Waarom bondeling? Yasienavond 1961 Op de verkeerde weg. lekker en gezond Duidelijk spel... WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN INENTING Geestelijk artikel Uit Peel en Maas Ingezonden Film-nieuws Zaterdag 11 februari 1961 No. 6 TWEE EN TACHTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 150652 mm. ABONNEMENTS- 50 (buiten Venray 1.75) BEKENDMAKINGEN Openbare vermakelijkheden op de carnavalsdagen De burgemeester der gemeente Venray, brengt ter algemene ken nis, dat door hem de navolgende regeling voor de openbare verma kelijkheden gedurende de a.s. car navalsdagen is getroffen: carnavalszondag 12 februari 1961: Dansen: carnavalszondag in de gehele ge meente van 18 tot 24 uur; carnavalsmaandag in de gehele gemeente van 17 tot 24 uur. carnavalsdinsdag in de gehele ge meente van 10 tot 12 en v^an 17 tot 23 uur. Strijkmuziek. In de gehele gemeente n\ag strijk muziek (geen dansmuziek) gemaakt worden tot een half uur vóór het sluitingsuur. Voordrachten. In .de gehele gemeente mogen voordrachten worden gehouden tot een half uur vóór het sluitingsuur. De burgemeester der gemeente Venray maakt bekend, dat door hem ingevolge het bepaalde bij artikel 127, sub b der algemene politie verordening*- der gemeente Venray, aan de houders der in artikelen 121, 135 en 137 van evengenoemde ver ordening bedoelde inrichtingen of plaatsen geen danstenten zijnde, toestemming wordt verleend cm op zondag 12, maandag 13 en dinsdag 14 februari a.s. aldaar hun vrouwe lijk personeel gedurende de uitoefe ning van het bedrijf dienst te laten doen of door of vanwege de houder aanwezig te doen zijn onder voor waarde, dat de vrouwelijke bedien den de leeftijd van 16 jaren hebben bereikt en van een onbesproken le venswandel zijn. De burgemeester van Venray ves tigt met het oog op de a.s. carnaval bij deze nogmaals de aandacht op het bepaalde bij de artikelen 25 en 89 sub a der algemene politieveror dening Venray, luidende: „Behoudens het bepaalde in arti kel 56, sub 1 van het Provinciaal Wegenreglement, is het verboden, op of aan de openbare weg of op zo danige afstand daarvan, dat de ge bruikers van de weg er gevaar, schade of hinder van kunnen heb ben, zonder vergunning van burge meester en wethouders, tenzij krach tens wettelijke bevoegdheden, kamers, kattekoppen of donderdbussen af te schieten, met een vuurwapen, windbuks, windroer, of dergelijk wapen te schieten, vuurwerk af te steken of voetzoekers of dergelijke ontplof bare stoffen te werpen te ontsteken of af te schieten". „Het is verboden: a. aan kinderen beneden 16 jaar buskruit of vuurwerk te verko pen of af te geven". Op een en ander zal nauwkeurig toezicht worden uitgeoefend en bij overtreding proces-verbaal worden opgemaakt. De burgemeester van Venray maakt bekend, dat door hem inge volge het bepaalde in artikel 144 der algemene politieverordening aan be stuurders of beheerders van een in richting waar voor het publiek toe gankelijke vermakelijkheden, an ders dan dansen, worden gegeven ontheffing wordt verleend om ge durende de carnavalsdagen in deze inrichting na des avonds negen uur toe te laten of te laten verblijven personen beneden de leeftijd van 18 jaar. Personen beneden de leeftijd van 18 jaar mogen de inrichtingen voor het maken van muziek, bezoeken in begeleiding van oudei's, voogden af meerderjarige broers of zusters. Kinderen beneden de leeftijd van 18 jaar, welke zich in een der in richtingen of lokalen als bedoeld, na negen uur des avonds bevinden, an ders dan begeleid door ouders, voog den of meerderjarige broers of zus- tetrs, worden daaruit door de politie verwijderd en tegen hen zal pro ces-verbaal worden opgemaakt. Dringende