Brieven aan Oom Piet
Met reclame alléén...
geen industrie!
Volks-Trauertag in Ysselsteyn
UQtltQVj
Zaterdag 21 november 1959 No 47
TACHTIGSTE JAARGANG
BPEEL EN MAASB
DRUK EN UITGAVE FIRMA VAN DEN MUNCKIIOF WPPK Rt jn VOOR VPNR A Y PW OM^TRPIfRN ADVERTENTIEPRIJS8ct.perm.nl ABONNEMENTS-
GROTESRAAT 28 VENRAY TELEF. 1512 GIRO 150652 LdiuDbiiU UUI\ VDlllXA I UlYliJ 1 IvCtlVuli PRIJS PER KWARTAAL 1.40 BUITEN VENRAY 1.60
Telkens als men die pagina-volle
reclame ziet van de Volkskrant,
waarin verschillende plaatsen recla
me maken voor industrie-vestiging,
wordt men een tikkeltje nijdig als
men daar Venray niet tussen vindt.
Een eerste en begrijpelijke reactie.
Want waarom zingt Venray niet
mee in dat koor?
We zijn toch immers een indus
triële kern en kunnen een hoop fa
ciliteiten bieden, waar anderen voor
lopig geen kans op hebben.
Nu geloven wij beslist niet, dat al
leen op een Volkskrant advertentie
rijen gegadigden zich zullen melden.
Want voor industrievestiging is be
paaldelijk wel iets meer nodig dan
zulk een advertentie, al heeft ze na
tuurlijk wel een bepaalde waarde.
Het achterwege te laten onder het
motto: er is zo al een groot gebrek
aan arbeidskrachten, terwijl er van
buiten Venray zoveel vraag is, dat
je brievenbus van alle mogelijke
verleidelijke aanbiedingen iedere
week uitpuilt, is natuurlijk dwaas
heid.
Dat pendelen is en blijft een nood
oplossing en ieder zinnig mens zal
beseffen, dat in tijden van wat min
der gunstige conjunctuur de dure
pendelaars het eerst huis-toe wor
den gestuurd. De enige oplossing is,
te zorgen voor een stabiele werkge
legenheid in eigen plaats en dit kan
alleen door industrie in eigen plaats
te bevorderen. Mede door hiervoor
reclame te maken.
Maar dit is zeker de enige weg.
De vraag is
WELKE RICHTING SLAAN
WIJ IN?
Men zou zo wordt hier wel eens
gesteld de vestiging van nieuwe
industrieën in overbevolkte gebie
den als de randstad Holland aan een
vergunning moeten binden. Dan gaat
men het vanzelf elders zoeken.
Er zijn echter industrieën, die
zich moeten vestigen in de buurt van
andere, om bepaalde economische
voordelen te verkrijgen. De beslis
sing over deze vraag kan nimmer
liggen bij een overheidsinstantie,
maar moet geheel aan het particu
lier initiatief worden overgelaten.
Dit geldt voor alle verbodsbepa
lingen in de overbevolkte streken.
Wij lopen de kans dat schade wordt
toegebracht aan hetgeen bestaat,
zonder dat de probleemgebieden pro
fiteren.
In het algemeen behoeft de jonge
industrie die zich hier vestigt, al
leen maar steun. Konsekwentie van
deze gedachte is, dat er steun moet
worden geboden. Dit kan bij de ves
tiging gebeuren door 'n rijksbijdrage
bij de aanleg van terreinen en een
premie voor de bouwkosten.
Er moeten voldoende, maar ook
bekwame arbeidskrachten aanwezig
zijn. De kwantiteit vormt geen pro
bleem, maar de vakkennis wordt ook
in Venray niet hoog aangeslagen.
Voorts wordt altijd genoemd de
aanwezigheid van goede water- en
landwegen om de aanvoer van
grondstoffen en de afvoer van eind-
produkten tegen lagen kosten mo
gelijk te maken.
