Waarom
bondeling?
Yasienavond
1961
Op de verkeerde weg.
lekker en gezond
Duidelijk spel...
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
INENTING
Geestelijk artikel
Uit Peel en Maas
Ingezonden
Film-nieuws
Zaterdag 11 februari 1961 No. 6
TWEE EN TACHTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 150652
mm. ABONNEMENTS-
50 (buiten Venray 1.75)
BEKENDMAKINGEN
Openbare vermakelijkheden op de
carnavalsdagen
De burgemeester der gemeente
Venray, brengt ter algemene ken
nis, dat door hem de navolgende
regeling voor de openbare verma
kelijkheden gedurende de a.s. car
navalsdagen is getroffen:
carnavalszondag 12 februari 1961:
Dansen:
carnavalszondag in de gehele ge
meente van 18 tot 24 uur;
carnavalsmaandag in de gehele
gemeente van 17 tot 24 uur.
carnavalsdinsdag in de gehele ge
meente van 10 tot 12 en v^an 17 tot
23 uur.
Strijkmuziek.
In de gehele gemeente n\ag strijk
muziek (geen dansmuziek) gemaakt
worden tot een half uur vóór het
sluitingsuur.
Voordrachten.
In .de gehele gemeente mogen
voordrachten worden gehouden tot
een half uur vóór het sluitingsuur.
De burgemeester der gemeente
Venray maakt bekend, dat door hem
ingevolge het bepaalde bij artikel
127, sub b der algemene politie
verordening*- der gemeente Venray,
aan de houders der in artikelen 121,
135 en 137 van evengenoemde ver
ordening bedoelde inrichtingen of
plaatsen geen danstenten zijnde,
toestemming wordt verleend cm op
zondag 12, maandag 13 en dinsdag
14 februari a.s. aldaar hun vrouwe
lijk personeel gedurende de uitoefe
ning van het bedrijf dienst te laten
doen of door of vanwege de houder
aanwezig te doen zijn onder voor
waarde, dat de vrouwelijke bedien
den de leeftijd van 16 jaren hebben
bereikt en van een onbesproken le
venswandel zijn.
De burgemeester van Venray ves
tigt met het oog op de a.s. carnaval
bij deze nogmaals de aandacht op
het bepaalde bij de artikelen 25 en
89 sub a der algemene politieveror
dening Venray, luidende:
„Behoudens het bepaalde in arti
kel 56, sub 1 van het Provinciaal
Wegenreglement, is het verboden,
op of aan de openbare weg of op zo
danige afstand daarvan, dat de ge
bruikers van de weg er gevaar,
schade of hinder van kunnen heb
ben, zonder vergunning van burge
meester en wethouders, tenzij krach
tens wettelijke bevoegdheden,
kamers, kattekoppen
of donderdbussen af te schieten,
met een vuurwapen, windbuks,
windroer, of dergelijk wapen te
schieten, vuurwerk af te steken of
voetzoekers of dergelijke ontplof
bare stoffen te werpen te ontsteken
of af te schieten".
„Het is verboden:
a. aan kinderen beneden 16 jaar
buskruit of vuurwerk te verko
pen of af te geven".
Op een en ander zal nauwkeurig
toezicht worden uitgeoefend en bij
overtreding proces-verbaal worden
opgemaakt.
De burgemeester van Venray
maakt bekend, dat door hem inge
volge het bepaalde in artikel 144 der
algemene politieverordening aan be
stuurders of beheerders van een in
richting waar voor het publiek toe
gankelijke vermakelijkheden, an
ders dan dansen, worden gegeven
ontheffing wordt verleend om ge
durende de carnavalsdagen in deze
inrichting na des avonds negen uur
toe te laten of te laten verblijven
personen beneden de leeftijd van
18 jaar.
Personen beneden de leeftijd van
18 jaar mogen de inrichtingen voor
het maken van muziek, bezoeken in
begeleiding van oudei's, voogden af
meerderjarige broers of zusters.
Kinderen beneden de leeftijd van
18 jaar, welke zich in een der in
richtingen of lokalen als bedoeld, na
negen uur des avonds bevinden, an
ders dan begeleid door ouders, voog
den of meerderjarige broers of zus-
tetrs, worden daaruit door de politie
verwijderd en tegen hen zal pro
ces-verbaal worden opgemaakt.
