w
m
MISSIE IN BRAZILIË
De anUUótlcamt van kracht
CAMPS
VRIJDAG 11 DECEMBER 1964 No. 50
VIJF EN TACHTIGSTE JAARGANG
^PEEL EN MAASH
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF NV. VENRAY WFPRTRÏ AH VOOR VPNPAY PM HMQ TPPPPM ADVERTENTIEPRIJS «V. Ct p. mm ABONNEME NTS -
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 1.05.06.52 I-fl-jIVDL/ilU V UUA V Dlll\ü I CrlY UIVIO 1 I\ UlVCjll PRIJS PER KWARTAAL 1.50 (bulten Venray 1.75
ONVERANTWOORD GEBRUIK
VAN BEPAALDE
DIERGENEESMIDDELEN
VERBODEN
De zogenaamde Antibioticawet, of
ficieel geheten, de „Wet van 1 aug.
1964, houdende regelen met betrek
king tot de handel in antibiotica,
hormoonpreparaten, thyreostatica en
chemotherapeutica, bestemd of me
de bestemd voor aanwending bij
dieren", zal op 1 januari aanstaan
de in werking treden. Het doel van
de wet is ,het onverantwoorde ge
bruik van deze moderne diergenees
middelen tegen te gaan, door de
handel, ook de import ervan, in
controleerbare kanalen te leiden.
De centrale figuur bij de toepas
sing van deze Wet wordt de dieren
arts. Hij vormt het enige kanaal,
waarlangs eigenaars van dieren de
middelen kunnen verkrijgen. In be
ginsel mogen de middelen aan alle
dierenartsen worden verkocht. Ech
ter alleen de dierenarts, die de dier
geneeskunde als vrij beroep uit
oefent, door de betrokken eigenaar
of verzorger van dieren is geraad
pleegd, en plaatselijk praktijk uit te
oefenen, mag aan deze eigenaar of
verzorger de middelen leveren.
De betekenis hiervan is duidelijk:
afgifte van middelen zonder diag
nose is in strijd met het doel van de
wet, nl. het ongecontroleerde ge
bruik van de middelen tegen te
gaan.
WAT HOUDT DE NIEUWE
WET IN?
De Antibioticawet regelt aan wie
de middelen mogen worden ver
kocht en waar zij niet aanwezig mo
gen zijn; in verband met een en an
der bevat de wet ook een voorschrift
voor de invoer.
De wet staat alleen toe, dat de
middelen worden verkocht (waar
onder begrepen: afgeleverd, of te
koop of in ruil aangeboden) aan o.a.:
dierenartsen en apothekers.
mits voorzien van een legitima
tiebewijs.
eigenaren of verzorgers van die
ren (ook kleine huisdieren), voor
zover de verkoop geschiedt door
de plaatselijke praktiserende die
renarts of op diens recept door
een apotheker.
veeverloskundigen en castreurs,
alleen voor wat betreft bepaal
de antibiotica en hormoonprepa
raten, voor welke zij een aan
koopvergunning hebben verkre
gen.
Geregistreerde mengvoederindus
trieën', voor wat betreft midde
len waarVan verwerking in vee
voeder is toegestaan op grond
van de betreffende verordening
van het Produktschap voor Vee
voeder.
Het is verboden de middelen aan
wezig te hebben op agrarische on
dernemingen, tenzij het gebruik
voor daar aanwezige dieren door de
dierenarts is voorgeschreven. Dit be
tekent dus, dat vanaf 1 januari 1965
van elke op genoemde bedrijven
aanwezige hoeveelheid antibiotica,
enz. moet kunnen worden aange
toond, dat de plaatselijke praktise
rende dierenarts deze heeft voorge
schreven.
Het is voorts verboden de mid
delen aanwezig te hebben in win
kels en andere publieke verkoop
plaatsen (uitgezonderd apotheken).
Dit houdt in, dat o.a. winkeliers en
marktkoopleiden vanaf 1 januari
1965 de middelen niet meer in hun
bedrijf mogen hebben.
