Een zwembad voor Venray VAKANTIE en Veilig verkeer dan nu geen woorden, maar daden I Voor uw vacantie: touristenkaarten van kinnen- en buitenland koekkandel vd Munckkof nv VRIJDAG 3 JULI 1964 No. 27 VIJF EN TACHTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS DRUK EN UITGAVE VAN DEN GROTESTRAAT 28 POSTBUS I MUNCKHOF N.V. VENRAY AH VOOR VRNRAV OMQTRPTfPlM ADVERTENTIEPRIJS 8«/i a. p. mm ABONNEMENTS- 1 TEL. 1512 GIRO 1.05.06.52 L#I-<IkULAL/ V UVJ1\ V vJlTlü 1 IXLjIVUll PRIJS PER KWARTAAL 1.50 (buiten Venray 1.75 EEN VRAAGGESPREK MET BURGEMEESTER CUSTERS Vraag: Burgemeester, kan Venray zich gelukwensen, nu de Rijksgoedkeu ring voor de aanleg van een buiten bad ontvangen is en volgende week zaterdag met enige plechtigheid de eerste spade daarvoor de grond in gaat. Daarmede gaat een lang ge- koetserde wens van vele gemeente naren in vervulling en zal men de komende jaren niet meer naar Horst, Deume, Uden, Boxmeer of Venlo behoeven te gaan om te kun nen zwemmen. En wat nog belang rijker is, nu in onze eigen plaats een zwembad komt, zullen ook meer deren van deze gezonde sport kun nen gaan profiteren. Kunt U ons iets vertellen over de plannen die thans werkelijkheid zul len gaan worden? Antwoord: Inderdaad kan Venray zich felici teren met het feit dat de Rijksgoed keuring voor het openluchtbad is ontvangen. In 1960 is, na vele voorbereidende besprekingen, in opdracht van het gemeentebestuur door de N.V. Grontmy een plan voor een open luchtbad met zogenaamde speel- en zonneweiden in het gedachte recrea tieoord ten zuiden van het zieken huis, achter de 4 Uutersten, gereed gekomen. Voor dit buitenbad is in december 1961 de Rijksgoedkeuring aangevraagd. Intussen bleef de vurige wens te vens een binnenbad te kunnen reali seren. Toen de mogelijkheid daartoe te komen niet bleek uitgesloten, is een geheel nieuw plan opgesteld door de N.V. Grontmy en de Ver- eenigde Sportfondsenbaden N.V., on der supervisie van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. De op dracht voor de opstelling van een project voor een zogenaamd combi- natiebad is gegeven in augustus 1962. Een overdekt en verwarmd „bin nenbad" is daarom van zo'n groot belang omdat daarin gedurende het gehele jaar gezwommen kan worden niet alleen, maar vooral omdat daar in ook het school- en instructie- zwemmen tot zijn recht zal komen. Intussen bleef de verkrijging van de Rijksgoedkeuring na alle an der obstakels een moeilijke zaak. In 1963 bleek dat realisering in twee fasen eerder kans van slagen zou hebben dan wachten op de afgif te van de Rijksgoedkeuring voor het totale project. Deze mogelijkheid is toen van ge meentewege ook onmiddellijk be pleit en tot onze grote vreugde kan nu aan het openluchtgedeelte begon nen worden. Vraag: Hoe komt het binnen- en buiten bad er uit te zien? Antwoord: Het openluchtbad omvat: 1. een diep/half diep bassin van 50 x 20 meter en een diepte van 1.10 tot 2 meter, terwijl de laat ste 8 meter van dit bassin een diepte hebben van 3.25 meter voor het springen; 2. een half diep/ondiep bassin van 47.5 x 20 meter en een diepte van 40 cm tot 1 meter (welk bassin vooral voor ongeoefenden be stemd is); 3. een zeshoekig kleuterbassin. Daarenboven behoren bij de bouw van het openluchtbad: a. de bouw van kleedgelegenheden, douches en toiletten; b. de aanleg van speel- en zonne weiden, consumptiekiosk en be- zoekterras; c. de aanleg van parkeerruimten voor de stalling van fietsen en auto's; d. de bouw en aanleg van een aan tal voorzieningen die moeten dié nen voor het openlucht en voor het overdekt gedeelte. Het thans goedgekeurde bassin van het binnenbad heeft een L vorm en omvat: 1. een lange „poot" van 16 2/3 x 8 meter en een diepte van 0,4 tot 1 meter; 2. een „korte poot" van 8 1/3x8 meter en een diepte van 1 tot 2.20 meter. Met betrekking tot het bassin van het binnenbad zijn de deskundigen het nog niet volledig eens over de beste vorm. In elk geval is dit over dekt gedeelte van het totale zwem badproject in eerste