BROMFIETS Overpeinzingen Het adres voor al uw technisch speelgoed Hofstraat 6 rnKEÊ Tel. 1069 Venray Prijsverhogings epedemie Giften voor De Vredeskerk veel te veel van het synthetische wasmiddel wordt genomen! Welvaartsstaterig wordt er dan gedacht: „het spul is niet zo duur, laten we er maar een flinke scheut van nemen'*. Een theelepelje op een teiltje water is echter ruim vol doende. Daar komt nog bij al is dat weer een ander kwestie dat men grote kans loopt „het spul" la ter ook nog binnen te krijgen als men er zóveel van in het afwaswa- ter doet. Met gewoon water naspoe len wordt door de huisvrouwen im mers vrijwel niet gedaan. Een raad aan al die dames, wier huishouden nog niet volledig geëlek trificeerd is: wij doen er goed aan eens per dag, het best vóór het sla pen gaan, de handen in te wrijven met een vette crème Dat geeft nog enige bescherming. Nu het er op gaat lijken dat de overheid drastisch gaat optreden te gen alle bromfietsbestuurders, die de verkeerswet met voeten treden, waarbij het risico geenszins denk beeldig is dat zeer dure karretjes inbeslaggenomen zullen worden, lijkt het niet overdreven indien we ten behoeve van argeloze bezitters van deze voertuigen enkele waarde volle tips verstrekken. Zoals bekend is een rijwiel met hulpmotor, zoals de Wet officieel een brommer noemt ,in feite een mo torrijtuig. Er zijn echter een aantal wette lijke bepalingen en beperkingen in het leven geroepen die de status van het voertuig op ongeveer gelijk ni veau met dat van een normaal rij wiel gesteld hebben. De belangrijkste bepaling in die zin is de voorrangsregeling. Een brommer heeft dezelfde rech ten of plichten als een rijwielbe stuurder met betrekking tot de voor- rangsregel. Alvorens men echter in zuivere zin van een rijwiel met hulpmotor kan spreken is het op de eerste plaats zaak dat men ook werkelijk een der gelijk voertuig heeft dat aan de be palingen van de wet voldoet. Elk voertuig hier in Nederland in een bonafide zaak gekocht als brom mer, zal aan die eis voldoen. Het gevaar zit niet zo zeer in de koop van een bromfiets, doch in de veranderignen die de eigenaar na verloop van tijd aanbrengt of laat aanbrengen. De één vindt dat het toestel te langzaam rijdt en doet iets aan de cylinderinhoud. Een an der meent dat de originele carbara- teur niet goed genoeg is en plaatst er een andere op. Er zijn zelfs ge vallen bekend waarin men bepaalde kamwielen veranderde. Een dergelijke verandering kan de eigenaar op een zeer dure strop ko men te staan. Op de eerste plaats heeft hij dan van zijn brommer die origineel een echt rijwiel met hulpmotor was, een motorfiets gemaakt. Voor het besturen van zo'n voer tuig op de weg, dient de bestuurder een rijbewijs, een kentekenbewijs en een belastingkaart te bezitten. Meestal heeft men dat in zulke gevallen niet, zodat bij constatering een en ander drie fikse bekeuringen oplevert. Een motorfiets dient vervolgens van een nummerplaat en een claxon voorzien te zijn, welke attributen in zulke situaties óók meestal ontbre ken en waarvoor de wetgever ook enkele sancties in petto heeft. Het ligt er dan nog maar helemaal aan op wat voor wijze de overtre der zich in het verkeer gedragen heeft om over te gaan tot inbeslag name en mogelijke verbeurd-verkla ring. Als men dan naast die boetes ook nog een karetje van 400 tot 700 gul den mag afgeven kan men niet zeg gen dat zulk een daad u geld opge leverd heeft. Te weinig vooral onbe zonnen jongelui) zijn van deze kon- sekwenties doordrongen. SNELHEID De minimum leeftijdsgrens voor een bromfietsbestuurder is 16 jaar. Buiten de bebouwde kom mag niet sneller dan 40 km. per uur gereden