Boerenleenbank
r
BEGROTINGS perikelen
WEE
van 40 naar 120 km p.u.
Yoor jeugdsparen „Zilvervloot"
met 10 procent Rijkspremie
PRODUKTIEVE DERDE
CONCILIEPERIODE
SERVICE
VERKOOP
100 GULDEN
KOPEN
50 GULDEN
GRATIS UITZOEKEN
VRIJDAG 18 SEPTEMBER 1964 No. 38
VIJF EN TACHTIGSTE JAARGANG
SPEEL EN MAAS lp
i DEN MUNCKHOF N V. VENRAY WPPïfRT A H VOOR VPWPAY PM HM^TRPlfPN ADVERTENTIEPRIJS »Vi ot p. mm ABONNEMENTS-
HUS 1 TEL. 1512 GIRO 1.05.06.52 L<L#I\UL/AL/ V VJKJ 1\ V J-rlllXn I WIYIO 1 IA UIlLil PRIJS PER KWARTAAL 1.50 (buiten Venray 1.75
10.000 REIZIGERS
In onze tijd, nu zovelen een auto
hebben, miskent men dikwijls de
betekenis van de spoorwegen, ook
voor onze plaats.
Misschien dat men vreemd op
kijkt als men hoort dat op het
station Venray per maand, afge
zien van het groot aantal abonne
menten, dat uitgegeven wordt,
worden verkocht. 10.000 reizigers
nog altijd ruim 10.000 kaartjes
uit Venray, die gebruik maken
van de opvolger van het ijzeren
paard om in binnen- of naar bui
tenland te reizen. Het aantal naar
Venray reizenden is zeker zo
groot.
Deze miskenning is niet van deze
tijd. Evenmin als Venray's vroede
vaderen in de jaren 80 het belang
van de spoorwegen erkend hebben,
evenmin heeft dat dikwijls het na
geslacht gedaan.
Men kankerde over de dure
paardentram, die men moest gaan
aanschaffen toen het reizigersver-
voer groter ging worden, ook al in
verband met de vestiging van de
twee psychiatrische inrichtingen.
Men kankerde over Jeurissen met
zijn kar omdat het vrachtvervoer
van losse stukken zo lang tijd nodig
had, mede door het overladen in
Venlo en Nijmegen. Men kankerde
na de oorlog op het slechte mate
rieel wat op de lijn Nijmegen-Venlo
werd gebruikt, kortom men krijgt
zo nu en dan de indruk dat er een
wrok bestaat tegen onze N.S., die
men als een soort erfenis kan be
schouwen van degenen, die vroe
ger de spoorlijn naar een uithoek
van onze gemeente verwezen.
GROTE BETEKENIS
En toch is de opkomst van onze
plaats zonder de N.S. niet denkbaar.
Natuurlijk speelde in de tachtiger
jaren het reizigersver voer geen rol.
Men was nog gewend ofwel met
paard en kar, ofwel te voet naar de
markten in Nijmegen of Venlo te
gaan en degenen, die in die tijd ver
der van huis moesten voor zaken
waren in Venray op de vingers van
een hand te tellen. Maar met de op
komst van de landbouw, toen nog
altijd het hoofdbestaan van onze ge
meente kwam ook het vrachtver
voer op. Kunstmest moest worden
aangevoerd, stro, aardappelen, bie
ten afgevoerd.
Is de opkomst van Venray's land
bouw mogelijk geweest zonder
spoorwegen? De handel in land-
bouwprodukten heeft in elk geval
er danig van geprofiteerd en daar
door mede ook de landbouw zelf.
Was de ontginning van onze peel-
vlakten mogelijk geweest, zonder
spoorwegen? Een vraag, die al be
antwoord wordt door een oud-vod
je, dat men hier op het station nog
gevonden heeft. Een gratis vervoer-
bewijs van een werkloze uit het
Groningerland, die hier voor de
laatste wereldoorlog werd ingezet
bij de Peelontginningen.
Maar behalve de aanvoer van
werkkrachten voor de latere ontgin-
De aanleg van de Wanssumse ha
ven, even voor de tweede wereld
oorlog heeft veel van dit vervoer
overgeheveld op het schip. Maar
daar tegenover stond dat het reizi-
gersvervoer toenam. Stond niet vlak
voor die tweede wereldoorlog een
plan op stapel om liefst 22 perso
nentreinen in te leggen.
