Aanleg POSTELKANAAL DENK AAN de dóuuiueiqunninq WORDT HET A.O.W. utekkeéitft pensioen «fte ietaalt de kósten van het Concilie Veilig verkeer KffiSBS'yjSKS rK".°JAU'IS£ WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN Zondagsdienst huisartsen Vrijdag 29 juni 1962 No. 26 Orie en tachtigste jaargang PEEL EN MAAS Er wordt nogmaals gewaarschuwd tegen bouwen zonder vergunning. Iedereen die wil bouwen heeft ver gunning nodig. Men dient daartoe een aanvrage in op het gemeente huis waar men verder alle inlichtin gen krijgt. Deze maatregel geldt zo wel voor woningen .als voor kippen en andere kooien, berghokken enz. om van grotere bouwwerken nog maar niet te praten. De regeling betreffende de kooien, hokken e.d. (lager dan 2000, neergelegd in de bouwregeling Ven- ray, waarin dus uitdrukkelijk steld is dat voor deze dingen een bouwvergunning noodzakelijk is van B. en W. Voor het oprichten van bouwwer ken,- duurder dan 2000,is op grond van artikel 6 van de woning wet een bouwvergunning, af te ge ven door burgemeester en wethou ders, nodig. Dit artikel verbiedt nl. twee dingen: 1. het zonder schriftelijke vergun ning van burgemeester en wethou ders bouwen, geheel of voor een ge deelte vernieuwen of verbouwen of uitbreiden van een woning of ander gebouw. 2. Het zonder schriftelijke vergun ning van burgemeester en wethou ders krachtens enig zakelijk recht tot woning in gebruik te nemen of als eigenaar of in enige andere hoeda nigheid tot woning in gebruik te geven van een gebouw of een ge deelte van een gebouw, laatstelijk niet als woning gebezigd. Daarmede is het aantal verboden niet uitgeput; Op grond van artikel 17 van de wederopbouwwet is het verboden als bouwondernemer, op drachtgever aannemer of uitvoerder of als architect betrokken te zijn bij het uitvoeren van bouwwerken, in dien de uitvoering geschiedt zonder schriftelijke goedkeuring door het daartoe bevoegde gezag. Hier is be doeld de „rijksgoedkeuring", welke nodig is voor bijna alle bouwwerken, waarvan de bouwkosten hoger zijn dan f 2000,Deze rijksgoedkeuring geeft B. en W. als de bouwsom de 10.000,niet overtreft. Gebeurt dat wel dan komt de vergunning van de Directie Volkshuisvesting in Maastricht. Overtreding van alle hiervoor ge noemde verboden kan een strafver volging tengevolge hebben. De be dreigde straffen zijn niet mals. Voor bouwen zonder bouwvergun ning: 2 maanden hechtenis of 300,- boete maximaal. Hetzelfde geldt voor het ingebruik nemen of geven tot woning van een gebouw, laatste lijk niet als woning gebezigd. Bij overtreding van het verbod om te bouwen zonder rijksgoedkeuring is het erger. Hier kan zelfs sprake zijn van misdrijf als bedoeld in de wet op de economische delicten. .<SlTïbi"«" etei Een andere maatregel welke nog tegen overtreders genomen kan wor den ,is het afbreken van hetgeen zonder vergunning is gebouwd en wel op kosten van de overtreders. Van belang zijn ook de artikelen 48 en 49 van de ruilverkavelingswet en wel ten aanzien van die bouw percelen, welke liggen binnen het gebied van de ruilverkaveling „Lol- lebeek". Art. 48 bepaalt dat eigenaren en gebruiksgerechtigden van de gron den in het ruilverkavelingsblok geen handelingen mogen verrichten, noch ook tot een normale bedrijfsvoering behorende handelingen nalaten, in dien daardoor de waarde van hun onroerende goederen zou verande ren. Met toestemming van de plaat selijke commissie mag een en ander wel. Overtreding wordt gestraft met geldboete van ten hoogste 1000, Artikel 49: Waardevermeerdering, ontstaan nadat het besluit tot ruil verkaveling is genomen, behoeft niet te worden vergoed, tenzij deze waardevermeerdering het gevolg is van handelingen, waarvoor de plaat selijke commissie toestemming heeft verleend. Met een bouw mag alzo niet wor den begonnen voordat opdracht gever in het bezit is van ALLE vol gende stukken: 1. de door burgemeester en wethou ders af te geven bouwvergunning. 