meutaan önkekkeii(hheid
at andti
VERKWIK"
Wee
de
eenzamen
Katholieken in het Zuiden
Uil Peel en Maas
DE EEN WEL
Politierechter
Moto-cross
St. Anthonis
Onderwijs
per televisie
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN EÏÏSÏÏHffiLJM
VRIJDAG 1 MAART 1963 No. 9
VIER EN TACHTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 1050652
mm. ABONNEMENTS-
.50 (buiten Venray 1.75)
Terwijl over heel Nederland ge
zien de katholieke bevolkingsgroep
numeriek in opmars is (hij groeide
van 38,5 pet. in 1947 tot 40,4 pet. in
1960) blijven Limburg en Brabant
stabiel met een heel lichte tendens
naar teruggang. Maar die is te ver
klaren niet door geloofs-ontrouw.
doch gewoon door immigratie. In
Noord-Brabant was in 1947 89,4 pet.
der bevolkingkatholiek, nu 89 pet.
Voor Limburg waren deze precen-
tages respectievelijk 94.5 en 94.4.
Daarentegen steeg in Gelderland
het aantal katholieken van 38.1 pet.
in 1947 tot 39.3 pet. in 1960.
Ten behoeve van de bisschoppen
heeft het Katholiek Sociaal Kerke
lijk Instituut onderzocht, wat er on
der de katholieken eigenlijk aan de
gang is met hun geloof en geloofs
beleving. Het werk is gedaan om te
weten of zich bij de katholieken ook
een stille afval voordoet zoals bij
de protestanten, die hervormd zijn.
Immers deze groep van protestanten
waren in 1849 nog 55 pet., van de
bevolking. Daarom heette Neder
land altijd een protestantse natie.
Tegenwoordig, dus 120 jaar later,
zijn deze protestanten nog maar half
zo sterk, nl. 28 pet. Tegelijk echter
is in Nederland de onkerkelijkheid
opgelopen tot 18.5 pet. der bevol
king.
Hebben nu katholieken in ons
land en speciaal in Limburg en Bra
bant en de katholieke streken van
Twente en Gelderland daar ook
deel in?
Nen, zegt KASKI. In de overwe
gend katholieke provincie Noord -
Brabant was van een stijging van 't
toch reeds uiterste lage percentage
onkerkelijken en een daling van het
percentage katholieken nauwelijks
sprake; in Limburg bleef het percen
tage katholieken konstant en daalde
het percentage onkerkelijken zelfs
enigermate.
Voor zover de katholieken deel
hadden aan de toeneming van de
onkerkelijkheid ligt het zwaartepunt
ervan in de stedelijke gebieden. In
de katholieke plattelandsgebieden is
van een onkerkelijkheid nog niet of
nauwelijks sprake.
In de grootstedelijke agglomeraties
Amsterdam, Rotterdam en Den
Haag, echter is de onkerkelijkheid
tot bedenkelijke hoogte gestegen. In
de overwegend katholieke steden
zien wij een ander beeld: het percen
tage katholieken daalde er niet of
zeer weinig', de Nederlands Her
vormde groep bleef ongeveer kon
stant; de onkerkelijkheid nam in
een aantal zuidelijke steden af
(Kerkrade, Maastricht, Brunssum) en
stijgt in andere niet meer dan ge
middeld 0.5 pet. (Eindhoven 0.9 pet.,
Tilburg 0,1 pet., Breda 0,3 pet.). In
Den Bosch is de toeneming Van de
formele onkerkelijkheid iets hoger
(1.3 pet.), zij het nog aanzienlijk la
ger dan in de levensbeschouwelijke
gemengde steden.
Wij merken hierbij op dat naar
ons gevoelen de toeneming van de
onkerkelijkheid in het zuiden nog
ten dele kan worden toegeschreven
aan de immigranten, die zich in de
ze periode van snelle economische
ontwikkeling in het zuiden, vestig
den.
Kortom, wij geloven dat er van
een formele afyal van de Katholieke
Kerk slechts marginaal sprake is.
NIETS AAN DE IIAND?
