tegen aspergevlieg
ROGOR
VOGELS
Is '1 Dieselke niet ouderwets?
Vacantie-houden is een kunst
Aspergetelers, gebruik
Geen 5-daagse in bouwvakken
Vrijdag 5 mei 1961 No. 18
TWEE EN TACHTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 150652 WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN SSÏfS^
mm. ABONNEMENTS-
.50 (buiten Venray 1.75)
Het begint er keurig uit te zien aan het Venrayse of liever ge
zegd het Oostrumse station.
Er is een hele poos een hele hoop rommel geweest en men heeft
de zaken danig door elkaar gehaald, maar het nieuwe, wat uit die
rommel verschenen is betekent een grote verbetering.
Een verbetering voor de reizigers,
die gemakkelijker in- en uit kunnen
stappen, een verbetering ook voor
het laden en lossen aan overkant en
daarenboven een heel „vlottere" in
druk voor de reizigers die Venray
binnen komen.
Als we daarnaast dan de nieuwe
„overweg-regeling" bekijken en zien
hoe modem, die is uitgevoerd, dan
zou men zo mogen zeggen,,dat op dit
terrein Venray toch weer een aardig
eind naar boven is geklauterd.
We praten dan nog niet eens over
de nieuwe seinregeling, die vanuit
Nijmegen wordt bediend, al is dit
technisch snufje zeker de moeite
waard vooral voor de mens, die
zich voor deze unieke materie inte
resseert.
Dat de ltfn Venlo-Nijmegen de
laatste weken ook ander, droevi
ger nieuws heeft opgeleverd, doet
wel de vraag rijzen of nu men
toch bezig is met de modernise
ring van deze ljjn de vele (te vele
zelfs) onbewaakte overwegen niet
meer beveiligd hadden kunnen
worden.
Toch met al deze modernisering
en zelfs met de vlottere verbindingen
met Noord, Oost West en Zuid, toch
blijft een onvoldane indruk achter.
Het dieseltje mag dan misschien
even hard lopen als zijn elektrische
broeders, het geeft toch nog altijd
dat gevoel van een buurtreintje.
Men krijgt in Venlo en in Nijme
gen en bij 't overstappen in onze ge
deukte, gekreukte en luid rumoerige
dieseltjes toch altijd het gevoel:
Jongens nu gaan we de binnenlan
den inNu gaan we op ontdek
kingsreis in de achtergebleven ge
bieden
Achtergebleven zijn we inderdaad,
want terwijl elders de elektrifikatie
de Nederlandse Spoorwegen verleid
tot grootse advertenties van hoe
schoon en mooi het toch wel alle
maal is bij die elektrische N.S. rom
melen wij in ons dieseltje
O zeker de Nederlandse Spoorwe
gen zal met cijfermateriaal, dat er
niet om liegt aan kunnen tonen, dat
het lijntje Venlo-Nijmegen feitelijk
een onrendabel stukje spoorweg is,
waar waarschijnlijk nog wel geld
bij moet. Maar de vraag mag dan
tevens gesteld worden, of hiervan
de schuld niet gedeeltelijk bij de
Spoorwegen zelf ligt. Want de Ven
rayse mens heeft om van en naar
het station Venray te komen even
veel tijd nodig als de elektrische van
Utrecht-naar Amsterdam. En dat
scheelt toch wel enige kilometers.
Dan is de Venrayse mens nog pas
op het station en heeft al 45 centen
extra mogen betalen voor de bus
service, die buitendien de Venrayse
gemeenschap zo'n 35.000 per jaar
kost(Meer dan de hand- en
spandiensten opbrengen).
Wil de goede man naar het Wes
ten, dan dieselt hij eerst naar Nij
megen, mag daar overstappen op
Arnhem, mag daar weer overstap
pen naar Utrecht en dan daar weer
op Den Haag(En dan opletten
niet in het verkeerde treinstel te
stappen, want anders is het ook
in Gouda weer overstappen gebla
zen).
En dan te bedenken, dat in Seve-
num elk uur vertrokken kan wor
den met een enkel overstapje in
Eindhoven op de sneltreinen, naar 't
Westen.
