Wisten wij wat oorlog was
Veilig Verkeer...
KASTJE KIJKEN!
Zuster op de
preekstoel
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN JV&Z
Srattd fcrottd fcrcuid èraud
draad bier HET BIER WAAR LIMBURG TROTS OP IS!
VRIJDAG 18 SEPTEMBER 1964 No. 38
VIJF EN TACHTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 1.05.06.52
ABONNEMENTS-
(buiten Venray 1.75
HERINNERINGEN AAN
TWINTIG JAAR GELEDEN
Wat wist Venray in die septem
berdagen van 1944 eigenlek wel
van oorlog en oorlogvoering af?
Men had op filmjournaals en in
kranten foto's kunnen zien hoe
bommen en granaten insloegen,
hoe kanonnen werden afgevuurd
en hoe soms de burgerbevolking
moest vluchten uit hun huizen.
Maar uit eigen ondervinding?
Wat oorlog was, wist toen geluk
kig nog geen mens. In 1940 had men
de doffe knallen gehoord, toen de
bomen langs de hoofdwegen van
onze gemeente als versperring wer
den opgeblazen ,maar enkele uren
daarna fietsten de Duitse soldaten
Venray binnen en was de oorlog
ten einde. Men gaapte naar enkele
kapotgeschoten bunkers langs de
Maas, zag het verbogen staal van
gesprongen bruggen en een enkel
vernield huis op andere plaatsen,
maar wat oorlog was, daarvan had
men geen idee.
Men was in 1942 geschrokken toen
aan de Broekweg door een onbe
kend vliegtuig een bom gegooid
werd en daar wat schade was aan
gericht, maar oorlogDat was
zo'n vaag begrip. En hij zou immers
gauw ten einde zijnWaren we
niet zelf getuigen geweest van het
terugtrekken van de gedemorali
seerde Duitsers? Daarvoor waren
dan wel anderen in de plaats ge
komen, die bar lastig waren, op
fietsen aasden en mensen uitvloek
ten. Maar we waren ervan over
tuigd dat dit de laatste stuiptrek-:
kingen waren. Radio Oranje ver
kondigde immers de verovering van
Nederland of het een kwestie van
uren was.
ZONDAG 17 SEPTEMBER 1944
En wie op die gedenkwaardige
zondag 17 september 1944 naar bo
ven, in de heldere lucht keek, moest
ook wel tot die overtuiging komen.
Want ongehinderd trokken daar
immers de honderden vliegende for-
- ten hun condensstrepen noordwaarts.
Men kon de gliders, de zweefvlieg
tuigen zien hangen achter de lang
zaam voortzeulende machines,
waarvan het diepe geronk klonk
over het zon-overgoten Venray.
Niemand wist wat er aan de hand
was in diezelfde gemeente, die het
's morgens nog had beleefd dat een
trein nabij Oostrum fel beschoten
werd door een uit de lucht vallen
de Engelse Spitfire.
„Kijk maar 's, hoe ze de heren
op hun hielen zittenEn weer
keken we naar boven, waar de
stroom vliegtuigen niet scheen te
eindigen en de blauwe hemel wit
werd van condensstrepen. Ja, het
ging menens worden
En 's avonds zaten we te frieme
len aan de paar overgebleven ra
dio's om te luisteren en om te ho
ren, wat er aan de hand was. Dan
kwam het bericht door dat de Air-
bomes geland waren bij Son en
Eindhoven, bij Nijmegen en Arn
hem. Daar was de dolkstoot tegen
de Duitsers in Zuid-Nederland en
nog wel uit de lucht. En deze in
drukwekkende luchtoperatie werd
bovendien ondersteund door het, nu
ook de Britten vanuit België op
trokken tegen Eindhoven.
De beroemde en beruchte corri
dor door Zuid-Nederland kwam tot
stand. Een week vol spanning, een
week vol geruchten. Eindhoven was
gevallen, men vierde er uitbundig
feest. Dan ging het naar Grave en
vandaar uit naar Nijmegen, waar
hevig gevochten was om de Waal
brug, maar die behouden bleef. We
hoorden van Arnhem, waar bitter
hard gevochten werd, omdat daar
toevalligerwijze pantsercolonnes van
de Duitsers de stoot van de Air-
'bc^mes ha|d opgevangen en afge
slagen hadden en meteen tot een
tegenaanval overgingen. Een tegen
aanval, die uiteindelijk de Engelsen
terug izou Idrijven, de Rijn weer
over.