Dringende uitnodiging
De burgemeester van Venray ver
zoekt de ingezetenen met de meeste
aandrang hun algehele medewer
king te willen verlenen om alle
wanordelijkheden en drankmisbruik
tijdens de carnavalsdagen te voor
komen en aan de kasteleins op
carnavalsmaandag en dinsdag van
af 15 uur tot 19 uur geen sterke
drank te vragen.
De vergunninghouders verzoekt
hij op carnavalsmaandag en dinsdag
vanaf 15 uur tot 19 uur geen sterke
drank aan het publiek te schenken.
Aan ouders en verzorgers richt hij
in hun eigen belang en dat hunner
kinderen de dringende uitnodiging
mede te zorgen, dat de hand wordt
gehouden aan het verbod van het
bezoeken van avondvermakelijkhe
den door kinderen, voorzover daar
van geen ontheffing is verleend.
Dit- verbod is in het belang der
ouders en kinderen zelf vastgesteld.
Burgemeester en wethouders van
Venray. maken bekend, dat op maan
dag 13 en op dinsdag 14 februari
1961, alle diensten van de gemeente
alleen zullen geopend zijn van 10
tot 12 uur.
Venray, 2 februari 1961.
Burgemester en wethouder^ vnd..
M.A.H. VAN DIJCK, l.b.
H. VORST, secretaris
tegen diptherie, kinkhoest en
tetanus
Burgemeester en wethouders van
Venray brengen ter openbare ken
nis, dat gelegenheid bestaat tot kos
teloos inenten tegen diptherie, kink
hoest en tetanus:
In de kerkdorpen Leunen, Cas-
tenray, Oirlo en Oostrum op woens
dag 15 februari 1961
om 2 uur n.m. in de lagere school
te Leunen,
Qm 2.20 uur n.m. in de lagere
school te Castenray,
om 2.40 uur n.m. in het Jeugdhuis
te Oirlo,
om 3 uur n.m. in het gemeen
schapshuis te Oostrum
Wij vertrouwen erop, dat alle
ouders, wier kinderen nog niet of
niet volledig zijn geënt tegen deze
gevaarlijke kinderziekten, van de
geboden gelegenheid gebruik maken
en wijzen erop, dat geen persoon
lijke oproepen zullen worden ver
zonden. De kinderen moeten ten
minste 2 maanden oud zijn en ge
zond.
Men wordt verzocht stipt op tijd
aanwezig te zijn en de inentings
boekjes mede te brengen, De tweede
en derde inenting zullen nog nader
bekend gemaakt worden.
Venray, 31 januari 1961.
Burgemeester en wethouders vnd.,
A. VAN DIJCK, l.b.
H. VORST, secretaris
WIJ GAAN DUS VOORTAAN
DE H. SCHRIFT LEZEN
Onze Bisschoppen sporen ons in
hun Vastenbrief van dit jaar aan de
Bijbel weer te maken tot het Boek
dat de christen graag leest, omdat
hij het ziet als de brief van God
aan de mens.
Dertien eeuwen was dit zo in de
Kerk, toen was de Bijbel, die 72
boeken, voor christenen Gods lief
devol Woord, waarin Hij vertelt van
zijn zorg en barmhartigheid voor
de mensen, van zijn omgang met de
mensen, zijn genadevol werken in
de mensen. Door allerlei oorzaken,
die te begrijpen, maar ook te be
treuren zijn, werden wij vervreemd
van Gods Boek.
In deze tijd waarin wij ons op
nieuw willen priënteren, gaan wij
de Bijbel weer ter hand nemen en
gaan we weer lezen, wat God ons
te zeggen heeft.
Als wij vragen hoe, dan moeten
we even in de geschiedenis terug
gaan.
Eeuwen en eeuwen voor Christus
greep God in 't leven van de mens
heid in. Hij riep Abraham, de eerste
gelovige, vormde uit hem een volk,
Gods volk; Hij leidde dat volk,
voedde het op, deed wonderbare
dingen aan hen (Exodus, woestijn-
tocht, verovering van het Beloofde
Land).
Hij gaf het volk de Belofte van
redding en heil, voor hen en voor
alle volkeren en zocht voortdurend
contact met zijn volk (profeten).
Toen, na eeuwen, ging God iets
groters doen. Had Hij tot nog toe
gesproken door zijn Profeten (men
sen die spreken uit naam van God),
nu ging Hij spreken door zijn Zoon
(Hebr. 1, 1-3).
