Overpeinzingen CARNAVAL VASTENACTIE Laatst ging k op jacht... 't is wer hoopt op i O UtiijóCH Vrijdag 2 maart 1962 No. 9 Drie en tachtigste jaargang ^PEEL EN MAAS^ DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N VENRAY WPRïfRT AH VHOP VPWPAV P*1\J HMQTPPITPN ADVERTENTIEPRIJS 8 c*. per tnm. ABONNEMENT» GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GTRO 1050652 LtLtlVUL/iU V V LrllIXii I EflTl VJiVlO 1 ALtlVLtll PRIJS PER KWARTAAL 1.5» (buiten Venray 1.75) FOTOTENTOONSTELLING In Horst organiseert de foto-am teurclub een fototentoonstellir waarin o.a. de beste opnamen van clubs uit Nederland te zien zuil zijn Een initiatief waarmede men Nu we dit schrijven staan we aan de vooravond van Vastelaovend en op het bureau voor ons liggen de foto's van de Prinsen, die onze ge meente met Ben I aan het hoofd drie dagen lang regeren zullen Sinds men in 1939 uit de nood der tijden met dit georganiseerd feest is begonnen, is het niet alleen uitgegroeid en veel veranderd, maar ook ieder jaar drukker en intenser gevierd Wie achter de schermen kijken kan van deze organisatie, die ervaart welk een enorm werk het is dit feest tot een waar volksfeest te maken en het ook een algemeen feest te laten blijven. Men wordt dan wel eens bang dat we feitelijk wel wat hoog grijpen, maar wie dan met de vas- telaovenddagen de jeugd ziet trek ken en zwieren, de optochten be wondert en de stemming peilt, die doet het toch deugd dat men in eigen plaats, bij eigen mensen dit alles klaar krijgt. Er zijn dikke boe ken geschreven over vastelaovend en er zullen nog wel dikkere ge schreven worden. Zoals men van zoveel dingen een probleem maakt, zo zal men ook van de vastelaovend een probleem maken. Maar de echte vastelaovendvierder heeft daar ,lak' aan. Hii of zij heeft drie dagen ple zier, doet eens anders als anders, zet de zorgen aan de kant en zal met Aswoensag, met een tikkeltje zwaar hoofd en dat niet door het assekruisje aan de vastentijd gaan beginnenEn degenen die niet mee doen aan dit spel, die langs de weg staan te kijken en puriteins het hoofd staan te schudden over zoveel onzin en dwaasheid, zullen nooit iets begrijpen van dit volks feest en zullen de zin ervan nooit kunnen snappen Vastelaovend vieren moet geleerd worden. Dat kan men zien als onze optochten voorbij trekken en nog zo- velen onbewogen als stijve klaassen de roep niet begriinen van „Blief WakkerDat kan men zien als er links en rechts een beroep moet worden gedaan om verschillende evenementen beter te kunnen doen slagen, als er om medewerking ge vraagd wordt Bij zoveel enthousiasme is er nog teveel afzijdigheidMaar laten we niet klagen. Venrays vastelaoves- viering mag er zijn. Zijn kinderop tochten in kom en kerkdorpen zijn een feest van blijheid en vrolijkheid. Zijn optochten zijn vol zelfspot en milde ironie; zijn bruiloften, iets dat terugkomt uit vroeger tijden, toen buurt en buurtschappen een derge lijk feest aangrepen als een kermis. Daaromheen zwiert de muziek uit de danszalen en café's, daaromheen springen de kinderen, bont verkleed en boven alles uit hangt de gevel versiering te wapperen als het teken van de dwaasheid, die in Venray heerst. Laat het prettige dagen zijn. Da gen waarin de politie, die toch al handen en voeten tekort komt om alles zo goed mogelijk te regelen, het niet nog drukker krijgt door mensen, die geen maat weten te houden. Laat