INBOEDEL- EN
ANTIEKVEILING
Nieuw materiaal drumband „Euterpe"
De groei van Venrays verkeer
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
Centrale K.A.B.
Vrouwengilde
in Zaal Wilhel mina
heden, vrijdagavond om 7 uur
Veilingbedrijf Hommes
publiek a contant verkocht worden
parochiekerken
Venray centrum
Zondagsdienst huisartsen
VRIJDAG 6 MAART 1964 No. 10
VIJF EN TACHTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 1.05.06.52
ADVERTENTIEPRIJS 81/* ct. p. mm ABONNEMENTS
PRIJS PER KWARTAAL 1.50 (buiten Venray 1.75
Donderdagavond hadden de leden van de drumband der Kon. Harmonie „Euterpe" een feestavond. Op deze
avond kregen de 19 mannen, met aan het hoofd de heer L. Pouwels, geheel nieuw drummateriaal aangebo
den. De oude dieptetrommen hebben ze indertijd zelf gemaakt o.a. van oude botervaatjes. Sindsdien heeft
men ijverig gespaard voor nieuw materiaal, o.a. door shows te geven, oud papier te verzamelen e.d. Dank
zij extra giften van bestuursleden en de vereniging zelf, was nu het mement gekomen om nieuw materiaal
aan te schaffen, materiaal dat de drumband een zodanige uitrustig geeft als de meeste bands hebben o.a.
die van het leger. Zondagmorgen zal de band met zijn nieuwe uitrusting een demonstratie geven.
Bladerend in een oud kranten boek zagen we dat er in Venray's
gemeenteraad in 1951 hartelijk gelachen werd toen een raadslid
voorstelde om langzamerhand eens te gaan denken over stop- en
verkeerslichten op verschillende hoeken van 't centrum van onze
gemeente. Men lachte de voorsteller uit, want Venray mocht dan
een zich flink ontwikkelende plaats zijn, voordat we aan stop
lichten toe waren, dat zou de toen zittende raad wel niet meer
beleven.
Er is intussen wel het een en an
der veranderd. Er is een verkeers
regeling gekomen, met o.a. een
richting-verkeer in de hoofdstraten,
parkeerverboden e.d. Er zijn nieuwe
uitvalswegen klaar gekomen en men
heeft het gemotoriseerd verkeer ten
dele om de kom heen geleid. En
toch wordt het rijtje verkeersslacht
offers met het jaar groter, om van
toch al belangrijke materiële scha
de maar helemaal niet te spreken.
Tobben we dan met een verkeers
probleem?
1400 AUTO'S
onderverdeeld in 1000 personen
auto's en 400 vracht- en bestelwa
gens zijn thans Venray's eigendom.
Sinds 1951 een toename met ruim
50 procent. Cijfers, die misschien
iets hoger liggen dan het landelijk
gemiddelde, maar die duidelijk aan
tonen dat ook hier de groei van het
wagenpark en het gemotoriseerde
verkeer kolossaal is.
Trouwens wie met een marktdag
door de hoofdstraten loopt ziet stra
ten en pleinen vol geparkeerde wa
gens, terwijl de ruimte, die over
blijft voor het „rollend" verkeer
soms angstwekkend klein is. En is
dat geen toekomstbeeld. Wie bij on
ze fabrieken de rij eigen wagens van
de werknemers ziet groeien, beseft
dat de welvaart grotere aantallen
het genot van gemotoriseerde ver
keersmiddelen mogelijk maakt, die
de intensiteit van het verkeer met
sprongen doen toenemen. En daar
bij moet dan ook nog parkeerruim
ten worden verzorgd.
Het zegt genoeg dat voor een dans
gelegenheid een extra verkeersrege
ling geschapen moet worden, wil
men door de vele parkerende auto's
tenminste nog in die buurt kunnen
komen.
Gaat de ontwikkeling zo snel dat
de ontwikkeling van het Venrayse
wegennet achterblijft?
WEGEN
We mogen gelukkig zijn met wat
tot heden op dit terrein is gebeurd.
De Beekweg zorgt voor een goede
en snelle verbinding met Brabant en
het midden en westen van ons land.
Het gebruik van deze weg zal met
de dag groeien, naarmate hij meer
bekend wordt, op kaarten staat in
getekend en via wegwijzers aange
geven wordt. Aan deze laatste pun
ten ontbreekt nog veel.
