tyótó-p
ïii$uiaaq
WILHELMIHAKANAAL
JACHTHAVEN
Uil Peel en Haas
BE KOEKKOEK
Vrouwengilde
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN PRIJSEERKWARTAAL f PL5<
KIES VRIJ
UW BOEKEN
UIT ONZE COLLECTIE
VRIJDAG 24 MEI 1963 No. 21
VIER EN TACHTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N V. VENRAY
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 1050652
mm. ABONNEMENTS-
50 (buiten Venray 1.75)
KEN UW WINKELS EN
BEDRIJVEN
Een aantrekkelijke bezigheid, een profijtelijk spel, zowel voor lezers als
adverteerders, waarbij de lezers kans maken op waardevolle prijzen en
de adverteerders hun reklamewoord en -beeld op wel zeer sukses- en
zinvolle wijze onder de ogen der duizenden lezers brengen. Met an
der woorden: een veelbelovende en vruchtdragende aktie.naar beide
kanten.
HOE ZIT DAT MET DEZE PRIJSVRAAG?
WEL, HEEL EENVOUDIG:
In het nummer van heden treft U 7 pagina's met foto's aan van zaken
en ondernemingen, die ook een advertentie in dit nummer hebben. Bij
elke foto of onder een aantal foto's staat een nummer. Het totaal aan
deze prijsvraag deelnemende adverteerders bedraagt 79. De advertenties
van de deelnemende winkeliers, instellingen en bedrijven hebben wij
gemakshalve voorzien van nevenstaand vignet. s
U hebt nu niets anders te doen dan aanyhet bureau van Peel en Maas
een brief te sturen, waarin U vermeldt in hoeverre U erin geslaagd bent
uit te vinden, welke foto's bij de advertenties horen. Dus zo:
1. Slagerij Janssen; 2. Drogisterij Huberts; enz. enz.
Het gaat er dus om de naam te weten van de bij de foto's behorende
firma, die een advertentie in deze krant heeft staan.
Het is ook mogelijk dat meerdere apart genummerde foto's betrekking
hebben op één zaak, instelling of bedrijf.
In het nummer van 5 juli a.s. wordt de volledige oplossing en tevens de
uitslag van de prijsvraag bekend gemaakt.
Bewaar dit nummer dus maar goed en doe aantekening van uw gedane
inzending, dan kunt U later vergelijken.
De opgaven (oplossingen) dienen uiterlijk maandag 30 juni aan ons
bureau binnen te zijn.
Op de adreszijde der enveloppe van uw brief zet U in de linker boven
hoek het woord „Foto-Prijsvraag". En vooral niet vergeten uw naam en
adres te vermelden, want daar gaat het om, wanneer U voor der be
schikbaar gestelde prijzen in aanmerking wilt komen.
Iedereen kan en mag aan deze prijsvraag meedoen en zelfs desgewenst
meerder oplossingen inzenden, doch in één enveloppe slechts één oplos
sing doen.
Daar het praktisch wel onmogelijk zal zijn dat iemand alle 79 foto's
kan „thuisbrengen", krijgt hij of zij, die het grootste aantal juiste op
gaven heeft ingezonden, de eerste prijs; die dan volgt de tweede enz.
Ie Prijs is 100,2e prijs 75,3e prijs 50,4e, 5e en 6e prijs een
beekenben van 10,7e t.m. 15e prijs een boekenbon van 5,
Zijn er meer inzenders, die eenzelfde aantal goede oplossingen hebben
en daardoor voor eenzelfde prijs in aanmerking komen, dan beslist het
lot. Correspondentie of reclames hierover is niet mogelijk.
Aan lezers en adverteerders wensen we het sukses, waarvoor deze aktie
is bedoeld. De deelnemende winkeliers e.d. stellen wij in de gelegenheid
om hun foto(s) en cliché(s) af te halen.
DE UITGEVERS.