In het Oude Testament vinden wij
de geschiedenis van het Joodse volk,
waar God de mensen voorbereidt
op de komst van de Verlosser; het
Nieuwe Testament geeft ons de
kern van de 'geschiedenis- van ons
heil; God wordt mens, Hij leeft,
lijdt en sterft voor ons; maar Hij
verrijst en baant ons de weg naar
het nieuwe levert.
De verkorting van de arbeidstijd
moet worden gezien als een verbe
tering van de welvaartspositie van
de werknemer, opdat hij meer tijd
krijgt voor zijn persoonlijke en hui
selijke genoegens.
Vooral de vrije zaterdag, lokt
sterk in deze richting en in 'n groot
aantal bedrijven en kantoren staat
deze op het punt van gehele of ge
deeltelijke invoering. Als er ooit iets
snel gegroeid is dan is het wel deze
aangelegenheid.
En inderdaad bij de toenemende
mechanisatie waardoor veel arbeid
eentonig en geestdodend begint te
worden, de grotere afstanden van
en naar het werk door de uitbrei
ding der steden en het blijven wo
nen op het platteland, maakten voor
velen toch nog lange arbeidsdagen.
Daarom verheugen we ons op de
geleidelijke invoering van de vijf
daagse werkweek.
Als de produktie in de bedrijven
op hetzelfde peil bleef, dan was er
geen inkomsten-achteruitgang en
was het dus een werkelijke wel
vaartsvermeerdering.
Maar er zijn ook schaduwkanten
aan deze zaak. In de advertentie
rubriek van een dagblad lazen we
het volgende:
„2 Jongelui in het bezit van di
verse diploma's en van een paar
werkgrage handen, zoeken langs
deze weg werkzaamheden voor
hun vrije zaterdagen. Zijn bereid
om alles aan te pakken".
Een andere advertentie in hetzelf
de dagblad stelde:
„Jongeman, goed bekend met con
structiewerk en ook indien nodig,
beschikking over personeel, zou
voor de zaterdagen nog wat con
structiewerk willen aannemen".
We hebben respect voor jonge ke
rels, die van aanpakken houden,
maar dit lijkt ons niet de juiste weg.
Deze jongelui ondergraven hun
eigen positie, want zij ontnemen aan
de voorstanders van de vrije zater-
van 15 februari 1936
In de nacht van dinsdag op
woensdag is te Boschvoorde bij
Brussel, waar hij op doktersadvies
tot herstel van zijn gezondheid ver
toefde, overleden Mr. Baron van
Hövel tot Westerflier, Commissaris
der Koningin in Limburg sinds 1918.
De heer H. A. Hoogeveen, sta
tionschef alhier, is in gelijke be
trekking benoemd te Borne.
Venrays Harmonie zal met de
Vastenavonddagen op 23, 24 en 25
febr. a.s. bonte Beiersche avonden
organiseren.
van 22 februari 1936
Dr. Nuyens, arts aan St Anna
alhier, gaat onze gemeente verla
ten en zal zich vestigen te 's Her
togenbosch als medisch leider van
het Noord-Brabantsch Wit-Gele-
Kruis.
van 15 februari 1911
De minister van Financiën is
voornemens een vierkant stuivertje
met afgeronde hoeken in te voeren.
Verandering in het uiierlijk der
nieuwe kwartjes is daardoor niet
nodig geoordeeld.
FOTOCLUB TE VENRAY
Op een gehouden bijeenkomst in
Hotel de Keizer jl. dinsdag, werd
besloten een fotoclub op te richten.
Dat hiervoor in Venray animo be
stond bleek wel uit 't feit, dat reeds
op deze eerste bijeenkomst 'n ruim
aantal leden zich op gaf.
De heer Swenker die deze avond
inleidde zette in enkele woorden 't
doel en 't nut van een fotoclub
uiteen.
Besloten werd maandelijks in
clubverband bijeen te komen. Als
voorlopig bestuur werd als voor
zitter gekozen de heer P. Schaef-
fers, als secretaris J. v.d. Putten,
terwijl de heer Swenker 't voorlo
pige penningmeesterschap op zich
nam.
Nieuwe leden zijn van harte wel
kom en kunnen zich opgeven bij ge
noemd bestuur.
En tenslotte vinden we in de H.
Schrift de eerste lotgevallen van de
jonge Kerk, het nieuwe volk van
God en de prachtige getuigenissen
van de apostelen, die spreken in de
kracht van de H. Geest.
