Winkelordening in Venray
TUNNEL OF BRUG, DAT IS DE VRAAG
Londen dichter bij het vasteland?
Politierechter
ZORGENKIND
Kleuter
dagverblijf
OUDERAVOND
Afscheid van
E. Bartels
JfCDCUV/Aüh
Deze verdachte zag een konijn
lopen, stopte met zijn auto, sprong
achter het konijn aan een droge
sloot in, gaf het enkele vakkundige
tikken in de nek en wierp het in zijn
wagen na het nog eens een genade
slag te hebben gegeven.
„Een bekwaam stroper", zult u
zeggen. Dat was deze man ook blij
kens de inlichtingen van de politie.
Toch stond hij niet wegens stroperij
terecht, maar wegens diefstal. Want
het was een tam konijn.
„Nietes", zei hij ,,'t konijn was
wild."
Dit vormde tijdens deze rechts
zaak een puzzel. Het konijn was
namelijk ontsproten aan een mesal
liance. De vader was wild, de moe
der tam. Het slachtoffer was dus
tussen beide in. „Dat kon ik zc
gauw niet zien", sputterde de man.
Daarmee kwam hij er echter niet
af. Het konijn bleek eigendom van
enkele kinderen. De moeder van de
kindertjes kwam als getuige vertel
len dat er acht jonge konijntjes
waren geweest. Vijf daarvan waren
spoorloos verdwenen. De konijnen
plachten daar gewoon los om de
boerderij te huppelen. Zij woonden
niet in hokken'. Als de kinderen
riepen, kwamen ze eten halen.
Op deze dag zag zij vlak voor de
boerderij de auto van de verdachte
plotseling stoppen. Tegelijk sprong
een van de konijntjes de droge sloot
in. Eén van de kinderen riep: „Hij
maakt mijn konijn dood!" De hele
kinderschaar begon daarop luid
keels te huilen, hetgeen te begrijpen
is. De moeder zei: „Blijf van dat
konijn af. 't Is van de kinderen."
De man bleef even staan, haalde
zijn schouders op, gaf het konijn de
genadeslag en wierp het achter in
de auto. Daarna reed hij weg.
Dit maakte de zaak weinig sym
pathiek. „Als u zo zeker was geweest
van uw zaak, had u niet zo haastig
weg hoeven te rijden", vond de
rechter. Bovendien bleek het slacht
offer al opgegeten te zijn toen de
politie kwam. Maar de huid kon in
beslag worden genomen. En daaruit
bleek dat de kleur van het dier
lichter was dan die van een wild
konijn en dat de oren beduidend
langer waren.
„Ten eerste kan een vakman-stro-
per als deze het verschil gemakke
lijk zien", sprak de officier. „Ten
tweede zou hij zich niet uit de voe
ten hebben gemaakt als hij gedacht
had, dat het zuivere koffie was. Ten
derde zou hij het konijn niet zo
haastig hebben opgegeten als hij
niet bang was geweest voor de po
litie."
„En ten vierde zou hij beschaamd
zijn weggegaan zonder nog aan het
konijn te komen tc*«n de kinderen
gingen huilen. tenminste
enig fatsoen bezat", zei de rechter.
„Maar van enig fatsoen kan na dit
voorval bij dit individu geen sprake
meer zijn."
„Ik zou meneer niet aangegeven
hebben, maar ik moest het van mijn
man", vertelde de getuigende moe
der.
„Meneer?" riep de rechter, „Noemt
u dat daar een heer? Dan weet u
niet wat een heer is." „Nou ja
mompelde zij.
„Een week gevangenisstraf, con
form de eis. Wegens diefstal. En
tijdens de feestdagen, als ieder fat
soenlijk mens een betaald konijn
eet", vonniste de rechter.
OUDERVERENIGING VOOR HET
Zondag j.l. werd voor de leden der
oudervereniging een Kerstmiddag
gehouden op de BLO-school.