uitnodiging De burgemeester van Venray ver zoekt de ingezetenen met de meeste aandrang hun algehele medewer king te willen verlenen om alle wanordelijkheden en drankmisbruik tijdens de carnavalsdagen te voor komen en aan de kasteleins op carnavalsmaandag en dinsdag van af 15 uur tot 19 uur geen sterke drank te vragen. De vergunninghouders verzoekt hij op carnavalsmaandag en dinsdag vanaf 15 uur tot 19 uur geen sterke drank aan het publiek te schenken. Aan ouders en verzorgers richt hij in hun eigen belang en dat hunner kinderen de dringende uitnodiging mede te zorgen, dat de hand wordt gehouden aan het verbod van het bezoeken van avondvermakelijkhe den door kinderen, voorzover daar van geen ontheffing is verleend. Dit- verbod is in het belang der ouders en kinderen zelf vastgesteld. Burgemeester en wethouders van Venray. maken bekend, dat op maan dag 13 en op dinsdag 14 februari 1961, alle diensten van de gemeente alleen zullen geopend zijn van 10 tot 12 uur. Venray, 2 februari 1961. Burgemester en wethouder^ vnd.. M.A.H. VAN DIJCK, l.b. H. VORST, secretaris tegen diptherie, kinkhoest en tetanus Burgemeester en wethouders van Venray brengen ter openbare ken nis, dat gelegenheid bestaat tot kos teloos inenten tegen diptherie, kink hoest en tetanus: In de kerkdorpen Leunen, Cas- tenray, Oirlo en Oostrum op woens dag 15 februari 1961 om 2 uur n.m. in de lagere school te Leunen, Qm 2.20 uur n.m. in de lagere school te Castenray, om 2.40 uur n.m. in het Jeugdhuis te Oirlo, om 3 uur n.m. in het gemeen schapshuis te Oostrum Wij vertrouwen erop, dat alle ouders, wier kinderen nog niet of niet volledig zijn geënt tegen deze gevaarlijke kinderziekten, van de geboden gelegenheid gebruik maken en wijzen erop, dat geen persoon lijke oproepen zullen worden ver zonden. De kinderen moeten ten minste 2 maanden oud zijn en ge zond. Men wordt verzocht stipt op tijd aanwezig te zijn en de inentings boekjes mede te brengen, De tweede en derde inenting zullen nog nader bekend gemaakt worden. Venray, 31 januari 1961. Burgemeester en wethouders vnd., A. VAN DIJCK, l.b. H. VORST, secretaris WIJ GAAN DUS VOORTAAN DE H. SCHRIFT LEZEN Onze Bisschoppen sporen ons in hun Vastenbrief van dit jaar aan de Bijbel weer te maken tot het Boek dat de christen graag leest, omdat hij het ziet als de brief van God aan de mens. Dertien eeuwen was dit zo in de Kerk, toen was de Bijbel, die 72 boeken, voor christenen Gods lief devol Woord, waarin Hij vertelt van zijn zorg en barmhartigheid voor de mensen, van zijn omgang met de mensen, zijn genadevol werken in de mensen. Door allerlei oorzaken, die te begrijpen, maar ook te be treuren zijn, werden wij vervreemd van Gods Boek. In deze tijd waarin wij ons op nieuw willen priënteren, gaan wij de Bijbel weer ter hand nemen en gaan we weer lezen, wat God ons te zeggen heeft. Als wij vragen hoe, dan moeten we even in de geschiedenis terug gaan. Eeuwen en eeuwen voor Christus greep God in 't leven van de mens heid in. Hij riep Abraham, de eerste gelovige, vormde uit hem een volk, Gods volk; Hij leidde dat volk, voedde het op, deed wonderbare dingen aan hen (Exodus, woestijn- tocht, verovering van het Beloofde Land). Hij gaf het volk de Belofte van redding en heil, voor hen en voor alle volkeren en zocht voortdurend contact met zijn volk (profeten). Toen, na eeuwen, ging God iets groters doen. Had Hij tot nog toe gesproken door zijn Profeten (men sen die spreken uit naam van God), nu ging Hij spreken door zijn Zoon (Hebr. 1, 1-3). In het Oude Testament vinden wij de geschiedenis van het Joodse volk, waar God de mensen voorbereidt op de komst van de Verlosser; het Nieuwe Testament geeft ons de kern van de 