SanDamiano voldoet niet slecht als tentoonstellings-gebouw Ouderdoms-records bij mens en dier K.l.-afdeling Politierechter Wie krijgt de zetels WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN BATïFLEX Ingezonden «lAKM JUI. lANASINGf 141'tekf. 1061 (M780) Vrijdag 30 maart 1962 No. 13 Drie en tachtigste jaargang PEEL EN MAAS DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 1050625 ADVERTENTIEPRIJS 8 ct. per mm. ABONNEMENTS PRIJS PER KWARTAAL 1.50 (buiten Venray 1.75) We hebben dat de afgelopen da gen kunnen constateren toen velen een bezoek brachten aan de grote bijbeltentoonstelling, die daar met medewerking van vele bedrijven, in stellingen, scholen en particulieren is ingericht en die ook de leek een vrij duidelijk beeld geeft van de geschie denis van de bijbel. Pater Urbanus, de directeur van de Venrayse afdeling der Derde Or de, mocht op de openingsmiddag j.l. zaterdag vele gasten welkom heten. Allereerst de geestelijkheid uit het dekenaat met aan het hoofd Deken Loonen en vervolgens het College van Burgemeester en V/et- houders en vertegenwoordigers van scholen, inrichtingen en bedrijven. PAUSELIJK WOORD Pater Urbanus vertelde iets over het ontstaan van deze tentoonstel ling, waaraan zovelen hun werk kracht en hun kunnen hebben ge geven. In 1960 heeft de Paus al op geroepen om de Bijbel weer zijn plaats te geven in ieder katholiek gezin. Een oproep die door een schrijven van de Nederlandse bis schoppen is onderstreept. En waar de Derde Orde juist het Evangelie in het dagelijkse leven wil toepas sen, meende ook zij een taak te heb ben bij de verspreiding van de Bij bel, een boek, dat vele katholieken niet kennen, ondanks het feit dat het Gods eigen woord bevat. Om de mensen de overstap over de drempel naar het bijbelijzen gemakkelijker te maken, is dan deze tentoonstel ling ingericht, die de bezoeker meer inzicht geeft in de geschiedenis waarin de bijbel is ontstaan en die hem veel wat in de bijbel te lezen valt verklaart. Hij hoopte dat daar mede in het dekenaat Venray de eerste stap gezet was en dat deze tentoonstelling voor velen aanleiding zou mogen zijn het boek der boeken ter hand te nemen en inderdaad te gaan lezen. APOSTOLAATSWERK Deken Loonen had de plannen voor dit werk van harte toegejuicht. Hij was de initiatiefnemers daar voor hartelijk dankbaar evenals de velen, die bij de opbouw en inrich ting van deze tentoonstelling hebben geholpen en hier inderdaad iets magnifieks van hebben gemaakt. Het is apostolaatswerk van de eerste orde, aldus de heer Deken, die zich niet verheelde dat de actie om de bijbel ook in de katholieke gezinnen tot het gezinsboek te maken niet gemakkelijk zou zijn. Maar de Ven rayse Derde Orde heeft het niet al leen aangedurfd de mensen de bijbel te koop aan te bieden, zij biedt ook deze zeer instructieve tentoonstel ling aan om dat lezen wat gemakke lijker te doen maken, terwijl daar naast in verschillende cursussen tekst en uitleg gegeven zal worden van moeilijkheden, die er ongetwij feld zullen rijzen. Dat alles is een goed begin van dit grootse werk en hij hoopte dan ook dat velen zouden profiteren van deze unieke tentoonstelling, waaraan met zoveel liefde gewerkt is en waarop zoveel te zien is. Met de wens dat deze tentoonstelling het begin zal zijn van een werk dat uit eindelijk voor iedere katholiek de bijbel tot een vertrouwd boek doet maken, besloot hij zijn openingsrede. De gasten werden in de gelegen heid gesteld om onder deskundige leiding de tentoonstelling te be zichtigen, waarbij