tyótó-p ïii$uiaaq WILHELMIHAKANAAL JACHTHAVEN Uil Peel en Haas BE KOEKKOEK Vrouwengilde WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN PRIJSEERKWARTAAL f PL5< KIES VRIJ UW BOEKEN UIT ONZE COLLECTIE VRIJDAG 24 MEI 1963 No. 21 VIER EN TACHTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N V. VENRAY GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 1050652 mm. ABONNEMENTS- 50 (buiten Venray 1.75) KEN UW WINKELS EN BEDRIJVEN Een aantrekkelijke bezigheid, een profijtelijk spel, zowel voor lezers als adverteerders, waarbij de lezers kans maken op waardevolle prijzen en de adverteerders hun reklamewoord en -beeld op wel zeer sukses- en zinvolle wijze onder de ogen der duizenden lezers brengen. Met an der woorden: een veelbelovende en vruchtdragende aktie.naar beide kanten. HOE ZIT DAT MET DEZE PRIJSVRAAG? WEL, HEEL EENVOUDIG: In het nummer van heden treft U 7 pagina's met foto's aan van zaken en ondernemingen, die ook een advertentie in dit nummer hebben. Bij elke foto of onder een aantal foto's staat een nummer. Het totaal aan deze prijsvraag deelnemende adverteerders bedraagt 79. De advertenties van de deelnemende winkeliers, instellingen en bedrijven hebben wij gemakshalve voorzien van nevenstaand vignet. s U hebt nu niets anders te doen dan aanyhet bureau van Peel en Maas een brief te sturen, waarin U vermeldt in hoeverre U erin geslaagd bent uit te vinden, welke foto's bij de advertenties horen. Dus zo: 1. Slagerij Janssen; 2. Drogisterij Huberts; enz. enz. Het gaat er dus om de naam te weten van de bij de foto's behorende firma, die een advertentie in deze krant heeft staan. Het is ook mogelijk dat meerdere apart genummerde foto's betrekking hebben op één zaak, instelling of bedrijf. In het nummer van 5 juli a.s. wordt de volledige oplossing en tevens de uitslag van de prijsvraag bekend gemaakt. Bewaar dit nummer dus maar goed en doe aantekening van uw gedane inzending, dan kunt U later vergelijken. De opgaven (oplossingen) dienen uiterlijk maandag 30 juni aan ons bureau binnen te zijn. Op de adreszijde der enveloppe van uw brief zet U in de linker boven hoek het woord „Foto-Prijsvraag". En vooral niet vergeten uw naam en adres te vermelden, want daar gaat het om, wanneer U voor der be schikbaar gestelde prijzen in aanmerking wilt komen. Iedereen kan en mag aan deze prijsvraag meedoen en zelfs desgewenst meerder oplossingen inzenden, doch in één enveloppe slechts één oplos sing doen. Daar het praktisch wel onmogelijk zal zijn dat iemand alle 79 foto's kan „thuisbrengen", krijgt hij of zij, die het grootste aantal juiste op gaven heeft ingezonden, de eerste prijs; die dan volgt de tweede enz. Ie Prijs is 100,2e prijs 75,3e prijs 50,4e, 5e en 6e prijs een beekenben van 10,7e t.m. 15e prijs een boekenbon van 5, Zijn er meer inzenders, die eenzelfde aantal goede oplossingen hebben en daardoor voor eenzelfde prijs in aanmerking komen, dan beslist het lot. Correspondentie of reclames hierover is niet mogelijk. Aan lezers en adverteerders wensen we het sukses, waarvoor deze aktie is bedoeld. De deelnemende winkeliers e.d. stellen wij in de gelegenheid om hun foto(s) en cliché(s) af te halen. DE UITGEVERS. DOORTREKKING Venrays gemeentebestuur heeft de doortrekking van het Wilhel- mina-kanaal naar de Maas (en dan natuurlijk langs Venray) in de jongste begrotingstoelichting voor het eerst in onze gemeente offi cieel aan de orde gesteld.... Dat zulk een doortrekking in ver band met de industrialisatie van Gnze gemeente van groot belang zou zijn, zal iedereen duidelijk zijn, zeker als hy leest wat het zo veel kleinere Wanssum al profiteert van de haven, die daar voor een 25 tal jaren gebaggerd is. (Voor een nader verslag hierover zie ons artikel: Wanssum