HET KREMLIN aan de Rijn ftSPRO' eschenken voöi Vaderdag 17 juni Pouwel Warenhuis THOMASSEN Verkoudheid met Pmksteien FOLKLORE Zenuw Christen nu..., WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN bestrijding Enkele van onze vele Nu voor elke situatie een passend bed Vrijdag 8 juni 1962 No. 23 Drie en tachtigste jaargang PEEL EN MAAS DRUK EN UITGAVE VAN F EN MUNCKHOF N.V. VENRAY GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 1050652 ADVERTENTIEPRIJS 8 cl. per mm. ABONNEMENTS PRIJS PER KWARTAAL 1.50 (buiten Venray 1.75) MELKLEVERANTIES BUITEN DE FABRIEK OM Het is Eerste Pinksterdag. En ook op deze feestdag moet de Terschel linger boer naar de wei om zijn koeien te melken. Hij verkleedt zich en gaat naar zijn vee. Het zijn een zame weggetjes waar hij langs moet gaan om bij zijn beesten te komen. Het melken is dan ook altijd een rustige bezigheid van de enkele mens temidden van de ongerepte na tuur. Maar op deze Pinksterdag fcal de boer niet alleen zijn. Het is de jeugd van het eiland, die de melken de boer staat op te wachten. De boer weet het al, want elk jaar op Eerste Pinksterdag is het de gewoonte, dat bij zijn terugkeer naar de boerderij de meisjes langs de kant staan. Bo vendien heeft de boer op weg naar zijn koeien de Pinksterkrans aan de hoge paal al zien hangen. Hij heeft glimlachend even stilgestaan en de rijk met veldbloemen versierde krans bekeken, denkend aan zijn eigen jeugd.... En straks, als de meisjes met hun kannetjes en em mers hem zullen opwachten, zal hij niet karig zijn met de melk. Hij zal met plezier zijn „Pinkster-offer" brengen. PRODUKT VAN WILDE BLOEMEN Op zaterdag voor Pinksteren heeft de Terschellinger jeugd het druk. Reeds vroeg trekt ze er op uit. Naar de weiden waar de talloze Pinksterbloemen het groene gras doorspikkelen, waar de gouden Bo terbloemen kleuren, waar cle lila- rose Orchidee in volle pracht bloeit. En om deze bloemen is het begon nen. Bij grote hoeveelheden worden de bloemen geplukt. Samen met de groene varens, bloeiende Meidoorn- takken en het zilverglanzende wolle gras worden de weide-bloemen om een hoepel gevlochten tot de mooie Pinkstex-krans. Zo'n Pinksterkrans is één bonte kleurenmengeling. Papie- ren linten en beschilderde eieren maken het pronkstuk volledig. Is de krans gevlochten, dan wordt deze met wat water besprenkeld en op gehangen óp een koele plaats. Is het vlechten gebeurd, dan gaat de jeugd allerlei lekkernijen verzamelen. Hoeveelheden poederchocolade, sui kergoed, koekjes, zuurtjes en ver schillende andere begeerlijkheden worden bijeen gegaard en opgesla gen in het feesthuis, waar met Pink steren de smulpartij zal plaats heb ben. Alleen.er is nog geen melk. Maar ook daar weet de jeugd wel aan te komen. Voor het verkrijgen van die melk is nu juist die Pink ster-krans gevlochten. Men kent de weg welke de boer moet gaan om bij zijn koeien te komen. Wanneer nu op een in het oog lopende plaats de krans wordt opgehangen, weet de boer wel genoegMet een ruime toewijzing melk trekt de jeugd weer naar huis. Vroeger ging het soms minder vriendelijk toe. Wel was er toen de Pinksterkrans. De Midlandse school jongens gingen toen 's morgens vroeg al „de boer op". Aan de boer werd gevraagd of hij de Pinkster- j krans wilde hebben. Stemde hij toe, dan werd de krans om zijn nek ge hangen. En in optocht ging het op de