2. voor werken met een bouwsom van meer dan 2000,een rijks goedkeuring. 3. voor zover gebouwd wordt in het ruilverkavelingsblok „Lollebeek", de toestemming van de plaatse lijke commissie. Nog steeds komt het voor dat met een bouw wordt begonnen zonder dat de nodige stukken en/of toe stemming aanwezig is of in enkele gevallen zelfs maar is aangevraagd. Een beroep op onwetendheid van de dader kan geen succes hebben Iedereen weet dat een bouwvergun ning vereist is voor het oprichten van een bouwwerk. Reeds meerdere malen m .-est een overtreder afbreken, hetgeen zonder de vergunning of ia afwijking van een verleende vergunning werd ge bouwd. Men zij gewaarschuwd: Bouwen zonder vergunning heeft kware en kostbare gevolgen. Het ziet er naar uit, dat de be staande uitkering krachtens de Al gemene Ouderdomswet zich lang zaam van een bodem-uitkering zal ontwikkelen tot een minimum-pen sioen. Tussen deze beide begrippen is een aanmerkelijk verschil. Een bodem-uitkering, zoals onze bejaar den thans ontvangen, is een beperk te tegemoetkoming in de kosten van de levensavond. De hoogte van de uitkering is zodanig gesteld, dat ge rekend wordt op een aanvullend pensioen, waarvoor de bejaarde zelf moet zorgen. Zodra wij echter spre ken over een minimum-pensioen dan denken wij aan een ouderdomsuit kering, die voldoende is om van te leven. Daarbij wordt dan gemikt op het sociaal-minimum. Er zijn verschillende tekenen aan de wand van onze sociale voorzie ningen die op de gemelde ontwikke ling wijzen. In de eerste plaats wordt er van de zijde der bejaarden-orga nisaties zelf op aangedrongen. Ver der wijst ook 't advies van de Stich ting van de Arbeid in verband met de komende huurverhoging er op dat men bereid is de oude garde zo soe pel mogelijk tegemoet te treden. Ook in de S.E.R. vinden wij menig voorstander van deze ontwikkeling. De gedachten in die richting zijn al zo ver voortgeschreden, dat men ook in kringen van de levensverze keringsmaatschappijen zich reeds gaat beraden over dit probleem. NAAR EEN VOLKSPENSIOEN? Het is niet te vex-wachten dat er in kringen van de institutionele be leggers veel geestdrift zal worden getoond voor een volkspensioen. Vanzelf sprekend zal men de in vloed nagaan, die zo'n staatsverze kering heeft öp de particuliere ver zekeringen. In levensverzekeringskringen wordt gesteld dat in de totale pensioensec tor thans ongeveer 3 pet. van het nationale inkomen ad 35 miljard wordt gespaai'd. Dat is een slordige 1200 miljoen gulden. Hiervan zal ook na de invoering van het volks pensioen nog wel 200 miljoen als pensioenbesparing gehandhaafd blij ven door mensen die een hoger pen sioen wensen. Ongeveer een miljai-d besparing voor pensioendoeleinden zou dus vex*vallen. Onder meer zouden het Algemeen Burgerlijk pensioenfonds en het Algemeen Mijnwei-kersfonds gedeeltelijk en de bedrijfspensioen fondsen geheel kunnen verdwijnen. Al deze fondsen werken immers vol gens het systeem van een kapitaal dekking tei*wijl een volkspensioen via een omslagstelsel zou werken. Bij dit laatste systeem wordt er niet gespaard. Het voor de bejaar- I een hoge premie voor levensverzeke- den benodigde pensioen wordt im- ring wordt betaald, in de toekomst mers direct betaald door inhouding nog eens de kans krijgen zelf te spa- op het inkomen van de produktieve groepen. Dit miljard, dat anders gespaard wordt via levensverzekeringen e.d. komt nu vrij. Er zal zeker een verschuiving van besparingen plaatsvinden. En wel in die zin, dat vooral voor degenen die nu aan het minimaal noodzakelijk geachte pensioen niet toekomen, door anderen bepaalde bespaiingen of consumptie achterwege zullen moeten blijven. Maar dat gebeurt nu in feite ook reeds, want tal van lief dadige instellingen enz. zorgen dat de onvoldoende pensioenen worden aangevuld. Voor het overige zorgt de