JAGERS peükelen
Overpeinzingen
Geestelijke uólfuqezöndkeUl
JEUGDTONEEL
Uii het ueiqeet&oek gehaald
V)
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
BAT1FLEX
VRIJDAG 5 APRIL 1963 No. 14
VIER EN TACHTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 1050652
ABONNEMENTS-
(buiten Venray 1.75)
Geestelijke volksgezondheid is een moeilijk woord. Het werk van
Groene Kruis-mensen, van huisartsen en van de specialisten in
het Ziekenhuis kent men uit ervaring. Men weet dat zij voor de
lichamelijke volksgezondheid goede diensten bewijzen. Maar fco
gauw men met de woorden psychiater en psycholoog te doen
krijgt, dan wordt het iets vaags en vreemd en het begrip: gees
telijke volksgezondheid is iets dat de meesten van ons een beetje
wantrouwend bekijken,...
En toch is de bevordering van de
geestelijke gezondheid net zo nood'
zakelijk als die van de lichamelijke.
Onbekendheid met wat op dit ge
bied gebeurt, het feit dat lichame
lijke afwijkingen anders bekeken
worden als geestelijke, veroorzaken
bij de meeste mensen een soort
drempelvrees waardoor ze bestaan
de instellingen op dit gebied niet
willen of durven bezoeken. Dat is
jammer, want ook op dit terrein
wordt reeds een grote aktiviteit ont
wikkeld ,die zeker in de toekomst,
vooral voor Venray en omgeving,
nog toe zal nemen.
Dat liet Dr. Boekelman van de
Stichting Geestelijke Volksgezond
heid j.l. donderdag voldoende uit
komen in een bijeenkomst, die sa
men met het gemeentebestuur be
legd was, om zielzorgers, artsen,
hoofden van scholen, bestuurderen
van sociaal caritatieve instellingen
meer bekend te maken met het
werk der Stichting.
Het blijkt dat deze Stichting thans
in Venlo ter bevordering van de
geestelijke volksgezondheid een me
disch opvoedkundig bureau, het zg.
MOB, heeft ingericht, met daar
naast een sociaal-psychiatrische
dienst en een bureau voor huwe
lijks- en gezinsmoeilijkheden. Deze
diensten zullen nu ,dank zij de gel
delijke hulp van de verschillende
Noord Limburgse gemeenten, waar
onder ook Venray, ook buiten Ven
lo gaan werken o.m. in deze streek.
Als voorpost is intussen al een
medisch opvoedkundig bureau in
Venray ingericht, al is dan de huis
vesting vrij primitief. Nu had het
Venlose bureau al verschillende
Venray se mensen ingeschreven,
maar het blijkt dat sinds de vesti
ging van dit bureau in onze plaats
het bezoek niet is toegenomen. Ener
zijds wordt dat geweten aan de wei
nig ruchtbaarheid ,die aan deze ves
tiging is gegeven, anderzijds aan de
nog altijd bestaande drempelvrees.
De vestiging van het sociaal-psy
chiatrisch dienst- en huwelijks
bureau (dit laatste wordt dringend
gewenst door de geestelijken) wordt
afgeremd door plaatsgebrek.
Staande deze vergadering werd
de vraag gesteld of in samenwer
king met Groene Kruis, Sociaal
Caritatief Centrum e.a. niet een
groot gebouw kon worden ge
bouwd als gezondheidscentrum
waarin al deze diensten, naast die
van het Groene Kruis en Caritas
kunnen worden ondergebracht. De
entree zou dan voor velen ook een
stuk gemakkelijker liggen.
VERSCHILLENDE DIENSTEN
Dokter Kardaun, de directeur van
de Stichting Geestelijke Volksge
zondheid gaf in deze bijeenkomst
nog een duidelijk overzicht over de
verschillende aktiviteiten op dit ter
rein. Hij vertelde dat ouders, huis
artsen en school voorname kontakt-
punten zijn voor het medisch op
voedkundig bureau.
