Nieuwe ENCYCLIEK
Landbouwtelling
acóc
aüe
mmten
Bekendmaking
Plaatselijke Commissie voor de
Ruilverkaveling „L0LLEBEEK"
Politierechter
Uit Peel en Haas
Qudcu
Veilig Verkeer
Geestelijk artikel
VRIJDAG 19 APRIL 1963 No. 16
VIER EN TACHTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY WmTRI A H VHHP VPMP A V PN HM^TPPïfPN ADVERTENTIEPRIJS 8 ct. per mm. ABONNEMENTS-
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 1050652 VV EjliIVDL#/iU V VJUIX V i VJlTiO 1 l\UI\LjlI PRIJS PER KWARTAAL 1.50 (buiten Venray 1.75)
OPROEP TOT VREDE EN
AANWIJZING VAN DE ENIG
MOGELIJKE WEG OM DIE TE
BEREIKEN
Paus Joannes XXIII is met zijn
encycliek „Vrede op aarde",, waar
van U reeds eerder uitvoerige sa
menvattingen hebt kunnen lezen,
'n geheel nieuwe weg ingeslagen. Niet
alleen is 't de le encycliek, die ge
heel aan de vraagstukken van de
vrede is gewijd, maar bovendien is
het rondschrijven niet uitsluitend
gericht aan de bisschoppen, pries
ters en gelovigen van de Katholieke
Kerk. De encycliek is duidelijk en
uitdrukkelijk gericnt aan alle men
sen van goed wil. De Paus is dan
ook niet uitgegaan van do katholie
ke leer, die voor veel mensen geen
gezag heeft, maar van het natuur
recht, dat wel voor alle mensen
geldt. De encycliek „Pacem in Ter-
ris" is dan ook voor eenieder begrij
pelijk en wat meer is aan
vaardbaar.
Hetgeen de Paus zegt in zo'n lang
stuk de tekst beslaat een flink
formaat brochure van 58 pagina's
is natuurlijk niet in al zijn nuances
samen te vatten. Er zijn echter wel
een paar grote lijnen in terug te
kennen. Een van cie voornaamste
grondtrekken van de encycliek is
deze: de menselijkheid. Wij bedoe
len hiermee onder meer, dat Paus
Joannes in al zijn uitlatingen ge
tuigt van gezond verstand en dat hij
dat ook bij anderen veronderstelt.
Zijn „boerenverstand" zoals hij
zelf eens heeft gezegd zegt hem,
dat de techniek nog zo'n grote
vlucht kan nemen als hij wil,
maar dat het leven pas leefbaar is,
wanneer de mens menselijk blijft.
Het is alsof de Paus bij het beoor
delen van de dikwijls moeilijke pro
blemen van mens en samenleving
rustig in een stoel is gaan zitten en
de zaak als een mens met nuchter
verstand heei't bekeken. Geen we
tenschappelijke hoogvliegerij komt
eraan te pas.
Vandaar dat de Paus kan zeggen,
dat een atoomoorlog zinloos is, om
dat die uitsluitend vernietiging
brengt. Als dat ze is ,dan moet zo'n
oorlog onmogelijk worden gemaakt
door onderling overleg. Hij kent de
mensen en daarom adviseert hij te
ontwapenen, maar de controle daar
op niet te. vergeten. Daarom advi
seert hij ook, dat de Verenigde Na
ties grotere macht moeten krijgen.
Er is helemaal niets buitenissigs
aan. Iedereen met gezand verstand
komt tot die conclusies.
Het feit, dat echter de Paus van
Rome en geestelijk leider van 500
De Kerk is met haar grote fees
ten niet gauw uitgevierd. Zij doet
er acht dagen over. Vroeger eeuwen
wisten ze trouwens veel beter hoe ze
feest moesten vieren. Veel beter dan
nu. Hebt u wel eens opgelet, dht er
maar heel weinig meer van die uit
bundige bruiloften is overgebleven.
In de steden komt het al voor, dat
het huwelijksfeest zich beperkt tot
een receptie en misschien nog een
intiem dinertje. Soms kan er zelfs
geen receptie of een gezamenlijk
etentje meer van af.
