Rolduc en Gemert
Wist U....
Bevolkingsonderzoek-T.B.C,
in Venray
Godsvertrouwen en
verzekeringspremie
Voor de politierechter
Film-agenda
Gaat de zegening van
krnntwis verdwijnen?
Zaterdag 22 augustus 1959 No 34
TACHTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE FIRMA VAN DEN MDNOKHOF WPPïfRT AH VOOR VPNPAV PM HMQTPPïfRlM ADVERTENTIE-PRIJS: 8 ct. perm.i
GROTESTRAAT 28 TELEFOON 512 GIRO 150652 W EfErlVOLiiU V UUIV V EtilUA I Erll UlVlO 1 KIwlVErlN PRIJS PER KWARTAAL f 1.40 BUITEN VEN RAY t 1.60
i.m. ABONNEMENTS-
Wie onlangs heeft gelezen dat een
militair zonder dat hij het zelf wist,
oorzaak was dat verschillende an
dere dienstplichtigen met tb-bacillen
werdén besmet en nu geruime tijd
in een sanatorium moeten doorbren
gen, voelt een huivering. Want dui
delijk is daarmede wel, dat deze ge
vaarlijke volksziekte nog lang niet
bedwongen is en dat zij haar slacht
offers blijft maken. Slachtoffers, die
op hun beurt, zonder dat zij het zelf
beseffen, weer andere slachtoffers
maken
En telkens als men zo'n bericht
leest, schrikt men even, want feite
lijk waren we er zo'n beetje van
overtuigd, dat deze ziekte verdwe
nen is
De doktoren mogen dan wel waar
schuwingen laten horen, .dat men
alsnog voorzichtig moet zijn, maar
„die praten immers voor hun brood
je". Zo'n krantenbericht toont dan
echter duidelijk, dat de situatie nu
niet zó is, als wij dan misschien wel
zouden wensen. En dat men inder
daad nog steeds op moet passen. Het
is daarom dan ook, dat men van
„hogerhand" weer eens besloten
heeft in Venray een algemeen bevol
kingsonderzoek op tbc te gaan hou
den.
Nu zijn er mensen, die dit flauwe
kul noemen. Wat moeten zij een foto
van hun borstkas laten nemen, ter
wijl ze in jaren geen dokter nodig
hebben gehad, zich fit en gezond
voelen?
Maar zij vergeten, dat juist dit
onderzoek bestemd is voor men
sen, die zich gezond en fit voelen,
voor mensen, die al jarenlang geen
dokter op bezoek hebben gehad.
Want wie kan hen de garantie geven,
dat ze inderdaad zo gezond zijn
Wil men de tbc inderdaad uit kun
nen roeien dan is een vrij geregeld
onderzoek noodzakelijk. Dan is het
noodzakelijk, dat iedereen die daar
voor in aanmerking komt, dus U en
ik, voor het röntgen-apparaat ver
schijnen en de doktoren de kans ge
ven om eens binnen-in te kijken. Zo
is alleen de verradelijke tbc te over
winnen, verradelijk omdat een z.g.
gezond mens met deze ziekte be
smet kan zijn. En zo een gevaar kan
zijn voor zichzelf en anderen.
Het eerste bevolkingsonderzoek,
enkele jaren geleden, is een groot
succes geworden. Succes in die zin,
dat practisch alle opgeroepenen voor
de camera's zijn verschenen. Succes
ook, omdat toen enkele lichte geval
len zijn ontdekt, die met enkele
maanden rust te genezen waren «n
waarbij de besmetting in de kiem
werd gesmoord.
Zo moet ook dit bevolkingsonder
zoek weer ons allen paraat vinden
om mee te helpen bij de bestrijding
van de tbc. Voor ons zelf, voor onze
kinderen, voor onze plaatsgenoten.
De eerste enquetekaarten zijn deze
week verzonden. Geef uw medewer
king door ze juist in te vullen. U
kunt hierop onder meer uw voor
keur uitspreken voor bepaalde tij
den voor vervoer van gebrekkigen
en wat dies meer zij, waarna U ten
slotte de oproepingskaart zult ont
vangen.
Iedere Venray er vanaf 15 jaar
komt voor het bevolkingsonderzoek
in aanmerking.