instantie be doeld als een schoolinstructiebad dat ook nog mogelijkheden biedt voor recreatief zwemmen voor jeugd en volwassenen in de avonduren, maar natuurlijk al was het alleen maar omwille van de financiële conse quenties kan dit bad niet even veel mogelijkheden bieden als het openluchtgedeelte. Er is ten aanzien van de vorm van het overdekt bas sin nog een onderzoek gaande waar omtrent op zeer korte termijn de conclusies bekend zullen zijn zodat bij spoedige afgifte van de Rijks goedkeuring voor de tweede fase de bouw daarvan in geen geval zou stagneren. Behalve het bassin bevinden zich in dit overdekte gedeelte: de kassa's en verdere dienstruim ten van zowel het binnen- als het buitenbad; kleedgelegenheden, douches en toiletten; waterzuiveringsapparatuur, pom pen, installaties, enz. Elders in dit blad vindt u een foto van het huidige zwembadplan. Vraag: Hoe zit het nu feitelijk met de kosten? Wie betaalt dat allemaal? Antwoord: De kosten voor het openlucht gedeelte belopen ongeveer 900.000. Omdat dit gedeelte het karakter heeft van een toeristische streek- voorziening, is in de kosten ervan vanwege het Ministerie van Econo mische Zaken in beginsel een sub sidie toegezegd van 85 pet. van de onrendabele investeringskosten. De overblijvende 15 pet. der kosten blij ven voor rekening van de gemeente. Voor het overdekte gedeelte (in de eerste plaats een voorziening voor de gemeente Venray) worden de kosten eveneens geraamd op 900.000. Daarvan zullen in beginsel 90 pet. opgevangen kunnen worden door bijdragen van het Rijk, de Provincie en de Gemeente samen, terwijl 10 pet. zullen moeten worden bijeenge bracht door de Venrayse bevolking zelf. Vraag: Uit uw uiteenzetting hebben wij begrepen dat Venray op deze wijze een prachtige voorziening zal krij gen, waaraan de rijks-, provinciale en gemeentelijke overheid bedragen besteden, maar dat van de andere kant de Venrayse gemeenschap let terlijk en figuurlijk haar steentje zal dienen bij te dragen. Is het nu zo, dat wanneer de ge vraagde particuliere bijdragen niet op tafel komen, de goedkeuring voor het zogenaamde binnenbad niet ge geven zal worden, waardoor bijvoor beeld het zwemmen in schoolver band niet mogelijk zal worden? Antwoord: Het is nu eenmaal een algemene voorwaarde voor subsidieverleningen in het kader van de maatschappe lijke begeleiding dat voor objecten als deze een particuliere inbreng van 10 pet. der investeringskosten wordt gevraagd. Van ganser harte hoop ik ook dat, zodra met de bouw van het over-| dekt gedeelte gestart zal worden! (hopenlijk nog vóór 1 januari 1965!), aan deze voorwaarde zal zijn vol daan. Vraag: Uit Uw antwoord, mijnheer de Burgemeester, blijkt zeer duidelijk dat de moeiten die het Actiecomité thans doet om de particuliere bij dragen bijeen te krijgen onder het motto „MAAK DE KUIP VOL", be slist noodzakelijk zijn. Hebt U in dat verband nog iets te zeggen tot de inwoners van Venray? Antwoord: Vooreerst zou ik willen wijzen op het feit dat de daden van de over heid (of mag ik zeggen: „overheden", immers rijk, provincie en gemeente gaan hier hand in hand) nu uit het papieren stadium zijn gekomen en tot werkelijkheid gaan worden. Jarenlang is er en terecht ge vraagd om zwemgelegenheid. Welnu, die komt er, mitsnu elke inwo ner der gemeente ook bereid is een offer te brengen voor de verwezen lijking; een offer dat gelet op de grote bedragen die van overheids wege worden verstrekt en de grote belangen die er mede gediend wor den mijn inziens zeker de moeite van het brengen waard is. Laat voor deze aktie dan ook gel den „GEEN WOORDEN MAAR DA DEN", zodat op korte termijn het ge vraagde bedrag bijeen zal zijn om metterdaad de kuip vol te maken. Voor alle reparaties (a. MARTENS Schoolstraat 30 Tel. 2389 Geachte redaktie. Gaarne over uw artikel Winkel sluiting, Peel en Maas 19 juni 1964 no. 25, het volgende: Uw redaktie is kennelijk niet ge heel op de hoogte met het voorstel van de Mitex betreffende de maan dagsluiting. Door de Mitex werd