zonder aan het andere afbraak te doen, vooral de Verbondstent, gemaakt door het verplegend personeel van St. Anna, de Tempel gemaakt door de Levens school en de enorme foto's van Pe ter Swenker de verdiende aandacht trokken. Het voorbeeld van de gasten door velen gevolgd, want doorlopend is de gehele week de belangstelling goed te noemen geweest. PROGRAMMA De tentoonstelling is vandaag en morgen, zaterdag nog geopend van 9 tot 12 uur en van 2 tot 9 uur. Voor de entree hoeft U het niet te laten, want die kost slechts /0,50 (kinderen 0,25). Zondag is de tentoonstelling nog open van 11 uur 's morgens tot 10 uur 's avonds. Vandaag en morgen komen ook nog colporteurs aan uw deur voor de verkoop van de nieuwe vertaling van het Nieuwe Testament in han dig kerkboekformaat a 5,90. Volgende week dinsdag en daarop volgend nog twee dinsdagen is er om 8 uur 's avonds in San Damiano de cursus: Handleiding tot het lezen van de Bijbel. Deze cursus wordt ge geven door Pater Dr. Clemens Ep- ping en kost in totaal 2, Tot voor kort waren er vele verhalen in omloop over de ouderdom van mens en dier die vaak niet helemaal strookten met de waar heid. Olifanten werden in deze verhalen meestal goed bedeeld. 150 jaar of ouder zouden ze kunnen worden, vertelde men. Nu deze leeftijd halen ze lang niet. Een zo hoge leeftijd is alleen weggelegd voor de reuzenschildpad die zelfs 180 jaar kan halen. COOP. ZUIVELFABRIEK LIQUIDEERT Het bestuur van de Coöp. Zuivel fabriek heeft in haar laatste verga dering besloten tot liquidatie van de afdeling K.I. over te gaan en de werkzaamheden per 1 juli a.s. te be ëindigen. Begin vorig jaar is het beheer van de kunstmatige inseminatie overge gaan naar het Landbouwschap, dat nieuwe voorwaarden voor de toe passing der K.I. heeft opgesteld. Een daarvan was dat de K.I. los gemaakt moest worden van de zuivelfabriek, waarvan ze tot heden een onder afdeling was. Slechts een nieuwe vereniging met eigen statuten en re glementen zou verlof krijgen voor kunstmatige inseminatie. Als streefdatum werd toen aange geven 1 januari 1962, later verlengd tot 1 juli 1962. In de algemene vergadering der zuivelfabriek in mei 1961 werd door de aanwezigen besloten dat met in gang van 1 januari 1962 (ook ver lengd tot 1 juli 1962) de K.l.-afdeling zou worden geliquideerd en een zelfstandige vereniging zou worden opgericht. Ook voor deze zelfstandige vereni ging heeft het bestuur der zuivel fabriek moeite gedaan, maar toen bekend werd dat die nieuwe vereni ging aansluiting bij het K.I.-centrum van Horst in haar vaandel had staan, kwam hiertegen zo'n oppositie dat het bestuur zich uiteindelijk maar gedistancieerd heeft van de verschillende pogingen, die intussen zijn ondernomen om een oplossing te vinden in de gerezen moeilijkheden. Pogingen die tot dusver alleen tot resultaat hebben gehad dat een kwart ongeveer van de oude leden een vereniging hebben opgericht, die aansluiting bij Horst voorstaat. Of dit beduidt dat de anderen in Ven ray willen en kunnen blijven is niet te achterhalen. Het bestuur heeft meegedeeld dat na 1 juli de leden-leningen zullen worden terugbetaald, terwijl even tuele meer opbrengsten van de af deling K.I. aan de leden zullen wor den uitbetaald op basis van de eer ste ontvangen omslaggelden. VERKEERDE IDEEëN i Op het gebied van tijd is de natuur allesbehalve bekrompen voor haar schepselen. De levensduur kan uren bedragen, maar ook honderd jaar of meer. Ongetwijfeld was onze kennis op dit interessante en ook belang rijke gebied tot