SanDamiano voldoet niet slecht
als tentoonstellings-gebouw
Ouderdoms-records bij mens
en dier
K.l.-afdeling
Politierechter
Wie krijgt de zetels
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
BATïFLEX
Ingezonden
«lAKM
JUI. lANASINGf 141'tekf. 1061 (M780)
Vrijdag 30 maart 1962 No. 13
Drie en tachtigste jaargang
PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 1050625
ADVERTENTIEPRIJS 8 ct. per mm. ABONNEMENTS
PRIJS PER KWARTAAL 1.50 (buiten Venray 1.75)
We hebben dat de afgelopen da
gen kunnen constateren toen velen
een bezoek brachten aan de grote
bijbeltentoonstelling, die daar met
medewerking van vele bedrijven, in
stellingen, scholen en particulieren is
ingericht en die ook de leek een vrij
duidelijk beeld geeft van de geschie
denis van de bijbel.
Pater Urbanus, de directeur van
de Venrayse afdeling der Derde Or
de, mocht op de openingsmiddag
j.l. zaterdag vele gasten welkom
heten. Allereerst de geestelijkheid
uit het dekenaat met aan het hoofd
Deken Loonen en vervolgens het
College van Burgemeester en V/et-
houders en vertegenwoordigers van
scholen, inrichtingen en bedrijven.
PAUSELIJK WOORD
Pater Urbanus vertelde iets over
het ontstaan van deze tentoonstel
ling, waaraan zovelen hun werk
kracht en hun kunnen hebben ge
geven. In 1960 heeft de Paus al op
geroepen om de Bijbel weer zijn
plaats te geven in ieder katholiek
gezin. Een oproep die door een
schrijven van de Nederlandse bis
schoppen is onderstreept. En waar
de Derde Orde juist het Evangelie
in het dagelijkse leven wil toepas
sen, meende ook zij een taak te heb
ben bij de verspreiding van de Bij
bel, een boek, dat vele katholieken
niet kennen, ondanks het feit dat het
Gods eigen woord bevat. Om de
mensen de overstap over de drempel
naar het bijbelijzen gemakkelijker
te maken, is dan deze tentoonstel
ling ingericht, die de bezoeker meer
inzicht geeft in de geschiedenis
waarin de bijbel is ontstaan en die
hem veel wat in de bijbel te lezen
valt verklaart. Hij hoopte dat daar
mede in het dekenaat Venray de
eerste stap gezet was en dat deze
tentoonstelling voor velen aanleiding
zou mogen zijn het boek der boeken
ter hand te nemen en inderdaad te
gaan lezen.
APOSTOLAATSWERK
Deken Loonen had de plannen
voor dit werk van harte toegejuicht.
Hij was de initiatiefnemers daar
voor hartelijk dankbaar evenals de
velen, die bij de opbouw en inrich
ting van deze tentoonstelling hebben
geholpen en hier inderdaad iets
magnifieks van hebben gemaakt.
Het is apostolaatswerk van de eerste
orde, aldus de heer Deken, die zich
niet verheelde dat de actie om de
bijbel ook in de katholieke gezinnen
tot het gezinsboek te maken niet
gemakkelijk zou zijn. Maar de Ven
rayse Derde Orde heeft het niet al
leen aangedurfd de mensen de bijbel
te koop aan te bieden, zij biedt ook
deze zeer instructieve tentoonstel
ling aan om dat lezen wat gemakke
lijker te doen maken, terwijl daar
naast in verschillende cursussen
tekst en uitleg gegeven zal worden
van moeilijkheden, die er ongetwij
feld zullen rijzen.
Dat alles is een goed begin van
dit grootse werk en hij hoopte dan
ook dat velen zouden profiteren van
deze unieke tentoonstelling, waaraan
met zoveel liefde gewerkt is en
waarop zoveel te zien is. Met de
wens dat deze tentoonstelling het
begin zal zijn van een werk dat uit
eindelijk voor iedere katholiek de
bijbel tot een vertrouwd boek doet
maken, besloot hij zijn openingsrede.