staat via een ondersteuning, want dat sociaal minimum moet er nu ook komen, anders zou er gebrek worden gele den. En wij moeten ei-van uitgaan dat gebrek moet worden uitgebanen. Er zijn thans een reeks kosten voor allerlei pensioen- en steun fondsen nodig, die na de invoering van een volkspensioen wegvallen. Dit opent nieuwe spaarkansen. Het belangi-ijkste bezwaar in de geschetste ï-edenering zweeft eigen lijk rond de gedachte dat als de pensioenbesparingen wegvallen, de vrij gekomen middelen zullen wor den geconsumeerd. Dat zal beslist niet gebeui-en. De ervaringen in een land als Zwitserland wijzen op hel tegendeel. Hoe meer men zeker is van een bestaansminimum, hoe ster ker de spaarlust voor andere doel einden toeneemt. Vanuit een oog punt van nationale volkshuishouding moet zelfs de vraag worden gesteld of het ver-kregen nut van de via in stitutionele beleggers verzamelde be sparingen even groot is als het nut van dezelfde besparingen verdeeld over een gi-oot aantal individuen. NAAR EIGEN BEZITSVORMING Laten wij aannemen, dat er na het invoeren van een werkelijk alge meen ouderdomspensioen minder gespaard wordt via pensioenfond sen en vooral via levensverzekerings maatschappijen, dan is de kans op aanmoediging van meer besparing zeer groot omdat het individu dan de gelegenheid krijgt met succes op korter tei'mijn aan de vorming van privé-eigendom te werken. Dit zal het zelfvertouwen van het individu en zijn produktiviteit zeer ten goede komen. In dit licht bezien, menen wij zelfs dat de invoering van een goed volkspensioen ons een stap nader kan brengen tot de verwezenlijking van een krachtig volkskapitalisme. Om een concreet voorbeeld te noe men: misschien zal de huurder van een huis dat nu eigendom is van een der levensverzekeringsmaatschap pijen, waaraan nu door dezelfde man ren voor een huis. Langs deze weg wordt de individuele eigendom be vorderd en dit lijkt ons zeer aan- ti-ekkelijk. Wij geloven dat er nog wel enige studies over de spaarmogelijkheden na invoering van een volkspensioen- verzekering zullen worden gemaakt. Alle bezwaren daarin opgesomd, zul len niet kunnen verhinderen dat de wenselijke ouderdomsverzekering op basisminimum-bestaan er komt. Zij hangt in de lucht als een nog latente maar spoedig openlijk beleden volks- wens. ZATERDAG 30 JUNI 7 UUR DANSEN IN PRINSENHOF VERWACHTE FILMS IN VENRAY Zelfs in de warme zomermaanden blinkt het programma van Luxor Theater Venray uit, door een selec tie van filmwerken die uniek ge noemd mag worden. Deze week krijgt men in één week drie films te zien die stuk voor stul: uitblinkers zijn in hun genre. DE MOORDENAAR IN HET VEN STER is een kleurenfilm van Alfred Hitchcock die geen aanbeveling no dig heeft, want 't is een van Hitch cocks beste creaties. MET DE MUZIEKEXPRESS DE WERELD ROND is een verbazing wekkende kleurenfilm van onge kend formaat. Zoiets schitterends ziet men maar zelden en voor goe de verantwoorde amusement varwij zen wij naar deze film. DE WRAAK VAN MICHAEL STROGOFF is een kleurenfilm die de liefhebbers van een avonturen film best zullen weten te waarde ren. Vei-der verwacht het Luxor Thea ter binnenkort: BLUE HAWAÏ, een kleurenfilm op grootbeeld met El- vis Presley. Zelfs mensen die met van Elvis houden moeten toch maar eens gaan kijken want het is beslist de moeite waard. Dit. is amusement optima forma. Prachtige opna men van de Hawai-eilanden met inheemse zang en romantiek, met bovendien 'n selectie Presley-songs maken van deze film een eerste rangs kijkgenot. SPYCHO is een andere film van Alfi'ed Hitchcock die de komende weken te zien zal zijn. De film die Sophia Loren de begeerde oscar bracht. TWEE VROUWEN (La Cio- ciara) gaat ook zeker in Venray een groot succes tegemoet. Een andere fameuze film is DE WERELD VAN SUZIE WONG. Een film in prach tige kleui*en die de harten van het Venrayse publiek gaat