boerderij af, al zingend: „Hier heb je onze Pinksterkroon, Daar komt hij aangereden". Bij de boerderij aangekomen ging het voor de boer spannen! Het ging nu om de vraag: Is de melkleveran- cier wel scheutig genoeg. Want oh, wee, wanneer er op dit punt me ningsverschil bestond tussen de ge ver en de afnemers. Eén van de jon gens had in zijn broekzak een fles je stremsel en was, volgens de lie ve jeugd, de boer te gierig met zijn melk, dan zag men er geen been in om stiekum een flinke scheut strem sel in de bus te gieten om zodoende de melk ongeschikt te maken voor boterbereiding. OORSPRONKELIJKE BEKENTENIS Het is, zoals met alle folkloristi sche gebruiken, ook hier geen toe vallige gebeurtenis dit „meikoffer" met Pinksteren, waarbij de Pinkster- krans of -kroon een rol speelt. Meestal moet worden teruggegaan tot de vóór-christelijke heidense tijd om de oorsprong te vinden van een gebruik, dat nu nog elk jaar weer keert. Vaak is het een offerhande ling van onze Germaanse voor ouders, die ons een folkloristisch ge beuren heeft nagelaten. Eén heidens gebruik dus, waaraan veelal door de Kerk een Christelijke betekenis is gegeven. Offerhandelingen in het voor-jaar-, dat wil zeggen: Het vra gen aan de goden om bescherming voor het vee, om vruchtbaarheid van de veestapel. De Terschellinger Pinksterkrans, de St. Brigida-boom van Noorbeek, de Paasstaak van Denekamp, de Kallemooi op Schier monnikoog en de groene Meitak, gespijkerd aan de poort van zo me nig Walcherse boerderij, het zijn overblijfselen van het Oud-Ger maans geloof. En de boer, die de takken aanbrengt? Waarom doet hij dat? Uit sleur? Omdat zijn vader en zijn grootvader dat ook deden? Het is o, zo moeilijk om op deze vragen een antwoord te krijgen. Niet gauw zal een landman een rechtstreeks antwoord geven op een vraag waar om een of andere ceremonie wordt gedaan. Immers, altijd zal de boer wantrouwend staan tegenover de vragende onderzoeker. De man zal zijn innerlijke gedachten en gevoe lens nooit prijs geven. In deze tijd echter van „civilisatie" en „ver- steedsing" is 't verheugend te con- stateren, dat ook met Pinksteren nog vele oude gebruiken her-leven, waar van het melk leveren met het op richten van de Pinksterkrans op Terschelling een kleurrijk voorbeeld Terugkeer van zelfvertrou wen en arbeidsvermogen. Verdwijning van angst, onrust en gejaagdheid Mijnhordt's Zenuwtabletten JUBILEUM VOOR TIENDUIZEND INWONERS Velen van ons komen nogal eens over de grens en vinden dan langs de wegen hier in het Rijngebied de bordjes en wijzers: „HQ Northag", waarmee men dan tegelijk voor 'n raadseltje staat. Iedere officier, die in de buurt van de Duitse plaats München-Gladbach, niet ver van ae Nederlandse grens, een richtingbord je met deze letters ziet, weet echter wat ze betekenen. Het is een afkor ting van „Headquarters Northern Army Group", het hoofdkwartier, waar het NAVO-commando van Noord-West-Europa is gevestigd. Dit hoofdkwartier wordt ook wel „Het Kremlin aan de Rijn" genoemd. Niemand weet, waar de naam „het Kremlin aan de Rijn" vandaan is gekomen. Maar waarschijnlijk heeft de enorme omvang van het hoofdkwartier er wel iets mee te maken. Het eigenlijke „Kremlin" bestaat uit een reeks huizenblokken, waarin liefst drieduizend kantoren zijn gevestigd. Zou men alle gangen achter elkaar willen uitlopen, dan zou men een wandeling