Bekijken we deze drie factoren,
dan kan men zeggen, dat over het
algemeen de steun voor de te ves
tigen industrieën succes oplevert, al
zullen bij een goed uitzicht op ren
dement de bouwkosten dikwijls niet
de doorslaggevende rem zijn. O.i,
levert ook extra investeringsaftrek
en andere belangrijke belastingfaci
liteiten, die de nieuwe fabriek over
de aanvangsmoeilijkheden heen helpt
zeer belangrijk mede om industrie
vestiging in probleem gebieden mo
gelijk te maken. Al zal een behoor
lijke regeling ontegenzeggelijk heel
wat gereken en gecijfer meebrengen,
toch zal blijken, dat dit temeer een
grote stimulans zal zijn voor indus
trie-spreiding.
Wat het onderwijs betreft kunnen
we kort zijn. De algemene klacht,
dat er te weinig mensen beschikbaar
zijn voor leidende plaatsen, wordt
door de industrie zelf nader onder
zocht. Alleen is het tekenend, dat
een Pater Rector van het Lyceum
alhier de nieuwe uitbreiding van zijn
school niet verwezenlijken kan, om
dat de rijksbegroting hiermede geen
rekening heeft gehouden.
Dan het wegen-probleem. We
juichten allemaal toen de beslissing
voor een Midden Peelweg vlot viel.
Vlotter dan men verwachtte.
Maar men make zich de illusie
niet, dat daarmede voor onze streek
het vervoersprobleem is opgelost.
Nog steeds zijn er slechte verbin
dingen met Duitsland, die zeker in
de Euromarkt van beslissende be
tekenis gaan worden.
Nog steeds zitten we met een sta
tion ver van de kom, waar men on
danks extra beveiligde overwegen
pas om de twee uren naar Venlo of
Nijmegen kan.
En een verbeterde weg naar de
Wanssumse haven, is al een wens
droom van de twintiger jaren.
Op dit terrein is dus nog wat te
doen, zowel door rijk, provincie en
gemeente.
Over de andere, niet minder be
langrijke factoren, wtllen we in dit
artikel verder niet praten. Sport- en
ontspanning aanleg van sportvelden
in de meest algemene zin, bouw van
een ontspanningsgebouw, recreatie
gelegenheden voor de jeugd en voor
ouderen, dat zijn allemaal punten,
die mede helpen een behoorlijk in
dustrieel klimaat mogelijk te maken.
Aan deze opgaven zal voldaan
moeten worden, wil men vandaag of
morgen niet tot de ontdekking ko
men, dat industrialisatie in plaats
van een zegen een vloek gaat wor
den. Voorbeelden zijn in naburige
fabrieksplaatsen hiervan ten over
vloede te vinden.
En dat daarnaast en samen daar
mede voor een goed gerichte en be
hoorlijk verzorgde reclame voor
Venray als industrieplaats moet ge
zorgd worden is vanzelfsprekend.
Maar het moet geen middel alleen
zijn en men moet niet menen met
de een of andere advertentie in het
een of andere blad van de pijn af
te zijn.
Integendeel
Aan de poorten van de wel groots
te dodenakker, die Nederland kent,
stond ook zondag weer Frau von
Zitsewitz. Een Berlijnse dame, die al
enkele weken in Nederland vertoeft
en een der trouwste bezoeksters is
van het Duitse kerkhof in Yssel
steyn. Ze is dan dicht bij haar
enigste zoon, wiens graf gedekt is
door een grote krans met witte as
ters.
Frau von Zitsewitz, kan zich dat
permiteren, dit lange bezoek aan
Venray, want haar echtgenoot in
Berlijn heeft een grote zaak en komt
zelf ook geregeld naar Ysselsteyn
om het graf van zijn zoon te bezoe
ken. En aangezien beiden niemand
anders meer hebben, is het dus lo
gisch, dat deze mevrouw geruime
tijd in Ysselsteyn blijft. Zij heeft
zich tijdens die bezoeken een goed
beeld kunnen vormen van de grote
zorgen, die Kapitein Timmermans en
zijn mannen zich maken voor dit
kerkhof en heeft haar waardering
hiervoor niet onder stoelen of ban
ken gestoken.
