fcuiopas toekomst Kiespijn ASPRO Het kamende CONCILIE WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN OTSï3ÏÏSJ/t/ïïi Een nieuwe gemeente raad luiden de noodklok 3de dinsdag, in september neem Zondagsdienst huisartsen Vrijdag 7 september 1962 No. 36 Drie en tachtigste jaargang PEEL EN MAAS DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 1050652 mm. ABONNEMENTS- .50 (buiten Venray 1.75) m ST. PIETER ONHERKENBAAR I DOOR ENORME TRIBUNES CONCILIE-VADERS MOETEN OP KLAPSTOELTJES ZITTEN De technische commissie, belast met de organisatie van het Concilie, heeft besloten, dat alle 2265 stoelen der Concilie-vaders de klapstoel tjes van de bisschoppen en de iets ruimere zetels der kardinalen en pa triarchen voorzien zullen worden van een dun schuimrubberlaagje. Dit als tegemoetkoming aan het ongerief lang op een harde plank te moeten zitten. Over die schuimrub- berlaag komt een groene bekleding. Aanvankelijk wilde men een rode overtrek nemen, maar na enkele proefnemingen heeft groen het toch gewonnen. Dit is slechts een klein oordeel van de immense, technische voorbe reidingen, welke de monsterverga deringen eisen. Elke dag staan hon derden toeristen te kijken bij de voorbereidingen in de St. Pieter en luchten daar tegenover elkaar hun kennis of beter gezegd hun gebrek aan kennis over de komende ge beurtenissen. Het blijkt nogal eens, dat veel toeristen zelfs niet weten, dat er een concilie op komst is, laat staan, dat zij weten wat het concilie beoogt. Wanneer men even naar hun op merkingen luistert, is dat al heel gauw duidelijk. Het is interessant om in de St. Pieter te kijken naar de brekerij. Midden in de immense ruimte van het „schip" stonden drie klapstoeltjes, twee met groene be kleding, een met rode. Het waren de monsters, die de technische commis sie moest keuren. Het groen heeft gewonnen, zoals reeds opgemerkt Maar de schuimrubber is zo on geveer de enige concessie, welke de technische commissie heeft kunnen bereiken ,want zij moet ondanks de geweldige afmetingen van de St. Pieter woekeren met de beschikbare ruimte. Het is geen kleinigheid om zo'n 3000 mensen een beetje geriefe lijk onder te brengen. Helemaal ge lukt is het dan ook niet. De bisschoppen komen op klap- stoelen te zitten, waarvan de zitting 50 bij 39 cm groot is. Zes klapstoe- len telkens op een rij zoals in een bioscoop en met even weinig ruimte. Wanneer de zittingen en armleunin gen opgeklapt zijn, is er een door loopruimte van 35 cm., wanneer neergeklapt, dan blijft er maar een paar centimeter over. De moeilijk heid hoe en waar te knielen is han dig opgelost naar voorbeeld van de kerkbank. Aan de achterkant der stoelen is namelijk een knielplank aangebracht. Aan de achterkant van de rugleuning bovendien een schrijf- plank voor het maken van notities, niet groot als een bureau ministre, maar voldoende. In grote lijnen is de vergader ruimte klaar. De sampietrini zijn met de afwerking begonnen. Ruim 23 km staalbuizen heel't men nodig gehad voor het skelet van de ti'ibu- nes, die aan weerszijden en in de kop van het langschip verrezen zijn. Elke tribune is 10 tot 14 treden diep en ongeveer 3 tot 4 meter hoog. Op elk van zo'n trede staan de klap- stoelen in secties van zes opgesteld. Om overbodig lawaai te weren zijn alle tribunes met rubber be dekt. De tribunus waarop de bis schoppen zitten met grijze rubber. De tribune voor de kardinalen en patriarchen, die wat ruimer uitvalt, bezit een rode rubberen vloerbedek king. Ook de stoelen van deze hoog waardigheidsbekleders zijn wat rui mer uitgevallen en kunnen werke- SLECHTS DRIE ZOMERSE DAGEN De drie zomerse maanden zijn ver leden tijd en wanneer wij de balans van temperatuur, zonneschijn en re genval opmaken dan blijkt duidelijk dat de zomer van 1962 een slechte beurt heeft gemaakt. Het is de der de opeenvolgende koude en ongun stige zomer geworden. Het aantal zomerse dagen (war mer dan 25 gr. Celcius) bedroeg te De Bilt in juni twee, in juli één en in augustus géén. Van de totaal 92 zomerdagen bleven er in ons land