Dit wordt gehouden:
Wijk Onderzoek periode
Oirlo 14 sept.
Oostrum 15 sept.
Merselo 16 sept.
Castenray 17 sept.
Leunen 18 sept.
Veulen 21 sept.
Heide 22 sept.
Ysselsteyn
23 sept.
Venray-Smakt 24 sept.2 oct.
In de kei'kdorpen Oirlo, Oostrum,
Merselo, Castenray, Leunen, Veulen,
Heide en Ysselsteyn, zal uitsluitend
in de middag- en avonduren onder
zoek plaatsvinden. De tijdstippen
waarop dit onderzoek plaats vindt
kan men daar dus 's middags of
's avonds kiezen.
Verondersteld wordt, dat de en
quetekaarten binnen 14 dagen na
verzending weer op het gemeente
huis zijn terugontvangen.
In de afgelopen weken zijn een
aantal prominenten uit de sociale
organisaties en sociale beweging bij
een geweest om gedurende een drie
tal dagen zich te bezinnen op actuele
sociale problemen. Dit had plaats te
Rolduc en Gemert.
Rolduc heeft voor 80% deelne
mers uit Limburg, vooral uit KAB
kringen, die in Gemert komen voor
al uit het Bosse Bisdom en ook over
wegend uit de kringen der arbei
dersbeweging. Die tn Rolduc bestaan
al 25 jaar.
Ook politieke persoonlijkheden
zijn daar dikwijls aanwezig. We her
inneren ons uit Roldus tenminste de
„oude" Ruijs -de Beerenbroek, Dr.
Poels, Weiter e.a.
Ook pater Muckermann hebben
we daar getroffen en het lid van de
Duitse Rijksdag Dr. Joos. Dat was in
de tijd van Poels. Vroeger waren
deze studiedagen meer collegedagen,
maar geleidelijk aan is dit uitge
groeid tot een gedachtenwisseling
over de punten, waarover de inlei
der had gesproken.
Het belangrijkste op zulke dagen
is de sfeer. Men is er echt als broe
ders en zusters onder elkaar. In de
vrije uren kan men contact opnemen
met wie. men wil. Afstand bestaat er
in feite niet. Men begrijpt dat het in
zo'n sfeer gemakkelijk discussieren
is.
De onderwerpen van deze beide
studiedagen sloten geheel op elkan
der aan. In Rolduc werd gesproken
over de gemeenschap en de kerste
ning van de arbeid, te Gemert werd
de aandacht gevraagd voor de vrije
tijdsbesteding als gevolg van de kor
tere werktijd, die overal op handen
is.
Die vrijetijdsbesteding moet dan
vooral scheppend zijn, dus een goede
besteding van de vrij komende tijd,
zodat de mens er rijker door wordt,
dus meer mens.
In Rolduc ging men van de opvat
ting uit, dat op sociaal terrein de ar-
beidsorde, de sociale zekerheid be
reikt, en dat nog alleen binnen de
onderneming de verhoudingen ver
beterd moeten worden.
Hierbij werd teruggegrepen op de
ervaringen van een intellectuele
dame, die geruime tijd in een bedrijf
was gaan werken om ervaring op te
doen over de werkelijkheid. Zij
werkte in een groot bedrijf en toen
zij weer in de vrije wereld was
schreef zij aan de directie:
„Wat ik heb ondergaan tijdens
mijn werken in de fabriek heeft zo'n
blijvend kenmerk in mij achtergela
ten, dat ik mij niet kan onttrekken
aan de indruk, dat er een pijnlijke
vegissing moet zijn, wanneer iemand
me niet ruw aanspreekt! Het is bo
vendien niet de ondergeschiktheid
gelf die mij schokte, doch de nood
zaak van gehoorzamen als verstand,
schranderheid, wilskracht en be
roepseer hiertegen in verzet komen.
Ook dat men voortdurennd bezorgd
moet zijn om de leiding niet te mis
hagen, zodat de werker niet meer
dan „een ding" is.
