Winkelordening in Venray TUNNEL OF BRUG, DAT IS DE VRAAG Londen dichter bij het vasteland? Politierechter ZORGENKIND Kleuter dagverblijf OUDERAVOND Afscheid van E. Bartels JfCDCUV/Aüh Deze verdachte zag een konijn lopen, stopte met zijn auto, sprong achter het konijn aan een droge sloot in, gaf het enkele vakkundige tikken in de nek en wierp het in zijn wagen na het nog eens een genade slag te hebben gegeven. „Een bekwaam stroper", zult u zeggen. Dat was deze man ook blij kens de inlichtingen van de politie. Toch stond hij niet wegens stroperij terecht, maar wegens diefstal. Want het was een tam konijn. „Nietes", zei hij ,,'t konijn was wild." Dit vormde tijdens deze rechts zaak een puzzel. Het konijn was namelijk ontsproten aan een mesal liance. De vader was wild, de moe der tam. Het slachtoffer was dus tussen beide in. „Dat kon ik zc gauw niet zien", sputterde de man. Daarmee kwam hij er echter niet af. Het konijn bleek eigendom van enkele kinderen. De moeder van de kindertjes kwam als getuige vertel len dat er acht jonge konijntjes waren geweest. Vijf daarvan waren spoorloos verdwenen. De konijnen plachten daar gewoon los om de boerderij te huppelen. Zij woonden niet in hokken'. Als de kinderen riepen, kwamen ze eten halen. Op deze dag zag zij vlak voor de boerderij de auto van de verdachte plotseling stoppen. Tegelijk sprong een van de konijntjes de droge sloot in. Eén van de kinderen riep: „Hij maakt mijn konijn dood!" De hele kinderschaar begon daarop luid keels te huilen, hetgeen te begrijpen is. De moeder zei: „Blijf van dat konijn af. 't Is van de kinderen." De man bleef even staan, haalde zijn schouders op, gaf het konijn de genadeslag en wierp het achter in de auto. Daarna reed hij weg. Dit maakte de zaak weinig sym pathiek. „Als u zo zeker was geweest van uw zaak, had u niet zo haastig weg hoeven te rijden", vond de rechter. Bovendien bleek het slacht offer al opgegeten te zijn toen de politie kwam. Maar de huid kon in beslag worden genomen. En daaruit bleek dat de kleur van het dier lichter was dan die van een wild konijn en dat de oren beduidend langer waren. „Ten eerste kan een vakman-stro- per als deze het verschil gemakke lijk zien", sprak de officier. „Ten tweede zou hij zich niet uit de voe ten hebben gemaakt als hij gedacht had, dat het zuivere koffie was. Ten derde zou hij het konijn niet zo haastig hebben opgegeten als hij niet bang was geweest voor de po litie." „En ten vierde zou hij beschaamd zijn weggegaan zonder nog aan het konijn te komen tc*«n de kinderen gingen huilen. tenminste enig fatsoen bezat", zei de rechter. „Maar van enig fatsoen kan na dit voorval bij dit individu geen sprake meer zijn." „Ik zou meneer niet aangegeven hebben, maar ik moest het van mijn man", vertelde de getuigende moe der. „Meneer?" riep de rechter, „Noemt u dat daar een heer? Dan weet u niet wat een heer is." „Nou ja mompelde zij. „Een week gevangenisstraf, con form de eis. Wegens diefstal. En tijdens de feestdagen, als ieder fat soenlijk mens een betaald konijn eet", vonniste de rechter. OUDERVERENIGING VOOR HET Zondag j.l. werd voor de leden der oudervereniging een Kerstmiddag gehouden op de BLO-school. Het programma was als volgt: Gezamenlijk kerstliederen zingen, kerstvertelling door P. Clephas; een toespraakje door geestelijk adviseur Pastoor Geerits; enkele toneelstuk jes, uitgevoerd door de kinderen en ingestudeerd door het personeel der BLO-school. Tijdens de pauze werd koffie ge serveerd door de Zusters. Mededelingen: De leden worden vriendelijk verzocht de vragenlijsten terstond in te sturen. Zonder deze lijsten is het onmogelijk alle beno digde gegevens te verkrijgen. Wil elke aktiviteit van het bestuur sla gen, wil zij beschikken over de be nodigde gegevens bij aanvragen om trent subsidies bij betalingen, sta tistieken voor rijk of gemeente enz. enz. wordt van U gevraagd deze ge gevens omtrent uw kind zo spoedig mogelijk in te dienen. 