Het plan „WEST" ter inzage
10 jaar Venray's industrie
K00DWEER
boven Yenray
Overspannen Zenuwen
Zaterdag 6 augustus 1960 No. 32
EEN EN TACHTIGSTE JAARGANG
^jPEEL EN MAAS 11
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY AT\ vnnp VPNRAV I7M nMQTPPTfPW ADVERTENTIEPRIJS 8 ct per m.m. ABONNBMENTS-
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 1506.52 LtLilllJLnLI v KJkJMX VLtllAAI IJ# 1^1 VJIVIO 1 l\LtI\i^ll PRIJS PER KWARTAAL 1.40 (balten Venray /1.60)
I/lakv.'AÏ^
WÊa
Bt QG
-r wfö
Bij alle plannen, die B. en W. de laatste raadsvergadering naar
voren gebracht heeft, is er een en nog wel een zeer voornaam
niet genoemd. T.w. plan West. In een bekendmaking, die U vo
rige week in ons blad vond, stond te lezen, dat dit plan voor be
langhebbenden vanaf 1 augustus ter inzage ligt op het gemeente
huis. Dat betekent dus, dat ook dit plan zijn laatste phase ingaat
en dat de verwezenlijking binnen afzienbare tijd een feit gaat
worden.
We hebben gepoogd in een op
name voor al onze lezers dit merk
waardige plan wat beter bekend te
maken.
Merkwaardig omdat reeds eerder
een plan West ingediend is, dat ech
ter niet tot verwezenlijking is geko
men, omdat plan Zuid voorrang'
kreeg.
De opvolger van de ontwerper
heeft weliswaar een deel van de
eerste plannen overgenomen, maar
van de andere kant toch ook enkele
dingen geheel anders opgelost dan
zijn voorganger.
PLAN WEST
Plan West, zoals dat hierboven
staat afgebeeld, omvat dat gedeelte
van onze gemeente, dat begrensd
wordt door in het Zuiden het Mo
lenpad, in het Oosten de Langeweg,
in het Noorden de Hoenderstraat en
in het Westen de verlengde Hoe-
bertweg, die na het passeren van de
Merseloseweg dan Bergweg heet.
Dit stuk valt feitelijk uiteen in 5
stukken nl. A: Molenpad-Vlakwa-
terweg; B: Vlakwaterweg-Kemp-
weg; C: Kempweg-Kruit weg; D:
Kruitweg-Merseloseweg en E: Mer-
seloseweg-Hoenderstraat. Laten we
deze gedeelten eens afzonderlijk be
kijken.
SECTIE MOLENPAD-VLAK-
WATERWEG
Als we dan beginnen vanaf de
Langeweg, dan krijgen we eerst het
verharde Molenplein, dat aansluit
op de Langeweg, terwijl men op de
hoek Langeweg-Vlakwaterweg de
bestaande winkel heeft opgenomen
in een z.g. winkelgedeelte, met front
naar het Molenplein.
In deze hoek kunnen niets anders
dap winkels gebouwd worden, die
hun achteruit hebben op de Vlak-
waterweg.
Het overige gedeelte van deze
sectie is gereserveerd voor bijzon
dere bebouwing en we weten b.v.,
dat hier de nieuwe Vredeskerk gaat
komen, de pastorie en wellicht ook
de nieuwe kleuterschool en meisjes
school.
SECTIE VLAKWATERWEG-
KEMPWEG
Dit stuk wordt doorsneden door
een drietal wegen, evenwijdig aan
Langeweg en Hoebertweg. Er ko
men als het ware 4 stukken, in deze
sectie te liggen.
In het stuk vlak langs de Lange
weg valt op, dat er flink wat open
baar groen wordt gebracht.
Voor langs de Langeweg mogen
(behoeven echter niet) winkels ge
bouwd worden.
