Overpeinzingen
CARNAVAL
VASTENACTIE
Laatst ging
k op jacht...
't is wer
hoopt op i O UtiijóCH
Vrijdag 2 maart 1962 No. 9
Drie en tachtigste jaargang
^PEEL EN MAAS^
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N VENRAY WPRïfRT AH VHOP VPWPAV P*1\J HMQTPPITPN ADVERTENTIEPRIJS 8 c*. per tnm. ABONNEMENT»
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GTRO 1050652 LtLtlVUL/iU V V LrllIXii I EflTl VJiVlO 1 ALtlVLtll PRIJS PER KWARTAAL 1.5» (buiten Venray 1.75)
FOTOTENTOONSTELLING
In Horst organiseert de foto-am
teurclub een fototentoonstellir
waarin o.a. de beste opnamen van
clubs uit Nederland te zien zuil
zijn
Een initiatief waarmede men
Nu we dit schrijven staan we aan
de vooravond van Vastelaovend en
op het bureau voor ons liggen de
foto's van de Prinsen, die onze ge
meente met Ben I aan het hoofd drie
dagen lang regeren zullen
Sinds men in 1939 uit de nood
der tijden met dit georganiseerd
feest is begonnen, is het niet alleen
uitgegroeid en veel veranderd, maar
ook ieder jaar drukker en intenser
gevierd
Wie achter de schermen kijken kan
van deze organisatie, die ervaart
welk een enorm werk het is dit feest
tot een waar volksfeest te maken en
het ook een algemeen feest te laten
blijven. Men wordt dan wel eens
bang dat we feitelijk wel wat hoog
grijpen, maar wie dan met de vas-
telaovenddagen de jeugd ziet trek
ken en zwieren, de optochten be
wondert en de stemming peilt, die
doet het toch deugd dat men in
eigen plaats, bij eigen mensen dit
alles klaar krijgt. Er zijn dikke boe
ken geschreven over vastelaovend
en er zullen nog wel dikkere ge
schreven worden. Zoals men van
zoveel dingen een probleem maakt,
zo zal men ook van de vastelaovend
een probleem maken. Maar de echte
vastelaovendvierder heeft daar ,lak'
aan. Hii of zij heeft drie dagen ple
zier, doet eens anders als anders,
zet de zorgen aan de kant en zal
met Aswoensag, met een tikkeltje
zwaar hoofd en dat niet door het
assekruisje aan de vastentijd
gaan beginnenEn degenen die
niet mee doen aan dit spel, die langs
de weg staan te kijken en puriteins
het hoofd staan te schudden over
zoveel onzin en dwaasheid, zullen
nooit iets begrijpen van dit volks
feest en zullen de zin ervan nooit
kunnen snappen
Vastelaovend vieren moet geleerd
worden. Dat kan men zien als onze
optochten voorbij trekken en nog zo-
velen onbewogen als stijve klaassen
de roep niet begriinen van „Blief
WakkerDat kan men zien als
er links en rechts een beroep moet
worden gedaan om verschillende
evenementen beter te kunnen doen
slagen, als er om medewerking ge
vraagd wordt
Bij zoveel enthousiasme is er nog
teveel afzijdigheidMaar laten
we niet klagen. Venrays vastelaoves-
viering mag er zijn. Zijn kinderop
tochten in kom en kerkdorpen zijn
een feest van blijheid en vrolijkheid.
Zijn optochten zijn vol zelfspot en
milde ironie; zijn bruiloften, iets dat
terugkomt uit vroeger tijden, toen
buurt en buurtschappen een derge
lijk feest aangrepen als een kermis.
Daaromheen zwiert de muziek uit
de danszalen en café's, daaromheen
springen de kinderen, bont verkleed
en boven alles uit hangt de gevel
versiering te wapperen als het teken
van de dwaasheid, die in Venray
heerst.
Laat het prettige dagen zijn. Da
gen waarin de politie, die toch al
handen en voeten tekort komt om
alles zo goed mogelijk te regelen,
het niet nog drukker krijgt door
mensen, die geen maat weten te
houden. Laat het niet zo zijn, dat
dwaasheid losbandigheid wordt en
dat onder het motto van vastel
aovend feitelijk alles maar mag
De wijze dwaas kent zijn grenzen
en zijn maat
Plezierige dagen en maak nu nog
gauw Uw gevelversiering in orde.
