DEGRUYTE f5605.- RIJST DUUR HOS Onze straatverlichting.... Terug uil Australië :n WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN VIJF TANDPAS" 25 ct. VOORDELIGEF STA Ingezonden N. V. AUTOMOBIELBEDRIJF v. h. L.J. VAN HAREN VENRAY TELEF. 1021 Zaterdag 11 maart 1961 No. 10 TWEE EN TACHTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 150652 ADVERTENTIEPRIJS 8 ct. per mm. ABONNEMENTS PRIJS PER KWARTAAL 1.50 (buiten Venray 1.75) Er lagen twee lampekappen op het bureau Twee plastic lampekappen, die men b.v. kan vinden bij de straat verlichting in Venray-Oost. Ze waren kapot, en de stenen waarmee ze kapot gesmeten waren lagen er nog in „De zoveelste zei de heer Schoester wat mistroostig. Bij nadere informatie blijkt dan dat minstens een straatlamp per week sneuvelt doordat ze kapot ge smeten of kapot gestampt worden. Er liggen hier in het PLEM-kantoor dozijnen plastic schalen, waar men lustig met een steen doorgesmeten heeft. De schaal, die zo om en om 25.- kost is niet alleen kapot, maar ook de daarachter hangende ronde TL-buis, die op zijn beurt 13.- kost. Een schadepost van 38.- dus, be halve het arbeidsloon dat de ver vanging kost, en dan nog het onge mak dat een en ander veroorzaakt. Er liggen ook dozen vol HPL lam pen, waarvan de fitting is doorge brand omdat men onder tegen de paal heeft staan schoppen, waarvoor de palen niet gemaakt zijn, en waar de fittingen niet tegen kunnen en prompt doorbranden. Ook hier weer kosten van 20.- tot 30.- Natuurlijk hangt er geen visite kaartje bij van de lummel(s) die de ze kostbare gooi doen, of van hen die menen tegen 'n lantaarnpaal te moe ten trappen, gelijk 'n hondje dat 's- avonds wordt uitgelaten Neen men rent wel hard weg als men zijn heldhaftige streek verricht heeft. Een geluk, dat de lantaarnpalen wel 'n klein stootje kunnen verdra gen, anders sneuvelden er per dag (avond) meer dan nu in een week. Maar zo'n 1500.- tot 2000.- aan vernield materiaal moet ieder jaar wbrden afgeschreven We hebben er in het verleden al eens op gewezen, dat men van de ene kant om straatverlichting zit te bidden, maar van de andere kant er geen been in ziet om met stenen - ja zelfs met windbuksen - diezelfde straatverlichting te vernielen. Dat de mannen van de PLEM daar hardgrondig de smoor over in heb ben, mogen wij begrijpelijk vinden, maar schijnt ouders van dergelijke vernielers overdreven toe. Want kan men eens een keer zo'n knaap te pakken krijgen, dan zijn de ouders meestal zwaar gepikeerd over de op hef die over zo'n „onbenulligheid" gemaakt wordt. Maar men is wel hevig veront waardigd als er 'savonds eens een lamp niet brandt UITBREIDING Onze straatverlichting telt onge veer 800 lampen, maar nog steeds gaat de uitbreiding verder. Zo liggen de plannen klaar voor de Smakt en zijn er 49 masten besteld voor de uitbreiding in plan Zuid. Voor de uitbreiding in Oostrum liggen er 60 lantaarnpalen gereed, die voor en na in deze uitbreiding geplaatst zullen worden. Op de Bosweg komen twee straatlantaarns en voor het bugalowpark achter het ziekenhuis en einde Hoenderstraat zijn 62 lan taarns gereserveerd. Zo duurt het niet lang meer of - en dat zal wel in plan West zijn - de 1000ste lantaarnpaal wordt in de grond gezet. Hetgeen een grote voor uitgang is, als we bedenken hoe armzalig onze straatverlichting er 15 of 20 jaar geleden uitzag. Dat wil niet zeggen dat er geen wensen meer zijn.Integendeel. Plannen be staan er om b.v. de verlichting op de kerkdorpen nog eens na te lopen, en wie geen vreemdeling in Jerusa lem is, weet dat de vraag