Dat alles is zo maar geen wille
keurig boek, God zelf liet het op
schrijven. Het Gods Woord, aan ons
gegeven om er goed kennis van te
nemen.
dag het argument, dat de werkne
mer ook tijd moet hebben voor zijn
hobbies en gezin.
Deze jongelui zijn op de verkeer
de pad en dit kan tot allerlei on
houdbare toestanden leiden.
Of het waar gebeurd is weten we
niet, doch een bepaald bedrijf be
nutte de nu vrije zaterdagmorgen
om de fabriek een goede schoon
maakbeurt te geven.
Het eigen personeel was natuur
lijk vrij. Men belde een schoon
maakbedrijf op. Deze kwam met
haar personeel om de fabriek schoon
te maken, en tot verbazing van
iedereen, kwam het eigen personeel
van de fabriek (dat voor die zater
dag werk had gekregen bij het
schoonmaakbedrijf) de fabriek
schoonmaken!
Als het nog niet echt gebeurd is,
dan kan het toch echt worden!
Dat men in huis wat knutselt en
repareert is niet erg, maar wanneer
het zó moet gebeuren, gaan we de
verkeerde kant op.
Een halve eeuw geleden moest
nog gedemonstreerd worden voor de
invoering van de tien-urendag, en
bedroeg de werkweek tussen de 55
en 60 uur. Als men dit even bekijkt,
is er toch veel veranderd en ver
beterd.
Maar ook met de verkorting van
de arbeidsdag waren er fokkers van
overuren. Ook deze mensen zijn be
dervers van het sociaal-welzijn,
want zij ontnemen de argumenten
aan de voorstanders van de arbeids
tijdverkorting, dat deze noodzake
lijk was om als mens te kunnen le
ven.
Er zit nog een bijkomend ver
schijnsel aan vast, het werken op
zaterdag. We laten nog maar buiten
beschouwing 't feit wanneer iemand
in zo'n zaterdagse dienstbetrekking
een ongeval krijgt of ziek wordt,
en hoe het dan zal zitten met de
verzekeringsplicht en de berekening
van het dagloon.
Maar indien het werken op zater
dag bij een andere werkgever dan
de gewone, algemeen zou worden
(wat we dus niet hopen) dan zou
dit betekenen, dat het weekinko-
men van de werkenden wel ver
hoogd werd, en dan zou het kunnen
betekenen, dat de loonindex welke
als basis voor de AOW wordt aan
gehouden, toch zou stijgen en de
bejaarden wel eens aanspraak zou
den kunnen maken om dit meerdere
verdiende loon te doen meetellen
bij het bepalen van de loonindex.
Ook hieruit ziet men weer, dat
het leven ingewikkeld is, en aller
lei niet voorziene gebeurtenissen
kunnen optreden.
Moge werkgevers en werknemers
tesamen in staat zijn dit euvel de
kop in te drukken, opdat de vrije
zaterdag werkelijk een stuk geeste
lijke welvaart blijft en een betere
voorbereiding voor de zondag.
Waarom coördinatie van de ka
tholieke sociaal-caritatieve instel
lingen?
Waarom een apostolische vorming
van de krachten, die het sociaal-
caritatieve werk doen?
Als men iets gaat bundelen, heeft
men daar een bedoeling mee. Dit
wordt niet zomaar gedaan.
Als men nu de sociaal-caritatieve
instellingen in een orgaan gaat sa
menbrengen, dan wordt dit gedaan,
omdat daardoor de caritas beter en
op een meer effectieve wijze kan
worden beoefend.
Het doel van de caritas wordt
hierdoor beter nagestreefd. Dit be
staat in het opheffen, verminderen
of verzachten van het menselijk leed
en zo mogelijk het wegnemen van
de oorzaken daarvan, als getuigenis
van de werkelijkheid van de liefde
van God voor de mens.
De caritas eist, dat zij beoefend
wordt op een wijze, die het hoogst
mogelijke rendement oplevert.
Hiervoor is echter een doeltref
fende organisatie noodzakelijk: een
voldoend aantal technisch geschool
de en met ijver bezielde beroeps
krachten, goede vrijwilligers, weten
schappelijk verantwoorde methodes,
een bureau met een goede doku-
mentatie en administratie en vol
doende stoffelijke middelen.
Deze organisatie en coördinatie nu
wordt tot stand gebracht in de ka
tholieke sociaal-caritatieve centra.
