Het „nieuwe regionale
industrialisatiebeleid
DE JUISTE GREEP!
leilig Verkeer...
Filmnieuws
HET BIER WAAR LIMBURG TROTS OP IS!
VRIJDAG 21 AUGUSTUS 1964 No. 34
VIJF EN TACHTIGSTE JAARGANG
MlPEEL EN MAASÜ
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY WKF'ICRÏ AFl VOOR VPWRAY RIVT OM^TPPTfPN ADVERTENTIEPRIJS 8V1 ct p. mm ABONNEMENTS-
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 1.05.06.52 L(L/IVUL<ilU V UU1\ V V/1VAO L IV UIVUll PRIJS PER KWARTAAL 1.50 (buiten Venray 1.75
ACCENT
OP SPREIDINGSASPECT
Onlangs heeft de Staatssecretaris
van Economische Zaken een nota in
zake het te voeren industriesprei-
dingsbeleid 1965 t.m. 1968 aan de
Tweede Kamer aangeboden. Daar
mee is de derde periode van het re
gionale industrialisatiebeleid inge
luid. Na enkele incidentele maatre
gelen startte dit beleid in 1951 en
had toen tot hoofdmotief een voort
durende werkloosheid in enkele
landsdelen op te heffen door het
scheppen van werkgelegenheid en 't
bevorderen van de verhuizing naar
elders.
In 1959 kreeg het beleid een nieu
we gedaante en onder het motto
„spreiding der industrialisatie door
regionale concentratie" beoogde men
tevens een voortdurende volksver
huizing uit deze gebieden te keren
en daarmee bij te dragen tot een
meer evenwichtige verdeling van de
bevolking over het gehele land.
Thans wordt allereerst op dit
spreidingsaspect het accent gelegd.
Spreekt men in 1951 nog van ont
wikkelingsgebieden en in 1959 van
probleemgebieden, vanaf 1965 zal de
term stimuleringsgebieden in zwang
komen.
Aldus een artikel de Economisch
Statistische berichten van 29 juli
j.l. waarin drs. H. C. M. Grosveld
een kritische beschouwing wijdt aan
de betekenis van het „nieuwe" re
gionale industrialisatiebeleid van de
regering waaruit wij enkele uittrek
sels publiceren.
WERKLOOSHEID
Wat btereft het eerste motief: be
strijding van de werkloosheid, merkt
drs. Grosveld op, dat de desbetref
fende cijfers een sterke daling heb
ben vertoond en bij gevolg de mi
gratiecijfers gunstig werden.
De langdurige hoogconjunctuur
eeft daar het nodige aan bijgedra-
en, maar drs. Grosveld stelt wel de
raag of bij terugslag van deze
oogconjunctuur nieuwe vestigingen
de zgn. ontwikkelinggsebieden
terk genoeg zullen blijken om de-
.5 terugslag op te vangen zijn dan
xtra voorzieningen voor die gebie-
en niet even noodzakelijk als ze dat
1951 waren?
SPREIDING
In 1959 werd het motto: spreiding
er industrialisatie speciaal om het
verbevolkte westen te ontlasten, die
ïen dan de concentratiegebieden
oemt.
antwoord. Tot hoever moet nu de
bevordering van die evenwichtige
verdeling van de bevolking gaan?
Duidelijk is geconstateerd dat het
thans aflopende beleid in die zin
reeds direct tot dezebevolkings
spreiding heeft bijgedragen, doordat
de trek vanuit de probleemgebieden
naar de concentratiegebieden vrijwel
tot staan is gekomen, vooral uit het
noorden.
De nieuwe nota stelt dat in deze
stimuleringsmaatregelen nu een
aantal wijzigingen worden aange
bracht. Een nadere beschouwing
leert evenwel dat deze wijzigingen
dan toch wel van zeer beperkte be
tekenis zijn. Op industriële en toe
ristische infrastructuur, vervroeging
cq versnelling van rijkswerken, be
vordering van het woon- en leef
klimaat en de wenselijkheid ruilver
kavelingen door te voeren wordt zo
wel kwantitatief als kwalitatief het
zelfde accent gelegd als in de thans
aflopende periode. De directe stimu
leringsmaatregelen als premie- en
prijsreductieregeling krijgen een
meer aangepast en flexibeler karak
ter.
Vooral het vervallen van de te-
werkstellingseis wijst sterk op het
spreidingsmotief. Maar de door de
arbeidsmarkt getrokken natuurlijke
grens kan hiermee niet worden
doorbroken en daarmee ook niet
worden bijgedragen tot een stijgend
positief migratiecijfer van enige be
tekenis. Dat kan alleen indien onze
nationale schaarstefactor van de
hoogste orde, de woning, gelijktijdig
met het gereedkomen van de pro-
duktieruimte wordt aangeboden en
bovendien een migratieregeling ver
huizing naar de stimuleringsgebie
den extra aantrekkelijk maakt.
