Veilig Verkeer...
Voorkomen of qmaen
Onze trouwe vriend
de hond
mmmwmt
Filmnieuws
Politierechter
UitPeelenMaas
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
Montfortaanse
Lourdes
bedevaart
VRIJDAG 13 MAART 1964 No. 11
VIJF EN TACHTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 1.05.06.52
ADVERTENTIEPRIJS 8»/« ct. p. mm ABONNEMENTS
PRIJS PER KWARTAAL 1.50 (buiten Venray 1.75
't Gevaar kijkt overal om een
hoekje en ongevallen in huis, op de
weg en in de bedrijven staan dan
ook dagelijks in de dagbladen. Nu
ook de mechanisatie in het huis
houden meer en meer toeneemt, zijn
een huishouden en een bedrijf in
zekere mate met elkaar te vergelij
ken, zeker wat betreft de ongeval
len.
Het aantal mensen, dat direct of
indirect bij het arbeidsproces is be
trokken wordt ieder jaar groter.
Dit zou dus eigenlijk een vermeer
dering van het aantal ongevallen
met zich mee moeten brengen. In
vele bedrijven ziet men echter pro
centueel een daling van het aantal
ongevallen. Logischerwijs voor een
groot deel het gevolg van de zorg
voor de veiligheid.
Dit neemt niet weg, dat men nu
maar niet verder in-tevreden in een
hoekje kan gaan zitten toekijken.
DE VEILIGHEIDSGORDEL
■r t
Er gebeuren dagelijks nog te veel
ongevallen, die bij nader onderzoek
de vraag doen opkomen: had dit
niet voorkomen kunnen wórden?
Het ongeluk kan dan wel niet meer
ongedaan gemaakt worden, maar in
de meeste gevallen is het mogelijk
om uit het gebeurde te leren en
naar aanleiding hiervan maatregelen
te treffen, zodat soortgelijke onge
lukken in de toekomst voorkomen
kunnen worden.
Als we in een klein krantenbericht
je lezen: ,De man had zijn leven te
danken aan een veiligheidsgordel",
dan betekent dit, dat er voor die
man een persoonlijk beschermings-
midel aanwezig was én dat het ge
bruikt werd. Vooral ook het gevoel
van veiligheid bij de mensen zelf,
die direct bij het arbeidsproces be
trokken zijn, is belangrijk.
Goed werken betekent niet alleen
werken onder gunstige, sociale om
standigheden, met goede arbeids
voorwaarden, met de beste gereed
schappen en machines, maar ook
werken op de meest efficiënte "ma
nier. Ook een prettige geest is be
langrijk en bovenal het veilige wer
ken.
OOK IN HET HUISHOUDEN
Orde en netheid zijn twee peilers,
die in een bedrijf en een huishouden
niet weg te denken zijn. De beste
schoonmaakdienst in een bedrijf al
leen is niet bij machte dit op alle
punten te berekien, wanneer niet al
le mensen meewerken. Gereedschap
netjes neerleggen, of direct oprui
men rommel in daarvoor bestemde
emmers deponeren, zal dan ook ze
ker blijken geen tijdverlies te zijn.
Ook in een gezin wordt de net
heid niet bepaald door wat er ligt,
maar hoé het er ligt. Bij de één ligt
alles schots en scheef, ongeordend
en zonder systeem, terwijl er bij de
ander helemaal geen rommel is en
alles op de plaats ligt, waar het
ALLEMAAL NAAR ALLEMAN
Wij kunnen deze uitroep alleen
maar herhalen, want radio, pers en
televisie vertelden dit op honderden
manieren.
Inderdaad ALLEMAN van Bert
Haanstra is een heel gezellige film
geworden en omdat gezelligheden in
dit dure leven zo zeldzaam zijn,
kunnen wij alleen maar adviseren
om ALLEMAAL NAAR ALLEMAN
te gaan.
