RANG is alleen RANG als er RANG op staat.
Watvveten wq van Ziiiil-immka?
Onze blik i$ zo ijselijk
ei-inventarisatie '59
Een Missie-week
Verplichte inenting
tegen pukken.
Zaterdag 9 mei 1959 No 19
TACHTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS m
DRUK EN UITGAVE FIRMA VAN DEN MUNOKHOF ££{?KBLAD VOOR VËNRAY EN OMSTREKEN ADVEBTENTIE:PBIJS: 8 ot* Pefn,ra- ABONNEMENT8-
GROTESTRAAT 28 TELEFOON 512 GIRO 150652
PRIJS PER KWARTAAL f 1.40 BUITEN VENRAY f 1.60
JUUJJJUUUÜJUUUUUUUUUUUUUUJUULULflJUUUlJU^
Rang Menthol
19 ct per rol
Rang Ice Mints
19 ct per rol
H
Sociale en psychologische problemen bemoei
lijken migratie-toevloed van Nederlanders.
Wat de Nederlandse emigratie-can-
diaat voor Zuid-Amerika vooral
dient te weten zijn de speciale pro
blemen van dit contingent. In het
kort mogen hier een aantal punten
worden opgesomd.
Latijnse mentaliteit.
Dat is in de eerste plaats, dat La
tijns Amerika een typisch „latijns'
continent is, in tegenstelling tot
Noord-Amerika, Canada en Austra
lië, die typisch „Angelsaksisch" zijn,
Nu kan men van de latijnse menta
liteit vele verdienstelijke kwalitei
ten opnoemen niet voor niets
voelen wij Nederlanders ons best
thuis bijvoorbeeld in Parijs maar
een feit is het, dat de Latijnen toch
een geheel andere mentaliteit heb
ben. Ze zijn breedsprakig 't pra
ten is een soort levensvertier ge
worden op zijn zachtst gezegd ge
makzuchtig (om het woord lui niet
te noemen), beloven alles, maar ver
wezenlijken maar weinig.
Daardoor lijken ze onbetrouwbaar,
omdat ze nu eenmaal meer beloven
dan vervullen. Men leert dan al
gauw heel belangrijke woox-den in
Zuid-Amerika „patiencia" (geduld)
en manana (morgen, d.w.z. als we
er morgen zin in hebben!). Tei'wijl
de latijnen onderling aan elkaar
klitten door familie, relaties en
vrienden, lukt het een buitenstaan
der (en in dit geval de buitenlan
der) pas heel laat die korst te door-
bi'eken. In Zuid-Amerika is men er
daarom niet als men hersens, han
den en ondernemingslust heeft; U
moet er bijna altijd nog een vriend
hebben, die voor U ergens de deur
openzet. Dat maakt U al gauw vei*-
trouwd met een derde Zuid-Ameri
kaans begrip „Cuna" wat wig bete
kent. U moet altijd en overal wel
„cuna" hebben, iemand die voor U
de boel openbreekt, een been tussen
de deur zet en U naar binnen duwt.
Dit is in Angelsaksische landen on
bestaanbaar. Als je daar iets kunt
prestei-en, dan is het meestal de
prestatie zelf die de doorslag geeft
en dat kan de goede immigrant met
de juiste pioniex-sgeest soms een
vliegende start geven. Zo niet in
Zuid-Amerika, waar zelfs de ijve
rigste Noord-Europeaan vex'strikt
(om niet te zeggen: soms verstikt)
wordt in de mazen van de latijnse
gebruiken-maatschappij. En gelooft
U mij, dat is een hele rem.
De latijnen, die bovendien allen "r.k.
zijn zij het dan ook vaak een
katholicisme dat meer uiterlijk dan
innex-lijk wox-dt beleefd zijn wei
nig huiselijk, leven als het ware op
de stoep, terwijl bijvoorbeeld de
vrouw in het latijnse leven nog lang
niet zo geëmancipeerd is als bij óns.
Er zijn nog altijd grote steden in
Zuid-Amerika waar men de vrouw
niet ongechaponneerd over straat
kan laten gaan en pas in de laatste
tijd ziet men, dat meisjes op kan
toren en in warenhuizen zijn gaan
werken. Dat een emigrantenvrouw
er in het begin wat bij zal verdie
nen, om zodoende haar man en het
jonge gezin te steunen, is dus een
heel kleine kans.