Voor wat de schooljeugd betreft
wil men in de toekomst komen tot
een dienst jeugd-psychiatrie .die ten
dienste komt van de schoolgaande
jeugd. Hierover wordt thans over
leg gepleegd. De dienst sociale psy
chiatrie heeft o.m. de zorg voor die
mensen, die opgenomen waren. Zij
wil ze liefdevol terugvoeren in de
maatschappij en bevorderen dat ze
niet terugvallen. Het bureau voor
huwelijks- en gezinsmoeilijkheden
verricht goed werk op de aangege
ven terreinen. Bij dit alles is nauwe
samenwerking nodig tussen ver
schillende diensten, omdat veelal bij
de disharmonie, die optreedt de
verschillende levensterreinen van de
mens betrokken worden. De diensten
moeten beschikken over een arse
naal van mogelijkheden op velerlei
terrein en moeten o.a. - goede kon
takten hebben met de normale ge
neeskunde, de pastorale zorg, school
en onderwijs. De betalingen van de
diensten, die worden verleend mo
gen nooit een belemmering vormen
voor het onderzoek, al mag wel
worden opgemerkt ,dat de geeste
lijke volksgezondheid meer zal kos
ten dan de lichamelijke, waarvoor
thans 100,per hoofd gemiddeld
wordt uitgegeven.
Men wil met dit werk in Venray
zo vlug en zo vlot mogelijk star
ten. Plaats- en ruimtegebrek ver
hinderen de zo nodige expansie.
Kan die door onderlinge samen
werking opgeheven worden, dan
kan ook deze stichting voor deze
streek goed werk gaan verrichten.
De huidige moeilijkheden zijn ech
ter van dien aard dat het werk
moet blijven liggen of slechts ge
deeltelijk kan worden uitgevoerd.
Deze stand van zaken, zoals die
thans ïs, verhindert een volle ont
plooiing.
Op 1 april konden de jagers, die
dit wilden op kraaienjacht. Het
landbouwschap heeft namelijk voor
de periode van 1 t.m. 6 april een
premie uitgeloofd voor iedere kraai
of metkolf of ekster die geschoten
wordt. Een premie van 75 hele cen
ten
Dat deze maatregel genomen werd
terwijl op 1 april de lopende jacht
akten vervielen en de jagers nog een
nieuwe moesten aanvragen, gaf deze
maatregel de schijn van een april
mop, die het echter niet was. Men
kon inderdaad 75 cent per afgescho
ten kraai verdienen ,als men een
jachtakte had.
Maar de „Venrayse" kraaien heb
ben van deze jachtpartij weinig last
gehad omdat er nog geen nieuwe
jachtakten waren uitgegeven en er
dus niet geschoten kon worden.
Hierover hebben we al een boos
ingezonden stuk ontvangen van een
jager die hier een „stuk broodwin
ning" aan zijn neusvoorbij ziet
gaanen daarbij de gemeente
heftige verwijten maakt niet op tijd
gezorgd te hebben voor nieuwe ak
ten
Het doet dan "wel eigenaardig aar»
dat de steller van die brief zelf niet
eens de aanvrage voor een nieuwe
jachtakte had ingediend voor de fa
tale datum van 1 april, maar waar
schijnlijk had hij niet verwacht dat
wij dit zouden controleren.
Voor 1 april hadden slechts 3 van
de ongeveer 70-80 Venrayse jagers
hun aanvrage voor een nieuwe
jachtakte ingediend en men kan
dus de gemeente moeilijk verwijten
dat ze niet tijdig gezorgd heeft voor
de mogelijkheid op kraaienjacht te
gaan.
Het zal weer als altijd zijn, dat
men hier weer eens de kans zag
stoom af te blazen. Want dat het
allemaal koek-en-ei isonder de
Venrayse jachtbroeders, dat gelooft
wel niemand meer. Het waarom en
waartoe hebben we al eens meer be
licht.