Men zal zichzelf terug herkennen
in al die Nederlanders die stiekum
gefilmd zijn, in het bos, op het
strand, in de straat. Haanstra werk
te met een verborgen kamera, niet
om U te bespieden, maar om U, de
Nederlander te tonen zoals hij is.
De charme die van deze film uit
gaat is als een heerlijke douche,
fris, oprecht en vooral aangenaam.
Sommige mensen denken dat de
Nederlandse films niets zijn. Dan
vergissen ze zich schromelijk want
deze film ALLEMAN gaat Neder
land in Cannes vertegenwoordigen
tussen de groten van de film. Het
zou ons niet verwonderen, dat deze
film juist om zijn frisheid en spon
taniteit met een prijs gaat lopen.
Wat overigens nog nooit is voor
gekomen is, dat meer dan anderhalf
miljoen Nederlanders in 12 weken
tijd deze film zagen. In de grote ste
den moet men nog dagelijks in de
rij staan om een plaatsje te krijgen.
Met de vertoning in de 12e week van
het wereldroulement schaart Venray
zich onder de grootste steden van
Nederland waar de film ongekende
triomfen viert. Het is te hopen, dat
óók in Venray deze film die belang
stelling mag hebben die ze waard is
en verdient.
Deze week dus eens niet thuis blij
ven hokken .Buiten de deur is er
echt ook wel iets dat U boeit. Gaat
U deze week eens met heel de fami
lie naar ALLEMAN. Voor U en Uw
gezin wordt dat een feest.
hoort. Dit zegt helemaal niet. dat
er in het laatste geval in zo'n gezin
niet „geleefd" wordt. Er bestaat
daar alleen meer gevoel voor orde
en netheid. Zo'n goed verzorgd huis
is niet alleen een lust voor het oog,
maar het is ook van veel belang
•voor de kinderen, die er wonen.
In gezinnen, waar het niet zo or
delijk en precies toegaat, zal het
immers ook met de veiligheid niet
zo nauw worden genomen? Hoe lang
duurt het daar soms niet voor een
kapot snoer gerepareerd wordt?
Maar al te vaak wordt het te lang
uitgesteld een geaard stopcontact te
laten maken.
Benzine, chloor, lucifers en meer
van zulke zaken staan soms vlak
binnen het bereik van kinderhand
jes
VOORKOMEN IS BETER!
Veiligheidsrapporten in de bourij-
ven zijn erg belangrijk, want ze ma
ken het mogelijk om de oorzaak van
een ongeval na te gaan en daarna
verbeteringen aan te brengen. Er
kan ook bekeken worden of de per
soonlijke beschermingsmiddelen ge
bruikt worden en of de voorlichtin
gen en instructies in acht werden
genomen. Primair is immers het
voorkomen van ongevallen?
Gebeurt er toch iets, dan moet
men de lichte gevallen direct goed
laten behandelen door een EHBO'er
en de andere gevallen door een arts.
Statistici hebben uitgemaakt, dat
de kans één op de tien is voor een
licht, en één op driehonderd voor
een ernstig ongeval. De kans op een
licht ongeval is dus groter.
't Is zaak om, voordat het kalf
verdronken is, de put te dempen.
Het zoeken naar onveilige situaties
en deze uit de weg te ruimen is
eenvoudig de plicht van iedereen.
De ladder met de kapotte trede, de
defecte lamp in een donkere gang,
of de gladde, vette vloer, ruim ze
op of neem maatregelen.
„Voorkomen is beter dan genezen",
wat altijd beter is dan: „Wie niet
horen wil, moet voelen".
VEILIGHEIDSINSPECTIE NU
LANDELIJK
Reeds sinds enkele jaren organi
seert het Verbond voor Veilig Ver
keer in samenwerking met de Bond
van Automobiel-, Garage- en Aan
verwante Bedrijven (BGVAG) en de
politiële instanties vrijwillige pe
riodieke veiligheidsinspecties voor
personenauto's en lichte bestelwa
gens tot 1 3/4 ton.
