Nederlanders in Brazilië.
Jeugd en Sport
SPORT
Een buschauffeur is meer
dan chauffeur alleen
rM«Dr S°S WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
O. Beeren opende nienw atelier.
Heden en morgen te Venray
Zaterdag 20 juni 1959 No 25
TACHTIGSTE JAARGANG
M PEEL EN MAAS M
Woensdag was een belangrijke
dag voor de N.V. Tricotagefabrie-
ken vh. Fr. Beeren, want op die
dag opende niemand minder dan
de Gouverneur Dr. Houben het
nieuwe gebouw in Venray.
Prof. GeJissen, de president-com
missaris, heette niet alleen de
Gouverneur hartelijk welkom, doch
ook de vele genodigden, die dit
feest kwamen bijwonen. Hij wees
er op, dat de situatie van textiel
en tricotage de laatste jaren niet
bepaald florissant is geweest.
Enerzijds is dat veroorzaakt door
het wegvallen van grote markten
in het Verre Oosten, anderzijds
door concurrentie van de vroegere
„leveringslanden". Het laatste jaar
doet gelukkig een kentering zien.
wat mede zijn oorzaak vindt in 't
feit, dat het textielverbruik per»
hoofd per jaar nog steeds stijgen
de is. Aangezien het verbruik in
Amerika nog altijd tweemaal gro
ter is dan in Europa, mag men dus
de verwachting koesteren, dat deze
gunstige situatie zal blijven.
Wat het atelier in Venray betreft,
het is totstand gekomen, omdat
men arbeidsspreiding wilde toe
passen. Men verwerkt hier hoofd
zakelijk katoen en de vooruitzichten
in deze tak van de textiel zijn nog
altijd zeer gunstig, gezien de grote
vraag. Een vraag, die door de
Euromarkt zeker nog zal toenemen,
al zal het voor de Nederiandse
bedrijven niet gemakkelijk zijn, de
dan te verwachten concurrentie
het hoofd te bieden.
Met zijn onderbezetting van 140
mensen is het atelier in Venray
natuurlijk maar een Klein bedrijf in
de textielwereld, maar Prof. Gelis-
sen meende, dat juist bedrijven
van dergelijke grootte, voor de in
dustrialisatie van ons Limburg
van zeer groot belang zijn en hij
meende dan ook Venray met de
vestiging van dit bedrijf te kunnen
feliciteren.
Gouverneur waarschuwt
Dit deed ook Dr. Houben, die
vertelde graag naar Noord-Limburg
te komen, waar men telkens er
vaart, dat er veel energie schuil
gaat onder de goede bevolking.
Hij bood gelukwensen aan bij de
opening van dit atelier, waarin op
zo duidelijke wijze de moderne
techniek wordt toegepast ten be
hoeve van de mens.
Hij wees er op, dat 't voor heel
Noord-Limburg, met zijn geboorte-
en arbeidsoverschotten noodzakelijk
is, dat de industrie er vaste voet
krijgt, wil men voor de aantreden
de jeugd werkgelegenheid scheppen.
Daartoe moet ook de streek zelf
de ogen openen voor de mogelijk
heden voor onderwijs, volksgezond
heid, handel, nijverheid en ont-
spanningsraogelijkheiden alles doen
om het hoofd te bieden aan de
zuigkracht van andere grote in
dustriële centra.
Met de wens, dat onder Gods
zegen de Venrayse vestiging var.
Tricotage-Beeren zou mogen groei
en en bloeien, ook tot heil van de
streek, besloot de Gouverneur zijn
rede.
CADEAUX
Tussen de talrijke cadeaux welke
de directie kreeg aangeboden, was
ook een band recorder welke de
meisjes van het atelier aanboden
bij monde van mej. v. Bergen. Zij
bood onder gelukwensen deze re
corder aan, opdat ook zij zelf er
van zouden mogen protiteren en
sprak de wens uit, dat de Venray.-e
afdeling, de afdeling uit de parel
der Peel, de parel zou worden onder
de bedrijven van de n.v. Beeren.
