Het plan „WEST" ter inzage 10 jaar Venray's industrie K00DWEER boven Yenray Overspannen Zenuwen Zaterdag 6 augustus 1960 No. 32 EEN EN TACHTIGSTE JAARGANG ^jPEEL EN MAAS 11 DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY AT\ vnnp VPNRAV I7M nMQTPPTfPW ADVERTENTIEPRIJS 8 ct per m.m. ABONNBMENTS- GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 1506.52 LtLilllJLnLI v KJkJMX VLtllAAI IJ# 1^1 VJIVIO 1 l\LtI\i^ll PRIJS PER KWARTAAL 1.40 (balten Venray /1.60) I/lakv.'AÏ^ WÊa Bt QG -r wfö Bij alle plannen, die B. en W. de laatste raadsvergadering naar voren gebracht heeft, is er een en nog wel een zeer voornaam niet genoemd. T.w. plan West. In een bekendmaking, die U vo rige week in ons blad vond, stond te lezen, dat dit plan voor be langhebbenden vanaf 1 augustus ter inzage ligt op het gemeente huis. Dat betekent dus, dat ook dit plan zijn laatste phase ingaat en dat de verwezenlijking binnen afzienbare tijd een feit gaat worden. We hebben gepoogd in een op name voor al onze lezers dit merk waardige plan wat beter bekend te maken. Merkwaardig omdat reeds eerder een plan West ingediend is, dat ech ter niet tot verwezenlijking is geko men, omdat plan Zuid voorrang' kreeg. De opvolger van de ontwerper heeft weliswaar een deel van de eerste plannen overgenomen, maar van de andere kant toch ook enkele dingen geheel anders opgelost dan zijn voorganger. PLAN WEST Plan West, zoals dat hierboven staat afgebeeld, omvat dat gedeelte van onze gemeente, dat begrensd wordt door in het Zuiden het Mo lenpad, in het Oosten de Langeweg, in het Noorden de Hoenderstraat en in het Westen de verlengde Hoe- bertweg, die na het passeren van de Merseloseweg dan Bergweg heet. Dit stuk valt feitelijk uiteen in 5 stukken nl. A: Molenpad-Vlakwa- terweg; B: Vlakwaterweg-Kemp- weg; C: Kempweg-Kruit weg; D: Kruitweg-Merseloseweg en E: Mer- seloseweg-Hoenderstraat. Laten we deze gedeelten eens afzonderlijk be kijken. SECTIE MOLENPAD-VLAK- WATERWEG Als we dan beginnen vanaf de Langeweg, dan krijgen we eerst het verharde Molenplein, dat aansluit op de Langeweg, terwijl men op de hoek Langeweg-Vlakwaterweg de bestaande winkel heeft opgenomen in een z.g. winkelgedeelte, met front naar het Molenplein. In deze hoek kunnen niets anders dap winkels gebouwd worden, die hun achteruit hebben op de Vlak- waterweg. Het overige gedeelte van deze sectie is gereserveerd voor bijzon dere bebouwing en we weten b.v., dat hier de nieuwe Vredeskerk gaat komen, de pastorie en wellicht ook de nieuwe kleuterschool en meisjes school. SECTIE VLAKWATERWEG- KEMPWEG Dit stuk wordt doorsneden door een drietal wegen, evenwijdig aan Langeweg en Hoebertweg. Er ko men als het ware 4 stukken, in deze sectie te liggen. In het stuk vlak langs de Lange weg valt op, dat er flink wat open baar groen wordt gebracht. Voor langs de Langeweg mogen (behoeven echter niet) winkels ge bouwd worden. De woningen die in dit nieuwe plan West gebouwd mogen worden zijn gesplitst in 7 groepen, t.w. de A-klasse, waaronder vrijstaande wo ningen of bungalows vallen met o.a. een inhoud van minstens 450 m3;B-klasse: vrijstaande of dubbele woningen met een inhoud van mins- tens320 m3 per woning (goothoogte 5-6.5 m); C-klasse: aangebouwde wo ningen (minstens 4) inhoud 320 m3 (goothoogte 4.5-6m) breedte mins tens 5 m; D-klasse: aaneengebouw- de woningen (minstens 4) inhoud 350 m3, breedte 6 m, (goothoogte 5-6 m); E-klasse: aaneengebouwde wonin gen (minstens 6) inhoud 425 m3, breedte 6 m, (goothoogte 5-8 m); F- klasse: etagewoningen (minstens 6 aaneen; G-klasse: flats van minstens 3 woonlagen. In dit eerste stuk mogen wonin gen van klasse E gebouwd worden. In het tweede stuk woningen van klasse B, dus vrijstaande, langs de zijkanten en van klasse C en D langs de verbindingsstraten. In de twee laatste stukken alleen woningen van de klassen B en-C. Let even op de specifieke vorm van de verbindingswegen, waarin men de nodige variaties heeft ge bracht. Is de eerste parallelweg