De Spoorwegen in opkomst...
Melk is goed voor...
Kerkelijke diensten
Avond-vierdaagse te feoray
voor de jengd
Gevonden:
moeten omspringen. Daar moet 'n
eind aan komen. Geen drank meer
in de lucht",
dat in Rhode Island de heer Wood-
row Platt een prijs had gewonnen
met het verzinnen van een pak
kende slogan ter Bevordering van
de verkeersveiligheid. „Doe het
langzaam-aan en leef" luidde die
slogan. De heer Woodrow Platt is
thans beboet omdat hij te hard
reed.
De melk neemt in onze voeding
'n grote plaats in en die verdient
ze Want melk is wel een van de
meest volledige voedingsmiddelen
die wij kennen. Dat blijkt al uit
het feit, dat melk van nature be
stemd is om als vrijwel enig voedsel
te dienen voor jonge dieren in de
eerste weken of maanden van hun.
bestaan. Ze moet dus praktisch alle
nodige voedingsstoffen bevatten.
Hoe belangrijk melk is, blijkt
onder meer uit proeven, die een
dokter in Engeland heeft genomen
bij een aantal kostschooljongens
Van 7 tot 11 jaar. Deze kinderen
werden verdeeld in groepen. Elke
groep kreeg, behalve de gewone
dagelijkse maaltijden, een rantsoen
van een bepaald voedingsmiddel
extra.
Zo gaf men een groep een halve
liter melk per dag meer, een ander
wat ongevltamineerde margarine,
weer een andere boter, 1 vierde
suiker, 1 vijfde waterkers.
Telkens na 1, 2 en 3 jaar werd
de gewichtstoename van de jongens
uit verschillende groepen verge
leken.
En hierbij bleek steeds, dat de
groep, die extra melk kreeg, het
meest was aangekomen, zowel in
gewicht als in lengte. Bovendien
waren deze jongens minder vaak
ziek geweest dan uit de andere
groepen.
Voor kinderen.
Deze resultaten bewijzen wel,
wat een belangrijk voedingsmiddel
melk is, in hét bijzonder voor kin
deren.
Wij raden iedere moeder dan ook
met klem aan, haar kinderen elke
dag tenminste een halve liter melk
te laten drinken! Behalve voor kin
deren is speciaal voor zieken en
aanstaande en jonge moeders het
drinken van melk uitstekend.
Maar ook voor de overige vol
wassenen is het gebruik van melk
1 halve liter per dag geen over-
overbodige luxe.
In ons land komt de melk ge
standaardiseerd in de handel, wat
wil zeggen, dat een deel van het
melkvet eraan wordt onttrokken,
o.a. voor de boterbereiding.
Er blijft echter nog 2 5 pet. vet
in de melk over van de ruim 3 5
pet. Gestandaardiseerde melk bevat
vele van de stoffen, die in dage
lijkse voeding behoren voor te ko
men, nl. eiwitten, vetten, koolhy
draten en verschillende vitamines
en voedingszouten.
Bestanddelen.
Om met de eiwitten te beginnen
dezelfde stoffen waaraan ook
vlees, vis en eieren rijk zijn de
eiwitten uit de melk zijn van hoge
waarde, zij worden gemakkelijk in
het lichaam opgenomen en ook
verteerd.
Wat het eiwitgehalte betreft, kan
een melkgerecht een vleesloze
maaltijd volwaardig maken.
Eiwitten zijn van belang voor de
opbouw en instandhouding van de
lichaamsweefsels. Kalk- en fosfor-
zouten zijn nodig voor de opbouw
en het instandhouden van 't been-
dergestel. Ook aan deze stoffen is
melk rijk.
't Is duidelijk, dat dit voor de
opgroeiende jeugd bijzonder belang
rijk is. Daarom moeten vooral de
kinderen en ook aanstaande en
jonge moeders veel melk drinken
of pap enz. gebruiken.
Wij kunnen zelfs zeggen, dat 't
zonder het gebruik van een flinke
portie melk onmogelijk is om vol
doende kalkzouten met de voeding
op te nemen.
Tenslotte voorziet melk nog in
een deel van onze vitaminebehoef
te: melk bevat veel vitamine A
en B.
Gewenst geachte hoeveelheid melk
per dag voor:
kinderen v. 110 jaar 1 halve liter
idem v. 1020 jaar 3kwart liter
volwassenen 1 halve liter
a.s. en jonge moeders 1 liter en
desgewenst meer.