het niet zo zijn, dat dwaasheid losbandigheid wordt en dat onder het motto van vastel aovend feitelijk alles maar mag De wijze dwaas kent zijn grenzen en zijn maat Plezierige dagen en maak nu nog gauw Uw gevelversiering in orde. Die van Uw huis en die van U zelf. De kanonnen van Navarone is 'n belevenis die voor ieder een een hoogtepunt in zijn leven wordt. ADVIES VOOR BEJAARDEN Een Britse arts heeft verklaard, dat vrouwen over het algemeen lan ger leven dan mannen, omdat zij „eeuwig in de weer zijn". In het artikeltje dat dr. Kemp in het tijdschrift „family doctor" schreef, zei hij onder meer: „Het zwakke geslacht heeft de meeste kans om langer te leven. Eenieder die een bejaarde vrouw ervan weer houdt haar werkzaamheden te ver richten, doet verkeerd. Verder is hij van mening, dat mannen zolang zij ertoe in staat zijn, moeten blijven doorwerken. Hij gaf vier punten die hen een geslaagde levensavond garanderen: Leer boeken lezen om je voor ver veling te behoeden. Maak nieuwe vrienden. Verzorg je uiterlijk en houd je aan een zekere regelmaat. Maak je niet bezorgd over je ge zondheid. „Wereldvrede door naastenliefde in wereldnood" is het thema van de tweede bisschoppelijke vastenactie. In iedere week van de jaarlijkse boetetijd komt een bepaald thema aan de orde resp. zijn het: hongerbe strijding, technische hulp, Kerk in opbouw, onderwijs, vervolgde Kerk en tenslotte ziektebestrijding. Men hoopt dit jaar 10 miljoen gulden bij een te brengen om te voldoen aan de aanvragen waarvan er tot nu toe reeds 39 zijn goedgekeurd. Dit deel de Mgr. Bekkers namens het Neder landse Episcopaat op een perconfe rentie te Den Bosch mee. In de laatste jaren worden tijdens de vastentijd in verschillende landen acties gehouden. In Duitsland is vooral de „Misereor"-actie erg po pulair. In 1959 offerden de ruim 21 miljoen Westduitse katholieken reeds 35 miljoen Mark. Deze op brengst is in de twee jaar daarna tot ver voorbij de 50 miljoen per jaar gestegen. In 1961 kwamen daar bij in de decembermaand nog eens 25 miljoen voor een adventsactie in de geest van de Misereor-actie ge durende de vasten. Oostenrijk kent sinds 1958 zijn zgn. Familiën-fasttag, Engeland zijn fa- mily-fastday. In België bracht de eerste vastenactie in 1961 2,7 mil joen gulden op. Ook in Zwitserland kreeg de vastentijd een bijzonder ac cent al moet men daar meer spreken over een missiejaar. De ongeveer 2 miljoen Zwitserse katholieken brachten in het jaar 1960 tot 1961 13.1 miljoen gulden voor de missie bijeen. Deze missio naire inzameling overtrof alle wel dadigheidsacties welke ooit in dat land werden gehouden. Mgr. Bekkers wees er in zijn in leiding op dat de voorschriften voor de jaarlijkse boetetijd sinds het ein de van de oorlog plaats hebben ge maakt voor de persoonlijke verant woordelijkheid en een meer per soonlijke beleving. Toch groeide er een zekere behoefte aan concrete richtlijnen. De bisschoppen besloten toen over te gaan tot een vastenactie als een middel en een mogelijkheid voor iedere gelovige persoonlijk om binnen de vrijheid van het eigen ge weten op een concrete manier ge stalte te geven aan de algemene plicht tot versterving en onthech ting. Wie uit het Evangelie weet hoe Christus zich voortdurend ver eenzelvigde met de evenmens in nood, begrijpt ook dat van oudsher in de Kerk aan de armen werd ge geven wat men zichzelf omwille van de Heer