't Is scherp gezegd, doch volkomen
juist. Het werd schrijver dezes dezer
dagen nog bevestigd, ook door een
min of meer intellectuele werkne
mer (was beroepsofficier geweest en
nu afgekeurd) over de wijze, waar
op hij zich de behandeling moest la
ten welgevallen in een bepaald be
drijf, waar hij met de productie was
belast en de verantwoording hier
voor droeg.
Of in een ander geval, waarbij een
werknemer met 40 dienstjaren en nu
64 jaar oud overbodig wérd, omdat
hij niet voldoende met de nieuwe
techniek meekon, en de tegenwoor
dige eigenaar van dat bedrijf geen
„morele" binding had met het 40-
jarig dienstverband.
We zijn wat afgedwaald van het
onderwerp. Men neme ons dit niet
kwalijk. Wij kunnen ook niet helpen
dat de realiteit hier en daar soms
anders is, dan vrome zielen menen.
Wanneer het vroeger onweerde,
riep moeder de huisgenote bij elkaar
om het evangelie van St. Jan samen
te bidden. En zij ging rond met
palmtak en wijwater om zo van God
te verkrijgen, dat de bliksem het
huis niet zou treffen. Nu plaatsen
wij een bliksemafleider op het dak.
Vroeger baden de boeren dat de
oogst gespaard'zou blijven voor gro
te droogte en schadelijk ongedierte.
Nu laten zij het kunstmatig rege
nen. Ze spuiten het gewas en geen
kwade vlieg durft zich te vertonen.
Wanneer vroeger een grote reis
werd gemaakt, bad men het reisge-
bed. Nu sluit men een verzekering
tegen alle soorten schade.
De moderne mens heeft geleerd
zichzelf te helpen. In veel dingen
heeft hij God niet meer nodig. In
derdaad zijn betere inzicht in de
dingen der natuur heeft hem veel
zelfstandiger gemaakt, waar vroeger
de mens nog voor een duister vraag
teken stond en bevreesd was voor
onbekende gevaren.
Maar zoals gewoonlijk hebben wij
geen maat kunnen houden. In ons
sociale bestel zijn wij onderhand
verzekerd van wieg tot graf. De
premies voor de verzekeringen vor
men het grootste deel van het bud
get.
En nu komt de Kerk en die leest
ons voor wat Christus gezegd heeft
over al die voorzorgen voor ons li
chamelijk welzijn. Dan krijgen wij
te horen, dat wij ons niet angstig be
zorgd moeten maken voor al die
dingen, die ons lichaam nodig heeft.
Er zijn belangrijkere dingen, zegt
Christus. En het enig belangrijke,
het enig werkelijke belangrijke, in
een mensenleven is, dat hij er op de
eerste plaats naar streeft om God te
dienen door een deugdzaam leven.
God zegt niet, dat wij ons niet
zouden mogen verzekeren tegen
brand en inbraak, tegen ongeluk en
ziekte, tegen werkloosheid en gebrek
in de oude dag, maar wel zegt Hij:
dat deze dingen niet op de voor
grond mogen treden.
Een huisvader, die goed voor zijn
gezin zorgt, trouw de verzekerings
premies betaalt zodat vrouw en kin
deren nimmer iets tekort zouden ko
men, is in de ogen van God geen
goed huisvader, wanneer hij vergeet
zijn gezin voor te gaan op de weg,
die naar de hemel voert.
Weest nu niet al te bezorgd, zegt
Christus, over het nieuwe pak, over
het nieuwe jurkje, over de auto en
het tv-apparaat.
Dat doen mensen, die niet in God
geloven, tenslotte ook.
God weet dat we al die dingen no
dig hebben. Probeert daarom eerst
een goed christen te zijn. De rest
komt ook wel.
De stoere tijd van kamperen is
achter de rug. De kampeerder van
nu moge sportieve kleren dragen, hij
is in niets te vergelijken met zijn
baanbrekende voorganger van voor
de oorlog.
De kampeerders van vroeger wa
ren woudlopers, die de woede der
elementen trotseerden. Zij fietsten
of liepen. Van moderne vervoer
middelen als auto's maakten zij geen
of slechts zelden gebruik. Zij was
ten zich in de beek, zagen de natuur,
kookten hun eigen potje en kwamen
vermagerd terug.