DE OORLOG
is ook aan de lijn NijmegenVenlo
niet zonder meer voorbij gegaan. In
het oorlogsverslag elders kan men
lezen dat op zondag 17 september
1944 een trein beschoten werd nabij
Oostrum. Het was een der laatste,
die het baanvak bereed, voordat het
frontlijn werd.
Vernielden de Duitsers wat wis
sels, de Engelsen schoven met hun
bulldozers de hele lijn aan de kant,
om er een pantserweg van te ma
ken. En na de oorlog vond men
niets terug dan wat stukken oud
roest ,een vernielde onderbaan en
een seinwezen, dat ternauwernood
nog herkenbaai' was.
We vinden het vandaag vanzelf
sprekend in een van de modernste
treinstellen te stappen, die over een
prima stel rails de reiziger met 120
km snelheid in nog geen 26 minuten
naar Nijmegen brengt. En we ver
geten dat dit alles opgebouwd is
moeten worden uit wat oude rom
mel. Terwijl men nu stukken rail
van 36 meter al aan elkaar last om
een zo vlak mogelijk raildek te krij
gen, lagen er toen stukken van 8
meter en korter .omdat men niets
anders had. En het blijft een won
der dat er toen slechts een trein
ontspoorde.
Wat hebben we gekankerd op het
oude rommeltje, dat liep op „ons
lijntje". Het leek ons of ze al de
oudste spullen hier hadden ingezet.
Maar de N.S. heeft zich „gewroken".
Het hele baanvak is op zijn kop ge
zet; de bochten verbreed, zodat met
hogere snelheden gereden kon wor
den; het seinwezen tot het modern
ste in Nederland gemaakt met een
centrale verkeersleiding in Nijme
gen, die alle signalen en wissels op
dit baanvak vanuit een stoel bedient
en met het modernste dieselmate-
rieel, wat er in ons land is. We heb
ben ons ten rechte of ten onrech
te na de oorlog als stiefkinderen
der NS beschouwd, maar hier reed
men al een jaar in de nieuwste
coupé's, voordat die ook op de heel
wat drukkere lijn Amsterdam
Haarlem werden ingezet.
En weer heeft de trein zijn steen
tje letterlijk en figuurlijk bijgedra
gen tot de wederopbouw en de uit
bouw van Venray. Met 't reizigers-
vervoer is na de oorlog ook het
vrachtvervoer weer enorm toegeno
men. Nu van industriële produkten,
die de naam van Venray mede
dank zij de NS uitdragen over
heel de wereld.
MODERN BAANVAK
Het baanvak NijmegenVenlo is,
ondanks het ene spoor, ondanks het
feit dat het nog niet geëlectrificeerd
is een van de modernste van ons
land. Boven wezen we reeds op de
centrale verkeersleiding, op de mo
derne dieseltrekkers (kruissnelheid
120 km) en de dito treinstellen. Van
6 uur 's morgens tot 12 uur 's nachts
kan men om het uur naar Ven
lo en Nijmegen.
Daartussendoor zijn er nog vier
sneltreinen, die de rit in nog kor
tere tijd afleggen.
Spijtig is alleen dat Venray het
nog steeds niet over zyn hart
verkrijgen kan, hier stationsbus
sen op te laten lopen, waardoor
deze belangrijke treinen juist
vanuit Venray onderbezet zijn.
Een gevolg daarvan kan zijn dat
bij een volgende dienstregeling de
tussenstopplaats tussen Nijmegen
en Venlo niet meer in Venray,
maar b.v. in Boxmeer komt te
liggen. Omdat Venray er zich
schijnbaar niet voor interesseert.
Naast deze personentreinen lopen
overdag dan ook nog drie goederen
treinen, zodat het baanvak overdag
praktisch voortdurend in gebruik is.
Daarnaast is dit baanvak ook nog
belangrijk voor het goederenver
voer van zuid- naar oost-nederland.
Iedere nacht trekken minstens 20
zware en lange goederentreinen hun
weg door 't Noord Limburgse land,
zodat ook dan de lijn niet onbenut
blijft.
