EBBERINK DE JUISTE GREEP! Kantoorjassen Overalls OUIYEHSPORT few* MR - HET BIER WAAR LIMBURG TROTS OP IS! hoogvlieger VRIJDAG 26 JUNI 1964 No. 26 VIJF EN TACHTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAX WPPIfRl AH UHflR VRNR&V OIVAQTR ï?K"T?lVr ADVERTENTIEPRIJS 8'/i ct. p. mm ABONNEMENTS- GROTESTBAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 1.05.06.52 GlvIXUJjJiiJ VVJU1V «L(11I\H1 C4' WiVIO l IXEiIVUll PRIJS PER KWARTAAL 1.50 (buiten Venray 1.75 3/4 en lang model - in khaki, grijs en wit HOEK MARKTSTRAAT-SCHOOLSTRAAT in blauw - grijs - khaki en wit m EEN VENRAY'S BEDRIJF f BOUWT AAN Z'N TOEKOMST In het informatiemateriaal, wat de leden van de Kamer van Koop handel vorige week kregen aangeboden over Venray's industrieën was het gedeelte dat aan Custer's Machinefabriek en Constructie- werkplaats N.V. gevvyd was, wel een van de kleinste. Men kon er uit lezen dat het be drijf, wat in 1902 gesticht was door de vader van de huidige directeur M. Custers, in 1949 naamloze ven nootschap is geworden en verhuisd is naar het industrieterrein. Korter en bondiger kan het moeilijk. VREEMD Maar even verder vind je ook dat er momenteel 120 mensen op dat be drijf werken ,dat ze een export heb ben naar vele landen in Europa en daarbuiten en dat verschillende kleinere constructiewerkplaatsen in deze contreien vrij geregeld voor dit bedrijf werken. En als klap op de vuurpijl laten ze de voorzitter van de Kamer van Koophandel plaats nemen in een vrij vreemde constructie, die luistert naar de naam hoogwerker, welke diezelfde voorzitter hoog boven straat en plein een blik vergunt over Venray's daken. Een nieuw hydrau lisch project van deze constructie werkplaats, die op beurzen in Parijs en Hannover de aandacht trok van vakmensen. Je herinnert je van ditzelfde be drijf mobile kranen gezien te heb- gen, lang voordat ze gemeengoed werden op de bouw; je herinnert je vliegtuighangars in Spanje, afkom stig uit de hallen van Custers en een boeiende opdracht van Amerikanen voor Turkije. BESCHEIDEN Praat je over deze dingen met di rectie en staf, dan is die haast schuw om op vragen te antwoorden. „Waarom moet hier toch van in de krantMen vindt dat alles schijnbaar heel gewoon, zoals men de groei van klein onderhoudswerk plaats tot groot constructiebedrijf schijnbaar gewoon vindt. Neen, gemakkelijk is die overgang niet geweest. Om fabriek te worden, om 120 mensen aan het werk te hou den is geld nodig, opdrachten, men sen, die dat allemaal uit kunnen voeren. En van dat alles was er zo verschrikkelijk weinig. Dat begon indertijd al met de rooster-fabricage, een onderdeel, dat ook thans nog een van de peilers van deze n.v. is. Roostervloeren, een uitvinding van de directie, waren iets nieuws, ze ker op de manier, waarop de N.V. Custers ze maakte. Het duurde lang voordat de grote bedrijven het voor deel en het gemak van deze vloeren ontdekten. Maar nu gaan ze de he le wereld door en voor klanten, die hiervoor interesse hebben, zet men diep en eerbiedig zijn petje af. MAATWERK Maar men wilde geen fabriek worden van massa-produkten. De ambachtelijke sfeer uit het ouder lijke bedrijf moest er zijn kansen houden, ook in het nieuwe. Daarin alleen kan hij zich uitleven en ook zijn eigen ideeën naar voren bren gen en uitwerken. „Geen confectie- atelier, hoe goed ook, maar het fij ne maatwerkaldus een der stelregels van de directie. Welnu, de roostervloeren lever den kontakten en diezelfde bedrij ven, die hiermede ervoeren, dat er in Venray vakmanschap zat, die wa ren ook bereid ander constructie