V. vraagt fortex ...reizen ét e wegen leiden naar Venray 1963-1964 n óók uut kledinqmaqazi{n De voeder positie ASSIMIIEPMÏÏMI JUUANASINGEL414tkf. 1061 (K4780) Zie de gehele Fortex-col VRIJDAG 15 NOVEMBER 1963 No. 46 VIER EN TACHTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY WPPITRf A Fl VOHP VPMP A V "PW ADVERTENTIEPRIJS 8 ct. per mm Iten Venray 1.75) GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GOTO 1050652 IwlwilUL/lU V VJU1\ V LHlvni J-fll UlTlü 1 lxLlxLil PRIJS PER KWARTAAL f 1.50 (bo ABONNEMENTS- EEN OVERZICHT VAN DE BESTAANDE PLANNEN Wie de nieuwe Stationsweg berijdt of de Leunseweg, wie naar het westen gaat via de Beekweg,( die moet dankbaar erkeninen, dat aan de „uitvalswegen" in ons Venray het nodige gedaan is. De weg naar Horst is aanmerkelijk verbeterd, breder gemaakt, beter verlicht, kortom een heerbaan, die er zijn mag. De Sta tionsweg kennen we niet meer terug en de nieuwe Beekweg geeft een „Autobahn-idee" DEURNESEWEG Dat daarmede niet alle wensen vervuld zijn, hebben we b.v. in de laatste raadsvergadering gehoord, waarin raadsleden o.a. de Deurnese- weg ter sprake brachten. Zoals be kend is in het kader van de omleg ging van de weg DeumeHelmond de nieuwe verbinding buiten om Deurne heen gelegd en heeft men van Brabantse zijde ook gezorgd dat een van de toevoerwegen nl. die van Venray naar Deume tenminste op Brabants gebied aan deze nieuwe weg werd aangepast en opmerkelijk werd verbreed en verbeterd. Zoals reeds zo dikwijls in het verleden bleek de Brabantse grens een vrij moeilijk te passeren barrière. Ter wijl men daar voor verbetering zorgde, moest men op het Limburgse nog aan de plannen gaan beginnen. De gemeente heeft, in overleg met provinciale Waterstaat, in het begin van dit jaar gepoogd alsnog gelijke tred met de Deumese plannen te kunnen houden, en opdracht gege ven om in het kader van de totale verbetering van de Deurneseweg vast de plannen klaar te maken voor het gedeelte YsselsteynDeur ne, om daarmede het ongemak voor de mensen zo klein mogelijk te doen zijn. Dat het niet gelukt is, deze aansluiting te halen, is inmiddels wel gebleken. Terwijl men in Deur ne praktisch klaar is, zijn de Ven- rayse plannen nog onderweg en moet er wel een kleine wondertje gebeu ren, als dit jaar nog aanbesteed, laat staan begonnen kan worden. Het enigste lichtpuntje is, dat Provinci ale Waterstaat beloofd heeft alle medewerking te zullen geven. Een goedkeuring van het voorlopige plan schijnt binnenkort te verwachten zijn. Is men met het gedeelte Yssel steynDeurne bezig, dan zal na tuurlijk ook het gedeelte Venray— Ysselsteyn volgen, maar nogmaals een en ander zal nog vrij veel tijd in beslagen nemen en het eerste deel van deze weg zal voorlopig nog wel gevaarlijk blijven. Zoals bekend zal ook bij de opstelling van het plan voor het weggedeelte Venray—Ys selsteyn eerst de bomenrooiing be keken worden, ondanks het feit dat de raad al eerder voorstander bleek van deze bomen-rooiing. VENRAY—WANSSUM Nauw betrokken bij de verbete ring van de Deurneseweg is de door trekking van deze weg via 't Bruks- ke naar Oostrum om daar aanslui ting te krijgen met de Wanssumse- weg. Een plan dat al enkele jaren oud is, waarover al veel onderling overleg is gepleegd, ook al in ruil- verkavelingsverband en waarover al lang is onderhandeld. Vraagt men op Provinciale Water staat over de defintieve uitvoering van deze weg, die mede de afron ding gaat vormen van het zgn. kom- plan, dan vertelt men U daar dat men op 1964 rekent, zonder zich ech ter vast te willen leggen. Er zijn namelijk zoveel instanties mee gemoeid, en hoe zal het met de financiën zijn? Wel een tikkeltje vreemd als de provinciale begroting voor 1964 al behandeld wordt en men van deze weg hierin niets vindt. Maar goed, we blijven dan maar hopen, dat 1964 ook in deze streek van Venray het nodige op wegen- bouwgebied zal laten zien. HORST-VENRAY Trouwens, zo gauw men in het oosten van Venray terecht komt, wat de wegenplannen betreft, scheen er vroeger „ergens" een vrij dicht gordijn te vallen. Reeds jaren gele den waren deskundigen het er over eens dat verlegging van de provin ciale weg VenloMaashees voor wat betreft het stuk