BROMFIETS
Overpeinzingen
Het adres voor al uw technisch speelgoed
Hofstraat 6
rnKEÊ Tel. 1069 Venray
Prijsverhogings
epedemie
Giften voor
De Vredeskerk
veel te veel van het synthetische
wasmiddel wordt genomen!
Welvaartsstaterig wordt er dan
gedacht: „het spul is niet zo duur,
laten we er maar een flinke scheut
van nemen'*. Een theelepelje op een
teiltje water is echter ruim vol
doende. Daar komt nog bij al is
dat weer een ander kwestie dat
men grote kans loopt „het spul" la
ter ook nog binnen te krijgen als
men er zóveel van in het afwaswa-
ter doet. Met gewoon water naspoe
len wordt door de huisvrouwen im
mers vrijwel niet gedaan.
Een raad aan al die dames, wier
huishouden nog niet volledig geëlek
trificeerd is: wij doen er goed aan
eens per dag, het best vóór het sla
pen gaan, de handen in te wrijven
met een vette crème Dat geeft nog
enige bescherming.
Nu het er op gaat lijken dat de
overheid drastisch gaat optreden te
gen alle bromfietsbestuurders, die
de verkeerswet met voeten treden,
waarbij het risico geenszins denk
beeldig is dat zeer dure karretjes
inbeslaggenomen zullen worden,
lijkt het niet overdreven indien we
ten behoeve van argeloze bezitters
van deze voertuigen enkele waarde
volle tips verstrekken.
Zoals bekend is een rijwiel met
hulpmotor, zoals de Wet officieel een
brommer noemt ,in feite een mo
torrijtuig.
Er zijn echter een aantal wette
lijke bepalingen en beperkingen in
het leven geroepen die de status van
het voertuig op ongeveer gelijk ni
veau met dat van een normaal rij
wiel gesteld hebben.
De belangrijkste bepaling in die
zin is de voorrangsregeling.
Een brommer heeft dezelfde rech
ten of plichten als een rijwielbe
stuurder met betrekking tot de voor-
rangsregel.
Alvorens men echter in zuivere zin
van een rijwiel met hulpmotor kan
spreken is het op de eerste plaats
zaak dat men ook werkelijk een der
gelijk voertuig heeft dat aan de be
palingen van de wet voldoet.
Elk voertuig hier in Nederland in
een bonafide zaak gekocht als brom
mer, zal aan die eis voldoen.
Het gevaar zit niet zo zeer in de
koop van een bromfiets, doch in de
veranderignen die de eigenaar na
verloop van tijd aanbrengt of laat
aanbrengen. De één vindt dat het
toestel te langzaam rijdt en doet
iets aan de cylinderinhoud. Een an
der meent dat de originele carbara-
teur niet goed genoeg is en plaatst
er een andere op. Er zijn zelfs ge
vallen bekend waarin men bepaalde
kamwielen veranderde.
Een dergelijke verandering kan de
eigenaar op een zeer dure strop ko
men te staan.
Op de eerste plaats heeft hij dan
van zijn brommer die origineel een
echt rijwiel met hulpmotor was, een
motorfiets gemaakt.
Voor het besturen van zo'n voer
tuig op de weg, dient de bestuurder
een rijbewijs, een kentekenbewijs en
een belastingkaart te bezitten.
Meestal heeft men dat in zulke
gevallen niet, zodat bij constatering
een en ander drie fikse bekeuringen
oplevert.
Een motorfiets dient vervolgens
van een nummerplaat en een claxon
voorzien te zijn, welke attributen in
zulke situaties óók meestal ontbre
ken en waarvoor de wetgever ook
enkele sancties in petto heeft.
Het ligt er dan nog maar helemaal
aan op wat voor wijze de overtre
der zich in het verkeer gedragen
heeft om over te gaan tot inbeslag
name en mogelijke verbeurd-verkla
ring.
Als men dan naast die boetes ook
nog een karetje van 400 tot 700 gul
den mag afgeven kan men niet zeg
gen dat zulk een daad u geld opge
leverd heeft. Te weinig vooral onbe
zonnen jongelui) zijn van deze kon-
sekwenties doordrongen.
SNELHEID
De minimum leeftijdsgrens voor
een bromfietsbestuurder is 16 jaar.
Buiten de bebouwde kom mag niet
sneller dan 40 km. per uur gereden
worden, terwijl deze bepaling op 30
km max. is gesteld voor hen die bin
nen een bebouwde kom rijden.