inpalmen. Vol vei-wachting mag men tevens uitzien naar Ingmar Bergmans be roemde film HET OOG VAN DE DUIVEL. Een film waarover in dit blad reeds meermalen gesproken werd. Meer dan ooit zal het devies van I uxor Theater Venray zijn. amuse ment te brengen van de allerbeste soort. De Teenagers kunnen dan ook spoedig tegemoet zien films als RA MONA (Blue Diamonds); UND DU MEIN SCHATZ BLEIBT HIER. eveneens Blue Diamonds; THE YOUNG ONES ('n topfilm van Cliff Richard); FREDDY UND DER MIL LION AIR; DIE FLEDERMAUS MIJNHEER DE GRAVIN IS NIET THUIS, beiden met Peter Alexander. MARIANDEL Conyy Froboess; MIT MUSIK INS PARADIS en MUZIEK KENT GEEN GRENZEN, beiden met Rex Gildo. Na Samson, Hercules en Ursus komt thans een nieuwe krachtfi guur aan bod ,nl. Maciste. Sensatie liefhebbers kunnen twee enorme films hiervan tegemoet zien. Tot slot vermelden wij nog, dat de film EL CID met Sophia Loren en Cralton Heston tegen een enorm be- drag is aangekocht voor vertoning in Venray. Het spreekt vanzelf dat alle genoemde flims in kleui"en zijn opgenomen en dat de meeste in Ci nemascope grootbeeld zijn gemaakt. De provincie Noord Brabant heeft dooi-ti-ekking van dit kanaal vanaf een raport doen verschijnen, waarin gepleit woi-dt voor de aanleg van een verbindingskanaal tussen het Wilhelminakanaal en het kanalen- stelsel in de Belgische Kempen, het zogenaamde Postelkanaal, 23 km. lang. Een dei*gelijke verbinding zou van groot belang zijn voor de streek TilburgTurnhout en omgeving, maar ook voor het gehele zgn. Bene- lux-middengebied. Deze streek, die door de Nedei'lands-Belgische grens kunstmatig in tweeën wordt ge deeld, kan in de naaste toekomst 'n grote ontwikkeling gaan doormaken, als te land en te water noord-zuid verbindingen worden aangelegd. Het Postelkanaal, dat ongeveer dertig miljoen gulden zal kosten, zou een van die verbindnigen moeten wor den; daarnaast is er grote behoefte aan wegen en spoorwegen. Bovenstaand is 'n bericht dat door de Nederlandse pers heeft gecircu leerd en terecht de aandacht weer eens heeft gevestigd op de niet be paald goede verbindingen, zowel via water als te land, met onze partner België. We zouden met de vermelding van dit bericht kunnen volstaan, als daarnaast niet een andere gedachte opkwam, die voor deze streken van groot belang kunnen zijn. Want zo gauw we de naam Wilhelminakanaal en Zuid-Willemsvaart maar horen, komt ei'gens vanuit de achtergi-ond de gedachte op aan een reeds lang vooi-spelde doortrekking van het Wilhelminakanaal, dat dwars Noord Brabant doorsnijdt en uiteindelijk tussen Aarle-Rixtel en Beek in de Zuid-Willemsvaai't uitmondt. Een dat punt naar de Maas is een oude wensdroom, want daardoor krijgt de streek tussen Roermond en Cuyck niet alleen een heel wat vlottere verbinding met Oost Brabant (be langrijk voor industrie) maar ook met Midden en West Brabant en via dit Postelkanaal met België om van een verbinding met Rotterdam nog niet te praten. Trouwens met het kanaal Arcen- Ruhrort, dat Rijn en Maas verbin den wil worden behalve Noord- er Midden Limburg dezelfde genoemde streken heel wat vlotter met het Rijngebied verbonden, hetgeen ook een oude wens is, die ten tijde van de Romeinen al leefde, laat staan van Napoleon e.a. In een tijd van een een wordend Europa, met industrievestigingen ook in die gebieden, die voorheen alleen maar landbouw kenden, is een der gelijk kanalenstelsel van enorme be tekenis. Het is daarom jammer dat deze Brabantse commissie de lijn niet heeft doorgetrokken en vanaf Aarle- Rixtel geen 30 km. lange lijn getrok ken heeft over het Venrayse heen naar de brede stroom der Maas. Het is jammer dat zowel Brabant en Limburg zich in deze niet hebben verstaan en dit plan gezamenlijk op tafel hebben gelegd. Die oude Peelbarrière tussen Bra bant en Limburg is - ookin onze tijd dikwijls nog breed en sterk, maar had men bij dit plan de moed