Die van Uw huis en die van U zelf.
De kanonnen
van Navarone
is 'n belevenis die voor ieder
een een hoogtepunt in zijn
leven wordt.
ADVIES VOOR BEJAARDEN
Een Britse arts heeft verklaard,
dat vrouwen over het algemeen lan
ger leven dan mannen, omdat zij
„eeuwig in de weer zijn".
In het artikeltje dat dr. Kemp in
het tijdschrift „family doctor"
schreef, zei hij onder meer: „Het
zwakke geslacht heeft de meeste
kans om langer te leven. Eenieder
die een bejaarde vrouw ervan weer
houdt haar werkzaamheden te ver
richten, doet verkeerd.
Verder is hij van mening, dat
mannen zolang zij ertoe in staat zijn,
moeten blijven doorwerken. Hij gaf
vier punten die hen een geslaagde
levensavond garanderen:
Leer boeken lezen om je voor ver
veling te behoeden.
Maak nieuwe vrienden.
Verzorg je uiterlijk en houd je
aan een zekere regelmaat.
Maak je niet bezorgd over je ge
zondheid.
„Wereldvrede door naastenliefde
in wereldnood" is het thema van de
tweede bisschoppelijke vastenactie.
In iedere week van de jaarlijkse
boetetijd komt een bepaald thema
aan de orde resp. zijn het: hongerbe
strijding, technische hulp, Kerk in
opbouw, onderwijs, vervolgde Kerk
en tenslotte ziektebestrijding. Men
hoopt dit jaar 10 miljoen gulden bij
een te brengen om te voldoen aan
de aanvragen waarvan er tot nu toe
reeds 39 zijn goedgekeurd. Dit deel
de Mgr. Bekkers namens het Neder
landse Episcopaat op een perconfe
rentie te Den Bosch mee.
In de laatste jaren worden tijdens
de vastentijd in verschillende landen
acties gehouden. In Duitsland is
vooral de „Misereor"-actie erg po
pulair. In 1959 offerden de ruim 21
miljoen Westduitse katholieken
reeds 35 miljoen Mark. Deze op
brengst is in de twee jaar daarna
tot ver voorbij de 50 miljoen per
jaar gestegen. In 1961 kwamen daar
bij in de decembermaand nog eens
25 miljoen voor een adventsactie in
de geest van de Misereor-actie ge
durende de vasten.
Oostenrijk kent sinds 1958 zijn zgn.
Familiën-fasttag, Engeland zijn fa-
mily-fastday. In België bracht de
eerste vastenactie in 1961 2,7 mil
joen gulden op. Ook in Zwitserland
kreeg de vastentijd een bijzonder ac
cent al moet men daar meer spreken
over een missiejaar.
De ongeveer 2 miljoen Zwitserse
katholieken brachten in het jaar
1960 tot 1961 13.1 miljoen gulden
voor de missie bijeen. Deze missio
naire inzameling overtrof alle wel
dadigheidsacties welke ooit in dat
land werden gehouden.
Mgr. Bekkers wees er in zijn in
leiding op dat de voorschriften voor
de jaarlijkse boetetijd sinds het ein
de van de oorlog plaats hebben ge
maakt voor de persoonlijke verant
woordelijkheid en een meer per
soonlijke beleving. Toch groeide er
een zekere behoefte aan concrete
richtlijnen. De bisschoppen besloten
toen over te gaan tot een vastenactie
als een middel en een mogelijkheid
voor iedere gelovige persoonlijk om
binnen de vrijheid van het eigen ge
weten op een concrete manier ge
stalte te geven aan de algemene
plicht tot versterving en onthech
ting. Wie uit het Evangelie weet
hoe Christus zich voortdurend ver
eenzelvigde met de evenmens in
nood, begrijpt ook dat van oudsher
in de Kerk aan de armen werd ge
geven wat men zichzelf omwille van
de Heer ontzegde. Men schonk aan
de mens in nood wat men zichzelf
ontnam. Men vulde het tekort van
de ander aan met wat men zich in
de letterlijke zin ter liefde Gods te
kort deed.
