De Spoorwegen in opkomst... Melk is goed voor... Kerkelijke diensten Avond-vierdaagse te feoray voor de jengd Gevonden: moeten omspringen. Daar moet 'n eind aan komen. Geen drank meer in de lucht", dat in Rhode Island de heer Wood- row Platt een prijs had gewonnen met het verzinnen van een pak kende slogan ter Bevordering van de verkeersveiligheid. „Doe het langzaam-aan en leef" luidde die slogan. De heer Woodrow Platt is thans beboet omdat hij te hard reed. De melk neemt in onze voeding 'n grote plaats in en die verdient ze Want melk is wel een van de meest volledige voedingsmiddelen die wij kennen. Dat blijkt al uit het feit, dat melk van nature be stemd is om als vrijwel enig voedsel te dienen voor jonge dieren in de eerste weken of maanden van hun. bestaan. Ze moet dus praktisch alle nodige voedingsstoffen bevatten. Hoe belangrijk melk is, blijkt onder meer uit proeven, die een dokter in Engeland heeft genomen bij een aantal kostschooljongens Van 7 tot 11 jaar. Deze kinderen werden verdeeld in groepen. Elke groep kreeg, behalve de gewone dagelijkse maaltijden, een rantsoen van een bepaald voedingsmiddel extra. Zo gaf men een groep een halve liter melk per dag meer, een ander wat ongevltamineerde margarine, weer een andere boter, 1 vierde suiker, 1 vijfde waterkers. Telkens na 1, 2 en 3 jaar werd de gewichtstoename van de jongens uit verschillende groepen verge leken. En hierbij bleek steeds, dat de groep, die extra melk kreeg, het meest was aangekomen, zowel in gewicht als in lengte. Bovendien waren deze jongens minder vaak ziek geweest dan uit de andere groepen. Voor kinderen. Deze resultaten bewijzen wel, wat een belangrijk voedingsmiddel melk is, in hét bijzonder voor kin deren. Wij raden iedere moeder dan ook met klem aan, haar kinderen elke dag tenminste een halve liter melk te laten drinken! Behalve voor kin deren is speciaal voor zieken en aanstaande en jonge moeders het drinken van melk uitstekend. Maar ook voor de overige vol wassenen is het gebruik van melk 1 halve liter per dag geen over- overbodige luxe. In ons land komt de melk ge standaardiseerd in de handel, wat wil zeggen, dat een deel van het melkvet eraan wordt onttrokken, o.a. voor de boterbereiding. Er blijft echter nog 2 5 pet. vet in de melk over van de ruim 3 5 pet. Gestandaardiseerde melk bevat vele van de stoffen, die in dage lijkse voeding behoren voor te ko men, nl. eiwitten, vetten, koolhy draten en verschillende vitamines en voedingszouten. Bestanddelen. Om met de eiwitten te beginnen dezelfde stoffen waaraan ook vlees, vis en eieren rijk zijn de eiwitten uit de melk zijn van hoge waarde, zij worden gemakkelijk in het lichaam opgenomen en ook verteerd. Wat het eiwitgehalte betreft, kan een melkgerecht een vleesloze maaltijd volwaardig maken. Eiwitten zijn van belang voor de opbouw en instandhouding van de lichaamsweefsels. Kalk- en fosfor- zouten zijn nodig voor de opbouw en het instandhouden van 't been- dergestel. Ook aan deze stoffen is melk rijk. 