tegen aspergevlieg ROGOR VOGELS Is '1 Dieselke niet ouderwets? Vacantie-houden is een kunst Aspergetelers, gebruik Geen 5-daagse in bouwvakken Vrijdag 5 mei 1961 No. 18 TWEE EN TACHTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 150652 WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN SSÏfS^ mm. ABONNEMENTS- .50 (buiten Venray 1.75) Het begint er keurig uit te zien aan het Venrayse of liever ge zegd het Oostrumse station. Er is een hele poos een hele hoop rommel geweest en men heeft de zaken danig door elkaar gehaald, maar het nieuwe, wat uit die rommel verschenen is betekent een grote verbetering. Een verbetering voor de reizigers, die gemakkelijker in- en uit kunnen stappen, een verbetering ook voor het laden en lossen aan overkant en daarenboven een heel „vlottere" in druk voor de reizigers die Venray binnen komen. Als we daarnaast dan de nieuwe „overweg-regeling" bekijken en zien hoe modem, die is uitgevoerd, dan zou men zo mogen zeggen,,dat op dit terrein Venray toch weer een aardig eind naar boven is geklauterd. We praten dan nog niet eens over de nieuwe seinregeling, die vanuit Nijmegen wordt bediend, al is dit technisch snufje zeker de moeite waard vooral voor de mens, die zich voor deze unieke materie inte resseert. Dat de ltfn Venlo-Nijmegen de laatste weken ook ander, droevi ger nieuws heeft opgeleverd, doet wel de vraag rijzen of nu men toch bezig is met de modernise ring van deze ljjn de vele (te vele zelfs) onbewaakte overwegen niet meer beveiligd hadden kunnen worden. Toch met al deze modernisering en zelfs met de vlottere verbindingen met Noord, Oost West en Zuid, toch blijft een onvoldane indruk achter. Het dieseltje mag dan misschien even hard lopen als zijn elektrische broeders, het geeft toch nog altijd dat gevoel van een buurtreintje. Men krijgt in Venlo en in Nijme gen en bij 't overstappen in onze ge deukte, gekreukte en luid rumoerige dieseltjes toch altijd het gevoel: Jongens nu gaan we de binnenlan den inNu gaan we op ontdek kingsreis in de achtergebleven ge bieden Achtergebleven zijn we inderdaad, want terwijl elders de elektrifikatie de Nederlandse Spoorwegen verleid tot grootse advertenties van hoe schoon en mooi het toch wel alle maal is bij die elektrische N.S. rom melen wij in ons dieseltje O zeker de Nederlandse Spoorwe gen zal met cijfermateriaal, dat er niet om liegt aan kunnen tonen, dat het lijntje Venlo-Nijmegen feitelijk een onrendabel stukje spoorweg is, waar waarschijnlijk nog wel geld bij moet. Maar de vraag mag dan tevens gesteld worden, of hiervan de schuld niet gedeeltelijk bij de Spoorwegen zelf ligt. Want de Ven rayse mens heeft om van en naar het station Venray te komen even veel tijd nodig als de elektrische van Utrecht-naar Amsterdam. En dat scheelt toch wel enige kilometers. Dan is de Venrayse mens nog pas op het station en heeft al 45 centen extra mogen betalen voor de bus service, die buitendien de Venrayse gemeenschap zo'n 35.000 per jaar kost(Meer dan de hand- en spandiensten opbrengen). Wil de goede man naar het Wes ten, dan dieselt hij eerst naar Nij megen, mag daar overstappen op Arnhem, mag daar weer overstap pen naar Utrecht en dan daar weer op Den Haag(En dan opletten niet in het verkeerde treinstel te stappen, want anders is het ook in Gouda weer overstappen gebla zen). En dan te bedenken, dat in Seve- num elk uur vertrokken kan wor den met een enkel overstapje in Eindhoven op de sneltreinen, naar 't Westen. Is het dan niet logisch, dat men andere reiswegen zoekt, met niet zo veel omslag, met niet zoveel trubbel. En geldt hetzelfde feitelijk niet voor het goederen-vervoer. De tijd van extra laden en lossen en om- laden schrikt af en men zorgt voor eigen vervoer. Nu zullen de Nederlandse Spoor wegen aan de hand van cijfers en onderzoekingen en wat dies meer zij waarschijnlijk wel kunnen bewijzen, dat het allemaal zo'n vaart niet loopt, maar men geeft in die cijfers o.i. toch niet de juiste indruk weer omdat er hier psychologische dingen in mee spelen. De reiziger, die nu zijn eigen wa gen neemt, omdat hem dat niet sneller, maar wel gemakkelijker