van ruim 20 kilometer moeten maken. Wat een beproeving betekent voor de koffie- meisjes. De kantoorgebouwen zien er alle hetzelfde uit, ze zijn door gangen met elkaar verbonden. De talen, welke men er spreekt, zijn talrijk, ook al is de officiële voer taal Engels. De NAVO is nu eenmaal geen zaak van één land. „HQ Northag" voert het bevel over troepen uit vijf naties: België, Canada, Duitsland, Engeland en Ne derland. Officieren uit deze landen kan men in de gangen van het Kremlin tegenkomen; soldaten uit diverse landen staan voor de toe gangen op wacht. Het Kremlin aan de Rijn wekt van buiten af veel indrukken, behalve dat het een militair kamp is. Het hoofdkwartier met de drieduizend kantoren ligt in het centrum. Daar omheen zijn talrijke villa's in Duit se stijl gebouwd, waarin de officie ren, die bij het hoofdkwartier zijn gedetacheerd, wonen. Canadezen wonen er naast Nederlanders, Bel gen naast Duitsers. Tussen de villa's in vindt men veel groen. Kosten noch moeite zijn gespaard om het verblijf rn het NAVO-stadje zo aan genaam mogelijk te maken. Het Kremlin heeft nu tienduizend inwo ners: NAVO-officieren met hun ge zinsleden. De gebouwen beslaan nu een oppervlakte van ruim vier mil joen vierkante meter. Ruim vijftig miljoen gulden waren nodig voor de bouw van het stadje in het „Rhein- dahlen Wald" bij München-Glad bach. Binnenkort bestaat het Kremlin aan de Rijn tien jaren. De bouwers ervan waren Engelsen, al heeft de NAVO er later veel aan veranderd en nog meer bijgebouwd. Toen in 1945 de Nazi-legers zich overgaven en Hitier zelfmoord pleegde, zoch ten de geallieerde legers naar plaat sen waar ze hun hoofdkwartieren konden vestigen. De staf van het Britse bezettingsleger kwam aanvan kelijk terecht in een plaatsje in Midden-Duitsland. Later begon men om strategische redenen meer heil te zien in een stad op de Westelijk Rijnoever. De Engelsen vestigden zich in M.-Gladbach, wat wel min der glad verliep, dan de naam van de vestigingsplaats doet vermoeden. De Duitsers vonden het onplezie rig dat hun gemeente in een soort vestingstad werd veranderd. De Engelsen vorderden namelijk ver scheidene grote gebouwen om er hun hoofdkwartieren in te lichten. In de vijftiger jaren besloten de Engelsen daarom hun tenten op te slaan even buiten de stad, nabij het dorpje Rheindahlen. Zij legden de fundamenten voor het huidige „Kremlin". Toen de NAVO werd opgericht en het bezettingsstatuut voor West- Duitsland werd opgeheven, werd 't Engelse hoofdkwartier voor de NAVO bestemd. De Engelse invloed is nog altijd merkbaar. De straten hebben Engelse namen en Britse commandanten hebben nog altijd hun zetel in het Kremlin. Naast HQ Northag, is het Kremlin namelijk ook het hoofdkwartier van BAOR, de afkorting voor het Britse Rijn- leger en de Royal Air Force in West- Duitsland. Daarnaast huisvest het Kremlin ook de staf van de Tweede Geallieerde Tactische Luchtmacht Engelse generaals hebben op het ogenblik het bevel. Sir James Cas- sels is chef staf van zowel de Noor delijke (NAVO) Leger Groep als van het Britse Rijnleger. Luchtmaar- schalk Sir John Grandy is comman dant van de Tweede Geallieerde Tactische Luchtmacht en de R.A.F. De tuinstad, die de Duitsers Rhein dahlen II noemen, ziet er bijzonder vredig uit ,ook al vindt men er het zenuwcentrum van de NAVO-strijd- krachten tussen de Baltische Zee