Venray in het jaar 2000 Geen beter en nuttiger geschenk dan een boek Boekhandel van den Munckhof nv biedt U een ruime keuze in van den Munckhof N.V. VRIJDAG 27 NOVEMBER 1964 No. 48 VIJF EN TACHTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY WFPïfRT AH VOOR VRKRAY FN HM^TRFKFN ADVERTENTIEPRIJS 8«/« ct p. mm ABONNEMENTS- RAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 1.05.06.52 EfJulVDLAU V UUIv V I Uil vJlVlO 1 i\ ClvErli PRLJS PER KWARTAAL 1.50 (buiten Venray f 1.75 DRUK EN 1 GROTESTRAAT 28 POSTBUS Het centrumplan, dat de sanering en de uitbreiding voor het cen trum van de huidige bebouwde kom regelt is uit Ir. Margry de stedebouwkundige hield het dinsdag ten doop, waarbij het College van B. en W. en Venray's gemeenteraad peter en meter waren. Een voortreffelijk plan zeggen de mensen uit Maastricht, die het reeds qualitate qua hebben moeten bekijken, maar de vraag is of de bewoners en eigenaars van liefst 183 pan den (waaronder 53 bedrijfspanden) die verdwijnen en verhuizen moeten er ook zo over denken. Het plan ligt nu 4 weken ter inzage op het gemeentehuis, waarbij op gezette tijden ook nog de nodige mondelinge toelichtingen zullen worden gegeven. WAAROVER GAAT DIT PLAN? De opzet van dit nieuwe plan is sanering van dat gedeelte van Ven ray, dat ligt binnen Julianasingel Oude Oostrumseweg, Paterslaan, Pastoor Ruttenstraat, Langeweg en een nieuwe verbindingsweg, die ach ter de St. Jozef weg om, over de Eindstraat en het huidige kerkpad aansluiting geeft op de Julianasin gel. Als men dit dus even voorstelt krijgen we een soort ringweg waar in het te saneren gedeelte ligt. Dat men hier een ringweg van gaat maken is duidelijk, als men zich voorstelt hoe het verkeer zich ontwikkelt en zich ontwikkelen zal. Een groot gedeelte van het verkeer van en naar Venray hoeft niet in bovengenoemd centrum te wezen en daarom heeft men rond dit centrum enkele „ringbanen" aangelegd om juist dat verkeer uit dat centrum te houden. Maar van de andere kant zorgt men dan tevens dat vanuit die ringbanen het centrum gemakkelij ker bereikbaar wordt, zodat al het verkeer zowel het doorgaand als het gerichte verkeer vloeiend blijft. Behalve genoemde eerste ringbaan, is er nof een tweede en derde. De tweede ringbaan wordt ge vormd door de Oostsingel, de Zuid singel, met een nieuwe doorverbin ding naar de Hoebertweg, de Hoe- bertweg, die later Westsingel wordt en de Beekweg doorgetrokken naai de Oostsingel. Binnen deze tweede ring liggen de voornaamste woonge bieden. De'dërdë ring wórdt gevormd door de Deurneseweg, de nieuwe provinciale weg van Venray naar Horst, die over Halfweg heen door loopt naar de Maasheseweg, een nieuwe grote weg, vanaf dit snij punt op de Maasheseweg naar de Endepoel en een verbindingsweg van Deurneseweg, achter het Vlak water om en over de Beekweg heen naar de eerder genoemde nieuwe weg naar de Endepoel. Zoals men ziet is aan de verkeers- eisen alle mogelijke aandacht ge geven, temeer waar vanuit deze ringwegen behoorlijke verbindingen bestaan van en naar het centrum. STRUCTUURPLAN Dit alles hangt vrij nauw samen met het structuurplan, waarin men de ontwikkeling van Venray poogt op te vangen tot het jaar 2.000. Men rekent dan een oppervlakte van 3500 x 3500 meter nodig te hebben als woon-, werk- en recreatiegbeied rond de huidige kom, met ongeveer 11.000 woningen voor zo'n 45.000 mensen (zonder de kerkdorpen). Met dit beeld voor ogen, dat nog zo'n 35 jaren van ons af ligt, zal ieder weldenkend mens begrijpen dat wij met de plannen van nu, niet alleen moeten zorgen dat we nu kunnen wonen .winkelen, wer ken en spelen ,maar ook onze kin deren