opent nieuwe jachthaven Het feit dat Venrays gemeentebe stuur hierop in zijn begrotingsbe schouwing wijst, wil natuurlijk niet zeggen, dat de doortrekking nu wel gauw bekeken zal zijn. En het zal helemaal niets betekenen als men het laat bij de uitspraak van de vrome wens alleen, daartoe wellicht bewogen door artikelen, die wij reeds vroeger aan dit onderwerp hebben besteed Is de doortrekking op zich al be langrijk, er zit een grootser perspec tief aan dit kanaal. Op het tijdstip dat Venrays Colle ge van B. en W. zich uitte over deze doortrekking was niets of weinig be kend van de onderhandelingen, die met België gevoerd werden over een verbetering van waterwegen tussen Antwerpen en Rotterdam, tussen Schelde en Rijn. Op dat moment wist men alleen dat er plannen bestaan voor een toekomstige verbinding tussen Maas en Roergebied, tussen Maas en Rijn. Er was alleen bekend, dat een van de voorstellen daartoe was het oude denkbeeld van de zgn. Arcen-Ruhr- ort-verbinding, een kanaal ter hoog te van Ax*cen naar Duisburg, dat de Maas gaat verbinden met de de Rijn. Een van de verschillende voorstel len, die men heeft over deze Maas- Rij n-koppeling Bij de totstandkoming van een. dergelijke verbinding zou een door trekken van het Wilhelminakanaal, langs Venray zeker van nog grotere beduiding worden. Immers het ge hele gebied van DongenTilburg OirschotEindhoven en Helmond zoals trouwens ook de Zuid Wil lemsvaart krijgt hiermede niet alleen een beter en snellere verbin ding met de Maas, wat voor deze in dustriekernen ook noodzakelijk is, maar daardoor tevens een toegangs weg tot het Roergebied. Daarvan is de betekenis nog maar moeilijk te raden. Zeker is dat er in dat ge val voor deze hele streek van Midden- en Zuid-Brabant nieuwe mogelijkheden geopend zullen woi;-^ den. Mogelijkheden waarvan ook Venray beslist zou profiteren Nu echter de Schelde-Rijn-ver binding vrij onverwacht tot stand gaat komen, wordt o.i. een doortrek king van het Wilhelminakanaal eerst recht interessant. Wie de jongste plannen voor deze Schelde-Rijn-verbinding bekeken heeft, weet dat deze in de buurt van Dinteloord ongeveer de Zeeuws- Brabantse grens volgt en daarbij op zijn weg aantreft de Dintel, een vrij onbeduidend riviertje, dat later de Mark wordt, die weer aansluiting geeft op het Markkanaal, wat bij Oosterhout dan het Wilhelminaka naal gaat worden. Bekijkt men de kaart dan ziet men praktisch midden door Brabant een waterweg lopen, die van de verbin ding AntwerpenRijn kan koppelen aan de Limburgse Maas (die via het kanaal ArcenRuhrort weer door verbinding geeft aan de Rijn Een verbinding, die contacten heeft met BredaTilburgEindhoven Helmond Zelfs een leek begint nu ergens wat te tintelen, al zal hy zijn hoofd niet breken over de wellicht kostbare technische uitvoering en de grote moeilykheden, die hierbij op allerlei terrein aan de orde ko men Hij stelt slechts vast dat hier via bestaande riviertjes en kanalen misschien mogelijkheden liggen, die voor geheel Noord- Brabant en Noord Limburg van steeds meer een-wordend Europa, enorm belang kunnen zijn in een De praktische verwezenlijking van een dergelijke verbinding zou op de eerste plaats bekeken moeten wor den. Dit te bereiken lijkt ons een taak van de provinciale besturen van Brabant en Limburg op instig- natie van de verschillende betrokken gemeentebesturen. Dat daarbij de gemeentebesturen zelf initiatieven moeten ontwikkelen zal ook duide lijk zijn. Nu zijn we op dat laatste niet zo geheel gerust. Men mag dan wel eens wijzen op de nauwe samen- king tussen Brabant en Limburg, wij die hier al zo lang bij de eeuwen oude Peelbarrière wonen, weten dat het soms met die samenwerking maar zo kiele-kiele is. Hoe lang heeft ook al weer Brabantse