't Is duidelijk, dat dit voor de opgroeiende jeugd bijzonder belang rijk is. Daarom moeten vooral de kinderen en ook aanstaande en jonge moeders veel melk drinken of pap enz. gebruiken. Wij kunnen zelfs zeggen, dat 't zonder het gebruik van een flinke portie melk onmogelijk is om vol doende kalkzouten met de voeding op te nemen. Tenslotte voorziet melk nog in een deel van onze vitaminebehoef te: melk bevat veel vitamine A en B. Gewenst geachte hoeveelheid melk per dag voor: kinderen v. 110 jaar 1 halve liter idem v. 1020 jaar 3kwart liter volwassenen 1 halve liter a.s. en jonge moeders 1 liter en desgewenst meer. Tussen losverkochte en gepasteu riseerde en gesteriliseerde flessen- melk is vrijwel geen verschil in voedingswaarde. Gecondenseerde melk in fles of blik bevat de voedingsstoffen uit de melk in meer geconcentreerde vorm. Aan koffiemelk is gewoonlijk extra vet toegevoegd. Wat het gehalte aan eiwitten, voedingszouten en vitamines betreft, komt 4 dl. gecondenseerde melk of koffiemelk overeen met bijna een liter gewone melk. Alle melk, zowel los verkochte als flessenmelk dient zo goed mo gelijk bewaard te worden, vooral niet in het zonlicht, daar dit een nadelige invloed heeft op de smaak. Voor het gebruik dient men losse melk te koken. Mochten in de melk ziektekiemen aanwezig zijn, dan worden deze hierdoor gedood. Op velerlei manieren kan melk in onze voeding worden verwerkt. Men drinkt ze puur, in koffie of chocolade, vermengd met vruch tensappen enz. of men maakt er eenvoudige voor- en nagerechten van. Maar ook kan melk heel goed verwerkt worden in groentesausjes, soepen en stamppotten. Deze wor den daardoor veel smakelijker. Als drank bij de broodmaaltijden is melk nog van bijzonder belang, omdat de melkeiwitten de tarwe- eiwitten van het brood waardevol ler maken. Men kan dus wel zeggen, dat melk bij iedere maaltijd een rol kan spelen. Ons land gelegen aan de mond der grote rivieren, heeft nog daaren boven het voordeel dat het nage noeg waterpas ligt, waardoor het goederenverkeer ter land zeer wordt vergemakkelijkt. „Nergens zal men in Europa een weg vinden van meer dan 50 uyren lang landwaarts aantreffen, zonder aanmerkelijke hoogtens te ontmoe ten als in de valley van den Rhyn. Door de vlakke baan, over welke men de lasten vervoeren wil met yzeren sporen te beleggen, faciliteert men aanmerkelijk 't transport Dat was van betekenis ook voor de aanleg van spoorwegen. Toen in 1825 in Engeland de eerste spoorweg geopend werd, werd de vraag of spoorwegaanleg in Neder land gewenst was, een onderwerp van drukke discussie De pessimisten zagen alleen scha de en gevaar! Schade voor de spoorwagendiens ten, schippers, voerlieden, landbou wers, paardenfokkers, steenfabri kanten, aandeelhouders in straat wegen enz. En voor de reizigers niet minder. Ze zouden stikken door de snelheid, ze zouden door het geraas een her senziekte krijgen, het leven verliezen door ketelontplofingen, ontsporingen enz. Huizen zouden in brand vliegen door de vonken, de paarden zouden schrikken! Maar de toekomstdromers, de en thousiasten waren daar niet bang voor! Ze beweerden dat plaatsgebrek en schaarsheid niet meer zouden te vrezen zijn, daar de voortbrengselen van alle andere delen van 't vaste land bijna zonder kosten naar het bedreigde punt zouden kunnen wor den aangevoerd. Door het onderling verbinden der steden zou men bijna geen woeste en onbewoonde landen aantreffen in de oorden, welke ze doorliepen. Discussies Mogelijk waren onze voorvaders aan het betogen gebleven wanneer niet de snelle opbloei van Antwer pen als concurrerende handelstad van Amsterdam-hun aandacht had getrokken. Ons land had een verbinding met de Rijn nodig. Dit plan zou mislukt zijn, wanneer niet koning Willem I de zaak opnieuw had aangepakt. De Lek dreigde te verzanden; 't