Nieuwe ENCYCLIEK Landbouwtelling acóc aüe mmten Bekendmaking Plaatselijke Commissie voor de Ruilverkaveling „L0LLEBEEK" Politierechter Uit Peel en Haas Qudcu Veilig Verkeer Geestelijk artikel VRIJDAG 19 APRIL 1963 No. 16 VIER EN TACHTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY WmTRI A H VHHP VPMP A V PN HM^TPPïfPN ADVERTENTIEPRIJS 8 ct. per mm. ABONNEMENTS- GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 1050652 VV EjliIVDL#/iU V VJUIX V i VJlTiO 1 l\UI\LjlI PRIJS PER KWARTAAL 1.50 (buiten Venray 1.75) OPROEP TOT VREDE EN AANWIJZING VAN DE ENIG MOGELIJKE WEG OM DIE TE BEREIKEN Paus Joannes XXIII is met zijn encycliek „Vrede op aarde",, waar van U reeds eerder uitvoerige sa menvattingen hebt kunnen lezen, 'n geheel nieuwe weg ingeslagen. Niet alleen is 't de le encycliek, die ge heel aan de vraagstukken van de vrede is gewijd, maar bovendien is het rondschrijven niet uitsluitend gericht aan de bisschoppen, pries ters en gelovigen van de Katholieke Kerk. De encycliek is duidelijk en uitdrukkelijk gericnt aan alle men sen van goed wil. De Paus is dan ook niet uitgegaan van do katholie ke leer, die voor veel mensen geen gezag heeft, maar van het natuur recht, dat wel voor alle mensen geldt. De encycliek „Pacem in Ter- ris" is dan ook voor eenieder begrij pelijk en wat meer is aan vaardbaar. Hetgeen de Paus zegt in zo'n lang stuk de tekst beslaat een flink formaat brochure van 58 pagina's is natuurlijk niet in al zijn nuances samen te vatten. Er zijn echter wel een paar grote lijnen in terug te kennen. Een van cie voornaamste grondtrekken van de encycliek is deze: de menselijkheid. Wij bedoe len hiermee onder meer, dat Paus Joannes in al zijn uitlatingen ge tuigt van gezond verstand en dat hij dat ook bij anderen veronderstelt. Zijn „boerenverstand" zoals hij zelf eens heeft gezegd zegt hem, dat de techniek nog zo'n grote vlucht kan nemen als hij wil, maar dat het leven pas leefbaar is, wanneer de mens menselijk blijft. Het is alsof de Paus bij het beoor delen van de dikwijls moeilijke pro blemen van mens en samenleving rustig in een stoel is gaan zitten en de zaak als een mens met nuchter verstand heei't bekeken. Geen we tenschappelijke hoogvliegerij komt eraan te pas. Vandaar dat de Paus kan zeggen, dat een atoomoorlog zinloos is, om dat die uitsluitend vernietiging brengt. Als dat ze is ,dan moet zo'n oorlog onmogelijk worden gemaakt door onderling overleg. Hij kent de mensen en daarom adviseert hij te ontwapenen, maar de controle daar op niet te. vergeten. Daarom advi seert hij ook, dat de Verenigde Na ties grotere macht moeten krijgen. Er is helemaal niets buitenissigs aan. Iedereen met gezand verstand komt tot die conclusies. Het feit, dat echter de Paus van Rome en geestelijk leider van 500 De Kerk is met haar grote fees ten niet gauw uitgevierd. Zij doet er acht dagen over. Vroeger eeuwen wisten ze trouwens veel beter hoe ze feest moesten vieren. Veel beter dan nu. Hebt u wel eens opgelet, dht er maar heel weinig meer van die uit bundige bruiloften is overgebleven. In de steden komt het al voor, dat het huwelijksfeest zich beperkt tot een receptie en misschien nog een intiem dinertje. Soms kan er zelfs geen receptie of een gezamenlijk etentje meer van af. De mensen kunnen geen feest meer vieren, omdat ze verleerd heb ben, dat zij geen eenlingen zijn, maar mensen, die met anderen een gemeenschap vormen. De Kerk handhaaft haar octaven, ook al wordt de idee van deze gees telijke viering waarschijnlijk alleen nog