De bisschop wees er vervolgens op
dat er verschil is tussen vastenactie
en missieactie. In feite vallen ont
wikkelingsgebieden en noodgebie-
den wel niet altijd maar toch wel
vaak samen met missiegebieden.
Waar de gebieden samenvallen
verwees Mgr. Bekkers naar het ver
schil tussen de missionaire activiteit
en de sociale activiteit van de Kerk
in bepaalde landen en streken. In de
praktijk grijpen deze activiteiten
sterk ineen.
Maar in de theorie en op de be
grotingen houdt men ze terecht
graag zolang mogelijk gescheiden.
Met nadruk werd vastgesteld dat
de bisschoppelijke vastenactie de
bestaande andere acties niet wil
verdringen. Men wil ook niet tot 'n
soort bundeling komen, de strikte
bedoeling is die van een extra appèl
met dien verstande dat er gestreefd
wordt naar enige coördinatie ten
aanzien van activiteiten welke ty
pisch op de vasten inspeelden.
Zo start de gebruikelijke vasten
actie voor de kinderen welke liep
van Aswoensdag tot Hemelvaartsdag
eerst na Pasen. Daarmee wordt het
accent verlegd naar de Wereldkinds-
heiddag waarop zij is gericht. Een
andere gedeeltelijke coïncidentie
vormde de herdenking van Passie
zondag als de bid- en boetedag voor
de Vervolgde Kerk en de daaraan
verbonden geldinzameling tijdens de
eerste passieweek.
Eensgezin en eenstemmig optrek
ken naar één doel is immers het
meest meeslepend.
In 1961 was de opbrengst van de
actie in ons land ruim 1,5 miljoen
gulden. Er werden reeds 27 uitke
ringen toegewezen met een mini
mum van 2000,De meeste uit
keringen lagen tussen de 10.000,
en 50.000,Ook waren er van
100.000,en twee van meer dan
het drievoud daarvan.
De concrete bijzonderheden voor
de zes doeleinden welke in iedere
week van de komende boetetijd aan
de orde komen, zullen zowel vanaf
de preekstoel als via de pers, radio
en televisie per week worden be
handeld.
Wereldwonderen zijn zeld
zaam. Grote belevenissen zijn
in Venray nog zeldzamer.
Maar NU is er een
De kanonnen
van Navarone
en Luxor zorgt ervoor
Allicht....
De kantonrechter in Venlo heeft
begin van deze maand een kwestie
te behandelen gekregen tussen en
kele jagers, die er van beschuldigd
werden op andermans jachtterrein
bezig te zijn geweest en daar wild
afgeschoten te hebben. Deze mensen
zijn vrijgesproken. Maar over de
hoofden van deze beklaagden heen
heeft de Officier van Justitie dui
delijk laten merken dat hij aller
minst tevreden is over de toestand
in Venray en dat hij voor de toe
komst verbetering in de situatie
verwacht, wil hij niet drastisch gaan
ingrijpen.
HOE IS DE SITUATIE.
Men hoort meer over de jacht kla
gen. Het is nog niet zo heel lang ge
leden dat de nestor van de gemeen
teraad heel belangstellend vroeg
naar de jachtregeling van gemeen
tegronden en de insider wist, dat
zulks niet voor niets gevraagd werd.
Want onder de Venrayse jagers is
het allemaal geen koek en ei. Zowel
in de kom, als op de kerkdorpen
wringt het hier en daar
Was vroeger de jacht een sport die
slechts door een enkeling bedreven
werd, tegenwoordig is dat anders.