Hoe heel anders gaat dat nu in z'n
werk. Men strijkt per auto neer op
een kampeerterrein, dat in het Ne
derlands camping heet. Men laadt
een villa uit, die na enkele handgre-;
pen links en rechts uit meèrdere
vertrekken blijkt te bestaan. Lastige
vogels worden verjaagd met behulp
van radio-muziek. De romantiek van
de schemering wordt verjaagd met
gas- of elektrisch licht. Men pick
nickt in zeven gangen en men graaft
geen hutten meer.
Nog slechts enkelen zijn er over
gebleven van de oude garde. Zij sle
pen hun vergeelde sheltertjes door
het land; zij versmaden de zon van
Italië en die van Spanje. En pas in
de regen zijn zij in hun element.
Deze stoeren kan men verdelen in
twee groepen. De overeenkomst is,
dat zij de luxueuze kampeerterrei
nen mijden. Het verschil is, dat de
ene de eenzaamheid zoekt om van
het restje natuur te genieten, ter
wijl de andere dat doet uit afschuw
tegen de mensheid. Tot de laatste
groep behoorde deze verdachte.
Met zijn harige benen had hij de
gehele dag zijn zwaar beladen fiets
door het zonnige landschap getrapt.
Toen de avond viel, zette hij het
tentje op in een pad, dat tussen twee
akkers liep. Hij vleide zich in zijn
slaapzak en keek *naar de lucht.
Want het tentje was zeer oud en af
tands. Men kon de sterrenhemel
dwars door het tentdoek zien. Ver
volgens sliep hij de_slaap des recht
vaardigen.
Zo heel rechtvaardig was hij ech
ter niet. Want onze goede vacantie-
moeder de A.N.W.B., heeft duidelijk
gezegd, dat men steeds de eigenaar
van de grond toestemming dient te
vragen, voor men zijn tentje opslaat.
En dat had deze man verzuimd.
Hoe gruwelijk kan een klein ver
zuim zich wreken! De ochtend be
gon te gloren en een vroege leeuwe
rik schraapte zijn keel. In het stru
weel rekten de spinnen zich uit, en
de wespen deden hun best de juiste
zoemtoon voor deze dag te vinden.
Tegelijk met de natuur ontwaakte
ook de eenvoudige landman, want
boeren schijnen over het algemeen,
en 's zomers in het bijzonder, met
weinig slaap toe te kunnen.
De eenvoudige landman keek naar
de lucht en zag, dat het weerbericht
wéér gelijk kreeg: droog. Hij greep
met zijn arbeidzame en door noeste
arbeid vereelde hand de waterkraan
en zette de installatie voor de kunst
matige beregening van zijn landou
wen in werking.
Op dit ogenblik ging de kampeer
der dromen dat het regende. Hij
woelde onrustig in het gescheurde
tentje. Hij werd wakker toen hij een
ferme scheut water in zijn gezicht
kreeg. De man schoot zijn tent uit
gelijk een kogel uit de loop van een
geweer. Meteen ontdekte hij dat de
beregeningsinstallatie van de prille
landman hem dit grapje leverde. Hij
rende naar de boerenhoeve en begon
daar woorden te spreken die men
niet pleegt te drukken.
Hij had een strop, want de wacht
meester was die nacht met de jacht
opziener op zoek geweest naar stro
pers, en de mannen genoten op dit
moment ter plaatse juist hun och
tendkoffie. Actief schreef de wacht
meester de scheldende kampeerder
op. En de politierechter heeft hem
vijfentwintig gulden boete laten be-|
talen.
deTfL£V\SfE specialist
We vragen deze week uw aan
dacht voor een tweetal filmen die
in het Luxor Theater gaan draaien
en metterdaad boven het gemiddel
de peil uitsteken. Dat is op de eerste
plaats de film Operatie Amsterdam,
waarin het verhaal verfilmd is van
een drietal mannen, die in de mei
dagen van 1940 de opdracht kregen
een grote partij industrie-diamant
onder de neus van de optrekkende
duitsers uit Amsterdam weg te ha
len en naar Engeland over te bren
gen. Een en ander is met veel elan
verfilmd en men zal het oude Am
sterdam nog eens terug zien, dat in
deze film tot nieuw leven komt.
