Veilig verkeer... De Telefoon zoekt nieuwe wegen Verbond voor Veilig Verkeer licht bevolking voor Politierechter Uit Peel en Haas Het oieaws van de dag 't Welzijn der bejaarden is niet alleen afhankelijk van de A.O.W. AS! tius&M gStets Do! LKM PU \C JV 11UIIANASINGEL41 •t(Uf. 1061 (M/80;| Vrijdag 25 augustus 1961 No. 34 Twee en tachtigste jaargang PEEL EN MAAS DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF NV. VENRAY WFFKRT AH VOOR VFNRAY FNf OM^TRFïCFM ADVERTENTIEPRIJS 8 ct. PCI GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 150652 W ErEtllOLHU V UUI\ V LflMvH I ErlH V-JJLVlO 1 lXEtliEtll PRIJS PER KWARTAAL l.£ NIEUWE VOETGANGERS REGELING Zoals bekend zal op 1 november a.s. een nieuwe regeling met be trekking tot overstekende voetgan gers van kracht worden. Met ingang van die datum zullen de oranje knipperbollen uit het stands- en dorpsbeeld verdwijnen, zullen de voetgangers op de „ze bra's" bescherming genieten en dient het rijdende verkeer aan zich op zebra's bevindende voetgangers onbelemmerde doorgang te verle nen. De Minister van Verkeer en Wa terstaat heeft het Verbond voor Veilig Verkeer opgedragen het Ne derlandse publiek zo uitvoerig mo gelijk op deze nieuwe regeling voor te bereiden. Het Verbond organiseert daartoe in oktober en november een om vangrijke voorlichtingsactie, waar bij vrijwel alle auditieve en visuele hulpmiddelen te baat zullen worden genomen. LANDELIJKE ACTIE Het Centraal Bureau van het Ver bond te Utrecht zal de landelijke verspreiding van affiches, raambil jetten en z.g. „wandkranten" ge- illustreerde muurbladen ter hand nemen; men zal de affiches van 1 oktober af kunnen zien hangen in alle postkantoren, in tal van bank instellingen, in en aan politiebu reaus, in belastingkantoren, in bus sen en wachthuisjes van een aantal vervoersmaatschappijen, in Kamers van Koophandel en Fabrieken, enz.; de „wandkranten" worden aangeboden aan militaire tehuizen, poliklinieken, artsen en tandartsen, t.b.c.-consultatiebureaus, wijkge- bouwen van kruisverenigingen, enz. Met betrekking tot de affiches kan worden opgemerkt, dat er twee soorten in omloop worden gebracht: één, een kalenderbloc met de da tum 1 november, zal in oktober worden opgehangen om de aandacht van alle weggebruikers op deze be langrijke datum te vestigen mis verstanden zouden tot ernstige on gelukken aanleiding kunnen geven de andere zal in november wor den opgehangen, deze laatste is ont worpen door Eppo Doeve en zegt: „Voetgangers, zo moet het nu". Eveneens zal door het Centraal Bureau zorg worden gedragen voor de verspreiding van dia's ter ver toning in het reclameprogramma in de bioscopen, alsmede de voorlich ting via pers, radio en televisie; voor vertoning op de t.v. werden 2 zgn. „spots" korte filmpjes ge maakt. Hiertoe in staat gesteld door een biscuitfabriek wordt tevens een speciale voetgangersfilm opgeno men, waarin de hoofdrol wordt ge speeld door Bueno de Mesquita. PLAATSELIJKE ACTIVITEITEN De plaatselijke afdelingen van het Verbond de Verenigingen van Veilig Verkeer zullen contact op nemen met hun gemeentebesturen teneinde plaatselijk een aan de om standigheden en financiële mid delen aangepaste actie te kunnen voeren. Het Verbond heeft zich onlangs tot de gemeenteraden en de plaat selijke afdelingen gewend met een circulaire, waarin een overzicht wordt gegeven van de door het Verbond ter beschikking gestelde materialen. Naast de reeds genoemde affiches en raambiljetten kunnen overdruk ken uit 't Verbondspencaiek „Ver- bondsperiodiek ,Verkeerstijdschrift', alsmede de speciale nummers van het gezinsblad „Wegwijs", „Veilig- Uit" voor de middelbare school jeugd en Jeugd vekeerskrant" voor de lagere scholen worden besteld. Met de folder „Voetganger, zo meet het nü" en „Bestuurder, zo moet het nü" wordt een positieve beeld- en tekeninstructie voor alle weggebruikers gegeven. De brochure „Veilig over" richt zich speciaal tot de bejaarden. VOOR DE SCHOLEN Uiteraard wordt