DEGRUYTE
f5605.-
RIJST
DUUR HOS
Onze straatverlichting....
Terug uil Australië
:n
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
VIJF
TANDPAS"
25 ct. VOORDELIGEF
STA
Ingezonden
N. V. AUTOMOBIELBEDRIJF v. h. L.J. VAN HAREN VENRAY TELEF. 1021
Zaterdag 11 maart 1961 No. 10
TWEE EN TACHTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 150652
ADVERTENTIEPRIJS 8 ct. per mm. ABONNEMENTS
PRIJS PER KWARTAAL 1.50 (buiten Venray 1.75)
Er lagen twee lampekappen op het bureau
Twee plastic lampekappen, die men b.v. kan vinden bij de straat
verlichting in Venray-Oost.
Ze waren kapot, en de stenen waarmee ze kapot gesmeten waren
lagen er nog in
„De zoveelste zei de heer Schoester wat mistroostig.
Bij nadere informatie blijkt dan
dat minstens een straatlamp per
week sneuvelt doordat ze kapot ge
smeten of kapot gestampt worden.
Er liggen hier in het PLEM-kantoor
dozijnen plastic schalen, waar men
lustig met een steen doorgesmeten
heeft. De schaal, die zo om en om
25.- kost is niet alleen kapot, maar
ook de daarachter hangende ronde
TL-buis, die op zijn beurt 13.- kost.
Een schadepost van 38.- dus, be
halve het arbeidsloon dat de ver
vanging kost, en dan nog het onge
mak dat een en ander veroorzaakt.
Er liggen ook dozen vol HPL lam
pen, waarvan de fitting is doorge
brand omdat men onder tegen de
paal heeft staan schoppen, waarvoor
de palen niet gemaakt zijn, en waar
de fittingen niet tegen kunnen en
prompt doorbranden. Ook hier weer
kosten van 20.- tot 30.-
Natuurlijk hangt er geen visite
kaartje bij van de lummel(s) die de
ze kostbare gooi doen, of van hen die
menen tegen 'n lantaarnpaal te moe
ten trappen, gelijk 'n hondje dat 's-
avonds wordt uitgelaten
Neen men rent wel hard weg als
men zijn heldhaftige streek verricht
heeft.
Een geluk, dat de lantaarnpalen
wel 'n klein stootje kunnen verdra
gen, anders sneuvelden er per dag
(avond) meer dan nu in een week.
Maar zo'n 1500.- tot 2000.- aan
vernield materiaal moet ieder jaar
wbrden afgeschreven
We hebben er in het verleden al
eens op gewezen, dat men van de
ene kant om straatverlichting zit te
bidden, maar van de andere kant er
geen been in ziet om met stenen -
ja zelfs met windbuksen - diezelfde
straatverlichting te vernielen.
Dat de mannen van de PLEM daar
hardgrondig de smoor over in heb
ben, mogen wij begrijpelijk vinden,
maar schijnt ouders van dergelijke
vernielers overdreven toe. Want kan
men eens een keer zo'n knaap te
pakken krijgen, dan zijn de ouders
meestal zwaar gepikeerd over de op
hef die over zo'n „onbenulligheid"
gemaakt wordt.
Maar men is wel hevig veront
waardigd als er 'savonds eens een
lamp niet brandt
UITBREIDING
Onze straatverlichting telt onge
veer 800 lampen, maar nog steeds
gaat de uitbreiding verder. Zo liggen
de plannen klaar voor de Smakt en
zijn er 49 masten besteld voor de
uitbreiding in plan Zuid. Voor de
uitbreiding in Oostrum liggen er 60
lantaarnpalen gereed, die voor en na
in deze uitbreiding geplaatst zullen
worden. Op de Bosweg komen
twee straatlantaarns en voor het
bugalowpark achter het ziekenhuis
en einde Hoenderstraat zijn 62 lan
taarns gereserveerd.
Zo duurt het niet lang meer of -
en dat zal wel in plan West zijn -
de 1000ste lantaarnpaal wordt in de
grond gezet. Hetgeen een grote voor
uitgang is, als we bedenken hoe
armzalig onze straatverlichting er 15
of 20 jaar geleden uitzag. Dat wil
niet zeggen dat er geen wensen meer
zijn.Integendeel. Plannen be
staan er om b.v. de verlichting op de
kerkdorpen nog eens na te lopen,
en wie geen vreemdeling in Jerusa
lem is, weet dat de vraag naar méér
lichtpunten op de kerkdorpen een
veel geuite wens is van de raadsle
den. Trouwens, er zijn nog wensen
te over, al was het alleen maar om
de dikwijls ietwat pietpeuterige ver
lichting - ook in de kom - uit te
breiden.
