Hoog bezoek aan Venray De Zuid-Ooster. Veilig verkeer... Er zijn weer volop eieren WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN PEEL EN MAAS Zaterdag 25 maart 1961 No. 12 TWEE EN TACHTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 150652 mm. ABONNEMENT» - 50 (buiten Venray 1.75) Het was 'n „hoog"gezelschap, dat Burgemeester Custers zaterdag j.l. mocht verwelkomen op het Venray se stadhuis. Ministeriële be zoeken zijn in deze contereien zeldzaam, maar als er drie tegelijk komen, plus nog andere autoriteiten, dan moet er wel een zeer ernstige reden voor zijn. Die was er dan ook. Het grote ruilverkavelingsplan Lollebeek is na melijk ernstig bedreigd, doordat op het laatste moment niet alleen het Ministerie van Defensie, maar ook de Rijksdienst voor het Na tionale Plan, waarin verschillende ministeries samenwerken, ernsti ge bezwaren hadden tegen een ontginning van de Heydse Peel. Het ministerie van Defensie zou deze gronden graag hebben als militair oefenterrein en de Rijksdienst heeft er zyn wensen voor recreatie en als zgn. „natuurgebied" aanwezige ministers geen enkele be- j slissing nemen, daar zulks is voor behouden aan het kabinet. De ex- I cellenties hebben zich slechts door een persoonlijk bezoek op de hoogte van de situatie willen stellen. MINISTERS AAN HET WOORD Ook de Ministers zelf stonden de pers nog te woord. De Minister van Defensie wees er op dat het leger te weinig oefenterreinen heeft en dus overal in den lande uitziet naar ter reinen, waarop zonder al te veel be langen te schaden alsnog ruimte ge vonden wordt. Hem persoonlijk was de Heydse Peel in zoverre tegenge vallen omdat het er zeer drassig is. Maar zulks is natuurlijk te verhel- DRAAIPUNTEN De Heydse Peel vormt echter met de Horster Dorperpeel de zgn. „draaipunten" van het Lollebeekver- kavelingsplan. Immers deze peel- vlakten waren voorbestemd om na ontginning te dienen als opvang ruimten voor die landbouwers, wier bedrijf in het kader van het verka velingsplan van elders zouden moe ten verdwijnen. Deze mensen kun nen hier een nieuw bedrijf stichten en hun oude gronden kunnen ge bruikt worden voor de sanering van andere bedrijven. Bovendien zou hierdoor ook de mogelijkheid ge schapen worden om b.v. in de om geving van Oirlo de tuinbouw te be vorderen. Bij de jarenlange voorbe reiding voor dit verkavelingsplan is altijd rekening gehouden met deze uitwijkmogelijkheid. Toen op het laatste ogenblik terwijl men al droomde van de stemming over het plan van „hogerhand" bezwaar gemaakt werd tegen de ontginning van deze peelvlakte, sloeg dat nieuws in als een bom. PROTESTEN Het Venrayse gemeentebestuur, dat dit slechte nieuws uit ons blad had moeten vernemen, besloot, zelfs voordat het officiëel op de hoogte werd gesteld van dit ministeriële voornemen tot een protest. In dit protest werd benadrukt, dat Venray door deze gang van zaken ernstig wordt gedupeerd. Het Lollebeekver- kavelingsplan is immers opgezet om de vele, oudere bedrijven in deze streek door verkaveling grotere en betere bestaanmogelijkheden te ge ven. Bovendien wordt mede door het Lollebeekplan o.a. de waterbe heersing verbeterd, als eerste stuk uit het grote waterbeheersingspro- ject, dat voor Noord-Limburg en Oost-Brabant is opgesteld. Door het uitvallen van de Heydse Peel is er geen uitwijk-mogelijkheid meer, tenzij in Horst, dat echter aan zijn woeste peelvlalcten reeds zelf een bestemming heeft gegeven, een be stemming, die thans eveneens in ge vaar komt. Bovendien wees het ge meentebestuur er op dat Venray door het militaire vliegveld in de Vredepeel, zijn oorlogskerkhoven, en zijn militaire complexen in Yssel- steyn reeds uitzonderlijke offers aan landbouwgronden heeft gebracht voor de defensie. In de Tweede Kamer stelde