K
Uetkeeuhchten in Venray
ampeken
Gewestelijke
Sociale School
en camping Vlakwater
Babylonische spraakverwarring
Vrijdag 24 augustus 1962 No. 34
Drie en tachtigste jaargang
PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY WPFlfRT A H VOHP VPNP A V RN HM^TRRirRN ADVERTENTIEPRIJS 8 et per mm. ABONNEMENTS-
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 1050652 1-tl-tlVlJL/lU V Ulll\/i I UIVIO 1 PRIJS PER KWARTAAL 1.50 (buiten Venray 1.75)
Het is nog geen tien jaren geleden dat een raadslid in een ge
meenteraadsvergadering hartelijk uitgelachen werd omdat hij
verkeerslichten in Venray wenste op sommige gevaarlijke pun
ten. Hü leed aan hoogmoedswaanzin, zo werd gezegd.Nu wijst
men in diezelfde raad op enkele gevaarlijke hoeken en wenst men
hetzelfde. Geen mens die er om lacht, omdat men praktisch we
kelijks op die hoeken inderdaad de nodige brokken kan zien ma
ken en de politierapporten er niet om liegen.
De verkeersregeling in het cen
trum is er nog niet zo heel lang,
maar Rijkspolitie, verkeerspolitie,
ANWB en gemeente gaan de zaak
maar weer eens bekijken. En dat in
een centrum, waar men door de
verwoestingen van de oorlog, toch
wel enige kansen had om het ver
keer vrijer baan te verschaffen.
Niemand schijnt echter dit ver
wacht te hebben. In het nieuwe cen
trum kregen straten eenrichting-
ONTWIKKELINGS
MOGELIJKHEDEN EN KANSEN
In een artikel in „Peel en Maas"
van 10 augustus j.l. zijn verschillen
de mogelijkheden van ontwikkeling
voor jongeren aangegeven.
Niet alleen op technisch gebied
zijn de kansen veelzijdig, doch ook
op economisch en maatschappelijk
terrein liggen ontwikkelingsmoge
lijkheden onder ieders bereik. Te
recht merkt de schrijver op, dat
hiermede in een grote behoefte
wordt voorzien. Het wordt immers
met de dag duidelijker, dat in onze
maatschappij naast een goede vak
ontwikkeling, ook een behoefte be
staat naar mensen, die op geestelijk
en maatschappelijk terrein hun
plaats weten te bepalen en een
woordje mee kunnen spreken. De
meest knellende hedendaagse pro
blemen, liggen op een heel ander
vlak dan 20-30 jaar geleden. Ik zal
de laatste zijn die wil beweren, dat
op stoffelijk gebied geen moeilijk
heden meer voorkomen. Maar de
meeste van deze moeilijkheden vin
den zijn oorsprong in het feit, dat
de mens in zijn ontwikkeling op
geestelijk en maatschappelijk ter
rein, geen gelijke tred heeft gehou
den met de materiële ontwikkeling.
Niet alleen de jongeren zullen moe-
grijpen naar vormingsmogelijkheden
doch ook de ouderen zullen moeten
trachten, de eventuele achterstand in
te halen zeker op geestelijk en so
ciaal terrein.
Ook voor onze mensen boven de
twintig jaar (mannen zowel als
vrouwen) wordt veel gedaan om zich
op alle gebied meer acceptabel te
maken.
Onze werkgevers hebben grote of
fers over om hun werknemers zo
veel mogelijk ontwikkelingskansen
te kunnen bieden. Zij weten dat dit
op de duur ook voor het bedrijf zijn
nut zal hebben, immers meer ken
nis zal over het algemeen meer ver
antwoordelijkheidsgevoel met zich
meerbrengen. Niet alleen in het be
drijf zal de mens er beter van wor
den ,maar ook het gezin en het ver
enigingsleven zal er zijn voordelen
van hebben.
Men mag dan ook verwachten dat
de werknemer er enige moeite en
kosten voor over heeft om zichzelf
te ontwikkelen.
In Venray bestaat sinds 9 jaar de
Gewestelijke Sociale School. Deze
school is bedoeld voor mensen van
20 jaar en ouder ,die zich op gods-
dienstig-maatschappelijk en sociaal
terrein verder willen ontwikkelen
en hierdoor zich een betere plaats
in de maatschappij willen veroveren.
