Hoog bezoek aan Venray
De Zuid-Ooster.
Veilig verkeer...
Er zijn weer volop eieren
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
PEEL EN MAAS
Zaterdag 25 maart 1961 No. 12
TWEE EN TACHTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 150652
mm. ABONNEMENT» -
50 (buiten Venray 1.75)
Het was 'n „hoog"gezelschap, dat Burgemeester Custers zaterdag
j.l. mocht verwelkomen op het Venray se stadhuis. Ministeriële be
zoeken zijn in deze contereien zeldzaam, maar als er drie tegelijk
komen, plus nog andere autoriteiten, dan moet er wel een zeer
ernstige reden voor zijn.
Die was er dan ook. Het grote ruilverkavelingsplan Lollebeek is na
melijk ernstig bedreigd, doordat op het laatste moment niet alleen
het Ministerie van Defensie, maar ook de Rijksdienst voor het Na
tionale Plan, waarin verschillende ministeries samenwerken, ernsti
ge bezwaren hadden tegen een ontginning van de Heydse Peel. Het
ministerie van Defensie zou deze gronden graag hebben als militair
oefenterrein en de Rijksdienst heeft er zyn wensen voor recreatie en
als zgn. „natuurgebied"
aanwezige ministers geen enkele be- j
slissing nemen, daar zulks is voor
behouden aan het kabinet. De ex- I
cellenties hebben zich slechts door
een persoonlijk bezoek op de hoogte
van de situatie willen stellen.
MINISTERS AAN HET WOORD
Ook de Ministers zelf stonden de
pers nog te woord. De Minister van
Defensie wees er op dat het leger te
weinig oefenterreinen heeft en dus
overal in den lande uitziet naar ter
reinen, waarop zonder al te veel be
langen te schaden alsnog ruimte ge
vonden wordt. Hem persoonlijk was
de Heydse Peel in zoverre tegenge
vallen omdat het er zeer drassig is.
Maar zulks is natuurlijk te verhel-
DRAAIPUNTEN
De Heydse Peel vormt echter met
de Horster Dorperpeel de zgn.
„draaipunten" van het Lollebeekver-
kavelingsplan. Immers deze peel-
vlakten waren voorbestemd om na
ontginning te dienen als opvang
ruimten voor die landbouwers, wier
bedrijf in het kader van het verka
velingsplan van elders zouden moe
ten verdwijnen. Deze mensen kun
nen hier een nieuw bedrijf stichten
en hun oude gronden kunnen ge
bruikt worden voor de sanering van
andere bedrijven. Bovendien zou
hierdoor ook de mogelijkheid ge
schapen worden om b.v. in de om
geving van Oirlo de tuinbouw te be
vorderen. Bij de jarenlange voorbe
reiding voor dit verkavelingsplan is
altijd rekening gehouden met deze
uitwijkmogelijkheid. Toen op het
laatste ogenblik terwijl men al
droomde van de stemming over het
plan van „hogerhand" bezwaar
gemaakt werd tegen de ontginning
van deze peelvlakte, sloeg dat
nieuws in als een bom.
PROTESTEN
Het Venrayse gemeentebestuur,
dat dit slechte nieuws uit ons blad
had moeten vernemen, besloot, zelfs
voordat het officiëel op de hoogte
werd gesteld van dit ministeriële
voornemen tot een protest. In dit
protest werd benadrukt, dat Venray
door deze gang van zaken ernstig
wordt gedupeerd. Het Lollebeekver-
kavelingsplan is immers opgezet om
de vele, oudere bedrijven in deze
streek door verkaveling grotere en
betere bestaanmogelijkheden te ge
ven. Bovendien wordt mede door
het Lollebeekplan o.a. de waterbe
heersing verbeterd, als eerste stuk
uit het grote waterbeheersingspro-
ject, dat voor Noord-Limburg en
Oost-Brabant is opgesteld. Door het
uitvallen van de Heydse Peel is er
geen uitwijk-mogelijkheid meer,
tenzij in Horst, dat echter aan zijn
woeste peelvlalcten reeds zelf een
bestemming heeft gegeven, een be
stemming, die thans eveneens in ge
vaar komt. Bovendien wees het ge
meentebestuur er op dat Venray
door het militaire vliegveld in de
Vredepeel, zijn oorlogskerkhoven,
en zijn militaire complexen in Yssel-
steyn reeds uitzonderlijke offers aan
landbouwgronden heeft gebracht
voor de defensie.