Op de tweede plaats is er de film:
Een nacht om nooit te vergeten.
Deze film heeft, voor de zoveelste
maal, de ramp van de „Titanic" tot
onderwerp. De ouderen onder ons
herinneren zich zeker de gebeurte
nissen in het voorjaar van 1912 - en
de jongeren hebben er beslist van
gelezen - hoe daar het pas gereed
gekomen passagiersschip met bijna
3000mensen vrolijk en blij de oceaan
overstak, want dit nieuwe schip was
immers onzinkbaar door de electri-
sche bediende waterdichte schotten.
Een ijsberg maakte een einde aan
deze illusie en de „Titanic" moest
zinken Volgens authentieke gege
vens is het filmverhaal vastgesteld
en men zal nu kunnen zien wat er
gebeurde in die afgrijselijke nacht,
waarin meer dan 1500 mensen de
dood vonden, terwijl de scheepska-
pel het 'Nader mijn God tot U' bleef
spelen.
Een film, die naast de menselijke
kleinheid, lafheid en nietigheid toch
ook menselijke zielenadel en groot
heid kan tonen in een uniek verhaal
van 'n ondergaand schip, dat tevens
de ondergang was van een tijdperk
vol grote sociale tegenstellingen.
JULIANAS1NGEL41 'tekf.M] (K4780)
De grootste feestdag ter ere van
O.L.Vrouw is vanouds het feest van
Maria ten Hemelopneming. In de
glorie van Haar ten hemelopneming
vindt Haar heiligheid haar bekroning
en wordt ons de grootheid van Haar
uitverkiezing op bijzondere wijze
openbaar.
Dit feest ter ere van de Moeder
Gods kenden de kerken van het
Oosten reeds ten tijde van het Con
cilie van Chalcedon (451). In Gallië
en misschien ook te Rome werd het
in de 6e eeuw ingevoerd. Het oude
geloof der Kerk, waaraan deze feest
dag beantwoordt, heeft Paus Pius
XII in het jaar 1950 als de zekere
leer der Kerk uitgesproken.
Het feest van Maria ten Hemelop
neming heet ten onzent „Kruutwis",
hetgeen zeer duidelijk een verbaste
ring is van O.L.Vrouw Kruidwijding.
De wijding der kruiden op deze dag
zou volgens de folklorist Ter Laan
een gebruik zijn, dat uit Duitsland
lange tijd geleden werd ingevoerd.
Volgens Durandus worden op Maria
ten Hemelopneming de kruiden ge
zegend, omdat Maria vergeleken
wordt met de roos en de lelie. Deze
bloem, aldus de dichterlijke verbeel
ding van een Engelse anonieme
dichter uit de 12e eeuw, is bij Haar
opneming ten hemel van de aarde
naar het paradijs overgeplant.
Ook de legende Aurea brengt de
rozen en leliën in verband met O.L.
Vrouw. Volgens deze oude en eer
biedwaardige legende zijn deze bloe
men, die na Maria's ten Hemelopne
ming in Haar graf zouden gevonden
zijn, een beeld der- martelaren, be
lijders en maagden.
'TEL. 1070
ken. Bij onweer of gevaar wordteen
van het kruid verbrand.
De folklorist v.d. Ven deelt in zijn
Feestelijk jaar mede, dat in de
kroedwis te Asselt voorkwamen:
drie aren tawe, spelt, haver en rogge
een takje van een pruimen- en een
appelboom, noteblaren boerenworm-
kruid, els en korenbloemen. Te Gre-
venbicht bestaat de kroedwisch uit
hazegerf (duizendblad), els en reine-
varen. Te Bergen (Noord-Limburg)
moeten er zeven kruiden in voor
komen.
Volgens de atlas van Roukes komt
dekroedwisch voor in geheel Nederl.
Limburg, ook in Belgisch Limburg,
in de streek rond Hasselt, Tongeren
en Maastricht; verder in de Rijnpro
vincie. In de Kempen en Noord-Bra
bant schijnt de kroedwisch niet voor
te komen.
Bij de wijding der kruiden wordt
gebeden voor de welvaart van lich
aam en ziel, om bescherming tegen
demonische en andere boze machten
voor degenen, die in vrome gezind
heid er gebruik van maken.