maar liefst zeventig te koud. Juni was een zonnige maand, maar juli en augustus veroorzaakten samen een te kort van ruim 90 uren zonne schijn. Voornamelijk in Zuid-Hol land is de zomer als gevolg van en kele zware onweersbuien in juli, die vooral Rotterdam troffen, te nat ge worden. Elders bleef de zomer iets aan de droge kant, in Zeeland zelfs belangrijk droger dan normaal. Met 235 mm regen tegen normaal 190 mm werd Rotterdam de natste plaats. Over het algemeen heeft de bouwvak in de tweede helft van juli nog geboft. Evenals in de vorige slechte zomers was ook dit keer juni nog de droogste en meest zonnige van de drie. lijk zetels worden genoemd. Ook in de zitruimte houdt men op het con cilie rekening met de hiërarchische ladder. Nog andere tribunes zijn er opge richt voor de waarnemers, de advi seurs der bisschoppen, voor de leden van het diplomatieke korps bij de H. Stoel en zelfs 250 zitplaatsen voor journalisten. Deze berekening voor de pers is wel erg schriel, want er zullen tijdens het Concilie wel en kele honderden journalisten meer in Rome zijn. Een aparte tribune ten slotte is gebouwd ten gerieve van radio- en televisie. Daar vinden 40 reporters hun plaats en alle techni sche gerief. Maar alleen de Italiaan se R.A.I. heeft toestemming zijn ap paratuur in de St. Pieter op te stel len, zowel voor radio als tv. Een heel belangrijk deel van het werk ziet men niet, omdat het onder de marmeren vloer van de St. Pieter verborgen zit. Daar bevinden zich namelijk de honderden kilometers kabels voor verlichting, voor de mi crofoons en luidsprekers, voor het interne telefoonnet, de zware verze kerde kabels voor radio en televisie en voor de electronische apparatuur, die de stemmen telt. Het dreunend geratel van de lucht- boren heeft zich thans verplaatst naar het voorportaal van de St. Pie ter. Heel de vloer van dit voorpor taal, dat met zijn 71 meter lengte en 13,5 meter breedte het formaat heeft van menige parochiekerk, wordt namelijk opgebroken en ver nieuwd. Een cementmolen produ ceert het cement, dat als onderlaag zal dienen. Daarop komt een nieuwe vloer van veelkleurig marmer, waarin het wapen van Paus Joannes zal worden verwerkt, vele eeuwen lang een herinnering aan de Paus, die het Tweede Vatikaanse Concilie bijeenriep. Een nieuwe gemeenteraad is aan getreden Weliswaar met vele bekende ge zichten, maar toch ook met nieuwe lingen, die de komende vier jaren mede Venrays toekomst helpen be palen. Er zijn teveel mensen, die in de gemeenteraad van tegenwoordig een feitelijk verlengstuk zien van Den Haag en Maastricht waar volgens hun zeggen toch de beslissingen worden genomen. De gemeenteraad heeft die slechts te accepteren en zijn eigen macht is dermate inge- schrompeld dat ternauwernood van macht, laat staan van beleid ge sproken kan worden. Men is derma te van hogere instanties afhankelijk dat de gehele i*aad in feite een face geworden is Wie zo redeneert, bekijkt alles toch wel zeer oppervlakkig. Want het mag dan voor de buitenstaander wel eens de schijn hebben, dat niet de raad, maar wel Den Haag en in mindere mate Maastricht de lakens uitdeelt, toch is en blijft de gemeen teraad het hoogste bestuurscollege van een bepaalde plaats en zal de koers gevaren worden, die deze raad uitzet, ondanks alle belemmeringen die dan genoemde instanties bij de huidige centralisatie-politiek op werpen. En zo mag men vol verwachting uitzien naar wat dit nieuwe be stuurscollege voor de komende vier jaren in onze gemeente zal gaan doen, zal gaan presterenEr lig gen problemen in overvloed. Elders in dit blad vindt U het zoveelste in gezonden stuk over de industriali satie van onze gemeente (om maar eens een probleem te noemen) ter wijl de huidige nood in de landbouw weer eens te meer de nadruk legt op de noodzaak om ook hier in het ruil verkavelingsplan Lollebeek tot nieu we mogelijkheden te komen. De woningbouw blijft ondanks het steeds groeiende woningtal nog al tijd aandacht vragen, ook al in ver band met de industrialisatie waarbij nog te veel geklaagd