en de durf gehad de lijnen verder te trek- Voor wie iets van het komende Concilie weet, dat op 11 oktober gaat beginnen, kan het interessant zijn de vraag te stellen: wie zal dat betalen? Want het gaat hier om een bijeenkomst, die naar zijn uiterlijke vorm alles heeft van een gewone in ternationale vergadering zoals bijv. van de Ver. Naties. In Rome zullen tijdens het Concilie bijna 3000 bis schoppen aanwezig zijn. Iedere bis schop zal zeker een of twee advi seurs meebrengen. Hoe dan ook, het is duidelijk dat komst en verblijf van deze bisschop, plus van zijn ad viseurs betaald moeten worden. Zoals de H. Stoel bij het begin van de voorbereidingen bekend gemaakt heeft, zal zij zelf in beginsel alle kosten di*agen. Dat wil zeggen elke bisschop kan indien hij het geld niet heeft, de kosten van zijn komst naar Rome en zijn verblijf aldaar decla reren bij het Vatikaan. WAAROM GEEN EISEN AAN VALHELMEN? In opdracht van het Verbond voor Veilig Verkeer heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek een on derzoek ingesteld naar de aard van het letsel, dat bij een verkeersonge luk betrokken bromfietsers en hun duo-passagiers opliepen in decem ber 1961 en januari 1962. Hierbij is komen vast te staan dat van de 21 door bekende oorzaak om het leven gekomen bromfietsers er 19 overle den zijn tengevolge van schedel- basisfracturen; één overleed aan de gevolgen van ernstig hersenletsel en één aan de gevolgen van het oplo pen van een hoofdletsel. Van de in deze periode omgekomen duopassa- giers van bromfietsers overleden er drie aan de gevolgen van schedel- basisfractuur, tei*wijl van het vierde slachtoffer de schedel werd verbrij zeld. f Van de 1156 ernstig gewonde bromfietsers liepen 566 (49 pet.) eveneens ernstig hoofdletsel op: 54 waren het slachtoffer van schedel- basisfractuui-, 214 van een zware hersenschudding, 184 hersenschud ding en overige ernstige hoofdver wondingen en 114 zware hersen schudding en overig letsel. Bij de duo-passagiers een zelfde beeld: van de 96 ernstig gewonden liepen 38 (40 pet.) ernstig hoofdletsel op, te weten 3 een schedelbasisfractuur, 19 een zware hersenschudding, 5 een zware hersenschudding en overige hoofdverwondnigen en 11 een zware hersenschudding en overige verwon dingen. VALHELM VEILIGER Het zijn deze gegevens die 't Ver bond voor Veilig Verkeer leidden tot de conclusie, dat schedelverwon dingen bij bromfietsongevallen dik wijls optreden, waardoor het voor bromfietsers aanbevelenswaard zou zijn 'n valhelm te dragen. Hierbij wordt nu niet onmiddellijk gedacht aan een zware valhelm, maar ook zou reeds goede diensten bewijzen een sierlijke „cap", met sterk mate riaal gevoerd. In Frankrijk is het dragen van 'n valhelm door zgn. vélo-moteurs sinds 1 april jl. door de Overheid verplicht gesteld. Buiten beschou wing latend of het al dan niet wen selijk zou zijn dat de Overheid in ons land een zelfde maatregel treft, is het Verbond van mening dat het dragen van valhlemen wél sterk moet worden aanbevolen. Maar dan rust naar de mening van het Ver bond op de Overheid de taak om er voor zorg te dragen dat niet de meeste spoed normen worden opge steld, waaraan goed te keuren val helmen hebben te voldoen; het is zaak dat zij, die de gevolgen van een eventueel verkeersongeval willen verzachten door het dragen van een valhelm, de overtuiging moeten heb ben dat zulks geen illusie is. Niet de verplicht-stelling, maar de veilig-stelling is hier, letterlijk en figuurlijk „hoofdzaak". ken en de consequenties te dragen, die dit Postelkanaal dan meteen van veel gi'otere betekenis hadden ge maakt, dan zou het voor dat gebied dat zo nauw aan Brabant grenst met dat van Oost Brabant zelf nieuwe en misschien grotere perspectieven hebben geopend dan thans hel geval Maar wat niet is dat kan nog ko men. Hopenlijk zal men van Lim burgse zijde op dit project inhaken en daardoor