DAF-jes
Het nieuwe (definitieve) kabinet
van de lopende band
Electriciteitsvoorziening
Aanbesteding 60 woningen in plan Znid
en 10 in Oostrnm
Voor de politierechter
Korte wenken
Zaterdag 23 mei 1959 No 21
TACHTIGSTE JAARGANG
M PEEL EN MAAS W
DRUK EN UITGAVE FIRMA VAN DEN MUNCKHOF WPPïfRl AH \TCïCïP VPNPAV P1SI HMQTRPIfPW ADVERTENTIE-PRIJS: 8 ct. perm.m. ABONNEMENTS-
OROTE8TRAAT 28 TELEFOON 512 GIRO 150652 W CU IV D Lr AU V KjSJlX VEflNlVAI JEflN UiVlO 1 KÜrlVCrlN PRIJS PER KWARTAAL f 1.40 BÜ1TENVENRAY f 1.60
Prof. Beel heeft dan toch nog
voor Pinksteren zijn nieuwe kabi
net den volke gepresenteerd.
Het zou overdreven zijn te zeg
gen, wanneer we opmerkten, dat
dit volk een zucht van verlichting
heeft geslaakt omdat het eindelijk
weer een regering heeft gekregen.
Het dagelijkse leven ging toch
wel door. Maar de politiek belang
stellenden hebben zich toch wel
geïrriteerd gevoeld, toen prof. de
Quay na alle optimistische geluiden
het moest laten afweten en de
politiek ervaren prof. Beel zijn
taak overnam.
In dit opzicht is een zucht van
verlichting toch wel op zijn plaats
omdat het prestige van de overigens
hoogst bekwame prof. de Quay bij
de politieke outsiders een nare
deuk had gekregen. Een deuk, die
niet nodig was geweest en die prof.
de Quay zeker niet verdient.
Wat de samenstelling van het
nieuwe kabinet betreft, valt één
ding bijzonder op: de (betrekke
lijke) jeugdigheid van de minis
ters. Het is een verblijdend ver
schijnsel, omdat het kabinet geen
gemakkelijke taak wacht.
Het rapport van de Sociaal
Economische Raad is een flinke
kluif, waarin het zijn tanden zal
moeten zetten.
Twee facetten vragen onze aan
dacht.
Ten eerste is het kabinet de
Quay een kabinet, dat de socialis
ten doodverven als een rechts en
„reactionair" kabinet, conservatief
enz. enz. Ten tweede gaan de so
cialisten voor de eerste maal in
een zelf gezochte oppositie.
Wij zullen in de komende parle
mentaire debatten menigmaal mr.
Burger, de fractie-leider der P. vd.
A., horen beweren, dat de socialis
ten uit de nieuwe regering geweerd
zijn.
Wie de kranten er sinds de laats
te verkiezingen er op naslaat, zal
kunnen constateren, dat de P.v.d.
A. bewust op de oppositie heeft
aangestuurd.
Wij verwachten dan ook, dat die
partij in de komende jaren een
felle oppositie zal voeren, teneinde
de tegenstelling tussen de .rechtse'
regering en de P. vd. A. scherper
te doen uitkomen.
Met name zal deze partij er alles
aan gelegen zijn zich op te werpen
als de voorvechter van de arbei
dersbelangen.
Het zal ons beslist niet verwon
deren, wanneer zelfs de klassestrijd
weer in de strijdmethode zal wor
den opgenomen.
Het team van ministers, afkom
stig van christelijk politieke denk
richting zal moeten en overigens
ook kunnen bewijzen, dat zij een
christelijk sociale politiek voert,
om daarmee aan te tonen, dat bij
de K.V.P., A.R. en C.H.U. ook de
arbeidersbelangen veilig zijn.
Dit zal duidelijk dienen te ge
schieden, omdat alleen daarmee de
P.v.d.A. de mond kan worden ge
snoerd.
