangen van de midden standers beter te kunnen behartigen is van verschillende zijden als eens aangedrongen op de vorming van een apart ministerie voor de mid denstand. De afgelopen week heeft drs. Bakker, staatssecretaris van 't ministerie van economische zaken, echter nog eens te kennen gegeven dat hij niet geporteerd is voor de vorming van een dergelijk ministe rie. Hij meent dat de belangen van de middenstand het best kunnen worden verdedigd binnen 't minis terie van economische zaken. De vraag is of die belangen daar mo menteel wel zo best verdedigd wor den. De diverse middenstandsbon den hebben daar zo hun gedachten over. Anderzijds moet gezegd worden, dat de vorming van een apart mi nisterie ook geen oplossing biedt, het is meer een schijnoplossing dachten wij zo. In elk geval vraagt de problematiek van de midden stand om bijzondere aandacht. Mag men dan van drs. Bakker wél aan nemen, dat zij die bijzondere aan dacht ook inderdaad zal krijgen? AARDBEIEN OP SAP LITERBLIK VAN 155- NU SLECHTS VOOR In onze Superslagerij samen GROENE ERWTEN pak 500 gr. mwmwmwmw wmmmwmmmmmmmm 12 persoons 32 delen in totaal, zuiver porselein modern decor prachtige vormgeving voor 12 personen, 61 delen in totaal zuiver porselein moderne vorm met prachtig roosdecor. 12 persoons 61 delen in totaal zuiver porselein met prachtig mat gouden rand-filet. 12 persoons zuiver porselein 32 delen in totaal. U heeft keuze uit 3 decors. 6 persoons 22 delen in totaal zuiver wit porselein NU koopt U het voor slechts 12 persoons 32 delen in totaal, zuiver porselein met prachtig modern roosdecor. 12 persoons 61 delen in totaal zuiver porselein Van dit servies, met een rood bloemdecor, hebben wij er nog slechts enkele 12 persoons 32 delen in totaal prachtige moderne vorm met bloemdecor. Dit pracht servies koopt U nu voor 6 persoons 22 delen in totaal zuiver porselein prachtig bloemdecor 6 persoons 22 delen in totaal zuiver porselein met goudfilet rand NU sportgoedkoop

Peel en Maas | 1965 | | pagina 11