7 jan.: bestuursvergadering. 13 jan. kontaktvergadering. 6 jan.: kontaktavond te Merselo (alleen voor Merselo); 29 jan. kon taktavond te Castenray (uitsluitend voor Castenray). Nieuwe leden voor 1964 kunnen zich melden bij TheeuWfen, Eiken laan 42, tel. 107; Huijbers, Bonte koestraat 4, tel. 1125; Adj. Janssen, Wilhelminastraat 15a, tel. 1100. Het bestuur van de Oudervereni ging voor het Zorgenkind afd. Ven- ray is voornemens nog dit jaar een kleuterdagverblijf te laten beginnen. Vele lezers weten misschien niet wat dit verblijf betekent. Onder de leden van de Ouderver eniging is dit wel bekend. Doch daar er nog heel wat ouders met een zorgenkind geen lid zijn, willen wij dit nogmaals toelichten. De niet leerplichtige jeugd van plm. 4 tot 7 jaar wordt geplaatst op een kleuterschool, fröbel- of Monte- sorischool. Het kind wordt op deze scholen nuttig en leerzaam bezig ge houden, het wordt schoolrijp ge maakt, de moeder kan ondertussen rustiger haar werk en boodschappen doen. Een moeder echter met een ge stoorde kleuter .mongool, spastisch, blind of hoe dan ook, is steeds met handen en voeten gebonden aan dit kind. Haar kind kan niet toegelaten worden tot de kleuterschool. Zij moet steeds de hulp inroepen van buurvrouw of ze moet haar werk zaamheden regelen naar voedings- en slaaptijden van haar kleuter. Meestal echter vraagt zij de hulp niet van buurvrouw. Zij zondert zich af met haar kind en problemen. Wij zijn er uit ondervinding van over tuigd dat er in Venray en omstre ken heel wat moeders zijn met der gelijke moeilijkheden. In Horst is men reeds gestart met een kleuterdagverblijf. Een school waar deze gehandicapte kleuters per busje elke dag naar toe worden ge bracht. Een leidster houdt deze kinderen bezig en leert ze vele levensgewoon ten zoals aan- en uitkleden, drinken eten, spelen en indien mogelijk wat leren. Wat die levensvatbaarheid van 'n kleuterdagverblijf in de gemeente Horst betreft trekken wij in twijfel. Daarom lijkt het ons beter een gro ter dagverblijf als streekschool voor Horst en Venray, meer kinderen goedkoper vervoer en exploitatie enz. Om een dergelijke school te kunnen beginnen worden alle ouders van dergelijke kinderen vriendelijk verzocht zich op te geven bij de R.K. Oudervereniging voor het Zorgen kind, admin. Wilhelminastraat 15a of Bontekoestraat 4. Deze vereniging zal zich beijveren alle gegevens te verzamelen, aan vragen te doen, om zodoende nog dit jaar te kunnen starten. De Kath. Invalidenbond St. Lidui- na organiseert een Kerstavond, wel ke gehouden zal worden op vrijdag 3 januari 1964 os half 8 's avonds in zaal Wilhelmina, Schoolstraat. Evenals de vorige jaren zal het eerste gedeelte van deze Kerstavond in een sfeer van het Kerstgebeuren blijven. Het verpleegsterskoor van Huize St. Anna zal kerstliederen ten geho re brengen en zal de geestelijk ad viseur Pater Rector het Kerstverhaal en de Kerstboodschap uitspreken. Het tweede gedeelte zal bestaan uit een gezellig samenzijn, terwijl 't orkest van Jo van Els de stemming hoopt op te voeren met vrolijke klanken. Het „Duo Poels" uit Oostrum zal enkele liedjes ten gehore brengen. ZANGERTJES VAN ST. FRANS Zondagavond 5 januari om 8 uur houden de Zangertjes van St. Frans een ouderavond in San Damiano. Zoals reeds eerder gemeld, ligt het in de bedoeling dat dit koor in juli 1964 naar Engeland gaat op uitnodiging van het national educa tion office „Essex". Op een daar in Engeland te houden nationaal zang feest zouden de Zangertjes de in ternationale noot verzorgen. Een drietal afgevaardigden van 't Youth education office hebben het koor tijdens de Kerstdagen beluisterd en met de leider van het koor voorbe reidende besprekingen gevoerd. Het bestuur van het koor, dat ge heel uit leden van het koor bestaat, achtte 't noodzakelijk, dat de ouders van de jongens van de plannen op de hoogte worden gesteld teneinde t< vernemen of de ouders de zo nood