In de Tweede Kamer stelde het
Tweede Kamerlid Tans de minis
ter over deze kwestie de nodige
vragen en wilde weten of er geen
andere mogelijkheden waren, zon
der dat het reeds in ver gevorderd
stadium zijnde Lollebeekplan in
gevaar kwam. In de Eerste Kamer
protesteerde senator Mertens en
vroeg om nadere inlichtingen
De regering antwoordde dat zij de
ze zaak zou bestuderen en zo spoe
dig mogelük haar standpunt in de
ze zou meedelen.
JUIST OM DE ZAAK TE
BESTUDEREN
kwamen zaterdag naar Venray de
minister van Defensie, Ir. S. Visser,
van Sociale Zaken en Volksgezond
heid dr. Chr. v. Rooy en van Land
bouw Mr. V. Marijnen. Verder kwa
men de Staatssecretaris van Onder
wijs, Mr. Y. Scholten, de Chef dei-
Generale Staf Luit. Gen. Léfèbre de
Montigny, de secr.-generaal van
Volkshuisvesting Mr. G. v. d. Flier,
Mr. C. v. Gorcum van de Rijksdienst
voor het Nationale Plan en de Chef
Natuurbescherming van O.K. en W.
Mr. F. Oorthuys. Van de Cultuur-
Technische Dienst waren aanwezig
Ir. S. Herweyer, algemeen-directeur
en Ir. J. Simons, de Limburgse Di
recteur. Van provinciale zijde waren
er: de Gouverneur Dr. F. Houben,
de heer Achten, lid van Ged. Staten
en Ir. B. Janssen Hoofdingenieur
van de Provinciale Waterstaat. Zij
werden zaterdagmorgen rond 10 uur
allen welkom geheten door Burge
meester Custers.
In de nieuwe B. en W.-kamer van
het stadhuis begon dan achter ge
sloten deuren het gesprek over de
peelkwestie, waarbij de Commissa
ris der Koningin en de Voorzitter
van de Voorbereidingscommissie van
het Lollebeekplan, Deputé Achten
de gasten op de hoogte stelden van
de stand van zaken en de moeilijk
heden, welke er gerezen zijn door
dat van regeringszijde thans bezwa
ren wordt gemaakt tegen ontginning
van de Heydse Peel.
De standpunten van de gemeenten
Venray en Horst t.a.v. deze kwestie
werden eveneens toegelicht. Na de
ze bespreking reed een bus voor,
welke het gezelschap naar de Heyd
se Peel bracht, waar de Gouverneur
opnieuw in de tamelijk waterrijke
Heydse Peel nadere inlichtingen
verstrekte. Ook werd een bezoek ge
bracht aan Griendtsveen, aan de
Dorperpeel en Sevenum, waar o.a.
Mariaveen bekeken werd. Op het
stadhuis van Sevenum werden de
kaarten nog eens bestudeerd, waar
na de tocht naar Venlo ging en een
stukje gegeten werd.
Na de daarna gehouden bespre
king deelde de Commissaris der Ko
ningin Dr. Houben mede, dat de
excellenties zeef tevreden waren
over de oriëntatiemogelijkheden, die
hen geboden waren. Uiteraard was
ook alle aandacht besteed, aan de
bezwaren, die de gemeenten hebben
tegen een eventuele in beslagneming
der peelgronden door het ministerie
van Oorlog. Natuurlijk konden de
DAT HEB IK IN
GELEZEN
Dit riep zaterdagmiddag enthou
siast een Venrays jochie dat een
radio-reporter van de KRO tussen
de duwende wriemelende jeugd op
het Marktplein alhier had uitgevist.
