HET KREMLIN aan de Rijn
ftSPRO'
eschenken voöi
Vaderdag 17 juni
Pouwel
Warenhuis
THOMASSEN
Verkoudheid
met Pmksteien
FOLKLORE
Zenuw
Christen nu...,
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
bestrijding
Enkele van onze vele
Nu voor elke situatie
een passend bed
Vrijdag 8 juni 1962 No. 23
Drie en tachtigste jaargang
PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE VAN F EN MUNCKHOF N.V. VENRAY
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 1050652
ADVERTENTIEPRIJS 8 cl. per mm. ABONNEMENTS
PRIJS PER KWARTAAL 1.50 (buiten Venray 1.75)
MELKLEVERANTIES BUITEN
DE FABRIEK OM
Het is Eerste Pinksterdag. En ook
op deze feestdag moet de Terschel
linger boer naar de wei om zijn
koeien te melken. Hij verkleedt zich
en gaat naar zijn vee. Het zijn een
zame weggetjes waar hij langs moet
gaan om bij zijn beesten te komen.
Het melken is dan ook altijd een
rustige bezigheid van de enkele
mens temidden van de ongerepte na
tuur. Maar op deze Pinksterdag fcal
de boer niet alleen zijn. Het is de
jeugd van het eiland, die de melken
de boer staat op te wachten. De boer
weet het al, want elk jaar op Eerste
Pinksterdag is het de gewoonte, dat
bij zijn terugkeer naar de boerderij
de meisjes langs de kant staan. Bo
vendien heeft de boer op weg naar
zijn koeien de Pinksterkrans aan de
hoge paal al zien hangen. Hij heeft
glimlachend even stilgestaan en de
rijk met veldbloemen versierde
krans bekeken, denkend aan zijn
eigen jeugd.... En straks, als de
meisjes met hun kannetjes en em
mers hem zullen opwachten, zal hij
niet karig zijn met de melk. Hij zal
met plezier zijn „Pinkster-offer"
brengen.
PRODUKT VAN WILDE
BLOEMEN
Op zaterdag voor Pinksteren heeft
de Terschellinger jeugd het druk.
Reeds vroeg trekt ze er op uit.
Naar de weiden waar de talloze
Pinksterbloemen het groene gras
doorspikkelen, waar de gouden Bo
terbloemen kleuren, waar cle lila-
rose Orchidee in volle pracht bloeit.
En om deze bloemen is het begon
nen. Bij grote hoeveelheden worden
de bloemen geplukt. Samen met de
groene varens, bloeiende Meidoorn-
takken en het zilverglanzende wolle
gras worden de weide-bloemen om
een hoepel gevlochten tot de mooie
Pinkstex-krans. Zo'n Pinksterkrans is
één bonte kleurenmengeling. Papie-
ren linten en beschilderde eieren
maken het pronkstuk volledig. Is de
krans gevlochten, dan wordt deze
met wat water besprenkeld en op
gehangen óp een koele plaats. Is het
vlechten gebeurd, dan gaat de jeugd
allerlei lekkernijen verzamelen.
Hoeveelheden poederchocolade, sui
kergoed, koekjes, zuurtjes en ver
schillende andere begeerlijkheden
worden bijeen gegaard en opgesla
gen in het feesthuis, waar met Pink
steren de smulpartij zal plaats heb
ben. Alleen.er is nog geen melk.
Maar ook daar weet de jeugd wel
aan te komen. Voor het verkrijgen
van die melk is nu juist die Pink
ster-krans gevlochten. Men kent de
weg welke de boer moet gaan om
bij zijn koeien te komen. Wanneer
nu op een in het oog lopende plaats
de krans wordt opgehangen, weet de
boer wel genoegMet een ruime
toewijzing melk trekt de jeugd weer
naar huis.
Vroeger ging het soms minder
vriendelijk toe. Wel was er toen de
Pinksterkrans. De Midlandse school
jongens gingen toen 's morgens
vroeg al „de boer op". Aan de boer
werd gevraagd of hij de Pinkster- j
krans wilde hebben. Stemde hij toe,
dan werd de krans om zijn nek ge
hangen. En in optocht ging het op
de boerderij af, al zingend:
„Hier heb je onze Pinksterkroon,
Daar komt hij aangereden".
