Zo maar een dag in
ons Venray
Steeds meer kampeerders
Camping^
De K.I.
ÏOSTEUS r¥SHi°f2NGmoES^ WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
Boow van 18 woningen
STEL NIET MEER UIT
ringsport GEBR. REY1
Vrijdag 23 juni 1961 No. 25
TWEE EN TACHTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
ABONNEMENTS-
(buiten Venray 1.75)
Dit is het verhaal van onze gemeente op een willekeurige dag in
het jaar 1961. Een verhaal tussen twee uitersten, als ontwaken en
naar bed gaan; een verhaal over zo maar een dag in Venray, zo
als het dagelyks draait in de tredmolen van de tijd.
Voordat Venray zijn slaapmuts
afzet, heeft de wekker voor verschil
lende inwoners van onze gemeente
al lang zijn lied gezongen.
We zagen ze gaan die dag, toen
wij met de melkrijders en kranten
bezorgers vroeg bij de pinken waren.
We zagen toen nog een flart van
het Venrayse „nachtleven" in de
eenzame figuren van politiemannen,
die aan hun laatste ronde waren in
een woongebied dat uitgestorven
leek, in een nachtwaker, die huis
toe ging, na zijn rondjes over een
gestichtsterrein
De brommers, die tot laat in de
avond knetterend televisie-uitzen
dingen storen, zijn de eerste, die
men 's morgens weer ontmoet. Zij
knetteren de stilte van de vroege
ochtend stuk, als de boeren hun
koeien aan het melken zijn, die log
en zwaar in de zomerse nevel hun
beurt afwachten.
Dan Kfenen de eerstelingen, die
uit Venray weggaan. Weggaan naar
elders, zoals de busjes met werklui
voor Tegelen, de Duitsland-vaarders
in soms vreemde oude auto's, de
EHAD-bussen naar de Vlisco in
Helmond en tenslotte de Zuid Oos-
ter, die zijn dagelijkse rondgang
weer gaat draaien langs alle buurt-
dorpen en -gemeenten.
We zien mensen gaan naar het
station, slaperig en zwaar duwend
op hun fietsen, soms haastig kar
rend omdat ze bang zijn de trein
verslapen te hebben.
PENDELEN
Men noemt dat met een deftig
woord de uitgaande pendel en het
zijn de mannen, vrouwen, jongens
en meisjes, die elders buiten Ven
ray hun kost gaan verdienen.
Voordien hebben we anderen ge
zien, die naar de boer trekken om
aardbeien te plukken en die soms
om 4 u. 's morgens al beginnen. Op-
merkelij veel Ambonese daems
zijn daarbij. Ze hebben de smaak
van dit Hollandse product te pak
ken, al is het alleen maar in de
vorm van plukgeld
Maar zo tegen half 8 komt er
meer leven in de brouwerijDan
komen ook brommers en fietsen,
wagens en bussen naar Venray toe.
Het zijn de mensen die van elders
naar hier komen om te werken in
de Venrayse fabrieken.
Vreemde zaak eigenlijk, zo peinst
men dan. Een deel der Venrayers
trekt naar elders en niet-Venray ers
komen naar hier. Als ze nu eens
allemaal op hun eigen bleven
Maar neen, zeggen de officiële in
stantiesDe ingaande pendel
overtreft de uitgaande, dus als we
Uw voorstel volgden zouden er te
weinig werkkrachten komen en dat
terwijl we zo al tekort hebben....
Er staan Venrayse mensen in Te-
gelse en Helmondse fabrieken en
buiten-Vemayers in onze fabrieken.
Voor suikerzakjes- heeft men een
ruilbeurs in het leven geroepen,
voor functies niet. Het zal wel zo
moeten
DE JEUGD TREEDT AAN
En tegelijk met de postbodes en
de melkrijders komt dan tegen
half 9 de schooljeugd.
De kleintjes, die op en af van de
trottoir springen en door de ietwat
potige „klaar-over" maar moeilijk
in bedwang kan worden gehouden.
De oudere jeugd voor ambachts
school en Ulo, die soms wonder
baarlijke toeren uithalen op hun
fietsen, die volgeladen zijn met boe
kentassen.