Tussen losverkochte en gepasteu
riseerde en gesteriliseerde flessen-
melk is vrijwel geen verschil in
voedingswaarde.
Gecondenseerde melk in fles of
blik bevat de voedingsstoffen uit
de melk in meer geconcentreerde
vorm.
Aan koffiemelk is gewoonlijk
extra vet toegevoegd.
Wat het gehalte aan eiwitten,
voedingszouten en vitamines betreft,
komt 4 dl. gecondenseerde melk of
koffiemelk overeen met bijna een
liter gewone melk.
Alle melk, zowel los verkochte
als flessenmelk dient zo goed mo
gelijk bewaard te worden, vooral
niet in het zonlicht, daar dit een
nadelige invloed heeft op de smaak.
Voor het gebruik dient men losse
melk te koken. Mochten in de melk
ziektekiemen aanwezig zijn, dan
worden deze hierdoor gedood.
Op velerlei manieren kan melk
in onze voeding worden verwerkt.
Men drinkt ze puur, in koffie of
chocolade, vermengd met vruch
tensappen enz. of men maakt er
eenvoudige voor- en nagerechten
van.
Maar ook kan melk heel goed
verwerkt worden in groentesausjes,
soepen en stamppotten. Deze wor
den daardoor veel smakelijker.
Als drank bij de broodmaaltijden
is melk nog van bijzonder belang,
omdat de melkeiwitten de tarwe-
eiwitten van het brood waardevol
ler maken.
Men kan dus wel zeggen, dat
melk bij iedere maaltijd een rol
kan spelen.
Ons land gelegen aan de mond
der grote rivieren, heeft nog daaren
boven het voordeel dat het nage
noeg waterpas ligt, waardoor het
goederenverkeer ter land zeer wordt
vergemakkelijkt.
„Nergens zal men in Europa een
weg vinden van meer dan 50 uyren
lang landwaarts aantreffen, zonder
aanmerkelijke hoogtens te ontmoe
ten als in de valley van den Rhyn.
Door de vlakke baan, over welke
men de lasten vervoeren wil met
yzeren sporen te beleggen, faciliteert
men aanmerkelijk 't transport
Dat was van betekenis ook voor de
aanleg van spoorwegen.
Toen in 1825 in Engeland de eerste
spoorweg geopend werd, werd de
vraag of spoorwegaanleg in Neder
land gewenst was, een onderwerp
van drukke discussie
De pessimisten zagen alleen scha
de en gevaar!
Schade voor de spoorwagendiens
ten, schippers, voerlieden, landbou
wers, paardenfokkers, steenfabri
kanten, aandeelhouders in straat
wegen enz.
En voor de reizigers niet minder.
Ze zouden stikken door de snelheid,
ze zouden door het geraas een her
senziekte krijgen, het leven verliezen
door ketelontplofingen, ontsporingen
enz. Huizen zouden in brand vliegen
door de vonken, de paarden zouden
schrikken!
Maar de toekomstdromers, de en
thousiasten waren daar niet bang
voor! Ze beweerden dat plaatsgebrek
en schaarsheid niet meer zouden te
vrezen zijn, daar de voortbrengselen
van alle andere delen van 't vaste
land bijna zonder kosten naar het
bedreigde punt zouden kunnen wor
den aangevoerd. Door het onderling
verbinden der steden zou men bijna
geen woeste en onbewoonde landen
aantreffen in de oorden, welke ze
doorliepen.
Discussies
Mogelijk waren onze voorvaders
aan het betogen gebleven wanneer
niet de snelle opbloei van Antwer
pen als concurrerende handelstad
van Amsterdam-hun aandacht had
getrokken.
Ons land had een verbinding met
de Rijn nodig. Dit plan zou mislukt
zijn, wanneer niet koning Willem I
de zaak opnieuw had aangepakt.
De Lek dreigde te verzanden; 't
Pannerdensch Kanaal had veel on
diepten enz.
Toch was en bleef er nog steeds
veel tegenstand te overwinnen. Nog
in 1847 vex*scheen er een brochure,
waarin stond dat ijzerbanen voor
Nederland niet geschikt waren en
dat de streken waar ijzerbanen geen
voordeel genieten. En ook het tijd
vak 1845—1860 geeft ons geen hoge
dunk van de energie onzer voor
vaderen in die periode.
Lijnen
In deze tijd werd geopend de lijn
Roosendaal-Etten (mei 1854), in juni
d.a.v. de lijn Roosendaalgrens
Antwerpen, in oktober de lijn Roo
sendaalOudenbosch en in decem
ber de lijn OudenboschZevenber
gen. In het jaar 1855 volgden de lij
nen EttenBreda, Zevenbergen
Moerdijk.