een belangrijk deel van de voorlichtings-actie van het Verbond gericht tot de school jeugd. Voor leerlingen van de midden klassen van de lagere scholen werd een „loop-pas" en een „fiets- visum" ontworpen; dit zijn boekjes in paspoortmodel, waarin naast het instructie-element een ruilwedstrijd is verwerkt: in elk boekje zitten nl. stukjes van een verknipte zebra, en de kinderen die door onderling rui len een complete zebra weten te verzamelen en deze opzenden naar het Verbond, zullen aantrekkelijke prijzen kunnen ontvangen. Met medewerking van een olie maatschappij wordt voor de scholen een speciale kalender uitgegeven, waarvan het kalendarium loopt van 1 september 1961 tot 1 september 1962. OP STRAAT Het Verbond suggereert de plaat selijke afdelingen om voor de duur van b.v. een week „zebra-brigades" in te stellen. Deze zouden gevormd kunnen worden uit jongelui van pl.m. 18 jaar, die bereid zijn hun diensten te verlenen bij het oversteken van voetgangers; zij zouden dan tevens de folders kunnen uitreiken aan de voetgangers en aan het (wachten de) rijverkeer, alsmede eventueel de zelfklevende zebra-insignes kunnen uitreiken aan voetgangers, die op de juiste wijze oversteken. Deze zelfklevende zebra-insignes worden verstrekt, indien door de bestellingen hiervoor een totale op lage van 100.000 wordt bereikt. Mogelijk zullen tevens bewoners van bepaalde steden en dorpen in de ochtend van 1 november witte voetstappen op de trottoirs zien, die naar de zebra's leiden. Dit onderdeel van de actie, waar toe het Verbond in staat werd ge steld door een schoenfabriek, zal eveneens slechts worden gereali seerd indien de oplage hiervoor de 100.000 bereikt. In verband met de reclame, die in deze zelfklevende voetzolen is verwerkt, is deze suggestie van het Verbond bij tal van gemeenteen nog in beraad, zodat op dit moment nog niet kan worden medegedeeld of dit onderdeel van de actie voortgang zal vinden. houden, heeft hij nog een behoor lijke navordering te goed, ondanks de 624 ouderdomsaftrek, als 't een echtpaar betreft en ondanks het rangschikken in tabel II als hij al leen staat. EN WAT GAAT HIJ DOEN? Speelt het financiële deel wel een grote rol, er moet ook rekening wor den gehouden met de verpozing. Men kan nu eenmaal niet iemand die 't grootste deel van zijn leven ac tief is geweest, zo maar ineens tot werken gedaan is. De nog goed ter niets doen dwingen als het met been zijnde bejaarde kan er nog eens een uurtje uittrekken en een wandelingetje maken, maar ons grillige klimaat laat dit niet altijd toe en vrijwel iedere bjaarde heeft wel een of ander ongemak. Het is daarom maar gelukkig, dat er televisie is uitgevonden en dat vele gezinnen tot de aanschaf van 'n (liefst grootbeeld) ontvanger zijn overgegaan. Het is opvallend te zien met hoe veel genot de bejaarde naar een uit zending zit te kijken. Al zullen er velen bij zijn, die in normale geval len een be paald programma niet zouden aan zetten, nu blijken ze er wel naar te kijken; het is voor hem immers een prettige aanvulling op het nieuws uit het krantje en een aangename verpozing. GEEN AFZONDERING Met de radio zijn de ervaringen heel anders, want het valt voor ve len niet mee, alles te verstaan wat er wordt uitgezonden, als het toestel in een gemeenschappelijke zaal moet worden beluisterd Er zijn immers altijd mensen die b.v. een luisterspel of lezing niet waarderen en dan gaat een groot deel van het behandelde verloren door het gepraat onderling in de zaal. De bejaarde kan zich dan terug trekken op zijn kamer, maar hij doet er goed aan zich niet af te zon deren. Hij moet onder de mensen blijven, zoals hij dat voorheen ook gewoon was of misschien zo lang heeft gemist. Naast de duizenden die hun intrek (hebben moeten) nemen in een be jaardentehuis zijn er nog honderd duizenden die op zich zelf wonen. Velen van hen moeten het doen met het ouderdomspensioentje aange vuld met een bedrag van sociale zaken. Slechts een kleine groep