Het is jammer dat, zeker in de
kom, dit oude gebruik verloren gaat.
Slechts 'n enkeling brengt de kroet-
wisch nog ter kerke, terwijl het ook
op de kerkdorpen (volgens insiders)
veel minder wordt.
NOZEMPJES
In de laatste raadsvergadering is
gevraagd of er niets gedaan kan
worden tegen de Duitse gasten, die
in de meest vreemde kledij en ge
woonlijk op nogal lawaaierige
bromfietsen zaterdags en zondags de
hoofdstraten van onze kom- onveilig
maken. Men zal daar, zo werd ge
zegd, tegen op gaan treden.
Uit de aard der zaak hebben we
van dit verschijnsel kennis kunnen
nemen, aangezien een en ander zich
in de buurt van het redactie-bureau
afspeelt, waar immers het verzamel
punt van deze jongelui schijnt te
liggen.
Men doet dan dikwijls rare ont
dekkingen. Want kan men van de
ene kant de komst van deze jonge
lui zien als een soort afstraling van
de ver-broedering, die men thans
nastreeft tussen de volkeren, van de
andere kant loopt het niet zo den
derend met die verbroedering.
De meeste Venrayse jongelui vin
den deze opvallende Halb-starken
maar vreemde snuiters en bekijken
ze een tikkeltje argwanend.
Iets anders is het met de Eva's
dochters van rond de 1415 jaren.
Voor hen schijnt de vreemdeling,
die hen in het Hoog-duits onbegrij
pelijke dingen na-schreeuwt een
soort Ellis Prestly of hoe-die-snui
ters heten-mogen. te zijn.
Zoals een mot om de lamp blijft
vliegen, zo blijven deze grietjes op-
en-neer fietsen tot de meest bru
tale hen eindelijk aanspreekt en dan
is het een en al verbroedering wat
de klok slaat. Dan duurt het niet
lang of onze Duitsers fietsen met het
grietje weg of gaan wat staan te
smoezen in portieken of poortwegen
of men zoekt het buiten af
We geloven inderdaad, dat men op
dit soort verbroedering wel wat
beter letten' mag. Want de mot, die
rond de lamp danst, danst zo lang
tot ze haar vleugels heeft verbrand.
Het was in Venray eveneens een
gebruik, dat op 15 augustus voor de
hoogmis de kruiden werden geze
gend. Uit ieder gezin werd een
„kruutwis" (kruidwis wis bete
kent tuil) mee ter kerke genomen.
In de Venrayse „kruutwis" vond
men enige halmen haver, rogge of
tarwe, soms een blad van een voer-
biet. Velen voegen hieraan toe een
op een stokje gestoken appel of peer.
Na de thuiskomst kreeg mens en
dier ziin deel van de „kruutwis".
De rest werd op zolder gehangen om
op voorspraak van O.L.Vrouw Gods
zegen over huis en hof af te sme
dat een Engelse krant van haar le
zeressen wilde weten, hoe zij zich
de ideale echtgenoot voorstellen
en dat er talrijke antwoorden op
de redactie van de krant binnen
kwamen. De beste kreeg een prijs.
Deze beweerde:
dat de ideale echtgenoot ervan over
tuigd moet zijn, dat hij de meest
volmaakte vrouw ter wereld heeft
getrouwd.
dat de ideale echtgenoot zijn vrouw
altijd met dezelfde beleefdheid en
vriendelijkheid moet bejegenen,
waarmee hij een vreemde dame
tegemoet zou treden.
dat de ideale echtgenoot in beslis
sende problemen zijn vrouw ener
giek, maar op rustige wijze, van
de juistheid van zijn standpunt
dient te overtuigen.
dat de ideale echtgenoot zijn vrouw
in kleinigheden dient toe te geven,
in beslissende vraagstukken ech
ter op zijn standpunt moet blijven
staan.
dat de ideale echtgenoot zich steeds
zo moet gedragen, dat hij door
zijn vrouw gerespecteerd kan
worden. Respect voor een man is
de zekerste weg naar het hart van
de vrouw.
dat de ideale echtgenoot alle aange
name dingen, die hij buitenshuis
meemaakt aan zijn vrouw dient te
vertellen, over kleinigheden echter
die hem ergerden, dient hij te
zwijgen.
dat de ideale echtgenoot zijn zorgen
aan zijn vrouw moet meedelen.