Over- loonseweg naast de Limburgse Over- loonseweg gelegen, omdat men van elkaar niet wist, dat die Brabantse- Limburgse weg werd opgeknapt. Wordt nu de weg HelmondDeurne Brabantse grens niet een prachtige heerbaan en mist men op het Ven- rayse weer niet ergens de aanslui ting? Geldt dat ook niet in zekere mate voor de Maasheseweg. Maar goed, dit is alleen maar een aanleiding temeer om te proberen voor deze zo belangrijke kwestie die samenwerking te verkrijgen die men nu soms node mist en samen te po gen inderdaad deze waterweg-kwes tie op te lossen in die zin dat men niet alleen ernstig de mogelijkheden onderzoekt, maar zo ze er zijn, ook uitbuit. i t Zou het vreemd zijn dat Venray, dat bij een doortrekking van een Wilhelminakanaal alle belang heeft, afgezien al van het feit of de Arcen- Ruhrortverbinding er komt en af gezien van het feit of inderdaad doortrekking van het kanaal naar de Schelde mogelijk is, in deze de eerste initiatieven nam en „de wagen aan het rollen bracht". Het perspec tief wat zich opent schijnt ons wijds en breed genoeg voor deze extra werkzaamheden «f» j JUL1ANA5INGEL41•tekf. 1061 (K4780) olU «rmftoingra Avpotheiun f inancwWwjea van zaterdag 31 mei 1913 Na afloop van de manoeuvres der veldartillerie en infanterie in de Peel alhier, zullen ook op dezelf de plaats van 11 tot 14 aug. a.s. schietoefeningen worden gehouden door het korps Rijdende Artillerie uit Arnhem, dat gedurende drie da gen in Venray zal worden ingekwar tierd. Als een bijzonderheid diene vermeld, dat te Merselo bij A. van Vechel ,een kip uit een broedsel van 24 eieren 24 kuikens heeft voortge bracht. In een Noord-Limburs dorp zou een boerin na een blijde gebeurtenis voor 't eerst weer ter kerke gaan. Tot nu toe had zij steeds de natio nale knipmuts gedragen, doch zij achtte zich niet minder dan hare medezusters uit het dorp, die lang zamerhand allen tot de meer moder ne dameshoed waren overgegaan en kocht zich dus ook een grote mo derne schuit. Deze stond haar mag nifiek en trots als een pauw toog zij naar 't bedehuis. Echter nog niet aan de omvang van het nieuwe hoofd deksel gewend, kwam zij te dicht bij een kaars, zodat in een minimum van tijd de hoed en een gedeelte van haar haardos tot een hoopje asch was verteerd. 't Moedertje besloot nooit meer een .dameshoed" op te zetten, doch de knipmuts in eere te zullen her stellen. Na twee dagen van drukkende hitte kwam dinsdag een zwaar on weer boven de Peel. In de Mortel werd de 33-jarige Willem Moors, va der van 3 kinderen, door de blik sem gedood. Te Volk el werd de sche per A. van der Locht, toen hij met zijn kudde uit Peel huiswaarts keer de door de bliksem getroffen en ge dood. Van zijn kudde werden 22 schapen getroffen en gedood. WANSSUM OPENT EEN NIEUWE KRACHTIGE STILMULANS VOOR VREEMDELINGENVERKEER IN DEZE STREEK Achter het gemeentehuis in Wanssum graasden vorig jaar nog koeien.... Nu ligt er een keurige jachthaven, aan een even keu rig plein. De lage weiden van een jaar geleden zijn verdwenen en met hen de koeien. Baggermolens zijn gekomen die de indus triehaven verder uitbaggerden en van de weiden een nieuwe haven maakten, die speciaal voor jachten en motorboten is ingericht. Een haven, die vooral de wat er recreatie in deze hele streek zal dienen en beverderen Het is interessant na te gaan hoe Wanssum zo nauw aan de Maas gelegen van en met deze rivier leeft. HANDEL De Maas is van oudsher voor Lim burg als-scheepvaartsweg van grote betekenis geweest. Handel en verkeer werden immers door de ri vier bevordert. In 1826 echter kwam hieraan een einde. De nieuw aange legde Zuid Willemsvaart onttrok zo veel water aan de Maas dat de scheepvaart en dus het geregeld goederenverkeer van Maastricht naar Venlo praktisch onmogelijk