naar méér lichtpunten op de kerkdorpen een veel geuite wens is van de raadsle den. Trouwens, er zijn nog wensen te over, al was het alleen maar om de dikwijls ietwat pietpeuterige ver lichting - ook in de kom - uit te breiden. ELECTRIFICATIE Spreekt men van verlichting, dan komt men onherroepelijk ook bij de electrificatie van Venray uit. Bij de PLEM is men er - niet ten onrechte - trots op, dat de gemeente Venray, die enkele jaren geleden nog de grootste achterstand had van alle Limburgse gemeenten, nu nog slechts 4 gevallen heeft waar men geen stroom heeft. Dat is op 'n boer derij in 't Roosendaal, een op de Bakelse Dijk, een op de Vennepas en een op de Weversloseweg. Wie de kapitale bedragen ziet, die vereist worden om bij deze men sen electriciteit te brengen, kan begrijpen dat zij - ondanks ge meentelijke- en andere subsidie - zich nog wel eens bedenken. Men mag dan ook de vraag stel len of een aparte regeling van ge meentewege niet de weg kan effe nen om ook deze vier laatste ge vallen op het electriciteitsnet aan te sluiten. Dinsdagavond is mevrouw van den Heuvel-Dommeck in de Hoen derstraat alhier teruggekeerd uit Australië, waar zij dank de Stich ting „Wij komen" een bezoek heeft kunnen brengen aan haar zuster mevrouw Deenen-Dommeck, die met haar kinderen in zeer ernstige moeilijkheden verkeert. Sedert dit gezin in 1952 uit Venray naar Australië emigreerde, heeft het de ene tegenslag na de andere gehad. Bijna drie jaren geleden brandde de boerderij van de heer Deenen af. Dank zij een inzamelingsactie, die Australische en Nederlandse vrienden voor hem op touw zetten, kwam hij die slag te boven en kon hij een nieuwe woning kopen. Niet lang nadien trof het gezin een tweede, zware slag: de heer Deenen stierf, zijn vrouw en acht kinderen alleen achterlatend. De oudste van de kinderen was toen 21, de jongste nog geen jaar oud. Onlangs bereikte de familie in Nederland weer een droeve tijding: Mevr. Deenen-Dommeck was ongeneeslijk ziek geworden, de dok toren hadden haar opgegeven. Dit was voor een van haar zusters, de religieuse zuster Laurenta, die in 'n klooster bij Utrecht verblijft, aan leiding zich tot de Stichting „Wij komen" te wenden om de overtocht van een der famileden naar Austra lië mogelijk te maken. Dank zij de steun van deze Stichting kon mevr. Van den Heuvel-Dommeck op zater dag 25 febr j.l. op Schiphol in een straalvliegtuig van de KLM stappen om haar zuster in het dorpje Leon- gatha, dat zo'n 150 km van Mel bourne afligt, te gaan bezoeken. Maandag 27 febr., 'savonds kwam zij op het vliegveld in Melbourne aan, waar de oudste zoon van het zo zwaar getroffen gezin, de 21 jarige Anton haar kwam afhalen. In de toestand van haar zuster was geen verbetering ingetreden. Integendeel, de ziekte had zich nog verergerd. Omdat zij geen woord Engels kent had mevr. van den Heuvel het niet gemakkelijk bij het zoeken naar een oplossing. BROER UIT NIEUW-ZEELAND Tot haar niet geringe vreugde en verbazing kwam op de tweede dag na haar aankomst haar broer Piet in Leongatha aan. Dit laatste familielid woont in Nieuw-Zeeland, waar hij ook had vernomen van de ziekte van zijn zuster, en hij had nu zijn vacantie gebruikt voor deze reis naar Australië. Voor Piet Dommeck bevatte de Engelse taal geen gehei men meer en met zijn zuster is hij aan het werk gegaan om te trachten de nood in het gezin te verlichten. KINDEREN ONDERDAK Na tal van officiële instanties in de verre omgeving van Leongatha te hebben bezocht, slaagden zij er in, via de bemideling van een andere Nederlander, voor