DOORTREKKING
Venrays gemeentebestuur heeft de doortrekking van het Wilhel-
mina-kanaal naar de Maas (en dan natuurlijk langs Venray) in de
jongste begrotingstoelichting voor het eerst in onze gemeente offi
cieel aan de orde gesteld.... Dat zulk een doortrekking in ver
band met de industrialisatie van Gnze gemeente van groot belang
zou zijn, zal iedereen duidelijk zijn, zeker als hy leest wat het zo
veel kleinere Wanssum al profiteert van de haven, die daar voor
een 25 tal jaren gebaggerd is. (Voor een nader verslag hierover zie
ons artikel: Wanssum opent nieuwe jachthaven
Het feit dat Venrays gemeentebe
stuur hierop in zijn begrotingsbe
schouwing wijst, wil natuurlijk niet
zeggen, dat de doortrekking nu wel
gauw bekeken zal zijn. En het zal
helemaal niets betekenen als men
het laat bij de uitspraak van de
vrome wens alleen, daartoe wellicht
bewogen door artikelen, die wij
reeds vroeger aan dit onderwerp
hebben besteed
Is de doortrekking op zich al be
langrijk, er zit een grootser perspec
tief aan dit kanaal.
Op het tijdstip dat Venrays Colle
ge van B. en W. zich uitte over deze
doortrekking was niets of weinig be
kend van de onderhandelingen, die
met België gevoerd werden over een
verbetering van waterwegen tussen
Antwerpen en Rotterdam, tussen
Schelde en Rijn. Op dat moment wist
men alleen dat er plannen bestaan
voor een toekomstige verbinding
tussen Maas en Roergebied, tussen
Maas en Rijn.
Er was alleen bekend, dat een van
de voorstellen daartoe was het oude
denkbeeld van de zgn. Arcen-Ruhr-
ort-verbinding, een kanaal ter hoog
te van Ax*cen naar Duisburg, dat de
Maas gaat verbinden met de de Rijn.
Een van de verschillende voorstel
len, die men heeft over deze Maas-
Rij n-koppeling
Bij de totstandkoming van een.
dergelijke verbinding zou een door
trekken van het Wilhelminakanaal,
langs Venray zeker van nog grotere
beduiding worden. Immers het ge
hele gebied van DongenTilburg
OirschotEindhoven en Helmond
zoals trouwens ook de Zuid Wil
lemsvaart krijgt hiermede niet
alleen een beter en snellere verbin
ding met de Maas, wat voor deze in
dustriekernen ook noodzakelijk is,
maar daardoor tevens een toegangs
weg tot het Roergebied. Daarvan is
de betekenis nog maar moeilijk te
raden. Zeker is dat er in dat ge
val voor deze hele streek van
Midden- en Zuid-Brabant nieuwe
mogelijkheden geopend zullen woi;-^
den. Mogelijkheden waarvan ook
Venray beslist zou profiteren
Nu echter de Schelde-Rijn-ver
binding vrij onverwacht tot stand
gaat komen, wordt o.i. een doortrek
king van het Wilhelminakanaal eerst
recht interessant.
Wie de jongste plannen voor deze
Schelde-Rijn-verbinding bekeken
heeft, weet dat deze in de buurt
van Dinteloord ongeveer de Zeeuws-
Brabantse grens volgt en daarbij op
zijn weg aantreft de Dintel, een vrij
onbeduidend riviertje, dat later de
Mark wordt, die weer aansluiting
geeft op het Markkanaal, wat bij
Oosterhout dan het Wilhelminaka
naal gaat worden.