Veel meer lijnen waren dringend
nodig om te beletten dat het buiten
land ons de voordelen aan 't spoor
wegvervoer verbonden, wegkaapte.
Het was zelfs zo, dat de Brabantse
en Twentse industrie van de wereld
markt werd teruggedrongen.
Er moest verandering komen!
Maarhet bleef bij plannen ma
ken. Door gemis aan kapitaal kwa
men ze niet tot uitvoering. Bij stro
men kwamen wel de concessie-aan
vragen binnen. In 1860 wel bijna
honderd! Maar zo goed als alle lie
pen op niets,uit!
Opgenomen
Thans zou het Zuiden in het ver
keer worden opgenomen. Het begin
was uitstekend. De firma Dronkers
Co. ontving in maart 1846 con
cessie voor het aanleggen van de lijn
VlisingenBergenop Zoom
RoosendaalBredaTilburg Den
BoschHelmond Venlo -Maas
tricht en in april d.a.v. ontving J.
van der Heide c.s. concessie voor de
lijn Arnhem Nijmegen—Grave-
UdenVegchel of Den Bosch.
Een ideaal spoorwegnet werd op de
kaart van het land getoverd, maar
verder dan de kaart kwam het niet!
Waren de waterwegen in ons land
dan zo superieur, dat spoorwegaan
leg overbodig was?
Waren de financiële resultaten
dan te gering?
Neen, de oorzaak lag elders. Spoor
wegen doen het transport te water
geen afbreuk, ynaar stimuleren dit
en wanneer spoorlijnen aansluiting
krijgen met andere, kan het net
eerst ten volle tot ontwikkeling ko
men.
Het kapitaal bleef achterwege,
omdat de regering, in tegenstelling
met bijna alle andere landen, de
particuliere ondernemingen in geen
enkel opzicht medewerking verleen
de en daardoor de zekerheid aan de
geldschieter ontnam, dat althans in
de eerste jaren een behoorlijke rente
van het kapitaal verzekerd zou zijn.
Kentering
De kentering kwam in 1857. Toen
was het ook hoog tijd. Jaren achter
een was de Nederlander blij gemaakt
met bakens en papieren spoorwegen
en nauwelijks kon hij de tijd vinden
om alle brochures over het vraag
stuk verschenen bij te houden.
De regering rangschikte nu de
spoorwegen in twee klassen. Tot de
eerste klase behoorden die, welker
aanleg noodzakelijk was, als b.v. de
lijn RotterdamDordrechtMoer
dijk.
Tot de tweede klasse lijnen 'be
hoorden die welke nuttig geacht
moesten worden, als b.v. de lijn Til
burg—EindhovenMaastrichter
Den BoschGraveNijmegen.
In oktober 1863 werd de lijn Bre
daTilburg geopend en in., december
de lijn Roosendaal-Bergen op Zoom.
Eerst in 1866 werd Moerdijk met
Breda, Boxtel met Eindhoven en
Venlo met Eindhoven verbonden,
terwijl na twee jaar de lijnVught-
Botel werd geopend, alsmede de lijn
Den BoschVught.
Dan volgt in sneller tempo het
werk tot de aanleg van spoorwegen.
De regering beijverde zich om de
aanleg van het staatsnet krachtig te
bespoedigen en aldus de verloren
tijd te herwinnen.
Heftige discussies
Bij de bespreking van het wets
ontwerp tot spoorwegaanleg, ging 't
op het Binnenhof vaak heftig toe,
Allen, voor- en tegenstanders van
de staatsexploitatie, financiële spe
cialiteiten, waterstaat autoriteiten,
deden hun licht schijnen en bespra
ken in lange redevoeringen 't voor
en tegen van het ontwerp.
De meest obscure afgevaardigden
deden een duit in het zakje voor de
eer van hun district en wie de
spoorweg daarbuiten zag gaan toorn
de in felle verontwaardiging op zo
snood bedrijf der regering.
Men rukte en trok in alle richtin
gen: de Friezen stonden tegenover
de Drentenaren; de Amsterdammers
die langs Kuilenburg een spoorlijn
wilden hebben, tegenover de afge
vaardigden van de Maasstad; de
plattelanders tegenover de stedelij
ke hoogmogendheden. De voorzich-
tigen vreesden een tweede zond
vloed indien bruggen zouden wor
den gebouwd, de voortvarenden
drongen op nog meer rivierovergan
gen aan
Door de wet van 18 augustus 1860
kwam er een eind aan al die be
schouwingen. De stoffige dossiers
met al de zwaarwichtige meditaties
werden op zij gelegd en kleurige
projected en tekeningen inzake hetT
spoorwegverkeer kwamen ter tafel.
