U, ik en het verkeer...
ESSO PETROLEUM
Ruilverkaveling en recreatie
Verschuiving belastingdruk
van rijk naar gemeente
de politierechter
deJfL£\l\SfE specialist
Esso)^-j voor
Koop nü IVOROL
Zaterdag 17 september 1960 No. 38
EEN EN TACHTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V._ VENRAY WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
SETSffSgEZiï P1.4» (bulten Venray f 1.6»)
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 1506.52
Op de laatste persconferentie heeft
wethouder Colsen duidelijk naar vo
ren gebracht, dat de gemeente van
het ruilverkavelingsplan Lollebeek,
ook ten aanzien van de sport en re
creatiemogelijkheden grote ver
wachtingen heeft
De gemeente immers heeft be
halve de Heydse Peel nog verschil
lende stukken grond in het ruilver-
kavelingsgebied liggen, die zij in
brengt in de „grote" pot.
Daarmede levert zij dus een voor
naam aandeel in de sanering van
deze streek, die weliswaar groten
deels ten voordele van onze agra
riërs wordt uitgevoerd, maar waar
van ook anderen profiteren. Den
ken we maar eens aan wegen en wa
terlossingen en ook aan recreatie
ruimte.
Want het moge dan al waar zijn,
dat we in het Centrum van Venray
een groot sportpark en een flinke
recreatieruimte krijgen, het zal dui
delijk zijn, dat de sportclubs op onze
kerkdorpen hiermede niet uit de
brand zijn. Dat de nood op deze
kerkdorpen groot is hebben we
reeds eerder aangetoond in een aan
tal artikelen over onze kerkdorpen,
waarin naast vele andere, één alge
mene klacht naar voren kwam: het
gebrek aan sportvelden en accomo-
datie.
Moge dan onze kerkdorpen zo
als men dat noemt agrarisch zijn
ingesteld, toch gaat ook hier het
vrije-tijds-probleem spelen.
Niet alleen gaan ook de boeren-
jongeren korter werken en meer
aan sport en spel doen (zie bijvoor
beeld het programma der jonge
boeren en boerinnenorganisaties)
maar velen van de kerkdorpen wer
ken op onze fabrieken en ateliers en
profiteren reeds nu al van meer
vrije tijd. Een vrije tijd, die binnen
afzienbare tijd alleen maar langer
en groter wordt.
Een vrij tijd waarvan ook meer
aan sport en spel besteed zal wor
denMaar dan moet er gelegen
heid en ruimte voor zijn. Die ont
breken praktisch overal
In die kerkdorpen, die in het ruil
verkavelingsplan vallen, krijgt men
door die ruilverkaveling nu de mo
gelijkheid stukken grond voor dit
doel te reserveren. Stukken grond
die door de inbreng der gemeente
van andere stukken elders, gecom
penseerd worden.
Daarmede krijgt men dus een op
lossing van de heersende terrein-
nood. Dat men er daarmede nog niet
is, realiseert men zich gelukkig wel.
Want ook de inzaai en inrichting
van deze sportvelden is voor te vele
clubs een te zware en grote opgave.
Natuurlijk kan men met een zwaai
die moeilijkheden overboord gooien
en zeggen, dat als een sportclub
niet levensvatbaar is door gebrek
aan geld, dat ze er dan maar mee
op moeten houden, maar het zal
bij enig nadenken toch duidelijk
zijn, dat men dan ook geen oplos
sing krijgt van de vrije tijdsbeste
ding. En dat de tijden dan ook niet
ver meer zullen zijn, dat onze no-
zempjes ook op de kerkdorpen hun
intrede doen
Want dan is er maar één tijdverdrijf
en dat is de café, een plaats waar
ook de jongeren bij tijd en wijle
rustig kunnen vertoeven, maar die
niet hun enige toeverlaat moet zijn.
OOK DE VREEMDELING
EEN KANS?
De vraag mag gesteld worden of
in deze ruilverkaveling ook vol
doende gedacht wordt aan ver
fraaiing, behoud en uitbreiding van
het natuurschoon in deze streek....