Konden deze veiligheidsinspecties
tot voor kort nog slechts in bepaal
de delen van het land worden uit
gevoerd, het Verbond voor Veilig
Verkeer is thans zo ver gevorderd
met de uitbreiding van het net van
inspectiestations, dat de automobilist
praktisch overal in het land zijn wa
gen kan laten onderzoeken op die
punten en plaatsen, die voor de
veiligheid van het verkeer van be
lang zijn. Over het gehele land ver
spreid zijn namelijk 1097 garagebe
drijven tinmiddeljs gemachtigd om
de veiligheidsinspecties uit te voe
ren.
Bij een veiligheidsinspectie, die elk
half jaar, zo mogelijk gelijktijdig
met de regelmatige grote onder
houdsbeurt in de meeste gevallen
na elke tienduizend kilometer
dient te worden uitgevoerd, wordt
de wagen op niet minder dan 45
punten nauwkeurig onderzocht.
Blijkt de wagen weer geheel „vei
lig" te zijn, wordt rechter onder op
de voorruit een speciaal vignet aan
gebracht ,dat elk half jaar een an
dere kleur heeft. Aan deze kleur is
met een oogopslag te zien in welk
tijdvak de wagen voor het laatst
aan een veiligheidsinspectie werd
onderworpen. De garagebedrijven
die de veiligheidsinspecties verrich
ten, zijn kenbaar aan 'n rood schild,
waarop hetzelfde „goedkeuringste
ken" is aangebracht als op het ge
noemde vignet. De eigenaar van de
auto krijgt de resultaten van de in
spectie opgetekend in een inspectie
rapport, dat hem samen met het
vignet en een veiligheidslogboek
wordt verstrekt.
Het doel van de veiligheidsinspec
ties is het voorkomen van dat soort
verkeersongelukken, dat wordt ver
oorzaakt door defecten aan of slech
te conditie van het voertuig.
ZIJN TROUW WERD
SPREEKWOORDELIJK
Velen van ons houden een hond
en we zijn meer of minder tevreden
met onze huisgenoot. Maar hoevelen
van ons weten eigenlijk wie de
hond is?
We mogen rustig zeggen, dat de
hond de oudste metgezel van de
mens is. Hoelang de hond de mens
al vergezeld is niet zeker te zeggen
en de schattingen van deskundigen
lopen soms tienduizenden jaren uit
een. Het staat echter wel vast, dat
de hond reeds sinds zo'n 10.U00 tot
15.000 jaar bij de mens vertoeft.
In weerwil van het feit, dat de
hond reeds zolang huisdier is, is het
serieuze onderzoek naar het verle
den van de hond nog van recente
datum. In 1854 leidde lage water
stand tot de vondst van zeer oude
hondenbeenderen bij de Zwitserse
paalwoningen, woongelegenheden
van mensen vér voor onze jaartel
ling. Dit gaf de stoot tot studie over
de geschiedenis van de hond. Men
heeft dankbaar gebruik gemaakt bij
deze studie van ander vondsten van
hondenbeenderen, zoals die in Dene
marken, Schotland en Nederland,
waar in Friese terpen ook interes
sante vondsten werden gedaan.
Eén belangrijke vraag in verband
met het ontstaan van de hond is
wel: welk roofdier is tot hond ge
worden? Terwijl daarnaast de vraag
rijst of dit hondwordingsproces
slechts op één plaats in de wereld of
op verscheidene plaatsen tegelijk,
althans onafhankelijk van elkaar,
plaats vond.
Over het algemeen worden wolf
jakhals, dingo en vos als de voor
ouders van onze hond beschouwd,
Veel geleerden menen, dat het niet
de wolf kan zijn geweest, maar een
kleiner hondachtig roofdier, waarin
de mens indertijd geen gevaarlijk
vijand zou hebben gezien. Men
neemt aan, dat dit dier zich bij de
mens zou hebben aangesloten en
door deze werd getolereerd. Op den
duur zou de mens het dier hebben
leren waarderen in verband met zijn
nuttige eigenschappen als metgezel
op de jacht en als waarschuwer bij
naderend gevaar.