TOEKOMST
Het baanvak NijmegenVenlo is
ruim 80 jaren oud. De tijd is voor-:
bij van het oude sissende locomo
tiefje en de hoge wagons, waarin
De derde zitting zal ,wat de uit
eindelijke resultaten betreft, zeker
de produktiefste van alle zittingen
worden. Er is nl. in de voorgaande
zittingen reeds gediscussieerd over
enkele van de op de agenda staande
schemata, terwijl andere onderwer
pen in de tussenperiode sterk inge
kort zijn. Drie belangrijke stukken,
over de Kerk, het herderlijk ambt
der bisschoppen en het oecumenis-
me zullen praktisch zeker klaar ko
men en afgekondigd worden.
Het is nog niet bekend wanneer
de derde zitting zal worden beslo
ten. In ieder geval zal de sluiting
voor de 29ste november vallen wan
neer in Bombay het Eucharistisch
Congres wordt gehouden. Gezien
het grote aantal nog te behandelen
onderwerpen in het Concilie houdt
men in Rome nu reeds rekening met
een vierde sessie. Deze zitting, wel
ke dan de laatste zou kunnen zijn,
is na Pasen 1965 gedacht en zou
worden besloten op 29 juni, de feest
dag van de apostelen Petrus en
Paulus. Ook denkt men aan een af
sluitende zitting in het najaar 1965.
De agenda voor de derde zitting
is bekend. Als eerste onderwerp zijn
de vaders dinsdag 15 september met
de behandeling van het schema over
„de Kerk" begonnen, daarna vol
gen: het herderlijk ambt der bis
schoppen, het oecumenische en het
schema over de Openbaring.
Verder staan nog schemata over
het Lekenapostolaat en Kerk en
Wereld op de agenda. In kringen
van de Concilievaders acht men het
echter uitgesloten, dat de bespre
king van de 2 laatste schemata nog
voor 29 november zal kunnen be
ginnen.
Dit ondanks de reglementsaanvul
ling van juli j.l. welke beoogt de
discussies sneller te laten verlopen.
Volgens een nieuwe bepaling moe
ten nl. alle vaders ook de kar
dinalen vijf dagen tevoren hun
opmerkingen over bepaalde te be
handelen onderwerpen indienen. De
moderatoren van het Concilie kun
nen dan voorstellen dat een of twee
vaders ook namens anderen spre
ken, wanneer blijkt, dat ze allemaal
hetzelfde willen zeggen.
Is discussie over een bepaald on
derwerp afgesloten dan kan een
vader namens 70 Concilevaders nog
het woord krijgen. Vorig jaar kwam
dit herhaaldelijk voor. Toen kon
een vader nog het woord krijgen als
hij namens 5 anderen sprak.
men letterlijk en figuurlijk in moest
stijgen. De tijd is voorbij dat men
onderweg moest stoppen om water
te tanken of voor een koe, die op
de lijn lag. Voorbij de tijd dat men
zich in een paardentram naar de
statie liet rijden en dat overweg
wachters uit hun huisjes moesten
komen om de bomen dicht te
draaien. Voorbij is de tijd dat paar
den op hol sloegen als het ijzeren
paard, sisend en stomend, voorbij
kwam bonken met een „helse vaart"
van zegge en schrijven 40 km. Voor
bij de tijd dat heel Venray naar het
station ging om de Koningin te zien
die daar onder 'n groot baldakijn te
pronk zat en de hulde van haar on
derdanen in ontvangst nam.
Nu schieten gestroomlijnde mon
sters voorbij met een vaart van 120
km en rode knipperlichten waar
schuwen voor zijn komst. De snel
heid vraagt soms mensenlevens,
maar brengt ook nieuw leven.
Nieuw leven in een streek, die de
spoorwegen moeilijk missen kan bij
zijn uitbouw en opbouw
Daarom jarige N.S. onze geluk
wensen, met daarbij de wens dat
zij ook in de toekomst een belang
rijk aandeel bij mag dragen aan de
vooruitgang van Noord-Limburg en
Oost-Brabant
Vlug, veilig envoordelig. En
met een nieuwe fietsenberging,
want nu kan men soms door de
links en rechts neergegooide fietsen
van haastige reizigers ternauwer
nood de oude „statie" binnenkomen.
COLLEGIALITEIT
Over de eerste zes hoofdstukken
van het schema vna de Kerk is in
de vorige zittings reeds gestemd en
zij zijn voor herziening naar de
theologische commissie teruggezon
den. Nu behoeft alleen over de
twee laatste hoofdstukken en late
re amendementen nog gediscus
sieerd te worden. Het betreft de
hoofdstukken over „Maria", vroeger
een apart schema ,en het hoofdstuk
„over de roeping tot heiligheid in
de Kerk en de eenheid van de
christenen met de Kerk in de he
melse heerlijkheid".