Bekijkt men de kaart dan ziet men
praktisch midden door Brabant een
waterweg lopen, die van de verbin
ding AntwerpenRijn kan koppelen
aan de Limburgse Maas (die via het
kanaal ArcenRuhrort weer door
verbinding geeft aan de Rijn
Een verbinding, die contacten heeft
met BredaTilburgEindhoven
Helmond
Zelfs een leek begint nu ergens
wat te tintelen, al zal hy zijn
hoofd niet breken over de wellicht
kostbare technische uitvoering en
de grote moeilykheden, die hierbij
op allerlei terrein aan de orde ko
men Hij stelt slechts vast dat
hier via bestaande riviertjes en
kanalen misschien mogelijkheden
liggen, die voor geheel Noord-
Brabant en Noord Limburg van
steeds meer een-wordend Europa,
enorm belang kunnen zijn in een
De praktische verwezenlijking van
een dergelijke verbinding zou op de
eerste plaats bekeken moeten wor
den. Dit te bereiken lijkt ons een
taak van de provinciale besturen
van Brabant en Limburg op instig-
natie van de verschillende betrokken
gemeentebesturen. Dat daarbij de
gemeentebesturen zelf initiatieven
moeten ontwikkelen zal ook duide
lijk zijn. Nu zijn we op dat laatste
niet zo geheel gerust. Men mag dan
wel eens wijzen op de nauwe samen-
king tussen Brabant en Limburg,
wij die hier al zo lang bij de eeuwen
oude Peelbarrière wonen, weten dat
het soms met die samenwerking
maar zo kiele-kiele is. Hoe lang
heeft ook al weer Brabantse Over-
loonseweg naast de Limburgse Over-
loonseweg gelegen, omdat men van
elkaar niet wist, dat die Brabantse-
Limburgse weg werd opgeknapt.
Wordt nu de weg HelmondDeurne
Brabantse grens niet een prachtige
heerbaan en mist men op het Ven-
rayse weer niet ergens de aanslui
ting? Geldt dat ook niet in zekere
mate voor de Maasheseweg.
Maar goed, dit is alleen maar een
aanleiding temeer om te proberen
voor deze zo belangrijke kwestie die
samenwerking te verkrijgen die men
nu soms node mist en samen te po
gen inderdaad deze waterweg-kwes
tie op te lossen in die zin dat men
niet alleen ernstig de mogelijkheden
onderzoekt, maar zo ze er zijn, ook
uitbuit.
i t
Zou het vreemd zijn dat Venray,
dat bij een doortrekking van een
Wilhelminakanaal alle belang heeft,
afgezien al van het feit of de Arcen-
Ruhrortverbinding er komt en af
gezien van het feit of inderdaad
doortrekking van het kanaal naar
de Schelde mogelijk is, in deze de
eerste initiatieven nam en „de wagen
aan het rollen bracht". Het perspec
tief wat zich opent schijnt ons wijds
en breed genoeg voor deze extra
werkzaamheden
«f» j
JUL1ANA5INGEL41•tekf. 1061 (K4780)
olU «rmftoingra
Avpotheiun
f inancwWwjea
van zaterdag 31 mei 1913
Na afloop van de manoeuvres
der veldartillerie en infanterie in
de Peel alhier, zullen ook op dezelf
de plaats van 11 tot 14 aug. a.s.
schietoefeningen worden gehouden
door het korps Rijdende Artillerie
uit Arnhem, dat gedurende drie da
gen in Venray zal worden ingekwar
tierd.
Als een bijzonderheid diene
vermeld, dat te Merselo bij A. van
Vechel ,een kip uit een broedsel van
24 eieren 24 kuikens heeft voortge
bracht.
In een Noord-Limburs dorp zou
een boerin na een blijde gebeurtenis
voor 't eerst weer ter kerke gaan.
Tot nu toe had zij steeds de natio
nale knipmuts gedragen, doch zij
achtte zich niet minder dan hare
medezusters uit het dorp, die lang
zamerhand allen tot de meer moder
ne dameshoed waren overgegaan en
kocht zich dus ook een grote mo
derne schuit. Deze stond haar mag
nifiek en trots als een pauw toog zij
naar 't bedehuis. Echter nog niet aan
de omvang van het nieuwe hoofd
deksel gewend, kwam zij te dicht bij
een kaars, zodat in een minimum
van tijd de hoed en een gedeelte van
haar haardos tot een hoopje asch
was verteerd.