Het programma was als volgt:
Gezamenlijk kerstliederen zingen,
kerstvertelling door P. Clephas; een
toespraakje door geestelijk adviseur
Pastoor Geerits; enkele toneelstuk
jes, uitgevoerd door de kinderen en
ingestudeerd door het personeel der
BLO-school.
Tijdens de pauze werd koffie ge
serveerd door de Zusters.
Mededelingen: De leden worden
vriendelijk verzocht de vragenlijsten
terstond in te sturen. Zonder deze
lijsten is het onmogelijk alle beno
digde gegevens te verkrijgen. Wil
elke aktiviteit van het bestuur sla
gen, wil zij beschikken over de be
nodigde gegevens bij aanvragen om
trent subsidies bij betalingen, sta
tistieken voor rijk of gemeente enz.
enz. wordt van U gevraagd deze ge
gevens omtrent uw kind zo spoedig
mogelijk in te dienen.
7 jan.: bestuursvergadering.
13 jan. kontaktvergadering.
6 jan.: kontaktavond te Merselo
(alleen voor Merselo); 29 jan. kon
taktavond te Castenray (uitsluitend
voor Castenray).
Nieuwe leden voor 1964 kunnen
zich melden bij TheeuWfen, Eiken
laan 42, tel. 107; Huijbers, Bonte
koestraat 4, tel. 1125; Adj. Janssen,
Wilhelminastraat 15a, tel. 1100.
Het bestuur van de Oudervereni
ging voor het Zorgenkind afd. Ven-
ray is voornemens nog dit jaar een
kleuterdagverblijf te laten beginnen.
Vele lezers weten misschien niet
wat dit verblijf betekent.
Onder de leden van de Ouderver
eniging is dit wel bekend. Doch daar
er nog heel wat ouders met een
zorgenkind geen lid zijn, willen wij
dit nogmaals toelichten.
De niet leerplichtige jeugd van
plm. 4 tot 7 jaar wordt geplaatst op
een kleuterschool, fröbel- of Monte-
sorischool. Het kind wordt op deze
scholen nuttig en leerzaam bezig ge
houden, het wordt schoolrijp ge
maakt, de moeder kan ondertussen
rustiger haar werk en boodschappen
doen.
Een moeder echter met een ge
stoorde kleuter .mongool, spastisch,
blind of hoe dan ook, is steeds met
handen en voeten gebonden aan dit
kind. Haar kind kan niet toegelaten
worden tot de kleuterschool. Zij
moet steeds de hulp inroepen van
buurvrouw of ze moet haar werk
zaamheden regelen naar voedings-
en slaaptijden van haar kleuter.
Meestal echter vraagt zij de hulp
niet van buurvrouw. Zij zondert zich
af met haar kind en problemen. Wij
zijn er uit ondervinding van over
tuigd dat er in Venray en omstre
ken heel wat moeders zijn met der
gelijke moeilijkheden.
In Horst is men reeds gestart met
een kleuterdagverblijf. Een school
waar deze gehandicapte kleuters per
busje elke dag naar toe worden ge
bracht.
Een leidster houdt deze kinderen
bezig en leert ze vele levensgewoon
ten zoals aan- en uitkleden, drinken
eten, spelen en indien mogelijk wat
leren.
Wat die levensvatbaarheid van 'n
kleuterdagverblijf in de gemeente
Horst betreft trekken wij in twijfel.
Daarom lijkt het ons beter een gro
ter dagverblijf als streekschool voor
Horst en Venray, meer kinderen
goedkoper vervoer en exploitatie
enz. Om een dergelijke school te
kunnen beginnen worden alle ouders
van dergelijke kinderen vriendelijk
verzocht zich op te geven bij de R.K.
Oudervereniging voor het Zorgen
kind, admin. Wilhelminastraat 15a
of Bontekoestraat 4.
Deze vereniging zal zich beijveren
alle gegevens te verzamelen, aan
vragen te doen, om zodoende nog dit
jaar te kunnen starten.