wordt al of niet ten onrechte dat voor ho ger personeel geen geschikte wonin gen beschikbaar zijn. We denken aan sport en ontspan ning, waarbij natuurlijk het „zwem bad" behoort, dat intussen feitelijk meer een lachwekkend ding gewor den is op zijn zwerftocht langs alle mogelijke adviserende, controleren de en administrerende instanties, de zo noodzakelijke werkelijkheid. We denken aan wegen, waarbij 'n KLEINE BOERENBEDRIJVEN Een noodsituatie is ontstaan in bepaalde bedrijven van kleine zelf standigen in de landbouw. Wie zijn oor te luisteren legt, ook in ons Ven ray, ervaart dat vele kleine boeren het bepaald moeilijk hebben. Slech te oogsten vanwege al het water, de zo gevreesde mond- en klauwzeer en de prijzen van varkens en eieren zijn telkens terugkerende argumen ten waarmede de oorzaken van de nood worden aangegeven. Pluimveehouderijen en varkens fokkerijen ondervinden door onjuis te toepassing van de spelregels van de EEG ernstige tegenslag bij de af zet van hun produkten. Dat de situ atie ernstig is blijkt uit de grote kre dieten die vele van deze kleine be drijven aan de banken hebben ge vraagd, ook in Venray. Het koninklijk landbouwcomité dat het samen met de katholieke Nederlandse boeren- en tuinders- bond voor de gedupeerden opneemt, kunnen hieraan weinig doen omdat steunmaatregelen slechts met toe stemming van de EEG-autoriteiten in Brussel genomen kunnen worden. Het woord is nu aan de regering die maatregelen zal moeten nemen om aan de huidige noodtoestand een eind te maken, vooral nu Nederland ook met zijn landbouw de concur rerende positie in de nieuwe Euro- markt moet behouden. Een toeslag op pluimveehouderijprodukten en varkens liggen het meest voor de hand. De ontwikkeling wordt door de landbouworganisaties op de voet ge volgd en voor het eerst sinds maan den wordt een verbetering van de eierprijzen geconstateerd. Ook de prijzen van varkensvlees zijn om hoog gegaan. Tegenover opheffing van de Duitse eierstop staat echter dat Duitse koelhuizen vol zitten met Amerikaans slachtpluimvee. In ver band met dit alles wordt de beslis sing van de Europese Commissie van de EEG over het verzoek van Amerika om de heffingshoogte tij delijk te verlagen met spanning te gemoet gezien. Het is te hopen dat de Nederland se regering de nodige stappen zal nemen die kunnen leiden tot betere afzetmogelijkheden zowel in eigen land als in de landen van onze EEG- partners. nieuwe Beekweg en een verbeterde Stationsweg nog slechts het be gin zijn, van de verbetering van wegen, die onder de „oude raad" o.m. ook is ingezet met de verbete ring van landbouwwegen. Trouwens diezelfde „oud" raad heeft reeds menig „potje op het vuur gezet", dat de nieuwe raad verder zal moeten bereiden. Naast bovengenoemde punten zijn er bijv. de uitbreidingsplannen in het centrum en de kerkdorpen met de welhaast onvermijdelijke ont eigeningen, de uitbreiding van in dustrie-terreinen, verkeersregelin gen, de sportvelden in de kerkdor pen, de aanleg van riolering en nuts voorzieningen in deze zelfde plaat sen en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Kwesties die beslist niet gemakkelijk zijn, maar die toch zul len moeten worden opgelost. Daarnaast zal deze raad eigen ini tiatieven moeten brengen. Initiatie ven op het gebied van woningbouw, waarbij we dan speciaal denken aan de bouw van grotere en wellicht betere woningen, evenals aan de aanvang van het recreatieoord. Initiatieven ook voor een nieuw centrum-plan, dat o.i. voor de toe komst van onze plaats van groot ge wicht zal zijn. Er worden van haar initiatieven verwacht t.a.v. indus trialisatie, waarbij o.m. de klassen indeling van groot belang is en het oplossen van het pendel-vraagstuk van grote betekenis is. We mogen vertrouwen dat de hoogconjunctuur zal blijven duren, zodat op het ge bied van werkloosheidbestrijding e.a. geen daden gevraagd zullen worden, maar de uitbouw van onze gemeente zal langs banen van ge- lijdelijkheid en zonder grote stoor nissen moeten voortgaan, want stil stand betekent immers