Het Hoogwaardig Episcopaat
schreef op 5 juni 1948:
„De Hoogwaardige Bisschoppen
stemmen in met de uitstippeling van
de lijnen, waarlangs naar het oor
deel van Uw commissie zich die
coördinatie en samenwerking zal
dienen te bewegen. Met name wen
sen de Bisschoppen, dat de onont
beerlijk geachte katholieke sociaal-
caritatieve centra parochieel wor
den opgezet en daarna samenkomen
in interparochële en diocesane een-
tra, welke hun toporgaan vinden in
het landelijk centrum".
Waarom een apostolische vor
ming van de in dit werk werkzame
krachten noodzakelijk is?
De beoefening van de caritas is
een integrerend deel van de katho
lieke levensbeschouwing, van de
roeping der Kerk en van het gods
dienstig leven van iedere katholiek
afzonderlijk.
Het is ten zeerste te betreuren, dat
het godsdienstig leven in vele op
zichten los is komen te staan van
het profane leven. Het mede ver
antwoordelijke leven.
Het mede verantwoordelijk zijn
VQor het wel en wee, ook het eeuwi
ge heil van de naaste, spreekt prak
tisch niemand meer aan.
En toch heeft iedere katholiek
deze verantwoordelijkheid, vooral
voor de medemens in nood, die hem
het meest nabij is.
Men kan grote ophef maken over
de nood, die geleden wordt in de
onderontwikkelde landen. Uitste
kend! Maar al te vaak gebeurt het,
dat men zijn naaste in nood laat
kreperen.
In deze tijd van ontkerstening en
geloofsafval is het van niet te on
derschatten betekenis, dat de ka
tholiek de gemeenschap doordringt
met de Christelijke levenswaarden.
De krachten, die het sociaal-cari
tatieve werk doen, zullen zich van
deze apostolische taak bewust moe
ten zijn. Daarvoor is nodig een apos
tolische vorming.
C. v.d. HEUVEL,
Leider I.S.C.C., Deurne.
ANDERS DAN IN VENRAY
Toen we sukkelden met het euvel
van de spiegelgladde straten en
wegen hebben we nog eens ervaren
wat het bezit betekent van een ac
tieve Dienst gemeentewerken met
hart en liefde voor de taak.
's Avonds, 's morgens vroeg en
zelfs 'snachtst trokken Huub Ja
cobs en de zijnen er op uit en bon
den met zandwagens de strijd aan
tegen de gevaarlijke gladheid op
de vele kilometerslange straten en
wegen.
Mijn hulde aan de Cuyks^ Dienst
voor zoveel liefde voor de taak,
waarmee hij zich aan de kop stelde
in een heel wijde streek.
VENRAYENAAR
BIOSCOOPBEZOEK
BLIJFT TOENEMEN
De bruto ontvangsten van de
Amerikaanse bioscoopbedrijven
hebben volgens het Amerikaanse
ministerie van handel in 1960 voor
de tweede achtereenvolgende keer
een toeneming te zien gegeven.
De ontvangsten bedroegen in 1960
1.375.000.000 dollar. Het minsterie
verwacht, dat in het komende jaar
deze ontvangsten nog zullen stij
gen.
Het wekelijks bioscoopbezoek ligt
momenteel op 44 miljoen bezoekers.
Dit is 2 miljoen bezoekers per
week meer dan in 1959. Men heeft
nog niet het recordjaar 1955 bereikt
(45 miljoen per week) doch men
komt aardig in de richting. De oor
zaak van deze toeneming is voor 'n
groot deel toe te schrijven aan de
televisie moeheid die grote vormen
aan gaat nemen en door de uitzon
derlijke kwaliteit van de films die
momenteel op de markt gebracht
worden.
Zo verwacht men van de films
Ben Hur, Spartacus en Exodus een
zuivere winst van minstens 100
miljoen dollar.
De ongeluksprofeten met hun
jobstijdingen die enkele jaren gele
den in Hollywood krioelden, zijn
stuk voor stuk verdwenen en omdat
men toch ergens op moet kunnen
kankeren is men aanvallen begon
nen op de T.V.
Een gunstig voorteken voor 1961
is, dat de televisie veel van haar
aantrekkelijkheid en belangstelling
inboet en men zou niet eens meer
verwonderd zijn, dat talloze massa's
toeschouwers de T.V.-toesteilen de
rug toekeren.
Het nieuwe van de T.V. is eraf en
men heeft leren inzien, dat er gren
zen zijn aan wat de T.V. kan bieden.