Er zijn meer mensen, die geld over
hebben voor deze nog altijd vrij
kostbare sport en die ook meer vrije
tijd gekregen hebben om ze te be
oefenen. Het feit dat in 1961 liefst
72 jachtacten aangevraagd werden
en dat men dit jaar zelfs op een
kleine 80 aanvragen rekent, toont de
groeiende belangstelling voor deze
sport aan
Nu is dat allemaal niet erg, zelfs
in zekere zin nog toe te juichen, als
er geen maartjes aan verbonden
waren. Namelijk de wildstand, die
zo al niet denderend is en vooral
het voorschrift dat iedere jager min
stens 40 ha. aaneengesloten jacht
terrein moet hebben. Deze bepaling
in de nieuwe jachtwet is feitelijk de
oorzaak van de rommelarij, die is
ontstaan. Vroeger pachtte een jager
van de een of andere grondbezitter
het jachtrecht, betaalde daarvoor 'n
klein bedrag en alles is in orde. De
man kon jagen, zo veel hij wilde. Op
een andere plaats hadden de land
bouwers hun jachtrecht overgedaan
aan de boerenbond, die dat dan ter
beschikking stelde aan de een of an
dere groep jagers tegen een bepaald
bedrag ten behoeve van een of ander
goed doel
Maar veel liefhebbers zorgen auto
matisch dat het beschikbare terrein
in waarde gaat stijgen. En zeker de
bepaling dat er 40 aangesloten hek-
taren per jager beschikbaar moeten
zijn. Nu werd het immers helemaal
zaak de nodige jachtcontracten te
krijgen en om de grondeigenaren
wat gewilliger te maken kwam men
met hogere pachten op tafel. Dat
verdroot weer andere jagers, die dit
teveel een geldspeletje gingen vin
den en de eerste moeilijkheden wa
ren er.
STICHTING EN VERENIGING
Toen 6 jaren geleden de pacht-
rechten op de gemeentegronden af
liepen, heeft men pogingen in het
werk gesteld eens wat regelend op
te gaan treden. Er moest wat meer
orde komen, temeer ook waar de
wildstand zelf, door veelvuldiger en
langduriger jagen, ook nodig in het
oog gehouden moest worden, wilde
men niet eenmaal voor een leeg
jachtterrein komen.
Men richtte daartoe op de jagers-
vereniging Venray, waarbij dan alle
jagers zouden zijn aangesloten.
Naast deze jagersvereniging, wier
voornaamste doel was de belangen
van de Venrayse pagers te beharti
gen, kwam nog een stichting Jagers-
belang, die o.m. de pacht zou rege
len van de jachtrechten op de ge
meentegrond. En die verder zou
trachten de Venrayse jachtterreinen
onder haar beheer te krijgen, opdat
zoveel mogelijk jagers hiervan zou
den kunnen profiteren. Dat hield
automatisch in dat ze dus ook iets
zou gaan doen aan het bevorderen
de
de
Horster fotograven van harte geluk
kan wensen. En dat Horster en wel
licht ook Venrayse amateur-fotogra
ven in de gelegenheid stelt het
werk van hun collega's eens te gaan
bekijken.
Toen we deze aankondiging lazen
hebben we ons afgevraagd hoe lang
het intussen alweer geleden is, dat
we in Venray een tentoonstelling
zagen van schilderstukken. We heb
ben er een gehad van Petran Ver
meulen, een van Jonas en tenslotte
nog een, waarop o.m. werken te zien
waren van de Horster schilder Cop-
pens.Een niet bepaald rijke buit
in die 15 jaren na de oorlog.Cul
tuurspreiding noemt men zoiets 't Is
wel mondjesmaat....
Vast staat echter dat het met
dit aantal jagers en met de politiek
van sommige van hun zo niet
langer kan gaan. Er wordt weinig of
niets gedaan aan verbetering van de
wildstand, op een gunstige uitzon
dering in de Vredepeel na. Er wordt
te veel geschoten, zodat de wild
stand, die door verschillende ziekten
veel te lijden had en heeft, te
zwaar wordt uitgedund en het aan
tal liefhebbers is zo groot dat rege
lend zal moeten worden opgetre
den.
Dat sportbeoefenaars terwille van
hun sport voor de rechtbank moeten
verschijnen, gebeurt niet dikwijls.
