Nieuwe industrie in ïenrav
De Midden Peelweg
wordt gereed gemaakt
\m een slachtpaard
dat kampioen werd
P.M00REN
foor de politierechter
Meerio en ïïanssnm huldigden
zilv. burgemeester J. Rutten
Veiligheid voor alles,
ook io de landbonw
TELEVISIETOESTEL
Tel. 1070
...altijd mee op reis
Uit Peel en Maas
JUUANASINGEL41-tekf. 1061 (K4780)
Zaterdag 25 juli 1959 No 30
TACHTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE FIRMA VAN DEN MUNOKHOF WPPTfRT ATï VOOR VPWR&V OMQTDP1TPA! ADVEBTENTIE-PBIJS: 8 ct. perm.m. ABONNEMENT8-
GBOTE8TBAAT 28 TELEFOON 512 GIBO 150652 IiLilVDL</iU V UUA V lilllVÜ I EfiT UlYiJ 1 lVUlVCfll PBIJS PES KWABTAAL f 1.40 BUITEN VENBAT f 1.60
In de komende raadsvergadering
vinden Venrays Vroede Vaderen
het voorstel van B. enW. ter tafel
om het overige gedeelte van het
industrie-terrein aan de Maashese
weg te verkopen aan de N.V. Me
taal warenfabriek Venray.
Genoemde onderneming, zo blijkt
uit de stukken, 'wil hierop een
grote hal gaan bouwen met een
totale vloeroppervlakte van 10.000
m2 en hoopt hier binnen afzien
bare tijd een 150 mensen aan het
werk te hebben.
Een onverwachte uitbreiding van
het industriële potentieel in Ven
ray, waaraan op dit moment wel
niemand had gedacht.
Blijkens nadere informaties zul
len in deze industriehal o.m. de
stoelen en banken gemaakt gaan
worden voor de nieuwe DAF.-
auto's.
Het blijkt, dat een zuster-onder-
neming van de N.V. Inalfa, nml-Ide
Elsrijk stalen frame meubelen (o.a.
bekend om haar Elsrijk-meubelen)
deze! opdracht vanj de DAF-auto-
mobliel-fabrieken uit Eindhoven
heeft gekregen.
Nu werden de Elrijk-meubelen
al geruime tijd in een der afdelin
gen van de fabriekshallen der NV
Inalfa hier ter plaatse gemaakt,
maar aangezien zowel de productie
van de haarden en ds toeleverings
artikelen van Inalfa, als de stoelen
en meubelen van Elsrijk, steeds
maar groter werden heeft men al
geruimen tijd naar een oplossing
gezocht. Temeer waar de uitbrei
ding van de reeds bestaande hallen
nog weer te klein bleek voor de
toenemende productie van de beide
ondernemingen.
Toen nu deze enorme order
afkwam van de DAF-fabrieken,
die zich voorstellen het komende,
jaar iedere week een 200 Dafjes
van de band te laten lopen, moest
een radlkalere oplossing gevonden
worden.
Die is er dan gekomen door de
oprichting van een nieuwe naam
loze vennootschap, die de schone
naam VENRAY zal gaan dragen.
Deze nieuwe industrie zal dus
de gehele meubelproduktie van de
N.V. Elsrijk en daarnaast o.a. de
Daf-auto van zitplaatsen voorzien.
Directeur van deze nieuwe fa
briek is de heer J. A. M. Burgman
uit Amsterdam.
Men hoopt zo spoedig mogelijk
met de bouw van een nieuwe hal
te beginnen.
In de zitting van de Provinciale
Staten van maandag j.l. is met
algemene stemmen een gewichtig
besluit genomen. Het besluit name
lijk om van provincie-wege een
bedrag van f404.285.beschikbaar
te stelen als het aandeel van de
provincie Limburg in het eerste
begin van de nieuw aan te leggen
Midden Peelweg.
Het was al lang een publiek ge
heim, dat de aanleg van deze voor
Venray zo belangrijke verkeers
ader spoediger tot stand zou komen,
dan men in het begin van dit jaar
wel meende.
