Keelpijn v £ólieieek" oncilie ASPRO commissie Plaatselijke voor de ruilverkaveling Uit Peel en Maas Politierechter Veilig verkeer op het graf van prins der apostelen Herfst-tips voor rsjëfsu weekblad voor venray en omstreken Geestelijk artikel neem Vrijdag 26 oktober 1962 No. 43 Drie en tachtigste jaargang PEEL EN MAAS DRUK EN UITGAVE VAN DEN GROTESTRAAT 28 POSTBUS PRIJS PER KWARTAAL /"l.50 (bullen Venrmy 1.75) OPERATIE „LK" Dat een kaart in de huidige sa menleving een belangrijke plaats in neemt zal iedereen wel bekend zijn. Voor <'e uitvoering van de ruilver kaveling „Lollebeek" is het noodza kelijk dat via fotogrammetrische weg een z.g. kadastrale kaart tot stand komt. Het samenstellen van deze kaart is de taak van 't Bureau Ruilverkaveling van het Kadaster te Roermond. Om tot het vervaardigen ervan te komen zijn een reeks handelingen nodig. LUCHTFOTO'S Met een speciaal daarvoor inge richt vliegtuig van de KLM zullen luchtfoto's worden gemaakt. Het z.g: fotovliegtuig vliegt op een vaste hoogte (circa 2.000 meter), een be paalde, van tevoren vastgestelde route over het ruilverkavelingsblok en maakt een groot aantal foto's, welke het hele gebied weergeven. Het maken van deze foto's geschiedt bij voorkeur in de maanden maart en april ,bij zéér helder weer. In deze periode zijn de omstandigheden het gunstigst, omdat er zich nog weinig of geen bladeren aan de bo men bevinden, terwijl de percelen door de lage stand van de gewassen duidelijke grenzen tonen. MEETPUNTEN IN HET TERREIN Inmiddels is met de terreinwerk zaamheden welke voor de lucht opnamen nodig zijn een begin ge maakt. Op vele punten (plm. 10.000) dienen vóór 15 januari a.s. witte schijven te worden uitgelegd. Deze schijven worden op piketten op betonnen blokken geplaatst. Met het plaatsen van deze piketten en blok ken is men reeds begonnen, terwijl op verschillende punten ook reeds de witte schijven zijn geplaatst. Deze schijven zijn straks op de van 26 oktober 1912 Door Mgr. Drehmanns, bisschop van Roermond, werden deze week aan 800 kinderen uit de gemeente Venray het H. Vormsel toegediend. De voetballer T. uit Venray, die deelnam aan 'n competitiewedstrijd te Venio, kreeg aldaar zulk een har de schop, dat hij een been brak. In de smëderij kreeg A. de H. alhier een aantal zware ijzeren pla ten op zijn beenen. Dr. Struben con stateerde beenbreuken. Te Oostrum werd voor Jos. Jen- niskens aanbesteed het bouwen van een woonhuis aldaar. Ingeschreven werd als volgt: Louis Wijnhoven, Venray f 5890,— Gebr. Jacobs en J. v. Dijck 5860, Th. Vissers, Wanssum 5610, Chr. Wijnhoven, Venray 5495, A. Tacken, Oostrum 5495, Gebr. Oudenhoven, Venray 5430,- Aan de laagste inschrijvers ge gund. Zondag 17 november zal de plechtige opening plaats hebben var. het nieuwe St. Antonius-patronaa. in de Patersstraat. Slaap gerust En als de duisternis over de aar de was neergedaald en de mensen sliepen den slaap des rechtvaardi gen, kwamen er dieven en braker in het station. Ende zij snuffelden in laden en kasten en namen mede de ping ping. En als zij zagen staan een kist, groot ende zwaar, sleepten zij deze mede in den donkeren nacht, denkende gevonden te heb ben: Mozes en de profeten. Edoch in plaats van het slijk der aarde, be vatte deze allerhande fraais om te maken gebroken beenen heel en half dode mensen weer levend. En als zi; openden de kist en roken de apo theken j, wierpen zij haar woedenc weg en vluchtten over heg en struik En als des morgens kwamen de sta tionsbeambten en aanschouwden de ze verwoesting, riepen en jammer den zij om de verdwenen dubbeltjes Alsdan riepen zij de politie en dc dienaren des rechts met hunne hon den, slim ende sterk. Edoch zij kre gen ten antwoord: gaat snel hener en zoek zelf uwe dieven, want onze politie moet toezien bij