Trouwens het zal ook de man niet
mogelijk zijn „van alles" aan te
pakken. De latijn heeft bepaalde ba
nen voor zichzelf gereserveerd. Hij
treedt daarin bepaald autoritair op
want een latijn is soms erg trots
en als hij ergens chef van is, dan
laat hij dat merken, ook al zou zijn
vakkennis niet een tiende zijn van
de Uwe. Het woord „jefe" heeft een
magische klank in het Spaans, het is
een klein godheidje. Dit zo in het
algemeen over de latijn, al zij het
U gezegd dat je in die groep tien
tallen soorten hebt. Een Braziliaan
is beslist anders geaard dan de Ar
gentijn en deze weer geheel ver
schillend, al naar gelang hij uit
de hoofdstad Buenos Aires komt dan
wel uit het veel gemoedelijker bin
nenland.
Geen middenklasse
Nóg belangrijker is de sociale sa
menstelling van de Zuidamerikaan-
se volkeren. Het patroon daarvan is
vrijwel in alle landen eender. Over
al zal men vrijwel geen midden
stand aantreffen; slechts een kleine
groep schat-schatrijken, en een
grote groep straatarmen. Dit gemis
van een middenklas waarmee in
West-Europa de ruggegraat der vol
keren is gevormd schept enorme
contrasten. Die contrasten ziet men
overal. Bijvoorbeeld in de woon
wijken. Daar staan lustig toi-enho-
ge woonflats naast modderhutjes in
dezelfde straat.
Voor een deel zijn die contrasten
historisch gegroeid. De oorspronke
lijke bevolking van Zuid-Amerika,
de Indiaxxen, heeft zich versmolten
met de blanken tot een lage bevol-
kingsgi-oep. Later zijn daar de Ne
gers aan toegevoegd en ook dezen
zijn maatschapplijk op de laagste
trap gebleven. De Spaanse en Por
tugese kolinisator heeft bewust deze
massa geen lezen en schrijven ge
leerd, omdat dit het voorrecht was
van de blanke meester, de kleine
aristocratische groep.
En zo is het eigenlijk tot op de hui
dige dag gebleven. Nog altijd heeft
de kleine blanke klasse het voor het
zeggen over een enoi'me groep eco
nomisch zwakken. Deze zwakken
trekken het hele aanzien en de hele
welstand van zo'n natie omlaag. In
dianen en negers produceren nu
eenmaal niets voor de gemeenschap
en leven er ook zo pretentieloos bij
dat 'n salaris van 40 per maand
soms voldoende is om hen in leven
te houden. Ze bezetten in de landen
waar ze wonen automatisch de laag
ste functies: van liftbediende tot
buschauffeur, bordenwasser, kran
tenjongen, schoenpoetser en land
arbeider. Dat betekent, dat U nooit
in die landen behoeft te hopen „tij
delijk borden te kunnen wassen"
(wat in Noord-Amerika bijvoor
beeld zeer lucratief kan zijn) of
„kaartjes kunnen knippen", om de
doodeenvoudige reden, dat men het
gek zou vinden dat U als blanke dit
werk zoudt doen, terwijl men U
omdat wij nu eenmaal een echt
huisje verlangen, met schemer
lampjes en een zacht bed, terwijl
de halfbloed aan een krot met lom
pen voldoende heeft.
Zuid-Amerika is dan ook geen
land, waar men op de „bonnefooi"
heen kan.
zo kleur, zo baan
Let wel, er is officiëel geen rassen
scheiding en blank en gekleurd zit
ten broederlijk bijeen in bus en bi
oscoop. Maar er is wel een rassen-
bewustzijn, dat maakt dat bepaalde
banen nu eenmaal voor een bepaal
de kleur zijn voorbehouden. Dat
maakt het „beginnen" in landen
met een stei'k indiaanse of negroi-
de-inslag al moeilijker dan in lan
den zonder die groepen. En dat be
tekent, dat eigenlijk alleen maar
Zuid-Brazilië, Uruqay, Argentinië
en Chili overblijven. Naar alle
andere landen kunt U alleen als
specialist, voor een bepaalde functie
uitgekozen en onder speciale voor
waarden daar geplaatst.
En dan is er nog iets. Zuid-Ame
rika heeft als we het zo mogen
zeggen „ergens de boot gemist".