S.S.-zetel te Utrecht
In 1876 verlegde de S.S. haar zetel
van Den Haag naar Utrecht. Deze
stad kwam in september van dat
jaar methet zuidernet in communi
catie, door het. openen van de lijn
HedelDen Bosch en van het ont
brekende gedeelte der lijn Boxtel-
Utrecht.
Vijf jaar later werd een ontwerp
ingediend tot aanleg van de lijn
BredaOosterhout Waalwijk
Den Bosch.
Op het ontwerp, dat nog meer lij
nen bedoelde, werden niet minder
dan 31 amendementen ingediend.
Zelfs werd voorgesteld de aanleg
van een lijn dwars door het Land
van Huisden en Altena van Slees-
wijk via Waalwijk naar Tilburg.
In 1873 werd de lijn Gennep-
Boxtel geopend.
Het gewijzigde ontwerp, dat aan
genomen werd, behelsde het aanleg
gen van een lijn ZwaluweDen
Bosch en zodoende werd Zwaluwe
een belangrijk spoorwegknooppunt
van het zuidernet.
STATION VENRAY
Het zou tot 1883 duren voordat de
lijn NijmegenVenray zou geopend
worden, deze stond, reeds lang op
papier, maar de verwezenlijking
daarvan moest wachten op andere
belangrijker lijnen.
In 1882 werd het station in Oos
trum gebouwd en Herman Maas
heeft in zijn vertellingen ook de
aanleg van deze spoorlijn een ta
melijke wilde beweging - beschre
ven.
Wat nu precies de oorzaak is dat
het station Venray feitelijk 3,5 km.
van de kom af ligt is moeilijk te
achterhalen. Of het verhaal dat
Venrays Vroede Vaderen' een dei*-
gelijk monster niet dicht bij' huis wil
den hebben en dit via plaatselijke
politiek en om eigen zak te spekken
in Oostrum hebben doen belanden
is niet te bewijzen.
Waarschijnlijker is dat het de Ned.
Spoorwegen beter uit kwam om de
lijn in Oostrum te leggen, in ver
band met de kortste afstand tussen
Vierlingsbeek en Venlo en dat daar
bij de keus op Oostrum viel, temeer
om dat in die tijd de plaats Venray
zeker niet van grote betekenis was.
Rond de eeuwisseling is er nog
moeite gedaan om van Venray een
spoor- of tramlijn te krijgen midden
door de Peel naar Helmond, maar
hoewel zelfs met de ontginningen
hier nog rekening mee is gehouden
en er hele brochures over vol ge
schreven zijn, is daar nooit iets van
gekomen.
Het materiaal
Interessant is het te lezen hoe de
spoorweg in het begin werd bewaakt
Voor de veiligheid waren wachters
aangesteld, die zodanig geplaatst
waren dat ze elkaar behoorlijk kon
den zien en met witte en rode vlag-
gen de nodige seinen voor de trei-.
nen moesten geven, 's Avonds was
bij iedere overweg een lantaarn aan
wezig, die wit licht vertoonde wan
neer de trein kon doorrijden en
rood licht, wanneer de overweg door
het publiek ongehinderd kon wor
den gepasseerd.
Bovendien had iedere wachter een
flambouw tot zijn beschikking ter
verlichting in geval van nood, ter
wijl op de locomotieven, drie flam
bouwen aanwezig waren, waarmede
bij avond, nacht of zware mist een
wacht op de tender moest staan.
De locomotieven werden aanvan
kelijk met cokes gestookt. Men was
n.l. bevreesd voor brandgevaar voor
de aan de weg grenzende percelen
en men wilde de reizigers niet bloot
stellen aan de zwarte steenkolen
damp.
Open wagens
Oorspronkelijk was alleen de
eerste klasse overdekt. Spoedig wer
den ook de andere wagons afgeslo
ten tot plm. 1859 toe met zeilen. Elk
rijtuig had drie afdelingen met 7
zitplaatsen op elke bank. De bagage
werd bovenop gelegd en schijnt er
nogal eens afgevallen te zijn, want
het reglement schreef aan 't perso
neel uitdrukkelijk voor met nauw
gezetheid de goederen der passa
giers te verzamelen, die van de rij
tuigen mochten vallen gedurende de
reis.