de vier jongste kinderen, Jo (2), Beppie (9) Mia (11) en Willy (12) onderdak te vinden in 'n zustersklooster nabij Melbourne. De oudste drie staan reeds op eigen benen. Anton (21) werkt als knecht bij een bakker en gaat binnenkort trouwen. Herman (19) is werkzaam op het plaatselijk postkantoor, Henk (17) verdient zijn geld als stucadoor en voor Huub (14) zal een baan ge zocht worden. Tot .haar vreugde bleek het mevr. van den Heuvel dat de kinderen het in hun nieuwe vaderland goed naar de zin hebben. Zij zijn in Leongatha - een dorp van enkele duizende in- S LANDS GROOTSTE LEVENSMIOOELENBEDRUF Deze aanbiedingen zijn geldig van 8tjml4 maart '61 ELK TWEEDE PAK REUZE VOOR HALF GELD Dit is de allermooiste droogkokende rijst. Nu 2 pakken a 62 ct. voor Profiteer van 31 cent voordeel, en van nog eens 10 °lo korting. VOOR KWARTJES Dat mag U niet ontgaan, leg een voorraadje aan nu U een kwartje ver dient op elke 5 goudrepen. Smakenmelk, puur en melk-mokka. T GROTE TUBE ELIGER Kijk eens aan. de grote fa- milietubevan^Mf^ 135, nu voor 1 i\Jct. Of twee kleine tuben van samen 140, nu voorl B^9ct. NHeerlijk frisse tandpasta 2 DUBBELE STUKKEN VOOR SLECHTS Neem - nu maak komt stukken zeep vanouds bekende teit met palmolie. woners - vólkernen ingeburgerd en nemen er volop deel aan het vereni gingsleven. Voorlopig zullen de vier jongsten nog niet naar het zustersklooster bij Melbourne gaan. Mevr. Deenen wil de daar niets van weten. Zolang het maar enigszins mogelijk is, wil. zij de kinderen nog bij zich hebben. Sedert zij op het ziekbed ligt heeft de 14-jarige Huub steeds het huis houden gedaan. Mevr. van den Heuvel is vol lof over de Stichting „Wij komen", die de reis en het verblijf onderweg he lemaal heeft betaald. VERRASSENDE ONTMOETING Voordat mevr. van den Heuvel in Sydney weer in een KLM-toestel stapte, ontmoette zij op het vliegveld nog een bekende, n.l. Frans Claes- sens uit Ysselsteyn. Deze heer had in zijn eentje in Nieuw-Zeeland een bezoek gebracht aan een van zijn zoons en was nu ook weer op terug reis. Ook op de heenreis had zij een Venrayse getroffen, n.l. mej. Gerrits uit Veltum. SUIKERBIETEN In de mededelingen van de Boe renbonden komt dit jaar 'n prijzen- vergelijking voor van suikerbieten, over de jaren 1955-'59, door de Covas betaalde en op contracten betaalde prijzen. Ik stel met nadruk dat deze ver gelijking - voor zover het CSM-con- tracten betreft - niet objectief en niet volledig is, te weten: 1. Tegenover een bruto door de Covas betaalde prijs (waarop nog di verse inhoudingen hebben plaats ge vonden) worden de netto basis-prij zen van de contracten gesteld. Boven de gepubliceerde prijzen op contracten is b.v. nog betaald: onge- wogen-premie; tarra-premie en late leveringspremie. De bedragen voor deze premie zitten echter wel in de gepubliceerde Covasprijzen begre pen. 2. Dat een vergelijking op basis van een betaalde prijs bij het gemid delde Covas-gehalte niet steeds op gaat, moge blijken uit onderstaande cijfers: Gemidd. gehalte Betaling Betaling Limburg leden Covas CSM contr. 