Pannerdensch Kanaal had veel on diepten enz. Toch was en bleef er nog steeds veel tegenstand te overwinnen. Nog in 1847 vex*scheen er een brochure, waarin stond dat ijzerbanen voor Nederland niet geschikt waren en dat de streken waar ijzerbanen geen voordeel genieten. En ook het tijd vak 1845—1860 geeft ons geen hoge dunk van de energie onzer voor vaderen in die periode. Lijnen In deze tijd werd geopend de lijn Roosendaal-Etten (mei 1854), in juni d.a.v. de lijn Roosendaalgrens Antwerpen, in oktober de lijn Roo sendaalOudenbosch en in decem ber de lijn OudenboschZevenber gen. In het jaar 1855 volgden de lij nen EttenBreda, Zevenbergen Moerdijk. Veel meer lijnen waren dringend nodig om te beletten dat het buiten land ons de voordelen aan 't spoor wegvervoer verbonden, wegkaapte. Het was zelfs zo, dat de Brabantse en Twentse industrie van de wereld markt werd teruggedrongen. Er moest verandering komen! Maarhet bleef bij plannen ma ken. Door gemis aan kapitaal kwa men ze niet tot uitvoering. Bij stro men kwamen wel de concessie-aan vragen binnen. In 1860 wel bijna honderd! Maar zo goed als alle lie pen op niets,uit! Opgenomen Thans zou het Zuiden in het ver keer worden opgenomen. Het begin was uitstekend. De firma Dronkers Co. ontving in maart 1846 con cessie voor het aanleggen van de lijn VlisingenBergenop Zoom RoosendaalBredaTilburg Den BoschHelmond Venlo -Maas tricht en in april d.a.v. ontving J. van der Heide c.s. concessie voor de lijn Arnhem Nijmegen—Grave- UdenVegchel of Den Bosch. Een ideaal spoorwegnet werd op de kaart van het land getoverd, maar verder dan de kaart kwam het niet! Waren de waterwegen in ons land dan zo superieur, dat spoorwegaan leg overbodig was? Waren de financiële resultaten dan te gering? Neen, de oorzaak lag elders. Spoor wegen doen het transport te water geen afbreuk, ynaar stimuleren dit en wanneer spoorlijnen aansluiting krijgen met andere, kan het net eerst ten volle tot ontwikkeling ko men. Het kapitaal bleef achterwege, omdat de regering, in tegenstelling met bijna alle andere landen, de particuliere ondernemingen in geen enkel opzicht medewerking verleen de en daardoor de zekerheid aan de geldschieter ontnam, dat althans in de eerste jaren een behoorlijke rente van het kapitaal verzekerd zou zijn. Kentering De kentering kwam in 1857. Toen was het ook hoog tijd. Jaren achter een was de Nederlander blij gemaakt met bakens en papieren spoorwegen en nauwelijks kon hij de tijd vinden om alle brochures over het vraag stuk verschenen bij te houden. De regering rangschikte nu de spoorwegen in twee klassen. Tot de eerste klase behoorden die, welker aanleg noodzakelijk was, als b.v. de lijn RotterdamDordrechtMoer dijk. Tot de tweede klasse lijnen 'be hoorden die welke nuttig geacht moesten worden, als b.v. de lijn Til burg—EindhovenMaastrichter Den BoschGraveNijmegen. In oktober 1863 werd de lijn Bre daTilburg geopend en in., december de lijn Roosendaal-Bergen op Zoom. Eerst in 1866 werd Moerdijk met Breda, Boxtel met Eindhoven en Venlo met Eindhoven verbonden, terwijl na twee jaar de lijnVught- Botel werd geopend, alsmede de lijn Den BoschVught. Dan volgt in sneller tempo het werk tot de aanleg van spoorwegen. De regering beijverde zich om de aanleg van het staatsnet krachtig te bespoedigen en aldus de verloren tijd te herwinnen. Heftige discussies Bij de bespreking van het wets ontwerp tot spoorwegaanleg, ging 