Deze „stunt" om de nieuwe SUS-ac-
tie wat meer bekendheid te geven,
was weliswaar genoeg geheim ge
houden, maar toch had Peel en Maas
kans gezien om even voor het af
sluiten van het vorige nummer het
Venrayse publiek te waarschuwen
dat er tussen 2 en half drie zater
dagmiddag wat te verdienen zou zijn
door goed naar de radio te luisteren.
Het werd echter 10 voor 3 voordat
de KRO mensen het geheim prijs ga
ven, nm. dat op de Venrayse Grote
Markt een knalgele Austin wagen
zou staan, die coupons uit zou ge
ven vanwege de SUS-actie. Coupons
waarop gratis deze knalgele auto te
j winnen zou zijn. Ternauwernood
"was deze aankondiging door de ra
dio omgeroepen of van alle kanten
stormde men toe, de jeugd voorop.
De heer van Opbergen, die even te
voren met de te winnen wagen ge
arriveerd was, zag zich in een mi
nimum van tijd omringd door hon
derden mensen die hem om de cou
pons vroegen. De radio-reporters,
die even verderop verdekt stonden
opgesteld geloofden hun ogen niet en
konden met geen mogelijkheid meer
bij de auto komen, waar men han
den te kort kwam bij het uitreiken
van coupons. Daarom deed men een
greep tussen de massa en kwam o.a.
dat enthousiaste Venrays joch te
voorschijn, die na zijn mededeling
dat hij een en ander in Peel en Maas
gelezen had spoorslag weer onder
dook in diezelfde massa om nog een
gratis coupon te bemachtigen.
Een machtige stunt, waarbij de
uitreikers wel eens angstig gekeken
hebben, omdat ze bang waren onder
de voet gelopen te worden, maar van
de andere kant deze reclame voor de
pas gestarte SUS-actie in Venray
door deze grote toeloop geweldig ge
slaagd vonden.
U weet dat er op de bekende
adressen intussen nog SUS-loten
verkrijgbaar zijn, waarop ditmaal
niet minder dan 35 auto's te winnen
zijn. En ieder lot trekt 5 x mee.
pen. Op de vraag of Mariaveen niet
beter geschikt was, ging Minister
Visser niet in, omdat het kabinet
heeft te beslissen in geval van een
keuze.
De Minister van Landbouw noem
de het verkavelingsplan Lollebeek
zeer voornaam. Maar het is zo, dat
dit staat of valt met een eventueel
gemis aan de Heydse Peel. Van de
ander kant had hij begrip voor de
moeilijkheden, die ongetwijfeld zul
len rijzen door een eventuele in be
slagname, waardoor aldus Minister
Marijnen, geweld wordt aangedaan
aan een harmonische ontwikkeling
van deze streek, nu Venray zelf
steeds meer gaat industrialiseren en
de landbouw naar andere plaatsen
moet verwijzen.
Ook Minister Marijnen werd ge
vraagd of Mariaveen niet beter was.
Maar ook deze Excellentie liet die
beslissing over aan het kabinet, al
gaf hij uiteraard de verzekering dat
met aller belangen rekening zou
worden gehouden. Staatsecretaris
Scholten deelde desgevraagd mee,
dat ook vanwege recreatie en na
tuurwetenschap enkele bedenkingen
waren gerezen tegen de ontginning
van de Heydse Peel, maar ging ook
niet verder er op in of deze beden
kingen van zodanige aard waren,
dat zij een eventuele ontginning in
de weg zouden staan. Hij liet de be
slissing ook wat dit onderdeel be
treft over aan de regering. Op de
vraag of deze beslissing spoedig zou
vallen, gaven de excellenties een
parig ten antwoord, dat met de
meeste spoed een beslissing zou wor
den genomen.