1956 14.6% suiker 14.9% suiker 1957 15,7 16.08 1958 15.5 15.82 1959 16.1 16.49 3. Dat er nog meerdere voorde len in de CSM contracten kunnen liggen, waarover ik geinteresseerden gaarne inlicht. Aan de lezer/bietenteler om uit te maken of er van het voorgespie gelde financiële voordeel voor 'n Co- vas-lid nog iets overblijft. Redactie hierbij dankend voor de plaatsruimte. Hub. Janssen, agent CSM Sevenum - telefoon 452 Zowel de Volkskrant als de Nieu we Limburger hebben deze week ar tikelen gewijd aan de zgn. mos-af faire. Verschillende Belgische firmas maken er nl. werk van in Nederland mos op te kopen, afkomstig uit de bessen, die dan bestemd is voor de bloemkwekers in de buurt van Gent en Brugge. Deze kwekers schijnen die mos nodig te hebben bij hun teelt, en betalen daarvoor ongeveer 8 ct. per kilo. Aangezien er in' België zelf te wei nig mos is om aan de aanvragen te voldoen, is men sinds enkele jaren bezig deze in Nederland te betrek ken, voornamelijk door aankoop van particuliere bosbezitters. Zo is enkele jaren geleden een deel van :t landgoed Geysteren ontmost. De Belgen betalen voor dit mos 250.- tot 400.- per h.a., die dan 40.000 kilo mos oplevert. Gezien de verkoopsprijzen van 8 ct. per kilo, levert een h.a. de Belgische kopers dus 3200.- op, hetgeen ondanks de hoge lonen en vervoerskosten toch nog altijd enige winst zal opleveren. Nadat verschillende particulieren reeds zaken gedaan hebben met de Belgen - een 30-tal Belgische kopers houden zich hiermee bezig - zijn nu aanbiedingen gedaan aan verschil lende gemeenten. Enkele daarvan zijn daarop ingegaan, anderen heb ben geweigerd. Volgens de vertegenwoordiger van zulk een firma zou aan de gemeen te Venray een aanbod gedaan zijn voor mos uit de gemeentebossen voor het indrukwekkende bedrag van 100.000.- Een aanbod dat de gemeente Venray naast zich heeft neergelegd Waarom is zulks nu gebeurd, een ton is immers voor Venray nog altijd 4 x de jaaropbrengst van de hand en spandiensten - om maar iets te noemen Het blijkt dat Venray evenals vele andere gemeenten het advies opvolgt van Staatsbosbeheer. Staatsbosbe heer heeft nl. ernstige bezwaren te gen deze „ontmossing". Zij staat op het standpunt - en zal dit ook wel kunnen bewijzen - dat wanneer het mos verwijderd wordt ook een deel van de kostbare humuslaag wordt meegenomen, waardoor de bodem structuur verstoord wordt en de vruchtbaarheid van het bos ernstig geschaad wordt. Dit heeft tot gevolg dat er minder hout komt en dat er dus in feite roofbouw wordt ge pleegd. Aangezien de gemeente Venray 't beheer van haar bossen in handen van Staatsbosbeheer heeft gelegd, is het begrijpelijk dat men in deze het afwijzend advies volgt van deze instantie. De Belgen daarentegen, en in dit werpen, stellen daar tegenover dat geval de firma Dammen uit Ant- als de „ontmossing" goed gebeurd* zulks geen enkele schade met zich brengt voor de bosgrond noch voor de houtproductie. Het is een uiterst secuur werk, dit ontmossen, waarbij met rieken de 2 - 2Vs cm dikke mos- laag van de bodem wordt afgehaald, maar als vaklui zulks doen is er geen gevaar bij, aldus deze firma. Zij ontkent niet dat er in het ver leden op dit terrein wel eens fouten zijn gemaakt, maar voor de fouten van anderen behoeft men immers de 100.000 niet voorbij te laten gaan. Voor de leken, en dat zijn wij op slot van rekening allemaal, is het 'n moeilijk geval om te beoordelen. Als de vakmensen van Staatsbosbeheer van oordeel zijn, dat dit fout is, dan zullen we ons er bij neer moeten leggenAlleen vragen we ons dan af, waar al die 30 Belgische firma's dan dat mos vandaan halen dat, on danks de waarschuwingen van het Staatsbosbeheer, nog dagelijks met vrachtwagens vol naar België gaat. dus: ~k betrouwbaar ~k degelijk comfortabel •k zuinig k verbluffend in prestaties. Stap in voor een proefrit bij de Official Ford Dealer Inclusief vele extra's als verse- luchtverwarming en vinylbe- kleding. Bijzonder krachtige 41 PK motor. 4 versnellingsbak. AF FABRIEK AMSTERDAM

Peel en Maas | 1961 | | pagina 9