Dit ontwikkeilngsinstituut heeft haar
doelmatigheid reeds lang bewezen.
Vele werkgevers die een meer ver
antwoordelijke funktie aan te bie
den hebben, vragen naar afgestu
deerden van deze school. Kan bij de
levensschool van grote offers van de
zijde der werkgevers gesproken
worden, bij de Gewestelijke Sociale
School, worden door de stands- en
vakorganisaties grote bedragen be
steed, om voor iedereen die een ge
zond verstand heeft, deze ontwikke-
lings-kansen mogelijk te maken.
Niet alleen de leden van de KAB
kunnen deze cursus volgen, maar
deelnemers uit alle standen zijn hier
welkom. Speciaal voor onze agra
riërs, die zich om hebben moeten
schakelen, ligt hier een unieke kans
om zich in de nieuwe richting die
zij gekozen hebben verder te ont
wikkelen. Gegadigden voor deze
nieuwe kursus die in september
weer zal beginnen, kunnen zich op
geven bij het bestuur van de KAB
of vakbonden, welke de aanmeldin
gen dan weer doorgeven aan het se-
kretariaat dezer school, Esdoorn
straat 7. Aanmeldingen wel graag zo
spoedig mogelijk.
verkeer en ook dit schijnt niet vol
doende te zijn. Er kwamen zebra
paden, een jeugdbrigade, die de
schooljeugd overloodste en beperking
van de maximum-snelheid en men
houdt zijn hart vast als men denkt
aan „over 25 jaar
Want niet alleen in het centrum
van onze gemeente is er op verkeers
gebied wat te doen geweest, ook op
onze kerkdorpen zijn veranderingen
en beperkingen aangebracht en de
meeste uitvalwegen zijn verbreed,
hebben fietspaden gekregen e.d.
Waar zulks nog niet is, zoals bijv.
op de Deumeseweg en de Stations
weg, wordt het de allerhoogste tijd.
Een puzzel, waar niet alleen de ge
meente Venray mee tobt, maar prak
tisch iedere gemeente. Vooral op de
spitsuren als fabrieken en scholen
aan of uitgaan en honderden men
sen zich naar of van huis haasten.
DRIEMAAL ZOVEEL
Wanneer we de ontwikkeling van
het personenvervoer in Nederland
sedert 1938 nagaan, dan blijkt uit de
statistieken niet alleen, dat sedert
dien de omvang van dit vervoer per
spoor, tram, autobus en personen
auto gezamenlijk is verdrievoudigd,
doch ook dat zich in de verhoudin
gen belangrijke verschuivingen heb
ben voorgedaan.
De totale omvang van het perso
nenvervoer bedroeg namelijk in 1938
rond 10,5 miljard reizigerskilometers,
welk aantal in 1957 was gestegen tot
ruim 32,5 miljard, dus het drievou
dige. Inmiddels is dit aantal nog
aanzienlijker groter.
Van de 10,5 miljard reizigers-km
in 1938 werden er 64 pet. afgelegd
per openbaar vervoermiddel en 36
pet. per personenauto. Een persoon
in een personenauto neemt meer
ruimte in dan zes personen in een
openbaar vervoermiddel, waaruit
blijkt, dat door de sterke aanwas
van personenauto's in het verkeer
deze relatief meer plaats innemen,
dan nodig zou zijn, wanneer deze
mensen van een openbaar vervoer
middel gebruik zouden maken.
DE OORZAKEN ZIJN AAN TE
WIJZEN, MAAR DE
OPLOSSING NIET.
De oorzaken van een en ander zijn
over het algemeen luier geworden.
Wie vroeger nog ging lopen, maakt
nu gebriuk van rijwiel, bromfiets,
openbaar vervoermiddel of perso
nenauto. Ook de huidige woningnood
is niet vreemd aan het verkeerspro
bleem. Door het feit, dat er moei
lijk verschuivingen tot stand kun
nen worden gebracht door de over
heidsbemoeiing blijven velen wonen
op plaatsen die ongunstig ten op
zichte van hun werk liggen, met als
gevolg, dat zij van vervoermiddelen
gebruik gaan maken, waar zij an
ders gemakkelijk hadden kunnen
lopen.