't op het Binnenhof vaak heftig toe, Allen, voor- en tegenstanders van de staatsexploitatie, financiële spe cialiteiten, waterstaat autoriteiten, deden hun licht schijnen en bespra ken in lange redevoeringen 't voor en tegen van het ontwerp. De meest obscure afgevaardigden deden een duit in het zakje voor de eer van hun district en wie de spoorweg daarbuiten zag gaan toorn de in felle verontwaardiging op zo snood bedrijf der regering. Men rukte en trok in alle richtin gen: de Friezen stonden tegenover de Drentenaren; de Amsterdammers die langs Kuilenburg een spoorlijn wilden hebben, tegenover de afge vaardigden van de Maasstad; de plattelanders tegenover de stedelij ke hoogmogendheden. De voorzich- tigen vreesden een tweede zond vloed indien bruggen zouden wor den gebouwd, de voortvarenden drongen op nog meer rivierovergan gen aan Door de wet van 18 augustus 1860 kwam er een eind aan al die be schouwingen. De stoffige dossiers met al de zwaarwichtige meditaties werden op zij gelegd en kleurige projected en tekeningen inzake hetT spoorwegverkeer kwamen ter tafel. S.S.-zetel te Utrecht In 1876 verlegde de S.S. haar zetel van Den Haag naar Utrecht. Deze stad kwam in september van dat jaar methet zuidernet in communi catie, door het. openen van de lijn HedelDen Bosch en van het ont brekende gedeelte der lijn Boxtel- Utrecht. Vijf jaar later werd een ontwerp ingediend tot aanleg van de lijn BredaOosterhout Waalwijk Den Bosch. Op het ontwerp, dat nog meer lij nen bedoelde, werden niet minder dan 31 amendementen ingediend. Zelfs werd voorgesteld de aanleg van een lijn dwars door het Land van Huisden en Altena van Slees- wijk via Waalwijk naar Tilburg. In 1873 werd de lijn Gennep- Boxtel geopend. Het gewijzigde ontwerp, dat aan genomen werd, behelsde het aanleg gen van een lijn ZwaluweDen Bosch en zodoende werd Zwaluwe een belangrijk spoorwegknooppunt van het zuidernet. STATION VENRAY Het zou tot 1883 duren voordat de lijn NijmegenVenray zou geopend worden, deze stond, reeds lang op papier, maar de verwezenlijking daarvan moest wachten op andere belangrijker lijnen. In 1882 werd het station in Oos trum gebouwd en Herman Maas heeft in zijn vertellingen ook de aanleg van deze spoorlijn een ta melijke wilde beweging - beschre ven. Wat nu precies de oorzaak is dat het station Venray feitelijk 3,5 km. van de kom af ligt is moeilijk te achterhalen. Of het verhaal dat Venrays Vroede Vaderen' een dei*- gelijk monster niet dicht bij' huis wil den hebben en dit via plaatselijke politiek en om eigen zak te spekken in Oostrum hebben doen belanden is niet te bewijzen. Waarschijnlijker is dat het de Ned. Spoorwegen beter uit kwam om de lijn in Oostrum te leggen, in ver band met de kortste afstand tussen Vierlingsbeek en Venlo en dat daar bij de keus op Oostrum viel, temeer om dat in die tijd de plaats Venray zeker niet van grote betekenis was. Rond de eeuwisseling is er nog moeite gedaan om van Venray een spoor- of tramlijn te krijgen midden door de Peel naar Helmond, maar hoewel zelfs met de ontginningen hier nog rekening mee is gehouden en er hele brochures over vol ge schreven zijn, is daar nooit iets van gekomen. Het materiaal Interessant is het te lezen hoe de spoorweg in het begin werd bewaakt Voor de veiligheid waren wachters aangesteld, die zodanig geplaatst waren dat ze elkaar behoorlijk kon den zien en met witte en rode vlag- gen de nodige