V.
vraagt
fortex
...reizen
ét
e wegen
leiden naar Venray
1963-1964
n
óók uut kledinqmaqazi{n
De voeder
positie
ASSIMIIEPMÏÏMI
JUUANASINGEL414tkf. 1061 (K4780)
Zie de gehele Fortex-col
VRIJDAG 15 NOVEMBER 1963 No. 46
VIER EN TACHTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY WPPITRf A Fl VOHP VPMP A V "PW ADVERTENTIEPRIJS 8 ct. per mm Iten Venray 1.75)
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GOTO 1050652 IwlwilUL/lU V VJU1\ V LHlvni J-fll UlTlü 1 lxLlxLil PRIJS PER KWARTAAL f 1.50 (bo ABONNEMENTS-
EEN OVERZICHT VAN DE
BESTAANDE PLANNEN
Wie de nieuwe Stationsweg berijdt of de Leunseweg, wie naar
het westen gaat via de Beekweg,( die moet dankbaar erkeninen,
dat aan de „uitvalswegen" in ons Venray het nodige gedaan is.
De weg naar Horst is aanmerkelijk verbeterd, breder gemaakt,
beter verlicht, kortom een heerbaan, die er zijn mag. De Sta
tionsweg kennen we niet meer terug en de nieuwe Beekweg geeft
een „Autobahn-idee"
DEURNESEWEG
Dat daarmede niet alle wensen
vervuld zijn, hebben we b.v. in de
laatste raadsvergadering gehoord,
waarin raadsleden o.a. de Deurnese-
weg ter sprake brachten. Zoals be
kend is in het kader van de omleg
ging van de weg DeumeHelmond
de nieuwe verbinding buiten om
Deurne heen gelegd en heeft men
van Brabantse zijde ook gezorgd dat
een van de toevoerwegen nl. die
van Venray naar Deume tenminste
op Brabants gebied aan deze nieuwe
weg werd aangepast en opmerkelijk
werd verbreed en verbeterd. Zoals
reeds zo dikwijls in het verleden
bleek de Brabantse grens een vrij
moeilijk te passeren barrière. Ter
wijl men daar voor verbetering
zorgde, moest men op het Limburgse
nog aan de plannen gaan beginnen.
De gemeente heeft, in overleg met
provinciale Waterstaat, in het begin
van dit jaar gepoogd alsnog gelijke
tred met de Deumese plannen te
kunnen houden, en opdracht gege
ven om in het kader van de totale
verbetering van de Deurneseweg
vast de plannen klaar te maken
voor het gedeelte YsselsteynDeur
ne, om daarmede het ongemak voor
de mensen zo klein mogelijk te doen
zijn. Dat het niet gelukt is, deze
aansluiting te halen, is inmiddels
wel gebleken. Terwijl men in Deur
ne praktisch klaar is, zijn de Ven-
rayse plannen nog onderweg en moet
er wel een kleine wondertje gebeu
ren, als dit jaar nog aanbesteed, laat
staan begonnen kan worden. Het
enigste lichtpuntje is, dat Provinci
ale Waterstaat beloofd heeft alle
medewerking te zullen geven. Een
goedkeuring van het voorlopige plan
schijnt binnenkort te verwachten
zijn.
Is men met het gedeelte Yssel
steynDeurne bezig, dan zal na
tuurlijk ook het gedeelte Venray—
Ysselsteyn volgen, maar nogmaals
een en ander zal nog vrij veel tijd
in beslagen nemen en het eerste deel
van deze weg zal voorlopig nog wel
gevaarlijk blijven. Zoals bekend zal
ook bij de opstelling van het plan
voor het weggedeelte Venray—Ys
selsteyn eerst de bomenrooiing be
keken worden, ondanks het feit dat
de raad al eerder voorstander bleek
van deze bomen-rooiing.