Is het dan niet logisch, dat men
andere reiswegen zoekt, met niet zo
veel omslag, met niet zoveel trubbel.
En geldt hetzelfde feitelijk niet
voor het goederen-vervoer. De tijd
van extra laden en lossen en om-
laden schrikt af en men zorgt voor
eigen vervoer.
Nu zullen de Nederlandse Spoor
wegen aan de hand van cijfers en
onderzoekingen en wat dies meer zij
waarschijnlijk wel kunnen bewijzen,
dat het allemaal zo'n vaart niet
loopt, maar men geeft in die cijfers
o.i. toch niet de juiste indruk weer
omdat er hier psychologische dingen
in mee spelen.
De reiziger, die nu zijn eigen wa
gen neemt, omdat hem dat niet
sneller, maar wel gemakkelijker
brengt op de plaats waar hij zijn
moet, zal de snelïere weg i.e. de
spoorwegen nemen als die voor hem
gemakkelijker wordt
En die man, en met hem honder
den anderen vindt men thans niet in
de cijfers der N.S. Datzelfde geldt
voor de vrachten.
Bekijken we de huidige toestand,
dan valt op, dat de oude stoomtrein
het langste op genoemd baanvak in
bedrijf is geweest en dat nu de oude
diesels hierop een goede oude dag
beleven. De gevolgen zijn voor de
streek, niet voor de Ned. Spoorwe
gen
De jaarlijkse bus-lasten worden
voor de gemeente telkens maar ho
ger en hoger en enig soulaas is er
niet te vinden, want door het bus-
geld duurder te maken verliest men
zijn klanten
We vragen ons nog altijd af uit
wat voor overwegingen de Spoor
wegen besloten hebben de plan
nen voor de verlegging van het
station en de aansluiting op Se-
venum weer op te bergen. De be
lofte dat „eens" het bestaande
baanvak geëlektrificeerd zal wor
den en een uurdienst krijgt, is
slechts een hele schrale troost.
Want daarbij blijft een groot deel
der moeilijkheden nog bestaan,
wordt het reizen slechts weinig aan
trekkelijker en blijft Venray nog
steeds met de last van extra bus
diensten en wat dies meer zij, zitten.
Zijn we enerzijds content met een
station, dat in navolging van de an
dere Nederlandse stations nu ook is
aangepast aan de modernere eisen,
van de andere kant, geloven wij, dat
het nog altijd lapmiddelen blijven,
zolang men de zestig jaren geleden
gemaakte fout niet hersteld en
Venray een dusdanige aansluiting
geeft op het spoornet, dat zonder
extra lasten elke plaats in Neder
land bereikbaar is
En zover zijn we nog lang niet, on
danks hogere perrons, ondanks mo
dernere overwegen.
Vakantie houden is een kunst op
zichzelf. Er is dus een zekere gave
voor nodig om het goed te doen,
maar er kan ook veel van aange
leerd worden, terwijl de ondervin
ding een van de beste leermeesters
is.
Ook uit de ondervinding van an
deren kan men echter vooral voor
het vakantie houden wijze lessen
putten. Dat geldt bij deze tak van
ontspanning nog meer dan bij welke
andere ook.
Als eerste goede raadgeving voor
de vakantie geldt: doe het niet ieder
jaar hetzelfde. En ga ook niet jaren
achtereen naar dezelfde plaats of
streek, hoe goed het u daar ook be
vallen mag zijn. De kunst van va
kantie houden vereist namelijk in
de eerste plaats: zich zelf vernieu
wen, los komen uit een sleur.
Telkens weer terugkeren naar een
reeds vertrouwde, zo goed bekende
plaats, brengt geen nieuwe indruk
ken, geen ware verfrissing. Neen,
men moet er niet tegen opzien om
voor de vakantie nu weer eens iets
heel anders te ondernemen dan men
in vorige jaren heeft gedaan.