van deze mensen heeft zich de weelde kun nen veroorloven een radio en/of te levisie aan te schaffen. We zijn er niet ver naast als we stellen dat 60 pet van het miljoen bejaarden 't zonder t.v. moet doen, omdat zij tot de groep met het laag ste inkomen behoren. GEEN AFBETALING Zelfs een aankoop op afbetaling is er voor deze mensen niet bij, nog afgezien van het feit, dat het aan betalingsbedrag hoe langer hoe ho ger wordt gesteld. Hoe een maatschappelijke werker of werkster belast met de contiIe zou reageren op de aanschaf van 'n dergelijke luxe, zullen we maar in het midden laten als we hierbij be denken, dat degenen die sociale steun van staat of kerk genieten in bepaalde plaatsen des lands al op de vingers getikt worden als zij op een door de weekse dag een koekje etc. presenteren. Wat dergelijke opvattingen be treft, leven we nog in het tijdperk van 25 30 jaar geleden, toen een steuntrekker om zo te zeggen een minderwaardig iemand was. De cafetariahouder had in strijd met de wet gehaktballen, croquet- ten en gebakjes ten verkoop gehad. Want hij had zonder de daartoe in gevolge het Besluit Algemeen Ves tigingsverbod Kleinbedrijf 1941 ver eiste vergunning een inrichting of onderneming gevestigd, zijnde een cafetariabedrijf. En hij had boven dien dit bedrijf, me betrekking tot welke de vestiging was geschied, uitgeoefend. - Zo ongeveer luidde het proza, dat de man voor de groene tafel» van de economische politierechter riep in de lange rij van middenstaqders en pseudomiddenstanders, die niet kunnen bewijzen dat zij waardig zijn deze titel te dragen. Op een kwade dag was een poli tieman de splinternieuwe cafetaria binnengestapt. „U hebt geen vesti gingsvergunning" zei hij. „Dat klopt", zei de verdachte, en in korte tijd was het geval bekeken. Het zou allemaal zijn afgelopen met de gebruikelijke boete, verste vigd door de verplichting tot het storten van een waarborgsom die na twee processenverbaal-vrije ja ren wordt terugbetaald, als de po litie 't geval zelf had ontdekt. Maar dat was niet zo. De cafetariahouder was, zoals hij het noemde, aange bracht. En de aanbrenger was zijn collega-concurrent, die in hetzelfde straatjes woonde. Dat gebeurt wel vaker, want tus sen collega-concurrent staat maar een heel klein streepje. In dit geval was de ander echter op een bizon der originele manier achter het misdrijf gekomen. Op een dag in dit milde voorjaar was de verdachte naar de Kamer van Koophandel gestapt met zijn diploma's en alle andere paperas sen, die in dit land nodig zij om aan te tonen, dat men in staat is een cafetaria te openen. Bij de Kamer keek men de papierwinkel goed keurend in. Het klopte als een bus en het zou wel in orde komen, luidde de boodschap. En de toe komstige cafetariahouder ging mon ter zijns weegs. Ondertussen werd de verbouwing van het pand voltooid en twee maanden later kon de cafetaria worden geopend. De vestigingsver gunning was er toen nog niet, maar men moet de overheid nooit zenuw achtig maken, dacht de man. Hij vroeg dus niets. Maar het pand kostte midden vijftig gulden per week huur en dat is een heel bedrag voor een a.s. zakenman. Daarom begon hij maar vast. Tenslotte werden hem de papie ren toegezonden. Maar tante Pos tobt dit jaar met personeelsgebrek en de invallers hebben soms bij ziende buien. In dit geval kwam de gele enve loppe terecht bij de collega-concur rent in hetzelfde straatje. Die had gauw in de gaten waar het om ging. Hij legde de kostelijke papieren van de verdachte in de kast en haastte zich naar de politie om aangifte te doen van de clan destiene cafetaria in zijn straatje. Zo kwam de zaak aan het rollen. De verdachte snelde naar de Ka mer van Koophandel, doch daar vernam hij dat alles lang was ver zonden. Hij spoedde zich vervolgens naar de post, en daar zocht men de documenten op. Bij de concurreren de en aangevende buurman. De officier vond het allemaal nogal erg. Hij vond onder deze om standigheden vijf en twintig gulden