voor kort lang niet toereikend en ze is dit voor een deel nog niet. Slechts van in verhou ding weinig diersoorten kennen wij de gemiddelde levensduur precies, van huisdieren natuurlijk wel en in de laatste tijd ook van de dieren die in de diverse dierentuinen gehouden worden. Maar zelfs bij de zo gemakkelijk te bestuderen kamervogels en rep tielen die in teraria worden gehou den enz., ontbreken tot nu toe wer kelijk exacte gegevens waaruit we kunnen opmaken hoe oud de dieren gemiddeld kunnen worden. Gemakkelijker schijnt het te zijn de vraag te beantwoorden wat de maximale levensduur van de dieren is. En toch bestaat hierover ook een verbazingwekkende hoeveelheid ver keerde ideeën, velen hiervan zijn pas de laatste tijd opnieuw onder de loupe genomen en verbeterd. Over anderen is men nog druk aan het discussiëren. HOE GROTER, HOE OUDER Een theorie die wijd en zijn ver breid was, nam aan dat de grootte van het dier evenredig was met de te bereiken ouderdom. Bij een groot dier, zo leek het, duurde het een langere tijd voordat het volwassen was en daarom zou ook de levens duur langer zijn. In vele gevallen klopt dat inderdaad, doch in heel wat meer gevallen klopt het hele maal niet. Het grootste landdier, de olifant, bereikt inderdaad een hoge ouderdom, al wordt hij niet zo oud als vroeger aangenomen werd. Door sommige in het wild levende olifan ten te merken en dank zij de ouder- domsonderzoekingen in dierentuinen werd voor kort bewezen dat de In dische olifant die net 80 jaar kan halen, het ouderdomsrecord voor de zoogdieren op zijn naam heeft staan. Van een andere reus uit deze klas se, de walvis, zei men dat hij 100 jaar en meer kon worden. Dit was een foutieve conclusie die voort vloeide uit de geweldige grootte van deze dieren. Hun volwassenheid is echter naar verhouding van hun om vang erg snel voltooid: de blauwe vinvis bijvoorbeeld kan in drie jaar al een lengte van 20 meter hebben. In 10 tot 12 jaar is hij volledig uit gegroeid. Meer dan 40 tot ten hoog ste 50 jaar oud kan hij niet worden, al wordt hij nog zo groot. Leeuwen en tijgers worden 20 tot 25 jaar, ka melen hoogstens 40, beren 40 tot 45 jaar oud. EN DE VOGELS? Op vogels is de theorie omtrent de analogie tussen grootte en levens duur nog wel het minst van toepas sing .De grasmus en de kanarie kun nen in gevangenschap tot 25 jaar oud worden en de grootste van alle le vende vogels, de struis wordt ten hoogste 40 jaar oud. Hij wordt dus nog geen tweemaal zou oud als het kleine grasmusje. Van de papagaai vertelt men al tijden dat hij wel honderd jaar en meer kan worden, dat is geen vaststaand feit zoals de nieuwste onderzoekingen met zeker heid konden vaststellen. Het resul taat van hun onderzoekingen leert ons dat deze vogels zo'n 50 jaar kun nen worden. In dezelfde groep, wat ouderdom betreft, vinden we peli kanen, kraanvogels en ganzen. Een uitzondering hierop vormen de gie ren die een ouderdom van 80 jaar kunnen bereiken. Ook in de nieuwere publicaties komt men regelmatig de bewering tegen, dat guerilla's, chimpansees en orang-oetans minstens zo oud als mensen kunnen worden. Nu, ook dat klopt niet. Een directeur van een dierentuin kon na zeer grondige on derzoekingen bewijzen dat de mens apen al met hun 20 jaar stokoud zijn. Boven de 30 komen zij slechts in zeldzame uitzonderingsgevallen. Sterk overtrokken zijn ook de leeftijden van vissen. In talrijke gewoonlijk wel serieus te nemen wetenschappelijke publi- katies kan men vinden, dat karpers en snoeken ver over de honderd jaar