Voor de oorlog waren er zo'n 20
jagers, na de oorlog is dat aantal
gegroeid tot een kleine 90, inclusief
de vreemden die hier hun jacht heb
ben. Nu zijn we gelukkig iri onze
gemeente nog altijd in staat deze
sportliefhebbers te - gerieven, want
jachtgrond is er nog behoorlijk voor
handen. Een deel daarvan is eigen
dom van de gemeente, een ander
deel in handen van de boeren die
het jachtrecht aan de boerenbonden
gegeven hebben en weer een ander
deel in handen van particulieren.
De gemeente heeft indertijd het
jachtrecht van haar grond ter be
schikking gesteld van de Stichting
Jagersbelangen, die deze dan naar
recht en billijkheid kon verdelen
onjder de Venrayse jagers. Deze
Stichting heeft ook geprobeerd via
De intussen welbekende verkeerslichten op de Stationsweg te Oostrum
blijven voorlopig nog een oponthoud betekenen voor het verkeer. Vis
sers wegenbouw is met groot materiaal bezig aan het leggen van de
rioleringsbuizen en dat maakt de smalle doorgang die er voor het ver
keer is, nog erger. Ook op het voorste gedeelte van de Stationsweg zijn
de graafwerkzaamheden weer hervat. (Foto: Gerard Kruijsen)
de boerenbond het jachtrecht op de
boerengrond in handen te krijgen,
wat deels gelukt, deels mislukt is.
Daarnaast hebben verschillende
jagers zelf hun uiterste best gedaan
om huurovereenkomsten los te krij
gen van particulieren om niet al
leen de benodigde 40 ha. aaneenge
sloten jachtgrond te krijgen, maar
daarnaast ook nog zoveel' mogelijk
ander jachtgrond „mee te pikken".
.Deze handelwijze riep verzet op en
toen later nog bleek dat verschillen
de grondeigenaren liefst twee, drie
huurovereenkomsten getekend had
den, werd niet alleen de verwarring
groter, maar ook de onderlinge ver
standhouding bepaald niet prettig.
Van het een komt het ander en in
plaats van broederlijk deze sport te
beoefenen, zodat iederen er zijn
deel van zou krijgen, werd het er
gens wel een tamelijk troebele be
weging, waarbij soms meer gedaan
en verteld werd dan er verantwoord
kon worden.
Zo ligt de situatie nog steeds. Een
groot deel van de jagers gaat ge
woon zijn gang, een klein deel is
ontevreden omdat ze te weinig
jachtgrond toegewezen gekregen
neüuc.. -ncianaai zijn uitgescha
keld al of niet door manipulaties
van hun eigen sportbroeders, die ze
echter helemaal niet als hun broe
der beschouwen. Integendeel zelfs
de rechtbank is er al tussen ge
sprongen en de recherche heeft al
menig blad papier over al dan niet
vervreemd onrecht vol moeten
schrijven.
De kraaien hebben de afgelopen
week er wel om gelachen
Het liep vrijdagavond storm in
zaal Wilhelmina. De jeugd van de
MULO, Huishoudschool en LTS was
er verenigd om schoolgenoten te
zien optreden in het toneelstuk
„Zonder geluk vaart niemand wel".
Velen die het reserveren van een
plaats niet nodig achtten, moesten
teleurgesteld buiten blijven staan.
Na een openingswoord door de
voorzitter, de heer Noyens, die zijn
vreugde uitsprak over deze grote
belangstelling, speciaal ook van ve
le ouders en personeel der diverse
scholen en die in verband hiermee
een beroep deed op blijvende en zo
mogelijk nog verhoogde financiële
steun van de gemeente, begon een
modern sprookje op de planken
werkelijkheid te worden.
Een spel, waarin de eenvoudige
hartelijkheid van het Geluk na vele
avonturen weet te zegevieren over
de verwaandheid van het Verstand.