ontzegde. Men schonk aan de mens in nood wat men zichzelf ontnam. Men vulde het tekort van de ander aan met wat men zich in de letterlijke zin ter liefde Gods te kort deed. De bisschop wees er vervolgens op dat er verschil is tussen vastenactie en missieactie. In feite vallen ont wikkelingsgebieden en noodgebie- den wel niet altijd maar toch wel vaak samen met missiegebieden. Waar de gebieden samenvallen verwees Mgr. Bekkers naar het ver schil tussen de missionaire activiteit en de sociale activiteit van de Kerk in bepaalde landen en streken. In de praktijk grijpen deze activiteiten sterk ineen. Maar in de theorie en op de be grotingen houdt men ze terecht graag zolang mogelijk gescheiden. Met nadruk werd vastgesteld dat de bisschoppelijke vastenactie de bestaande andere acties niet wil verdringen. Men wil ook niet tot 'n soort bundeling komen, de strikte bedoeling is die van een extra appèl met dien verstande dat er gestreefd wordt naar enige coördinatie ten aanzien van activiteiten welke ty pisch op de vasten inspeelden. Zo start de gebruikelijke vasten actie voor de kinderen welke liep van Aswoensdag tot Hemelvaartsdag eerst na Pasen. Daarmee wordt het accent verlegd naar de Wereldkinds- heiddag waarop zij is gericht. Een andere gedeeltelijke coïncidentie vormde de herdenking van Passie zondag als de bid- en boetedag voor de Vervolgde Kerk en de daaraan verbonden geldinzameling tijdens de eerste passieweek. Eensgezin en eenstemmig optrek ken naar één doel is immers het meest meeslepend. In 1961 was de opbrengst van de actie in ons land ruim 1,5 miljoen gulden. Er werden reeds 27 uitke ringen toegewezen met een mini mum van 2000,De meeste uit keringen lagen tussen de 10.000, en 50.000,Ook waren er van 100.000,en twee van meer dan het drievoud daarvan. De concrete bijzonderheden voor de zes doeleinden welke in iedere week van de komende boetetijd aan de orde komen, zullen zowel vanaf de preekstoel als via de pers, radio en televisie per week worden be handeld. Wereldwonderen zijn zeld zaam. Grote belevenissen zijn in Venray nog zeldzamer. Maar NU is er een De kanonnen van Navarone en Luxor zorgt ervoor Allicht.... De kantonrechter in Venlo heeft begin van deze maand een kwestie te behandelen gekregen tussen en kele jagers, die er van beschuldigd werden op andermans jachtterrein bezig te zijn geweest en daar wild afgeschoten te hebben. Deze mensen zijn vrijgesproken. Maar over de hoofden van deze beklaagden heen heeft de Officier van Justitie dui delijk laten merken dat hij aller minst tevreden is over de toestand in Venray en dat hij voor de toe komst verbetering in de situatie verwacht, wil hij niet drastisch gaan ingrijpen. HOE IS DE SITUATIE. Men hoort meer over de jacht kla gen. Het is nog niet zo heel lang ge leden dat de nestor van de gemeen teraad heel belangstellend vroeg naar de jachtregeling van gemeen tegronden en de insider wist, dat zulks niet voor niets gevraagd werd. Want onder de Venrayse jagers is het allemaal geen koek en ei. Zowel in de kom, als op de kerkdorpen wringt het hier en daar Was vroeger de jacht een sport die slechts door een enkeling bedreven werd, tegenwoordig is dat anders. Er zijn meer mensen, die geld over hebben voor deze nog altijd vrij kostbare sport en die ook meer vrije tijd gekregen hebben om ze te be oefenen. Het feit dat in 1961 liefst 72 jachtacten aangevraagd werden