De Kath. Invalidenbond St. Lidui-
na organiseert een Kerstavond, wel
ke gehouden zal worden op vrijdag
3 januari 1964 os half 8 's avonds
in zaal Wilhelmina, Schoolstraat.
Evenals de vorige jaren zal het
eerste gedeelte van deze Kerstavond
in een sfeer van het Kerstgebeuren
blijven.
Het verpleegsterskoor van Huize
St. Anna zal kerstliederen ten geho
re brengen en zal de geestelijk ad
viseur Pater Rector het Kerstverhaal
en de Kerstboodschap uitspreken.
Het tweede gedeelte zal bestaan
uit een gezellig samenzijn, terwijl 't
orkest van Jo van Els de stemming
hoopt op te voeren met vrolijke
klanken.
Het „Duo Poels" uit Oostrum zal
enkele liedjes ten gehore brengen.
ZANGERTJES VAN ST. FRANS
Zondagavond 5 januari om 8 uur
houden de Zangertjes van St. Frans
een ouderavond in San Damiano.
Zoals reeds eerder gemeld, ligt
het in de bedoeling dat dit koor
in juli 1964 naar Engeland gaat op
uitnodiging van het national educa
tion office „Essex". Op een daar in
Engeland te houden nationaal zang
feest zouden de Zangertjes de in
ternationale noot verzorgen. Een
drietal afgevaardigden van 't Youth
education office hebben het koor
tijdens de Kerstdagen beluisterd en
met de leider van het koor voorbe
reidende besprekingen gevoerd.
Het bestuur van het koor, dat ge
heel uit leden van het koor bestaat,
achtte 't noodzakelijk, dat de ouders
van de jongens van de plannen op
de hoogte worden gesteld teneinde t<
vernemen of de ouders de zo nood
zakelijke medewerking kunnen ver
lenen.
Niet alleen de ouders en genodig
den zijn op deze avond welkom, ook
verdere belangstellenden, dat moe
ten er toch velen zijn, zijn van har
te welkom. Het zou voor de jongens
van dit koor een hele eer zijn te
weten dat zij kunnen rekenen op de
sympathie van de gehele bevolking
van Venray.
Wij vragen nog steeds
PERSONEEL
geschoold en
ongeschoold
Aanmelden dagelijks -
ook na werktijd - aan
de fabriek, bij de portier
N.V. INALFA VENRAY
De dichter van het nieuwjaars overzicht vraagt zich af of we ons
wel zo dik moeten maken over winkelordening in Venray nu er
alleen al in de Grotestraat drie winkelpanden leeg liggen en bin
nenkort er een vierde by komt. We z(jn het met hem niet eens,
integendeel hebben sinds jaar en dag aangedrongen op wat orde
ning, temeer waar men op gegeven ogenblikken iedere straat van
het centrum als winkelstraat ging aanduiden, wat betekende dat
er b.v. particuliere woonhuizen uit geweerd werden.
Er is over een dergelijke regeling
nog al het een en ander te doen
geweest, sinds Venray aan zijn we
deropbouw begon.
In het toen opgestelde wederop-
bouwplan waren Hofstraat en Gro
testraat aangewezen als winkelstra
ten, terwijl van het Gouden straat
je (later omgedoopt in Schouten
straatje) een soort galerei gemaakt
zou werden, bestemd voor dagwin
kels. Er waren toen direct al men
sen, die dit veel te weinig noemde,
want in het snel groter wordende
Venray zou immers een veel grotere
behoefte aan winkels komen.
De praktijk is geworden dat be
staande winkels zijn verbouwd en
uitgebreid, maar dat slechts spora
disch een nieuwe winkel is gevestigd
en dan nog in de verschillende uit
breidingsplannen.