aan de Langeweg nog een brede straat, geschikt voor alle verkeer, de ove rige zijn geen wegen voor door gaand verkeer, maar feitelijk alleen toegangsstraten tot de verschillen de woningen. SECTIE KEMPWEG-KRUITWEG In deze sectie heeft de stedebouw- kundige wel heel wat afwisseling gebracht en we zouden haast zeg gen, voor ieder wat wils geprojec teerd. In het eerste vak krijgen we weer dubbele of alleenstaande woningen van klasse B langs de hoofdwegen, terwijl langs de parellelweg wonin gen van klasse E (dus grote aaneen gebouwde woningen komen, een en ander met aardig wat groen. Trouwens de hele parallelweg heeft aan de oostkant een groen- zone, zoals wel tezien is. In het tweede vak is een parallel weg aan de Kempweg geprojecteerd, die dit vak in tweeën snijdt. In het eerste gedeelte (langs de Kempweg) zien we een pleintje, waaraan grond wordt gereserveerd voor een bijzonder gebouw. In de daarachter gelegen vakken komen z.g. etage woningen, een en ander behoorlijk in het groen. In de twee daarnaast gelegen vak ken krijgen we weer een aaneen gesloten bebouwing volgens de klas se C en D. De kleinere woningen komen aan de parallelweg liggen. En dan ten slotte het laatste vak, waar we dus feitelijk tegen het toekomstig re creatie-oord aan komen. Dit komt ook tot uitdrukking in het veelvul dig groen wat hier in dit vak is ge projecteerd en dat dus als het ware een voorportaal wordt van de creatieruimten daarachter. In al dat groen komen dan feite lijk als een soort begrenzing van dit plan flats te liggen, die in tegen stelling tot plan Zuid geen grens- muur vormen, maar rechthoekig op de grens van het plan zijn gepland, zodat er voldoende ruim telijke werking in deze sector open blijft. Hier nog meer dan in de 2e sectie, zien we dat de wegen alleen maar ten doel hebben de ontsluiting van de verschillende huizenblokken, maar beslist niet als verkeerswegen zijn bedoeld. SECTIE KRUITWEG- MERSELOSEWEG Dit gedeelte van plan West is fei telijk een wig. Een wig die vooral tot uiting komt in het grote terrein, wat hierin langs de Kruitweg is ge projecteerd. Meteen valt ook weer op aan de Hoebertweg de groen- zone, waarin hier ruimte is gereser veerd voor bungalows en waarin ook de z.g. flats weer de begrenzing vor men. De opzet van deze sectie verschilt weinig van de vorige. Ook hier dus weer woningblokken van verschil lende klassen, die elk wat wils bie den. Wel valt hier op, dat tussen Langeweg en Hoebertweg liefst nog 4 wegen dit blok verbinding geven met de Merselosewg. SECTIE MERSELOSEWEG- HOENDERSTRAAT In dit gedeelte van het uitbrei dingsplan West is „van alles te be leven". Om te beginnen bij het be gin: de hoek Langeweg-Merselose- weg wordt aan beide kanten afge rond,, aan een kant zelfs rigoreus met een klein plantsoentje. Verder valt op, dat vanaf de Lan geweg een weg komt die voert naar een gearceerd blok, waarop dan ruimte wordt gereserveerd voor kleinere industrieën, die dus komen liggen achter de gymnastiekzaal en de woningen langs de Hoenderstraat. De aanvoerwegen zijn behoorlijk breed en de mogelijkheid is tevens open voor de bouw van garages e.d. In 't tweede blok is weinig nieuws. Aan de voorkant blijft de bebou wing zoals hij thans is, maar de toe gang van het Schutterspad ver dwijnt, zoals trouwens het hele Schutterspad. Maar die toegang wordt nu een plein met groen en zal dus waarschijnlijk de naam „Schut- tersplein" gaan dragen. Trouwens verder op (dus practisch tegenover de huidige arbeiderswo ningen op de Merseloseweg) zien we nog een ingrijpende verandering. Daar is n.l. ook een soort plein ge reserveerd, waarop dan buurtwin- kels moeten worden gebouwd. Dat pleinen-complex handhaaft men ook verder op, want de hoek Bergweg-Merseloseweg, wordt ge reserveerd voor een bijzonder ge bouw, dat temidden van veel groen moet komen liggen. Trouwens, ten oosten van de gehele Bergweg heeft men veel groen gepland, waarin etage-woningen (klasse F) en flats (G) komen liggen. Langs de