Ook de uitbreiding der steden met
nieuwe wijken draagt er een deel
toe bij, want in tegenstelling tot
vroeger moeten de mensen in die
wijken grotere afstanden afleggen
naar het terrein van hun arbeid en
maken gebruik van vervoermidde
len. De hogere welstand en de ze
kere luxe die men zich kan ver
oorloven werken de toeneming van
particuliere vervoermiddelen in de
hand en zo zien we dat deze zeker
nog niet complete lijst van oorzaken
ons reeds een duidelijk beeld geeft
van het ontstaan van een verkeers
chaos die overal bijna onafwendbaar
naderbij komt.
De straten in de binnensteden der
grote steden, die dateren van hon
derden jaren geleden zijn veelal te
smal en liggen voor het verkeer on
gunstig, daar heeft men vroeger
geen rekening mee gehouden en kon
dit trouwens ook niet. Nu zitten we
er mee. We kunnen moeilijk de bin
nensteden met hun oude straten
gaan slopen, aangezien dit econo
misch en gezien de woningschaarste
zeker niet verantwoord zou zijn en
zo blijft het probleem doorvreten
zonder tot een oplossing te komen.
TOEKOMST
Nu is het in Venray nog beslist
niet zo ,dat we in zak en as zitten,
maar toch wel dat voor de toekomst
gerekend moeten worden met een
nog grotere stroom wagens, fietsen
en brommers dan nu het geval is.
Als men na 15 jaren al achter de
feiten aanhuppelt in sommige delen
van onze gemeente, kan men voor
de toekomst niet royaal genoeg zijn.
Zij die bijv. indertijd het wederop-
bouwplan van Venray te groots, te
uitgebreid, te kostbaar en te groot
stuks vonden, hebben misschien nu
begrepen dat de prognoses van toen
Er zijn mensen, die er niets voor
voelen hun vakantie in een tent of
eenvoudige caravan zonder douche
of warm en koud stromend water
door te brengen en zij zullen beden
kelijk met de vinger naar het voor
hoofd wijzen. Toch beleven eenvou
dige vakantiewoningen, tenten en
caravans een ongekende belangstel
ling. Het aantal overnachtingen van
Nederlanders alleen al in bungalow,
tent of kampeerhuisjes bedroeg in
1954 al één miljoen en was vorig
jaar opgelopen tot minstens twee
miljoen. En tel daarbij dan nog maar
eens de buitenlanders. Men komt tot
astronomische cijfers.
De vakantiewoning is een heilig
huisje geworden. Een monumentje
in een tijdperk van luxe en comfort
voor het dagelijks leventje. Het ge
voel voor individualisme zal wel
niet vreemd zijn aan de grote be
langstelling voor de meer primitie
ve vakantiemogelijkheden.
Het dwingt de mens in de vakan
tietij d niet de galante regels van de
hotelwereld op te zoeken, maar de
ongebondenheid van het houten hei
ligdom of de tent, waar men zijn
eigen potje kan koken. Letterlijk en
figuurlijk. En daarbij telt ook nog
het gewin
LUXE GLORIE
We leven dan wel in een tijd dat
er voor iedereen kans is op vakan
tie te gaan, als men met zijn gezin
in een hotel moet logeren komt dik
en dubbel geld te kort. De tent of
caravan is dan DE gelegenheid om
het aangename met het nuttige te
verenigen, wat van de wereld te zien
en toch niet zo'n hoge kosten te ma
ken
Men mag er dan misschien de
neus voor optrekken, wie als wij ge
regeld eens een kijkje is gaan ne
men in „onze" camping, nabij het
Vlakwater, heeft daar kunnen er
varen, dat het doodgewone primi
tieve tentje toch een steeds grotere
rol gaat spelen in de vakantie-bele
ving van heel vele Nederlanders en
buitenlanders. We hebben daar ver
schillende families aangetroffen, die
er al die dagen van hun vakantie
heerlijk hebben liggen luieren, te
vreden met iedereen, zelfs tevreden
met het niet altijd plezierige weer,
waarbij de wind soms zwaar aan de
touwen trok, tevreden uit te zijn, uit
de sleur van het gewone dagelijkse
leven.