Zelfs al zou de omgeving, de ver
zorging, de reis of het gezelschap
ditmaal eens minder in de smaak
vallen, dan is daar nog geen man
mee over boord. Het kan toch de
nodige verfrissing hebben gebracht,
men is toch een ervaring rijker en
dat is weer winst voor het volgend
jaar.
WEES NIET PIETLUTTIG
Leer vervolgens in de vakantie
alle pietluttigheid te laten varen.
Het is helemaal niet het belangrijk
ste of het eten wel zo heel erg goed
is in het hotel of pension.
Verwacht zeker niet, dat het net
zo moet zijn als u thuis gewend
bent. Zo ook als u de vakantie door
brengt in een gehuurd zomerhuisje,
in een tent of in een caravan: laat
de maaltijd niet het belangrijkste
genoegen zijn van de dag.
Dat is in de eerste plaats niet ple
zierig voor de huisvrouw, in de
tweede plaats bent u met vakantie
om vooral iets anders dan van het
eten te genieten Omdat de vakantie
vooral bedoeld is om u door het op
doen van nieuwe indrukken straks
weer frisser te doen staan tegenover
het dagelijks werk en dit ook de
beste manier is om uit te rusten van
de dagelijkse, beslommeringen, moet
u het aandurven in de vakantie 'n
beetje bohemieachtig te leven.
De middagmaaltijd behoeft niet
persé tussen twaalf en half twee
en de avondmaaltijd niet precies
om zes uur genoten te worden.
Laat dat tijdstip maar helemaal
afhangen van de duur van de toch
ten die u in de omgeving maakt, die
zijn immers het belangrijkste in uw
vakantie en 'n beetje trek krijgen
is juist erg goed om straks weer van
de maaltijd te genieten. Dat geeft
dus dubbele vreugd.
LAAT DE AUTO THUIS!
Bent U voor uw dagelijks werk
genoodzaakt om veel met de auto te
rijden?
Doe dat dan voor uw vakantie
juist eens niet of zo min mogelijk
Een treinreis is vaak veel comforta
beler en vooral kinderen vinden dat
meestal veel interessanter dan uren
lang in zo'n kastje over de weg ge
reden te worden.
Zeker, het kan wat ongemak ge
ven door het moeten sjouwen met
bagage, maar van het vakantiegeld
kunt u ook wel een taxi betalen om
u naar en van het station te bren
gen. Terwille van de kinderen dus
en van uw eigen rust en ontspan
ning is een treinreis vaak aan te be
velen als u de vakantie denkt door
te brengen in één bepaald oord.
Het kamperen in luxe tenten of
caravan komt steeds meer in zwang
en heeft ook een speciale bekoring.
Wil men als ouders daar nog van
genieten, dan moet men dit echter
in het voor- of naseizoen doen, dan
zijn de campings nog niet zo over
vol. En ja, er is een wat sportieve
en energieke geest voor nodig.
Wie in zijn vakantie alleen maar
lui wil zijn en goed verzorgd, moet
natuurlijk niet gaan kamperen, want
dan is men genoodzaakt om zelf ook
iets te doen. Velen vinden dat echter
juist wel prettig en zij hebben het
voordeel van veel goedkoper uit te
zijn en vrijer te kunnen leven.
Kampeerders zitten elkaar niet op
de vingers te kijken, zoals in een
hotel of pension kan voorkomen.
Men trekt zich enerzijds veel min
der van elkaar aan, anderzijds wor
den er op de kampeerplaatsen veel
gemakkelijker vriendschappen ge
sloten, als men dat wil.
De grotere ongebondenheid die
het kamperen ons toestaat, is een
van de grote attracties ervan, het
laat je meer jezelf en meer genieten
van de vrijheid der vakantiedagen.
EN HET GEZELSCHAP
Het maken van gezelschapsreizen
per autobus naar een bepaald va
kantieoord is een van de goedkoop
ste wijzen om ver te komen en veel
te zien. Men ziet er wel eens tegen
op, omdat men van tevoren niet
weet in wat voor gezelschap men
terecht komt.
Doch een goed resbureau of auto
caronderneming zal u meestal kun
nen adviseren of een door u gedach
te reis ook met uw milieu en door u
verlangde verzorging overeenkomt.