Hoewel het in px-ecies dezelfde tijd
is ontdekt als Noord-Amerika, is 't
ver bij de machtige Noorderbuur
man achtergebleven. Dat ligt aan 'n
samenspel van factox-en. In de eerste
plaats de typisch angelsaksische
verovei'ing van Noord-Amerika: ef
ficiënt, zakelijk en politiek. In de
tweede plaats is Noord-Amerika al
gauw een zekere klasse van emi
granten gaan verlangen. Wie geen
hersens en geen handen meebracht
naar Noord-Amerika (en tegen
woordig een niet onaanzienlijke
boi-gsom) kan thuisblijven. Daar
mee heeft men een ondernemende,
economisch krachtige groep pioniers
.geïmporteerd", die als het ware
direct kon worden ingeschakeld in
het productieproces. In Zuid-Ame
rika waren de landen lange tijd een
soort vluchtheuvel voor werklozen,
mensen zonder vak, mensen met een
politiek en soms zelfs crimineel ver
leden en het gevolg was, dat de
standaard het niveau van de
emigrant niet hoog werd aangesla
gen. Ook nu nog hebben de Zuid-
amerikaanse regeringen wel eens de
neiging te veronderstellen, dat de
Europese emigrant in zijn eigen
land „naast de bak is gevallen" en
in een soort arre moede (is ar
moede) in Zuid-Amerika zijn geluk
gaat beproeven, in plaats van hen
welkom te heten als een soort nieu
we investering. Ik zelf vind dit punt
niet weg te cijferen. Te veel is mij
helaas gebleken, dat niet alle lan
den de Eui-opese pionier als 'n aan
winst beschouwen, maar hem vaak
„de x'imboe" insturen, waar hij dan
maar moet zien in het leven te blij
ven.
Merkwaardig in dit verband is ook,
dat een Europese emigrant in
Noord-Amex-ika en Australië zich al
na drie maanden „Amex-ikaan of
Australiër" voelt, terwijl zelfs zo
nen van Europese emigranten in
Zuid-Amerika nog altijd een „grin
go" (een vriendelijk scheldwoord)
zijn, de buitenlander.
De sociale en economische achter
stand werkt op het hele continent
remmend. Politiek maakt het, dat
de massa's nog onx'ijp zijn; econo
misch labiel. Het heeft om maar
eens een voox-beeld te noemen zo
geen enkele zin om in een indiaans
land wasmachines te gaan repare
ren, omdat geen Indiaan zo'n ding
zou kunnen kopen en zo wel dan
nog niet zou wassen. De sociale ach
terstand betekent wel, dat hij, die
in Europa een middelmatig vakman
is, al gauw uitblinkt in Zuid-Ame
rika waar vakkennis nog heel gering
is. Men kan dus gemakkelijker sla
gen daar, dan in landen waar meer
concurrentie is, maar het leven zelf
zal nog bijzonder primitief zijn. Als
men zich omwille van de kinderen
daaraan opoffert.In de binnen
landen zijn de toestanden vaak heel
primitief: geen wegen, geen water
leiding, geen licht, geen riolex'ing en
vaak ook geen uitzicht dat dit alles
er spoedig zal komen. Want de
wens voor electriciteit hangt af van
bijvoox-beeld van een volk, dat
's avonds wil lezen, hobbies heeft,
radio wil beluisteren en wil werken.
En dat willen heel wat bewonex-s-
van dorpen in het binnenland nog
lang niet.
Reizen naar en door het binnenland
van Zuid-Amerika betekent soms
het maken van een soort expeditie.
En al zit men soms in Nederland
op plaatsen, die dichtgeplakt met
kranten schijnen, opgesloten zitten
in het Zuid-Amerikaanse binnen
land is heel wat anders. Men moet
daar wel zeer sterk, standvastig en
zonder heimwee zijn, wil men daar
van een succes maken. En gelooft U
mij beslist: de latijnen zullen U ook
dan niet direct opnemen.
Groeps-emigratie
Dat x-aakt de kwestie, of men als
privépersoon, dan wel als groep
moet emigreren. Ik zal U er geen
vastomlijnde conclusie van geven,
omdat de experimenten die Neder
land in Zuid-Amei'ika uitvoert nog
niet afgelopen zijn. Een voordeel is,
dat men als groep onderling steun
geeft en ondervindt en degeen die
door pech of onkunde dreigt te mis
lukken kan opvangen. Maar daar
tegenover staat, dat groepsemigratie
iets kunstmatigs heeft, iets onna
tuurlijks en als zodanig al compli
caties verwekt. Een groep wordt di
rect een x-epubliekje in de repu
bliek, die zeker met de latijnse
mentaliteit een zekere naijver, om
niet te zeggen angst vex-wekt. De la
tijn die al gesloten is bij een enkele
buitenlander, wordt huiverig van 'n
hele gx-oep. Bovendien geloof ik, dat
gx'oepsemigratie een directe inte
gratie (of vermenging) in de weg
staat. Ik heb Nederlandse groeps-
emigi-anten ontmoet, die na vijf ja
ren nog niet eens de landstaal spra
ken, omdat het bestuur het contact
wel onderhield. De eenling is ver
plicht zich aan te passen en als dat
niet lukt kan een eenling gemakke
lijker verhuizen en elders zijn geluk
beproeven.