CastenrayVenray noodzakelijk was. Bewust van het feit, dat deze omlegging nog wel enige jaren op zich zou laten wach ten, heeft men onderhand de oude weg een danige opknapbeurt gege ven. Intussen is men met de plannen voor deze omlegging dan begonnen en het enigste wat de buitenwacht te weten kwam was, dat de nieuwe weg achter Castenray om zou gaan. tussen Oirlo en Leunen komt liggen. Nu is dat begrijpelijk als men weet met wat voor instanties overleg ge pleegd moet worden en met hoeveel belangen rekening moet worden ge houden. Het heeft geen zin ver wachtingen te wekken noch mensen in paniek te doen geraken omdat ze grond kwijt raken e.d. als men niet definitief weet hoe het zal gaan worden. Welnu, in die fase is men nu zo onderhand. Ook hier speelt de ruilverkaveling Lollebeek een zeer grote rol en het is nu zo, dat de commissies reeds de nodige plannen voor zich hebben gehad en adviezen hebben gegeven. Het tracé van de nieuwe weg is dus bepaald, al is dat niet hetzelfde als was vastgesteld, want zo zal b.v. de gemeente Venray ook nog haar fiat moeten geven. Hierover is al overleg geweest en zal ook in de naaste toekomst overleg gepleegd worden. Vast staat thans alleen nog dat deze nieuwe weg gelijk-op zal gaan met de verwezenlijking van het Lol- lebeek-plan (dat, zoals bekend, over 10 jaren is „uitgesmeerd") en dat hij verschillende ongelijkvloerse kruisingen zal kennen. Waar deze komen is nog in studie, vast staat alleen dat hij de weg Castenray Oirlo kruist, de weg VeulenWans- sum en de nieuwe weg Deurne Wanssum. Men verwacht verder dat 1964 de eerste grondaankopen voor deze weg zullen worden ge daan, maar over aanbesteding en uitvoering is nog niets bekend, dan wat ze hierboven schreven: hij gaat gelijk-op, met het Lollebeekplan. VEULEN—WANSSUM In dit verband is het goed te wij zen op het eerste grote project van het Lollebeekplan. de weg Veulen- Wanssum, die de afgelopen maanden nog al wat aandacht getrokken heeft. Een van de grote wegen, die dient voor een betere ontsluiting van de gronden gelegen in het Lol lebeekplan en de voorloper van de nieuwe kavelindeling ,die na gereed komen van deze weg zal gaan begin nen. Men had gehoopt in 1963 klaar te zijn met deze weg, maar dat is jammer wenoeg slechts voor 80 pet. gelukt, zodat men nu op een goede winter gokt ,om voorjaar 1964 dit project af te kunnen sluiten. GASSTRAAT Het is vrij logisch dat na vol tooiing van de Beekweg de gemeen te opdracht gegeven heeft om plan nen op te stellen voor de verbete ring c.q. omlegging van de Gas- straat om zodoende een goede oost west verbinding klaar te krijgen. De opdracht voor een dergelijk ontwerp is weg. De opmerking dat het in Oost wel eens wat druk kon worden, als daar een Stationsweg kruist met het verlengde van de Beekweg en de nieuwe provinciale weg Horst- Venray, zal de verkeersdeskundi- gen beslist niet ontgaan en ook hiervoor zullen, nadat de verschil lende tracé's zijn vastgesteld, wel de nodige plannen komen. Of een voorbereiding en omlegging van de Gasstraat vlot zal verlopen, is een kwestie van beschikbare fi nanciën. De gemeente zal dit voor eigen rekening moeten doen, al zal men in het kader van de infra^ structuur wel subsidies los zien te krijgen van Economische Zaken. VEEL is al gedaan om Venray's toevoer wegen te verbeteren. Maar met de groei van de industrie en ter ver betering van de afzetmogelijkheden voor onze landbouw is en blijft een verdere uitbouw en verbetering van de aan- en afvoerwegen naar en van Venray een geboden eis. Boven staand overzicht toont aan dat voor verschillende wegen verbeterings plannen klaar liggen en nieuwe we gen zijn geprojecteerd. We kunnen slechts hopen dat de verwezenlij king daarvan geen al te groot tijds bestek zal vragen. In het kader van dit artikel mag zeker niet ontbreken de MIDDEN PEELWEG die steeds verder zuidwaarts kruipt en die ter zijner tijd een van de voornaamste zuidwest verbindin gen zal worden voor midden- en zuid-Limburg. De aansluiting daar op van de kom via de Beekweg is een gelukkig resultaat. We mogen vertrouwen dat Limburg nu eens de eerste zal zijn, namelijk eerder dan Brabant de gehele weg op zijn ge bied klaar zal hebben, al zal nie