Hoenderstraat valt op de eigenaardige vorm van de wo ningblokken, die men ter hoogte van het oude Schutterspad heeft gepro jecteerd en het plein met wederom de ruimte voor bijzondere bebou wing langs de Hoenderstraat. Ook in de Hoenderstraat lopen 4 wegen uit, dienen echter dank zij een vrij ingewikkeld patroon op de Merseloseweg tot drie heeft weten te reduceren. Eigenaardig is de pro jectie van een flatgebouw, achter de bestaande woningen in de Hoender straat. STEDEBOUWKUNDIGE MERITES De stedebouwkundige verdiensten van dit plan laten we ter beoorde ling over van vakmensen, die in ver schillende commissies dit plan al uit ten treure hebben behandeld. Hoofdzaak is, dat met het tot standkomen van deze tekening we gen gebaand worden letterlijk en fi guurlijk naar uitbreidingsmogelijk heden van de kom. Een kom, die wat zijn eigen centrum betreft, nu eindelijk ook wel eens aan de beurt mag komen. Want met deze plannen gaan we feitelijk een gordel leggen om het centrum zelf, waarbij dan toch de vraag gesteld moet worden of dat centrum inderdaad in staat is een goede'kern te zijn. Maar laten we dat ook aan vakmensen over. Zaak is nu, dat de ontsluiting van bouwgronden zijn beslag gaat krij gen. Daarbij vallen natuurlijk „slachtoffers". Mensen die in ge noemd plan grond hebben liggen, zullen deze af moeten staan t.b.v. de gemeenschap. En dat afstaan kan pijn doen. Want men moge dan wel eens denegerend spreken over men sen, die hun grond niet ter beschik king willen stellen, van de andere kant is het zo, dat ook dikwijls heel andere dan financiële motieven hiervoor aanleiding zijn. Motieven, die met goud zelfs niet te betalen zijn. Er wordt van beide partijen veel gevraagd. De gemeente moet als goed finan cier zorgen, dat niet te veel, maar als goed bestuurder ook zorgen, dat niet te weinig wordt betaald. De grond-eigenaar moet beseffen, dat als onpartijdige scheidsrechters hun prijzen hebben bepaald men niet het onderste uit de kan wil heb ben, daar anders de deksel wel eens verkeerd en pijnlijk kon vallen. Dat vraagt aan beide kanten redelijk heid. Moge die er toe bijdragen, dat we i.t.t. plan West nr. 1, dit plan West nr. 2 een spoedige verwezenijlking krijgen zal. Terwijl op andere plaatsen, als bv. in Horst e.d., dinsdag in de namid dag het zonnetje eindelijk eens lek ker scheen en zich daar de boeren de handen wreven, dat er nu einde lijk eens iets aan de „bouw" gedaan zou kunnen worden, barstte boven Venray een noodweer los, zoals we lang niet meer gekend hebben. De rogge en haver, die netjes stond te drogen werd in een mini mum van tijd doornat en op vele velden was zelfs niet meer te ko men, door de waterplassen, die zich daar gevormd hadden De riolering in het centrum kon die watermassa's ook niet meer aan en zo ontstonden aan straten pleinen kleine zwembassins, waar zelfs geen doorkomen aan was. Dat had weer tot gevolg, dat winkels en kelders onderliepen en dat op ver schillende plaatsen beduidend scha de werd aangericht aan de daarin opgeslagen goederen. Het werd dan ook een waterhozen van belang, waaraan Venrays brandweer dap per meehielp. Ondanks het feit dat in verschil lende werkplaatsen o.a. motoren in het water kwamen staan is er door kortsluiting gelukkig geen brand ontstaan en alleen maar vreselijk ongerief. In Leunen werd nog eens ten overvloede gedemonstreerd, hoe hard daar riolering nodig is, want trok het water in centrum langzaam weg, daar bleef het staan en vormde grote modderige plassen, waar zelfs daags daarna niet doorheen te ko men was. Mijnhcsrdt's Zenuwtcbletfen Wie in z\jn vacantie Neerlands grensen overschrijdt, zal ervaren, dat hg moeilijk van Venray los kan komen. In Belgische Luxemburgse slagerswinkels zal hij kookketels e.d. aantreffen met de Inaam MULDERS - VENRAY, in haarden-winkels zal hij op de moderne olie-haarden de INALFA- carburateurs vinden, langs de wegen een reclameplaat vinden van NELISSEN AANNEMINGS BEDRIJF en in moderne fabrie ken roosters