VENRAY—WANSSUM
Nauw betrokken bij de verbete
ring van de Deurneseweg is de door
trekking van deze weg via 't Bruks-
ke naar Oostrum om daar aanslui
ting te krijgen met de Wanssumse-
weg. Een plan dat al enkele jaren
oud is, waarover al veel onderling
overleg is gepleegd, ook al in ruil-
verkavelingsverband en waarover al
lang is onderhandeld.
Vraagt men op Provinciale Water
staat over de defintieve uitvoering
van deze weg, die mede de afron
ding gaat vormen van het zgn. kom-
plan, dan vertelt men U daar dat
men op 1964 rekent, zonder zich ech
ter vast te willen leggen.
Er zijn namelijk zoveel instanties
mee gemoeid, en hoe zal het met de
financiën zijn? Wel een tikkeltje
vreemd als de provinciale begroting
voor 1964 al behandeld wordt en
men van deze weg hierin niets
vindt.
Maar goed, we blijven dan maar
hopen, dat 1964 ook in deze streek
van Venray het nodige op wegen-
bouwgebied zal laten zien.
HORST-VENRAY
Trouwens, zo gauw men in het
oosten van Venray terecht komt, wat
de wegenplannen betreft, scheen er
vroeger „ergens" een vrij dicht
gordijn te vallen. Reeds jaren gele
den waren deskundigen het er over
eens dat verlegging van de provin
ciale weg VenloMaashees voor wat
betreft het stuk CastenrayVenray
noodzakelijk was. Bewust van het
feit, dat deze omlegging nog wel
enige jaren op zich zou laten wach
ten, heeft men onderhand de oude
weg een danige opknapbeurt gege
ven.
Intussen is men met de plannen
voor deze omlegging dan begonnen
en het enigste wat de buitenwacht
te weten kwam was, dat de nieuwe
weg achter Castenray om zou gaan.
tussen Oirlo en Leunen komt liggen.
Nu is dat begrijpelijk als men weet
met wat voor instanties overleg ge
pleegd moet worden en met hoeveel
belangen rekening moet worden ge
houden. Het heeft geen zin ver
wachtingen te wekken noch mensen
in paniek te doen geraken omdat ze
grond kwijt raken e.d. als men niet
definitief weet hoe het zal gaan
worden. Welnu, in die fase is men
nu zo onderhand. Ook hier speelt de
ruilverkaveling Lollebeek een zeer
grote rol en het is nu zo, dat de
commissies reeds de nodige plannen
voor zich hebben gehad en adviezen
hebben gegeven.
Het tracé van de nieuwe weg is
dus bepaald, al is dat niet hetzelfde
als was vastgesteld, want zo zal b.v.
de gemeente Venray ook nog haar
fiat moeten geven. Hierover is al
overleg geweest en zal ook in de
naaste toekomst overleg gepleegd
worden.
Vast staat thans alleen nog dat
deze nieuwe weg gelijk-op zal gaan
met de verwezenlijking van het Lol-
lebeek-plan (dat, zoals bekend, over
10 jaren is „uitgesmeerd") en dat
hij verschillende ongelijkvloerse
kruisingen zal kennen. Waar deze
komen is nog in studie, vast staat
alleen dat hij de weg Castenray
Oirlo kruist, de weg VeulenWans-
sum en de nieuwe weg Deurne
Wanssum. Men verwacht verder dat
1964 de eerste grondaankopen
voor deze weg zullen worden ge
daan, maar over aanbesteding en
uitvoering is nog niets bekend, dan
wat ze hierboven schreven: hij gaat
gelijk-op, met het Lollebeekplan.
