ESSO PETROLEUM
St. Nicolaas, patroon der stille
armen, schippers, kooplui enz.
Nieuw adviesorgaan:
Maatschappelijke opbouw.
Arbeiders sparen in tien jaren
honderd miljoen guldens
5>V
Advent-tijd
SPORT
Zaterdag 3 december I960 No 49
EEN EN TACHTIGSTE JAARGANG
^PEEL EN MAASB
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAT WPRKRT A H VHOR VRIMPAY PW nM^TPRPTW ADVERTENTIEPRIJS loiper m.ro. ABONNEMJENTS-
GBOTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 15#«.52 Vf CiL^IV£IL<>iU V VJVJIX Vi^llIVHI WlVlO 1 AEtlVCll PRIJS PER KWARTAAL f 1.4# (batten Venray 1.6t)
Over het huiselijk geluk van de
schatrijke Theophanes te Patara in
Klein-Azië viel een lichte schaduw:
zijn huwelijk bleef jaren kinderloos.
Vurige gebeden rezên op tot God
en hoe intens was de vreugde, toen
na jaren wachten een zoon werd
geboren, die voorspoedig opgroeide
in de milde vx-oomheid van het
koopmanshuis. Helaas rukte de pest
Nikolaas ouders vroegtijdig weg en
bleef de jongeman verweesd achter.
Een aanzienlijk vermogen had hij
geërfd, maar de grootste waarde
hechte zijn vroom gemoed aan de
liefde Gods.
Zijn verdere opvoeding dankte hij
aan zijn oom, de aartsbisschop van
Myra, die hij later opvolgde. v
Buitengewoon weldadig was de
jonge aartsbisschop voor armen en
verdrukten en wanneer hij op 6 de
cember 342 voorgoed het hoofd ter
ruste legt en grafwaarts wordt ge
dragen, volgt een stoet van armen
de baar naar de rustplaats in de ka
thedraal.
ZEER POPULAIR
De Sint-Nikolaas-figuur beslaat
in het volksleven wel een zeer be
langrijke plaats. Ontelbare kerken,
kapellen, kloosters enz. zijn tot zijn
eer gesticht, omdat men in hem zag
de wonderdoener en helper in alle
nood en gevaar.
Steeds weer is getracht om deze
geschenken uitdelende kindervriend
met de godenwereld in verband te
brengen.
Zo schrijft Grimm, dat hij zich
wel kan voorstellen, dat reeds in het
heidendom de godheid, wiens ver
schijning geluk en zegen bracht, een
vrolijke dwaas of dwerg als die
naar terzijde stond.
Na de invoering van het christen
dom liet men eerst 'n heilige figuur
het Christuskind of de Moeder Gods
vergezellen, die echter later weer in
de oude Kobold ontaardde.
Het vermoeden wordt dus uitge
sproken, dat de christelijke schen
ker van gaven zijn functie heeft
overgenomen van een Germaans-
heidense godheid.
Anderen zien in de gestalten, die
door de schemering van de advents-
avonden der z.g. „twaalf nachten"
sluipen, verschillende wezens.
In het noorden zijn het oud-hei
dense godenfiguren, in het zuiden
de levend geworden figuren uit de
bijbelse geschiedenis, terwijl mid
den onder hen ook de oude hei
denen opduiken, en die herinneren
aan de landen, door het Christus
kind veroverd.
Afgezien van enkele bijkomstig
heden bestaat het sinterklaasge
bruik in zijn verspreidingsgebied
hieruit, dat men in de vooravond of
morgen van de 6e decembïr de
zoete kinderen met geschenken ver
rast, terwijl de kinderen die zich
misdragen hebben bestraft en hen,
naar gelang de landsgewoonte, met
roede of zak dreigt.
Heeft de uitdeling op de voor
avond plaats dan verschijnt de
goed-heiligman meestal zelf in de
gedaante van een verkleed persoon.
Zo is het gebruik in het grootste
gedeelte van Duitsland, Oostenrijk,
Zwitserland, België en ons land.
Ook in de vóór-reformatische tijd
werd 't Sinterklaasfeest gevierd,
wat mag blijken uit 'n gevonden re
kening van dr. Maarten Luther.
Hierop komen, naast de gewone
huishoudelijke uitgaven, ook die
voor Sinterklaasgeschenken voor.