Bij de boerderij aangekomen ging
het voor de boer spannen! Het ging
nu om de vraag: Is de melkleveran-
cier wel scheutig genoeg. Want oh,
wee, wanneer er op dit punt me
ningsverschil bestond tussen de ge
ver en de afnemers. Eén van de jon
gens had in zijn broekzak een fles
je stremsel en was, volgens de lie
ve jeugd, de boer te gierig met zijn
melk, dan zag men er geen been in
om stiekum een flinke scheut strem
sel in de bus te gieten om zodoende
de melk ongeschikt te maken voor
boterbereiding.
OORSPRONKELIJKE
BEKENTENIS
Het is, zoals met alle folkloristi
sche gebruiken, ook hier geen toe
vallige gebeurtenis dit „meikoffer"
met Pinksteren, waarbij de Pinkster-
krans of -kroon een rol speelt.
Meestal moet worden teruggegaan
tot de vóór-christelijke heidense tijd
om de oorsprong te vinden van een
gebruik, dat nu nog elk jaar weer
keert. Vaak is het een offerhande
ling van onze Germaanse voor
ouders, die ons een folkloristisch ge
beuren heeft nagelaten. Eén heidens
gebruik dus, waaraan veelal door de
Kerk een Christelijke betekenis is
gegeven. Offerhandelingen in het
voor-jaar-, dat wil zeggen: Het vra
gen aan de goden om bescherming
voor het vee, om vruchtbaarheid
van de veestapel. De Terschellinger
Pinksterkrans, de St. Brigida-boom
van Noorbeek, de Paasstaak van
Denekamp, de Kallemooi op Schier
monnikoog en de groene Meitak,
gespijkerd aan de poort van zo me
nig Walcherse boerderij, het zijn
overblijfselen van het Oud-Ger
maans geloof. En de boer, die de
takken aanbrengt? Waarom doet hij
dat? Uit sleur? Omdat zijn vader en
zijn grootvader dat ook deden? Het
is o, zo moeilijk om op deze vragen
een antwoord te krijgen. Niet gauw
zal een landman een rechtstreeks
antwoord geven op een vraag waar
om een of andere ceremonie wordt
gedaan. Immers, altijd zal de boer
wantrouwend staan tegenover de
vragende onderzoeker. De man zal
zijn innerlijke gedachten en gevoe
lens nooit prijs geven. In deze tijd
echter van „civilisatie" en „ver-
steedsing" is 't verheugend te con-
stateren, dat ook met Pinksteren nog
vele oude gebruiken her-leven, waar
van het melk leveren met het op
richten van de Pinksterkrans op
Terschelling een kleurrijk voorbeeld
Terugkeer van zelfvertrou
wen en arbeidsvermogen. Verdwijning
van angst, onrust en gejaagdheid
Mijnhordt's Zenuwtabletten
JUBILEUM VOOR
TIENDUIZEND INWONERS
Velen van ons komen nogal eens
over de grens en vinden dan langs
de wegen hier in het Rijngebied de
bordjes en wijzers: „HQ Northag",
waarmee men dan tegelijk voor 'n
raadseltje staat. Iedere officier, die
in de buurt van de Duitse plaats
München-Gladbach, niet ver van ae
Nederlandse grens, een richtingbord
je met deze letters ziet, weet echter
wat ze betekenen. Het is een afkor
ting van „Headquarters Northern
Army Group", het hoofdkwartier,
waar het NAVO-commando van
Noord-West-Europa is gevestigd. Dit
hoofdkwartier wordt ook wel „Het
Kremlin aan de Rijn" genoemd.
Niemand weet, waar de naam
„het Kremlin aan de Rijn" vandaan
is gekomen. Maar waarschijnlijk
heeft de enorme omvang van het
hoofdkwartier er wel iets mee te
maken. Het eigenlijke „Kremlin"
bestaat uit een reeks huizenblokken,
waarin liefst drieduizend kantoren
zijn gevestigd. Zou men alle gangen
achter elkaar willen uitlopen, dan
zou men een wandeling van ruim 20
kilometer moeten maken. Wat een
beproeving betekent voor de koffie-
meisjes. De kantoorgebouwen zien
er alle hetzelfde uit, ze zijn door
gangen met elkaar verbonden. De
talen, welke men er spreekt, zijn
talrijk, ook al is de officiële voer
taal Engels. De NAVO is nu eenmaal
geen zaak van één land.