Het was directeur G. Beeren, die
hierop nader inging, toen hij ver
telde, dat de jongste dochter van
de n.v. Beeren, schoon volgroeid,
toch aan een ernstige kwaal leed.
De kwaal namelijk van onderbezet
ting. De directie is bepaaldelijk niet
voldaan over het getal meisjes, dat
men thans heeft. Dit moet aanmer
kelijk worden opgevoerd, wat niet
alleen door reclame moet worden
gedaan, maar dat ook van anderen
een doelmatige aanpak vereist, om
tot een verdere ontwikkeling te
komen,
Hij deed een beroep op de meis
jes, niet alleen de rechten te eisen,
die hen graag worden gegund, maar
dOk de plicht te kennen. Hij was
dankbaar voor de ondervonden
medewerking, dankbaar voor de
hulp bij de bouw en met name
noemde hij graag de architecten
Gebr. de Vries en het aannemings
bedrijf Vervoort en de hulp die men
van Venrayse zijde had mogen
krijgen.
RONDGANG
Dan begonnen de machines te
snorren en konden de talrijke gas
ten zichzelf overtuigen van de snel
heid waarmede hier gewerkt wordt,
de accuratesse, waarmede het goed
behandeld wordt en de hoge eisen
welke men stelt aan afwerking en
kwaliteit.
Bij de gasten waren o.in. de Heer
Deken Loonen, verschillende pas
toors en rectoren, leden van de
gemeenteraad en belangstellenden,
die inderdaad ogen tekort kwamen
om dit nieuwe atelier te bewonderen.
Dat de emigranten naar Brazilië
waaronder verschillende Ven
rayse families de moeilijkheden
welke daar aanvankelijk zijn ge
weest, te boven zijn, bewijst wel 't
enthousiaste verslag, dat wij aan
troffen in Elseviers Weekblad van
6 juni j.l.:
De Nederlandse landbouwers, die
in juni 1948 naar Brazilië trokken
en daar op circa 150 km. afstand
van Sao Paulo op een verlaten
stuk grond aankwamen, zullen toen
zelf nauwelijks hebben kunnen ge
loven, dat zij binnen tien jaar een
Nederlandse landoouwkolonie zou
den stichten, die de Brazilianen de
trots van Brazilië noemen.
Het moet een gigantisch werk
zijn geweest in deze rimboe, op
deze toen vrij slechte rode aarde te
beginnen met de eerste opzet van
een kolonie, waar nu 700 tot 800
Nederlanders een goed bestaan vin
den op hun eigen bedrijven.
„Holambra" doet nu denken aan
de Wieringermeer, aan de Noord
oostpolder, maar dan in een land
schap, dat op ons heuvelland in
Limburg of op de Veluwe lijkt.
0—
Zover het oog reikt, liggen nu
op de eenmaal woeste gronden de
prachtige akkers, die in het heuvel
achtige Braziliaanse landschap een
lust voor het oog zijn.
De koffiestruiken en de mais, de
katoen en sinaasappelen, de knol
gewassen voor het veevoer, en de
ananas voor eigen gebruik, 't staat
er allemaal prachtig bij.
De kolonisten hebben, na een
deskundige voorlichting, allerlei
proeven genomen met gewassen,
die zij in Nederland nimmer ver
bouwden, ja, waarvan zij de groei
zelf nimmer hadden gezien.
Op het ogenblik is er in Brazilië
zo'n grote vraag naar deze door
Nederlanders verbouwde producten
dat de vraag veel groter is dan 't
aanbod.
Vooral de rijstoogst is het laatste
jaar zeer overvloedig geweest. Ook
Wer mislukt natuurlijk weieens
een gewas, maar de Nederlandse
landbouwers hebben hun risico's
verdeeld over vele gewassen.
een zang- en toneelvereniging was,
een muziek- en voetbalclub.
Juist die typisch Nederlandse
amusementsorganisaties hebben de
Nederlandse sfeer gebracht in het
verre Brazilië.
