Het (el begeerde Poliiierechier FILM van de week WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN DE VEILIGE WEG LIJST .rj_j 4 ii&ewiis DE VEILIGE WEG LIJST Lijst 2 móet vooruit Lijst 2 met U... meer mans! Plaatselijke commissie voor de ruilverkaveling lollcè-Cchl Zondagsdienst huisartsen Vrijdag 18 Mei 1962 No. 20 Drie en tachtigste jaargang PEEL EN MAAS DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 1050652 ADVERTENTIEPRIJS 8 ct. per mm. ABONNEMENTS PRIJS PER KWARTAAL 1.50 (bulten Venray 1.75) De verkeersintensiteit op onze vaderlandse wegen neemt met de dag toe. Een belangrijk deel van deze toeneming vinden we in het aantal auto's en in die auto*s zit ten allemaal chauffeurs, mensen die het stuur en het gaspedaal be dienen, die meester zijn over tien tallen paardekrachten, die snelhe den van tussen de honderd en tweehonderd kilometer per uur ontwikkelen en beslissen over le ven en dood, niet alleen van zich zelf en hun inzittenden, maar ook leven en dood van andere arge loze weggebruikers. Bij de huidige verkeersintensiteit en de snelheden van de moderne ge motoriseerde voertuigen, waarbij in onderdelen van seconden ernstige situaties kunnen ontstaan, is het noodzakelijk ,dat de automobilist als het ware ogen van voren, van ach teren en van opzij heeft, beschikt over een uitstekende beheersing van zijn wagen en een grote routine heeft, zodat hij bijzonder snel kan reageren, want er staan levens op het spel. Is het wonder, dat er op de exa minatoren van het Centraal Bureau voor afgifte van rijvaardigheidsbe wijzen, een wel uitzonderlijke zware verantwoording rust? Kan die kan didaat in het verkeer worden los gelaten of niet? De examinator be slist! Veel candidaten vatten hun ver antwoordelijkheid in 't verkeer te licht op, en denken het wel te kun nen. Dat bemerkten we duidelijk toen we eens een kijkje gingen ne men bij het afnemen van dergelijke rijexamens in Venlo. WE PROBEREN HET MAAR WEER EENS! „Nou, ik heb er een natte rug op gehaald, maar het is wel fout!" We hoorden deze woorden van een jon geman, die zojuist de auto verliet, waarin hij met een examinator van het Centraal Bureau voor afgifte van rijvaardigheidsbewijzen had gere den. „Ik zal maar dadelijk m'n papie ren voor de volgende keer indienen en het- geld overmaken. Dan neem ik, zodra ik bericht krijg, maar weer een lesje en dan maar hopen, dat het lukt. Want ik moet zien mijn rij bewijs te hebben vóórdat de vakan tie begint. Dan gaan we met een huurauto naar Italië, een prachtrit meneertje, zo'n vierduizend kilome ter in drie weken!" De examinator fronste de wenkbrauwen. „Maar ja', vervolgde dc? jonge man, „tenslotte slaag je de eerste keer toch nooit. Maar al zou ik er tien keer over moeten doen, dat rij bewijs moet ik hebben!"' De examinator, die ons gesprekje van terzijde had gehoord, keek ons aan en schudde het hoofd. „Ten slotte slaag je toch de eèrste keer nooit", herhaalde hij. „Dat is iets wat men ons zo dikwijls voor de voeten werpt, alsof wij de kandida ten opzettelijk de eerste keer laten zakken. Neen, zo is het toch beslist niet. De cijfers wijzen wel anders uit. Ongeveer de helft van de kan diaten slaagt de eerste keer direkt. De anderen niet en zij zullen het nog eens moeten proberen." DE CANDIDAAT EN DE SCHOOL Autorijden, zowel de praktijk als de theoretische kennis van de ver keersregels is niet zo maar even te leren, ook niet in rijscholen. Hoeveel lessen er