Anders is het gesteld met de ge
dragsregels, waaraan de katholieke
van zaterdag 15 maart 1963
Bij de maandag alhier gehouden
herstemming, ter verkiezing van een
lid van de gemeenteraad, werden
730 stemmen uitgebracht, van on
waarde 33.
De heer H. Odenhoven kreeg 305
en de heer H. Strijbos 392 stemmen.
Gekozen dus de heer H. Strijbos te
Klein-Oirlo.
Op 10 april a.s. zal de aanbe
steding plaats hebben van de zolang
verwachte kunstweg Venray-Over-
loon-Oploo.
Op 27 maart a.s. zullen hier
door Notaris Esser publiek worden
verkocht de bouwhoeve genaamd de
Hoebert aan de Langstraat. In massa
groot 11 Ha, 26 are; en een boerderij
gelegen in de Wieën, bewoond door
A. Janssen-van Lipzig. In massa
groot 7 Ha. 75 are. Aanvaarding
der beide boerderijen met Pasen en
stoppelbloot 1914.
Op 17 maart zal publiek wor
den verkocht de bouwhoeve ge
naamd „Trynesplaats" te Leunen. In
massa groot 12 H.A. 75 are.
bevolkingsgroep zich gebonden voel
de en met de uiterlijke gedragingen
die de katholieken als groep ken
merkten. In dit opzicht is er duide
lijk wel sprake van het loslaten van
een aantal traditionele regels en ge
dragingen. Randkerkelijkheid en on
kerkelijkheid nemen onder de Ne
derlandse katholieken met andere
woorden toe. Wanneer men zich nog
katholiek wenst te noemen bij ge
legenheid van een volkstelling, wil
dat nog niet zeggen, dat men zich
ook gebonden voelt aan een aantal
gedragsregels waaraan men zich als
katholiek placht te houden.
KASKI somt dan enige verschijn
selen op, die wijzen op een leven op
de rand. In industrie-dorpen kon
men constateren dat de pasch anten
slechts 70 pet. van de katholieken
waren; in steden soms 25 pet. of
minder.
Voorts neemt het aantal roepingen
af; vooral bij de kloosters is dat in
5 jaar tijds met 30 pet. gezakt. Ten
slotte geldt als aanwijzing de ver
minderde toewijding aan de poli
tieke orthodoxe, ofwel 't afnemend
stemmen op de KVP.
In Brabant liep het aantal KVP-
stemmers in 8 jaar terug van 78 tot
75 pet., in Limburg van 84 tot 82 pet.
Dit gaat samen met verminderd
bijwonen van de H. Mis op zondag.
Ook is het verminderd ontvangen
van de H. Communie een aanwijzing.
In het bisdom Den Bosch vermin
derde het aantal communies per ge
lovige van 46 tot 42; in Roermond
van 51 tot 47.
HUWELIJKSPROBLEMEN ALS
FACTOR
De hedendaagse ernstige persoon
lijke conflicten, die verband houden
met de regeling der geboortes, vor
men voor een aantal katholieken
aanleiding tot verzwakking van hun
religieuze en kerkelijke binding,
zegt KASKI.
Daarom is daling van het geboor
tecijfer onder de katholieken een
symptoom. In steden als Tilburg,
Den Bosch, Helmond, Roermond en
Venlo daalde tussen 1948 en 1960 't
geboortecijfer met resp. 8.5 pet., 6 0
pet., 9.5 pet., 8.7 pet., en 7.7 pet., ter
wijl de gemiddelde daling in steden
van vergelijkbare omvang ,,slechts:'
5.5 pet. bedroeg.
Duidelijk is aldus concludeert
KASKI de weerstand van het ka
tholieke deel van de Nederlandse
bevolking tegen de formele onkerke
lijkheid.
Dit geldt met name in het zuiden
van het land, waar het behoren tot
de Katholieke Kerk als het ware nog
integrerend onderdeel is van 't kul-
tureel en sociologisch systeem. Doch
ook in de confessioneel gemengde
delen van ons land is de weerstand
van de katholieken tegen een for
mele afval sterk.
Waarom krijgt de melkbezorger
wel een extra ,sneeuwcent", maar 'n
boer, die de melk vaak onder moei
lijke omstandigheden naar de af-
haalplaats moet brengen niet? Dit
vroeg Mgr. Bekkers, bisschop van
Den Bosch zich onlangs af op een
bijeenkomst van jonge boeren en
boerinnen.