zakelijke medewerking kunnen ver lenen. Niet alleen de ouders en genodig den zijn op deze avond welkom, ook verdere belangstellenden, dat moe ten er toch velen zijn, zijn van har te welkom. Het zou voor de jongens van dit koor een hele eer zijn te weten dat zij kunnen rekenen op de sympathie van de gehele bevolking van Venray. Wij vragen nog steeds PERSONEEL geschoold en ongeschoold Aanmelden dagelijks - ook na werktijd - aan de fabriek, bij de portier N.V. INALFA VENRAY De dichter van het nieuwjaars overzicht vraagt zich af of we ons wel zo dik moeten maken over winkelordening in Venray nu er alleen al in de Grotestraat drie winkelpanden leeg liggen en bin nenkort er een vierde by komt. We z(jn het met hem niet eens, integendeel hebben sinds jaar en dag aangedrongen op wat orde ning, temeer waar men op gegeven ogenblikken iedere straat van het centrum als winkelstraat ging aanduiden, wat betekende dat er b.v. particuliere woonhuizen uit geweerd werden. Er is over een dergelijke regeling nog al het een en ander te doen geweest, sinds Venray aan zijn we deropbouw begon. In het toen opgestelde wederop- bouwplan waren Hofstraat en Gro testraat aangewezen als winkelstra ten, terwijl van het Gouden straat je (later omgedoopt in Schouten straatje) een soort galerei gemaakt zou werden, bestemd voor dagwin kels. Er waren toen direct al men sen, die dit veel te weinig noemde, want in het snel groter wordende Venray zou immers een veel grotere behoefte aan winkels komen. De praktijk is geworden dat be staande winkels zijn verbouwd en uitgebreid, maar dat slechts spora disch een nieuwe winkel is gevestigd en dan nog in de verschillende uit breidingsplannen. ORDNUNG MUSS SEIN en niet alleen in Duitsland, maar ook hier. Dat was ook de stelregel van alle instanties, die met de we deropbouw van Venray te maken hadden. En die dus terecht nog al boos waren toen Venrays gemeente raad in afwijking van het wederop- bouwplan de oude Veldstraat, thans Wilhelminastraat (voorste gedeelte) naderhand bestemde voor „bijzonde re bebouwing", in dit geval voor een gymnastiekzaal en een patronaat of gemeenschapshuis. Het is een heel gevecht geweest met o.a. Maastricht, voordat deze plannen konden wor den doorgevoerd. Toen dan ook enige tijd later enkele raads leden een poging deden om deze straat als „winkelstraat" aangewe zen te krijgen, werd er beslist ge zegd: Neen.... deze straat is be stemd voor bijzondere bebouwing en daar blijft het bijWel vreemd was dat een jaar daarna in het op gestelde ontwikkelingsplan voor de agrarische bevolking in de gemeen ten Venray, Horst en Sevenum een kaart voorkwam, waarin deze Wil helminastraat als toekomstige win kelstraat stond aangegeven, maar op b.v. onze vraag, hoe zulks mogelijk was, gezien de strigente andere voor schriften, heeft men gemakshalve maar geen antwoord gegeven. De winkelvestigingen, die men schijnbaar had verwacht, bleven uit en over deze kwestie (en andere kwesties) werd verder niet gespro ken. WEER VERANDERD Intussen zijn elders gymnastiek zalen gebouwd en is de bouw van het Culturele Centrum mogelijk ge worden doordat de bouw van het patronaat hierin wordt onderge bracht. De bestemming, die van oudsher op deze gronden lag is of wordt dus elders verwezenlijkt. Het is derhalve ook geen wonder dat 't Kerkbestuur, wat deze gronden had, deze weer verkoopt aan de gemeen te. Nu is het vreemde dat in de jong ste raadsvergadering gesteld wordt dat deze grond wordt teruggekocht, om hem weer te kunnen verkopen aan enkele zakenlieden, die hierop winkels willen bouwen. In de raad is er enig commentaar geweest, waar het om gaat, is niet ter sprake gekomen. Namelijk waarom en hoe de Veldstraat nu plotseling winkel straat wordt. Slechts in het advies van B. en W. staat te lezen, dat het wederop- bouwplan zal moeten worden aan gepastHet zal misschien wat vlotter gaan dan de eerste maal, maar van de ander kant doet het toch wel