seinen voor de trei-. nen moesten geven, 's Avonds was bij iedere overweg een lantaarn aan wezig, die wit licht vertoonde wan neer de trein kon doorrijden en rood licht, wanneer de overweg door het publiek ongehinderd kon wor den gepasseerd. Bovendien had iedere wachter een flambouw tot zijn beschikking ter verlichting in geval van nood, ter wijl op de locomotieven, drie flam bouwen aanwezig waren, waarmede bij avond, nacht of zware mist een wacht op de tender moest staan. De locomotieven werden aanvan kelijk met cokes gestookt. Men was n.l. bevreesd voor brandgevaar voor de aan de weg grenzende percelen en men wilde de reizigers niet bloot stellen aan de zwarte steenkolen damp. Open wagens Oorspronkelijk was alleen de eerste klasse overdekt. Spoedig wer den ook de andere wagons afgeslo ten tot plm. 1859 toe met zeilen. Elk rijtuig had drie afdelingen met 7 zitplaatsen op elke bank. De bagage werd bovenop gelegd en schijnt er nogal eens afgevallen te zijn, want het reglement schreef aan 't perso neel uitdrukkelijk voor met nauw gezetheid de goederen der passa giers te verzamelen, die van de rij tuigen mochten vallen gedurende de reis. Het vertrek der treinen ging met enige plechtigheid gepaard. Gedu rende een minuut of vijf luidde de ontvanger de klok. Twee minuten voor het vertrek werd dit luiden in sneller tempo herhaald. De deuren der wachtlokalen wer den nu gesloten, de reizigers stap ten in, de conducteur constateerde of de boel in orde was, blies daarna op zijn trompet een fanfare, waarna de trein zich langzaam in beweging zette. Roken was in de eerste en tweede klasse verboden en ieder moest, zo zei het reglement, stil blijven zitten en niet opstaan tijdens de tocht! Een eerste klasse kaartje Haar lem-Amsterdam kostte 1,20; een tweede klas 0,80 en een derde klas 0,40. Later, in 1843, werden deze prij zen iets gereduceerd. De biljetten waren van dun papier; ze werden van bladen, voorzien van souches, afgesneden. De reiziger moest het biljet aan het station, voorafgaande aan dat waar men uitstapte, afge ven. De conducteur bewaarde de souche. Goederen werden oorspron kelijk nog maar weinig vervoerd, en dat bleef nog tamelijk lang zo. Voor al in juli werd het meeste gereisd. In de winter reisde men alleen bij hoge noodzakelijkheid. Geen won der: de wagens tochtten verschrik kelijk en waren onverwarmd. Al leen de eerste klasse-reizigers kre gen op verzoek 'n koperen fles met warm water. Meer en meer is in de loop der jaren het spoorwegnet uitgebreid en geoutilleerd. Thans is het samenstel der hoofdlijnen voltooid en de meest belangrijke plaatsen zijn nu onder ling verbonden, alsook met de bui tenlandse centra. Niet altijd echter is daarbij het aximo der wiskunde, namelijk de rechte lijn is de kortste tussen twee punten, in toepassing gebracht. Maar ons verkeerswezen kan de toets met dat van het buitenland zeer zeker doorstaan! van 23 tot en met 29 augustus PAROCHIEKERK VENRAY Priester van de week: Kap. Geerits N.B. Deze week geen H. Mis om 6.45. 14e Zondag na Pinksteren: 6 30 Hendr. Janssen en echtgen., 7 30 overl. fam. van Mil-Hendriks, 8.30 Gertr. en Johannes van Meijel, 9.15 hoogmis voor de parochie, 10.30 Fransen-van Garven, 7 u. Lof. Maandag 7.30 vr. Verstralen-van Meijel, 8.15 best. jd. Antoon van Meijel en Wilhelmina Arts. Dinsdag 7.30 best. jd. Peter Pou- wels en echtgen., 815 overl. ouders Oudenhoven-Loonen, 9.30 pl. huw. mis Poels-Janssen. Woensdag 7.30 G. Ligthart, 8.15 dr. Bloemen. Donderdag 7.30 Mart. Verstegen, echtg. en overl. fam 8.15 Hubert Janssen en zuster Johanna (lekl.) Vrijdag 7.30 int'. R., 8.15 best.jd. Eugène Esser, 9.30 pl. huw.