in het Noorden van Europa en de Zuid- duitse grens. In de villastraten loopt men zoveel mogelijk, als men ten minste geen dienst heeft, in civiel. Er zijn normale winkelwijken, waar de Duitse middenstand zijn vleugels heeft uitgeslagen, ontspanningsge bouwen zoals bioscopen en sport velden, zeventien in totaal. Door de geasfalteerde straten rijden geen tanks, maar gewone personenwa gens. Men kan er vrij rondlopen tot men aan de poorten van het eigen lijke Kremlin komt. Dit militaire ze nuwcentrum wordt streng bewaakt. Binnen de muren staan bevelheb bers in regelrecht kontakt met ge vechtseenheden, vliegvelden en ra ketopstellingen. Van hieruit worden oefeningen geleid en waarnemingen gecoördineerd. Dit terrein is verbo den voor de belangstellende leek of de gevaarlijker nieuwsgierige gast, wiens beroep bestaat uit het, verza melen van militaire gegevens.^-j. «v o 0 Voorkom Rillerig?Onprettig? Vlug: Rookstandaards Rooktafels Rookstellen Tabakspotten Tabakszakken Rijbewijs-étuis Portefeuilles Portemonnaies Boekentassen Documententassen Reisnecessaires Sigarenkokers Manchetknopen Dasspelden Reistassen Wandelstokken Heren-parapluies Asbakken Sleutelringen fleren toilettassen Ligstoelen Tuinstoelen Scheerbenodigdlieden Heren toiletartikelen Boekenrekken Sportriemen Foto-album Fotolijstjes Schrijfmappen Kerkboek (vader) k gijpen abakzakken Lectuurbakken EnzS, enz. Hofstraat 10 Telef. 1566 .Tulianasimjel 2 PAROCHIEKERK LEUNEN Hoogfeest van Pinksteren, maand- collecte voor de kerk. Om 6.45 lees- mis; 8 u. leesmis voor de overleden fam. Weys-Vennekens; 9.15 Hoogmis v. d. Parochie; 10.30 leesmis; 3 u. Lof. Maandag: Tweede Pinksterdag. H. Diensten als op zondag. Geen lof. Om 6.45 leesmis; 8 u. leesmis v. d, overleden fam. Weys-Stappers; 9.15 Hoogmis; 10.30 leesmis v. d. overl. fam. Luypers-Swinkels. Dinsdag: leesmis v. dankzegging. Kindermis voor de meisjes. Woensdag: gest. jaarget. voor Jbh. Weys. Donderdag: leesmis v. Wilhelmina Swinkels. Kindermis voor de jon gens. Vrijdag: leesmis voor de overleden fam. Peeters-Martens. Zaterdag: leesmis voor Maria Ja cobs-Nissen vanwege de buurt. Van 45 uur en van 77.30 biechtgele genheid, daarna lof. Kerkpoetsen: Mientje Litjens en Mientje Jenniskens. Deze week woensdag, vrijdag en zaterdag zijn de quatertemperdagen, alleen vrijdag vasten- en onthou dingsdag. RECTORAAT SMAKT Zondag: Hoogfeest van Pinkste ren. 6.15 H. Mis tot zekere intentie; 7.15 worden de communicanten aan het Pelgi'imshuis afgehaald, daarna om half 8 H. Mis tot hun intentie (s.v.p. eerste 2 baqken aan elke kant vrij laten voor de ouders van de communicanten); 10 u. PI. Hoogmis voor het Rektoraat. In de kapel is om half 8 een H. Mis voor de schooljeugd. 3 u. Plechtig Lof. Maandag: 2e Pinksterdag, diens ten als op zondag. 6.15 H. Mis voor Antonia Francisca Seykens; 7.30 v. zegen in gezin; 10 u. Hoogmis v. Joh. v. d. Winkel, na deze Hoogmis Pau selijke zegen. In de kerk om 9 u. gel. en om llu. gez. H. Mis (bedevaart Stein). In de kapel om half 8 H. Mis v. d. schooljeugd. Dinsdag: 6.30 voor de gelovige zie len; 7.30 voor 'n zieke. Woensdag: 6.30 uit dankbaarheid t.e.v. de H. Jozef; 7.30 voor geeste lijk welzijn van 'n gezin. Donderdag: 6.30 t.e.v. H. Sacra- mens; 7.30 voor Antoon Janssen en Theodora Vermeulen. Vrijdag: Quatertempervrijdag, ge boden vasten- en onthoudingsdag. 