het werker door de boeren op de wegen des velds. Daarvoor gebruikte men te Peel- dorp de politie in den jare 1900 en twaalf. luchtfoto's duidelijk waarneembaar. Aan de hand van deze schijven wor den door de landmeterdeskundige en zijn assistenten de z.g. koórdinalen berekend, welke de ruggegraat vor men van de gehele kaarterings- arbeid. Via metingen wordt het stukje aarde zo nauwkeurig moge lijk in beeld gebracht. Alles lean dus goed gaan, wanneer de witte schij ven inderdaad op de luchtfoto's ko men en niet worden verwijderd door personen, aan wie net doel van deze meetpunten niet bekend is Het is duidelijk, dat zonder medewerking van de bevolking de operatie ,Luchtkaartering" gedoemd is te mislukken. De Plaatselijke Commissie doet dan ook een dringend beroep op de bevolking om bij het aantreffen van dergelijke piketten en beton blokken deze niet te verwijderen of te verplaatsen. Mocht toch onverhoopt een derge lijke verstoring plaatsvinden, dan gelieve men dit te melden tot een der leden van de Plaatselijke Com missie, of tot de landmeter-deskun dige te Roermond, Lindanusstraat 5, telefoon 04750-5415. Tot aan het einde van deze open tie „LK" zullen geregeld medede lingen ever de stand van zaken be kend worden gemaakt. De kosten van de hele operatie ,LK", deze omvatten de werkzaam heden van de landmeter-deskundige en zijn assistenten, het maken van de luchtfoto's en het samenstellen van de nieuwe kadastrale kaart, zullen geheel voor rekening van het Rijk komen. Het kadaster is ingevoerd door Napoleon als basis voor de grondbe lasting. Het geheel steunt op dc kartering van de eigendommen. Thans is het noodzakelijk, dat een algehele vernieuwing van het basis materiaal plaatsvindt. Dit is dan ook de reden, waarom het Rijk van de ruilverkaveling gebruik maakt om gelijktijdig geheel nieuw materiaal te verkrijgen. „Maar wat maakt-ie dan voor een geluid?" vroeg de officier. „Dat beest is toch niet doofstom? Hij zegt toch wel eens wat?" „Hij zegt wel eens wat", bevestigde de verdat hte „Hoe spreekt-ie dan''" wilde de rechter weten, alsof hij de man een koekje boven de neus hield. „Hij maakt een soort van piepend-miau- wend geluid", legde de verdachte uit, terwijl hij het been weer iets verschoof. „Dus 't is een kat?" dacht de of ficier. „Geen kat", zei de man raad selachtig, „want ik ben hier om de waarheid te zeggen en niets dan de waarheid." „Maar wat is het dan? Een tam me leeuw of zoiets?" „Geen tamme leeuw" .volhardde de man in zijn negativisme. ,,Ik had 'm in net aanrechtkastje gestopt toen d'r controle kwam. edelachtbare", verduidelijkte de schoondochter. „Stil" ,zei de rechter, ,u bent hier niet als getuige". „Hou jij je mond", zei de ver dachte. „Jij kunt de zaak alleen maar bederven want jo praat toch altijd je mond voorbij". „Maar wat was dat dan, wat m het aanrechtkastje zat?" vroeg de officier aan de juffrouw, die niets mocht zeggen. „Ach ,dic hond na tuurlijk", antwoordde ze en meieen sloeg ze zich geschrokken op haar mond. Zie je nou wel", mopperde de verdachte huilerig, „je bederft mijn hele proces met je stommiteiten!' En dreigend hief hij zijn stok op. „Geen handtastelijkheden", waar schuwde de rechter. „Dus 't was toch een hond?" „Nee, meneer de rechter, nog niet". „Nog niet? Dus 't zou wel een hond worden?" „Ja meneer, de rech ter. Zij heeft 't nou toch al bedor ven. Als-t-ie gezond blijft zal 't wel een hond worden, denk ik. Maar 't is nog geen hond ,want hij is pas vijf maanden .En nou hoef ik d'r nog geen belasting voor te betalen." „Vijf maanden?" kreet de officier, „met vier maanden moet je al beta len man!" „Maar jij betaalt die tien gulden, sufferd!" zei de verdachte tegen z'n schoondochter, toen hij het been weer van de stoel haalde. De verdachte kwam het zaaltje binnen met