Natuurschoon, dat de vreemdeling
en vooral de stedeling zal trekken.
Er zijn mensen, die zoiets „flauwe
kul" noemen.
Maar onze lezers hebben onlangs
al uit een reportage over het ja
rige Staasbosbehecr reeds kunnen
lezen, dat deze dienst beslist en
weloverwogen de nieuwe bossen
zodanig opzet, dat ze geschikt zijn
als recreatie-terrein. -Een opgave,
die zelfs hoger wordt gesteld, dan
een eventuele houtopbrengst.
We leven nu eenmaal in een land,
waar we langzaam maar zeker op
een kluitje komen zitten, waarin na
tuurschoon en bossen al langer hoe
meer verdrongen worden door de
zich steeds maar uitbreidende wo
ningblokken en fabrieken.
Behoud en verfraaiing van het
overgebleven natuurschoon is in het
belang van vele mensen. Ook de re
gering begrijpt dit en betaalt voor
de volle 100%» de daaraan ten uit
voer gelegde kosten.
De moderne mens wil er uit. Ze
ker de stedeling zal dan gaan naar
die plekken, waar het goed is te
vertoeven, waar hij de ruimte om
zich heeft, waar hij bossen en na
tuurschoon vindt.
We krijgen ieder jaar meer volks
verhuizingen en dat het geen „flau
wekul" is bewijst b.v. Arcen, waar
zowel de agrariër als de midden
stander profiteert van de komst der
„vreemdelingen". Vraag eens op de
Veluwe aan vele zandboertjes naar
hun bronnen van inkomsten. Naast
hun kippen en oogst wijzen ze eer
biedig op de cijfers, die toeristen met
zich brengen.
Daar hebben velen het toerisme
dankbaar aangegrepen als een mo
gelijkheid hun inkomsten te ver
groten en levert vaak het verhuur
aan kampeerders van een grasland
of een perceel landbouwgrond meer
op, dan aan hooi- of zaadwinning.
We mogen dan misschien blind
geworden zijn voor het schoon in
eigen streek, het is er in ieder ge
val.
Nemen we onze Rouwkoelen, onze
Peel, de streek langs het defensie
kanaal, Vlakwater, enz. enz. Het
zegt ons misschien zo weinig, maar
het kunnen, mits behoorlijk ontslo
ten, nieuwe recreatie-gebieden wor
den, graag opgezocht door mensen,
die wat wij gewoon vinden, als een
extraatje zien,
Het goede weer van afgelopen
zondag leverde als resultaat op. dat
op de weg naar de Vredepeel liefst
zes wagens stonden geparkeerd,
waarvan de bestuurders met inzit
tenden rustig aan de bosrand zat te
„kamperen"!
Daarom is het goed, dat ook re
creatieruimten voor meer dan
plaatselijke betekenis eens de extra
aandacht krijgen
Tal van publikaties zijn er in het
jongste verleden gewijd aan de
noodzaak de inkomstenbelasting te
verlagen.
Het zou ons erg tegenvallen in
dien men op de derde dinsdag van
september niet aai! deze algemeen
levende wens zou tegemoet komen.
Vanzelfsprekend weet niemand in
welke mate een lastenverlichting uit
het bekende koffertje zal komen.
Wanneer minister Zijlstra voort
gaat met zijn hand op de thans re
delijk gevulde schatkist te houden,
dan zou hij daarmee de aanhangers
van de regeringspartijen zeer teleur
stellen. Daarom zal er ook terwille
van de politiek een concessie moe
ten worden gedaan.
Uit economisch oogpunt bezien is
een belastingverlaging in een gunsti
ge conjunctuur minder gewenst. De
koopkracht van consumenten wordt
er immers door versterkt en dus het
gevaar van overbesteding vergroot.
Het is te verwachten, dat de re
gering zal zoeken naar middelen om
de koopkrachtverruiming door ver
laging der inkomstenbelasting langs
andere wegen weer ongedaan te ma
ken.