Trouwens dat primitieve van de
tent is ook al niet meer als vroeger,
toen men in een deken opgerold op
het altijd kille grondzeil lag. Er wa
ren tenten bij, met drie vier ver
schillende vertrekken, met extra
slaapruimten voor ouders en kinde
ren, met luchtbedden en slaapzak
ken en het primitieve kampvuurtje
;s vervangen door giftig, maar
schoonbrandende gaspotten en de
hoeveelheid blikjes geeft aan dat de
kant-en-klaar maaltijden al langer
hoe meer in de gunst van de kam
peerder komt, die moeder de vrouw
ook de rust wil geven
En neem de caravans, deze huis
jes op wielen. Een Duits echtpaar
nodigde ons in een wagen, waar me
nig noodwoningbewoner direct mee
zou willen ruilen. Aan alles was let
terlijk gedacht, tot aan koelkast en
televisie toe.Dat was een hotel
op wielen
CAMPINGLEVEN
Hoe is het op „onze" kampeer
plaats gegaan. We geloven dat de
Stichting Recreatieoord Vlakwater
er inderdaad goed aan gedaan heeft
deze gelegenheid te scheppen. Het
drukke bezoek toont aan dat er be
hoefte aan bestaat en de vele dank
betuigingen, die kampbeheerder
Rongen te incasseren kreeg over de
inrichting en de orde en regelmaat
die er heersen tonen aan dat de be
zoekers tevreden waren. Dat het
weer niet meewerkte, was niet de
schuld van de Stichting, daar zat
men nu eenmaal mee. Maar de com
binatie met de kinderspeeltuin is
door de vele kampeerders hartelijk
begroet en hun kinderen hebben
naar hartelust kunnen ravotten en
stoeien. Wat dat voor een stadsbe
woner soms betekent is ons duide
lijk geworden uit een gesprek met
een kampeerster, die maar niet uit
gepraat kwam over de mogelijkhe
den om hier de jeugd heel de dag in
Gods vrije natuur te laten spelen,
terwijl ze thuis gedwongen waren de
straat als speelplaats te gebruiken.
Zoals de jeugd onderling verbroe
derde, zo ging het ook met de oude
renDuitsers en Hollanders hiel
pen elkaar met de nu eenmaal nood
zakelijke karweitjes en s' avonds als
de kinderen in de tenten lagen zijn
er grote verbroederingsfeesten ge
vierd in de cantine, waar het „War-
um ist es am Rhein so schön" even
dikwijls gezongen werd als „Tulpen
uit Amsterdam"
Verbroederingsfeesten tussen vol
keren, maar ook tussen standen.
Want het eigenaardige is dat men
tussen deze kampeerders zowel
werknemers als werkgevers aantreft
zowel ouden als jongen, zowel de
handarbeiders als de bankdirecteur.
Het is een eigen nieuwe gemeen
schap geworden, waarin men spon
taan wordt opgenomen, waarbij
iedereen ook iedereen helpt en men
spontaan voor elkaar klaar staat. De
nieuwkomer wordt geholpen met de
opzet van zijn tent en het opbergen
van zijn spullen. Men maakt hem
wegwijs en men staat als Venray er
soms beschaamd te kijken als men
deze mensen plaatsen uit Venrays
natuurschoon hoort vertellen, waar
men nog niet aan gedacht heeft of
achteloos aan voorbij gelopen is.
Men schaamt zich van de andere
kant ook soms als men de dingen
hoort vertellen, die men in Venray
niet verwacht. Hogere prijzen voor
eieren en winkelwaar, kleine afzet
terijen, overvragingen.
Men schaamt zich als men hoort
hoe deze mensen op hun vragen om
inlichtingen over het een en ander
pertinent onjuiste dingen te horen
hebben gekregen, de verkeerde weg
zijn gewezen e.d. meer.
Het is geen kwaal van Venray al
leen, maar het schijnt zo'n beetje
inhaerent te zijn bij alle kampeer
plaatsen, maar het geeft toch te
denken.
