INBOEDEL- EN ANTIEKVEILING Nieuw materiaal drumband „Euterpe" De groei van Venrays verkeer WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN Centrale K.A.B. Vrouwengilde in Zaal Wilhel mina heden, vrijdagavond om 7 uur Veilingbedrijf Hommes publiek a contant verkocht worden parochiekerken Venray centrum Zondagsdienst huisartsen VRIJDAG 6 MAART 1964 No. 10 VIJF EN TACHTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 1.05.06.52 ADVERTENTIEPRIJS 81/* ct. p. mm ABONNEMENTS PRIJS PER KWARTAAL 1.50 (buiten Venray 1.75 Donderdagavond hadden de leden van de drumband der Kon. Harmonie „Euterpe" een feestavond. Op deze avond kregen de 19 mannen, met aan het hoofd de heer L. Pouwels, geheel nieuw drummateriaal aangebo den. De oude dieptetrommen hebben ze indertijd zelf gemaakt o.a. van oude botervaatjes. Sindsdien heeft men ijverig gespaard voor nieuw materiaal, o.a. door shows te geven, oud papier te verzamelen e.d. Dank zij extra giften van bestuursleden en de vereniging zelf, was nu het mement gekomen om nieuw materiaal aan te schaffen, materiaal dat de drumband een zodanige uitrustig geeft als de meeste bands hebben o.a. die van het leger. Zondagmorgen zal de band met zijn nieuwe uitrusting een demonstratie geven. Bladerend in een oud kranten boek zagen we dat er in Venray's gemeenteraad in 1951 hartelijk gelachen werd toen een raadslid voorstelde om langzamerhand eens te gaan denken over stop- en verkeerslichten op verschillende hoeken van 't centrum van onze gemeente. Men lachte de voorsteller uit, want Venray mocht dan een zich flink ontwikkelende plaats zijn, voordat we aan stop lichten toe waren, dat zou de toen zittende raad wel niet meer beleven. Er is intussen wel het een en an der veranderd. Er is een verkeers regeling gekomen, met o.a. een richting-verkeer in de hoofdstraten, parkeerverboden e.d. Er zijn nieuwe uitvalswegen klaar gekomen en men heeft het gemotoriseerd verkeer ten dele om de kom heen geleid. En toch wordt het rijtje verkeersslacht offers met het jaar groter, om van toch al belangrijke materiële scha de maar helemaal niet te spreken. Tobben we dan met een verkeers probleem? 1400 AUTO'S onderverdeeld in 1000 personen auto's en 400 vracht- en bestelwa gens zijn thans Venray's eigendom. Sinds 1951 een toename met ruim 50 procent. Cijfers, die misschien iets hoger liggen dan het landelijk gemiddelde, maar die duidelijk aan tonen dat ook hier de groei van het wagenpark en het gemotoriseerde verkeer kolossaal is. Trouwens wie met een marktdag door de hoofdstraten loopt ziet stra ten en pleinen vol geparkeerde wa gens, terwijl de ruimte, die over blijft voor het „rollend" verkeer soms angstwekkend klein is. En is dat geen toekomstbeeld. Wie bij on ze fabrieken de rij eigen wagens van de werknemers ziet groeien, beseft dat de welvaart grotere aantallen het genot van gemotoriseerde ver keersmiddelen mogelijk maakt, die de intensiteit van het verkeer met sprongen doen toenemen. En daar bij moet dan ook nog parkeerruim ten worden verzorgd. Het zegt genoeg dat voor een dans gelegenheid een extra verkeersrege ling geschapen moet worden, wil men door de vele parkerende auto's tenminste nog in die buurt kunnen komen. Gaat de ontwikkeling zo snel dat de ontwikkeling van het Venrayse wegennet achterblijft? WEGEN We mogen gelukkig zijn met wat tot heden op dit terrein is gebeurd. De Beekweg zorgt voor een goede en snelle verbinding met Brabant en het midden en westen van ons land. Het gebruik van deze weg zal met de dag groeien, naarmate hij meer bekend wordt, op kaarten staat in getekend