In Nederland niet en ook niet in
Duitsland, waar zij verschillende
kranten heeft gewezen op de piëteit
volle daad der Nederlanders. En
daarmede laten we reëel zijn
een enorm stuk goodwill voor ons
gekweekt.
Doch ze is ook nog verder gegaan.
Op een gegeven ogenblik is de ge
dachte geboren om via iets speci
fieks Nederlands de stemmigheid
van deze dodenakker te verhogen.
Men wilde namelijk een Nederlands
carillon op gezette tijden de zo be
kende Duitse liederen laten spelen.
Nu is een carillon niet iets, wat men
zo een-twee-drie even aanschaft.
Dat kost geld, enorm geld zelfs,
maar toen Frau von Zitsewitz van
dit plan hoorde, heeft ze zich zo'n
beetje tot ambassadrice van dit
carillon gemaakt en heeft zich tot
taak gesteld haar mede-lotgenoten
op dit plan attent te maken en hun
medewerking en geldelijke steun te
vragen.
En daarom heeft deze mevrouw
de duizend-en-eeri bezoekers van dit
kerkhof van dit plan verteld en zo
is de klokken-spaarpot al langer hoe
groter en al langer hoe dikker ge
worden. Terwijl in de verte het
proef-carillon speelt, wijst deze dame
de ontelbare gasten op deze spaar
pot, op de klok, die zij zelf als eerste
voor dit carillon gaf en die zij op
droeg aan haar enigste zoon en de
honderden onbekende duitse solda
ten, die in Ysselsteyn rusten
Mede door haar werk, dat zij ziet als
een kleine tegen-prestatie voor wat
Nederland doet voor haar zoon, is de
definitieve plaatsing van een 25
klokken groot carillon zo goed als
verzekerd.
Intussen hebben de Duitsers via
de Duitse televisie zondag j.l. een
goed beeld kunnen krijgen van dit
immense kerkhof. De Duitse televi
sie, die juist naar Venray gekomen
was om de grote Volkstrauertag, de
dag, waarop Duitsland zijn gesneu
velde landgenoten herdenkt, te ac
centueren.
Zo heeft men tot ver in Duitsland
niet alleen dit carillon horen klin
ken, maar heeft men ook kunnen
zien hoe de bond van Afrika strijders
uit Krefeld, tezamen met een dele
gatie van het oude Engels Afrika-
corps van Veldmaarschalk Mont-
gommery hier een krans kwamen
leggen en woorden van herdenking
spraken.
Een plechtigheid die door honder
den bezoekers zondag j.l, werd mee
gemaakt en die o.m. werd opgeluis-
door zang van het mannenkoor
Sanssouci uit Krefeld.
Niet alleen de Duitse televisie,
maar ook de BBC en de Canadese
televisie waren daar, alsmede ver
tegenwoordigers van vele Duitse en
Nederlandse kranten.
Nog nooit heeft deze 33 ha grote
dodenakker met zijn 31.227 doden zo
in de belangstelling gestaan.
Een belangstelling, die tevens vol
waardei'ing is, voor het werk van de
Begraafplaatsdienst, dat b.v. door
de consul dr. Buddeberg zondag j.l.
bij de officiële herdenking zo hoog-
delijk geprezen werd.
„We staan hier op Nederlandse bo
dem", aldus deze officiële vertegen
woordiger van de Duitse Bonds
republiek, „een bodem, waarop het
Nederlandse volk door onze schuld
zulke grote en zware offers moest
brengen. Door de aanleg en de
piëteitvolle verzorging van onze do
den hebben ze echter een daad ge
steld, die meer nog dan welk ander
feit aantoont, dat men in Nederland
alleen de verbroedering der volke
ren voorstaat en dat men bereid is
het verleden te vergeten.
