Een zwembad voor Venray
VAKANTIE en Veilig verkeer
dan nu
geen woorden,
maar daden I
Voor uw vacantie:
touristenkaarten
van kinnen- en buitenland
koekkandel vd Munckkof nv
VRIJDAG 3 JULI 1964 No. 27
VIJF EN TACHTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE VAN DEN
GROTESTRAAT 28 POSTBUS
I MUNCKHOF N.V. VENRAY AH VOOR VRNRAV OMQTRPTfPlM ADVERTENTIEPRIJS 8«/i a. p. mm ABONNEMENTS-
1 TEL. 1512 GIRO 1.05.06.52 L#I-<IkULAL/ V UVJ1\ V vJlTlü 1 IXLjIVUll PRIJS PER KWARTAAL 1.50 (buiten Venray 1.75
EEN VRAAGGESPREK MET
BURGEMEESTER CUSTERS
Vraag:
Burgemeester, kan Venray zich
gelukwensen, nu de Rijksgoedkeu
ring voor de aanleg van een buiten
bad ontvangen is en volgende week
zaterdag met enige plechtigheid de
eerste spade daarvoor de grond in
gaat. Daarmede gaat een lang ge-
koetserde wens van vele gemeente
naren in vervulling en zal men de
komende jaren niet meer naar
Horst, Deume, Uden, Boxmeer of
Venlo behoeven te gaan om te kun
nen zwemmen. En wat nog belang
rijker is, nu in onze eigen plaats
een zwembad komt, zullen ook meer
deren van deze gezonde sport kun
nen gaan profiteren.
Kunt U ons iets vertellen over de
plannen die thans werkelijkheid zul
len gaan worden?
Antwoord:
Inderdaad kan Venray zich felici
teren met het feit dat de Rijksgoed
keuring voor het openluchtbad is
ontvangen.
In 1960 is, na vele voorbereidende
besprekingen, in opdracht van het
gemeentebestuur door de N.V.
Grontmy een plan voor een open
luchtbad met zogenaamde speel- en
zonneweiden in het gedachte recrea
tieoord ten zuiden van het zieken
huis, achter de 4 Uutersten, gereed
gekomen. Voor dit buitenbad is in
december 1961 de Rijksgoedkeuring
aangevraagd.
Intussen bleef de vurige wens te
vens een binnenbad te kunnen reali
seren. Toen de mogelijkheid daartoe
te komen niet bleek uitgesloten, is
een geheel nieuw plan opgesteld
door de N.V. Grontmy en de Ver-
eenigde Sportfondsenbaden N.V., on
der supervisie van de Vereniging
van Nederlandse Gemeenten. De op
dracht voor de opstelling van een
project voor een zogenaamd combi-
natiebad is gegeven in augustus
1962.
Een overdekt en verwarmd „bin
nenbad" is daarom van zo'n groot
belang omdat daarin gedurende het
gehele jaar gezwommen kan worden
niet alleen, maar vooral omdat daar
in ook het school- en instructie-
zwemmen tot zijn recht zal komen.
Intussen bleef de verkrijging van
de Rijksgoedkeuring na alle an
der obstakels een moeilijke zaak.
In 1963 bleek dat realisering in
twee fasen eerder kans van slagen
zou hebben dan wachten op de afgif
te van de Rijksgoedkeuring voor het
totale project.
Deze mogelijkheid is toen van ge
meentewege ook onmiddellijk be
pleit en tot onze grote vreugde kan
nu aan het openluchtgedeelte begon
nen worden.
Vraag:
Hoe komt het binnen- en buiten
bad er uit te zien?
Antwoord:
Het openluchtbad omvat:
1. een diep/half diep bassin van
50 x 20 meter en een diepte van
1.10 tot 2 meter, terwijl de laat
ste 8 meter van dit bassin een
diepte hebben van 3.25 meter voor
het springen;
2. een half diep/ondiep bassin van
47.5 x 20 meter en een diepte van
40 cm tot 1 meter (welk bassin
vooral voor ongeoefenden be
stemd is);
3. een zeshoekig kleuterbassin.