De schoolpleinen lopen vol, waar
bedachtzame onderwijzers hun
ochtend-sigaar roken
In de straten wordt het levendiger.
Oudere mensen komen uit de kerk,
meisjes en jongens fietsen naar
school, fabriek, atelier of dienst.
Auto's rijden af en aan en voor
het gemeentehuis heeft een politie
agent het druk om er een beetje
orde in te houden. Door alles heen
zwieren de brommers en de klaar-
overs hebben 't druk met de jeugd
over de oversteekplaatsen te lood
sen. Op een bank langs de weg,
gaat een bejaarde man zitten, wach
tende op wat aanspraak.
Venray leeft opeens. Het heeft
zich de slaap uit de ogen gewreven
en is bereid de dag weer op te ne
men. Ergens klinkt de troffelslag
van een metselaar, die bezig is met
bouwen.
En bouwen doet men hier veel.
In plan Zuid hangen enkele oude
ren mensen te kijken naar die
bouwbedrijvigheid en de metselaars
zeggen, dat hun „opzichters" zijn
gearriveerd.
Voor de scholen staan de kinderen
in de rij wachtend op het belletje.
De nieuwe dag is begonnen
OP VOLLE TOEREN
In de fabrieken draaien de ma
chines op volle toeren. Hier spatten
vonken en daar schaven machines
stugge krullen van een stuk ijzer.
Auto's rijden af en aan, worden
volgeladen, uitgeladen.
Uit de Grote Kerk komen zwart
geklede mensen van de dodenmis en
op de trappen van het gemeente
huis staat een burger met een amb
tenaar te praten.
Een Duitser vraagt de weg aan de
politienach Venlo. En in de
nauwe Hofstraat is er een opstop
ping, omdat er te veel wagens staan
geparkeerd.
De stationsbus rijdt door. Er stap
pen enkele mensen in, zoals er
straks enkele uit zullen stappen.
De vuilniswagen rijdt, stopt, rijdt
en in Zuid zijn de oude mannetjes
het kijken naar bouwerij nog steeds
niet moe.
Op 't postkantoor staat een lange
sleep mensen voor de loketten. Er
wordt gefoeterd, dat het zo lang
duurt, maar de klokken tikken de
uren weg.
De bejaarde op het bankje heeft
zijn aanspraak. „Jan was ok gaaw
vertrokke
De man naast hem zegt: „Ja, man,
zo göt dat
Dan zijn ze stil en roken hun
pijpje. Een ambtenaar loopt met een
meetlint langs de weg te meten in
plan West en hij wordt nieuwsgie
rig nagekeken door de buurtbewo
ners.
Das zeker vur de onteigening
vraagt de een de ander. Maar de
ambtenaar meet onverstoorbaar
verder, overtuigd van zijn eigen
gewichtigheid.
TWAALF UUR
Voor men het weet is het twaalf
uur. Er is haast opeens zowel bij de
terugkerende schooljeugd als bij de
ouderen, die holder de bolder naar
huis willen voor het eten.
Time is money en de bruin ver
brande boer, die met zijn paard en
wagen het verkeer te veel ophoudt
krijgt minder vriendelijke woorden
na. Na een kwartier valt een onwe
zenlijke stilte.... Venray eet
Maar dan is 't weer haasje-repje
terug. Terug naar het werk, terug
naar school. Weer diezelfde drukte
als in de ochtenduren, totdat de
rust van een zomerse dag is weer
gekeerd.
Er komen dames met kinderwa
gens en voor het consultatieburean
schaart zich een file bijeen, terwijl
de moeders hun resp. kinderen la
ten onderzoeken.
Voor enkele café's zitten vroege
vacantiegangers in de zon kaarten
te schrijven en op de banken langs
de weg zitten meer bejaarden als
vanochtend
Auto's rijden af en aan en op de
hoek van de straat staan wat jon
gens met hun brommer
Is er geen werk voor deze knapen?
Dan is er de ziekenauto. „Waar
gaat die naar toeZou er een
ongeluk gebeurd zijn
Het blijft rustig tot 4 uur. Dan is
er de schooljeugd weer, die speelt
en stoeit en na de uren stil zitten,
nu actief bezig is de schade in te
halen.