Later noemt men in één adem de
heilige kerst- en sinterklaasnacht
als het tijdstip waarin de kinderge
schenken werden gebracht en ver
haalde men de jeugd, dat beiden,
het Kerstkind en de H. Nikolaas,
hen met presentjes had verrast.
SCHERPE REACTIE
Fel reageerde men in de tijd der
Reformatie tegen 't sinterklaasfeest.
Zo besloot de Alkmaarse overheid
'n keur in het leven te roepen,
waarbij werd verboden „op St. Ni-
kolaasavond met eetwaren, snoe
perij of poppegoed op enighe plaets
te koop te staen".
En de predikant Walisch Sieu-
werts schreef in 1604: ,,'t Is eene
sotte ende ongefondeerde maniere
van de kinderen haere scoenen met
allerly snoperie ende slickerdemich
te vullen. Wat is dat anders ghe-
daen als op de hoochte geoffert ende
geroockt?"
De stadsregering van Grave ver
bood dat „de schoenen ende clom-
pen van eenighe kinders" werden
gezet.
Dit „op pene dat deghene die con
trarie willen mogen doen, verbeu
ren sal den hoochsten dobbelden
penninckbreuck te gaen nae breuc-
ken recht".
Soortgelijke keuren werden ook te
Arnhem, Enkhuizen enz. afgekon
digd.
SCHUTSPATROON DER
SCHIPPERS
In het jaar 1087 bevrijdden zeelie
den het heilig gebeente van Sint-
Nicolaas uit de macht der Turken
en brachten dit over naar Bari.
Maar de zeereis was niet voorspoe
dig. Een hevige storm overviel de
schepelingen en noopte hen een
vreemde haven binnen te lopen.
Later vernamen ze dat het Patara
was. Wonderlijk, de heilige van
Myra had nog eenmaal een groet
willen brengen aan zijn geboorte
plaats.
Zo werd Myra's bisschop de
schutspatroon van de zeevaarders,
ook de beschermheilige van onze
hoofdstad daar Amsterdam zijn op
komst en bloei dankt aan het water.
Van hieruit heeft zich. zoals men
wel beweert de sinterklaasviering
verspreid.
Tijdens de regering van keizer
Constantijn de Grote braken in
Phrygië onlusten uit. De vorst zond
daarop 'n leger onder aanvoering
van drie veldheren om de opstand
te dempen.
Door ongunstige zeewind werden
de schepen evenwel-naar Lycië ge
dreven alwaar ze een kleine haven
binnenliepen bij Myra.
Aanstonds begon het leger met de
verwoesting en plundering van het
land, evenwel niet zonder tegen
stand der bewoners. Er ontstond 'n
gevecht dat vast en zeker ten na
dele van de bewoners zou zijn uit
gevallen, wanneer Sint-Nikolaas
niet te hulp was gesneld en de orde
had hersteld.
Hier ook redde hij drie onschul-
digen van de dood door het zwaard.
Toen hij nl. had vernomen dat men
op het punt stond de drie veroor
deelden te onthoofden, snelde Sint-
Nikolaas naar de gerechtsplaats,
ontrukte de beul zijn zwaard en
leidde hij de drie mannen naar de
prefekt, die hij bestrafte. Sinter
klaas werd zo de schutspatroon dei-
gevangenen.
Bekender nog is de legende van
de drie arme, huwbare jonge vrou
wen. Een aanzienlijk man, die ge
heel verarmd was, had het voorne
men zijn drie dochters die hij niet
volgens hun stand kon uithuwelij
ken, aan de schande prijs te geven,
om zodoende in zijn levensonder
houd te kunnen voorzien.
De jonge Nikolaas, zojuist erfge
naam geworden van een groot ver
mogen, hoort daarvan en werpt dan
driemaal een zak geld ongezien in
de woning van de verarmde edel
man, zodat 't elke dochter mogelijk
kon worden een goed huwelijk te
sluiten.
De derde maal weet de hoogst
verraste vader de wegijlend wel
doener te achterhalen en betuigt hij
deze zijn welgemeende dank.
KINDERZEGEN
Eens begaf een zekere Cethron
zich naar Myra om daar de heilige
Nikolaas een zegen af te bidden.
Hij bereikte deze stad toen men
juist op het punt stond 't stoffelijk
overschot van de heilige ter aarde-
te bestellen. Toch ontving hij nog
een zegen.