Dat wordt zeer zeker niet be
reikt door de toewijding van extra
woningcontingenten die slechts ver
lichting geven van de woningnood
onder de reeds gevestigde bevolking.
Dat wordt ook niet bereikt door de
huidige verplaatsingskostenbijdrage
aan (momenteel denkbeeldige) werk
loze arbeiders uit de concentratiege
bieden en in slechts zeer beperkte
mate door zulk een bijdrage aan het
kernpersoneel van een bedrijf.
Een duidelijk spreidingseffect is
alleen te bereiken wanneer met het
slaan van de eerste paal voor het
bedrijfsgebouw tevens de eerste ste
nen gelegd worden voor woningen
ten behoeve van werknemers uit de
concentratiegebieden en wanneer
bovendien een gunstige verplaat
singsregeling geldt.
CONCENTRATIE
trialisatie bleken te beschikken, on
der een ongewenste dubbele druk
komen te staan.
Zij verliezen de faciliteiten, ter
wijl de naburige centra deze in zelfs
sterkere mate behouden. Wanneer
men het beleid landelijk beoordeelt,
mag men toch ook deze regionale en
gemeentelijke visie niet verwaarlo
zen. De terugslag juist in de kernen
waar het beleid aansloeg dient men
niet te onderschatten.
AFRONDING
Als vanzelf komt men hiermee bij
de beoordeling van het afrondings-
beleid dat voor de 4 te elimineren
kernen wordt voorzien. Dit beleid
zal erop worden gericht binnen af
zienbare tijd een duidelijke vermin
dering van 't aantal ontwikkelings
kernen tot stand te brengen en te
vens dat wordt voorkomen dat be
ëindiging van het stimuleringsbeleid
voor desbetreffende kernen onge
wenste effecten met zich zal bren
gen.
Deze (opzettelijke?) vage omschrij
ving biedt een duidelijke gelegen
heid discussie aan te gaan en daar
mee wederzijds de gedachten te
scherpen over de wijze waarop deze
afronding dient te geschieden. Hoe
wel volgens de nota een plotselinge
beëindiging ongewenst voorkomt en
de afronding zich niet verder uit
mag strekken dan tot de beleidspe
riode 19651968, mag men toch niet
de gevolgtrekking maken dat de be
windsman een soepele afronding
voorheeft. Men mag nl. niet veron
derstellen dat hij nu reeds in con-
creto het beleid uitstippelt voor de
periode na 1968.
Om vóór dit jaar het beleid vol
doende genuanceerd te voeren zal
daarom „een duidelijke verminde
ring van het aantal ontwikkelings
kernen binnen afzienbare tijd" wel
een vermidering op korte termijn
moeten betekenen, aldus drs. Gros
veld.
Drs. Grosveld dringt aan wan
neer aan de keuze van de kernen
niet te tornen valt op een zo' soe
pel mogelijk afrondingsbelied. Een
beleid, dat aangepast is aan de func
tie en de aard van die kernen, die
thans niet meer voor rijkssteun in
aanmerking komen en dat overeen
komt met wat de provincie in deze
zich voorstelt!
Deze week weer twee opmerkelij
ke films in Luxor. De beroemde film
THE BRIDGE ON THE RIVER
KW AI komt deze week in herverto
ning en gaat zeker weer een groot
succes tegemoet. Deze film werd
onderscheiden met zeven academy
awards en 27 internationale prijzen.
The bridge on the River Kwai is
samen met De kanonnen van Nava-
rone, een van de spannendste oor
logsverhalen die de film voortbracht.
Drie uur weet de film te boeien en
het is dan ook een film om te zien
en te herzien.
De tweede zeer belangrijke film is
Lumet Miller's VAN DE BRUG AF
GEZIEN. Ook deze film ging met
vele internationale prijzen strijken
en de pers was unaniem vol lof over
deze film.
Het oorspronkelijke toneelstuk
werd voortreffelijk getransporteerd
en men mag bewondering hebben
voor de manier waarop het gebeur
de. De mogelijkheden die de film
boven het toneel heeft zijn 100 pro
cent benut en de spelers hebben zich
voortreffelijk aan het filmmedium
aangepast. Het nogal vrijmoedige
dialoog maakt de film voor onvol-
wassenen ongeschikt, maar voor vol
wassenen is deze film waard gezien
te worden.
Het programma van Luxor is deze
week, evenals vorige week weer
van klassewerk en het is te hopen,
dat velen de gelegenheid zullen be
nutten zulke meesterlijke films te
gaan zien.