Een ander strijdvraag is, welk
klein hondachtig roofdier dit dan
wel zal zijn geweest, of het nu nog
in het wild voortkomt of dat het
uitgestorven is.
Proefnemingen wezen uit, dat de
jongen van een tamme wolf, wild
en schuw voor de mens zijn en door
de moeder zo worden gemaakt, ter
wijl dit niet het geval is bij de tam
me jakhals, wier jongen voor de
mens tam zijn. Bovendien is geble
ken, dat de wilde honden die in ver
schillende vormen in de wereld
voorkomen, ontembaar zijn. Een en
ander doet vermoeden dat het. klei
ne hondachtige roofdier, waarover
boven werd gesproken, de jakhals
zou kunnen zijn.
Kruisingen van deze eerste tam
me dieren met ander hondachtigen
zouden tot de grote verscheidenheid
van rassen hebben geleid. De hon
denwereld presenteert zich nu in
meer 'dan driehonderd rassen die
van een enorm grote verscheiden
heid zijn. We behoeven maar te kij
ken naar het ontzaglijk kleine vlin
derhondje en de enorm grote Ierse
wolfshond, naar de hazewind en de
Engelse bulldog om dit te consta
teren. Deze variatie werd bereikt
door het fokken met dieren die over
bepaalde speciale eigenschappen be
schikten, die men nog wilde opvoe
ren en zo ontstonden uitersten, die
tot een ras werden geconsolideerd.
Tegenwoordig doet de hond niet
meer alleen dienst als jacht- of
werkhond ,want velen houden de
hond nu voor sier ofzuiver als
kameraad, ongeacht van welk ras
hij is en hoe zijn uiterlijk ook is uit
gevallen.
Het laatste, de acceptatie als ka
meraad, is voor de hond natuurlijk
wel het meest aangenaam, althans
voor zover door een overdreven
liefde voor het dier, de opvoeding
niet verkeerd wordt aangepakt,
maar daar zullen we later nog op
terug komen.
Sierhonden treffen wij echter ook
al lang geleden aan. Aan de hoven
van de Egyptische farao's vinden we
ze en ook bij de Romeinen. Voorts
ontwikkelden zich in de gehele we
reld vele soorten van waak- en
herdershonden.
De trouw van de hond is spreek
woordelijk geworden en dit is iets,
dat de mens nimmer mag vergeten.
De mens voelt zich over het alge
meen ver verheven boven het dier,
dus ook boven de hond. Het merk
waardige en interessante is, dat dit
dier het gezag van de mens volledig
erkent, hetgeen blijkt uit zijn gehele
houding ten opzichte van de mens.
Dit brengt voor ons grote ver
plichtingen met zich mee. Wij, die
ons boven de dieren geplaatst voe
len, hebben ook de verantwoorde
lijkheid over het wel en wee van
deze dieren. Hetgeen hier met be
trekking tot de hond wil zeggen,
dat wij hem of haar goed dienen te
behandelen en het leven zo aange
naam mogelijk moeten proberen te
maken. Nooit mag men proberen 'n
kwade bui op zijn hond af te rea
geren, want het dier kan er niets
aan doen.
Begrijpen we eigenlijk wel, hoe
moeilijk het voor een hond moet
zijn om onze bedoelingen te 'begrij
pen? Daarom is er ook een grote do
sis geduld nodig bij de opvoeding
van het dier. Wij dienen in eerste
instantie begrip te hebben voor de
positie van de hond en dit begrip
gepaard aan een grote liefde en
vriendschap voor het dier, kunnen
ons maken tot „de baas" of „het
vrouwtje" zonder wie het dier niet
kan en die het gelukkig maken.
Als dank hiervoor ontvangen wij
de vriendschap van onze hond, een
vriendschap, reiner dan die van de
mensen, omdat de hond niet kijkt
naar rijkdom of armoede, naar een
meer of minder bekoorlijk uiterlijk.