Teruggekeerd naar zijn geboorte
plaats en levend in het vertrouwen,
dat de kracht der relikwieën hem 'n
zoon zou schenken, bouwde Cethron
op verzoek van zijn vrouw, buiten
de stad een kerk, gewijd aan de H.
Nikolaas. Werkelijk werd op 6 de
cember, op de naamdag van de hei
lige van Myra, hun een zoon gebo
ren, die zij Adeodatus noemden.
Sindsdien vierde het gelukkige
ouderpaar elk jaar het sinterklaas
feest op de geboortedag van hun
zoon.
Toen Adeodatus 7 jaar oud werd
en men weer het feest van Myra's
heilige wilde vieren, vielen de Ara-
cheren het land binnen. Ze namen
o.a. ook de jonge knaap mee en
voerden hem naar Babylonis. Hier
komt Adeodatus als schenker aan
het hof van de oosterse vorst Mar-
mormus. Het jaar daarop, als weer
sinterklaasdag is aangebroken en
zelfs de koning de ongelukkige
knaap verzekerd heeft dat geen
macht te wereld hem uit zijn han
den zal kunnen redden, wordt de
jonge schenker plotseling, terwijl
hij de gevulde beker in de hand
houdt om die aan de koning aan te
bieden, door 'n onbekende macht in
de lucht geheven en naar zijn ge
boorteplaats teruggevoerd.
Meerdere legenden zijn bekend,
waax-uit blijkt dat de H. Nikolaas
kinderzegen brengt. Sinterklaas
wordt dan ook als de „kindei-bren-
gende" heilige vei-eei-d.
Hij helpt ook de zuigelingen die
pijn lijden. Vandaar dat hij ook de
kinderpatroon is.
Wanneer b.v. een moeder, aldus
de legende, haar kindje in een met
warm water gevuld badje op het
vuur laat staan en 't vergeet, vindt
ze bij haar thuiskomst de kleine op
wonderbaarlijke wijze bewaard,
terwijl het nog in het bad zit.
Het sinterklaasfeest, tot ons geko
men uit het grijze verleden, vieren
we thans nog met grote vreugde,
ontdaan van het buitenissige en
buitensporige dat het feest van de
heilige in vroeger eeuwen ken
merkte.
Gisteren heeft de commissaris der
koningin 'n commissie geïnstalleerd,
die ais adviesoi-gaan zal opti-eden
inzake de sociale begeleiding van de
economische ontwikkeling in Lim
burg.
Het werktex-rein omvat reeds aan
gewezen ontwikkelingsgebieden. Te
vens zal deze commissie contact on
derhouden met welvaartsstichtingen
en streekcommissiies, die op dit ge
bied werkzaam zijn.
De Commissie Sociale Planning
Ontwikkelingsgebied Noordelijk
Limburg, die haar taak op verdien
stelijke wijze ten uitvoer heeft ge
bracht is opgeheven.
Ver-schillende leden maken van 't
nieuwe adviesorgaan deel uit. De
samenstelling is als volgt: drs P. Le-
bens, Buchten (lid. Ged. Staten)
voorzitter, J Achten Horst (lid G.S.),
ondervoorzitter, drs. F. Schols, (bur
gemeester Maasbree) mr. E. Rutten
(burgemeester Melick en Herken
bosch en Vlodrop) E. Prick (burge
meester Schaesberg), H. Gerrits
(aalmoezenier maatschappelijk
werk), J. Maenen, Heerlen, (voor-
ziter KAB), drs. A. Hutschemakei's,
Roermond (adj. secretaris LLTB)
drs. H. Notenboom, Venlo, (direc
teur Kath. Limb. Middenst. bond),
mej. E. Stollman, Heex-len (voorzit
ster Katholiek Arb. Vrouwen), mej.
M. Paulussen (Meerssen) secreta
resse Prov. Jeugdraad, L. v. Leyen-
horst, Treebeek (secr. mijnbedrijfs-
bond NW) en dr. H. Roemen, di
recteur ETIL. Als toegevoegd secre
taris is aangewezen di-s. P. Tops te
Maastricht.