De bisschop had nog meer op het
hart. Hij vond dat er iets verkeerd
zit in de verhouding van de prijs
van 27 ct. per liter, die de boer voor
de melk krijgt en de prijs van 47
cent die de consument ervoor be
taalt. „Ik ben dan wel geen eco
noom maar naar mijn mening schuilt
er in deze verhouding iets ver
keerds", zo verklaarde de bisschop.
Hij meende dat de welvaart sterk
geconcentreerd is op een klein ge
deelte van ons volk en toonde zich
bezorgd over de financiële ontwik
keling in de landbouwsector.
De verhoudingen tussen de prijs,
die de boeren voor hun produkten
krijgen en de consumenten daarvoor
betalen, roepen inderdaad enkele
vragen op. Is het b.v. werkelijk
noodzakelijk dat deze verschillen zo
groot zijn? De tussenhandel bewaart
het diepste stilzwijgen, dat in deze
uitgelegd kan worden als tevreden
heid over de huidige gang van za
ken. De boer heeft het echter o.a.
door de strenge winter bijzonder
zwaar. Reorganisatie van bedrijven
en regeringssteun, die reeds op be
scheiden schaal hier en daar werd
gegeven, kunnen de noodlijdende
boeren misschien nog helpen.
De beide broers stonden als kemp-
in het verdachtenbankje, waar zij
de ruzie onder het welwillend oog
van de rechter mondeling verder
uitvochten.
„Ik zou niet weten", zei de een,
„waarom hij televisie nodig heeft.
De hele dag niets uitvoeren. Eelt in
handen hoogstens van het fietsen.
Hij trekt alleen de jas maar uit om
te eten, edelachtbare. Als hij aan
het werk gaat, trekt hij de jas weer
aan"!
De ander had zijn antwoord wel
klaar. „Als hij zo hard werkt als bij
beweert, dan is hij 'savonds te moe
om naar de televisie te kijken, me
neer de rechter. Dan moet hij nodig
vroeg naar bed. En bovendien ben
ik de oudste. Ik heb de meeste rech
ten"!
Volgens de dagvaarding hadden
de broers elkander in de nieuwjaars
nacht afgerost. Zij hadden dat ge
daan op een manier die de hele
buurt in deze nacht achter de bor
reltjes had weggehaald. Waarschijn
lijk was dat de reden van het pro-
ces-verbaaL Als de buurt er niet
bij was geweest, zouden ze het ver
der wel onder elkaar hebben uit
gezocht
Dat kon men tenminste opmaken
uit de verklaringen van de getuige,
een rijzige dame, die de moeder van
de beide ruziemakende mannen was.
„Laat ze maar, edelachtbare", zei
ze rustig. „Zo zijn ze sinds hun jeugd
al tegen elkaar te keer gegaan. Dat
verandert toch niet. Als het er op
aan komt, kunnen ze elkaar niet
missen".
Uit haar mond vernamen we de
oorzaak van het meningsverschil. In.
de loop van het vorige jaar had de
dame gemeend, naderende ouder
domskwalen te bespeuren. Ze voel
de zich regelmatig niet lekker, zei
ze. De dokter deed er niet veel aan.
Een beetje poeders en pilletjes en
meer niet. Wat de dokter meer had
moeten doen vertelde de dame er
niet bij. Maar wel vertrouwde ze de
rechter toe, dat ze haar einde voel
de naderen.
Ze riep haar beide zoons bij zich,
die om strijd beweerden dat ze nog
zo kras was, en dat ze nog wel ja
ren mee kon. Maar uit het dressoir
haalde ze een doosje geld. Ze telde
het waar de mannen bij waren. Dat
:s voor de begrafenis zei ze, en voor
de steen op het graf.
Oudejaarsavond kwamen de man
nen op visite. Tot hun verbazing za
gen ze een televisietoestel in moe
ders kamer. „Hoe komt u aan dat
geld?" vroegen ze verbluft en een
beetje ongerust.