Hij accepteert u zonder enig voorbe
houd, precies zoals u bent met al
uw goede en slechte eigenschappen
en heeft hij of zij u eenmaal die
vriendschap gegeven, dan zal deze
nooit eindigen zolang liet dier leeft.
Hoe weinig behoeven wij te geven
om zoveel te ontvangen!
la. MARTENS
Schoolstraat 30 Tel. 2389
Ook dit jaar organiseren de Pa
ters Montfortanen weer hun bede
vaarten naar Lourdes. Allen die
onder hun leiding reisden, weten
dat er onder de Montfortaanse bede
vaarten een prettige, ernstige en
heel eigen sfeer heerst. Ernst en
vreugde moeten immers samen
gaan. Zo zijn we negen volle dagen
samen op reis.
In 1964 zijn de data als volgt: 12
t.m. 20 mei; 23 t.m. 31 juli; 2 t.m. 11
sept. De eerste dag komt men aan
te Lisieux, waar men een volle dag
verblijft en vanwaar men de derde
dag naar Lourdes trekt. Er is dus
geen nachttrein op de heenreis. Vijf
volle dagen verblijven we dit jaar in
Lourdes. Op de terugweg is er een
oponthoud in Parijs.
In de trein en in de hotels, over
al is er voor iedere groep een pater
leider, die de bedevaarders helpt en
alles regelt ,dat men wex-kelijk zor
geloos van een geestelijke ontspan
ning geniet.
Zoals Joannes XXIII naar Loreto
pelgrimeerde, zoals Paulus VI dit
jaar zijn bedetocht hield naar het
H. Land, zoals beiden voorbeeldige
Lourdespelgrims waren, zo willen
wij hun Lourdes-bedevaart naar de
Onbevlekte Moeder in de grot en
naar de Eucharistische Christus op
de Esplanade: voor vernieuwing van
ons eigen leven, voor zegen over ons
zelf en onze dierbaren, voor het
welslagen van het concilie en voor
de evangelische broederschap onder
de christenen.
Prospectus met volledige inlich
tingen worden gaarne toegezonden
door de Montfortaanse Werken te
Berg en Dal (tel. 08805-1900) ofwel
te verkrijgen bij Mej. L. Arts, p.a.
Fam. Schwachöfer, Pr. Bernhard-
straat 35, Venray.
verliespunt.
Met brede grimassen liet het or
kest de witte tanden zien. Aldus
hing het voor de ruiten van het
etablissement, in de hoop klanten te
lokken.
De baas van de zaak had het er
niet hoog op, naar hij achteraf tegen
de politie heeft verteld. Het orkest
dronk meer dan het muziek maakte.
„Maar je moet met je tijd mee", zei
hij klaaglijk. En daarom bleef het
gedruis van twist en bossanova in
zijn huis woeden als er dansavonden
waren.
De oude cliëntele kwam, zag het
uit twee personen bestaande orkest
en dronk een borrel. De jeugd werd
binnengelokt door de wilde tonen en
schorre kreten en waagde zich op
de dansvloer die beschikbaar was
gesteld door degenen, die zich ge
durende hun arbeidstijd onvoldoen
de konen vermoeien en die aldus de
scha wensten in te halen.
Onder de bezoekers bevond zich
een kaaskoopman, die per bromfiets
naar het etablissement was geko
men. Hij hing zijn jas aan der tal
rijke haken en amuseerde zich tot 1
uur in de nacht. Toen werd de tent
gesloten en de kaaskoopman ging
heen. Buiten vroor het een weinig.
Een wittig maantje keek mistroostig
naar zijn brommer. Het was geen
weer om daar mee weg te rijden.
Temeer omdat op de haken geen
jassen meer hingen. De kaaskoop-
mans jas was verdwenen.
Nu stond daar voor de stoep nog
een gammele auto die jaren geleden
de statiewagen was geweest van een
of andere Duitse diplomaat, maar
na een forse deuk over onze grens
was gearriveei'd als waai-deloos
schi-oot. De kaaskoopman had in
zijn enigszins beneveld brein het
idee dat zijn jas in die auto moest
liggen en toen hij die niet kreeg,
begon hij te zeuren over het ixum-
merbord met de veelzeggende let
ters DD.