Er werd geestdriftig meegeleefd
met de wonderlijke wederwaardig
heden van Knappibollo; er werd
hartelijk gelachen met de „patiën
ten" van de Huishoudschool en de
„beulen" van de LTS ,die in dit stuk
voor de vrolijke noot zorgden.
Het stemmenmateriaal was hier
en daar wat aan de zwakke kant;
het spel soms wat te gereserveerd
of te gevarieerd, maar toch moeten
wel veel waardering hebben voor de
regiseur, de heer J. Vollebergh, die
met zo'n grote rolbezetting van een
twintigtal meisjes en jongens een
dergelijk succes wist le bereiken, dat
in de zaal ten volle aansloeg.
Tussen de bedrijven door werd
muziek gemaakt door de gebroeders
Evers en vooral door de Rocking
Star Fighters, die hier vanzelfspre
kend een dankbaar gehoor vonden
De gronden van de Peel zijn voor
het grootste deel ontgonnen, de cul-
turel waarden in bepaalde delen
van onze bevolking nog lang niet.
Dat Venray's jeugd er echter ont
vankelijk voor is en er een grote be
hoefte bestaat aan meer aandacht
voor haar culturel vorming wordt
maar sporadisch bewezen.
Jeugdtoneel heeft vrijdagavond
zulk een bewijs geleverd en een
goed voorbeeld gesteld, hoe het kan.
Wij, mensen van de 20ste eeuw,
zijn zo vertrouwd met de vorm en
samenstelling van ons brood en ge
bak ,dat we ons niet meer afvragen
hoe onze voorouders ertoe kwamen
om krenten en rozijnen in het brood
te verwerken, koekjes een krake-
lingvorm te geven en met Kerstmis
nu juist kransen te maken. Dikwijls
was dit niet alleen maar een kwes
tie van verfijning van smaak of 'n
verlangen om eens een nieuwe vorm
tema ken, maar het had een zinne
beeldige betekenis.
Als in Vroeger tijden een Ger
maan overleed, werd zijn vrouw te
gelijk met hem begraven. Later werd
dit de haarvlecht van de vrouw en
toen men brood in diverse vormen
wist te maken en men er niet af
kerig van was het met de goden en
de overledenen nog meer op een ak
koordje te gooien, ging men" de
vlecht vervangen door gevlochten
brood. Deze vorm van brood vindt
nog steeds aftrek en heeft in be
paalde plaatsen de naam var» Aller-
zielenbrood gekregen. Ook de palm
paas vindt in het oude gebruik om
de dode waardevolle voorwerpen
mee te geven, zijn oorsprong. Arm
banden, ringen en andere versierse
len, die de gestorvene meekreeg in
het graf, werden vervangen door van
brood gemaakte nabootsingen. Hier
uit is ondermeer de krakeling (arm-
bandvorm) ontstaan.
De broodhaantjes of -zwaantjes
zijn symbolen van het ontluikende
voorjaar, terwijl de ronde vorm van
brood en gebak (o.a. de kerstkrans)
zinnebeeld is van de eeuwige kring
loop winter-voor jaar en duisternis-
licht.
Laten we nog even bij onze Ger
maanse voorouders blijven. Hun
leven werd voor een groot deel be
heerst door goden en goede en kwa
de geesten. Vooral rond midwinter,
wanneer de wedergeboorte van het
licht werd gevierd, het symbool van
de vruchtbaarheid, hield men offer
en joelfeesten om de geesten gun
stig te stemmen en de kwade te we
ren. (Het gebruik om op de over
gang van oud naar nieuw vuur
pijlen en rotjes af te schieten en zo
veel mogelijk lawaai te maken wor-
A-,i Wnwnc in h<*f- nudp
dat men door vuur en lawaai de bo
ze geesten afschrikt).