Ze „doen inkopen" voordat zenaar
huis terug fietsen, d.w.z. dat ze een
ijsje pikken, of een zak friet en in
de cafetaria wordt het stil-aan
drukker.
Men ziet sommigen naar het
Vlakwater trekken, de boterham in
de hand. In de speeltuin kunnen ze
zich uitkuren.
Er voetballen er wat op straat,
tot een politie-agent verschijnt en
ze verdwijnen
JONGENS RACEN
Tussen half 5 en 6 uur lopen de
fabrieken leeg, wordt het werk stil
gelegd. De werkdag zit er op en de
overal gaat aan de kapstok
De brommers beginnen weer te
knetteren en op de Maasheseweg is
het fietspad overvol
„Wat doet de t.v. vanavond
Venray eet weerKinderen
pakken hun huiswerk en vader de
krant. Het wordt stiller op straat
nu de vrachtwagens verdwenen zijn.
De busjes, auto's en brommers
van de pendelaars zijn ook weer
binnen en men rust.
Maar zo tegen half 8 komt er
weer leven. Men moet naar een ver
gadering, naar een cursus, naar re
petities van een koor. En de nozems
zijn wakker geworden.
Ze racen met leren vesten aan op
fel gekleurde brommers steeds maar
weer opnieuw de straten rond, om
dan op een hoek op hun hoog gie
rende brommers sterke stukjes uit
te halen voor meisjes, die op veel
te hoge hakken wankelen.
Ze gaan soms mee op de brommer
en je vraagt je af of hun moeder
dat weet. Maar moeder weet niets,
die zit thuis bij de televisie
Maar langzaam ebt het leven toch
Goed kamperen is een ware kunst
„Kamperen is tegenwoordig een
algemeen erkende weekend- en va
kantieontspanning geworden", ver
telt ons een wel bizonder vakbe
kwaam kampeerder, een man die
Europa en ver daarbuiten heeft af
gezworven met zijn tent.
Een kampeerder die het in het
bloed zit en die reeds tientallen ja
ren geleden behoorden tot die enke
lingen, die er met een klein tentje
op uit trokken en die toen voor gek
verklaard werden, want zoiets deed
men toch niet.
Deze hobby heeft uiteraard zijn
volle belangstelling en als er één is,
die de grote vlucht die het kam
peren na de oorlog heeft genomen,
toejuicht, dan is 't zeker onze gast
heer, ook al beseft hij heel goed,
dat er nog een groot aantal mensen
is, die het kamperen beslist niet op
de juiste wijze beoefenen.
VER OVER HET MLIJOEN
„Waren er voor en omstreeks 1940
ongeveer 75.000 kampeerders in ons
land, hoofdzakelijk jongeren, die de
sport leerden in jeugdorganisaties,
na de oorlog ontwikkelde het zich
geheel anders.
De vakanties werden gemeen
goed en daarmee het trekken.
Het gehele toerisme nam een grote
vlucht en het kamperen vloog mee.
Er zijn nu over het miljoen kam
peerders in ons land.
De ontwikkeling van het moderne
materiaal heeft daar veel toe bijge
dragen. Het is nu een sport en ont
spanning voor iedereen, ongeacht
rang, stand en leeftijd, hetgeen mag
blijken uit het feit, dat wij in ons
land momenteel ruim een miljoen
kampeerders tellen, waaronder veel
ouderen. Het is ook niet te verwon
deren, want de moderne tchniek
staat voor niets.
Maar je kunt zo'n grote gezins
tent, met meubilair, bedden, TL-
verlichting, radio en zelfs televisie,
toch niet meer als een primitief va
kantieverblijf kwalificeren.
Kamperen kun je in onnoemelijk
veel schakeringen, vanaf dit uiter
ste tot in het simpele éénpersoons
tentje, dat eigenlijk niet meer is
dan een linnen dakje boven het
hoofd van de enkeling, maar dat
toch van groot nut is yoor de ruige
kampeerder te voet, die zich op een
lange zwerftocht langs ongebaande
paden begeeft".