'geschiedenis- van ons heil; God wordt mens, Hij leeft, lijdt en sterft voor ons; maar Hij verrijst en baant ons de weg naar het nieuwe levert. De verkorting van de arbeidstijd moet worden gezien als een verbe tering van de welvaartspositie van de werknemer, opdat hij meer tijd krijgt voor zijn persoonlijke en hui selijke genoegens. Vooral de vrije zaterdag, lokt sterk in deze richting en in 'n groot aantal bedrijven en kantoren staat deze op het punt van gehele of ge deeltelijke invoering. Als er ooit iets snel gegroeid is dan is het wel deze aangelegenheid. En inderdaad bij de toenemende mechanisatie waardoor veel arbeid eentonig en geestdodend begint te worden, de grotere afstanden van en naar het werk door de uitbrei ding der steden en het blijven wo nen op het platteland, maakten voor velen toch nog lange arbeidsdagen. Daarom verheugen we ons op de geleidelijke invoering van de vijf daagse werkweek. Als de produktie in de bedrijven op hetzelfde peil bleef, dan was er geen inkomsten-achteruitgang en was het dus een werkelijke wel vaartsvermeerdering. Maar er zijn ook schaduwkanten aan deze zaak. In de advertentie rubriek van een dagblad lazen we het volgende: „2 Jongelui in het bezit van di verse diploma's en van een paar werkgrage handen, zoeken langs deze weg werkzaamheden voor hun vrije zaterdagen. Zijn bereid om alles aan te pakken". Een andere advertentie in hetzelf de dagblad stelde: „Jongeman, goed bekend met con structiewerk en ook indien nodig, beschikking over personeel, zou voor de zaterdagen nog wat con structiewerk willen aannemen". We hebben respect voor jonge ke rels, die van aanpakken houden, maar dit lijkt ons niet de juiste weg. Deze jongelui ondergraven hun eigen positie, want zij ontnemen aan de voorstanders van de vrije zater- van 15 februari 1936 In de nacht van dinsdag op woensdag is te Boschvoorde bij Brussel, waar hij op doktersadvies tot herstel van zijn gezondheid ver toefde, overleden Mr. Baron van Hövel tot Westerflier, Commissaris der Koningin in Limburg sinds 1918. De heer H. A. Hoogeveen, sta tionschef alhier, is in gelijke be trekking benoemd te Borne. Venrays Harmonie zal met de Vastenavonddagen op 23, 24 en 25 febr. a.s. bonte Beiersche avonden organiseren. van 22 februari 1936 Dr. Nuyens, arts aan St Anna alhier, gaat onze gemeente verla ten en zal zich vestigen te 's Her togenbosch als medisch leider van het Noord-Brabantsch Wit-Gele- Kruis. van 15 februari 1911 De minister van Financiën is voornemens een vierkant stuivertje met afgeronde hoeken in te voeren. Verandering in het uiierlijk der nieuwe kwartjes is daardoor niet nodig geoordeeld. FOTOCLUB TE VENRAY Op een gehouden bijeenkomst in Hotel de Keizer jl. dinsdag, werd besloten een fotoclub op te richten. Dat hiervoor in Venray animo be stond bleek wel uit 't feit, dat reeds op deze eerste bijeenkomst 'n ruim aantal leden zich op gaf. De heer Swenker die deze avond inleidde zette in enkele woorden 't doel en 't nut van een fotoclub uiteen. Besloten werd maandelijks in clubverband bijeen te komen. Als voorlopig bestuur werd als voor zitter gekozen de heer P. Schaef- fers, als secretaris J. v.d. Putten, terwijl de heer Swenker 't voorlo pige penningmeesterschap op zich nam. Nieuwe leden zijn van harte wel kom en kunnen zich opgeven bij ge noemd bestuur. En tenslotte vinden we in de H. Schrift de eerste lotgevallen van de jonge Kerk, het nieuwe volk van God en de prachtige getuigenissen van de apostelen, die spreken in de kracht van de H. Geest. Dat alles is zo maar geen wille keurig boek, God zelf liet het op schrijven. Het Gods Woord, aan ons gegeven om er goed kennis van te nemen. dag het argument, dat