De gasten werden in de gelegen
heid gesteld om onder deskundige
leiding de tentoonstelling te be
zichtigen, waarbij zonder aan het
andere afbraak te doen, vooral de
Verbondstent, gemaakt door het
verplegend personeel van St. Anna,
de Tempel gemaakt door de Levens
school en de enorme foto's van Pe
ter Swenker de verdiende aandacht
trokken.
Het voorbeeld van de gasten
door velen gevolgd, want doorlopend
is de gehele week de belangstelling
goed te noemen geweest.
PROGRAMMA
De tentoonstelling is vandaag en
morgen, zaterdag nog geopend van
9 tot 12 uur en van 2 tot 9 uur. Voor
de entree hoeft U het niet te laten,
want die kost slechts /0,50 (kinderen
0,25). Zondag is de tentoonstelling
nog open van 11 uur 's morgens tot
10 uur 's avonds.
Vandaag en morgen komen ook
nog colporteurs aan uw deur voor
de verkoop van de nieuwe vertaling
van het Nieuwe Testament in han
dig kerkboekformaat a 5,90.
Volgende week dinsdag en daarop
volgend nog twee dinsdagen is er
om 8 uur 's avonds in San Damiano
de cursus: Handleiding tot het lezen
van de Bijbel. Deze cursus wordt ge
geven door Pater Dr. Clemens Ep-
ping en kost in totaal 2,
Tot voor kort waren er vele verhalen in omloop over de ouderdom
van mens en dier die vaak niet helemaal strookten met de waar
heid. Olifanten werden in deze verhalen meestal goed bedeeld.
150 jaar of ouder zouden ze kunnen worden, vertelde men. Nu
deze leeftijd halen ze lang niet. Een zo hoge leeftijd is alleen
weggelegd voor de reuzenschildpad die zelfs 180 jaar kan halen.
COOP. ZUIVELFABRIEK
LIQUIDEERT
Het bestuur van de Coöp. Zuivel
fabriek heeft in haar laatste verga
dering besloten tot liquidatie van de
afdeling K.I. over te gaan en de
werkzaamheden per 1 juli a.s. te be
ëindigen.
Begin vorig jaar is het beheer van
de kunstmatige inseminatie overge
gaan naar het Landbouwschap, dat
nieuwe voorwaarden voor de toe
passing der K.I. heeft opgesteld. Een
daarvan was dat de K.I. los gemaakt
moest worden van de zuivelfabriek,
waarvan ze tot heden een onder
afdeling was. Slechts een nieuwe
vereniging met eigen statuten en re
glementen zou verlof krijgen voor
kunstmatige inseminatie.
Als streefdatum werd toen aange
geven 1 januari 1962, later verlengd
tot 1 juli 1962.
In de algemene vergadering der
zuivelfabriek in mei 1961 werd door
de aanwezigen besloten dat met in
gang van 1 januari 1962 (ook ver
lengd tot 1 juli 1962) de K.l.-afdeling
zou worden geliquideerd en een
zelfstandige vereniging zou worden
opgericht.
Ook voor deze zelfstandige vereni
ging heeft het bestuur der zuivel
fabriek moeite gedaan, maar toen
bekend werd dat die nieuwe vereni
ging aansluiting bij het K.I.-centrum
van Horst in haar vaandel had
staan, kwam hiertegen zo'n oppositie
dat het bestuur zich uiteindelijk
maar gedistancieerd heeft van de
verschillende pogingen, die intussen
zijn ondernomen om een oplossing te
vinden in de gerezen moeilijkheden.
Pogingen die tot dusver alleen tot
resultaat hebben gehad dat een
kwart ongeveer van de oude leden
een vereniging hebben opgericht, die
aansluiting bij Horst voorstaat. Of
dit beduidt dat de anderen in Ven
ray willen en kunnen blijven is niet
te achterhalen.
Het bestuur heeft meegedeeld dat
na 1 juli de leden-leningen zullen
worden terugbetaald, terwijl even
tuele meer opbrengsten van de af
deling K.I. aan de leden zullen wor
den uitbetaald op basis van de eer
ste ontvangen omslaggelden.