in gebruik vinden van de N.V. Custers om van de stalen ramen van BLITTA nog maar te zwijgen. Hij zal er over hemden vinden onder welspre kende namen evenals damesonder goed, en ergens vinden, dat ook dit uit Venray komt. Op vliegvelden in Spanje rollen Amerikaanse vliegtuigen binnen in hangars, die voor een deel uit Ven ray komen. Langs de Rivièra treft U de wagen van Mulders, die steeds verder Frankrijk binnen dringen. In Turkije staan de blauw-gele borden van Nelissen Venrays naam uit te roepen en de directie-wagen van INALFA komt men tegen in het Midden-Oosten. Het is niet uit een overdreven chauvinisme, dat wij dit schrijven. Het is het nuchtere resultaat van tien jaren Nederlandse industriali satie, waarvan ons Venray een goed voorbeeld is. Een industrialisatie, die ons nationaal economisch beleid op zo geheel andere basis heeft gefun deerd. 1948 Wanneer men zo omstreeks 1948 de economische toestand van Ne derland bezag, was ook Venray een trouwe afspiegeling van de noden die er toen in ons gehele land lagen. Zij het dan dat hier de nadruk op dit, daar de nadruk op dat viel. Een gemeente, zwaar door de oor log getroffen, had haar financiële offers gevraagd van de slacht offers, zowel als van de overheid. Een herstel ook, dat bovendien de vraag deed rijzen: wat nu? De steeds maar toenemende be volkingsaanwas zette onze vroede vaderen onder zware druk Want werk was alleen te vinden in de bouwvakken en in de landbouw. Maar de landbouw moest rationa liseren en kampte zelf met een over schot van arbeidskrachten. Welis waar was voor deze laatste nog enige soulaas te vinden iri een mo gelijke ontginning van de Vredepeel, waarmede toen werd begonnen, maar dit was per slot van rekening ook de laatste uitvlucht-mogelijk heid. Men moest terdege rekening houden met ook van die zijde steeds toenemende druk op dé personeels- markt. Er werd in die dagen al durfde men dat hardop moeilijk zeggen rekening gehouden met een steeds meer toenemende werkloosheid, wat bv. tot uitdrukking kwam in het besluit om Vredepeel en Heydse peel als z.g. werk-objecten uit te voeren. Een mooier woord voor de bestrijding van de werkloosheid, dan het vroegere „werkverschaf fing". REDDING IN DE NOOD De redding kwam door de beken de nota van Minister vd. Brink, die het 10 jaren geleden mogelijk maakte, dat Nederland zich om ging schakelen. Nederland, dat immer een handeldrijvend land geweest was, ging nu zelf produceren en indus trialiseren. In dat Nederland lag dan Venray, dat door deze nota hulp en steun kreeg bij zijn pogingen het roer om te wenden. Nu we 12rl3 jaren ver der zijn, kunnen we lachen om de begin-moeilijkheden Er moest een industrie-terrein ko men, en een ambachtsschool om ten minste de eerste beginselen bij te brengen en enige geoefendheid; er moest onderhandeld worden met alle mogelijke fabrikanten, die aan getrokken door de gunstige voor waarden, het hier wel wilde pro beren. Er werden fouten gemaakt en mislukkingen geboekt en de berg problemen werd steeds maar gro ter. Maar groter werden ook de fa brieken, met een nieuwbouw van Mulders, herhaalde uitbreidingen van Custers en de cartonnagefabriek nieuwbouw van Inalfa en Beeren, uitbreidingen bij Hermus en de Zui velfabriek. nieuwbouw bij Thijssen- Kleine Staarman, uitbreiding bij Inalfa en Blita en nieuwbouw bij Janssen en de Barneveldse Eier- handel. In ternauwernood 10 jaren kwa men er in Venray 1500 arbeids plaatsen bjj. Dat betekent dus, dat 1500 gezinnen in de afgelopen 10 jaren een betere toekomst gekre gen hebben, dan men in 1948 maar durfde hopen. Dat betekent, dat er in Venray meer handel, meer koopkracht en daardoor meer vrije plaatsen in administratieve-, handels-, en middenstandssectoren kwamen, zodat '•de werkelijke toename van de arbeidsplaatsen nog hoger ligt. Dat £dles strekt tot grote voldoe ning. O, zeker, er zijn nog wensen genoeg. Het industrie-terrein moet belangrijk worden uitgebreid. Plannen voor uitbreiding van de nijverheidschool liggen klaar. Voor de verbetering van de infra-struc- tuur hebben we een verlanglijstje opgesteld, dat liefst 19 miljoen gul dens zal gaan kosten. Maar hierover zullen we het direct hebben. Nu we bij de ingang van een nieuw decennium omkijken en nu we feitelijk het 10-jarig bestaan herdenken van de eerste industriali satie-nota, nu doet het toch wel goed te constateren, dat met het slagen van de industrialisatie in Neder land, ook die van Venray een succes is geworden. Dat onze vroegere vuilnisbelt een der waardevolste stukjes Venray is geworden nl. het industrie-terrein. 