nog geen enkel besluit genomen, doch er werd slechts een enquête gehouden onder textielhandelaren. De uitslag van deze enquête wees echter uit, dat er een zeer groot percentage winkeliers was, die het niet eens waren met de maandagsluiting. De eerste besprekingen omtrent de slui ting zijn dan ook geheel mislukt. In de grotere steden zal dit pro bleem dan ook zo nog maar niet zijn opgelost, want hier is men immers al lang voor met het rouleer-systeem, zodat het personeel toch een vijf daagse werkweek heeft. In uw artikel schrijft u ook, dat veiligheidshalve de grote adverten ties van meer dan honderd winke liers over het hoofd worden gezien. We zien echter deze advertenties beslist niet over het hoofd, evenmin als de advertenties van de zaken die hun cliënten er op attent maken dat zij, en dit zijn er meer dan twee honderd, de gehele week normaal geopend zijn. U zult waarschijnlijk nog een be tere indruk krijgen, wanneer U zich ter plaatse op de hoogte ging stel- Wij vragen nog steeds PERSONEEL geschoold en ongeschoold Aanmelden dagelijks - ook na werktijd - aan de fabrjek, bij de portiei N.V. INALFA VENRAY len. Mogelijk zult U dan ook een winkelier die bij die meer dan hon derd „geslotenen" hoort, „danke schön" en „wieder sehen" horen zeggen. Juist op deze maandag. Som mige winkeliers in Venlo zijn met deze maandagsluiting erg voorbarig. In Amsterdam waren enige jaren geleden enkele zaken op zaterdag gesloten. Thans hebben deze zaken weer de normale week geopend. Mo gelijk dat de Venlose winkeliers dit niet meer nodig hebben, doch enke le jaren geleden hadden deze zelfde winkeliers er behoefte aan om be paalde zondagen nog geopend te zijn. Al met al zal het voor Venray nog eens etxra moeilijk worden om zon der meer te zeggen: ,s maandags de gehele dag gesloten, want we hebben ook nog steeds iedere maandagmor gen een markt en deze missen we toch ook niet graag. Wij als middenstanders doen al het mogelijke om onze cliënten van dienst te zijn. Deze dienst bewijzen we niet door te sluiten. Naam inzender bekend. Naschrift redaktie: Lezen is een kunst, die men op de lagere school moet leren. Bedoeld stukje heeft het niet over voorstel len van Mitex en meent allerminst de maandagsluiting voor Venrayse winkels aan te moeten bevelen. aWar het alleen op attendeert is dat Venray's winkelstand er niet onderuit zal kunnen een gezamen lijk standpunt te bepalen t.a.v. de vijfdaagse werkweek van het perso neel. Wil men tenminste winkelper soneel aan kunnen blijven trekken. Voor alle duidelijkheid herhalen we de twee laatste alinea's: De vijfdaagse werkweek, die praktisch overal is of wordt doorge- overd, kan het winkelbedrijf niet zonder meer naast zich neerleggen en maar net doen of die niet bestaat. Men zal de moed moeten opbren gen een gezamenlijk standpunt op te stellen en in te nemen en de proble men verbonden aan de winkelslui ting opnieuw aan de orde te stellen. Met te doen of zijn neus bloeit ruimt men het beslits niet aan de kant. Wie hieruit leest dat wij maandag sluiting voorstaan, heeft zijn lagere school-opleiding niet voltooid. Een zeker deel der winkels zal dit probleem via een rouleer-systeem op kunnen lossen, een ander deel niet. Welke vreemde situaties hieruit kunnen voortvloeien, leert duidelijk het Venlose voorbeeld. Men kan nu wel zeggen dat 200 anderen daar open blijven, we zouden de mensen niet graag de kost geven, die om dat er zoveel winkels gesloten zijn juist op die maadag niet naar Venlo gaan. In Venray moeten op dinsdagmid dag alleen de textiel-, de schoen- en de kruidenierszaken sluiten. De za ken, die nog open zijn, weten intus sen uit ervaring dat dinsdagmiddags praktisch niemand winkelen gaat. De een lijdt door de ander en om dat in de toekomst zoveel mogelijk te voorkomen lijkt ons inziens over leg nodig. Zeker nu het probleem xan een hele dag sluiting aan de orde is of binnenkort komt. N.V. Metaalwarenfa- briek INALFA kreeg als eerste Neder landse fabriek de de finitieve goedkeuring op