Het vertrek der treinen ging met
enige plechtigheid gepaard. Gedu
rende een minuut of vijf luidde de
ontvanger de klok. Twee minuten
voor het vertrek werd dit luiden in
sneller tempo herhaald.
De deuren der wachtlokalen wer
den nu gesloten, de reizigers stap
ten in, de conducteur constateerde
of de boel in orde was, blies daarna
op zijn trompet een fanfare, waarna
de trein zich langzaam in beweging
zette.
Roken was in de eerste en tweede
klasse verboden en ieder moest, zo
zei het reglement, stil blijven zitten
en niet opstaan tijdens de tocht!
Een eerste klasse kaartje Haar
lem-Amsterdam kostte 1,20; een
tweede klas 0,80 en een derde klas
0,40.
Later, in 1843, werden deze prij
zen iets gereduceerd. De biljetten
waren van dun papier; ze werden
van bladen, voorzien van souches,
afgesneden. De reiziger moest het
biljet aan het station, voorafgaande
aan dat waar men uitstapte, afge
ven. De conducteur bewaarde de
souche. Goederen werden oorspron
kelijk nog maar weinig vervoerd, en
dat bleef nog tamelijk lang zo. Voor
al in juli werd het meeste gereisd.
In de winter reisde men alleen bij
hoge noodzakelijkheid. Geen won
der: de wagens tochtten verschrik
kelijk en waren onverwarmd. Al
leen de eerste klasse-reizigers kre
gen op verzoek 'n koperen fles met
warm water.
Meer en meer is in de loop der
jaren het spoorwegnet uitgebreid en
geoutilleerd. Thans is het samenstel
der hoofdlijnen voltooid en de meest
belangrijke plaatsen zijn nu onder
ling verbonden, alsook met de bui
tenlandse centra.
Niet altijd echter is daarbij het
aximo der wiskunde, namelijk de
rechte lijn is de kortste tussen twee
punten, in toepassing gebracht.
Maar ons verkeerswezen kan de
toets met dat van het buitenland
zeer zeker doorstaan!
van 23 tot en met 29 augustus
PAROCHIEKERK VENRAY
Priester van de week:
Kap. Geerits
N.B. Deze week geen H. Mis
om 6.45.
14e Zondag na Pinksteren: 6 30
Hendr. Janssen en echtgen., 7 30
overl. fam. van Mil-Hendriks, 8.30
Gertr. en Johannes van Meijel, 9.15
hoogmis voor de parochie, 10.30
Fransen-van Garven, 7 u. Lof.
Maandag 7.30 vr. Verstralen-van
Meijel, 8.15 best. jd. Antoon van
Meijel en Wilhelmina Arts.
Dinsdag 7.30 best. jd. Peter Pou-
wels en echtgen., 815 overl. ouders
Oudenhoven-Loonen, 9.30 pl. huw.
mis Poels-Janssen.
Woensdag 7.30 G. Ligthart, 8.15
dr. Bloemen.
Donderdag 7.30 Mart. Verstegen,
echtg. en overl. fam 8.15 Hubert
Janssen en zuster Johanna (lekl.)
Vrijdag 7.30 int'. R., 8.15 best.jd.
Eugène Esser, 9.30 pl. huw.-mis M.
Verstraelen-KJaver.
Zaterdag 7.30 best. jd. Harrie
Oudenhoven, 8.15 fam. Tillemans,
7 u. Lof, 5.307.30 biechtgelegen
heid.
RECTORAAT PATERSKERK
Priester van de week:
Pater Urbanus
Veertiende zondag na Pinksteren.
De H. Missen om 6.30, 7.45 en 10.30.
De Hoogmis om 9 uur. Eerste col
lecte v.d. kerk, tweede voor ons
komende gemeenschapshuis. 7 uur
lof met overweging.
Maandag, H. Bartholomeus, apost.
Dinsdag, H. Lodewijk, koning.
7.30 lof t.e.v. St. Antonius.
Woensdag, Z. Timotheus en Ber-
nardus, belijder.
Donderdag, de 7 vreugden van
Maria.
Vrijdag, H. Augustinus, bisschop
en kerkleraar. 7.30 lof.
Zaterdag, onthoofding van Sint
Joannes de Doper. Van 3—8 uur
gelegenheid om te biechten.
Mis-intenties
Zondag: 6.30 Willem Lemmen,
7.45 overl. fam. Jenneskens-Janssen,
9 uur Gerardus v. Meijel, zoon en
dochter, 10.30 Marg. Pouwels-Kas-
ing.