Meestal werd bij de offerfeesten
een zwijn, een bok of een stier ge
offerd om een gunstig oogstjaar af
te smeken. Hier t.e lande werd vaak
een kater levend begraven. Dit dier,
dat als vruchtbaarheidssymbool
werd vereerd, kwam later in de
kwade reuk van duivelsafgezant te
staan. De gekerstende bevolking
verving het dierenoffer door brood
offers ,meer of minder goed gelij
kend op het vervangen dier. Aange
zien het erg moeilijk is een kater in
brood na te maken, beperkte men
zich tot zijn scheenbeen met wat
vlees erom. Brood in deze vorm is
ook nu nog te krijgen onder de naam
duivekater.
In de broodoffers werden soms
pruimen en rozijnen meegemakken,
gedroogde vruchten van de overige
oogst, waarvoor naar men hoopte
die van de komende zomer niet zou
behoeven onder te doen.
Dat krenten en rozijnen symbool
van vruchtbaarheid en voorspoed
zijn beseft misschien niet iedereen
die, zoals in het oosten van ons land
wel gebruikelijk is, een kraamvrouw
een krentenwegge aanbiedt.
Dit is een krentebrood van soms
wel twee meter lang! Wanneer de
buurvrouwen gaan „kraomschud-
den" (de nieuwe baby opnemen,
„schudden" om te voelen hoe zwaar
hij wel is) dan krijgen ze een stuk
van de door hen geschonken wegge
mee naar huis. Ook andere tradities
waarbij brood en gebak een rol
speelt worden op het platteland in
ere gehouden. In Noord-Brabant en
delen van Limburg kent men de St.
Hubertus broodjes of, zoals ze ook
wel genoemd worden Huibertjes.
Huibkes of Hoeberiks-keukskes.
Vroeger bakte men deze broodjes
met boter, eieren en beschuitgelei,
een fijn gebak dus. maar nu neemt
men ook wel het deeg dat voor ka
detjes wordt gebruikt. Op 3 novem
ber worden de broodjes 's morgens
door de bakkers naar de kerk ge
bracht om te worden gezegend. En
dan eten niet alleen de mensen Hu-
bertus-broodjes, maar ook de huis
dieren en het vee.
Op de dag van St. Hubertus, die
als patroon van de jagers wordt ver
eerd, voede men ze in vroeger tijden
HUt
k"u^.MoUÓJcRoÏ&,,|gUSSSSS'
AUI HIW^IUNIMBIMAAW
Crooymans, Paterslaan 7
Theuws, Jan Hensenstraat 16
in de kerk aan de jachthonden om
deze te zegenen als middel tegen de
hondsdolheid. Oudere mensen dro
gen nog ieder jaar een broodje en
bewaren het tot de volgende Huber-
tusdag als bescherming tegen aller
lei ongerief.
Met halfvasten plegen de bakkers
in sommige plaatsen in Limburg
krombroodjes te bakken, halve
maanvormige broodjes. Zij laten de
ze van een heuvel naar beneden
rollen. Vroeger een traktatie voor
de armen ,nu een feest voor de
jeugd.
Nonnevotten zijn een carnavals
gebak dat in delen van onze provin
cie wordt gegeten. Het is een fri-
tuurgebak gemaakt van een fijn
gistdeeg in de vorm van een krake
ling. De twee uiteinden van het deeg
worden echter niet over elkaar ge
legd maar enkele malen om elkaar
gedraaid. (Men mocht geen gebak
met een knoop erin presteneren; dit
voorspelde ongeluk.) Eeuwen gele
den schijnen deze nonnevotten meer
algemeen geweest te zijn, getuige
het opschrift in de gevelstenen van
een schoenmakerswerkplaats in Den
Haag in 1600:
Hier verkoopt men schoenen,
Lange ende korte
En lekkere nonneforte
Vele van deze tradities zijn anno
1963 (helaas) in onbruik. Een van
de redenen hiervoor is waarschijn
lijk, dat maar weinig mensen pre
cies het ontstaan en de betekenis
weten van deze gebruiken. Toch
Taq Jooa uauiau ai Jebav SunpisSuei
-aq apuaiaojg u( pajuauioui .Ta rba
in ere herstellen van oude brood
vormen!