boete genoeg. De rechter vond dat nog te veel. Die maakte er een tien tje van. KLEINE TIPS VOOR EEN VEILIGER VERKEER 's Morgens, wanneer u de tocht begint, na de eerste kilometers eens een paar maal uw remmen probe ren. Dit geldt speciaal na zeer kou de, en ook wel na natte nachten. Op vuile of gladde weggedeelten of op gedeelten die op andere wijze slecht zijn voorzichtig korte rem proeven uitvoeren om de remmen aan te passen aan de toestand van de weg, aan het gewicht van het voertuig op dat moment en aan uw eigen gemoedsgesteldheid die dag. Werp beslist eerst een blik in de achteruitkijkspiegel en een blik vooruit. In een dichte file klaar zijn om te remmen. De rechtervoet moet, om zo te zeggen, „in spanning" zijn. Ook het bliksemsnelle wisselen van gas en remmen even beoefenen. Vooruitdenken. Altijd maar weer vooruitdenken. Als u alleen maar let op de achterlichten van degene die vóór U rijdt, kunt U tegen hem aanrijden. Men moet het tempo dat zich in de file ontwikkelt voor ogen houden en niet alleen maar letten op die ene wagen voor u. De man daar vóór u moet u altijd wantrouwen. Vooral wanneer hij op punten komt waar zich zijwegen bevinden. De meeste bestuurders rijden langzamer en onregelmatig, ze ha len zelfs met een kleine auto naar -links uit voordat ze rechtsaf slaan. Voorzichtig achter hen aan die huis nummers zoeken! Ze veranderen hun tempo en komen soms plotse ling op de linker weghelft. In files moet u zich instellen op de manier van rijden van de man vóór u, al doet hij het nog zo ver keerd. eigen veiligheid gebiedt dat. Er zijn chronische „snelmeters". Voor elke km snelheid per uur één meter minstens. Afstand van deze mensen bewaren! Bij nadering van stuwruimte voor •kruisingen bijzonder voorzichtig zijn. Weifelende mensen zoeken hun rijstrook, vergissen zich dan, schie ten plotseling uit. Wanneer het verkeerslicht van groen op geel springt, wordt door de autorijders vóór U sterk geremd. Remwegen laten zich niet door remtabellen bepalen. Tabellen kunnen slechts heel be paalde voorwaarden bevatten, nooit echter de duizend en één variaties van het wegverkeer, van de toe stand van de weg, van de toestand van de remmen op een bepaald ogenblik enz. Daarom: remmen al tijd maar weer proberen, op de remwegen acht slaan, afstand leren schatten. 's Nachts vooral oppassen. Slech te achterlichten van de man voor u misleiden u aangaande de werke lijke afstand. In donkere straten niet met een hoog tempo rijden. De man vóór u niet via de achteruit kijkspiegel verblinden, dat provo ceert snel remmen. Bij het aanzetten om in te halen niet te dicht langs de man vóór u rijden. Komt u iets tegemoet, dan kan het „scheren" moeilijkheden geven. Houd er ook rekening mee, dat vrachtautochauffeurs soms, door opbollende zeilen van de laad bak, u niet via de achteruitkijkspie gel kunnen zien aankomen! Bij het blijven staan op een hel ling op vrijloop zetten en de hand rem aantrekken. Dat spaart uw koppeling en voorkomt terugrijden. van zaterdag 5 sept. 1936 Donderdag overleed alhier de oudste inwoner van Venray, de heer Joh. Haenraets, in de ouderdom van bijna 91 jaren. Hij was ruim 50 jaren lid van het Armbestuur en werd door Z.H. de Paus vereerd me de onderscheiding „Pro Eccle sia et Pontifice" en door H.M. de Koningin met de onderscheiding van Oranje-Nassau. Hoe brutaal-uitdagend de N.S.B. de fijne tactvolle geste van Mgr. Lemmens, om op 5 sept. zich te onthouden van elke demonstratie beantwoordden, lazen wij donderdag morgen vroeg op de Venray se straatstenen, welke in het holst van de nacht bleken ontsierd te zijn door de belachelijke snoeverij van de Boven-Moerdijkse ex-liberale duisterlingen: „Mussert wint, hou zee!" Op woensdag 16 sept. zal de Venrayse Derde Orde een bedevaart houden naar de Zoete Lieve Vrouwe van 's-Hertogenbosch, Benoemd tot Officier van Oranje-Nassau werd onze dorpsge noot, Mgr. J.H. Goumans, Aposto lisch Prefect van Bandoeng. KABELS ZULLEN VERDWIJNEN De