in de ene hand een stok en aan de andere zijn schoonochter. Zijn ene been was in een dikke laag zwachtels verpakt. „Reuma thiek", zei hij tegen de deurwaarder, „dat krijg je met dit weer". Toen begaf hij zich met zijn attributen naar voren. De stok zette hij naast zich neer .het zere been legde hij recht voor zich op een stoel, die de deur waarder, beleefd als altijd, extra aangaf. De schoondochter bleef eer biedig cp een pas afstand staan. „Héhé", zei hij, „daar zitten we dan". En opgewekt keek hij de zaal rond. „Daar zitten we zeker", zei de rechter streng. „Maar u kon hier beter zitten as ik", vond de om zwachtelde verdachte. „Het staat niet aan u om dat te beoordelen" kaatste de rechter. Maai de officier sneed een verdere woor denwisseling af door de dagvaar- ling te voorschijn te halen. „Deze verdachte heeft als belastingplich tige hondenhouder niet, althans niet behoorlijk, voldaan of nagekomen enige formaliteit, voorgeschreven met betrekking tot de belasting op honden, hebbende hij immers als eigenaar en houder van een of mee honden, daarvan geen afgifte ten daartoe aangewezen burele gedaan noch de daarvoor verschuldigde be lasting voldaan." „Nou dat is zo, hè?" zei de rech ter .„Waarom hebt u die hondenbe lasting niet op tijd betaald?" „Ik heb geeneens een hond", zei de verdachte en hij schikte het zere been wat gemakkelijker op de twee de stoel. „En u hebt tegenover de verbalisant bekend, dat het beest van u was". „Hij is ook van mij. Maar 't is geen hond!" „Wat?" riep de rechter verbaasd, ,is 't geen hond? Wat is het dan voor een beest?" „Da weet ik nie". vervolgde de man met het been onverstoorbaar, „maar 't is geen hond. Ik ken toch zeker wel een hond?" „Blaft-ie wel eens?" vroeg de offi cier. „Nooit!" beweerde de verdach te en trok een gezicht van „je maakt me niks". Wij vragen nog steeds PERSONEEL geschoold en ongeschoold Aanmelden dagelijks - ook na werktijd - aan de fabriek, bij de portier N.V. INALFA VENRAY WILLEN WIJ ZIEN OF GEZIEN WORDEN? Of wij willen zien of gezien wil len worden is veelal een kwestie van persoonlijke smaak, en over smaak valt niet te twisten. Maar in het hedendaagse verkeer is geen discussie mogelijk: daarin is het een zaak van zélf zien èn (goed) gezien kunnen worden! Nu de dagen korter worden en de schemer vroeger invalt, zult u meer dan in de afgelopen maanden in schemer of donker naar huis of el ders heen rijden. U zult dezer dagen waarschijnlijk voor het eerst se dert lange tijd de lichten weer moeten ontsteken als u in uw auto of op uw tweewieler zit. Kijkt u dan even na, of alle lampjes nog wel branden; vooral het achterlicht je is héél belangrijk om „gezien te worden". Bij enkele steekproeven, door het Verbond voor Veilig Ver keer georganiseerd, is komen vast te staan dat bij een relatief groot aantal voertuigen de lichtcontacten slecht waren, waardoor de verlich ting niet naar behoren kon functio neren; gezien het feit dat tal van automobilisten bij deze enquête op gaf dat hun wagen kort tevoren 'n servicebeurt had ondergaan, is de indruk gevestigd dat sommige gara- gabedrijven hieraan wel eens onvol doende aandacht besteden. Bij het onderzoek is tevens komen vast te staan dat meer dan de helft van de automobilisten geen reserve- lampjes bij zich heeft en ook geen schroevendraaier. De schroeven draaier is in verreweg de meeste gevallen onontbeerlijk om kapotte lampjes te vervangen! Een set re servelampjes is bovendien maar een eenmalige uitgave en niet zo'n grote zodat het Verbond alle be stuurders van motorvoertuigen (maar ook fietsers) met klem advi seert een stel in reserve ,aan boord" te hebben. Naar de mening van het Verbond is echter de veiligste weg op gezette tijden alle lampjes te vernieuwen of ze nu goed zijn of niet. Zo'n