De woningen die in dit nieuwe
plan West gebouwd mogen worden
zijn gesplitst in 7 groepen, t.w. de
A-klasse, waaronder vrijstaande wo
ningen of bungalows vallen met
o.a. een inhoud van minstens 450
m3;B-klasse: vrijstaande of dubbele
woningen met een inhoud van mins-
tens320 m3 per woning (goothoogte
5-6.5 m); C-klasse: aangebouwde wo
ningen (minstens 4) inhoud 320 m3
(goothoogte 4.5-6m) breedte mins
tens 5 m; D-klasse: aaneengebouw-
de woningen (minstens 4) inhoud 350
m3, breedte 6 m, (goothoogte 5-6 m);
E-klasse: aaneengebouwde wonin
gen (minstens 6) inhoud 425 m3,
breedte 6 m, (goothoogte 5-8 m); F-
klasse: etagewoningen (minstens 6
aaneen; G-klasse: flats van minstens
3 woonlagen.
In dit eerste stuk mogen wonin
gen van klasse E gebouwd worden.
In het tweede stuk woningen van
klasse B, dus vrijstaande, langs de
zijkanten en van klasse C en D langs
de verbindingsstraten. In de twee
laatste stukken alleen woningen van
de klassen B en-C.
Let even op de specifieke vorm
van de verbindingswegen, waarin
men de nodige variaties heeft ge
bracht. Is de eerste parallelweg aan
de Langeweg nog een brede straat,
geschikt voor alle verkeer, de ove
rige zijn geen wegen voor door
gaand verkeer, maar feitelijk alleen
toegangsstraten tot de verschillen
de woningen.
SECTIE KEMPWEG-KRUITWEG
In deze sectie heeft de stedebouw-
kundige wel heel wat afwisseling
gebracht en we zouden haast zeg
gen, voor ieder wat wils geprojec
teerd.
In het eerste vak krijgen we weer
dubbele of alleenstaande woningen
van klasse B langs de hoofdwegen,
terwijl langs de parellelweg wonin
gen van klasse E (dus grote aaneen
gebouwde woningen komen, een en
ander met aardig wat groen.
Trouwens de hele parallelweg
heeft aan de oostkant een groen-
zone, zoals wel tezien is.
In het tweede vak is een parallel
weg aan de Kempweg geprojecteerd,
die dit vak in tweeën snijdt.
In het eerste gedeelte (langs de
Kempweg) zien we een pleintje,
waaraan grond wordt gereserveerd
voor een bijzonder gebouw. In de
daarachter gelegen vakken komen
z.g. etage woningen, een en ander
behoorlijk in het groen.
In de twee daarnaast gelegen vak
ken krijgen we weer een aaneen
gesloten bebouwing volgens de klas
se C en D.
De kleinere woningen komen aan
de parallelweg liggen. En dan ten
slotte het laatste vak, waar we dus
feitelijk tegen het toekomstig re
creatie-oord aan komen. Dit komt
ook tot uitdrukking in het veelvul
dig groen wat hier in dit vak is ge
projecteerd en dat dus als het ware
een voorportaal wordt van de
creatieruimten daarachter.
In al dat groen komen dan feite
lijk als een soort begrenzing van dit
plan flats te liggen, die in tegen
stelling tot plan Zuid geen grens-
muur vormen, maar rechthoekig op
de grens van het plan zijn
gepland, zodat er voldoende ruim
telijke werking in deze sector open
blijft. Hier nog meer dan in de 2e
sectie, zien we dat de wegen alleen
maar ten doel hebben de ontsluiting
van de verschillende huizenblokken,
maar beslist niet als verkeerswegen
zijn bedoeld.
SECTIE KRUITWEG-
MERSELOSEWEG
Dit gedeelte van plan West is fei
telijk een wig. Een wig die vooral
tot uiting komt in het grote terrein,
wat hierin langs de Kruitweg is ge
projecteerd. Meteen valt ook weer
op aan de Hoebertweg de groen-
zone, waarin hier ruimte is gereser
veerd voor bungalows en waarin ook
de z.g. flats weer de begrenzing vor
men.
De opzet van deze sectie verschilt
weinig van de vorige. Ook hier dus
weer woningblokken van verschil
lende klassen, die elk wat wils bie
den. Wel valt hier op, dat tussen
Langeweg en Hoebertweg liefst nog
4 wegen dit blok verbinding geven
met de Merselosewg.