HAASTIGE (TEGEN)SPOED
We leven in een wereld waar ge
jaagd en gejakkerd wordt omdat we
allemaal „haast" hebben, omdat we
allemaal onder de druk van ons hor
loge gebukt gaan, omdat onze zaken
niet kunnen wachten, omdat we ho
gere omzetten willen halenen
fin, kortweg, omdat tijd in onze mo
derne samenleving geld is. Aan dat
schone uitgangspunt danken we dan
misschien onze vaderlandse hoog
conjunctuur maar in ieder geval ook
onze zwakke hartspieren en ver
hoogde bloeddrukken
Op de weg doen wij aan dat ei
gentijdse gejakker allemaal - de een
wat meer, de ander wat minder
braaf mee. Ook in het verkeer ont
moeten wij de mensen die 't koste
wat 't koste anderen vóór willen
zijn, vooruit willen komen ten koste
van anderen. Die niet kunnen ver
dragen eens achter een ander te
moeten blijven en liever met de el
lebogen werken dan rekening hou
den met anderen.
„De neurotiserende haast van onze
competatieve maatschappij" noe
men de geleerden dat en zij hebben
er verklaringen voor die variëren
van dubieuze liefde via moederbin
ding tot vitaminengebrek. Dat zal
wel allemaal zo zijn. Maar nuchter
beschouwd is al dat gejakker grote
dwaasheid, óók voor al die nijvere
lieden die menen dat tijd geld is
„Ik moet weg, want over een half
uur heb ik een vergadering buiten
de stad". Dan wordt er gereden op
een manier die met veilig verkeer
werkelijk niets meer te maken heeft.
Als een wervelstorm razen ze voor
bij. Maar al te vaak blijkt dan bij 'n
brug of stoplicht die wervelstorm
te zijn gaan liggen (foeterend!) op
enkele autolengtes vóór de meer
kalme rijders.
Inhalen. Inhalen. Inhalen. Haast.
Haastig. Haastige spoed. Maar als
die spoed tégenspoed wordt, dan
kunnen die vijf minuten inderdaad
geld worden. En dan géén 100 of
1000 gulden voor een gemiste order,
maar tienduizenden guldens voor
Bijna 1.100.000 mensen bracht de Zuid-Ooster in 1960
van en naar Venray. Een respectabel aantal. Voor 1961 verwacht
men echter nog een flinke stijging, omdat steeds meer mensen ge
bruik maken van de verschillende lijndiensten. Ook hoopt men dat
het nieuwe busstation aan de Julianasingel aan deze stijging zal bij
dragen. Dat liet maandag jl. de directeur Bruins duidelijk merken
bij de officiële opening van het nieuwe busstation.
PARADEPAARD
In een bijeenkomst vooraf had de
zelfde directeur de voorgeschiedenis
van deze bouw verteld. Het was
aanvankelijk de bedoeling dat in de
Schoolstraat een nieuwe garage ge
bouwd zou worden. Maar de wo-
ningnood liet niet toe, dat men de
daar gebouwde noodwoningen af
brak. Later waren de planologen er
weer tegen. En langs de Julianasin
gel wou men beslist geen garage
hebben. Toen is dan het idee gebo
ren om hier een zodanig gebouw
neer te zetten dat dit niet alleen de
Julianasingel „waardig" was, maar
waarin de functies van station en
garage meteen vereend zouden wor
den. Architect Lerou is na deze lan
ge voorbereidingstijd uiteindelijk
met grote voortvarendheid aan het
werk gegaan en heeft in nauwe sa
menwerking met de Zuid-Ooster het
nieuwe busstation ontworpen.