't Moedertje besloot nooit meer
een .dameshoed" op te zetten, doch
de knipmuts in eere te zullen her
stellen.
Na twee dagen van drukkende
hitte kwam dinsdag een zwaar on
weer boven de Peel. In de Mortel
werd de 33-jarige Willem Moors, va
der van 3 kinderen, door de blik
sem gedood. Te Volk el werd de sche
per A. van der Locht, toen hij met
zijn kudde uit Peel huiswaarts keer
de door de bliksem getroffen en ge
dood. Van zijn kudde werden 22
schapen getroffen en gedood.
WANSSUM OPENT EEN NIEUWE
KRACHTIGE STILMULANS VOOR VREEMDELINGENVERKEER
IN DEZE STREEK
Achter het gemeentehuis in Wanssum graasden vorig jaar nog
koeien.... Nu ligt er een keurige jachthaven, aan een even keu
rig plein. De lage weiden van een jaar geleden zijn verdwenen
en met hen de koeien. Baggermolens zijn gekomen die de indus
triehaven verder uitbaggerden en van de weiden een nieuwe haven
maakten, die speciaal voor jachten en motorboten is ingericht.
Een haven, die vooral de wat er recreatie in deze hele streek zal
dienen en beverderen
Het is interessant na te gaan hoe
Wanssum zo nauw aan de Maas
gelegen van en met deze rivier
leeft.
HANDEL
De Maas is van oudsher voor Lim
burg als-scheepvaartsweg van
grote betekenis geweest. Handel en
verkeer werden immers door de ri
vier bevordert. In 1826 echter kwam
hieraan een einde. De nieuw aange
legde Zuid Willemsvaart onttrok zo
veel water aan de Maas dat de
scheepvaart en dus het geregeld
goederenverkeer van Maastricht
naar Venlo praktisch onmogelijk
werd. De Belgen wilden niet meer
Maaswater beschikbaar stellen en
zo werd het een getwist zonde? ein
de, toen de Limburgers dit niet op
zich lieten zitten.
In de eerste wereldoorlog besloot
de Nederlandse regering de Maas
van Grave tot Maasbracht te kana
liseren en daar, waar de rivier de
grens vormt tussen Nederland en
Bëlgie, (van Maasbracht tot Borgha
ren) op de Nederlandse rechteroever,
het Julianakanaal aan te leggen. Dit
plan werd ca. 1928 voltooid. Intus
sen was ook het kanaal van Mook
naar Nijmegen en van Wessem naar
Nederweert tot stand gekomen,
waardoor de Maas met de Waal
resp. met de Zuid Willemsvaart ver
bonden werd en haar betekenis als
scheepvaartweg beduidend toenam.
Voor de aan of nabij de rivier ge
legen gemeenten openden zich nieu
we mogelijkheden om door gebruik
making van de vooruitgang van de
scheepvaart, handel en industrie te
bevorderen.
Op de meeste kleinere plaatsen
kon, om in behoefte te voorzien,
worden volstaan met verbetering
van oude of aanleg van nieuwe los
plaatsen en kaden. Een kade in de
open rivier biedt echter niet de
voordelen van een haven. De stroom
en de golfslag der passerende sche
pen zijn vaak hinderlijk voor de
wal liggende schepen, vooral bij 't
lossen en laden. De open rivier biedt
ook geen veiligheid bij ijsgang.
Vaak ontbreken voldoende terrei
nen geschikt voor het oprichten van
opslagplaatsen en industriegbouwen
en bij hoog water berijdbare toe
gangswegen.