De mensen kunnen geen feest
meer vieren, omdat ze verleerd heb
ben, dat zij geen eenlingen zijn,
maar mensen, die met anderen een
gemeenschap vormen.
De Kerk handhaaft haar octaven,
ook al wordt de idee van deze gees
telijke viering waarschijnlijk alleen
nog maar in de stille kloosters in
zijn volle omgang beseft. Wij gelo
ven ook niet, dat het wenselijk zou
zijn de kerkeliike viering in te per
ken, want de hoogtijdagen van
Kerstmis, Pasen en Pinksteren bie
den zulke rijpe gedachten en zijn
zulke steunpunten in ons geloofs
leven, dat wij veel meer dan een
week nodig hebben om erin door te
dringen.
Hebt u de gebeden van de Mis in
zo'n octaaf wel eens aandachtig be
keken? Wanneer u dat op een stille
middag eens deed, dan zoudt u tot
de ontdekking komen, dat er een
duidelijke lijn inzit, een steeds ver
dere uitwerking van de feestgedach-
te.
De Kerk houdt met haar acht da
gen feest vast aan de gemeenschaps
gedachte ,die ook in de profane we
reld weer aan kracht begint te win
nen. Met haar acht dagen feest komt
zij ook tegemoet aan de behoefte
van de mens tot bezinning. Want
hoe vaak zeggen wij na een fëest:
het is als een droom voorbijgegaan.
Ofhet was voorbij, voor we er
erg in hadden. De Kerk geeft ons
in de acht dagen gelegenheid de be
tekenis van het kerkelijk feest tot
ons door te laten dringen. Wij be
hoeven er alleen maar gebruik van
te maken.
miljoen volgelingen, dit zegt, maakt
zijn verklaring bijzonder gezagheb
bend, temeer omdat de H Vader een
zeer groot moreel gezag heeft, ook
onder de niet-katholieken. 'n Ander
facet in de menselijkheid is het feit,
dat de Paus zo krachtig de „waar
digheid van de menselijke persoon"
benadrukt.
Die waardigheid van de mens
wordt nogal eens geschonden door
machthebbers. De laatste oorlog al
leen al geeft daarvan voorbeelden
genoeg. Denken wij maar aan de
razzia's, aan de vrijheidsberoving,
het opleggen van vooropgezette me
ningen in de pers, radio enz. Dit
soort voorbeelden is met zovele te
vermeerderen. De rassendiscrimina
tie is in dit opzicht bijzonder veel
zeggend. Dan denken wij nog niet
aan de schending van de menselijke
waardigheid in de wereld van de
arbeid en in de jongste wereld van
de techniek. Op de eerste plaats,
zegt de Paus, staat de mens. Niet
de beste economische organisatie is
te prefereren, maar die organisatie,
waarin de mens zichzelf kan zijn en
daardoor tot goede prestaties komt.
Dit is de gedachtengang, die overal
duidelijk is, wanneer de Paus
spreekt over de andere gebieden,
waar vrede moet komen: b.v. de^ar-
beidsvrede. Velen hadden verwacht,
dat de Paus ook zou spreken over
de verhouding tot net communisme.
Hij heeft het niet rechtstreeks ge
daan. Het is zelfs nogal moeilijk te
rug te vinden. Hij deed het namelijk
toen hij schreef over de samenwer
king met de christenen en de niet-
christenen. Hij merkte toen op, dat
de katholieken in deze samenwer
king zichzelf trouw moesten blijven
en dat zij onderscheid moeten weten
te maken tussen de dwaling en de
dwalenden.
Met dit onderscheid is het moge
lijk tot een gesprek te komen. En
hierom prooeert Paus Joannes zelf
ook dit gesprek, zelfs met de com
munisten. Een commentator van Ra-
dia Va'cicana merkte naar aanleiding
hiervan op, dat de Paus een groot
geloof heeft in de goede wil van de
mensen, al weet hij heel goed dat
die goede wil ook zwak kan zijn.
Wij moeten beginnen met elkaar
vertrouwen te schenken. Dan wordt
alles al veel gemakkelijker. Eigen
lijk heeft de Paus zijn beginsel al in
de eerste zin neergelegd, toen hij de
encycliek begon met te zeggen: „De
vrede in de wereld zal altijd een
loos begrip blijven, tenzij hij ver
wezenlijkt wordt in een ordening,
welke gebaseerd is op de waarheid,
gebouwd is op de beginselen der
rechtvaardigheid, vol is van een le
vende liefde en in vrijheid tot stand
komt." Dit beginsel is menselijkheid
in een notedop samengevat.