Een busstation, dat tot de modern
ste van Europa behoort en zeker
in Nederland het allernieuwste op
dit terrein is.
Zelfs als de gehele modernisering
van de Zuid-Ooster klaar is en ook
elders de nieuwe stations zijn ge
bouwd, zal Venray 't parade-paard-
je blijven, omdat hier de grootst mo
gelijke service aan het publiek ge
boden wordt.
BESTE OPLOSSING
Architect Lerou was van mening
dat men voor dit busstation geen
betere plaats had kunnen kiezen dan
de Julianasingel, waardoor de bus
sen met de minst mogelijke moeite
direct de vijf uitvalswegen bereiken
kunnen en het verkeer in het cen
trum zelf ontlast wordt.
Hij vertelde dat hij met veel ple
zier aan dit project had gewerkt en
gaf de nodige technische bijzonder
heden over de nieuwe bouw.
Nadat de gasten in een moderne
touringcar van Lunchroom Verheu
gen overgebracht waren naar het
nieuwe busstation was dan 't woord
aan Burgemeester Custers, die
uiterst tevreden was over dit nieu
we bouwwerk, dat inderdaad de rei
ziger zowel een waardig welkom als
afscheid toeriep. Voor de ontwikke
ling van de streek zijn busdiensten
als die van de Zuid-Ooster van zeer
grote betekenis en hij hoopte dan
ook dat dit nieuwe busstation er toe
zou bijdragen dat steeds meer men
sen Venray in hun reis-programma
zouden opnemen.
Met een druk op de knop stelde
hij de 1,5 ton zware kanteldeuren
in beweging, waarna de bussen
hun plaatsen innamen langs de
verschillende perrons.
Met trots toonde de directeur de
nieuwe vinding die is toegepast bij
de enorme deuren. Aan de achter
kant rijden de bussen tot vlak voor
de deur, die dan middels een con
tact automatisch zich openen. Aan
de voorkant bedient de chauffeur
voor het vertrek de deuren, die de
geheel met hete lucht verwarmde
hal afsluiten.
GELUKWENSEN
In de gezellige wachtkamer bood
mr. C. Coolen namens de Rijksver
keersinspectie in Maastricht geluk
wensen aan. De service aan het pu
bliek, aldus deze spreker, wordt door
dit nieuwe busstation wel op een
uitzonderlijke hoogte gebracht.
Majoor van Boon van de Rijks
politie wees op de goede verstand
houding tussen Zuid-Ooster en ver
keerspolitie, welke de grondslag
vormt voor een nog veiliger verkeer.
Namens de Rijkspolitie bood ook hij
gelukwensen aan.
Architect Lerou toonde zich dank
baar voor de prettige samenwerking
tussen bouwheer en architect en
bood een wandschildering van Pe-
tran Vermeulen als blijvende her
innering aan.
De heer A. Dinghs van het aan
nemersbedrijf Gebr. Dinghs N.V.
was ook best tevreden met dit
bouwwerk, waarin op uitstekende
wijze samengewerkt was. Hij hoop
te op een ^spoedige uitbreiding.
De heer Laurense bood gelukwen
sen aan namens WV en had een
beetje jaloers gekeken naar het
prachtige reisbureau, dat in dit sta
tion was ingericht, en vertrouwde in
de toekomst voor vreemdelingenver
keer ook met de Zuid-Ooster te kun
nen samenwerken.
De heer L. A. Nelissen feliciteerde
namens de industriëlen die dan mis
schien zelf weinig met de bus reizen
maar toch wel het belang begrijpen
van goede busverbindingen. Hij
hoopte dat de naar Venray gerichte
pendel zou toenemen, maar de uit
gaande pendel zou afnemen, wat dan
misschien niet zo prettig is voor de
Zuid-Ooster maar wel van belang
voor Venray.