Eveneens is het verboden de mid
delen aanwezig te hebben op ter
reinen, in ruimten of vervoermidde
len van hen, die bepaalde onderde-
len van de diergeneeskunde mogen
utioefenen en van hen die als pluim
veeselecteur of voederadviseur
werkzaam zijn. Op dit verbod geldt
een beperkte uitzondering voor de
veeverloskundigen en castreurs.
WAAROM DE ANTIBIOTICAWET?
De laatste jaren moest een snel
toenemende willekeurige toepassing
van de middelen door veehouders en
pluimveehouders worden geconsta
teerd. Deze onoordeelkundige toe
passing zou indien niet geremd
zodanige proporties kunnen gaan
aannemen, dat gevaren voor de ge
zondheid van mens en dier en eco
nomische nadelen moeten worden
gevreesd.
Bij ongecontroleerde toepassing
dreigt nl. het gevaar, dat ziektever
wekkende bacteriën ongevoelig wor
den voor geneesmiddelen, met als
gevolg moeilijkheden bij de bestrij
ding van dierziekten en ziekten van
de mens.
Verder zouden bij steeds omvang
rijker toepassing onze dierlijke pro-
dukten, als b.v. vlees en melk, steeds
meer kans lopen achterblijvende
sporen van bedoelde middelen te
bevatten. Op den duur zouden der
gelijke achterblijvende sporen ge-
Antibioticawaaronder het
bekende penicilline zijn
stoffen, die reeds in uiterst
kleine hoeveelheid, bacteriën
in hun groei kunnen belem
meren of doden en die zelf
door levende micro-organis
men (schimmels b.v.) kunnen
worden gemaakt.
Hormoonprepanaten zijn pro-
dukten, die uit de klieren met
inwendige afscheidng van ge
slachte dieren kunnen worden
gemaakt. Met dergelijke pre
paraten kunnen bij dieren b.v.
bronst worden opgewekt, of
worden onderdrukt en bij de
/erlossing de weeën worden
aangezet.
Thyreostatica zijn de mid
delen die de werking van de
schildklier doen afnemen. Dit
heeft invloed op de gehele
stofwisseling van het dier en
dus ook op de kwaliteit van
de produkten.
Chemotherapeutica zijn langs
chemische weg bereide ge
neesmiddelen, die evenals an
tibiotica, kunnen worden ge
bruikt om micro-organismen
te bestrijden. De wet noemt
enkele van deze chemothera-
peutische middelen en opent
de mogelijkheid andere, nieu
we middelen in deze groep op
te nemen.
vaar voor de gezondheid van de
mens kunnen betekenen.
De economische gevaren, die uit
de snel groeiende toepassing door
leken zouden kunnen voortkomen,
zijn vooral gelegen in de daardoor
toenemende kans op de aanwezig
heid van antibiotica in de melk.
Daardoor zouden voor le kaas- en
yoghurtbereiding noodzakelijk aan
wezige bacteriën belet worden, hun
werk te doen ,met als gevolg, dat in
toenemende mate het bereidingspro
ces zou mislukken. Een ander eco
nomisch gevaar zou de afzet in het
buitenland van onze dierlijke pro
dukten kunnen bedreigen. Het ligt
voor de hand, dat het buitenland uit
het oogpunt van volksgezondheid,
uiteraard weinig is gesteld op de
aanwezigheid van b.v. antibiotica-
sporen in produkten, die uit ons
land worden betrokken.
De nieuwe „Antibioticawet" be
teugelt deze als voorbeeld genoem
de gevaren van de ongecontroleerde
onverantwoorde toepassing van de
middelen. Door het in werking tre
den van de wet worden de belan
gen van de veehouders (nl. de ge
zondheid van hun veestapels) ge
diend ,maar evenzeer van de volks
gezondheid ,van de zuivelindustrie
en van onze agrarische export.
Daarnaast schept deze wet een
situatie ,die zich beter laat aanpas
sen aan de over enige tijd te ver
wachten E.E.G.-regeling op dit ge
bied.