brengt op de plaats waar hij zijn moet, zal de snelïere weg i.e. de spoorwegen nemen als die voor hem gemakkelijker wordt En die man, en met hem honder den anderen vindt men thans niet in de cijfers der N.S. Datzelfde geldt voor de vrachten. Bekijken we de huidige toestand, dan valt op, dat de oude stoomtrein het langste op genoemd baanvak in bedrijf is geweest en dat nu de oude diesels hierop een goede oude dag beleven. De gevolgen zijn voor de streek, niet voor de Ned. Spoorwe gen De jaarlijkse bus-lasten worden voor de gemeente telkens maar ho ger en hoger en enig soulaas is er niet te vinden, want door het bus- geld duurder te maken verliest men zijn klanten We vragen ons nog altijd af uit wat voor overwegingen de Spoor wegen besloten hebben de plan nen voor de verlegging van het station en de aansluiting op Se- venum weer op te bergen. De be lofte dat „eens" het bestaande baanvak geëlektrificeerd zal wor den en een uurdienst krijgt, is slechts een hele schrale troost. Want daarbij blijft een groot deel der moeilijkheden nog bestaan, wordt het reizen slechts weinig aan trekkelijker en blijft Venray nog steeds met de last van extra bus diensten en wat dies meer zij, zitten. Zijn we enerzijds content met een station, dat in navolging van de an dere Nederlandse stations nu ook is aangepast aan de modernere eisen, van de andere kant, geloven wij, dat het nog altijd lapmiddelen blijven, zolang men de zestig jaren geleden gemaakte fout niet hersteld en Venray een dusdanige aansluiting geeft op het spoornet, dat zonder extra lasten elke plaats in Neder land bereikbaar is En zover zijn we nog lang niet, on danks hogere perrons, ondanks mo dernere overwegen. Vakantie houden is een kunst op zichzelf. Er is dus een zekere gave voor nodig om het goed te doen, maar er kan ook veel van aange leerd worden, terwijl de ondervin ding een van de beste leermeesters is. Ook uit de ondervinding van an deren kan men echter vooral voor het vakantie houden wijze lessen putten. Dat geldt bij deze tak van ontspanning nog meer dan bij welke andere ook. Als eerste goede raadgeving voor de vakantie geldt: doe het niet ieder jaar hetzelfde. En ga ook niet jaren achtereen naar dezelfde plaats of streek, hoe goed het u daar ook be vallen mag zijn. De kunst van va kantie houden vereist namelijk in de eerste plaats: zich zelf vernieu wen, los komen uit een sleur. Telkens weer terugkeren naar een reeds vertrouwde, zo goed bekende plaats, brengt geen nieuwe indruk ken, geen ware verfrissing. Neen, men moet er niet tegen opzien om voor de vakantie nu weer eens iets heel anders te ondernemen dan men in vorige jaren heeft gedaan. Zelfs al zou de omgeving, de ver zorging, de reis of het gezelschap ditmaal eens minder in de smaak vallen, dan is daar nog geen man mee over boord. Het kan toch de nodige verfrissing hebben gebracht, men is toch een ervaring rijker en dat is weer winst voor het volgend jaar. WEES NIET PIETLUTTIG Leer vervolgens in de vakantie alle pietluttigheid te laten varen. Het is helemaal niet het belangrijk ste of het eten wel zo heel erg goed is in het hotel of pension. Verwacht zeker niet, dat het net zo moet zijn als u thuis gewend bent. Zo ook als u de vakantie door brengt in een gehuurd zomerhuisje, in een tent of in een caravan: laat de maaltijd niet het belangrijkste genoegen zijn van de dag. Dat is in de eerste plaats niet ple zierig voor de huisvrouw, in de tweede plaats bent u met vakantie om vooral iets anders dan van het eten te genieten Omdat de vakantie vooral bedoeld is om u door het op doen van nieuwe indrukken straks weer frisser te doen staan tegenover het dagelijks werk en dit ook de beste manier is om uit te rusten van de dagelijkse, beslommeringen, moet u het aandurven in de vakantie 'n beetje bohemieachtig te leven. De middagmaaltijd behoeft niet persé tussen twaalf en half twee en de avondmaaltijd niet precies om zes uur genoten te worden. Laat dat tijdstip maar helemaal afhangen van de duur van de toch ten die u in de omgeving maakt, die zijn immers het belangrijkste in uw vakantie en 'n beetje trek krijgen