VERKEERDE IDEEëN i
Op het gebied van tijd is de natuur
allesbehalve bekrompen voor haar
schepselen. De levensduur kan uren
bedragen, maar ook honderd jaar of
meer. Ongetwijfeld was onze kennis
op dit interessante en ook belang
rijke gebied tot voor kort lang niet
toereikend en ze is dit voor een
deel nog niet. Slechts van in verhou
ding weinig diersoorten kennen wij
de gemiddelde levensduur precies,
van huisdieren natuurlijk wel en in
de laatste tijd ook van de dieren die
in de diverse dierentuinen gehouden
worden.
Maar zelfs bij de zo gemakkelijk
te bestuderen kamervogels en rep
tielen die in teraria worden gehou
den enz., ontbreken tot nu toe wer
kelijk exacte gegevens waaruit we
kunnen opmaken hoe oud de dieren
gemiddeld kunnen worden.
Gemakkelijker schijnt het te zijn
de vraag te beantwoorden wat de
maximale levensduur van de dieren
is. En toch bestaat hierover ook een
verbazingwekkende hoeveelheid ver
keerde ideeën, velen hiervan zijn pas
de laatste tijd opnieuw onder de
loupe genomen en verbeterd. Over
anderen is men nog druk aan het
discussiëren.
HOE GROTER, HOE OUDER
Een theorie die wijd en zijn ver
breid was, nam aan dat de grootte
van het dier evenredig was met de
te bereiken ouderdom. Bij een groot
dier, zo leek het, duurde het een
langere tijd voordat het volwassen
was en daarom zou ook de levens
duur langer zijn. In vele gevallen
klopt dat inderdaad, doch in heel
wat meer gevallen klopt het hele
maal niet. Het grootste landdier, de
olifant, bereikt inderdaad een hoge
ouderdom, al wordt hij niet zo oud
als vroeger aangenomen werd. Door
sommige in het wild levende olifan
ten te merken en dank zij de ouder-
domsonderzoekingen in dierentuinen
werd voor kort bewezen dat de In
dische olifant die net 80 jaar kan
halen, het ouderdomsrecord voor de
zoogdieren op zijn naam heeft staan.
Van een andere reus uit deze klas
se, de walvis, zei men dat hij 100
jaar en meer kon worden. Dit was
een foutieve conclusie die voort
vloeide uit de geweldige grootte van
deze dieren. Hun volwassenheid is
echter naar verhouding van hun om
vang erg snel voltooid: de blauwe
vinvis bijvoorbeeld kan in drie jaar
al een lengte van 20 meter hebben.
In 10 tot 12 jaar is hij volledig uit
gegroeid. Meer dan 40 tot ten hoog
ste 50 jaar oud kan hij niet worden,
al wordt hij nog zo groot. Leeuwen
en tijgers worden 20 tot 25 jaar, ka
melen hoogstens 40, beren 40 tot 45
jaar oud.
EN DE VOGELS?
Op vogels is de theorie omtrent
de analogie tussen grootte en levens
duur nog wel het minst van toepas
sing .De grasmus en de kanarie kun
nen in gevangenschap tot 25 jaar oud
worden en de grootste van alle le
vende vogels, de struis wordt ten
hoogste 40 jaar oud. Hij wordt dus
nog geen tweemaal zou oud als het
kleine grasmusje. Van de papagaai
vertelt men al tijden dat hij wel
honderd jaar en meer kan worden,
dat is geen vaststaand feit zoals de
nieuwste onderzoekingen met zeker
heid konden vaststellen. Het resul
taat van hun onderzoekingen leert
ons dat deze vogels zo'n 50 jaar kun
nen worden. In dezelfde groep, wat
ouderdom betreft, vinden we peli
kanen, kraanvogels en ganzen. Een
uitzondering hierop vormen de gie
ren die een ouderdom van 80 jaar
kunnen bereiken.
Ook in de nieuwere publicaties
komt men regelmatig de bewering
tegen, dat guerilla's, chimpansees en
orang-oetans minstens zo oud als
mensen kunnen worden. Nu, ook dat
klopt niet. Een directeur van een
dierentuin kon na zeer grondige on
derzoekingen bewijzen dat de mens
apen al met hun 20 jaar stokoud zijn.
Boven de 30 komen zij slechts in
zeldzame uitzonderingsgevallen.
Sterk overtrokken zijn ook de
leeftijden van vissen.