Bij de groepsemigratie zijn de emi
granten vaak zeer economisch ge
bonden en de hele kolonie lijdt soms
onder het tempo van de trage, om
dat nu eenmaal zelfs ondanks
grondige selectie niet iedereen
van dezelfde kwaliteit is.
De beste emigratie is die, waarin
eigenlijk een kleine groep kwartier
makers vooruit trekt en gaandeweg
familie en kennissen laat overko
men. Zo is het meestal bij de Duitse
kolonisten gebeurd, maar zoiets
vergt tijd.
Naar mijn mening wordt er in
onze kerken te veel over de missies
gepreekt en te weinig over andere
zaken, die de geloofsleer betreffen.
Misschien bent u het met mij eens,
misschien hebt u er geen mening
over of misschien ook bent u het
oneens. Daarom een beetje uitleg.
Volgens mij nemen de predikaties
over het geld, dat de missies nodig
hebben daarom een veel te grote
plaats in, wijl wij als katholieken,
die na de schooltijd al verduiveld
weinig doen om onze geloofsken
nis uit te breiden, in een soort van
geestelijke uitdroging verkeren.
De leer van het geloof over de
verlossing en de zending van de
H. Geest, over het leven der genade
in ons, over de sacramenten, over
de inwoning van de H. Geest, over
de manieren waarop wij onze zalig
making kunnen verbeteren en be
spoedigen zijn evenzo vele dingen,
waarover we waardevolle uiteen
zettingen zouden kunnen lezen.
Maar de boeken erover kopen we
niet en als we ze in ons bezit
zouden hebben, beperken we ons
tot oppervlakkig doorbladeren. Dus
er blijft geen andere keus om de
geiovige mens wat diepte bij te
brengen dan via de preekstoel.
Maar die wordt veelal uitgebuit
om het unieke samenzijn van
zoveel brave mensen te exploiteren
voor zinvolle bedelarijen. Ze moeten
er zijn, dat is waar, maar is het
andere minder nodig
Er bestaat m.i. nog een andere
reden waarom zelfs het preken
over de -missies te veelvuldig ge
schiedt. Dit is, omdat er een wan
verhouding ontstaan is met andere
soortgelijke onderwerpen. Want
missioneren bestaat wezenlijk in
het verbreiden van het Rijk Gods
onder de mensen.
Wat zien we nu gebeuren? De
Kerk Gods begint in die omgtv.ng,
die voor de zoveelste maal voor
een bepaalde project in de missie
bewerkt wordt, onder de handen
der Kerk zejf af te brokkelen. De
geloofsafval neemt schrikbarend
toe en weinigen begrijpen, dat zij
door hun gebrek aan apostolaats-
zin zelf mede schuldig zijn aan dat
verschijnsel.
Ieder meent zo'n beetje: „Ben ik
dan de hoeder van mijn broeder".
Er wordt aan dit punt geloof ik te
weinig aandacht besteed door ons
allen.
Er is nog een derde punt, dat
met de verbreiding van Gods Rijk
in deze wereld verband houdt en
dat veel te weinig in ons leeft: de
hereniging der Kerken.
Indien een punt ooit actueel is
geweest is, dan is het juist dit.
Paus Johannes XXIII heeft als
een van Zijn eerste daden In het
nieuwe pontficaat aangekondigd,
dat Hij van plan is een Concilie
van de gehele Kerk bijeen te roe
pen, niet alleen om interne zaken
te bespreken en te regelen, maar
ook om de afgescheiden kei ken
uit te nodigen tot de Moederkerk
terug te keren.
Deze situatie ontgaat ons te veel.