6.30 voor 'n gelukkige levensstaat; 7.30 voor Joh. Hub. v. d. Winkel. Zaterdag: 6.30 t.e.v. O.L. Vrouw; JL30 voor de missie. Van 55.30 ge degenheid om te biechten, tevens voor en na het lof van half 8. ZIEKENTRIDUUM Het ziekentriduum te Venray wordt dit jaar gehouden op 10, 11 en 12 juli. Bij een bericht eldei's in dit blad is de 1 van juli weggebleven. BOEKBESPREKING Op het ogenblik wordt gecolpor teerd met een boek van de Redemp torist J. Dankelman, dat de titel draagt „Christen nu", dat in twee delen verschijnt en per deel 19,50 kost. In deze boeken behandelt deze Redemptorist de levensvisie van de katholiek in deze tijd. Op een ma nier, die alleen maar bewondering afdwingt voor de ï-ustige, kalme en zakelijke wijze, waarop hij de ver schillende problemen behandelt, die de katholiek van deze tijd, U en ik ,het soms wat benauwd om het hart maakt. Want in deze tijd gaan veel waarheden, die vroeger als een paal boven water 'stonden, verdwij nen. Ze lossen op in het luchtledige en laten inderdaad iets luchtledigs achter. We weten er geen raad mee. Verwarring en onzekerheid blijven achter. Duidelijk legt de schrijver uit hoe een en ander is ontstaan en in begrijpelijk en klare taal stelt hij daartegenover wat er voor in de plaats komt. Het is vooral de toon, die op valt in dit boek, dat ondanks de problemen waarmede het zich bezig houdt, toch zich zo gemakkelijk doet lezen. De katholiek in deze tijd moet leren wat feitelijk zijn lidmaatschap van de Kei"k inhoudt, wat de be tekenis is van de tijd, het geloof en de wereld waarin wij leven. Moet opnieuw zich bewust worden wat feitelijk de genade is, de genade van God uit en de genade in de mens. Hij moet weten wat zonde nu feitelijk is, zonder direct aan een uit het hoofd geleerd rijtje te denken uit een onbegrepen katechismus, maar dat in feite de genade het grote verbond is waarin wij leven met God en waaraan wij zo dikwijls door de zonde ontrouw worden. En ten slotte moeten we weten waar we voor leven.... Dat valt in deze tijd dikwijls niet mee, nu allerlei nieuwe dingen rond ons heen een andere visie geven, we andere dingen horen, die soms lijn recht tegen oude en geleerde in gaan ,maar dit boek, waarvan dan het eerste deel nu wordt aangebo den, geeft de leek weer zekerheid, doet hem begrijpen dat veel van wat nu gebeurt, niet alleen een nor maal proces is, maar ook weer zijn goede en zinvolle kanten heeft, die hem in zijn geloof naar God alleen maar kunnen helpen. Zoals gezegd, deze schrijver heeft zeer uitvoerig in zijn boek ons voor die problemen geplaatst, toont ze in hun samenhang met de reeds oude re geschiedenis en leert ons dat Christus ook nu in ons zijn verlossingswerk nog steeds voort zet. Het is een boek dat voor velen van ons een openbaring zal zijn, die nog met verouderde begrippen ï'ondlopen van anno dazumal. Het is een levensboek dat men in handen van veel mensen zou wen sen en waarmede men inderdaad rijker wordt. Christen nu, door J. F. L. Dankel man CSSR. Uitgave: Romen en Zonen, Roermond. Voor de kleine kamer, het handige etagebed. Voor de zit-slaapkamer het sleemodel bed, dat overdag een ge zellige divan wordt... het juiste bed voor elke kamer. In vele uitvoeringen, vele prijzen. Solide etagebed vraagt weinig plaats en../skinderen zijn er dol opl DE LEVERANCIER VAN GOEDE NACHTRUS

Peel en Maas | 1962 | | pagina 9