Een der voor de hand liggende
middelen is de een of andere spaar-
dwang, die bezitsvorming moet be
vorderen. Ook dit zou, politiek ge
zien, bepaalde groepen in ons volk
niet onwelgevallig zijn. De moeilijk
heid is echter, dat belastingverla
ging altijd het meest ten goede moet
komen aan genieters van hogere in
komens, omdat die relatief aan de
zwarste druk onderworpen zijn.
Deze economisch sterkere groepen
zijn echter ook al deelnemers aan
het spaarproces en een gedwongen
spaarsysteem zal voor hen niet an
ders betekenen dan een verschuiving
van besparingsvorm. Dit middel is
dus niet bijster effectief.
Nu vormt de reorganistatie van de
gemeentefinanciën een bekend fi
nancieel probleem. Noodkreten uit
vergaderingen van burgemeesters en
wethouders en gemeenteraden vin
den regelmatig via de kranten hun
weg naar het grote publiek. Er
wordt dan ook al sinds jaar en dag
gedokterd aan plannen om de finan
ciële toestand der gemeente te ver
beteren. Dat kan langs de weg van
uitgavenbeperking en inkomstenver
hoging.
Al kan niet ontkend worden, dat
er op de gemeentelijke uitgaven
wel eens wat bezuinigd kon wor
den, doordat b.v. met name het
subsidiebeleid eens terdege beke
ken wordt, van de andere kant on
dervinden wij aan den lijve, dat
met een plannen-programma van
meer dan 19 miljoen we zeer sterk
afhankelijk blijven van het rijk.
De Venrayse begroting is daarvan
een sprekend voorbeeld.
Anderzijds staat het ook als een
paal boven water, dat de uitgaven
van vele gemeenten met de dag stij
gen. Tegenover deze vermeerderde
lasten staan nauwelijks of onvol
doende gestegen inkomsten, zodat
de schulden van vele gemeentelijke
huishoudingen op verantwoorde
wijze stijgen.
Wij vrezen daarom, dat de minis
ter van binnenlandse zaken er bij
zijn ambtgenoot van financiën op
aangedrongen heeft meer ruimte te
scheppen om het terrein van de ge
meentelijke belastingen te vergroten.
Daarmee snijdt hij dan geen nieuw
probleem aan. Gebeurt dit dan ver
wacht men ook een beter functione
ren van onze democratie.
In de gemeente leeft immers de
democratie het sterkst. Nu zou de
regering de gelegenheid kunnen aan
grijpen om de heffing van de rijks
belastingen voor een klein deel te
vervangen door gemeentebelastin
gen. Er is reeds in het verleden ge
discussieerd over de wijze waarop
dat zou kunnen gebeuren.
NIEUW SOORT BELASTING?
Wij weten allen, dat de bestaande
grondbelasting reeds aan de ge
meenten ten goede komt. Daarnaast
bestaat de personele belasting, die
meestal wordt gezien als een ver
lengstuk van de inkomstenbelasting.
In Venray kennen we nog de
hand- en span- en trekdiensten,
een belasting van waar men on
derhand toch wel van af wil, om
dat hij werkelijk wel wat uit de
tijd is. Maar noem eens een goede
vervanging. Baatbelasting mag
aardig klinken maar voldoet in
de praktijk niet altijd en geeft re
den tot scheve gezichten.
Er mag een verzekeringsbelasting
en een heffing op bouwterreinen
worden gevraagd, die beide ook
minder bekend zijn.
Spreken wij over de straatbelas
ting, dan komen wij op bekender
terrein. Volgens deskundigen (de be
kende commissie-Oud) zou er aan
deze mogelijkheden nog een zgn.
woonplaatsbelasting kunnen worden
toegevoegd.
De vrees lijkt ons in ieder geval
niet ongegrond, dat ons via de troon
rede een nieuw gemeentelijke be
lasting wordt gepresenteerd, die dan
als tegenhanger van de verlichting
in inkomstenbelasting zou moeten
gelden.