EEN BELANGRIJKE ORGA
NISATIE
In ons land is vrij kamperen uit
gesloten. Overal zijn regels en voor
schriften, waaraan de kampeerder
zich dient te houden, wil hij toe
stemming krijgen om zijn tent op te
zetten.
De A.N.W.B. als toeristenbond
heeft hier een zeer belangrijk ter
rein te bewerken, namelijk het be
hartigen van de belangen van de
kampeerders als toeristen en tevens
het waken over de belangen van de
gemeenten en particulieren.
Wat de eerste betreft, gaat het er
om zoveel mogelijk gelegenheid tot
kamperen te bieden, dus het open
stellen van terreinen en wat daar
mee samenhangt te bevorderen;
voor de andere groep het voorlich
ten en organiseren van de kampeer
ders tot mensen die op de „goede"
manier kamperen, zodat de gemeen
ten en particulieren waarvan de
terreinen eigendom zijn, geen on
aangenaamheden ondervinden.
Hoofdzakelijk dus een bemidde
lende positie van groot belang, voor
alle belanghebbenden.
De A.N.W.B. streeft er naar zo
veel mogelijk natuurschoon voor de
kampeerder toegankelijk te maken.
Zij bemiddelt en pleit waar dat
nodig is en treft anderzijds maat
regelen om de kampeerder op te
leiden.
DE KAMPEERSCHOOL
„Met dat laatste doet de A.N.W.B.
een naar zijn zienswijze zeer be
langrijk werk", aldus onze zegsman.
„Ik heb zelf bijna mijn hele leven
gekampeerd en ik kan niet anders
zeggen, dat goed kamperen een
ware kunst is, die je moet leren.
Zelf ben ik door schade en schan
de wijs geworden en van de onder
vinding van die doorgewinterde
kampeerders kunnen de nieuwelin
gen leren.
Dat gebeurt in de A.N.W.B. kam
pen bij Ommen, waar beginnelin
gen kennis maken met het kampe-
weg. De straatlampen branden in
een bijna lege straat. In de automa
tieken eten oudere en jongere men
sen. Friet, vis of een bal gehakt.
De music-box kraait er zijn hoog
ste lied. Maar tegen elf uur kun je
een kanon afschieten in de straten.
Als de bioscoop leeggelopen is. is
het nog een enkele café-bezoeker
die huiswaarts keert, maar 't over
grote deel slaapt al
Door de straat fietst een eenzame
politiepatrouille, maar dat is dan
ook alles
Slapen!
Het is morgen weer vroeg dag
ren. Zij schrijven hiervoor in en
hebben niets anders mee te nemen,
dan hun persoonlijke bagage. De
rest wordt in het kamp verstrekt.
Ieder krijgt een geschikte tent
toegewezen en het nodige materiaal
om te verblijven. Een aantal gerou
tineerde kampeerders brengt de
nieuwelingen op vriendschappelijke
wijze de beginselen bij. Zij steunen
met raad en daad en als het ware
spelenderwijs worden de beginners
de techniek en de moraal, kortom
alles wat met kamperen te maken
heeft, bijgebracht, zodat hij later
geheel op eigen wieken kan drijven.
De kampeerkaartcentrale van de
A.N.W.B. is een ander middel om
het kamperen in goede banen te lei
den. Men kan. in ons land niet kam
peren zonder kampeerkaart.
Deze kaart moet tijdig bij deze
organisatie worden aangevraagd en
wordt slechts verstrekt, wanneer de
aanvrager te goeder naam en faam
bekend staat.
Ook kent men het zogenaamde
kampeerpaspoort, dat slechts ver
strekt wordt, wanneer gebleken is,
dat de kampeerder een volleerd
man is in deze kunst.
Zoals de meeste A.N.W.B.-papie
ren is, is het ook hier; de bezitter
van een kampeerkaart of kampeer
paspoort geniet in het buitenland
dikwijls zekere privileges.