ORDNUNG MUSS SEIN
en niet alleen in Duitsland, maar
ook hier. Dat was ook de stelregel
van alle instanties, die met de we
deropbouw van Venray te maken
hadden. En die dus terecht nog al
boos waren toen Venrays gemeente
raad in afwijking van het wederop-
bouwplan de oude Veldstraat, thans
Wilhelminastraat (voorste gedeelte)
naderhand bestemde voor „bijzonde
re bebouwing", in dit geval voor een
gymnastiekzaal en een patronaat of
gemeenschapshuis. Het is een heel
gevecht geweest met o.a. Maastricht,
voordat deze plannen konden wor
den doorgevoerd. Toen dan ook
enige tijd later enkele raads
leden een poging deden om deze
straat als „winkelstraat" aangewe
zen te krijgen, werd er beslist ge
zegd: Neen.... deze straat is be
stemd voor bijzondere bebouwing en
daar blijft het bijWel vreemd
was dat een jaar daarna in het op
gestelde ontwikkelingsplan voor de
agrarische bevolking in de gemeen
ten Venray, Horst en Sevenum een
kaart voorkwam, waarin deze Wil
helminastraat als toekomstige win
kelstraat stond aangegeven, maar op
b.v. onze vraag, hoe zulks mogelijk
was, gezien de strigente andere voor
schriften, heeft men gemakshalve
maar geen antwoord gegeven.
De winkelvestigingen, die men
schijnbaar had verwacht, bleven uit
en over deze kwestie (en andere
kwesties) werd verder niet gespro
ken.
WEER VERANDERD
Intussen zijn elders gymnastiek
zalen gebouwd en is de bouw van
het Culturele Centrum mogelijk ge
worden doordat de bouw van het
patronaat hierin wordt onderge
bracht. De bestemming, die van
oudsher op deze gronden lag is of
wordt dus elders verwezenlijkt. Het
is derhalve ook geen wonder dat 't
Kerkbestuur, wat deze gronden had,
deze weer verkoopt aan de gemeen
te.
Nu is het vreemde dat in de jong
ste raadsvergadering gesteld wordt
dat deze grond wordt teruggekocht,
om hem weer te kunnen verkopen
aan enkele zakenlieden, die hierop
winkels willen bouwen. In de raad
is er enig commentaar geweest,
waar het om gaat, is niet ter sprake
gekomen. Namelijk waarom en hoe
de Veldstraat nu plotseling winkel
straat wordt.
Slechts in het advies van B. en
W. staat te lezen, dat het wederop-
bouwplan zal moeten worden aan
gepastHet zal misschien wat
vlotter gaan dan de eerste maal,
maar van de ander kant doet het
toch wel vragen rijzen. Voor zover
ons bekend is b.v. op de Julianasinr
gel nooit grond gereserveerd voor
bijzondere gebouwen. Desondanks
blijkt men hier nu (en dat nog wel
in een van onze mooiste woonwij
ken) het Gewestelijk Arbeidsbureau
te gaan vestigen.
Anderzijds maakt men van een
straat, die uitdrukkelijk een andere
bestemming had, nu plotseling win
kelstraat. Toen men dat 67 jaren
geleden wilde doen, was het perti
nente antwoord: Neen
We hebben geen bezwaar tegen
een dergelijke verandering, maar
toen wij direct na het uitkomen de
ze wijziging van het wederopbouw -
plan er op wezen, dat dit stuk van
de Wilhelminastraat beter winkel
straat kon worden, om zo een aan
sluiting te geven op de winkelpan
den van de Julianasingel-Grote-
straat, toen werden we uitgemaakt
voor leken, die er totaal niets van
snapten. We hebben er nooit niets
van gesnapt, maar snappen nu ook
weer niet, hoe men nu in een hand- r
omdraai mogelijk maakt, wat voor
dien verboden scheen.
PLAN
Waar het ons om gaat is, dat er
weer een nieuw plan voor het cen
trum van Venray wordt opgesteld.
Een plan dat zich natuurlijk ook
met de winkelvorming zal gaan be
moeien. Als men dan weer komt
met een plan om een Schoutenstraat
je winkelgallerei te maken en b.v.
particuliere woningen toe staat in
Schoolstraat en Patersstraat, ter
wijl men dat plan bij tijd en wijle
maar veranderen kan naar eigen
goeddunken, laten we ons dan eer
lijk de moeite sparen.