„HQ Northag" voert het bevel
over troepen uit vijf naties: België,
Canada, Duitsland, Engeland en Ne
derland. Officieren uit deze landen
kan men in de gangen van het
Kremlin tegenkomen; soldaten uit
diverse landen staan voor de toe
gangen op wacht.
Het Kremlin aan de Rijn wekt van
buiten af veel indrukken, behalve
dat het een militair kamp is. Het
hoofdkwartier met de drieduizend
kantoren ligt in het centrum. Daar
omheen zijn talrijke villa's in Duit
se stijl gebouwd, waarin de officie
ren, die bij het hoofdkwartier zijn
gedetacheerd, wonen. Canadezen
wonen er naast Nederlanders, Bel
gen naast Duitsers. Tussen de villa's
in vindt men veel groen. Kosten
noch moeite zijn gespaard om het
verblijf rn het NAVO-stadje zo aan
genaam mogelijk te maken. Het
Kremlin heeft nu tienduizend inwo
ners: NAVO-officieren met hun ge
zinsleden. De gebouwen beslaan nu
een oppervlakte van ruim vier mil
joen vierkante meter. Ruim vijftig
miljoen gulden waren nodig voor de
bouw van het stadje in het „Rhein-
dahlen Wald" bij München-Glad
bach.
Binnenkort bestaat het Kremlin
aan de Rijn tien jaren. De bouwers
ervan waren Engelsen, al heeft de
NAVO er later veel aan veranderd
en nog meer bijgebouwd. Toen in
1945 de Nazi-legers zich overgaven
en Hitier zelfmoord pleegde, zoch
ten de geallieerde legers naar plaat
sen waar ze hun hoofdkwartieren
konden vestigen. De staf van het
Britse bezettingsleger kwam aanvan
kelijk terecht in een plaatsje in
Midden-Duitsland. Later begon men
om strategische redenen meer heil
te zien in een stad op de Westelijk
Rijnoever. De Engelsen vestigden
zich in M.-Gladbach, wat wel min
der glad verliep, dan de naam van
de vestigingsplaats doet vermoeden.
De Duitsers vonden het onplezie
rig dat hun gemeente in een soort
vestingstad werd veranderd. De
Engelsen vorderden namelijk ver
scheidene grote gebouwen om er
hun hoofdkwartieren in te lichten.
In de vijftiger jaren besloten de
Engelsen daarom hun tenten op te
slaan even buiten de stad, nabij het
dorpje Rheindahlen. Zij legden de
fundamenten voor het huidige
„Kremlin".
Toen de NAVO werd opgericht en
het bezettingsstatuut voor West-
Duitsland werd opgeheven, werd 't
Engelse hoofdkwartier voor de
NAVO bestemd. De Engelse invloed
is nog altijd merkbaar. De straten
hebben Engelse namen en Britse
commandanten hebben nog altijd
hun zetel in het Kremlin. Naast HQ
Northag, is het Kremlin namelijk
ook het hoofdkwartier van BAOR,
de afkorting voor het Britse Rijn-
leger en de Royal Air Force in West-
Duitsland. Daarnaast huisvest het
Kremlin ook de staf van de Tweede
Geallieerde Tactische Luchtmacht
Engelse generaals hebben op het
ogenblik het bevel. Sir James Cas-
sels is chef staf van zowel de Noor
delijke (NAVO) Leger Groep als van
het Britse Rijnleger. Luchtmaar-
schalk Sir John Grandy is comman
dant van de Tweede Geallieerde
Tactische Luchtmacht en de R.A.F.
De tuinstad, die de Duitsers Rhein
dahlen II noemen, ziet er bijzonder
vredig uit ,ook al vindt men er het
zenuwcentrum van de NAVO-strijd-
krachten tussen de Baltische Zee in
het Noorden van Europa en de Zuid-
duitse grens. In de villastraten loopt
men zoveel mogelijk, als men ten
minste geen dienst heeft, in civiel.