is juist erg goed om straks weer van de maaltijd te genieten. Dat geeft dus dubbele vreugd. LAAT DE AUTO THUIS! Bent U voor uw dagelijks werk genoodzaakt om veel met de auto te rijden? Doe dat dan voor uw vakantie juist eens niet of zo min mogelijk Een treinreis is vaak veel comforta beler en vooral kinderen vinden dat meestal veel interessanter dan uren lang in zo'n kastje over de weg ge reden te worden. Zeker, het kan wat ongemak ge ven door het moeten sjouwen met bagage, maar van het vakantiegeld kunt u ook wel een taxi betalen om u naar en van het station te bren gen. Terwille van de kinderen dus en van uw eigen rust en ontspan ning is een treinreis vaak aan te be velen als u de vakantie denkt door te brengen in één bepaald oord. Het kamperen in luxe tenten of caravan komt steeds meer in zwang en heeft ook een speciale bekoring. Wil men als ouders daar nog van genieten, dan moet men dit echter in het voor- of naseizoen doen, dan zijn de campings nog niet zo over vol. En ja, er is een wat sportieve en energieke geest voor nodig. Wie in zijn vakantie alleen maar lui wil zijn en goed verzorgd, moet natuurlijk niet gaan kamperen, want dan is men genoodzaakt om zelf ook iets te doen. Velen vinden dat echter juist wel prettig en zij hebben het voordeel van veel goedkoper uit te zijn en vrijer te kunnen leven. Kampeerders zitten elkaar niet op de vingers te kijken, zoals in een hotel of pension kan voorkomen. Men trekt zich enerzijds veel min der van elkaar aan, anderzijds wor den er op de kampeerplaatsen veel gemakkelijker vriendschappen ge sloten, als men dat wil. De grotere ongebondenheid die het kamperen ons toestaat, is een van de grote attracties ervan, het laat je meer jezelf en meer genieten van de vrijheid der vakantiedagen. EN HET GEZELSCHAP Het maken van gezelschapsreizen per autobus naar een bepaald va kantieoord is een van de goedkoop ste wijzen om ver te komen en veel te zien. Men ziet er wel eens tegen op, omdat men van tevoren niet weet in wat voor gezelschap men terecht komt. Doch een goed resbureau of auto caronderneming zal u meestal kun nen adviseren of een door u gedach te reis ook met uw milieu en door u verlangde verzorging overeenkomt. Men kan dat zelf ook vrij goed af wegen naar de kosten van de reis. Denk niet, dat de ene onderne ming zoveel duurder is dan de an dere, de prijzen liggen nagenoeg ge lijk. Indien verschillende onderne mingen eenzelfde soort reis aankon digen tegen verschillende prijzen, dan is er ook wel degelijk verschil in verzorging in hotel of pension waar men terecht komt. Men kan dan nagaan, dat de goedkoopste reis meer geambieerd zal worden door jongeren en door eenvoudige men sen. Zo heel erg behoeft men trouwens niet op te zien tegen het gezelschap dat men kan treffen, want men kan zich met de anderen net zoveel en zo weinig bemoeien als men wil. Het gaat er meer om of u wel tegen een lange reis per autobus kunt. Er zit een zekere bekoring in, doordat men vaak meer van het landschap ziet dan met een reis per trein of per vliegtuig, maar men moet de vaak lange zit aandurven. Daarom zouden wij u aanraden om niet de kortste tijdsduur voor zo'n verre reis te nemen. Wanneer de reis naar het vakan tieoord twee dagen of meer vergt, boek dan zo mogelijk niet voor een tiendaagse reis maar minstens voor veertien of zeventien dagen. Dan is het de vermoeienis van de reis waard en ziet men daar ook minder tegen op. Zo zouden we door kunnen gaan met u allerlei goede raad voor uw vakantie te geven. Maar eigenlijk is ondervinding de beste leermeester. Het weer kan uw vakantie na tuurlijk bederven, andere omstan digheden zullen dat niet gauw doen. Want al meent u het dan niet zo goed getroffen te hebben, al had u zich van de uitgestippelde vakantie reis wat meer voorgesteld, als het weer meewerkt zullen de goede er varingen toch meestal in de meer derheid zijn. Zie daarom niet tegen een ver andering van vakantieoord of van wijze van vakantie houden op, want juist deze vernieuwing en verbre ding van uw ondervindingen bren gen de beste verfrissing om daarna het dagelijks werk weer als