werd. De Belgen wilden niet meer Maaswater beschikbaar stellen en zo werd het een getwist zonde? ein de, toen de Limburgers dit niet op zich lieten zitten. In de eerste wereldoorlog besloot de Nederlandse regering de Maas van Grave tot Maasbracht te kana liseren en daar, waar de rivier de grens vormt tussen Nederland en Bëlgie, (van Maasbracht tot Borgha ren) op de Nederlandse rechteroever, het Julianakanaal aan te leggen. Dit plan werd ca. 1928 voltooid. Intus sen was ook het kanaal van Mook naar Nijmegen en van Wessem naar Nederweert tot stand gekomen, waardoor de Maas met de Waal resp. met de Zuid Willemsvaart ver bonden werd en haar betekenis als scheepvaartweg beduidend toenam. Voor de aan of nabij de rivier ge legen gemeenten openden zich nieu we mogelijkheden om door gebruik making van de vooruitgang van de scheepvaart, handel en industrie te bevorderen. Op de meeste kleinere plaatsen kon, om in behoefte te voorzien, worden volstaan met verbetering van oude of aanleg van nieuwe los plaatsen en kaden. Een kade in de open rivier biedt echter niet de voordelen van een haven. De stroom en de golfslag der passerende sche pen zijn vaak hinderlijk voor de wal liggende schepen, vooral bij 't lossen en laden. De open rivier biedt ook geen veiligheid bij ijsgang. Vaak ontbreken voldoende terrei nen geschikt voor het oprichten van opslagplaatsen en industriegbouwen en bij hoog water berijdbare toe gangswegen. Ook in Wanssum werd door het gemeentebestuur aan dit vraagstuk volle aandacht geschonken. Het was bekend, dat in de oude tijd toen Maas nog goed bevaarbaar was, te Wanssum, vooral door de graanhan delaren, maar ook door de opkopers van oer, d.i. ijzerhoudende broek- grond uit het beekdal, veel gelost en geladen werd. Dit gebeurde eerst bij de Staaij in de monding van de beek en later, toen zich daar zandbanken vormden, aan de Maasoever bij de Kooij, ca. 1 km hogerop, waarheen ook het veer verplaatst en een ver harde weg was aangelegd. LANDBOUWBELANG Wanssum had zich door zijn gunstige ligging in wegverbindingen ontwikkeld tot een middelpunt van handel in landbouwprodukten, waar aan het gebruik van het op komend kunstmest en de beginnen de Peelontginningen mede debet wa ren. Een sprekend bewijs daarvan was de vestiging van Landbouwbe lang in 1934. Dra bleek de los- en laadplaats, die deze coöperatieve vereniging had aan de Kooij, de steeds groter wordende omzet niet meer aan te kunnen en men peins de er zelfs over het bedrijf uit Wanssum over te plaatsen naar el ders. Logisch was dat de gemeente pogingen deed om door aanleg van een haven Landbouwbelang voor Wanssum te behouden. Temeer waar mede door de opstuwing van de Maas het beekdal vanaf de Maas tot aan de brug in de Provinciale weg zeer geschikt was voor een kanaal met zwaaiplaats en zandvang Voorheen waren dat goede weilan den, maar door de opstuwing moe rasgronden geworden. Ook Wanssum heeft teen ervaren hoeveel instanties geraadpleegd, hoeveel vergaderingen er wel ge houden moesten worden voordat deze gedachte werkelijkheid werd. En als de steeds toenemende werkloosheid niet zo dringend om werkobjecten had gevraagd, dan zou Wanssum desondanks zijn doel nooit bereikt hebben. In 1932 kreeg men toen eindelijk verlof en in 1934 kon de haven in gebruik worden genomen. Over het vooroorlogse havengebruik is niets meer te zeggen, daar de archieven verloren gingen. Wel kon langs de nieuwe haven Landbouwbelang zich aanmerkelijk uitbreiden en de N.V. Encko een nieuwe betonfabriek bou wen, twee voorbeelden van het praktische voordeel van de nieuwe haven. OORLOG bracht een grote verwoesting langs, en rond de haven, die o.a. geheel verzand was. In 1948 werd de haven uitgebaggerd en vergroot. Land bouwbelang