Het contact met het vaderland
blijft vooral bewaard door de We
reldomroep, die de Nederlanders
in den vreemde op de hoogte houdt
van alles wat er in Nederland ge
beurt. In Holambra kon men ons
de laatste Nederlandse nieuwtjes
vertellen
Droefheid en vreugde
Er zijn in dit kleine Nederlandse
dorp ook droeve gebeurtenissen
geweest.
Een jonge Nederlandse landbou
wer, die naar Brazilië kwam, om
hier een nieuwe levenspositie op
te bouwen, vond de dood onder z'n
eigen tractor.
De jonge vrouw van een andere
landbouwer raakte bij 't aansteken
van een kachel in brand en ver
loor eveneens het leven.
Bij zulke ontstellende gebeurte
nissen is Holambra in rouw, leven
allen mee met de zo zwaar be
proefden.
Vreugde is er anderzijds over het
welslagen van het pionierswerk dat
hier werd verricht. Alle Nederlan
ders die wij hier spraken voelen
zich gelukkig. Zij willen niet meer
terug naar het vaderland. Natuur
lijk weieens met een vakantie om
Nederland nog eens terug te zien.
In de eerste jaren valt aan dit
laatste natuurlijk niet te denken.
Eerst moet er gewerkt worden om
het ingebrachte kapitaal van
f 20.000 terug te verdienen en het
eigen landbouwbedrijf zo winstge
vend te maken, dat men straks
zonder bezwaar de vakantiereis
naar Nederland kan maken.
Maar wanneer zij het eigen land
dan gedurende enige maanden heb
ben terug gezien, zullen zij zo
als vrijwel alle emigranten weer
verlangen naar Holambra, naar
dat wonderlijk schone land, waar
zij zelf konden bouwen en waar de
eigen iniatieven nog tot ontwikke
ling kunnen komen.
Bovendien werkt men hier in
coöperatief verband, in een sterke
organisatie, die wel een stootje
hebben kan.
Twee scholen
Holambra wordt bestuurd door
een kleine staf deskundigen, waar
van de directeur Hogenboom, de
grote stuwkracht is.
Hij heeft jarenlang in Indonesië
gewoond en gewerkt en kent het
klappen van de zweep. Hij is bo
vendien een uitstekend organisator
een man, die weet wat hij wil en
de belangen van deze Nederlandse
landbouwkolonie met zijn andere
bestuursleden op voorbeeldige wijze
behartigt.
Toen wij Holambra bezochten,
was hij juist op weg naar Amerika
om daar te proberen geld aan te
trekken voor een nieuwe Neder
landse kolonie.
Want de 5000 ha grond op Hol-
ambria zijn bijna reeds geheel ver
deeld onder Nederlandse landbou
wers, die allen bereid werden ge
vonden f 20.000 te investeren in
deze landbouwgemeenschap, in de
kolonie van emigranten, die hier
nu allemaal behoorlijke winsten
opleveren.
In de loop van de tien jaren van
haar bestaan zijn op Holambra 2
scholen opgericht waar de kinderen
kleuteronderwijs en daarna lager
onderwijs ontvangen en waar zij
zowel Nederlands als Portugees
leren.
Er is voorts gezorgd voor ont
spanning voor de jeugd. Er is een
voetbalveld, dat men 'savonds kan
verlichten. Verder is er een pad
vindersorganisatie, waarvan de
jongens te paard hun speurtochten
ondernemen.
Evenals in onze nieuwe Neder
landse polders deed zich bij de op
zet van Holambra de behoefte ge
voelen aan allerlei kleine bedrijven
aan winkels, aan smederij, hoef
smid, bakker, slager, kortom aan
allerlei nijvere ambachtslieden en
kleine zakenmensen, die op hun
beurt weer ten dienste staan van
de landbouwers.
En Holambra zou geen Neder
landse kolonie zijn, als er ook niet
Op de dag van vandaag leeft er
nog een onverwacht groot aantal
mensen die menen, dat sport een
overdreven mode-verschijnsel is,
voor onze jonge mensen.
Dit is nog steeds een treurige
vergissing: mode is niet in staat,
om gezonde en gelukkige mensen
te maken; de sport kan dat wel. En
in zeer vele gevallen is zij het grote
middel, om jonge mensenhaar rijke
waarden naar lichaam en geest te
geven.