Juwelier Horloger - Opticien
Grotestr-16 Tel. 1261 Venray
OPBRENGST
KLAPROOSAKTIE 1964
Kom
412,04
Merselo
35,—
Ysselsteyn
42,75
Veulen
31.50
Castenray
22,08
Oirlo
28,72
Oostrum
25,—
Heide
22,95
Smakt
12,50
Vredepeel
632,54
Hartelijk dank
aan medewerkers
en kollektanten.
VENRAYSE MISSIONARIS
VERTELT OVER ZIJN
Nova Iguagu, 26 nov. 1964.
Beste vrienden tussen Peel en Maas,
We zitten op het ogenblik op het
einde van november. In de Baixada
Fluminense, de laagvlakte van de
staat Rio de Janeiro, begint het
stiekum warm te worden, afgewis
seld met zware regendagen. Dat wil
zeggen dat het gauw zomer en dus
Kerstmis is. Begin december krijgen
de scholen vakantie, tot begin
maart. De drukkende warmte laat
het dan niet toe om veel te denken.
Wie even kan (betalen), zorgt dat
hij een plaatsje krijgt aan een van
de vele wereldberoemde „praias" of
badplaatsen van de Br^zilaanse
kust. Er is daar altijd plaats genoeg.
Waarschijnlijk zal ik er persoonlijk
niet al te erg van profiteren. Niet
zozeer omdat het onbetaalbaar zou
zijn, maar wel omdat ons werk min
der tijd overlaat dan de gewone
burger ,ook de Braziliaanse, lief is.
SITUATIE
Nu weet ik niet of U erg geïnte
resseerd bent in het waarom van
ons „ongewoon" burger zijn. Daar
voor zou ik dan heel veel moeten
vertellen over ons werk van het af
gelopen jaar. Ik voel er echter veel
voor om dat pioniersgeklungel van
ons te laten rusten voor een andere
keer, om deze keer iets te vertellen
over de situatie van deze stilaan
„beruchte" Baixada Fluminense.
BEVOLKING
De feitelijke hoofdstad van Bra-
silië, Rio de Janeiro, met zijn 3V2
miljoen inwoners, ligt aan een baai,
en heeft, wegens de bergen, tot bij-;
na midden in de stad, slechts één!
uitgang over land. Deze uitgang
loopt naar het westen, in de rich-j
ting van S. Paulo, waarmede Rio!
verbonden is door middel van een
spoorlijn en een (gedeetelijke) auto
strada. S. Paulo, met zijn meer dan
4V2 miljoen inwoners ,ligt op slechts
iets meer dan 400 km. Dat maakt
dat dit kleine stukje Brasil: Rio en
S. Paulo, beide met hun industrie,
handel en scheepvaart, de slagader
is van dit onmetelijke land. De zui-
derlijke staten: Parané, Sta Catha-
rina en Rio Grande do Sul, alsook
de noordelijke buurstaat Minas Ge-
rais delen ruimschoots in de indus
triële ontwikkeling. Maar daarmee
heeft men het dan ook gehad. Dit is
slechts 20 pet. van Brasil.
Ale pogingen van industrie-sprei
ding naar het Noord-Oosten (Recife
en Natal) hebben nog niet kunnen
verhelpen dat de volksverhuizing
van Noord en binnenland naar de
zuidelijke steden ook maar iets ver-
mnidert.
Het hoeft verder geen betoog dat
een ingesloten stad als Rio de Ja
neiro, op die manier „vol" raakt,
ook van die doodarme stumpers van
buiten. Zo komt het dat tot aan de
dag Van vandaag éénderde van zijn
bewoners op heuvelhellingen, in
mensonwaardige „favelas" wonen.
Degenen die er iets beter van af
komen en zich een paar cruzeiros
gespaard hebben, kopen zich op af
betaling een stukje grond in één van
de vier satellietsteden van Rio de
Janeiro: Caxias, Nilópolis, Nova
Iguagu en S. Joao de Meriti, die
alle vier binnen de 40 km van Rio,
langs de weg naar S. Paulo liggen.
Overdag werken ze dan in de indus
trie of handel van Rio, waarmee ze
door een fantastisch georganiseerde
busdienst (beter, maar duurder dan
per trein) verbonden zijn.