maar in de stille kloosters in zijn volle omgang beseft. Wij gelo ven ook niet, dat het wenselijk zou zijn de kerkeliike viering in te per ken, want de hoogtijdagen van Kerstmis, Pasen en Pinksteren bie den zulke rijpe gedachten en zijn zulke steunpunten in ons geloofs leven, dat wij veel meer dan een week nodig hebben om erin door te dringen. Hebt u de gebeden van de Mis in zo'n octaaf wel eens aandachtig be keken? Wanneer u dat op een stille middag eens deed, dan zoudt u tot de ontdekking komen, dat er een duidelijke lijn inzit, een steeds ver dere uitwerking van de feestgedach- te. De Kerk houdt met haar acht da gen feest vast aan de gemeenschaps gedachte ,die ook in de profane we reld weer aan kracht begint te win nen. Met haar acht dagen feest komt zij ook tegemoet aan de behoefte van de mens tot bezinning. Want hoe vaak zeggen wij na een fëest: het is als een droom voorbijgegaan. Ofhet was voorbij, voor we er erg in hadden. De Kerk geeft ons in de acht dagen gelegenheid de be tekenis van het kerkelijk feest tot ons door te laten dringen. Wij be hoeven er alleen maar gebruik van te maken. miljoen volgelingen, dit zegt, maakt zijn verklaring bijzonder gezagheb bend, temeer omdat de H Vader een zeer groot moreel gezag heeft, ook onder de niet-katholieken. 'n Ander facet in de menselijkheid is het feit, dat de Paus zo krachtig de „waar digheid van de menselijke persoon" benadrukt. Die waardigheid van de mens wordt nogal eens geschonden door machthebbers. De laatste oorlog al leen al geeft daarvan voorbeelden genoeg. Denken wij maar aan de razzia's, aan de vrijheidsberoving, het opleggen van vooropgezette me ningen in de pers, radio enz. Dit soort voorbeelden is met zovele te vermeerderen. De rassendiscrimina tie is in dit opzicht bijzonder veel zeggend. Dan denken wij nog niet aan de schending van de menselijke waardigheid in de wereld van de arbeid en in de jongste wereld van de techniek. Op de eerste plaats, zegt de Paus, staat de mens. Niet de beste economische organisatie is te prefereren, maar die organisatie, waarin de mens zichzelf kan zijn en daardoor tot goede prestaties komt. Dit is de gedachtengang, die overal duidelijk is, wanneer de Paus spreekt over de andere gebieden, waar vrede moet komen: b.v. de^ar- beidsvrede. Velen hadden verwacht, dat de Paus ook zou spreken over de verhouding tot net communisme. Hij heeft het niet rechtstreeks ge daan. Het is zelfs nogal moeilijk te rug te vinden. Hij deed het namelijk toen hij schreef over de samenwer king met de christenen en de niet- christenen. Hij merkte toen op, dat de katholieken in deze samenwer king zichzelf trouw moesten blijven en dat zij onderscheid moeten weten te maken tussen de dwaling en de dwalenden. Met dit onderscheid is het moge lijk tot een gesprek te komen. En hierom prooeert Paus Joannes zelf ook dit gesprek, zelfs met de com munisten. Een commentator van Ra- dia Va'cicana merkte naar aanleiding hiervan op, dat de Paus een groot geloof heeft in de goede wil van de mensen, al weet hij heel goed dat die goede wil ook zwak kan zijn. Wij moeten beginnen met elkaar vertrouwen te schenken. Dan wordt alles al veel gemakkelijker. Eigen lijk heeft de Paus zijn beginsel al in de eerste zin neergelegd, toen hij de encycliek begon met te zeggen: „De vrede in de wereld zal altijd een loos begrip blijven, tenzij hij ver wezenlijkt wordt in een ordening, welke gebaseerd is op de waarheid, gebouwd is op de beginselen der rechtvaardigheid, vol is van een le vende liefde