BOERENBEDROG
Een versterking van de posities
der gemeenten zou velen niet on
sympathiek zijn. Toch bestaan er te
gen nog meer vormen van belasting
heffing nog ernstige bezwaren. Een
belastingverlichting in de ene hoek
met een toezegging van verhoging
elders, is niet anders dan financieel
boerenbedrog.
Afgezien daarvan zou hierdoor 'n
nieuwe administratieve rompslomp
in het leven worden geroepen, die
schatten gaat kosten en die helemaal
niet past in de algemeen levende
wens naar vereenvoudiging van het
fiscaal systeem.
De genoemde grond- en personele
belasting zijn reeds volkomen uit ut
tijd en worden alleen nog geheven
omdat de gemeenten de opbrengst
niet kunnen missen. Wil de overheid
de gemeenten afzonderlijk inkomsten
verschaffen dan kan de bestaande
rijksinkomstenbelasting beter aan
gevuld worden met een gemeente
lijke inkomstenbelasting waarbij al
die soorten en al die papieren kun
nen verdwijnen, zodat ook nog aan
zienlijke administratieve besparin
gen worden verkregen.
Laten wij in een moderne tijd, die
op snelheid en efficiency is afge
stemd, toch ophouden met vast te
houden aan al die dure heffings
wegen uit het verleden en eenvoud
betrachten. Het spaart tijd en geld.
BEKENDMAKING
Inenting Diphterie-Kinkhoest-
Tetanus
Burgemeester en wethouders van
Venray brengen ter openbare ken
nis dat gelegenheid bestaat tot kos
teloos inenten tegen diphterie, kink
hoest en tetanus:
In de kerkdorpen Veulen, YsseL
steyn, Heide en Merselo op dinsdag
20 sept. 1960
om 2 uur n.m. in de lagere school
te Veulen,
om 2.30 uur n.m. in het Gemeen
schapshuis te Ysselsteyn,
om 3 uur n.m. in de lagere school
te Heide,
om 3.30 uur n.m. in het Jeugdhuis
te Merselo;
In de kerkdorpen Leunen, Cas-
tenray, Oirlo en Oostrum, op vrij
dag 23 sept. 1960
om 2 uur n.m. in de lagere school
te Leunen,
om 2.30 uur n.m. in de lagere
school te Castenray,
om 3 uur n.m. in de kleuterschool
te Oirlo,
om 3.30 uur n.m. in het gemeen
schapshuis te Oostrum.
Wij vertrouwen erop, dat alle
ouders, wier kinderen nog niet of
niet volledig zijn geënt tegen deze
gevaarlijke kinderziekten, van de
geboden gelegenheid gebruik maken,
en wijzen erop, dat geen persoon
lijke oproepen zullen worden ver
zonden. De kinderen moeten ten
minste 2 maanden oud zijn en ge
zond.
Men wordt verzocht stipt op tijd
aanwezig te zijn en de inentings
boekjes mede te brengen. De tweede
en derde inenting zullen nog nader
bekend gemaakt worden.
Venray, 6 september 1960.
Burgemeester en wethouders vnd.,
A.H.M. JANSSEN, burgemeester
H. VORST, secretaris
Al jarenlang had de man ver
langd naar een brommer, maar deze
zegening van de moderne techniek
was hem nog steeds niet ten deel ge
vallen.
Elke dag trapte hij op zijn oud
fietsje de kilometers die hem van
zijn werk scheidden, ongeacht de
weersgesteldheid, die in ons land
nogal eens iets te wensen overlaat.
Met verstolen jaloezie zag hij col
lega's en andere weggebruikers hem
voorbij knetteren. En met het vor
deren der jaren kwam zijn besluit
vast te staan. Ook hij moest zo'n
ding!
Voorzover zijn weinig financiële
toestand dit toeliet spaarde hij geld
over, om tenslotte tot de koop van
het langbegeerde vervoermiddel te
kunnen overgaan.
Een relatie bracht hem op het
spoor van een voordelige tweede
hands bromfiets. De gefokte spaar
pot zou juist voldoende zijn en zo
besloot de man tot koop over te
gaan.