De inzittenden van de wagen wei
gerden hem de toegang. De kaas
koopman schold op de „Duitse
Deuk". Het orkest trad naar voren
En nu volgde een staaltje van su
bliem samenspel. De accox-deonist
ontlokte de kaaskoopman een reeks
van zonderlinge accoorden, door
beux-telings tussen 's mans ribben en
in 's mans buik te porren. De slag-
werker daax-entegen hield zich bij
zijn taak. Hij sloeg er lustig op los.
Dat ging helemaal verkeerd, want
de slagwerker stond niet vast meer
op zijn voeten. Hij viel dwax's door
de caféruit en kwam tot rust tussen
lege glazen en volle asbakken.
De politie legde de slagwerker en
de kaaskoopman broederlijk naast
elkander in de ziekenauto. Zij haal
de de leren jas werkelijk uit de
voormalige statieauto. En zij schreef
voor iedere deelnemer een proces
verbaal. Eerst verscheen het orkest
voor de groene tafel. De accordeo
nist vei'klaarde dat hij alleen maar
de ander helft van Ixet orkest te
hulp had willen komen. „De kaas-
man nam een dreigende houding aan
en toen was ik hem een slag voor",
zei hij.
Veertig gulden eiste de officier
daarvoor. Maar de rechter, die een
zwak heeft voor muziek, maakte er
25,van.
Met de slagwex-ker lagen de zaken
anders. De justitie had hem al vier
keer te grazen genomen wegens
mishandeling en hij had nog twee
maanden vooxwaax-delijk tegoed van
een vorige gelegenheid, toen hij een
ambtenaar in functie had dwarsge
zeten. Drie dagen eiste de officiex*.
De rechter vond dat precies gepast.
Als de noodlanding tussen de bier
glazen en de daaropvolgende logeer
partij in het ziekenhuis er niet ge
weest waren, was de straf hoger ge
worden.
De „berijder van 't motorvoertuig
met kenteken DD" hoorde 25,
eisen wegens poging tot verduiste
ring van een kledingstuk dat kentxe-
lijk aan iemand anders toebehoorde.
„En ik wist geeneens dat 't vod daar
lei!" riep de DD'er „U hebt toch
ogen?" vroeg de poltierechtex*. ,,'i
Was hax-dstike donker, man", zei
deukmans vei'ontwaardigd. „Die jas
kwam toch niet vanzelf in 't donker
naar die auto toelopen" oordeelde de
zittende magistraat, „ik veroordeel
u derhalve tot 40,boete". En
toen de beklaagde weer de mond
opende vervolgde zijne edelachtbare
met „En als u bovendien de rechter
lijke macht beledigt...."
De mond sloot met een klap. „Vol
gende zaak", zei de rechter.
1
oTU •msÊfiftnp» j
a AKM ftvpotfek» (-4
UWtfOU C x
JUUANASINGEL41 •tslsf. 1061 (K4780)
van 1 januari 1904
Eergisteren, 30 December, was
het een jaar geleden dat Pastoor
Pascal Schmeits op plechtige wijze
werd geïnstalleerd als Parochieher
der te Venray.
Op het Raadhuis had de aan
besteding plaats van de straatver
lichting in de kom van Venx-ay.
Laagste inschrijver was de tegen-
wooi'dige lantaarnman H. Dechnar
voor 260,per jaar, aan wien het
werk wederom is opgedragen.
Op 2 Januari is het 55 jaar ge
leden, dat de Wethouder Jan Arts te
Merselo benoemd werd tot voorzan
ger in de kerk aldaar.
De molenaar J. te Oix-lo heeft
zondag na de Hoogmis doen afkon
digen dat hij voortaan het 25e ge
deelte als scheploon zal vorderen.
De stoomkatoenweverij van M.