Prof. Rorame, de fractie-leider
van de K.V.P. in de Tweede Kamer,
heeft dit eveneens duidelijk gesteld
toen hij schreef:
„Maar ook in deze nieuwe pe
riode zullen wij, gelijk in vorige
perioden, in christelijk-sociale
richting blijven stuwen. Hoe meer
synthese met de liberale partner
daarbij zal kunnen worden ge
vonden en hoe minder het zal
behoeven te gaan langs de weg
van compromissen, hoe liever 't
mij zal zijn. De praktijk zal in
tussen wel én het een én het
ander te zien geven zoals dit
ook het geval was bij de samen
werking met de socialistische
partner; zelfs in de samenwer
king met de protestant-christe
lijke groepen was, na de oorlog
zo goed als daarvoor, het com
promis nimmer een onbekende.
Maar al kunnen wij evenmin in
de toekomst als in het verleden
integraal bereiken, wat we zou
den willen om van „slagen'*
te kunnen spreken, zal in het
gehéél van het resultaat ook van
de komende periode toch weer
duidelijk zichtbaar moeten zijn
het stempel van een christelijk-
sociaal beleid".
Met prof. Romme spreken wij
de hoop uit, dat de socialisten een
constructieve positie zullen voeren,
al vrezen wij jammer genoeg
dat de oppositie wel eens zal kun
nen gaan in de richting van de
demagogie.
Het nieuwe kabinet is een extra
parlementair kabinet. Dat wil zeg
gen, dat het zonder overleg met
de partij-fracties totstand is ge
komen.
Politiek in dit gezond, want
daarvoor zijn de verhoudingen zo
wel in kabinet als in parlement
vrijer.
Bij de magazijnen van de N.V,
Inalfa stond een vreemd wagentje.
Zo'n auto, waarvan je zegt: wat is
dat toch ook weer voor een merk,
waar heb ik dat ding toch meer
gezien...?
Er werd aan gepast en gemeten
en nieuwsgierig als Uw verslag
gever dan is, moet hij er 't zijne
van hebben. Van het merk en van
wat daar feitelijk wel gebeurd.
Het glanzend rood en witte
wagentje wordt dan nader bekeken
en het blijkt het nieuwe DAFje te
zijn, de wagen van Ned. Fabrikaat,
de laatste vinding van de Gebr.
van Doorne's aanhang wagenfabrie
ken... Het blijkt dat de bumpers
van dit wagentje van Venrayse
huize zijn en dat de N.V. Inalfa de
fabrikant is van dit zo gewichtige
onderdeel. Van het een komt het
ander en voor we het zelf wisten
zaten we in het wagentje, dat van
binnen heel wat ruimer is als het
van buiten lijkt en ging het Geldrop-
waarts....
Alleen het gaspendaal
Het is een sensatie op zich de
man achter het stuur alleen maar
de gaspendaal in te zien drukken
en voor dat men het beseft zit men
al aan de 90 km. Dank zij het lage
zwaartepunt ligt het lichte wagentje
vast in de bochten. Versnellings-
handel en koppeling zijn er niet
meer bij. Zelfs remmen kan krach
tig geschieden op de variomatic,
dat wonderbaarlijk mechanisme,
het geheim van de DAF.
En op weg naar de grote fabriek
in Geldrop kletsen we wat over
het DAFje.
Dit is een wagentje, waar zelfs
de voor versnelling en vele pedalen
terugschrikkende vrouwen gemak
kelijk in kunnen leren rijden. Het
doet in de verte denken aan de
simpele botsautootjes van de ker
mis.
Je hoort hier van vertellen
„Zijn er nu moeilijkheden met de
productie of niet?" vragen wij op
de man af aan onze chauffeur die
het weten kan.
„Moeilijkheden Nee, beslist niet.
We draaien nu vanaf 23 maart en
zijn begonnen met de bevoorrading
van de dealers, die showmateriaal
demonstratiewagens moesten
hebben. Natuurlijk werkt de fabriek
nog niet op volle kracht. Dat kan
nog niet, omdat er nog machines
onderweg zijn, waarvan de afleve
ring vertraagd werd. Maar de
onderdelen, die deze machines auto
matisch in 2 minuten moeten af
leveren, maken wij nu op de ouder
wetse wijze met conventionele
werktuigen en mankracht. Dat
vergt meer tijd, vandaar dat we
nog geen wagens in 2,4 minuut
gereed kunnen hebben, zoals de
opzet is. Er wordt met rijen bodies
gewacht op enkele langzamer ge
reedkomende delen. Wij hopen ech
ter binnenkort de ontbrekende
machines binnen te hebben en dan
lopen er bij een achturige werkdag
213 wagens per dag van de band".