SECTIE MERSELOSEWEG-
HOENDERSTRAAT
In dit gedeelte van het uitbrei
dingsplan West is „van alles te be
leven". Om te beginnen bij het be
gin: de hoek Langeweg-Merselose-
weg wordt aan beide kanten afge
rond,, aan een kant zelfs rigoreus
met een klein plantsoentje.
Verder valt op, dat vanaf de Lan
geweg een weg komt die voert naar
een gearceerd blok, waarop dan
ruimte wordt gereserveerd voor
kleinere industrieën, die dus komen
liggen achter de gymnastiekzaal en
de woningen langs de Hoenderstraat.
De aanvoerwegen zijn behoorlijk
breed en de mogelijkheid is tevens
open voor de bouw van garages e.d.
In 't tweede blok is weinig nieuws.
Aan de voorkant blijft de bebou
wing zoals hij thans is, maar de toe
gang van het Schutterspad ver
dwijnt, zoals trouwens het hele
Schutterspad. Maar die toegang
wordt nu een plein met groen en zal
dus waarschijnlijk de naam „Schut-
tersplein" gaan dragen.
Trouwens verder op (dus practisch
tegenover de huidige arbeiderswo
ningen op de Merseloseweg) zien we
nog een ingrijpende verandering.
Daar is n.l. ook een soort plein ge
reserveerd, waarop dan buurtwin-
kels moeten worden gebouwd.
Dat pleinen-complex handhaaft
men ook verder op, want de hoek
Bergweg-Merseloseweg, wordt ge
reserveerd voor een bijzonder ge
bouw, dat temidden van veel groen
moet komen liggen. Trouwens, ten
oosten van de gehele Bergweg heeft
men veel groen gepland, waarin
etage-woningen (klasse F) en flats
(G) komen liggen.
Langs de Hoenderstraat valt op
de eigenaardige vorm van de wo
ningblokken, die men ter hoogte van
het oude Schutterspad heeft gepro
jecteerd en het plein met wederom
de ruimte voor bijzondere bebou
wing langs de Hoenderstraat.
Ook in de Hoenderstraat lopen 4
wegen uit, dienen echter dank zij
een vrij ingewikkeld patroon op de
Merseloseweg tot drie heeft weten
te reduceren. Eigenaardig is de pro
jectie van een flatgebouw, achter de
bestaande woningen in de Hoender
straat.
STEDEBOUWKUNDIGE
MERITES
De stedebouwkundige verdiensten
van dit plan laten we ter beoorde
ling over van vakmensen, die in ver
schillende commissies dit plan al uit
ten treure hebben behandeld.
Hoofdzaak is, dat met het tot
standkomen van deze tekening we
gen gebaand worden letterlijk en fi
guurlijk naar uitbreidingsmogelijk
heden van de kom. Een kom, die
wat zijn eigen centrum betreft, nu
eindelijk ook wel eens aan de beurt
mag komen. Want met deze plannen
gaan we feitelijk een gordel leggen
om het centrum zelf, waarbij dan
toch de vraag gesteld moet worden
of dat centrum inderdaad in staat is
een goede'kern te zijn. Maar laten
we dat ook aan vakmensen over.
Zaak is nu, dat de ontsluiting van
bouwgronden zijn beslag gaat krij
gen. Daarbij vallen natuurlijk
„slachtoffers". Mensen die in ge
noemd plan grond hebben liggen,
zullen deze af moeten staan t.b.v. de
gemeenschap. En dat afstaan kan
pijn doen. Want men moge dan wel
eens denegerend spreken over men
sen, die hun grond niet ter beschik
king willen stellen, van de andere
kant is het zo, dat ook dikwijls heel
andere dan financiële motieven
hiervoor aanleiding zijn. Motieven,
die met goud zelfs niet te betalen
zijn. Er wordt van beide partijen
veel gevraagd.
De gemeente moet als goed finan
cier zorgen, dat niet te veel, maar
als goed bestuurder ook zorgen, dat
niet te weinig wordt betaald.