Voor dertig jaren terug waren dat
kleine, onbenullige dorpjes. Momen
teel hebben Nilópolis en S. Joao de
Meriti een inwonertal tussen de
150.000 en de 300.000, Caxias en Nova
Iguagu tussen de 500.000 en de
800.000. Als ik door mijn standplaats
Nova Iguagu rijd, krijg ik altijd de
indruk dat het kleiner is dan Ven
ray. Officiële cijfers over de ge
meente zeggen echter het volgende:
1940 - 48.000; 1950 - 145.000; 1960 -
350.000 inwoners; onofficiële cijfers
van 1964 plm: 700.000. Hoe is dat
mogelijk?
ONZE PAROCHIES
Samen met mijn pastoor woon ik
in een parochie van het stads-cen-
trum. Vóór 13 jaar terug kon men
de mensen hier op twee handen tel
len. Sommigen weten nog dat ze al
leen leefden in een „mata", wilder
nis. Nu blijken er 30.000 mensen te
wonen ,op een oppervlakte van 1
bij 2 km.
Twee van mijn confraters kregen
een buitenparochie, met zogezegd
50.000 inwoners. Men wist het niet
precies. De oppervlakte is ongeveer
8 bij 10 km., dus niet zo heel groot.
Eén van de bewoners weet nog te
vertellen, dat hij vóór tien jaar, uren
kon rondtrekken, zonder een mens
te ontmoeten. Vier maanden na zijn
installatie „ontdekte" de pastoor (de
eerste pastoor van de parochie, of is
het bisdom?) een „bairro", wijk, van
30.000 mensen. Een en ander hielp
daarbij om het „officiële" cijfer van
zijn parochie toch maar niet te zeer
te vertrouwen. Een voorzichtige be
raming spreekt van over de 100.000
enzovoort.
SOCIALE TOESTANDEN
Sociaal gezien leeft de bevolking
van de arbeid. Hun leven is hard,
.vooral in de huidige dure tijd, met
zijn economische onzekerheden. Ze
zijn bijna allen ongeschoold en ver-
jdienen dan niet meer dan 42.000
icruzeiros 85,per maand). Buiten
het zware werk (en in Brasil wordt
werkelijk hard gewerkt!) moeten ze
46 uur per dag reizen.
In de buitenwijken is het sociale
en culturele leven natuurlijk niet
erg ontwikkeld. Men mag al blij
zijn als men licht en waterleiding
heeft. Voor de meesten is dat echter
luxe. Bescherming van politie, tele
foon, dokter, wijkverpleging, vereni
gingsleven, ontspanning enz. komt
men hoogstens in de grote centra
tegen en dan dikwijls nog maar op
vrij geimproviseerde wijze. De eer
ste recreatie in een bairro is meestal
een voetbalclub en mogelijk een
clubzaaltje. Hoe zou het ook alle
maal op zo'n korte tijd! Ik woon
in een stad, waar we nog wel aar
den wegen hebben.
ONDERWIJS
Bij gebrek aan scholen ontdek je
in alle uithoeken particuliere school
tjes, gehouden door mensen, die zelf
niet meer dan vier jaar lagere
school (3 uur per dag) gedaan heb
ben. In de stad zijn nu verschillen
de grotere colleges, met lager en
middelbaar onderwijs, maar ze
mochten het aantal gerust verdub
belen. In mijn parochie hebben we
twee openbare colleges van resp.
ongeveer 2.300 en 1.300 leerlingen;
de leerlingen komen van alle kanten
van de gemeente.
Al deze gegevens laten natuurlijk
al heel wat vermoeden over de si
tuatie van de godsdienst. Zelfs als
80 tot 90 pet. van de mensen katho
liek gedoopt is, zodat Brasil num-
meriek de grootste katholieke natie
van de werld is, moet er toch wel
even rekening gehouden worden met
de vraag naar de waarde van een
dergelijk katholicisme.