achteruit gang. Bij dit alles zal het de burger, -die niet achter de schermen kan kijken, wel eens tegenvallen .Men verwacht vaart en durf waarbij men onvol doende realiseert dat anderen zijn, die de remmen aanslaan. Men vraagt zich af waarom dit of dat zo lang moet duren, waarom dit of dat zo gebeurt en niet anders De financiële positie van onze ge meentekas zal echter om een juist financieel inzicht vragen en een juist afwegen van wat voorrang dient te hebben in het kader van het financieel mogelijke en wat in dat verband dan misschien wat later aan de beurt komtDit alles eist ook in de komende periode weer veel van die mensen, die namens de Venray se gemeenschap gekozen zijn uit die gemeenschap. We mogen hen uit welbegrepen eigenbelang succes toewensen. WAT BRENGT DE MILJOENEN NOTA? BELASTINGVERLAGING EN KOSTENSTIJGING De ingrijpende gebeurtenissen in Nieuw-Guinea en de spectaculaire ruimtevlucht-successen van de Rus sen hebben de laatste weken de ge moederen beroerd. Beide schouw spelen op het wereldtoneel hebben aangetoond hoe in korte tijd het po litiek, strategisch en ook economisch aangezicht van de wereld kan ver anderen. Zo achten velen het voor mogelijk dat onze economische ak- tiviteit in het verre oosten door de overdracht van Nieuw-Guinea gun- tig kan worden beïnvloed. Het is duidelijk dat met een der gelijk decor op de achtergrond slechts met grote moeite een voor spelling kan worden gedaan over onze financieel-economische toe komst in het komende parlementai re begrotingsjaar. Het uitzicht wordt nog extra vertoebeld omdat het zit ting houdende kabinet bij het op stellen van nieuwe begrotingscijfers zich mogelijk heeft laten leiden door politieke gedachten, die de in 1963 te houden verkiezingen voor de Sta- ten-Generaal gunstig voor de rege ringspartijen kunnen beïnvloeden. In dat kader zou men de aankon diging van een nieuwe belastingver laging wel mogen verwachten. BELASTING IS TE HOOG Ook economisch zijn er verschijn selen die daarvoor pleiten. De nieu we huurverhoging brengt voor een deel van ons volk grotere lasten met zich, die door een loonsverhoging moeten worden opgevangen. Voor anderen, met name huiseigenaren, zullen de inkomsten stijgen door ho gere huurontvangsten. Al deze groe pen zullen dus in hogere inkomens groepen terecht komen en zij zullen daar procentueel een hoger percen tage loon- en inkomstenbelasting van moeten betalen. Wil de overheid de betrokkenen reëel van de in komensverhoging laten profiteren, dan zou een nieuwe herziening van het tarief nodig zijn. In de laatste jaren is de totale be lastingopbrengst gestegen van 24,3 tot 27,3 pet. van het nationale inko men. Het was niemand minder dan prof. Zijlstra zelf, die dit in de slot beschouwing van zijn begroting 1961-1962 opmerkte. Het algemeen economisch beeld in Nederland wijst op een verflauwing van de gunstige conjunctuur. Mag hiervan een voortzetting worden verwacht? Dan is het ook uit dien hoofde dienstig een fiscale stimulans in het vooruitzicht te stellen. Nu men in kringen van onze volksver tegenwoordiging de bestaande ven nootschapsbelasting niet beslist on redelijk vindt, is in die hoek weinig verandering ten gunste te verwach ten. Maar nog altijd is een groot deel van ons parlement van mening, dat de belasting van de middengroe pen in ons volk te hoog is. DE EUROPESE ZORGEN Toch mogen wij ons niet tezeer door onze wensen laten leiden. Het is juist dat een huurverhoging aan de staatskas verlichting brengt, om dat er minder subsidie behoeft te worden toegekend. Op dezelfde golflengte kunnen wij een lastenverlaging voor het rijk vinden, wanneer de agrarische over eenkomsten van de EEG goed gaan werken. Die huren en de agrarische politiek wijzen ons er echter even zeer op, dat de woningbouw en de Europese eenwording voortdurend onderwerp blijven van staatszorg met de daaraan verbonden hoge kosten. Zonder meer oriënterend cijfermateriaal is het onmogelijk te schatten welke lasten ons ten deze wachten. Daaraan moet de vraag nog wor den toegevoegd