Wij leven in een toestand, waarin
we er ons eigenlijk mee verzoend
hebben, dat de christenheid ver
scheurd is, dat de een dif, de ander
dat beweerd. Wij vinden het de
gewoonste zaak dat de scherpste
tegenstellingen tussen de christe
nen bestaan en de meest tegen
strijdige dingen over de weg ter
zaligheid beweerd worden. Dit
drama is een groot drama
Hoevelen onzer doen moeite er
voor over deze dingen beter inge
licht te zijn. Opdat wij ons dat alle
duidelijker voor ogen stellen. Ik
geloof, dat wij dan ook beter zou
den bidden, omdat wij ons goed
konden voorstellen, welke de echte
noden van de Kerk zijn.
Maar omdat dit geestelijk artikel
een gewone overweging van een
leek voor leken is, zouden we met
elkaar het voornemen kunnen
maken buiten de preek om over
deze dingen te lezen, te denken en
ervoor te bidden.
P.B.Il. Kantoor Veoray
Van 9 tot 29 mei zal wederom de
jaarlijkse landbouwtelling plaats
vinden. Het doel is voor de Neder
landse landbouw wel belangrijk in
verband met binnenlands gebruik
en exportmogelijkheden, tevens wil
men een overzicht verkrijgen be
treffende het gebruik van de grond,
geteelde gewassen, motoren en de
grootte van de veestapel, alsmede
over de verkaveling en pacht of
eigendom van de kultuurgrond.
Wij vertrouwen er wel op, dat
elke landbouwer, tuinder of vee
houder die een oproep ontvangt
persoonlijk op de zitdag kan komen
met het thuis reeds ingevulde op-
roepformulier dan kan alles vlot
de TFLfMVSfE specialist
TEL: 1683 VENRAY
verlopen, zodat niemand lang be-
hoeft te wachten, bij voorbaat
danken wij allen voor de te ver
lenen medewerking.
Het zitdagenschema is als volgt:
Castenray en Helde reeds afge
werkt op 8 en 9 mei.
Oostrum in café Camps, op 11
mei van 8 30 tot 14 uur.
Oostrum in café Vos (Halfweg),
11 mei van 15 tot 19 uur.
Oirlo in café Spiering?, 12 mei
van 8 30 tot 13 uur.
Geijsteren in café Balussen, 13
mei van 8 tot 11 uur.
Wanssum in café Poels, 13 mei
van 11 tot 17 uur.
Venray in café „De Engel", 14 mei
van 8 30 tot 17 uur.
Ysselsteyn bij de Boerenbond, 15
mei van 8.30 tot 17 uur.
Ysselsteyn bij de Boerenbond, 16
mei van 8.30 tot 12 30 uur.
Leunen in café Litjens, 19 mei
van 8.30 tot 19 uur,
Veulen in café van Gassel, 20 mei
van 8.30 tot 16 uur.
Merselo in café H. Arts, 21 mei
van 8.30 tot 17 uur, 22 mei van
8 30 tot 12 uur.
Vredepeel bij J. Jenneskens, 22
mei van 13 tot 15.30 uur.
Smakt in café Nellen, 22 mei,
van 16 tot 17 uur.
Klein Oirlo in café Verheijen, 23
mei van 8 30 tot 12 uur.
Venray in café „De Engel", 26-
mei van 8 30 tot 17 uur.
Blitterswijck in café de Swart,
29 mei van 8 30 tot 16 uur.
P.B.H. H EMONTS.
dient om meer ie denken.
dering. De zieken zouden hun lijden
voor het welslagen eensgezind
moeten offeren. Maar wie meer
kan moet meer geven; allereerst
zijn hele persoon. Dit kan men
doen door mee te helpen op alle
punten waar de missie verdediging
en een goed woord nodig heeft in
organisaties.
Maar ook in het uitwerken van
veelvuldige plannen, in het contact
zoeken met de velen, die uit de
onderontwikkelde gebieden in Euro
pa hun studies komen maken. Het
lekenapostolaat, dat de financiële
steun niet uitsluit, dient op grote
schaal georganiseerd en in werking
gezet te worden. Daarin ligt de
verwezenlijking van de hedendaag
se missiegedachte. Dat hoort ook
de inzet te zijn van de Missieweek,
die Pinksteren voorafgaat,
Nisuws uit
Venray en Omgeving
Veel mensen lopen met het idee
dat ze met hun bijdrage aan het
St. Petrus Liefdewerk, het bekij
ken van een Kindsheidoptocht en
het aanhoren van een Missiepreek
het hunne hebben bijgedragen aan
de Missie-in-'t-algemeen.