30.000 m3 Op dat industrie-terrein gaat als een bekroning van de afgelopen periode en als een hoopvol begin voor een nieuwe toekomst, bin nenkort LIMBRATO van start. Een „expo" waarvan de bezoe ker de aandacht speciaal gevraagd zal worden voor onze industriali satie. Een industrialisatie, die daarnaast letterlijk en figuurlijk wordt gedemonstreerd door de N.V. Inalfa. Deze fabriek begint, nu de nieuwe hal gereed is, met een met een verdere uitbreiding en zal de eerste steen leggen voor een nieuwe hal van ruim 5700 m2. In 1955 werd door Inalfa een hal gebouwd van 12.000 m2. Toen de Commissaris ze kwam openen, kon hij meteen de steen leggen voor de eerste uitbreiding van 5000 m2. Dan is afgelopen jaar de grote hal van 5.100 m2 gebouwd worden, waar nu de tentoonstelling in komt. En nauwelijks is daar de laatste steen van gelegd of aan 'n nieuwe uitbreiding van 5700 m2 wordt begonnen. Bijna 30.000 m2 in ternauwernood 6 jaren. Een ongekende groei, die Amerikaans aandoet. PROBLEMEN Deze terugblik op de afgelopen 10 jaren zal tevens een bezinning moe ten zijn, op wat komen gaat. We hebben hierboven al enkele vraag stukken aangegeven. Vraagstukken, die liggen op het terrein van de techniek. Moet b.v. een ambachts school blijven draaien, zoals ze het de afgelopen jaren deed. De H.E. Heer Deken heeft al ge zegd dat het schoolbestuur her vormd zal worden en dit wijst in een bepaalde richting. We denken verder aan uitbreiding vanin- dusterrein. Moeten we steeds verder gaan met steeds maar metaalverwerkende in dustrieën aan te trekken al is mis schien verschillend, wat zij maken? Er zijn sociale kanten aan, als het woning-probleem, de vrije tijds besteding e.d. Er rijzen stedebouwkundige moei lijkheden i.v.m. centralisatie of spreiding van industrieën, kortom de moeilijkheden zullen ook in de komende lo jaren eerder groter worden, dan kleiner Maar al mag dan op dit moment de arbeidsmarkt wat schaars zijn, er zyn nog altijd meer dan 600 pendelaars in onze gemeente. Een veel en veel te hoog getal. Er is nog altijd een latente werk loosheid onder de boeren-jongeren, die des temeer naar voren zal ko men, naarmate het Lollebeekplan tot uitvoering komt. Maar bovenal dient men te rekenen met 2000 arbeidsplaatsen die Venrays op groeiende jeugd zal vragen, jeugd. Geen geringe opgave, maar de eerste 10 jaren hebben bewezen, dat het kan. Op straffe van achteruit gang en neergang zal ook het tweede tiental moeten slagen. NIEUWS UIT VENRAY EN OMGEVING Zondagsdienst huisartsen Vanaf zaterdagmiddag 4 uur tot maandagmorgen 8 uur, wordt de practijk der huisartsen voor Venray e.o. waargenomen door Dr. VERCAUTEREN Grotestraat 11 Telefoon 1335 Uitsluitend voor spoedgevallen. GROENE KRUIS Donderdag a.s.: Zuigelingen-bureau voor de kerk dorpen. Zondagsdienst Groene Kruis: Zr. wilmsen Telefoon 1651 gevonden plamuurmes, damesceintuur, con tactsleutel Opel, bril en rijwiel, Po litiebureau; muntbiljet, Ruyten Ju- lianasingel 28; damsevest, H. de Bruin Merseloseweg 52; muntbiljet, Bexkens Maasheseweg 11; etui, inh. 5 ballpoints, Kleuskens Stationsweg 136 Oostrum; huissleutel, Tacken Schoolstraat; kinderbril, Politiepost Oostrum. "geslaagd Op het te Roermond gehouden examen, slaagde voor het praktijk diploma boekhouden, de heer F. vd. Berg uit Oostrum. Te Venlo slaagde dezelfde kandidaat voor het mid denstandsdiploma.

Peel en Maas | 1960 | | pagina 1