OP BEZOEK
Maar zover waren we oent nog
niet. Neen, de stoutmoedigsten on
der ons trokken naar Grave, om de
Tommies te zien, hun tanks, hun
legermateriaal, hun sigaretten en
hun chocolade. Een waanzinnige on
derneming, nu achteraf gezien,
maar het duidelijkste bewijs hoe
verward ook de Duitse troepen wa
ren, die tussen de corridor en de
Maas opgesloten waren. En kwam
daar niet een Venray er, die onder
de oorlog naar Engeland gevlucht
was, op bezoek in Venray met een
overall over zijn Engels soldaten-
pakje? De Prinses Irene-brigade,
waarvan hij deel uitmaakte, lag
immers in Grave en zou waar
schijnlijk door moeten naar het
noorden. Daarom wilde hij de kans
niet missen even gauw zijn ouders
en familie goede dag te komen zeg
gen.
.Wisten wij wat oorlog was
Zo moedeloos als we geweest waren
toen direct op die Dolle Dinsdag de
geallieerden niet kwamen ,zo opti
mistisch waren we nu. Hier, moet je
een Engelse sigaret, hier chocolade
voor Mamma
DE DEUR VALT DICHT
Maar de Duitsers mochten dan
door deze koene luchtoperatie danig
in de war geraakt zijn, ze bleven
het niet. Ineens was het front af
gegrendeld en er was geen doorko
men meer aan. De SS-ers hadden
weer eens getoond nog niet versla
gen te zijn. De tocht naar Grave
was van de ene minuut op de ande
re afgelopen en bovengenoemde Ne
derlandse soldaat moest bijna een
maand hier in Venray wachten,
voordat hij zich bij zijn onderdeel
aan kon dienen.
De deur sloot zich en het zou de
geallieerden en de burgerij duizen
den mensenlevens kosten voordat ze
ze weer opengebroken was en de
geallieerden verder konden trekken.
Heel, heel langzaam eerst besef
ten we dat we in een val zaten,
maar wat oorlog was, wisten we
nog steeds niet.
Waren de landen het?
Waren het de land wachters, die
plotseling opdoken om het vee weg
te halen en in troepen naar Venlo
te drijvenWas dat oorlog?
Was het oorlog, dat de Duitsers aan
het plunderen sloegen en links en
rechts voor wat briefjes spullen
kwamen halen, waarvan niemand
wist, wat ze er mee konden doen?
Was het oorlog, dat men 's avonds
aan de einder de lucht in het Bra
bantse zag oplichten en doffe knal
len gehoord werden
Was het oorlog, als 's avonds de
vliegende forten overtrokken Duits
land in en men daar tegen de he
mel de bommenregen zag oplichten
en de zoeklichten zag zwaaien
We wisten het nietHet zou
30 september worden, voor we
langzaam maar zeker aan den lijve
zouden gaan ondervinden wat dat
woord in werkelijkheid wel bete
kende
(Wordt vervolgd)
Voor alle reparaties
la. MARTENS
Schoolstraat 30 Tel. 2389
OOK PILLEN BRENGEN
WEGGEBRUIKERS
„ONDER INVLOED"
ZELFS KOFFIE KAN
GEVAARLIJK ZIJN
Dat alcoholgebruik en verkeer
twee onverenigbare begrippen zijn,
weet zo langzamerhand wel ieder
een. Maar, zo vraagt het Verbond
voor Veilig Verkeer zich af, hoeveel
automobilisten denken aan de ge
varen waaraan zij zichzelf en ande
ren blootstellen, wanneer ze op
wekkende of kalmerende pillen ge
bruiken en onder invloed daarvan
aan het verkeer gaan deelnemen?
Weet men eigenlijk wel, in hoe
verre het beoordelingsvermogen en
alle overige menselijke reacties wor
den beinvloed door dit soort prepa
raten?
Het probleem van pillen en ver
keer heeft de laatste tijd steeds
meer de aandacht getrokken van de
internationale medische vakpers, die
verschillende belangwekkende on
derzoekingen heeft verricht op dit
gebied .waarvan de resultaten ons
allen te denken geven.
In een Duits medisch tijdschrift
werd kortgeleden gewezen op het
gevaarlijke karakter van de combi
natie slaapmiddelen en alcohol. Het
betreft.hier de allergewoonste soor
ten slaapmiddelen van het zgn. bar-
bituurzuurtype. Zelfs kleine doses
van deze preparaten kunnen in com
binatie met alcoholgebruik buiten
gewoon gevaarlijke effecten veroor
zaken. Slechts één enkele slaappil
veroorzaakt de volgende dag een
veel grotere gevoeligheid voor de
uitwerking van alcohol!
Uit de Duitse onderzoekingen
f
bleek o.a. dat meer dan 80 pet. van
de proefpersonen na gebruik van
slaapmiddelen zich reeds dizzy voel
den na één flesje bier. Bij de tech
nische en psychische testen kon ver
der worden vastgesteld, dat ook de
reacties van de proefpersonen in be
langrijke mate waren vertraagd.