Maandag, dinsdag, donderdag en
vrijdag 6.15 overl. ouders Philipsen-
Goosens en zoons Martin en Peter.
Maandag: 7 uur overl. fam. Pee*
ters-Houx, 7.45 Frans Wijnhoven,
vanwege de buurt.
Dinsdag, 7 uur Maria Ambrosius
en ouders, 7.45 Jan Jenneskens als
lid v.d. Derde Orde, 8.30 t.e.v. St.
Antonius tot zek. Int.
Woensdag, 7 uur wed. Hendriks-
Dommeck als lid v.d. Derde Orde,
7.45 Henri Slits.
Donderdag, 7 uur tot zek. int.
Vrijdag, 7 uur Henri Slits.
Zaterdag, geen intenties.
Andere Mis-tijden
De zondagse dag-orde in het
klooster wordt gewijzigd. En plan
Zuid begint zo langzamerhand be
woond te worden. Onze parochie
gaat naar de 2500 zielen. Om deze
twee redenen worden vanaf 30
augustus de tijden op zondag aldus:
om 9 uur een stille H. Mis, om
10.15 de Hoogmis, om kwart vóór
12 nog een stille H. Mis. Wij be
ginnen er dus mee niet op déze
zondag, maar pas op 30 augustus.
PAROCHIE OOSTRUM
Vandaag: 14e zondag na Pinkste
rren, 7 uur H. Comm., 7.30 vroegmis,
9 uur H. Comm., 10 uur hoogmis, 3
uur lof waarna Derde Orde.
Maandag: 7.30 best. zm voor overl.
fam. Rutten-Kesels.
Dinsdag: 7.30 best. gez. H. Mis voor
vr. Henricus Janssen.
Woensdag: 7.30 best. zm voor Nelly
Janssen.
Donderdag: 7.30 best. zm voor P.J.
Peelers en echtg.
Vrijdag: 7.30 best. zm voor Pierre
Maessen.
Zaterdag: 7.30 best. zm voor overl
fam. Fr. Heijnen, 7.30 Marialof.
PAROCHIE OIRLO
Zondag: 14e zondag na Pinkste
ren en 4e zondag der maand, 6.30
H. Comm., lm óm 7 uur en 8.30, 10
uur hoogmis, 3 uur rozenkrans en
lof met gebeden t.ev. de H. Machu-
tus, le coll. voor de kefk, 2e voor 't
bisdom.
Maandag: 7.30 maandstond Theo-
dorus Peters.
Dinsdag: 7.30 stichting Martinus
Dings en Gertrudis Cox.
Woensdag: 7.30 zieled. Theodorus
Peters besteld door *t kerkelijk
zangkoor.
Donderdag: 7.30 stichting Gerar
dus Geurts en ouders.
Vrijdag: 7.30 zieled. Anna Louisa
Bots.
Zaterdag: 7.30 zieled. Huberdina
Lenssen en Anna Stevens, biechtge
legenheid van 57 uur.
PAROCHIE LEUNEN
14e Zondag naPinksteren: 7 uur H.
Mis voor Hendrik en Lena v. Soest,
8 uur voor de parochie, om 9 uur H.
Mis voor Petronella Janssen-Mar-
tens, 10 uur hoogmis voor overl. fam.
Jenniskens en Reintjes, 3.30 lof.
Maandag: feest van de H. Apostel
Bartholomeus, 7 uur voor Wed. Wil-
lemse-Geerarts, 7.30 voor overl. fam,
Jansen-J enniskens.
Dinsdag: 7 uur voor overl. fam.
Lïtjens-Nabuurs, 7.30 gest. jgt. Go-
defridus Loonen.
Woensdag: 7 uur voor Willem Ver-
heijen en Catharina Vullings, 7.
gest. jgt. Martinus Loonen echtg. en
overleden kinderen.
Donderdag:7 uur voor overl. fam.
Claessens-Willems, 7.30 voor Chris-
tïaan Gooren.
Vrijdag: H. Mis, 7.30 gez. jgt. voor
Wed. Vorstemans-v.d. Munckhof.
Zaterdag: 7 uur H. Mis,. 7.30 voor
overl. fam. Thijssen-Hesen, biechten
van 4—5 uur en 7—7.30, 7.30 lof t.e.v.
O.L. Vrouw.
Kerkpoets: Wies Jenniskens en
Truus Loenen.
PAROCHIE CASTENRAY
14e Zondag na Pinksteren: 10 uur
hoogmis voor de parochie, 3 uur lof
en rozenhoedje.