Het schema beslaat 220 pagina's.
Naast de oorspronkelijke tekst staat
de nieuwe wet met amendementen,
opmerkingen en kritiek van de Con
cilievaders tijdens de debatten over
dit onderwerp in de vorige zitting
(oktober 1963).
Als zeer belangrijk onderdeel is in
dit schema de opvatting van de col
legialiteit pogenomen, d.w.z. over
„het college van bisschoppen", de
betrekkingen tussen Paus en bis
schoppen en van de bisschoppen
met de Paus binnen de goddelijke
structuur van de Kerk. Over deze
punten is uitgebreid gediscussieerd
in de vorige zitting. Daarbij is o.m.
een Kroonraad voor de Paus voor
gesteld door kardinaal Alfrink.
Over de collegialiteitsgedachte
bleek bij opiniepeiling een „com
munis opinio" te bestaan. Met over
weldigende meerderheid keurden de
Concilievaders de idee van de col-
legialiteeit goed. Alle bisschoppen,
zo oordeelden de vaders, moeten
worden beschouwd als leden van
het college van bisschoppen en dit
college volgt het college van apos
telen op en deelt met de Paus in
het bestuur van de Kerk.
Kardinaal Alfrink van Utrecht
heeft evenals andere bisschoppen
in de wereld, onlangs verklaard dat
het schema in zijn herziene versie
„goed" is.
De meeste vaders kunnen tevre
den zijn met dat gedeelte van de
tekst dat handelt over de collegia
liteit. Mgr. dr. J. A. E. van Dode-
waard, bisschop van Haarlem en lid
van de theologische commissie deel
de na de laatste bijeenkomst van
deze commissie nog mee ,dat de
hele commissie, ook voorzitter kar
dinaal Ottaviani en de secretaris,
Mgr. Parente van het H. Officie,
volledig akkoord gaan met de nieu
we tekst.
Na het schema over de Kerk volgt
behandeling van het schema over
„het herderlijk ambt der bisschop
pen".
Dit schema is in zijn huidige vorm
een combinatie van twee vorige
schemata: „over de Bisschoppen" en
„over het bestuur der bisdommen".
Alleen over amendementen moeten
de Concilievaders nog discussiëren.
Dan volgt de behandeling van het
schema over het Oecumenisme.
De vroegere hoofdstukken vier en
vijf hiervan, resp. over de Joden en
de godsdienstvrijheid, zullen als
aparte verklaringen aan de Conci
lievaders worden voorgelegd. Voor
al over de verklaring „De Judeis"
wordt discussie verwacht.
Indien de moderatoren van het
Concilie, de kardinalen Agagianian,
Doepfner, Lercaro en Suenens, dit
goed achten, kunnen de nog overge-
Minister Witteveen van het minis
terie van Financiën heeft deze week
weer de begroting naar het Binnen
hof gebracht. Het is een traditie.
Telkenjare komt er een koffertje
aan te pas. Dit jaar was het een
nieuw. De directeur van de jubile
rende staatsdrukkerij (150 jaar)
heeft de minister van Financiën de
ze week een spiksplinternieuw
exemplaar aangeboden. Het is van
kalfsperkament. De binnenkant is
bekleed met nassaublauwe zijde.
Wat zat er in dat koffertje? Een
dikke bundel witte paperassen, die
de naam dragen van: de rijksbegro
ting. In deze papierwinkel staat be
schreven het beleid, dat de regering
de komende jaren denkt te gaan
voeren. Als het parlement daar ten
minste toestemming voor geeft. Die
toestemming is een belangrijke
voorwaarde. Het is het wezensken
merk van de democratie. Daarom
wordt gesproken van een „begro
ting". De regering wikt, het parle
ment beschikt, zou men kunnen
zeggen.
Er is intussen heel wat werk-van-
maanden verzet, voordat de minis
ter van Financiën de rijksbegroting
naar de Tweede Kamer kan bren
gen. De voorbereidigen voor een
nieuwe begroting beginnen al drie
maanden, nadat de vorige is inge
diend. In december van ieder jaar
vangen alle ambtenaren, die geld
van het rijk beheren en uitgeven,
aan met hun financiële wensen op
papier te zetten voor een jaar, dat
pas ruim 12 maanden later begint.