het Tweede Kamerlid Tans de minis ter over deze kwestie de nodige vragen en wilde weten of er geen andere mogelijkheden waren, zon der dat het reeds in ver gevorderd stadium zijnde Lollebeekplan in gevaar kwam. In de Eerste Kamer protesteerde senator Mertens en vroeg om nadere inlichtingen De regering antwoordde dat zij de ze zaak zou bestuderen en zo spoe dig mogelük haar standpunt in de ze zou meedelen. JUIST OM DE ZAAK TE BESTUDEREN kwamen zaterdag naar Venray de minister van Defensie, Ir. S. Visser, van Sociale Zaken en Volksgezond heid dr. Chr. v. Rooy en van Land bouw Mr. V. Marijnen. Verder kwa men de Staatssecretaris van Onder wijs, Mr. Y. Scholten, de Chef dei- Generale Staf Luit. Gen. Léfèbre de Montigny, de secr.-generaal van Volkshuisvesting Mr. G. v. d. Flier, Mr. C. v. Gorcum van de Rijksdienst voor het Nationale Plan en de Chef Natuurbescherming van O.K. en W. Mr. F. Oorthuys. Van de Cultuur- Technische Dienst waren aanwezig Ir. S. Herweyer, algemeen-directeur en Ir. J. Simons, de Limburgse Di recteur. Van provinciale zijde waren er: de Gouverneur Dr. F. Houben, de heer Achten, lid van Ged. Staten en Ir. B. Janssen Hoofdingenieur van de Provinciale Waterstaat. Zij werden zaterdagmorgen rond 10 uur allen welkom geheten door Burge meester Custers. In de nieuwe B. en W.-kamer van het stadhuis begon dan achter ge sloten deuren het gesprek over de peelkwestie, waarbij de Commissa ris der Koningin en de Voorzitter van de Voorbereidingscommissie van het Lollebeekplan, Deputé Achten de gasten op de hoogte stelden van de stand van zaken en de moeilijk heden, welke er gerezen zijn door dat van regeringszijde thans bezwa ren wordt gemaakt tegen ontginning van de Heydse Peel. De standpunten van de gemeenten Venray en Horst t.a.v. deze kwestie werden eveneens toegelicht. Na de ze bespreking reed een bus voor, welke het gezelschap naar de Heyd se Peel bracht, waar de Gouverneur opnieuw in de tamelijk waterrijke Heydse Peel nadere inlichtingen verstrekte. Ook werd een bezoek ge bracht aan Griendtsveen, aan de Dorperpeel en Sevenum, waar o.a. Mariaveen bekeken werd. Op het stadhuis van Sevenum werden de kaarten nog eens bestudeerd, waar na de tocht naar Venlo ging en een stukje gegeten werd. Na de daarna gehouden bespre king deelde de Commissaris der Ko ningin Dr. Houben mede, dat de excellenties zeef tevreden waren over de oriëntatiemogelijkheden, die hen geboden waren. Uiteraard was ook alle aandacht besteed, aan de bezwaren, die de gemeenten hebben tegen een eventuele in beslagneming der peelgronden door het ministerie van Oorlog. Natuurlijk konden de DAT HEB IK IN GELEZEN Dit riep zaterdagmiddag enthou siast een Venrays jochie dat een radio-reporter van de KRO tussen de duwende wriemelende jeugd op het Marktplein alhier had uitgevist. Deze „stunt" om de nieuwe SUS-ac- tie wat meer bekendheid te geven, was weliswaar genoeg geheim ge houden, maar toch had Peel en Maas kans gezien om even voor het af sluiten van het vorige nummer het Venrayse publiek te waarschuwen dat er tussen 2 en half drie zater dagmiddag wat te verdienen zou zijn door goed naar de radio te luisteren. Het werd echter 10 voor 3 voordat de KRO mensen het geheim prijs ga ven, nm. dat op de Venrayse Grote Markt een knalgele Austin wagen zou staan, die coupons uit zou ge ven vanwege de SUS-actie. Coupons waarop gratis deze knalgele auto te j winnen zou zijn. Ternauwernood "was deze aankondiging door de ra dio omgeroepen of van alle kanten stormde men toe, de jeugd voorop. De heer van Opbergen, die even te voren met de te winnen wagen ge arriveerd was, zag zich in een mi nimum van tijd omringd door hon derden mensen die hem om de cou pons vroegen. De radio-reporters, die even verderop verdekt stonden opgesteld