„En hoeveel is dat vandaag
„Tien stuks".
Eigen vinding
„Wat is er waar van die geruch
ten over een proces met de DKW,
die er zich op beroepen zou de
variomatic eerder gehad te hebben.'
„Niets," is het bondige antwoord.
„De riemaandrijving van de DKW
leek in de verste verte niet op de
geniale constructie van de vario
matic, die vergeet dat niet
niet alleen als overbrenging, maar
ook als automatische versnellings
bak, maxi-grip differentieel én als
transmissiegewricht voor de pen
delassen fungeert. Een persoonlijke
vinding van dr. Huub v. Doorne".
„Geen gebrek aan geschoold per
soneel
„Wij kunnen ongeschoolde men
sen gebruiken, want de machines
denken en doen. We nemen 200 tot
300 man per maand aan en die
doorlopen bij ons een cursus tot
ze volledig berekend zijn voor hun
taak. Trouwens U vindt in onze
fabriek ook Venrayse mensen op
soms verantwoordelijke posten, die
ook hun opleiding daartoe eerst
van fabriekswege gekregen heb
ben".
In de fabriek zelf zien we later,
dat de producties in de onmetélijke
hallen aan de Geldropseweg te
Eindhoven onverstoorbaar voort
gaat.
Electronisch gestuurde machines
(waarde f 9 miljoen) zuigen gulzig
ruwe gietstukken in, om na kunstig
uitgekiende manipulaties zonder
tussenkomst van mensenhanden
een compleet bewerkt stuurhuis uit
te spuwen, tot op honderdste milli
meters nauwkeurig op maat ge
maakt.
Geen geratel en gedreun klinken
op langs de kilometerlange lopende
band. Zacht zoevend verzinken tien,
twaalf boren tegeliik in een motor
blok. Rustig schuiven de geraam
ten van ontelbare auto's in opbouw
langs de bodylijn, waar de buiten
beplating, portieren, motorkap en
kofferdeksel worden gemonteerd.
Zelfs de 140 puntlasapparaten wor
den electronisch afgesteld op aan-
druktijd, stroomimpuls, koel- en
pauzetijd.
„Zijn er kinderziekten geopen
baard bij de proefmodellen?"
„Geen enkele. Onze experimentele
wagens lopen nu al ll/2 jaar 1000
km per dag zonder mankeren. In
ons proefstation testen we een
motor, die daar al enkele honderd
duizenden kilometers weggedraaid
heeft".
Krachtdadige krachtproeven
In een hoekje van deze grote
hallen, waar nu nog vrachtwagens,
militaire trucks en lichte personen-
wagentjes broederlijk op lopende
banden langs elkaar schuiven, be
vindt zich een afgescheiden ruimte,
waar bepaalde onderdelen van de
D.A.F. aan speciale krachtproeven
worden onderworpen.
Met hefbomen worden veren in
geduwd en uitgetrokken; een vario
matic wordt door een automatisch
werkende aandrijf inrichting in hoog
tempo berg-op berg-af gestuurd;
op een andere testbank ontwaren
we een hobbelend en bewegend wiel,
dat volgens „normale wegcondities"
de snaren op hoge proef stelt door
dat het tweemaal per minuut op
volle snelheid en weer tot stilstand
gebracht wordt.
En dan staan we stil bij demotor,
die zonder menselijke hulp grom
mend start, 5 km draait, slechts
onderbroken door afremmen en op
trekken bij vier kruispunten, ver
volgens stopt, gekoeld wordt, dan
weer start en viermaal de dage
lijkse gang van een denkbeeldige
gebruiker aflegt, waarna diezelfde
motor nog eens om de 31/» uur het
volledige „week-end programma"
van zijn baas doorwerkt, te weten
een dagtocht van ruim 200 km, met
veel vertragingen voor straat
hoeken, stoplichten en inhaalma
noeuvres....