Alles wordt overhoop gehaald.
Vóór maart moeten alle wensen bij
de afdeling comptabiliteit van het
betreffende ministerie worden in
geleverd. Dan gaat voor de eerste
keer de bezem door de verlangens
heen. De betrokken minister van
een departement krijgt na verloop
van tijd de resultaten van het
werk van zijn afdeling comptabili
teit voor zich. Ook de bewindsman
schrapt vaak nog. Dan begint het
„gevecht" pas goed.
Het „gevecht" met de minister
van Financiën, de beheerder van de
schatkist. Meer dan wie ook weet
bleven onderwerpen, teruggebracht
tot voorstellen, zg. propositiones,
aan het Concilie voor stemming
worden voorgelegd.
Dit zal tijdens de behandeling van
de overige schemata kunnen ge
beuren. Is er nog tijd over dan
volgt na het schema over het Oecu
menische „De Openbaring". Dit do
cument is samengesteld nadat het
schema over de Bronnen der Open
baring op last van Paus Joannes
tijdens de eerste zitting in 1962
werd teruggenomen.
Vooraanstaande bijbelgeleerden
vinden het stuk nog steeds verwer
pelijk ,maar anderen achten het
uitgesloten dat voldoende vaders
een radicaal ander stuk zullen wen
sen.
Op de agenda staan dan nog twee
schemata: het Lekenapostolaat en
Kerk en Wereld, nu schema 13.
tingen) het komende jaar binnen
zullen stromen en welke uitgaven
hij 't beste, welke inkomens (belas
hij kan doen. Want evenals in een
huisgezin is het ook in een volks
huishouding zó, dat elke gulden
maar één keer kan worden uitgege
ven. Dergelijke begrotingsgesprek-
ken tussen de minister van Finan
ciën en zijn collega's zijn soms van
zeer lange- duur. Zo wordt verteld,
dat een van de vroegere ministers
van defensie voor het begin van
zo'n begrotingsgesprek bij de mi
nister van Financiën informeerde of
hij misschien zijn veldbed mee
moest nemen.
De hele voorbereiding van de be
groting moet vóór 1 augustus beke
ken zijn. Tussen die datum en Prins
jesdag moeten namelijk nog de
troonrede en de miljoenennota ge
maakt worden. In de Troonrede
kondigt de Koningin in het kort aan
wat de belangrijkste regeringsplan
nen voor het komende jaar zijn.
Dat geldt min of meer ook voor de
miljoenennota.
Maar daar staat meer in. Er
wordt bijvoorbeeld dieper ingegaan
op de financiële en economische
ontwikkeling in het fgelopen jaar en
er wordt een dito-beschouwig in
gegeven voor het komende jaar.
Begroting, Troonrede en miljoenen
nota zijn in de loop der jaren steeds
belangrijker stukken geworden. Dat
blijkt alleen al uit het feit, dat in
de dagen van Koning Willem II de
rijksbegroting beneden de 20 miljoen
bleef. In onze dagen gaat zij de tien
miljard gulden ver te boven.
DE VOORNAAMSTE PUNTEN
Nieuwe loonsverhogingen worden
tot het uiterste beperkt.
Voor minstens 95.000 woningen
wordt vergunning afgegeven,
waarvan 70.000 subsidie krijgen.
De gemeenten krijgen iets meer
te zeggen over de verdeling van
de toegewezen bouwcontingenten.
Draadomroep gaat verdwijnen,
draadtelevisie er voor in de
plaats komen.
(Vervolg z.o.z.)
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 1.05.06.52
NEDERLANDSE SPOORWEGEN 80 JAAR IN VENRAY
Nederland herdenkt dat het 125 jaren spoorwegen heeft. Met
vrije retourtjes in de avonduren, met een douceurtje voor het
spoorwegpersoneel, met herdenkingspockets. Het herdenkt hoe
125 jaren geleden de eerste trein tussen Amsterdam en Haarlem
ging lopen ondanks de vele protesten van boeren en grond
eigenaren, die vreesden dat vee en grond door het ijzeren paard
in waarde zouden dalen.
Het heeft dan nog bijna 45 jaren
geduurd voordat ook Venray zijn
ijzeren paard had. Want eerst op 1
mei 1883 werd in Venray het station
geopend en konden inwoners van
deze gemeente voortaan profiteren
van de voordelen, die de nieuwe lijn
NijmegenVenlo bood.