Daar waar voor ander motorisch
verkeer een snelheidslimiet van 70
km. per uur geldt, mag een brom
mer toch niet sneller dan 30 km
per uur rijden.
Sterke wind in de rug of een weg
die sterk daalt kunnen bij overtre
ding van dit verbod niet als aan
vaardbare excuus gelden.
Indien u de bevoegdheid bij rech-
lijke uitspraak tot het besturen van
een motorrijtuig voor een bepaalde
tijd is ontzegd, mag men evenmin
een bi-omfiets op de weg besturen.
Velen verkeren in de mening dat
dat wél mag omdat men voor het
besturen van zo'n voertuig geen rij
bewijs nodig heeft. Deze gedachte is
fout en zou u veel narigheid kunnen
bezorgen. In dit verband moge het
dienstig lijken er op te wijzen dat
men in zo'n geval op de weg óók
geen landbouwtractor mag besturen.
GE LU IDDEMPING
De uitlaatpijp van een bromfiets
moet behoorlijk geluiddempend zijn.
Elk hinderlijk en vooral overbodig
hinderlijk geluid, kan u een bekeu
ring kosten.
Bestuurders van bromfietsen mo
gen niet meer dan één persoon me
devoeren. Alhoewel dit verbod niet
voor wielrijders en motorfietsen
geldt is het met een brommer niet
toegestaan iemand mede te voeren
wiens voeten niet aan weerszijden
van het voertuig op voetsteunen rus
ten.
We geven toe dat deze houding
minder elegant is dan z.g. amazone-
bezia, doch per overtreding mag de
politie voor dit feit onmiddellijk vijf
gulden incasseren. Wijzen wij er ten
slotte nog op dat bromfietsers altijd
gebruik dienen te maken van de
verplichte rijwielpaden.
MOET EERST UITWOEDEN!
Het is duidelijk dat door het toe
staan van de ferme loonsverhogin
gen, die aanstaande zijn, de prijzen
politiek van de regering veel te lij
den heeft. Het zal ditmaal de rege
ring zelfs niet lukken om de hoog
te van de eerste kosten van levens
onderhoud in evenwicht te houden.
Dat merken wij nu reeds: het
brood is in prijs gestegen, de melk
prijs gaat tegenwoordig maandelijks
met een cent per liter naar boven
en de margarine wordt evenals
de suiker duurder. Alle meel-
spijsgrondstoffen zijn reeds maanden
in stijgende lijn, de verschillende
soorten vlees zijn niet minder door
de inflatie aangetast en over de ko-
lenprijs hoeven wij niet eens meer
te praten.
Slaan wij de blik naar de meer
duurzame produktiemiddelen, dan is
er op de vrije woningmarkt aan de
prijsstijging praktisch geen einde. Is
het een wonder dat door deze bewe
ging ook het huurfront doorbroken
zal worden? Gaan wij hout gebrui
ken, dan moeten wij meer betalen
dan een half jaar geleden. Vanzelf
sprekend werkt dit door op de meu-
belprijzen, die naar onze mening een
opwipertje van circa 5 pet. hebben
gekregen. Vloerzeil en vilt naipen 'n
vlucht van 4 pet.
VOORBARIG OF
ONVERMIJDELIJK
In de sector dienstverlening en
algemene onkosten, dan staan prijs
aanpassingen voor water en huis-
vuilrechten voor de deur. De kran
ten moeten financieel beter worden
gewaardeerd. Wij mogen er van
overtuigd zijn dat wij nog maar aan
het begin staan want de gevolgen
van de loonstijging moeten op dit
moment hun uitwerking nog begin-
Is al deze prijsstijging een voor
barig vooruitlopen op de onont
koombare loonsverhoging? Dat is
beslist niet juist. Wij kunnen moe-
lijk aan de indruk ontkomen dat
de kostenstijging bij de lagere en
centrale overheid er toch waren ge
komen. Die komen altijd iets achter
aan sukkelen, omdat eerst in een
later stadium ontdekt wordt dat een
begroting niet sluitend is te krijgen.
De ontwikkeling van de laatste
maanden kan dan dienen om de
werkelijke oorzaak te camoufleren.