zgn. „groepsvervanging" biedt grotere zekerheid dat uw verlichting altijd in orde is. En het is bovendien eco nomischer ook! Om de hoeveel tijd deze groeps- vervanging moet plaats hebben, is afhankelijk van het type auto en de soorten lampjes. Als richtlijn kan worden aangehouden: elke iwee jaar. Wanneer u op regelmatgie tij den al uw lampen vernieuwt en de contacten regelmatig op corrosie en verbuigingen controleert, weet u ze ker dat u zélf nieten gezien wordt. e Ik kon mijn ogen niet goed gelo ven, toen ik het las. Maar het stond er echt en de prachtige televisie uitzending van de opening van het Concilie bevestigde het: men heeft in de St. Pieter het bekende beeld van Petrus de Pausmantel omgehan gen en een tiaar op zijn hoofd gezet. Het is gedaan zo lazen wij - - om daarmee de verbondenheid van de Concilievaders met de eerste Paus te symboliseren. Nu ligt dat soort symboliek de Italianen beter dan ons nuchtere Noord-Europeanen, die een dergelij ke aankleedpartij nogal kinderach tig vinden. Trouwens het Concilie heeft een dergelijke symboliek niet nodig. Veel sterker dan door het Pe trusbeeld in Pauskleren wordt de verbondenheid van het Concilie met de eerste Paus duidelijk door het feit, dat de wereldvergadering wordt gehouden in de basiliek, die boven het graf van de eerste Paus is gebouwd en die zijn naam draagt. Het staat wel vast dat de St. Pie ter op het ogenblik het tweede Va- tikaanse Concilie huisvest, omdat 't de meest geschikte plaats is om 3000 deelnemers onder te brengen en om dat de basiliek naast de deur van Paus Joannes' departementen in het Vatikaans paleis ligt. Maar de werkelijke reden, die te vens reden van bestaan van de St. Pietersbasiliek is, ligt dieper. Om precies en letterlijk te zijn: iets meer dan vier meter onder de mar meren vloer, bijna recht onder de zetel waarvan Paus Joannes het Concilie presideert, is het graf van de H. Petrus. Het is maar een ar- meluisgraf, maar het is tevens de reden waarom in een van de luister rijkste tijdperken, de Renaissance, men daar zo'n prachtig bouwwerk neerzette. De St. Pieter is eigenlijk één kolossale graftombe ter ere van de eerste Paus. Maar toen men in die tijd de ba- plaats nu vond men een oud graf, een nis met aan weerszijden een marmeren pilaar. Op de pleistermu ren waren honderden opschriften, Vele dwars over elkaar heen. Op de bodem van de nis lagen honderden munten, daterend van de le tot de 15e eeuw. Zij waren uit alle landen van Europa afkomstig. Deze mun ten vormden het bewijs, dat het graf eeuwenlang doel van pelgrima ge was geweest. Pelgrims lieten die munten achter als een offer of als bewijs van hun bezoek. Maar het feit, dat keizer Constan- tijn alle zorg had betracht om dit graf ongeschonden te laten, de ma nier en de plaats waar hij de basi liek liet bouwen, namelijk precies boven het graf, bewijst in ieder ge val ,dat dit graf iets bijzonders was en dat Constantijn speciaal aan dit graf bijzondere eer wilde bewijzen. De vroege gewoonte in Rome niet een heilige naar de kerk te brengen, maar de kerk te bouwen boven het bestaande graf van de heilige, draagt ertoe bij het geloof te ver sterken, dat de keizer zijn basiliek boven het graf van Petrus bouwde. De muur, waarin het graf van Pe trus was uitgehouwen, leverde ster ke bewijzen, dat hier inderdaad het graf van Petrus is. De moderne ar cheologie heeft de talloze vaak over elkaar aangebrachte, inscripties ont cijferd. Zij hebben alle betrekking op Petrus. Het zijn vaak crypto grammen, die moeilijk ontcijferd konden worden. Maar het duidelijk ste bewijs vond men vlak bij het graf, namelijk op de buitenkant van de nismuur. Daar staat in het Grieks te lezen: Petrus rust hierbin nen. Wat vonden de archeologen daar nu binnen? In een grafachtig gat vonden zij de beenderen