Zo maar een dag in ons Venray Steeds meer kampeerders Camping^ De K.I. ÏOSTEUS r¥SHi°f2NGmoES^ WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN Boow van 18 woningen STEL NIET MEER UIT ringsport GEBR. REY1 Vrijdag 23 juni 1961 No. 25 TWEE EN TACHTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS ABONNEMENTS- (buiten Venray 1.75) Dit is het verhaal van onze gemeente op een willekeurige dag in het jaar 1961. Een verhaal tussen twee uitersten, als ontwaken en naar bed gaan; een verhaal over zo maar een dag in Venray, zo als het dagelyks draait in de tredmolen van de tijd. Voordat Venray zijn slaapmuts afzet, heeft de wekker voor verschil lende inwoners van onze gemeente al lang zijn lied gezongen. We zagen ze gaan die dag, toen wij met de melkrijders en kranten bezorgers vroeg bij de pinken waren. We zagen toen nog een flart van het Venrayse „nachtleven" in de eenzame figuren van politiemannen, die aan hun laatste ronde waren in een woongebied dat uitgestorven leek, in een nachtwaker, die huis toe ging, na zijn rondjes over een gestichtsterrein De brommers, die tot laat in de avond knetterend televisie-uitzen dingen storen, zijn de eerste, die men 's morgens weer ontmoet. Zij knetteren de stilte van de vroege ochtend stuk, als de boeren hun koeien aan het melken zijn, die log en zwaar in de zomerse nevel hun beurt afwachten. Dan Kfenen de eerstelingen, die uit Venray weggaan. Weggaan naar elders, zoals de busjes met werklui voor Tegelen, de Duitsland-vaarders in soms vreemde oude auto's, de EHAD-bussen naar de Vlisco in Helmond en tenslotte de Zuid Oos- ter, die zijn dagelijkse rondgang weer gaat draaien langs alle buurt- dorpen en -gemeenten. We zien mensen gaan naar het station, slaperig en zwaar duwend op hun fietsen, soms haastig kar rend omdat ze bang zijn de trein verslapen te hebben. PENDELEN Men noemt dat met een deftig woord de uitgaande pendel en het zijn de mannen, vrouwen, jongens en meisjes, die elders buiten Ven ray hun kost gaan verdienen. Voordien hebben we anderen ge zien, die naar de boer trekken om aardbeien te plukken en die soms om 4 u. 's morgens al beginnen. Op- merkelij veel Ambonese daems zijn daarbij. Ze hebben de smaak van dit Hollandse product te pak ken, al is het alleen maar in de vorm van plukgeld Maar zo tegen half 8 komt er meer leven in de brouwerijDan komen ook brommers en fietsen, wagens en bussen naar Venray toe. Het zijn de mensen die van elders naar hier komen om te werken in de Venrayse fabrieken. Vreemde zaak eigenlijk, zo peinst men dan. Een deel der Venrayers trekt naar elders en niet-Venray ers komen naar hier. Als ze nu eens allemaal op hun eigen bleven Maar neen, zeggen de officiële in stantiesDe ingaande pendel overtreft de uitgaande, dus als we Uw voorstel volgden zouden er te weinig werkkrachten komen en dat terwijl we zo al tekort hebben.... Er staan Venrayse mensen in Te- gelse en Helmondse fabrieken en buiten-Vemayers in onze fabrieken. Voor suikerzakjes- heeft men een ruilbeurs in het leven geroepen, voor functies niet. Het zal wel zo moeten DE JEUGD TREEDT AAN En tegelijk met de postbodes en de melkrijders komt dan tegen half 9 de schooljeugd. De kleintjes, die op en af van de trottoir springen en door de ietwat potige „klaar-over" maar moeilijk in bedwang kan worden gehouden. De oudere jeugd voor ambachts school en Ulo, die soms wonder baarlijke toeren uithalen op hun fietsen, die volgeladen zijn met boe kentassen. De schoolpleinen lopen vol, waar bedachtzame onderwijzers hun ochtend-sigaar roken In de straten wordt het levendiger. Oudere mensen komen uit de kerk, meisjes en jongens fietsen naar school, fabriek, atelier of dienst. Auto's rijden af en aan en voor het gemeentehuis heeft een politie agent het druk om er een beetje orde in te houden. Door alles heen zwieren de brommers en de klaar- overs hebben 't druk met de jeugd over de oversteekplaatsen te lood sen. Op een bank langs de weg, gaat een bejaarde man zitten, wach tende op wat aanspraak. Venray leeft