vragen rijzen. Voor zover ons bekend is b.v. op de Julianasinr gel nooit grond gereserveerd voor bijzondere gebouwen. Desondanks blijkt men hier nu (en dat nog wel in een van onze mooiste woonwij ken) het Gewestelijk Arbeidsbureau te gaan vestigen. Anderzijds maakt men van een straat, die uitdrukkelijk een andere bestemming had, nu plotseling win kelstraat. Toen men dat 67 jaren geleden wilde doen, was het perti nente antwoord: Neen We hebben geen bezwaar tegen een dergelijke verandering, maar toen wij direct na het uitkomen de ze wijziging van het wederopbouw - plan er op wezen, dat dit stuk van de Wilhelminastraat beter winkel straat kon worden, om zo een aan sluiting te geven op de winkelpan den van de Julianasingel-Grote- straat, toen werden we uitgemaakt voor leken, die er totaal niets van snapten. We hebben er nooit niets van gesnapt, maar snappen nu ook weer niet, hoe men nu in een hand- r omdraai mogelijk maakt, wat voor dien verboden scheen. PLAN Waar het ons om gaat is, dat er weer een nieuw plan voor het cen trum van Venray wordt opgesteld. Een plan dat zich natuurlijk ook met de winkelvorming zal gaan be moeien. Als men dan weer komt met een plan om een Schoutenstraat je winkelgallerei te maken en b.v. particuliere woningen toe staat in Schoolstraat en Patersstraat, ter wijl men dat plan bij tijd en wijle maar veranderen kan naar eigen goeddunken, laten we ons dan eer lijk de moeite sparen. Reeds eerder hebben we geageerd tegen het wat dolle gedoe om dan deze en dan die straat tot winkel straat te bombarderen. Laat men toch met de beide benen op de grond blijven en mogelijkheden scheppen voor reëele winkelvorming in Ven ray, zodat het niet nodig is te moe ten wachten tot een kerkbestuur wat grond terug verkoopt. Men weet dan waar men af en aan is en ook waar om het zo moetNu voelt men zich maar knap onzeker. De nog geen 34 km. water, die En geland van het continent scheiden, hebben sinds jaar en dag de mens heid bezig gehouden. Niet alleen de zwemmers en zwemsters, die het volbrengen van de barre tocht van Dcver naar Cap Griz Nez nog altijd als een van de grootste prestaties van een gezond mens beschouwen, maar ook de wetenschapsmensen, politici en de gewone vacantiegan- ger. Het is vreemd, welk een betekenis 34 km. water kunnen hebben. En geland ontleent er zijn gehele ka rakter aan. Het isolement heeft de Engelsman gemaakt tot wat hij is; dank zij dat water rijdt hij nog al- ponden, shilingen en meer onhandel bare maliën en gewichten; voelt hij zich iemand die anders is dan alle anderen. Langzaam maar zeker evenwel zijn de tijden veranderd. Engeland is tot Europa gaan behoren, al mag ge neraal de Gaulle dat dan nog pro beren te ontkennen. En het zal niet lang meer duren, of de theorie heeft zich aangepast bij de feiten. Maar toch is er nog altijd die hin derpaal. Die 34 kilometer water, die je toch maar niet zo een, twee, drie kunt overbruggen. Natuurlijk, de luchtvaart maakt het een simpele zaak om naar Londen te vliegen. i 5 I -'i Maar vliegen is duurder dan u denkt en niet alleen dat, de capaciteit van zelfs een luchtbrug is gering. Bpotverbindingen zijn veel tijd rovender. Is het dus een won der, dat Fransen en Engelsen sinds vele jaren prakizeren over moge lijkheden om het Kanaal te over bruggen? Er zijn tal van plannen gemaakt. De Engelsen voelden ken nelijk in meerderheid voor een tun nel; de Fransen schenen het vooral op een brug gemunt te hebben. Het gevolg was ,dat beide rege ringen een commissie van deskun digen instelden, die de kwestie van de kanaal verbinding moet bestude ren. Een uitgebracht rapport gaf de tunnel de meeste voorkeur. De constructie van de tunnel: een drijvend eiland legt de segmenten. De bouw van een tunnel zal on geveer anderhalf miljard franc kos ten, aldus berekenden de deskundi gen; een brug zou bijna het dubbele kosten. Maar dat is niet het enige bezwaar. De tunnel kan onder wa ter weinig