ELECTRIFICATIE
Spreekt men van verlichting, dan
komt men onherroepelijk ook bij de
electrificatie van Venray uit.
Bij de PLEM is men er - niet ten
onrechte - trots op, dat de gemeente
Venray, die enkele jaren geleden
nog de grootste achterstand had van
alle Limburgse gemeenten, nu nog
slechts 4 gevallen heeft waar men
geen stroom heeft. Dat is op 'n boer
derij in 't Roosendaal, een op de
Bakelse Dijk, een op de Vennepas
en een op de Weversloseweg.
Wie de kapitale bedragen ziet, die
vereist worden om bij deze men
sen electriciteit te brengen, kan
begrijpen dat zij - ondanks ge
meentelijke- en andere subsidie -
zich nog wel eens bedenken.
Men mag dan ook de vraag stel
len of een aparte regeling van ge
meentewege niet de weg kan effe
nen om ook deze vier laatste ge
vallen op het electriciteitsnet aan
te sluiten.
Dinsdagavond is mevrouw van den Heuvel-Dommeck in de Hoen
derstraat alhier teruggekeerd uit Australië, waar zij dank de Stich
ting „Wij komen" een bezoek heeft kunnen brengen aan haar zuster
mevrouw Deenen-Dommeck, die met haar kinderen in zeer ernstige
moeilijkheden verkeert. Sedert dit gezin in 1952 uit Venray naar
Australië emigreerde, heeft het de ene tegenslag na de andere gehad.
Bijna drie jaren geleden brandde de boerderij van de heer Deenen
af. Dank zij een inzamelingsactie, die Australische en Nederlandse
vrienden voor hem op touw zetten, kwam hij die slag te boven en
kon hij een nieuwe woning kopen. Niet lang nadien trof het gezin
een tweede, zware slag: de heer Deenen stierf, zijn vrouw en acht
kinderen alleen achterlatend. De oudste van de kinderen was toen
21, de jongste nog geen jaar oud.
Onlangs bereikte de familie in Nederland weer een droeve tijding:
Mevr. Deenen-Dommeck was ongeneeslijk ziek geworden, de dok
toren hadden haar opgegeven.
Dit was voor een van haar zusters,
de religieuse zuster Laurenta, die in
'n klooster bij Utrecht verblijft, aan
leiding zich tot de Stichting „Wij
komen" te wenden om de overtocht
van een der famileden naar Austra
lië mogelijk te maken. Dank zij de
steun van deze Stichting kon mevr.
Van den Heuvel-Dommeck op zater
dag 25 febr j.l. op Schiphol in een
straalvliegtuig van de KLM stappen
om haar zuster in het dorpje Leon-
gatha, dat zo'n 150 km van Mel
bourne afligt, te gaan bezoeken.
Maandag 27 febr., 'savonds kwam
zij op het vliegveld in Melbourne
aan, waar de oudste zoon van het zo
zwaar getroffen gezin, de 21 jarige
Anton haar kwam afhalen. In de
toestand van haar zuster was geen
verbetering ingetreden. Integendeel,
de ziekte had zich nog verergerd.
Omdat zij geen woord Engels kent
had mevr. van den Heuvel het niet
gemakkelijk bij het zoeken naar een
oplossing.
BROER UIT NIEUW-ZEELAND
Tot haar niet geringe vreugde en
verbazing kwam op de tweede dag
na haar aankomst haar broer
Piet in Leongatha aan. Dit laatste
familielid woont in Nieuw-Zeeland,
waar hij ook had vernomen van de
ziekte van zijn zuster, en hij had nu
zijn vacantie gebruikt voor deze reis
naar Australië. Voor Piet Dommeck
bevatte de Engelse taal geen gehei
men meer en met zijn zuster is hij
aan het werk gegaan om te trachten
de nood in het gezin te verlichten.
KINDEREN ONDERDAK
Na tal van officiële instanties in
de verre omgeving van Leongatha te
hebben bezocht, slaagden zij er in,
via de bemideling van een andere
Nederlander, voor de vier jongste
kinderen, Jo (2), Beppie (9) Mia (11)
en Willy (12) onderdak te vinden in
'n zustersklooster nabij Melbourne.