Men kan dat zelf ook vrij goed af
wegen naar de kosten van de reis.
Denk niet, dat de ene onderne
ming zoveel duurder is dan de an
dere, de prijzen liggen nagenoeg ge
lijk. Indien verschillende onderne
mingen eenzelfde soort reis aankon
digen tegen verschillende prijzen,
dan is er ook wel degelijk verschil
in verzorging in hotel of pension
waar men terecht komt. Men kan
dan nagaan, dat de goedkoopste reis
meer geambieerd zal worden door
jongeren en door eenvoudige men
sen.
Zo heel erg behoeft men trouwens
niet op te zien tegen het gezelschap
dat men kan treffen, want men kan
zich met de anderen net zoveel en
zo weinig bemoeien als men wil. Het
gaat er meer om of u wel tegen een
lange reis per autobus kunt.
Er zit een zekere bekoring in,
doordat men vaak meer van het
landschap ziet dan met een reis per
trein of per vliegtuig, maar men
moet de vaak lange zit aandurven.
Daarom zouden wij u aanraden om
niet de kortste tijdsduur voor zo'n
verre reis te nemen.
Wanneer de reis naar het vakan
tieoord twee dagen of meer vergt,
boek dan zo mogelijk niet voor een
tiendaagse reis maar minstens voor
veertien of zeventien dagen. Dan is
het de vermoeienis van de reis
waard en ziet men daar ook minder
tegen op.
Zo zouden we door kunnen gaan
met u allerlei goede raad voor uw
vakantie te geven. Maar eigenlijk is
ondervinding de beste leermeester.
Het weer kan uw vakantie na
tuurlijk bederven, andere omstan
digheden zullen dat niet gauw doen.
Want al meent u het dan niet zo
goed getroffen te hebben, al had u
zich van de uitgestippelde vakantie
reis wat meer voorgesteld, als het
weer meewerkt zullen de goede er
varingen toch meestal in de meer
derheid zijn.
Zie daarom niet tegen een ver
andering van vakantieoord of van
wijze van vakantie houden op, want
juist deze vernieuwing en verbre
ding van uw ondervindingen bren
gen de beste verfrissing om daarna
het dagelijks werk weer als ver
jongd te verrichten.
hebben is niets, maar ze
houden... dat is de kunst
Het houden van vogels heeft zich
de laatste jaren als hobby sterk ver
breid. Velen hebben als huisdier een
vogel verkozen en echte liefhebbers
breidden hun levende have uit met
tal van fraaie exemplaren. In Ven
ray zijn ze georganiseerd in de
Kleurkanarievereniging die elk jaar
opnieuw een prachtige show opzet
van de vogels van haar leden. En
dan zyn er nog de mensen, die min
of meer toevallig vogels in bezit
kregen of aan de heersende mode
mee willen doen. Laten wy met het
ook op deze tweevoeters hopen, dat
het ook daar werkelijk liefhebberij
VLOEIBAAR
Dosering 150 cc per 100 Itr. water.
Werkt door direkt kontakt én systemisch.
Doodt de vliegen én haar maden.
Reduceert de aantasting tot een laag
niveau.
ROGOR-Vloeibaar is uit voorraad leverbaar bij
Fa. HENK VAN GELDER Molenstr. 5 St.Anthonis, tel. 08858-390
Fa. A.W. HERMANS, Leunseweg 25 Venray, tel. 04780-1483
ROGOR is een Noiny-product, dus betrouwbaar
is en dat de nieuwe eigenaar met
uiterste krachtsinspanning zal trach
ten om het wel een wee van de vo
gels te behartigen.
ER KOMT MEER BIJ KIJKEN
DAN WAT VOER EN WATER
GEVEN
Momenteel kwam ieder in de be
staande vogelwinkels uit een grote
verscheidenheid van vogels een keu
ze doen en voor weinig geld zijn
reeds behoorlijke diertjes te koop.