dan voor nodig zijn? Dit hangt af van de candidaat in de kwestie en de instructeur. Heeft de leerling er feeling voor en treft hij een goede leraar, dan is hem de kunst van het autorijden snel bijgebracht, maar dan mist hij toch nog de nodige ervaring. En dan zijn er ook nog mensen die het he lemaal niet leren, omdat zij er ten enenmale ongeschikt voor zijn. De keuze van autorijschool is ook veel betekenend. Er zijn er genoeg, maar een goede er uit te halen, valt soms niet mee. Er is nog al wat kof onder het vele koren. Als men de verkeerde kiest, is het niet zo ver wonderlijk, dat men de eerste keer niet slaagt, omdat men de kunst van het „veilig rijden" niet meester GEDEGEN OPLEIDING De ruim 200 examinatoren van het Centraal Bureau voor afgifte van rijvaardigheidsbewijzen zijn niet maar zo ineens examinator. Met zorg worden deze mensen uitgeko zen en getest op hun rijkwaliteiten, daarnaast moeten zij ook als mens geschikt zijn voor dit werk. Een op leiding in het examineren ontvan gen zij door enige maanden praktijk met de beste examinators. Zij leren dan hoe te handelen als de candi daat veel last heeft van zenuwen en zij houden daar ook rekening mee in hun rapporten. Zo kan hel dus gebeuren, dat iemand, die wel fou ten maakt, slaagt en iemand, die foutloos rijdt, zakt, want ook de al gemene indruk spreekt een woordje mee. Dan is er nog het sprookje, dat men ook bij de geringste fout ge doemd zal zijn het examen over te doen, maar dit is beslist onjuist en houdt geen steek, want veelal wor den deze foutjes op rekening van de zenuwen van de kandidaat ge schreven. Och er gebeuren zoveel dingen, ook tijdens de examens. Maar het belangrijkste waarop deze examinators dienen te letten is wel de rijvaardigheid van de kandidaat. Het gaat dus niet zozeer om de ge maakte foutjes als wel om de totaal indruk, de beheersing van de wagen, de vlotheid van rijden en de kennis van de verkeersregels. Het bureau beschermt de rijder tegen zichzelf, want het staat gelijk met moord en zelfmoord om als on deskundige met enkele tientallen paardekrachten onder de voet zich over de weg te bewegen. Wanneer de examinator dus de indruk heeft dat de kandidaat zich zonder gevaar voor zichzelf en anderen aan het stuur van een auto kan zetten, dan kan hij het rijbewijs krijgen. Eigen lijk kan men de kandidaten niet genoeg testen in een tijd als deze waarin de verkeersmeloch zijn slachotffers bij duizenden telt. PARTICULIER BUREAU Het bureau voor de afgifte van rijvaardigheidsbewijzen is een par ticuliere instelling. Dit houdt in, dat het zijn eigen kosten met zijn eigen inkomsten moet ondervangen. Ten onrechte wordt het bureau wel ver weten, dat zoveel mogelijk kandida ten laat zakken om zijn eigen in komsten te verhogen. Dit bureau mag geen winst maken, al blijft hel feit bestaan, dat er een reserve ge vormd mag worden, want de moge lijkheid is er, evenals in het be drijfsleven, dat er tegenslagen ko men, die niet te voorzien zijn. „Je slaagt de eerste keer toch niet", is een fabeltje. Het wel of niet slagen heeft de candidaat zelf in de hand. Natuurlijk wil men graag zo snel mogelijk autorijden, maar wie zich even realiseert welk een verantwoordelijkheid hij draagt wanneer hij achter het stuur van een auto over de weg rijdt, dan zal men beseffen, dat het van het groot ste belang is, wanneer hij een ge degen opleiding heeft gevolgd, zo dat hij welbeslagen op het ijs komt. Zij die zich