In talrijke gewoonlijk wel serieus
te nemen wetenschappelijke publi-
katies kan men vinden, dat karpers
en snoeken ver over de honderd jaar
kunnen worden enkele zouden zelfs
de 150 jaar bereiken. Dat waren
schattingen. Tegenwoordig staan
exacte methodes om de ouderdom
van de vissen te bepalen ter be
schikking, vooral de bottenanalyse
levert zeer juiste resultaten op. Met
behulp daarvan werd vastgesteld dat
stokoude karpers en snoeken nog
maar 30 lentes telden. Een hogere
ouderdom werd in geen enkel geval
vastgesteld. Steuren worden ouder
dan karpers; Amerikaanse onder
zoekers hebben gevonden, dat steu
ren gewoonlijk 80 in uitzonderings
gevallen zelfs 100 jaar kunnen wor
den.
DE HOOGSTE LEEFTIJD
Onder de insecten houden konin
ginnen het oudersdomsrecord. De
bijenkoningin bijvoorbeeld leeft van
5 tot 7 jaar terwijl de werkbijen in
de zomer slechts 6 weken oud wor
den, de overwinterende werkbijen
worden enige maanden oud. Bij de
gewoonlijk ook kort levende termie
ten overleeft de koningin het nest
vijf tot zeven jaar, gedurende deze
tijd legt ze minstens 50 miljoen
eieren
Al sinds onheugelijke tijden wordt
de reuzenschildpadden het vermogen
toegeschreven de hoogste leeftijd
van alle dieren te kunnen bereiken.
Dit is inderdaad zo aldus hebben de
onderzoekingen van de laatste tijd
bewezen. Wel moesten de nodige
overdrijvingen worden gereduceerd,
want van 300 jaar oude koudbloe-
dingen werd niets exacts gevonden.
Wel staat vast, dat een reuzenschild
pad de leeftijd van 180 jaar bereikte.
Dit is tot dusver de hoogste leeftijd
die vaststaat en waarvan men ge
hoord heeft bij dieren.
MENSEN HOOGSTENS 120
En nu de mens! Van de bijbelse fi
guur Methusalem tot en met de ver
maarde Thomas Parr (volgens zeg
gen 169 jaar oud geworden) zijn er
vele overleveringen over oudheids-
records bij mensen. De Engelse
gerontoloog dr. M. Ernest neemt met
duidelijke woorden stelling tegen de
ze oncontroleerbare records.
,Ik moet vaststellen", aldus
schrijft hij, „dat er weinig terreinen
zijn die zo door onwetendheid, over
drijving en bewust bedrog worden
verduisterd als juist het terrein van
de langst levende mens." Ernest
heeft gelijk want de meeste tot nu
De fietsenmaker bleek een droe
vig man die de wereld met omfloerst
oog beziet alsof het altijd herfst is.
Zijn snorpunten, oren, schouders en
armen hingen mistroostig naar be
neden. Het enige omhoogstrevende
aan deze figuur waren zijn schoen
punten. Dit alles gold echter alleen
de buitenkant, want in zijn binnen
ste was hij een heel ander mens,
sinds hij de Waarheid had gevonden.
En dat was in dit geval niet het blad
dat onder die naam verschijnt. Een
of andere secte, die veel met de Bij-
oel op heeft, kent hem sinds jaar
en dag als een van haar ijverigste
leden.
Hij liet de politierechter zien hoe
bleek zijn beide wanden waren. En
die avond was de linkse rood, ver
klaarde hij teneergeslagen, hier,
meneer de agent kan dat getuigen.
De verdachte was van heel andere
makelij. Hij sprong in zijn bankje
heen en weer als sommige keepers,
wanneer er een viiandelijke aanval
onderweg is, in hun doelen staan te
trippelen. „Geloof hem maar niet
edelachtbare", riep hij. „D'r is geen
woord van waar."
„Uw woord zij waarheid", sprak
de fietsenmaker plechtig, „en daar
houd ik me aan."
Het begin van dit drama ligt in de
afgelopen winter, toen de huppelen
de verdachte een fiets op afbetaling
kocht. Vier weken lang betaalde hij
trouw zijn termijnen. De vijfde za
terdag echter vertoonde hij zich niet
in de omgeving van de fietsenma
kerswoning.