en via wegwijzers aange geven wordt. Aan deze laatste pun ten ontbreekt nog veel. De Deurneseweg zal hopelijk dit jaar zijn grote opknapbeurt krij gen veiliger en breder gemaakt worden en met fietspaden worden uitgerust. De doortrekking van deze weg achter de kom om, naar Wanssum, zal hopenlijk eveneens zijn beslag krijgen. Daarmede wordt het ver keer in de kom zeker ontlast. De Stationsweg is bijna klaar en aanmerkelijk verbeterd. Mede door de omlegging van de weg Wanssum- Deurne zal hij nog wel enige tijd de drukte aan kunnen. Alleen het feit dat we ruim 25 jaren op deze „restauratie" hebben moeten wach ten, geeft te denken. De Maasheseweg heeft op het Brabantse zijn opknapbeurt gehad. Op het Limburgse ,dus op Venrays grondgebied, kan men niet klagen, maar reden om te juichen is er al lerminst. Datzelfde kan gezegd worden over de Overloonseweg. Tenslotte kruipt de Middenpeel- weg langzaam maar zeker naar het zuiden toe, maar heeft, omdat men het liefst midden door de kom van Ysselsteyn gelegd heeft, daar al de nodige problemen met zich gebracht. Tenslotte is er de weg naar Horst, die in het afgelopen jaar aanmerke- 1 lijk verbeterd werd nabij Leunen. Men heeft al enkele jaren geleden eens wat lijnen op een kaart ge trokken ,om de aan- en afvoer- wegen beter en grootser te maken, meer aangepast aan de wensen van de nieuwe tijd. Temeer waar deze ook de verhouding onderhou den met de kerkdorpen. Er zou immers een nieuwe weg komen van Horst achter de kom van Venray om naar Maashees, met doorverbinding naar Overloon. De Deurneseweg zou via een weg achterom naar Wassum gaan en de Beekweg zou worden doorge trokken via de Gasstraat naar de Wan&sumseweg, zodat via de Wellsebrug een 'snellere, vlottere en veiligere doorstroming van het grotere verkeer mogelijk zou werden. Een verbinding noord zuid, oostwest.Tot heden is het bij die potloodstrepen geble ven. Dat wat betreft Venray's af- en aanvoerwegen ,die op dit moment het steeds groeiende verkeer nog wel aan kunnen, maar men vraagt zich af hoe lang nog. Een ding valt op en dat overal in ons vaderland, namelijk dat de ont wikkeling zo snel gaat dat de ont wikkeling van het wegennet achter blijft, temeer, daar men hier pas iets aan gaat doen, wanneer de nood gaat dringen. In de periode van voorbereiding en uitvoering van verbetering ontwikkelt het verkeer zich weer in zo'n mate dat de nieu we wegsituatie gewoonljik al weer achterloopt, wanneer ze ternauwer nood is gerealiseerd. De vraag is ,of we hier ook niet langzaam maar zeker naar toe gaan. PARKEERRUIMTEN Het centrum van Venray kent en kele grote pleinen, die gewoonlijk goed bezet zijn met parkerende wa gens. In zuid kan men het beleven trouwens ook in andere vrij nieu we uitbreidingsplannen dat de geplande groenstroken zo langza merhand verworden tot parkeer- stroken. In nieuwe wijken heeft men garages gebouwd en in het uitbreidingsplan Desselke al reke ning gehouden met parkerende auto's. De hoofdstraten van het centrum zijn gewoonlijk aan een kant bezet met parkerende wagens en het los sen en laden voor de daaraan ge legen winkels, veroorzaakt de nodi ge verkeersopstoppingen, omdat er te weinig ruimte is. Duidelijk blijkt dus dat het parkeerprobleem, zeker bij de huidige ontwikkeling van Venray urgent zal worden, ondanks de ruimte, die tot heden toe daar voor is gereseveerd. Trouwens wie zondags op onze kerkdorpen ter ker ke gaat ziet dat daar de ruimte ook zeer klein gaat worden. BUITENISSIG? Wie iets afweet van de herbouw van onze plaats, zal zich zeker kun nen herinneren hoe in die tijd er nog