Het is met verbazing, dat wij dit
bericht ontvingen. Weliswaar was
het geen geheim meer dat de Com
missie Sociale Planning Ontwikke
lingsgebied Noordelijk Limburg zou
vervangen worden door een grote,
meër provinciaal gericht advies
orgaan, dat Ged. Staten zou advi
seren t.a.v. alle ontwikkelingsgebie
den van Limburg, maar dat men
dat zo zou oplossen, heeft waar
schijnlijk geen mens verwacht.
Men mag in dat persbericht dan
wel stellen, dat verschillende leden
van de oud Noord-Limburgse Com
missie in dit nieuwe orgaan een
plaats gekregen hebben, de enige
Noord-Limburger die wij er in heb
ben kunnen ontdekken is tot heden
de heer Achten.
De burgemeesters van Gennep,
Ottersum, Mook, Bergen, Venray en
Helden had men schijnbaar niet
meer nodig, eveixmin als de heren
L. Laurensse en J. Loonen en nog
minder de kringvoorzitter van de
KAB uit Helden, die ook allemaal
zitting hadden in de oude Commis
sie.
Het noordelijk ontwikkelingsge
bied komt dus wel heel erg bekne
pen uit de hoek, al twijfelen we er
niet aan, of de heer Achten zal het
zijne doen om Noord-Limburgs stem
tte doen horen. Maar hij moet dan
\vel erg optornen tegen Midden- en
vooral Zuid-Limburg, die in dit
nieuwe adviesorgaan, toch wel zeer
sterk vertegenwoordigd zijn.
Nu zal men van Pr-ovinciale zijde
wellicht de opmerking maken dat
dit adviesorgaan zeer sterk zal sa
menwerken met een ander-e instan
tie, nl. het Opbouworgaan Noord-
Limburg, waarin wel verschillende
mensen van Noord-Limburg zitting
hebben, maar deze zelfde organen
zijn er of kunnen ook in Midden en
Zuid-Limburg komen. En dan valt
het accent nog al zwaax'der op die
streken
Door deze wel enigszins vreemde
samenstelling kx-ijgt de burger het
idee, dat in Noord-Limburg schijn
baar geen behoeften meer bestaan.
Dat de oude Commissie haar werk
zo goed heeft volbracht, dat het nu
tijd wordt ook Midden- en Zuid-
Limburg hun deel te geven.Er
is inderdaad door deze oude Com
missie veel werk ver-zet en Venray
heeft er b.v. mede zijn sportpark
plan en zijn schouwburg aan te
danken. Maar klaar was men nog
lang niet en het laatste jaarvex*slag
somt nog een hele rij wensen en
Verlangens op, die nog in Noord-
Limbux-g levenWensen, die
misschien nu in de verdrukking
gaan komen, nu slechts een Noord-
Limburger het tegen de rest van
Limburg op moet nemen.
Trouwens er rijzen bij de samen
stelling van dit adviesox-gaan ook
nog andere vragen. Een daarvan is,
waarom wel KAB, NVV, LLTB en
Middenstand vertegenwoordigd zijn,
maar niet de werkgeversorganisa
ties, die juist bij de ontwikkelings
gebieden een voorname rol spelen?
En Waarom krijgt Adelbert geen
stem, als men alle andere stands
organisaties een zetel toekent?
We kunnen eerlijk niet ent
housiast zijn. De redenen waarom
zijn o.i. hierboven voldoende aange
geven.
De vraag mag gesteld worden of
Noord-Limburg i.e. Venray op deze
feiten niet moet wijzen.
Koop woede naar ritfk der fabels
verwezen
De bewering, dat de arbeiders
niet met hun geld kunnen omgaan
en dat zij hun verdiensten besteden
aan tv-toestellen, luxe bromfiet
sen, pick-ups en draagbare radio's
is naar het rijk der fabels verwezen
door de directeur van de Centrale
Volksbank, Drs Biesaart.
Mijn cijfers wijzen uit, zegt hij, dat
de Nederlandse arbeider spaart
voordat hij koopt.
Het Amerikaanse crediet-systeem
van eerst kopen en dan geleidelijk
aan afbetalen zal in ons land lang
niet zo'n omvang aannemen.
De spaarzin van het Nederlandse
volk is groot.
Drs. Biesaart kan het weten. In
zijn brandkast in de directiekamer
van de Centrale Volksbank ligt het
cijfermateriaal, dat zijn beweringen
staaft: honderd miljoen gulden be
draagt het spaartegoed van de
220.000 KAB-ax'beiders, jongeren en
kinderen, die een spaarboekje heb
ben bij hun eigen spaarbank, de
dochterinstelling van de Katholieke
Arbeiders Beweging.