mand er spijt van hebben, als Bra bant ook het zijne deed om het ver volg van de weg na Volkel in noor- De zomer van 1963 heeft niet het herstel van de ruwvoedervoorraden gebracht op het peil, waar de vee houders de stalperiode met een ge rust hart zien naderen. In 1961 en ook nog in 1962 was dat beter. De zeer lange stalperiode van 1962-1963 heeft de aanwezige voederreserve uitgeput. De weersomstandigheden hebben in de achter ons liggende zomer niet meegewerkt om een grote ruwvoe- deroogst mogelijk te maken. In de voorzomer bleven de temperaturen voor krachtige grasgroei te laag, zo dat het maken van kuilvoer vaak achterwege moest blijven. Ook het voor hooi bestemde gras groeide traag. Het gevolg was een over het algemeen lichte eerste snede. Wie gewend was vroeg te maaien, kreeg echter een uitstekende kwaliteit hooi in de schuur. Dit in tegenstelling tot de boeren, die wat later aan de hooioogst begonnen. Zij hadden te kampen met slecht hooiweer, zodat van eerste kwaliteit meestal geen sprake kon zijn. Later in de zomer kon nog wel wat hooi en vooral kuilvoer worden gewonnen, maar inhalen van de achterstand was over het algemeen niet meer mogelijk. Daarvoor was het in veel laag gelegen gebieden veel te nat. Het is zelfs voorgekomen dat wintervoer vervoederd in plaats van gewonnen werd, omdat het vee moest worden opgestald. Gemiddeld heeft de hoeveeelhid ruwvoer amper het normale peil bereikt. In bepaal de, laag gelegen gebieden kon daar van zelfs geen sprake zijn. Hoe staat het nu met de kwaliteit? De ruwvoeranalyses voor zover op dit moment gereed van de be drijf slaboratoria verschaffen de voorlopige indruk dat de zetmeel- waarde voor hooi en kuil 20 a 30 g per kg voer lager is dan in 1962. Het VRE-gehalte is ongeveer even hoog of iets hoger dan vorig jaar. Dit wil zeggen, dat het gemiddelde ruwvoerantsoen voor zover het uit grashooi en graskuil bestaat, een nauwere eiwit-zetmeelwaarde ver houding heeft dan in de vorige stal periode. De behoefte aan eiwitrijke krachtvoeders zal daardoor wat klei ner zijn. Of het totaal benodigde bedrag voor de krachtvoeraankoop in de komende winter ook lager zal zijn, is moeilijk te zeggen. Daarbij speelt de lengte van de nieuwe stalperiode een grote, nu nog onbekende rol. In streken met gemengd bedrijf bieden de stoppelknollen meestal nog een kans, tegenvalende gras- landproduktie recht te trekken. Door de zere natte nazomer zag dat er ook niet rooskleurig uit. Oktober heeft echter wel wat goed gemaakt. Van een boven het gemiddelde uit stekende ruwvoederproduktie is ech ter ook hier geen sprake. AKM olU «fTzsttfmgn AvPoMtthcA fiaoMtfWagerv^ delijke richting gereed te krijgen binnen zo kort mogelijk tijdsbestek. KANAAL. Hoewel dit artikel over wegen gaat, staat bij ons nog altijd de zin snede voor ogen van de jongste be grotingstoelichting, waarin B. en W. de opzet om te komen tot een door trekking van het Wilhelminakanaal langs Venray heen naar de Maas zeer wenselijk achtte. Hoewel de opzet en verwezenlijking hiervan geen zaak is van onze gemeente, kon in gezamenlijk overleg met de be trokken Brabantse gemeenten en de provinciale instanties wellicht toch op initiatief van onze gemeente iets gebeuren om, zoals men zegt, die wagen aan het rollen te krijgen. Maar in de voorbije maanden heb ben we van een dergelijk initiatief, laat staan van gezamenlijk overleg, nog niets gehoord. Ook dit onder deel mag o.i. niet uit het oog verlo ren worden en elke stap in deze richting kan slechts door iedereen gewaardeerd worden. N GOED ST. NICOLAASQA vindt U in onze collectip. FOTO^HJïUlV KOOKBOEKEN KINDERBÓEtaEN rAN DEN MUNCKHOF-HEEFT ZE! Tweed, dè ideale dracht voor dynami sche mensen. Tweed kan tegen reizen en regen. Tweed is warm en toch licht. En een Fortex tweed-jas is helemaal ideaal. Kijk maar naar de perfecte af werking en die „handige" steekzakken. Vanaf 98, Ook in costuums is Fortex haar tijd vooruit. Smalle revers in progressieve stijl. Ook verkrijgbaar in junior maten. N.B. Geheel in zuiver wollen I kamgaren, een warm aanbevolen kwaliteit. Fortex verzorgde de pasvorm, dat zegt genoeg. Vanaf ƒ119,—. I-f fortex for me .formidable

Peel en Maas | 1963 | | pagina 1