Wij vragen nog steeds
PERSONEEL
geschoold en
ongeschoold
Aanme!den_ dagelijks -
ock na wèiktijd - aan
de fabriek, bij de portiei
N.V. INALFA VENRAY
Het hoofdthema van het beleid
al, aldu9 drs. Grosveld, vrijwel niet
estreden worden. Evenmin dat de
verheid in ons lnad tot taak heeft
iet positieve maatregelen bevolking
n welvaart te spreiden. Eén levens-
rote vraag wordt echter niet be-
GEVAARLIJKE UITLATINGEN
Het is weer de tijd, dat we zwaar
epakte auto's langs de wegen zien
Ljden. De tijd, dat we pa tegen ma
oren klagen, dat hij niet door het
chterruit kan zien wat er aankomt,
[ij kan het verkeer niet zien. Het
eluk moet hem behulpzaam zijn.
En dus haalt hij onverantwoorde-
jk in.
Het is ook weer tijd, dat vele
ïensen achter het stuur gaan alsof
e geboren afstandsrijders zijn. Zo
iet de air van: het is nu acht uur
de morgen, vanavond om dezelf-
e tijd moeten we in Ulm zijn. "We
unnen dan twee keer een half uur
usten.
Het zijn van die kreten, waarmee
elfs de meest geroutineerde rijder
edrogen uitkomt. Het zijn levens-
evaarlijke uitlatingen, want het he
rkent een tempo rijden, dat dik
wijls boven de kracht van automo-
ilist en de auto ligt.
Het betekent dus meer krachten
ergen, dan verantwoord is. Het he
rkent ongelukken provoceren, om-
at o.a. de reactie-snelheid terug-
jopt. Oververmoeidheid is een ge-
aarlij ke metgezel in de auto.
Kortom vakantie is anders. Va-
antie moet rust betekenen op aller-
n gebied. Ook in het verkeer. We
ragen niet aan u om over de weg
oort te kruipen. We vragen alleen
erantwoordelijkheid. Dus geen
verbelaste auto's. Niet met zijn vij-
en als er eigenlijk maar vier in
unnen. Zorg voldoende lucht te
ebben. En vergeet niet dat over-
ermoeidheid levensgevaarlijk is.
Denk aan deze punten. Dan hebt
hopen we een prettige vakantie.
Opent du9 in dit opzicht het be
leid geen nieuwe gezichtspunten,
dat doet het wel wanneer wordt
gesteld dat meer dan in net verleden
de maatregelen erop worden afge
stemd het beleid zoveel mogelijk te
concentreren. Het zal dan ook in de
eerste plaats zijn gericht op de sti
mulering van de twintig als primai
re kern aangewezen centra. Dit zijn
plaatsen die qua ligging en functie
geschikt zijn om de industrialisatie
te bevorderen en die potentieel de
mogelijkheid in zich bergen om tot
een autonome groei te komen:
„Trekpaarden voor de sociaal-
economische ontwikkeling van een
geheel gebied". Men kan wel aan
geven welke plaatsen beslist niet
aan deze criteria voldoen. JËr zullen
echter in de stimuleringsgebieden
beslist meer dan twintig plaatsen
zijn die in meerdere of mindere ma
te aan deze eisen beantwoorden.
Daarom is de aanwijzing van het
huidige twintigtal een keuze en de
kiezer staat in zoverre sterk, dat de
opponent maar moet aantonen dat
zijn keuze beter is. Zeker wanneer
wordt gesteld dat „de beperktheid
der middelen" mede tot deze stren
ge selectie noopt.
Daarnaast wordt als argument
aangevoerd, dat naarmate men de
stimuleringsmaatregelen spreidt over
meerdere plaatsen in een bepaald
gebied, het effect daarvan op de
verbetering van het industrieel kli
maat geringer is.
Achter deze stelling mag men toch
wel een vraagteken plaatsen, wan
neer zulk een scherpe selectie in de
betrokken gebieden dezelfde oneven
wichtigheden dreigt op te roepen die
men landelijk tracht te bestrijden.
Sprak men reeds in de eerste pe
riode van het regionale industriali
satiebeleid over het leeglopen van
het platteland, toen naar het Wes
ten, de tweede periode geeft hetzelf
de beeld, nu echter naar de ontwik
kelingskernen. Men behoeft geen
voorstander te zijn van het uitbou
wen van iedere dorpsgemeenschap
om te mogen pleiten voor regionaal
aanvullende kernen. Zonder twijfel
zal de verdere groei van enkele le
venskrachtige kernen uit het oude
beleid, die toch ook over de vereiste
accommodatie voor verdere indus-
Dat is de juiste greep! BRAND'S BIER!
U bent aan 't winkelen. U neemt niet zó maar
wat bier mee! U kiest bewust BRAND'S BIER!
U vraagt om BRAND'S BIER! Lekker bier in
4 smaken voor verwende bierdrinkers!
Feestelijk voor bij het eten, gezellig 's-aYonds voor bij
de TV. Haal vandaag nog wat flesjes
BRAND'S BIER in huis!