De Centx-ale Volksbank bestaat nu
veertig jaar. Deze spaarbank van de
katholieke ax-beiders is voortgeko
men uit initiatieven van onze grote
sociale voormannen als Ariëns en
Dr. Schaepman.
Tegelijk met de plaatselijke af-
deliixgen der arbeidersorganisaties
stichtten de werkers van het eerste
uur de plaatselijke spaarkassen,
waar de tegoeden langzaa:ci groei
den met inzetten van een halve cent
tot soms vijf cent per week.
Uit die plaatselijke spaarpotjes
groeiden de diocesane spaarkassen
van Utrecht (1916) van Limburg
(1917) en de Centrale Volksbank
voor de resterende drie bisdommen
van Haarlem, Den Bosch en Breda.
De Nazi-bezetting van 1940-45
dwong tot een fusie der diocesane
spaarbanken, welke fusie na de oor
log vrijwillig is voortgezet en
naar thans is gebleken aanzien
lijk heeft bijgedragen tot de onstui
mige groei van de Centrale Volks
bank.
Deze uitbreiding plus de erfenis
van voor de oorlog met zijn tien
tallen verschillende soorten en af
metingen der spaarboekjes nood
zaakten tot reorganisatie. Vorig jaar
kreeg deze zijn beslag.
De Centrale Volksbank beschikt
nu over de modernste administra
tie van de vele spaarbanken in ons
land: een electronisch brein ver
werkt met onvoorstelbare snelheid
reeksen berekeningen, welke anders
ten koste van zeer veel mensen en
in veel trager tempo zouden moeten
geschieden.
Onze spaarbank, zegt Drs. Bie
saart, is een sociale instelling.
Wij zijn er niet op uit om winst
te maken. Wat wij verdienen komt
de inleggers, de arbeiders dus, weer
ten goede.
Een duidelijk voorbeeld bieden de
duizenden hypothecaire leningen
ten bedrage van dikwijls nog geen
drieduizend gulden. Dei-gelijke hy
pothecaire leningen zijn voor de
banken niet „inter-essant", d.w.z. ze
verdienen er niet aan. Maar de Cen
trale Volksbank denkt er anders
over.
Ook op andere manieren komt het
geld weer tex-ug bij de ax-beiders,
b.v. door hulpverlening bij de bouw
van scholen, parochiehuizen, be-
drijfsspaarregelingen enz.
Bovendien hebben wij een sterke
binding met onze spaarders, ver
klaart Drs Biesaart. Wij steunen op
ons grote net van 635 agenten in ons
land. Zij zijn de plaatselijke sociale
voormannen en vervullen dikwijls
een vertrouwenspositie tussen de
bank (en ook de KAB) enerzijds en
de kleine spaarder anderzijds. Wel
ke invloed van hen uitgaat is niet
te meten, maar moet zeer groot zijn.
Drs Biesaart ziet nog lang geen
einde aan de groei van de Centrale
Volksbank die nu tot de 7 gx-ootste
van Nederland behoort.
Er ligt nog een behoorlijk texTein
braak, waarop wij ons spaardersnet
kunnen uitbx-eiden. Hij is dan ook
optimistisch en niet ten onrechte.
De afgelopen vijf jaar steeg het
spaartegoed maar liefst van 50 tot
100 miljoen gulden. En hij voorziet,
dat bij het 50-jarig bestaan van de
Centrale Volksbank in 1970 dit te
goed nogmaals verdubbeld zal zijn.
De stijgende welvaart van de Ne-
ierlandse katholieke arbeiders, zegt
hij, vindt een goede weerspiegeling
'n hun spaarboekjes. Hij acht de
ijd zelfs rijp voor vele arbeiders
lat zij hun geld in aandelen gaan
beleggen omdat zij op hun spaar
boekje voldoende achter de hand
hebben voor plotselinge tegenval
lers.
Drs Biesaart staat dan ook volko
men achter het voorstel, dat de
KAB-leiders aan de verbondsraads-
vergadering in december zullen
voorleggen, namelijk om voor de
katholieke arbeiders een eigen be
leggingsmaatschappij op te richten!