Men vertelt ons nog van de lange
wachtlijsten bij de dealers. Van de
velen, die zonder de wagen gezien
te hebben of er in gereden hebben,
toch bestelden. Zulk een teken van
vertrouwen kan en mag men niet
beschamen.
Er wordt geleverd, maar alle
begin is moeilijk en het zal nog
wel enkele jaren duren voor de
binnenlandse markt verzadigd is.
Dan gaan er ook Nederlandse per
sonenwagens over de grenzen. Naar
west-Duitsland, Oostenrijk en Zwit
serland. Maar ook naar Noord-
Afrika, Turkije, Scandinavië en de
Verenigde Staten. De bestellingen
stromen binnen.
En wij stiekum trots, dat ook
Venrays industrie een aandeel in
deze Nederlandse auto levert...
Dinsdag werd op het Gemeentehuis alhier aanbesteed de bouw van
60 woningen in plan-Zuid en 10 In Oostrum. Deze huizen zijn ont
worpen door de architecten Colsen, Lerou en de Vries in opdracht
voor de Gemeente. De uitslag was als volgt:
P. Delsing, Venlo
P. Potten, Venray
J. Verhoeven, Venray
Gebr. Volleberg, Venray
H. Oudenhoven, Venray
L. Volleberg, Venray
J. Robaver, Roermond
Gebr. Janssen, Venray
J. Haegens en Zn, Horst
van Doorn, Deurne
Baeten, Venlo
Spreeuwenberg, Venlo
van Helmond, Asten
Akerboom, Venray
Gebr. Haegens, Horst
egens en Martens, Ho
Goossens, Blerick
Bruns en Bonke, Venlo
v.d. Venne, Wanssum
60 woningen
10 woningen
Totaal
in plan-Zuid
in Oostrum
70 woningen
969.027
175.000
1.144.027
941.500
182.330
1.123 830
940.803
182.024
1.122.827
939.800
181.200
1.121.000
936.452
182.200
1.118.652
922.200
182.200
1.104.400
905 200
888.200
196.200
1.084.400
177.455
175.698
887.100
159.200
1.054.328
881.200
874.200
168.200
1.042.400
821.200
811.700
166.100
977.800
rst 798.200
778.040
751.200
163.200
914.400
We gaan weer de zomer in en de
electrlciteitsrekening loopt gelukkig
weer wat terug. Tenminste bij die
mensen, die electriclteit hebben.
Dat er in onze gemeente nog ver
schillende woningen zijn, die in
deze tijd deze nutsvoorziening nog
niet hebben, mag bekend geacht
Dat een ongeluk in een klein
hoekje zit en dat een moment van
onopiettenoheid ernstige gevolgen
kan hebben, bewees zich eens te
meer j.l. vrijdag op de zitting van
de politierechter.
Daar stond een vader van 11
kinderen terecht, die in zijn volks
wagentje een van zijn kinderen naar
het sanatorium moest brengen. Die
man zat daar natuurlijk over in de
put, wat verklaarbaarbaar is. En al
prakezerende heeft hij niet opgelet
en op een kruispunt geen voorrang
verleend aan een juist passerende
groentewagen, maar is er tegen op
gebotst. De volkswagen had schade,
ook de groentewagen. Maar wat
erger is, de bestuurder van die
laatste wagen komt met zijn hand
beklemd te zitten en het einde van
het verhaal is, dat hij een vinger
missen moet. Nu mist geen mens
graag een van zijn vingers en zeker
niet een jongeman, die er de kost
mee moet verdienen. Gelukkig is
de vader verzekerd dus de jonge
man zal wel aan zijn trekken ko
men, maar al met al zit zelfs de
rechter en de officier met een der-
geval te dubben, evenals de pu
blieke tribune en uw verslaggever.
Er werd weinig over gezegd en
de minste boete geheven. Het wer
den f 50. Het was een triest en stil
moment in de zitting en men was
kennelijk blij aan het volgend ge
val te kunnen beginnen.