geloofden hun ogen niet en konden met geen mogelijkheid meer bij de auto komen, waar men han den te kort kwam bij het uitreiken van coupons. Daarom deed men een greep tussen de massa en kwam o.a. dat enthousiaste Venrays joch te voorschijn, die na zijn mededeling dat hij een en ander in Peel en Maas gelezen had spoorslag weer onder dook in diezelfde massa om nog een gratis coupon te bemachtigen. Een machtige stunt, waarbij de uitreikers wel eens angstig gekeken hebben, omdat ze bang waren onder de voet gelopen te worden, maar van de andere kant deze reclame voor de pas gestarte SUS-actie in Venray door deze grote toeloop geweldig ge slaagd vonden. U weet dat er op de bekende adressen intussen nog SUS-loten verkrijgbaar zijn, waarop ditmaal niet minder dan 35 auto's te winnen zijn. En ieder lot trekt 5 x mee. pen. Op de vraag of Mariaveen niet beter geschikt was, ging Minister Visser niet in, omdat het kabinet heeft te beslissen in geval van een keuze. De Minister van Landbouw noem de het verkavelingsplan Lollebeek zeer voornaam. Maar het is zo, dat dit staat of valt met een eventueel gemis aan de Heydse Peel. Van de ander kant had hij begrip voor de moeilijkheden, die ongetwijfeld zul len rijzen door een eventuele in be slagname, waardoor aldus Minister Marijnen, geweld wordt aangedaan aan een harmonische ontwikkeling van deze streek, nu Venray zelf steeds meer gaat industrialiseren en de landbouw naar andere plaatsen moet verwijzen. Ook Minister Marijnen werd ge vraagd of Mariaveen niet beter was. Maar ook deze Excellentie liet die beslissing over aan het kabinet, al gaf hij uiteraard de verzekering dat met aller belangen rekening zou worden gehouden. Staatsecretaris Scholten deelde desgevraagd mee, dat ook vanwege recreatie en na tuurwetenschap enkele bedenkingen waren gerezen tegen de ontginning van de Heydse Peel, maar ging ook niet verder er op in of deze beden kingen van zodanige aard waren, dat zij een eventuele ontginning in de weg zouden staan. Hij liet de be slissing ook wat dit onderdeel be treft over aan de regering. Op de vraag of deze beslissing spoedig zou vallen, gaven de excellenties een parig ten antwoord, dat met de meeste spoed een beslissing zou wor den genomen. HAASTIGE (TEGEN)SPOED We leven in een wereld waar ge jaagd en gejakkerd wordt omdat we allemaal „haast" hebben, omdat we allemaal onder de druk van ons hor loge gebukt gaan, omdat onze zaken niet kunnen wachten, omdat we ho gere omzetten willen halenen fin, kortweg, omdat tijd in onze mo derne samenleving geld is. Aan dat schone uitgangspunt danken we dan misschien onze vaderlandse hoog conjunctuur maar in ieder geval ook onze zwakke hartspieren en ver hoogde bloeddrukken Op de weg doen wij aan dat ei gentijdse gejakker allemaal - de een wat meer, de ander wat minder braaf mee. Ook in het verkeer ont moeten wij de mensen die 't koste wat 't koste anderen vóór willen zijn, vooruit willen komen ten koste van anderen. Die niet kunnen ver dragen eens achter een ander te moeten blijven en liever met de el lebogen werken dan rekening hou den met anderen. „De neurotiserende haast van onze competatieve maatschappij" noe men de geleerden dat en zij hebben er verklaringen voor die variëren van dubieuze liefde via moederbin ding tot vitaminengebrek. Dat zal wel allemaal zo zijn. Maar nuchter beschouwd is al dat gejakker grote dwaasheid, óók voor al die nijvere lieden die menen dat tijd geld is „Ik moet weg, want over een half uur heb ik een vergadering buiten de stad". Dan wordt er gereden op een manier die met veilig verkeer werkelijk niets meer te maken heeft. Als een wervelstorm razen ze voor bij. Maar al te vaak blijkt dan bij 'n brug of stoplicht die wervelstorm te zijn gaan liggen (foeterend!) op