De heer Fr. Janssen complimen
teerde namens de Middenstandsver
eniging en was dankbaar voor dit
prachtige gebouw dat ongetwijfeld
het gemak van de reizigers zou die
nen en ook hij hoopte dat de Zuid-
Ooster velen van buiten Venray naar
dit winkelcentrum van Noord-Lim
burg zou brengen. Tevoren had Ba
ron de Weichs de Wenne als streek-
commissaris de mensen bedankt die
hadden meegewerkt aan de totstand
koming van dit prachtige station.
Men had in de raad van commissa
rissen wel eens getwijfeld of aan de
onhoudbare toestand van Venray
wel ooit een einde zou komen, maar
het lange wachten had dan toch zijn
nut gehad, want wat nu tot stand
gekomen is kan de vergelijking met
iedere plaats in Nederland glansrijk
doorstaan.
Hij hoopte dat dit nieuwe station
ook meerdere mensen zou bewegen
om met bussen te reizen, temeer
waar op de Venrayse lijnen het
meest moderne materiaal is ingezet.
Hier heeft de Zuid-Ooster de kans
om meerdere bussen te laten rijden
en ook de lijnen te gaan onderhou
den die hoewel niet rendabel toch
wel gemakkelijk zijn voor de men
sen.
Met een bezichtiging van de nieu
we hallen werd deze oficiële ope
ning besloten, waarbij ook aanwezig
waren de wethouders van Dijck en
Colsen alsmede secretaris Vorst en
de directeur van Gemeentewerken
Naus
'n gezin waarvan de huisvader zich
jammerlijk te pletter heeft gereden.
Wie zich dat realiseert zal in het
verkeer niet meer eigen en ander
mans leven en levensgeluk opoffe
ren voor een paar luttele minuten.
Zelfs niet in een „competatieve
maatschappij"
MAAR OOK BIJ DE
CONCURRERENDE LANDEN..
Zo omstreeks april begint de huis
vrouw een grotere belangstelling aan
de dag te legen voor de prijs van de
eieren dan gewoonlijk. En dat is te
begrijpen want wat is Pasen zonder
eieren? Van oudsher heeft men op
het paasmenu een grote plaats inge
ruimd voor de produktie van onze
gepluimde tweevoeter, die met luid
gekakel haar waren aanprijst en
geen perschef of reclamebureau van
node heeft. Om ons op de hoogte te
stellen van neerlands eierpositie zijn
wij links en rechts eens een praatje
gaan maken en hebben deskundigen
gevraagd naar hun mening over dit
produkt dat voor zo menig boer in
deze streken van groot belang is.
GRAAG BETERE PRIJZEN
Wij raken in gesprek met een
Venrayse eierleverancier, die net
zijn afrekening over de geleverde
eieren thuis kreeg. Hij is in een
spraakzame bui in weerwil van het
feit dat hij niet erg tevreden is over
de gang van zaken. „Naar mijn me
ning liggen de prijzen die wij voor
de eieren krijgen, wel wat aan de
lage kant. Maar we mogen de toe
stand van nu gelukkig niet als on
herroepelijk beschouwen. De moge
lijkheid is zeker niet uitgesloten, dat
we over enige maanden met een be
tere prijs naar huis gaan en daarom
hopen we maar op betere tijden".
„De kippen produceren goed en de
huisvrouw kan dit jaar met Pasen
weer profiteren van een smakelijk
eitje tegen een redelijke prijs",
meent een deskundige uit landbouw-
kringen, wanneer we hem vragen
naar de gang van zaken. „De kwes
tie van de prüzen is een ingewik
kelde geschiedenis, waarvan de
meeste buitenstaanders weinig we
ten." zo verklaart hij.
POLEN EN ISRAEL NIEUWE
CONCURRENTEN
Zeg maar ongeveer 75%> van onze
eireproduktie wordt geëxporteerd en
dat moet, want wanneer de uitvoer
plotseling stop zou staan, lagen de
eieren in minder dan geen tijd voor
ieder te grijp op straat. U kunt dit
begrijpen, wanneer u weet, dat er
per week ongeveer 70 miljoen eieren
geëxporteerd worden.