„Och', antwoordde moeder, „ik
voelde me de laatste tijd weer zo
lekker. Ik dacht: voorlopig ga ik
toch niet dood. Toen heb ik van de
begrafeniscenten maar een televisie
toestel gekocht!"
Het was nadien stil geworden in
de kamer, maar dat viel niet op
want de televisie is geen instelling,
die de kunst van het converseren op
hoger peil brengt. Doch na de oude-
j aarsvisite kwamen de mannen op
straat los. Veronderstel dat moeder
niet zo kras was als iedreen dacht.
Hoe moest dan de begrafenis wor
den betaald? En wie zou het dure te-
levisietoestél erven? De problemen
waren te groot om zo maar door te
praten. Wat zij met hun verstand
niet aan konden, deden ze met de
handen af.
„Zo hebben ze als kleine jongens
mijn naaidoos ook als eens stuk ge
maakt", zei de moeder. „En wijzer
zijn ze sindsdien niet geworden. Het
zijn altijd kleine jongens gebleven."
Die indruk had de rechter ook. Hij
gaf elk een tientje boete. De man
nen sputterden nog wat na. „Als dat
geduvel nou niet uit is, mogen jul
lie geen van beiden naar de volgen
de interland komen kijken", zei moe
flink. En daarop verstomde het ge
mopper plotseling.
de natuurzuivere
i
Door onze maatschappelijke rela
ties kunnen we nog al eens achter
de schermen kijken in het sociaal-
»?conomisch leven. En nu valt het
ons op, dat nog zovelen in de wereld
eenzaam staan, alleen staan, het
welk in dit geval wil zeggen: niet
in maatschappelijk verband georga
niseerd zijn, met hun mede-mensen.
Wat ons daarbij in het bijzonder
treft is dat deze personen geen be
grip hebben van de moeilijkheden
welke hen te wachten staan, on
danks de grote sociale zekerheid
welke er toch bestaat, op het ge
bied van sociale verzekering en
maatschappelijk recht.
Vooral bij de vrouwen en meisjes
die in loondienst zijn, komt dit
voor, ofschoon er ook nog een aan
tal mannen en jongeren zijn, die aan
hetzelfde euvel mank gaan. Deze
mensen zijn in de maatschappij te
recht gekomen, waar alles zowat
voor hen in „kannen en kruiken"
was. Werden ze ziek, ze kregen zie
kengeld, werden ze werkloos, dan
kregen ze WW, liepen ze een onge
val op, dan kregen ze ongevallen
wetuitkering, was het onwerkbaar
weer, dan kregen ze AWW, werden
ze invalide, dan kregen ze in de
meeste gevallen uitkering krachtens
de interim-regeling voor invaliden
Het ging allemaal vanzelf, ze be
hoefden er niets voor te doen! Wer
den ze ontslagen, en gingen ze hier
mede niet akkoord dan stapten ze
naar het Arbeidsbureau en dachten
dan dat dit instituut voor alles zorg
de.
Van* de vrouwen en meisjes kan
dit nog enigszins verklaarbaar zijn,
omdat die groep meestal maar tijde
lijk in de economische bedrijvigheid
werkzaam is.
Toch blijkt in de praktijk van het
leven, dat er ondanks dit alles nog
zeer veel haken en ogen overblijven,
waarop men niet gerekend had. Ban
kwamen ze voor omstandigheden te
staan, welke zij niet verwerken kon
den, en waar ze ook geen raad mee
wisten. En het gekke van het geval
was, dat ze dan verwezen werden, of
zelf op zoek gingen naar een instan
tie, die hen wel zou helpen. Dat
dachten ze dan tenminste. Maar de
praktijk was anders. Ze stonden een
zaam en alleen.