De grond-eigenaar moet beseffen,
dat als onpartijdige scheidsrechters
hun prijzen hebben bepaald men
niet het onderste uit de kan wil heb
ben, daar anders de deksel wel eens
verkeerd en pijnlijk kon vallen. Dat
vraagt aan beide kanten redelijk
heid.
Moge die er toe bijdragen, dat we
i.t.t. plan West nr. 1, dit plan West
nr. 2 een spoedige verwezenijlking
krijgen zal.
Terwijl op andere plaatsen, als bv.
in Horst e.d., dinsdag in de namid
dag het zonnetje eindelijk eens lek
ker scheen en zich daar de boeren
de handen wreven, dat er nu einde
lijk eens iets aan de „bouw" gedaan
zou kunnen worden, barstte boven
Venray een noodweer los, zoals we
lang niet meer gekend hebben.
De rogge en haver, die netjes
stond te drogen werd in een mini
mum van tijd doornat en op vele
velden was zelfs niet meer te ko
men, door de waterplassen, die zich
daar gevormd hadden
De riolering in het centrum kon
die watermassa's ook niet meer aan
en zo ontstonden aan straten
pleinen kleine zwembassins, waar
zelfs geen doorkomen aan was. Dat
had weer tot gevolg, dat winkels en
kelders onderliepen en dat op ver
schillende plaatsen beduidend scha
de werd aangericht aan de daarin
opgeslagen goederen. Het werd dan
ook een waterhozen van belang,
waaraan Venrays brandweer dap
per meehielp.
Ondanks het feit dat in verschil
lende werkplaatsen o.a. motoren in
het water kwamen staan is er door
kortsluiting gelukkig geen brand
ontstaan en alleen maar vreselijk
ongerief.
In Leunen werd nog eens ten
overvloede gedemonstreerd, hoe hard
daar riolering nodig is, want trok
het water in centrum langzaam weg,
daar bleef het staan en vormde
grote modderige plassen, waar zelfs
daags daarna niet doorheen te ko
men was.
Mijnhcsrdt's Zenuwtcbletfen
Wie in z\jn vacantie Neerlands
grensen overschrijdt, zal ervaren,
dat hg moeilijk van Venray los
kan komen. In Belgische
Luxemburgse slagerswinkels zal
hij kookketels e.d. aantreffen met
de Inaam MULDERS - VENRAY,
in haarden-winkels zal hij op de
moderne olie-haarden de INALFA-
carburateurs vinden, langs de
wegen een reclameplaat vinden
van NELISSEN AANNEMINGS
BEDRIJF en in moderne fabrie
ken roosters in gebruik vinden
van de N.V. Custers om van de
stalen ramen van BLITTA nog
maar te zwijgen. Hij zal er over
hemden vinden onder welspre
kende namen evenals damesonder
goed, en ergens vinden, dat ook
dit uit Venray komt.
Op vliegvelden in Spanje rollen
Amerikaanse vliegtuigen binnen in
hangars, die voor een deel uit Ven
ray komen.
Langs de Rivièra treft U de wagen
van Mulders, die steeds verder
Frankrijk binnen dringen.
In Turkije staan de blauw-gele
borden van Nelissen Venrays naam
uit te roepen en de directie-wagen
van INALFA komt men tegen in het
Midden-Oosten.
Het is niet uit een overdreven
chauvinisme, dat wij dit schrijven.
Het is het nuchtere resultaat van
tien jaren Nederlandse industriali
satie, waarvan ons Venray een goed
voorbeeld is. Een industrialisatie, die
ons nationaal economisch beleid op
zo geheel andere basis heeft gefun
deerd.
1948
Wanneer men zo omstreeks 1948
de economische toestand van Ne
derland bezag, was ook Venray een
trouwe afspiegeling van de noden
die er toen in ons gehele land lagen.
Zij het dan dat hier de nadruk op
dit, daar de nadruk op dat viel.
Een gemeente, zwaar door de oor
log getroffen, had haar financiële
offers gevraagd van de slacht
offers, zowel als van de overheid.
Een herstel ook, dat bovendien de
vraag deed rijzen: wat nu?