Veel televisiekijkers die vroeger
nooit naar de bioscoop gingen en
zich toevallig 'ns hebben laten om
praten om eens een bioscoop te be
zoeken, raken niet uitgepraat over
wat ze daar te zien krijgen. Een to
taal nieuwe wereld gaat voor hen
open of wordt herontdekt. Zij zijn
voor de bioscoop gewonnen en ma
ken school.
Vooral de Amerikaanse pers
maakt uitzonderlijke propaganda
voor de bioscoop en het is de pers
die van films werkelijk WERELD
WONDEREN maakt.
Volgens het bureau van statistiek
in Nederland is ook, hier reeds de
daling van het bioscoopbezoek tot
staan gebracht en in vele plaatsen
(vooral Eindhoven loopt het be
zoek opzienbarend op.
In Amsterdam moet men weer
voor bepaalde films zelfs weken van
tevoren plaatsen bestellen. Dit alles
heeft het bioscoopbedrijf toch ook
wel te danken aan de T.V,, want
door de aanvankelijke grote con
currentie was de filmindustrie ge
noodzaakt betere films te gaan pro
duceren. En goede films zijn er
thans volop.
Een klein bezwaar is, dat vanwege
de hoge exploitatiekosten de toe
gangsprijzen van bepaalde films bij
zonder hoog zijn/
In Amsterdam worden voor de
films Ben Hur, Porgy en Bess, Spar
tacus prijzen gevraagd van 3 tot 6
gulden.
Dit inderdaad veel, maar wat men
hiervoor te zien krijgt is ongeloof
lijk, dat blijkt uit het feit, dat de
eerste twee films daar reeds 18 we
ken voor uitverkochte zalen voor
stellingen vertoond worden.
Genoemde films zijn reeds ge
contracteerd voor vertoning in Ven
ray.
Nadat de massamoordenaar Eich-
mann door de geheime staatspolitie
van Israël in Argentinië, dat ook
wel 't Duitsland van Zuid-Amerika
wordt genoemd, „buit werd ge
maakt" en in de gevangenis in Is
raël is opgesloten, zijn arrestaties
van oorlogsmisdadigers, die vrij en
frank in Duitsland en in Oostenrijk
leefden, aan de orde van de dag.
Er gaat schier geen dag voorbij
of men legt de hand op een promi
nente nazi. Men weet ze blijkbaar
toch wel te vinden, in tegenstelling
met vóór de arrestatie van Eich-
mann, toen deze heren openlijk
konden onderduiken bij hun volks
genoten.
Deze arrestatie-rage had men
kunnen verwachten. Want het ligt
wel voor de hand, dat tijdens de
langdurige verhoren van Eichmann
deze met een niet gering aantal
klinkende namen van zwaar-schul-
dige Duitsers voor de dag zou ko
men.
Indien de Duitsers daar geen vin
ger naar zouden uitsteken, hetgeen
zij vreemd genoeg zoveel jaren .niet
gedaan hebben, zouden zij in het
oog van de wereld andermaal aan
een sterke blamage onderhevig zijn.
Men zou de herhaalde verzeke
ring dat het Duitsland van vandaag
zich fel distantieerde van het on
recht en de gruwelijke misdaden
van de nazi's, met 'n korreltje zout
gaan nemen en dat zou enorme na
delen berokkenen. Daörom dan
heeft men zich gehaast een aantal
lieden met een duister verleden in
te rekenen.
Men wast zich dan schoon met te
zeggen, dat de misdadigers, die om
Eichmann zweefden, inmiddels in
het gevang zuchten en hun gerechte
straf niet zullen ontgaan!
Duitsland staat er sterk op goede
maatjes te worden met landen, die
door Hitier niet zo bijzonder hoog
aangeslagen werden vanwege de
anatomie van hun schedel en hun
huidskleur en heeft er perspectie
ven voor een niet geringe export,
terwijl men eveneens vaste voet
probeert te krijgen bij die landen,
die de Europese partners minder
goed mogen hebben.
Het gaat hier om hoge waarde
papieren. In de tegenstellingen bij
voorbeeld tussen Frankrijk en Al
geria treedt Duitsland, zij het niet
officieel, maar wel door middel van
zijn televisie, tegen Frankrijk in het
krijt, ogenschijnlijk met het doel 'n
zo objectief mogelijk beeld van de
verhoudingen te geven, maar de
schijn ligt er dik op dat men er een
wit voetje wil halen voor de export
van „made in Germany".