Dat er Venrayse jagers aange
klaagd waren, hebben we nu be
leefd. Dat toont aan, dat er iets
scheef zit. Scheef ook in de mentali
teit van sommige van deze heren,
die in plaats van op wild te schie
ten schijnbaar liever hun sportbroe-
ders op de korrel nemen, zgn. om
de sporteer, maar voor de buiten
staander kennelijk om er zelf beter
van te worden
De Officier van Justitie heeft dui
delijk gemaakt dat hij allerminst te
vreden is over de gang van zaken in
Venray, zoals die door sommige ja
gers wordt gesteld.
Voor de buitenstaander is alles
moeilijk te beoordelen, maar het is
duidelijk dat met een dergelijk groot
aantal jacht-liefhebbers inderdaad
iets gedaan moet worden. De doel
stellingen van de jagersvereniging
en van de stichting zijn goed en
juist, de voorschriften in de jacht
wet zijn bindend, welnu, waarom
dan niet gezamenlijk gestreefd naar
een goede oplossing?
Waarom dan gezamenlijk niet ge
zorgd dat iedereen, die wil jagen
dat kan en dat de wildstand zodanig
is, dat er ook over enkele jaren nog
wat te schieten is en men niet hoeft
te loeren op wat uit de Vredepeel
overvliegt of overloopt, omdat de
rest leeg geschoten is.
Men zal elkaar moeten vinden, wil
men niet door voortdurende ruzies
elkaar het leven lastig maken. Dan
is de sport geen sport meer.
Het zal geen „makkie" zijn, maar
de afgelopen jaren hebben toch aan
getoond dat daar waar men met de
goede mening samen wil werken ook
veel te bereiken is. Van de andere
kant is duidelijk dat met geherrie
en geruzie niemand gebaat is
Dat men dan alleen maar risico's
loopt. Geleerd door de fouten die ge
maakt zijn, zal men elkaar weer
moeten vinden.
De kanonnen
van Navarone
een fiWn die men gezien moet
hebbejk, zelfs als U nog nooit
naar een bioscoop bent ge
weest.
De kanonnen
van Navarone
een wereldsensatie die zelfs de
records van Ben Hur verplet
tert.
EXAMEN VOOR BROMFIETSER
De minister van Verkeer is serieus
van plan ook voor de bromfietsers
een verkeersexamen in te voeren.
Gebleken is hem, dat vooral jonge
bromfietsers een groot deel van de
verkeersongelukken veroorzaken.
Hoewel de A.N.W.B. deze stelling
niet bewezen acht, bestaat er toch
voldoende reden aan te nemen, dat
bromfietsers heel wat verkeerszon-
den op hun geweten hebben.
Men heeft vorige week in dit
blad kunnen lezen dat de dames
van het Vrouwengilde donderdag j.l.
naar Deume zijn gegaan om daar
het bekende Spaanse danspaar Su-
sana en José te zien optreden. Met
enige spijt moet men dan constate
ren dat zulks in Venray niet moge
lijk schijnt. We gaan hier geen jeri-
mades op hangen over kansen, die
verloren schijnen, over wat Ontwik
keling en Ontspanning vroeger wel
allemaal naar Venray bracht, we
constateren alleen dat we op dit ter
reinen toch wel zeer, zeer arm zijn.
En al is 't op andere plaatsen, ook
in Deurne niet, allemaal botertje bij
de boom, daar blijken nog culturele
evenementen mogelijk, die we hier
in Venray al jaren niet meer kennen
en wat erger is, ook niet eens meer
schijnen te missen.
O zeker, via de Nederlandse,
maar nog meer de Duitse televisie
is voor „Jan-met-de-pet" een onge
kende mogelijkheid geopend om cul
turele gebeurtenissen in zijn eigen
huiskamer te volgen, maar of dit nu
precies de enige reden is om in Ven
ray dus maar elk initiatief in die
zin achterwege te laten, is een grote
vraag. Of het cultureel Centrum dit
gemis vermag op te heffen is een
vraag, die we niet kunnen beant
woorden. Trouwens daar moet dan
ook eerst een centrum zijn. Maar het
wordt toch wel een tikkeltje be
nauwd, als men ziet dat er zo de
laatste jaren bar en bar weinig op
cultureel terrein in Venray gebeurt.