Ook voor de leek, die niet weten
schappelijk geschoold is, is de ency
cliek uitstekend leesbaar. Hij zal
daardoor een zuiver inzicht krijgen
in onze tijd met zijn bijzondere eisen
en in zijn persoonlijke opdracht in
het leven.
HINDERWET
Openbare kennisgeving verzoek
om vergunning.
Op de secretarie van de gemeente
Venray ligt ter inzage een verzoek
met bijlagen van N.V. Waterleiding
maatschappij voor Midden en Noord
Limburg, Prins Bisschopsingel 5,
Maastricht om vergunning tot het
uitbreiden en wijzigen van een in
richting voor het filteren van drink
water, met diverse electro-motoren
van totaal 2 pk aan de Nieuwe Hors-
terdijk Noorder Bosweg, kadastraal
gemeente Venray sectie H no. 2625.
Schriftelijke bezwaren tegen het
verlenen van de vergunning kan
eenieder gedurende tien dagen na
dagtekening van deze bekendmaking
inbrengen bij het gemeentebestuur,
waar dit verzoek ter inzage ligt. De
ingekomen bezwaarschriften worden
mede ter inzage gelegd.
Mondelinge bezwaren kan een
ieder persoonlijk of bij gemachtigde
inbrengen op een openbare zitting
te houden op 22 april 1963 om 15 uur
in het gemeentehuis.
Beroep tegen een beschikking kan
later o.a. slechts worden ingesteld
door:
a. een inwoner van een gemeente
waar deze openbare kennisgeving is
geschied, mits hij in persoon of bij
gemachtigde op de bovenbedoelde
zitting is verschenen;
b. een andere belanghebbende, mits
hij binnen de gesteldd termijn schrif
telijk bezwaren heeft ingebracht.
Venray, 8 april 1963.
Burgemeesteren wethouders van
gemeente Venray,
Mr. M. M. L. G. M. CUSTERS,
burgemeester.
J. H. v. d. BOOM, loco-secretaris
VORST BRACHT STAGNATIE
IN DE LOLLEBEEK
Sneeuw en ijs hebben de voort
gang van de werkzaamheden in de
ruilverkaveling „Lollebeek" ernstig
belemmerd. Het werk aan de impo
sante Midden-Peelweg en aan de
belangrijkste verbindingsweg die de
Lorbaan gaat worden, stond maan
denlang stil. Met de verbetering van
de weg VeulenWanssurh kon geen
begin worden gemaakt.
Ook na de inval van de dooi duur
de het nog geruime tijd voor de we
genbouwers goed aan de slag wa
ren. De dooiperiode liet ook nog eens
goed uitkomen, hoe slecht vele we-
De zwaar geuilenbrilde mannetjes
putter blikte als de zwaar beledigde
uil naar het simpelzielig gezieken-
fondsbrilde, spreekuren bezoekende
figuurtje op de getuigenbank toen
hij breeduit achter het wankele hek
je plaatsnam. „Ziet u, meneer de
rechter, het is allemaal de schuld
van onze commerciële televisie."
De politierechter keek verbaasd.
„Commerciële televisie? Daar zijn
ze juist tégen, die krijgen we hier in
Nederland helemaal niet.
„O nee?" wist de verdachte, „die
ister anders allang. Moet u maar 's
kijken 's avonds: filmpie aangeboden
door de Shell, jubilerende strips ge
tekend door ene Maarten Toonder,
op een film van z'n eigen studio, re
clame voor Veilig Verkeer, reclame
films voor de SUS-loterij, propagan
da voor de politieke partijen, recla
me voor grammofmaar de
rechter hamerde om stilte.
Toen het rumoer in de zaal een
beetje bedaard was, sneed het
scherp vanachter de groene tafel:
„U staat hier niet in de Tweede Ka
mer mee te discussiëren over het
al dan niet toelaten van televisie
reclame, maar u komt hier om te
recht te staan terzake van een po
ging tot mishandeling en dat is heel
iets anders en u hebt antwoord te
geven op de vragen van de presi
dent
„Maar dat doen ik", interrumpeer
de de kolos achter het gevaarlijk
krakende houten hekje. „U vroeg
iets over commercië.De rest
ging in het krachtig gehamer verlo
ren.