hinder veroorzaken, ook niet bij de aanleg, terwijl een brug vooral onder slechte weersomstan digheden met zijn 160 pijlers voor de scheepvaart veel last, hinder en gevaar kan opleveren. Bovendien Spelen juridische especten een niet onbelangrijke rol. Zonder bezwaren kan men een tunnel leggen, maar 't slaan van een brug vraagt veel in ternationale conferenties. Men moet zich de tunnel niet voor stellen als een gewone gang onder de grond, waar de auto's af en aan Een beeld van de tunnelingang bij het model, dat de Channel Tunnel Eplkstoqe, zoals die te zien is op cjomp. liet maken. rijden. Dat is over een dergelijke lengte onbetaalbaar. De Kanaaltun nel wordt een spoorwegtunnel, die gaat lopen van Folkstone naar Ca lais en die een totale lengte krijgt van 52 km. In drie of vier dagen zou zq'n tunnel bijna evenveel auto's van Engeland naar Frankrijk en omgekeerd kunnen laten gaan, als nu in een heel jaar per boot overge zet worden. Men rekent op een ca paciteit van 6000 wagens per uur. Met laden en lossen inbegrepen zou zo'n oversteek - of in dit geval beter gezegd: ondersteek - 65 minu ten duren. De gehele reis van Lon den naar Parijs zou, aldus heeft de ChannelTunnel Comp. uitgerekend, nog geen vier en 'n half uur duren. De prijs voor een reisje door de tunnel zou komen op ongeveer 80 francs per auto. Men zou, zodra 't besluit genomen wordt, dat de tun nel er zal komen, ongeveer vijf jaar nodig hebben voor de aanleg, waar voor drijvende eilanden gebruikt zouden worden, die kunnen opereren in water tot een diepte van 250 voet en die tegen iedere storm en elke golfslag bestand zijn. Overigens zitten de bruggenlief- hebbers ook niet stil. Zij hebben hun plannen nauwkeurig uitgewerkt De brug zou weliswaar duurder ko men in aanleg dan de tunnel, maar de tijdsbesparing naderhand als ze in gebruik is, zou dit verschil ruim schoots goedmaken, aldus de brug- voorstanders, die van oordeel zijn, dat een oplossing waarbij auto's op treinen geladen moeten worden al tijd maar een noodgeval blijft. Zij willen de auto's zelf op eigen kracht over het Kanaal laten rijden en wil len van Cap Gris Nez naar Dover. De brug zou dan 33 km. lang wor den. De overtocht zou sneller gaan. De brug moet, aldus de voorzitter van het comité, dat deze oplossing voorstaat, oud-minister van publie ke werken Jules Moch, zeventig m. boven het water komen te liggen, zodat de zeeschepen er ongehinderd onderdoor kunnen varen. Ze zou 5 banen fcrijgen voor automobielen, 2 voor de trein en 2 voor twee-wie- Iers. Kosten van dit plan, drie miljard, met een bouwtijd van 6 jaar. Binnen afzienbare tijd krijgen de beide regeringen het advies, waar om ze gevraagd hebben. Niet lang daarna kunnen dus de plannen ge realiseerd worden, want de beno digde gelden zijn voorhanden. Als alle berekeningen kloppen gaan we dus over 5 of 6 jaar met de auto óf de trein naar Londen. Zou de Gaulle het dan ook goed vinden, dat Engeland - eiland af - toetreedt tot de E.E.G.? De heer Bartels heeft 3e kerstdag afscheid genomen als directeur van het gewestelijk arbeidsbureau, bij kantoor Venray. In een bijeenkomst werd hem door Burgemeester Cus- ters namens de gemeente, de heer Boonen, namens de arbeidsbureaux, de heer Swinkels namens de hoofd inspectie Arbeidsvoorziening, de heer Maas, namens het personeel, de heer Franssen namens de com missie van Advies en de heer L. Janssen namens de KAB dank ge bracht voor het vele werk wat door zijn bureau en onder zijn leiding de laatste 20 jaren is verricht. Burgemeester Custers wees op zijn persoonlijk aandeel in de in dustrialisatie van onze gemeente, die hij ook als raadslid heeft gediend. Verschillende cadeaux werden aan geboden. In een gezellig samenzijn in Hotel Kemps werd nog menige herinne ring opgehaald aan dë voorbije ja ren. De heer Bartels is vanaf 1 ja nuari verbonden aan het Psychia trisch Ziekenhuis St. Anna in Ven ray.

Peel en Maas | 1964 | | pagina 6