en in vrijheid tot stand komt." Dit beginsel is menselijkheid in een notedop samengevat. Ook voor de leek, die niet weten schappelijk geschoold is, is de ency cliek uitstekend leesbaar. Hij zal daardoor een zuiver inzicht krijgen in onze tijd met zijn bijzondere eisen en in zijn persoonlijke opdracht in het leven. HINDERWET Openbare kennisgeving verzoek om vergunning. Op de secretarie van de gemeente Venray ligt ter inzage een verzoek met bijlagen van N.V. Waterleiding maatschappij voor Midden en Noord Limburg, Prins Bisschopsingel 5, Maastricht om vergunning tot het uitbreiden en wijzigen van een in richting voor het filteren van drink water, met diverse electro-motoren van totaal 2 pk aan de Nieuwe Hors- terdijk Noorder Bosweg, kadastraal gemeente Venray sectie H no. 2625. Schriftelijke bezwaren tegen het verlenen van de vergunning kan eenieder gedurende tien dagen na dagtekening van deze bekendmaking inbrengen bij het gemeentebestuur, waar dit verzoek ter inzage ligt. De ingekomen bezwaarschriften worden mede ter inzage gelegd. Mondelinge bezwaren kan een ieder persoonlijk of bij gemachtigde inbrengen op een openbare zitting te houden op 22 april 1963 om 15 uur in het gemeentehuis. Beroep tegen een beschikking kan later o.a. slechts worden ingesteld door: a. een inwoner van een gemeente waar deze openbare kennisgeving is geschied, mits hij in persoon of bij gemachtigde op de bovenbedoelde zitting is verschenen; b. een andere belanghebbende, mits hij binnen de gesteldd termijn schrif telijk bezwaren heeft ingebracht. Venray, 8 april 1963. Burgemeesteren wethouders van gemeente Venray, Mr. M. M. L. G. M. CUSTERS, burgemeester. J. H. v. d. BOOM, loco-secretaris VORST BRACHT STAGNATIE IN DE LOLLEBEEK Sneeuw en ijs hebben de voort gang van de werkzaamheden in de ruilverkaveling „Lollebeek" ernstig belemmerd. Het werk aan de impo sante Midden-Peelweg en aan de belangrijkste verbindingsweg die de Lorbaan gaat worden, stond maan denlang stil. Met de verbetering van de weg VeulenWanssurh kon geen begin worden gemaakt. Ook na de inval van de dooi duur de het nog geruime tijd voor de we genbouwers goed aan de slag wa ren. De dooiperiode liet ook nog eens goed uitkomen, hoe slecht vele we- De zwaar geuilenbrilde mannetjes putter blikte als de zwaar beledigde uil naar het simpelzielig gezieken- fondsbrilde, spreekuren bezoekende figuurtje op de getuigenbank toen hij breeduit achter het wankele hek je plaatsnam. „Ziet u, meneer de rechter, het is allemaal de schuld van onze commerciële televisie." De politierechter keek verbaasd. „Commerciële televisie? Daar zijn ze juist tégen, die krijgen we hier in Nederland helemaal niet. „O nee?" wist de verdachte, „die ister anders allang. Moet u maar 's kijken 's avonds: filmpie aangeboden door de Shell, jubilerende strips ge tekend door ene Maarten Toonder, op een film van z'n eigen studio, re clame voor Veilig Verkeer, reclame films voor de SUS-loterij, propagan da voor de politieke partijen, recla me voor grammofmaar de rechter hamerde om stilte. Toen het rumoer in de zaal een beetje bedaard was, sneed het scherp vanachter de groene tafel: „U staat hier niet in de Tweede Ka mer mee te discussiëren over het al dan niet toelaten van televisie reclame, maar u komt hier om te recht te staan terzake van een po ging tot mishandeling en dat is heel iets anders en u hebt antwoord te geven op de vragen van de presi dent „Maar dat doen ik", interrumpeer de de kolos achter het gevaarlijk krakende houten hekje. „U