worden, terwijl deze bepaling op 30 km max. is gesteld voor hen die bin nen een bebouwde kom rijden. Daar waar voor ander motorisch verkeer een snelheidslimiet van 70 km. per uur geldt, mag een brom mer toch niet sneller dan 30 km per uur rijden. Sterke wind in de rug of een weg die sterk daalt kunnen bij overtre ding van dit verbod niet als aan vaardbare excuus gelden. Indien u de bevoegdheid bij rech- lijke uitspraak tot het besturen van een motorrijtuig voor een bepaalde tijd is ontzegd, mag men evenmin een bi-omfiets op de weg besturen. Velen verkeren in de mening dat dat wél mag omdat men voor het besturen van zo'n voertuig geen rij bewijs nodig heeft. Deze gedachte is fout en zou u veel narigheid kunnen bezorgen. In dit verband moge het dienstig lijken er op te wijzen dat men in zo'n geval op de weg óók geen landbouwtractor mag besturen. GE LU IDDEMPING De uitlaatpijp van een bromfiets moet behoorlijk geluiddempend zijn. Elk hinderlijk en vooral overbodig hinderlijk geluid, kan u een bekeu ring kosten. Bestuurders van bromfietsen mo gen niet meer dan één persoon me devoeren. Alhoewel dit verbod niet voor wielrijders en motorfietsen geldt is het met een brommer niet toegestaan iemand mede te voeren wiens voeten niet aan weerszijden van het voertuig op voetsteunen rus ten. We geven toe dat deze houding minder elegant is dan z.g. amazone- bezia, doch per overtreding mag de politie voor dit feit onmiddellijk vijf gulden incasseren. Wijzen wij er ten slotte nog op dat bromfietsers altijd gebruik dienen te maken van de verplichte rijwielpaden. MOET EERST UITWOEDEN! Het is duidelijk dat door het toe staan van de ferme loonsverhogin gen, die aanstaande zijn, de prijzen politiek van de regering veel te lij den heeft. Het zal ditmaal de rege ring zelfs niet lukken om de hoog te van de eerste kosten van levens onderhoud in evenwicht te houden. Dat merken wij nu reeds: het brood is in prijs gestegen, de melk prijs gaat tegenwoordig maandelijks met een cent per liter naar boven en de margarine wordt evenals de suiker duurder. Alle meel- spijsgrondstoffen zijn reeds maanden in stijgende lijn, de verschillende soorten vlees zijn niet minder door de inflatie aangetast en over de ko- lenprijs hoeven wij niet eens meer te praten. Slaan wij de blik naar de meer duurzame produktiemiddelen, dan is er op de vrije woningmarkt aan de prijsstijging praktisch geen einde. Is het een wonder dat door deze bewe ging ook het huurfront doorbroken zal worden? Gaan wij hout gebrui ken, dan moeten wij meer betalen dan een half jaar geleden. Vanzelf sprekend werkt dit door op de meu- belprijzen, die naar onze mening een opwipertje van circa 5 pet. hebben gekregen. Vloerzeil en vilt naipen 'n vlucht van 4 pet. VOORBARIG OF ONVERMIJDELIJK In de sector dienstverlening en algemene onkosten, dan staan prijs aanpassingen voor water en huis- vuilrechten voor de deur. De kran ten moeten financieel beter worden gewaardeerd. Wij mogen er van overtuigd zijn dat wij nog maar aan het begin staan want de gevolgen van de loonstijging moeten op dit moment hun uitwerking nog begin- Is al deze prijsstijging een voor barig vooruitlopen op de onont koombare loonsverhoging? Dat is beslist niet juist. Wij kunnen moe- lijk aan de indruk ontkomen dat de kostenstijging bij de lagere en centrale overheid er toch waren ge komen. Die komen altijd iets achter aan sukkelen, omdat eerst in een later stadium ontdekt wordt dat een begroting niet sluitend is te krijgen. De ontwikkeling van de laatste maanden kan dan dienen om de werkelijke oorzaak te camoufleren. Een tweede oorzaak ligt op de we reldmarkt van grondstoffen. De prij