werkeliik deze moeite hebben getroost en ook zelf weten dat zij het autorijden en de verkeers regels volkomen beheersen, slagen vrijwel steeds de eerste keer. Het is een kwestie van zelfdiscipline, waar bij de heren examinatoren het kaf van het koren moeten scheiden in het belang van de veiligheid op de weg. SUPER-OVERHEMDEN DANKZIJ NEDERLANDSE CHEMICI De Nederlandse mannen zullen als eersten kunnen profiteren van de vindingrijkheid van de Boekelosche chemici die erin slaagden katoen op schier onovertrefbare wijze te ver edelen. Uit de beroemde Bancare- finish van Josept Bancroft Sons Cy. ontwikkelden zij de verbazing wekkende finish „Men Top", die thans met veel succes voor poplin- herenoverhemden wordt toegepast. Dankzij dit procédé kunnen de „Men-Top"-overhemden bogen op de volgende kwaliteiten: geen krimp niet glibberig, wordt niet geel, neemt vocht op en is dus luchtig, kan in de wasmachine gewassen worden, zelfstrijkend en enorm slijtvast. De „Men-Top"-overhemden, die ondanks hun unieke eigenschappen toch nog lager in prijs zijn dan de tot dusverre bekende hemden, zijn thans overal in den lande verkrijg baar. Ons devies luidt Grijp nu uw kans Op 16 februari 1962 werd op het Gemeentehuis van Venray door de Gouverneur Dr. F. Houben de Plaat selijke Commissie voor de ruilver kaveling „Lollebeek" geïnstalleerd. Deze Plaatselijke Commissie onder Voorzitterschap van deputé J. M. Achten, is volgens artikel 51 van de Ruilverkavelingswet 1954 belast met de uitvoering van de ruilverkave ling. Nu de installatie alweer circa 3 maanden geleden is, wordt door ver schillende belanghebbenden in het blok gevraagd: „Wat is^ er nu in middels gebeurd?" en „wat gaat er nu het eerst gebeuren?" Getracht zal worden om zo kort en duidelijk mogelijk regelmatig me dedelingen te verstrekken omtrent het verloop van de ruilverkaveling. WERKSCHEMA Allereerst werd door de Plaatse lijke Commissie een voorlopig werk schema opgesteld waarin opgenomen in welke tijd en tijdsduur de ver schillende stadia, zoals de ruilverka velingswet voorschrijft, het best Daar zelfkennis het begin is van alle wijsheid .mag deze verdachte inderdaad een wijs man worden ge noemd, ook al deed hij lichtelijk on wijs toen de verbalisanten hem aan hielden. De surveillerende agenten zagen namelijk een man naderen, die vergeefse pogingen deed om het stuur van zijn fiets recht te houden. Hij laveerde met grote moeite links en rechts over de weg, hoewel er helemaal geen wind was. Nu en dan viel hij er af, klom met behulp van een lantaarnpaal weer in het zadel en zwalkte verder. Bij de agenten gekomen zei de wielrijder: „Ik ben Tut-ank-amen" en viel met fiets en al in de berm. Volgens het procesverbaal zonk hij machteloos terneer na zig-zag te hebben gereden en sprak wartaal. In werkelijkheid richtte hij zich op één elleboog op, keek slaperig in de richting van de politie en wees met een zwaaiende hand onder het uitspreken van de woord: „Jullie hadden ook al lang in bed moeten liggen. Straks krijg je van je vrouw op je duvel, net als ik". Vervolgens vleide hij zich behaaglijk in het gras en sliep in, terwijl het achterwiel van zijn fiets doelloos nog wat door bleef draaien. De beide politiemannen slaagden er na vele pogingen in hem min of meer te wekken. Zij lieten de fiets zo lang liggen en namen de verdach te tussen zich in, mee naar de cel. Onderweg zong hij knikkebolend 't lied van het treurig gestemde meis