Dat deze kampeerplaatsen tevens
ook een nieuwe bron van inkoms
ten is voor een groot deel der win
keliers mag men beslist niet ver
geten. Een mens in vakantiestem
ming is royaler dan gewoon en
daar profiteert ook de winkelstand
van.
Zo heeft men dus genoegen aan
beide kanten. De kampeerder, hetzij
in tent of caravan heeft hier het
naar zijn zin gehad, al zijn er be
slist wel dingen, die hij graag anders
zou zien (opmerkelijk is daarbij de
vraag naar een zwembad voor gro
teren). En Venray zelf profiteert van
deze mensen, die het geld laten rol
len
Maar o.i. is belangrijker dan alles
dat ieder van deze mensen propa
gandisten worden voor Venray en
zijn omgeving.Het is als een
sneeuwbal die al rollende voortdu
rend groter wordt. Dat Venray ook.
op het gebied van vreemdelingen
verkeer wat grotere bekendheid
krijgt is helemaal geen luxe
Juist door deze kampeerplaats
krijgen de goede propagandisten bij
en dat is o.i. van zeer groot belang.
nog te klein en te pietepeuterig wa
ren. Dat moet een les zijn voor de
toekomst, die we nu gaan voorberei
den in plannen en berekeningen.
Wie nu om wat geldelijk gewin
(want daar gaat het ombeper
kingen gaat opleggen zal later (en
dat later blijken slechts luttele ja
ren te zijn) het gelag dubbel en
dwars moeten betalen.Afgezien
van alle andere dan financiële ge
volgen!
INGEZONDEN
Geachte Redaktie,
Uw artikel over een Babylonische
spraakverwarring in ons Venray, nu
we binnenkort Grieken, Spanjolen
eh Portugezen hier krijgen (en zelfs
al hebben) om in onze industrie te
komen werken, heeft me en waar-
waarschijnlijk vele anderen toch
wel verrast. Dat het niet allemaal
botertje bij de boom was bij onze
industrie kon men wel merken aan
de vele advertenties om werkkrach
ten, maar dat het intussen zo erg
geworden is dat men naast Belgen,
ook nog Zuid Europeanen moet gaan
halen om Venrays industrie draaien
de te houden en kansen te geven op
uitbreiding geeft te denken.
Is het enerzijds een verheugend
teken van de groei en bloei van onze
Venrayse industrie, van de andere
kant vraagt men zich toch wel af,
waar het feitelijk heen moet. Ter
wijl we praten over industrialiseren,
industriecommissies aan het werk
hebben, raadsbesluiten nemen om
nieuwp- industrieterreinen in te
richten, en geheimzinnig doen over
een Amerikaanse industrie, die hon
derden arbeidskrachten zou vragen,
blijken de bestaande Venrayse in
dustrieën naar Zuid Europa te moe
ten om werkkrachten te krijgen.
De buitenstaander begrijpt dat al
lemaal niet goed. Zo min als hij wat
begrijpt van de klasse-indeling, die
het niet toestaat dat een Venrayer
in eigen plaats een dubbeltje per
uur verdient, maar het wel toelaat
dat men hier Belgen naar toe haalt,
die men toch minstens het veel ho
gere loon van hun eigen land zal
moeten betalen (want anders waren
ze wel gek om hier te komen wer
ken) en het ook toelaat dat men vele
duizenden guldens extra betaalt
voor wervings-, reis- en verblijfkos
ten van Zuid Europeanen. Men
wordt verwacht Europees te denken,
maar niemand zal het je toch kwa
lijk nemen, als men dit toch wel wat
al te gortig gaat noemen
Is het nu echt wel zo dat als Ven
rayse pendelaars hier bleven, dus in
eigen plaats, dat dan de Venrayse
fabrieken echt uit de misère zijn?
Weet trouwens wel iemand hoe
veel pendelaars er zijn? En weet wel
iemand hoeveel mensen er in de be
staande industrieën en bedrijven no
dig zijn?
Ik heb sterk de indruk dat men
hiervan te weinig weet, evenmin als
men wat weet over de nog altijd op
geld doende verborgen werkloosheid.