Wie het verleden schijnbaar niet
vergeten kan, is De Waarheid, het
blad van de steeds maar slinkende
communistische partij Nederland.
Dit blad heeft naar aanleiding
van de officiële Duitse dodenher
denking op het Ysselsteynse kerk
hof zondag j.l. haar gal weer eens
gespuwd en als zogenaamde oud
illegalen haar mening nog eens ver
teld, wat daar nu feitelijk gebeuren
moet
Ze wil b.v. geen officiële „gedoe",
zich daarbij beroepend op een uit
spraak van de minister van justitie
in 1952, toen naar aanleiding van 'n
geplande SS- demonstratie o.a. het
kerkhof gesloten werd en door de
minister bevolen werd, dat er geen
officiële speeches op dit kerkhof
gehouden zouden mogen worden.
Dat de situatie wel wat anders
ligt, ontgaat De Waarheid ten
ene male. Men kan een Volkstrauer
tag moeilijk als een SS-demonstratie
zien en de officiële vertegenwoordi
ger van de Duitse bondsrepubliek
toch moeilijk de toegang tot het
kerkhof ontzeggen.
Afgezien van het feit, dat Neder
land wel een pover figuur zou slaan
de officiële afvaardiging van het En
gelse Afrika-corps in vol tenue te
weigeren omdat een handje vol com
munisten nog steeds geen verschil
weten te maken tussen een SS-de-
monstratie, notabene van Neder
landse zijde uit georganiseerd, en
een Volkstrauertag. Maar wat wil
men van volgelingen van een sy
steem, dat geen dodenakkers kent,
om de doodeenvoudige reden, dat
men daar de graven omploegd en er
graan op zaait
En als ze dan met alle geweld de
geschiedenis op wil halen, waarom
vertelt dat blad niet dat zij als com
munisten eerst illegaal werden toen
Duitsland Rusland binnen viel en
niet toen de Duitsers in Nederland
binnen kwamen
In Uw laatste brief Oom Piet,
vraagt ge zeer nadrukkelijk eens
iets te schrijven over de kerkdor
pen, die ge ook al sinds jaar en da
tum niet meer gezien hebt.
Welaan laten we dan samen een
pelgrimstocht gaan ondernemen door
onze kerkdorpen, door die krans
van dorpjes en dorpen, die tezamen
met de kom het trotse Venray uit
maken. Laten we gaan met de wij
zers der klok en starten in Oostrum.
Dat we dan langs het nieuwe St.
Servaas komen, waar de eerste
nieuwigheid nu weg is, zal TJ be
kend zijn. Het is en blijft naast een
imposant, een tikkeltje vreemd
bouwwerk, waar men telkens op
nieuw aan wennen moet.
Nu de tijd en het groen al een
klein kansje gekregen hebben, is de
aanvankelijke kilheid van die bouw
wat verdwenen en het zal zo zijn als
met Hensenius de 2e, men moet er
aan wennen.
De Stationsweg is wel wat opge
knapt, maar verkeert voor het overi
ge in ongeveer dezelfde staat als
toen U ons aller vaderstad ging ver
laten. Alleen de stationsbussen zijn
beter en schoner geworden en het
station moderner.
Maar we moeten het evengoed nog
doen met de oude dieseltjes, die men
elders niet meer met goed fatsoen
gebruiken kan.
We krijgen nu wel een van de
meest moderne Amerikaanse over
wegen, maar boze tongen beweren,
dat dat de tegenzet is tegen het
Amerikaanse busstation in Venray-
kom. Maar laten we niet roddelen.
Dat doen ook de Oostrumnaren niet,
ondanks het feit, dat ze nog altijd de
pé in hebben tegen de trottoirs zon
der tegels, zo midden in hun kom,
En inderdaad het is geen fraai ge
zicht deze as-trotoirs en met wat
vuil weer kan men er beter niet op
lopen.
Oostrum dat groeit. Dat groeit in
zijn fabrieken, want Nelissen wordt
maar steeds groter en mooier en ook
Muvero is al weer ruimte aan het
maken voor zijn nieuwbouw.