ANDERS DAN IN TENTEN
Dit brengt ons tevens op een an
der terrein. Kamperen behoeft men
niet altijd in een tent te doen, want
ook het verblijf in een caravan, die
achter een auto wordt voortgetrok
ken, zowel als het verblijf in een
auto die hiervoor werd ingericht,
valt onder kamperen.
De caravan is hier in Nederland
zeer populair geworden. Dit rijden
de huisje biedt veel comfort en
velen voelen er zich toe aangetrok
ken.
Ook 'deze kampeerwagens behoren
op kampeerterreinen geplaatst te
worden.
„Nu het seizoen weer is aange
broken en ongetwijfeld velen zich
opmaken om er met hun tent of ca
ravan op uit te trekken, zou ik nog
een paar dingen willen opmerken",
zegt onze gastheer.
„Laten alle kampeerders goed in
hun hoofd prenten, dat zij zich pri
ma materiaal aanschaffen. Kam
peer artikelen hebben nl. nogal wat
te lijden en in dit geval is goedkoop
zeker duurkoop.
Van soliede goed materiaal of dit
nu een tent of een veldfles betreft,
heeft men veel plezier, terwijl goed
koop materiaal veeal alleen maar
narigheid en ellende geeft.
Laten wij kampeerders, niet ver
geten, dat wij meer dan andere
toeristen in de gaten lopen. Laten
we, de gastvrijheid die wij op het
kampeerterrein genieten, niet mis
bruiken.
Voor iedere kampeerder geldt,
gedraag je als een welopgevoed
mens en niet als een halve wilde.
Betracht overal reinheid en net
heid, want daar varen er drie wel
bij. Dat is de kampeerder zelf, door
dat hij minder kans loopt op ziekte,
en het is de eigenaaar van het ter
rein, die blij is dat alles er zo netjes
uitziet, en dat zijn ook de andere
kampeerders, die wel graag in de
vrije natuur verblijven, maar liever
niet op een mestvaalt.
Al deze dingen zijn van uitzon
derlijk belang. Want de kampeerder
zelf zal op die manier veel plezier
aan zijn mooie sport beleven".
Rond het Nassauplein zal binnen
kort gebouwd gaan worden.
Het woningbureau Verheugen uit
Bergeyk, blijkt bij de gemeente een
optie gevraagd te hebben voor de
bouwgronden rond het Nassauplein
(achterkant Prins Bemhardstraat
en achterkant Kolkweg).
Het ligt in de bedoeling van dit
woningbureau hier op betrekkelijk
korte termijn 18 woningen te gaan
bouwen, die bestemd zijn voor de
verkoop.
Er zijn drie typen woningen ont
worpen door de Eindhovense archi
tect Rovers. 10 woningen worden
uitgevoerd met 2 verdiepingen,
waarvan we op de onderste vinden
een ruime hal en grote kamer, een
keuken met provisiekast en door-
geefkast en een buiten dagverblijf.
Op de tweede verdieping vinden
we drie slaapkamers.
5 huizen worden uitgevoerd als
hierboven beschreven, maar zijn
iets groter van inhoud en hebben
op de tweede verdieping 4 slaapka
mers en douchecel.
Speciaal bij deze woningen valt
op het hierboven genoemde dag
verblijf, een soort poortweg, dat in
feite een overdekte gedeelte is van
de tuin, dat als kinderspeelplaats,
tuin of droogruimte voor de was
productief gemaakt kan worden.
Vanuit de keuken heeft men een
goed overzicht over de gehele be
neden verdieping, terwijl in het huis
met drie slaapkamers een werk
ruimte boven aan de trappenhal is
gepland, van waaruit het hele huis
iedoorlopendc (ook zondags)
tieegseweg
GENNEP
gaan wij BINNENKORT tje&qdigen.
Nu neg volledige collectie
Tel. 08851-535
is te overzien.
De verdieping is t.o.v. de begane
grond verschoven, zodat dus de
slaapkamers komen liggen boven de
poortweg en aan de andere kant,
boven het dagverblijf, ruimte ge
vonden is voor een keurig dakterras.
Tenslotte zijn er nog drietal bun
galows, die behalve een grote kamer
een flinke keuken hebben, annex
bad- en toiletruimte.