„U hebt hier alleen maar te ver
klaren of u zich schuldig acht aan
het ten laste gelegde feit van de po
ging tot mishandeling op die zater
dagavond, die meneer de officier zo
juist in de tenlastelegging heeft ge
noemd en die
„Maar dat is 't hem juist, edel
achtbare, ik zei u al dat het mijn
schuld helemaal niet was, maar cl ie
van de commerciële televisie. Want
op die bewuste avond kregen we de
reclame voor brillen en toen werd
ik op aanstichting van die patat
nozem daar (en hij gebaarde heftig
naar de bezoeker van de zieken
fondsspreekuren) met bijna algeme
ne stemmen tot miss Bril uitgeroe
pen."
„Als dat werkelijk zo is" zei de
officier toen het gelach eindelijk be
daard was, „dan mocht u zich wel
heel vereerd gevoelen en een rond
je geven inplaatsmaar hij
zweeg abrupt toen hij de dreigend
uitziende gebrilde uil enkele stap
pen in zijn richting zag doen. De
parketwachter trad snel naderbij.
„O ja?" klonk het uit de onder
aardse gewelven doch duidelijk
dreunend door de rechtszaal. „O ja?"
En dan tot de politierechter: „Zoudt
u zich vereerd gevoelen, wanneer
uwes tot Miss Apekool verkozen
werd in een gezelschap imbecielen
en andere insecten?"
De heren in toga gaven wijselijk
geen antwoord, maar vervolgden de
procedure met afgemeten vragen en
antwoorden. En elke afdwaling werd
in de kiem gesmoord, ook de inter
ruptie van verdachte dat het Neder
landse recht nou helemaal vermoord
werd, ten gunste van de commer
ciële omroep. Want die zat hem heel
hoog.
„Zestig gulden boete subsidiair
een week hechtenis" eiste de offi
cier van justitie „en dan zal ik nog
niet eens nader ingaan op de beledi
gingen uitgesproken tijdens deze
zitting."
„Als u kunt zwijgen over de tele
visie, hebt u nu het laatste woord",
zei de politierechter voorzichtig.
„De radio is ook commercieel, luis
ter maar eens naar de groenteman
en naar debegon de onver
stoorbaar dreigende mishandelaar.
„Zestig gulden of een week, con
form de eis. U kunt gaan!" riep de
rechter en hij bleef hameren tot de
doordravende onverstoorbare uil uit
zijn gehoor verwijderd was.
irtbitmr 1 Tl y pgr
gen in het blok wel zijn. Op de
Blakt en in Heide kunnen ze daar
over meepraten.
Intussen zaten degenen die met 't
uitleggen van de witte vliegschijven
waren belast met de handen in het
haar. De sneeuw had het aanzien
van het terrein totaal veranderd en
de steeds dieper in de grond drin
gende vorst belette het terugzoeken
van de ondergronds geplaatste drai-
neerbuizen. Waar de schijven reeds
geplaatst waren, werden zij door de
opgewaaide sneeuw te zwaar belast
voor hun hard-board-konstruktie of
trokken ze door de wisselende tem
peraturen krom.
De eerste februari, dag waarop 't
sein „Vliegklaar" zou worden gege
ven, ging geruisloos voorbij. Inmid
dels hadden de betrokkenen de kop
pen bij elkaar gestoken om te bezien
hoe men het werk na de dooi-inval
zou kunnen bespoedigen. Enige „fij
ne kantjes" moesten noodgedwongen
komen te vervallen. Een maand na
de eerste werkbare dag moest het
meest noodzakelijke gereed zijn.
Thans kunnen wij vaststellen dat,
zowel de Heidemy als de Grontmy
in deze opzet geslaagd zijn.
In de loop van de eerste helft van
april kan het bericht naar de KLM
dat alle schijven zijn uitgelegd en
dat de opname kan worden ver
zorgd. Het wachten is dan op een
gunstige dag (heldere lucht, geen
bewolking enz.).