opnieuw het accent kunnen legen op de ArcenRuhrort verbinding en de zo noodzakelijke verbinding van Wilhelminakanaal en Maas. Nu moet men wel overwegen dat het Concilie en zijn kosten niet be ginnen op 11 oktober 1962. Integen deel. Reeds bijna drie jaar zijn 600 leden van voorbereidende commis sies bezig regelmatig naar Rome te komen en er te bespreken, wat aan vraagstukken aan het Concilie zelf zal worden voorgelegd. Die voorbe reidingen zijn in de geschiedenis van de Katholieke Kerk zonder weerga. Vroeger werden die ook wel ge maakt, maar nooit op zulk een schaal als nu. De moderne commu nicatiemiddelen en onze hele leef- en denkwijze vinden het vergaderen in internationaal verband de ge woonste zaak van de wereld. Goed, dat heeft de Kerk ook aanvaard. En met succes mogen we zeggen. Want een schat van vragen is in wereld wijd verband bekeken en besproken. Natuurlijk allemaal in afzonderlijke commissies. Het waren er 10 plus 2 secretariaten. Maar ook dat heeft meegebracht dat vele van die commissieleden vanuit de verste hoeken van de we reld zijn komen aanvliegen, zij heb ben in Rome verbleven en zijn te ruggekeerd. Wie heeft dat allemaal betaald? Ook de H. Stoel. In begin sel tenminste. Want het Vatikaan had de bisschoppen over heel de we reld wel te verstaan gegeven, dat de Paus niet over onuitputtelijke finan ciële bronnen beschikt. En de liefde werken van de H. Stoel kunnen ook niet stopgezet worden terwille van een Concilie. De rampen gaan door, de noden der mensen blijven en het beroep op de Paus houdt niet op. Er is dus, zo mag men aannemen, al heel wat reis- en verblijfkosten betaald door de bisschoppen zelf of door de organisaties die hun aal moezeniers of deskundigen in de concilie-voorbereidingen betrokken zagen. Hoeveel dat nu al geweest is, is moeilijk te zeggen. Maar met een 30,per dag kan men in Rome beslist geen bokkesprongen maken. En de reis, zeker als die per vlieg tuig wordt afgelegd, kost een slor dige duit. Er zitten dus al miljoenen en mil joenen in de Concilie-voorbereidin gen. Maar degenen die niet op hun bisschoppen konden steunen (de Ne derlandse bisschopDen hebben tot op heden alles bijna zelf betaald) die hebben bij het Vatikaan moeten aankloppen. Officieel gaat dat via de Technisch-organisatorische commis sie, in feite is dat na de bank van het Vatikaan, die de naam draagt van „Instituut voor de werken dei- godsdienst". Leider daarvan is kar dinaal di Jorio, een man die blijk baar een financiële knobbel heeft. Overigens wordt hij door zeer des kundige leken als bankdirecteur-en en economen bij gestaan. Wat er tot op- heden door die bank betaald is, weten wij niet, trouwens dat zullen wij nooit weten. Het Vatikaan is niet gewend zijn financiën bloot te leggen. Hetgeen heel begrijpelijk is, daar het zeker tot bemoeiingen van buïtenstaandei-s aanleiding zou ge ven, die beslist niet gewenst zijn. Overigens hebben nu kwaadwilli gen ook gelegenheid om verhalen over fabelachtige rijkdommen van het Vatikaan de wereld in te stu ren. Bij de kosten van het Concilie heb ben we alleen over reis en verblijf gesproken. Maar wat te denken van de drukwerk-kosten, van de ver bouwingen aan de St. Pieter? Als het om fabelachtige bedragen gaat, dan kan men rekenen dat het Con cilie die gaat verslinden. Waar zij vnadaan zullen komen weten wij niet. Maar het schijnt wel dat men in de Kerk zich daarover weinig zorg maakt. Althans de Paus en bis schoppen hoort men er niet over praten. Wel ons, leken. NIEUWS UIT VENRAY EN OMGEVING Van zaterdagmiddag 12 uur tot zon dagnacht 2 uur. Dr. VAN DEN HOMBERGH Oostsingel 6 Telefoon 1393 Uitsluitend voor spoedgevallen 1 ZONDAGSDIENST GROENE KRUIS Zr. Janssen, Kard. van Rossum- straat, tel. 1504. GROE IE KRUIS Donderdag a.s.: Zuigelingen-bureau voor de kerk dorpen. ZIEKENAUTO bel 04780-1592 b.g.g. 2116

Peel en Maas | 1962 | | pagina 1