in hoeverre de re gering zal komen met nieuwe plan nen om nu eindelijk de woningnood uit te roeien. Veel origineels ver wachten wij op dit punt niet uit de regeringskoker, omdat dit kabinet niet meer de gelegenheid zou krijgen nieuwe plannen uit te werken. Jam mer blijft het, dat dit probleem als een kankergezwel aan onze welvaart kleeft. STAAT SLOKT TE VEEL OP Slechts dan mag een regering het volk lastenverlichting toezeggen wanneer dit ten goede komt aan de werkgelegenheid, de produktie, de betalingsbalans en de prijsstabiliteit en dan nog in aanmerking genomen dat de overheid haar eigen uitgaven naar rato kan inkrimpen. Vooral op dit laatste punt kunnen we een groot vraagteken zetten. De uitgaven van het rijk vertonen een sterke tendens tot stijging. De aangenomen wet op het voortgezet onderwijs zal bij uitvoering schatten kosten. Beperkt men zich in het ko mende jaar tot voorbereidende werkzaamheden, dan krijgt het in 1963 komende kabinet dit blok aan het uitgavenbeen. Minister Cals is een figuur, die met kracht naar ver wezenlijking van zijn geesteskind zal streven. De begroting van onder wijs zal dus uitzonderlijk hoog zijn. Moeten wij bij defensie verminde ring verwachten nu ons de zorgen om Nieuw-Guinea niet meer kwel len? De likwidatie van het laatste rijksdeel in de oost zal militair en ook op 't sociale vlak niet goedkoop zijn. De V.S. liggen op de loer om onze NAVO-verplichtingen te ver zwaren. De kwestie met Indonesië heeft ons geleerd hoe moeilijk het is om aan de druk van machtige bond genoten te ontkomen. ENORME INVESTERINGEN Verkeer en waterstaat staan voor een onmenselijke zware taak. De Delta-werken moeten voortgaan. Het scheepvaartverkeer van de we reldhaven Europoort met het achter land eist modernisernig van vele waterwegen. De snelle toeneming van het autopark in Nederland stelt de hoogste eisen aan onze wegen bouw wanneer wij niet ver aan de top willen blijven bij het aantal ver keersongelukken. Onze bijdrage aan internationale hulp kan zeker niet worden vermin derd. De industrialisatie van ons land eist geweldige bedragen voor de zg. infra-structuur. Al deze pro blemen moet een kabinet onder ogen zien bij de opbouw van zijn begro ting. Overdenken wij dit alles met ver antwoordelijkheidsgevoel voor het staatsbeleid dan zullen wij niet ont komen aan de overtuiging dat veel begrotingsposten evenals ons budget voor de huishouding omhoog gaan. Een landsbegroting met schokkend nieuws is nauwelijks te verwachten. Naarmate de Europese Economi sche Gemeenschap zich vervolmaakt, groeit elders de aanval tegen dit economisch zo sterke blok. Rusland, waar de economische- en vooral de landbouwsituatie allesbehalve roos kleurig is, voert een heftige cam pagne tegen de EEG. Dat is begrij pelijk, want de economische samen werking gaat altijd gepaard met een politieke en naarmate de integratie in de EEG voortschrijdt, wordt ook de politieke samenhang sterker. Nu bovendien de samenwerking tussen de zes op het punt staat uitgebreid te worden tot zeven en waarschijn lijk zelfs tien landen, wordt dit West europese blok steeds machtiger. Dit west-Europa heeft een inwo nertal dat ongeveer gelijk is aan dat van geheel Rusland, maar is veel sterker geïndustrialiseerd en rijker dan het gehele oostblok tezamen. Men heeft aanvankelijk de kansen voor de Europese samenwerking niet zo hoog aangeslagen, wellicht ook niet verwacht dat Frankrijk en Duitsland ooit tot een zo hecht sa mengaan zouden kunnen komen. De tijd leert het anders. De Westeuropese landen zijn na de tweede wereldoorlog successievelijk hun koloniën kwijt geraakt en zijn als het ware teruggeworpen op Eu ropa. Deze ontwikkeling, waartoe de Russische politiek het zijne heeft bijgedragen, noopte de Westeurope se landen wel zich onderling te ver binden en eikaars markten te steu nen, wilde men zich in de storm achtige ontwikkeling kunnen hand haven tussen de beide grote mo gendheden Amerika en Rusland. En geland heeft lange tijd gemeend zich daar nog buiten te kunnen houden, gesteund