P.T.T. heeft een uitgewerkt plan op tafel liggen om de steden in Nederland onderling te verbinden -japuazieejis uaa uea lappxux joop net. In verscheidene steden zullen grote radiotorens worden gebouwd. Het straalzendemet werkt op het principe van de hoog-frequentie- trillingen, die langs radiografische weg worden overgebracht. Door dit straalzendemet wordt het leggen van lange interlocale kabels over bodig. Het bestaande kabelnet zal nog worden gebruikt. Het nummer moet op de vertrouwde manier worden gekozen. Het telefoontoestel in huis moet via kabels met de telefooncentrales verbonden blijven. De uitvinding van straalzenders en de toepassing in het telefoonver keer zijn niet nieuw. In Amerika werd al tien jaren ge leden een straalproject uitgevoerd. Op het ogenblik worden in de Nieuwe Wereld ongeveer dertig percent van alle interlokale tele foongesprekken via straalzenders gevoerd. Ook in het bergachtige Zwitser land, waar het leggen van telefoon kabels geen gemakkelijk werk is, loopt een groot deel van het tele foonverkeer via straalzenders. De P.T.T. gaat nu tot de bouw van zo'n zendernet over omdat het huidige kabelnet langzamerhand te klein wordt om aan de steeds groeiende vraag naar verbindingen te voldoen. De telefoon is in de maatschappij langzamerhand een onmisbaar instrument geworden. Op het ogenblik belt de Neder lander gemiddeld iedere week een maal op naar een andere stad. Het aantal telefoontjes binnen de stad loopt in de miljarden. De vraag naar het wonderinstrument van Alexander Craham Bell, die in 1876 voor het eerst de menselijke stem door electro-magnetische energie over enige tientallen meters hoor baar maakte, is zo sterk toegeno men, dat het telefoonverkeer eens in de zeven jaren verdubbelt. GRAAFWERK EN RIVIEDEN De telefoon is razendsnel in op komst gekomen. Ruim vijftien jaren na de uitvinding in 1892 wer den in Nederland al 82.000 interlo kale gesprekken gevoerd. Vorig jaar waren het er 440 mil joen. Al deze gesprekken werden gevoerd via kabels. In de beginjaren werden die ka bels opgehangen aan masten, waar door het poëtische beeld van zwa luwen, die een muziekstuk schrij ven op de „balken" van de telefoon- „Dat de publieke opinie duidelijk in overeenstemming is met het menselijk geweten en de leer der Kerk". Al is het misschien karakteristiek voor Nederland dat de krantenlezer zijn blaadje thuisbezorgd krijgt, het feit dat de krant gelezen wordt is iets wat voor alle landen hetzelfde is. De meeste mensen buiten ons land kopen hem op weg naar hun werk in een van de vele stalletjes. In trein of bus of onder de och tendkoffie wordt hij door iedereen verslonden. Iedereen krijgt weer op een an dere manier het laatste nieuws voorgeschoteld en de meeste kran tenlezers gaan er vanuit dat alles wat wit op zwart staat neergeschre ven onfeilbaar is. Verder is er de radio die de men sen een hele dag bezig houdt en hen onwillekeurig beïnvloedt. Men treft mensen aan die zo verknocht zijn aan hun toestel en het geluid dat het voortbrengt, dat zij het overal en altijd met zich meedragen. En 's avonds is daar ten slotte voor een steeds groter aantal de televisie met zijn goede en slechte programma's die gezien worden door groot en klein, die verrijken en bederven. Zestien uur per week besteedt de gemiddelde Nederlander aan krant, radio, film en televisie. Zestien uur waarin hij meegenomen wordt door wat anderen hem laten horen, laten lezen, laten zien. Zo groeit de publieke opinie, de algemene mening van de mensen, die de hele samenleving in een be paalde richting stuurt, die oordeelt over goed en kwaad. Het is niet zonder rede dat de in tentie van het Apostolaat van het Gebed deze maand bijzonder de aandacht vraagt voor het feit, dat de publieke opinie in overeenstem ming dient te zijn met het geweten van de mensen en de leer van de Kerk. i VJ oïU MfMwinp» J t IVl 1 kabels, kon ontstaan. Maar deze „luchtige" verbindin gen waren uiterst kwetsbaar en le den bovendien