opeens. Het heeft zich de slaap uit de ogen gewreven en is bereid de dag weer op te ne men. Ergens klinkt de troffelslag van een metselaar, die bezig is met bouwen. En bouwen doet men hier veel. In plan Zuid hangen enkele oude ren mensen te kijken naar die bouwbedrijvigheid en de metselaars zeggen, dat hun „opzichters" zijn gearriveerd. Voor de scholen staan de kinderen in de rij wachtend op het belletje. De nieuwe dag is begonnen OP VOLLE TOEREN In de fabrieken draaien de ma chines op volle toeren. Hier spatten vonken en daar schaven machines stugge krullen van een stuk ijzer. Auto's rijden af en aan, worden volgeladen, uitgeladen. Uit de Grote Kerk komen zwart geklede mensen van de dodenmis en op de trappen van het gemeente huis staat een burger met een amb tenaar te praten. Een Duitser vraagt de weg aan de politienach Venlo. En in de nauwe Hofstraat is er een opstop ping, omdat er te veel wagens staan geparkeerd. De stationsbus rijdt door. Er stap pen enkele mensen in, zoals er straks enkele uit zullen stappen. De vuilniswagen rijdt, stopt, rijdt en in Zuid zijn de oude mannetjes het kijken naar bouwerij nog steeds niet moe. Op 't postkantoor staat een lange sleep mensen voor de loketten. Er wordt gefoeterd, dat het zo lang duurt, maar de klokken tikken de uren weg. De bejaarde op het bankje heeft zijn aanspraak. „Jan was ok gaaw vertrokke De man naast hem zegt: „Ja, man, zo göt dat Dan zijn ze stil en roken hun pijpje. Een ambtenaar loopt met een meetlint langs de weg te meten in plan West en hij wordt nieuwsgie rig nagekeken door de buurtbewo ners. Das zeker vur de onteigening vraagt de een de ander. Maar de ambtenaar meet onverstoorbaar verder, overtuigd van zijn eigen gewichtigheid. TWAALF UUR Voor men het weet is het twaalf uur. Er is haast opeens zowel bij de terugkerende schooljeugd als bij de ouderen, die holder de bolder naar huis willen voor het eten. Time is money en de bruin ver brande boer, die met zijn paard en wagen het verkeer te veel ophoudt krijgt minder vriendelijke woorden na. Na een kwartier valt een onwe zenlijke stilte.... Venray eet Maar dan is 't weer haasje-repje terug. Terug naar het werk, terug naar school. Weer diezelfde drukte als in de ochtenduren, totdat de rust van een zomerse dag is weer gekeerd. Er komen dames met kinderwa gens en voor het consultatieburean schaart zich een file bijeen, terwijl de moeders hun resp. kinderen la ten onderzoeken. Voor enkele café's zitten vroege vacantiegangers in de zon kaarten te schrijven en op de banken langs de weg zitten meer bejaarden als vanochtend Auto's rijden af en aan en op de hoek van de straat staan wat jon gens met hun brommer Is er geen werk voor deze knapen? Dan is er de ziekenauto. „Waar gaat die naar toeZou er een ongeluk gebeurd zijn Het blijft rustig tot 4 uur. Dan is er de schooljeugd weer, die speelt en stoeit en na de uren stil zitten, nu actief bezig is de schade in te halen. Ze „doen inkopen" voordat zenaar huis terug fietsen, d.w.z. dat ze een ijsje pikken, of een zak friet en in de cafetaria wordt het stil-aan drukker. Men ziet sommigen naar het Vlakwater trekken, de boterham in de hand. In de speeltuin kunnen ze zich uitkuren. Er voetballen er wat op straat, tot een politie-agent verschijnt en ze verdwijnen JONGENS RACEN Tussen half 5 en 6 uur lopen de fabrieken leeg, wordt het werk stil gelegd. De werkdag zit er op en de overal gaat aan de kapstok De brommers beginnen weer te knetteren en op de Maasheseweg is het fietspad overvol „Wat doet de t.v. vanavond Venray eet weerKinderen pakken hun huiswerk en vader de krant. Het wordt stiller op straat nu de vrachtwagens verdwenen zijn. De busjes, auto's en brommers van de pendelaars zijn ook weer binnen en men rust. Maar zo tegen half 8 komt er weer leven. Men moet naar een ver gadering, naar een cursus, naar re petities van een koor. En de nozems zijn wakker geworden. Ze racen met leren vesten aan op fel gekleurde brommers steeds maar weer opnieuw de straten rond, om dan op een hoek op hun