je, dat aan de oever van een snel vlietende stroom het gewas met haar tranen bevochtigde. Ter rechtszitting verklaarde hij plechtig: „Nou, dronken was ik fei telijk niet. Ik had maar een stuk of vier bon-els op." „Wat noemt u dan dronken?" vroeg de officier. „Nou ja, dronken is als je dron ken bent. Ik was alleen maar een beetje onder de invloed." De rechter keek zeer ernstig. „Ik zie in de stukken dat u bekend staat als een grote schreeuwer", sprak hij misprijzend. „Dat hebben ze dan goed beke ken", zei de verdachte vrijmoedig, „want dat ben ik ook". In de Nederlandse rechtszalen komt een dergelijke zelfkennis zo zelden voor, dat de rechter er even door van z'n stuk was. Maar de ver dachte ging opgewekt verder: „U moet niet denken dat ik zo'n beste ben. Ik word vast nooit heilig, later. Maar d'r zijn er toch ook nog slech ter dan ik". Waax-mee hij duidelijk zijn plaats in de maatschappelijke hiërarchie aangaf. De officier verdeed er verder maar niet veel tijd aan. Vijftig gulden of tien dagen, plus een week voorwaar delijk met een jaar proeftijd", luid de de eis. „Hebt u daar nog iets op te zeggen?" vroeg de i-echter. „Nou", begon de man te rekenen, „laat's kijken, da's vijftig gulden of tien dagen, dat wordt dan vijf gul den per dagNee, daar kan ik niet voor zitten. Ik zal 't wel beta len". Waarna hij conform de eis werd veroordeeld. kunnen verlopen. Men noemt dit het verloop van de ruilverkavelings- .procedure. Deze procedure omvat in chrono logische volgorde: 1. Het maken van een vliegkaai-t. 2. De eei-ste schatting van de gron den. 3. Het opmaken van de lijst van rechthebbenden. 4. De wenszittingen. 5. Het voorlopig plan van toedeling. 6. De ingebruikname van de nieu we kavels. 7. Het definitief plan van toedeling. 8. De tweede schatting van de gron den. 9. De ruilverkavelingsakte. 10. De lijst van geldelijke verreke ning. 11. De verdere administratieve af werking. Men rekent er op dat met deze afwikkeling ruim 10 jaren gemoeid zullen zijn. Het ruilverkavelingsblok is met 11.591 ha. één van de grootste in Nederland. Alleen al het aantal stemgerechtigden dat moest worden opgeroepen per aangetekende brief voor de stemmingsvergadei-ing be droeg 3.677! In dezelfde periode van 10 jaar moeten de nieuwe wegen, waterlo pen en overige voorzieningen wor den uitgevoerd. Dit werk kan ech ter pas goed beginnen wanneer de vliegkaart genoemd onder 1 gereed is, omdat deze kaart dan de basis .yormt voor de benodigde besteks- té'këningen. De wei-ken zullen ge- ï-eed moeten ziin bii het definitieve plan van toedeling geraamd in 1971. De uitvoering van alle werken in het terrein, met een bouwsom van circa 30 miljoen gulden, zal een uit voeringsperiode vergen van zeven jaar. Men moet hierbij goed bedenken dat men bij het verbeteren van een beek in principe benedenstrooms, dus in het oosten van het blok, moet beginnen en pas daarna met de ver- beteringswerken stroomopwaarts. Doet men dit niet, dan ontstaat benedenstrooms aanzienlijke water overlast door de verbeteiïngswerken bovenstrooms. Voor hoofd waterlossingen, zij beken en kavelsloten geldt: eerst komen de hoofdbeken, daarna de zijbeken en vervolgens de kavelsloten aan de beurt. De kavelsloten kunnen me rendeels pas worden gegraven wan neer omtrent de kaveltoedeling al het een en ander bekend is. Ten aanzien van het opmaken van de bestekken en het dagelijks toe zicht op de uitvoering is door de Plaatselijke Commissie