De oudste drie staan reeds op eigen
benen. Anton (21) werkt als knecht
bij een bakker en gaat binnenkort
trouwen. Herman (19) is werkzaam
op het plaatselijk postkantoor, Henk
(17) verdient zijn geld als stucadoor
en voor Huub (14) zal een baan ge
zocht worden.
Tot .haar vreugde bleek het mevr.
van den Heuvel dat de kinderen het
in hun nieuwe vaderland goed naar
de zin hebben. Zij zijn in Leongatha
- een dorp van enkele duizende in-
S LANDS GROOTSTE
LEVENSMIOOELENBEDRUF
Deze aanbiedingen zijn geldig
van 8tjml4 maart '61
ELK TWEEDE PAK
REUZE
VOOR HALF GELD
Dit is de allermooiste droogkokende rijst.
Nu 2 pakken
a 62 ct. voor
Profiteer van 31 cent voordeel, en
van nog eens 10 °lo korting.
VOOR
KWARTJES
Dat mag U niet ontgaan,
leg een voorraadje aan
nu U een kwartje ver
dient op elke 5 goudrepen.
Smakenmelk, puur en
melk-mokka.
T
GROTE TUBE
ELIGER
Kijk eens aan. de grote fa-
milietubevan^Mf^
135, nu voor 1 i\Jct.
Of twee kleine tuben van
samen 140,
nu voorl B^9ct.
NHeerlijk frisse tandpasta
2 DUBBELE STUKKEN
VOOR
SLECHTS
Neem - nu
maak komt
stukken zeep
vanouds bekende
teit met palmolie.
woners - vólkernen ingeburgerd en
nemen er volop deel aan het vereni
gingsleven.
Voorlopig zullen de vier jongsten
nog niet naar het zustersklooster bij
Melbourne gaan. Mevr. Deenen wil
de daar niets van weten. Zolang het
maar enigszins mogelijk is, wil. zij
de kinderen nog bij zich hebben.
Sedert zij op het ziekbed ligt heeft
de 14-jarige Huub steeds het huis
houden gedaan.
Mevr. van den Heuvel is vol lof
over de Stichting „Wij komen", die
de reis en het verblijf onderweg he
lemaal heeft betaald.
VERRASSENDE ONTMOETING
Voordat mevr. van den Heuvel in
Sydney weer in een KLM-toestel
stapte, ontmoette zij op het vliegveld
nog een bekende, n.l. Frans Claes-
sens uit Ysselsteyn. Deze heer had
in zijn eentje in Nieuw-Zeeland een
bezoek gebracht aan een van zijn
zoons en was nu ook weer op terug
reis.
Ook op de heenreis had zij een
Venrayse getroffen, n.l. mej. Gerrits
uit Veltum.
SUIKERBIETEN
In de mededelingen van de Boe
renbonden komt dit jaar 'n prijzen-
vergelijking voor van suikerbieten,
over de jaren 1955-'59, door de Covas
betaalde en op contracten betaalde
prijzen.
Ik stel met nadruk dat deze ver
gelijking - voor zover het CSM-con-
tracten betreft - niet objectief en
niet volledig is, te weten:
1. Tegenover een bruto door de
Covas betaalde prijs (waarop nog di
verse inhoudingen hebben plaats ge
vonden) worden de netto basis-prij
zen van de contracten gesteld.
Boven de gepubliceerde prijzen op
contracten is b.v. nog betaald: onge-
wogen-premie; tarra-premie en late
leveringspremie. De bedragen voor
deze premie zitten echter wel in de
gepubliceerde Covasprijzen begre
pen.
2. Dat een vergelijking op basis
van een betaalde prijs bij het gemid
delde Covas-gehalte niet steeds op
gaat, moge blijken uit onderstaande
cijfers:
Gemidd. gehalte Betaling Betaling
Limburg leden Covas CSM contr.
1956 14.6% suiker 14.9% suiker
1957 15,7 16.08
1958 15.5 15.82
1959 16.1 16.49
3. Dat er nog meerdere voorde
len in de CSM contracten kunnen
liggen, waarover ik geinteresseerden
gaarne inlicht.
Aan de lezer/bietenteler om uit
te maken of er van het voorgespie
gelde financiële voordeel voor 'n Co-
vas-lid nog iets overblijft.
Redactie hierbij dankend voor de
plaatsruimte.