GESCHIEDENIS ZOEK
Zoals bij zoveel dingen in onze
contreien ligt ook hier de geschiede
nis van de totstandkoming van de
ze spoorwegverbinding in het duis
ter. Men weet uit verhalen van de
schrijver Maas ,dat bij de aanleg
van deze lijn het nogal ruw is toe
gegaan, omdat het personeel van 't
aannnemingsbedrijf dat de lijn
moest leggen, uit een soort halve
wilden bestond voor wie niets vei
lig noch heilig was. En de traditie
wil, dat Venray's vroede vaderen
helemaal niet gebrand waren op dit
ijzeren paard reden waarom men
niet de minste moeite deed het sta
tion wat dichter bij de kom der ge
meente te brengen, integendeel zelfs
de spoorlijn daar maar zover moge
lijk vanaf schoof. Of dit de werke
lijke reden is dat de reizgiers thans
nog altijd met de stationsbus naar
Oostrum moeten en de gemeente
jaarlijks meer dan 30.000 op tafel
moet leggen voor dit reizigersver-
voer ,is een kwestie die een latere
geschiedvorser maar eens uit moet
maken. Feit is wel dat in 1883 het
Venrayse station geopend is, tege
lijk met dat van Venlo, Boxmeer en
Cuyck.
I ningen, is ook de aanvoer van ma
terieel en kunstmest voor de eer-
I ste ontginners belangrijk geweest.
Datzelfde kan men zeggen voor
handel en nijverheid, die langzaam
maar zeker zich ontwikkelde. De
opkomst van een cartonnagefabriek,
een strohulzenfabriek was onmoge
lijk geweest zonder spoorwegen, ze
ker in een tijd, toen een vrachtwa
gen nog zeldzaam was, maar ook de
aan- en afvoer van stukgoederen,
eertijds alleen per spoor, vormde een
belangrijke hoeksteen voor de op
komst van winkelstand en kleine
ambachtsbedrijven.
De geschiedenis van de spoorwe
gen houdt nauw verband met de
geschiedenis van onze plaats. Want
Venray mag dan b.v. om zijn rust
en landelijke omgeving uitverkoren
zijn voor de vestiging van twee psy
chiatrische inrichtingen, het feit, dat
er een station in de buurt was, heeft
de doorslag gegeven voor de ves
tiging. En zouden Venray's onder
wijsinstellingen niet van deze spoor
lijn geprofiteerd hebben?
In een tijd ,dat men maar in een
auto stapt en wegrijdt, vergeet men
wel eens dat het nog niet zo lang
geleden is ,dat zowel de reiziger als
het vrachtvervoer praktisch alleen
gebruik kon maken van de spoor
wegen en dat de tijden dat de laad-
en losruimte op datzelfde station
bijna te klein was voor alle wagons,
die daar geladen en gelost werden,
nog niet lang voorbij zijn.
de spaarbank vaar iederéén
Het is warm in Rome, waar de Eeuwige Stad te blakeren ligt in
de gouden zon. En die schijnt op al die monsignori en kerkelijke
hoogwaardigheidsbekleders, die vanuit de gehele wereld weer
naar hier gekomen zijn om het concilie voort te zetten. Met een
pontificale H. Mis een concelebratie van de Paus en 24 Bis
schoppen is de 3e zitting van het 2e Vaticaanse Concilie maan-
dat heropend.
DEZE UNIEKE
SERVICE-VERKOOP
IS MOGELIJK DOOR DE STERKE
SAMENWERKING MET DE BEKEN
DE "BORONET" FABRIEKEN
EXPORT kleding nu verrassend
voordelig l
DOOR MIDDEL VAN EEN
UNIEKE
ook in de damesafdeling
1 jaar schriftelijke garantie.
1 jaar GRATIS onderhoud.
THE COMfï ROYAL CLOTH
FOR EXACTING MEN
AND YOUNGSTERS
UITSLUITEND DE BEPROEFDE
"BORONET" KLEDING.
ALLEENVERKOOP FIRMA LEIJGRAAf
VENLO: Parade 40, tel. 5797
Breda: v. Coothplein-
hoek Ginnekenstraat
Eindhoven: Grote Berg 16
Arnhem: Kortestraat 3
Nijmegen: Lange Burchtstr. 60