Men wist immers dat Venrays
Vroede Vaderen na een geheime
zitting het besluit genomen hadden
bijna f 89.000.— beschikbaar te
stellen voor de aanleg van deze
weg. Al had men, bij het wederom
openbaar worden der vergadering
zich eerst terdege overtuigd dat de
persme'tisen toch wel weg zouden
zijn, 's anderdaags moest een raads
lid echter ervaren, dat men achter
in de Vredepeel al wist wat er
aan het handje was.
Dat Venrays gemeenteraad dit
besluit zo maar niet op de bonne
fooi genomen had, was duidelijk.
Reeds direct na de aanwijzing van
onze gemeente tot industrieel te
stimuleren kern werd het de re
gering duidelijk gemaakt, dat de
huidige verkeersverbindingen in
deze streek niet bepaald gunstig
waren t.a.v. het aantrekken van
industrie. Immers, goede verbin
dingen met het Midden en Westen
van Nederland ontbraken.
Door de aanleg van een Midden
Peelweg, zou Venray uit zijn be
trekkelijk isolement worden ver
lost, omdat door deze weg niet
alleen een shelle verbinding moge
lijk is met den Bosch, via Veghel,
maar ook via Oss-Geldermalsen
aansluiting geeft op de grote E-
wegen naar het westen en midden
van het land. Daarnaast zal deze
Midden Peelweg een vlottere ver
binding geven met het Zuiden van
onze provincie en zal in de toekomst
de grote weg Antwerpen-Venlo-
Duitsland kruisen en daaraan dus
ook weer een goede aansluiting
geven.
Men kon de verschillende depar
tementen van het grote nut van
deze verbindingsweg overtuigen,
wat belangrijk was omdat immers
van deze zijde, in het kader van
de industrialisatie-politiek, voor
een groot deel der financiën moest
gezorgd worden.
Was men eerst van plan deze
weg in het kader van de werkver
ruiming, dus in een soort werk
verschaffing tot stand te brengen,
nu bleek, dat den Haag bereid was
voorrang te verlenen aan het tot
standkomen van deze weg buiten
dat verband. Er werd een voorlopig
financieringsplan opgezet over de
7 km. die in de gemeente Venray
zullen komen liggen en die uit
eindelijk f 1.347.671.— zullen kosten.
Venrays Raad heeft voorshands al
het besluit genomen haar aandeel
in die kosten op zich te nemen en
nu hebben dan maandag j.l. ook de
Staten zich bereid verklaard het
aandeel van de provincie bij te
dragen, zodat met het gedeelte van
deze weg op Venrays grondgebied
n.l. van de Vredepeel tot en met
Ysselsteyn begonnen kan worden.
Het is logisch dat het daarbij
niet blijven zal. Ook de gemeente
Helden zal haar aandeel in de weg
binnenkort wel beschikbaarstellen,
evenals de andere gemeenten, die
hierbij betrokken zijn en men ver
wacht dat in 1962 het 26 km. lange
stuk gereed zal zijn.
Intussen hoopt men dan ook bij
Geldermalsen en Tiel het ontbre
kende gedeelte van deze Noord-
Zuid verkeersweg gereed te heb
ben, zodat dan Venray inderdaad
over een uitstekende verbinding
met het midden en zuiden van het
land zal beschikken.
Zonder meer zal het duidelijk
zijn, dat de Beekweg in het kader
van deze wegenaanleg nu ook zijn
definitieve verbetering gaat krijgen,
om zodoende een goede aansluiting
van Venray op de Peelweg moge
lijk te maken. Daarnaast hoopt
men dat de provincie dit jaar ook
nog zal gaan beginnen aan een
omleg van de weg naar Deurne,
langs de Veltumse kapel naar
Wanssum, zodat dan inderdaad
van een rigoreuze oplossing van
het verbindingsprobleem gesproken
kan worden. Het is de bedoeling
dat de nieuwe weg ongeveer 6 m.
breed gaat worden, terwijl fiets
paden aan beide kanten het snel
verkeer zullen komen verlichten.
In Sint Oedenrode speelt zich nu
een sprookje af. Daar in de stallen
van de voormalige brouwer Sjef
de Leijer, die een groot huis, even
voorbij het wondermooie marktveld
bewoond, staat een prachtige vlie-
genschimmel, die luistert naar de
naam „Snowman".