Deze zag daar niets kwaads in,
want het gebeurde wel meer dat
klanten hun geld een paar dagen
later kwamen brengen. Maar de fiet
senmaker besteedde zijn zaterdag
middagen aan een grootse taak. Dan
bouwde hij namelijk aan een nieu
we wereld. Hij legde engelse sleutels
en solution terzijde en trad voor
vrienden en bekenden als profeet,
om allen de Waarheid te verkondi
gen die hij had gevonden.
Nu geviel het dat er aan de kwik
zilveren verdachte nog wel iets te
verbeteren zou zijn, want zijn straf
blad vermeldde vijftien vonnissen en
bovendien was hij die zaterdag met
opzet uitgebleven. Hij was niet van
plan voorlopig nog iets aan de fiet
senmaker te betalen. De fietsenma
ker trok in zijn zondagse pak aan de
bel van de verdachte. Diens vrouw
opende het raampje in de voordeur
en kefte: „Me man is-ter-niet-in".
Doch de fietsenmaker had gezien dat
de man in hemdsmouwen de krant
zat te lezen.
„Vrouw", sprak hij, „ik kom tot u
als een gezondene. Hebt u wel eens
gedacht aan de komende tijden?" De
vrouw dacht aan reeksen afbeta
lingskwitanties en riep vlug haar
man. Die deed de deur open, en nu
meende de fietsenmaker het pleit te
hebben gewonnen: „Broeder
begon hij. „Wat, loeder?!" riep de
man, „mot je me vrouw nog uit
schelde ook?" En hij kwam naar
voren als een, die niet mis wil
slaan.
De fietsenmaker hief bezwerend
de handen op. „Eén heeft alle schul
den betaald", verklaarde hij. Maar
de toehoorder meende dat hij het
over de fiets had en gaf hem een
watjekou, gelijk dat in vaktermen
wordt genoemd.
„Ik had hem de andere wang toe
moeten steken", zei de fietsenmaker
nu deemoedig, maar het is goed dat
hij dat niet heeft gedaan. Want twee
rode wangen zijn niets bijzonders,
maar over één wang valt een recht
bankverslag te schrijven. En de ver
dachte kreeg er zeven dagen voor,
ondanks zijn ontkennen.
„Jammer", zuchtte de getuige, „het
zaad is op een rotsige bodem geval
len".
toe bekend geworden ouderdoms-
records zijn niet echt.
In het geval van Thomas Parr
toonden de kerkboeken aan, dat hij
in werkelijkheid de eeuwgrens niet
eens heeft bereikt. De meeste van de
langlevende Turken en Bulgaren
enz. waarover steeds weer wordt ge
praat, kwamen uit gebieden, waar
men nog geen burgerlijke stand of
personenregisters kent. Dikwijls
schatten zulke mensen hun ouder
dom te hoog omdat ze niet kunnen
rekenen of schrijven, ofwel omdat
dit indruk maakt en eventueel geld
kan opbrengen. De oeroude Russen
met opgegeven ouderdom van 140
jaar konden in geen enkel geval
werkelijke bewijzen overleggen.
Hetzelfde geldt voor de oudste
Amerikaan. Ofschoon deze beschei
dener was, gelooft hij zeker dat hij
117 jaar is geworden. Dit is echter
op zijn minst genomen onzeker. Ze
ker is dat een Canadese schoenma
ker, Joubert genaamd, een leeftijd
van 113 jaar heeft bereikt. Alle se
rieuze onderzoekingen van de geron-
tologen stemmen in het volgende
overeen: voorlopig ligt de uiterste
grens van de menselijke levensduur
tussen de 110 en 120 jaar. Al het an
dere is in het beste geval een toe
komstdroom.
Het algemeen kiesrecht is in ons
land ingevoerd in 1917 voor mannen
en sedert 1919 mogen vrouwen ook
meedoen.
Algemeen kiesrecht is nog wat
anders dan „allemans kiesrecht". Er
kunnen uitzonderingen d.w.z. uit
sluitingen zijn.