Reeds eerder hebben we geageerd
tegen het wat dolle gedoe om dan
deze en dan die straat tot winkel
straat te bombarderen. Laat men
toch met de beide benen op de grond
blijven en mogelijkheden scheppen
voor reëele winkelvorming in Ven
ray, zodat het niet nodig is te moe
ten wachten tot een kerkbestuur wat
grond terug verkoopt. Men weet dan
waar men af en aan is en ook waar
om het zo moetNu voelt men
zich maar knap onzeker.
De nog geen 34 km. water, die En
geland van het continent scheiden,
hebben sinds jaar en dag de mens
heid bezig gehouden. Niet alleen de
zwemmers en zwemsters, die het
volbrengen van de barre tocht van
Dcver naar Cap Griz Nez nog altijd
als een van de grootste prestaties
van een gezond mens beschouwen,
maar ook de wetenschapsmensen,
politici en de gewone vacantiegan-
ger.
Het is vreemd, welk een betekenis
34 km. water kunnen hebben. En
geland ontleent er zijn gehele ka
rakter aan. Het isolement heeft de
Engelsman gemaakt tot wat hij is;
dank zij dat water rijdt hij nog al-
ponden, shilingen en meer onhandel
bare maliën en gewichten; voelt hij
zich iemand die anders is dan alle
anderen.
Langzaam maar zeker evenwel zijn
de tijden veranderd. Engeland is tot
Europa gaan behoren, al mag ge
neraal de Gaulle dat dan nog pro
beren te ontkennen. En het zal niet
lang meer duren, of de theorie heeft
zich aangepast bij de feiten.
Maar toch is er nog altijd die hin
derpaal. Die 34 kilometer water, die
je toch maar niet zo een, twee, drie
kunt overbruggen. Natuurlijk, de
luchtvaart maakt het een simpele
zaak om naar Londen te vliegen.
i 5 I -'i
Maar vliegen is duurder dan u denkt
en niet alleen dat, de capaciteit van
zelfs een luchtbrug is gering.
Bpotverbindingen zijn veel tijd
rovender. Is het dus een won
der, dat Fransen en Engelsen sinds
vele jaren prakizeren over moge
lijkheden om het Kanaal te over
bruggen? Er zijn tal van plannen
gemaakt. De Engelsen voelden ken
nelijk in meerderheid voor een tun
nel; de Fransen schenen het vooral
op een brug gemunt te hebben.
Het gevolg was ,dat beide rege
ringen een commissie van deskun
digen instelden, die de kwestie van
de kanaal verbinding moet bestude
ren. Een uitgebracht rapport gaf de
tunnel de meeste voorkeur.
De constructie van de tunnel: een drijvend eiland legt de segmenten.
De bouw van een tunnel zal on
geveer anderhalf miljard franc kos
ten, aldus berekenden de deskundi
gen; een brug zou bijna het dubbele
kosten. Maar dat is niet het enige
bezwaar. De tunnel kan onder wa
ter weinig hinder veroorzaken, ook
niet bij de aanleg, terwijl een brug
vooral onder slechte weersomstan
digheden met zijn 160 pijlers voor
de scheepvaart veel last, hinder en
gevaar kan opleveren. Bovendien
Spelen juridische especten een niet
onbelangrijke rol. Zonder bezwaren
kan men een tunnel leggen, maar 't
slaan van een brug vraagt veel in
ternationale conferenties.