van een fors gebouwde man, die ongeveer 70 jaar moet zijn geweest, toen hij stierf. Maar geen schedel vonden zij. En dat zou kunnen kloppen met een andere en ook zeer sterke traditie, volgens welke de schedels van Pe trus en Paulus tezamen bewaard worden in de basiliek van St. Pau lus buiten de Muren. Indien de we tenschappers erin slagen te bewij zen, dat schedel en beenderen van dezelfde herkomst ziin dan zal een nieuw bewijs voor de echtheid van Pertus' graf geleverd zijn. Maar er zijn al bewijzen te over. Het graf van St. Petrus is onder de St. Pieter. Dit is net zo waar als de reusachtige koepel die de reuzen- bouwmeester Michel Angelo erbo ven bouwde en waaro^ de woorden te lezen zijn: „Gij zijt Petrus en op deze rots zal Ik mijn Kerk bouwen en u zal IK de sleutels van het he mels koninkrijk geven." siliek bouwde, had men geen weten schappelijk bewijs, dat daar inder daad het graf van St. Petrus was. Men nam dat aan, omdat het tradi tie was dat aan te nemen. In geen eeuwen had men het graf gezien. Bewijsstukken waren nauwelijks voorhanden en dan nog niet erg dui delijk. Maar het traditionele geloof was genoeg voor de mensen, die de basiliek bouwden, en ook nog sterk genoeg voor de latere wetenschap pelijke kritiek en onzekerheid. Volgens deze traditie nu was St. Petrus begraven op de Vatikaanse heuvel na zijn marteldood in de na bij gelegen arena van Nero. Er zijn geen geschreven verklaringen meer over, tenminste niet uit die tijd. Het eerste geschreven stuk dateert uit de tweede eeuw, dus ongeveer hon derd jaar later. De toegang tot het graf van de H. Petrus werd toeval lig ontdekt. Tweemaal voor zijn dood in 1939 had Pius XI al eens de wens te kennen gegeven, dat men zou gaan zoeken in de crypten on der het Confessio-altaar in de St. Pieter. Daar worden van oudsher de Pausen begraven en daar ligt nu Pius XI zelf en ook zijn illustere op volger Pius XII. Toen de werklui een nis gereed maakten voor het graf van Pius XI vonden zij resten van oude graven. Pius XII gaf toen opdracht een se rieus onderzoek in te stellen. En dit onderzoek betekende het begin van de herontdekking van Petrus' graf. Onder de vloer van de crypte, wel ke oorspronkelijk de vloer was van de in de 4e eeuw door keizer Con stantijn gebouwde basiliek, vond men een nauwe doorgang. Het was letterlijk een dodengang, want aan weerszijden waren graven. De gang steeg gelijk met de helling van de Vatikaanse heuvel. Maar onder de oorspronkelijke basiliek was het d ik van de doorgang verlaagd om plaats te maken voor de vloer. Op die DE BIJBEL IS GEEN STICHTELIJK BOEK De Bijbel is weer modern. Een on feilbaar teken daarvoor zijn de tal rijke films ,die met de technicolor en breeddoek allerlei schilderachtige taferelen uit de heilsgeschiedenis van het Joodse volk al dan niet waarheidsgetrouw weten weer te geven. Schilderachtig en vol sex. Wanneer de filmproducenten er geld in zien, dan is dat een overdui delijke bevestiging van de belang stelling ervoor. Wij zouden het als een bijprodukt kunnen zien van de belangstelling, welke inderdaad overal groeit en 't meest in katholieke kring. Bij de protestanten is dat van het begin af zo geweest. Maar het feit, dat het bijbellezen thans in de Katholieke Kerk zo gepropageerd wordt, heeft nog een ander aspect. Het bewijst de groei van de gelovige naar een zelf standig en bewust geloofsleven. De gelovige wordt volwassen. En vol wassen kunnen en moeten meer le zen dan kinderen. Ook de Bijbel is een grote mensen- boek. De lezing vereist gezonde, evenwichtige beoordeling. Nog niet zo lang geleden was er menigeen, die de bijbel maar een slecht boek vond. Hoe kon het anders, de bijbel bevat ir*derdaad barre verhalen. Ik herinner mij als kind eens een passage uit de bijbel van een pro testants