kunnen worden enkele zouden zelfs de 150 jaar bereiken. Dat waren schattingen. Tegenwoordig staan exacte methodes om de ouderdom van de vissen te bepalen ter be schikking, vooral de bottenanalyse levert zeer juiste resultaten op. Met behulp daarvan werd vastgesteld dat stokoude karpers en snoeken nog maar 30 lentes telden. Een hogere ouderdom werd in geen enkel geval vastgesteld. Steuren worden ouder dan karpers; Amerikaanse onder zoekers hebben gevonden, dat steu ren gewoonlijk 80 in uitzonderings gevallen zelfs 100 jaar kunnen wor den. DE HOOGSTE LEEFTIJD Onder de insecten houden konin ginnen het oudersdomsrecord. De bijenkoningin bijvoorbeeld leeft van 5 tot 7 jaar terwijl de werkbijen in de zomer slechts 6 weken oud wor den, de overwinterende werkbijen worden enige maanden oud. Bij de gewoonlijk ook kort levende termie ten overleeft de koningin het nest vijf tot zeven jaar, gedurende deze tijd legt ze minstens 50 miljoen eieren Al sinds onheugelijke tijden wordt de reuzenschildpadden het vermogen toegeschreven de hoogste leeftijd van alle dieren te kunnen bereiken. Dit is inderdaad zo aldus hebben de onderzoekingen van de laatste tijd bewezen. Wel moesten de nodige overdrijvingen worden gereduceerd, want van 300 jaar oude koudbloe- dingen werd niets exacts gevonden. Wel staat vast, dat een reuzenschild pad de leeftijd van 180 jaar bereikte. Dit is tot dusver de hoogste leeftijd die vaststaat en waarvan men ge hoord heeft bij dieren. MENSEN HOOGSTENS 120 En nu de mens! Van de bijbelse fi guur Methusalem tot en met de ver maarde Thomas Parr (volgens zeg gen 169 jaar oud geworden) zijn er vele overleveringen over oudheids- records bij mensen. De Engelse gerontoloog dr. M. Ernest neemt met duidelijke woorden stelling tegen de ze oncontroleerbare records. ,Ik moet vaststellen", aldus schrijft hij, „dat er weinig terreinen zijn die zo door onwetendheid, over drijving en bewust bedrog worden verduisterd als juist het terrein van de langst levende mens." Ernest heeft gelijk want de meeste tot nu De fietsenmaker bleek een droe vig man die de wereld met omfloerst oog beziet alsof het altijd herfst is. Zijn snorpunten, oren, schouders en armen hingen mistroostig naar be neden. Het enige omhoogstrevende aan deze figuur waren zijn schoen punten. Dit alles gold echter alleen de buitenkant, want in zijn binnen ste was hij een heel ander mens, sinds hij de Waarheid had gevonden. En dat was in dit geval niet het blad dat onder die naam verschijnt. Een of andere secte, die veel met de Bij- oel op heeft, kent hem sinds jaar en dag als een van haar ijverigste leden. Hij liet de politierechter zien hoe bleek zijn beide wanden waren. En die avond was de linkse rood, ver klaarde hij teneergeslagen, hier, meneer de agent kan dat getuigen. De verdachte was van heel andere makelij. Hij sprong in zijn bankje heen en weer als sommige keepers, wanneer er een viiandelijke aanval onderweg is, in hun doelen staan te trippelen. „Geloof hem maar niet edelachtbare", riep hij. „D'r is geen woord van waar." „Uw woord zij waarheid", sprak de fietsenmaker plechtig, „en daar houd ik me aan." Het begin van dit drama ligt in de afgelopen winter, toen de huppelen de verdachte een fiets op afbetaling kocht. Vier weken lang betaalde hij trouw zijn termijnen. De vijfde za terdag echter vertoonde hij zich niet in de omgeving van de fietsenma kerswoning. Deze zag daar niets kwaads in, want het gebeurde wel meer dat klanten hun geld een paar dagen later kwamen brengen. Maar de fiet