Tot op de dag waarop de opname
is verricht en ook nog enige tijd
daarna (er kunnen technische sto
ringen in de kamera zijn opgetre
den) moeten alle schijven intensief
op hun juiste ligging worden ge-
kontroleerd.
Het stemt allen die bij deze ope
ratie zijn betrokken tot grote vol
doening, dat tot nu toe de medewer
king van de bevolking zo groot is.
De Plaatselijke Commissie zegt de
bevolking dank voor deze medewer
king.
De verstoringen door bewerking
van de velden, of zelfs door kwaad
willige schooljeugd waren betrekke
lijk gering. De Plaatselijke Commis
sie hoopt dat ook in de komende
kontroleperiode dit zo zal blijven,
want mocht de grillige aprilmaand
ons een mooie vliegdag brengen, dan
kan elke verstoorde schijf tientallen
guldens gaan kosten door de extra
meetwerkzaamheden die er dan in
een later stadium moeien worden
besteed!
Eventuele verstoringen dienen te
worden opgegeven bij de leien van
de Plaatselijke Commissie of aan de
Kadastrale Ruilverkavelingsdienst te
Roermond, Lindanusstraat 5, tel. no.
04750-5415.
van 26 april 1913
De Maria-congregatie herdenkt
deze zomer dat het vijftig jaren is,
dat deze congregatie ter bedevaart
gaat naar Oostrum.
Overzicht van de keuring van
vee en vlees over de maand maart
1913:
Goedgekeurd geslacht vee: 22
runderen, 23 kalveren, 6 schapen, 4
geiten, 182 varkens, waarvan 148
voor export en 30 kilo vlees.
Noodslachting: 3 runderen, waar
van 2 afgekeurd, 1 kalf en 2 paar
den goedgekeurd.
Afgekeurd: 1 lever van rund, 2
varkenslevers, 3 kalfslevers, 1 kalfs
hart, 2 stel varkenslongen, 1 stel
kalfslongen, 1 stel runderlongen, 1
stel varkensnieren en 2 uiers.
Door de Bisschop van Roer
mond is benoemd tot kerkmeester
te Oostrum de heer W. Loonen in
de vakature van zijn vader, de heer
Ant. Loonen.
Door de kiezers te Oirlo zijn
een drietal requesten verzonden tot
het verkrijgen van een afzonderlijk
stembureau te*Oiiio.
In verband met het verzoek om
aanleg ener losplaats te Oirlo, is
dezer dagen door een inspecteur der
S.S. een onderzoek ter plaatse inge
steld. Het aantal wagonladingen voor
Oirlo bedraagt circa 300 per jaar.
De esquadrons van het 2e re
giment huzaren te Venlo in garni
zoen, vertrekken op 28 april a.s. naar
Tilburg. Marcherend zullen zij de
eerste nacht in Asten en Someren
doorbrengen, de tweede te Oirschot.
Te Tilburg zullen zij feestelijk wor
den ingehaald.
groeien geëmigreerde
kinderen
Op 22 april a.s. zal voor de vijfde
maal in successie een groetenuit-
zending plaats vinden van ouders en,
familieleden aan hun geëemigreerde
kinderen overal ter wereld.
In een der zalen van Hotel Ter
minus te Heerlen zullen zij via de
Wereldomroep in kontakt treden
met hen, die sinds enkele of meer
der jaren in Amerika, Canada, Aus
tralië, Afrika, Nieuw-Zeeland een
nieuw bestaan hebben opgebouwd.
Het wordt een gezellig koffie-uurtje,
al keuvelend rond de mikrofoon.
Hele gezinnen treden gedurende en
kele minuten in kontakt met hun
familie overzee. De laatste nieuwtjes
worden verteld, groeten overge
bracht, wensen geuit voor de toe
komst. Een aantal jongeren zullen
in kontakt treden met jongeren uit
de verschillende emigratielanden en
op deze wijze kracht bijzetten aan
de daadwerkelijke en zeer gediffe
rentieerde materiële steun. Zij willen
doen blijken van hun morele ver
antwoordelijkheid: ons geluk is het
hunne, hun geluk het onze. De jon
ge mens van heel de wereld zal een
zijn, door het kleine kontakt via de
radio van de Wereldomroep. Een
aalmoezenier zal onze oude landge
noten herinneren aan de vele les
sen en woorden van goede raad,
aan hun taak als mens en als leek
in de kerk: zij zijn emigranten, doch
tegelijkertijd brengers van de blijde
en goede boodschap. Het geheel zal
worden omlijst door Limburgse klan
ken.