Daarenboven behoren bij de bouw
van het openluchtbad:
a. de bouw van kleedgelegenheden,
douches en toiletten;
b. de aanleg van speel- en zonne
weiden, consumptiekiosk en be-
zoekterras;
c. de aanleg van parkeerruimten
voor de stalling van fietsen en
auto's;
d. de bouw en aanleg van een aan
tal voorzieningen die moeten dié
nen voor het openlucht en voor
het overdekt gedeelte.
Het thans goedgekeurde bassin
van het binnenbad heeft een L vorm
en omvat:
1. een lange „poot" van 16 2/3 x 8
meter en een diepte van 0,4 tot
1 meter;
2. een „korte poot" van 8 1/3x8
meter en een diepte van 1 tot
2.20 meter.
Met betrekking tot het bassin van
het binnenbad zijn de deskundigen
het nog niet volledig eens over de
beste vorm. In elk geval is dit over
dekt gedeelte van het totale zwem
badproject in eerste instantie be
doeld als een schoolinstructiebad dat
ook nog mogelijkheden biedt voor
recreatief zwemmen voor jeugd en
volwassenen in de avonduren, maar
natuurlijk al was het alleen maar
omwille van de financiële conse
quenties kan dit bad niet even
veel mogelijkheden bieden als het
openluchtgedeelte. Er is ten aanzien
van de vorm van het overdekt bas
sin nog een onderzoek gaande waar
omtrent op zeer korte termijn de
conclusies bekend zullen zijn zodat
bij spoedige afgifte van de Rijks
goedkeuring voor de tweede fase de
bouw daarvan in geen geval zou
stagneren.
Behalve het bassin bevinden zich
in dit overdekte gedeelte:
de kassa's en verdere dienstruim
ten van zowel het binnen- als het
buitenbad;
kleedgelegenheden, douches en
toiletten;
waterzuiveringsapparatuur, pom
pen, installaties, enz.
Elders in dit blad vindt u een foto
van het huidige zwembadplan.
Vraag:
Hoe zit het nu feitelijk met de
kosten? Wie betaalt dat allemaal?
Antwoord:
De kosten voor het openlucht
gedeelte belopen ongeveer 900.000.
Omdat dit gedeelte het karakter
heeft van een toeristische streek-
voorziening, is in de kosten ervan
vanwege het Ministerie van Econo
mische Zaken in beginsel een sub
sidie toegezegd van 85 pet. van de
onrendabele investeringskosten. De
overblijvende 15 pet. der kosten blij
ven voor rekening van de gemeente.
Voor het overdekte gedeelte (in de
eerste plaats een voorziening voor
de gemeente Venray) worden de
kosten eveneens geraamd op 900.000.
Daarvan zullen in beginsel 90 pet.
opgevangen kunnen worden door
bijdragen van het Rijk, de Provincie
en de Gemeente samen, terwijl 10
pet. zullen moeten worden bijeenge
bracht door de Venrayse bevolking
zelf.
Vraag:
Uit uw uiteenzetting hebben wij
begrepen dat Venray op deze wijze
een prachtige voorziening zal krij
gen, waaraan de rijks-, provinciale
en gemeentelijke overheid bedragen
besteden, maar dat van de andere
kant de Venrayse gemeenschap let
terlijk en figuurlijk haar steentje
zal dienen bij te dragen.
Is het nu zo, dat wanneer de ge
vraagde particuliere bijdragen niet
op tafel komen, de goedkeuring voor
het zogenaamde binnenbad niet ge
geven zal worden, waardoor bijvoor
beeld het zwemmen in schoolver
band niet mogelijk zal worden?