werk te laten maken in dat bedrijf. Ook weer een proces van jaren, maar als resultaat daarvan kan men nu een stapel referenties laten zien, waarop bedrijven als B.P.M. en Phi lips heus niet alleen de enige grote jongens zijn. IntegendeelAls een groot Amerikaans bedrijf, dat in Turkije moet bouwen, het niet ge ringe constructiewerk in Venray laat maken, dan blijkt daar toch wel iets uit OPBOUW Maar constructiewerk is conjunc tuurgevoelig. Er hoeft maar een kink in de kabel te komen en de vakmensen staan in hun neus te peuteren. De roosters vormen een der peilers, constructiewerk voor werden weer een andere peiler. Maar om het bedrijf nog zekerder te maken, had men en heeft men liever eigen produkten. Eigen pro- dukten liefst van allure waaraan hoge technische eisen worden ge steld. En ook daar is jaren naar gezocht. Het is begonnen met een kaasmachine en men is thans aan de hoogwerker toe. Daar tussen ligt een lange weg. Men heeft bouwkranen gebouwd, tot een gewicht van 45 ton toe En toen ze klaar waren, was er be stedingsbeperking en geen aanne mer, die er aan dacht toen kranen te kopen. Men heeft betoncentrales gemaakt met bijbehorende silo's, transport- schroeven en -banden, maar nu heeft praktisch ieder aannemer zo'n ding en ze verslijten niet. Er zijn agitoren gebouwd om beton te kun nen vervoeren, menginstallaties, naast het andere constructiewerk, dat opdrachten moest verwerken tot uit de Ned. Antillen toe. Gauw gezegd, maar minder gauw gedaan. Er waren mislukkingen en er waren successen, maar nog steeds was men niet tevreden. Men mocht niet klagen over het personeel, in tegendeel. Opdrachtgevers van con structiewerk riepen over de prima afwerking, het degelijke vakman schap, maar wat ontbrak waren de „uitvinders" die projecten voor eigen bedrijf konden uitdenken. HOOGWERKER Dat men deze krachten intussen ook gevonden heeft, blijkt uit de presentatie van de hoogwerker, waarin de ervaring van de kranen- bouw met de hydraulic zijn gecom bineerd en een project tot stand ge komen is, waarvan men hoge ver wachtingen heeft. Wie deze „poot- met-bakje" heeft zien werken, die begrijpt zelfs als leek, dat er 'n enor me besparing aan arbeid mee te be reiken is. Niet alleen voor onder houd van lichtmasten, bruggen e.d. en zelfs niet alleen voor de brand weer, die nu vlugger-dan-ooit boven is met haar materieel ,maar ook in fabrieken, waar bordessen langs ho ge leidingen onnodig worden, om dat hij overal heen zwaait waar men maar bij wil zijn. Hydraulic wil zeggen dat hij middels oliedruk langer of korter kan worden, óm- hoog en omlaag kan gaan, naar ge lang het handeltje, wat zijn bestuur der bedient. En in die oliedruk schuilt dan het hele geheim. Gehei men, die men dan wetenschappelijk zal pogen te onthullen op de nieu we leerstoel van de Technische Ho geschool in Eindhoven, maar in de praktijk denkt op te lossen in de Venray se constructiewerkplaats. Wordt deze hoogwerker een hoog vlieger? Er worden twee betekenis sen aan het woord gegeven. De mensen van Custers vertrouwen dat dit nieuwe inderdaad in dé gunstige zin zich voor hun bedrijf zal .ontwik kelen. In de gunstige zin van vele opdrachten voor deze hoogwerker, in de gunstige zin ook, dat dit de stap zal zijn naar een verdere ontwikke ling van 't constructiebedrijf, waar in vakmanschap nog steeds hoog genoteerd staat en in de toekomst steeds hoger genoteerd wordt. Is het een wonder dat men voor het perso neel al met een nieuwe cursus start over oliedruk en alles wat daaraan vast zit? Vijftien jaren is een korte