enkele autolengtes vóór de meer kalme rijders. Inhalen. Inhalen. Inhalen. Haast. Haastig. Haastige spoed. Maar als die spoed tégenspoed wordt, dan kunnen die vijf minuten inderdaad geld worden. En dan géén 100 of 1000 gulden voor een gemiste order, maar tienduizenden guldens voor Bijna 1.100.000 mensen bracht de Zuid-Ooster in 1960 van en naar Venray. Een respectabel aantal. Voor 1961 verwacht men echter nog een flinke stijging, omdat steeds meer mensen ge bruik maken van de verschillende lijndiensten. Ook hoopt men dat het nieuwe busstation aan de Julianasingel aan deze stijging zal bij dragen. Dat liet maandag jl. de directeur Bruins duidelijk merken bij de officiële opening van het nieuwe busstation. PARADEPAARD In een bijeenkomst vooraf had de zelfde directeur de voorgeschiedenis van deze bouw verteld. Het was aanvankelijk de bedoeling dat in de Schoolstraat een nieuwe garage ge bouwd zou worden. Maar de wo- ningnood liet niet toe, dat men de daar gebouwde noodwoningen af brak. Later waren de planologen er weer tegen. En langs de Julianasin gel wou men beslist geen garage hebben. Toen is dan het idee gebo ren om hier een zodanig gebouw neer te zetten dat dit niet alleen de Julianasingel „waardig" was, maar waarin de functies van station en garage meteen vereend zouden wor den. Architect Lerou is na deze lan ge voorbereidingstijd uiteindelijk met grote voortvarendheid aan het werk gegaan en heeft in nauwe sa menwerking met de Zuid-Ooster het nieuwe busstation ontworpen. Een busstation, dat tot de modern ste van Europa behoort en zeker in Nederland het allernieuwste op dit terrein is. Zelfs als de gehele modernisering van de Zuid-Ooster klaar is en ook elders de nieuwe stations zijn ge bouwd, zal Venray 't parade-paard- je blijven, omdat hier de grootst mo gelijke service aan het publiek ge boden wordt. BESTE OPLOSSING Architect Lerou was van mening dat men voor dit busstation geen betere plaats had kunnen kiezen dan de Julianasingel, waardoor de bus sen met de minst mogelijke moeite direct de vijf uitvalswegen bereiken kunnen en het verkeer in het cen trum zelf ontlast wordt. Hij vertelde dat hij met veel ple zier aan dit project had gewerkt en gaf de nodige technische bijzonder heden over de nieuwe bouw. Nadat de gasten in een moderne touringcar van Lunchroom Verheu gen overgebracht waren naar het nieuwe busstation was dan 't woord aan Burgemeester Custers, die uiterst tevreden was over dit nieu we bouwwerk, dat inderdaad de rei ziger zowel een waardig welkom als afscheid toeriep. Voor de ontwikke ling van de streek zijn busdiensten als die van de Zuid-Ooster van zeer grote betekenis en hij hoopte dan ook dat dit nieuwe busstation er toe zou bijdragen dat steeds meer men sen Venray in hun reis-programma zouden opnemen. Met een druk op de knop stelde hij de 1,5 ton zware kanteldeuren in beweging, waarna de bussen hun plaatsen innamen langs de verschillende perrons. Met trots toonde de directeur de nieuwe vinding die is toegepast bij de enorme deuren. Aan de achter kant rijden de bussen tot vlak voor de deur, die dan middels een con tact automatisch zich openen. Aan de voorkant bedient de chauffeur voor het vertrek de deuren, die de geheel met hete lucht verwarmde hal afsluiten. GELUKWENSEN In de gezellige wachtkamer bood mr. C. Coolen namens de Rijksver keersinspectie in Maastricht geluk wensen aan. De service aan het pu bliek, aldus deze spreker, wordt door dit nieuwe busstation wel op een uitzonderlijke hoogte gebracht. Majoor van Boon van de Rijks politie wees op de goede verstand houding tussen Zuid-Ooster en ver keerspolitie, welke de grondslag vormt voor een nog veiliger verkeer. Namens de Rijkspolitie bood ook hij gelukwensen aan. Architect Lerou toonde zich dank