Antwoord:
Het is nu eenmaal een algemene
voorwaarde voor subsidieverleningen
in het kader van de maatschappe
lijke begeleiding dat voor objecten
als deze een particuliere inbreng
van 10 pet. der investeringskosten
wordt gevraagd.
Van ganser harte hoop ik ook dat,
zodra met de bouw van het over-|
dekt gedeelte gestart zal worden!
(hopenlijk nog vóór 1 januari 1965!),
aan deze voorwaarde zal zijn vol
daan.
Vraag:
Uit Uw antwoord, mijnheer de
Burgemeester, blijkt zeer duidelijk
dat de moeiten die het Actiecomité
thans doet om de particuliere bij
dragen bijeen te krijgen onder het
motto „MAAK DE KUIP VOL", be
slist noodzakelijk zijn.
Hebt U in dat verband nog iets te
zeggen tot de inwoners van Venray?
Antwoord:
Vooreerst zou ik willen wijzen op
het feit dat de daden van de over
heid (of mag ik zeggen: „overheden",
immers rijk, provincie en gemeente
gaan hier hand in hand) nu uit het
papieren stadium zijn gekomen en
tot werkelijkheid gaan worden.
Jarenlang is er en terecht ge
vraagd om zwemgelegenheid. Welnu,
die komt er, mitsnu elke inwo
ner der gemeente ook bereid is een
offer te brengen voor de verwezen
lijking; een offer dat gelet op de
grote bedragen die van overheids
wege worden verstrekt en de grote
belangen die er mede gediend wor
den mijn inziens zeker de moeite
van het brengen waard is.
Laat voor deze aktie dan ook gel
den „GEEN WOORDEN MAAR DA
DEN", zodat op korte termijn het ge
vraagde bedrag bijeen zal zijn om
metterdaad de kuip vol te maken.
Voor alle reparaties
(a. MARTENS
Schoolstraat 30 Tel. 2389
Geachte redaktie.
Gaarne over uw artikel Winkel
sluiting, Peel en Maas 19 juni 1964
no. 25, het volgende:
Uw redaktie is kennelijk niet ge
heel op de hoogte met het voorstel
van de Mitex betreffende de maan
dagsluiting. Door de Mitex werd nog
geen enkel besluit genomen, doch er
werd slechts een enquête gehouden
onder textielhandelaren. De uitslag
van deze enquête wees echter uit,
dat er een zeer groot percentage
winkeliers was, die het niet eens
waren met de maandagsluiting. De
eerste besprekingen omtrent de slui
ting zijn dan ook geheel mislukt.
In de grotere steden zal dit pro
bleem dan ook zo nog maar niet zijn
opgelost, want hier is men immers al
lang voor met het rouleer-systeem,
zodat het personeel toch een vijf
daagse werkweek heeft.
In uw artikel schrijft u ook, dat
veiligheidshalve de grote adverten
ties van meer dan honderd winke
liers over het hoofd worden gezien.
We zien echter deze advertenties
beslist niet over het hoofd, evenmin
als de advertenties van de zaken die
hun cliënten er op attent maken dat
zij, en dit zijn er meer dan twee
honderd, de gehele week normaal
geopend zijn.
U zult waarschijnlijk nog een be
tere indruk krijgen, wanneer U zich
ter plaatse op de hoogte ging stel-
Wij vragen nog steeds
PERSONEEL
geschoold en
ongeschoold
Aanmelden dagelijks -
ook na werktijd - aan
de fabrjek, bij de portiei
N.V. INALFA VENRAY
len. Mogelijk zult U dan ook een
winkelier die bij die meer dan hon
derd „geslotenen" hoort, „danke
schön" en „wieder sehen" horen
zeggen. Juist op deze maandag. Som
mige winkeliers in Venlo zijn met
deze maandagsluiting erg voorbarig.