Het is een wonderlijk mooi paard
met een klein schrander hoofd en
kleine oortjes, waaraan Harrie de
Leijer, een van de twaalf kinderen
van de brouwer, zijn geslaagde
emigratie naar Amerika heeft te
danken.
„Snowman" is voor de film en
voor de reclame van de Pan Ame
rican Airways met de eigenaar,
zijn vrouw en vijf kinderen van
New York uit naar Nederland ge
vlogen.
Want in „Snowman" zit business.
Hij is vorig jaar in Madison Square
Garden kampioen-springer van de
Verenigde Staten geworden.
Maar dat is niet de quintessende
van de „story". Harrie de Leijer
heeft het paard, waarvoor hem al
35.000 dollar is geboden, drie jaar
geleden voor 80 dollar van de wa
gen, waarop het naar de slager
gereden zou worden, weggehaald.
Amerika is gek van de geschie
denis van „Snowman". Van Assche-
poes, die een prachtige prins bleek
te zijn.
Het leven van dit paard wordt
nu verfilmd. Een speelfilm, com
pleet met liefdesverhaal, waarin
de schimmel, die voor de slacht
bank bestemd was, door Harrie de
Leijer gereden wordt. In november
zou hü gereed moeten zijn.
Er verschijnt binnenkort ook een
sprookjesboek over het paard. Het
moet allemaal zuivere waarheid
zijn, want „Snowman" staat nu tot
27 juli in de stallen van Sjef de
Leijer.
Waarvoor zou men dit paard
anders over de Oceaan gevlogen
hebben?
Omdat er voor film-corporation
en voor de Pan American Airways
business in de Amerikaanse publi
citeit rond dit kampioenspaard zit,
dat vroeger als werkpaard bij een
boer heeft gediend.
Harrie de Leijer heeft de kans
van zijn leven gegrepen, toen hij
in Nieuw Holland het dier op de
wagen voor de slager zag staan.
Een boer, die het als werkpaard
had gebruikt, wilde er vanaf.
„Ik zag het kleine hoofd en de
kleine oortjes. Het dier stond me
direct aan. Niet dat ik er een
springpaard ven wilde maken, maar
het zou een goed rijpaard voor de
zwaardere meisjes kunnen zijn.
Ik kon het in St James, waar
mijn boerderij en mijn stallen zijn
gelegen, best gebruiken, al was 't
mager als een lat. Het hoofd was
goed en daarmee moet men begin
nen om de kans te krijgen een
goéd paard te bezitten.
Toen het thuis was heb ik kans
gezien er een goed springpaard
van te maken.
In 1957 kwam ik er op kleine
concoursen mee uit, zonder er wat
succes mee te hebben. In 1958 werd
hij door een jongen gereden, die
erg zenuwachtig was. Het paard
sprong goed, maar op de eerste
twee concoursen liep het toch fout.
Daarna heb ik het zelf gereden,
om er in Sands Points het kam
pioenschap van een groot concours
mee te winnen.
Er volgden 12 kampioenschappen
achter elkaar. In Madison Square
Garden werd het zelfs kampioen
van Amerika.
Wat dit betekent?
De grootste kranten staan er vol
van. Met 1072 punten, verzameld
op alle springconcoursen, liep het
500 punten op de concurrenten uit.
Nu wil men voor „Snowman" 35
duizend dollar geven. Het paard
is i nooit meer te koop. Ik heb er
alles aan te danken.
Het heeft ons gemaakt. Mijn
zaak in St James op Long Island,
vijftig kilometer van New-York,
waar ik in het bezit van 37 paar
den ben, ondergebracht in 2 grote
stallingen.
Ook de talrijke gewonnen geld
prijzen hebben daaraan meegehol
pen. Voorts kregen mijn rijscholen
een grote faam. Een ervan is een
college gevestigd, waarin vijftig
procent der meisjes rijlessen neemt.
Ik heb tegen mijn vrouw gezegd
als er met mij iets gebeuren mocht
verkoop desnoods alles, maar als
je dan aleen „Snowman" nog
overgehouden hebt, schiet hem dan
een kogel door de kop en begraaf
hem".