vroeg iets over commercië.De rest ging in het krachtig gehamer verlo ren. „U hebt hier alleen maar te ver klaren of u zich schuldig acht aan het ten laste gelegde feit van de po ging tot mishandeling op die zater dagavond, die meneer de officier zo juist in de tenlastelegging heeft ge noemd en die „Maar dat is 't hem juist, edel achtbare, ik zei u al dat het mijn schuld helemaal niet was, maar cl ie van de commerciële televisie. Want op die bewuste avond kregen we de reclame voor brillen en toen werd ik op aanstichting van die patat nozem daar (en hij gebaarde heftig naar de bezoeker van de zieken fondsspreekuren) met bijna algeme ne stemmen tot miss Bril uitgeroe pen." „Als dat werkelijk zo is" zei de officier toen het gelach eindelijk be daard was, „dan mocht u zich wel heel vereerd gevoelen en een rond je geven inplaatsmaar hij zweeg abrupt toen hij de dreigend uitziende gebrilde uil enkele stap pen in zijn richting zag doen. De parketwachter trad snel naderbij. „O ja?" klonk het uit de onder aardse gewelven doch duidelijk dreunend door de rechtszaal. „O ja?" En dan tot de politierechter: „Zoudt u zich vereerd gevoelen, wanneer uwes tot Miss Apekool verkozen werd in een gezelschap imbecielen en andere insecten?" De heren in toga gaven wijselijk geen antwoord, maar vervolgden de procedure met afgemeten vragen en antwoorden. En elke afdwaling werd in de kiem gesmoord, ook de inter ruptie van verdachte dat het Neder landse recht nou helemaal vermoord werd, ten gunste van de commer ciële omroep. Want die zat hem heel hoog. „Zestig gulden boete subsidiair een week hechtenis" eiste de offi cier van justitie „en dan zal ik nog niet eens nader ingaan op de beledi gingen uitgesproken tijdens deze zitting." „Als u kunt zwijgen over de tele visie, hebt u nu het laatste woord", zei de politierechter voorzichtig. „De radio is ook commercieel, luis ter maar eens naar de groenteman en naar debegon de onver stoorbaar dreigende mishandelaar. „Zestig gulden of een week, con form de eis. U kunt gaan!" riep de rechter en hij bleef hameren tot de doordravende onverstoorbare uil uit zijn gehoor verwijderd was. irtbitmr 1 Tl y pgr gen in het blok wel zijn. Op de Blakt en in Heide kunnen ze daar over meepraten. Intussen zaten degenen die met 't uitleggen van de witte vliegschijven waren belast met de handen in het haar. De sneeuw had het aanzien van het terrein totaal veranderd en de steeds dieper in de grond drin gende vorst belette het terugzoeken van de ondergronds geplaatste drai- neerbuizen. Waar de schijven reeds geplaatst waren, werden zij door de opgewaaide sneeuw te zwaar belast voor hun hard-board-konstruktie of trokken ze door de wisselende tem peraturen krom. De eerste februari, dag waarop 't sein „Vliegklaar" zou worden gege ven, ging geruisloos voorbij. Inmid dels hadden de betrokkenen de kop pen bij elkaar gestoken om te bezien hoe men het werk na de dooi-inval zou kunnen bespoedigen. Enige „fij ne kantjes" moesten noodgedwongen komen te vervallen. Een maand na de eerste werkbare dag moest het meest noodzakelijke gereed zijn. Thans kunnen wij vaststellen dat, zowel de Heidemy als de Grontmy in deze opzet geslaagd zijn. In de loop van de eerste helft van april kan het bericht naar de KLM dat alle schijven zijn uitgelegd en dat de opname kan worden ver zorgd. Het wachten is dan op een gunstige dag (heldere lucht, geen bewolking enz.). Tot op de dag waarop de opname is verricht en ook nog enige tijd daarna (er kunnen technische sto ringen