Maar hoe wil men dan in 's hemels
naam een verantwoorde industriali
satie-politiek voeren? En heeft het
dan nog zin zich al niet dik te ma
ken over een al of niet geheimzinni
ge Amerikaanse fabriek.
Dit alles mag dan misschien vrij
negatief zijn, maar waar het mij in
feite om gaat is, of niet de gehele
industrialisatiepolitiek, zoals die
hier in deze streken bedreven is, fei
telijk niet herzien moet worden. In
Bergen heeft men een groot indus
trieterrein aangelegd en fabrieken
aangetrokken, in Helden heeft men
het Venrayse voorbeeld ook al niet
onverdienstelijk nagevolgd evenals
in Deume en in Horst praat men
ook al over omschakeling naar in
dustrie en over aanleg van industrie
terreinen. Nu dit allemaal ternau
wernood op gang is, blijken de be
staande industrieën niet genoeg
mensen te kunnen aantrekken om
hun bestaande produktie-program-
ma te kunnen uitvoeren en de zo
noodzakelijke uitbreiding te kunnen
opvangen.
De vroeger gehanteerde cijfers
schijnen door de werkelijkheid ach
terhaald of fout te zijn geweest. De
ouder industrieplaatsen als Venlo en
Tegelen klagen ook al steen en been
en om dat nu allemaal te wijten
aan het feit dat de mensen naar
Duitsland trekken, dat gelooft nie
mand. Ook al omdat het nooit met
cijfers bewezen is
Wordt het niet tijd het hele in
dustriebeleid eens te bekijken te
meer waar nu in Midden-Limburg
door de uitval van de Beatrixmijn
ook alweer om industrie-vestiging
gevraagd wordt?
Dit mag dan misschien niet zo
prettig klinken voor degenen, die in
een soort roes de ene nieuwe fabriek
na de andere zouden willen zien
verrijzen op onze industrieterreinen,
maar van de andere kant moeten we
realist genoeg zijn dat we die fabrie
ken beter in Griekenland kunnen
zetten, dan dat we de Grieken hier
naar toe halen, hoe welkom ze ove
rigens dan ook mogen zijn
Het zal zaak zijn dat we in onze
eigen gemeente nu eens zien te ach
terhalen hoe precies de kaarten lig
gen, het zal ook zaak zijn dat we
een beter regionaal industriebeleid
aangepast aan de bestaande mo
gelijkheden en moeilijkheden
krijgen, in het belang van ons alle
maal
M. W.
PAUSELIJKE MA ANDINTENTIE
VAN HET APOSTOLAAT VAN 'T
GEBED SEPTEMBER 1962
„Dat de werkzaamheden van
het Concilie goede voortgang
maken en het gewenste resul
taat bereiken".
De geluiden, die ondanks het stil
zwijgen van de Conciliekommissies,
tot ons doorgedrongen zijn, geven
aan dat met het a.s. Concilie iets
groots begint. Deze Kerkvergadering
komt niet bijeen om een of andere
zaak eens grondig te bekijken. Alle
kwesties komen op tafel, waarover
de katholieken zich de laatste jaren
druk hebben gemaakt. Het voorspel
op dit historisch gebeuren klinkt
door in de officiële zittingen van de
diverse kommissies en in onze huis-
en-tuin gesprekken. Wat ons betreft,
we moeten onze harten bereidvaar
dig maken voor het resultaat van
dit Concilie. Als het resultaat alleen
maar een stuk plechtig papier blijft
en geen vorm krijgt in ons eigen per
soonlijk christelijk leven, dan is het
Concilie zonder resultaat. Daarom
heeft Paus Joannes voor deze laat
ste maand vóór het Concilie de
maandintentie van het Apostolaat
van het Gebed voor heel de wereld
vastgesteld: „dat de werkzaamheden
van het Concilie goede voortgang
maken en het gewenste resultaat
bereiken."