al eens stemmen opgingen die vroegen of dat nu allemaal wel no dig was. Of de aanleg van een Ju- lianasingel niet te overdreven was. Of zulke brede wegen en plantsoe nen wel nodig waren. Wie wee'L--W£ 1 er nadien nog allemaal bijgekomen is, heeft ervaren dat de ontwikke ling heel wat sneller verlopen is, dan men toendertijd dacht. Geldt dit ook niet ten aanzien van het ver keer? Nu er voor de kom een nieuw plan opgesteld wordt, zal men door de ervaring wijs geworden waarschijnlijk deze ontwikkeling nog grootser durven zien, dan en kele tientallen jaren geleden. Of men nu weer zal lachen als de kwestie verkeerslichten ter sprake komt, geloven we niet, al zijn we ervan overtuigd dat verkeerslichten alleen maar hinderpalen zijn voor een steeds drukker en sneller wor dend verkeer. Men zal moeten plan nen met brede straten, met brede wegen en voldoende parkeerruim ten. Wie het voorbeeld ziet van veel grotere plaatsen, waar de verkeers moeilijkheden en de parkeerproble men dikwijls onoplosbaar zijn of slechts ten koste van enorme offers enigermate verlicht kunnen worden, zal begrijpen dat wat thans over dreven lijkt in de toekomst veel el lende en moeilijkheden zal voorko men, indien we tenminste Venray willen doen uitgroeien tot een gro tere plaats. VENRAY Dinsdag 10 maart 20 uur jaarver gadering Textielarbeidersbond Kle- tex in Hotel Kemps. Donderdag 12 maart 20 uur in Ho tel Kemps bestuursvergadering KAB Venray. Op donderdagavond 12 maart a.s. om 8 uur zal in hotel Kemps één van de medewerkers van de ANWB een voorlichtingsavond houden over de diverse mogelijkheden en wijzen van vacantiebesteding. Dinsdag 24 maart a.s. zal de be zinningsdag worden gehouden in 't kasteel te Well. Aalmoezenier Hey- mans zal 's-morgens een inleiding houden, terwijl 'smiddags in groep jes zal worden gediscusieerd. De kosten van deze dag bedragen 7.- Opgaven vóór 20 maart a.s. bij mevrouw T. de Vries-Steeghs. Oud Oostrumseweg 1, Venray zal door t.o.v. Deurwaarder C. M. A. Nieuwenhuis enkele Perzische tapijten, kasten, een zilver kast, petit point stoeltjes, Louis Quize stoelen, commodes, antiek, koper en tin, curiosa, goud en zilver, klokken en wat verder ter verkoop zal worden aangeboden. Bezichtiging vanaf 2 uur tot begin verkoop om 7 uur. De enquete die het comité Gezins bijdragen Parochiekerken Centrum heeft gehouden, heeft wel duidelijk aangetoond, dat het merendeel der parochianen dezer kerken toch wel begrepen heeft, dat het zo niet lan ger kan, als het tot nu gaat. De grote lasten waarvoor de kerkbestu ren staan en de parochieherders groeien met de dag, terwijl de in komsten niet of onvoldoende mee groeien. Buiten dat vraagt die finan ciële rompslomp zoveel tijd, dat de pastoors en kapelaans tijd te kort komen voor hun geestelijk werk, waarvoor ze in de allereerste plaats geroepen zyn. Men heeft begrepen dat de kerk een zaak is van de ge lovigen zelf, die dus de morele ver plichting hebben tot steun en naar draagkracht moeten meewerken hun kerk in stand te houden. Gebleken is ook dat de l°/o regeling de voor keur heeft, al is het aantal dat voor 2% „stemde" een openbaring ge weest van het comité. Een gedeelte van de mensen heeft niets ingevuld. Dat is jammer, want nu weet niemand wat dan wel het aandeel is wat zij willen bren gen. Misschien dat een 1%> regeling hun op het eerste gezicht te zwaar leek. maar dan was er nog altijd de mogelijkheid om met een eigen voorstel te komenTrouwens als ze even goed nagedacht hadden, dan zouden ze hebben ingezien dat deze 1% regeling nooit te zwaar kan zijn. We gaan daar niet verder