senmaker besteedde zijn zaterdag middagen aan een grootse taak. Dan bouwde hij namelijk aan een nieu we wereld. Hij legde engelse sleutels en solution terzijde en trad voor vrienden en bekenden als profeet, om allen de Waarheid te verkondi gen die hij had gevonden. Nu geviel het dat er aan de kwik zilveren verdachte nog wel iets te verbeteren zou zijn, want zijn straf blad vermeldde vijftien vonnissen en bovendien was hij die zaterdag met opzet uitgebleven. Hij was niet van plan voorlopig nog iets aan de fiet senmaker te betalen. De fietsenma ker trok in zijn zondagse pak aan de bel van de verdachte. Diens vrouw opende het raampje in de voordeur en kefte: „Me man is-ter-niet-in". Doch de fietsenmaker had gezien dat de man in hemdsmouwen de krant zat te lezen. „Vrouw", sprak hij, „ik kom tot u als een gezondene. Hebt u wel eens gedacht aan de komende tijden?" De vrouw dacht aan reeksen afbeta lingskwitanties en riep vlug haar man. Die deed de deur open, en nu meende de fietsenmaker het pleit te hebben gewonnen: „Broeder begon hij. „Wat, loeder?!" riep de man, „mot je me vrouw nog uit schelde ook?" En hij kwam naar voren als een, die niet mis wil slaan. De fietsenmaker hief bezwerend de handen op. „Eén heeft alle schul den betaald", verklaarde hij. Maar de toehoorder meende dat hij het over de fiets had en gaf hem een watjekou, gelijk dat in vaktermen wordt genoemd. „Ik had hem de andere wang toe moeten steken", zei de fietsenmaker nu deemoedig, maar het is goed dat hij dat niet heeft gedaan. Want twee rode wangen zijn niets bijzonders, maar over één wang valt een recht bankverslag te schrijven. En de ver dachte kreeg er zeven dagen voor, ondanks zijn ontkennen. „Jammer", zuchtte de getuige, „het zaad is op een rotsige bodem geval len". toe bekend geworden ouderdoms- records zijn niet echt. In het geval van Thomas Parr toonden de kerkboeken aan, dat hij in werkelijkheid de eeuwgrens niet eens heeft bereikt. De meeste van de langlevende Turken en Bulgaren enz. waarover steeds weer wordt ge praat, kwamen uit gebieden, waar men nog geen burgerlijke stand of personenregisters kent. Dikwijls schatten zulke mensen hun ouder dom te hoog omdat ze niet kunnen rekenen of schrijven, ofwel omdat dit indruk maakt en eventueel geld kan opbrengen. De oeroude Russen met opgegeven ouderdom van 140 jaar konden in geen enkel geval werkelijke bewijzen overleggen. Hetzelfde geldt voor de oudste Amerikaan. Ofschoon deze beschei dener was, gelooft hij zeker dat hij 117 jaar is geworden. Dit is echter op zijn minst genomen onzeker. Ze ker is dat een Canadese schoenma ker, Joubert genaamd, een leeftijd van 113 jaar heeft bereikt. Alle se rieuze onderzoekingen van de geron- tologen stemmen in het volgende overeen: voorlopig ligt de uiterste grens van de menselijke levensduur tussen de 110 en 120 jaar. Al het an dere is in het beste geval een toe komstdroom. Het algemeen kiesrecht is in ons land ingevoerd in 1917 voor mannen en sedert 1919 mogen vrouwen ook meedoen. Algemeen kiesrecht is nog wat anders dan „allemans kiesrecht". Er kunnen uitzonderingen d.w.z. uit sluitingen zijn. Bij het algemeen kiesrecht gaat men er niet van uit ,dat de kiezers bevoegd of in staat zijn over allerlei vraagstukken van staatsbeleid te oordelen. Men verwacht alleen van hen dat zij een zodanige belangstel ling in deze „publieke" zaak hebben, dat zij zich zullen aansluiten bij een bepaalde politieke partij, (of zich uitspreken voor de partij hunner keuze). Om zich over een bepaalde partij