VEULEN—WANSSUM
In dit verband is het goed te wij
zen op het eerste grote project van
het Lollebeekplan. de weg Veulen-
Wanssum, die de afgelopen maanden
nog al wat aandacht getrokken
heeft. Een van de grote wegen, die
dient voor een betere ontsluiting
van de gronden gelegen in het Lol
lebeekplan en de voorloper van de
nieuwe kavelindeling ,die na gereed
komen van deze weg zal gaan begin
nen. Men had gehoopt in 1963 klaar
te zijn met deze weg, maar dat is
jammer wenoeg slechts voor 80 pet.
gelukt, zodat men nu op een goede
winter gokt ,om voorjaar 1964 dit
project af te kunnen sluiten.
GASSTRAAT
Het is vrij logisch dat na vol
tooiing van de Beekweg de gemeen
te opdracht gegeven heeft om plan
nen op te stellen voor de verbete
ring c.q. omlegging van de Gas-
straat om zodoende een goede oost
west verbinding klaar te krijgen. De
opdracht voor een dergelijk ontwerp
is weg.
De opmerking dat het in Oost wel
eens wat druk kon worden, als
daar een Stationsweg kruist met
het verlengde van de Beekweg en
de nieuwe provinciale weg Horst-
Venray, zal de verkeersdeskundi-
gen beslist niet ontgaan en ook
hiervoor zullen, nadat de verschil
lende tracé's zijn vastgesteld, wel
de nodige plannen komen.
Of een voorbereiding en omlegging
van de Gasstraat vlot zal verlopen,
is een kwestie van beschikbare fi
nanciën. De gemeente zal dit voor
eigen rekening moeten doen, al zal
men in het kader van de infra^
structuur wel subsidies los zien te
krijgen van Economische Zaken.
VEEL
is al gedaan om Venray's toevoer
wegen te verbeteren. Maar met de
groei van de industrie en ter ver
betering van de afzetmogelijkheden
voor onze landbouw is en blijft een
verdere uitbouw en verbetering van
de aan- en afvoerwegen naar en van
Venray een geboden eis. Boven
staand overzicht toont aan dat voor
verschillende wegen verbeterings
plannen klaar liggen en nieuwe we
gen zijn geprojecteerd. We kunnen
slechts hopen dat de verwezenlij
king daarvan geen al te groot tijds
bestek zal vragen.
In het kader van dit artikel mag
zeker niet ontbreken de
MIDDEN PEELWEG
die steeds verder zuidwaarts kruipt
en die ter zijner tijd een van de
voornaamste zuidwest verbindin
gen zal worden voor midden- en
zuid-Limburg. De aansluiting daar
op van de kom via de Beekweg is
een gelukkig resultaat. We mogen
vertrouwen dat Limburg nu eens de
eerste zal zijn, namelijk eerder dan
Brabant de gehele weg op zijn ge
bied klaar zal hebben, al zal nie
mand er spijt van hebben, als Bra
bant ook het zijne deed om het ver
volg van de weg na Volkel in noor-
De zomer van 1963 heeft niet het
herstel van de ruwvoedervoorraden
gebracht op het peil, waar de vee
houders de stalperiode met een ge
rust hart zien naderen. In 1961 en
ook nog in 1962 was dat beter. De
zeer lange stalperiode van 1962-1963
heeft de aanwezige voederreserve
uitgeput.
De weersomstandigheden hebben
in de achter ons liggende zomer niet
meegewerkt om een grote ruwvoe-
deroogst mogelijk te maken. In de
voorzomer bleven de temperaturen
voor krachtige grasgroei te laag, zo
dat het maken van kuilvoer vaak
achterwege moest blijven. Ook het
voor hooi bestemde gras groeide
traag. Het gevolg was een over het
algemeen lichte eerste snede. Wie
gewend was vroeg te maaien, kreeg
echter een uitstekende kwaliteit hooi
in de schuur. Dit in tegenstelling
tot de boeren, die wat later aan de
hooioogst begonnen. Zij hadden te
kampen met slecht hooiweer, zodat
van eerste kwaliteit meestal geen
sprake kon zijn.