Is het dan zo nodig, dat onze
jonge mensen geholpen worden in
de vorming van een goede licha
melijke conditie en in het aan
kweken van een goede, ridderlijke
mentaliteit?
Ja, want de lichamelijke conditie
van het opgroeiend geslacht is met
name hier in ons land ontstellend
slecht. De jongelui zien er wel spor
tief en kwiek uit, doch zij kunnen
niet vergeleken worden roet de
jonge mensen van 25 jaren geleden:
men staat er thans veel slechter
voor.
En wat de mentaliteitsvorming
betreft: voor ieder zal het toch wel
duidelijk zijn, dat er nog wel wat
hapert aan de geestesgesteltenis
van een massa van het jonge ge
slacht.
Verschillende instanties geven per
jaar in ons land miljoenen guldens
uit, om de jonge mensen te kun
nen benaderen en hun een stuk
positieve vorming te geven. Het
resultaat van dit streven is over
het algemeen teleurstellend. De
meesten laten zich nog niet eens
benaderen, laat staan opvoeden
door deze instanties. Deze situatie
is droevig en algemeen geconsta
teerd. Intussen benadert de sport
met de dag meer jonge mensen,
of liever, dagelijks wordt de sport-
beweging meer benaderd door de
jonge menser.
Voor de katholieke sporters heb
ben we in ons land de grote en
goed georganiseerde Ned. Kath.
Sportbond. Hier worden op het
ogenblik bijna 300.000 jonge men
sen in de katholieke verenigingen
opgevangen. Is dit feit verheugend,
nog meer verheugt het ons, te
mogen zeggen, dat in het meren
deel van deze clubs leiders en leid
sters staan, die een opleiding ge
noten, die zwaarder is dan welke
andere jeugeieidersopleiding dan
ook.
Deze leiders en leidsters, in welke
tak van sport zij ook mogen wer
ken, weten, dat zij niet alleen op
de prestatie mogen letten maar op
de eerste plaats op het belang van
de hele jonge mens. Zij zien niet
alleen naar zijn kracht en vaardig
heid maar heel bijzonder ook naar
zijn karakter en deugden.
En wanneer zij daar fouten of
zwakheden zien, is dat voor hen
geen reden tot wegzenden, maar
tot helpen. Dit werk wordt met de
dag noodzakelijker. Steeds meer
blijkt, dat een grote massa van
onze jeugd zich alleen nog door de
sport laat grijpen.
Het is een zeer ernstig en be
treurenswaardig feit, wanneer
ouders of overheden dit niet zien
of willen zien.
Sport is iets wat de moderne
jonge mens nodig heeft, wil hij
zich herstellen van het gespeciali
seerde, eenzijdige en jachtende
leven, waar de mens steeds meer
over het hoofd wordt gezien.
Om dit alles nog eens te bena
drukken en om U te tonen, hoe de
sport de mensen blij en gelukkig
kan maken, wordt de sportdag van
de kring Horst—Venray van de
Dioc. Limb. Sportbond gehouden
op 20 en 21 juni.
Die dag wil echter ook een pro
paganda zijn voor meer en ver
schillende sporten. De reden hier
voor is de volgende:
Binnen zeer korten tijd staan we
in de werkelijkheid van de 5 dagen
werkweek. Dat betekent een week
end van vrijdagavond tot maandag
morgen.
Wat gaat men met die vrije dagen
doen?
Denkt nu maar niet, dat onze
jonge mensen dan nog eens extra
hard zullen gaan werken.
Toen de 8-uren werkdag kwam,
stopte men ook prompt op 't eind
van het achtste uur. Men zal nu
ook 's vrijdags gaan „stoppen".
En dan? Dan wil men ontspan
ning. Is die niet in de parochie of
gemeente te vinden, dan gaat men
verder. De bromfiets is dan een
nuttig ding.
Waar gaan Uw jongens en meis
jes dan heen, welke soort ontspan
ning wordt hen geboden en door
wie en met wie komen zij daar te
samen?
Zeker, wij kunnen onze jongens
en meisjes niet altijd „vasthouden"
moeten wij hen dan maar hun gang
laten gaan?