Op 22 april komen de velen weer
bijeen, als een vertegenwoordiging
van het thuisfront: emigrant, wij
staan achter je, vooral in die mo
menten waarop het wel eens moei
lijk kan zijn. En de dag daaropvol
gend klinken in verre huiskamers de
stemmen van vele oude getrouwen,
een oude vader, een cude moeder,
broers en zusters; beste Jan, ik ben
blij en dankbaar dat ik nu zo dicht
bij je mag zijn.
Een zondares goot kostbare bal-
sum over Jezus' voeten, maar de
Apostelen vonden dat het geld voor
die parfum beter aan behoeftige ar
men besteed had kunnen worden,
Christus was het er niet mee eens:
„De armen hebt ge altijd bij u
zeide Hij mij niet."
Het is een probleem, dat nog altijd
aktueel in de Kerk is. Het merk
waardig geval speelde zich dezer
dagen af in het door en door arme
Sicilië, waar ze een schilderij van
de H. Rosalia hebben gemaakt, be
laden met goud en edelstenen. Ik
dacht: moet dat nu uitgerekend in
dat straatarme Sicilië gebeuren?
Want het is merkwaardig hoe
men al rondkijkend in Europa, juist
in straatarme streken kerken ziet
afgeladen met dure en kostbare din
gen, die daar maar renteloos staan.
Een beetje eenvoudiger zou niets
aan de devotie behoeven te veran
deren.
Men kan nog verder gaan en erop
wijzen, dat somrm'ge kerken en bis
dommen over rijke landerijen en
bezittingen beschikken, terwijl rond
om armoe, maar dan cok diepe ar
moe geleden wordt. Om dat bezit te
verdedigen wordt dan het verhaal
van de zondares en van Christus'
felle antwoord aan de Apostelen
aangehaald. Is daar de kous nu mee
af?
Het ziet er naar uit, dat de alge
mene mening in de kerk in dit op
zicht bezig is te veranderen. Op het
Concilie heeft een enkele bisschop al
gepleit voor groter armoede in de
Kerk ,vele anderen hebben daar niet
over gesproken, m.i. omdat ze al zelf
heel arm zijn en geen schijn van
hebzuchtigheid willen wekken.
Er zijn in Zuid Amerika, met na
me in Chili, al een paar andere bis
schoppen begonnen met de kerkelij
ke bezittingen onder de arme boe
ren te verdelen. Bedriegen de voor
tekenen niet, dan komt op dit ge
bied in het Concilie nog veel meer
los. Want de overtuiging wint veld,
dat wij zeker de Heer op passende
en royale manier moeten dienen.
Maar Hijzelf is en blijft het voor
beeld van armoede, iets waarnaar
de Kerk zich gelijk te maken heeft,
afgezien nog van haar taak door
voorbeeld te prediken. Bovendien
kunnen wij de Heer het best dienen
door Hem wél te doen in zijn armen.
Wanneer dus de bestuurders der
Kerk in de toekomst meer tot voor
beeld zullen dienen (en hoe ver gaat
men in ons land al) dan zal het
voor ons gelovigen ook makkelijker
worden niet zo snel te mopperen als
er weer geld voor allerlei behoeften
wordt gevraagd. Misschien komt 't
wel zover, dat wij zonder het ge-
bedél meer en ruimer geven, zodat
de zondagspreken uitsluitend aan de
waarheden van de Blijde Boodschap
kunnen worden gewijd. Dat zal de
opgang der Kerk zijn naar een nieu
we Pasen, zoals Paus Joannes door
het Concilie hoopt te bereiken.
HANGOREN....