zen hebben daar enkele jaren onder druk gelegen. Deze druk was van groot nadeel voor de grondstoffen landen. Deze zien nu tot hun vreug de dat de wereldmarkt voor vele tropische produkten een beter beeld gaat vertonen. Koffie, cacao, thee en suiker ontmoeten een betere vraag en deze ontwikkeling komt dus als internationale factor het nationale beeld versterken. GEVOLG VAN ROOFBOUW De derde oorzaak voor het los schieten van het prijzenfront ligt in de roofbouw die in de afgelopen jaren op vele winstmarges is ge pleegd. Teneinde de looneisen bin nen de perken te houden, hebben de ondernemers in vele bedrijfstakken er naar gestreefd vele lastenstijgin gen, die hebben plaatsgevonden, op de winst te laten drukken. Aan veel van die marges is thans niets meer te plooien, zodat elke kostenstijging moet worden doorberekend. Veel on dernemers hebben de loonrem moe ten loswerpen, zij aarzelen nu ook niet de prijzen te laten gaan. Het moet tenslotte uit de lengte of uit de breedte komen! Twee bijzondere factoren moeten in de prijsbeschouwing niet uit het oog worden verloren. De eerste daarvan betreft het verloren gaan van het prijsinzicht bij het publiek. De ontwikkeling gaat nu zo snel dat de vragers hun houvast op de markt kwijt raken. Daarvan maken helaas een aantal ondernemers misbruik om nu te profiteren zodat 't publiek on danks de prijsverhogingen met grote nuchterheid zijn keuze moet blijven doen! WIE BETAALT HET GELAG? Als producent maar ook als con sument dragen wij grote verant woordelijkheid voor het niveau waarop het prijspeil nu „op de plaats rust" zal houden. De onder nemers hebben hier de grootste verantwoordelijkheid omdat zij in hun omzet uiteindelijk het gelag zullen moeten betalen. In de tweede plaats moet ernstig de vraag worden gesteld of en in hoeverre er prijsbeheersing moet plaatsvinden. Ons kabinet schijnt van opvatting te zijn dat een par tiële prijsstop, dus voor bepaalde ar tikelen, noodzakelijk zal worden, daarvan is de broodprijs al het slachtoffer geworden. Dat lijkt ver standig omdat brood tot de eerste levensbehoeften behoort. Wij zijn echter van mening dat een derge lijke maatregel in de eerste plaats onrechtvaardig is tegenover de bak kerswereld. Die staat nu als eerste verdacht van prijsopdrijving gete kend. In het verleden is de prijsstop voor brood gekocht voor de onder gang van honderden kleine bakkers bedrijven en ten koste van een goe de bezorging van brood, die nu al met horten en stoten gepaard gaat. Een beperkte prijsstop leidt dus tot willekeur en zij is daarom onrecht vaardig. PRIJSSTOP ONMOGELIJK Daar kan onmiddellijk aan wor den toegevoegd dat een volledige prijsstop een onmogelijke zaak is. Er zijn geen mensen om deze te con troleren en zij zal toch grotendeels weer moeten worden opgegeven. Onze hoop moet erop gevestigd zijn dat de kostenstijging de export enigszins zal afremmen. Hierdoor wordt het aanbod van goederen op de binnenlandse markt ruimer en worden prijsverhogingen geremd. Vervolgens zal de invoer van vele artikelen door de kostenstijging ge makkelijker worden. Ook uit die hoek wordt het aanbod vergroot. Bovendien zullen de prijsstijgingen zelf de kooplust wel gaan remmen. Om deze reden moet het kwaad even uitwoeden totdat een nieuw evenwicht zichtbaar wordt. Op dat moment kunnen de uitwassen wor den bestreden. Tot zo lang blijft het incidenteel afkondigen van een prijs stop door de regering een potsier lijke vertoning. Wil tenslotte de re gering gezag vinden met prijsmaat regelen dan moet zij die allereerst toepassen op alle heffingen en dienstverlening in de openbare sec tor. Omdat wij de daaruit ontstane tekorten