-mis M. Verstraelen-KJaver. Zaterdag 7.30 best. jd. Harrie Oudenhoven, 8.15 fam. Tillemans, 7 u. Lof, 5.307.30 biechtgelegen heid. RECTORAAT PATERSKERK Priester van de week: Pater Urbanus Veertiende zondag na Pinksteren. De H. Missen om 6.30, 7.45 en 10.30. De Hoogmis om 9 uur. Eerste col lecte v.d. kerk, tweede voor ons komende gemeenschapshuis. 7 uur lof met overweging. Maandag, H. Bartholomeus, apost. Dinsdag, H. Lodewijk, koning. 7.30 lof t.e.v. St. Antonius. Woensdag, Z. Timotheus en Ber- nardus, belijder. Donderdag, de 7 vreugden van Maria. Vrijdag, H. Augustinus, bisschop en kerkleraar. 7.30 lof. Zaterdag, onthoofding van Sint Joannes de Doper. Van 3—8 uur gelegenheid om te biechten. Mis-intenties Zondag: 6.30 Willem Lemmen, 7.45 overl. fam. Jenneskens-Janssen, 9 uur Gerardus v. Meijel, zoon en dochter, 10.30 Marg. Pouwels-Kas- ing. Maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag 6.15 overl. ouders Philipsen- Goosens en zoons Martin en Peter. Maandag: 7 uur overl. fam. Pee* ters-Houx, 7.45 Frans Wijnhoven, vanwege de buurt. Dinsdag, 7 uur Maria Ambrosius en ouders, 7.45 Jan Jenneskens als lid v.d. Derde Orde, 8.30 t.e.v. St. Antonius tot zek. Int. Woensdag, 7 uur wed. Hendriks- Dommeck als lid v.d. Derde Orde, 7.45 Henri Slits. Donderdag, 7 uur tot zek. int. Vrijdag, 7 uur Henri Slits. Zaterdag, geen intenties. Andere Mis-tijden De zondagse dag-orde in het klooster wordt gewijzigd. En plan Zuid begint zo langzamerhand be woond te worden. Onze parochie gaat naar de 2500 zielen. Om deze twee redenen worden vanaf 30 augustus de tijden op zondag aldus: om 9 uur een stille H. Mis, om 10.15 de Hoogmis, om kwart vóór 12 nog een stille H. Mis. Wij be ginnen er dus mee niet op déze zondag, maar pas op 30 augustus. PAROCHIE OOSTRUM Vandaag: 14e zondag na Pinkste rren, 7 uur H. Comm., 7.30 vroegmis, 9 uur H. Comm., 10 uur hoogmis, 3 uur lof waarna Derde Orde. Maandag: 7.30 best. zm voor overl. fam. Rutten-Kesels. Dinsdag: 7.30 best. gez. H. Mis voor vr. Henricus Janssen. Woensdag: 7.30 best. zm voor Nelly Janssen. Donderdag: 7.30 best. zm voor P.J. Peelers en echtg. Vrijdag: 7.30 best. zm voor Pierre Maessen. Zaterdag: 7.30 best. zm voor overl fam. Fr. Heijnen, 7.30 Marialof. PAROCHIE OIRLO Zondag: 14e zondag na Pinkste ren en 4e zondag der maand, 6.30 H. Comm., lm óm 7 uur en 8.30, 10 uur hoogmis, 3 uur rozenkrans en lof met gebeden t.ev. de H. Machu- tus, le coll. voor de kefk, 2e voor 't bisdom. Maandag: 7.30 maandstond Theo- dorus Peters. Dinsdag: 7.30 stichting Martinus Dings en Gertrudis Cox. Woensdag: 7.30 zieled. Theodorus Peters besteld door *t kerkelijk zangkoor. Donderdag: 7.30 stichting Gerar dus Geurts en ouders. Vrijdag: 7.30 zieled. Anna Louisa Bots. Zaterdag: 7.30 zieled. Huberdina Lenssen en Anna Stevens, biechtge legenheid van 57 uur. PAROCHIE LEUNEN 14e Zondag naPinksteren: 7 uur H. Mis voor Hendrik en Lena v. Soest, 8 uur voor de parochie, om 9 uur H. Mis voor Petronella Janssen-Mar- tens, 10 uur hoogmis voor overl. fam. Jenniskens en Reintjes, 3.30 lof. Maandag: feest van de H. Apostel Bartholomeus, 7 uur voor Wed. Wil- lemse-Geerarts, 7.30 voor overl. fam, Jansen-J enniskens. Dinsdag: 7 uur voor overl. fam. Lïtjens-Nabuurs, 7.30 gest. jgt. Go- defridus Loonen. Woensdag: 7 uur voor Willem Ver- heijen en Catharina Vullings, 7. gest. jgt. Martinus Loonen echtg. en overleden kinderen. Donderdag:7 uur voor overl. fam. Claessens-Willems, 7.30 voor Chris- tïaan Gooren. Vrijdag: H. Mis, 7.30 gez. jgt. voor Wed. Vorstemans-v.d. Munckhof. Zaterdag: 7 uur H. Mis,. 