baar voor de prettige samenwerking tussen bouwheer en architect en bood een wandschildering van Pe- tran Vermeulen als blijvende her innering aan. De heer A. Dinghs van het aan nemersbedrijf Gebr. Dinghs N.V. was ook best tevreden met dit bouwwerk, waarin op uitstekende wijze samengewerkt was. Hij hoop te op een ^spoedige uitbreiding. De heer Laurense bood gelukwen sen aan namens WV en had een beetje jaloers gekeken naar het prachtige reisbureau, dat in dit sta tion was ingericht, en vertrouwde in de toekomst voor vreemdelingenver keer ook met de Zuid-Ooster te kun nen samenwerken. De heer L. A. Nelissen feliciteerde namens de industriëlen die dan mis schien zelf weinig met de bus reizen maar toch wel het belang begrijpen van goede busverbindingen. Hij hoopte dat de naar Venray gerichte pendel zou toenemen, maar de uit gaande pendel zou afnemen, wat dan misschien niet zo prettig is voor de Zuid-Ooster maar wel van belang voor Venray. De heer Fr. Janssen complimen teerde namens de Middenstandsver eniging en was dankbaar voor dit prachtige gebouw dat ongetwijfeld het gemak van de reizigers zou die nen en ook hij hoopte dat de Zuid- Ooster velen van buiten Venray naar dit winkelcentrum van Noord-Lim burg zou brengen. Tevoren had Ba ron de Weichs de Wenne als streek- commissaris de mensen bedankt die hadden meegewerkt aan de totstand koming van dit prachtige station. Men had in de raad van commissa rissen wel eens getwijfeld of aan de onhoudbare toestand van Venray wel ooit een einde zou komen, maar het lange wachten had dan toch zijn nut gehad, want wat nu tot stand gekomen is kan de vergelijking met iedere plaats in Nederland glansrijk doorstaan. Hij hoopte dat dit nieuwe station ook meerdere mensen zou bewegen om met bussen te reizen, temeer waar op de Venrayse lijnen het meest moderne materiaal is ingezet. Hier heeft de Zuid-Ooster de kans om meerdere bussen te laten rijden en ook de lijnen te gaan onderhou den die hoewel niet rendabel toch wel gemakkelijk zijn voor de men sen. Met een bezichtiging van de nieu we hallen werd deze oficiële ope ning besloten, waarbij ook aanwezig waren de wethouders van Dijck en Colsen alsmede secretaris Vorst en de directeur van Gemeentewerken Naus 'n gezin waarvan de huisvader zich jammerlijk te pletter heeft gereden. Wie zich dat realiseert zal in het verkeer niet meer eigen en ander mans leven en levensgeluk opoffe ren voor een paar luttele minuten. Zelfs niet in een „competatieve maatschappij" MAAR OOK BIJ DE CONCURRERENDE LANDEN.. Zo omstreeks april begint de huis vrouw een grotere belangstelling aan de dag te legen voor de prijs van de eieren dan gewoonlijk. En dat is te begrijpen want wat is Pasen zonder eieren? Van oudsher heeft men op het paasmenu een grote plaats inge ruimd voor de produktie van onze gepluimde tweevoeter, die met luid gekakel haar waren aanprijst en geen perschef of reclamebureau van node heeft. Om ons op de hoogte te stellen van neerlands eierpositie zijn wij links en rechts eens een praatje gaan maken en hebben deskundigen gevraagd naar hun mening over dit produkt dat voor zo menig boer in deze streken van groot belang is. GRAAG BETERE PRIJZEN Wij raken in gesprek met een Venrayse eierleverancier, die net zijn afrekening over de geleverde eieren thuis kreeg. Hij is in een spraakzame bui in weerwil van het feit dat hij niet erg tevreden is over de gang van zaken. „Naar mijn me ning liggen de prijzen die wij voor de eieren krijgen, wel wat aan de lage kant. Maar we mogen de toe stand van nu gelukkig niet als on herroepelijk beschouwen. De moge lijkheid is zeker niet uitgesloten, dat we over enige maanden met een be tere prijs naar huis gaan en daarom hopen we maar op betere tijden". „De kippen produceren goed en