Ook in Wanssum werd door het
gemeentebestuur aan dit vraagstuk
volle aandacht geschonken. Het was
bekend, dat in de oude tijd toen
Maas nog goed bevaarbaar was, te
Wanssum, vooral door de graanhan
delaren, maar ook door de opkopers
van oer, d.i. ijzerhoudende broek-
grond uit het beekdal, veel gelost en
geladen werd. Dit gebeurde eerst bij
de Staaij in de monding van de beek
en later, toen zich daar zandbanken
vormden, aan de Maasoever bij de
Kooij, ca. 1 km hogerop, waarheen
ook het veer verplaatst en een ver
harde weg was aangelegd.
LANDBOUWBELANG
Wanssum had zich door zijn
gunstige ligging in wegverbindingen
ontwikkeld tot een middelpunt
van handel in landbouwprodukten,
waar aan het gebruik van het op
komend kunstmest en de beginnen
de Peelontginningen mede debet wa
ren. Een sprekend bewijs daarvan
was de vestiging van Landbouwbe
lang in 1934. Dra bleek de los- en
laadplaats, die deze coöperatieve
vereniging had aan de Kooij, de
steeds groter wordende omzet niet
meer aan te kunnen en men peins
de er zelfs over het bedrijf uit
Wanssum over te plaatsen naar el
ders. Logisch was dat de gemeente
pogingen deed om door aanleg van
een haven Landbouwbelang voor
Wanssum te behouden. Temeer waar
mede door de opstuwing van de
Maas het beekdal vanaf de Maas tot
aan de brug in de Provinciale weg
zeer geschikt was voor een kanaal
met zwaaiplaats en zandvang
Voorheen waren dat goede weilan
den, maar door de opstuwing moe
rasgronden geworden.
Ook Wanssum heeft teen ervaren
hoeveel instanties geraadpleegd,
hoeveel vergaderingen er wel ge
houden moesten worden voordat
deze gedachte werkelijkheid werd.
En als de steeds toenemende
werkloosheid niet zo dringend om
werkobjecten had gevraagd, dan
zou Wanssum desondanks zijn
doel nooit bereikt hebben.
In 1932 kreeg men toen eindelijk
verlof en in 1934 kon de haven in
gebruik worden genomen. Over het
vooroorlogse havengebruik is niets
meer te zeggen, daar de archieven
verloren gingen. Wel kon langs de
nieuwe haven Landbouwbelang zich
aanmerkelijk uitbreiden en de N.V.
Encko een nieuwe betonfabriek bou
wen, twee voorbeelden van het
praktische voordeel van de nieuwe
haven.
OORLOG
bracht een grote verwoesting langs,
en rond de haven, die o.a. geheel
verzand was. In 1948 werd de haven
uitgebaggerd en vergroot. Land
bouwbelang herbouwde zijn silo's,
Encko zijn betonindustrie. Het aan
tal tonnen steeg van 93.000 ton in
1950 tot 124.000 ton in 1956. Toen
moest de haven wederom worden
uitgebreid en het industrieterrein
worden vergroot. Van 234.000 ton in
1958, steeg de tonnenmaat tot 321.000
ton in 1962.
Wel een bewijs hoe belangrijk de
haven voor de ontwikkeling van
handel en verkeer in Wanssum en
voor deze hele streek was en is.
RECREATIE
Doch de Maas heeft vooral de
laatste jaren nog een andere bete
kenis gekregen en wel op het gebied
van recreatie. Zeilboten, motorboten,
jachten en speedboten zijn tegen
woordig geen zeldzame gasten meer
op de' Maas, die zich voor 't zgn. wa
tertoerisme goed schijnt te lenen.
Ook in dit verband heeft Wanssum
zijn taak begrepen. Weer werden
plannen beraamd, weer werd met
vele, vele instanties overleg ge
pleegd en „gehandeld" maar het re
sultaat is nu dat de lage weiden ach
ter het gemeentehuis verdwenen zijn
en daar nu een keurige jachthaven
gebaggerd is, waaraan 'n 140 m lang
drijvend stijger plaats is voor 80
zeilboten en motorjachten. En dat
niet alleen, want het uitgebaggerde
zand is gebruikt om een aardig
pleintje te maken, waarop een kiosk
komt en waarop een ondernemend
middenstander een restaurant gaat
bouwen, waarin de watersportlui 'n
koele dronk en wat te eten vinden.