hoog gie rende brommers sterke stukjes uit te halen voor meisjes, die op veel te hoge hakken wankelen. Ze gaan soms mee op de brommer en je vraagt je af of hun moeder dat weet. Maar moeder weet niets, die zit thuis bij de televisie Maar langzaam ebt het leven toch Goed kamperen is een ware kunst „Kamperen is tegenwoordig een algemeen erkende weekend- en va kantieontspanning geworden", ver telt ons een wel bizonder vakbe kwaam kampeerder, een man die Europa en ver daarbuiten heeft af gezworven met zijn tent. Een kampeerder die het in het bloed zit en die reeds tientallen ja ren geleden behoorden tot die enke lingen, die er met een klein tentje op uit trokken en die toen voor gek verklaard werden, want zoiets deed men toch niet. Deze hobby heeft uiteraard zijn volle belangstelling en als er één is, die de grote vlucht die het kam peren na de oorlog heeft genomen, toejuicht, dan is 't zeker onze gast heer, ook al beseft hij heel goed, dat er nog een groot aantal mensen is, die het kamperen beslist niet op de juiste wijze beoefenen. VER OVER HET MLIJOEN „Waren er voor en omstreeks 1940 ongeveer 75.000 kampeerders in ons land, hoofdzakelijk jongeren, die de sport leerden in jeugdorganisaties, na de oorlog ontwikkelde het zich geheel anders. De vakanties werden gemeen goed en daarmee het trekken. Het gehele toerisme nam een grote vlucht en het kamperen vloog mee. Er zijn nu over het miljoen kam peerders in ons land. De ontwikkeling van het moderne materiaal heeft daar veel toe bijge dragen. Het is nu een sport en ont spanning voor iedereen, ongeacht rang, stand en leeftijd, hetgeen mag blijken uit het feit, dat wij in ons land momenteel ruim een miljoen kampeerders tellen, waaronder veel ouderen. Het is ook niet te verwon deren, want de moderne tchniek staat voor niets. Maar je kunt zo'n grote gezins tent, met meubilair, bedden, TL- verlichting, radio en zelfs televisie, toch niet meer als een primitief va kantieverblijf kwalificeren. Kamperen kun je in onnoemelijk veel schakeringen, vanaf dit uiter ste tot in het simpele éénpersoons tentje, dat eigenlijk niet meer is dan een linnen dakje boven het hoofd van de enkeling, maar dat toch van groot nut is yoor de ruige kampeerder te voet, die zich op een lange zwerftocht langs ongebaande paden begeeft". EEN BELANGRIJKE ORGA NISATIE In ons land is vrij kamperen uit gesloten. Overal zijn regels en voor schriften, waaraan de kampeerder zich dient te houden, wil hij toe stemming krijgen om zijn tent op te zetten. De A.N.W.B. als toeristenbond heeft hier een zeer belangrijk ter rein te bewerken, namelijk het be hartigen van de belangen van de kampeerders als toeristen en tevens het waken over de belangen van de gemeenten en particulieren. Wat de eerste betreft, gaat het er om zoveel mogelijk gelegenheid tot kamperen te bieden, dus het open stellen van terreinen en wat daar mee samenhangt te bevorderen; voor de andere groep het voorlich ten en organiseren van de kampeer ders tot mensen die op de „goede" manier kamperen, zodat de gemeen ten en particulieren waarvan de terreinen eigendom zijn, geen on aangenaamheden ondervinden. Hoofdzakelijk dus een bemidde lende positie van groot belang, voor alle belanghebbenden. De A.N.W.B. streeft er naar zo veel mogelijk natuurschoon voor de kampeerder toegankelijk te maken. Zij bemiddelt en pleit waar dat nodig is en treft anderzijds maat regelen om de kampeerder op te leiden. DE KAMPEERSCHOOL „Met dat laatste doet de A.N.W.B. een naar zijn zienswijze zeer be langrijk werk", aldus onze zegsman. „Ik heb zelf bijna mijn hele leven gekampeerd en ik kan niet anders zeggen, dat goed kamperen een ware kunst is, die je moet leren. Zelf ben ik door schade en schan de wijs geworden en van de onder vinding van die doorgewinterde kampeerders kunnen de nieuwelin gen leren. Dat gebeurt in de A.N.W.B. kam pen bij Ommen, waar beginnelin gen kennis maken met het kampe- weg. De straatlampen branden in een bijna lege straat. In de automa tieken eten oudere en jongere men