onder de niet-ideale klimaatsomstandigheden. De P.T.T. heeft daarop steeds meer overgeschakeld op onder grondse kabels. Maar ook die heb ben nadelen. Voor de verbindingen tussen Noord en Zuid-Nederland moeten heel wat rivieren en brede zee armen (Zuidhollandse en Zeeuwse eilanden worden „overwonnen". Wanneer kabels eenmaal zijn ge legd, kunnen ze gemakkenlijk be schadigd worden door de uitvoering van grondwerken. Bovendien bleek in 1953 bij de grote .watersnood hoe kwetsbaar deze verbindingen zijn. Bij 't straal zendemet is het ingraven van on telbare kilometers kabel niet meer nodig. TORENS In de provide Zeeland wordt al gewerkt aan een straalzendemet, dat bij noodgevallen de verbindin gen kan overnemen. Het straalproject, dat nu »p het programma van de P.T.T. staat, voorziet in een wijdvertakt verbin- dingsnet over geheel Nederland. De eerste lijn is al bijna gereed. Het is het traject Eindhoven- Maastricht. De zendtoren in Maas tricht is al gebouwd. In 1963 hoopt de P.T.T. het net voor de Randstad-Holland, de verbindingen tusen de steden Am sterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht gereed te hebben. Ruim dertig torens moeten dan in de loop van enkele jaren in an dere, minder grote steden worden gebouwd. De torens moeten gemid deld zo'n kleine zeventig meter hoog worden. Op de spits komen twee parabo lische antennes, die wel wat lijken op de oude radar-antennes. Deze dienen voor het overbrengen van de gebundelde electro-magnetische energie. In de grote steden moeten de to rens zoveel mogelijk buiten de stadskernen komen, maar dat zal in Een van de moeilijkste dingen in het leven van een mens is wel 't oud worden. Dit is niet alleen 'n lastig te verteren verandering in het lichaam en in de levensloop van de mens zelf, doch ook een maatschappelijk en sociaal, ja zelfs een nationaal probleem. Er zijn momenteel op elke 100 Nederlanders al 8 personen boven de 65 en geleerden hebben uitge rekend, dat dit er over tien jaar niet minder dan 12 zullen zijn! Honderd jaar geleden liep de gemiddelde leeftijd in ons land zo tegen de 35 jaar, vijftig jaar ge leden bedroeg dit al 50 jaar en nu is de gemiddelde leeftijd van een Nederlandse vrouw al 74 en van een man 71. Uit deze cijfers blijkt wel, dat het dringend nodig is, dat er voor zieningen worden getroffen om bejaarden van een onbezorgde oude dag te verzekeren. WIJ STAAN PAS AAN GEBREKKIG BEGIN Natuurlijk, wij erkennen het graag, wordt er al veel gedaan voor de oudjes. Allerwegen worden pen sioenvoorzieningen getroffen, de A.O.W. deed reeds zijn intrede, en al wordt er door een onbegrijpelijke opvatting van onze regeringsautori teiten vreemd omgesprongen met de diverse uitkeringen (men denke aan de kortingen op de pensioenen als men tegelijkertijd A.OW. geniet, aan het inhouden van de „toeslagen" op renten, waardoor met deene hand wordt gegeven, om dit met de andere hand weer in te palmen) het neemt niet weg, dat reeds vele oudjes een beter bestaan hebben ge kregen, dan voorheen het geval was. Er verrijzen bejaardenhuizen als paddestoelen uit de grond; verzor gingsflats, verpleegtehuizen zagen het licht, maar hiermede zijn we er niet. Vele bejaarden werken zo lang mogelijk door, deels omdat zij geen afstand kunnen doen van hun werk, deels omdat zij 't er financieel beter door hebben, deels ook omdat zij wel verplicht zijn om te blijven werken om de belastingdienst te vreden te kunnen stellen. DE DREIGENDE NAVORDERING Van A.O.W. en/of pensioen is im mers belasting verschuldigd en als de zekerheid niet bestaat dat de be jaarde werknemer het nog een jaar tje kan blijven volhouden hij kan immers plotseling met een of andere kwaal komen te sukkelen dan zal hij beginnen eerst aan zich zelf te denken en dan aan de belastingdient, dus geeft hij zijn vermoedelijke inkomsten zo laag mogelijk op. De aanslag is dan weliswaar la ger, maar indien hij het wederom een vol jaartje heeft kunnen uit

Peel en Maas | 1961 | | pagina 5