Moeten we nog vertellen dat de
scheepsreparatie-inrichting, die in
tussen ook al in Wanssum is geves
tigd, zal zorgen het nodige voor de
ze sport in voorraad te hebben, dat
er een grote oliemaatschappij én
langs de industriehaven én langs de
jachthaven voor batterijen water,
olie en bezinepompen zal zorgen.
Dat er verdere plannen zijn voor
een goede verlichting, voor een
vlotte trekhelling en vele andere
voorzieningen toont weer eens te
meer aan dat Wanssum ook wat
deze jachthaven betreft, niet voor
een kleintje vervaard is. Dat is
het ook voor de organisatie van de
openingsfeesten niet, die men van
29 juni t.ma 7 juli a.s. in Wans
sum organiseert.
FEESTELIJKHEDEN
Zaterdag 29 juni komt de Gouver
neur de haven openen. Bij die ge
legenheid is er tevens opening van
een tentoonstelling van de werken
van de schilder Felix v. d. Beek en
een stertocht voor jachten.
Zondag 30 juni is de plechtige in
zegening, zwemwedstrijden en op
voering van de operette Das Land
des Lachelns door de Zuid Ned.
Opera op een groot vlot dat door
het Nederlandse leger midden in de
nieuwe jachthaven wordt aangelegd.
Op alle dagen zijn er concerten van
fanfares en harmonieën uit de buurt
terwijl er dinsdag het conservato
riumorkest uit Maastricht een twee
tal concerten geeft voor jeugd en
ouderen.
Woensdag komen de gemeentera
den van Broekhuizen, Grubbenvorst,
Meerlo en Wanssum tezamen, waar
bij deskundige sprekers zullen spre
ken over culturele ontwikkeling,
problemen van kleine kernen en re
creatie.
In de avonduren zal MW in
Wanssum tegen Fortuna '54 voet
ballen.
Donderdag komt het gemeentebe
stuur van Voorschoten op bezoek.
Vrijdag gaan de bejaarden varen
en is er een ontspanningsavond voor
de volwassenen.
Zaterdag komt er de Philharmonie
van Bocholtz en zondag 7 juli geven
de Limburgse Jagers (in vol tenue)
een muzikale show.
De verschillende dansavonden met
orkesten als Tonny Gramser en The
Glosters van de Luchtmacht zorgen
dat ook óp dit terrein de jeugdigen
aan hun trekken komen.
Een programma dat re zijn mag en
dat het belang accentueert van het
werk wat in onze nabuurgemeen
schap met veel moeite, maar ook
met veel doorzettingskracht gepres
teerd is en nog gepresteei-d wordt.
NA HET FEEST
Een vraag die ons de laatste paar
dagen bezig hield is deze: hoe is het
mogelijk dat boer Koekoek er bij de
jongste verkiezingen zoveel stemmen
hier wist te halen. Men wist: de heer
Koekoek is de man die in het nieuws
kwam door een aantal op zichzelf
domme maatregelen van de zijde
van het Landbouwschap: de uitzet
ting van enige boeren op het Hol-
landsche Veld.
Nu komt die mijnheer Koekoek in
de Kamer, mede door de hulp van
Venray se mensen. De heer Koekoek
mag dan weten wat hij niet wil, hij
is ook onmachtig om te zeggen, hoe
het wel gebeuren moet. In het nog
niet zo verre verleden hebben we,
zij het onder ander omstandigheden,
vergelijkbare figuren gehad. Men
heeft er alleen maar wansmakelijke
herinneringen aan over gehouden!