GODSDIENST
Hoe staat het met de godsdiensti
ge situatie van mijn standplaats No
va Iguagu? Gezien de sociale situa
tie mag men al niet te veel ver
wachten. Eén ding moet ik echter
voorop stellen: het Braziliaanse volk
heeft een ingeboren aanleg voor
goedheid, zachtaardigheid en gast
vrijheid. Bovendien is het wonder
baarlijk hoezeer de Braziliaan ver
groeid is met het religieuze. Het is
niet zijn schuld dat hij nooit geëvan
geliseerd is geweest en slechts ge
doopt werd een andere sacramenten
moest ontvangen, omdat het sociaal
religieuze gevoel zei dat het zo
moest. Voor zover hij verbonden
bleef met zijn sociale milieu (tra
ditioneel katholiek) bleef zijn gods
dienstige beleving ook echt gebon
den aan een katholiek getinte be-
levingsvorm. Hierin floreerden pro
cessies, heiligenverering, „geloften"
en bij de meer „ontwikkelden" ook
nog de „negen eerste vrijdagen van
de maand".
MACUMBA
Nu heet Nova Iguagu de hoofd
stad van het spiritisme en van de
„macumba" (spirtisme met Afrikaan
se magie, afkomstig van de vroege
re negerslaven). In mijn parochie
zit het vol van hun „centros" en
„terreiros" (binnenplaats; de naam
is al typisch verbonden met de ma
cumba). De verklaring? Er zijn heel
weinig mensen van de streek zelf;
bijna allen komen van het Noorden
of van het binenland van de Staten
Minas Gerais en Rio de Janeiro. Van
huis uit waren ze allen sociaal ge
bonden aan hun katholieke gods
dienst. Eenmaal buiten dit sociale
mileu, verliezen ze stuk voor stuk
hun godsdienstige controle (denkt
U maar eens aan onze plattelanders
die in de twintiger jaren naar Rot
terdam trokken).
Wegens zijn sterk religieus gevoel,
heeft de Brazilaan behoefte aan een
uitwendige beleving. Nu is het een
feit dat het spiritisme en vooral de
macumba heel sterk tot het religieu
ze gevoel van de Braziliaan spreekt.
Bovendien wordt daarbij van hem
niet gevraagd om zijn traditionele
beleving opzij te zetten; integendeel,
die wordt door de macumba heel
gemakkelijk geintegreerd. Tenslotte
heeft de macumba nog een grote
aantrekkingskracht door het schep
pen van een nieuw sociaal milieu.
De ontwortelde wordt opgenomen in
een nieuwe sociale familie. Op die
manier heeft hij zijn religieus ge
voel, met al zijn heiligen en proces
sies gered, want hij vindt ze dub
bel terug in de mysterieuze wereld
van de geesten- en duivelscultus
van de macumba.
Zou U het zo gek vinden dat een
mens, zonder godsdienstonderricht,
op den duur geen verschil meer ziet
tussen de kerkelijke sacramenten en
de magie van de macumba? Ik over
drijf niet als ik zeg dat 95 pet. of
meer van onze christenen besmet is
door elementen van de macumba of
ander bijgeloof. Waarschijnlijk komt
dat omdat ze uit de povere katholie
ke katechese en predikatie van de
overladen clerus niets anders of be
ters begrepen hebben. Er zijn nu
nog enkele grote pelgrimsoorden in
Brasil ,die qua religieuze waarde
alleen bestaan om de mensen de ge
legenheid te geven om hun „pro-
messas" (geloften) te betalen. Wie
kan er dan nog wijs uit de sacra
menten van mijn geloof bekennen
dat ik persoonlijk nog heel lang de
sacramenten van mijn geloof „ge
hanteerd" heb als tovermiddeltjes.
En daarom wil ik zeker niemand
verwijten die niet beter kón weten.
PROTESTANTEN
Maar het is niet alleen het spiri
tisme dat zich over de onwetende
en ontwortelde katholieke ontfermt.
Vooral de „crentes" (gelovigen), alias
verschillende protestantse groepe
ringen „redden" veel van onze men
sen uit hun onwetendheid. Zij heb
ben dikwijls bloeiende gemeenschap
pen. En al preken ze erg de ver
draagzaamheid met de katholieken,
sommige sekten blijven er niet min
der fanatiek om.