naar behoren te kunnen oriën teren, dient men zich op de hoogte te stellen van de beginselen van de partij welke men zich wil aanslui ten. Het is wel zaak rekening te hou den met de wijze waarop de par tijen zich na de vorige verkiezin gen aan die beginselen en aan de verkiezingsleuzen hebben gehou den. Dat is van groot belang, want het staat wel vast, dat bepaalde partijen veel van hun beloften vergeten zodra zij over de gewens te zetels beschikken VOORNAME PIJLER Nu kunnen wij er natuurlijk over redetwisten of het kiesrecht een recht of een plicht is. Wij voor ons zien in het kiesrecht niets anders dan het verrichten van een functie ten behoeve van het land. Het is een der belangrijkste func ties die het volk len opzichte van zijn land heeft. Het kiesrecht be hoort te worden beschouwd als een der voornaamste pijlers van de de mocratie. Onze kieswet kent geen stemplicht en evenmin de kiesplicht zij kent alleen de opkomstplicht. Bij op komstplicht heeft men slechts de plicht te verschijnen op het stem bureau. Wie aldaar verklaart niet aan de stemming te willen deelne men, kan vrijuit heengaan, zodra zijn naam is afgekruist. Bij stemplicht kan men zulks niet verklaren, hetgeen niet wegneemt dat men eventueel blanco kan stem men. Bij kiesplicht heeft men zelfs deze laatste bevoegdheid niet. DE STEMMENVERDELING In ons land heeft men het stelsel van evenredige vertegenwoordiging, dat betekent dat iedere politieke partij recht heeft op een aantal ze tels, hetzij in de Tweede Kamer, hetzij in de Provinciale Staten, het zij in de gemeenteraad, evenredig aan het aantal stemmen dat de partij bij de verkiezing heeft behaald. Er wordt ons vaak gevraagd, wat er dan met de rest-stemmen gebeurt en of de ongeldige stemmen (altijd) aan de grootste partij ten goede ko men. Dit is een ietwat ingewikkelde geschiedenis, want het is niet zo, dat hiervan juist de grootste partij pro fiteert. Eerst moet de kiesdeler worden vastgesteld, dat wil dus zeggen de berekening van het aantal stemmen dat nodig is om recht te verkrijgen op één zetel in de Tweede Kamer, eventueel in de Provinciale Staten of in de gemeenteraad. Het aantal geldige uitgebrachte stemmen deelt men door het aantal zetels, dat de Kamer c.q. de Staten vergadering of de raad telt. De ongeldige stemmen worden ter zijde gelegd en tellen niet mede voor de vaststelling van de kiesdeler. Als ongeldige stemmen worden beschouwd alle biljetten waarop meer dan één hokje is ingevuld, of waarop iets geschreven is, onver schillig wat. Ook de blanco biljetten worden terzijde gelegd. DE ZETELVERDELING Het zetelaantal voor een bepaalde lijst verkrijgt men door de kiesdeler te delen op het aantal op de lijst uit gebrachte geldige stemmen, naar het aantal malen dat de kiesdeler geheel op dit aantal te delen is. Het spreekt vanzelf, dat er dus voor iedere lijst in de regel een res terend aantal stemmen overblijft, de zgn. reststemmen. Ook niet alle ze tels zijn op deze wijze toegewezen. Daarom wordt voor iedere partij dit aantal zetels met één verhoogd en wordt het verkregen aantal zetels gedeeld op het aantal op die lijst (partij) uitgebrachte stemmen. De eerste restzetel komt nu ten goede aan die lijst die volgens deze berekening het grootste aantal zetels beschikt, verkrijgt zij nog een rest zetel, anders gaat de tweede naar de partij die na herberekening kan bo gen op het grootste aantal stemmen per zetel. Zo gaat men door tot alle rest zetels opgedeeld zijn. Begrijpelijk dus, dat nooit te zeg gen is, dat de