U kunt zich eenvoudig niet
veroorloven
De kanonnen
van Navarone
niet te gaan zien. Zoiets doms
is onder geen enkele voor
waarde goed te praten.
BIERHUIZEN IN LIMBURG
IN 1909
Meer dan vijfduizend vijfhonderd
gelegenheden tot verkoop van alco
holhoudende drank, andere dan ster
ke drank, met andere woorden méér
dan vijf en een half duizend bier
huizen of op elke 58 inwoners der
provincie een bierhuis, zo was het
op 31 december 1909.
Ter vergelijking de cijfers voor de
andere provincies.
Brabant 4046 of 1 op 147 inw.; Gel
derland 1767 of 1 op 328 inw.; Zuid
Holland 3159, of 1 op 412 inw.; Nrd.
Holland 2839 of 1 op 381 inw.; Zee
land 1660 of 1 op 137 inw.; Utrecht
469 of 1 op 595 inw.; Friesland 463
of 1 op 771 inw.; Overijssel 655 of
1 op 564 inw.; Groningen 575 of 1 op
565 inw.; Drenthe 343 of 1 op 487
inw.; Limburg 5503 of 1 op 58 inw.
De vergelijking van deze cijfers
gaf wel te denken.
NIEUWS UIT VENRAY
EN OMGEVING
Zondagsdienst huisartsen
Van zaterdagmiddag 12 uur tot zon
dagavond 7 uur
Dr. VERCAUTEREN
Grotestraat 11 Telefoon 1335
Van zondagavond 7 uur tot dins
dagmorgen 2.00 uur
Dr. VAN DEN HOMBERGH
Oostsingel 6 Telefoon 1393
Uitsluitend voor spoedgevallen
ZONDAGSDIENST GROENE KRUIS
Zr. WILMSEN Stationsweg Tel. 1651
GROENE KRUIS
Donderdag a.s.:
Zuigelingen-bureau voor de Kom.
ZIEKENAUTO
bel 04780-1592 b.g.g. 2116
KOORKRING VENRAY
Het diocesaan bestuur van de St.
Gregoriusvereniging heeft pastoor
H. Vercoulen te Merselo benoemd
tot voorzitter van de koorkring
Venray, in de plaats van pastoor A.
Geurts van Castenray. Pastoor
Geurts kon deze functie niet meer
vervullen i.v.m. zijn benoeming tot
pastoor te Afferden.
Op de vergadering van het koor-
kringbestuur is de heer A. Kuypers
te Castenray tot ondervoorzitter ge
kozen en de heer R. Berben te Ven
ray tot secretaris-penningmeester.
GESLAAGD
De heer L. A. M. van Soest slaag
de voor het diploma Be-Metel. Hij
genoot zijn opleiding b" Mulders
Ketelfabriek te Oostrum.
ZATERDAG 3 MAART
TUSSEN 3—4 UUR
Wist U, dat er van elke drie kin
deren twee kinderen honger lijden?
Wist U, dat U deze ondervoede
jeugd kunt helpen?
Hoe?
Wel, op zaterdag 3 maart komen
de gidsen van het Rectoraat tussen
3 en 4 uur bij U aankloppen en
vragen U een lege fles, jampot of
iets anders, wat statiegeld oplevert.
Kijk uw keuken, kelder en zolder
na en zet uw voorraad flessen
klaar.
De opbrengst van deze actie wordt
overgemaakt aan de 10 x 10 aktie en
voor uw gulle gave zal menig kind
in India, China, enz. U dankbaar
zijn.
Steun deze aktie, stel de gidsen (in
uniform en met speciaal aktie-ken-
merk) niet teleur, a.s. zaterdag!
PAUSELIJKE ONDERSCHEIDING
VOOR DE HEER P. SIEBERS
Voor zijn vele verdiensten gedu
rende zijn 50-jarig lidmaatschap van
het R.K. Kerkelijk Zangkoor St
Caecilia van de St. Petrus-Banden-
kerk te Venray, werd zondag j.l. om
12 uur in Hotel De Zwaan aan de
heer P. Siebers de pauselijke onder
scheiding „Bene Merenti" uitgereikt.
De uitreiking vond plaats door de
pastoor-deken van Venray, de H.E.