vriendje te hebben gelezen over een man, die zijn vrouw in ze ven mootjes had gesneden omdat zij hem ontrouw was geweest. Ik had er weinig van begrepen, maar die zeven mootjes zijn me altijd bijge bleven. Vroeger lazen we stichtelijke boe ken: heel simpel zo'n boek. Over kwaad werd eenvoudigweg niet ge sproken In elk goed katholiek huis houden waren wel een paar van die heiligen-levens. De bijbel zift het kwade niet uit het leven .want hij is waarheid. In de bijbel zien we, dat de mens niet volmaakt is. We zien Paulus schel den, als hij een klap in z'n gezicht krijgt (Handelingen 23). We zien Da vid zondigen (Sam. 11,12) en de pro feten er het bijltje bij neerleggen (I, Koningen 19) en we lezen dat Osee en Jeremias het Joodse volk met een lichtekooi vergelijken. Dat iets in de Bijbel staat, bete kent niet, dat God het goedkeurt maar wel, dat het binnen Gods heilsplan is gebeurd. God is er niet mee eens .wanneer Jacob bedrog pleegt. De bijbel is daarom geen „stichtelijk" boek, dat is het leven ook niet. De bijbel is een beschrijving van God en Zijn zondaars. En aangezien wij allen z<3ndaars zijn, kunnen wij uit de Bijbel alles over God leren en krijgen w misschien een idee van wat Hij van ons wil. AUTOMOBILISTEN EN ANDERE WEGGEBRUIKERS Nu de herfst zijn intrede heeft ge daan dienen automobilisten bijzon der waakzaam te zijn. Niet alleen, omdat op de natte wegen de kans op slippen groter is geworden, doch ook, omdatde afgevallen boom bladeren het op de lak van de auto voorzien hebben. Bladeren ademen nl. een onzicht bare zure vloeistof uit, die in het bijzonder gedurende de herfstmaan den autolakken aantast. Vooral de synthetische laksoorten zijn zeer ge voelig voor dit zuur, terwijl de lak- tinten bruingeel en rocd bijzonder kwetsbaar zijn. Wanneer u dus uw wagen gaat parkeren, zoekt u dan, indien moge lijk, een plekje uit dat ver van bo men is verwijderd. En past u vooral op, dat u uw auto niet onder linden of populieren achterlaat. De blade ren van deze bomen zijn nl. de grootste vijanden van alle autolak ken. SUIKERBIETEN CAMPAGNE EXTRA SLIPGEVAAR Op vele plaatsen in ons land is de suikerbietenoogst reeds begonnen. De bieten, die met karrevrachten van het land komen, worden vaak over hoofdwegen vervoerd, waar door zich op het wegdek klei, loof en zelfs ook bieten kunnen bevin den, die afkomstig zijn van de „bie tenwagens". Dit afval vormt, vooral wanneer het door auto's e.d. is platgereden, glibberige massa's, die voor het snelverkeer bijzonder gevaarlijk zijn. Indien u van de wegen, waar over suikerbieten worden getrans porteerd .gebruik moet maken, let u er dan op, dat het op de weg lig gende afval u niet in moeilijkheden brengt. Ook afgevallen boombladeren zijn vaak oorzaak van verkeeisongeval- len. Zowel auto's, motoren als (brom)fietsen kunnen hiervan grote hinder ondervinden, doordat de vaak natte bladeren het wegdek glad ma ken en het slipgevaar aanzienlijk doen toenemen. Behalve de afgevallen bladeren e.d. zal straks ook de nachtvorst de weggebruikers weer parten gaan spelen. Opritten van bruggen cn via ducten kunnen vooral in de vroege ochtend behoorlijk glad zijn! TENSLOTTE NOG DE LAATSTE TIPS: Nu het vroeger donker wordt is het noodzakelijk, dat de achterlich ten (ook van fietsen en bromfietsen) eens aan een nauwkeurige inspectie worden onderworpen. Het komt nog te vaak voor, dat defecte achterlich ten de oorzaak van aanrijdingen zijn. En vergeet vooral niet op een mis tige dag de verlichting van uw voer tuig in te schakelen. Andere weggebruikers bemerken dan nl. tijdig dat u zich óók op de weg bevindt. Wij vragen nog steeds PERSONEEL geschoold en -1 ongeschoold Aanmelden dagelijks - ook na werktijd - aan de fabriek, bij de portier N.V. INALFA VENRAY

Peel en Maas | 1962 | | pagina 3