tijd, maar de baby van 1949 is uitge groeid tot een jonge kerel, ondanks de mazelen, de kapotte knieën en de gescheurde broek. De ernst van het leven wacht op hem. Zo zou men ook de groei van dit bedrijf kunnen zien. De melktanden zijn er uit, de ups en downs, waarmee men het leven moet leren kennen, voor bij. Wat de toekomst brengen zal, weet geen mens ,ook bij Custers niet. Maar in de hallen liggen stapels technische tekeningen uit alle lan den van Europa, in de calculatie afdeling is men een offerte aan het opzetten voor de stad Parijs, die in teresse in de hoogwerker heeft en op de tekentafels worden nieuwe plannen uitgebroed. In de hallen bonken en ratelen de machines en spatten de vonken giftig weg. In het ontwikkelingsplan wat men indertijd t.b.v. het zgn. Lollebeek- plan heeft opgezet, wordt ergens de vraag gesteld of het ambacht wat in Venray is ,de macht in zich heeft om ook in eigen plaats uit te groeien tot een middelgroot bedrijf? Custers heeft o.a. aangetoond, dat het Ven- rayse ambacht die prestatie inder daad kan leveren. Dat was een van de winstpunten, die nog eens duidelijk naar voren kwamen op deze studiedag van de Kamer van Koophandel. Dat is de juiste greep! BRAND'S BIER! U bent aan 't winkelen. U neemt niet zó maar wat bier mee! U kiest bewust BRAND'S BIER! U vraagt om BRAND'S BIER! Lekker bier in 4 smaken yoor verwende bierdrinkers! Feestelijk voor bij het eten, gezellig 's-avonds voor bij de TV. Haal vandaag nog wat flesjes BRAND'S BIER in huis! fcraiid fttattd ^rauct C.C. DE VRIENDENKRING Zondag 5 juli a.s. wordt wederom de jaarlijkse „Sanatorium-vlucht" gehouden vanaf Geldenaken, met jonge duiven. Evenals de vorige jaren worden hierop een massa ereprijzen vervlo gen, welke te winnen zijn door de duiven aan te tekenen in de blanco kolom a 25 ct. per duif. Onze rekenaar gaf het goede voor beeld door een prachtige beker voor de eerste prijswinnaar beschikbaar te stellen. We vertrouwen erop, dat nog meerdere liefhebbers 'n ereprijs be schikbaar zullen stellen. Men kan deze bij het bestuur zijner vereni ging indienen. We rekenen op aller medewerking. Het is voor een goed doel en de zieken in santorium „St. Jozefheil" te Bakel, zullen U dank baar zijn. P.D.V. DE ZWALUW Wedvlucht Noyon 21 juni 1964, af stand 302 km. Aantal duiven 249. Eertse duif 9.51.10, laatste duif 10.11.57. J. Janssen V. 1 4 9 10 19 24 28 33 43 47; L. Coopmans 2 58; J. Bas- tiaans 3; P. Hendrix 5 11 13 14 42; M. de Bruyn 6 23 32; St. Berchmans 7 29 53; Munckhof-Poels 8; de Riet- Sijbers 12 18 30 52 57 59; P. Willems 15; Gebr. Basten 16 46; J. Gommans 17 45; Th. Brok 20 26; E. Oudenho ven 21 25 62; M. v. d. Broek 22; H. Lucassen 27 49; G. Boom 31 38 54; Henk Janssen 34; A. Hendriks 35; P. Manders 36 50 60 63; J. Boom zn. 37 48 51; J. Arts 39; J. Custers 40 61; A. Smits 41 55; M. Delauw 44; A. Loonen 56. P.D.V. DE VREDESDUIF Inkorven jonge duiven zaterdag 27 juni en woensdag 1 juli van 8.30 tot 9 uur. Wedvlucht Orleans 13 juni: P. Janssen H. 1; H. Crooymans 2 3; P. en J. Janssen 4 7 8 9 10; P. Strij bosch 5 6 11. Wedvlucht Chimay 14 juni: J. Dinjens 1; J. Strijbosch 2; H. v. d. Heuvel 3 4 9 17 24; P. Strijbosch 5 7 25 31; H. Crooymans 6 10 15 16 20 29; J. Ewalts 8 23; P. en J. Janssen 11 18 22 26 30; J. v. d. Laar 12; Gebr. Kusters 13; H. Kleuskens 14 27; H. Strijbosch Zn. 19; F. Vermeulen 21; J. Maas 28. Wij vragen nog steeds PERSONEEL geschoold en ongeschoold Aanmelden dagelijks - ook na werktijd - aan de fabriek, bij de portiei N.V. INALFA VENRAY

Peel en Maas | 1964 | | pagina 5