grootste partij juist het meest profiteert van de restze-^ tels. Immers als hei op een kleine partij uitgebrachte aantal stemmen meer dan het dubbele van de kies deler bedraagt, terwijl er voor een derde gehele deling maar enkele stemmen te kort komen, dan is het bepaald niet uitgesloten dat bij de restzetelberekening deze partij met het grootste aantal stemmen per ze tel gaat strijken en een derde zetel mag bezetten. was barb MUURVERF in mooewk kleuren. jbok over behang. allb kleuren zum mbnobaar -oBco'.vawio '^Crooymans. Paterslaan 7 Theuws, Jan Hensenstraat 16 In „Peel en Maas" is reeds her haaldelijk gesproken over een groot tekort in Culturele vorming o.a. we gens het gebrek aan een schouw burg. Het gebrek aan een schouw burg schijnt echter voor diverse mensen een argument te zijn, om dan maar niets meer te doen aan culturele opvoeding. Voor sommige „kunstzinnigen" is de schouwburg die er niet is een pracht gelegenheid om zich erachter te verschuilen en hun gebrek aan werkelijke culturele belangstelling te verbergen. Vorige week stond er terecht een ingezonden stukje over de culturele vorming waarop gewezen werd wel ke plaats de film bij deze vorming inneemt. Vooral in de steden is men er van overtuigd, dat de film bij de cultu rele vorming niet alleen een belang rijke, maar zelfs de eerste plaats in neemt .In vele grote steden zijn er speciale theaters gekomen waar films vertoond worden van grote culturele waarde of die zonder meer kunstwerken zijn. Op meerdere scholen is filmvorming in het lespro gramma opgenomen. In de provincie heeft men dit voorbeeld gedeeltelijk gevolgd en zo zijn er in Nederland diverse kleine re plaatsen waar dit soort films in speciale voorstellingen gebracht wordt. Vorige week stond er in het ingezonden stukje: „Venray is zo ge lukkig om in zijn bioscoop een cul tuurcentrum te bezitten dat jammer genoeg te weinig benut wordt door zijn bevolking. Dit wijst misschien niet op een gebrek aan culturele in teresse, maar wel een blindheid voor de unieke waarde die de film als opvoedkundig middel bezit." Daarmee is dan terecht de spijker op de kop geslagen. Zoals in de ste den het schouwburgpubliek in grote getalen de speciale bioscopen be zoekt, zo zou men toch moeten ver wachten, dat de mensen die behoef te hebben aan een cultureel centrum eveneens de speciale filmvoorstellin gen zouden bezoeken. Helaas en het is een teken aan de wand voor Ven ray, is dit nog niet zoals het zijn moet. Er is echter een kleine voor uitgang te bespeuren terwijl de waardering voor deze voorstellingen voor de directie van Luxor een licht punt blijkt te zijn die de moed geeft, ondanks de grote kosten, om deze voorstellingen voort te zetten. F. Opmerking redactie: Bij nader informatie blijkt in het Luxor Theater in deze categorie films de eerstkomende maanden vertoond te worden: Allereerst deze week de film „Nooit op zondag" van Jules Dassin. Bekroond te Cannes. Vervolgens Francois Truffouds „Les quatre cents coups". Eveneens be- bekroond te Cannes. Antonio Anto- ninni's „La Notte" (de nacht) be kroond te Berlijn. Ingmar Bergmans „Het oog van de duivel", de grote verrassing van het Berlijnse film festival in 1961. Voor een grote publiek en in nor male voorstellingen komen binnen kort bovendien enkele films van grote waarde, nl. John Knittels „Via Mala", de fameuze Duitse film „Transport der verdoemden" (der Transport), Marcel Pagnols „Fanny" en Robert d'Aerey's „La belle Ame- ricaine". itóütati C_ fiWiwMjtaS

Peel en Maas | 1962 | | pagina 5