Door onze relatie met personen
en instanties kwamen we de laatste
weken van de volgende feiten op de
hoogte:
Een winkelmeisje, in betrekking
als verkoopster, werd ziek. Toen zij
hersteld was en zich bij haar werk
gever hersteld meldde, kreeg zij de
boodschap, dat zij niet meer in de
winkel mocht staan, doch voortaan
in de fabriek van dat bedrijf kon
gaan werken. Deed zij dit niet dan
kreeg zij ontslag. Zij behoefde dit
niet te aanvaarden en kreeg op
staande voet ontslag. Daar stond zij
nu. Niet georganiseerd en alleen op
de wereld, zonder inkomsten
Een onderwijzeres van bijna 50
jaar, die met veel ziekten te kam
pen had, was door haar specialist
weer geschikt verklaard om te wer
ken. Zij meldde zich weer bij het
Schoolbestuur, doch deze nam haar
niet terug. Daar staat zij nu, zonder
salaris, entrekt nu steun van
Sociale Zaken
Een bouwvakarbeider krijgt een
verkeersongeval, buiten werktijd.
Hij is 9 maanden arbeidsongeschikt,
maar krijgt géén ziekengeld, omdat
men (foutief) beweert dat hij onder
invloed was en schuldig aan deze
aanrijding, waarbij ook een ander
werd gewond. Deze gehuwde bouw
vakarbeider staat nu negen maan
den zonder inkomsten. Was niet ge
organiseerd
Een gehuwde kapster was 12 jaar
in een zaak werkzaam. Door ziekte
bij een familielid gaat zij in diens
kapperszaak werken. Oude werkge
ver is boos. Na haar vertrek meent
hij, dat hij te weinig loonbelasting
heeft ingehouden. Hij probeert dit
in rechte terug te vorderen, maar
voor zijn winkelraam hangt een
bordje met het cijfer 190,Dit is
het bedrag, hetwelk hij meent teveel
te hebben betaald; iedere klant
vraagt nu wat dat bordje te beteke
nen heeftNoch de kapster, noch
haar echtgenoot, die chauffeur is,
zijn georganiseerd.
Een vertegenwoordiger van een
autozaak krijgt ontslag met 1 week
opzegging. De wet schrijft 6 weken
voor. De ongeorganiseerde vertegen
woordiger weet dit niet. Hij vraagt
WW aan, doch over die 5 weken be
taalt de WW niet omdat dit door de
werkgever betaald dient te worden.
Ook deze vertegenwoordiger was
niet op de hoogte met de wettelijke
bepalingen.
Een zelfstandige gaat in loondienst
en wordt portier in een groot be
drijf, met dag- en nachtdienst. Of
schoon hij die zondag niet behoefde
te werken, omdat hij de dagdienst
had, werkte hij toch die zondag om
dat een collega ziek was. Uit de
nachtdienst komende en in de dag
dienst aan de beurt, wordt hij op
nieuw in de nachtdienst geplaatst.
Nu weigert hij. Ontslag op staande
voet wegens werkweigering. Geen
uitkering uit de W.W., want de
werkgever zou aansprakelijk zijn
om het loon door te betalen. De por
tier is niet georganiseerd. Staat ook
zonder inkomsten
Een meisje als hulpverkoopster in
een groot winkelbedrijf werkzaam,
werkt daar intussen reeds bijna 1
jaar, zodat zij geen hulpverkoopster
meer is. Toch wilde men haar zo
maar naar huis sturen, zonder enige
opzegtermijn en zonder goedkeuring
van het GAB.
Een zelfstandige gaat als chauf
feur werken in een meubelfabriek.
Werkt daar negen maanden, heeft 'n
weekloon, rijdt de meubels naar de
klanten in het gehele land. Wordt
na een kleine kwestie ontslagen,
waarbij wórdt gesteld, dat de man
niet in betrekking is, doch zelfstan
dig werkzaam is. Krijgt geen WW en
zou zelfs zonder ziekengeld zijn ge
zet enz. enz.
Men staat zonder inkomsten en
in al deze gevallen zijn deze perso
nen ook niet meer verzekerd voor
het ziekenfonds, zodat zij ofwel de
dokter zelf moeten betalen of, zich
nog zolang vrijwillig moeten verze
keren, terwijl zij zonder inkomsten
staanDeze chauffeur is ook
weer niet georgeaniseerd.
Bovenstaande gevalen zijn bijna
allen „stads"-gevallen.
Deze mensen krijgen een wrok te
gen de maatschappij, terwijl deze
aan hun eigen onkunde te wijten is.
Daarom moet ook op deze punten
aan de voorlichting gedacht worden.