Bij het algemeen kiesrecht gaat
men er niet van uit ,dat de kiezers
bevoegd of in staat zijn over allerlei
vraagstukken van staatsbeleid te
oordelen. Men verwacht alleen van
hen dat zij een zodanige belangstel
ling in deze „publieke" zaak hebben,
dat zij zich zullen aansluiten bij een
bepaalde politieke partij, (of zich
uitspreken voor de partij hunner
keuze). Om zich over een bepaalde
partij naar behoren te kunnen oriën
teren, dient men zich op de hoogte
te stellen van de beginselen van de
partij welke men zich wil aanslui
ten.
Het is wel zaak rekening te hou
den met de wijze waarop de par
tijen zich na de vorige verkiezin
gen aan die beginselen en aan de
verkiezingsleuzen hebben gehou
den. Dat is van groot belang, want
het staat wel vast, dat bepaalde
partijen veel van hun beloften
vergeten zodra zij over de gewens
te zetels beschikken
VOORNAME PIJLER
Nu kunnen wij er natuurlijk over
redetwisten of het kiesrecht een
recht of een plicht is. Wij voor ons
zien in het kiesrecht niets anders
dan het verrichten van een functie
ten behoeve van het land.
Het is een der belangrijkste func
ties die het volk len opzichte van
zijn land heeft. Het kiesrecht be
hoort te worden beschouwd als een
der voornaamste pijlers van de de
mocratie.
Onze kieswet kent geen stemplicht
en evenmin de kiesplicht zij kent
alleen de opkomstplicht. Bij op
komstplicht heeft men slechts de
plicht te verschijnen op het stem
bureau. Wie aldaar verklaart niet
aan de stemming te willen deelne
men, kan vrijuit heengaan, zodra
zijn naam is afgekruist.
Bij stemplicht kan men zulks niet
verklaren, hetgeen niet wegneemt
dat men eventueel blanco kan stem
men. Bij kiesplicht heeft men zelfs
deze laatste bevoegdheid niet.
DE STEMMENVERDELING
In ons land heeft men het stelsel
van evenredige vertegenwoordiging,
dat betekent dat iedere politieke
partij recht heeft op een aantal ze
tels, hetzij in de Tweede Kamer,
hetzij in de Provinciale Staten, het
zij in de gemeenteraad, evenredig
aan het aantal stemmen dat de partij
bij de verkiezing heeft behaald.
Er wordt ons vaak gevraagd, wat
er dan met de rest-stemmen gebeurt
en of de ongeldige stemmen (altijd)
aan de grootste partij ten goede ko
men. Dit is een ietwat ingewikkelde
geschiedenis, want het is niet zo, dat
hiervan juist de grootste partij pro
fiteert.
Eerst moet de kiesdeler worden
vastgesteld, dat wil dus zeggen de
berekening van het aantal stemmen
dat nodig is om recht te verkrijgen
op één zetel in de Tweede Kamer,
eventueel in de Provinciale Staten of
in de gemeenteraad.
Het aantal geldige uitgebrachte
stemmen deelt men door het aantal
zetels, dat de Kamer c.q. de Staten
vergadering of de raad telt.
De ongeldige stemmen worden ter
zijde gelegd en tellen niet mede voor
de vaststelling van de kiesdeler.
Als ongeldige stemmen worden
beschouwd alle biljetten waarop
meer dan één hokje is ingevuld, of
waarop iets geschreven is, onver
schillig wat. Ook de blanco biljetten
worden terzijde gelegd.
DE ZETELVERDELING
Het zetelaantal voor een bepaalde
lijst verkrijgt men door de kiesdeler
te delen op het aantal op de lijst uit
gebrachte geldige stemmen, naar het
aantal malen dat de kiesdeler geheel
op dit aantal te delen is.
Het spreekt vanzelf, dat er dus
voor iedere lijst in de regel een res
terend aantal stemmen overblijft, de
zgn. reststemmen. Ook niet alle ze
tels zijn op deze wijze toegewezen.
Daarom wordt voor iedere partij
dit aantal zetels met één verhoogd
en wordt het verkregen aantal zetels
gedeeld op het aantal op die lijst
(partij) uitgebrachte stemmen.
De eerste restzetel komt nu ten
goede aan die lijst die volgens deze
berekening het grootste aantal zetels
beschikt, verkrijgt zij nog een rest
zetel, anders gaat de tweede naar de
partij die na herberekening kan bo
gen op het grootste aantal stemmen
per zetel.