Indien U de moeite wilt nemen
om U in de komende Missieweek
eens in dat probleem te verdiepen,
zult U ervaren, dat de moderne
Missie niet alieenmeer is het uit
zenden van de missionarissen naar
onbeschaafde landen, en dat het
thuisfront nog heel andere taken
heeft dan het inzamelen van post
zegels, theelood en het offeren
van 2 cent per maand. Natuurlijk
blijft het in wezen het verkondigen
van het Evangelie onder degenen,
die het niet kennen. Maar het aan
zien van de wereld is in 100 jaar
grondig veranderd.
Om een markant ding te noemen:
onwetenden worden door heel veel
stromingen beroerd, het communis
me, het protestantisme, het spiri
tisme zijn er een paar voorbeelden
van. De moderne techniek heeft
aan deze stromingen, die niet met
Gods plannen overeenstemmen, ook
de middelen verschaft hun propa-
ganda te bedrijven. Zodoende wordt
heidens Afrika door materialisme
bedreigd en Zuid-Amerika door
communisme en protestantisme
beide. I
En dan treedt oyeral de afgod
der moderne techniek in het strijd- j
perk en predikt overal de stoffe-1
lijke welvaart als de moderne God.
De technokratie zal, als God het
niet verhoedt en wij onze hele
persoon niet geven, complete be
schavingen overspoelen en ze voor
jaren van het christendom ver
vreemden.
Dezer dagen zeide Paus Joannes
nog, dat de missie heden ten dage
niet een zaak van stoffelijke hulp
is, maar op de eerste plaats een
bovennatuurlijke aangelegenheid.
Als conclusie zou ik dit willen
zeggen. Als de missie in onze eeuw
en de volgende tot enig noemens
waardig succes wil komen, dan kan
dat alleen geschieden door een
grootse inspanning van heel de
katholieke wereld.
Vooreerst moeten de katholieken
bidden, allemaal en zonder uitzon
Zondagsdienst huisartsen
Vanaf zaterdagmiddag 4 uur tot
maandagmorgen 8 uur, wordt de
praktijk der huisartsen voor Venray
e.o. waargenomen door
Dr. L. COENEN.Henseniusstr.
Telefoon 1878.
Uitsluitend voor spoedgevallen.
GROENE KRUIS
Donderdag a.s.:
Zuigelingenbureau voor de Kerk
dorpen.
Burgemeester en Wethouders van
Venray bengen ter openbare kennis,
dat op woensdag 13 mei a.s., des
namiddags 2 uur, in het Gemeen
schapshuis te Ysselsteyn, gelegen
heid zal worden gegeven tot koste
loze inenting tegen de pokken voor
de kinderen wonende in Ysselsteyn,
op donderdag 14 mei, des namid
dags 2 uur, in het wijkgebouw van
het Groene Kruis a.d. Merselose-
weg voor de kinderen wonende in
Venray-kom.
Inentingskaarten of -boekjes moe
ten worden meegebracht.
Om het verloop der enting te
laten onderzoeken en daarna te ont
vangen het bewijs, dat de inenting
met goed gevolg heeft plaats ge
had, moeten de kinderen, die op
13 mei geënt zijn, terugkomen op
woensdag 27 mei, die op 14 mei
geënt zijn op donderdag 28 mei en
die op 2L mei geënt zijn op don
derdag 4 juni, op dezelfde plaats en
hetzelfde uur als boven aange
geven.
Volgens de Inentingswet moeten
de kinderen, voordat zij de leeftijd
van één jaar bereikt hebben, wor
den geënt.
De kinderen moxten op de dag
der enting 2 maanden oud zyn en
gezond.
De kinderen welke de laatste
weken werden ingeënt tegen kinder
verlamming mogen thans niet aan
de pokkeninenting deelnemen.
Venray, 5 mei 1959.
Openbare bekendmaking
Burgemeester en wethouders der
gemeente Venray brengen ter
openbare kennis," dat zij bij hun
besluit van heden no. 293 aan de
Limburgse Land- en Tuinbouwbond
afdeling Merselo vergunning inge
volge de Hinderwet hebben ver
leend tot het oprichten van een
lxamermoleninstallatie met meng-
installatie en spits- en schilmachine
met bijbehorende elevator en
schroeven met 10 electromotoren
van gezamenlijk 104 PK te Venray-
Merselo.
Venray, 22 april 1959.
Burgemeester en wethouders
voornoemd,
A.H.M. JANSSEN, burgemeester
H. VORST, secretaris.