enonze kleinkinderen. Die verantwoordelijkheid draagt onze generatie. En die verantwoor- dleijkheid kan pijn doen of pijn gaan doen, als we terwille van de toekomst, terwille van de uitbouw van Venray als winkelcentrum, voor plaats en streek, misschien in ons eigen bezit worden aangetast, misschien moeten gaan verhuizen van een plaats, waar ouders en voorouders gewerkt en geleefd heb ben. We moeten rekening houden met parkeerbehoefte van nu, maar ook met die over 2030 jaren, zo als we ruimte moeten reserveren voor groen, voor kantoren, voor nieuwe winkels en woningen, voor ontsluitingsstraten en bedrijfswegen. En hoe dat gaat gebeuren staat in dit nieuwe centrumplan. CENTRUMPLAN Laten we dit eens even gaan be kijken. In dit plan zijn allereerst op genomen straten, die nu en in de toekomst voor winkels gereserveerd zijn. Dat zijn de Grotestraat, de Hof straat ,1e deel van de Wilhelmina- straat, Grote Markt, Marktstraat, Schoolstraat ,de te verleggen Jan Hensenstraat en een nieuwe straat, die loopt evenwijdig aan en midden tussen de Deken Thielenstraat en de Schoolstraat en dus uitmondt aan de zuidkant in de Jan Hensenstraat, aan de noordkant in de Hoender straat. Dit zijn straten, die eeninrichting verkeer hebben of krijgen. Daarnaast zijn er speciale voet gangers-winkelstraten, namelijk drie doorbraken tussen Grotestraat en Schoolstraat t.w. de eerste op de Grote Markt over de kapelanie, de tweede is dan het Schoutenstraatje en de derde wordt de doorbraak over Jiet pand Haenraets. Daarin is meteen ruimte geschapen voor zgn. dagwinkels. Om het verkeer in de winkel straten te ontlasten zijn er zgn. be drijf straatjes ontworpen, die gele gen zijn in de bebouwingsblokken tussen Grotestraat en Julianasingel, Grotestraat en Schoolstraat, School straat en Nieuwe Winkelstraat en Patersstraat en Julianasingel. VOORNAAMSTE KENMERKEN Bij het bekijken van de maquette, die hierbij staat afgedrukt, ziet U duidelijk dat de ontwerper het hele winkelgedeelte geconcentreerd heeft midden in de kern. Die concentratte wordt als het ware geaccentueerd door aan de oostkant, het Markt plein en Henseniusplein, aan de an dere kant, de westzijde dus, door het grote plein voor het Cultureel Cen trum en een nieuw plein, dat gaat komen ongeveer boven de bestaan de Hoenderstraat. De maquette laat zien dat het eerste gedeelte van de Hoenderstraat verlegd wordt naar 't zuiden en dat de hele hoek Hoen derstraat Bontekoestraat Eind- straat gaat verdwijnen. Trouwens, wie de situatie in deze hoek van het centrum bekijkt, ziet duidelijk dat de Overloonseweg nu gaat uit monden op de ringbaan, namelijk op het verbindingsstuk tussen Lange weg en Julianasingel, wat gaat lo pen tussen Grote Kerk en Jerusa lem door en achter de huizen van de St. Jozefweg aansluiting vindt op de Langeweg. Dit heeft dus nog al enige consequenties voor de hele Eindstraat, alsmede voor het gedeel te wat tussen Bontekoestraat en Kerkpad ligt. Duidelijk blijkt im mers dat dit nieuwe plein bij een of ander groots gebouw komt liggen (wellicht een nieuw gemeentehuis), maar tevens ook de ingang gaat vor men in zekere zin althans van de Grote Kerk. De situering van het Cultureel Centrum brengt ook de nodige con sequenties met zich. Op de eerste plaats wordt de Jan Hensenstraat verlegd en als het ware afgesloten door de nieuwe winkelstraat, die te vens de westelijke begrenzing vormt van het plein waarop het Centrum ligt. Dit heeft gevolgen voor het eerste gedeelte van de Merselose- weg en de hoeken van de Kempweg, waar immers ook het bestaande plein vergroot zal worden. Ook in het gedeelte van de kom dat thans door Kempweg, Lange