De Deurneseweg zal hopelijk
dit jaar zijn grote opknapbeurt krij
gen veiliger en breder gemaakt
worden en met fietspaden worden
uitgerust.
De doortrekking van deze weg
achter de kom om, naar Wanssum,
zal hopenlijk eveneens zijn beslag
krijgen. Daarmede wordt het ver
keer in de kom zeker ontlast.
De Stationsweg is bijna klaar en
aanmerkelijk verbeterd. Mede door
de omlegging van de weg Wanssum-
Deurne zal hij nog wel enige tijd
de drukte aan kunnen. Alleen het
feit dat we ruim 25 jaren op deze
„restauratie" hebben moeten wach
ten, geeft te denken.
De Maasheseweg heeft op het
Brabantse zijn opknapbeurt gehad.
Op het Limburgse ,dus op Venrays
grondgebied, kan men niet klagen,
maar reden om te juichen is er al
lerminst.
Datzelfde kan gezegd worden over
de Overloonseweg.
Tenslotte kruipt de Middenpeel-
weg langzaam maar zeker naar het
zuiden toe, maar heeft, omdat men
het liefst midden door de kom van
Ysselsteyn gelegd heeft, daar al de
nodige problemen met zich gebracht.
Tenslotte is er de weg naar Horst,
die in het afgelopen jaar aanmerke-
1 lijk verbeterd werd nabij Leunen.
Men heeft al enkele jaren geleden
eens wat lijnen op een kaart ge
trokken ,om de aan- en afvoer-
wegen beter en grootser te maken,
meer aangepast aan de wensen
van de nieuwe tijd. Temeer waar
deze ook de verhouding onderhou
den met de kerkdorpen. Er zou
immers een nieuwe weg komen
van Horst achter de kom van
Venray om naar Maashees, met
doorverbinding naar Overloon.
De Deurneseweg zou via een weg
achterom naar Wassum gaan en
de Beekweg zou worden doorge
trokken via de Gasstraat naar de
Wan&sumseweg, zodat via de
Wellsebrug een 'snellere, vlottere
en veiligere doorstroming van het
grotere verkeer mogelijk zou
werden. Een verbinding noord
zuid, oostwest.Tot heden is
het bij die potloodstrepen geble
ven.
Dat wat betreft Venray's af- en
aanvoerwegen ,die op dit moment
het steeds groeiende verkeer nog
wel aan kunnen, maar men vraagt
zich af hoe lang nog.
Een ding valt op en dat overal in
ons vaderland, namelijk dat de ont
wikkeling zo snel gaat dat de ont
wikkeling van het wegennet achter
blijft, temeer, daar men hier pas
iets aan gaat doen, wanneer de nood
gaat dringen. In de periode van
voorbereiding en uitvoering van
verbetering ontwikkelt het verkeer
zich weer in zo'n mate dat de nieu
we wegsituatie gewoonljik al weer
achterloopt, wanneer ze ternauwer
nood is gerealiseerd.
De vraag is ,of we hier ook niet
langzaam maar zeker naar toe gaan.
PARKEERRUIMTEN
Het centrum van Venray kent en
kele grote pleinen, die gewoonlijk
goed bezet zijn met parkerende wa
gens. In zuid kan men het beleven
trouwens ook in andere vrij nieu
we uitbreidingsplannen dat de
geplande groenstroken zo langza
merhand verworden tot parkeer-
stroken. In nieuwe wijken heeft
men garages gebouwd en in het
uitbreidingsplan Desselke al reke
ning gehouden met parkerende
auto's.
De hoofdstraten van het centrum
zijn gewoonlijk aan een kant bezet
met parkerende wagens en het los
sen en laden voor de daaraan ge
legen winkels, veroorzaakt de nodi
ge verkeersopstoppingen, omdat er
te weinig ruimte is. Duidelijk blijkt
dus dat het parkeerprobleem, zeker
bij de huidige ontwikkeling van
Venray urgent zal worden, ondanks
de ruimte, die tot heden toe daar
voor is gereseveerd. Trouwens wie
zondags op onze kerkdorpen ter ker
ke gaat ziet dat daar de ruimte ook
zeer klein gaat worden.
BUITENISSIG?
Wie iets afweet van de herbouw
van onze plaats, zal zich zeker kun
nen herinneren hoe in die tijd er
nog al eens stemmen opgingen die
vroegen of dat nu allemaal wel no
dig was. Of de aanleg van een Ju-
lianasingel niet te overdreven was.