Heer Loonen. Onder de aanwezigen
merkten wij op, het bestuur van de
koorkring Venray, burgemeester
Custers en echtgenote, de wethou
ders van Dijck en Schols en ge
meentesecretaris Vorst.
De H.E. Heer Deken prees in de
ze bijeenkomst Siebers niet alleen
als een zeer trouw lid van het kerk
koor, maar ook als lid van de ko
ninklijke Harmonie Euterpe, waar
van hij reeds bijna 60 jaar lid is. Hij
feliciteerde de jubilaris, zijn echtge
note en verdere familie en bracht
dank voor de vele diensten in al de
ze jaren aan de gemeenschap bewe
zen. Ook sprak hü de hoop uit dat
Siebers deze onderscheiding nog ve
le jaren zou mogen dragen.
Het kerkkoor en de koninklijke
Harmonie Euterpe brachten een
muzikale hulde.
De jubilaris werd dan toegespro
ken door de voorzitter van het kerk
koor de heer Poels. de voorzitter van
de koorkring Venray, pastoor Geurts
van Castenray, Burgemeester Cus
ters en de president van de harmo
nie, de heer Laurensse. Zij allen pre
zen zijn trouw aan de verenigingen
waarvan hij lid was en stelden hem
tot voorbeeld van de jongeren.
In zijn antwoord dankte de heer
Siebers Ziine Heiligheid de Paus
voor de verleende onderscheiding en
alle aanwezigen voor hun blijken
van belangstelling en hun goede
woorden. Hij verklaarde echter niets
meer en niets minder te hebben ge
daan, dan zijn plicht.
Na de officiële huldiging werd
door velen van de gelegenheid tot
feliciteren gebruik gemaakt.
Naar menselijke berekening
de opwindendste film die U
ooit zult zien.
De kanonnen
van Navarone
van de wildstand en dat zij bijv. ook
ordend op zou treden bij de vast
stelling van de pacht
In theorie klinkt dat allemaal
mooi en heeft ook zeker zin, maar
de harde praktijk wees anders uit.
Al direct bij de eerste maatregelen,
die er getroffen werden, werden
links en rechts beschuldigingen ge
uit van vriendjespolitiek, van be
voordeling van bepaalde groepen
e.d. Daarnaast bleken ook de grond
eigenaren daartoe „aangestookt"
door sommige jagers weinig be
hoefte te voelen aan deze ordende
maatregelen en bleven hun jacht
recht particulier verpachten (waar
bij het zelfs voor kwam dat men
tweemaal tekende). Kortom van al
de mooie plannen kwam in eerste
opzet weinig terecht ook al omdat
verschillende beschuldigingen mis
schien enige grond van waarheid
bevatten. Wat er van zij, er zijn nog
al complicaties geweest, die de stem
ming onder de jachtpachters en de
g/ondeigenaren er niet beter op
heeft gemaakt
Kunnen wij dus accoord gaan met
het ministeriële plan, wij zouden be
paald bezwaar hebben als dat ver
keersexamen een formaliteit werd.
Natuurlijk kunnen nu niet meer
alle bezitters van bromfietsen in de
praktijk worden geëxamineerd; er
zijn er te veel in ons land. Het moet
dus schriftelijk gebeuren. Indien dit
dan onvermijdelijk is, dan zal er
toch naar gestreefd dienen te wor
den, dat het er niet om gaat een
paar van te voren van buiten ge
leerde vragen uit een boekje over te
schrijven. Men zal integendeel moe
ten bereiken dat de candidaten iets
van situatie-inzichten blijk geven.
En dat zou heel wat oppervlakkige
rijders tot een herexamen en tot se
rieuze studie van de verkeersregels
brengen.
Het lijkt niet zo'n moeilijke kwes
tie, al zal de onderneming wel het
nodige geld kosten. Maar de serieu
ze proef is mensenlevens waard. En
we nemen aan dat een dergelijk
examen ook wat gemakkelijker (qua
afstand teminste) afgelegd kan wor
den dan thans door de automobilis
ten, die nog altijd naar Venlo moeten.
CULTUUR