Wanneer iemand een halve eeuw
geleden iets dergelijks had voor
speld wij behoeven eigenlijk niet
zo ver terug te gaan dan was hij
voor een gevaarlijke gek uitge
maakt.
ïssoj—voor
oliehaard
da haardolla met het hoogste rendemen4
"Éïïo)
méér warmte
mincfer roet
zuinig
K. A. VAN ELSEN,
PETROLEUMHANDEL
PRINS HENDRIKSTRAAT 18,
VENRAY - TEL. 04780-1834
De ad vents weken zijn aangebro
ken en reeds straalt ons toe uit de
kerstkribbe het hemels licht en
naarmate de kerstdagen naderen
moet ook, zal het ook goed zijn, ons
vex-langen naar de geboren Godmens
intenser worden. Meestal blijft de
adentsviering bepex-kt tot kerkelijke
ceremoniën of toespx-aken, welke dc
beloofde Christus tot ondex'werp
hebben.
Is 30 november een zondag dan
vangt advent op deze datum aan
Van feestvreugde was vroeger itx de
adventsdagen geen sprake. Ernst er.
boete voerden de boventoon.
In de kerken sprak men uit de
boetepredikaties van Johannes de
Doper of men behandelde een ge
deelte van de Openbaringen.
Geen muziek en geen Te Deum of
Gloria klonk op en de sombere vio
lette kleur domineerde in de bede
huizen.
Vasten was punt een van het pro
gramma. Niemand leidde een bruid
ten altaar, want geen huwelijk
mocht gesloten worden. Maar 11
december kwam de ommekeer-. Dar
speelde het orgel een jubelend
alleluia en wex-d het violette door
het rose vervangen. Een sfeer van
feestelijkheid en van vreugde in de
kerken. De tijd van boete was ten
einde.
Lezen we er de kex*kgeschiedenis
op na, dan treffen we ook in hel
Oosten sporen aan van advents-
vasten, dus gelijk aan eenzelfde pe
riode paas-vasten.
KAARSEN
In onze tijd komt meer en meer
het gebruik van de adventskrans op
de voorgrond, waarvan de houten of
de ijzeren band vier kaarsen draagt
Ze symboliseren het tijdvak var
4000 jaren, waarin de verwachting
leefde op de komst van de Messias
Wie voor het eerst de krans heef'
gebruikt, weet men niet, zodat de
oorsprong van dat folkloristisch ge
bruik, zich in het verre verleder,
verliest. Misschien is het een ge
kerstend gebruik, zoals de Kex-k
heel tactisch de oex-oude heidense
gebruiken christaniseert.
Wanneer toch de dagen gingen
lengen en het licht dus tx'iomferenc?
over de duistex-nis begon te schij
nen, was er uitbundige vreugde bij
de Germanen.
Het dichterbij komen van de hei
lige nacht stelt men symbolisch voor
door elke zondag een kaars meer
aan te steken.
IN DUITSLAND
Bij onze oosterburen vormen zich
in de adventstijd clubjes van vijf
niet al te jonge leden. Deze stellen
voor: Christus, Sinterklaas, Peti-us
een engel en een knecht, genaamd
Ruprecht. In clubverband trekl
men de huizen langs, waar men toe
lating van Christus verzoekt. Wordl
dit toegestaan dan zingt de engel:
„Van hohen Himmel kommen
wir her.
Und bringen von dort viel
Neues euch her.
Der heil'ge Christ steht vor
der Tür,
O heil'ge Christ komm doch
herein
Der Stuhl wird der schon
bereitet sein"
De binnentredenden richten daar
na om beurt het woord tot de be
woners, meestal op rijm, en ver
trekken daarna onder het zinger
van een vermaning goed te leven.
Soms kent men de benaming
zangtijd toe aan de adventstijd. Dit
komt doordat men dan in deze da
gen kerstliederen zingend langs de
huizen trok en om de aandacht te
trekken met een stok op de deur
klopte.
We behoeven de waarde van de
adventskrans en zangtijd niet te
verwaarlozen. We merken er in op
naast de materiële voorbex-eiding
toch ook de geestelijke, waarop ten
slotte de nadruk valt, in elk geval
dient te vallen.
S.V.V.-NIEUWS
Door de algehele afgelastirig van
het programma voor de amateurs
en de afdelingen, als gevolg van de
meer dan overvloedige regenval,
oleven we verstoken van het Ven-
ray-Horst treffen en moesten onze
supporters zich tevreden stellen
met het volgen van de betaald-
voetbal uitslagen aan de radio.