sen. Friet, vis of een bal gehakt. De music-box kraait er zijn hoog ste lied. Maar tegen elf uur kun je een kanon afschieten in de straten. Als de bioscoop leeggelopen is. is het nog een enkele café-bezoeker die huiswaarts keert, maar 't over grote deel slaapt al Door de straat fietst een eenzame politiepatrouille, maar dat is dan ook alles Slapen! Het is morgen weer vroeg dag ren. Zij schrijven hiervoor in en hebben niets anders mee te nemen, dan hun persoonlijke bagage. De rest wordt in het kamp verstrekt. Ieder krijgt een geschikte tent toegewezen en het nodige materiaal om te verblijven. Een aantal gerou tineerde kampeerders brengt de nieuwelingen op vriendschappelijke wijze de beginselen bij. Zij steunen met raad en daad en als het ware spelenderwijs worden de beginners de techniek en de moraal, kortom alles wat met kamperen te maken heeft, bijgebracht, zodat hij later geheel op eigen wieken kan drijven. De kampeerkaartcentrale van de A.N.W.B. is een ander middel om het kamperen in goede banen te lei den. Men kan. in ons land niet kam peren zonder kampeerkaart. Deze kaart moet tijdig bij deze organisatie worden aangevraagd en wordt slechts verstrekt, wanneer de aanvrager te goeder naam en faam bekend staat. Ook kent men het zogenaamde kampeerpaspoort, dat slechts ver strekt wordt, wanneer gebleken is, dat de kampeerder een volleerd man is in deze kunst. Zoals de meeste A.N.W.B.-papie ren is, is het ook hier; de bezitter van een kampeerkaart of kampeer paspoort geniet in het buitenland dikwijls zekere privileges. ANDERS DAN IN TENTEN Dit brengt ons tevens op een an der terrein. Kamperen behoeft men niet altijd in een tent te doen, want ook het verblijf in een caravan, die achter een auto wordt voortgetrok ken, zowel als het verblijf in een auto die hiervoor werd ingericht, valt onder kamperen. De caravan is hier in Nederland zeer populair geworden. Dit rijden de huisje biedt veel comfort en velen voelen er zich toe aangetrok ken. Ook 'deze kampeerwagens behoren op kampeerterreinen geplaatst te worden. „Nu het seizoen weer is aange broken en ongetwijfeld velen zich opmaken om er met hun tent of ca ravan op uit te trekken, zou ik nog een paar dingen willen opmerken", zegt onze gastheer. „Laten alle kampeerders goed in hun hoofd prenten, dat zij zich pri ma materiaal aanschaffen. Kam peer artikelen hebben nl. nogal wat te lijden en in dit geval is goedkoop zeker duurkoop. Van soliede goed materiaal of dit nu een tent of een veldfles betreft, heeft men veel plezier, terwijl goed koop materiaal veeal alleen maar narigheid en ellende geeft. Laten wij kampeerders, niet ver geten, dat wij meer dan andere toeristen in de gaten lopen. Laten we, de gastvrijheid die wij op het kampeerterrein genieten, niet mis bruiken. Voor iedere kampeerder geldt, gedraag je als een welopgevoed mens en niet als een halve wilde. Betracht overal reinheid en net heid, want daar varen er drie wel bij. Dat is de kampeerder zelf, door dat hij minder kans loopt op ziekte, en het is de eigenaaar van het ter rein, die blij is dat alles er zo netjes uitziet, en dat zijn ook de andere kampeerders, die wel graag in de vrije natuur verblijven, maar liever niet op een mestvaalt. Al deze dingen zijn van uitzon derlijk belang. Want de kampeerder zelf zal op die manier veel plezier aan zijn mooie sport beleven". Rond het Nassauplein zal binnen kort gebouwd gaan worden. Het woningbureau Verheugen uit Bergeyk, blijkt bij de gemeente een optie gevraagd te hebben voor de bouwgronden rond het Nassauplein (achterkant Prins Bemhardstraat en achterkant Kolkweg). Het ligt in de bedoeling van dit woningbureau hier op betrekkelijk korte termijn 18 woningen te gaan bouwen, die bestemd zijn voor de verkoop. Er zijn drie typen woningen ont worpen door de Eindhovense archi tect Rovers. 10 woningen worden uitgevoerd met 2 verdiepingen, waarvan we op de onderste vinden een ruime hal en grote kamer, een keuken met provisiekast en door- geefkast en een buiten dagverblijf. Op de tweede verdieping vinden we drie slaapkamers. 