Dat was een Horstenaar, die de
heilige huisjes bezocht en daarbij
belandde in een koude gelagkamer.
De waard was zo vriendelijk hem
uit te nodigen zijn borreltje uit te
komen drinken in de warme huis
kamer.
Maar toen onze man vertrokken
was, was ook het electrisch scheer-
apparaat foetsie en men behoeft
geen detective te zijn om dan te
concluderen, dat onze man daar
misschien meer van weten kon. Dat
wist hij, want in de koestal van het
ouderlijk huis diepte de politie het
verdwenene op.
Op de rechtszitting wou hij ver
tellen dat hij het met een dronken
kop gedaan had, maar de officier
wist hem toch wel diets te maken,
dat men met een dronken kop zeker
niet een scheerapparaat op een koe
stal onder het stro gaat verbergen.
Het werden f 50 en 2 maanden v.w„
dat laatste omdat het een oude
bekende van de officier was.
De KAB-man die voor zijn or
ganisatie geld ophaalde en op een
gegeven moment de verleiding Diet
kon weerstaan om hiervan een f 10
in zijn eigen zak te steken, kwam
er achter, dat eerlijkheid toch nog
altijd voordeliger is. Het werden
f 25 boete.
Die vreemde arbeiders uit de
kampen houden er soms vreemde
manieren op na. Toen een van hen
aanmerkingen maakte op de dron
ken thuiskomst van een ander, gaf
de laatste hem een oplawaai, dat
zijn gebit hem achter in de keel
schoot en hij eerst met veel proes
ten en wurgen, de restanten van
dit zo nuttige instrument er na
verloop van tijd weer uit kon krij
gen. Hij wou van geen schadever
goedingweten, maareiste gerechtig
heid voor zulk een lage misdaad.
Nu het uur der gerechtigheid
echter daar was, was onze gebit
man niet te bekennen, zodat de
zaak wordt aangehouden, tot de
getuige al of niet met gebit
zal zijn voorgeleid.
De chauffeur, die in Arcen moei
lijkheden raakte, vond gelukkig een
schop op het land en kon daarmede
weer in het rechte spoor terecht
komen. In plaats van echter de
schop weer terug te brengen, smeet
hij die op de wagen en reed verder.
Voordat hij echter thuis was, reed
al een politiemotor langszij en
was het stoppen geblazen. Dat hij
die schop feitelijk onbewust op zijn
wagen gesmeten had, werd geen
geloof aan gehecht. Integendeel, het
werden f 25.
En dan waren er ditmaal ook
enkele Venrayse klanten, die bij de
jongste legermanoeuvres van enkele
militairen enkele ponden oplos-
koffie gekocht hadden. Tegen een
zacht prijsje. Aangezien echter het
leger bij een algemene uitverkoop
gewoonlijk andere wegen bewandelt,
hadden de kopers practisch kunnen
ruiken, dat de soldaten niet eerlijk
aan dat spul gekomen waren en
dat zij dus helers van gestolen goed
werden. De een die op de zitting
verschenen was, kreeg f 25 boete,
de ander, die weggebleven was,
f 30.
En de Venrayse jongelui die een
verkeersbord (aanduiding voor-
rangsweg) kapot gemaakt hadden,
maakten heel geen goede beurt.
Integendeel... De Officier vertelde
hen kort en bondig wat hij van der
gelijke mensen dacht. Veel moois
was het beslist niet, maar het werd
hen wel bijzonder duidelijk gemaakt
dat ze door dergelijke vlegelstreken
het leven van andere mensen in
gevaar brengen. Niet alleen moet
het bord betaald worden (en die
zijn bepaaldelijk niet goedkoop)
maar bovendien mag ieder nog f 40
in 's Rijkskas gooien en een week
v.w. staat voortaan op hun straf
lijstje.
zqn. En dat het in die 70 woningen
niet zo bar prettig is kan iedereen
zich voorstellen, die nu een knopje
van het electrisch licht omdraait
licht heeft, die wast, kookt en
strijkt met stroom, kortom die alle
gemakken kent van de electricl
teit.