Dat groeit in zijn woningen en we
gen, waar in het nieuwe uitbrei
dingsplan achter de boerenbond weer
straten en huizen komen.
Dat ook groeit in zijn onderlinge
samenwerking, waarvan men tel
kens weer blijken tegenkomt. Het
Oostrumse werkcomité doet goed
werk in deze plaatselijke gemeen
schap, die in haar parochiehuis een
symbool heeft van deze eendrach
tige samenwerking. Ondanks de
zware belasting voor die gemeen
schap heeft zij het gepresteerd om
dit huis inderdaad een gemeen
schapshuis te doen zijn.
Een kerkdorp waar men bijtijds
de problemen van een nieuwe tijd
heeft voorzien en waarin de evolutie
van landbouw naar industrie geen
revolutie is geworden, maar waar
men met vereende krachten ruim
baan maakt voor de nieuwe tijd, die
zich aantoont in vele en groter za
ken, in nieuwe huizen en fabrieken,
in een nieuwe school en een pa
rochiehuis en in een echt dorpsplein,
al heeft men daar pas nog maar het
onkruid van ondergeploegd
Trouwens het is opvallend hde
onze kerkdorpen veranderen. Ook
in Oirlo een heel ander beeld dan
voor 3040 jaren terug. Nieuwe hui
zen, nieuwe bedrijvigheid. Kar en
paard zijn vervangen door een
tractor en moderne machines. Wij
voor ons vinden de nieuwe kom-vor-
ming van Oirlo altijd nog het best
geslaagd.
Het lag er allemaal wat ongeluk
kig rond die kerk, maar nu ziet het
er aardig uit, met flinke trottoirs,
behoorlijke wegen, en een kerk, die
met zijn nieuwe toren inderdaad het
hart van dit dorp is geworden.
Ir. Kayser zo zegt men lachend
in Oirlo heeft inOirlo's toren 'n
soort generale repetitig eehouden
voor de Petrus Banden. Als die
laatste zo goed in het geheel past als
die van Oirlo, mag men tevreden
zijn. Het is van ver een baken in het
Venrayse land en in feite ook het
symbool van een oplevend Oirlo,
waar, zoals we U al vertelden,
nieuwe huizen en nieuwe bedrijven
een zeker teken zijn van groei.
Och men heeft er zijn problemen
even goed als in de kom, maar ons
kent ons en al gaat het dan allemaal
niet zo als in de kome
niet zo georganiseerd als in Oostrum,
men bouwt er desondanks toch ook
een flink stuk aan de boerenbond
en men heeft er kippenbedrijven lig
gen, die bekend zijn tot in de verre
omtrek. Als dan binnenkort de oude
patronaatszaal, dat noodgeval gaat
verdwijnen, och, dan komt ook daar
wel een oplossing voor
Zat men niet in zak en as toen de
zusters zouden gaan vertrekken en
heeft men nu geen keurige oplossing
gekregen, door de oude-nieuwe jon
gensschool kleuterschool te maken.
In de meisjesschool met co-educatie
te beginnen en is het klooster geen
prachtig bejaarden-huis geworden?
En vindt men niet ergens tussen
Oirlo en Steeg een der modernste
bungalows liggen uit onze gemeente.
We rijden al weer verder, naar het
land van Nico zaliger, naar Casten-
ray, waarvan Steeghs wel net doet
in de gemeenteraad of het minst be
deelde kerkdorp is van Venray,
maar waar men van de zomer in
grote luxe potten de bloemen toch
weer buiten heeft gezet
En daarmede ineens die hele kern
fleuriger en vriendelijker heeft
maakt. Men laat er de kom praten
over industrialisatie, maar bouwt er
een nieuwe knots van een pakhuis
neer voor de boerenbond en men zet
er de jeugd in een nieuw school.