Maar de ervaring heeft wel geleerd,
dat er meer komt kijken bij het ver
zorgen van onze gevleugelde vrien
den dan het vullen van de voerbak-
jes met wat zaad en het geven van
vers water. In de praktiik vergt het
uren van uw tijd, als u deze dieren
goed wilt verzorgen. Hebt U niet
veel tijd ter beschiking, of bent U
gewend de avonduren elders door te
brengen, begint U dan niet aan de
ze rage, want dan doet u zowel de
vogels als U zelf te kort. Uw vogels
omdat zij U niet duidelijk kunnen
maken dat ze ziek zijn en U zelf om
dat U geen gelegenheid hebt van de
ze aanwinst te genieten en uw exem
plaren te vermeerderen.
Hebt U er wel eens aan gedacht,
wat U moet doen als er een vogel
ziek wordt? En hoe U ziekten kunt
voorkomen? Een hond kan door ge
jank of klaaglijk geblaf uw aan
dacht trekken, maar een vogel zal
slechts onbeweeglijk blijven zitten
en wanneer dit aan Uw aandacht
ontsnapt, zult U te laat tot de ont
dekking komen, dat een fraai exem
plaar met de poten omhoog ligt.
FLUITEN EN LEZEN
De warme amateur staat 's mor
gens een uurtje eerder op, teneinde
dagelijks de kooien schoon te ma
ken, de waterbakjes schoon te ma
ken en de voerautomaten uit te bla
zen en met vers voer (uit blik) te
vullen.
Dan zal hij nog geruime tijd het ge
drag van zijn vogels observeren.
Wie een volière bezit, zal daar niet
onverhoeds binnenstappen, doch
eerst rustig kijken of daar binnen
alles wel in orde is. Hij maakt er
een gewoonte van, pratend of flui
tend te naderen, want wie zonder
geluid te maken de kooi binnenstapt,
doet de gehele bevolking angstig op
schrikken en kondigt hij zijn komst
}0ouia3ai uiaq az uagaiiA uep 'uee (e
en komen op zijn hand en schouder
zitten, zodra hij de sluis gepasseerd
is.
Wie veel belang stelt in het doen
en laten van zijn huisdieren zal er
ook eens een of meer boeken op na
lezen en daar veel uit leren. Hij be
seft dan wel, dat het niet moeilijk
is vogels te hebben maar uiterst las
tig ze ook te houden. Vooral tijdens
rui en broedtijd is extra zorg ver
eist.
OBSERVEER ZE
Wie er verscheidene soorten op na
houdt, moet eens opletten welke pop
het gezelschap van een man zoekt.
Hier ligt het geheim van gunstig
broeden, want, gemeenschappelijk
broeden moet vooral voor de begin
neling worden afgeraden. Begin ge
rust met de broedkooi en zet dan
die spannen bij elkaar, die in vrij
heid eikaars gezelschap zochten. Leg
binnen hun bereik wat nestmate
riaal, vul het kastje met een touw-
nestje en laat de natuur haar gang
gaan.
Let wel op wanneer het eerste
eitje wordt gelegd en schrijf dit op!
Het beste kunnen de nestkastjes
worden genummerd, als er tegelij
kertijd meer broedkooien worden
bevolkt. Er is vaak geadviseerd de
eerste eitjes weg te nemen en hier
voor een kunsteitje te leggen; maar
in de vrije natuur blijven de eieren
ook liggen.
Wel is het aan te bevelen de be
trokken vogels van de 1ste dag van
het opkooien af te wennen aan het
bijvoeren van opfokvoer en kracht
voer, en als de tijd van uitkomen
aangebroken is, het zaad geheel te
vervangen opdat de ouders aan de
jongen het opfokvoer zullen voeren.
Zorg er in elk geval voor, dat dit
voorhanden is.
Per seizoen mag niet meer dan
hoogstens driemaal worden gebroed.
Na elke gezinsvermeerdering moeten
de oude vogels gelegenheid krijgen
zich geheel te herstellen, want een
trouwe pop en vaak ook de man lij
den tijdens het verzorgen en voede
ren van de jongeren aan een groot
tekort aan voedsel. Tijdig moet de
man apart worden gezet, want voor
een ideaal foktoompje is het nodig,
dat de man enkele maanden van de
pop wordt verwijderd.