De gedachte alleen al, dat men
nog met gas of petroleum moet
werken, doet menig huismoeder
huiveren.
Dat de bewoners van die 70 wo
ningen al het hunne doen om ook
van deze intussen alweer lang
gewone" voorziening te profiteren
is dan ook logisch.
Maar de kosten liegen er niet
om. We hebben dat kunnen erva
ren uit vroegere reportages in dit
blad, men heeft dit van de betrok
kenen zelf kunnen horen en men
heeft in diverse raadsvergaderingen
dit kunnen horen. De kosten zijn
te hoog. Zelfs nadat de raad door
middel van subsidies haar deel
heeft bijgedragen.
Ondanks de toch dikwijls grote
offers, die electrificatie de laatste
jaren vraagt en het grote aandeel
dat van de betrokkenen gevraagd
wordt, is de laatste jaren de elec
triclteit in onze gemeente al langer
hoe meer verbreid. Maar de 70
woningen die nu nog over zijn,
vragen dermate hoge aanslüitings-
kosten, dat deze ondanks grote
offers van de betrokkenen en on
danks de grootste subsidie van de
gemeente toch ondraaglijk zijn
Ondraaglijk in die zin, dat een
dergelijke aansluiting voor deze
mensen een zo grote last gaat vor
men dat het redelijkerwijze niet
verantwoord is hierin geld te
steken.
Bij dit 70-tal woningen hoort o.a.
een complex onder Merselo. Hier
voor zijn de nodige plannen reeds
opgesteld, maar de cijfers liepen
dermate hoog op, dat ondanks
steun van de PLEM, ondanks sub
sidie van de gemeente geen rede
lijke kans op verwezenlijking
bestaat. Men moet zich daar dus
bü neer leggen, zo lang de situatie
zo blijft. Al is het dan ongaarne.
En men kan proberen en pogen op
een andere wijze een oplossing te
krijgen.
Het is echter iets anders, als een
hooggeplaatst bestuurder, die ook
in nauw contact staat met de
PLEM, komt vertellen, dat de zaak
gaat veranderen.
In het najaar schijnt namelijk de
PLEM een groots jubileum te ge
denken en zij wil bij gelegenheid
van dat feest een ruime som stor
ten in het potje, wat voor onren
dabele aansluitingen is gereser
veerd. Nu zal dat bedrag zo hoog
zijn, dat hiermede juist die Lim
burgse woningen geholpen zullen
worden, die nu in de onmogelijk
heid verkeren via de gewone weg
als hierboven beschreven
electriciteits-aansluiting te krijgen,
Dit verhaal loopt o.a. in Merselo
en oi. terecht ergert men zich aan
dit verhaal. Een verhaal, dat wij
tussen twee haakjes nergens be
vestigd konden krijgen. Men ergert
zich niet om de royale gift, maar
wel omdat men eerst in het najaar
mee komt, waardoor dus uitgeslo
ten is, dat deze mensen'voor de
winter aankomt, de electriciteits-
aansluiting hebben en ze dus weer
een jaar langer moeten wachten.
Nogmaals we hebben dit verhaal
niet bevestigd kunnen krijgen en
of het waar is, wat men in Merselo
vertelt, moet dus worden afgewacht.
Maar afgezien daarvan moet bij
de huidige stand van zaken bij de
PLEM de mogelijkheid bestaan om
deze mensen inderdaad wat vroeger
te helpen.
Het aantal niet-aanslultlng gaat
langzaam maar zeker terug en we
mogen ons in Limburg gelukkig
prijzen tot een der provincies te
behoren, waarin het aantal niet-
aangeslotenen het kleinste is van
alle andere provinies.
Dat Venray van die provincie
het grootste percentage niet aan
geslotenen heeft, is on zich een
bedroevende zaak.
Maar dit is nog een reden temeer
om nu nog die plaatsen te helpen,
waar aansluiting wel mogelijk,
maar nog niet betaalbaar is.
Er zullen altijd gevallen blijven,
dat aansluiting totaal onmogelijk is,
maar evenals in Merselo, waar een
kleine 40 woningen kunnen worden
aangesloten, kan afgezien van jubi
leum-giften toch wel eens door de
PLEM geholpen worden. Zij het
dan dat men die extra-hulp over
komende exploitatie-jaren uitstrijkt.