in de kamera zijn opgetre den) moeten alle schijven intensief op hun juiste ligging worden ge- kontroleerd. Het stemt allen die bij deze ope ratie zijn betrokken tot grote vol doening, dat tot nu toe de medewer king van de bevolking zo groot is. De Plaatselijke Commissie zegt de bevolking dank voor deze medewer king. De verstoringen door bewerking van de velden, of zelfs door kwaad willige schooljeugd waren betrekke lijk gering. De Plaatselijke Commis sie hoopt dat ook in de komende kontroleperiode dit zo zal blijven, want mocht de grillige aprilmaand ons een mooie vliegdag brengen, dan kan elke verstoorde schijf tientallen guldens gaan kosten door de extra meetwerkzaamheden die er dan in een later stadium moeien worden besteed! Eventuele verstoringen dienen te worden opgegeven bij de leien van de Plaatselijke Commissie of aan de Kadastrale Ruilverkavelingsdienst te Roermond, Lindanusstraat 5, tel. no. 04750-5415. van 26 april 1913 De Maria-congregatie herdenkt deze zomer dat het vijftig jaren is, dat deze congregatie ter bedevaart gaat naar Oostrum. Overzicht van de keuring van vee en vlees over de maand maart 1913: Goedgekeurd geslacht vee: 22 runderen, 23 kalveren, 6 schapen, 4 geiten, 182 varkens, waarvan 148 voor export en 30 kilo vlees. Noodslachting: 3 runderen, waar van 2 afgekeurd, 1 kalf en 2 paar den goedgekeurd. Afgekeurd: 1 lever van rund, 2 varkenslevers, 3 kalfslevers, 1 kalfs hart, 2 stel varkenslongen, 1 stel kalfslongen, 1 stel runderlongen, 1 stel varkensnieren en 2 uiers. Door de Bisschop van Roer mond is benoemd tot kerkmeester te Oostrum de heer W. Loonen in de vakature van zijn vader, de heer Ant. Loonen. Door de kiezers te Oirlo zijn een drietal requesten verzonden tot het verkrijgen van een afzonderlijk stembureau te*Oiiio. In verband met het verzoek om aanleg ener losplaats te Oirlo, is dezer dagen door een inspecteur der S.S. een onderzoek ter plaatse inge steld. Het aantal wagonladingen voor Oirlo bedraagt circa 300 per jaar. De esquadrons van het 2e re giment huzaren te Venlo in garni zoen, vertrekken op 28 april a.s. naar Tilburg. Marcherend zullen zij de eerste nacht in Asten en Someren doorbrengen, de tweede te Oirschot. Te Tilburg zullen zij feestelijk wor den ingehaald. groeien geëmigreerde kinderen Op 22 april a.s. zal voor de vijfde maal in successie een groetenuit- zending plaats vinden van ouders en, familieleden aan hun geëemigreerde kinderen overal ter wereld. In een der zalen van Hotel Ter minus te Heerlen zullen zij via de Wereldomroep in kontakt treden met hen, die sinds enkele of meer der jaren in Amerika, Canada, Aus tralië, Afrika, Nieuw-Zeeland een nieuw bestaan hebben opgebouwd. Het wordt een gezellig koffie-uurtje, al keuvelend rond de mikrofoon. Hele gezinnen treden gedurende en kele minuten in kontakt met hun familie overzee. De laatste nieuwtjes worden verteld, groeten overge bracht, wensen geuit voor de toe komst. Een aantal jongeren zullen in kontakt treden met jongeren uit de verschillende emigratielanden en op deze wijze kracht bijzetten aan de daadwerkelijke en zeer gediffe rentieerde materiële steun. Zij willen doen blijken van hun morele ver antwoordelijkheid: ons geluk is het hunne, hun geluk het onze. De jon ge mens van heel de wereld zal een zijn, door het kleine kontakt via de radio van de Wereldomroep. Een aalmoezenier zal onze oude landge noten herinneren aan de vele les sen en woorden van goede raad, aan hun taak als mens en als leek in de kerk: zij zijn emigranten, doch