door zijn economische bin dingen met het gemenebest maar zoekt uit eigen belang nu ook de aansluiting bij deze gemeenschappe lijke markt. Maar zelfs afgezien daarvan blijkt de EEG een kracht te worden, waarmede andere lan den en gemeenschappen ernstig re- kenink moeten houden en er zelfs beducht voor moeten zijn. Geen wonder dus dat Rusland thans hef tig tekeer gaat tegen deze EEG en er niet alleen economisch maar ook politiek een ernstige tegenstander in ziet. Hoe groter de kracht van de EEG wordt, hoe zelfverzekerder west- Europa zich ook zal gaan gevoelen en gedragen. Kunnen in de NAVO, de westelijke verdedigingsorganisa tie, nu de Verenigde Staten nog de toon aangeven en de politiek groten deels bepalen, het is niet ondenk baar, dat op den duur west-Europa zich ook hierin zelfstandiger zal gaan gedragen. Nog altijd is het streven van De Gaulle er op gericht om, zo al niet Frankrijk, dan toch in ieder geval West-Europa ook de beschik king te doen verkrijgen over atoom bewapening, waardoor het zich im mers zelfstandiger zal gaan weten. Men kan daarin gevaren voor het behoud van de wereldvrede zien, maar het kan juist ook tot een bete re verzekering daarvan leiden. De twee vechtjassen De Gaulle en Adenauer zijn er diep van overtuigd, dat alleen een door de macht ge steunde sterke politiek de enig mo gelijke kans van af/veer tegen het communisme betekent. En men is in west-Europa niet steeds overtuigd, dat Amerika die krachtige politiek ook ten volle zal voeren. Men is thans maar weer al te beducht over mogelijke concessies inzake Berlijn. Het is ook een der redenen waarom De Gaulle er helemaal niet zo hap pig op is om ook Engeland tot de EEG toe te laten, want de pacifis tische groepen in dat lar.d zijn hem wel wat te sterk en zoeken liever toenadering tot het communisme dan sterke afweer ertegen. Zo gaat de integratie van West- Europa ook politiek een steeds be langrijker rol spelen in het wereld gebeuren. Het onige verwonderlijke ervan is, dat deze economische zo krachtige landengemeenschap nog zo weinig gelden beschikbaar stelt voor zijn militaire macht, in verge lijking tot wat de Verenigde Staten en uittrekken. Maar hoe zelfstan- enuitttrekken. Maar hoe zelfstan diger west-Europa zich zal gaan ge voelen, hoe meer het ook op eigen kracht zal gaan bouwen en wellicht ook zijn militaire macht zelfstandi ger zal gaan opzetten. Daarom schreeuwt Moskou nu al over het imperialistische karakter van de EEG al hebben deze landen dan juist alle imperialisme over boord moeten gooien en zich volle dig moeten oriënteren op een betere ontwikkeling van louter de eigen mogelijkheden. Hoe verder dit gaat, hoe moeilijker het wereldcommunis me het krijgt om hiertegen iets te ondernemen. Het pogen van Rus land is er daarom op gericht onenig heid in het westen aan te wakkeren. Hoe machtiger echter de EEG wordt, hoe minder kansen daarvoor be staan. NIEUWS UIT VENRAY EN OMGEVING Van zaterdagmiddag 12 uur tot zon dagnacht 2 uur. Dr. VAN THIEL Patersstraat 30 Telefoon 1887 Uitsluitend voor spoedgevallen 1 ZONDAGSDIENST GROENE KRUIS Zr. J. Janssen Leunen tel. 1361 Albionstraat 15 GROENE KRUIS Donderdag a.s.: Zuigelingen-bureau voor de kerk dorpen. ZIEKENAUTO bel 04780-1592 b.g.g. 2116 BENOEMING De heer J. B. M. Veraart, inspec teur in Noord-Brabant en Limburg van de geneesgundige inspectie voor de geestelijke volksgezondheid is be noemd tot geneeskundige hoofd inspecteur bij deze inspectie. Hij volgt in deze functie dr. P. J. Pie- benga op, die met pensioen gaat. De heer Veraart heeft na de oor log als geneesheer-directeur van 't Psychiatrisch ziekenhuis St. Anna alhier zich grote verdiensten ver worven bij het herstel en de weder opbouw van deze inrichitng. Als gemeenteraadslid en voorzitter van culturele en sociale verenigin gen heeft hij zich in die periode ook voor de Venrayse gemeenschap in gezet. FANCY-FAIR YSSELSTEYN De Ysselsteynse voetbalclub houdt op zaterdag 8, zondag 9 en maandag 10 september een fancy-fair ten ba-

Peel en Maas | 1962 | | pagina 1