IjayeilaUiek
ASSPEMIlEMml
Veilig Verkeer
grootste chemisch industrie...
BIER-HET BIER WAAR LIMBURG TROTS OP IS
goedkoper als repareren
èrottd fcremd fcrcuid &rattd'
VRIJDAG 9 AUGUSTUS 1963 No. 32
VIER EN TACHTIGSTE JAARGANG
M PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY WPFTfRT AH VHOP VPNRAV OMQTRPTtf PN ADVERTENTIEPRIJS 8 ct. per mm. ABONNEMENT8-
OROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 1050652 L'l-'IYOLilLI V WUA V UllIKH 1 VSlVlO 1 I\LrI\L(l\ PRIJS PER KWARTAAL f 1.50 (bulten Venray f 1.75)
seerde onderhoudsbedrijven een
goede boterham verdienen.
Wij pleiten voor de vorming van
meer gespecialiseerde onderhouds
bedrijven in verschillende ambach
telijke sectoren. Zij zullen, bevolkt
door vakmensen, een uitstekende
functie vervullen in onze heden
daagse maatschappij. Voor het ove
rige is de stagnatie in het onderhoud
een vloek die samengaat met de ze
gen van volledige werkgelegenheid.
Bij een geringe ruimte in arbeids
krachten zal zij verdwijnen. Maar
daar kunnen wij b.v. in de bouw
wereld nog lang op wachten.
i JUL1ANA5INGEL41 'tulsf. 1061 (K478M
toe zijn en vragen prijsopgaaf. Val
len de werkzaamheden tegen, dan
moet er natuurlijk meer worden be
taald en dan ontstaan er de groot
ste moeilijkheden bij de uitvoering
en de betaling.
OOK KWESTIE VAN
ORGANISATIE
De kredietwaardigheid van de op
drachtgevers is een onderwerp te
meer waar de aannemers zich over
beraden. Waarom zou een loodgieter
of schilders zich pijnigen over de
vraag of een kleine huiseigenaar wel
betaalt of een deel van de prijs af
pingelt terwijl een grote opdracht
gever niet zeurt en goed is voor
zijn geld?
Het zijn deze vragen, die een rol
spelen bij de steeds meer traag ver
lopende reparatiewerkzaamheden.
Zij worden nog geaccentueerd door
het gebrek aan organisatie bij het;
uitvoeren van onderhoudswerk.
Hierdoor gaan vele uren verloren,1
worden de opdrachtgevers ontevre
den en wordt een bedrijf onrendabel.
Elders blijkt het dat goed georgani-
Die oude degelijke voorwerpen
werden dikwijls met de hand ge
maakt en konden ook door dezelfde
handen worden gerepareerd. Het
moderne massaprodukt wordt voort
gebracht door de machine, d e wel
kan fabriceren, maar niet repare
ren. Het door de machine voortge
brachte materiaal kan niet dan met
veel moeite door handkracht worden
gerepareerd. Denken wij daarbij aan
de enorme gestegen kosten van de
arbeid, dan wordt het duidelijk dat
steeds meer artikelen beter kunnen
worden vervangen dan hersteld.
Zeer duurzame gebruiksartikelen
zoals auto's en huizen, zijn de moei
te van het herstellen nog altijd
waard. Het is zeer betreurenswaar
dig dat zich op dit terrein in onze
tijd ook allerlei moeilijkheden voor
doen. Nu het een hausse is in de
aankoop van auto's wordt de repa
ratie door vele garagehouders meer
gezien als een vorm van onvermijde
lijke service dan als winstbron.
De autobezitter kan of wil niet
begrijpen dat de arbeidskracht van
de monteurs ook duur is geworden
en kankert op de prijs van repara
tie-werkzaamheden. De garagehou
der maakt zich door gebrek aan
mensen van het reparatiewerk af
door het half te doen of onvoldoen
de. Gebrek aan tijd en de schaarste
aan arbeidskracht zijn factoren die
het reparatiewerk ongunstig be-
invloeden. Door dezelfde oorzaak
wordt aan vakkennis en vakman
schap onvoldoende aandacht besteed.
GEBREK AAN VAKLUI
Doen zich de aangestipte euvelen
voor bij auto's, in de bouwwereld is
de toestand nog veel treuriger. Ons
kostbare nationale huizenbezit moet
nu juist meer dan ooit goed worden
onderhouden. In vele gevallen komt
daarvan niet veel terecht. De huur
ders maken de eigenaren een verwijt
van onvoldoende onderhoud. JDaar
ligt de oorzaak meer dan eens.
Nog meer gevallen van achter
stand in onderhoud worden opgelost
als wij letten op het magere huur
bedrag dat de eigenaren in handen
krijgen tegenover de enorm geste
gen kosten van reparatie-werkzaam
heden. De derde oorzaak van de ach
terstand in onderhoud vinden wij in
de -totale afwezigheid van werk
krachten hievoor en niemand
spreekt dan nog over ongeschoolde
arbeidskrachten.