Een tweede oorzaak ligt op de we
reldmarkt van grondstoffen. De prij
zen hebben daar enkele jaren onder
druk gelegen. Deze druk was van
groot nadeel voor de grondstoffen
landen. Deze zien nu tot hun vreug
de dat de wereldmarkt voor vele
tropische produkten een beter beeld
gaat vertonen. Koffie, cacao, thee en
suiker ontmoeten een betere vraag
en deze ontwikkeling komt dus als
internationale factor het nationale
beeld versterken.
GEVOLG VAN ROOFBOUW
De derde oorzaak voor het los
schieten van het prijzenfront ligt
in de roofbouw die in de afgelopen
jaren op vele winstmarges is ge
pleegd. Teneinde de looneisen bin
nen de perken te houden, hebben de
ondernemers in vele bedrijfstakken
er naar gestreefd vele lastenstijgin
gen, die hebben plaatsgevonden, op
de winst te laten drukken. Aan veel
van die marges is thans niets meer
te plooien, zodat elke kostenstijging
moet worden doorberekend. Veel on
dernemers hebben de loonrem moe
ten loswerpen, zij aarzelen nu ook
niet de prijzen te laten gaan. Het
moet tenslotte uit de lengte of uit
de breedte komen!
Twee bijzondere factoren moeten
in de prijsbeschouwing niet uit het
oog worden verloren. De eerste
daarvan betreft het verloren gaan
van het prijsinzicht bij het publiek.
De ontwikkeling gaat nu zo snel dat
de vragers hun houvast op de markt
kwijt raken. Daarvan maken helaas
een aantal ondernemers misbruik om
nu te profiteren zodat 't publiek on
danks de prijsverhogingen met grote
nuchterheid zijn keuze moet blijven
doen!
WIE BETAALT HET GELAG?
Als producent maar ook als con
sument dragen wij grote verant
woordelijkheid voor het niveau
waarop het prijspeil nu „op de
plaats rust" zal houden. De onder
nemers hebben hier de grootste
verantwoordelijkheid omdat zij in
hun omzet uiteindelijk het gelag
zullen moeten betalen.
In de tweede plaats moet ernstig
de vraag worden gesteld of en in
hoeverre er prijsbeheersing moet
plaatsvinden. Ons kabinet schijnt
van opvatting te zijn dat een par
tiële prijsstop, dus voor bepaalde ar
tikelen, noodzakelijk zal worden,
daarvan is de broodprijs al het
slachtoffer geworden. Dat lijkt ver
standig omdat brood tot de eerste
levensbehoeften behoort. Wij zijn
echter van mening dat een derge
lijke maatregel in de eerste plaats
onrechtvaardig is tegenover de bak
kerswereld. Die staat nu als eerste
verdacht van prijsopdrijving gete
kend. In het verleden is de prijsstop
voor brood gekocht voor de onder
gang van honderden kleine bakkers
bedrijven en ten koste van een goe
de bezorging van brood, die nu al
met horten en stoten gepaard gaat.
Een beperkte prijsstop leidt dus tot
willekeur en zij is daarom onrecht
vaardig.
PRIJSSTOP ONMOGELIJK
Daar kan onmiddellijk aan wor
den toegevoegd dat een volledige
prijsstop een onmogelijke zaak is. Er
zijn geen mensen om deze te con
troleren en zij zal toch grotendeels
weer moeten worden opgegeven.
Onze hoop moet erop gevestigd
zijn dat de kostenstijging de export
enigszins zal afremmen. Hierdoor
wordt het aanbod van goederen op
de binnenlandse markt ruimer en
worden prijsverhogingen geremd.
Vervolgens zal de invoer van vele
artikelen door de kostenstijging ge
makkelijker worden. Ook uit die
hoek wordt het aanbod vergroot.
Bovendien zullen de prijsstijgingen
zelf de kooplust wel gaan remmen.
Om deze reden moet het kwaad
even uitwoeden totdat een nieuw
evenwicht zichtbaar wordt. Op dat
moment kunnen de uitwassen wor
den bestreden. Tot zo lang blijft het
incidenteel afkondigen van een prijs
stop door de regering een potsier
lijke vertoning. Wil tenslotte de re
gering gezag vinden met prijsmaat
regelen dan moet zij die allereerst
toepassen op alle heffingen en
dienstverlening in de openbare sec
tor. Omdat wij de daaruit ontstane
tekorten toch vroeg of laat weer te
rug vinden op onze belastingbiljet
ten, ligt ook in dit soort maatrege
len weinig dat aantrekkelijk is.