Men heeft er zijn problemen met
de waterleiding en de Roerdomp in
de plassen, met de kostbare grond
en de uitbreidings-mogelijkheden,
maar de handboogschutterij gaat op
muizenjacht en men viert er op ge
zette tijden lustig feest en jaagt die
uit de kom wat op stang, met het
dreigement naar Horst te zullen
gaan
En men wacht rustig op de dingen
die komen gaan in het Lollebeek-
plan. Want die Lollebeek waar dan
feitelijk alles om begonnen is, is im
mers Castenrays eigendom en wie
zal er dus het meest van profiteren?
Voordat we door de nieuwe boch
ten naar Leunen rijden slaan we af,
naar het Veulen, waar de Rector zo
langzamerhand zijn spullen in gaat
pakken voor zijn vertrek. Hij laat er
een kerk achter, die er voor een der
gelijke kleine gemeenschap zijn mag
en hij laat een parochie achter, waar
oud en nieuw op wonderlijke wijze
dooreen gemengd is.
Oude en nieuwe boerderijen oude
en nieuwe huizen, oude en nieuwe
wegkruizen. Waar men lacht om de
zaal-problemen van andere plaatsen
want bij van Gasselt, kan het toch
lekker allemaal.
Men klaagt er over de droogte van
de afgelopen zomer, maar de boeren
kermis is er geen haar minder om
geweest en men heeft de kerke-pot
weer duchtig gespekt.
En zondags na de hoogmis kan
men de deur van de enigste café ter
plaats niet binnen, zoveel fietsen en
auto's staan er
Dan zitten we al in Leunen, waar
de oude Deken met de naweeën van
zijn 80ste verjaardag zit.
Een plaats, die ook alweer zijn
boerenbondsgebouwen danig heeft
uitgebreid en die door de Gussen
straat een heel ander karakter heeft
gekregen.
Ja men tobt er met rioleringspro
blemen en met het boerenbondsge
bouw, maar er zijn grote winkels en
het verenigingsleven bloeit er. En in
het stille en van buiten eenvoudige
kerkje ziet men prachtige wand
schilderingen en gloedvolle ramen.
Men weet het zo net nog niet in
Lëunen. Men heeft iets horen fluis
teren over uitbreidingsplannen,
vraagt zich af wat die nieuwe weg
van Veltum door de Wieën gaat wor
den en ziet soms bezorgd de kom de
kanten van Leunen uitgroeien in zijn
sportveldenplannen en in plan-Zuid,
Men heeft geruchten gehoord over
een omlegging van de weg naar
Venlo buiten Leunen om en men
vraagt zich af, wat de toekomst zal
brengen. Als het om te beginnen
maar riolering is, zo is de bondige
conclusie van iemand, die voor de
zoveelste maal de jeugd met natte
kousen en schoenen uit de kerk en
school heeft zien komen, de rest ge
loven we voorlopig wel, de pap wordt
niet zo heet gegeten als ze wordt op
gediend.
En dan rijden we de Heide bin
nen. Waarbij we eerbiedig denken
aan Nölleke de Hei-pater en zijn
voorgangers, die het niet zo gemak
kelijk hadden als wij met slechte
wegen en alles te voet. Maar als die
Hei-paters terug zouden komen op
Heide, zouden ze met de ogen knip
peren.
Wat moet er feitelijk veranderen
in een dorp, waarvan de grond u
opgedeeld in idem zoveel boerderijen
en tussen idem zoveel families. N04
van alles, dat is hier wel duidelijk
te zien.
Men bouwt er een nieuwe school
een kleuterschool, vergroot er ook ai
weer het pakhuis van de boeren
bond, bouwt er een noodkerkje
nieuwe huizen, breekt er de moler.
af en schaft zich een rector aan
Kortom, men maakt er inderdaac
een kerkdorp van, dat hoewel be
scheiden op de achtergrond, toch
ook het zijne doet aan de groei en
bloei van ons aller gemeente.