De eigenaar van de brommer ont
ving hem sympathiek en demon-
streede gul de diverse voortreffelijke
eigenschappen van het voertuig. De
man werd steeds meer enthousiast
en na persoonlijk in levensgevaar
lijke krachttoeren het knetterding
kwalitatief beproefd te hebben,
kwam men tot het loven en bieden.
De eigenaar stelde de prijs, maar de
man had bescheiden aanmerkingen.
Hij bood enige tientjes lager. De
eigenaar zakte iets, de man bood
iets meer. Tenslotte kwam men tot
een accoord. Geld en brommer wis
selden van eigenaar en trots als een
pauw verdween de man luid knet
terend met zijn nieuwe aanwinst uit
het gezicht. De oude eigenaar van
de brommer wreef zich tevreden in
de handen. Hij had er nog een goede
prijs voor gemaakt.
De nieuwe eigenaar gniffelde
zachtjes onder het rijden. Hij had
de brommer toch maar voor een
zacht prijsje verschalkt en nog een
paar gulden van zijn spaarpot over
gehouden.
Zo gezien zou men menen, dat dit
een ideale handel was geweest, want
wat kan men beter wensen, dan dat
beide partijen tevreden zijn. En deze
korte geschiedenis zou hiermede
kunnen eindigen ware het niet, dat...
'de nieuwe eigenaar op weg naar zijn
omstreeks tien kilometer afgelegd
hebbende plotseling tot zijn grote
schrik bemerkte, dat brommer niet
meer bromde. Het ding stond stil en
weigerde verder geluid te geven.
De man steeg af en bekeek het
voertuig nauwgezet. Wat zou hier
van de oorzaak zijn?
Snel rakelde hij in zijn herinne
ring diverse min of meer technische
verhalen op die hij wel eens over
brommers ten beste had horen geven
en gewapend met deze uiterst su-
miere wetenschap begon hij de
brommer langzaam te slopen op zoek
naar mankement.
Ogenschijnlijk was alles in orde
en toen flitste het door zijn brein:
een verborgen gebrek! Een verbor
gen gebrek!
Zijn zuur gespaarde geld was naar
de maan!
In gedachten zag hij zich alweer
door weer en wind zwoegen de ze
ven lange kilometers naar de fa
briek. Hij ontstak in blinde woede.
Hij zou die oplichter wel eens ver
tellen hoe hij over hem dacht!
De tien gebromde kilometers wer
den nu met het van een hulpmotor
voorzien rijwiel aan de hand, terug
afgelegd. Aangekomen voor het huis
van de oude eigenaar was de man
inmiddels tot kookpunt geladen en
hij heeft ook danig stoom afgebla
zen.
De voormalige bezitter van de
brommer heeft dit kunnen consta
teren, want na de strijd heeft hij
minutenlang in de spiegel het zwel
len van de vlezige partij rond het
linkeroog geobserveerd. Nadat zijn
echtgenote hem voorzien had van 'n
compres, was zijn eerste gang naar
het politiebureau om aangifte te
doen van de mishandeling.
De inmiddels afgekoelde eigenaar,
had zich na de strijd naar een in de
omgeving gevestigde bromfietsspe
cialist begeven om diens hulp in te
roepen bij het opsporen van het ver
borgen gebrek.
Deze deskundige constateerde bin
nen een minuut glimlachend, dat de
benzine in het tankje op was. Hulp
vaardig goot hij het weer vol en de
nieuwe bezitter bromde met ge
mengde gevoelens huiswaarts.
De politierechter kon veel begrij
pen, maar voelde zich toch verplicht
tien gulden boete wegens mishande
ling te eisen.
„Je mag nu eenmaal niet slaan!"
luidde zijn commentaar.
R.K. OPENBARE LEESZAAL
EN BIBLIOTHEEK
Paterslaan 1, Venray
Nieuwe aanwinsten
Walser M., Huwelijk in Philips-
burg.