Er is verder nog een speelkamer
gepland en 3 slaapkamers. Vast
hieraan verbonden ligt een garage.
Vooral valt op dit bij dit project,
dat de bebouwing zodanig is opge
zet dat een levendige afwisselende
bouw ontstaat.
De steeds afwisselende open bui
tendagverblijven zullen een prettige
wisselwerking geven tussen de
groene voor- en achterruimten. Er
ontstaat geen uniforme rij huizen.
Integendeel, door wisseling van
de rooilijn afwisseling van -huizen
typen en onderling verschillende
groeperingen van ramen worden al
les zeer individueel, waarbij zo als
wel tot uitdrukking is gekomen, ook
aan de kinderen ruimschoots is ge
dacht.
De ontwerpers hebben in dit er-
band zelf plannen opgesteld om het
daar aanwezige plantsoen deels te
veranderen in kinderspeelplaats.
De huizen zullen worden gebouwd
door aannemingsbedrijf Verhoeven.
Het wachten is op goedkeuring van
de verschillende instanties.
Zoals gezegd, deze huizen zijn
voor de verkoop bedoeld, zijn onge
veer 350 m3 groot, maar de prijs is
nu nog niet bekend.
Het betrokken bureau hoopt ech
ter binnen afzienbare tijd hierover
nadere mededelingen te kunnen
doen aan eventuele liefhebbers.
TERREIN-VERKENNEN
VOOR DE K.I.
Het is intussen al weer enige tijd
geleden, dat de Rijksveeteeltconsu-
lent ir. v. Wijck, de Venrayse land
bouwers, leden van de Coöp. Zui
velfabriek „Venray" kwam mee
delen, dat de Kunstmatige Insemi
natie in Venray anders dan voor
heen moest worden georganiseerd,
wilden zij nog langer van de K.I.
gebruik kunnen maken voor hun
vee.
Het Landbouwschap, dat uiteinde
lijk de vergunning moet geven voor
de toepassing der K.I. geeft deze nl.
niet meer indien geen zelfstandige
K.I.-verenigingen zijn opgericht.
De Venrayse K.I. is feitelijk een
onderdeel van de Zuivelfabriek en
de heren van het Landbouwschap
kunnen met deze manier van wer
ken geen vrede hebben.
Ir. v. Wijck heeft toen 3 mogelijk
heden opgesomd:
a. alle Venrayse boeren sluiten
zich aan bij het K.I.-centrum
Noord-Limburg, gevestigd te
Horst;
b. alle Venrayse boeren richten 'n
nieuwe vereniging op de K.I.
Venray, die dan van de Zuivel
fabriek alles overneemt en
c. een deel gaat naar Horst toe,
een ander deel richt een nieuwe
Venrayse vereniging op.
Voordat ir. v. Wijck deze medede
ling deed was er echter al het een
en ander voorgevallen.
Terwille van de duidelijkheid mo
gen we de geschiedenis heel in het
kort nog even herhalen.
Het Bestuur van de Zuivelfabriek
was op grond van allerlei feiten en
plannen tot het voorstel gekomen
om de K.I. over te brengen naar 't
K.I.-centrum Noord-Limburg en
bracht dit in de ledenvergadering
ter tafel.
Er is toen op een tikkeltje eigen
aardige manier over dit voorstel
gestemd en de uitslag zou dan zijn
ten gunste van dat bestuursvoorstel
en men zou naar Horst verhuizen.
Tegen deze stemmerij kwam ech
ter een grote oppositie, die het be
stuur noopte om een nieuwe verga
dering uit te schrijven en een nieu
we stemming te houden. Toen bleek
het grootste deel der aanwezige le
den tegen het bestuursvoorstel te
zijn, zodat de K.I. in Venray zou
blijven.
Intussen was het echter duide
lijk, dat door een en ander de stem
ming onder de leden er niet beter op
GENNEP
geworden was.
Een deel wilde naar Horst, het
andere deel bleef liever in Venray.