De steeds maar toenemende be
volkingsaanwas zette onze vroede
vaderen onder zware druk Want
werk was alleen te vinden in de
bouwvakken en in de landbouw.
Maar de landbouw moest rationa
liseren en kampte zelf met een over
schot van arbeidskrachten. Welis
waar was voor deze laatste nog
enige soulaas te vinden iri een mo
gelijke ontginning van de Vredepeel,
waarmede toen werd begonnen,
maar dit was per slot van rekening
ook de laatste uitvlucht-mogelijk
heid. Men moest terdege rekening
houden met ook van die zijde steeds
toenemende druk op dé personeels-
markt.
Er werd in die dagen al durfde
men dat hardop moeilijk zeggen
rekening gehouden met een steeds
meer toenemende werkloosheid, wat
bv. tot uitdrukking kwam in het
besluit om Vredepeel en Heydse
peel als z.g. werk-objecten uit te
voeren. Een mooier woord voor de
bestrijding van de werkloosheid,
dan het vroegere „werkverschaf
fing".
REDDING IN DE NOOD
De redding kwam door de beken
de nota van Minister vd. Brink, die
het 10 jaren geleden mogelijk
maakte, dat Nederland zich om ging
schakelen. Nederland, dat immer een
handeldrijvend land geweest was,
ging nu zelf produceren en indus
trialiseren.
In dat Nederland lag dan Venray,
dat door deze nota hulp en steun
kreeg bij zijn pogingen het roer om
te wenden. Nu we 12rl3 jaren ver
der zijn, kunnen we lachen om de
begin-moeilijkheden
Er moest een industrie-terrein ko
men, en een ambachtsschool om ten
minste de eerste beginselen bij te
brengen en enige geoefendheid; er
moest onderhandeld worden met
alle mogelijke fabrikanten, die aan
getrokken door de gunstige voor
waarden, het hier wel wilde pro
beren. Er werden fouten gemaakt
en mislukkingen geboekt en de berg
problemen werd steeds maar gro
ter.
Maar groter werden ook de fa
brieken, met een nieuwbouw van
Mulders, herhaalde uitbreidingen
van Custers en de cartonnagefabriek
nieuwbouw van Inalfa en Beeren,
uitbreidingen bij Hermus en de Zui
velfabriek. nieuwbouw bij Thijssen-
Kleine Staarman, uitbreiding bij
Inalfa en Blita en nieuwbouw bij
Janssen en de Barneveldse Eier-
handel.
In ternauwernood 10 jaren kwa
men er in Venray 1500 arbeids
plaatsen bjj. Dat betekent dus, dat
1500 gezinnen in de afgelopen 10
jaren een betere toekomst gekre
gen hebben, dan men in 1948 maar
durfde hopen.
Dat betekent, dat er in Venray
meer handel, meer koopkracht en
daardoor meer vrije plaatsen in
administratieve-, handels-, en
middenstandssectoren kwamen,
zodat '•de werkelijke toename van
de arbeidsplaatsen nog hoger ligt.
Dat £dles strekt tot grote voldoe
ning. O, zeker, er zijn nog wensen
genoeg. Het industrie-terrein moet
belangrijk worden uitgebreid.
Plannen voor uitbreiding van de
nijverheidschool liggen klaar. Voor
de verbetering van de infra-struc-
tuur hebben we een verlanglijstje
opgesteld, dat liefst 19 miljoen gul
dens zal gaan kosten. Maar hierover
zullen we het direct hebben.
Nu we bij de ingang van een
nieuw decennium omkijken en nu
we feitelijk het 10-jarig bestaan
herdenken van de eerste industriali
satie-nota, nu doet het toch wel goed
te constateren, dat met het slagen
van de industrialisatie in Neder
land, ook die van Venray een succes
is geworden. Dat onze vroegere
vuilnisbelt een der waardevolste
stukjes Venray is geworden nl. het
industrie-terrein.
30.000 m3
Op dat industrie-terrein gaat als
een bekroning van de afgelopen
periode en als een hoopvol begin
voor een nieuwe toekomst, bin
nenkort LIMBRATO van start.