op in, maar we adviseren hen deze week eens goed het inschrijfformulier te lezen. Daar staat aan de hand van verschillende voorbeelden duidelijk toegelicht wat de bedoeling is. En men ziet dan beslist dat het wel meevalt. Zeker, het kost een offer, maar dat moet onze kerk ons ook waard zijn. Als men als in Duits land „kerk-belasting" moest beta len, zou men er meer voor neer moeten tellen. Daar MOET men be talen, hier wordt Uw offer gevraagd. Hier wordt gevraagd dat U uit eigen beweging, omdat U begrijpt dat het zo niet langer kan, een offertje brengt. In het Roermondse diocees heeft men geen van boven opgelegde re geling willen ontwerpen, zoals in verschillende andere bisdommen, maar iedere plaats zelf een regeling laten treffen. Democratischer kan het niet. Welnu, men is in Venray tot de conclusie gekomen, mede op grond van deze enquête, dat de l°/o rege ling de door de meeste mensen ge wenste regeling is. Denk hier dus aan als komende week de inschrijfformulieren komen en teken dus in voor het bedrag dat overeenkomt met 1% van uw netto gezinsinkomen. Hoe U dat bereke nen kunt, wat er verder gaat gebeu ren ,dat vindt U allemaal nader omschreven op dat formulier. Doe de moeite is om dat goed te bestu deren, besef dat U zich niet kan en mag onttrekken aan Uw morele verplichting uw eigen kerk finan cieel op de been te helpen en help mee, want het is toch wel duidelijk dat in ons eigen Venray op dit ter rein de nood zeer hoog is. RECLAMETELEVISIE KOMT SNEL NADER Het feit ,dat spoedig van NTS- zijde begonnen wordt met proef uit zendingen voor een tweede net en dat er al druk wordt gepraat over veranderignen, welke aan antennes moeten worden aangebracht, wijst erop, dat de reclame TV nader komt. Het is niet langer mogelijk de druk te weerstaan. Aan de ene kant dreigen particulieren buiten de ter ritoriale wateren met een eigen TV zender te beginnen, die zal steunen op de reclame, aan de andere kant hebben twee Nederlandse reclame maatschappijen o.a. die van de dag bladen aan de pacificatie-commissie voorgesteld, ieder een kwartier uit zending voor eigen rekening te ne men. De minister van Justitie heeft tenslotte aangekondigd met een wetsontwerp tegen piratenzenders te willen komen. Alles wijst erop, dat de Kamer de reclame TV niet tegen houdt. Men heeft in de radio tot op heden reclame kunnen ver hinderen, maar ieder ziet, dat wat de zender Veronica doet, niemand nadeel berokkent en heel veel men sen plezier verschaft. Zwartkijkerij is overbodig geweest. Datzelfde zal het geval zijn voor de TV als men het maar goed op vangt. MENSELIJKE SOLIDARITEIT OP DE HELLING Een grote meerderheid van de werkgroepen der katholieke volks partij heeft zich zeer positief uitge sproken tegen het laten voortbestaan van (te) kleine gemeenten. Deze werkgroepen zijn van oor deel dat gemeenten met minder dan 1000 inwoners (dat zijn er ongeveer 100 van de 1000 Nederlandse ge meenten) en volgens sommige werk groepen zelfs gemeenten met minder dan 5000 inwoners niet in staat zijn om noodzakelijke voorzieningen voor de bevolking te realiseren. Daarbij speelt gebrek aan financiën en de (on)deskundigheid van het ambte lijk apparaat een rol. Het natuurlijk gevolg van dit soort samenstrekking is natuurlijk massificatie. En dat is een groot euvel van deze tijd, om dat die „onpersoonlijking" overal doorbreekt. Terecht heeft in de interne be sprekingen de tegenstoot ook aan dacht Fretrokken. En die meent men te vinden in het aankweken en be vorderen van woonkernen met buurtkringen. Hier en daar werken deze al, maar zij vormen geen