In Amsterdam waren enige jaren
geleden enkele zaken op zaterdag
gesloten. Thans hebben deze zaken
weer de normale week geopend. Mo
gelijk dat de Venlose winkeliers dit
niet meer nodig hebben, doch enke
le jaren geleden hadden deze zelfde
winkeliers er behoefte aan om be
paalde zondagen nog geopend te zijn.
Al met al zal het voor Venray nog
eens etxra moeilijk worden om zon
der meer te zeggen: ,s maandags de
gehele dag gesloten, want we hebben
ook nog steeds iedere maandagmor
gen een markt en deze missen we
toch ook niet graag.
Wij als middenstanders doen al
het mogelijke om onze cliënten van
dienst te zijn. Deze dienst bewijzen
we niet door te sluiten.
Naam inzender bekend.
Naschrift redaktie:
Lezen is een kunst, die men op de
lagere school moet leren. Bedoeld
stukje heeft het niet over voorstel
len van Mitex en meent allerminst
de maandagsluiting voor Venrayse
winkels aan te moeten bevelen.
aWar het alleen op attendeert is
dat Venray's winkelstand er niet
onderuit zal kunnen een gezamen
lijk standpunt te bepalen t.a.v. de
vijfdaagse werkweek van het perso
neel. Wil men tenminste winkelper
soneel aan kunnen blijven trekken.
Voor alle duidelijkheid herhalen we
de twee laatste alinea's:
De vijfdaagse werkweek, die
praktisch overal is of wordt doorge-
overd, kan het winkelbedrijf niet
zonder meer naast zich neerleggen
en maar net doen of die niet bestaat.
Men zal de moed moeten opbren
gen een gezamenlijk standpunt op te
stellen en in te nemen en de proble
men verbonden aan de winkelslui
ting opnieuw aan de orde te stellen.
Met te doen of zijn neus bloeit ruimt
men het beslits niet aan de kant.
Wie hieruit leest dat wij maandag
sluiting voorstaan, heeft zijn lagere
school-opleiding niet voltooid.
Een zeker deel der winkels zal dit
probleem via een rouleer-systeem op
kunnen lossen, een ander deel niet.
Welke vreemde situaties hieruit
kunnen voortvloeien, leert duidelijk
het Venlose voorbeeld. Men kan nu
wel zeggen dat 200 anderen daar
open blijven, we zouden de mensen
niet graag de kost geven, die om
dat er zoveel winkels gesloten zijn
juist op die maadag niet naar
Venlo gaan.
In Venray moeten op dinsdagmid
dag alleen de textiel-, de schoen- en
de kruidenierszaken sluiten. De za
ken, die nog open zijn, weten intus
sen uit ervaring dat dinsdagmiddags
praktisch niemand winkelen gaat.
De een lijdt door de ander en om
dat in de toekomst zoveel mogelijk
te voorkomen lijkt ons inziens over
leg nodig. Zeker nu het probleem
xan een hele dag sluiting aan de
orde is of binnenkort komt.
N.V. Metaalwarenfa-
briek INALFA kreeg
als eerste Neder
landse fabriek de de
finitieve goedkeuring
op een industriële al-
gasbranders voor
luchtverhitters e.a.
gasverwarmings-
apparaten.
Het is een brander
van het z.g. atmos
ferische inspuit („in-
shot")-type, voorzien
van een gasdrukrege
laar, een B-klep (gas-
gebrekbeveiliging) en
een magneetklep met
aangebouwde waak-
vlambeveiïiging. De
brander heeft een
vlamspreider van
hoog hitte bestendig
staal en is geschikt
voor alle gassoorten.
Hierbij een feto van
een gasbrander op de
testbank.
Een dichte verkeersstroom beweegt zich in de vakaniemaanden in de
richting van de bergen en de zonnige stranden. Wanneer de afzonder
lijke voertuigen in die verkeersstroom te dicht achter elkaar rijden, is
de mogelijkheid, dat één of meer er van nooit op de plaats van bestem
ming aankomen, niet ondenkbaar. Vooral de zoveel schade aanrichtende
kettingbotsingen zijn veelal een gevolg van onvoldoende afstand houden,
aldus het Verbond voor Veilig Verkeer.