Hij moet proberen haar tot zijn
troosteres en helpster te maken.
Het vleit de vrouw, als ze haar
man met raad terzijde kan staan.
dat de volmaakte echtgenoot zijn
appetijt niet buitenshuis mag stil
len, maar steeds met een goede
eetlust naar huis dient te komen.
Is er iets dat hem niet smaakt,
dan moet hij zijn ergenis niet la
ten blijken, hoogstens met humor
naar voren brengen.
dat de volmaakte echtgenoot onder
alle omstandigheden de nieuwe
japon van zijn vrouw dient te be
wonderen ook als deze hem
niet bevalt. Het mag hem vooral
niet ontgaan als zijn vrouw iets
nieuws draagt. Ze draagt het im
mers voor hem. (Ook voor haar
vriendinnen! Red.)
dat ideale echtgenoot zijn vrouw
minstens een keer per dag een
compliment moet maken. Dat kost
niets en het doet de vrouw veel
plezier.
dat met deze „10-geboden voor de
ideale man" de aanstaande brui
degom dus maar vast rekenen
moet houden.
en tenslotte, dat de vrouw deze 10-
geboden beter niet onder de ogen
kan krijgen?
dat inbrekers de universiteit van
Newton binnendrongen en aan de
haal gingen met 28 schrijfmachi
nes. Een lieten ze er staan, waar
mee ze op een vel papier schre
ven: „De andere zijn kwijt".
dat een dame in Sacramento 50.000
dollar schadevergoeding wil heb
ben van een dokter. De man prik
te haar zijn initialen op haar rug,
toen hii bezig was haar te onder
zoeken. De initialen zullen er
nooit meer uitgaan, want de ent
stof bleek ongeveer gelijk, met
die welke voor tatoering gebruikt
wordt.
dat twee Amerikaanse werklozen
een trein hebben laten ontsporen
om daardoor werk te krijgen bij
de opruiming van de ravage?
dat de vissers van Jutland niet wil
len zwemmen leren, omdat zo
als ze zeggen hun lijden daardoor
alleen maar verlengd wordt wan
neer hun boot zinkt of wanneer ze
overboord slaan?
dat volgens Amerikaanse deskundi
gen de eerste maanreiziger een
robot zal zijn met radio en tele
visie uitgerust en in staat om ver
dorie te zeggen, wanneer iets niet
naar wens gaat?
dat een meneer in St Louis een jaar
over tijd een boek terugbracht
naar de uitleenbibliotheek. „Ik
was het vergeten" zei hij. Het
boek heette: „Hoe kweek ik een
perfect geheugen?"
dat de zeventienjarige juffrouw
Penny Bishop en de twee jaar
ouder Gordon Davidsen op de rol-
schaatsbaan v. Brownsbay (Austr.)
26 uur en 20 minuten gerolschaatst
hebben. Daarmee hebben zij het
oude wereldrecord (26 uur en 15
minuten) verbeterd. Zij vinden
dat belangrijk.
dat het gloeiend heet was in Napels
en er groot tekort aan water
heerste. Maar toch wilde de film
ster Valentina Cortese een uitge
breid bad nemen. Water was er
niet, dus „haal een auto vol fles
sen mineraalwater", sprak Valen-
tia. Zij goot die uit in het bad.
Het was heerlijk. Het koste 35
gulden.
dat bij de ingang van een grote par
keerplaats in Richmond een bord
staat waarop een toepasselijk ge
dicht is geverfd. Het luidt aldus:
..Toen Noë over de blauwe oceaan
voer had hij dezelfde perikelen
die U heeft. Veertig dagen voer
hij met zijn ark rond, voordat hij
een parkeerplaats- vond".
dat de bond van Amerikaanse pilo
ten heeft gëist dat de vliegtuig
maatschappijen hun toestellen
droogleggen. „Het is geen doen,
zegt de bond, zoals onze stewar
dessen met dronken passagiers