tegelijkertijd brengers van de blijde en goede boodschap. Het geheel zal worden omlijst door Limburgse klan ken. Op 22 april komen de velen weer bijeen, als een vertegenwoordiging van het thuisfront: emigrant, wij staan achter je, vooral in die mo menten waarop het wel eens moei lijk kan zijn. En de dag daaropvol gend klinken in verre huiskamers de stemmen van vele oude getrouwen, een oude vader, een cude moeder, broers en zusters; beste Jan, ik ben blij en dankbaar dat ik nu zo dicht bij je mag zijn. Een zondares goot kostbare bal- sum over Jezus' voeten, maar de Apostelen vonden dat het geld voor die parfum beter aan behoeftige ar men besteed had kunnen worden, Christus was het er niet mee eens: „De armen hebt ge altijd bij u zeide Hij mij niet." Het is een probleem, dat nog altijd aktueel in de Kerk is. Het merk waardig geval speelde zich dezer dagen af in het door en door arme Sicilië, waar ze een schilderij van de H. Rosalia hebben gemaakt, be laden met goud en edelstenen. Ik dacht: moet dat nu uitgerekend in dat straatarme Sicilië gebeuren? Want het is merkwaardig hoe men al rondkijkend in Europa, juist in straatarme streken kerken ziet afgeladen met dure en kostbare din gen, die daar maar renteloos staan. Een beetje eenvoudiger zou niets aan de devotie behoeven te veran deren. Men kan nog verder gaan en erop wijzen, dat somrm'ge kerken en bis dommen over rijke landerijen en bezittingen beschikken, terwijl rond om armoe, maar dan cok diepe ar moe geleden wordt. Om dat bezit te verdedigen wordt dan het verhaal van de zondares en van Christus' felle antwoord aan de Apostelen aangehaald. Is daar de kous nu mee af? Het ziet er naar uit, dat de alge mene mening in de kerk in dit op zicht bezig is te veranderen. Op het Concilie heeft een enkele bisschop al gepleit voor groter armoede in de Kerk ,vele anderen hebben daar niet over gesproken, m.i. omdat ze al zelf heel arm zijn en geen schijn van hebzuchtigheid willen wekken. Er zijn in Zuid Amerika, met na me in Chili, al een paar andere bis schoppen begonnen met de kerkelij ke bezittingen onder de arme boe ren te verdelen. Bedriegen de voor tekenen niet, dan komt op dit ge bied in het Concilie nog veel meer los. Want de overtuiging wint veld, dat wij zeker de Heer op passende en royale manier moeten dienen. Maar Hijzelf is en blijft het voor beeld van armoede, iets waarnaar de Kerk zich gelijk te maken heeft, afgezien nog van haar taak door voorbeeld te prediken. Bovendien kunnen wij de Heer het best dienen door Hem wél te doen in zijn armen. Wanneer dus de bestuurders der Kerk in de toekomst meer tot voor beeld zullen dienen (en hoe ver gaat men in ons land al) dan zal het voor ons gelovigen ook makkelijker worden niet zo snel te mopperen als er weer geld voor allerlei behoeften wordt gevraagd. Misschien komt 't wel zover, dat wij zonder het ge- bedél meer en ruimer geven, zodat de zondagspreken uitsluitend aan de waarheden van de Blijde Boodschap kunnen worden gewijd. Dat zal de opgang der Kerk zijn naar een nieu we Pasen, zoals Paus Joannes door het Concilie hoopt te bereiken. HANGOREN.... „De fietser „drukt" de automobi list naar het midden van de weg, met als gevolg dat vele automobilis ten teveel tegen het hart van de weg rijden om een vlotte afwikke ling van het verkeer mogelijk te maken." Dit is een van de conclusies die uit een onlangs gehouden enquê te onder tachtig in ons land geaccre diteerde buitenlandse diplomaten naar voren sprong. Een bijna una nieme veroordeling