SPEL IN DE ZOMER
Laatst overkwam het ons, dat er
iemand voor ons reed, die de weg
zocht, die niet precies wist welke rij
vak hij moest kiezen en die op het
kruispunt aarzelend rondkeek, niet
wetend welke richting hij moest in
slaan.
Wie iedere dag een vaste route
van het huis naar het werk rijdt en
omgekeerd, rijdt meestal met een
zelfde groep weggebruikers op, die
alle de weg op hun duim kennen en
met wie hij samen het spel speelt.
En dan komt er ineens zo'n spel
breker.
Maar is het wel een spelbreker?
Is het niet eerder zo, dat deze man
het spel wel wil meespelen, maar
het niet kan? Is het dan niet vol
komen dwaas zulk een dwarsrijder
bij voorbaat als spelbreker te be
schouwen, d.w.z. ons te ergeren.
Deze dwarsrijders zijn meestal
toeristen, mensen die het verkeer in
onze stad of de wegen, in ons dorp,
niet kennen. Zij aarzelen terecht,
omdat zij de weg niet kennen en zij
zelf voelen zich misschien wel het
meest opgelaten, omdat u, zij het
onbewust, toch achter hen aan jaagt.
Is het u zelf in het buitenland
nooit gebeurd, dat u de weg kwijt
was en dat u, met een gevoel van
hopeloosheid, straat in, straat uit
maar bleef doorrijden? We hebben
het wel gepresteerd, dat we dan
voor een stoplicht gehaast uit de
auto sprongen om aan de man ach
ter ons, zo goed of zo kwaad moge
lijk in de vreemde taal, te vragen
waar we heen moesten. Die ons
overigens keurig terecht hielp.
Daar de zomer de tijd van het toe
risme is, moeten we er rekening mee
houden, dat er dan meer vreemde
lingen zich in het verkeer bevin
den. Wat tolerantie kan dan geen
kwaad en meestal verliezen we er
niets mee, omdat we even later toch
weer bij de file moeten aansluiten.
Het is goed, ook als we zelf naar
het buitenland gaan, om dan de
verkeersregels van dat land te ken
nen. Ook het Verbond voor Veilig
Verkeer geeft deze regels uit. Het
kan u helpen in een ander land
vlugger te vatten waarom men zich
daar in het verkeer wat anders ge
draagt dan bij ons. Laat het u niet
afschrikken als u de regels eens niet
zo goed kent of als u meent ze niet
zo goed te hebben onthouden.
De hoofdzaak is, dat u een goed
weggebruiker wilt zijn en dat u, als
u het niet weet, oplet hoe het ver
keer loopt. Dan merkt u, dat u zich
gemakkelijker aanpast dan u had
verwacht. Dat kan zowel de Duitse
verkeerspleinen betreffen als de
Zwitserse voorrangsregels of de
Belgische verkeerslichten. Het ver
keer is een spel en nu kunnen wel
de regels verschillen, maar het spel
moet overal gespeeld worden.
Dit geldt ook voor de vreemdelin
gen, die uw eigen verkeerspad krui
sen. Help hen zich zo goed mogelijk
aan te passen en het spel mee te
spelen. Het is daarbij altijd een
goede regel om inschikkelijk te zijn.
Opgewekt neemt ze afscheid, maar of het een prettige vakantie voor
haar zal worden, staat nog niet vast. Waarschijnlijk zal ze van al die
bagage meer last dan comfort hebben. Het Verbond voor Veilig Verkeer
wijst er op, dat overbelasting van het voertuig, waarmee men met
vakantie gaat, of het nu een fiets of een auto is, de kans op ongelukken
onnodig verhoogt.