ZARUR
Vervolgens kennen we nog de
aanhangers van het „Legioen van de
Goede Wil", een christelijke sekte,
die luistert naar een fanatieke kan
didaat voor het presidentschap van
Brasil (als tenminste de huidige re
gering er niet voor gezorgd heeft dat
ook hij politieke vakantie mag gaan
nemen): Zarur.
^Zarur fogo" (Zaruur is vuur), is
hun strijdleus. Wat hij eigenlijk pre
cies wil is nogal duister. In ieder
geval meent hij een roeping van
Christus gekregen te hebben om
aan de armen de Blijde Boodschap
te verkondigen en soep uit te delen
(waarbij hijzelf heel wel gevaren is)
en dit moet gebeuren zonder de
priesters.
WARBOEL
Tenslotte wordt de warboel ver
volledigd door enkele nieuwe „ka
tholieke kerken", die hooggehouden
worden door afvallige priesters, of
wel priesters van de afgescheiden
.Brazilaanse kerk". Nu is het wel
zo dat deze mensen niet veel keus
hebben en dat ze er daarom wel en
kele domme exemplaren bij hebben
lopen. Er loopt hier een bisschop
rond die met 16 jaar van het groot
seminarie van Rio weggestuurd
werd en een half jaar later pries
ter gewijd in de schismatieke kerk.
Bovendien loopt hier een Monseig
neur rond van 22 jaar. Wellicht was
dat nog de slimste van het stel.
Helaas kunnen de mensen er nu
niet meer uit wijs. Want deze „pa
dres falsos" apen in alles hun ka
tholieke confraters na, tot in de fi
nesses van de liturgie. Alleen in de
details van het dagelijks leven zijn
ze wat ruimer: verschillende zijn er
getrouwd, en als een huwelijksslui
ting of doopsel wegens moeilijkhe
den of beletsels in de katholieke
kerk niet kan doorgaan, dan helpen
zij de gedupeerde geïnteresseerden
wel uit de nood. De meeste katholie
ken weten toch niet wat geldigheid
of geoorloofdheid betekent. Zij wil
len trouwen of dopen, hoe dan ook.
LITURGIE
Wat een oneindig geluk is het dat
we in de vernieuwing van het hui
dige christendom de Kerk zelf in
haar hoogste leiding het voorbeeld
zien geven van een bezinning op de
dieper beleving van ons geloof. Ik
ben ervan overtuigd dat het decreet
over de liturgie van het Tweede Va
ticaanse Concilie voor de Brazi
liaanse christen van grote waarde
is.
Een Braziliaan heeft van nature
veel meer behoefte aan lichamelijk
heid, aan expressie van zijn inwen
dig leven.
KATECHESE
Met de katechese is het nog zeer
slecht gesteld. Bijgeloof leren is
niet moeilijk. Dat leren je ouders je
wel, geholpen door de bestaande
mentaliteit. Een traditionele kate-
chismus, dito uitleg, zorgt voor de
rest. In de parochies wordt wel
overal godsdienstonderricht gegeven
in feite tot voorbereiding van de
Eerste H. Communie. Daarmee is het
voor de meesten dan afgelopen.
Slechts op weinig plaatsen komt er
nog iets na.
In de scholen is het allerellendigst
gesteld. In de weinige parochiescho
len wordt nog wel iets gedaan wat
met een groot woord „katechese"
heet. In de colleges, als de leiding
katholiek is, wordt er soms ook nog
„iets" gedaan. Slechts in de colle
ges van religieuzen staat godsdienst
als een van de voornaamste „vak
ken" op het program, en komt soms
echt aan zijn trekken.
Wordt er dan niets gedaan om die
toestand te verbeteren? Jawel. Heel
veel zelfs. Maar dat is nog geen
half jaar bezig. Ik had echter voor
genomen om slechts een situatie
beeld te geven. Een volgende keer
zou ik wat meer kunnen schrijven
over de pastorale „luta" (worste
ling), zoals die zich momenteel ont
wikkelt in ons vier jaren oude bis
dom, dat zijn inwonertal intussen
bijna verdubbeld heeft tot ongeveer
1.400.000 inwoners. Alleen het getal
priesters is niet zo hard gegroeid,
namelijk van 36 tot 48. (Tussen
haakjes, ons priestercorps vertegen
woordigt 10 nationaliteiten.