Zoudt u het soms niet prettig vin
den om nu uw vijftigste verjaardag
verrast te worden met een smake
lijke en mooi gegarneerde „Abra
ham"?
COMMERCIëLE T.V. INZET
DER VERKIEZINGEN?
Nu de Volksvertegenwoordiging
de regering gedwongen heeft de
voorstellen van staatssecretaris
Scholten inzake commerciële tele
visie in de ijskast te zetten, komt
een interessante vraag naar voren:
hoe zal de kiezer straks reageren op
deze afwijzing van de commerciële
t.v.?
Het wil ons voorkomen, dat de li
berale partij de V.V.D. alle
mogelijke voordelen uit de straffe
afwijzing zal proberen te trekken.
Zij hoopt vast en zeker, dat in de
teruggang van haar kiezers een ein
de zal komen en dat vele eenvoudige
mensen, die tot de ongrijpbare
massa behoren, nu omwille van de
T.V. op de liberalen zullen stemmen.
Wij voor ons willen die kans niet
overdrijven. Het mag waar zijn dat
er hier en daar ontevredenheid
heerst over de T.V., er staat tegen
over, dat de grote massa de om
roepverenigingen (spottend de zuilen
genoemd) blijft steunen. Oneindig
belangrijker voor de verkiezingen
blijven de programma's der partijen,
het sociale en economische beleid
van de komende vier jaren, het loon
en prijsbeleid, het beleid in het on
derwijs en de hulp aan de onder
ontwikkelde gebieden. Om niet le
spreken van de woningbouw. Vol
gens onze inzichten is de Nederland
se kiezer te ontwikkeld, dan dat hij
zich laat overhalen zijn stem te ver
anderen, omwille van een detail
punt.
Want dat blijft het tweede net
der T.V.
RAMP IN BALI EN WIJ
Nu de politieke verhoudingen tus
sen Nederland en Indonesië weer in
normale banen komen, is er ook
ruimte geschapen onze oude banden
met Indonesië te hernieuwen. Niet
op het gebied van koloniaal bestuur,
dat is voor goed voorbij, wel de
banden van menselijke verbonden
heid. Die zijn er door de eeuwenlan
ge kontakten, door de vermenging
van de bevolking, door de ontstane
menselijke relaties meer dan genoeg.
Wij mogen in Indonesië fouten
hebben gemaakt, wij hebben er ook
veel goed helpen opbouwen. En
daarvoor heerst nog waardering.
Nu Bali, dat vroeger en nu nog
als een toonbeeld van oorspronkelij
ke en hoogstaande beschaving is
beschouwd, door zulk een zware
ramp getroffen is, mag Nederland
niet achterblijven zijn hulp aan tien
duizenden noodlijdenden te bieden.
Het Nederlandse Rode Kruis heeft
een prachtig vodrbeeld gegeven.
Het volk is thans in staat een
praktisch antwoord op zijn oproep
te tonen, hoe het zich met Indonesië
nog verbonden voelt.
HET GEZIN IN ONZE TIJD
EN MGR. BEKKERS
Voor de katholieke t.v. heeft Mgr.
Bekkers kortgeleden 'een woord ge
sproken over de katholieke opvat
tingen over huwelijk en gezin. De
bisschop deed dit, omdat het onder
werp in deze bijzonder aktueel moet
worden genoemd.
Niet alleen wordt er veel over hu-
welijksnood gesproken, die nood is
er ook. Zij is zelfs zo groot, dat ka
tholieke en niet-katholiek erover
praat. De VARA had het initiatief
genomen de regeling der geboorten
voor de t.v. te behandelen en wel
in de vorm van een forum. Dat fo
rum was samengesteld uit leidende
figuren, die uiteenlopende denkwij
zen in ons volk vertegenwoordigen.