Hub. Janssen, agent CSM
Sevenum - telefoon 452
Zowel de Volkskrant als de Nieu
we Limburger hebben deze week ar
tikelen gewijd aan de zgn. mos-af
faire. Verschillende Belgische firmas
maken er nl. werk van in Nederland
mos op te kopen, afkomstig uit de
bessen, die dan bestemd is voor de
bloemkwekers in de buurt van Gent
en Brugge. Deze kwekers schijnen
die mos nodig te hebben bij hun
teelt, en betalen daarvoor ongeveer
8 ct. per kilo.
Aangezien er in' België zelf te wei
nig mos is om aan de aanvragen te
voldoen, is men sinds enkele jaren
bezig deze in Nederland te betrek
ken, voornamelijk door aankoop van
particuliere bosbezitters.
Zo is enkele jaren geleden een deel
van :t landgoed Geysteren ontmost.
De Belgen betalen voor dit mos
250.- tot 400.- per h.a., die dan
40.000 kilo mos oplevert. Gezien de
verkoopsprijzen van 8 ct. per kilo,
levert een h.a. de Belgische kopers
dus 3200.- op, hetgeen ondanks de
hoge lonen en vervoerskosten toch
nog altijd enige winst zal opleveren.
Nadat verschillende particulieren
reeds zaken gedaan hebben met de
Belgen - een 30-tal Belgische kopers
houden zich hiermee bezig - zijn nu
aanbiedingen gedaan aan verschil
lende gemeenten. Enkele daarvan
zijn daarop ingegaan, anderen heb
ben geweigerd.
Volgens de vertegenwoordiger van
zulk een firma zou aan de gemeen
te Venray een aanbod gedaan zijn
voor mos uit de gemeentebossen
voor het indrukwekkende bedrag
van 100.000.- Een aanbod dat de
gemeente Venray naast zich heeft
neergelegd
Waarom is zulks nu gebeurd, een
ton is immers voor Venray nog altijd
4 x de jaaropbrengst van de hand
en spandiensten - om maar iets te
noemen
Het blijkt dat Venray evenals vele
andere gemeenten het advies opvolgt
van Staatsbosbeheer. Staatsbosbe
heer heeft nl. ernstige bezwaren te
gen deze „ontmossing". Zij staat op
het standpunt - en zal dit ook wel
kunnen bewijzen - dat wanneer het
mos verwijderd wordt ook een deel
van de kostbare humuslaag wordt
meegenomen, waardoor de bodem
structuur verstoord wordt en de
vruchtbaarheid van het bos ernstig
geschaad wordt. Dit heeft tot gevolg
dat er minder hout komt en dat er
dus in feite roofbouw wordt ge
pleegd.
Aangezien de gemeente Venray 't
beheer van haar bossen in handen
van Staatsbosbeheer heeft gelegd,
is het begrijpelijk dat men in deze
het afwijzend advies volgt van deze
instantie.
De Belgen daarentegen, en in dit
werpen, stellen daar tegenover dat
geval de firma Dammen uit Ant-
als de „ontmossing" goed gebeurd*
zulks geen enkele schade met zich
brengt voor de bosgrond noch voor
de houtproductie. Het is een uiterst
secuur werk, dit ontmossen, waarbij
met rieken de 2 - 2Vs cm dikke mos-
laag van de bodem wordt afgehaald,
maar als vaklui zulks doen is er
geen gevaar bij, aldus deze firma.
Zij ontkent niet dat er in het ver
leden op dit terrein wel eens fouten
zijn gemaakt, maar voor de fouten
van anderen behoeft men immers de
100.000 niet voorbij te laten gaan.
Voor de leken, en dat zijn wij op
slot van rekening allemaal, is het 'n
moeilijk geval om te beoordelen. Als
de vakmensen van Staatsbosbeheer
van oordeel zijn, dat dit fout is, dan
zullen we ons er bij neer moeten
leggenAlleen vragen we ons dan
af, waar al die 30 Belgische firma's
dan dat mos vandaan halen dat, on
danks de waarschuwingen van het
Staatsbosbeheer, nog dagelijks met
vrachtwagens vol naar België gaat.
dus: ~k betrouwbaar ~k degelijk comfortabel
•k zuinig k verbluffend in prestaties.
Stap in voor een proefrit bij de Official Ford Dealer
Inclusief vele extra's als verse-
luchtverwarming en vinylbe-
kleding. Bijzonder krachtige
41 PK motor. 4 versnellingsbak.
AF FABRIEK AMSTERDAM