de werkne mer ook tijd moet hebben voor zijn hobbies en gezin. Deze jongelui zijn op de verkeer de pad en dit kan tot allerlei on houdbare toestanden leiden. Of het waar gebeurd is weten we niet, doch een bepaald bedrijf be nutte de nu vrije zaterdagmorgen om de fabriek een goede schoon maakbeurt te geven. Het eigen personeel was natuur lijk vrij. Men belde een schoon maakbedrijf op. Deze kwam met haar personeel om de fabriek schoon te maken, en tot verbazing van iedereen, kwam het eigen personeel van de fabriek (dat voor die zater dag werk had gekregen bij het schoonmaakbedrijf) de fabriek schoonmaken! Als het nog niet echt gebeurd is, dan kan het toch echt worden! Dat men in huis wat knutselt en repareert is niet erg, maar wanneer het zó moet gebeuren, gaan we de verkeerde kant op. Een halve eeuw geleden moest nog gedemonstreerd worden voor de invoering van de tien-urendag, en bedroeg de werkweek tussen de 55 en 60 uur. Als men dit even bekijkt, is er toch veel veranderd en ver beterd. Maar ook met de verkorting van de arbeidsdag waren er fokkers van overuren. Ook deze mensen zijn be dervers van het sociaal-welzijn, want zij ontnemen de argumenten aan de voorstanders van de arbeids tijdverkorting, dat deze noodzake lijk was om als mens te kunnen le ven. Er zit nog een bijkomend ver schijnsel aan vast, het werken op zaterdag. We laten nog maar buiten beschouwing 't feit wanneer iemand in zo'n zaterdagse dienstbetrekking een ongeval krijgt of ziek wordt, en hoe het dan zal zitten met de verzekeringsplicht en de berekening van het dagloon. Maar indien het werken op zater dag bij een andere werkgever dan de gewone, algemeen zou worden (wat we dus niet hopen) dan zou dit betekenen, dat het weekinko- men van de werkenden wel ver hoogd werd, en dan zou het kunnen betekenen, dat de loonindex welke als basis voor de AOW wordt aan gehouden, toch zou stijgen en de bejaarden wel eens aanspraak zou den kunnen maken om dit meerdere verdiende loon te doen meetellen bij het bepalen van de loonindex. Ook hieruit ziet men weer, dat het leven ingewikkeld is, en aller lei niet voorziene gebeurtenissen kunnen optreden. Moge werkgevers en werknemers tesamen in staat zijn dit euvel de kop in te drukken, opdat de vrije zaterdag werkelijk een stuk geeste lijke welvaart blijft en een betere voorbereiding voor de zondag. Waarom coördinatie van de ka tholieke sociaal-caritatieve instel lingen? Waarom een apostolische vorming van de krachten, die het sociaal- caritatieve werk doen? Als men iets gaat bundelen, heeft men daar een bedoeling mee. Dit wordt niet zomaar gedaan. Als men nu de sociaal-caritatieve instellingen in een orgaan gaat sa menbrengen, dan wordt dit gedaan, omdat daardoor de caritas beter en op een meer effectieve wijze kan worden beoefend. Het doel van de caritas wordt hierdoor beter nagestreefd. Dit be staat in het opheffen, verminderen of verzachten van het menselijk leed en zo mogelijk het wegnemen van de oorzaken daarvan, als getuigenis van de werkelijkheid van de liefde van God voor de mens. De caritas eist, dat zij beoefend wordt op een wijze, die het hoogst mogelijke rendement oplevert. Hiervoor is echter een doeltref fende organisatie noodzakelijk: een voldoend aantal technisch geschool de en met ijver bezielde beroeps krachten, goede vrijwilligers, weten schappelijk verantwoorde methodes, een bureau met een goede doku- mentatie en administratie en vol doende stoffelijke middelen. Deze organisatie en coördinatie nu wordt tot stand gebracht in de ka tholieke sociaal-caritatieve centra. Het Hoogwaardig Episcopaat schreef op 5 juni 1948: „De Hoogwaardige Bisschoppen stemmen in met de uitstippeling van de