Door deze gang van zaken raken
we met de thuiswedstrijden van het
eerste elftal lelijk achterop, het is
..e hopen, dat weldra de afgelaste
programma's worden ingehaald.
Voor zondag a.s. gaan echter weer
Je normaal voor deze datum vast
gestelde wedstrijden door en krij
gen we het volgende pi*ogramam af
..e werken.
RKDEV-Venray, aanvang 2.30 uur.
Venray 2-Blerick 2, aanv. 2.30 u.
Venray 3-Wanssum 2, aanv. 12 u.
Venray 5-Kronenberg 2, aanv. 2.30.
Ons le elftal zal zeker alles op
alles zetten om de slechte beurt van
verleden jaar in Arcen goed te ma
ilen. Toen werd in Arcen de eerste
nederlaag van het seizoen geleden.
Met 4-1 was 't een klap die behoor-
ojk aankwam.
Ditmaal zal onze ploeg er wel
terdege voor oppassen, dat 't niet
iover kan komen. Arcen heeft in
naar laatste wedstrijd voor de
xerste keer het zoet der overwin
ning kunnen proeven middels een
fikse zege op OVCS en zal zich niet
zonder meer terug laten drukken.
Wij menen echter toch wel zoveel
vertrouwen in de huidige vorm en
vechtlust van ons elftal te mogen
stellen, dat we op een kleine over-
winnig durven rekenen.
Het 2e elftal dat Blerick 2 op be
zoek kx-ijgt heeft een mooie gele
genheid om een ex-nstige concurrent
voor de eerste plaats voorlopig van
zich af te schudden. Daarvoor zal
xr echter van begin tot het einde
flink aangepakt moeten worden.
Vorig seizoen werd in de thuis-
vedstrijd een 2-2 gelijkspel bereikt.
Willen onze reserves een serieuze
jooi doen naar de reserve le klas,
lan moeten de beide punten ver-
jverd worden.
Het 3e elftal moeten we toch in
staat achten om van het, dit sei
zoen blijkbaar zwakke Wanssum 2,.
op eigen veld te winnen. Door een
Dverwinning wordt de voorsprong
Dp deze ploeg weer wat duidelijker
xn blijven we een beetje in de rij.
Zorg er voor dat de punten binnen
komen.
Het 4e elfteal is wederom vrij en
kan zich alvast concentreren op de
wedstrijd voor de volgende zondag
xls een zeer ernstige concurrent
Hegelsom op bezoek komt.
Het 5e elftal ontvangt Kronen
berg 2. Mits men de zaken serieus
Dpneemt wordt dit wederom een
overwinning voor 't vijfde.
NIEUWS UIT
VENRAY EN OMGEVING
Zondagsdienst huisartsen
Vanaf zaterdagmiddag 4 uur tot
naandagmorgen 8 uur, wordt de
oractijk der huisartsen voor Venray
x.o. waargenomen donr
Dr. VAN DEN HOMBERGH
Oostsingel 6 Telefoon 1393
Uitsluitend voor spoedgevallen.
GROENE KRUIS
Donderdag a.s.:
Zuigelingen-bureau voor de Kom.
Zondagsdienst Groene Krats:
Zr. J. Janssen Leunen K 3 tel. 1361
ST. ADELBERT
Woensdag 23 november jl. verga
derde de afdeling Venray van de St.
Adelbertvereniging in restaurant
Verheugen.
Het was de derde bijeenkomst in
het verenigingsjaar 1960-1961.
Als spx-eker trad op deze avond
op drs. D.J. van Dissel, econoom aan
de Effectenbeurs te Amsterdam.
Onder de titel: „Wallstreet
Beursplein 5. What makes us tick",
hield deze een inleiding over de
functie van de effectenbeurs.
De volgende vei-gadering zal
plaats vinden op 13 december a.s.
Dr. P.J.R. Modderman, archeoloog
en wetenschappelijk hoofdambte
naar bij de rijksdienst voor het
Oudheidkundig Bodemonderzoek te
Amersfoort, zal dan spreken over:
.De prehistorie van Venray en om
geving".
Ook de leden van het Oudheid
kundig Genootschap te Venray zijn
uitgenodigd deze voordracht bij te
wonen.