Wittkampf. W., Wat mijzelf betreft
Wolfe W„ Ieder meisje weet het.
STUDIEBOEKEN:
Amau F., 3000 jaar kunstbedrog.
Bakema B., Het grote rijwoorden-
boek.
TEL. 1070
Een auto zonder spiegels, dan wel
bestuurd door een chauffeur die
deze apparaten nimmer gebruikt, is
een latent gevaar op de weg.
Juist aangebrachte spiegels, waar
mede de bestuurder vanaf zijn BE
STUURDERSZITPLAATS het ach
ter hem liggende weggedeelte goed
kan overzien, vormen onmisbare in
strumenten op Uw voertuig.
Wie slechts iets kan zien indien
hij gebukt op de treeplank moet
staan voert een spiegel welke geen
enkel nut heeft.
Bovendien is de bestuurder van
zo'n voertuig STRAFBAAR.
Voertuigen (motorrijtuigen) welke
op twee of drie wielen lopen en een
Beets N., Volwassen worden.
Brongersma L„ en G. Venema, Het
witte hart van Nieuw-Guinea.
Carrington R., Allemans vriend de
olifant.
Cognet L., Vincentius a Paulo.
Engasser Q„ Suez.
Forbes R.J. Mensenwerk, 2 delen.
Grandia J.H.M., De mens en zijn
arbeid.
Green W., en G. Pollinger, Wat is
dat voor een vliegtuig.
Guardini R., De heilige in ons
wereldbeeld.
Hooft P.C., Uit „De Nederlandse
historiën".
Hulsbos K., Het wondere leven in
onze duinen.
Korf D., Tegels.
Krein D., Dagboek van een vrou
wenarts.
Kunstreisboek van Nederland.
Pen J., Moderne economie.
Pirenne J., 'Geschiedenis van
Europa; dl. 1.
Roosevelt E„ Alleen verder.
Vlerk I.M. van der, Logboek der
aarde.
JEUDBOEKEN:
Bruyn.Ouwehand M., Soldaten
moeder.
Butner C., Passagiers voor het
oerwoud.
Cottaar J., Het sportboek voor de
jeugd.
Damen S., Op bergen en dalen.
Dulieu J., Paulus en de verras
sing.
Dulieu J., Paulus en Poetepoet.
Dulieu J„ Paulus en klaaghemd.
Fruithof P.H., De avonturen van
Prikkebaard.
Geest K. van der, Sabotage op de
Old Mike.
Geest K. van der, Tanker Arctu-
rus,
Havrevold F., „Ook dat nog" zei
vader.
Hoogland H„ Het glazenhuisje.
Huisinga-Ccaf L., Indiaan Pou-
Wou.
Huisinga-Ccaf L., Krummel en
Kruimel.
Hulst W.G. van de, BeppieenJoop
Keiler I e.a., Goochelboek.
Knigt F., De stuurman van de
Cleopatra.
Mink T., De wonderlijke reis van
Peter.
Nesbit E., De feniks en het karpet
Picard B.L., De vlucht op de witte
merrie.
Renes-Bolding M., Het geheim
van de gouden sleutel.
Rhijn A. van, De drietand staat op
scherp.
Roggeveen L„ De loep.
Vernes H„ Opdracht bij de Pool.
Wyler R. e.a., Het gouden reuze-
boek van de astronomie.
Zeldenthuis K., De lokroep van
het oerwoud.
oliehaard
de haardolle met het hoogste rendement
méér warmte
mincfer roet LEsso)
zuinig
VISSERS OLIEHANDEL
HORST (L) - TEL. 04709-1067
gewicht van minder dan 400 kg heb
ben mogen zonder spiegel rijden, in
dien de bestuurder zonder meer
vanaf zijn zitplaats het achter hem
liggende weggedeelte kan overzien.
Alle overige motorrijtuigen moe
ten tenminste één spiegel voeren
welke aan voren omschreven eisen
voldoet.
Onlangs is ten aanzien van de
spiegelbepaling iets nieuws voorge
schreven.