echte vervan ging van wat vroeger de solidariteit der dorpen was. NIEUWS UIT VENRAY EN OMGEVING Van zaterdagmiddag 12 uur tot zondagnacht 2 uur DR. VAN THIEL Patersstraat 30 Telefoon 1887 Uitsluitend voor spoedgevallen! ZONDAGSDIENST GROENE KRUIS Zr. T. TACKEN Landweertweg 22 Telefoon 1629 GROENE KRUIS Dinsdag a.s. Zuigelingen-bureau voor de kerk dorpen. Voortaan op ieder zuigelingenbureau pokken zetten. ZIEKENAUTO Bel 04780-1592 b.g.g. 2116 ZONDAGSDIENST VERLOSKUNDIGEN Vroedvrouw S tevens-Heinen Merseloseweg 23 - Venray Tel. 1152 (04780) b.g.g. 1061 HERIJK VAN MATEN, GEWICHTEN EN MEETWERKTUIGEN Burgemeester en wethouders van Venray maken bekend, dat dit Jaar voor de herijk der maten, gewichten en meetwerktuigen zittingen zullen worden gehouden te Venray in het gebouw San Damiano, Paterslaan 1. De zittingen worden gehouden: voor verkopers van nieuwe maten, gewichten en aan individuele keu ring onderworpen meetwerktuigen op dinsdag 17 maart van 9.30-10 uur; voor apothekers, apotheekhouden- de geneeskundigen, veeartsen, han delaren in edele metalen, parels, edelgesteenten of munten, juweliers en goud- en zilversmeden op dins dag 17 maart van 1011.30 uur. voor openbare instellingen en gro te partijen op dinsdag 17 maart van 11.30-12.30 uur en van 14-16 uur. Voor de overige herijkplichtigen op dinsdag 17 maart van 16-17 uur, woensdag 18 maart van 9-12.30 uur envan 14-17 uur en op donderdag 19 maart van 9-12.30 uur. In verband met de herijk wordt voorts ter algemene kennis ge bracht: 1. dat de maten en gewicht schoon, droog en roestvrij moeten wor den aangeboden om onderzocht te kunnen worden; dat ijzeren maten van binnen en buiten ge verfd dienen te zijn, koperen ge wichten afgewassen en ook de gaten gereinigd; dat ijzeren ge wichten niet gepotlood mogen zijn, doch roestvrij moeten zijn gemaakt en daarna ingewreven met gekookte lijnolie; 2. dat de maten en gewichten vóór 1 oktober 1964 gestempeld moe ten zijn met de letter A en dat er, bij verzuim of verhindering om van de zitting gebruik te ma ken, nog gelegenheid bestaat ma ten en gewichten te laten her keuren aan het IJkkantoor te Maastricht desvrijdags van 912.30 en van 14.3017 uur; 3. dat de maten en gewichten, die gestempeld zijn met het afkeu- ringsmerk A niet in winkels, enz. mogen worden teruggebracht; 4. dat ten bate van 's rijks schat kist voor het onderzoek der ma ten en gewichten keurloon en voor het justeren der gewichten justeerloon moet worden betaald; 5. dat de milligram gewichten niet op de herijkzitting doch uitslui tend aan het ijkkantoor ter her keuring kunnen worden aange boden. De gezegelde enveloppe afgegeven bij de vorige verifica tie, moet met de gewichten fran co per post worden opgezonden, daar deze anders moeten voldoen aan de eisen, welke aan nieuwe gewichten worden gesteld. Voor elk gewicht moet tenminste drie dagen vóór de verzending van de gewichten op postrekening nr. 1055661 van ijkkantoor Maastricht een bedrag van 50 cent worden gestort; 6. dat aan de herijkplichtigen door de dienst van het ijk wezen zo veel als mogelijk is, oproepingen zullen worden uitgereikt, vermel dende het tijdstip waarop de ma ten, gewichten en meetwerktui gen ter herkeuring aangeboden kunnen worden. Men houde zich, in zijn eigen be lang, aan dit tijdstip! Er wordt uitdrukkelijk op gewezen, dat de verplichting tot herkeuring blijft bestaan, ook al wordt geen op roeping ontvangen. Venray, 26 februari 1964. Burgemeester en wethouders voor noemd, Mr. M. M. L. G. M. CUSTERS, burgemeester. H. P. L. VORST, secretaris.

Peel en Maas | 1964 | | pagina 1