een industriële al- gasbranders voor luchtverhitters e.a. gasverwarmings- apparaten. Het is een brander van het z.g. atmos ferische inspuit („in- shot")-type, voorzien van een gasdrukrege laar, een B-klep (gas- gebrekbeveiliging) en een magneetklep met aangebouwde waak- vlambeveiïiging. De brander heeft een vlamspreider van hoog hitte bestendig staal en is geschikt voor alle gassoorten. Hierbij een feto van een gasbrander op de testbank. Een dichte verkeersstroom beweegt zich in de vakaniemaanden in de richting van de bergen en de zonnige stranden. Wanneer de afzonder lijke voertuigen in die verkeersstroom te dicht achter elkaar rijden, is de mogelijkheid, dat één of meer er van nooit op de plaats van bestem ming aankomen, niet ondenkbaar. Vooral de zoveel schade aanrichtende kettingbotsingen zijn veelal een gevolg van onvoldoende afstand houden, aldus het Verbond voor Veilig Verkeer. SPEL IN DE ZOMER Laatst overkwam het ons, dat er iemand voor ons reed, die de weg zocht, die niet precies wist welke rij vak hij moest kiezen en die op het kruispunt aarzelend rondkeek, niet wetend welke richting hij moest in slaan. Wie iedere dag een vaste route van het huis naar het werk rijdt en omgekeerd, rijdt meestal met een zelfde groep weggebruikers op, die alle de weg op hun duim kennen en met wie hij samen het spel speelt. En dan komt er ineens zo'n spel breker. Maar is het wel een spelbreker? Is het niet eerder zo, dat deze man het spel wel wil meespelen, maar het niet kan? Is het dan niet vol komen dwaas zulk een dwarsrijder bij voorbaat als spelbreker te be schouwen, d.w.z. ons te ergeren. Deze dwarsrijders zijn meestal toeristen, mensen die het verkeer in onze stad of de wegen, in ons dorp, niet kennen. Zij aarzelen terecht, omdat zij de weg niet kennen en zij zelf voelen zich misschien wel het meest opgelaten, omdat u, zij het onbewust, toch achter hen aan jaagt. Is het u zelf in het buitenland nooit gebeurd, dat u de weg kwijt was en dat u, met een gevoel van hopeloosheid, straat in, straat uit maar bleef doorrijden? We hebben het wel gepresteerd, dat we dan voor een stoplicht gehaast uit de auto sprongen om aan de man ach ter ons, zo goed of zo kwaad moge lijk in de vreemde taal, te vragen waar we heen moesten. Die ons overigens keurig terecht hielp. Daar de zomer de tijd van het toe risme is, moeten we er rekening mee houden, dat er dan meer vreemde lingen zich in het verkeer bevin den. Wat tolerantie kan dan geen kwaad en meestal verliezen we er niets mee, omdat we even later toch weer bij de file moeten aansluiten. Het is goed, ook als we zelf naar het buitenland gaan, om dan de verkeersregels van dat land te ken nen. Ook het Verbond voor Veilig Verkeer geeft deze regels uit. Het kan u helpen in een ander land vlugger te vatten waarom men zich daar in het verkeer wat anders ge draagt dan bij ons. Laat het u niet afschrikken als u de regels eens niet zo goed kent of als u meent ze niet zo goed te hebben onthouden. De hoofdzaak is, dat u een goed weggebruiker wilt zijn en dat u, als u het niet weet, oplet hoe het ver keer loopt. Dan merkt u, dat u zich gemakkelijker aanpast dan u had verwacht. Dat kan zowel de Duitse verkeerspleinen betreffen als de Zwitserse voorrangsregels of de Belgische verkeerslichten. Het ver keer is een spel en nu kunnen wel de regels verschillen, maar het spel moet overal gespeeld worden. Dit geldt ook voor de vreemdelin gen, die uw eigen verkeerspad krui sen. Help hen zich zo goed mogelijk aan te passen en het spel mee te spelen. Het is daarbij altijd een goede regel om inschikkelijk te zijn. Opgewekt neemt ze afscheid, maar of het een prettige vakantie voor haar zal worden, staat nog niet vast. Waarschijnlijk zal ze van al die bagage meer last dan comfort hebben. Het Verbond voor Veilig Verkeer wijst er op, dat overbelasting van het voertuig, waarmee men met vakantie gaat, of het nu een fiets of een auto is, de kans op ongelukken onnodig verhoogt.

Peel en Maas | 1964 | | pagina 9