Het leeuwendeel hiervan, zeg
maar 70 procent wordt uitgevoerd
naar W.-Duitsland, dat onze groot
ste afnemer is, het overige gaat naar
enkele landen, zoals Zwitserland,
Frankrijk, Italië, Spanje, Oostenrijk
en Engeland. Uiteraard hebben al
deze landen ook een eigen produk
tie en deze eigen produktie kan ons
nu en dan wel eens parten spelen.
Toch is dat niet de hoofdzaak van
Neerlands moeilijkheden op de eier
markt. De concurrentie met andere
landen speelt een belangrijke rol,
zeker waar het gaat om onze groot
ste afzetmarkt, die van West-Duits-
land, waar we naast de van ouds be
kende Deense concurrentie, de laat
ste jaren ook met een grote Poolse
concurrentie te maken hebben. Ook
in Engeland spelen de Poolse eieren
als concurrent een belangrijke rol en
wat onze Italiaanse afzetmarkt be
treft, die is flink teruggelopen door
het aanbod van eieren uit Israël.
De kleine afzetmarkt die wij enige
jaren geleden nog in Portugal had
den, zijn wij geheel kwijt, hiervoor
is echter Oostenrijk in de plaats ge
komen.
Zijn er wat de export betreft moei
lijkheden, dan gaan de prijzen naar
beneden, want de eieren moeten er
uit en van die lage prijzen profite
ren ook de Nederlandse huisvrouwen
in zo'n geval.
PAASEIEREN ETEN RAAKT
UIT DE TIJD
Uit Venray worden wekelijks mil
joenen eieren aangevoerd. Ze gaan
via de Eiermijn of de particuliere
handelaar. Van een bijzonder gun
stige invloed in verband met de Pa
sen stellen we ons niet teveel voor.
De traditie van het eieren eten in
grote vorm raakt er uit. Oh ja, er
worden in ons land meer eieren ge
bruikt dan anders in die tijd, maar op
de enorme kwanta waarmee wij hier
werken, maakt dat weinig uit.
Het zou heel anders zijn, wanneer
de Nederlandse huisvrouw zou in
zien, dat het ei heus niet zo'n dure
broodbelegging is, waardoor er re
gelmatig meer eieren worden ge
bruikt, zoals dat bijvoorbeeld in
Amerika het geval is. Dan zou de
ene hand de andere wassen, de Ne
derlanders zouden genieten van on
ze eieren tegen redelijke prijzen, ter
wijl de boeren en handelaars stevi
ger staan wat betreft hun afzetge
bieden."
De telefoon rinkelt en ons gesprek
moet worden beëindigd, doch wij
worden overgedragen aan een ex
porteur.
TIENTALLEN MILJOENEN
EIEREN PER WEEK
„Ja, men heeft het u al haarfijn
uitgelegd", gaat deze verder. „Veel
kan ik er niet meer aan toevoegen.
Nederland exporteert tientallen mil
joenen eieren per week en het is ge
lukkig een feit, dat het Nederlandse
ei door het buitenland op hoge prijs
wordt gesteld. Dikwijls is de kleur
van belang naast de grootte en de
smaak. De laatste is natuurlijk zui
ver een kwestie van vertrouwen in
de exporteur en het land van her
komst. Wanneer men eenmaal slech
te eieren heeft geleverd, krijgt men
niet zo gemakkelijk een nieuwe op
dracht. Daarom is de eierkeuring
van zovéél belang."
Exporteieren worden voorzien van
een stempel, dat voor het buitenland
een waarborg is voor goede kwali
teit.
Eieretend Nederland kan er weer
zeker van zijn, dat er met Pasen
weer volop eieren zijn en tegen re
delijke prijzen.
JULIANASINGEL41(M78