Het aantal klachten van mensen,
die geen binnenwerkzaamheden
klaar kunnen krijgen, neemt dage
lijks toe. Steeds meer eigenaren of
huurders moeten een loodgieter soe
batten om kranen of goten te re
pareren of te vernieuwen. Het uit
voeren van onderhouds-schilderwerk
tegen redelijke prijs wordt een da
gelijks moeilijker opgaaf.
De voornaamste oorzaak daarvan
is vanzelfsprekend het tekort aan
arbeidskrachten. De vakmensen
De lijst van Bayer-patenten is in
drukwekkend hoog en loopt in de
40.000. In 1898 werd het bekendste
geneesmiddel van Bayer, de Asperi-
ne, op de markt gebracht. Het con
cern was en is de pionier bij de be
strijding van tropenziekten: germa-
nine tegen slaapziekte .fuadine te
gen bilharzia en piasmine. atebrine
en resochine tegen malaria.
Bayer ontwikkelde vele andere ge
neesmiddelen, het researchwerk op
dit gebied vond zijn erkenning in de
toekening van de Nobelprijs vcor de
geneeskunde aan Dr. Gerhard Do-
magk, die het eerste geneesmiddel
tegen infectie door bacteriën ontdek
te in een van Bayers laboratoria.
Bayer heeft op het verkooppro
gramma 8500 produkten staan, waar
van 3500 kleurstoffen en hulpmidde
len voor de textielindustrie, 2500
chemicaliën waaronder kunststof
fen en synthetische rubber, 700 far
maceutische, tandheelkundige en ve
terinaire artikelen, 45 chemische ve
zeltypes ,zoals b.v. draion en perion,
1620 producten van Agfa. waaronder
de volautomatische camera. Bayer
brengt momenteel 130 plantenziekte
bestrijdingsmiddelen en insectendo-
dende stoffen op de markt.
Wie nu in Leverkussen, een
plaatsje ontstaan door de vestiging
van het Concern op het terrein van
de heer Leverkus, het 33 verdiepin
gen tellende hoofdgebouw van de
Farbenfabrikanten Bayer A.G. ziet
oprijzen, kan zich nauwelijks voor
stellen dat de bakermat van dit be
drijf 100 jaar geleden heeft gelegen
in de keukens van de families Bayer
en Weskott te Barmen en later in de
tuin van de Bayers.
Hoewel er door tal van instanties
en instellingen en door vele rege
ringen naar wordt gestreefd, zijn we
nog niet bij het einddoel op de weg
naar uniforme verkeersregels en
-borden in alle landen. Zelfs in de
meest bezochte toeristenlanden wij
ken bepaalde verkeersregels sterk
af van de in ons land geldende.
Voor de naar het buitenland rei
zende vakantieganger geeft het Ver
bond voor Veilig Verkeer een boek
je uit, waarin de in de belangrijkste
toeristenlanden geldende bepalingen
op overzichtelijke wijze worden be-,
handeld. Het boekje is getiteld „Een
sprong in het ongewisse?" en kan
worden besteld bij het Verbond voor
Veilig Verkeer, postbus 287 te Hil
versum, met behulp van een brief
kaart waarop aan de- adreszijde 72
cent extra aan postzegels is geplakt.
„Een sprong in het ongewisse?" is
samengesteld door mr. J. C. Hooft-
man en Joop Blog, en behandelt de
verkeersregels in België, Frankrijk,
Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk,
Italië Spanje, Denemarken, Noorwe
gen en Zweden.
EEN VLOEK. DIE RUST OP DE
ZEGEN VAN DE WELVAART!
Een koperen waterketel is tegenwoordig alleen nog een gewild
artikel als antiek op een kast of kist. Het ding wordt nog zelden
gebruikt, terwijl onze grootmoeders er de hele dag mee rond lie
pen. Zo'n ketel ging een mensenleeftijd mee en wanneer er eens
een lek in kwam, dan liet men dat door de koperslager dichten.
Die tijd is voorbij. De koperen ketel is in onbruik geraakt, de ko
perslager doet nu iets anders en de reparatie van huishoudelijke
artikelen is een even antieke en kostbare bezigheid geworden als
het verzamelen van die oude ketels.
IS REPARATIE DE MOEITE
WEL WAARD?
Wij leven in een gerationaliseerde
wereld. Dit wordt door velen verge
ten, die uit vermeende zuinigheid
met allerlei defect geraakte spulle
tjes, van theepotten tot oude-fietsen
en van emmers tot wrakke stoelen,
van aak tot zaak slepen om ze ge
repareerd te krijgen en daar niet in
slagen. Inderdaad uit vermeende
zuinigheid, want het herstellen van
al die oude maar wel degelijke din
gen kost evenveel of meer dan de
aankoop van een nieuw gebruiks
artikel uit de massa-collectie.