Maandag: 7.30 gest. gez. jaard. v.
Mart. Dinghs en Anna Gertr. Cox.
Dinsdag: 7.30 gez. jaard. voor Leo
nard Peeters.
Woensdag: 7.30 gez. maandd. voor
Joannes Rambags en echtgenote.
Donderdag: 7.30 gez. maandd. voor
Engelb. Emonts.
Vrijdag: 7.30 gest. gez. jaard. voor
Matthias Dinghs.
Zaterdag: 7.30 gez. H. Mis t.e.v.
O.L.Vr. van A.B. tot int. van hen die
hiervoor offerden, van 67 uur ge
legenheid tot biechten, 7 uur lof en
rozennhoedje.
A.s. zondag vroegmis voor de pa
rochie, 10 uur hoogmis t.e.v. H. Bri-
gida voor de leden en overl. leden
der broederschap van de H. Brigida.
RECTORAAT HEIDE
Zondag: 14e zondag na Pinkste
ren, 7.30 overl. fam. Ewals-Fleuren,
10 uur hoogmis gez. jaarget. voor
Lamb, van Vegchel en Gertruda
Arts, 3 uur lof.
Maandag: H. Bartholomeus apos
tel, 7.30 G. en J. van Heyster.
Dinsdag: 7.30 H. Mis.
Woensdag: 7.30 overl. fam. Ewals-
Leysen.
Donderdag; 7.30 Martinus Wil-
lems.
Vrijdag: 7.30 t.e.v. de H. Augusti
nus tot een bijz. intentie.
Zaterdag: 7.30 overl. fam. Jans-
sen-Claessens, 7 uur biechten, 7.30
lof.
PAROCHIE MERSELO
Veertiende zondag na Pinksteren.
6.30 Communie-uitreiken, 7 uur
Vroegmis v.d. parochie, 8.15 lm.
t.e.v. O.L. Vrouw (Arts-Verkoeijen),
10 uur Hoogmis voor speciale int.,
2.30 lof met rozenhoedje.
Maandag, feesdag v.d. H. Apostel
Bartholomeus, 7 uur gez. H. Mis
voor Maria Wismans-Poels, 8 uur
gez. H. Mis v. overl. fam. Lamers-
Hendrix.
Dinsdag, 7.30 lm. v. overl. fam.
Bardoel-Poels, 10 uur pl. Huwelijks
mis voor het bruidspaar Vissers-
Wismans, 11 uur pl. Huwelijksmis
v.h. bruidspaar Lamers-Hendrix. De
leden v.d. Maria-congregatie en B.
J.B. worden verzocht de huwelijks
missen bij te wonen.
Woensdag, 7.30 gest. jrg. v. Joh.
v. Vegchel en overl. dochter, 9 uur
gez. H. Mis v. overl. fam. Vissers-
Wismans.
Donderdag, 7 uur jrg. v. Peter
Joh. Poels, 8 uur lm. voor Wilhelm
Hendrix-Engelen.
Vrijdag, 7 uur sol. gest. jrg. voor
Z.E. Rector Aloysius Beek, 8 uur
lm. voor Maria Hendrix.
Zaterdag, feestdag v.d. onthoof
ding v.d. H. Johannes de Doper,
7 uur gez. H. Mis l.e.v. St. Jan, 8
uur lm. t.e.v. St. Jan (van Dijck).
Van 5—7 uur biechtgelegenheid,
8 uur Marialof.
PAROCHIE YSSELSTEYN
14e Zondag na Pinksteren: 6.30
lm. fam. Flinsenberg, 8.10 uit dank
fam. Poels-van Dijck, 9.15 kinder
mis, 10.15 hoogmis, best. jaarg.
Gerardus Janssen.
Maandag 7.30 lm. Ida Wevers-
Janssen.
Dinsdag 7.30 lm. overl. fam. Teu-
nissen-Gerrits.
Donderdag 7.30 lm. Martinus en
Henricus Arts.
Vrijdag 7.30weekdienst Gerardus
Vergeldt.
Zaterdag 7.30 lm. Gerard Jansen,
7 u. Marialof, tot 8 u. gelegenheid
om te biechten.
RECTORAAT VEULEN
13e Zondag na Pinksteren: 7 u.
H. Communie, 7.30 lm. t.i., 10 uur
hoogmis voor Jan en Antoon Na-
buurs, 2.30 Lof.
Maandag 7.30 lm. Franc. Aarts.
Dinsdag 7.30 lm. tot genezing van
een zieke.