weg, Pastoor Ruttenstraat, Paters laan, Henseniusstraat en Leeuw straat, gaat van allerhande gebeu ren. Men ziet allereerst dat de Leeuw straat recht gemaakt wordt en een heel wat soepeler aansluiting gaat krijgen op de Langstraat. Men ziet ook dat de hoek, die thans gevormd wordt door Henseniusstraat, Paters laan en Langstraat, verdwijnen gaat en als parkeerruimte een soort trechter vormt voor het verkeer van de ringbaan naar en van het cen trum. Doch ook het tot heden vrij „maagdelijk" gedeelte tussen Kemp weg en Langstraat gaat ontsloten worden. Hierin komen enkele nieu we straten, komt een plantsoen en een bijzonder gebouw, waarbij b.v. gedacht kan worden aan het nieuwe Gezondheidscentrum. Tenslotte nog de oostkant van het centrum. Hier wordt de~Gudo öüS=- trumseweg zodanig verlegd dat men een vloeiender lijn krijgt voor het verkeer en men denkt aan het nieu we begin van de Patersstraat als een soort markeringsteken, een zgn. „hooghuis" neer te zetten, een ge bouw dus met meer lagen, dat de ruimte voor de Paterskerk als het ware afsluit en de entree van Ven ray op dat punt wezenlijk verfraait. Verder valt hierbij op, dat het Henseniusplein, dat aan de west kant al aanmerkelijk wordt uitge breid, ook aan de oostkant breder wordt, daar de hoek Kortestraat PatersstraatHenseniusstraat hierin gaat verdwijnen. Behalve de door braken in de Grotestraat valt hier op dat het circuit Wilhelminastraat- Grotestraat - Hofstraat - Julianasin gel nog niet als een gesloten winkel circuit beschouwd wordt, maar dat is afhankelijk van de vraag of de geplande uitbreidingen van het ge meentehuis daar zullen plaats heb ben of elders Tenslotte zij nog gewezen op de geheel veranderde situatie in de Hofstraat, waar men door verleg ging van de uitmondingen van de Maasheseweg en Stationsweg en de nieuwe verbindingsweg achter de kerk langs niet alleen een kruis punt krijgt, maar Venray's kerk in al zijn schoonheid krijgt te zien. Wel heeft men langs het bestaande kerk hof een groenbeplanting gedacht, maar zeker is, dat hier, mede door Jerusalem aan de andere kant een fraai geheel gevormd kan worden. PARKEERRUIMTEN We willen nog even wijzen op de parkeerruimten, die geschapen wor den. We wezen er al op dat op de Eindstraat en ten Noorden daarvan ruimte geschapen wordt, evenals op de pleinen voor de Grote Kerk, de Markt en het verbrede en vergrote Henseniusplein, maar ook op de sa nering aan de Paterslaan, waardoor nieuwe parkeerruimten geschapen wordt. BIJZONDERE BEBOUWINGEN Ook hierop wezen we reeds. Een bijzonder gebouw komt er aan de nieuwe Noord-Zuidverbinding door het Centrum aan de Hoenderstraat en een nabij de Leeuwstraat. Daarnaast is gedacht aan enkele hoge gebouwen, van 68 woonlagen en wel nabij de Overloonseweg aan de ring, als afsluiting van het Hen seniusplein aan de Patersstraat en het derde hierboven al genoemde, aan het begin van de Patersstraat. 183 PANDEN kost deze sanering en uitbreiding. Weliswaar is van 95 de kwaliteit matig of slecht, maar van 88 panden is de kwaliteit nog zeer goed. Voor de 53 bedrijfspanden wordt natuur lijk nieuwe ruimte in de winkelstra ten gereserveerd, indien dit nodig is of gewenst. Men heeft daar een 250 strekkende meter voor gereserveerd en heeft dan (inclusief de doorbra ken, die voor zgn. dagwinkels be doeld zijn) nog 950 strekkende meter over voor nieuwe vestigingen. Regeren is vooruitzien zeker op dit terrein. Dat houdt natuurlijk niet in en dat mag ook eens dui delijk gesteld worden dat elders geen winkels mogen komen. Iemand die in de Patersstraat een winkel wil vestigen, zal zo hij daar grond kan aankopen geen haar in de weg