ver jongd te verrichten. hebben is niets, maar ze houden... dat is de kunst Het houden van vogels heeft zich de laatste jaren als hobby sterk ver breid. Velen hebben als huisdier een vogel verkozen en echte liefhebbers breidden hun levende have uit met tal van fraaie exemplaren. In Ven ray zijn ze georganiseerd in de Kleurkanarievereniging die elk jaar opnieuw een prachtige show opzet van de vogels van haar leden. En dan zyn er nog de mensen, die min of meer toevallig vogels in bezit kregen of aan de heersende mode mee willen doen. Laten wy met het ook op deze tweevoeters hopen, dat het ook daar werkelijk liefhebberij VLOEIBAAR Dosering 150 cc per 100 Itr. water. Werkt door direkt kontakt én systemisch. Doodt de vliegen én haar maden. Reduceert de aantasting tot een laag niveau. ROGOR-Vloeibaar is uit voorraad leverbaar bij Fa. HENK VAN GELDER Molenstr. 5 St.Anthonis, tel. 08858-390 Fa. A.W. HERMANS, Leunseweg 25 Venray, tel. 04780-1483 ROGOR is een Noiny-product, dus betrouwbaar is en dat de nieuwe eigenaar met uiterste krachtsinspanning zal trach ten om het wel een wee van de vo gels te behartigen. ER KOMT MEER BIJ KIJKEN DAN WAT VOER EN WATER GEVEN Momenteel kwam ieder in de be staande vogelwinkels uit een grote verscheidenheid van vogels een keu ze doen en voor weinig geld zijn reeds behoorlijke diertjes te koop. Maar de ervaring heeft wel geleerd, dat er meer komt kijken bij het ver zorgen van onze gevleugelde vrien den dan het vullen van de voerbak- jes met wat zaad en het geven van vers water. In de praktiik vergt het uren van uw tijd, als u deze dieren goed wilt verzorgen. Hebt U niet veel tijd ter beschiking, of bent U gewend de avonduren elders door te brengen, begint U dan niet aan de ze rage, want dan doet u zowel de vogels als U zelf te kort. Uw vogels omdat zij U niet duidelijk kunnen maken dat ze ziek zijn en U zelf om dat U geen gelegenheid hebt van de ze aanwinst te genieten en uw exem plaren te vermeerderen. Hebt U er wel eens aan gedacht, wat U moet doen als er een vogel ziek wordt? En hoe U ziekten kunt voorkomen? Een hond kan door ge jank of klaaglijk geblaf uw aan dacht trekken, maar een vogel zal slechts onbeweeglijk blijven zitten en wanneer dit aan Uw aandacht ontsnapt, zult U te laat tot de ont dekking komen, dat een fraai exem plaar met de poten omhoog ligt. FLUITEN EN LEZEN De warme amateur staat 's mor gens een uurtje eerder op, teneinde dagelijks de kooien schoon te ma ken, de waterbakjes schoon te ma ken en de voerautomaten uit te bla zen en met vers voer (uit blik) te vullen. Dan zal hij nog geruime tijd het ge drag van zijn vogels observeren. Wie een volière bezit, zal daar niet onverhoeds binnenstappen, doch eerst rustig kijken of daar binnen alles wel in orde is. Hij maakt er een gewoonte van, pratend of flui tend te naderen, want wie zonder geluid te maken de kooi binnenstapt, doet de gehele bevolking angstig op schrikken en kondigt hij zijn komst }0ouia3ai uiaq az uagaiiA uep 'uee (e en komen op zijn hand en schouder zitten, zodra hij de sluis gepasseerd is. Wie veel belang stelt in het doen en laten van zijn huisdieren zal er ook eens een of meer boeken op na lezen en daar veel uit leren. Hij be seft dan wel, dat het niet moeilijk is vogels te hebben maar uiterst las tig ze ook te houden. Vooral tijdens rui en broedtijd is extra zorg ver eist. OBSERVEER ZE Wie er verscheidene soorten op na houdt, moet eens opletten welke pop het gezelschap van een man zoekt. Hier ligt het geheim van gunstig broeden, want, gemeenschappelijk broeden moet vooral voor de begin neling worden afgeraden. Begin ge rust met de broedkooi en zet dan die spannen bij elkaar, die in vrij heid eikaars gezelschap zochten. Leg binnen hun bereik wat nestmate riaal, vul het kastje met een touw- nestje en laat de natuur haar gang gaan. Let wel op wanneer het eerste eitje wordt gelegd en schrijf dit op! Het beste kunnen de nestkastjes worden genummerd, als er tegelij kertijd meer broedkooien worden bevolkt. Er is vaak geadviseerd de eerste eitjes weg te nemen en hier voor een kunsteitje te leggen; maar in de vrije