Woensdag 7.30 lm. L. Heidens.
Donderdag 7.30 lm. P.J. S winkels
en overl. fam.
Vrijdag 7.30 lm. tot bijz.int.
Zaterdag 7.30 lm. t.e.v, O.L. Vr.
van Lourdes tot int., 8.30 lof. Al
leen na het Lof biechtgelegenheid
zolang goed wordt aangesloten.
Accolieten: Harrie en Wim
Geurts.
Kerkpoetsen: Tini Cleven en Lu
cie de Krijger.
Rectoraat SMAKT
14e Zondag na Pinksteren: 6.15
lm. t.z.i., 7.30 voor priesterroepin
gen, 10 u. hoogmis t.e.v. St. Jozef,
6 uur lof en rozenhoedje.
Maandag 6.30 lm. voor een zalige
levensstaat, 7.30 Willem Hoffmans
Dinsdag 6.30 lm. vd. missie, 7.30
voor een overledene.
Woensdag 6 30 lm. t.e.v. St Jozef
7.30 uit dankbaarheid.
Donderdag, feest van de hart-
doorboring van de H. Theresia van
Avila: 6.30 lm. t.e.v. H. Theresia,
7.30 uit dankbaarheid.
Vrijdag 6.30 lm. t.e.v het H. Hart
7 30 uit dankbaarheid,
Zaterdag 6.30 lm. voor een over
ledene, 7.30 t.e.v. O.L. Vrouw vd.
berg Karmel, 5—5 30 en 7 u. tot
na het lof biechtgelegenheid, 7.30
lof met rozenhoedje.
Zo is dan woensdagavond de
avond jeugd-vierdaagse gestart, als
de zoveelste poging om de jeugd ook
in de vacantie prettig bezig te hou
den. Men heeft hier het nuttige met
het aangename vex-enïgd en houdt de
jeugd niet alleen bezig, maar leert
ze wandelen en al wandelend de
mooie plekjes in onze gemeente ont
dekken.
Dat dit is ingeslagen bewijst, dat
meer dan 400 kinderen zich hebben
aangemeld en men heeft ze al die
avonden maar wat trots zien trek
ken links en rechts door onze ge
meente Een initiatief dat dus voor
de eerste keer al een groot succes is
geworden, en dat nog een groter
succes zal worden in de komende
jar-en als wij ouderen daar onze me
dewerking aan geven. Dat geldt dan
vooral voor vanavond, de slotavond,
wanneer alle wandelaars voor de
laatste maal de kom binnentrekken.
Ze houden dan een défilé voor de
autoriteiten en Venrays Harmonie
zorgt dat er muziek tussen zit.
Maar ook wij moeten er wat mu
ziek in brengen en wie de grote
Vierdaagse wel eens heeft meege-
gemaakt, die weet dat b.v. vlaggen
en bloemen kleur en fleur aan deze
laatste avond kunen geven
Laten we daarom de vlag eens uit
steken vanavond enlaten we zorgen
voor wat bloemen, die we de geluk
kige maar moede wandelaars over
handigen, zodat ook aan het slot van
deze avond fleur en kleur zit.
Dat is dan tevens een goede recla
me voor het komende jaar en kan
slechts de deelname ten goede ko
men. Laten we het werk van de lei
ders, die hier hele dagen aan heb
ben moeten spenderen op die manier
ook eens waarderen en laten we
zorgen dat wij als ouderen ook geen
slecht figuur slaan.
De Venrayse jeugd en een ge
lukkig teken is de deelname van
verschillende kerkdorpen heeft 't
bij deze eerste poging om tot een
avond-vierdaagse in onze gemeente
te komen, lang niet slecht gedaan.
GESLAAGD:
Op het Nijmegen gehouden exa
men, onder toezicht van de Genoot
schap tot opleiding van leerkrach
ten voor het Nijverheidsonderwijs,
slaagden voor het O.B.A.O.-diploma,
de heren:
W. van Bakel, Vredepeel; Th. Cui-
pers Geijsteren; M. Loenen, Leunen;
M. Smits, Holthees; H. Willems,
Venray. En voor V.U.T.O. de heer
Fr. Poels Venray.
bruine herenportemonnaie m. inh.,
H. Swinkels, Oirlo E 78; rode kin-
derstep, Kousemakers, Langstraat
60a; sjaal, Litjens, Oude Oostr.
weg 28; zilverbon, J. Direks, Lull
C 46; wit kinderschoentje, Jans
beken, Merseloseweg 19; jongens
fiets, Politiebureau.