Later in de zomer kon nog wel
wat hooi en vooral kuilvoer worden
gewonnen, maar inhalen van de
achterstand was over het algemeen
niet meer mogelijk. Daarvoor was
het in veel laag gelegen gebieden
veel te nat. Het is zelfs voorgekomen
dat wintervoer vervoederd in plaats
van gewonnen werd, omdat het vee
moest worden opgestald. Gemiddeld
heeft de hoeveeelhid ruwvoer amper
het normale peil bereikt. In bepaal
de, laag gelegen gebieden kon daar
van zelfs geen sprake zijn.
Hoe staat het nu met de kwaliteit?
De ruwvoeranalyses voor zover op
dit moment gereed van de be
drijf slaboratoria verschaffen de
voorlopige indruk dat de zetmeel-
waarde voor hooi en kuil 20 a 30 g
per kg voer lager is dan in 1962.
Het VRE-gehalte is ongeveer even
hoog of iets hoger dan vorig jaar.
Dit wil zeggen, dat het gemiddelde
ruwvoerantsoen voor zover het uit
grashooi en graskuil bestaat, een
nauwere eiwit-zetmeelwaarde ver
houding heeft dan in de vorige stal
periode. De behoefte aan eiwitrijke
krachtvoeders zal daardoor wat klei
ner zijn.
Of het totaal benodigde bedrag
voor de krachtvoeraankoop in de
komende winter ook lager zal zijn,
is moeilijk te zeggen. Daarbij speelt
de lengte van de nieuwe stalperiode
een grote, nu nog onbekende rol.
In streken met gemengd bedrijf
bieden de stoppelknollen meestal
nog een kans, tegenvalende gras-
landproduktie recht te trekken. Door
de zere natte nazomer zag dat er
ook niet rooskleurig uit. Oktober
heeft echter wel wat goed gemaakt.
Van een boven het gemiddelde uit
stekende ruwvoederproduktie is ech
ter ook hier geen sprake.
AKM
olU «fTzsttfmgn
AvPoMtthcA
fiaoMtfWagerv^
delijke richting gereed te krijgen
binnen zo kort mogelijk tijdsbestek.
KANAAL.
Hoewel dit artikel over wegen
gaat, staat bij ons nog altijd de zin
snede voor ogen van de jongste be
grotingstoelichting, waarin B. en W.
de opzet om te komen tot een door
trekking van het Wilhelminakanaal
langs Venray heen naar de Maas
zeer wenselijk achtte. Hoewel de
opzet en verwezenlijking hiervan
geen zaak is van onze gemeente, kon
in gezamenlijk overleg met de be
trokken Brabantse gemeenten en de
provinciale instanties wellicht toch
op initiatief van onze gemeente iets
gebeuren om, zoals men zegt, die
wagen aan het rollen te krijgen.
Maar in de voorbije maanden heb
ben we van een dergelijk initiatief,
laat staan van gezamenlijk overleg,
nog niets gehoord. Ook dit onder
deel mag o.i. niet uit het oog verlo
ren worden en elke stap in deze
richting kan slechts door iedereen
gewaardeerd worden.
N GOED ST. NICOLAASQA
vindt U in onze collectip.
FOTO^HJïUlV
KOOKBOEKEN
KINDERBÓEtaEN
rAN DEN
MUNCKHOF-HEEFT ZE!
Tweed, dè ideale dracht voor dynami
sche mensen. Tweed kan tegen reizen
en regen. Tweed is warm en toch licht.
En een Fortex tweed-jas is helemaal
ideaal. Kijk maar naar de perfecte af
werking en die „handige" steekzakken.
Vanaf 98,
Ook in costuums is Fortex haar tijd
vooruit. Smalle revers in progressieve
stijl. Ook verkrijgbaar in junior maten.
N.B. Geheel in zuiver wollen I kamgaren,
een warm aanbevolen kwaliteit. Fortex
verzorgde de pasvorm, dat zegt genoeg.
Vanaf ƒ119,—.
I-f fortex for me .formidable