herbouwde zijn silo's, Encko zijn betonindustrie. Het aan tal tonnen steeg van 93.000 ton in 1950 tot 124.000 ton in 1956. Toen moest de haven wederom worden uitgebreid en het industrieterrein worden vergroot. Van 234.000 ton in 1958, steeg de tonnenmaat tot 321.000 ton in 1962. Wel een bewijs hoe belangrijk de haven voor de ontwikkeling van handel en verkeer in Wanssum en voor deze hele streek was en is. RECREATIE Doch de Maas heeft vooral de laatste jaren nog een andere bete kenis gekregen en wel op het gebied van recreatie. Zeilboten, motorboten, jachten en speedboten zijn tegen woordig geen zeldzame gasten meer op de' Maas, die zich voor 't zgn. wa tertoerisme goed schijnt te lenen. Ook in dit verband heeft Wanssum zijn taak begrepen. Weer werden plannen beraamd, weer werd met vele, vele instanties overleg ge pleegd en „gehandeld" maar het re sultaat is nu dat de lage weiden ach ter het gemeentehuis verdwenen zijn en daar nu een keurige jachthaven gebaggerd is, waaraan 'n 140 m lang drijvend stijger plaats is voor 80 zeilboten en motorjachten. En dat niet alleen, want het uitgebaggerde zand is gebruikt om een aardig pleintje te maken, waarop een kiosk komt en waarop een ondernemend middenstander een restaurant gaat bouwen, waarin de watersportlui 'n koele dronk en wat te eten vinden. Moeten we nog vertellen dat de scheepsreparatie-inrichting, die in tussen ook al in Wanssum is geves tigd, zal zorgen het nodige voor de ze sport in voorraad te hebben, dat er een grote oliemaatschappij én langs de industriehaven én langs de jachthaven voor batterijen water, olie en bezinepompen zal zorgen. Dat er verdere plannen zijn voor een goede verlichting, voor een vlotte trekhelling en vele andere voorzieningen toont weer eens te meer aan dat Wanssum ook wat deze jachthaven betreft, niet voor een kleintje vervaard is. Dat is het ook voor de organisatie van de openingsfeesten niet, die men van 29 juni t.ma 7 juli a.s. in Wans sum organiseert. FEESTELIJKHEDEN Zaterdag 29 juni komt de Gouver neur de haven openen. Bij die ge legenheid is er tevens opening van een tentoonstelling van de werken van de schilder Felix v. d. Beek en een stertocht voor jachten. Zondag 30 juni is de plechtige in zegening, zwemwedstrijden en op voering van de operette Das Land des Lachelns door de Zuid Ned. Opera op een groot vlot dat door het Nederlandse leger midden in de nieuwe jachthaven wordt aangelegd. Op alle dagen zijn er concerten van fanfares en harmonieën uit de buurt terwijl er dinsdag het conservato riumorkest uit Maastricht een twee tal concerten geeft voor jeugd en ouderen. Woensdag komen de gemeentera den van Broekhuizen, Grubbenvorst, Meerlo en Wanssum tezamen, waar bij deskundige sprekers zullen spre ken over culturele ontwikkeling, problemen van kleine kernen en re creatie. In de avonduren zal MW in Wanssum tegen Fortuna '54 voet ballen. Donderdag komt het gemeentebe stuur van Voorschoten op bezoek. Vrijdag gaan de bejaarden varen en is er een ontspanningsavond voor de volwassenen. Zaterdag komt er de Philharmonie van Bocholtz en zondag 7 juli geven de Limburgse Jagers (in vol tenue) een muzikale show. De verschillende dansavonden met orkesten als Tonny Gramser en The Glosters van de Luchtmacht zorgen dat ook óp dit terrein de jeugdigen aan hun trekken komen. Een programma dat re zijn mag en dat het belang accentueert van het werk wat in onze nabuurgemeen schap met veel moeite, maar ook met veel doorzettingskracht gepres teerd is en nog gepresteei-d wordt. NA HET FEEST Een vraag die ons de laatste paar dagen bezig hield is deze: hoe is het mogelijk dat boer Koekoek er bij de jongste verkiezingen zoveel stemmen hier wist te halen. Men wist: de heer Koekoek is de man die in het nieuws