besloten dat voorzover het kultuurtechnische werken betreft gelegen in de ge meente Venray deze in principe zul len worden opgedragen aan de N.V. Grontmij en voorzover gelegen in de gemeenten Horst en Meei-lo aan de Ned. Heidemij. Beide Cultuur maatschappijen zijn ook reeds in de vooi-bereidingsperiode beti*okken ge weest met het verzamelen van ge gevens in deze gebieden. BUREAU Om tijdens deze uitvoeringsperio de werkzaamheden van alle bterok- ken instanties, zoals het Bux-eau Ruilverkaveling van het Kadaster, de Cultuurtechnische Dienst, het Waterschap Noord-Limburg, de Rijksland- en tuinbouwvoorlich- tingsdiensten enz. zo goed mogelijk te coördineren is door de Cultuur technische Dienst in overleg met onze Commisie besloten een Bureau te vestigen in het centi'um van het ruilverkavelingsblok, nl. in Casten- ray, naast het gebouw van de Boe- x-enbond. Wanneer alles naar wens vei-loopt kant dit Bureau in augus tus a.s. gereed zijn, zodat men met alle vragen inzake de ruilverkave- ling vanaf september a.s. daar te recht kan. SPREEKUUR Elke woensdag tussen 9 en 12 uur zullen dan de vertegenwoordigers van de Landmeter, Cultuurtechni sche Dienst, Secretariaat, Land- en Tuinbouwvoorlichtingsdiensten daar aanwezig zijn om u te woord te staan. ADRES SECRETARIAAT Voox-lopig is het secretai'iaat van de Plaatselijke Commissie nog ge vestigd in Roeimond, Lindanusstraat 12. telefoon 0 4750-4641/4642. De H.E. Heer Deken Loonen verricht de opening van het nieuwe gedeel te van de Huishoudschool in aanwezigheid van de heer de Ponti, na mens het bestuur uit Roermond; van de Commissie van Toezicht en het volledige docentencorps. Vorige week plaatsten wij een vei-slag van deze gebeurtenis. Er is deze week weer een film werk in Venray's Luxor te zien, dat zeker belangstelling verdient. SPARTACUS heet de film, die het slordige bedi-ag van 60 miljoen gul den heeft gekost. Men heeft dan ook alles gedaan wat mogelijk was, om van deze film één der grootsten in de filmhistorie te maken. De produ centen stond slechts één ding voor ogen, nl. Ben Hur, die de kroon spande, te overtreffen. Zestig miljoen gulden waren dus nodig, omdat men niets na wilde la ten dat de film ten goede zou komen. Elke vorm van de kleding is ver antwoord, ieder gebouw dat gere construeerd werd is tot op de cen timeter juist, het verhaal van Spar- tacus is tot in de details historisch waar. Ben Hur overtreffen was het doel, welnu, daartoe engageerde men een aantal topsterren zoals geen enkele film ooit tevoren had samenge bracht. Daartoe werd het machtige grootbeeld der Super Technirama 70 mm toegepast om topprestaties in beeld en geluid te verkrijgen. De verbijsterende echtheid van dit sys teem werd bewezen door de paar denrennen in Ben Hui*, de storm in De kanonnen van Navarone en in de vele massascènes. Het stereofonische geluid met zijn onverwachte effecten, verhoogt het kijkgenot aanzienlijk. Kosten noch moeite werden dus gespaard om van Spartacus een overbluffend en ongeëvenaard schouwspel te maken. De risico's aan zulk een flim verbonden zijn enorm zowel voor de producent, de ver huurder en de exploitant. Het enor me garantiebedi*ag dat de directie van Luxor voor deze film moet neertellen is een bedrag om van te rillen. Het is te hopen dat ook het Vem-ayse publiek zulke risico's weet te rechtvaardigen. Het is dan ook begrijpelijk dat de prijzen voor Spar tacus aanmerkelijk hoger zijn dan voor een normale