Vroeger meende men, dat alleen
een gelijktijdig gebruik van pillen
en alcohol dergelijke effecten kon
opleveren. Nu wéét men evenwel,
aldus het Verbond voor Veilig Ver
keer, dat er zelfs acht uren tussen
kunnen liggen, tussen het gebruik
vna slaapmiddelen en het drinken
van alcoholische dranken, terwijl
het effect toch even gevaarlijk blijft.
Er bestaan tegenwoordig ook ver-;
schillende soorten opwekkende, ze-
nuwstillende pillen, die tot doel
hebben de mens ongevoelig te ma
ken voor de diverse spanningen en
emoties van het gejaagde moderne
leven. Zonder te willen bestrijden,
dat deze „gelukspillen" zoals ze
in sommige landen worden genoemd
op de juiste wijze gebruikt en
door de juiste mensen ingenomen
bepaald positieve resultaten kunnen
hebben, wil het Verbond voor Vei-,
lig Verkeer er echter aan herinne
ren, dat de medische autoriteiten:
van alle landen het er roerend over
eens zijn, dat dit soort pillen
voorgeschreven aan mensen, die last
hebben van hun zenuwen nooit en
te nimmer gebruikt mogen worden
door bestuurders van motorvoertui
gen, die deelnemen aan het verkeer.
Hoe vaak is het niet voorgekomen,
dat automobilisten de domste en ge
vaarlijkste fouten en overtredingen
begaan in het verkeer door rood
licht te rijden, geen voorrang te ge
ven, gevaarlijk inhalen, enz. om
dat ze door hun opwekkende mid
deltjes een beetje buiten de werke
lijkheid zijn komen te staan, zijn
gaan zweven, hun voeten niet meer
op de grond hebben.
Zelfs doodgewone koffie is niet
ongevaarlijk. In politiekringen en
onder verkeersmedici heeft men
vaak kennis moeten maken met de
zgn. coffeïne-roes, die kan optreden
bij vrachtwagenchauffeurs en ande
re automobilisten, die lange, ver
moeiende ritten moeten maken.
Wanneer deze mensen zich moe
voelden worden, slaperig en loom,
gingen ze massa's koffie drinken of
coffeïnttabletten slikken waarna
ze manoeuvres uitvoerden ,die ze in
„nuchtere" toestand nooit zouden
hebben aangedurfd. Natuurlijk, een
kleine dosis stimulerende koffie of
coffeïne kan bij een fris, gezond en
uitgerust mens de moeheid op af
stand houden. Maar is diezelfde
mens vermoeid, de uitputting na
bij, dan zijn dergelijke stimulantia
alleen maar onrustverwekkers en
gaan de gebruikers ervan als het
ware leven in eeen soort „flitstoe-
stand" met alle risico's voor zichzelf
en anderen vandien.
Bijna misdadig zijn de praktijken,
waarmee sommige lange afstands
rijders menen te kunnen opscheppen
na hun thuiskomst: „Je kunt me ge
loven of niet, maar ik reed de hele
afstand van Nice tot Venlo zonder
ook maar ergens gerust te hebben".
Ja, misschien spreken deze lieden
de waarheid, maar in dat geval heb
ben ze hun waanzinnige prestatie
alleen maar te danken aan een hoop
fenedrin- of coffeïnetabletten. Wel
ke verschrikkelijke risico's hebben
deze .flinke" mensen met hun uitge
putte, opgepepte zintuigen en herse
nen niet gelopen, risico's voor zich
zelf, hun familieleden, hun mede
weggebruikers!
Zuster Traus Lemmens uit Oos
trum, lid van de Franciscanessen
van Christus Koning een Pakis
taanse zustercongregatie zal zon
dag a.s. in alle H. Missen in de
Paterskerk zelf preken t.b.v. haar
missie.
Voor zover ons bekend is het de
eerste maal dat een zuster de preek
stoel bestygt om de „beminde paro
chianen" toe te spreken.
Wij vragen nog steeds
PERSONEEL
geschoold en
ongeschoold
Aanmelden dagelijks -
ook na weiktijd - aan
de fabriek, bi| de portiei
N.V. INALFA VENRAY
De kinderen zijn naar bed en de TV staat aan.
Nu is er de huiselijke rust na een dag van werken.
Nu wordt 't gezellig! Met een koel glas
BRAND'S BIER wordt die gezelligheid nog groter!
Kastje kijken en BRAND'S BIER!
Gemoedelijker kan 't niet! Zorg er voor,
dat u altijd BRAND'S BIER in huis hebt!