de huisvrouw kan dit jaar met Pasen weer profiteren van een smakelijk eitje tegen een redelijke prijs", meent een deskundige uit landbouw- kringen, wanneer we hem vragen naar de gang van zaken. „De kwes tie van de prüzen is een ingewik kelde geschiedenis, waarvan de meeste buitenstaanders weinig we ten." zo verklaart hij. POLEN EN ISRAEL NIEUWE CONCURRENTEN Zeg maar ongeveer 75%> van onze eireproduktie wordt geëxporteerd en dat moet, want wanneer de uitvoer plotseling stop zou staan, lagen de eieren in minder dan geen tijd voor ieder te grijp op straat. U kunt dit begrijpen, wanneer u weet, dat er per week ongeveer 70 miljoen eieren geëxporteerd worden. Het leeuwendeel hiervan, zeg maar 70 procent wordt uitgevoerd naar W.-Duitsland, dat onze groot ste afnemer is, het overige gaat naar enkele landen, zoals Zwitserland, Frankrijk, Italië, Spanje, Oostenrijk en Engeland. Uiteraard hebben al deze landen ook een eigen produk tie en deze eigen produktie kan ons nu en dan wel eens parten spelen. Toch is dat niet de hoofdzaak van Neerlands moeilijkheden op de eier markt. De concurrentie met andere landen speelt een belangrijke rol, zeker waar het gaat om onze groot ste afzetmarkt, die van West-Duits- land, waar we naast de van ouds be kende Deense concurrentie, de laat ste jaren ook met een grote Poolse concurrentie te maken hebben. Ook in Engeland spelen de Poolse eieren als concurrent een belangrijke rol en wat onze Italiaanse afzetmarkt be treft, die is flink teruggelopen door het aanbod van eieren uit Israël. De kleine afzetmarkt die wij enige jaren geleden nog in Portugal had den, zijn wij geheel kwijt, hiervoor is echter Oostenrijk in de plaats ge komen. Zijn er wat de export betreft moei lijkheden, dan gaan de prijzen naar beneden, want de eieren moeten er uit en van die lage prijzen profite ren ook de Nederlandse huisvrouwen in zo'n geval. PAASEIEREN ETEN RAAKT UIT DE TIJD Uit Venray worden wekelijks mil joenen eieren aangevoerd. Ze gaan via de Eiermijn of de particuliere handelaar. Van een bijzonder gun stige invloed in verband met de Pa sen stellen we ons niet teveel voor. De traditie van het eieren eten in grote vorm raakt er uit. Oh ja, er worden in ons land meer eieren ge bruikt dan anders in die tijd, maar op de enorme kwanta waarmee wij hier werken, maakt dat weinig uit. Het zou heel anders zijn, wanneer de Nederlandse huisvrouw zou in zien, dat het ei heus niet zo'n dure broodbelegging is, waardoor er re gelmatig meer eieren worden ge bruikt, zoals dat bijvoorbeeld in Amerika het geval is. Dan zou de ene hand de andere wassen, de Ne derlanders zouden genieten van on ze eieren tegen redelijke prijzen, ter wijl de boeren en handelaars stevi ger staan wat betreft hun afzetge bieden." De telefoon rinkelt en ons gesprek moet worden beëindigd, doch wij worden overgedragen aan een ex porteur. TIENTALLEN MILJOENEN EIEREN PER WEEK „Ja, men heeft het u al haarfijn uitgelegd", gaat deze verder. „Veel kan ik er niet meer aan toevoegen. Nederland exporteert tientallen mil joenen eieren per week en het is ge lukkig een feit, dat het Nederlandse ei door het buitenland op hoge prijs wordt gesteld. Dikwijls is de kleur van belang naast de grootte en de smaak. De laatste is natuurlijk zui ver een kwestie van vertrouwen in de exporteur en het land van her komst. Wanneer men eenmaal slech te eieren heeft geleverd, krijgt men niet zo gemakkelijk een nieuwe op dracht. Daarom is de eierkeuring van zovéél belang." Exporteieren worden voorzien van een stempel, dat voor het buitenland een waarborg is voor goede kwali teit. Eieretend Nederland kan er weer zeker van zijn, dat er met Pasen weer volop eieren zijn en tegen re delijke prijzen. JULIANASINGEL41(M78

Peel en Maas | 1961 | | pagina 5