7.30 voor overl. fam. Thijssen-Hesen, biechten van 4—5 uur en 7—7.30, 7.30 lof t.e.v. O.L. Vrouw. Kerkpoets: Wies Jenniskens en Truus Loenen. PAROCHIE CASTENRAY 14e Zondag na Pinksteren: 10 uur hoogmis voor de parochie, 3 uur lof en rozenhoedje. Maandag: 7.30 gest. gez. jaard. v. Mart. Dinghs en Anna Gertr. Cox. Dinsdag: 7.30 gez. jaard. voor Leo nard Peeters. Woensdag: 7.30 gez. maandd. voor Joannes Rambags en echtgenote. Donderdag: 7.30 gez. maandd. voor Engelb. Emonts. Vrijdag: 7.30 gest. gez. jaard. voor Matthias Dinghs. Zaterdag: 7.30 gez. H. Mis t.e.v. O.L.Vr. van A.B. tot int. van hen die hiervoor offerden, van 67 uur ge legenheid tot biechten, 7 uur lof en rozennhoedje. A.s. zondag vroegmis voor de pa rochie, 10 uur hoogmis t.e.v. H. Bri- gida voor de leden en overl. leden der broederschap van de H. Brigida. RECTORAAT HEIDE Zondag: 14e zondag na Pinkste ren, 7.30 overl. fam. Ewals-Fleuren, 10 uur hoogmis gez. jaarget. voor Lamb, van Vegchel en Gertruda Arts, 3 uur lof. Maandag: H. Bartholomeus apos tel, 7.30 G. en J. van Heyster. Dinsdag: 7.30 H. Mis. Woensdag: 7.30 overl. fam. Ewals- Leysen. Donderdag; 7.30 Martinus Wil- lems. Vrijdag: 7.30 t.e.v. de H. Augusti nus tot een bijz. intentie. Zaterdag: 7.30 overl. fam. Jans- sen-Claessens, 7 uur biechten, 7.30 lof. PAROCHIE MERSELO Veertiende zondag na Pinksteren. 6.30 Communie-uitreiken, 7 uur Vroegmis v.d. parochie, 8.15 lm. t.e.v. O.L. Vrouw (Arts-Verkoeijen), 10 uur Hoogmis voor speciale int., 2.30 lof met rozenhoedje. Maandag, feesdag v.d. H. Apostel Bartholomeus, 7 uur gez. H. Mis voor Maria Wismans-Poels, 8 uur gez. H. Mis v. overl. fam. Lamers- Hendrix. Dinsdag, 7.30 lm. v. overl. fam. Bardoel-Poels, 10 uur pl. Huwelijks mis voor het bruidspaar Vissers- Wismans, 11 uur pl. Huwelijksmis v.h. bruidspaar Lamers-Hendrix. De leden v.d. Maria-congregatie en B. J.B. worden verzocht de huwelijks missen bij te wonen. Woensdag, 7.30 gest. jrg. v. Joh. v. Vegchel en overl. dochter, 9 uur gez. H. Mis v. overl. fam. Vissers- Wismans. Donderdag, 7 uur jrg. v. Peter Joh. Poels, 8 uur lm. voor Wilhelm Hendrix-Engelen. Vrijdag, 7 uur sol. gest. jrg. voor Z.E. Rector Aloysius Beek, 8 uur lm. voor Maria Hendrix. Zaterdag, feestdag v.d. onthoof ding v.d. H. Johannes de Doper, 7 uur gez. H. Mis l.e.v. St. Jan, 8 uur lm. t.e.v. St. Jan (van Dijck). Van 5—7 uur biechtgelegenheid, 8 uur Marialof. PAROCHIE YSSELSTEYN 14e Zondag na Pinksteren: 6.30 lm. fam. Flinsenberg, 8.10 uit dank fam. Poels-van Dijck, 9.15 kinder mis, 10.15 hoogmis, best. jaarg. Gerardus Janssen. Maandag 7.30 lm. Ida Wevers- Janssen. Dinsdag 7.30 lm. overl. fam. Teu- nissen-Gerrits. Donderdag 7.30 lm. Martinus en Henricus Arts. Vrijdag 7.30weekdienst Gerardus Vergeldt. Zaterdag 7.30 lm. Gerard Jansen, 7 u. Marialof, tot 8 u. gelegenheid om te biechten. RECTORAAT VEULEN 13e Zondag na Pinksteren: 7 u. H. Communie, 7.30 lm. t.i., 10 uur hoogmis voor Jan en Antoon Na- buurs, 2.30 Lof. Maandag 7.30 lm. Franc. Aarts. Dinsdag 7.30 lm. tot genezing van een