We gaan hier niet verder in op de
redenen, die zowel op economisch
als foktechnisch terrein liggen en
die aanleiding gaven voor dit voor
stel, evenmin als we het gezegde der
tegenstanders gaan analyseren, die
beweren, dat Venray 10 jaren lang
een voorbeeld voor het gehele land
was
We constateren alleen, dat er ver
deeldheid was voordat ir. v. Wijck
met zijn voorstellen ter tafel kwam.
En men is al een vreemdeling in
Jerusalem als men niet op zijn vin
gers uit kon tellen, dat plan a. (alles
haar Horst) en b (alles in Venray)
op voorhand tot mislukking ge
doemd was. Daarvoor stonden de
partijen op dat moment nog te
hard tegenover elkaar.
Plan c (een deel naar Horst, een
deel in Venray) had toen de beste
kans van slagen. Alleen er zat een
maartje aan vast
Laten we veronderstellen, dat
Merselo voor Horst zou zijn, maar
Heide, Ysselsteyn en Vredepeel voor
Venray, dan betekent dit dat Mer
selo feitelijk ingesloten komt in
Venrays gebied. (Nogmaals het is 'n
veronderstelling en alleen als voor
beeld genomenHet moet zo
zijn, dat men een behoorlijke grens
kan trekken bij deze verdeling en
dat er dus niet of daar enclaves
in beider gebied komen.
Nu is er binnenskamers natuur
lijk onderhandeld. Want een en an
der moet voor 1 jan. 1962 zijn be
slag krijgen.
En al is officieel de veeverbete-
ringscommissie (waaronder bij de
zuivelfabriek de K.I. ressorteerde)
ter ziele, het is begrijpelijk en ook
logisch, dat men niet zonder meer
de boel in het honderd wil laten lo
pen.
Er is dus gepraat met mensen,
die de K.I. in Venray willen houden
en met hen, die naar Horst toe wil
len. Men is oveeengekomen om de
zaak rustig te laten betijen en geen
propaganda te m^ken voor of tegen.
Natuurlijk is dat ook weer door
kruist, want op sommige plaatsen
blijkt in de fokverenigingen toch
wel gesproken te zijn, wat de een
dan voorlichting noemt, maar de
ander propaganda. Hetwelk de
stemming natuurlijk niet bevordert.
Maar met dat alles had men fei
telijk nog steeds geen goed idee hoe
nu werkelijk de verhoudingen wel
lagen.
In de ene vergadering waren er
meer voorstemmers, in de andere
meer tegenstemmers, maar aange
zien op beide vergaderingen niet
alle leden aanwezig waren, die hier
mede te doen hadden, was het maar
raden, waar nu wel de voor- en
tegenstanders zaten en hoe groot
hun getal precies wel is.
Daarom is deze week een enquete
gehouden onder de leden en heeft
de Zuivelfabriek hen op de man af
gevraagd of men naar Horst wil of
dat men een nieuwe Venrayse ver
eniging wil hebben. Deze briefjes
zijn gisteravond terug verwacht.
We geloven beslist niet dat wat
ons een briefschrijver schreef, dat
dit korte tijdsbestek gekozen is (za
terdag tot donderdag) dat er niets
in Peel en Maas daarover kon ko
men, want Peel en Maas kan niet
uitmaken of men er goed aan doet
naar Horst te gaan of in Venray te
blijven.
Dat is een economische en fok-
technische geschiedenis, waar deze
krant uiteraard van de zaak buiten
moet blijven.
Maar afgezien daarvan is men er
nog niet. Want men zit nog altijd
met een gebiedsafbakening, die
moeilijk is en met verschil van me
ning in bepaalde dorpen. Er zal dus
nog lang en breed gepraat moeten
worden, zelfs na deze enquete. En
we herhalen nogmaals wat we reeds
eerder schreven, er zal van beide
kanten begrip moeten komen voor
elkanders standpunt, waarbij de
economische kant misschien het
beste geschilderd kan worden door
een goed accountants-rapport
Laten we er aan denken, dat als
deze kwestie niet zodanig wordt op
gelost, dat alle partijen zoveel mo
gelijk tevreden worden gesteld, hier
ook op ander gebied voor de samen
werking tussen onze boeren veel
kapot gemaakt wordt, dat moeili
meer op te bouwen is.