Dit is de eeuw van het massa-arti
kel, waarvan de kenmerken zijn dat
het in grote aantallen gemaakt
wordt, met een betrekkelijk korte
levensduur, van materiaal, dat de
tand des tijds niet kan doorstaan.
Na slijtage is reparatie niet de be
doeling ,maar vervanging. Deze ge
dachte vindt ingang bij de voort-
brenging van een steeds groter
aantal artikelen, die ook steeds ho
ger in aanschaffingsprijs zijn.
Onze aangeleerde zuinigheid vindt
het vaak verspilling dat een groot
gebruiksartikel als een bromfiets, 'n
wasmachine of een stofzuiger geen
mensenleeftijd meegaat, maar dit is
een denkfout. Wanneer deze artike
len op grote duurzaamheid zouden
worden gefabriceerd, zouden de fa-
bricage-kosten ook veel hoger moe
ten zijn. De vervanging van beperkt
duurzame artikelen heeft de plaats
ingenomen van het herstel van z.g.
onverslijtbare produkten.
VERVANGING IS GOEDKOPER
kunnen het werk kiezen dat ze het
meest ligt. Wie zal zich dan bezig
houden met het opknappen van
oude rommel als er nieuwbouw te
kust en te keur te krijgen? Boven
dien eist de steeds meer gerationa
liseerde nieuwbouw minder vakman
schap en geeft zij bovendien nog
hogere lonen. Vele opdrachtgevex's
van reparatiewerkzaamheden willen
weten waar ze met de kosten aan
VERRICHT 100 JAAR ZIJN
DIENSTEN AAN DE
MENSHEID
Geneesmiddelen, plantenziektebe
strijdingsmiddelen, nieuwe kunstve
zels voor de kleding-industrie,
kunstmesten en fotoapparatuur en
chemicaliën. Dit alles en nog veel
meer vervaardigt het Bayer concern
te Leverkussen in Duitsland. Op 1
augustus bestond dit giantische be
drijf, het achtste in grootte ter we
reld en het grootste chemische be
drijf van West-Europa, 100 jaar.
Bekijkt u eens een auto van te-
genwoordig en vergelijk die met een
van dertig jaar geleden. Een moder
ne auto zonder chemische industrie
zou niet gefabriceerd kunnen wor
den, althans niet in die geweldig
gx*ote mate als tegenwooi'dig. Ban
den, lak, bedieningsapparatuur, kus
sens, geluiddempende bekleding,
noemt u maar op, alles is nu langs
chemische weg geproduceerd.
Er leven ongeveer 3 miljard men
sen op de wereld en binnen een hal
ve eeuw zal dat aantal ongeveer ver
dubbeld zijn. Nu al kan slechts een
van de drie mensen op aarde werke
lijk genoeg eten. Hoe moet dat in
de toekomst gaan. De chemische in
dustrie zoekt middelen om de land-
bouwopbrengsten te vergroten en
waar dat niet mogelijk is, langs an
dere weg voedsel voor die miljoenen
mensen te produceren.
Op gelijke wijze als het voedsel
probleem de chemische wetenschap
aan het werk zet, zo eist het pro
bleem van de kleding van de mens
heid van de onderzoekers het ver
vaardigen van kunstvezels, die de
natuurlijke grondstoffen moeten
aanvullen. De grote vlucht die de
geneesmiddelenindustrie heeft geno
men "werkt de wereldgezondheid in
de hand. Hardnekkige ziekten en
epidemieën stellen de chemici weer
voor steeds nieuwe taken.
Begonnen en opgezet als een fa
briek voor de fabricage van kunst
verfstoffen in 1863, is het Bayer-
ccncex*n uitgegroeid tot een van de
belangrijkste' chemische onderzoe-
kinsinstellingen ter wereld.
Bayer was een van de eersten, die
na de grote vlucht ,die de chemische
verfindustrie nam in de laatste jaren
van de vorige eeuw, maar welke in
dustrie door gebrek aan wetenschap
pelijke onderzoekingen vaak nog
faalde, een chemicus voor wetschap-
pelijk onderzoek aanstelde. Sinsdien
groeide het bedrijf ondanks tegen
slagen, oorlog en inflatie tot een
bedrijf van wereldfaam.
Nu werkt Bayer in 40 landen met
een staf van medawrkers die rond
de 78.000 ligt.
Dit is het overtuigend bewijs van verstandig winkelen. Flessen
bier meenemen voor thuis, voor iedereen die
van een gezellige dronk houdt! Gezellig! Dit is een
verstandige huisvrouw! Zij heeft niet zomaar bier gekocht,
maar bewust Brands Bier gekozen. Dat is verstandig! Want
Brand's Bier is het bier waar Limburg trots op is! Brand's
Bier, d'ink het in een plezierig Brand's café! Haal
het in huis, gezellig! En let op de nieuwe, moderne flessen