zieke. Woensdag 7.30 lm. L. Heidens. Donderdag 7.30 lm. P.J. S winkels en overl. fam. Vrijdag 7.30 lm. tot bijz.int. Zaterdag 7.30 lm. t.e.v, O.L. Vr. van Lourdes tot int., 8.30 lof. Al leen na het Lof biechtgelegenheid zolang goed wordt aangesloten. Accolieten: Harrie en Wim Geurts. Kerkpoetsen: Tini Cleven en Lu cie de Krijger. Rectoraat SMAKT 14e Zondag na Pinksteren: 6.15 lm. t.z.i., 7.30 voor priesterroepin gen, 10 u. hoogmis t.e.v. St. Jozef, 6 uur lof en rozenhoedje. Maandag 6.30 lm. voor een zalige levensstaat, 7.30 Willem Hoffmans Dinsdag 6.30 lm. vd. missie, 7.30 voor een overledene. Woensdag 6 30 lm. t.e.v. St Jozef 7.30 uit dankbaarheid. Donderdag, feest van de hart- doorboring van de H. Theresia van Avila: 6.30 lm. t.e.v. H. Theresia, 7.30 uit dankbaarheid. Vrijdag 6.30 lm. t.e.v het H. Hart 7 30 uit dankbaarheid, Zaterdag 6.30 lm. voor een over ledene, 7.30 t.e.v. O.L. Vrouw vd. berg Karmel, 5—5 30 en 7 u. tot na het lof biechtgelegenheid, 7.30 lof met rozenhoedje. Zo is dan woensdagavond de avond jeugd-vierdaagse gestart, als de zoveelste poging om de jeugd ook in de vacantie prettig bezig te hou den. Men heeft hier het nuttige met het aangename vex-enïgd en houdt de jeugd niet alleen bezig, maar leert ze wandelen en al wandelend de mooie plekjes in onze gemeente ont dekken. Dat dit is ingeslagen bewijst, dat meer dan 400 kinderen zich hebben aangemeld en men heeft ze al die avonden maar wat trots zien trek ken links en rechts door onze ge meente Een initiatief dat dus voor de eerste keer al een groot succes is geworden, en dat nog een groter succes zal worden in de komende jar-en als wij ouderen daar onze me dewerking aan geven. Dat geldt dan vooral voor vanavond, de slotavond, wanneer alle wandelaars voor de laatste maal de kom binnentrekken. Ze houden dan een défilé voor de autoriteiten en Venrays Harmonie zorgt dat er muziek tussen zit. Maar ook wij moeten er wat mu ziek in brengen en wie de grote Vierdaagse wel eens heeft meege- gemaakt, die weet dat b.v. vlaggen en bloemen kleur en fleur aan deze laatste avond kunen geven Laten we daarom de vlag eens uit steken vanavond enlaten we zorgen voor wat bloemen, die we de geluk kige maar moede wandelaars over handigen, zodat ook aan het slot van deze avond fleur en kleur zit. Dat is dan tevens een goede recla me voor het komende jaar en kan slechts de deelname ten goede ko men. Laten we het werk van de lei ders, die hier hele dagen aan heb ben moeten spenderen op die manier ook eens waarderen en laten we zorgen dat wij als ouderen ook geen slecht figuur slaan. De Venrayse jeugd en een ge lukkig teken is de deelname van verschillende kerkdorpen heeft 't bij deze eerste poging om tot een avond-vierdaagse in onze gemeente te komen, lang niet slecht gedaan. GESLAAGD: Op het Nijmegen gehouden exa men, onder toezicht van de Genoot schap tot opleiding van leerkrach ten voor het Nijverheidsonderwijs, slaagden voor het O.B.A.O.-diploma, de heren: W. van Bakel, Vredepeel; Th. Cui- pers Geijsteren; M. Loenen, Leunen; M. Smits, Holthees; H. Willems, Venray. En voor V.U.T.O. de heer Fr. Poels Venray. bruine herenportemonnaie m. inh., H. Swinkels, Oirlo E 78; rode kin- derstep, Kousemakers, Langstraat 60a; sjaal, Litjens, Oude Oostr. weg 28; zilverbon, J. Direks, Lull C 46; wit kinderschoentje, Jans beken, Merseloseweg 19; jongens fiets, Politiebureau.

Peel en Maas | 1959 | | pagina 2