Wij zeggen onlangs, doch dat is
alweer ruim een jaar geleden. Be
paalde auto's dienen ook rechts een
goede buitenspiegel te voeren.
Wij zullen U de merites van de
wet onthouden. In de praktijk komt
het hier op neer. Zulk een spiegel
dient gevoerd te worden door alle
gesloten bestelauto's en vrachtauto's.
Bij deze voertuigen is het namelijk
in de meeste gevallen niet mogelijk,
dat de bestuurder vanaf zijn zit
plaats het rechts van hem gelegen
weggedeelte kan overzien.
Rijdt men nu in een vrachtauto
welke via de achterruit een ruim
zicht naar rechts en achteren biedt,
dan is ook deze spiegel niet vereist.
Heeft men nu met diezelfde wagen
een lading voor die ruit te vervoe
ren dan moet die spiegel er wél op
zitten.
Het lijkt ingewikkeld doch met
enig gezond verstand zal iedereen
aanvoelen of hij 'n dergelijke tweede
spiegel moet voeren. Overigens is 't
NIET strafbaar, indien men zo'n
tweede spiegel voert indien het wet
telijk niet voorgeschreven is.
Zoals iedereen bekend, mag men
met een motorrijtuig binnen een als
zodanig aangeduide bebouwde kom
niet sneller dan c.q. 70 km per uur
rijden.
Deze bepaling heeft niet altijd be
staan en is sedert enige jaren in
werking.
De aanduiding van zo'n bebouwde
kom liet in het begin nogal wat te
wensen over. Thans zal iedereen
dienen te weten waar zulk een snel
heidsbeperking geldt.
Altijd heeft evenwel een snel
heidsbeperking, bestaan voor be
paalde motorrijtuigen.
Voor zware vrachtauto's en auto
bussen bijvoorbeeld.
Voor autobussen bestaat reeds ja
renlang een max. snelheid van 75
km per uur, zowel binnen als buiten
de bebouwde kom.
Het gaat hier om de voertuigen
welke ingericht zijn voor meer dan
8 personen te vervoeren en boven
dien een wieldruk van meer dan
2400 kg hebben.
Onder deze bepaling vallen na
genoeg alle normale grote, autobus
sen.
Met betrekking tot dezelfde wiel
druk mogen vrachtauto's niet snel
ler rijden dan 60 km per uur, ter
wijl alle overige motorrijtuigen niet
sneller als 60 km mogen rijden in
dien zij een aanhangwagen mede
voeren welke een wieldruk van
meer dan 375 kg heeft.
Voorts bestaat er een max. snel
heidsbepaling van 12 km voor mo
torrijtuigen welke een aanhang
wagen voortbewegen welke voorzien
is van één of meer massieve ban
den. Al deze snelheidsbeperkingen
gelden zowel binnen als buiten de
bebouwde kom.
Er bestaan nog enkele afzonder
lijke bepalingen hieromtrent doch
deze slaan méér op de voertuigen
welke buiten de wegen mogen wor
den gebruikt zoals landbouw trac
toren vorkheft.rucs, enz. enz. over
welke aangelegenheid wij een af-
afzonderlijk artikel zullen wijden.
De breedte van een motorrijtuig
mag niet meer bedragen dan 2.50 m.
De hoogte is gebonden aan een
maximum van 3.80 meter.
Wie zijn auto dus buiten deze
maten laadt en niet voorzien is van
een geldige ontheffing hieromtrent
is strafbaar.
De lengte van een motorrijtuig
mag niet meer dan 10 meter be
dragen.
Voor autobussen en motorrijtui
gen voorzien van drie of meer assen
is deze lengte op 11 meter gesteld.
Deze maten worden niet vlug
overtreden. Waar men zich vlugger
aan strafbaar maakt is het over
schrijden van de achteruitstekende
ladingsvoorschriften.
De z.g. achteroverbouw.
Hierover een volgende maal.
Dubbele tuben: Voordeliger prijj.
Uw tgnden vrogen het beste.