Nu krijgt men het idee dat ook in
onze boerengemeenschappen nogal
eens wat mensen gevonden zijn die
boer Koekoek in het parlementaire
zadel geholpen hebben: uit wrevel
over het tot dusver gevoerde land
bouwbeleid. Wij vinden dat dan 'n
heel onverstandige handeling, want
even aangenomen, dat hei land
bouwbeleid zo beroerd is wat in
vredesnaam dan nog? Koekoek heeft
heeft niets in de mars waarmee men
iets kan opbouwen: hij wil geen
Landbouwschap, maar wel garantie-
gelden van dat instituut. De heer
Koekoek wordt ln de Kamer hoog
stens een soort kop van jut, een
harlekijn, die voortdurend in de
mangel en in de maling genomen
gaat worden. Zijn enige, voordelige
troost? Dat hij voor zijn onnuttige
aanwezigheid in de Kamer 20.000
gulden per jaar zal krijgen uitbe
taald. Of zou hij dat geld beschik
baar houden voor de getroffenen van
het Hollandsche Veld?
Dat er nuchtere Venrayse boeren ge
vonden zijn, die aan de politieke
•janeAuaSa; 3jbavz u, si uaqqaq uaAaS
-a3 uiajs unq JiaoiiJiao^ Jateeappej
Onze boeren weten twee dingen
heel goed. Ten eerste, dat geen der
politieke partijen, met uitzondering
van de Kath. Volkspartij, bijzondere
aandacht aan de vraagstukken van
onze streek besteedt, geen een! Ten
tweede dat wij, moreel gezien, met
lege handen staan, indien wij van de
KVP maatregelen verwachten en
tegelijk nalaten haar de steun van
onze stem te geven.
En wat voor de boeren geldt, is
ook van toepassing op allerlei mid
denstanders en kleine ondernemers,
die vaak allerlei verwijt hebben aan
het adres van de KVP.
Soms niet eens helemaal ten on
rechte, maar ook zij mogen niet
over het hoofd zien, dat ook hun wel
en wee afhangt van de ontplooiing
van deze streek, een streek die nog
altijd achter ligt. Als de KVP de
grootste partij niet voor ons, hier,
zorgt .zullen het zeker Koekkoek
e.a. niet doen!
BOEKHANDEL
VAN DEN MUNCKHOF N.V.
Grotestraat 28 - Venray
telefoon 04780 - 1512
AFD. VENRAY
Helaas was Mevr. Strouken-Gou-
mans op 22 april j.l. verhinderd
naar Venray te komen, doch haar
plaatsvervangster heeft heel duide
lijk de moderne wijze van financie
ren uiteengezet. Zij stelde vast dat
geld wat al te gemakkelijk wordt
uitgegeven en dat het noodzakelijk
is een juiste indeling te maken.
Heel belangrijk is ook dat de vrouw
op de hoogte is van de vaste lasten
die geregeld door de man betaald
worden.
Op 29 april trok de diepvresavond
veel belangstelling en met recht. Er
werd gesproken over verschillende
diepvriesprodukten, terwijl ook en
kele films vertoond werden. Een
gratis verloting bezorgde een zeven
tal leden nog „iets uit de diepvries".
Nu nog iets over het uitstapje. De
keuze is gevallen op donderdag 27
juni a.s. en deze keer zullen we naar
Gouda gaan, waar de kerk bezoeken
met de zo beroemde Goudse Gla
zen, verder de kaasmarkt enz. enz.
Vertrek 's morgens half acht van
af Garage van Ham, ongeveer tien
uur 's avonds thuis. Op de jaarver
gadering volgen nog wat bijzonder
heden, dan kunt U zich ook opgeven
en verder tot 1 juni bij Mevr. de
Vries. De kosten zulen plm. 15,
bedragen.
Wij vragen nog steeds
PERSONEEL
geschoold en
ongeschoold
Aanmelden dagelijks -
ook na werktijd - aan
de fabriek, bij de portier
N.V. INALFA VENRAY