Of zulke brede wegen en plantsoe
nen wel nodig waren. Wie wee'L--W£ 1
er nadien nog allemaal bijgekomen
is, heeft ervaren dat de ontwikke
ling heel wat sneller verlopen is,
dan men toendertijd dacht. Geldt dit
ook niet ten aanzien van het ver
keer?
Nu er voor de kom een nieuw
plan opgesteld wordt, zal men
door de ervaring wijs geworden
waarschijnlijk deze ontwikkeling
nog grootser durven zien, dan en
kele tientallen jaren geleden. Of
men nu weer zal lachen als de
kwestie verkeerslichten ter sprake
komt, geloven we niet, al zijn we
ervan overtuigd dat verkeerslichten
alleen maar hinderpalen zijn voor
een steeds drukker en sneller wor
dend verkeer. Men zal moeten plan
nen met brede straten, met brede
wegen en voldoende parkeerruim
ten. Wie het voorbeeld ziet van veel
grotere plaatsen, waar de verkeers
moeilijkheden en de parkeerproble
men dikwijls onoplosbaar zijn of
slechts ten koste van enorme offers
enigermate verlicht kunnen worden,
zal begrijpen dat wat thans over
dreven lijkt in de toekomst veel el
lende en moeilijkheden zal voorko
men, indien we tenminste Venray
willen doen uitgroeien tot een gro
tere plaats.
VENRAY
Dinsdag 10 maart 20 uur jaarver
gadering Textielarbeidersbond Kle-
tex in Hotel Kemps.
Donderdag 12 maart 20 uur in Ho
tel Kemps bestuursvergadering KAB
Venray.
Op donderdagavond 12 maart a.s.
om 8 uur zal in hotel Kemps één
van de medewerkers van de ANWB
een voorlichtingsavond houden over
de diverse mogelijkheden en wijzen
van vacantiebesteding.
Dinsdag 24 maart a.s. zal de be
zinningsdag worden gehouden in 't
kasteel te Well. Aalmoezenier Hey-
mans zal 's-morgens een inleiding
houden, terwijl 'smiddags in groep
jes zal worden gediscusieerd.
De kosten van deze dag bedragen
7.- Opgaven vóór 20 maart a.s. bij
mevrouw T. de Vries-Steeghs. Oud
Oostrumseweg 1, Venray
zal door
t.o.v. Deurwaarder C. M. A. Nieuwenhuis
enkele Perzische tapijten, kasten, een zilver
kast, petit point stoeltjes, Louis Quize stoelen,
commodes, antiek, koper en tin, curiosa, goud
en zilver, klokken en wat verder ter verkoop
zal worden aangeboden.
Bezichtiging vanaf 2 uur tot begin verkoop
om 7 uur.
De enquete die het comité Gezins
bijdragen Parochiekerken Centrum
heeft gehouden, heeft wel duidelijk
aangetoond, dat het merendeel der
parochianen dezer kerken toch wel
begrepen heeft, dat het zo niet lan
ger kan, als het tot nu gaat. De
grote lasten waarvoor de kerkbestu
ren staan en de parochieherders
groeien met de dag, terwijl de in
komsten niet of onvoldoende mee
groeien. Buiten dat vraagt die finan
ciële rompslomp zoveel tijd, dat de
pastoors en kapelaans tijd te kort
komen voor hun geestelijk werk,
waarvoor ze in de allereerste plaats
geroepen zyn. Men heeft begrepen
dat de kerk een zaak is van de ge
lovigen zelf, die dus de morele ver
plichting hebben tot steun en naar
draagkracht moeten meewerken hun
kerk in stand te houden. Gebleken
is ook dat de l°/o regeling de voor
keur heeft, al is het aantal dat voor
2% „stemde" een openbaring ge
weest van het comité.
Een gedeelte van de mensen heeft
niets ingevuld. Dat is jammer, want
nu weet niemand wat dan wel het
aandeel is wat zij willen bren
gen. Misschien dat een 1%> regeling
hun op het eerste gezicht te zwaar
leek. maar dan was er nog altijd de
mogelijkheid om met een eigen
voorstel te komenTrouwens als
ze even goed nagedacht hadden, dan
zouden ze hebben ingezien dat deze
1% regeling nooit te zwaar kan zijn.