GROET
U zult het me hopelijk niet kwa
lijk nemen als ik uitsluitend over
mijn interessesfeer gesproken heb.
Van Venray en omstreken blijf ik
toch altijd goed op de hoogte. Ik
weet bijvoorbeeld heel goed dat Zus
ter Truus Lemmens op dezelfde
spreekstoel gestaan heeft waar ik
verleden jaar heb gestaan. Dat weet
ik natuurlijk van mijn familie en
vrienden; maar vooral Peel en Maas
zorgt voor de details.
Zou het niet mogelijk zijn op die
manier met meerdere streekgenoten
in kontakt te komen ,die als missio
naris ver van huis zitten? Het is
toch wel grof, ik zit op slechts een
450 km van Pater Loenen uit Leu
nen. Hij moet in Belo Horizonte zit-
ten. Maar ik ben die kanten nog
niet kunnen gaan.
Binnenkort gaat U Kerstmis en
Nieuwjaar vieren. Wij ook. U wel
licht met sneeuw en kerstboom, een
behaaglijke kachel en een stemmige
liturgische viering in de kerk. Wij
waarschijnlijk met broeierig heet
weer, of een brandende zon, onder
het afdak van onze garage omdat de
kapel te klein is. Maar allemaal U
en wij, met de hoop dat er vrede
mag komen in de harten en dat we
allen wat meer van elkaar mogen
gaan houden.
Moge U in die dagen ook eens een
ogenblikje denken aan uw broers en
zusters in de „Baixada Fluminense"
van de staat Rio de Janeiro, en aan
ons, die hier van uw geloof trachten
getuigenis af te leggen. Onze weini
ge „echte" christenen weten al dat
ze van dezelfde familie zijn als U,
kinderen van dezelfde Vader God en
Moeder Kerk. Samen met hen wens
ik U van harte een Zalig Kerstfeest
en Zalig Nieuwjaar!
Pe. PEDRO GEURTS
Igreja S. José
Praga Bela Vista
B. California
Nova Iguagu (R.J.) Brasil
NIEUWS UIT VENRAY
EN OMGEVING
Zondagsdienst huisartsen
Van zaterdagmiddag 12 uur tot
zondagnacht 2 uur
DR. VAN THIEL
Pa tersstraat 30 Telefoon 1887
Uitsluitend voor spoedgevallen!
ZONDAGSDIENST GROENE KRUIS
Zr. WILMSEN
St. Antoniusveldweg 6 Tel. 1651
GROENE KRUIS
Dinsdag a.s.
Zuigelingen-bureau voor de kerk
dorpen.
ZIEKENAUTO
Bel 04780-1592 b.g.g. 2116
ZONDAGSDIENST
VERLOSKUNDIGEN
Vroedvrouw Stevens-Heinen
Merseloseweg 23 - Venray
TeL 1152 (04780) b.g.g. 1061
BEKENDMAKING
Burgemeesteren wethouders der
gemeente Venray, brengen ter open
bare kennis, dat de „Brandveilig
heidsverordening Venray 1964",
vastgesteld bij besluit van de raad
dezer gemeente van 27 oktober 1964,
no. 1296, vanaf heden, gedurende
drie maanden voor eenieder ter
secretarie .afdeling V, ter lezing is
neergelegd.
Venray, 20 november 1964.
DRANKWET
Burgemeester en wethouders van
Venray brengen ter openbare kennis
dat is ingekomen een verzoekschrift
van Klomp, Wilhelmus J., wonende
te Venray, Langstraat 14, om een
vergunning voor de verkoop van
sterke drank in het klein voor de
rechter benedenvoorlocaliteit van 't
pand Langstraat 14.
Binnen twee weken na de dag
tekening van deze bekendmaking
kan eenieder tegen het verlenen van
deze vergunning schriftelijke bezwa
ren bij burgemeester en wethouders
inbrengen.
Venray, 3 december 1964.
Burgemeester en wethouders van
Venray,
Mr. M. M. L. G. M. CUSTERS,
burgemeester