Oorlogsboeken hebben ook na de
laatste oorlog veel vastgehouden
van de verschrikkingen van deze
strijd. Aan het Westelijk front geen
nieuws is na de laatste oorlog ge
volgd door een hele reeks verhalen,
die blijkens oplage-cijfers van dui
zenden en nog eens duizenden gretig
aftrek vinden. Hetgeen trouwens
geen wonder is, want wie bijv. Varen
en vechten of Engelandvaarders ge
lezen heeft van de Nederlandse
schrijver Norel, weet dat hij enkele
belangrijke werken te pakken kreeg.
Trouwens Elsevier brengt een serie
van Alistair MacLean, waarvan de
Kanonnen van Navarone wel een
der bekendste is (hebt U de film
daarvan gezien?), maar ook De laat
ste grens; Nacht zonder einde en
X 13 terecht de aandacht vragen.
Van Duitse zijde zijn boeken als
Kameraden, Strafbatalion 999, De
Brug, Dodenmars, De laatste dagen
van Europa, boeken die huivering
opwekken, maar daarnaast toch ook
de opbloei van menselijke waarde
tussen puin en verderf naar voren
brengen
Wie met Engels overweg kan of
het op wil halen vindt in de May-
Fair pockets, die wij brengen een
reeks zeer interessante boeken op
dit gebied, maar in de Nederlandse
pockets zijn boeken als Helden zon
der glorie; Met een helm als kussen;
De ondergang van de Graf Spee e.d.
beslist de moeite waard, zender dat
het kapitalen gaat kosten.
Mogen we tot slot in deze serie
nog even uw extra aandacht vragen
voor twee boeken, die ook uw be
langstelling beslist waai-d zijn t.w.
Centurios, een verhaal over de pa
rachutisten in de Algerijnse strijd
van vrij recente datum, dat terecht
grote aandacht heeft getrokken n
het boek De zwarte plak van Toon
Kortooms waarin de hulp aan En
gelse piloten in deze streken (Veulen
en Horst-America) beschreven zijn.
Al deze boeken heeft voor U in
voorraad:
BOEKHANDEL
VAN DEN MUNCKHOF N.V.
Grotestraat 28 - Venray
telefoon 04780 - 1512
NIEUWS UIT VENRAY
EN OMGEVING
Zondagsdienst huisartsen
Van zaterdagmiddag 12 uur tot zon
dagnacht 2 uur.
Dr. L. COENEN
Henseniusstraat Telefoon 1878
Uitsluitend voor spoedgevallen I
ZONDAGSDIENST GROENE KRUIS
Zr. M. JANS
Overloon Tel. 04788-262
GROENE KRUIS
Donderdag a.s.:
Zuigelingen-bureau voor de kerk
dorpen.
ZIEKENAUTO
bel 04780-1592 b.f.f. 2116
YSSELSTEYNS FANFARE
IN NIEUWE UNIFORMEN
Fanfare „De Peelklank" van Ys-
selsteyn heeft zondag nieuwe uni
formen gekregen. De Peelklank is de
jongste fanfare van de gemeente
Venray en heeft in haar 15-jarig be
staan flinke vorderingen gemaakt.
Reeds werden dit korps verschil
lende bekroningen behaald op diver
se muziekconcoursen.
De bevolking van Ysselsteyn heeft
hun bij de aanschaf van de unifor
men een handje geholpen.
KLEUTERONDERWIJS
VREDEPEEL
In een lokaal van het Gemeen
schapshuis zal hier spoedig begon
nen worden met kleuteronderwijs.
Omdat het minimum-aantal kleu
ters, wettelijk vereist voor de op
richting van een kleuterschool, nog
niet bereikt wordt, werd goedkeu
ring van de Kroon gevraagd en ver
kregen.
In de gemeenteraadsvergadering
van 13 augustus is een desbetreffend
gunstig besluit genomen, dat men
in september reeds hoopt te starten
met een dertigtal kleuters en onder
leiding van een volledig bevoegde
kleuterleidster, C. H. Th. van As uit
Maastricht.
EERSTE STEENLEGGING
KERK VREDEPEEL
Op zondag 16 september a.s. om
3 uur zal voor de kerk-in-aanbouw
de plechtigheid plaats vinden van de
„eerste steenlegging". Mgr. P. v.
Odijk, Vic. Gen. van het Bisdom, zal
de ceremonies verrichten van de
kruis-planting en de plaatsing van
de hoeksteen.