In mei leggen ale vogeltjes een ei.
Nu is het dus alle aandacht nodig
om onze vogels goed te verzorgen
enniet te verstóren.
NIEUWE BOUWBEPERKING BRENGT SCHRALE WONINGWINST
Na 16 jaar woningellende en miserabel bouwbeleid heeft de re
gering opnieuw moeten besluiten tot een beperkte bouwstop in de
vrije sector en tot verwerping
van de vrije zaterdag voor de bouwvakken. Het heeft weinig zin
deze maatregelen zonder meer toe te juichen of af te keuren, omdat
daarmee stellig 't landsbelang niet is gediend. Over de vrye zater
dag kunen we kort zijn: bij verkortingen van de arbeidstijd zijn
overspanning en prijsverhogingen onafwendbaar. Het kabinet mocht
niet anders beslissen, de Tweede Kamer stemde met die argumenten
In beginsel is de brief aan de
Tweede Kamer over de beperking
van de bouwactiviteit in de vrije
sector 'n slag in het gezicht van hen,
die dit kabinet in het zadel hebben
geholpen. Het was immers de bedoe
ling om in verschillende sectoren
van het economisch leven meer vrij
heid te brengen en de staatsbemoei
ing te verminderen. Die gedachte
wordt nu geweld aangedaan, vooral
ten koste van de vrije particuliere
woningen.
Zodra voor dit soort huizen een
bedrag van meer dan 23000.
21000,— en 19000,— nodig zal
zijn, al naar gelang de gemeente
klasse, zal er rijksgoedkeuring voor
moeten worden gevraagd. Deze zal
dan alleen worden verleend, als er
zich geen spannningen voordoen op
de bouwmarkt of wanneer er sprake
is van een bijzonder geval. Voorts
zal er verschuiving moeten optreden
in de aanvragen van grote bouw
werken voor scholen, agrarische ge
bouwen en vooral ook in de nijver
heid. In de laatste belangrijke sec
tor liep op 1 januari reeds voor 200
miljoen gulden aan aanvragen.
Er mag nu voor het hele jaar voor
480 miljoen worden toegestaan. Dit
bedrag ligt reeds 80 miljoen boven
de raming maar, omdat de produk-
tiemogelijkheid nader 200 miljoen
hoger is geraamd, is de basisraming
herzien. De overige 120 miljoen ex
tra raming gaan naar de gesubsidi
eerde woningbouw. De helft zal vrij
komen voor premiewoningen, de an
dere helft gaat bij benadering naar
de premiebouw, zodat er 2500 hui
zen van deze types extra zullen wor
den gebouwd.
KABINET HAD GEEN KEUS
Er zijn oorzaken, waarom dit be
leid kan worden geprezen. In de
hoek van de goedkope woningen be
staat de grootste behoefte. Het aan
tal aanvragen voor dit soort huizen
is groot, dat hierop het zwaartepunt
van de bouwactiviteit moet worden
gelegd! Wij kunnen 't sociale nood
zaak noemen en ook economisch
wordt in een behoefte voorzien.
Uit de politieke hoek bekeken be
stond er voor het ministerie zelfs
geen keus. Reeds is deze regering
een keer over die nu toegestane 2500
huizen gevallen en er is stellig een
(stille) belofte gedaan ze alsnog te
bouwen als voorwaarde voor het
herleven van het kabinet de Quay.
Bovendien zijn er tal van ander zor
gen (kinderbijslag!) die het politieke
leven van deze ministers bedreigen.
Elke reden voor kritiek moet dus zo
veel mogelijk worden weggenomen.
Nu er opnieuw sprake is van drei
gend samengaan van socialisten en
katholieken, laten de eersten geen
enkele gelegenheid voorbij gaan
deze regering te kraken. Een van de
gevaarlijke speerpunten op het hart
van de Quay en z'n mannen gericht
is de volkswoningbouw. De bouw