Dat vertelt ons Harrie de Leijer,
eertijds bekend landelijk ruiter en
lid van de Rooyse Rijvereniging,
die ook onder de NCB ressorteert.
Als negenjarige werd hij op een
NCB-concours reeds als beste rui
ter aangewezen. Elf van de twaalf
kinderen van Sjef de Leijer rijden
immers. Een zoon heeft het nog
te druk met studeren.
Het zijn allemaal paardenmannen
bij de Leijer. In de Rooyse stallen
is altijd gefokt. En de familie heeft
goede springpaarden bezeten voor
internationale concoursen. Een er
van werd in '50 nog kampioen van
de Landelijke Ruiters.
In hetzelfde jaar trouwde Harrie
de Leijer, die thans 31 jaar is, met
Jo Vermeltfoort, een Rooys meisje
om dan naar Amerika te emigre
ren.
Hun pad liep niet over rozen.
In Greensbourough, Noord Caroli
na, kwam hij op een boerderij te
recht, waar hij op flfty-fifty-basis
met de eigenaar kon werken.
Na negen maanden werd er ech
ter niets betaald. De boer ging
failliet en de Leijer stond dan te
kijken.
Micky Walls, een der beste van
de Amerikaanse steaple-chase en
race-trainers hadden de Leijer
echter op concoursen met paarden
zien omgaan en bezorgde hem een
nieuwe job als bedrijfsleider op
■een boerderij In Pennsylvanie.
Na een jaar trad hij bij een mul-
ti-mlljonair in Virginia in dienst,
die er ook drie concourspaarden
op na hield.
De Leijer reed zijn paarden en
hield de 64jarige David Hugh Dli-
lard zaterdags en zondags gezel
schap op zijn rijtochten.
Aan Dillard had de jonge familie
de Leijer na twee jaren veel te
danken. Er was overgelegd, waar
men paarden voor kon kopen, die
op de farm gestald en gevoerd
werden.
Door koop en verkoop kon de
grondslag voor een goéde zaak
gelegd worden.
In 1954 vertrok men naar St.
James, waar een eigen zaak de
Hollandla-farm, bestaande uit rij
scholen met 37 paarden konden
worden gesticht.
Harrie de Leijer trad toe tot de
Professional Horsman Association,
zodat hij drie dagen per week op
de races zit, doch thuis zijn perso
neel aan het werk heeft.
Het sprookje van het slacht
paard „Snowman", dat de beste
springer van Amerika blijkt te zijn
maakte het succes compleet.
Snowman" is een tienjarige
ruin, die thans drie jaar in het
bezit van de Leijer is. Ondanks de
vele nasporingen heeft men de af
komst van dit bijzondere dier niet
kunnen achterhalen.
De onverwachte tocht van het
paard met het gezin van de Leijer
over de Oceaan naar de ouderlijke
woningen In St. Oedenrode was
het gevolg van de behoefte aan
publiciteit.
Pan American Airways bracht
met het factotem Snowman onder
de aandacht, dat voor de Pan
American en voor de Olympic Ga
mes paarden per vliegtuig kunnen
vervoerd worden en de Snowman
Corporrtion diende tegelijkertijd
haar eigen belangen.
De Leijer kon met Snowman
naar elk willekeurig doel vliegen.
En is het dan verwonderlijk, dat
hij met heel zijn geluk: vrouw, vijf
kinderen en Snowman naar Sint
Oedenrode vloog
Jozef de Leijer, de voorzitter en
directeur van de staffanfare, waar
toe steeds vier van zijn kinderen
hebben behoord, is met recht trots
op zijn Amerikaanse paardeman,
die voor zijn vertrek op 27 juli
eerst met Snowman op een speci
aal daartoe door de Rooyse Ruiters
uitgeschreven concours zal moeten
deelnemen.
Vyf-en-veertig verenigingen
brachten groots défilé
Geassisteerd door de beide wet
houders en pastoor G. Kemmere
van Geysteren, heeft pastoor J.