Een „expo" waarvan de bezoe
ker de aandacht speciaal gevraagd
zal worden voor onze industriali
satie. Een industrialisatie, die
daarnaast letterlijk en figuurlijk
wordt gedemonstreerd door de
N.V. Inalfa. Deze fabriek begint,
nu de nieuwe hal gereed is, met
een met een verdere uitbreiding
en zal de eerste steen leggen voor
een nieuwe hal van ruim 5700 m2.
In 1955 werd door Inalfa een hal
gebouwd van 12.000 m2. Toen de
Commissaris ze kwam openen, kon
hij meteen de steen leggen voor
de eerste uitbreiding van 5000 m2.
Dan is afgelopen jaar de grote hal
van 5.100 m2 gebouwd worden,
waar nu de tentoonstelling in
komt. En nauwelijks is daar de
laatste steen van gelegd of aan 'n
nieuwe uitbreiding van 5700 m2
wordt begonnen.
Bijna 30.000 m2 in ternauwernood
6 jaren. Een ongekende groei, die
Amerikaans aandoet.
PROBLEMEN
Deze terugblik op de afgelopen 10
jaren zal tevens een bezinning moe
ten zijn, op wat komen gaat. We
hebben hierboven al enkele vraag
stukken aangegeven. Vraagstukken,
die liggen op het terrein van de
techniek. Moet b.v. een ambachts
school blijven draaien, zoals ze het
de afgelopen jaren deed.
De H.E. Heer Deken heeft al ge
zegd dat het schoolbestuur her
vormd zal worden en dit wijst in
een bepaalde richting. We denken
verder aan uitbreiding vanin-
dusterrein.
Moeten we steeds verder gaan met
steeds maar metaalverwerkende in
dustrieën aan te trekken al is mis
schien verschillend, wat zij maken?
Er zijn sociale kanten aan, als het
woning-probleem, de vrije tijds
besteding e.d.
Er rijzen stedebouwkundige moei
lijkheden i.v.m. centralisatie of
spreiding van industrieën, kortom
de moeilijkheden zullen ook in de
komende lo jaren eerder groter
worden, dan kleiner
Maar al mag dan op dit moment
de arbeidsmarkt wat schaars zijn,
er zyn nog altijd meer dan 600
pendelaars in onze gemeente. Een
veel en veel te hoog getal.
Er is nog altijd een latente werk
loosheid onder de boeren-jongeren,
die des temeer naar voren zal ko
men, naarmate het Lollebeekplan
tot uitvoering komt. Maar bovenal
dient men te rekenen met 2000
arbeidsplaatsen die Venrays op
groeiende jeugd zal vragen,
jeugd.
Geen geringe opgave, maar de
eerste 10 jaren hebben bewezen, dat
het kan. Op straffe van achteruit
gang en neergang zal ook het tweede
tiental moeten slagen.
NIEUWS UIT
VENRAY EN OMGEVING
Zondagsdienst huisartsen
Vanaf zaterdagmiddag 4 uur tot
maandagmorgen 8 uur, wordt de
practijk der huisartsen voor Venray
e.o. waargenomen door
Dr. VERCAUTEREN
Grotestraat 11 Telefoon 1335
Uitsluitend voor spoedgevallen.
GROENE KRUIS
Donderdag a.s.:
Zuigelingen-bureau voor de kerk
dorpen.
Zondagsdienst Groene Kruis:
Zr. wilmsen Telefoon 1651
gevonden
plamuurmes, damesceintuur, con
tactsleutel Opel, bril en rijwiel, Po
litiebureau; muntbiljet, Ruyten Ju-
lianasingel 28; damsevest, H. de
Bruin Merseloseweg 52; muntbiljet,
Bexkens Maasheseweg 11; etui, inh.
5 ballpoints, Kleuskens Stationsweg
136 Oostrum; huissleutel, Tacken
Schoolstraat; kinderbril, Politiepost
Oostrum.
"geslaagd
Op het te Roermond gehouden
examen, slaagde voor het praktijk
diploma boekhouden, de heer F. vd.
Berg uit Oostrum. Te Venlo slaagde
dezelfde kandidaat voor het mid
denstandsdiploma.