Dan Ysselsteyn.... Oom Piet, ge
hebt zelf ons zo dikwijls de verha
len verteld van die oude peelpioniers
die met een kwaje hit en een grote
ploeg de peel introkken. We moeten
daar telkens aan denken als we de
laan naar de kerk inrijden. Een laan
als alles goed gaat binnen enkele
jaren is opgeslokt door de nieuwe
snelweg. We kunnen dat verhaal n.l.
zo moeilijk geloven. Want dit dorp
blinkt van welvaart.
O ja, de Ysselsteyners zullen hard
protesteren als ze dit lezen, maar is
die silo, dat gemeenschapshuis daar
van feitelijk geen sprekend bewijs
Die erme boerkes van de twintigei
jaren hebben van dit peeldorp echt
iets levendigs en.... sierlijks ge
maakt.
Zeker in Peelplan-Zuid hebben de
mensen, veelal jonge boeren het
zwaar en het is heus niet allemaal
goud wat er blinkt, maar deze peel-
ontginning is stil goig strong. Ook
hier weer een nieuwe uitbreiding
ook hier nieuwe straten, een juweea
van een gemeenschapshuis, een brok
van een silo. Ook hier groei en bloei,
ondanks de droogte, die hier nog ai
huis heeft gehouden.
Maar we hobbelen al over het
nieuwe tracee naar de Vredepeel, hei
dorpje zonder kom, maar met veel
zorgen en moeilijkheden.
Rechts van ons de Meerselse Peel
die zo langzamerhand ook volge
bouwd wordt met flinke boerderijen,
aan goede wegen.
Zo ook de Vredepeel, dat eerst
daags een knooppunt van wegen
gaat worden. De nieuwe rector, die
intussen al weer aardig is ingebur
gerd leest er zijn Mis nog in het
schoollokaal, maar de eerste fond
sen voor een nieuw te bouwen kerk
je liggen klaar. En de weg rond de
kom ligt ook klaar d.w.z. ingewalst.
Met de oude rector hebben we nog
altijd een weddenschap lopen, dat de
nieuwe kerk er eerder is, dan de
weg is afgewerkt en we wachten af.
Over de problemen en moeilijk
heden van dit jonge kerkdorp zullen
we het ongetwijfeld nog wel eens
hebben.
In Merselo stekt de vlag uit. Fi
guurlijk althans, want al maakt men
zich zorg over de molen een dei-
weinigen in Venray van de an
dere kant is er feest. Feest omdat
30 huisgezinnen de petroleum- en
gaslamp weg hebben kunnen zetten,
omdat er electriciteit is gekomen.
Ja, in deze moderne tijd van
atoomsplitsing en wat dies meer zij,
kan men ook dergelijke feesten nog
mee maken, al is het dan in ons
goede Venray. Maar goed, dat leed is
nu geleden en een teken van voor
uitgang temeer, zoals nieuwe win
kels dat zijn, nieuwe huizen, een
nieuwe pastorie en een nieuw en
groots boerenbondsgebouw.
Was vroeger misschien de wereld
in Merselo met kranten dicht ge
plakt, zoals men dat zei, tegenwoor
dig is dat toch wel anders. Dagelijks
rijden auto's in en uit naar de Mid
den Peelweg en het vliegveld, maar
ook de Merselonaren zelf volgen de
nieuwe tijd op de voet. En last but
not laest is er dan de Smakt.
Ook die nederige woonstee van St.
Jozef roert zich. Men heeft er een
St. Jozeflaan gekregen en een bid-
weg. Het kerkhof is netjes opge
knapt en het Carmelietenklooster is
een haard van culturele vernieu
wing, die ook op de bewoners haar
weerslag heeft.
In bliksemvaart Oom Piet, hebben
we U langs Venrays kerkdorpen ge
voerd. Zoals U ziet zijn ze er nog
allemaal en ieder voor zich doet al 't
mogelijke om eigen plaats vooruit te
helpen. We zullen U daarvan deze
winter in verschillende reportages
het nodige laten zien, als we in ieder
kerkdorp eens een praatje gaan ma
ken. Want het is nog altijd jammer
genoeg waar, dat de verhouding
kom-kerkdorpen dikwijls niet zo is,
als men graag zou zien.