lijnen, waarlangs naar het oor deel van Uw commissie zich die coördinatie en samenwerking zal dienen te bewegen. Met name wen sen de Bisschoppen, dat de onont beerlijk geachte katholieke sociaal- caritatieve centra parochieel wor den opgezet en daarna samenkomen in interparochële en diocesane een- tra, welke hun toporgaan vinden in het landelijk centrum". Waarom een apostolische vor ming van de in dit werk werkzame krachten noodzakelijk is? De beoefening van de caritas is een integrerend deel van de katho lieke levensbeschouwing, van de roeping der Kerk en van het gods dienstig leven van iedere katholiek afzonderlijk. Het is ten zeerste te betreuren, dat het godsdienstig leven in vele op zichten los is komen te staan van het profane leven. Het mede ver antwoordelijke leven. Het mede verantwoordelijk zijn VQor het wel en wee, ook het eeuwi ge heil van de naaste, spreekt prak tisch niemand meer aan. En toch heeft iedere katholiek deze verantwoordelijkheid, vooral voor de medemens in nood, die hem het meest nabij is. Men kan grote ophef maken over de nood, die geleden wordt in de onderontwikkelde landen. Uitste kend! Maar al te vaak gebeurt het, dat men zijn naaste in nood laat kreperen. In deze tijd van ontkerstening en geloofsafval is het van niet te on derschatten betekenis, dat de ka tholiek de gemeenschap doordringt met de Christelijke levenswaarden. De krachten, die het sociaal-cari tatieve werk doen, zullen zich van deze apostolische taak bewust moe ten zijn. Daarvoor is nodig een apos tolische vorming. C. v.d. HEUVEL, Leider I.S.C.C., Deurne. ANDERS DAN IN VENRAY Toen we sukkelden met het euvel van de spiegelgladde straten en wegen hebben we nog eens ervaren wat het bezit betekent van een ac tieve Dienst gemeentewerken met hart en liefde voor de taak. 's Avonds, 's morgens vroeg en zelfs 'snachtst trokken Huub Ja cobs en de zijnen er op uit en bon den met zandwagens de strijd aan tegen de gevaarlijke gladheid op de vele kilometerslange straten en wegen. Mijn hulde aan de Cuyks^ Dienst voor zoveel liefde voor de taak, waarmee hij zich aan de kop stelde in een heel wijde streek. VENRAYENAAR BIOSCOOPBEZOEK BLIJFT TOENEMEN De bruto ontvangsten van de Amerikaanse bioscoopbedrijven hebben volgens het Amerikaanse ministerie van handel in 1960 voor de tweede achtereenvolgende keer een toeneming te zien gegeven. De ontvangsten bedroegen in 1960 1.375.000.000 dollar. Het minsterie verwacht, dat in het komende jaar deze ontvangsten nog zullen stij gen. Het wekelijks bioscoopbezoek ligt momenteel op 44 miljoen bezoekers. Dit is 2 miljoen bezoekers per week meer dan in 1959. Men heeft nog niet het recordjaar 1955 bereikt (45 miljoen per week) doch men komt aardig in de richting. De oor zaak van deze toeneming is voor 'n groot deel toe te schrijven aan de televisie moeheid die grote vormen aan gaat nemen en door de uitzon derlijke kwaliteit van de films die momenteel op de markt gebracht worden. Zo verwacht men van de films Ben Hur, Spartacus en Exodus een zuivere winst van minstens 100 miljoen dollar. De ongeluksprofeten met hun jobstijdingen die enkele jaren gele den in Hollywood krioelden, zijn stuk voor stuk verdwenen en omdat men toch ergens op moet kunnen kankeren is men aanvallen begon nen op de T.V. Een gunstig voorteken voor 1961 is, dat de televisie veel van haar aantrekkelijkheid en belangstelling inboet en men zou niet eens meer verwonderd zijn, dat talloze massa's toeschouwers de T.V.