TOTO - LOTTO
Er is nog al enige deining ont
staan door het feit, dat de Groning
se PTT lotto- en toto-formulieren
achterhield. Men vertelde zelfs dat
de Nederlandse voetbaltoto door de
ze lotto-deelname „bedreigd" zou
worden.
Nu is het wel zo dat in het oosten
en zuiden steeds meer mensen van
de Nederlandse toto afstappen en
aan de Duitse gokkerij deelnemen.
In ons eigen Venray zijn verschil
lende Duitslandgangers hiervoor b.v.
bereidwillige intermediairs. Maar
het is nu eenmaal zo dat de Duitse
lotto en toto heel wat meer moge
lijkheden op een prijs biedt aan de
gen die een goede hand van invul
len hebben, of bijna' t juiste groep
je cijfers voorspelden. Er zijn daar
veel hogere uitkeringen en er zijn
ook behoorlijke bedragen beschik
baar voor derde en vierde prijzen.
Als Nederland het geld van de
gokkers in eigen land wil houden,
zodat het ten bate van onze Neder
landse sport kan komen, dan moet
er toch iets gaan gebeuren met de
toto. Dan is het nodig de uitkerin
gen drastisch te verhogen, zodat we
niet terwille van een verwaterd
principe het geld naar het buiten
land laten afvloeien. We weten wel,
dat een aantal goede vaderlanders
niet meespeelt. Dat is ook niet no
dig. Maar wie zijn geld kwijt wil
aan een weddenschapje, kan dit be
ter aan onze eigen hoognodige
sporthallen en -terreinen ten goede
laten komen, dan aan buitenlandse.
Als de staat de honderdduizend
uitlooft .meermalen per jaar, dan
ook omhoog met die prijsbeperking
van de toto. Het principe verandert
daar niet door, de subsidie van de
deelnemers wel.
Aan en af rijden de vrachtwagens
met de beton. Beton benodigd voor
de te storten fundamenten van de
vredeskerk. Deze fundamenten zul
len een hechte basis moeten vor
men waarop men straks het Gods
huis kan bouwen.
Om dit te kunnen verwezenlijken
is echter ook een hechte financiële
basis nodig. Wilt U ons helpen deze
basis nog te verstevigen door Uw
bijdrage?
De parochiële aktie bracht in ok
tober op 386,25
De Vl-aktie w.o. giften van:
N.N. te Venray 100,
N.N. te Venray 10,
N.N. te Venray 10,
N.N. te Venray 6,
N.N. te Venray 5,
N.N. te Venray 2,
N.N. te Venray 25,
N.N. te Venray 40,
N.N. te Venray 2,50
N.N. te Venray 10,
N.N. te Venlo 5,—
N.N. te Maastricht 1,
N.N. te Maastricht 500,
In totaal 2739,
Opbrengst zomerfeest 4278,10
Totaal
Vorige saldo
Algemeen totaal
7404,10
72928,15
80332,25
De achtste vlag gaat in top. Heb
ben we de 100.000,behaald als
werkelijk de vlag zal wapperen op
deze kerk? Blijft U ons steunen?
Hartelijk dank voor uw medewer
king. Bankrekeningen bij de Boeren
leenbank en Ned. Credietbank te
Venray. Giro 1030120 ten name van
R.K. Kerkbestuur Christus Koning
te Venray.
r
Electrische huishoudelijke apparaten
Verwarmingsdekens 1- en 2persoons
snelkokers, broodroosters, theelichten,
wafelpannen, strijkijzers, mixers,
electr. kachels (ook met ventilator) enz.
Electrische scheerapparaten
Electrische wandklokken
Verlichting
schemerlampen wandlampen
Grammofoons, wisselaars,
Grammofoonplaten,
platenkoifers platenrekken
Muziekinstrumenten gitaren, mandolines
ukelele's, rumba's, mondorgels, blokfluiten
Trix electrische treinen
Trix bouwdozen
Radio- en electro bouwdozen
Chemische dozen Microscopen
Rolschaatsen
Ijsschaatsen (met en zonder schoenen)
Zaklantaarns, barometers, thermometers
Diana luchtbuksen
Electrische boormachines
Gereedschappen
Gereedschapkisten (hout, metaal, leder)
Huisvlij tgereedschap
Zakmessen
Plastic bouwdozen
Zweefvliegtuigen
Zeil- en motorbootjes, electro motortjes