en dat men dit jaar zelfs op een kleine 80 aanvragen rekent, toont de groeiende belangstelling voor deze sport aan Nu is dat allemaal niet erg, zelfs in zekere zin nog toe te juichen, als er geen maartjes aan verbonden waren. Namelijk de wildstand, die zo al niet denderend is en vooral het voorschrift dat iedere jager min stens 40 ha. aaneengesloten jacht terrein moet hebben. Deze bepaling in de nieuwe jachtwet is feitelijk de oorzaak van de rommelarij, die is ontstaan. Vroeger pachtte een jager van de een of andere grondbezitter het jachtrecht, betaalde daarvoor 'n klein bedrag en alles is in orde. De man kon jagen, zo veel hij wilde. Op een andere plaats hadden de land bouwers hun jachtrecht overgedaan aan de boerenbond, die dat dan ter beschikking stelde aan de een of an dere groep jagers tegen een bepaald bedrag ten behoeve van een of ander goed doel Maar veel liefhebbers zorgen auto matisch dat het beschikbare terrein in waarde gaat stijgen. En zeker de bepaling dat er 40 aangesloten hek- taren per jager beschikbaar moeten zijn. Nu werd het immers helemaal zaak de nodige jachtcontracten te krijgen en om de grondeigenaren wat gewilliger te maken kwam men met hogere pachten op tafel. Dat verdroot weer andere jagers, die dit teveel een geldspeletje gingen vin den en de eerste moeilijkheden wa ren er. STICHTING EN VERENIGING Toen 6 jaren geleden de pacht- rechten op de gemeentegronden af liepen, heeft men pogingen in het werk gesteld eens wat regelend op te gaan treden. Er moest wat meer orde komen, temeer ook waar de wildstand zelf, door veelvuldiger en langduriger jagen, ook nodig in het oog gehouden moest worden, wilde men niet eenmaal voor een leeg jachtterrein komen. Men richtte daartoe op de jagers- vereniging Venray, waarbij dan alle jagers zouden zijn aangesloten. Naast deze jagersvereniging, wier voornaamste doel was de belangen van de Venrayse pagers te beharti gen, kwam nog een stichting Jagers- belang, die o.m. de pacht zou rege len van de jachtrechten op de ge meentegrond. En die verder zou trachten de Venrayse jachtterreinen onder haar beheer te krijgen, opdat zoveel mogelijk jagers hiervan zou den kunnen profiteren. Dat hield automatisch in dat ze dus ook iets zou gaan doen aan het bevorderen de de Horster fotograven van harte geluk kan wensen. En dat Horster en wel licht ook Venrayse amateur-fotogra ven in de gelegenheid stelt het werk van hun collega's eens te gaan bekijken. Toen we deze aankondiging lazen hebben we ons afgevraagd hoe lang het intussen alweer geleden is, dat we in Venray een tentoonstelling zagen van schilderstukken. We heb ben er een gehad van Petran Ver meulen, een van Jonas en tenslotte nog een, waarop o.m. werken te zien waren van de Horster schilder Cop- pens.Een niet bepaald rijke buit in die 15 jaren na de oorlog.Cul tuurspreiding noemt men zoiets 't Is wel mondjesmaat.... Vast staat echter dat het met dit aantal jagers en met de politiek van sommige van hun zo niet langer kan gaan. Er wordt weinig of niets gedaan aan verbetering van de wildstand, op een gunstige uitzon dering in de Vredepeel na. Er wordt te veel geschoten, zodat de wild stand, die door verschillende ziekten veel te lijden had en heeft, te zwaar wordt uitgedund en het aan tal liefhebbers is zo groot dat rege lend zal moeten worden opgetre den. Dat sportbeoefenaars terwille van hun sport voor de