We gaan daar niet verder op in,
maar we adviseren hen deze week
eens goed het inschrijfformulier te
lezen. Daar staat aan de hand van
verschillende voorbeelden duidelijk
toegelicht wat de bedoeling is. En
men ziet dan beslist dat het wel
meevalt. Zeker, het kost een offer,
maar dat moet onze kerk ons ook
waard zijn. Als men als in Duits
land „kerk-belasting" moest beta
len, zou men er meer voor neer
moeten tellen. Daar MOET men be
talen, hier wordt Uw offer gevraagd.
Hier wordt gevraagd dat U uit eigen
beweging, omdat U begrijpt dat het
zo niet langer kan, een offertje
brengt.
In het Roermondse diocees heeft
men geen van boven opgelegde re
geling willen ontwerpen, zoals in
verschillende andere bisdommen,
maar iedere plaats zelf een regeling
laten treffen. Democratischer kan
het niet.
Welnu, men is in Venray tot de
conclusie gekomen, mede op grond
van deze enquête, dat de l°/o rege
ling de door de meeste mensen ge
wenste regeling is.
Denk hier dus aan als komende
week de inschrijfformulieren komen
en teken dus in voor het bedrag dat
overeenkomt met 1% van uw netto
gezinsinkomen. Hoe U dat bereke
nen kunt, wat er verder gaat gebeu
ren ,dat vindt U allemaal nader
omschreven op dat formulier. Doe
de moeite is om dat goed te bestu
deren, besef dat U zich niet kan en
mag onttrekken aan Uw morele
verplichting uw eigen kerk finan
cieel op de been te helpen en help
mee, want het is toch wel duidelijk
dat in ons eigen Venray op dit ter
rein de nood zeer hoog is.
RECLAMETELEVISIE
KOMT SNEL NADER
Het feit ,dat spoedig van NTS-
zijde begonnen wordt met proef uit
zendingen voor een tweede net en
dat er al druk wordt gepraat over
veranderignen, welke aan antennes
moeten worden aangebracht, wijst
erop, dat de reclame TV nader
komt.
Het is niet langer mogelijk de
druk te weerstaan. Aan de ene kant
dreigen particulieren buiten de ter
ritoriale wateren met een eigen TV
zender te beginnen, die zal steunen
op de reclame, aan de andere kant
hebben twee Nederlandse reclame
maatschappijen o.a. die van de dag
bladen aan de pacificatie-commissie
voorgesteld, ieder een kwartier uit
zending voor eigen rekening te ne
men.
De minister van Justitie heeft
tenslotte aangekondigd met een
wetsontwerp tegen piratenzenders
te willen komen. Alles wijst erop,
dat de Kamer de reclame TV niet
tegen houdt. Men heeft in de radio
tot op heden reclame kunnen ver
hinderen, maar ieder ziet, dat wat
de zender Veronica doet, niemand
nadeel berokkent en heel veel men
sen plezier verschaft. Zwartkijkerij
is overbodig geweest.
Datzelfde zal het geval zijn voor
de TV als men het maar goed op
vangt.
MENSELIJKE SOLIDARITEIT OP
DE HELLING
Een grote meerderheid van de
werkgroepen der katholieke volks
partij heeft zich zeer positief uitge
sproken tegen het laten voortbestaan
van (te) kleine gemeenten.
Deze werkgroepen zijn van oor
deel dat gemeenten met minder dan
1000 inwoners (dat zijn er ongeveer
100 van de 1000 Nederlandse ge
meenten) en volgens sommige werk
groepen zelfs gemeenten met minder
dan 5000 inwoners niet in staat zijn
om noodzakelijke voorzieningen voor
de bevolking te realiseren. Daarbij
speelt gebrek aan financiën en de
(on)deskundigheid van het ambte
lijk apparaat een rol. Het natuurlijk
gevolg van dit soort samenstrekking
is natuurlijk massificatie. En dat is
een groot euvel van deze tijd, om
dat die „onpersoonlijking" overal
doorbreekt.
Terecht heeft in de interne be
sprekingen de tegenstoot ook aan
dacht Fretrokken. En die meent men
te vinden in het aankweken en be
vorderen van woonkernen met
buurtkringen.
Hier en daar werken deze al,
maar zij vormen geen echte vervan
ging van wat vroeger de solidariteit
der dorpen was.
NIEUWS UIT VENRAY
EN OMGEVING
Van zaterdagmiddag 12 uur tot
zondagnacht 2 uur
DR. VAN THIEL
Patersstraat 30 Telefoon 1887
Uitsluitend voor spoedgevallen!