Ik hoop, dat vele bewegingen en
instanties zich zullen inspannen
om de mensheid een veelzijdige en
verantwoorde ontspanning te geven.
Voorshands zie ik daar tot mijn
grote spijt nog niets van gebeuren.
Maar een ding weten wij: in die
komende dagen zal de sport een
gewild ontspanningobject zijn.
Maar dan moeten wij niet een
soort sport presanteren, maar meer
dere soorten en niet alleen voor
jongens, maar ook voor meisjes.
Sportvereniging denkt daaraan
Ouders en overheden roepen wij
toe: zorgt voor goede sportgelegen-
heden. Straks zult U onuitspreke
lijk blij zijn als U nu daarvoor
zorgt!
En tot de jonge mensen zou ik
willen zeggen:
KOMT NAAR VENRAY
op 20 eo 21 mei,
om er kennis te nemen van de
verschillende sporten en om daar
tussen „Uw" sport te ontdekken.
Dat alles is de bedoeling en in
houd van de Sportdag in Venray
op morgen zondag!
„Zet u hem nu maar in de eerste
versnelling en trekt u maar op!"
nodigt instructeur Kooyman van de
chauffeursopleiding der Zuid-Ooster
ons uit, wanneer wij een dagje de
gast zijn bij de Zuid-Ooster N.V. te
Gennep. Teneinde ons een indruk
te geven van het werk van de bus
chauffeur, zet hij ons achter het
stuur.
Wanneer je nog nooit zelf zo'n
grote bus hebt gereden, is het een
merkwaardige belevenis. De lengte
van niet minder dan elf meter
achter je, de geweldige breedte en
dan het grotere aantal versnellingen,
het enorme stuurwiel, kortom je
staat als een kat in een vreemd
pakhuis.
Het overschakelen gaat lang niet
zo gemakkelijk en vlot als men bij
een personenwagen gewend is.
We moeten dubbel koppelen en
tussengas geven en het nemen van
bochten is een werkje, waarbij we
heel grondig moeten uitkijken, wil
len er geen bomen of stoepranden
geraakt worden. Armkramp is het
gevolg van het vele draalen aan het
stuurwiel.
Onze ervaring is, dat het beroep
van buschauffeur beslist niet onder
schat mag worden en ook al rijden
deze mannen na verloop van tijd
voor een groot deel op routine en
ervaring, waardoor hen het gebruik
van de versnellingen en het sturen
vlot af gaat, toch is en blijft het
een zwaar werk.
Maar daar blijft het niet bij. Na
tuurlijk worden de mannen opge
leid tot perfecte chauffeurs, want
men realiseert zich heel goed, dat
zij de verantwoording dragen over
een groot aantal mensenlevens, die
aan hun zorgen worden toever
trouwd. „Hebt u zich dat wel eens
gerealiseerd, wanneer u in een bus
stapt?" vraagt de heer Chris Bar-
tels, inspecteur over de chauffeur.
Wielrennen
Zondag j.l. startte Willems te
Linne in een wedstrijd over 80 km.
Al direct na de start werd er in
een zeer hoog tempo gereden, maar
ondanks dat, waren de uitlopingen
veelvuldig. Deze mislukten echter
alle. Na eerst nog enkele premies
gewonnen te hebben, wist Willems
drie rondes voor het einde, aan de
kopgroep te ontsnappen. Niemand
kon hem meer houden en met ruime
voorsprong wist hij de overwinning
te behalen.
Morgen zondag gaat de reis naar
Velden. Alwaar om 2 uur gestart
wordt. We verwachten ook hier een
eervolle plaats.
Voor de vele wielervrienden een
mooie gelegenheid om deze wed
strijd te gaan zien.
Handboogsport
Zondag werd te Overloon op de
banen van Rare Schutters, het 2e
Districtsconcours gehouden. De uit
slagen waren als volgt:
Ere-klasse. Ie zestallen.
Ie pr. Diana 455 pnt.