-toesteilen de rug toekeren. Het nieuwe van de T.V. is eraf en men heeft leren inzien, dat er gren zen zijn aan wat de T.V. kan bieden. Veel televisiekijkers die vroeger nooit naar de bioscoop gingen en zich toevallig 'ns hebben laten om praten om eens een bioscoop te be zoeken, raken niet uitgepraat over wat ze daar te zien krijgen. Een to taal nieuwe wereld gaat voor hen open of wordt herontdekt. Zij zijn voor de bioscoop gewonnen en ma ken school. Vooral de Amerikaanse pers maakt uitzonderlijke propaganda voor de bioscoop en het is de pers die van films werkelijk WERELD WONDEREN maakt. Volgens het bureau van statistiek in Nederland is ook, hier reeds de daling van het bioscoopbezoek tot staan gebracht en in vele plaatsen (vooral Eindhoven loopt het be zoek opzienbarend op. In Amsterdam moet men weer voor bepaalde films zelfs weken van tevoren plaatsen bestellen. Dit alles heeft het bioscoopbedrijf toch ook wel te danken aan de T.V,, want door de aanvankelijke grote con currentie was de filmindustrie ge noodzaakt betere films te gaan pro duceren. En goede films zijn er thans volop. Een klein bezwaar is, dat vanwege de hoge exploitatiekosten de toe gangsprijzen van bepaalde films bij zonder hoog zijn/ In Amsterdam worden voor de films Ben Hur, Porgy en Bess, Spar tacus prijzen gevraagd van 3 tot 6 gulden. Dit inderdaad veel, maar wat men hiervoor te zien krijgt is ongeloof lijk, dat blijkt uit het feit, dat de eerste twee films daar reeds 18 we ken voor uitverkochte zalen voor stellingen vertoond worden. Genoemde films zijn reeds ge contracteerd voor vertoning in Ven ray. Nadat de massamoordenaar Eich- mann door de geheime staatspolitie van Israël in Argentinië, dat ook wel 't Duitsland van Zuid-Amerika wordt genoemd, „buit werd ge maakt" en in de gevangenis in Is raël is opgesloten, zijn arrestaties van oorlogsmisdadigers, die vrij en frank in Duitsland en in Oostenrijk leefden, aan de orde van de dag. Er gaat schier geen dag voorbij of men legt de hand op een promi nente nazi. Men weet ze blijkbaar toch wel te vinden, in tegenstelling met vóór de arrestatie van Eich- mann, toen deze heren openlijk konden onderduiken bij hun volks genoten. Deze arrestatie-rage had men kunnen verwachten. Want het ligt wel voor de hand, dat tijdens de langdurige verhoren van Eichmann deze met een niet gering aantal klinkende namen van zwaar-schul- dige Duitsers voor de dag zou ko men. Indien de Duitsers daar geen vin ger naar zouden uitsteken, hetgeen zij vreemd genoeg zoveel jaren .niet gedaan hebben, zouden zij in het oog van de wereld andermaal aan een sterke blamage onderhevig zijn. Men zou de herhaalde verzeke ring dat het Duitsland van vandaag zich fel distantieerde van het on recht en de gruwelijke misdaden van de nazi's, met 'n korreltje zout gaan nemen en dat zou enorme na delen berokkenen. Daörom dan heeft men zich gehaast een aantal lieden met een duister verleden in te rekenen. Men wast zich dan schoon met te zeggen, dat de misdadigers, die om Eichmann zweefden, inmiddels in het gevang zuchten en hun gerechte straf niet zullen ontgaan! Duitsland staat er sterk op goede maatjes te worden met landen, die door Hitier niet zo bijzonder hoog aangeslagen werden vanwege de anatomie van hun schedel en hun huidskleur en heeft er perspectie ven voor een niet geringe export, terwijl men eveneens vaste voet probeert te krijgen bij die landen, die de Europese partners minder goed mogen hebben. Het gaat hier om hoge waarde papieren. In de tegenstellingen bij voorbeeld tussen Frankrijk en Al geria treedt Duitsland, zij het niet officieel, maar wel door middel van zijn televisie, tegen Frankrijk in het krijt, ogenschijnlijk met het doel 'n zo objectief mogelijk beeld van de verhoudingen te geven, maar de schijn ligt er dik op dat men er een wit voetje wil halen voor de export van „made in Germany".

Peel en Maas | 1961 | | pagina 5