De uitgaven voor deze post zullen
kleiner worden naar het aantal
aansluitingen groter wordt.
Dan kan eindelijk ook hier eens
een einde gemaakt worden aan veel
onnodige zorg, aan veel moeilijk
heden en veel verdriet en komt
onze gemeente wat meer in de rij
der Limburgse gemeenten, waar
van er vele sinds jaar en datum dit
probleem al lang niet meer kennen.
van de Rijksvoorlichtings
dienst.
Nu nog stikstof op rogge?
Een late overbemesting met stik
stof geeft bij rogge een meerop
brengst van gemiddeld 400 a 500
kg. per ha. Deze stikstof heeft
geen invloed meer op de lengte en
de stevigheid van het stroo, doch
geeft alleen dikkere aren en gro
tere korrels.
Vooral nu het gewas op vele
akkers wat schraal staat, mag een
gunstig effect verwacht worden.
Neem daarom eens een proef en
strooi op uw rogge tegen het in
de aren komen 200 kg kalksalpeter.
Goed inkuilen beloont zich.
Het is niet hetzelfde, hoe U in
kuilt. Jong gras is eiwitrijk, zodat
toevoeging van een conserverings
middel noodzakelijk ls.
Een zuur-mengpompje maakt de
toevoeging van A.I.V.-zuur gemak
kelijk en U hebt geen gesjouw
meer met water. Denk vooral aan
de belasting van de kuil: een
gronddek van 80 cm. is voor een
graskuil wel voldoende.
Loop niet onnodig gevaar!
Bij bespuiting voor onkruid,
ziekte- en insectenbestrijding maakt
U veelal gebruik van sterk giftige
middelen. Het werken daarmee is
vaak gevaarlijk voor U en voor
anderen. Neem daarom steeds de
nodige voorzichtigheid in acht. De
navolgende punten vragen speciaal
Uw aandacht:
1. Bewaar bestrijdingsmiddelen
op een plaats, waar kinderen niet
bij kunnen, liefst in een afgesloten
kastje.
2. Bussen, flessen, dozen en
zakjes dienen steeds voorzien te
zijn van de naam van het middel.
3. Laat lege bussen, flessen,
dozen en zakjes van bestrijdings
middelen niet overal slingeren,
maar stop ze in de grond.
Ieder jaar gebeuren er nog veel
ongelukken, die voorkomen hadden
kunnen worden. Een gewaarschuwd
man telt voor twee.
Dan komen de brommers ook
weer te voorschijn met dat goede
weer en dat die dan soms berijders
hebben, die een borreltje te veel op
hebbën bewees ook deze rol van de
politierechter, waar mensen uit
Siebéngewald, Horst en Gennep de
traditionele boetes weer in ont
vangst mochten nemen.
Nieuws uit
Venray en Omgeving
Zondagsdienst huisartsen
Vanaf zaterdagmiddag 4 uur tot
maandagmorgen 8 uur, wordt de
praktijk der hulsartsen voor Venray
e.o. waargenomen door
Dr. VERCAUTEREN
Grotestraat 11 Tel. 335
Uitsluitend voor spoedgevallen.
GROENE KRUIS
Donderdag a.s.:
Zuigelingenbureau voor de Kerk
dorpen.
DRANKWET
Burgemeester en wethouders van
Venray brengen ter voldoening aan
het bepaalde in artikel 45 der
Drankwet (S 1931, no. 476) ter
openbare kennis, dat is ingekomen
een verzoek van Johanna Petronel-
la Hendriks, weduwe van C. P.
Thlelen, wonende te Venray Lan-
geweg 25, ter verkrijging van een
verlof A voor de beneden voorlo
kaliteit van het pand Langeweg 25.
Binnen twéé weken na de dag
tekening dezer bekendmaking kan
eenieder tegen het verlenen van
het verlof A schriftelijke bezwaren
bij het gemeentebestuur indienen.
Venray, 13 mei 1959.