Slots van Wanssum uit naam van
de gehele bevolking zondagmorgen
tijdens de hartelijke huldiging
burgemeester J. G. A. Rutten bij
gelegenheid van zijn zilveren ambts
jubileum een prachtige zilveren
ambtsketen om de schouders ge
hangen als geschenk ven de in
woners van de gemeente Wanssum,
Als een dankbare herinnering aan
dit feestelijk gebeuren in Wanssum,
zal burgemeester Rutten de ambts
keten tijdens officiële gelegenheden
in Wanssum dragen en zal hij dan
niet meer de waardigheidsketen van
Meerio behoeven te lenen, waar hij
eveneens de eerste burger Is en
waar de bevolking zich zaterdag
middag ook had opgemaakt om hun
burgemeester een warme hulde te
betuigen.
We beperken ons tot het
feest in Wanssum
In het ruime en fraaie nieuwe
gemeentehuis van Wanssum zette
de huldiging zich om vijf uur
zaterdagmiddag voort. Aan de grens
der gemeente werd de zilveren
burgemeester afgehaald door alle
verenigingen van het dorp en naar
het raadhuis begeleid onder de
vrolijke klanken van fanfare Con
cordia.
Als eerste spreker tijdens de
buitengewone raadszitting voerde
loco-burgemeester G. Beterams het
woord. Hij gaf een schets van de
loopbaan van de jubilaris, die ook
In Wanssum veel tot stand bracht,
waarvoor de gemeente veel dank
verschuldigd was.
Voor de vele voortvarende initia
tieven en de stimulerende actie,
die van de heer Rutten uitging,
bracht loco-burgemeester Beterams
hartelijke hulde en ondersteepte
zijn woorden met een prachtige
vulpencassette als geschenk van de
raad.
Namens de burgemeesterskring
feliciteerde burgemeester mr. A,
Janssen van Venray, terwijl voorts
burgemeester J. Linders uit Broek-
huizenvorst en oud-burgemeester
baron de Weichs de Wenne uit
Geysteren woorden van gelukwens
spraken.
Voor een onvergetelijke huldiging
hadden de gemeentenaren zich
zondagmorgen andermaal verza
meld, waarbij pastoor J. Slots ver
tolker was van de feestvreugde in
het dorp. Hij bood de ambtsketen
aan geassisteerd door de wethou
ders G. Beterams en F. Geurts en
pastoor G. Kemmere, ter symboli
sche illustratie dat het een ge
schenk betrof van de gehele ge
meenschap.
Ontroerd door de hartelijke hul-
digingsbewijzen heeft burgemeester
Rutten dank gebracht.
Het komt helaas nog veelvuldig
voor, dat de landbouwer het koren
op zijn bouwland onder de draden
van de hoogspanningslijn optast.
Dit nu is levensgevaarlijk. Immers
om door de hoogspanning te wor
den getroffen is het niet absoluut
nodig, dat men de draden met een
lichaamsdeel aanraakt.
Reeds de nadering tot op een
afstand van anderhalve meter van
deze 150,000 Volt geleiders kan
levensgevaarlijk zijn.
Met nadruk wordt er daarom
nogmaals op gewezen, dat het voor
de eigen veiligheid van de land
bouwer en zijn personeel noodzake
lijk is, dat de korenmaten zich niet
onder de draden bevinden, doch
dat deze mijten tenminste 10 meter
van de buitenste draad, op de
grond gemeten, verwijderd moeten
zijn. Men zij dus opnieuw gewaar
schuwd.
VOOR EEN MODERN
EN VAKKUNDIGE
PLPRTSING ZORGT:
NATUURZUIVER OPWEKKEND VERKWIKKEN»
van 24 juli 1909
In de donderdagavond gehou
den vergadering van de kaartclub
„Gezellig samenzijn" is met alge
mene stemmen besloten de kaart
club te doen overgaan In een zang
vereniging.
*Tot directeur werd benoemd de
heer Alphons Pennartz, organist
alhier.
In 1909 waren in België niet
minder dan 112 000 herbergen. Dit
is op iedere 30 volwassen mannen
een gelegenheid.