rechtbank moeten verschijnen, gebeurt niet dikwijls. Dat er Venrayse jagers aange klaagd waren, hebben we nu be leefd. Dat toont aan, dat er iets scheef zit. Scheef ook in de mentali teit van sommige van deze heren, die in plaats van op wild te schie ten schijnbaar liever hun sportbroe- ders op de korrel nemen, zgn. om de sporteer, maar voor de buiten staander kennelijk om er zelf beter van te worden De Officier van Justitie heeft dui delijk gemaakt dat hij allerminst te vreden is over de gang van zaken in Venray, zoals die door sommige ja gers wordt gesteld. Voor de buitenstaander is alles moeilijk te beoordelen, maar het is duidelijk dat met een dergelijk groot aantal jacht-liefhebbers inderdaad iets gedaan moet worden. De doel stellingen van de jagersvereniging en van de stichting zijn goed en juist, de voorschriften in de jacht wet zijn bindend, welnu, waarom dan niet gezamenlijk gestreefd naar een goede oplossing? Waarom dan gezamenlijk niet ge zorgd dat iedereen, die wil jagen dat kan en dat de wildstand zodanig is, dat er ook over enkele jaren nog wat te schieten is en men niet hoeft te loeren op wat uit de Vredepeel overvliegt of overloopt, omdat de rest leeg geschoten is. Men zal elkaar moeten vinden, wil men niet door voortdurende ruzies elkaar het leven lastig maken. Dan is de sport geen sport meer. Het zal geen „makkie" zijn, maar de afgelopen jaren hebben toch aan getoond dat daar waar men met de goede mening samen wil werken ook veel te bereiken is. Van de andere kant is duidelijk dat met geherrie en geruzie niemand gebaat is Dat men dan alleen maar risico's loopt. Geleerd door de fouten die ge maakt zijn, zal men elkaar weer moeten vinden. De kanonnen van Navarone een fiWn die men gezien moet hebbejk, zelfs als U nog nooit naar een bioscoop bent ge weest. De kanonnen van Navarone een wereldsensatie die zelfs de records van Ben Hur verplet tert. EXAMEN VOOR BROMFIETSER De minister van Verkeer is serieus van plan ook voor de bromfietsers een verkeersexamen in te voeren. Gebleken is hem, dat vooral jonge bromfietsers een groot deel van de verkeersongelukken veroorzaken. Hoewel de A.N.W.B. deze stelling niet bewezen acht, bestaat er toch voldoende reden aan te nemen, dat bromfietsers heel wat verkeerszon- den op hun geweten hebben. Men heeft vorige week in dit blad kunnen lezen dat de dames van het Vrouwengilde donderdag j.l. naar Deume zijn gegaan om daar het bekende Spaanse danspaar Su- sana en José te zien optreden. Met enige spijt moet men dan constate ren dat zulks in Venray niet moge lijk schijnt. We gaan hier geen jeri- mades op hangen over kansen, die verloren schijnen, over wat Ontwik keling en Ontspanning vroeger wel allemaal naar Venray bracht, we constateren alleen dat we op dit ter reinen toch wel zeer, zeer arm zijn. En al is 't op andere plaatsen, ook in Deurne niet, allemaal botertje bij de boom, daar blijken nog culturele evenementen mogelijk, die we hier in Venray al jaren niet meer kennen en wat erger is, ook niet eens meer schijnen te missen. O zeker, via de Nederlandse, maar nog meer de Duitse televisie is voor „Jan-met-de-pet" een onge kende mogelijkheid geopend om cul turele gebeurtenissen in zijn eigen huiskamer te volgen, maar of dit nu precies de enige reden is om in Ven ray dus maar elk initiatief in die zin achterwege te laten, is een grote vraag. Of het cultureel Centrum