5 huizen worden uitgevoerd als hierboven beschreven, maar zijn iets groter van inhoud en hebben op de tweede verdieping 4 slaapka mers en douchecel. Speciaal bij deze woningen valt op het hierboven genoemde dag verblijf, een soort poortweg, dat in feite een overdekte gedeelte is van de tuin, dat als kinderspeelplaats, tuin of droogruimte voor de was productief gemaakt kan worden. Vanuit de keuken heeft men een goed overzicht over de gehele be neden verdieping, terwijl in het huis met drie slaapkamers een werk ruimte boven aan de trappenhal is gepland, van waaruit het hele huis iedoorlopendc (ook zondags) tieegseweg GENNEP gaan wij BINNENKORT tje&qdigen. Nu neg volledige collectie Tel. 08851-535 is te overzien. De verdieping is t.o.v. de begane grond verschoven, zodat dus de slaapkamers komen liggen boven de poortweg en aan de andere kant, boven het dagverblijf, ruimte ge vonden is voor een keurig dakterras. Tenslotte zijn er nog drietal bun galows, die behalve een grote kamer een flinke keuken hebben, annex bad- en toiletruimte. Er is verder nog een speelkamer gepland en 3 slaapkamers. Vast hieraan verbonden ligt een garage. Vooral valt op dit bij dit project, dat de bebouwing zodanig is opge zet dat een levendige afwisselende bouw ontstaat. De steeds afwisselende open bui tendagverblijven zullen een prettige wisselwerking geven tussen de groene voor- en achterruimten. Er ontstaat geen uniforme rij huizen. Integendeel, door wisseling van de rooilijn afwisseling van -huizen typen en onderling verschillende groeperingen van ramen worden al les zeer individueel, waarbij zo als wel tot uitdrukking is gekomen, ook aan de kinderen ruimschoots is ge dacht. De ontwerpers hebben in dit er- band zelf plannen opgesteld om het daar aanwezige plantsoen deels te veranderen in kinderspeelplaats. De huizen zullen worden gebouwd door aannemingsbedrijf Verhoeven. Het wachten is op goedkeuring van de verschillende instanties. Zoals gezegd, deze huizen zijn voor de verkoop bedoeld, zijn onge veer 350 m3 groot, maar de prijs is nu nog niet bekend. Het betrokken bureau hoopt ech ter binnen afzienbare tijd hierover nadere mededelingen te kunnen doen aan eventuele liefhebbers. TERREIN-VERKENNEN VOOR DE K.I. Het is intussen al weer enige tijd geleden, dat de Rijksveeteeltconsu- lent ir. v. Wijck, de Venrayse land bouwers, leden van de Coöp. Zui velfabriek „Venray" kwam mee delen, dat de Kunstmatige Insemi natie in Venray anders dan voor heen moest worden georganiseerd, wilden zij nog langer van de K.I. gebruik kunnen maken voor hun vee. Het Landbouwschap, dat uiteinde lijk de vergunning moet geven voor de toepassing der K.I. geeft deze nl. niet meer indien geen zelfstandige K.I.-verenigingen zijn opgericht. De Venrayse K.I. is feitelijk een onderdeel van de Zuivelfabriek en de heren van het Landbouwschap kunnen met deze manier van wer ken geen vrede hebben. Ir. v. Wijck heeft toen 3 mogelijk heden opgesomd: a. alle Venrayse boeren sluiten zich aan bij het K.I.-centrum Noord-Limburg, gevestigd te Horst; b. alle Venrayse boeren richten 'n nieuwe vereniging op de K.I. Venray, die dan van de Zuivel fabriek alles overneemt en c. een deel gaat naar Horst toe, een ander deel richt een nieuwe Venrayse vereniging op. Voordat ir. v. Wijck deze medede ling deed was er echter al het een en ander voorgevallen. Terwille van de duidelijkheid mo gen we de geschiedenis heel in het kort nog even herhalen. Het Bestuur van de Zuivelfabriek was op grond van allerlei feiten en plannen tot het voorstel gekomen om de K.I. over te brengen naar 't K.I.