Er zijn normale winkelwijken, waar
de Duitse middenstand zijn vleugels
heeft uitgeslagen, ontspanningsge
bouwen zoals bioscopen en sport
velden, zeventien in totaal. Door de
geasfalteerde straten rijden geen
tanks, maar gewone personenwa
gens. Men kan er vrij rondlopen tot
men aan de poorten van het eigen
lijke Kremlin komt. Dit militaire ze
nuwcentrum wordt streng bewaakt.
Binnen de muren staan bevelheb
bers in regelrecht kontakt met ge
vechtseenheden, vliegvelden en ra
ketopstellingen. Van hieruit worden
oefeningen geleid en waarnemingen
gecoördineerd. Dit terrein is verbo
den voor de belangstellende leek of
de gevaarlijker nieuwsgierige gast,
wiens beroep bestaat uit het, verza
melen van militaire gegevens.^-j.
«v o 0
Voorkom
Rillerig?Onprettig? Vlug:
Rookstandaards
Rooktafels
Rookstellen
Tabakspotten
Tabakszakken
Rijbewijs-étuis
Portefeuilles
Portemonnaies
Boekentassen
Documententassen
Reisnecessaires
Sigarenkokers
Manchetknopen
Dasspelden
Reistassen
Wandelstokken
Heren-parapluies
Asbakken
Sleutelringen
fleren toilettassen
Ligstoelen
Tuinstoelen
Scheerbenodigdlieden
Heren toiletartikelen
Boekenrekken
Sportriemen
Foto-album
Fotolijstjes
Schrijfmappen
Kerkboek (vader)
k gijpen
abakzakken
Lectuurbakken
EnzS, enz.
Hofstraat 10
Telef. 1566
.Tulianasimjel 2
PAROCHIEKERK LEUNEN
Hoogfeest van Pinksteren, maand-
collecte voor de kerk. Om 6.45 lees-
mis; 8 u. leesmis voor de overleden
fam. Weys-Vennekens; 9.15 Hoogmis
v. d. Parochie; 10.30 leesmis; 3 u.
Lof.
Maandag: Tweede Pinksterdag. H.
Diensten als op zondag. Geen lof.
Om 6.45 leesmis; 8 u. leesmis v. d,
overleden fam. Weys-Stappers; 9.15
Hoogmis; 10.30 leesmis v. d. overl.
fam. Luypers-Swinkels.
Dinsdag: leesmis v. dankzegging.
Kindermis voor de meisjes.
Woensdag: gest. jaarget. voor Jbh.
Weys.
Donderdag: leesmis v. Wilhelmina
Swinkels. Kindermis voor de jon
gens.
Vrijdag: leesmis voor de overleden
fam. Peeters-Martens.
Zaterdag: leesmis voor Maria Ja
cobs-Nissen vanwege de buurt. Van
45 uur en van 77.30 biechtgele
genheid, daarna lof.
Kerkpoetsen: Mientje Litjens en
Mientje Jenniskens.
Deze week woensdag, vrijdag en
zaterdag zijn de quatertemperdagen,
alleen vrijdag vasten- en onthou
dingsdag.
RECTORAAT SMAKT
Zondag: Hoogfeest van Pinkste
ren. 6.15 H. Mis tot zekere intentie;
7.15 worden de communicanten aan
het Pelgi'imshuis afgehaald, daarna
om half 8 H. Mis tot hun intentie
(s.v.p. eerste 2 baqken aan elke kant
vrij laten voor de ouders van de
communicanten); 10 u. PI. Hoogmis
voor het Rektoraat.
In de kapel is om half 8 een H. Mis
voor de schooljeugd. 3 u. Plechtig
Lof.
Maandag: 2e Pinksterdag, diens
ten als op zondag. 6.15 H. Mis voor
Antonia Francisca Seykens; 7.30 v.
zegen in gezin; 10 u. Hoogmis v. Joh.
v. d. Winkel, na deze Hoogmis Pau
selijke zegen. In de kerk om 9 u. gel.
en om llu. gez. H. Mis (bedevaart
Stein).
In de kapel om half 8 H. Mis v.
d. schooljeugd.
Dinsdag: 6.30 voor de gelovige zie
len; 7.30 voor 'n zieke.
Woensdag: 6.30 uit dankbaarheid
t.e.v. de H. Jozef; 7.30 voor geeste
lijk welzijn van 'n gezin.