toch vroeg of laat weer te rug vinden op onze belastingbiljet ten, ligt ook in dit soort maatrege len weinig dat aantrekkelijk is. TOTO - LOTTO Er is nog al enige deining ont staan door het feit, dat de Groning se PTT lotto- en toto-formulieren achterhield. Men vertelde zelfs dat de Nederlandse voetbaltoto door de ze lotto-deelname „bedreigd" zou worden. Nu is het wel zo dat in het oosten en zuiden steeds meer mensen van de Nederlandse toto afstappen en aan de Duitse gokkerij deelnemen. In ons eigen Venray zijn verschil lende Duitslandgangers hiervoor b.v. bereidwillige intermediairs. Maar het is nu eenmaal zo dat de Duitse lotto en toto heel wat meer moge lijkheden op een prijs biedt aan de gen die een goede hand van invul len hebben, of bijna' t juiste groep je cijfers voorspelden. Er zijn daar veel hogere uitkeringen en er zijn ook behoorlijke bedragen beschik baar voor derde en vierde prijzen. Als Nederland het geld van de gokkers in eigen land wil houden, zodat het ten bate van onze Neder landse sport kan komen, dan moet er toch iets gaan gebeuren met de toto. Dan is het nodig de uitkerin gen drastisch te verhogen, zodat we niet terwille van een verwaterd principe het geld naar het buiten land laten afvloeien. We weten wel, dat een aantal goede vaderlanders niet meespeelt. Dat is ook niet no dig. Maar wie zijn geld kwijt wil aan een weddenschapje, kan dit be ter aan onze eigen hoognodige sporthallen en -terreinen ten goede laten komen, dan aan buitenlandse. Als de staat de honderdduizend uitlooft .meermalen per jaar, dan ook omhoog met die prijsbeperking van de toto. Het principe verandert daar niet door, de subsidie van de deelnemers wel. Aan en af rijden de vrachtwagens met de beton. Beton benodigd voor de te storten fundamenten van de vredeskerk. Deze fundamenten zul len een hechte basis moeten vor men waarop men straks het Gods huis kan bouwen. Om dit te kunnen verwezenlijken is echter ook een hechte financiële basis nodig. Wilt U ons helpen deze basis nog te verstevigen door Uw bijdrage? De parochiële aktie bracht in ok tober op 386,25 De Vl-aktie w.o. giften van: N.N. te Venray 100, N.N. te Venray 10, N.N. te Venray 10, N.N. te Venray 6, N.N. te Venray 5, N.N. te Venray 2, N.N. te Venray 25, N.N. te Venray 40, N.N. te Venray 2,50 N.N. te Venray 10, N.N. te Venlo 5,— N.N. te Maastricht 1, N.N. te Maastricht 500, In totaal 2739, Opbrengst zomerfeest 4278,10 Totaal Vorige saldo Algemeen totaal 7404,10 72928,15 80332,25 De achtste vlag gaat in top. Heb ben we de 100.000,behaald als werkelijk de vlag zal wapperen op deze kerk? Blijft U ons steunen? Hartelijk dank voor uw medewer king. Bankrekeningen bij de Boeren leenbank en Ned. Credietbank te Venray. Giro 1030120 ten name van R.K. Kerkbestuur Christus Koning te Venray. r Electrische huishoudelijke apparaten Verwarmingsdekens 1- en 2persoons snelkokers, broodroosters, theelichten, wafelpannen, strijkijzers, mixers, electr. kachels (ook met ventilator) enz. Electrische scheerapparaten Electrische wandklokken Verlichting schemerlampen wandlampen Grammofoons, wisselaars, Grammofoonplaten, platenkoifers platenrekken Muziekinstrumenten gitaren, mandolines ukelele's, rumba's, mondorgels, blokfluiten Trix electrische treinen Trix bouwdozen Radio- en electro bouwdozen Chemische dozen Microscopen Rolschaatsen Ijsschaatsen (met en zonder schoenen) Zaklantaarns, barometers, thermometers Diana luchtbuksen Electrische boormachines Gereedschappen Gereedschapkisten (hout, metaal, leder) Huisvlij tgereedschap Zakmessen Plastic bouwdozen Zweefvliegtuigen Zeil- en motorbootjes, electro motortjes

Peel en Maas | 1963 | | pagina 14