film. Deze prij zen gelden echter over heel Neder land en zijn door de verhuurder vastgesteld. Voor wat hoort wat. De film duurt ongeveer drie en een half uur. Tenslotte nog enkele persstemmen over deze film: Bezield en groot (De Telegraaf); boeiend en genuanceerd (Parool)overweldigend en gran dioos (Vrije Volk); het beste in zijn genre (Volkskrant); revolutie van 't filmepos (Tijd-Maasbode)film met geweldige verdiensten (Alg. Han dels blad). KUU^.'oVKÖviBl ALLB KURJRBN ZUN MKNdBAAR. -o«co».vnio Crooymans, Paterslaan 7 Theuws, Jan Hensenstraat 16 NIEUWS UIT VENRAY EN OMGEVING Van zaterdagmiddag 12 uur tot zon dagnacht 2 uur. Dr. VERCAUTEREN Grotestraat 11 Telefoon 1335 Uitsluitend voor spoedgevallen I ZONDAGSDIENST GROENE KRUIS Zr. T. TACKEN Landweertweg 22 telefoon 1629 GROENE KRUIS Donderdag a.s.: Zuigelingen-bureau voor de Kom. Tevens controle pokken-inentingen. ZIEKENAUTO bel 04780-1592 b.g.g. 2116 GESLAAGD Op 9 en 10 mei zijn in de Psychia trische Inrichting St. Servatius al hier de overgangsexamens afgeno men in de opleiding voor ziekenver pleging B. Als gedelegeerden traden op: Dr. Stijns van de Psych. Inr. St. Anna te Venray; Dr. Vaessen van de Psych Inr. St. Willibrordus te Hei- loo; Dr. Gaarenstroom van de Psych. Inr. Voorburg te Vugnt, Dr. Oud, van de Psych. Inr. St. Joseph te Apeldoorn. Voor het 1ste overgangsexamen slaagden de volgende kandidaten: Eerw. Br. Johan en Eerw. Br. Fre- dericus; J. J. H. G. Aben, Venray; Fr. C. G. Beekwilder, Maastricht; H. W. Boom te Venray; P. P. E. Brem- mers te Roermond; G. G. Gommans te Helden-Panningen; J. W. Groene- woud te Beverwijk; H. M. M. Hen driks, Overloon; M. B. H. Jans, St. Anthonis; Fr. P. M. Janssen, Vier lingsbeek; P. L. F. Janssen, Venray; W. H. J. M. van Lieshout, Asten; L. P. Noelmans, Genoelselderen (Belg.); G. A. Pingen, Maashees; Chr. M. J. van Raay, Doetinchem; R. E. Raedts, Waubach; B. A. van Weert, Leende. Voor het 2e overgangsexamen slaagden de volgende kandidaten; Eerw. Br. Venantius, Eerw. Br. Clarentius, Eerw. Br. Servatius; H. A. M. Arts ,Oploo; K. W. A. Biemans Boekei; J. W. M. Bonants, Venray; Th. Damen, Arnhem; J. Th. M. Driessen, Overloon; J. M. Th. van Els, Venray; H. G. M. Ewalts, Ven ray; C. Franken, Venray; H. Ger- rats. Oostrum; Th. P. H. Gerrits, Groeningen; B. J. C. Gieliam, Ven ray: J. M. van Goch, Venray; J. Fr. P. Janssen, Venray; M. P. Kanters, Boekei; H. M. van Kempen, Veulen; St. Knuvelder Venray (heeft ook di ploma ziekenverpleging A); J. C. v. d. Pas, Haarsteeg (heeft ook diplo ma ziekenverpleging A); P. J. H. Reijnders, Siebengewald, H. M. J. van Rooij, Venray; J. B. M. Spaan, Zeddam (heeft ook diploma zieken- verpl. A); L. C. Suyker, 's-Graven- hage (heeft ook diploma ziekenver pleging A); A. W. Timmers te Prin senbeek (heeft ook diploma zieken verpleging A); W. A. J. Verberne, Someren; J. H. Vermeulen, Stiphout; J. P. A. G. Voesten, Venray; W. P. J. Werps, Venlo; L. L. H. G. Werson, Venray. CENTRALE VOLKSBANK Einde maart stond de Nutsspaar- bank te Groningen in de rij van 250 spaarbanken op de 4e plaats met ruim 131,5 miljoen. De Cenrtale Volksbank stond einde maart op ruim 130 miljoen en hoopt binnen twee maanden deze voorligger te paseren. Op 1 mei was het aantal bedrijfsspaarregelingen welke ge heel of gedeeltelijk bij de Centrale Volksbank zijn ondergebracht plm. 175. Dit is ten opzichte van 1960 een vooruitgang van 100 pet.

Peel en Maas | 1962 | | pagina 1