dit gemis vermag op te heffen is een vraag, die we niet kunnen beant woorden. Trouwens daar moet dan ook eerst een centrum zijn. Maar het wordt toch wel een tikkeltje be nauwd, als men ziet dat er zo de laatste jaren bar en bar weinig op cultureel terrein in Venray gebeurt. U kunt zich eenvoudig niet veroorloven De kanonnen van Navarone niet te gaan zien. Zoiets doms is onder geen enkele voor waarde goed te praten. BIERHUIZEN IN LIMBURG IN 1909 Meer dan vijfduizend vijfhonderd gelegenheden tot verkoop van alco holhoudende drank, andere dan ster ke drank, met andere woorden méér dan vijf en een half duizend bier huizen of op elke 58 inwoners der provincie een bierhuis, zo was het op 31 december 1909. Ter vergelijking de cijfers voor de andere provincies. Brabant 4046 of 1 op 147 inw.; Gel derland 1767 of 1 op 328 inw.; Zuid Holland 3159, of 1 op 412 inw.; Nrd. Holland 2839 of 1 op 381 inw.; Zee land 1660 of 1 op 137 inw.; Utrecht 469 of 1 op 595 inw.; Friesland 463 of 1 op 771 inw.; Overijssel 655 of 1 op 564 inw.; Groningen 575 of 1 op 565 inw.; Drenthe 343 of 1 op 487 inw.; Limburg 5503 of 1 op 58 inw. De vergelijking van deze cijfers gaf wel te denken. NIEUWS UIT VENRAY EN OMGEVING Zondagsdienst huisartsen Van zaterdagmiddag 12 uur tot zon dagavond 7 uur Dr. VERCAUTEREN Grotestraat 11 Telefoon 1335 Van zondagavond 7 uur tot dins dagmorgen 2.00 uur Dr. VAN DEN HOMBERGH Oostsingel 6 Telefoon 1393 Uitsluitend voor spoedgevallen ZONDAGSDIENST GROENE KRUIS Zr. WILMSEN Stationsweg Tel. 1651 GROENE KRUIS Donderdag a.s.: Zuigelingen-bureau voor de Kom. ZIEKENAUTO bel 04780-1592 b.g.g. 2116 KOORKRING VENRAY Het diocesaan bestuur van de St. Gregoriusvereniging heeft pastoor H. Vercoulen te Merselo benoemd tot voorzitter van de koorkring Venray, in de plaats van pastoor A. Geurts van Castenray. Pastoor Geurts kon deze functie niet meer vervullen i.v.m. zijn benoeming tot pastoor te Afferden. Op de vergadering van het koor- kringbestuur is de heer A. Kuypers te Castenray tot ondervoorzitter ge kozen en de heer R. Berben te Ven ray tot secretaris-penningmeester. GESLAAGD De heer L. A. M. van Soest slaag de voor het diploma Be-Metel. Hij genoot zijn opleiding b" Mulders Ketelfabriek te Oostrum. ZATERDAG 3 MAART TUSSEN 3—4 UUR Wist U, dat er van elke drie kin deren twee kinderen honger lijden? Wist U, dat U deze ondervoede jeugd kunt helpen? Hoe? Wel, op zaterdag 3 maart komen de gidsen van het Rectoraat tussen 3 en 4 uur bij U aankloppen en vragen U een lege fles, jampot of iets anders, wat statiegeld oplevert. Kijk uw keuken, kelder en zolder na en zet uw voorraad flessen klaar. De opbrengst van deze actie wordt overgemaakt aan de 10 x 10 aktie en voor uw gulle gave zal menig kind in India, China, enz. U dankbaar zijn. Steun deze aktie, stel de gidsen (in uniform en met speciaal aktie-ken- merk) niet teleur, a.s. zaterdag! PAUSELIJKE ONDERSCHEIDING VOOR DE HEER P. SIEBERS Voor zijn vele verdiensten gedu rende zijn 50-jarig lidmaatschap van het R.K. Kerkelijk Zangkoor St Caecilia van de St. Petrus-Banden- kerk te Venray, werd zondag j.l. om 12 uur in Hotel De Zwaan aan de heer P. Siebers de pauselijke onder scheiding „Bene Merenti" uitgereikt. De uitreiking vond plaats door de pastoor-deken van Venray, de H.E. Heer Loonen. Onder de aanwezigen merkten wij op, het bestuur van de koorkring Venray, burgemeester Custers en