natuur blijven de eieren ook liggen. Wel is het aan te bevelen de be trokken vogels van de 1ste dag van het opkooien af te wennen aan het bijvoeren van opfokvoer en kracht voer, en als de tijd van uitkomen aangebroken is, het zaad geheel te vervangen opdat de ouders aan de jongen het opfokvoer zullen voeren. Zorg er in elk geval voor, dat dit voorhanden is. Per seizoen mag niet meer dan hoogstens driemaal worden gebroed. Na elke gezinsvermeerdering moeten de oude vogels gelegenheid krijgen zich geheel te herstellen, want een trouwe pop en vaak ook de man lij den tijdens het verzorgen en voede ren van de jongeren aan een groot tekort aan voedsel. Tijdig moet de man apart worden gezet, want voor een ideaal foktoompje is het nodig, dat de man enkele maanden van de pop wordt verwijderd. In mei leggen ale vogeltjes een ei. Nu is het dus alle aandacht nodig om onze vogels goed te verzorgen enniet te verstóren. NIEUWE BOUWBEPERKING BRENGT SCHRALE WONINGWINST Na 16 jaar woningellende en miserabel bouwbeleid heeft de re gering opnieuw moeten besluiten tot een beperkte bouwstop in de vrije sector en tot verwerping van de vrije zaterdag voor de bouwvakken. Het heeft weinig zin deze maatregelen zonder meer toe te juichen of af te keuren, omdat daarmee stellig 't landsbelang niet is gediend. Over de vrye zater dag kunen we kort zijn: bij verkortingen van de arbeidstijd zijn overspanning en prijsverhogingen onafwendbaar. Het kabinet mocht niet anders beslissen, de Tweede Kamer stemde met die argumenten In beginsel is de brief aan de Tweede Kamer over de beperking van de bouwactiviteit in de vrije sector 'n slag in het gezicht van hen, die dit kabinet in het zadel hebben geholpen. Het was immers de bedoe ling om in verschillende sectoren van het economisch leven meer vrij heid te brengen en de staatsbemoei ing te verminderen. Die gedachte wordt nu geweld aangedaan, vooral ten koste van de vrije particuliere woningen. Zodra voor dit soort huizen een bedrag van meer dan 23000. 21000,— en 19000,— nodig zal zijn, al naar gelang de gemeente klasse, zal er rijksgoedkeuring voor moeten worden gevraagd. Deze zal dan alleen worden verleend, als er zich geen spannningen voordoen op de bouwmarkt of wanneer er sprake is van een bijzonder geval. Voorts zal er verschuiving moeten optreden in de aanvragen van grote bouw werken voor scholen, agrarische ge bouwen en vooral ook in de nijver heid. In de laatste belangrijke sec tor liep op 1 januari reeds voor 200 miljoen gulden aan aanvragen. Er mag nu voor het hele jaar voor 480 miljoen worden toegestaan. Dit bedrag ligt reeds 80 miljoen boven de raming maar, omdat de produk- tiemogelijkheid nader 200 miljoen hoger is geraamd, is de basisraming herzien. De overige 120 miljoen ex tra raming gaan naar de gesubsidi eerde woningbouw. De helft zal vrij komen voor premiewoningen, de an dere helft gaat bij benadering naar de premiebouw, zodat er 2500 hui zen van deze types extra zullen wor den gebouwd. KABINET HAD GEEN KEUS Er zijn oorzaken, waarom dit be leid kan worden geprezen. In de hoek van de goedkope woningen be staat de grootste behoefte. Het aan tal aanvragen voor dit soort huizen is groot, dat hierop het zwaartepunt van de bouwactiviteit moet worden gelegd! Wij kunnen 't sociale nood zaak noemen en ook economisch wordt in een behoefte voorzien. Uit de politieke hoek bekeken be stond er voor het ministerie zelfs geen keus. Reeds is deze regering een keer over die nu toegestane 2500 huizen gevallen en er is stellig een (stille) belofte gedaan ze alsnog te bouwen als voorwaarde voor het herleven van het kabinet de Quay. Bovendien zijn er tal van ander zor gen (kinderbijslag!) die het politieke leven van deze ministers bedreigen. Elke reden voor kritiek moet dus zo veel mogelijk worden weggenomen. Nu er opnieuw sprake is van drei gend samengaan van socialisten en katholieken, laten de eersten geen enkele gelegenheid voorbij gaan deze regering te kraken. Een van de gevaarlijke speerpunten op het hart van de Quay en z'n mannen gericht is de volkswoningbouw. De bouw

Peel en Maas | 1961 | | pagina 5