Er worden over en weer nog wel
eens verwijten geslingerd, die tonen
dat er nog onbegrip en verkeerde
denkbeelden heersen. Maar tot zo
lang moet U geduld hebben
alls
ftypotficfcin
-financiering
JULIANASINGEL41 'tekf. 1061 (K4780)
NIEUWS UIT
VENRAY EN OMGEVING
Zondagsdienst huisartsen
Vanaf zaterdagmiddag 4 uur tot
naandagmorgen 8 uur, wordt de
practijk der huisartsen voor Venray
3.o. waargenomen door
Dr. L. COENEN
Hensseniusstraat Telefoon 1878
Uitsluitend voor spoedgevallen.
GROENE KRUIS
Donderdag a.s.:
Zuigelingen-bureau voor de Kom.
Zondagsdienst Groene Kruis:
Zr. J. Janssen Leunen K 3 tel. 1361
BEKENDMAKINGEN
Burgemeester en wethouders der
gemeente Venray brengen ter open
bare kennis, dat de door de raad dier
gemeente in zijn vergadering van
heden vastgestelde verordening van
wijziging van de verordening als be
doeld in artikel 11, eerste lid, van de
Winkelsluitingswet 1951, gedurende
drie maanden vanaf heden op de
;ecretarie afdeling III voor een ieder
ter inzage is nedergelegd.
Venray, 27 oktober 1959.
Burgemeester en wethouders van
Venray vestigen er de aandacht op,
dat ingevolge het bepaalde in artikel
10 van het provinciaal wegenregle-
ment jaarlijks tussen 1 november en
1 maart hagen en struikgewassen,
staande langs een weg in en nabij
bochten alsmede bij de aansluiting
van andere wegen, indien die hagen
af struikgewassen het uitzicht over
de weg of de aansluitende weg over
2en lengte van 25 m langs de wegas
gemeten, belemmeren, door of van
wege de rechthebbenden op die be
planting zodanig moeten worden ge
snoeid, dat de hoogte van de hagen
of struikgewassen boven de grond,
waarop zij zijn geplant of, wanneer
die grond gelegen is benedende kruin
van de weg waarlangs zij zij ge
plant, boven de kruin, niet meer dan
één meter bedraagt.
Overtreding van voormelde bepa
ling kan gestraft worden met hech
tenis van ten hoogste twaalf dagen
of geldboete van ten hoogste 75.
Venray, 11 november 1959.
HINDERWET
Op de secretarie der gemeente
Venray ligt ter inzage een verzoek
met bijlagen van H. A. Clephas.
Schoolstraat 28, om vergunning tot
oprichting van een smederij met 6
elektro-motoren met een gezamen
lijk vermogen van 5 pk, aan Oude
Oostrumseweg 22, kad. bekend Ven
ray sectie nr. C 3894 ged.
Schriftelijke bezwaren kan een
ieder gedurende tien dagen na dag
tekening van deze bekendmaking in
brengen bij het gemeentebestuur,
waar dit verzoek ter inzage ligt. Dc
ingekomen schrifturen worden mede
ter inzage gelegd.
Mondelinge bezwaren tegen de in
williging van het verzoek kan een
ieder persoonlijk of bij gemachtigde
inbrengen op een openbare zitting,
te houden op woensdag 25 nov. a.s.,
om 15 uur in het gemeentehuis te
Venray.
Beroep tegen een genomen be
schikking kan o.a. worden ingesteld
door:
a. de verzoeker om de vergunning;
degene, die in persoon of ge
machtigde op de bovenbedoelde
zitting is verschenen;
degene die, zonder op de open
bare zitting te zijn verschenen,
binnen de gestelde termijn schrif
telijk bezwaren heeft ingebracht,
indien hij niet woonachtig is in
een gemeente, waar deze open
bare kennisgeving is gedaan.
Venray 11 november 1959.