Van katholieke zijde zagen wij op
het scherm twee uitnemende leken
Dr. Stolte en Drs. Bremer. Het was
een hoogstaand gesprek. Maar het
had iets onbevredigends, dat wij
daar de stem van de Kerk via le
ken hoorden. Was dit de stem van
de Kerk? Of waren het privé-op-
vattingen van vooraanstaande ka
tholieken? Het is naar onze mening
bijzonder taktisch en aktueel van
Mgr. Bekkers gedacht op dit ogen
blik duidelijk te laten horen, hoe een
vertegenwoordiger van het College
van bisschoppen over die vraag
denkt: die stem heeft het geëigende
gezag.
De bisschop heeft de hoofdlijnen
aangegeven. Nu kunnen leken ver
der doorborduren op de uitwerking
van die lijnen.
BOUWVAKERS VERVROEGD
UIT DIENST
De minister van Defensie heeft 'n
schitterend initiatief genomen om de
door de vorstperiode van de afge
lopen winter ontstane achterstand
bij de woningbouw althans gedeel
telijk in te kunnen halen. Met in
gang van 16 april kunnen dienst
plichtigen ,die de minimumduur van
hun diensttijd erop hebben zitten
afzwaaien. Zij moeten dan wel aan
tonen dat zij in de bouw gewerkt
hebben en er tenminste tot eind van
dit jaar zullen blijven werken.
Dienstplichtigen die binnenkort in
dienst zouden moeten en ook in de
ze sector werkzaam zijn, kunnen uit
stel krijgen tot het eind van het
jaar.
Met deze regeling kan de achter
stand in de woningbouw, die vol-
werkt ,zij het zeer gedeeltelijk. Er
zal dan geen langdurige regenperio
de moeten komen daar anders door
regenverlet de bouw toch weer ge
stagneerd wordt.
Hoe het zit met de voorstellen,
uren die tijdens de afgelopen win
terperiode verloren gingen door
overwerk op de vrije zaterdag in te
halen, blijft nog een vraagteken. In
veel gevallen zal het wel zo zijn, dat
nu er weer regelmatig werk is, het
werken op vrije zaterdag als een
overlast wordt gezien en dat nu men
weer normaal verdient het extraat
je van het werken op vrije zaterda
gen maar matig /wordt gewaardeerd.
Trouwens de regering heeft nauwe
lijks moeite gedaan het werken op
zaterdag aantrekkelijk te maken.
NIEUWE AANWINSTEN
BIBLIOTHEEK VENRAY
ROMANS
Söderholm M., Als de lente op
Tyrsta komt.
Leckie R., De laatste kogel.
Oosterbroek-Dutschun A., Tante
Johanna.
Depauw V., Breiz Atao.
Curtiss U., Dodelijk venijn.
Cecil H., Een rechter achter tra
lies.
Maschmann M., Sporen van as.
Holt V., Erfgenamen van Kirk-
land.
Berto G., Gods werken.
Spencer E., Stem aan de achter
deur.
Baardman A., De laatste telg.
Weiss R., Reis door de hel.
Habbe H., Al vallen er duizend
aan Uw zijde.
Steinbecw J., Wintertij van tegen
zin.
Kishon E., Kijk maar om mevrouw
Lot.
Eggink C., Een Rotterdams kind
en andere verhalen.
Bazna E., Ik was Cicero.
Kaus G., Catharina de Grote.
Saris L., Nooit draait de tijd terug.
Tey J., Moord in de nachttrein.
Weïsenborn G., De opvolger.
Kemal Y., Memed.
STUDIEBOEKEN
Hatje G., Gaade's interieurboek.
Aisberg E., Zo werkt de transis
tor.
Müller U., De Franse revolutie.
Holthausen A., Nederlandse hoorn
van overvloed.
Eiselin I., De verovering van do
witte berg.
Tempel G., Duitsers blijven Duit
sers.
Trimbos C., Samen leven in hu
welijk en gezin.
Tuchman B., De kanonnen van
Augustus.
Vrijman J., De werkelijkheid vrn
Karei Appel.
Charles J. B., Ekskuseer mijn lin
ker hand.