ZONDAGSDIENST GROENE KRUIS
Zr. T. TACKEN Landweertweg 22
Telefoon 1629
GROENE KRUIS
Dinsdag a.s.
Zuigelingen-bureau voor de kerk
dorpen.
Voortaan op ieder zuigelingenbureau
pokken zetten.
ZIEKENAUTO
Bel 04780-1592 b.g.g. 2116
ZONDAGSDIENST
VERLOSKUNDIGEN
Vroedvrouw S tevens-Heinen
Merseloseweg 23 - Venray
Tel. 1152 (04780) b.g.g. 1061
HERIJK VAN MATEN,
GEWICHTEN EN
MEETWERKTUIGEN
Burgemeester en wethouders van
Venray maken bekend, dat dit Jaar
voor de herijk der maten, gewichten
en meetwerktuigen zittingen zullen
worden gehouden te Venray in het
gebouw San Damiano, Paterslaan 1.
De zittingen worden gehouden:
voor verkopers van nieuwe maten,
gewichten en aan individuele keu
ring onderworpen meetwerktuigen
op dinsdag 17 maart van 9.30-10 uur;
voor apothekers, apotheekhouden-
de geneeskundigen, veeartsen, han
delaren in edele metalen, parels,
edelgesteenten of munten, juweliers
en goud- en zilversmeden op dins
dag 17 maart van 1011.30 uur.
voor openbare instellingen en gro
te partijen op dinsdag 17 maart van
11.30-12.30 uur en van 14-16 uur.
Voor de overige herijkplichtigen
op dinsdag 17 maart van 16-17 uur,
woensdag 18 maart van 9-12.30 uur
envan 14-17 uur en op donderdag
19 maart van 9-12.30 uur.
In verband met de herijk wordt
voorts ter algemene kennis ge
bracht:
1. dat de maten en gewicht schoon,
droog en roestvrij moeten wor
den aangeboden om onderzocht
te kunnen worden; dat ijzeren
maten van binnen en buiten ge
verfd dienen te zijn, koperen ge
wichten afgewassen en ook de
gaten gereinigd; dat ijzeren ge
wichten niet gepotlood mogen
zijn, doch roestvrij moeten zijn
gemaakt en daarna ingewreven
met gekookte lijnolie;
2. dat de maten en gewichten vóór
1 oktober 1964 gestempeld moe
ten zijn met de letter A en dat
er, bij verzuim of verhindering
om van de zitting gebruik te ma
ken, nog gelegenheid bestaat ma
ten en gewichten te laten her
keuren aan het IJkkantoor te
Maastricht desvrijdags van
912.30 en van 14.3017 uur;
3. dat de maten en gewichten, die
gestempeld zijn met het afkeu-
ringsmerk A niet in winkels, enz.
mogen worden teruggebracht;
4. dat ten bate van 's rijks schat
kist voor het onderzoek der ma
ten en gewichten keurloon en
voor het justeren der gewichten
justeerloon moet worden betaald;
5. dat de milligram gewichten niet
op de herijkzitting doch uitslui
tend aan het ijkkantoor ter her
keuring kunnen worden aange
boden. De gezegelde enveloppe
afgegeven bij de vorige verifica
tie, moet met de gewichten fran
co per post worden opgezonden,
daar deze anders moeten voldoen
aan de eisen, welke aan nieuwe
gewichten worden gesteld. Voor
elk gewicht moet tenminste drie
dagen vóór de verzending van de
gewichten op postrekening nr.
1055661 van ijkkantoor Maastricht
een bedrag van 50 cent worden
gestort;
6. dat aan de herijkplichtigen door
de dienst van het ijk wezen zo
veel als mogelijk is, oproepingen
zullen worden uitgereikt, vermel
dende het tijdstip waarop de ma
ten, gewichten en meetwerktui
gen ter herkeuring aangeboden
kunnen worden.
Men houde zich, in zijn eigen be
lang, aan dit tijdstip! Er wordt
uitdrukkelijk op gewezen, dat de
verplichting tot herkeuring blijft
bestaan, ook al wordt geen op
roeping ontvangen.
Venray, 26 februari 1964.
Burgemeester en wethouders voor
noemd,
Mr. M. M. L. G. M. CUSTERS,
burgemeester.
H. P. L. VORST, secretaris.