-centrum Noord-Limburg en bracht dit in de ledenvergadering ter tafel. Er is toen op een tikkeltje eigen aardige manier over dit voorstel gestemd en de uitslag zou dan zijn ten gunste van dat bestuursvoorstel en men zou naar Horst verhuizen. Tegen deze stemmerij kwam ech ter een grote oppositie, die het be stuur noopte om een nieuwe verga dering uit te schrijven en een nieu we stemming te houden. Toen bleek het grootste deel der aanwezige le den tegen het bestuursvoorstel te zijn, zodat de K.I. in Venray zou blijven. Intussen was het echter duide lijk, dat door een en ander de stem ming onder de leden er niet beter op GENNEP geworden was. Een deel wilde naar Horst, het andere deel bleef liever in Venray. We gaan hier niet verder in op de redenen, die zowel op economisch als foktechnisch terrein liggen en die aanleiding gaven voor dit voor stel, evenmin als we het gezegde der tegenstanders gaan analyseren, die beweren, dat Venray 10 jaren lang een voorbeeld voor het gehele land was We constateren alleen, dat er ver deeldheid was voordat ir. v. Wijck met zijn voorstellen ter tafel kwam. En men is al een vreemdeling in Jerusalem als men niet op zijn vin gers uit kon tellen, dat plan a. (alles haar Horst) en b (alles in Venray) op voorhand tot mislukking ge doemd was. Daarvoor stonden de partijen op dat moment nog te hard tegenover elkaar. Plan c (een deel naar Horst, een deel in Venray) had toen de beste kans van slagen. Alleen er zat een maartje aan vast Laten we veronderstellen, dat Merselo voor Horst zou zijn, maar Heide, Ysselsteyn en Vredepeel voor Venray, dan betekent dit dat Mer selo feitelijk ingesloten komt in Venrays gebied. (Nogmaals het is 'n veronderstelling en alleen als voor beeld genomenHet moet zo zijn, dat men een behoorlijke grens kan trekken bij deze verdeling en dat er dus niet of daar enclaves in beider gebied komen. Nu is er binnenskamers natuur lijk onderhandeld. Want een en an der moet voor 1 jan. 1962 zijn be slag krijgen. En al is officieel de veeverbete- ringscommissie (waaronder bij de zuivelfabriek de K.I. ressorteerde) ter ziele, het is begrijpelijk en ook logisch, dat men niet zonder meer de boel in het honderd wil laten lo pen. Er is dus gepraat met mensen, die de K.I. in Venray willen houden en met hen, die naar Horst toe wil len. Men is oveeengekomen om de zaak rustig te laten betijen en geen propaganda te m^ken voor of tegen. Natuurlijk is dat ook weer door kruist, want op sommige plaatsen blijkt in de fokverenigingen toch wel gesproken te zijn, wat de een dan voorlichting noemt, maar de ander propaganda. Hetwelk de stemming natuurlijk niet bevordert. Maar met dat alles had men fei telijk nog steeds geen goed idee hoe nu werkelijk de verhoudingen wel lagen. In de ene vergadering waren er meer voorstemmers, in de andere meer tegenstemmers, maar aange zien op beide vergaderingen niet alle leden aanwezig waren, die hier mede te doen hadden, was het maar raden, waar nu wel de voor- en tegenstanders zaten en hoe groot hun getal precies wel is. Daarom is deze week een enquete gehouden onder de leden en heeft de Zuivelfabriek hen op de man af gevraagd of men naar Horst wil of dat men een nieuwe Venrayse ver eniging wil hebben. Deze briefjes zijn gisteravond terug verwacht. We geloven beslist niet dat wat ons een briefschrijver schreef, dat dit korte tijdsbestek gekozen is (za terdag tot donderdag) dat er niets in Peel en Maas daarover kon ko men, want Peel en Maas kan niet uitmaken of men er goed aan doet naar Horst te gaan of in Venray te blijven. Dat is een economische en fok- technische geschiedenis, waar deze krant uiteraard van de zaak buiten moet blijven. Maar afgezien daarvan is men er nog niet. Want men zit nog altijd met een gebiedsafbakening, die moeilijk is en met verschil van me ning in bepaalde dorpen. Er zal dus nog lang en breed gepraat moeten worden, zelfs na deze enquete. En we herhalen nogmaals wat we reeds eerder schreven, er zal van beide kanten begrip moeten komen voor elkanders standpunt, waarbij de economische kant misschien het beste geschilderd kan worden door een goed accountants-rapport Laten we er aan denken, dat als deze kwestie niet zodanig wordt op gelost, dat alle partijen zoveel mo gelijk tevreden worden gesteld, hier ook op ander gebied voor de samen werking tussen onze boeren veel kapot gemaakt wordt, dat moeili meer op te bouwen is.

Peel en Maas | 1961 | | pagina 1