Gebeurt dit in voldoende mate? Wij
hopen het, doch zijn niet overtuigd.
30 DEELNEMERS IN INT.
KLASSE
Al laat de lente op dit moment nog
verstek gaan, toch ziet iedereen met
spanning uit naar het eerste grote
duel tussen elite van de Moto-Cross
op 17 maart te St. Anthonis.
Men vertrouwt algemeen, dat de
reeds maanden regerende Koning
Winter bezig is, zijn laatste adem uit
te blazen, en dat spoedig de lente
zijn intrede zal doen. „Een nieuwe
lente, een nieuw geluid", om met
Pierre Huyskens te spreken en zoals
jaarlijks gebruikelijk zal een van
deze nieuwe lentegeluiden bestaan
uit het geronk van de race-motoren
op het circuit van St. Anthonis.
Nog nooit werd met zoveel span
ning uitgezien naar het eerste grote
treffen, omdat ieder ervan overtuigd
is, dat te St. Anthonis bepaald wordt
welke renners de toon zullen aan
geven in de strijd om het wereld
kampioenschap Moto-Cross 1963.
Vooral in Engeland hecht men
grote betekenis aan deze „First big
Race" en alle Engelse motortijd
schriften hebben aangedrongen op
een zo sterk mogelijke afvaardiging
naar St. Anthonis.
De Britten zullen dan ook tot in
hun vingertoppen geladen aan de
start verschijnen en met hun super
snelle BAS's en Mettises zullen ze
ten koste van alles trachten een
bres te slaan in de reeds jarenNdu-
rende Zweedse hegemonie.
De vijf Engelse rijders kennen het
circuit van St. Anthonis als hun
vestzak en ze moeten stuk voor stuk
in staat geacht worden om beslag te
leggen op de eerste plaatsen. Het zal
niet nodig zijn Jeff Smits, Dave Bic
kers, Arthur Lampkin, Lesly Archer
en John Draper aan U voor te stel
len, ze zijn alle vijf even beroemd
als bekend.
De fantastische Zweedse ploeg
met Tibblin, Nilsson, Ludin, Johans
son en Lundell zal echter niet zo ge
makkelijk te kloppen zijn. Met hun
nieuwe Husquevarnas en Litos en
hun bekende teamgeest, vormen zij
een hecht blok, dat praktisch niet
van zijn voetstuk gestoten kan wor
den.
De Belgische Kampioenen Hubert
Scaillet en Nic Jansen samen met
ons aller Broer Dirks op een nieuwe
fabrieks Lito en Jan Cljn'k op een
nieuwe Metisse zullen nu de gele
genheid krijgen te profiteren van de
rivaliteit tussen Zweden en Engel
sen. Broer Dirks zal er alles op zet
ten zijn overwinning van vorig jaar
te herhalen en hij is daartoe zeker
in staat. - isr
Duizenden motorsportliefhebbers
zullen op 17 maart weer getuige zijn
van een uiterst felle strijd tussen
Zweden, Engelsen, Belgen, Denen,
Duitsers en Nederlanders. Evenals
vorige jaren zullen we na ..St. An
thonis" weer weten welke renners 'n
serieuze kans maken op de zo be
geerde titel Wereldkampioen 1963.
DIT JAAR EERSTE
EXPERIMENTEN IN ONS LAND
Mc I li» U
Dit najaar zal in Nederland een
begin worden gemaakt met de
schooltelevisie. Onderwijs via de
beeldbuis is bijvoorbeeld in Ameri
ka een al jaren ingeburgerd begrip.
In ons land is men al enige tijd be
zig de zaak te bestuderen. Dit jaar
als in september het nieuwe
schooljaar begint zal men in de
praktijk het idee gaan beproeven. Op
1 januari is daarvoor in Den Haag
opgericht de Stichting Ned. Onder
wijs Televisie. Deze heeft met de
Nederlandse Televisie Stichting NTS
een overeenkomst voor twee jaren
gesloten om voorlopig nog op
zeer bescheiden schaal de uitzen
dingen te verzorgen. De NOT treedt
daarbij op als uitvoerend orgaan van
het gehele georganiseerde onderwijs.