2e pr. St Oda 445
3e pr. De Batavieren 415
4e pr. St Hubertus 405
5e Ons Genoegen Ysselst. 404
6e pr. St Antonius 403
7e pr. St Sebastiaan 388
8e pr. Diana II 385
9e pr. St. Anna 367
Sprekende cyfers
De Zuid-Ooster N.V. is één
van de ruim honderd inter
local vervoersondernemin
gen van ons land. Wat er al
zo komt kijken bij een der
gelijk bedrijf illustreren cijfers
het duidelijkst.
Niet minder dan 437 perso
neelsleden werken op 132
bussen. Deze bussen vervoe
ren op de gewone lijndiensten
per jaar niet minder dan zo'n
12 miljoen passagiers en leg
gen daarbij een slordige 10
miljoen kilometer af.
Klasse A.
Ie St Oda II 429 pnt.
2e Ons Genoegen I America 405
3e Willem Tell I 396
4e Rare Schutters I 388
5e De Batavieren II 378
6e St Joris I 373
7e Diana III 338
8e De Eendracht I 334
9e St Hubertus II 292
Klasse B.
Ie Ons Genoegen II Ysselst. 379 pnt
2e St Anna II 361
3e St Sebastiaan II 337
4e St Antonius II 328
5e St Agatha I 308
6e Griendrsveen Uitsp. I 291
7e Diana IV 290
8e De Batavieren III 273
9e St Oda III 207
Klasse C.
Ie Ons Genoeg. III Ysselst. 340 pnt
2e St Hubertus IH 291
3e Ons Genoeg. II America 281
4e Rare Schtters n 275
5e St Jozef I 248
6e St Joris II 145
7e De Eendracht II 99
Klasse D.
Ie Willem Tell II 294 pnt
2e Ons Genoeg. III America 267
3e Rare Schutters III 241
4e St Antonius III 209
5e Willem Tell III 190
6e St Sebastiaan III 185
7e Ons Genoeg. IV Ysselst. 158
8e Grlendtsv. Uitsp. II 101
Personele prijzen.
Ie M. v. Dijck St Hubertus 46 pnt
2e J. v. Osch St Joris 2x10
3e W. Smits Batavieren 4x9
4e J. Siebers Diana 4x8
5e P. Winnen Ysselsteyn 4x7
6e A. Franssen 4x6
7e H. Meijel De Eendracht 4x5
8e G. v.d. Munckhof America 3x4
9e J. Hendriks St Hubertus 3x3
10e P. Rongen St Sebastiaan 2x2
lie J. Weijs America 2x1
Drietallen.
Ie De Batavieren 128 pnt
Klasse kampioenen.
Klasse A P. Weijs Batavieren 474 pt
Klasse B L. Voermans
Willem Teil 420 pt
KlasseC L. Cruijsen
Rare Schutters 330 pt
Deze 3 schutters zullen op2aug.
in AstenOmmel aan de start ko
men tegen de 16 andere kampioenen.
Elk district heeft in iedere klasse
1 kampioen en deze zullen dan
kampen om het persoonlijk kam
pioenschap van Nederland in hun-
klasse. Wij wensen deze schutters
veel succes toe.
Bij de gehouden ziftingswedstrij-
den om een plaats bij de 36 hoogste
van Nederland, wisten uit ons dis
trict de schutters Jac. Siebers van
Diana en M. v. Dijck van St Hu
bertus met resp. 893 en 874 punten
zich hierbij te plaatsen.
Deze schutters moeten op 28 juni
te St Anthonis en op 12 juli te
Boekei, telkens 50 pijlen schieten
om een plaats bij de 14 hoogste van
Nederland, welke op 26 juli te Uden
tegen de Belgen zullen schieten.
Ook deze schutters wensen wij
op de komende wedstrijden veel
succes.
Het 3e Districtsconcours wordt
gehouden op 23 augustus bij Sint
Antonius Halfweg.
Wij moeten openlijk erkennen, dat
we er nooit bij nadachten en alles
als vanzelfsprekend zagen.