van mensen, die wat meer in de wereld hebben rond gekeken dan de meesten onzer, en van wie bovendien verwacht mag worden dat zij een ruime kijk op bepaalde zaken hebben én tot oor delen bevoegd zijn. leder automobilist, die wel eens met zijn auto voor een stoplicht heeft staan wachten en wie doet dat niet op z'n tijd? zal hebben ervaren dat talloze fietsers en brom fietsers zich dan vóór hem opstellen en dan als het licht groen is ge worden als uitzwermende bijen voor hem blijven rijden, zó lang dat op z'n minst moet worden gespro ken van een „storing in de vlotte afwikkeling van het verkeer." Het is om dergelijke storingen te helpen voorkomen en om de vlot heid van het verkeer te helpen be vorderen, dat het Verbond voor Vei lig Verkeer in zijn kemthema-aktie „uw plaats op de weg" een beroep doet op de fietser en bromfietser om zoveel mogelijk rechts te houden, niet met z'n drieën of méér! naast elkaar te rijden, niet ondoor dacht of met ploegjes tegelijk in te halen en ook bij stoplichten rechts te blijven. Voor wat betreft het (wan)gedrag van zoveel fietsers en bromfietsers bij stoplichten weet het Verbond zich gesteund door de wet, die immers spreekt van „opstellen in volgorde van aankomst" bij ver keerslichten. Een term overigens, die ook bestuurders van motorfietsen en scooters zich wel eens in herin nering mochten brengen Het is echter niet van deze (wet telijke) zijde, dat het Verbond deze vorm van wangedrag in het verkeer wil benaderen. Neen, het wil dat vooral bezien van de kant van het gewone, menselijke fatsoen. Een van de meest elementaire gedragsregels is die, waarin wordt gezegd dat dringen niet netjes is „Netjes op je beurt wachten. Eerst grote mensen, dan hangoren", zeg gen vele huisvaders tegen hun kroost als dat aan tafel bijvoorbeeld éérst wil opscheppen. En juist die zelfde huisvaders zijn het, die in hun haast om aan diezelfde tafel te komen als ze van hun werk/komen bij het eerste het beste verkeerslicht deze vermaning vergeten schijnen te zijn. En dat is triest, vooral voor henzèlf, want daarmede plaatsen zij zichzelf in de groep van de.hang oren. Daarom: houdt meer rechts, maak meer ruimte. Blijf op de plaats, die u is toegewezen. Blijf op.... uw plaats op de weg! De waarnemend Voedselcommis- saris voor Limburg maakt bekend, dat de Landbouwtelling mei 1963 wordt gehouden van 1 mei t.m. 8 mei 1963. Aan elke telplichtige wordt door de plaatselijke bureau houder een oproepingsformulier ge zonden om op een zitdag te verschij nen voor het verstrekken van de ge vraagde gegevens op het formulier van de landbouwtelling mei 1963. Op het oproepingsformulier staan de voornaamste te verstrekken ge gevens vermeld, welke reeds dienen te zijn ingevuld, voordat men op de zitdag verschijnt. De gegevens dienen op de zitdag door het bedrüfshoofd zelf of na mens hem door een daartoe schrif telijk door hem gemachtigd persoon te worden verstrekt. De te houden telling is voor de Nederlandse Land- en Tuinbouw en Veehouderij in het algemeen en voor elke landbouwer, tuinder en veehouder persoonlijk van groot be lang. Daarom doen wij op alle tel- plichtigen een dringend beroep om in deze hun volle medewerking te willen verlenen. AKKOORD BRANDARIS Naar wij vernemen zal de destijds gefailleerde Brandarisverzekerings- maatschappij, overgaan tot het be taken van 35 pet. van de lopende schade. Dit geldt niet voor de afde ling tranportschade). De gelden zullen rechtstreeks met de cliënten worden verrekend.

Peel en Maas | 1963 | | pagina 5