Zo gaat men door tot alle rest
zetels opgedeeld zijn.
Begrijpelijk dus, dat nooit te zeg
gen is, dat de grootste partij juist
het meest profiteert van de restze-^
tels. Immers als hei op een kleine
partij uitgebrachte aantal stemmen
meer dan het dubbele van de kies
deler bedraagt, terwijl er voor een
derde gehele deling maar enkele
stemmen te kort komen, dan is het
bepaald niet uitgesloten dat bij de
restzetelberekening deze partij met
het grootste aantal stemmen per ze
tel gaat strijken en een derde zetel
mag bezetten.
was barb MUURVERF in mooewk
kleuren. jbok over behang.
allb kleuren zum mbnobaar
-oBco'.vawio
'^Crooymans. Paterslaan 7
Theuws, Jan Hensenstraat 16
In „Peel en Maas" is reeds her
haaldelijk gesproken over een groot
tekort in Culturele vorming o.a. we
gens het gebrek aan een schouw
burg. Het gebrek aan een schouw
burg schijnt echter voor diverse
mensen een argument te zijn, om
dan maar niets meer te doen aan
culturele opvoeding. Voor sommige
„kunstzinnigen" is de schouwburg
die er niet is een pracht gelegenheid
om zich erachter te verschuilen en
hun gebrek aan werkelijke culturele
belangstelling te verbergen.
Vorige week stond er terecht een
ingezonden stukje over de culturele
vorming waarop gewezen werd wel
ke plaats de film bij deze vorming
inneemt.
Vooral in de steden is men er van
overtuigd, dat de film bij de cultu
rele vorming niet alleen een belang
rijke, maar zelfs de eerste plaats in
neemt .In vele grote steden zijn er
speciale theaters gekomen waar
films vertoond worden van grote
culturele waarde of die zonder meer
kunstwerken zijn. Op meerdere
scholen is filmvorming in het lespro
gramma opgenomen.
In de provincie heeft men dit
voorbeeld gedeeltelijk gevolgd en zo
zijn er in Nederland diverse kleine
re plaatsen waar dit soort films in
speciale voorstellingen gebracht
wordt. Vorige week stond er in het
ingezonden stukje: „Venray is zo ge
lukkig om in zijn bioscoop een cul
tuurcentrum te bezitten dat jammer
genoeg te weinig benut wordt door
zijn bevolking. Dit wijst misschien
niet op een gebrek aan culturele in
teresse, maar wel een blindheid voor
de unieke waarde die de film als
opvoedkundig middel bezit."
Daarmee is dan terecht de spijker
op de kop geslagen. Zoals in de ste
den het schouwburgpubliek in grote
getalen de speciale bioscopen be
zoekt, zo zou men toch moeten ver
wachten, dat de mensen die behoef
te hebben aan een cultureel centrum
eveneens de speciale filmvoorstellin
gen zouden bezoeken. Helaas en het
is een teken aan de wand voor Ven
ray, is dit nog niet zoals het zijn
moet. Er is echter een kleine voor
uitgang te bespeuren terwijl de
waardering voor deze voorstellingen
voor de directie van Luxor een licht
punt blijkt te zijn die de moed geeft,
ondanks de grote kosten, om deze
voorstellingen voort te zetten.
F.
Opmerking redactie:
Bij nader informatie blijkt in het
Luxor Theater in deze categorie
films de eerstkomende maanden
vertoond te worden: Allereerst deze
week de film „Nooit op zondag" van
Jules Dassin. Bekroond te Cannes.
Vervolgens Francois Truffouds „Les
quatre cents coups". Eveneens be-
bekroond te Cannes. Antonio Anto-
ninni's „La Notte" (de nacht) be
kroond te Berlijn. Ingmar Bergmans
„Het oog van de duivel", de grote
verrassing van het Berlijnse film
festival in 1961.
Voor een grote publiek en in nor
male voorstellingen komen binnen
kort bovendien enkele films van
grote waarde, nl. John Knittels „Via
Mala", de fameuze Duitse film
„Transport der verdoemden" (der
Transport), Marcel Pagnols „Fanny"
en Robert d'Aerey's „La belle Ame-
ricaine".
itóütati C_ fiWiwMjtaS