Men moet zich de tunnel niet voor
stellen als een gewone gang onder
de grond, waar de auto's af en aan
Een beeld van de tunnelingang bij
het model, dat de Channel Tunnel
Eplkstoqe, zoals die te zien is op
cjomp. liet maken.
rijden. Dat is over een dergelijke
lengte onbetaalbaar. De Kanaaltun
nel wordt een spoorwegtunnel, die
gaat lopen van Folkstone naar Ca
lais en die een totale lengte krijgt
van 52 km. In drie of vier dagen zou
zq'n tunnel bijna evenveel auto's
van Engeland naar Frankrijk en
omgekeerd kunnen laten gaan, als
nu in een heel jaar per boot overge
zet worden. Men rekent op een ca
paciteit van 6000 wagens per uur.
Met laden en lossen inbegrepen
zou zo'n oversteek - of in dit geval
beter gezegd: ondersteek - 65 minu
ten duren. De gehele reis van Lon
den naar Parijs zou, aldus heeft de
ChannelTunnel Comp. uitgerekend,
nog geen vier en 'n half uur duren.
De prijs voor een reisje door de
tunnel zou komen op ongeveer 80
francs per auto. Men zou, zodra 't
besluit genomen wordt, dat de tun
nel er zal komen, ongeveer vijf jaar
nodig hebben voor de aanleg, waar
voor drijvende eilanden gebruikt
zouden worden, die kunnen opereren
in water tot een diepte van 250 voet
en die tegen iedere storm en elke
golfslag bestand zijn.
Overigens zitten de bruggenlief-
hebbers ook niet stil. Zij hebben
hun plannen nauwkeurig uitgewerkt
De brug zou weliswaar duurder ko
men in aanleg dan de tunnel, maar
de tijdsbesparing naderhand als ze
in gebruik is, zou dit verschil ruim
schoots goedmaken, aldus de brug-
voorstanders, die van oordeel zijn,
dat een oplossing waarbij auto's op
treinen geladen moeten worden al
tijd maar een noodgeval blijft. Zij
willen de auto's zelf op eigen kracht
over het Kanaal laten rijden en wil
len van Cap Gris Nez naar Dover.
De brug zou dan 33 km. lang wor
den. De overtocht zou sneller gaan.
De brug moet, aldus de voorzitter
van het comité, dat deze oplossing
voorstaat, oud-minister van publie
ke werken Jules Moch, zeventig m.
boven het water komen te liggen,
zodat de zeeschepen er ongehinderd
onderdoor kunnen varen. Ze zou 5
banen fcrijgen voor automobielen,
2 voor de trein en 2 voor twee-wie-
Iers.
Kosten van dit plan, drie miljard,
met een bouwtijd van 6 jaar.
Binnen afzienbare tijd krijgen de
beide regeringen het advies, waar
om ze gevraagd hebben. Niet lang
daarna kunnen dus de plannen ge
realiseerd worden, want de beno
digde gelden zijn voorhanden. Als
alle berekeningen kloppen gaan we
dus over 5 of 6 jaar met de auto
óf de trein naar Londen. Zou de
Gaulle het dan ook goed vinden, dat
Engeland - eiland af - toetreedt tot
de E.E.G.?
De heer Bartels heeft 3e kerstdag
afscheid genomen als directeur van
het gewestelijk arbeidsbureau, bij
kantoor Venray. In een bijeenkomst
werd hem door Burgemeester Cus-
ters namens de gemeente, de heer
Boonen, namens de arbeidsbureaux,
de heer Swinkels namens de hoofd
inspectie Arbeidsvoorziening, de
heer Maas, namens het personeel,
de heer Franssen namens de com
missie van Advies en de heer L.
Janssen namens de KAB dank ge
bracht voor het vele werk wat door
zijn bureau en onder zijn leiding de
laatste 20 jaren is verricht.
Burgemeester Custers wees op
zijn persoonlijk aandeel in de in
dustrialisatie van onze gemeente, die
hij ook als raadslid heeft gediend.
Verschillende cadeaux werden aan
geboden.
In een gezellig samenzijn in Hotel
Kemps werd nog menige herinne
ring opgehaald aan dë voorbije ja
ren. De heer Bartels is vanaf 1 ja
nuari verbonden aan het Psychia
trisch Ziekenhuis St. Anna in Ven
ray.