De Burgemeester van Venray
maakte bekend, dat het uur van
sluiting voor café's tijdens de ker
misdagen zal zijn te middernacht
(12 uur).
van 28 juli 1984
De H. Kindsheid hield te
Venray een optocht. Ondanks da
crisis brachten de collecten nog
aardig wat op, nJ.:
Collecte Grote Kerk f 270.—
Paterskerk f 73.90
tijdens optocht f 180
De firma Jamin vestigde een
depót te Venray in de Patersstraat.
De H.E. Heer Mgr. P. Wijn
hoven kwam uit Amerika naar
Venray om zijn zilveren priester
feest te vieren.
- De heer Theo Min, onder
wijzer in Ned. Indië, alhier met
verlof, slaagde in Den Haag voor
het examen akte tekenen L.O.
„Handeltje van niets"
De baas was voor achthonderd
gulden aan lappen stof kwijt ge
raakt. Dat had de monteur gedaan,
die er iets wilde bijverdienen. De
monteur kocht een overjarig auto
wrak en ging dat oplappen. Het
werd een handeltje van niets. De
onderdelen kostten zoveel geld dat
de man het niet kon betalen. Daar
om stal hij die lappen stof. Hij
verkocht ze door aan een markt
koopman, die er in totaal f 400>—
voor betaalde. De monteur wérd
ontslagen, en de rechter gaf hem
veertig gulden boete met twee
maanden voorwaardelijk.
Deze zaak was aan het rollen
gekomen toen de baas op een
zonnige dag het fabriekje verliet
om een wandelingetje met koffie
pauze door de stad te maken. Hij
drentelde over de markt, en zag
er tot zijn verbazing zijn eigen
lappen stof in een kraam hangen.
Verbluft informeerde hij bij de
koopman, waar die stof vandaan
kwam. „Uit België", loog de koop
man zonder blikken of blozen,
Waarna de baas zich naar het
alls ««««ringen j
jAKM/ Aypol^n
UfflTflt) C fina"cl'er'ö9^
politiebureau repte om daar ver
slag uit te brengen van zijn bevin
dingen. Vervolgens haastte hij zich
naar het fabriekje terug om de
monteur te ontslaan. Van zijn be
drijfskapitaal betaalde de monteur
driehonderd gulden schadevergoe
ding. Meer bezat hij niet. Maar
het was toch voldoende voor de
baas om de rechter in een mooie
brief clementie voor de monteur
te vragen.
Met de marktkoopman, die als
heler terecht moest staan, was het
een ander geval. Niemand had een
mooie brief voor hem geschreven,
maar hij was al een eind in de
tachtig en nog nooit was hij met
politie in aanraking geweest. „Nog
niet voor appels gappen als kleine
jongenzei hij. En omdat hij
kort na de oorlog van '70'71 was
geboren, wil dat toch wel iets zeg
gen.
De rechter vond dat er weinig
dieven zouden zijn als er geen
helers waren.
,Ik dóch dat 't eerlijk was", zei
de bejaarde koopman.
„Hoe kan dat kreet de rechter,
„u betaalde de helft van de waarde
Nou, nou," deed de koopman
sussend, „zo goeiekoop was het
ook weer niet, 't Was een handeltje
van niets. Ik heb wel eens betere
mazzels gemaakt!"
,Dan moet daar ook maar eens
een onderzoek naar worden inge
steld vond de officier.
„Dat ken u doen meneer, dat ken
u doen", riep de koopman veronge
lijkt. „In mijn' kraam geschieden
geen dingen die het daglicht niet
kunnen zien."
.Behalve dit dan', vond de of
ficier.
Ik doch dat het eerlijk was,
herhaalde de koopman en daarna
ging hij aan het rekenen. Hoeveel
vader Suurhof hem had toegeme
ten en hoe slecht het tegenwoordig
op de markten is. En ik heb nog
vijf kinderen ook, riep hij vol vuur
uit.
„Hoe oud is de jongste", infor
meerde de rechter
„Zes en veertig", antwoordde de
verdachte.
„Dan behoeven we daar geen
rekening mee te houden", zei de
officier, die f 75.— boete eiste.
„Maak er veertig van" vroeg de
koopman, maar de rechter liet het
bij vijf en zeventig.
„Ik kan het niet goedkoper doen
zei hij. 't Is hier nog slechter dan
op de markt."