Donderdag: 6.30 t.e.v. H. Sacra-
mens; 7.30 voor Antoon Janssen en
Theodora Vermeulen.
Vrijdag: Quatertempervrijdag, ge
boden vasten- en onthoudingsdag.
6.30 voor 'n gelukkige levensstaat;
7.30 voor Joh. Hub. v. d. Winkel.
Zaterdag: 6.30 t.e.v. O.L. Vrouw;
JL30 voor de missie. Van 55.30 ge
degenheid om te biechten, tevens
voor en na het lof van half 8.
ZIEKENTRIDUUM
Het ziekentriduum te Venray
wordt dit jaar gehouden op 10, 11 en
12 juli. Bij een bericht eldei's in dit
blad is de 1 van juli weggebleven.
BOEKBESPREKING
Op het ogenblik wordt gecolpor
teerd met een boek van de Redemp
torist J. Dankelman, dat de titel
draagt „Christen nu", dat in twee
delen verschijnt en per deel 19,50
kost.
In deze boeken behandelt deze
Redemptorist de levensvisie van de
katholiek in deze tijd. Op een ma
nier, die alleen maar bewondering
afdwingt voor de ï-ustige, kalme en
zakelijke wijze, waarop hij de ver
schillende problemen behandelt, die
de katholiek van deze tijd, U en
ik ,het soms wat benauwd om het
hart maakt. Want in deze tijd gaan
veel waarheden, die vroeger als een
paal boven water 'stonden, verdwij
nen. Ze lossen op in het luchtledige
en laten inderdaad iets luchtledigs
achter. We weten er geen raad mee.
Verwarring en onzekerheid blijven
achter. Duidelijk legt de schrijver
uit hoe een en ander is ontstaan en
in begrijpelijk en klare taal stelt hij
daartegenover wat er voor in de
plaats komt.
Het is vooral de toon, die op
valt in dit boek, dat ondanks de
problemen waarmede het zich bezig
houdt, toch zich zo gemakkelijk doet
lezen. De katholiek in deze tijd moet
leren wat feitelijk zijn lidmaatschap
van de Kei"k inhoudt, wat de be
tekenis is van de tijd, het geloof en
de wereld waarin wij leven. Moet
opnieuw zich bewust worden wat
feitelijk de genade is, de genade van
God uit en de genade in de mens.
Hij moet weten wat zonde nu feitelijk
is, zonder direct aan een uit het
hoofd geleerd rijtje te denken uit
een onbegrepen katechismus, maar
dat in feite de genade het grote
verbond is waarin wij leven met
God en waaraan wij zo dikwijls door
de zonde ontrouw worden. En ten
slotte moeten we weten waar we
voor leven....
Dat valt in deze tijd dikwijls niet
mee, nu allerlei nieuwe dingen rond
ons heen een andere visie geven, we
andere dingen horen, die soms lijn
recht tegen oude en geleerde in
gaan ,maar dit boek, waarvan dan
het eerste deel nu wordt aangebo
den, geeft de leek weer zekerheid,
doet hem begrijpen dat veel van
wat nu gebeurt, niet alleen een nor
maal proces is, maar ook weer zijn
goede en zinvolle kanten heeft, die
hem in zijn geloof naar God alleen
maar kunnen helpen.
Zoals gezegd, deze schrijver heeft
zeer uitvoerig in zijn boek ons voor
die problemen geplaatst, toont ze in
hun samenhang met de reeds oude
re geschiedenis en leert ons dat
Christus ook nu in ons zijn
verlossingswerk nog steeds voort
zet.
Het is een boek dat voor velen
van ons een openbaring zal zijn, die
nog met verouderde begrippen
ï'ondlopen van anno dazumal.
Het is een levensboek dat men in
handen van veel mensen zou wen
sen en waarmede men inderdaad
rijker wordt.
Christen nu, door J. F. L. Dankel
man CSSR. Uitgave: Romen en
Zonen, Roermond.
Voor de kleine kamer, het handige
etagebed. Voor de zit-slaapkamer het
sleemodel bed, dat overdag een ge
zellige divan wordt... het juiste bed
voor elke kamer. In vele uitvoeringen,
vele prijzen.
Solide etagebed vraagt weinig plaats
en../skinderen zijn er dol opl
DE LEVERANCIER VAN GOEDE NACHTRUS