De chauffeur draagt een zeer
grote verantwoordelijkheid, niet
alleen ten opzichte van de passa
giers die hij vervoert, maar ook
nog ten opzichte van andere weg
gebruikers. Iedereen rekent op hem,
want men ziet in hem de vakbe
kwame en geroutineerde rijder met
verantwoordelijkheid en de be
kwaamheid, elke onverwachte si
tuatie het hoofd te bieden. Wij
mogen de mensen pas op de bus
zetten, als wij er van overtuigd zijn,
dat dit verantwoord is. Dat wat het
rijden' betreft".
Technische kennis
„Maar er is nog meer", gaat hij
verder. „De chauffeur moet ook
technisch onderlegd zijn. Hij moet
kleine eventueel voorkomende defec
ten zelfstandig kunnen oplossen,
zodat het niet noodzakelijk is, dat
hij in die gevallen de bus aan de
kant zet en wacht op een monteur
van het depot. De dienst zou dan
ernstig gestoord zijn en de passa
giers bereiken hun bestemming te
laat. Wanneer hij snel een kleine
storing kan verhelpen, dan valt de
vertraging wel mee. Ook hierin
krijgen zij onderricht".
Wij zagen dat tijdens de lessen,
die wij bijwoonden. De heren moe
ten een grondige kennis hebben van
de motortechniek en worden onder
richt in kleine reparaties. Voorts
leren zij maatregelen te nemen,
wanneer er iets bijzonders gebeurt.
De chauffeur is echter nog meer.
Hfj verkoopt de kaartjes en heeft
zorg over deze waardepapieren en
het geïnde geld. Dat alles moet
worden bijgehouden. Er moeten
rapporten worden geschreven over
de administratie en ook over de
wagen. Hij moet een grondige ken
nis hebben van bedrijfsvoorschrif
ten, verkeersregels, de wet auto
vervoer personen, de rij tijden wet,
de algemene vervoersvoorwaarden
en wat al niet meer.
Geduld en tact
Naast dit alles is de chauffeur
nog de good-willambatsadeur en
het visitekaartje van de maatschap
pij. Hij moet geduld en tact heb
ben, beleefd en prettig met de pas
sagiers omgaan en zich snel kunnen
aanpassen.
.Eigenlijk verlangen we 'n schaap
met vijf poten", glimlacht inspec
teur Van Emmerik. „Maar het moet
wel, willen we een goed chauffeurs-
corps hebben".
Het begint al bij de selectie van
de sollicitaties. De uitgezochte per
sonen moeten een medische en psy
chologische keuring ondergaan en
wanneer alles in orde is bevonden,
waarbij zü beslist aan minimum
eisen moeten voldoen, kan de op
leiding een aanvang nemen. Zij
moeten in die periode (voor het
eerste gedeelte ongeveer tien dagen
durend), behoorlijk werken.
Automatische controle
Maar dan zijn ze er nog niet.
Zelfs wanneer zij in staat zijn zelf
standig een bus te rijden, is de
studie nog niet ten einde. Er volgt
dan nog een schriftelijke cursus
vakopleiding, betreffende rijden,
vervoer, verkeer en autotechniek,
alsmede een speciale administra
tieve cursus.
Om het veilig en rustig rijden te
bevorderen, kent men de „tacho
graaf"; dit is een schijf in een klok,
gemonteerd in de autobus, op welke
schijf geheel automatisch alles ge
registreerd wordt wat er door de
chauffeur met de bus wordt ge
daan. De schijf heeft 'n tijdindellng
en een inktnaald tekent er precies
de snelheden op aan. Zo is er te
zien wanneer werd gestopt en ge
reden en met welke snelheid.
De chauffeurs hebben opdracht
de vijf en zeventig kilometergrens
buiten de bebouwde kom niet te
overschrijden. Door de tachograaf
heeft men hierop controle en dit
is zeer belangrijk om een rustig,
regelmatig en veilig vervoer te
verkrijgen
De goede buschauffeur is een be
kwaam vakman, die een zware en
verantwoordelijke taak heeft, die
men beslist niet mag onderschatten.
Het is mooi, vrij en verantwoor
delijk werk, dat door velen geam
bieerd wordt, doch waartoe men
eerst capabel is na een zeer gron
dige opleiding.