Bij de overeenkomst is vastgesteld,
dat de NOT de programma's zal
produceren en uitvoeren. Vanzelf
sprekend zal daarbij nauw worden
samengewerkt met de deskundigen
van de NTS.
Voor het eerste schooltelevisiejaar
staan nog niet meer dan 20 uitzen
dingen op het programma. Er is
slechts een geringe zendtijd beschik-
en bovendien zijn de financiële mo
gelijkheden nog gering. Het zal
daardoor niet mogelijk zijn om voor
alle schooltypen afzonderlijke pro
gramma's uit te zenden. De NOT zal
daarom proberen om programma's
te brengen, welke zijn afgestemd op
royaal genomen leeftijdsgroepen en
verschillende schooltypen. De uit
zendingen zullen „zo ruim van on
derwerp zijn, dat meer groepen met
vrucht en plezier naar deze uitzen
dingen kunnen kijken", zo zegt een
verklaring van de NOT.
De opzet is, dat de telvisielessen
een aanvulling vormen op 't school
programma. De experimentele uit
zendingen zullen zich richten op on
derwerpen, welke de leraar in de
klas niet uitvoerig kan behandelen.
Hiervoor zijn door de NOT vier
hoofdgebieden vastgesteld. Het eer
ste is de maatschappelijke vorming.
Dit staat in nauw verband met de
invoering van het vak maatschap
pij-leer, dat door de Mammoetwet
verplicht is gesteld voor een aantal
schooltypen. Tweede hoofdgebied is
beroeps- en schoolkeuze. Daarnaast
zal tijdens de schooluitzendingen
aandacht worden besteed aan actu
ele ontwikkelingen op natuurweten
schappelijk en technologisch terrein.
Ook zal een proef worden genomen
met uitzendingen, die de practische
kennis van een van de moderne ta
len zal moeten bevorderen. De NOT
denkt bovendien aan programma's
voor de culturele, etische en estheti
sche vorming. Maar tijdens de
proefperiode zal enige beperking
nodig zijn.
De schooluitzendingen zullen door
ieder, die een televisietoestel heeft,
kunnen worden ontvangen. Er zal,
na een zorgvuldige selectie, een aan
tal proefscholen worden gekozen, die
waarschijnlijk een toestel in bruik
leen krijgen. De NOT zal over enige
tijd technische voorschriften uitge
ven met betrekking tot de opstelling
van het televisietoestel in de klas
en de klasopstelling bij de t.v.-les-
sen. Bij elk programma zullen uit
voerige handleidingen worden ver
strekt. Er zal steeds nauw overleg
worden gepleegd met het onderwijs.
Daartoe is een programmaraad sa
mengesteld uit vertegenwoordigers
van het prot. christelijk, het rooms-
katholiek, het openbaar en bijzonder
neutraal onderwijs. Ook vertegen
woordigers van de omroepen hebben
zitting in de Raad.
Het is nog niet bekend hoe lang
de uitzendingen zullen duren. In de
komende maanden zullen de moge
lijkheden verder worden bestudeerd
door de vijftien leden tellende pro
grammaraad. De Stichting Neder
landse Onderwijstelevisie heeft in
middels al een eigen bureau gekre
gen aan het Sweélinckplein in Den
Haag. Tot tijdelijk directeur is be
noemd de heer H. J. L. Jongbloed,
directeur van de Stichting Neder
landse Onderwijs Film.
DRANKWET
Burgemeester en wethouders van
Venray brengen ter openbare kennis
dat is ingekomen en verzoekschrift
van Hendrikus Albertus Gerardus
Verbruggen, handelaar in frituren,
wonende te Venray, Oostsingel NW
12, om een tapvergunning voor de
verkoop van sterke drank in het
klein voor ht pand Leunseweg 8.
Binnen twee weken na de dagte
kening van deze bekendmaking kan
eenieder tegen het verlenen van de
gevraagde vergunning schriftelijk
bezwaren bij burgemeester en wet
houders indienen.
Venray, 15 februari 1963.
Burgemeester en wethouders voor
noemd,
Mr. M. M. u G. M. COSTERS,
burgemeester.
H. P. L. VOi?.ST. secret n is.