Rutten te Horst werkt thans met
electrisch licht.
Van 9 januari 1904
In het gehele jaar 1903 wex-d
aan de Rijkspostspaarbank alhier
ingelegd 96.140,27, terug betaald
95.938,29. Het bedrag der inlagen
vermeerderde in het afgelopen jaar
met f 6214,93, terwijl het bedrag der
terugbetalingen ruim f 17.000 hooger
was dan vorig jaar. Deze cijfex-s
wijzen jammer genoeg niet op toe
nemende welvaart.
De boeren van de Heide hebben
besloten een Coöp. Windgraanmolen
te bouwen. Het gangwerk, assen en
roeden zijn te Tiel aangekocht en al
naar de Heide overgebracht. De
wei-kzaamheden worden uitgevoex-d
door Jan Wijnhoven en Gerard
Poels.
Op 18 januari zal het 50 jaar
geleden zijn, dat de heer P. van
Soest werd aangesteld tot rentmees
ter ten kastele Geijsteren.
In verband met de oprichting
van een Coöp. Stoomzuivelfabriek te
Venray, hield de Zuivelconsulent
voor Limburg een belangrijke rede.
Volgens den Provincialen Al
manak van Limburg voor 1904 telt
deze provincie thans 110 kloosters,
tegen 108 in 1902. Onder de dorpen
van ons gewest neemt Venray met
3 belangrijke kloosters de meest eer-
vole plaats in.
De bevolking van de gemeente
Venlo is in 1903 met niet minder
dan 494 personen toegenomen en telt
thans 16.445 inwoners.
Van 30 januari 1904
Deze week is de akte gepas
seerd tot oprichting van de Coöp.
Stoomzuivelfabriek „Venray". Blij
kens de overgelegde lijsten door de
bestuursleden der thans bestaande
fabrieken zijn toegetreden als volgt:
Leunen 61 leden met 184 koeien
Heide 57 leden met 205 koeien
Lull
en Dorp 81 leden met 265 koeien
Merselo 32 leden met 123 koeien
Oirlo 28 leden met 108 koeien
Overbx-oek 43 leden met 151 koeien
Tesamen 302 leden met 1036 koeien
Uit de jaarvergadering der
Coöp. Roomboterfabriek te Oirlo
bleek dat in 1903 verwerkt werden
32.275 kilo melk. Geleverd aan de
mijn te Maastricht 13.117 kilo boter.
Uitgaven 441,42, zodat na aftrek
van alle kosten nog in kas bleef
21,11.
Te Oirlo zal worden aanbe-
steeds het verbouwen van de kerk
toren en het maken van een nieuwe
hoofdingang.
Van 6 februari 1904
Het nieuwe Postkantoor is
thans zoo goed als gereed. Architect
was H. Seelen te Venlo en aannemer
Louis Wijnhoven uit Venray.
Bijna iederen dag worden smok
kelaars uit Duitschland aangehou
den. Nu is 't geen wonder, dat ex-
veel liefhebberij voor bestaat, want
aan het smokkelen van één zak sui
ker is van 10,tot 12,ver
diend.
Van 11 februari 1904
De gemeente Venray ontving
een aanbieding om 1500 hectaren
peelgrond te vex-kopen aan 30,
per ha. De Raad was er tegen.
Van 20 februari 1904
Onze beroemde dorpsgenoot, de
Weleerw. Zeergel. Heer Dr. H. A.
Poels, zal binnenkort onze gemeen
te, ons vaderland, ja zelfs ons we
relddeel gaan verlaten. Hij is name
lijk benoemd tot Hoogleraar in de
exegese van het Oude Testament aan
de Katholieke Universiteit te Was
hington (U.S.A.).
Het verbouwen van de kerk
toren te Oirlo en het maken van eeix
nieuwe ingang werd aanbesteed,
waarbij 9 aannemers inschreven.
Hoogste P. Stoks te Venlo met 3163,-
en laagste Th. Pouwels te Venray
met 1980,