gelegd worden. En voordat men nu pen en papier gaat pakken om alle mogelijke be zwaarschriften in te dienen, omdat U toevallig uit deze tekening kunt opmaken dat een bepaalde weg of een nieuw plein over uw grond of woning gaat is het wellicht goed te bedenken ,dat dit een plan is, dat niet vandaag of morgen uitgevoerd gaat worden. Op de eerste plaats al vanwege de kosten niet, want deze sanering gaat duizenden guldens kosten, of liever og miljoenen. En die moe ten betaald worden, mede door 't Rijk, dat op het ogenblik zo'n miljoen per jaar hiervoor be schikbaar stelt, maar zonder Venray al 500 miljoen guldens kostende plannen in Den Haag heeft liggen. Maar afgezien daarvan, gaat U in zo'n geval eerst eens kijken, want uit dit vrij summiere plaatje zijn de hoofdlijnen wel te lezen, maar beslist niet of U zo erg in uw be langen getroffen wordt, dat een be zwaarschrift gerechtvaardigd is. WAT GAAT HET EERST GEBEUREN Ook op deze vraag is in de toe lichting geantwoord. Men zal 't eer ste gaan beginnen met de doorver binding van de Julianasingel met de Langeweg. Dit is nodig om de ring weg rond de kom te kunnen klaar maken en wel zodanig dat hij een minimum rijbaanbreedte krijgt van 9 meter. Waar zulks gewenst is, is een dubbele rijbaan met een mid denbermbescherming geproj ecteerd. Het tweede gedeelte wat op het programma staat is de aanleg van denieuwe winkelstraat ten westen van de Schoolstraat en de verleg ging van de Jan Hensenstraat. Hier moet ruimte gemaakt worden voor b.v. de winkels en bedrijfspanden, die door de doortrekking van de ringweg verdwijnen moeten. Is dat gebeurd, dan stelt men zich voor langzaam maar zeker te be ginnen met de sanering van de hoek Henseniusstraat Paterslaan Langstraat. Dat men via uitgebreide voorlich ting in pers, extra uitleg bjj de visie legging aan dit nieuwe plan zoveel mogelijk bekendheid wil geven ,is een gelukkig iets. Meer nog als vele andere uitbreidings plannen e.d. spreekt dit plan van de toekomst. Een toekomst, die niet zo ver van ons af ligt, maar die grote voorzieningen noodzake lijk maken. Laten we daarom ons er zoveel mogelijk mee vertrouwd maken en de geboden kansen om er alles over te weten te komen gebruiken. Ook op de Maasheseweg nadert een sportzaal zijn voltooiing. De hal wordt gebouwd vlakbü de St. Ursulaschool. Foto: G. Kruijsen. De carnavalsvereniging in Ysselsteyn viert zijn 11-jarig bestaan. De feestelijkheden beloven luisterrijk te worden. Foto: G. Kruijsen standaardwerken - encyclopaedien - vakboeken romans - detectives - oorlogsboeken - atlassen woordenboeken - vakboeken Komt U rustig uitzoeken Agenda's voor 1965 Balpennen Balpensets Boekensteunen Bridge-étui's Briefopeners Briefwegers Bureau-agenda's Bureaugarnituren Bureau balpenstandaards Combinatie opbergmappen Dagboeken Etui's voor paspoorten, enz. Foto-albums Foto-boeken Hechtmachines Kalenders Kerkboeken Kinderdrukkerijen Kleurboeken Kleurblocs Kleurdozen Kleurpotloden Luxe post (mappen en dozen) Meerkleuren balpennen Missaals Multo-banden Omlegkalenders Omslagen voor boeken, telefoon- en t.v.-gids Passers Passerdozen Patience-kaarten Patronen-vulpenhouders Pennenbakjes Plakboeken Poëzie-albums Postzegel-albums Postzegelpakketten Postzegelseries Prikblocs Prullebakken Rapidograph pennen Rekenlinealen Ringbanden Schetsboeken Schijfmachines Schrijfmappen Showmappen Speelkaarten Stifthouders Tekengarnituren Tekenpennen Telefoonklappers Toverblocs Verfdozen Vierkleuren ballpoints Vierkleuren potloden Visitekaartjes Vloeiboeken Vloeileggers Vulpennen Vulpenétui's Waterverf Zakagenda's Zondagmissaais BOEKHANDEL

Peel en Maas | 1964 | | pagina 13