echtgenote, de wethou ders van Dijck en Schols en ge meentesecretaris Vorst. De H.E. Heer Deken prees in de ze bijeenkomst Siebers niet alleen als een zeer trouw lid van het kerk koor, maar ook als lid van de ko ninklijke Harmonie Euterpe, waar van hij reeds bijna 60 jaar lid is. Hij feliciteerde de jubilaris, zijn echtge note en verdere familie en bracht dank voor de vele diensten in al de ze jaren aan de gemeenschap bewe zen. Ook sprak hü de hoop uit dat Siebers deze onderscheiding nog ve le jaren zou mogen dragen. Het kerkkoor en de koninklijke Harmonie Euterpe brachten een muzikale hulde. De jubilaris werd dan toegespro ken door de voorzitter van het kerk koor de heer Poels. de voorzitter van de koorkring Venray, pastoor Geurts van Castenray, Burgemeester Cus ters en de president van de harmo nie, de heer Laurensse. Zij allen pre zen zijn trouw aan de verenigingen waarvan hij lid was en stelden hem tot voorbeeld van de jongeren. In zijn antwoord dankte de heer Siebers Ziine Heiligheid de Paus voor de verleende onderscheiding en alle aanwezigen voor hun blijken van belangstelling en hun goede woorden. Hij verklaarde echter niets meer en niets minder te hebben ge daan, dan zijn plicht. Na de officiële huldiging werd door velen van de gelegenheid tot feliciteren gebruik gemaakt. Naar menselijke berekening de opwindendste film die U ooit zult zien. De kanonnen van Navarone van de wildstand en dat zij bijv. ook ordend op zou treden bij de vast stelling van de pacht In theorie klinkt dat allemaal mooi en heeft ook zeker zin, maar de harde praktijk wees anders uit. Al direct bij de eerste maatregelen, die er getroffen werden, werden links en rechts beschuldigingen ge uit van vriendjespolitiek, van be voordeling van bepaalde groepen e.d. Daarnaast bleken ook de grond eigenaren daartoe „aangestookt" door sommige jagers weinig be hoefte te voelen aan deze ordende maatregelen en bleven hun jacht recht particulier verpachten (waar bij het zelfs voor kwam dat men tweemaal tekende). Kortom van al de mooie plannen kwam in eerste opzet weinig terecht ook al omdat verschillende beschuldigingen mis schien enige grond van waarheid bevatten. Wat er van zij, er zijn nog al complicaties geweest, die de stem ming onder de jachtpachters en de g/ondeigenaren er niet beter op heeft gemaakt Kunnen wij dus accoord gaan met het ministeriële plan, wij zouden be paald bezwaar hebben als dat ver keersexamen een formaliteit werd. Natuurlijk kunnen nu niet meer alle bezitters van bromfietsen in de praktijk worden geëxamineerd; er zijn er te veel in ons land. Het moet dus schriftelijk gebeuren. Indien dit dan onvermijdelijk is, dan zal er toch naar gestreefd dienen te wor den, dat het er niet om gaat een paar van te voren van buiten ge leerde vragen uit een boekje over te schrijven. Men zal integendeel moe ten bereiken dat de candidaten iets van situatie-inzichten blijk geven. En dat zou heel wat oppervlakkige rijders tot een herexamen en tot se rieuze studie van de verkeersregels brengen. Het lijkt niet zo'n moeilijke kwes tie, al zal de onderneming wel het nodige geld kosten. Maar de serieu ze proef is mensenlevens waard. En we nemen aan dat een dergelijk examen ook wat gemakkelijker (qua afstand teminste) afgelegd kan wor den dan thans door de automobilis ten, die nog altijd naar Venlo moeten. CULTUUR

Peel en Maas | 1962 | | pagina 1