kwam door een aantal op zichzelf domme maatregelen van de zijde van het Landbouwschap: de uitzet ting van enige boeren op het Hol- landsche Veld. Nu komt die mijnheer Koekoek in de Kamer, mede door de hulp van Venray se mensen. De heer Koekoek mag dan weten wat hij niet wil, hij is ook onmachtig om te zeggen, hoe het wel gebeuren moet. In het nog niet zo verre verleden hebben we, zij het onder ander omstandigheden, vergelijkbare figuren gehad. Men heeft er alleen maar wansmakelijke herinneringen aan over gehouden! Nu krijgt men het idee dat ook in onze boerengemeenschappen nogal eens wat mensen gevonden zijn die boer Koekoek in het parlementaire zadel geholpen hebben: uit wrevel over het tot dusver gevoerde land bouwbeleid. Wij vinden dat dan 'n heel onverstandige handeling, want even aangenomen, dat hei land bouwbeleid zo beroerd is wat in vredesnaam dan nog? Koekoek heeft heeft niets in de mars waarmee men iets kan opbouwen: hij wil geen Landbouwschap, maar wel garantie- gelden van dat instituut. De heer Koekoek wordt ln de Kamer hoog stens een soort kop van jut, een harlekijn, die voortdurend in de mangel en in de maling genomen gaat worden. Zijn enige, voordelige troost? Dat hij voor zijn onnuttige aanwezigheid in de Kamer 20.000 gulden per jaar zal krijgen uitbe taald. Of zou hij dat geld beschik baar houden voor de getroffenen van het Hollandsche Veld? Dat er nuchtere Venrayse boeren ge vonden zijn, die aan de politieke •janeAuaSa; 3jbavz u, si uaqqaq uaAaS -a3 uiajs unq JiaoiiJiao^ Jateeappej Onze boeren weten twee dingen heel goed. Ten eerste, dat geen der politieke partijen, met uitzondering van de Kath. Volkspartij, bijzondere aandacht aan de vraagstukken van onze streek besteedt, geen een! Ten tweede dat wij, moreel gezien, met lege handen staan, indien wij van de KVP maatregelen verwachten en tegelijk nalaten haar de steun van onze stem te geven. En wat voor de boeren geldt, is ook van toepassing op allerlei mid denstanders en kleine ondernemers, die vaak allerlei verwijt hebben aan het adres van de KVP. Soms niet eens helemaal ten on rechte, maar ook zij mogen niet over het hoofd zien, dat ook hun wel en wee afhangt van de ontplooiing van deze streek, een streek die nog altijd achter ligt. Als de KVP de grootste partij niet voor ons, hier, zorgt .zullen het zeker Koekkoek e.a. niet doen! BOEKHANDEL VAN DEN MUNCKHOF N.V. Grotestraat 28 - Venray telefoon 04780 - 1512 AFD. VENRAY Helaas was Mevr. Strouken-Gou- mans op 22 april j.l. verhinderd naar Venray te komen, doch haar plaatsvervangster heeft heel duide lijk de moderne wijze van financie ren uiteengezet. Zij stelde vast dat geld wat al te gemakkelijk wordt uitgegeven en dat het noodzakelijk is een juiste indeling te maken. Heel belangrijk is ook dat de vrouw op de hoogte is van de vaste lasten die geregeld door de man betaald worden. Op 29 april trok de diepvresavond veel belangstelling en met recht. Er werd gesproken over verschillende diepvriesprodukten, terwijl ook en kele films vertoond werden. Een gratis verloting bezorgde een zeven tal leden nog „iets uit de diepvries". Nu nog iets over het uitstapje. De keuze is gevallen op donderdag 27 juni a.s. en deze keer zullen we naar Gouda gaan, waar de kerk bezoeken met de zo beroemde Goudse Gla zen, verder de kaasmarkt enz. enz. Vertrek 's morgens half acht van af Garage van Ham, ongeveer tien uur 's avonds thuis. Op de jaarver gadering volgen nog wat bijzonder heden, dan kunt U zich ook opgeven en verder tot 1 juni bij Mevr. de Vries. De kosten zulen plm. 15, bedragen. Wij vragen nog steeds PERSONEEL geschoold en ongeschoold Aanmelden dagelijks - ook na werktijd - aan de fabriek, bij de portier N.V. INALFA VENRAY

Peel en Maas | 1963 | | pagina 17