„De fietser „drukt" de automobi
list naar het midden van de weg,
met als gevolg dat vele automobilis
ten teveel tegen het hart van de
weg rijden om een vlotte afwikke
ling van het verkeer mogelijk te
maken." Dit is een van de conclusies
die uit een onlangs gehouden enquê
te onder tachtig in ons land geaccre
diteerde buitenlandse diplomaten
naar voren sprong. Een bijna una
nieme veroordeling van mensen, die
wat meer in de wereld hebben rond
gekeken dan de meesten onzer, en
van wie bovendien verwacht mag
worden dat zij een ruime kijk op
bepaalde zaken hebben én tot oor
delen bevoegd zijn.
leder automobilist, die wel eens
met zijn auto voor een stoplicht
heeft staan wachten en wie doet
dat niet op z'n tijd? zal hebben
ervaren dat talloze fietsers en brom
fietsers zich dan vóór hem opstellen
en dan als het licht groen is ge
worden als uitzwermende bijen
voor hem blijven rijden, zó lang dat
op z'n minst moet worden gespro
ken van een „storing in de vlotte
afwikkeling van het verkeer."
Het is om dergelijke storingen te
helpen voorkomen en om de vlot
heid van het verkeer te helpen be
vorderen, dat het Verbond voor Vei
lig Verkeer in zijn kemthema-aktie
„uw plaats op de weg" een beroep
doet op de fietser en bromfietser om
zoveel mogelijk rechts te houden,
niet met z'n drieën of méér!
naast elkaar te rijden, niet ondoor
dacht of met ploegjes tegelijk in te
halen en ook bij stoplichten rechts
te blijven. Voor wat betreft het
(wan)gedrag van zoveel fietsers en
bromfietsers bij stoplichten weet het
Verbond zich gesteund door de wet,
die immers spreekt van „opstellen
in volgorde van aankomst" bij ver
keerslichten. Een term overigens, die
ook bestuurders van motorfietsen
en scooters zich wel eens in herin
nering mochten brengen
Het is echter niet van deze (wet
telijke) zijde, dat het Verbond deze
vorm van wangedrag in het verkeer
wil benaderen. Neen, het wil dat
vooral bezien van de kant van het
gewone, menselijke fatsoen. Een van
de meest elementaire gedragsregels
is die, waarin wordt gezegd dat
dringen niet netjes is
„Netjes op je beurt wachten. Eerst
grote mensen, dan hangoren", zeg
gen vele huisvaders tegen hun
kroost als dat aan tafel bijvoorbeeld
éérst wil opscheppen. En juist die
zelfde huisvaders zijn het, die in
hun haast om aan diezelfde tafel te
komen als ze van hun werk/komen
bij het eerste het beste verkeerslicht
deze vermaning vergeten schijnen te
zijn. En dat is triest, vooral voor
henzèlf, want daarmede plaatsen zij
zichzelf in de groep van de.hang
oren.
Daarom: houdt meer rechts, maak
meer ruimte. Blijf op de plaats, die
u is toegewezen. Blijf op.... uw
plaats op de weg!
De waarnemend Voedselcommis-
saris voor Limburg maakt bekend,
dat de Landbouwtelling mei 1963
wordt gehouden van 1 mei t.m. 8
mei 1963. Aan elke telplichtige
wordt door de plaatselijke bureau
houder een oproepingsformulier ge
zonden om op een zitdag te verschij
nen voor het verstrekken van de ge
vraagde gegevens op het formulier
van de landbouwtelling mei 1963.
Op het oproepingsformulier staan
de voornaamste te verstrekken ge
gevens vermeld, welke reeds dienen
te zijn ingevuld, voordat men op de
zitdag verschijnt.
De gegevens dienen op de zitdag
door het bedrüfshoofd zelf of na
mens hem door een daartoe schrif
telijk door hem gemachtigd persoon
te worden verstrekt.
De te houden telling is voor de
Nederlandse Land- en Tuinbouw en
Veehouderij in het algemeen en
voor elke landbouwer, tuinder en
veehouder persoonlijk van groot be
lang. Daarom doen wij op alle tel-
plichtigen een dringend beroep om
in deze hun volle medewerking te
willen verlenen.
AKKOORD BRANDARIS
Naar wij vernemen zal de destijds
gefailleerde Brandarisverzekerings-
maatschappij, overgaan tot het be
taken van 35 pet. van de lopende
schade. Dit geldt niet voor de afde
ling tranportschade).
De gelden zullen rechtstreeks met
de cliënten worden verrekend.